[5] SEMNE CU CRElONUL II [6] [7] PANA MĂIASTRĂ încă o literatură de Paşti. Nu poţi şti pentru ce ziarele se socotesc da. toare ca, la Paşti şi Crăciun, să scoată cîte un chiot literar şi artistic. Gazetele, care n-au cu literatura niciun alt soi de raport decît tiparul, apar În numere, spre deosebire de ediţii, speciale. T rei sute şaizeci de zile, cîte încap într-un an, ziarele masacrează idee, inspiraţie, limbă, cons trucţie şi stil, şi cedează scriitorilor, cînd acest fenomen se Întîmplă, a zecea coloană, pentru o povestire banală, pe care directorul, un domn cu aer de critic, a înteles-o, În cursul anului, ziarele publică o cantitate de romane, sustrase Însă, ca un omagiu pentru geniul omenirii, literaturilor străine. Un redactor, spe. cial Însărcinat cu cota Bursei, cu serviciul pri măriei, cu Academia Română şi cu Compania de gaz, traduce romanul, schimbîndu.i titlul şi nu. mele personajelor, sare cuvintele pe care nu le ştie, suprimă frazele pe care nu le pricepe şi capi. tole Întregi. Cine şi/ar lua de bună-voie pedeapsa controlului acestui furt sistematic, şi pentru ce? Altă literatură În presa cotidiană românească nu se cunoaşte. De ce să facă atunci excepţie zilele de Paşti şi de Crăciun? Ace/aş lucru îl pat desinatorii. în vreme ce ilustratorii noştri mor aproape de foame, deseori sideraţi de o presă irnorală şi hîdă la exces - o 7 [8] presă care nu se preocupă măcar de curăţia tiparul lui - şi luaţi în seamă numai atunci cînd au ne. voie de concursul de reclamă al gazetelor, în schimbul cîtorva tablouri dăruite unui guzgan de colaborator cu pana la ureche, ilustraţiile ce apar sînt ocazionale şi ele, ca literatura, de Paşti şi de Crăciun. Deşi concepţia literară şi artistică a ziarelor este nulă, ziarele caută totuş literatură şi artă festi. vală. Ele convoacă pe scriitori şi pictori şi le cer «ceva de sărbători ». E nostim caracterul reli gios pe care îl impun acestor încercări «ceva» ocazi. onale. în toate ziarele trebuie să fie tipărită o icoană şi o bucată kilometrică în versuri despre « Mîntuitorul ». Portretul lui Iisus Hristos, al unui general la pensie sau fotografia unei biserici sînt menite să însemneze că o foaie « simte româneşte». Scriitorii şi pictorii cu demnitate ştiu să dis. preţuiască pasiunea literară şi artistică de sfintele sărbători, subită ca o apoplexie, a redacţiilor noastre. Norocul ziarelor este Însă că ssa format, cu timpul, o echipă de scriitori de sărbători. Aceş. tia reprezintă resortul sufletesc al gazetei. Îi întîlneşti neapărat la datele consacrate. Unul face un sonet, altul o poernă vastă. Din vreme, ei se pregătesc pentru Crăciun sau pentru Paşti: aşa că numele lor, venind odată cu ouăle roşii sau cu cîrnaţii de porc, au cu alimentele un intim raport. în cartoanele lor, unde zac atîtea capo, dopere, negreşit, nu e vorba, inteligenţa lor pre. văzătoare a produs şi cîteva poeme de nuntă sau de înmormîntare, cu o teză generală de viaţă şi de moarte, de viitor şi trecut. îndată ce se simte prezidentul Senatului ceva mai rău, sau bănu ieşte poetul că o Înnaltă doamnă din aristocraţie vrea să nască, poezia cu ton funebru sau de vese lie a şi luat o formă hexametrică încrucişată. Să 8 [9] It I tot lipsească o rimă la farmec sau la naţiune, dar acestea se vor găsi, chiar prin licenţă poetică, ta. lentul neputîndu-se împiedica de un ticălos de cuvînt. Ceea ce a turburat Întrucîtva pe aceşti poeţi ce.şi croiseră genul demult, a fost numai războiul. După războiul neprevăzut balcanic,. iarăş un război neprevăzut. Cîntecele de vitejie stau cu desăvîrşire de prost. Ce vrei? Trebuie obişnuinţă. Dar cum nu «existează trandafiri fără spini », ca să ne exprimăm ca un ziarist la modă, nici această fericire nu poate să fie întreagă. Poetul sau prozatorul ocazional şi ingenios ar fi voit ca numele să-i apară cu o literă mai groasă, mult mai neagră şi mai vizibilă. Şi e gelos că celălalt poet, care-i şi reporter la gazetă, şi nu numai literat de sărbători, a putut să se Înţeleagă cu tipograful de noapte ca silabele numelui său să domine toată poezia şi proza din ziar. [10] NOŢIUNI VICIOASE Literatura războiului se Îmbogăţeşte, pe zi ce trece, cu tot soiul de cărţi, broşuri şi reviste. Nici nu se poate un omagiu mai mare pentru condei. Armate de milioane de oameni, care merg la moarte ca nişte stoluri adînci de ciori, care.au Îndurat calamităţile şi oţelirea unui an de lupte fără păreche pînă azi, au grijă de bucata de hîrtie tipărită. îndrăzneţe În faţa maşinilor de război şi dispretuitoare, ele trec pe lîngă pacifica maşină de tipar descoperite şi respectuoase. Teama de ino fensiva foaie de hîrtie, îndoită-n două, şaispre zece şi opt, Întrece cu mult teroarea duşmanului strecurat cu tunurile şi caii lui prin apropiere. La început, zice Ioan, a fost Cuvîntul: sfîrşitul va fi al aceluiaş Cuvînt. .. O iscălitură subt un text va încheia epoca noastră de avînturi şi dezastre, ca un articol de jurnal. Paralel cu frontul, merge războiul cu pana. Scriitorul îşi sapă tranşeea lui într-o carte şi trage de-acolo. Dar e o literatură pripită şi, ierte-ne geniul războaielor, destul de mediocră. Cuvinte multe, absenţă de idei - şi de convingeri adevărate. Oride unde ar porni, tema unei scrieri e simplu enunţată de la început. Autorul zice: « Vom în, vinge, victoria e a noastră» - şi termină cu această declaraţie de la început. E ca o îndoială pe care vrei să o Înlături cu autosugestia rostită tare. în, nafară de acest leit-motiv monoton, zeci de pagini, 10 I r [11] umplutură. E ciudat să vezi cum războiul a para< Iizat puterile de viaţă şi ale celor mai buni scrii, tori, făcînd dintr-inşii nişte pui de papagali, nişte ecouri care repetă formula la nesfîrşit. Şi în această literatură, multă calomnie, multă injurie, multă înclinare pentru lucruri mincinoase, o pierdere a greutăţii normale, veştejirea rădăcinii intelectuale. Detaliul se substituie fondului inexis tent, pretutindeni. în gropile bravilor morţi pen, tru patrie se vor găsi şi cadavrele reputaţii lor de timp de pace, ruina rnoralităţilor de decadenţă, care n'au putut să suporte zdruncinul şi prăvă lirea unui moment istoric. Oportunişti şi timizi, mulţi au căzut răniţi în inteligenţa lor din prima zi de luptă, mulţi au sucombat ritmului înzecit al timpului şi s-au oprit în năvala lui ca nişte cea' sornice de părete al căror ideal a fost ca, la fiece oră, întreagă sau întîrziată, să cînte leneş: Cu-cu! cu-cu! de cîteva ori. Oseminte de cuci. . . Spi ritul multor contirnporani a făcut un salt brusc de maşină subt impulsul unui motor trezit din regula lui, la o muncă violentă. Spiritul lor şi.a frînt spetezele şi s'a întors pe dos ca o umbrelă izbită-n aripi de uragan. E aventura tuturor inteligenţelor superh ciale care n'au fost aşezate la timp, ca o lespede de piatră, indiferentă ploii, focului şi clătinării dimprejur. Literatura războiului a produs o nesfîrşită stri care de înţelesuri şi a pus în circulaţie, prin gazeta populară, unele sentinţe, poruncite şi nejustih. eate. Se procedează prin afirmaţii, prin impera tive - şi atît ajunge; cititorul, căruia îi lipseşte simţul criticii şi care mănîncă lucrul mestecat de-a gata, căci judecata are darul să întîrzie soluţiile şi să nu satisfacă eterna noastră pripeală şi nesă ţiosul nostru romantism de cîntăreţi cu oboiul e mulţumit. Il [12] o noţiune astfel sofisticată şi circulatorie, e că ncutralitatea însemnează sinucidere. Şi de la irn presia de culoare sau de inactivitate, pe care o sugeră acest cuvînt îngăduit, se induce, prin tra gere de păr, la moarte. Ziarele au popularizat ad. mirabil această falsă idee, răzimată pe nimic. Ace, laş lucru se spune în timp de pace despre război. .. De ce neutralitatea ar însemna dezastru nu se ştie, şi nu vedem cum ar fi abţinerea întemeiată de la război, chiar cel mai sigur mijloc de pieire ... [13] SCRIITORII ROMÂNI. .. Scriitorul e un individualist, şi societatea e o alcătuire practică, burgheză. Mai întîrziază con' cepţia romanţioasă că înnafară de nori, de stele, înnafară de « iubită» şi de alte lucruri frumoase, poetul, abstinent de la bunul muncii şi-al confor tului pe care munca îl aduce, trebuie să se resern neze la bogăţia numai a coamei, la camera rnlzeră din mansardă, la beciul umed de la mahala. E de rigoare, s'ar zice, ca un scriitor să dureze în timpul vieţii ca un mort şi să nu 'şi înceapă o carieră acceptabilă decît după moarte, în organe de pia. tră sau bronz. - Ce fericiţi sînteţi voi, ţi se plînge un exce lent ipocrit, şi cît vă invidiez! Să fii întodeauna un om superior]. . . Să nu te amesteci în nevoile noastre! Să nu cunoşti groaza de a fi un individ ca noi (un milion venit anuall i, să ai iluzia, faţă de blazarea noastră, că ocîrrnuieşti lumea, că-i impui cîntecele şi visările tale!. . . Voi cîntaţi, voi gînd iti, voi suferiti. .. Dr�gă poete, de ce nu vii ca să prînzeşti la mine? Casa mea ţi-este deschisă orişicînd vrei. De vară, vino la moşie. Ai trebuinţă de ceva? spu< ne-mi. .. Apropos! Mi-am făcut nişte haine -- şi mi-au rămas cam strîmte. .. Văd că ţi-e piciorul mic: trebuie că porţi numărul treizeci şi doi, ca mine ... Şi ştii, să nu te jenezi defel. Nevesti.rni îi place poezia - scrie şi dînsa. O să cunoşti pe soacră-mea, o femeie cultă. O să.ţi prezint pe I} [14] Mitică: nici n'am văzut copil atît de inteligent, cîntă din vioară ca un înger. .. Ai să cunoşti pe nepoată-mea, care pictează flori, cî�tă la piano şi face incrustaţii în metal. .. Te aSigur că nu te simţi « depeizat » la noi - sîntem o familie de artisti. .. La revedere]. . . Noi mîncăm la două, sprezece, te rog să nu ne faci să aşteptăm ... Asupra sentimentelor mele de admiraţie, iată un aconto de cinci lei ... Ce an păcătos! Război, ploi prea multe, lipsă de credit ... Să mă crezi, un franc face astăzi cît o hîrtie de-o sută ... Aşa vorbeşte « mecenatul». Sînt unii asemeni vagi mecenaţi la noi. Ei trăiesc într-o «. atmosferă de artă », Lucrul se află, vanitatea cîştigă. Numele acestor diletanţi figurează în necroloage; la rnoar tea unui scriitor ei depun o coroană de cincizeci de lei pe excelentul mormînt care le slujeşte de expoziţie sentimentală. Subscriu pentru văduve şi busturi. « Sprijină mişcarea literară şi artistică» prin ofrande a un pol, şi, în sfîrşit, mai multe mese dînd drepturi celui ce le oferă, prin sfaturi şi .. orientări ... Ce,i « scriitorul» produs de singura natură, în ceasul în care începe să înfrunte tiparul? Un copil foarte naiv, foarte inexperimentat. Îndrumarea lui nu şi-o cunoaşte. Steaua lui el nu şi-o vede. Medi ocru şi prost, se crede genial; talentat, el e timid şi cadem toate ispitele, de la slujba de -ziarist pînă la grandomania binevoitoare a mecenaţilor. ÎI spe' culează vreo rablă oarecare de literat. V re un an, treprenor de anunţuri, care are propria lui revistă literară. Cu o felicitare exagerată pentru o poezie nulă sau ridiculă nuvelă, el e plătit de toată munca, de tot devotamentul lui naiv. Scriitorii tineri sînt, în mîinile directorilor de gazete, ca pruncii ban, dajaţi peste ochi, din braţele cerşetoarelor care le .au pus o viespe pe pleoapă, ca să-i înţepe şi să.i silească necurmat să plîngă. Dacă au talent, 14 [15] ,;-�-- I 1 J r impresarii lor dobîndesc şi faimă literară pe lîngă bani. Educaţia scriitorului sărac şi lipsit În genere de voinţă se face pe nesimţite în acest singur sens. Munca se dispretuieste, fumurile cresc, cresc un, ghiile şi neghina' 10;. Cămaşa e murdară, gheata scîlcie, ciorapul putred sau absent. Scriitorul do, bîndeşte o imagine de intelectual, care-i de fapt a haimanalei. îşi asimilează în acel aş timp tot ce-i mai candid şi mai impur, ca un complement firesc al artei. Cafeneaua îl cîştigă. În vreme ce fabri, cile şi cantoarele produc aurul viu şi energia schim bului care preface lumea; în vreme ce muncite rimea braţelor urcă spre un ideal şi se organi zează pentru drepturi, pentru luptă şi pentru biru. inţă - el, scriitorul, Îşi pleacă frumosul lui cap cu plete, doseşte viaţa, evită ritmul cel adevărat al vieţii, şi, mînjit Între rime, ticăloşit de prozodie, ofticat de subiect, se strecoară din lume afară, caută senzaţia solitară, şi se scufundă ... Poate fi ceva mai tragic, mai bine idiot, decît viata scriitorului oi l'eta: de nature] Ciocoit de un patron mecenat căruia-i serveşte de valet intelec tual, sau covîrşit de mizeria singurătăţii, el joacă acelaş rol fantastic şi lugubru. Noi vrem să.l scoatem din această mocirlă. Cu voia sau fără voia lui, el trebuie ridicat. El trebuie să ştie că organizaţia bine Întemeiată are grijă de dînsul În toată ora. Adversari de concepţii sau de temperamente, scriitorii trebuiesc puşi în situaţia de-a se şti uniţi de-o patrie care-i iubeşte. Alt rost Societăţii Scriitorilor Români nuri tre buie acordat. Cine vrea să facă din această tovă răşie o academie abstractă - greşeşte. Scopul So. cietăţii trebuie francamente să fie declarat, îna, inte de toate mercantil. Activitatea Societăţii trebuie să pornească de-aci şi să ajungă aci, neapărat. Dacă membrii ei 15 [16] morţi au dreptul la coroane şi inscripţii, cei vii au un drept la viaţă hotărît. Noi dorim să facem din scriitor un egal în pro. fesia lui cu toţi specialiştii celorlalte profesii, şi cel puţin cu un actor... Un ideal de muncă dîrză pe douăzeci de ani pentru Societate va fi să înlesnească fiecărui scriitor în parte o viaţă de, centă şi de sine stătătoare. Societatea îşi va strînge acţiunea ei într'un punct foarte precis: exploatarea sub toate formele a facui. tăţilor productive şi a accesoriului cultural. Un capital de exploatare de un milion poate fi cu uşurinţă strîns prin cea mai imorală şi mai prote, jată -instituţie, a loteriei. întemeierea unei tipo/ grafii, a unei mari librării. organizarea unei re. dacţii numeroase, divizată în secţii, pentru SCrii erea atîtor sute de cărţi ce încă nu s-au scris în româneşte; metodica rnonopolizare a activităţii in. telectuale - ar ocupa o sută de scriitori, bine dirijaţi, le/ar preface personalitatea, le-ar procura plăcerea de a trăi, lucrînd pentru cultura româ nească mult mai cu folos decît pînă azi, şi pentru dînşii. Nevroza unui poet poate fi interesantă. Noi vom căuta cu drept cuvînt şi utilitatea ei. Vom face pe scriitor să înţeleagă că el are o datorie faţă de sineş, Că are una faţă de ţară, şi că poporul româ nesc aşteaptă de la el mai mult decît o tiradă veni. Iicată. Munca, ordinea şi metoda sînt forţe de geniu colectiv poate mai mari decît invenţiunea artistică şi originalitatea ... Ideea nu e prea nouă. Dar ideea este confuză. Nu demult, în revista Drum drept, a domnului Iorga, s,a vorbit intuitiv de acelaş lucru. Numai că noţiunea talentului pus în serviciul naţiei era de ordin romantic intelectual şi mistic. Raţiona. .mentele revistei craiovene purcedeau ocazional, din preocuparea de a reveni asupra unei declaraţii [17] r J '1 integral făcute, asupra «talentului» unuia din modest ii redactori ai Cronicii, vinului căruia, des, coperit ca prea tare, i se adaose apoi şi un pic de apă. Cum se naţionalizează un talent nu ni se spune, şi,i tot ce importă în haosul de azi. Convingerile politice şi sociale, criteriul subiectelor; ce lucru anume nationalizează un talent, afară de limbă 7 După concepţia Drumului drept s'ar părea că sin, gure individualitatea răzleaţă şi întîmplarea feri, cită dau acest rezultat, inutil căci răzlet. Pornind cu toţii la o luptă care-i acum inevita bilă, pentru împuternicirea sufletească a neamului românesc, ne trebuiesc soluţii şi reţete practice. Dorinţele, iluziile, nu mai au ce căuta între noi, ezoterismul lor s-a învechit. Scriitorii nostri se vor dedubla. Ei vor face artă pentru dînşii .:-. pentru cititorii din bibliotecă. Şi vor face în acelaş timp, pentru toţi ceilalţi, operă utilitară, simplă. Cultura legumelor se poate înver cina frumos într-o minte de scriitor cu florile dalbe. Nici poporul cînd răstoarnă brazda În care crede, născocind basmele crepusculare, nu pro. cedează deosebit. Scriitorul credem că trebuie să fie acest plugar ŞI acest povestitor laolaltă. [18] SINDICA TUL SCRIITORILOR Ideea înfiinţării unui sindicat profesional al scriitorilor a. făcut, încet, înconjurul ţării. Manifestul, ce va deveni public la momentul ales poartă de pe acum patruzeci de semnături şi a provocat adeziuni de simpatie în număr satisfă cător. E un început de succes; în abstract, sindi catul există. Ca să devie o realitate este nevoie de un efort susţinut de cîteva luni - şi acest efort nu lipseşte. Poate că pînă la întocmirea spicelor viitoare de grîu să iasă şi roadele lui din întuneric. Chemat să facă din scriitor un profesionist corn, plect, hrănit din munca exclusivă a urzirri cuvintelor cu gîndul şi un tip social deplin, sindi catul, care va fi un chip de şcoală şi un atelier, întîmpină adversităti si rezistente. Adversitatea i se' a�ordă din' cercurile asa-nu. mitei Societăţi a Scriitorilor Români, care' prin indiferenta justificată a membrilor valizi, s-a trans format din nu prea ştim exact ce fusese, în depou! de papagali bolnavi şi de gaiţe proaste ce este. S.S.R. nici nu şi-a propus a răspunde, nici nu a răspuns vreodată unei alte chemări decît a para, dării cu ifos a cîtorva serii de botgroşi, unii dîrzi, altii ploua ti. 'Rezistenţa, sindicatul o primeşte din partea seri itorilor cu situaţie editorială făcută. Deşi intere saţi să se vadă tipăriţi frumos şi răsplătiţi în pro, porţie cu beneficiile literare, rezervate pînă astăzi exclusiv cîtorva editori, ei n-au încredere - întîi 18 [19] r I pentru incapacitatea formală a intelectualului ro. mân de a crede în ceva, şi al doilea pentru că nu J pot să fie constrînşi fiziceşte - în viitorul unui sindicat. Dar mulţi dintr-inşii au afirmat că nu ştiu măcar la ce vor fi determinaţi să se aştepte din partea unei atari cooperative - estetismul unora mergînd pînă acolo încît să-i displacă numele de sindicat, pe care I-ar prefera botezat «Flora», ca o cremă de obraz, sau «Excelsior», ca un săpun. Am primit şi scrisori nedumerite, care mă hotă, răsc să iau cu împrumut o atitudine de belfer şi să lămuresc, celor ce nu şi.l închipuiesc, rostul sindicatului. .. meu. Regret că atitudinea iarăş mă sileşte să-i zic sindicatului « sindicatul meu». pentru motivul şi simplu şi corect că am fost şi sînt şi rămîn croitorul acestui model pînă în ziua cînd cincizeci-saizeci de scriitori se vor arăta trăind si lucrînd în uniforma lui. S,ar putea ca un cititor analist să întrebe: « F oar te bine, sindicat de scriitori - dar ce-i aia scrii, tor? Ce e scriitorul? » - Şi în faţa acestei chesti uni ciudate aş rămîne deocamdată interlocat. Unde începe, într'adevăr, scriitorul ca să nu mai fie cititor, şi ce te deosibeşte pe dumneata, scriitor, de cititorul durnitale, poate că mult mai inteligent şi mai dotat? Şi - ce fel? - a seri e o meserie, într-o societate în care lumea e obligată a citi, seri şi socoti? Uite, cutare scriitor e un catîr remarcabil. Cum i se poate acorda lui un titlu asupra mea, cititor, pentru o funcţiune pe care eu nu vreau să o exercit şi poate că o şi dis, preţuiesc? .. Toate discuţiile în această direcţie sînt şi rămîn jenante şi juste. Dar e un fapt. Un om pe care-I cheamă Gheorghe are într.o zi negrăita obrăznicie să scrie un articol şi să-l tipărească, să scrie o po' ezie şi să o tipărească, să scrie un roman şi să şi-l 2*- [20] tipărească. Şi i se face lui Gheorghe po.�tă de. scris: si mai scrie. Nu devine Gheorghe scrutor Şl deci nu face un pas peste capul lui Jorj, care, causeur admirabil, critic spiritual şi erudit, ilustrează dog' ma că a seri e o actiune inferioară? Uneori dom, nul Jorj, cedînd stăruinţei admiratorilor lui, con, simte chiar să-şi depuie genialitatea'i ascunsă pe hîrtie, şi devine autorul unei imense gugumănii, pe care Gheorghe n-ar fi putut-o seri niciodată. Este Gheorghe un scriitor? Rămîne domnul Jorj un ratat? Vă las să decideţi. De la minte pînă la hîrtie este o distanţă mai lungă decît poate măsura un cosmograf burghez instruit: păianjenul lui Gheorghe o parcurge pe firu,i propriu, - însă nu şi scarabeul de aur al domnului Jorj, fără aripi si fără mătase, ac de cravată decorativ. . Poftit sau nu, scriitorul se iscă singur, ca mitul, apărut călare între munţi. Vine fără permis de locaţiune, se instalează şi îl suporţi. Gheorghe se nărăveşte să scrie, încep să-i placă numai anumite lucruri şi.i creştem cap un cucui, cucuiul scriito rului: la bosse ... Gheorghe-i aproape un profe, sionist. De ce nu l-am face, cu ajutorul sindica tul ui, profesionist deplin? fi zice sindicatul: «Gheorghe! tu n.ai să mai faci nimic altceva: ai să scrii. Scrisele tale sînt ale sindicatului, care le tipăreşte şi vinde, întîi în fo, losul tău, şi apoi în folosul lui, care tot un soi de tu este şi el. Vreau, Gheorghe, îi zice lui Gheorghe sindicatul, să te văd bine îmbrăcat şi ţi-aş reco manda chiar un crîrnpei de lux. Aş vrea să ieşi cel puţin o dată pe săptămînă în automobil. Vreau să te caute femeile ca pe un bărbat responsabil, vreau să ai un interior, desfătări, copii sănătoşi. Te vreau vesel, Gheorghe, şi dacă.mi dai voie, fericit. .. Nu te înfricoşa, îi spune lui Gheorghe sindi catul. Ştiu bine că te tragi dintr-un neam de robi 10 [21] speriaţi. Astăzi, cuvîntul neamului tău trăieşte în J agerimea pe care i-o adaogă condeiul tău. Gheor, ghe, te-ai emancipat! Ai dreptul să trăieşti ca me dicul care nu te caută gratuit, ca editorul care te fură, ca ministrul care te ia cu chirie la gazetă, sau cel puţin ca un actor care slujeşte de încălţă, minte unui personaj fictiv, născocit de tine. Muzi. cantii şi-au creat situatii de printi, tenorii sînt milionari, pictorii trăies� în opulenţă, cornedianţii străbat Europa în automobile. Şi numai tu, Gheor, ghe, ai să te învoieşti, fără revoltă, a fi umărul de deal pe care se resfiră drumurile tuturor? Numai tu, sirnbriaş obscur de gazetă, valet de om politic şi de librar, numai tu, Gheorghe, pe care istoria te numeşte tîlmaci de cultură, păstrător de civili, zaţie şi de limbă, să primeşti, în cetatea îrnbui bată pînă la crăpare, un rol de gură'cască, jucat cu entuziasm? S,a făcut România Mare si este ru şine să te mai prindă veacul luptelor şi �I victorie ilor tremurînd ca un searbăd romantic subt Ieres trele balului social. Gheorghe, vreau să fii stăpîn de sine stătător. Primeşte cu bărbăţie darul meu », spune sindi catul. Sindicatul va creşte negreşit în pretenţii, pro, porţional cu vîrsta lui. EI va fi întîi casa de edi. tură, de tipar şi de vînzare a membrilor lui - şi a scriitorilor morti. Din zece editori milionari încă nu s-a găsit unul care să-i ridice unui Emi nescu un mormînt frumos de hîrtie. Sindicatul desfiinţează rolul de parazit al casei editoriale, care consistă în a înmulţi, nimic mai mult, exemplarele manuscrisului adus de seri itor. Operaţia e simplă: sindicatul cheltuieşte, şi bene ficiile le împarte de mai nainte cu autorul, care poate să trăiască pînă la lucrarea lui viitoare. [22] De vînzarea unei cărţi tipărite sindicatul e sigur ca şi editorul, care « riscă» - nu numai pentru că totul (orice nerozie tipărită) se vinde, - dar pentru că sindicatul, pe simplu temeiul autorităţii căpătate din calitatea de membru sindicalizat, nu tipăreşte chiar orice nerozie i s'ar prezinta. Nu. Principiul sindicatului este că orice scriitor să scrie cînd îi vine să scrie, nu cînd are nevoie de mia de lei pe care i-o dă editorul actual. Şi Dumnezeu stie dacă scriitorul simte atît de des cît ar părea' să afirme frecvenţa operelor lui, irn pulsiunea poruncitoare de-a scri. EI scrie de cele mai multe ori cu dezgustul pentru că trebuieşte. Scrisul lui nu are frăgezimea şi suculenţa pe care o aduce scrisului spontaneitatea unei idei şi a unei imagini. Lăsînd autorilor răgaz, literatura se îmbunătăţeşte, cultura cîştigă, cititorul îşi ahnează gustul. Aceasta în ce priveşte produsul artistic al literaturii. Căci sindicatul mai vrea să dezlege altă pro, bie mă, dînd publicului în mod sistematic o litera, tură utilă, informatoare - şi la 'această muncă precisă si frumoasă sînt utilizati tcti mern. brii sindi�atului. Împărţiţi în biuro�ri şi' redactii, ei vor face să apară periodic în fabrica deasupra căreia muncesc, revistele, broşurile, cărţile pe care toate limbile le au şi nouă ne lipsesc. Această muncă în colectivitate a sindicatului, care va pune în circulaţie zeci de lucrări serioase, pentru instru irea poporului, e cea mai de căpetenie căreia i se poate închina un scriitor - şi ea este bine plătită, căci sindicatul produce mult. Limba românească nu are Încă Abecedarul ei, Cartea ei de citire, Cartea ei de socoteli - cărţi tip, inteligent şi sistematic elementare, interesante şi limpezi. Publicul românesc aplaudă la creşterea ţării, dar el nu ştie ce-i Ardealul, Banatul, Buco, vina şi celelalte; nu ştie judeţul ce-i judeţul vecin. [23] Românul nu-şi cunoaşte trecutul, rornânul nu ştie nimic. Căci la nepăsarea directorilor politici şi a guvernelor pentru învăţătură, se adaogă vina edi. torilor, care, analfabeţi şi lacomi de bogăţii false, n-au întreprins alcătuirea unui plan şi realizarea lui. Sindicatul scriitorilor va face tot ceea ce ni, meni n-a voit, n'a cutezat şi n'a ştiut să facă. Cît priveşte politica, sindicatul va avea o politică, dar una singură: a limbii româneşti. Iar cititorul va trage, pe lîngă folosul cultural al activităţii sindi catului, folosul material de a.şi plăti cărţile ieftin. Sindicatul face mai mult. Se declară cu neobrăs zare proprietarul exclusiv al limbii româneşti scrise şi mijloceşte, prin campanii energice, revizuirea erorilor occidentale în materie de propr;.ietate lite rară şi anularea « domeniului public ». In virtutea niciunei falsificări de noţiuni opera literară nu mai trebuie să iasă din moştenirea urmaşilor unui autor: ea rămîne a copiilor, a nepoţilor şi străne poţilor, şi cînd aceştia se vor stinge, a sindicatului. Sindicatul mai obţine înfiinţarea monopolului traducerilor. Cu fiece traducere nouă se comite o nouă crimă literară. Ţ raducerile vor fi bune, vor fi româneşti - sau nu vor mai fi. Şi în acel aş timp, un control sever va fi făcut, zi cu zi, ceas cu ceas asupra presei, pentru respectarea dreptu rilor autorilor străini, sistematic furati de toate ziarele şi de toţi editorii, ca şi autori'i naţionali. librăriile la sate, iată iarăş un punct din pro' gramul sindicatului, al căruia program este vast şi cu de-amăruntul studiat. Ajunge. Gheorghe e edificat. - Bine, bine, dar unde se vor găsi sumele enorme, mai multe milioane, trebuincioase fOf< mării şi înzestrării acestui sindicat, care s'ar părea să fie emanatia literară a unui creier fără subiect mai consiste�t? [24] Să nu se Înşele contradictorul crezînd că a citit un articol care trebuia să sfîrşească printr-un apel la inima patriotică a Parlamentului şi a guvernului. El poate cel mult să surîdă ; dar îi dau asigurarea că milioanele cerute de Înfiinţarea sindicatului scrii, torilor sînt foarte aproape de noi şi că într-o zi, nu prea tîrzie, scriitorii vor avea casa lor masi. nile lor şi mîndria lor de-a se fi zămislit Folositor! puternici din nimic. .. [25] PROFESIA DE ZIARIST într-o zi, domnul [nculet rostise cuvinte de dis, preţ pentru arta de-a fabri�a, fără convingere, COl Ioane de gazetă - şi toată presa s-a simţit «bie. sată ». Odată, generalul Averescu a fost puţin poli, ticos cu reprezintanţii ei, şi însuş Universul şi-a găsit destulă sensibilitate ca să se revolte. Cu un an înnainte, cincisprezece ziarişti fuse. seră ţinuţi arestaţi cîteva luni de zile, şi cinci din. tr.înşii condamnaţi pentru articole de ziar, fără ca demnitatea confraţilor să fie jignită. Ba n-au lipsit nici propunerile de excomunicare formală din SOI cietăţile de presă, din care unele i-au şi excornu nicat. Demnitatea ziaristului român se zbîrleste numai atît cît nu este el în pericol, şi ziaristul suferă exclusiv de jignirile care impresionează pe valeţi. îl supără pe ziaristul român lipsa de considerare a celui ce l-a plătit: bacşişul şi subvenţia el ţine să i se dea cu ceremonie. O insultă a principiilor îi Iasă educaţia indiferentă. Prinde guvernul şi beleşte pe unul de-ai lui pentru o credinţă expri mată prin scris? Ziaristul român aplaudă numai, decît, îşi acuză confratele, îl denunţă şi-I înfierează. S,a spus că ptesa oglindeşte politica locului, care nu.i mai bună decît presa. De,aci, consolarea că ziaristul trebuie să fie neapărat un şnapan, o maşină de articole şi de vorbe, pusă în slujba cui plăteşte mai bine, şi uneori în serviciul, în acelaş 15 [26] timp, a doi sau trei adversari politici. Ziaristul se recunoaşte, fără greutate, slugă şi dator să semene cu boierul -- numai că nu doreşte să i se spuie. Cu un cuvînt, cînd nu-i radical un nenorocit, incapabil să se măsoare cu dificultăţile, ziaristul e o javră pură. Ziariştii români ar face o ligă ca să fie dat afară uşierul Ministerului de Interne, care 'ii 'impinge la intrare, dar nu s'au grupat să lupte cu o cenzură administrată presei timp de patru ani. De cîteva zile s.a inhintat «Asociatia criticilor dramatici». Criticul dram'atic poate să scrie arti. cole de fond, informaţii, reportaje, cronica modei; indiferent. în seara premierei el se transformă în critic dramatic, după cum, alteori, în economist sau meşter de politică externă, - şi atunci opi nează în materie de teatru. Dacă opinia lui i-ar aparţine lui şi nu casierului trupei, oricît de rea, ar fi de respectat şi de. cititori şi de actori. Actorii însă, care ştiu pe cine plătesc şi pe cine nu, trag uneori la răspundere pe un critic dramatic prea cinic şi dornic de sporuri noi, fie lipindu.i o labă pe figură, fie aducînd registrele la redacţie, ca actorul Ciucurete, ca să dovedească cît ia dom, nul Fagure pe lună de la trupa respectivă. Criticii atunci se găsesc ofensaţi şi protestează. Ei vor să continue să primească bani, însă mai mulţi şi cu condiţia ca platnicul să se supuie regulii tăcerii. Auzit-ati vreodată că s'ar fi întrunit criticii drama, tiei ca 'să dezaprobe pe colegii lor de 'o notorie venalitate? Nu. Ei se asociază însă ca să apere interesele specialităţii lor - una din specialităţi dramatice. Teatrele sînt avizate formal. Şi ca să caracteri zeze de la început, fără echivoc posibil, Asociaţia lor, criticii dramatici aleg preşedinte pe cel mai murdar dintre dînşii, pe Emil D. Fagure. z6 [27] Mizerabil spectacol al presei româneşti actuale, în care, ca să se afle în treabă unii, şi alţii ca să se reabiliteze, îşi iau sarcina să poleiască blazonul uns cu mocirlă al unui ziarist definitiv clasat în abjec. tiune. , . Altădată, generalul Averescu şi-a cîştigat dreptul să puie uşierul să dea în brînci pe ziarişti afară. Libertatea părerilor şi drepturile omului nu vor avea nimic de pierdut. [28] TIPOGRAFI ŞI SCRIITORI Intre numeroasele mijloace de exploatare a scrii, torilor, unii editori adoptă tertipul reproducerii fără indicatia sursii. Publicaţi� Orizontul a tipărit o poezie a colabo ratorului nostru T. Arghezi, uitînd să numească revista din care a desprins-o şi dînd, vizibil intern ţionat, cititorului impresia mincinoasă că Între pus blicaţie şi autor sînt legături de cerere şi ofertă. Dacă actul Orizontului nu se cheamă cumva hotie, probabil că el trebuie numit bună carnaraderie şi salutat. Un domn din Bucureşti cumpără maşini de tipar cu care treieră zilnic, nesupărat, bucatele străine şi se instalează editor de literatură fără o redacţie de scriitori şi fără cheltuieli de autor. Proprietatea unei maşini Îi asigură domnului în chestiune proprietatea limbii şi scrierilor româ neşti, ba stăpînirea tuturor literaturilor din lume, editorul român fiind cornplect iresponsabil şi sus' trăgîndwse de la orice îndatorire. lntr,o organizare profesională a scriitorilor - necesitate de numeroase ori discutată în de, şert, - actul de a tipări o lucrare şi de a face reclamă, pe afiş, cu nume de scriitori care n'au cu tipografia dumitale nicio legătură, şi cărora nu li se cere măcar consirnţirnîntul atunci cînd este de rigoare tariful, ar fi judecat de un juriu recu noscut competinte, şi editorul condamnat să des, păgubească. Orizontul, care face negustorie cu 18 [29] marfă furată din toate limbile şi plăteşte un salaor ca să-i opereze cu foarfeca, n-ar mai putea nici să apară. Ar fi de dorit ca noul Parlament să se îngri, jească de proprietatea literară, ca de toate celelalte proprietăţi, din toate cea mai incontestabilă şi mai sacră, şi în studiile pe care îi dorim să le facă, să ne poftească să-i prezintăm şi studiile noastre în această chestiune. Francezii au putut să valorifice proprietatea lor literară chiar în conferinţele de la Versailles. [30] PUBUCUL ŞI PRESA Să notăm un fel de fenomen. In vreme ce valorile comerciale mediocre au sporit cu mia la sută; în vreme ce nisipurile de aur, după retragerea undelor de sînge, au clădit bancuri statornice în cele mai mizere limanuri; în vreme ce toate santierele muncii sociale s-au înna vuţit, şi cele mai provizorii bordeie se reclădesc cu turnuri; în vreme ce cîrciurna, cafeneaua, circul şi teatrul cunosc neaşteptate opulenţe (chelnerul: capitalist, actorul şi clovnul transmutaţi în baroni şi prinţi i - tărîmul de farmece al literaturii stă, dinaintea soarelui, sterp. Niciodată cartea n.a însemnat mai puţin ca azi, niciodată scriitorul nu s-a vădit mai inutil - scrii, torul, preotul limbii, cel exaltat de domnii sena, tori si deputati teoretici, - niciodată nu s-a citit mai puţin. Consecinţa cea mai crudă a războiului o suferă invalizii si orfanii literaturii. Cine afirma cu o convingere 'agresivă că războiul civilizează şi alege? Nimeni nu mai citeşte. Ediţiile încep să fie scur se cu greutate, şi editorii încep - în sfîrşit! - să aprecieze durerile autorilor. Scriitorii, şi cei mai cotaţi în piaţa librăriei, se văd refuzaţi de toate casele editoare. Exemplul cel mai recent ni-l aduce domnul Agârbiceanu, care, cu două manuscrise voluminoase în ghioz dan, bate la usile editorilor în desert. Literatura care mai prinde trebuie să fie strict pornografică. jO [31] A circulat pe subt masă, în capitală, o broşură de patru pagini, care cînta, în versuri, nici măcar lubricitatea brută. Domnii cu studii înnalte, cu pantofi de lac, şi cu monoclu, o căutau numai pentru că broşura numea organele pe rostirea lor vulgară. E, probabil, o perversitate analogă ace' leia care face ca, la oraşe, boii, stîlciţi în bătaie la ţară, să fie adoraţi în pictură, şi, la Universi tate, profesorii în redingotă, să recomande în lite ratură deliciile cioreciului şi ale extractului de oaie turcană. , În ultimele zile s-a împărţit în public urrnăto rul afiş. Se discuta cu aprindere tocmai liberta. tea preseI. FETELE LA ŞAlSPR-EZECE ANI Dintre cele două perioade critice, pe care le are femeia în viaţă, cea de la şaisprezece ani e cea mai turburătoare, cea mai plină de farmec. Ochii turburi rămîn fixaţi în gol, iar sînul fraged şi crud e răscolit de suspine neînţelese. Simţiri pe care ele nu le pot pricepe, cuprind inimioara fetei la şaisprezece ani, şi o dorinţă nebună, mii de dorinţi îi agită febril fiinţa. Pentru a întruchipa această minunată trezire a simţurilor, pentru a putea uni sensualitatea încă nedefinită, cu perver, siunea instinctivă a femeii, pentru a reda setea de iubire, de iubire pătirnaşă, fără alegere şi fără de gînd la consecinţe, Pina Menicheli, marea artistă italiană, a dat filmului unul din capodoperile cinematografice VîRSTA CRITICĂ, ce se rulează de luni j iulie la cinema « Apollo » şi la frumoasa grădină « Arena Blanduzia », din str. Paris Nr. 7. în filmul montat cu o artă superbă, joacă şi popularul artist Livio Pavanelli. Monopol S.A.R.P.I.C. Ziarul, nici el nu este, relativ, mai cumpărat decît cartea. Tirajul neînsemnat al marilor coti, diane, pentru un popor de şaisprezece milioane de părechi de ochi, s-ar putea explica prin formatul hîrtiei, care slujeşte la împachetat. Cele mai răs pîndite ziare nu trec în zilele lor meritorii peste o vînzare de şaizeci de mii de foi, şi atunci este JI [32] nevoie de o gîlceavă de generali care au cornan dat armatele în război şi îşi servesc reciproc q�i, tetele inspirate de la dezerţiune şi trădare. In ultimele luni au dispărut, şi din capitală şi din Ardeal, cîteva ziare. Maşinile tipografice treieră aiurea decît în presă şi literatură: chitanţele, fac, turile, formularele, poliţele, sînt singurele opere de artă care le hrănesc. Acum doi ani s'a citit ceva mai mult decît anul trecut. Anul acesta se vînd numai cărţile obliga, torii, didactice, şi presimţim un an cînd cursurile se vor face de mimi şi echilibrişti. E surprinzător că individul devine incapabil să stea cu sine însuş pe o carte; concentrarea este pentru contirnpo ranii nostri o pedeapsă, si fiecare dintr.însii eva, dează c;mera, biuroul, c�sa, unde acum z�ce ani familia întreagă începuse să citească. Pe un om de cultură această situatie trebuie neapărat să-I jignească. La începutul oricărei isprăvi a insului, a tovărăşiei şi a societăţii, a stat rodea. una o idee, o carte. Cartea este, poate, înnainte de toate, un mijloc de autocontrol, pentru pon' derea judecăţii, pentru aprofundarea analizei, pen, tru confruntarea cititorului cu constelatiile mari ale cugetării. Să fi devenit moralmente atît de pu< ternici, atît de siguri de dînşii contimporanii noş' tri, încît să nu mai simtă nevoia de un canon şi să nu mai caute plăcerea tradiţiei în înmugurirea fiinţei lor abstracte pe o ramură întinsă dintr-o lumină depărtată? Omul de intelect este pornit în turbarea lui să bată generaţiile cu biciul şi să le împovăreze cu impozitul forţat al culturii. Dar nu e cumva locul să ne punem şi altă întrebare? Este literatura actuală pe gustul cel bun al citi, tor ului, şi mulţumeşte, oare, presa curiozitatea lui aţîţată de nişte timpuri iuţi şi acre? jJ [33] Ce află de fapt cititorul În literatura curentă? Aceleaşi poze se repetă pretutindeni, În toate căr ţile şi revistele. Scriitorul morfoleşte un fapt di. vers, care de cele mai multe ori are savoarea unei bomboane de săpun; aş îndrăzni să scriu: a unui supozitor. Scriitorul iese la ţară, sau se plimbă prin mahala, În toate scrierile lui. Fie că-şi caută florile pe hîrtia altora, fie că le ia, cum se zice «din viaţă », sau din imperiul sărăcăcios al inven tiei - el izbuteste mai todeauna să dezinterese ze ... Tineri şi' mai bătrîni, acestor simpatici fa' bricanţi de cărţi le lipseşte nivelul, poate de ne' vroză, poate de energie, al timpului lor. O carte care iese azi, pare scrisă şi tipărită cu treizeci de ani mai devreme, şi dacă, în principiu, cartea ar trebui să depăşească hotarul vremii, În realitate prezentul trebuie să comunice neapărat cu inte riorul ei, o carte trebuie să se afle În atmosfera ceasului În care a fost compusă. Se pare că publicul este prea conştient de abscn ţa geniului la scriitorii care.l poftesc să-i citească, şi nu le acordă nicio autoritate. Se pare că publicul acesta ticălos nu mai poate să fie simţitor decît la lucrul rar, la o esentă cu totul tare si nouă. În această privinţă ziarul stă neasernănat de prost. Presa cotidiană, care ar putea răspunde mai bine decît cartea aşteptărilor de sensaţii aspre ale cititorului, a parvenit la o formă de expresie şi inteligenţă, care nu mai permite mişcarea creie rului şi a sentimentului. Pagini imense cenuşii, ca poteca mizeriei, articole ca pulberea lentă a care lor cu nuiele, duse pe drumurile de humă plum burie ale băltii. E un deze�hilibru regretabil. Publicul nu mai tolerează Ilaşneta, pecînd scriitorii au rămas la no bilul ariston şi ziariştii la fonograf. Publicul ar simţi, pare.se, nevoia unei orientări, unei puter< nice orientări. 3- JJ [34] Atari probleme muncesc fără îndoială şi pe alţi confraţi, care le rezolvă cam după cum îi taie capul. Cităm, de pildă, din ultimul număr al re' vistei Flacăra, încercări de-a satisface publicul cu orice preţ, în genul ahşului reprodus mai sus. Re, proşînd Sulamitei că a evitat, fată săracă, propti< nerile proprietarului şi prilejul de a se procopsi, poetul Minulescu îi spune, cu un accent oportun, împrumutat din sensibilitatea unei directrice de institut special: «Dar tu minte n'ai avut Şi cînd Regele te-a vrut ... Pentru ce-ai fugit de Rege Şi,ai fost proastă? ... » Dacă aci trebuie să ajungă cititorul, soluţia e găsită şi să nu ne mai intristărn. Scriitorul viito rului culturii româneşti va copia fidel pe carnet literatura păretilor acoperiti cu inscriptii si va tri. mite la tipar. ' , , , [35] LIBERTATEA PRESEI Nu s-au stins Încă vocile care discută asa-numita libertate a presei. Broşura domnului G�aur păs' trează, peste limitele fragile ale ziarelor, argumen' tele şi vederile care au inspirat pe autorii mai con, vinşi sau mai ipocriţi ai articolelor de presă În această chestiune. Din turnul de ivoriu, care-i este familiar, domnul Graur, interesant şi vivace ca În tot ce scrie, Îşi risipeşte cugetarea în cele patru vînturi ale orizontului bucurestean. Se Întîmplă Însă că turnul de ivoriu al domnu lui Graur este clădit În aripa unei întreprinderi de presă, care, paralel cu lupta ideală pentru liber, tate, duce, de la administraţie, o luptă de rnono. polizare. Cititorul român, alegătorul, cetăţeanul, către care se îndreaptă toate efluviile democratice ale presei, geloasă de libertăţile poporului, a fost, fără îndoială, în calitatea lui de mare naiv, adeseori încălzit de articolele din presa «independentă ». Mulţi cititori îşi vor fi pierdut uneori şi apetitul de indignare. Ce să te faci, într-adevăr, fără liber tatea presei, decît să-ţi vie să înnebuneşti? Să nu mai poţi citi articole de sfîntă revoltă, iscălite X., Y., W., S., P.? Este cu putinţă? Cititorul român nu ştie însă că Îndată ce apare un ziar, majoritatea ziarelor celorlalte, adică două ziare, ziarele cele mari, se asociază pentru dispa riţia lui. Cititorul român nu ştie că vînzătorii şi chioşcarii, În majoritate greci şi albanezi, primesc 3*- J5 [36] ordinul administra ţii lor să nu se aprovizioneze cu gazetele concurente. Cititorul nu ştie că şi atunci cînd ia gazeta boicotată, chioşcarul o ascunde, îi ascunde afisul si afirmă că ziarul boicotat nu mai apare. Cititor�l nu ştie că marile uzini de presă înţeleg să nu aibă concurent de calitate şi să ro' bească în redacţiile lor, pe un salariu de flămînzi, pe toţi scriitorii de ziare. Cititorul nu ştie că pe cînd refuză să vîndă foile româneşti puse la index de către gazetele democratice şi libertare, chioş carii expun cu un lux deosebit ziarele şi revistele streine, de toate naţionalităţile cu putinţă. Cititorul va înţelege acum poate chiar mai mult decît îi spunem noi. Dat procedeele marilor fabrici de ziare vor tre bui să constituie neîntîrziat obiectul îngrijorării nu numai a publicului, dar şi a guvernului, căci aten. tatul adevărat la libertatea culturală a cugetului scris face parte din incorectitudinea ziarelor, şi nu din arbitrariul partidelor politice. [37] o EDITURĂ NouA - « CULTURA NAŢIONALĂ» - De curînd s'au inaugurat în Bucureşti uzina, ca' sele si biurourile celui mai recent institut de editură. Am'aflat din ziare de bogăţia instalaţii lor, de ma' şinisrnul ultra perfecţionat al atelierelor, de locale le vaste şi foarte aerate, în care muncitorii de la prese, claviaturi şi zeţărie, se vor bucura de toate cubajele de aer recomandate de higienă. Descrieri ilustrate au pus în vedere somptuozitatea neobişnuită a ultimei fabrici de copiat şi înmulţit manuscrise. Numele acestei case, acordat parcă într-adins ca să însemneze o evoluţie în editura noastră, suna plăcut: «Cultura naţională ». Apoi, faptul că în, temeietorul ei era un bancher foarte îmbogăţit din operaţiuni de finanţă şi comerţ, domnul Aristide Blank, permitea presupunerea unor raporturi noi între scriitori si editură. Căci într.altfel, la ce ar fi renuntat fin�nciarul la cîteva zeci de milioane din capital urile sale, care ar fi putut să fructifice incomparabil mai bine pe tărîmurile Băncii decît ale literaturii? Scriitorii şi-au putut spune cu toată dreptatea: In loc să construiască un spital pentru întreţinerea epitropilor şi economilor, dom, nul Aristide Blank a preferat să facă un sacrificiu spiritual în numele tuturor durerilor şi nenoroci, r ilor, pe care le reprezintă cîteodată o mare Bancă în tezaurul ei. De-aci înnainte, au continuat să-şi zică scriitorii, producţia literară intră într-o epocă de abundenţă de care se vor putea folosi în sfîrşit şi autorii ... J7 [38] Dar dacă pentru muncitorii ca�e mişcă litera �i maşina domnul Blank a construit ferestre mari, plafoane înnalte, closete �i spăIăt�ar: .si�ematice, pentru ceilalţi, pentru acel� care mişca ml.ma, conş' ştiinţa şi imaginile, domnia-sa nu a realizat abso. lut nimic. Domnul Aristide Blank avea o concepţie sau nul Una din două: sau a ostenit în drum, distrat, În ideile sale mari, de bibelourile decorative ale vieţii, sau şi-a părăsit drumul apucat, subt infltll enţa unei atmosfere locale, in argumentele căreia se complac şi alţi oameni decît ai finanţei. In niciun caz personalitatea de creator a domnului Aristide Blank nu poate să fie cu efuziune fe, licitată. îndoielile noastre sînt Întărite şi de un prece, dent. Scriitorul Gala Galaction, unul din stăpînii cei mai autentici ai prozei româneşti, uneşte sub, tilitatea şi însuşirile artistului de elită cu ingenui, tatea Evangheliei, cu spiritul religios şi învăţătura teologică. Domnul Aristide Blank, prin nu price pem ce fel de absurd miracol, il alesese să facă singura traducere românească frumoasă posibilă a Sfintelor Scripturi. Primă pornire bună. Angaja' rnent cu contract, salariu mic dar plătit, livrare regulată a traducerilor, in Fascicule de manuscris. După. cîteva luni, pornire contrarie. Cineva, un zeu mic de seu, de talc sau tibişir, sau pîlcul întreg din jurul domniei-sale, determină pe domnul Aris. tide Blank să descalihce pe traducător. Cu acelaş entuziasm cu care îi dăduse însărcinarea, i-o şi re' trage. E adevărat că, petrecînd pe domnul Galac, tion (azi părintele Grigore) pînă la uşă, domnul Blank îşi dete seama de situaţie şi, întors către cel care asistase la ruperea, cu surîsuri, a contractu lui, spuse intristat, ca un dramaturg după ce şi-a realizat conform textului întreg personajul: «]'ai l' impression d' auoir foit une mauuaise ac/ion. .. » J8 [39] Voinţă proprie În linii frînte sau influenţă dina fară, este egal: se vedea că domnul Aristide Blank nu-şi poate duce o idee pînă la capăt, chiar cînd o are. Şi dacă editura domniei-sale, « Cultura na ţională », se găseşte În starea morală a tuturor ve' chilor edituri abuzive, care nu ar fi fost motiv cultural să sporească la număr, probabil că acest rezultat trebuie atribuit Statului său Major, care, În societatea unei galbene invidii, devoră salarii monumentale. Singur directorul propriu-zis al edi turilor literare, un snob de literatură cu sufletul amar şi cu scheletul bolnav, este plătit cu trei sute de mii de lei anual, ca să-şi măsoare slăbiciunile cu artele şi maşinile. Un autor care s'ar adresa « Culturii nationale» este ca şi cum şi-ar propune manuscrisele la' « Stein berg», la « Herz», la «Alcalay », care, cel puţin, fac din copierea manuscriselor un negoţ, şi nu « cultură naţională» ... După cele şaizeci şi cinci milioane investite de domnul Blank într-al său institut, scriitorul român se găseşte exact în aceeaş stare, dacă nu mai rea, ca mai Înnainte de răz boi, În legături de inirniciţie fundamentală cu editorul. Gratie lui, editorul face avere cu marius. crisul poetului, iar acesta este silit să-şi caute o meserie suplimentară ca să trăiască, şi să cedeze terenul ce-i aparţine amatorilor şi fantomelor fli' gitive. Scriitorul român este obiceiul să fie citat şi clic. mat să mărturisească pentru cultură şi pentru naţie atunci cînd prezenţa lui În viaţă nu mai poate irnportuna pe nimeni şi cînd posteritatea i.a pie rit. Toate Camerele au răsunat de rechemarea din ţărînă, prin organul cîte unui domn ministru, a cîte unui scriitor, şi niciun Parlament nu s'a gÎn, dit cel puţin la Îngrădirea prin legi serioase, şi artistice.literare si ştiintihce, mai sacră decît toate celelalte. Anunţtndu.sc domnul Aristide Blank, J9 [40] editura lui, literatura s.a simţit emoţionată. Se aş' tepta ceva nou, c�:a �a ? in�titl�ire �e. rapo:turi civilizate Între scrutort ŞI edItura. Caet, daca ne vom mărgini să adrnirărn, ca nişte maimuţe atrase de mărgele, frumuseţile de mucava concavă ale volumelor, curat tipărite, este drept, - datorie esenţială a tiparului, - scoase de «Cultura na ţionaIă», şi atîta tot, ne aşezăm cu mult mai pre, jos de adevăratele dorinţe ale culturii româneşti şi dintr-un punct de vedere altul decît acela în care stă de la sine chestiunea. Cărtile «Culturii» car' tonate, pătrate, cu chenare şi cvadrige, cu ecu. soane de hîrtie frezată, pe fonduri de linii şi culori (CU un program prostesc şi cu traduceri din cele mai dobitocesti i - toată lumea le-a văzut, acum cincisprezece 'ani, prin Germania cataloagelor ilus trate. T otuş, noi credem că nu lipsesc mijloacele pen, tru ca editura domnului Aristide Blank să capete însemnătatea culturală pe care nu se poate să nu o fi avut În primele sale intenţii; mai ales în sta, rea de înnămolire În sterp funcţionarism, «CuI, tura naţională» este exclus să producă altceva decît mari dehcite. Dacă s'ar deştepta într-o bună zi cu hotărîrea să nu-şi mai consulte miniştri universitari şi simpli mondeni, care n-au cu arta, cu limba românească şi cu vocaţia literară decît indirectele raporturi de samsari savanţi, şi ar trece direct «Cultura naţie. nală », cu toate proprietăţile ei, la o asociaţie de scriitori calificati, domnul Aristide Blank ar face un act de nebunie sublimă. (CU atît mai uşor cu cît se vor putea găsi, prin tratative duse Într'un spirit de culturală toleranţă, şi modalităţile pentru ca proprietatea să fie plătită.i în spatele fotoliului domnului Aristide Blank se ridică, enigmatică, o statuie mare a pribeagului Tolstoi. EI face chiar, În material rigid, mai mult [41] decît genialul creier totalizat al unui norvegian de Focsani, ca domnul Marin Sirnionescu.Rîmni. ceanu. 'lată un prilej cînd domnul Aristide Blank ar putea sta de vorbă un sfert de ceas cu sta tuia ... [42] PROPRIETATEA LITERARĂ Proprietatea artistică şi literară face obiectul unui proiect de lege depus pe Biuroul Corpurilor Legiuitoare de către domnul Banu, ministrul Ars telor, pentru inlocuirea vechei legiuiri din 1862. Momentul coincide cu inmultirea, am zice dis, proporţionată, a caselor de edit�ră, prea îrnbelşu. gate din lipsa de drepturi şi apărare a scriitorului. Artistul, cu pana, cu pensula sau cu arcuşul, a rămas iobag şi minor: tatăl lui, ţăranul, împro prietărit pe ogoarele muncite, i-a luat-o Înnainte. In special scriitorul, cel care păstrează, subţie şi înnavuţeşte limba poporului şi a civilizaţiei lui, se bucură, pentru că aşa vine vorba, de starea cea mai contradictorie cu rostul lui. Pictorul şi sculp. torul au cel puţin norocul să fabrice o artă, cu care, dacă nu o înţelegi, te poţi cel puţin mobila. Un tablou cît de urît tot se agaţă avantajos pe un părete, şi pentru un studiu de cap, normal sau torturat, se găseşte Întodeauna colţul potrivit În, tr-o odaie. Din carte nu se poate face mobilier decît cu cotorul, şi pentru o mobilă deplină este nevoie de sute de cărti. Un estet al cotoarelor se mulţumeşte, la urma urmei, cu o colecţie dinMo, nitorul C!ficial, in rindul cărora mai aşează volumele din coduri, o fotografle şi o ulcică. Cartea trăieşte prin conţinut - şi cine se mai împăinjeneşte lesne in filele unui text? Cartea este citită mai ales de o lume care nu colecţionează beneficiile lui, pe-atît de imense [43] pecît de absente sînt drepturile unui autor. într'o organizaţie a scriitorilor, cu desăvîrşirea anorga, nici, fiinta editorului, tolerată din lene, nici nu ar putea să' existe; ca şi ţăranul, scriitorul ar deveni proprietarul nu numai al terenului, dar şi al uriel. telor cu care îl munceşte şi-i transportă recolta. Din Parlament fac parte cîţiva poeţi, începînd cu autorul proiectului de lege, şi mai mulţi iubi, tori de artă. Nu se poate admite că adunarea de, putaţilor unui popor de artişti de scoarţe, de cîn. tece şi cioplituri, se va dezinteresa de oportuni. tatea legii domnului Banu. Poate numai că domnul Banu a scăpat din ve' dere cîteva amănunte ale vieţii de autor: repro, ducerea fără autorizaţie. Un editor se joacă de-a admiraţia, şi în elanul lui îţi reproduce o povestire, o fabulă sau un tablou, şi te vinde exclusiv în folosul lui. Aceşti editori extatici circulă prin toate răspîntiile: ei se numesc, pentru prestigiu, « direc tori », după cum semnatarii iau titlul protocolar de « profesori» - directori de reviste. Fiecare samsar fără altă îndeletnicire, se face « editor» şi « director» şi, cu proză furată, încasează la pre, fecturile, primăriile şi regimentele din ţară, sute de mii de lei anual. Nu ar fi timpul ca domnul Banu să se gîndească şi la ei, astăzi, cînd vine în dezbaterea parlarnen tară şi aşa-numita libertate a presei, care ocroteşte prin lipsurile ei de precizie, împotriva artistului, vermina publicităţii? [44] PROPRIETATEA ARTISTICĂ Aşteptăm încă proiectul domnului Banu, care ne promite garantarea proprietăţii artistice. Este şi timpul ca să se pună stavilă legală furtişagului exer citat de editori şi actori pe seama artiştilor creatori. Trupe improvizate din dorinţa de speculă stră bat ţara în tot cuprinsul, jucînd piese de-ale au' torilor români, cărora nu li se plăteşte nicio tan. tiernă, şi legea actuală, ineficace, adaogă scriitoru lui furat, pe lîngă pierderea materială suferită, şi o pierdere de timp inutilă pe sala paşilor pierduţi sau În cabinetul ministrului de Interne. E tot con' cursul ce-i dă actuala lege. Telegrama de oprire soseşte todeauna prea tîrziu ca să zădărnicească un spectacol dat în condiţii larnentabile şi pe care autorul nu l.a autorizat, sau, În rari le cazuri, cînd l,a autorizat, după borderourile speciale aranjate, autorul nu mai primeşte nimic, fiindcă trupa s'a dizolvat si nu are de la cine încasa. Exemplele sînt multiple şi aproape tot atîtea cîte turneuri şi autori sînt. O trupă cumpără o tradus cere pe care se face definitiv proprietară şi o re' vinde în cont propriu altor companii; un editor trage ediţii la nesfîrşit, cu un tiraj ce nu se poate niciodată efectiv controla; o artistă de operetă, fiind oprită de autori să reprezinte o revistă, se declară ea singură ca autoare; o casă de ghips trage fără autorizaţii copii după o machetă a unui sculp tor în viaţă; o revistă Îşi umple paginile, repro, Jucînd fără autorizarea autorului, cu pagini din 44 [45] opera lui; un libretist introduce într-o lucrare corn, poziţii originale, pe care le semnează, fără nicio shială. Şi exemplele, care se pot multiplica după expe, rienţe ale scriitorilor şi artiştilor, fac ca legea pro. prietăţii artistice să fie cerută ca o imperioasă ne' cesitate. [46] UN STIL DE LITERATURĂ: ZIARUL Pentru întreţinerea intelectuală a publicului, ti, parul pune pe piaţă trei soiuri de lectură: cartea, revista şi ziarul. Cărţile puţini mai au timpul să le citească. Revistele sînt o reducere a cărtilor si constituiesc lectura durninicală: cetăţeanul' poate lua cunoştinţă de o povestire, de o poezie. Singur ziarul circulă şi se citeşte într-adevăr. Nu se poate reglementa că această preferinţă a publicului reprezintă, cum se afirmă, o scădere. S,ar părea că cititorii au toată dreptatea; datoria scriitorului este să caute în preferinţa lor mijlocul de a-i interesa la maximum. Cînd publicul cere ca un punct al curiozităţii lui să fie satisfăcut în zece rînduri, el cere ceea ce-i trebuieşte. De multe ori literatura, de cele mai multe ori, în loc de a fi sinteza artistică a unui eveniment sau a unei situaţii, este pretextul de-a îngrămădi pagini aproape goale, de ostenitoare dezvoltare, împrejurul unui detaliu. Romancierii consacraţi suferă de lungimi exasperante, menite să întindă un bob de cerneală pe suta de foi şi să dividă o aşa-zisă problemă în douăzeci de volume. Ziarul scurtează: foarfeca e un simbol, nu numai un ins, trument de colaborare al secretarului de redactie. Şi cu cît un fapt e redat mai telegrafic şi mai 'di, rect, cu atît cititorul se simte mai multumit. În presa românească, există, slavă Do�nului, nu' meroase ziare; dar nu este un singur ziar care să înfăţişeze genul. Ziarele noastre sînt încă o rărnă. [47] şiţă de literatură, din acea literatură jumătate ro' mantică şi jumătate speculativă, care nu a folosit niciodată nicicui ... şi o rămăşiţă de cea mai rne diocră calitate. Ziarul se confecţionează după tipic. Pagina În, tîia este rezervată interpretării, destinată să ridice la linia generalizărilor o chestiune sau un fapt, şi servită cu o atitudine şi patos. E pagina greoaie a ziarului, cea mai puţin inspirată, şi într-însa îşi dau Întîlnire de obicei redactorii cu lfos şi rablele spe, cializate. Munca totalmente inutilă pentru toată lumea, pe care o reprezintă această pagină, îrn. părţită cu metrul, este de o deşertăciune perfectă. Ziarul se găseşte obligat, prin rutină, ca în pri. mul articol, numit « articolul de fond », să dog' matizeze obscur. Este cu neputinţă să-i scoţi din cap unui director că măcar o dată să-i lipsească ziarului articolul de fond: în ziua cînd s'ar petrece fenomenul, el s-ar simţi nenorocit. Închipuiţi-vă grozăvie: să apari fără articol de fond! Tonul acestui articol este contrabasul sau 1S0' nul, si articolul se rezervă de obicei colaborator rului . cu trese ipotetice mai multe. În spaţiul lui se produc deobşte profesorii, pensionarii, foştii mi. niştri, care formează armătura unui partid politic şi apără « ideile» fără iscălitură. Este interesant de ştiut ce preţ imens ataşează un partizan cîte unui articol ieşit din imaginaţia politică, văduvă de orice însemnătate. .. « Să ci, teşti articolul meu de fond de mîine », îţi răspun de cu o făgăduială de infailibilitate omul politic căruia i.ai pus o întrebare de orientări. ÎI citeşti: autorul pozează ca o fantomă la fotograf, şi proza lui nu face o ceapă degerată. Cu cîteva zile înnain te el a vestit pe tipograf şi pe şeful partidului; a luat măsuri să nu se strecoare nicio greşeală; a citit manuscrisul de mai multe ori familiei şi co religionarilor plictisiţi. Dacă în timpul culegerii ar- 47 [48] articolului este în călătorie, îşi aduce aminte că nu a fost destul de desluşit şi, din Tecuci, dă o tele, gramă, ca să se schimbe neapărat cuvîntul « căci » din rîndul al patrulea, de la pagina opta a rnanus crisului, prin cuvîntul «pentru că ». Fatalitatea arnestecîndu-se la rîndul ei, se întîmplă că tele, grama transmite, în loc de «pentru că », «pe, rucă ». Pagina întîia mai conţine «un cursiv», o «ca, setă », un desen dezolant cu o legendă idern, un « haz» de care îţi vine să plîngi, un foileton, de, venit în zilele noastre «cultural» etc. A doua pagină este surogatul paginii întîia, în mult mai inferior ... dacă se poate! A treia sau a patra pagină - în sfîrşit! - ... dă ştiri, prime si ultime informatii şi inventii politice lamenta, bile. Pe ici-colo u� clişeu, car� apare neschimbat, acelaş de zeci de ori pe an, cu numele personagiw lui dedesubt. Clişeul e cănaful gazetei. Dacă, pe de altă parte, iei metrul şi măsori ar, ticol cu articol şi spaţiu cu spaţiu, conţinutul ma' terial al gazetei, alcătuit din trei-patru titluri SUI prapuse de fiece articol, ajungi la rezultatul că un sfert de gazetă conţine un text oarecare şi că trei sferturi sînt compuse din vînt. Şi textul acesta, extrem de redus, este şi el, chiar el, de o supremă insignifianţă. Redactorii au aerul că sug şi rumegă un borhot intelectual insipid, scos din gura altora, după ce a mai fost de cîteva ori mestecat şi îmbă. lat într-alte guri. Genul la care au parvenit ziarele din Bucureşti este de strictă dimensiune. Ziarele se mărginesc la comerţul de hîrtie înnegrită, în patru, şase, opt şi douăsprezece pagini, deopotrivă de goale. Dar, într-un fel oarecare, toate ziarele slujesc, şi aşa, cîte un partid politic, fără altă preocupare ... iar oamenii politici şi partidele politice au o slăbi, ciune remarcabilă şi respectată de toate progra< [49] mele şi doctrinele, În special pentru ziarul inex presiv, idiot şi zadarnic. Pe motivul de curiozitate, se caută ca ziarul politic să fie - cît mai fad, - cît mai nul. Genul adevărat al ziarului e altul. Ziarul· pre, supune un stil, indiferent dacă.l va ajunge sau nu În presa românească. Noţiunea exactă de ziar co. rnandă genul particular al ziaristicii. Ziarul e o formă şi cea mai simpatică din literatură.. Interesul publicului pretinde ziarului Înnainte de toate să-l informeze, exact sau aproape -exact, nu se ştie ... Însă să il informeze fără idee pre, concepută. Publicului nu/i place să i se irnpuie din redacţie un fel de judecată asupra unui eveni ment. Lui Îi trebuie faptul, evenimentul brut şi libertatea de-a se orienta singur intr.insul. A pune fiece fapt politic, social, mereu În legătură cu un program, cu un punct de vedere fix, cu o rancună, cu- o dezamăgire, cu o invidie ... ' este a silui pe cititor, şi dacă ziarele- de partid au dreptul să o facă, acel aş drept este interzis în principiu ziare, lor făcute pentru public. Asemenea ziare lipsesc din presa românească. Singurul ziar mai apropiat de chipul unui ziar pentru public ar fi fost unul Întemeiat de un ita lian, dar care şi-a căpătat mai tîrziu o credinţă po, litică şi este obsedat de ea. Din ziar obiectiv, de prezintare, el a devenit un ziar de atac şi apărare în diverse domenii Îngrădite şi păzite, dar zadarnic păzite de un ziar pentru public. In datoria dea informa pur şi simplu, Însă cît mai complect, stă toată nevoia de apariţie a unui ziar ce nu aparţine politicii. Şi din această datorie se deduce un stil. Faptele trebuiesc strînse pînă la schemă şi pre, zintate cu uscăciune, adică fără sentimentalism, de niciun fel, şi fără principii, oricît de avantajoase ar fi ele. Un fapt e vorbitor prin sine mai clar 4- 49 [50] decît adăogîndu.i limba redacţiei. Probitatea por, runceşte şi ea această rezervă a delicateţei. Aici intervine valoarea redactorului, care intr-un spaţiu obiectiv limitat afinează şi perfecţionează genul pînă la stil. Redactarea uşoară şi fragedă a faptului nu poate fi interesantă la extrem; metoda succesiunilor; spuma înviată la suprafaţa pahare' lor, în care se cuprinde un conţinut greoi. Şi in, venţia ziarului se manifestă în titluri, în aceste flori pe dedesubtul cărora cad faptele vii sau moarte. Nimic nu se poate mai prostesc şi mai antiartistic ca titlurile articolelor din ziarele noas tre. Telegrama care anunţă în două rînduri rnoar tea lui Anatole France, purta, în toate ziarele, titlul: A murit Anatole Francel Alegerile din An, glia au nimerit în titlul: Al�g�ril� din Anglia. S,a spînzurat un bărbier : Un bărbier s'a spînzurat. Accidentul de automobil din Calea R..ahovei. O decla raţie a domnului Herriot. Activitatea Crucii R..oşii. Macdonald va vizita America de Sud. Criza minis erială din Austria. Bulgarii tot nu se astîmpără. Titlurile revin de zeci de ori la fel. Este greu de găsit ceva mai monoton narativ. La titluri vii, adevărate ilustraţii care dau joc şi culoare unui ziar, trebuie să corespundă arti cole scurte, foarte scurte. Orice subiect poate fi. înscris, în cîteva fraze, cu toate complicaţiile lui Naraţiunea faptului începe de-a dreptul, odată cu articolul, şi sfîrşeşte cu el. Dacă începutul trebuie scutit de pregătiri şi zorzoane, nu tot aşa se poate spune despre sfîrşit, care se împacă agreabil cu o mărgică sau cu un punct de dantelă. Tipografia vine în ajutorul scriitorului cu un semn, cu o linie dublă, cu un « şpiţ », şi se mai utilizează şi azi în reviste boul.lui.Dumnezeu, fluturele sau o vrabie pe o creangă, drept final, schimbate, în ultimii ani, cu imagini împrumutate din publi caţiile străine şi cu motive de ţesături şi oale. fO [51] Unui text tipărit i se cuvine o estetică, asupra căreia ingeniozităţile foarfecii au variat în toate editurile; dar estetica în stilul tipografic cea mai justă rămîne în studiul dimensiunilor, al îrnple tirilor dintre alburi şi negreli. Cititorul trebuie să simtă punctul unde sfîn seste un articol cu inteligenta, mai mult decît �� ochiul, care de fapt nu citeşte, ci numai trans mite. Ziarul este menit să anuleze trei sferturi din literatura ce se face de obicei si să reducă facui. tatea elucubrativă a scriitorului la o îndeletnicire materială. încet, dar fără greş, ziarul va deveni ceea ce trebuie să fie: un gen literar, o literatură, separîndu.şi domeniul de preocupările de politică propagandistă şi rnărginindu-se la viaţa unei zile, în lumina căreia nu se ruşinează natura externă să-şi desfacă detaliile meticulos, cu splendoare, fiind momentană şi actuală. De altfel, ziaristul bun este superior scriitorului bun, care rîvneşte la pos. teritate, neputînd să încadreze în momentul lui un fapt petrecut. Scriitorul bun seamănă cu pic. torul bun, care vede în fiece obiect altceva decît reprezintă, din pricina unei educaţii sentimentale. Cînd îţi trebuie să tipăreşti un corp omenesc, care se scrie cu linii exact cum se scrie cu litere imaginea lui verbală, zadarnic te-ai adresa unui •.. artist. EI are pentru fiece formă a naturii o ana. tomie personală, după cum un gîng sau un afon îşi are vocabularul lui, paralel cu vocabularul co/ mun. Apropierea este şi mai adevărată atunci cînd ai nevoie de un portret, din care desinatorul ex clude asemănarea, pentru motive încîlcite, de artă mare, adică de-o artă abstractă, mască a unei incapacităţi grafice, evidentă dar ţîfnoasă. Apoi, scriitorul e artistul fără control, pecînd ziaristul, continuu confruntat cu modelul, stă în obiect. Celălalt, în divagaţie. 4·- fI [52] In războiul dintre ziare şi fabricile de hîrtie s-a lansat, pentru întîia oară în România, termenul de «editori de ziare». In această formulă se refu giază neliniştea profesională a cîtorva « directori » de gazetă care n'au avut cu presa niciodată alte raporturi decît beneficiile şi din cînd în cînd sem, nătura cu literă uriaşă a cîte unui articol modificat si rămas tot atît de sec ca in momentul creatiei. . Editură sau industrie ziaristică, se poate şi' s-a putut, de-vreme-ce nimic nu se opune intrării în presă, la conducerea ziarelor, a cui binevoieşte să se transmute în intelectual, din berbec. Această evoluţie este vrernelnică şi pe dos. Evoluţia zia, rului aşteptată este către o individualizare deplină şi exclusivistă. [53] LITERATURA ÎN SPECTACOL Scriitori şi-au creat interesanta deprindere ca o dată pe an, şi de preferinţă toamna tîrziu, după cîntatul mierlelor, după plecarea gingaşei rîndu. ne le şi a ogarilor Tăriei, - cocorii, - cînd frun' zele au pierit şi plop ii rămîn adunaţi laolaltă, ca nişte tîrnuri cu mătura în sus, să pornească de acasă şi să viseze în cuiburi străine. Ei se duc să citească, şi citesc din proprie opera lor. O caravană de domni pletoşi sau cu chelia opa< lescentă părăseşte într-o bună zi capitala, condusă de un domn prezident. În buzunarul acestuia se găseşte tipărită pe hîrtie velină ştampila tuturor ministerelor, de cornpetinţa cărora atîrnă fie inspi, raţia, fie geamantanul, fie. libertatea, fie locul în tren al cîntăreţilor călători. După o sută de amî nări şi tot atîtea refuzuri, autoritătile cad de acord asupra utilităţii ipotetice a turneului de scriitori, şi trenul se urneşte din gară cu şaptezeci şi cinci reducere la sută, acceptată pentru toate tîrgurile de mostre. Geamantanul propriu-zis este înlocuit adcse ori cu un ghiozdan de advocat sau, mai modest, cu o hîrtie tipărită unsuros, în care se înfăşoară două părechi de ciorapi şi cămaşa de gata, subt monograma democratică a singurelor litere cu pe. trol din titlul unui ziar. Cu toate că protocolul alege de preferinţă pe scriitorii bine îmbrăcaţi, cu hăinărie potrivită, cărora, dintr-o direcţie oare' care, dintr-o magistratură, dintr-o academie sau JJ [54] dintr'un guvern, le-au mai rămas fracuri şi redin gote cu butoniera înflorită de o rozetă, printre prinţii de o zi ai garderobei se mai strecoară şi cîte un confrate mai puţin decorativ, dat fiind că ja< cheta şi smochingul nu cuprind în totalitatea lor geniul literar ambulant. Ce caută de fapt aceşti tineri şi mai bătrîni, ca să prefere ploşniţei din Bucureşti păduchele de lemn al Ardealului, plin de gospodării conforta. bile pentru alţii, şi rnititeilor din patria mică, Holz, fleişul şi Szekăligulaşul din patria mare? Ducă-se ei ca să prindă stoluri de aplauze prin stufişuri de oameni şi ca să exerseze o meserie tragică şi ridi. culă, care împodobeşte fără consecinţe un discurs şi pe care nici Statul, nici oamenii lui nu au luat-o nicicînd în serios? Scopul plirnbărilor pare într-altfel lămurit. După culesul şi vînzarea bucatelor, scriitorii se duc în propagandă culturală. într'o sală populată cu numeroase locuri goale, ei reeditează, de astădată prin grai, scrieri publi cate, adrnirate, readrnirate 'şi clasate. Capacitatea de plăcere a unui cititor al operelor proprii rezistă tuturor repetirilor, ca o piuă de aramă în care se pisează uniform, timp de zece ani, piperul şi SCOfl ţişoara. . Este intelectuală această stare de spirit, care per' mite scriitorului să se măgulească, întîi: o dată, şi apoi: todeauna cu insul său literar? Cu foile în mînă, scriitorul calcă, slab sau masiv, către tribună. Prezidentul prezintă, publicul bate din palme, autorul salută, aşteptînd o tăcere. Se numeşte titlul; să zicem: Seară de april. Pauză. Şi poetul citeşte ... E ceva nemaipomenit! Înconju rat de lume, el îşi dezvăluie curajos o însufleţire, o înduioşare, pe care ne .arn obişnuit să le inter- [55] calăm între coarde mute şi vibrînd într-ascuns, ale harfelor sensibilităţii. .. Pentru meritul de a se publica, poetul e satisfăcut. EI surîde, succesul îi place. Contrariu tuturor plantelor, care fac flori suave în neştire, şi contrariu tigrului care îşi exe cută saltul fără să fie preocupat de fotograf şi re. porter, el este fericit. Auziţi? Un sentiment, o deli cateţe, un mister, o rugăciune sînt în stare să facă viaţa dulce şi confortul semeţ ca nişte suculente bucate de vînaturi. Ce zic? Ele devin mijloace şi ţeluri, pîrghii şi schele de îngîmfare. Pentru că scrie, individul jubilează. Indiferent de opera lui, nulă sau valoroasă, el se socoteşte în fiinţa lui, limfatică sau sanguină, frigidă şi lipicioasă sau fierbinte şi năduşită, un purtător al Planetei în spinare. Este morală această trufie? Doctrina artistului nu poate să fie în sute decît de totală umilintă. Talentul care strecoară în tevile de orgă al hoh�tului sufletesc altceva decît 'jalea de a fi tăcut şi tristeţea de a re începe - este un fals talent, o imitaţie, o abilitate, un rînjet care ar surîde. EI trebuie înlăturat şi ucis. Nimeni nu-i răspunzător de ceea ce-i mai mult sau mai puţin în compoziţia lui, şi într. un fel stupiditatea este de respectat ca şi geniul, - şi nimeni nu poate suferi cu sinceritate de osînda de-a fi mediocru, după cum nimeni nu se poate nici făli că străluceşte acolo unde altul rămîne argilos şi opac. Cineva, care nu-i el, care-i nu ştii cine, de unde şi cum, călăuzeşte mîna abandonată între întuneric şi zare. Sînt linii în desenul unei ide-i şi al unei forme, care aparţin unei preciziuni exte rioare şi unui dictat străin controlului individual. Cînd acest desen iese mărgăritar, Întrucît artis tul este justificat să se bucure de altă bucurie decît a umilinţei? ff [56] în realitate, artistul nu cunoaşte niciodată preţul lucrului săvîrşit, ci, artificial, împrumută unui re' zultat, îndeobşte mijlociu şi adeseori inferior, etichetele desprinse din ştofele scumpe. Iar recus noscîndu.i preţul, .întrucît poate să şi-l menţie pe cel artificial, în permanenţă afişat? Doctrina bunului şi simplului artist mai învată că artistul dispreţuieşte pas cu pas, bucată ,�u bucată, tot ce construieşte el, ca o . îndreptare măsurată către un edificiu în constructie, care nu va fi sfîrsit niciodată. Artistul rămÎn� ucenic si mester În' fiece zi a vietii lui de lucrător Întru cele ese�tiale. EI se trezest� cîteodată chiar în Acade mie: însă subt unifo;ma lui de marchiz ocazional, rămîne, nedescins, şorţul cu buzunar al calfei, cu o coajă de pîine în buzunar şi un chibrit. Are timp artistul să exulte şi să iasă.n bîlci cu frumu> se ţi le lui imperfecte? Stima socială este în cele mai multe cazuri fructul decorativ al ignoranţei. Cînd s-ar putea cunoaşte detaliat nu numai ce se petrece în mărun taiele morale ale unui om public, dar ceea ce ma. terialmente alcătuieşte în fărîmituri viata lui ne' ştiută, sentimentul �instirii ar rămînea suspendat în umbră, neştiind asupra cui să se pogoare. Tot aşa, admiraţia artistică este ocazionată de o dife. renţă. Artistul ştie în taină ceea ce publicul ignoră. EI ştie că a purces într'un fel şi a sosit aproximativ conform - şi motivele lui de-a fi dezgustat sînt fundate. Publicul ia numai ce se vede. Cum poate bunul artist să fie deturnat de la con. vingerile lui, pentru că publicul îl preţuieşte, şi cum poate mai ales să.şi ia asupră'şi preţul ieşit la o licitaţie populară? Mai sînt obiecţii de adus imperturbabilei sigu, ranţe cu care un stolde scriitori, în special, pleacă să cucerească urechea naţională. Cea mai gravă [57] este de ordin biologic-tehnic. Una e scrisul, şi alta e cititul. Scrisul nu se citeşte, ci numai se urmăreşte. Ivit din constrîngere, din concentrare şi din tăcere, legile lui sînt fixate. A seri este a clipi şi a gîndi în semitonuri, în sferturi şi.n optimi de ton. Faceţi experienţa unei bune poezii, - poezia rărnî ne orişicurn limba interioară a sensurilor şi a cu. vintelor, - citind.o tare, citind-o si urmărind-o cu ochii. O carte este ca lumina iunii rămasă pe pietre, după ce luna. a dispărut. între cititor şi carte se aşează, nenatural şi obscen, un samsar, care turbură cu atitudinea, cu glasul, cu erorile lui de tonalizare, egalitatea cititorului cu cartea. Cînd însuş autorul se interpune ca să dea o viaţă zgomotoasă cadenţei spirituale a scrisului artistic, indiscret şi violent, autorul rupe armonia scrisu lui, şi din scriitor iese un actor lipsit de darurile (care trebuieşte să rămîie străine) actorului şi un orator redus la rolul fabricat şi contrafăcut de a vorbi în scris. Meşteşugul scriitorului cere un gen de expresie propriu. Puterea scrisului este strict ascunsă, vocea o alungă, o prigoneşte, o trans. formă: inflexiunile ideilor se petrec pe catifeaua moale a gîndului, care repudiază instrumentul vocal. După cum fosforarea îşi atinge intensitatea la întuneric, meritul literaturii artistice se vădeşte în ambianta tăcerii. Vehiculul ei natural ,este rnanu scrisul sau tiparul. A părăsi hîrtia şi semnul şi a deveni sonoră şi verbală, este pentru literatură il trece în domeniul igliţei şi al broderieLEste ca şi cum acul ar voi să coasă pe aer şi piatră cu lustru. Este ca şi cum ar cînta betonul şi ar mirosi diamantul. O artihcializare. [58] SCRIITORUL ROMÂN Ziarul Universul îşi pune o întrebare, cu care s'a dus la domnul Octavian Goga, membru al Academiei, prezidentul Societăţii Scriitorilor Ro, mîni şi primul fost ministru al Artelor. Intre' barea, cît se poate de precisă, priveşte onoarea socială a scriitorilor şi solidarizarea lor într-un corp activ. « Dintr-un fel de lene sau poate dintr-un fel de obişnuinţă servilă, cei mai mulţi aşteaptă ori, entarea de la şi prin politică - scrie Universul. Dar oare scriitorii n'au şi ei un rol, n'au o che mare pe care trebuie să şi-o îndeplineascăj' » Iată, în sfîrşit, odată, pusă-n presa cotidiană o problemă de care ne-am ocupat inutil timp de zece ani în articole inutile de revistă. Interesînd la maximum într'o convorbire de cafenea, chesti unea a fost întodeauna imediat abandonată atunci cînd venea vorba ca scriitorii să se rnani festeze ca o putere deosebită neted. Scriitorii mai au o Societate, care a început să îrnbătrînească în sterilitate şi care, dacă se menţine încă pe firma organizaţiilor profesionale, se datoreşte, putem spune exclusiv, domnului Eustaţiu Măciu. cescu, casierul Societăţii şi care nu este scriitor. Oricare intenţii teoretice ar avea, scriitorul român nu s'a degajat încă sufleteşte de iobăgie şi nu a putut ajunge la concepţia atît de insultată şi totuşi atît de înnavuţitoare şi de fecundă, a domnului Vintilă Brătianu; la acel « Prin noi În' [59] şi ne », comandamentul războinic pentru victoria tuturor îndrumărilor de după război şi o morală integrală. Ascunşi în pulpana unui om politic sau a unui îmbogăţit, timizi încercători de se mi gesturi schi, ţate, scriitorii, fragmentaţi în interese, sînt pre' ocupaţi de un singur lucru: pe cine să nu su pere o atitudine eventuală, cîţi s'ar putea simţi vexaţi că scriitorul vrea să se emancipeze şi să intre în rolul lui. La toate initiativele menite să.l facă să tră iască o viaţă complectă, cu funcţiunile ei proprii, şi să-şi găsească într'o activitate originală formula de fericire, la care au dreptul să rîvnească toate vietătile distincte ale civilizatiei şi ale Planetei, seri. itorui a ezitat, s'a temut ş{ a căzut şi mai mult În dependenţa cîte unei organizaţii străine sau parazitare, înjghebată pe inacţiunea şi pe cadavrul lui. Sînt destui scriitorii aparent mulţumiţi cu aceas tă situaţie de negri, de cimpoieri şi de valeţi multumiti materialmente cu un salariu de mici subalterni şi măguliţi că iau partea umpluturii la cîte un ceai artistic, la cîte o masă somptuoasă ce nu le aparţine, unde li se citeşte ultima producţie de imitaţie literară, cu aprobări obligato:ii, a cîte unui potentat provizoriu al Economiei. In secret, ei sînt cei dintîi umiliti şi întristati. Privirea lor de sălbăteciuni, închise in menajeria admiraţiunilor falsificate, se întîlneşte prin zăbrele cu lumina soarelui care coace spicul pe cîmpia liberă, şi mirosul lor e gîdîlat de vîntul stîrnit pe brazdele fierbinţi, spintecate de pluguri. Fiecare scriitor poate să-şi rezumeze sentimentele adevărate dintr-o zi de moleşeală socială, de anticameră, de amăgire, seara, cînd îşi scoate picioarele opărite din încăl ţămintea tocită pe treptele Băncilor, editurilor şi ministerelor, în cuvîntul « Mi,e scîrbă ». 59 [60] într'adevăr, îi este scîrbă de marele fanari otism în care se istoveşte, dar îi este scîrbă deopo trivă de sine. EI nu mai poate lua o hotărîre, înmormîntat cum se găseşte în obligaţii strict ajustate pe mişcările lui biologice. El aşteaptă un resort dinafară, care să-i întinerească resortul in terior, cu vibraţia moale; aşteaptă un eveniment. Acest eveniment, pentru măreţia actelor cultu. rale pe care le va provoca, trebuie să vie, trebuie silit să se adune şi să se producă. Întrebarea Uni, versului se anină în oarecare chip de această si, tuaţie şi de asemeni aşteptări. Domnul Octavian Goga, pentru personalitatea căruia toţi scriitorii au o stimă egală şi o stimă superstitioasă, a dat ziarului anchetor un răspuns în ce priveşte rolul scriitorului: « În frămîntarea noastră actuală, scriitorul tre buie să-şi păstreze atribuţiile istorice ale tagmei. Noi facem artă şi apostolat subordonînd creaţia noastră literară ideii mari de existentă natională. Sîntem receptacolul sentimentului public; şi oricît de sus am îndrepta privirile noastre spre cer, picioarele ne sînt adînc înfipte în pămîntul ţării. Acest contact cu pămîntul determină şi valoarea scriitorului nostru. » Răspunsul domnului Goga este cît se poate de frumos, însă acest răspuns, cu toate că are în vedere şi picioarele materiale adînc înfipte în pămînt
lui respectiv. Ei ştiu tot, chiar dacă au citit mai
puţin de zece volume pe zi - şi socotesc drept
o datorie sacramentală ornniştiinţa librăriei. Vie.
time ale literaturii, ei nu mai simtesc decît în
mod de literatură, vorbind exclusi� în versuri
şi proză, şi Iiteralizînd buna viaţă a simplicităţii.
Nefericirea cărţilor întrece bucuriile incornpati
bile pe care aceste odrasle ale reveriei ştiu să le
procure.
Ca si ciupercile, cărtile trebuiesc alese după
puterea digestivă şi după inocuitate - şi după
vîrstă. Este foarte straniu ca, în raport cu anal,
fabetismul nostru obştesc, să avem poeţi Laforgi
si alchimisti Gourmonti. Asta ne vine cam ca
un roşu d�" buze pe gu'ra unchiaşului plugar din
Pătrăoaia. lnnainte de-a fi evoluat pînă la abece.
dar, avem, ca Europa, o abundenţă de pede
rastii intelectuale ultrarahnate care merg de la
« cubisrn », la «constructivism»: prin veacurile
de o sută de ani unul, noi am trecut rîzînd, din,
tr.o singură dată, dintr'un salt printr'un cerc de
hîrtie spart şi jumulit cu căpăţîna.
Cărtile stau În raport direct cu înrnultirea ti,
pografiilor, nu numai În ce priveşte numărul vo
lurnclor, dar si suma totală a foilor. La noi coin
cide exact î;Wintarea cîtorva mari tăbăcării de
editură, cu cartea foarte voluminoasă. Niciodată
literatura românească nu a biruit răbdarea citi.
torului ca În epoca noastră de arte grafice. Cărţile
ies multe şi groase. Kilograme de literatură Într'un
singur volum, sute de pagini, mii de pagini.
Cartea groasă e reputată «operă », pecînd car,
tea subţire e numai volum. Unii scriitori au în,
[93]
locuit dihcultătile concentrării, înnăltirnii si adin.
cimii cu şesul 'emolient infinit, în c;re te 'întinzi,
mergi şi stai, rurnegi şi iar te duci, sint�ur, liniştit
şi mediocru. Autorii au fost distinşi, în ultima
vreme, pentru că au scris cărţi imense, care nu
pot să fie citite, aparent satisfăcuţi de asemenea
distinctii.
Crit�riul numărului de pagini s-a impus, În
conştiinţa citorva măcelari, după sistemul metric,
care orientează preferinţele la cîntărirea rimăto
rilor cumpăraţi pe picioare. Absenţa tinereţii ver.
bale şi a virginităţii de inspiraţie este mascată cu
asa-numita muncă, în sensul ei de brate suflecate
şi năduşeală, ca geamurile sparte, lipite' cu jurnal:
munca bivolului înjugat la isprăvi nebivoleşti.
E,o muncă asimilată cu prepararea varului cu
nisip şi cu căratul apei la groapa cu var: această
muncă pe distanţe şi în lăţime, nu construieşte
bazillci, şi între arhitecţi este plătită cel mai
puţin şi cu titlul de salaorie.
Cărtile,bolovani, la locul lor în stiintele docu.
menta�e şi descriptive, denotă pentru artistul care
asediază cu ele cetatea sprintenă şi ascuţită a lite
raturii, neputinţa de a-şi vedea obiectivul, căutat
cu strădania paginilor acumulate; incapacitatea
strîngerii laolaltă a cornponenţilor armonici, lipsa
de gust şi de facultate a construcţiei prin elirni
nare. Autorul de bolovani tipografici ia tot şi
utilizează tot materialul ce-i vine la lopata steri
lităţii, milos cu sine, blînd şi frăţesc cu propriile-i
băligare. Dacă orice adevăr poate fi înscris în
citeva cuvinte, nu există subiect care să nu fie
tratat în citeva pagini şi al căruia interes de origi,
nalitate să treacă peste numărul lor.
Cînd face un roman, scriitorul este ademenit
de vanităţi abstracte şi influenţat de vorbele năs
cocite de o critică fără imaginaţie, care scapă de
obligaţiile individualizării şi preciziunii în rezers
9J
[94]
voriul cu psihologie, marele canal colector de
impalpabile superfetaţiuni. Psihologia în roman
constă în a descri pe lung şi pe nemaisfîrşite ceea
ce se petrece exact în sufletul unui individ, în
momentul cînd îşi încheie ghetele, cînd îşi taie
friptura. Este obligator în psihologia acestor băr.
baţi de ştiinţă ce vor să fie romancieri, ca eroul
să nu se comporte niciodată mental în concor
danţă cu actele lui, trebuind, de pildă, ca atunci
cînd vorbeste cu N ichifor să creadă că stă de vor,
bă cu Ma;ilu, şi chiar să-i confunde pe unul cu
celălalt, pe baza unui beteşug sincer sau imaginat.
Psihologul escortează toate mărunţişurile romanu
lui său cu un alai de consideratii, de accesorii si
analize, în care rnăruntisul moare ca să trăiasc'ă
psihologia. Mulţumită maşinii de tipar, domnul
T artampioneanu se face egal cu Claparede şi
Freud, dacă nu chiar i.a întrecut, şi însuş docte.
rul Marinescu, specializat cu toate acestea în cre,
tinologia literară, rămîne un modest debutant,
tolerat cu titlul de coleg.
Concluzii: Să scrim închegat şi după geometria
în spaţiu. Şi să scrirn scurt şi nou. Şi să ne lepădăm
de roman. Biblioteca noastră să aibă cel mai mult
douăzeci de volume ...
[95]
UN MINISTRU AL AGRICULTURII
Domnul Al. Constantinescu, ministrul Agri
culturii şi Domeniilor, a cumpărat un castel brîn
covenesc în ţara Făgăraşului, pentru artişti. ..
Mulţumită domniei-sale pictorii, muzicanţii, poeţii,
actorii vor putea să trăiască o dată pe an, şi atîta
timp cît le va plăcea, gratuit şi confortabil, cu
pensulele, cu cărţile şi călirnările lor, cu oglinda
şi fardurile profesionale, într-o insulă a liniştii şi
a singurătăţii. Ştirea e sensaţională.
Actul domnului Constantinescu este de natură
să lase violent căscate gurile care nu se oste
nesc de zece ani să hîrfească în toate anotimpurile
pe ministrul presupus cel mai inestet. S,au suc'
cedat prin toate guvernele amorezii sentimentali
ai artelor, declamatorii devotati dar lenevosi să
transpuie în realităţi grandilo�venţa lor apelpi
sită. Din mijlocul cedrilor şi fermelor, în care îi
este închis departamentul, domnul Constantinescu
a putut, liniştit şi sobru, să împlinească afară
din program, ceea ce un minister precis al Artelor,
creat cu scop categoric, nu a parvenit nici să
formuleze în multi anii lui de existentă.
S,a spus întod�auna că ministrul Agriculturii
este un personaj foarte inteligent, ceea ce ar fi
putut să nu pară extrem de anormal, dar şi în
superlativul inteligenţei se deosibesc grade şi
tonalităti. Cel mai putin tînăr dintre ministri,
dovedeşte, în paguba colegilor domniei-sale, vizi.
taţi, se spune, de toate muzele valide, o inteli-
95
[96]
genţă generoasă şi o sensibilitate constructivă: să
nu ne temem de noţiuni şi de cuvinte.
Castelul va putea să fie pregătit pentru primire
mai devreme sau mai tîrziu. Artiştii se vor grăbi
mai mult sau mai puţin să se folosească de ospi
talităţile lui boiereşti. Se va putea chiar ca direcţia
castelului (nu se concepe castel fără director l j
să revie temperamentului de unanim cumulard al
domnului Brătescu