[7] PREDOSLOVIE Decembrie 1900 .•• Mînăstire. Lespezi de marmură cu turle şi cruci. Noapte, metalică albă, albă de necrezut. După utre» nia de iarnă, din paraclis. De ger cumplit, pleznesc cu scîntei de zgomot, ţurţurii de gheaţă. Arătările ne, gre, cu camilavcă, se risipesc pe la chilii ... Unele zic: « Blagosloveşte! ». Celelalte răspund: «Domnul! », Msam încrucişat cu umbra roşcouană, de şiac, a schivnicului MeJtodie, uscată, irifirmă pe cîrţe, sărind prin zăpadă ca un ţap în trei picioare. Schionicia e o treaptă aspră a cinului, de totală abstracţie premer, gătoare pustniciei, elita apropiată de îngeri. conştientă de meritelevi superlative, apărate ca un drept seniorial de proprietate castelană. La semnele exterioare ale monahului de rînd, schiunicul adaogă un atribut al ierarhiei smgurâtâţii, per i m a nul. E un petic negru de postav pătrat, purtat cu două băieri trecute prin subsuori, în spinare, şi ascuns între dulamă şi rasă. Două ciolane încrucu şate dedesubtul unei htrci, exprimă simbolul lepădării de sine şi de toate. « Patimile Domnului Iisus Hristos le port eu », spune inscripţia scrisă cu mătase de acul tinerelor maici. De-abia venit în obşte, de cîteva zile. râsutul şi aţtţatul părinte mă recunoaşte d" la « trâpeză », unde fraţii se ospătează din străchini. cu lingura de lemn, la cîteva rînduri de mese, lungi şi înguste, cu ciorba de peşte sau bulgul', ascultînd citania din Vie ţ i l e 7 [106] Prevăzut cu mături, Iăraşe, cîrpe, o căldare, apă caldă şi petrol, depusei ustensilele în camera de intrare, încuiai uşa pe dinăuntru şi dădui uşile interioare de păreţi, ca să deschid ferestrele şi să curăţ. Un spectacol fantastic se înfăţişa în camera cea mare. Camera nu mai avea ferestre şi era transformată, pe toată întinderea ei, în latrină. în dreptul păreţilor zăpada se muta, de vîntul dintre ferestre, de colo-colo. Pe podină, deasupra cărţilor sacre, deschise pe mijloc, se descompuneau fecale, de vîrste deosebite. între aceste tăvi de un preţ nebănuit, care slujiseră de suport subt omul beat, pentru golirea intestis nului gros, era şi o Evanghelie cu scoarţe de ca. tifea şi argint. Citii curios pe ce pagină preferase excrernentul să se aşeze, ca o viperă încovoiată ; era o cetire de Ia Matei. Examinai ferestrele. in dreptul fiecăreia, de-a lungul zidului care răspundea în livezile de caişi, îngheţase cîte o dîră de ţurţuri succesivi, începînd de Ia lemnul orizontal al cadrului ferestrii. Singura nedurne­ rire cu care am rămas din această cameră de calamităţi este privitoare Ia felul de echilibru necesar celui ce şi-a scos fesele pe fereastră, fără să cadă în prăpastia curţii din dos. Şi era atît excrement, încît nici douăzeci de ani de golire a unui pîntec nu puteau corespunde prin pro. dusul lor neîntrerupt capacităţi lor fecale ale unui singur arhimandrit, Desigur că toţi invitaţii, fraţi şi mireni, care participau la petrecerile din camera vecinului, şi. au scos haznalele pe ferestre. Cel mai dizgraţios aşezat din cele cincizeci, şaizeci de muşuroaie, conţinute în volumele de lux, deschise cu textul în sus pe scîndurile camerei consacrate, mi s'a părut a fi acela care fusese depus odată, ca o mînjire a purităţilor sufleteşti şi literare, pe un exemplar din epocă, al idilicilor Paul et Virginie, depăşit de baligă peste margini. .. r UN ECOU Vie discuţie între Iclisiarh, apărătorul unui diacon nărăvaş, care doarme noaptea-n tîrg, şi procurorul eclesiastic. Voce răcnită. lclisiarhul: - Primul exemplu de corupţiune e dat de episcopii, mitropoliţii şi arhiereii Bisericii. Mai,micii nu fac decît să-i irniteze, într-o neîn­ semnată proporţie. Daţi pace diaconului, domnule profesor. E tînăr. Are vreme şi de pocăinţă ... Directorul (doctoral): - Un latin spunea că ceea ce face Joe nu poate să facă un dobitoc. Iclisiarhul: - Avem în Biserică o singură lege, şi pentru mari şi pentru mici. Directorul: - Nu todeauna. Răspunsul scoase pe iclisiarh din sărite, şi re, voltat, şi pierzîndu-şi măsura şi vocabularul obiş­ nuit, acest om egal, monoton şi aparent neu­ tru, zbiară, în tăcerea istorică a sfîntului aşe. zămÎnt: - Îl belesc pe Joe al dumitale şi să nu-ţi mai bagi nasul în..... personalului meu. Procurorul eclesiastic fugi trăznit. 107 [108] EPlHARIA Maica Epiharia era fecioară, şi Macarie era fecior. Pe neştiute, i-a prins noaptea în schitul şi chilia lui. Ea aducea şiac din mînăstirea ei. EI avea vin. Şi au băut amîndoi cu inocentă cioc. nind copilăreşte, două pahare; apoi cu nebunie, învierşunaţi, ei căutau să ucidă pe cineva din, tr.înşii, şi crima lor se petrecea ocrotită de obscur rităţi, învelite cu ştergarul lunii. Epiharia era pestriţă ca un cap de mîţă, poleită pe ochi cu fulgeri încremeniţi de argint. Băuseră fără obicei, şi.i prinsese o simţire de îngeri şi de puşcăriaşi, dimpreună. Şi se simţeau totuş bine laolaltă, ca doi fraţi, aţipind, mînjiţi cu lapte pe nas, dedesubtul ţîţei pline. in tăcerea lor se hotăra un gînd care nu fusese al lor, să surpe, să spulbere, să ucidă... Ce ? Totu!! totul!... ceea ce s.a î�dătinat, ceea ce era sfînt şi ne pîngărit : cinste, Virtute, smerenie, jertfă. EI se ferea, în scaunul lui, de Maica Domnului. Ea se gîndea la Domnul Cristos, şi totuş ar fi voit să cînte şi să sărute. in inima călugărului rumegau într-ascuns, amer nintătoare, fălcile unui diavol bătrîn si ironic car� îi îmbălau cugetul, ca bivolii coc�nii. Iisu� �ure� sau se odihnea bolnav pe canapea, răpus Şi stricat de bube; heruvimul îşi făcuse popasul; trecuse o zi. Mai trainic decît orice jurămînt, mai viguros decît toate cele stinse, şi cu atît 108 mai mult, în taina sufletului se auzeau Iierăstraiele neoprite, zgomotul surd ca un murmur de tem, niţă. Macarie şi Epihăria băură ca să izgonească din suflet afară murrnurul şi rumegarea. Epiharia trebuia să cadă, încolăcită pe piciorul paharului ca un potir. Cu mîna încleştată pe cupă, ca turnate dintr-un singur metal, ea cerea vin cu simplicitate, ca un flămînd care cere pîine, spăimîntat de foame, săgetat de lege, crud prin dreptul pe care şi.l cunoaşte. in inima ei se încrucişau toate ecourile şi amintirile, ca şi în sufletul lui Macarie; rumega şi.n el taurul negru, irrupt din fabulă în suflet. S,au luat to. varăşi ai beţiei neaşteptate, apucaţi de o dorinţă a scufundării, - şi nu mai băuseră vin decît sfinţit, si voiau să învete să bea, să bea ca florile dimineaţa, prin toate' frunzele şi mustăţile lor: Epiharia avea mişcarea largă şi inspirată a unui creator. Cupa purtată la buze, suspinul ca din artere sparte, prin care se aruncă talazul de vin, prins în pahar cu setea ei subită de pustie, era o nevoie de foc şi de consumare. in cupa încîr­ ligată cu degetele, ochii.i dispăreau ca o vapoare, gura.i tremura de şoapta unui muzicant mut, ascultînd o bătaie orchestrală de vijelie, vinele ei păreau că şi.au înmuiat vîrfurile în furtună, şi respirau adîncite ca o pompă cu tulumbele într-un helesteu. - Mai b�i? .. - Dă .mi, toarnă, umple. Au băut. Cînd s-au micşorat lurnînările, o undă îi legăna, îi scotea la ţărmuri şi.i arunca înnapoi, înnecati. Macarie, cu ochii încremeniti simţea că ţările' dorm şi visează, în toate văile 'şi oraşele lumii, şi asculta scrîşnetul rumegătorului. - Mai dă.mi un pahar; dă-mi o sticlă. Şi dă-mi un cutit ca să-mi crestez gîndurile în tine zise Macari;, ca un degenerat. ' 109 [275] ICOANE DE LEMN Fr e d o s l ă o ie Stavropoleos Fratele Manole O crimă 1 'ruendentul Arhimandritul Valerian Cum se face o procesiune O procesiune O coriferin!ă O vizită tn duhotmicie Nisipul Intre frali Vecemii Şcoala de cîntări Doctorul Visul lui Orighen Cotoc 27 octombrie 24 decembrie 29 decembrie Zîntti de an Duminică f ianuarie 10 Mai la Sfînta Mitropolie Tibia ruptă Un ecou Epihşria 7 II 14 10 25 H 37 41 43 47 49 H 59 63 66 70 7J 77 86 89 91 94 96 102 107 108 275