[400] 400 ROLUL 'rlNERIMEf organizaţie şi stringere a legăturilor internaţionale care te în stare să scuteasca o naţiune de o încercare grea de cîte-va secole. Şi cu toate acestea întroducerea unor forme noua, n'are înte­ les ClUI vreme rezultanta forţelor unei epoce nu merge în aceea-şi parte C11 formele. Am aretat mal înnainte că organizatiea unei epoce teste re­ zultanta forţelor economice ce pun în joc clasele opuse. Prin ur­ mare introducînd la noi legiuirea care le în apus nu însnmnă efi. facem ca organizaţiea noastră să fie ca în apus. Organizaţiea politică are ca raţiune în apus organizarea ca­ pitalistă cu toate ale iei; la noi organizatiea n'are altă raţiune de cît influenţa mediului. Colectivizarea producţiei, fabricele, comerţul deci capitalismul trebue» să se dezvolte dupa introducerea formelor liberale: această Iera ideea tineri mei de la 1848. Tinerimea de la 1848 a făcut înse intocmai ca omul care duce un selbatec în Paris, îl îmbracă în haine nouă şi crede elt sînt de ajuns hainele pentru ca tel Să fie parizian. N eştiinta tineri mei lis că zidi urile Încărcate cu lume se nărueau la urletele de spaima şi de voluptate mistică. ApOI so­ siră credincioşii prin alee, tîrînd după dînşii copii ce se agăţ au să nu-l ducă; Iei îi bate.m şi-r dădeau pe mîna oamenilor roşi. Cîntăreţii obosiţi une-ori se opreau; atune! auzeai ţipetele mume­ lor şi sfîrîitul grăsime! ce cădea pe cărbuni. Băutori! de măsela­ riu, mergeau ca dobitoacele, învîrtindu-se în jurul uriaş ului şi mu­ gind ca tigrit ; Ydonimit proroceau, Devotaţii cîntau cu buzele spin­ tecate; se rumpseseră gratiile, toţi vroeau să aibă parte din Jertfă; -şi taţiI ai C[lr01' copii muriseră odinioară, aruncau în foc chipu­ rile lor, jucăriile, osemintele păstrate. Unii avînd cuţite năvăleau la alţii. Se omoreau. Slujitorii luară cu lopeţi de bronz de pe margina lespezet cenuşa căzută; şi o asvîrleau în văzduh, pentru ca jertfa Să se împrăştie asupra oraşului întreg şi pănă la stele. Zgomotul cel mare şi lumina aduseseră pe Barbari lîngă zi­ dinti; aeătîndu-se pe remăşiţele helepolei ca Să vadă mai bine, pri­ veau uimiţi de groază. trad. de J. �. [430] 430 GÎNf>URf TR1STE ti GÎNDURI TRISTE ' De ce nu sînt ca tine pe negrul car al mortei, Urmat de-ai miei prieteni la casa-nit ele vecie: Şi muzica spunîndu-mi sfaşietoare vorl.e Să mă despart de lume, amăritoarea vieţel, Şi'n groapă 'să-rut uit chinul şi suferinţa mea ? .. De ce nu sînt ea tine pe negrul car al mor ţel ? .. Şi scîndurile raclei orbind a mea privire, Să nu mai Văd nici lumea cu zlmbetu-t făţarnic; Să n'o văd nici pe dînsa ... De pieatră să rernîn, Chiar dacă 'lea ar plînge urmînd secriiul mieu. De ce nu sînt ca tine pe negrul car al mortei ? .. Atunci, aşi fi ferice ... Căci morţii n'au simţire. Şi-a nu simti ce bine-f l.. cînd năvălesc în stoluri Durerile vrăjmaşe; de'ti sfăşie fiint;a Ca vulturii rtpsreţi, cînd foamea-i' ehinueşte. Dar soarta nemiloasă rizind de-a mea durere Mă lasă desperărei, Şi foarfecele morţet De chin alinătoare, nu-mi taie firul Yieţe1. Ci ars de suferinţă trăeso şi-mi zic adesa : De ce nu sînt ca tine pe negrttl car al morte�? ... PH. f-îŞCANU [431] a; BACALAUREAT NU GLUMA BACALAUREAT NU GLUMĂ De cind sîntem atce IDl11te auzim .-,;h, 1';,- bi"'CllUIl 431 ir II II li Pestele de la cap se'rnpute, spune poporul în înţelepciunea sa şi are multă dreptate. Şi poate nu s'ar găsi o pildă mal potrivită pentru întărirea acestui adevar de eît bacalaureatul din anul acesta Ne sim ţim datori a face o dare de samă acestui examen pentru a vedea cetitorii noştri la ce înnăltime culturală se găsesc vNALITATEI --------- simţire nauntrica, un felin de pipăit nauntrie care dă senzoriulnr lămuriri despre starea mecanica şi chemicc-organieă it pielsi, a mu­ eoaselor şi a S81'oase101', a maruntaelor, a muşchilor, a articulaţiilor". Louis Peisse, un doctor filosof, a scris cel întăiu în Frantiea, în această privinţa aretind greşala celor ce ziceau că noi ne cunoaştem trupul ca şi pe celelalte lucruri din natură. Ieata.chiar vorbele lUI, după citaţiea făcută de autoriu : "Să fie oare neîndoelnie lucru, zice tel, Că nu avem de loc vre o conştiintă de îndeplinirea funcţiilor organice? Dacă ar fi vorba de eonştintă limpede, lamurita şi loca­ lizată ca a întiparirilor din afară, le vădit ca nu avem; dar putem avea o conştiinţă întunecoasă, latenta, asemănătoare cu cea ce în­ Boţeşte mişcările resuflărei, sensatii cari, deşi repetate fără repaus, trec nebăgate în sarnă, Nu s'ar putea sa privim ea un resunet îndepărtat, slab, nehotarit al lucrarei noastre vitale uni versale, a­ cest sentiment aşa de insemnat ce ne înştiintaza neîntrerupt de fiinţa trupulut nostru? Mai tot deauna s'a făcut greşala de a a­ mesteca astă: simţire eu intipăririle întîmplătoare şi locale cari în timpul vegherei, aţiţă, trezesc şi hrănesc jocul seuzibilităter. Aceste senzaţii, deşi neîncetate, nu se arată de cît ca nişte aretărt trecă­ toare pe teatrul conştiinţei, in vreme ce sentimentul de care am vorbit mai SI1S, durează şi ţine innainte sub această scenă mişcă­ toare. Condillac îl numea destul de bine sentimentul fundamental despre existenţă; Maine de Biran, sentimentul despre existenţa senzitivă, Pri'ntr'inaul Se: arata leului trupul ca alltiZ şi subiectul spiritul se simte şi se vede că fiinţază oare-şi cum într'un loc, în întinderea margenits a organismulut. Monitoriu vecinic şi nesupus la greşeli, tel face ea starea trupului să fie necontenit de faţă în con­ ştiinţă şi ast-felin alfttă foarte adînc legătura puternica între vieata sufletească şi cea fiziologică. "În starea obişnuită ele echilibru care alcatueşte sănătatea de­ savirsita, acest sentimen t reste, cum am zis, neîntrerupt şi de o o potriva, deci 11n poate ajunge la leu, în stare de senzaţie deo­ sebită, speciala, locală. Pentru ca sa-r luăm bine sama, trebue să capete oare-şi care tărie; atuncl ni se arată prin o simţire neho- �. . \ \ 1 [461] 461 BOALELE PERSQNALITAŢEI -------------------- --�------------------ torită de bună stare sau de neplăcere, aretînd cea di'ntăiu o ridi­ care a lucrărei vitale fiziologice, a .doua o turburare bolnăvicioasă; dar în acest caz, nu întîrzie şi se localicaza sub formă de senzaţii particulare, localizate în cutare sau cutare parte a trupului. Alte ori se arată mai indirect, dar mai lămurit, anume cînd lipseşte în vre un loc al organismului, de pildă în vre o mînă sau picior pa­ ralizat. Mîna sau piciorul fireşte tot face parte din organismul visţuitoriu, dar, dacă am putea zice aşa, nu se mai cuprinde în sfera leului organic. Acest ieu nu-l mai simte ea al său şi acea­ stă despărţire, deşi negativă, se dă pe faţă prin o senzaţie pozitivă particulară, cunoscută de ori-cine a avut o amorţire desăvîrşită, fie din pricina frigului, fie din" unei apăsărt asupra.nervilor. Această senzaţie nu-I altă ce-va de c.t darea pe faţă a feliulut de lipsă ce sufere sentimentul întregei vieţi trupeşti; dovedeşte că starea de vieată a acestui madularin ieră În adevăr simţită, deşi nelamurit, şi că alcatnea unul din elementele sentimentului obştesc despre vieata totalitătei organismului. Tot aşa un zgomot neîntrerupt şi de ace­ la-al felin, ca al unei trăsuri În care stăm închişi, nu-l măi sim­ ţim, deşi îl auzim, căci dacă Încetează pe neaşteptate, îndată bă­ găm de samă, Aceasta analogie poate să ne Înlesnească pentru a Înţelege feliul sentimentului fundamental despre vieaţa noastră or­ ganică, care n'ar fi după astă ipoteză de cît o rezultantă in confu- 80 a întipăririlor produse la toate locurile vii, prin mişcarea năun­ trică a funeţiunilor, întipărirt aduse la eriert ori de a dreptul prin nervii ce-şi au rădăcinele în ereert 01'1 în măduva spinaret sau prin nervii sistemului ganglionariu , pe încunjur." Acestea le zice Peisse la 1848. Acuma cunoştinţele noastre au sporit foarte mult şi în scrierile lui Basn, Maudsley etc se a­ rată pe larg funcţiile vietei şi partea ce aduc la intruchiparea ace­ stei simţiri generale ce avem de trupul nostru. Ieată-le în scurt. Mai întăiu avem senzaţiile organice legate cu resuflarea, simtirea de plăcere pricinuită de aerul curat, de in­ năduşire eăşunată de prea puţin aer; apoi vin senzaţiile date de canalul mistu itoriu ; mai sînt altele şi mai generale, cum le foa,- [462] BOALEIJE PERSONALlTATEI ----------��--�-���._------._-- mea şi setea cari nu-s localizate şi urmează din o lipsă simţită de organismul întreg, mal ales din o cerinţă a sîngelui. OlaudeBernard a dovedit că simţul setei nu-i pricin uit de uscăciunea faringelui, ei de lipsa de apă în organism. Între toate funcţiile, circulatiea generală şi locală teste poate cea a cărei înriurire psihologică le mai mare şi ale cărei schimbări pricinuese deosebiri între inşi şi la acela-şi om în feliurite vremi. Mai sînt senzaţii organice veni­ te de la muşchi cari, unite cu senzaţiile di'nafară ale vederei şi ale pipăitulut, joacă atît de mare rol la formarea cunoştinţelor. Senzibilitatea muşchiulară privită în deosebi ne descopere tăriea În­ eordărei muşchilor, cum şi unde stau mînele şi picioarele etc. Toate aceste senzaţii formează temeliea fizică a personalităter, Deşi slabe ca fenomene psihice, dovedesc prin vecinică lucrare. îndată ce nu mai sînt formele mai innalte ale vieţel mentale, pe dînsele le vedem luînd locul întăiu. Ribot dă nişte pilde de visurt aşa de ciudate în cît le punem pe toate. Se ştie că din pricina bolelor la organele mistuirei şi ale respiraţie! visăm că sîntem apăsaţi de greutăţi; din pricina boalelor de inimă, visăm că ne luptăm. Une-ori nişte simţiri bolnăvieioase nebăgate în samă în timpul ve­ gherei se arată în somn ca prevestitoare. Arrnand de Villeneuve visă că l'a muşcat de picior un cîne; peste cîte-va zile se aretă la acel loc o rană eanceroasă. Gessner visă că un şerpe l'a muşcat de piept în stînga; puţin mai În urmă se făcu tocmai acolo o bubă neagră de care muri. Macario visă că-I durea grozav gîtul; se trezi inse sănătos, dar peste cîte-va ceasuri se arată o boala de gît foarte tare. Un om visă de un epileptic ; peste puţin timp începu a avea chiar ieI asemenea atacuri. O femee visă că spunea ce-va unui om mut şi se trezi mută. În aceste împrejurări vedem cum visata conştientă îmvăleşte şi ascunde feliurite aţîţărl şi senzaţii organice cari nu pot străbate în conştiinţă de cît în vremea som­ nului, cînd legăturile cu lumea din afară sînt intrerupte. Bine În­ ţeles, psihologir metaflzict nu catadieseau a vedea asemenea fapte. 'I'eoriea temperamentelor îşi are temeliea sa ştiinţifică tocmat în a­ ceste senzaţii organice şi feliul acestor senzaţii atîrnă de la chipul [463] ___ --�B�OALELE PERSON ALITAŢEI 463 --- cum lucrează nervii'. Henle a încercat sa întemeeze pe insusirile nervilor cele patru ternperamente cunoscute: flegmatic, sanguin, coleric şi melancolic. După cum deosebirile Între cal şi catîr, Între raţă şi gîscă, nu pot a-şi avea izvorul ai urea de cît în deosebirile organismelor şi în potrivirea cu mijlocul încunjurătoriu, însoţite unele şi altele de urmările lor psihice şi deci în aceea-şi specie deosebirile între inşi nu pot izvorl de ai urea de. unde-va. Din cele spuse pănă aice urmează că personalitatea fizică tre­ bue Să se schimbe o dată cu elementele ce o alcătuesc. Şi în adevar experienţa arată că schimbările pot merge de la un simţ slab de neplăcere, de neajuns, pănă la schimbarea desăvîrşită a personali­ tatei, pănă la .dubla personalitate". Ou rebdare şi prin cercetări destule s'ar putea culege din studiile făcute asupra boalelor mintet un şir neintrerupt de pilde începînd de la schimbările cele mai neînsemnate şi mai trecătoare şi mergînd fără salturi pănă la schimbarea desăvîrs ită a leului. leul se schimbă neîncetat: se ştie. Oît despre identitatea lui, apoi Ieată oumjteste: nu-t atinsă pe cît timp totalul stărilor neschimbate întrece pe al celor pierdute ori adause din nou. Să vedem ce schimbări de personalitate aduc turburările or­ ganice. Începem cu o stare de abiea bolnăvicioasă, cunoscută ele mai ori-cine. a nume cu o stare de aţitare ori de lîncezire, fară pricină. 'l'onul obişnuit al vietet ie schimbat: urcat ori coborit. În starea obişnuită, ieste o stare de linişte; de la trup nu vine nici plăcere nict neplăcere. Alte ort din potrivă funcţiile vietei se aprind mai tare; simţim prea multă dorinţă de lucru şi catam să o cbeltuim ; toate celea ne par uşoare şi folositoare. Această stare de mulţămire, de o cam dată numai fizică, se respindeşte în toată organizatiea nervoasă şi deşteaptă cu grămada sentimente plăcute. Atunci vedem lumea numai în bine. Alte-orI se întîmplă di'npo­ triva : o stare de ne mulţămire, de lîneezală şi de slăbiciune ne cu­ prinde, urmează apoi întristarea, teama, sentimentele neplăcute şi zdroV�"'lr;' Atunci lumea ne pare rea. Amîndouă stările n'au nict [464] 464 ______ BOALELE PERSONALITAŢEI o legMură eu vre o veste rea ori bună în asemenea împrejurări individul teste schimbat, nu mai ieste aeela-şr, De obiceiu aseme­ nea stări sînt trecătoare şi individul se întoarce la echilibru ; dar se poate şi alt-felin, pricinele acestor prefacert în personalitate pot :fi trainice şi atunci individul remîne schimbat pentru multă vreme. De regulă le greu de ales turburările personalitătei căşunate curat şi de a dreptul de pricini organice, pentru că asemenea prefacert or­ ganice pot:fi însoţite de stări sufleteşti mai înnalte precum sînt ha­ lucinatiile, sentimentele şi ideile bolnave. Ribotalege înse un şir de observaţii în cari turburările organice lucrează aproape singure. Isată unul: Fiind plini de vieată, sănătoşi, se întîmplă unora de simt o slăbăciuue din ce în ce mai mare, în cît se tem neîn­ cetat Că vor leşina şi muri. La aceştia nişte turburări în orga­ nism slăbesc suma de senzaţii ce primea crierul de la trup, adecă slăbeşte simţul organic. Dacă ar fi fost numai atîta, am avea un caz pricinuit numai de turburări organice, dar ?i aco lea se ame­ stecă inteligenta: unii îşI înehipue că-s otrăviţi, alţii că au pe dra­ cul şi cîte altele. Tot din turburări organice, cum teste pierderea simţi rei la piele ori turburarea simtibilităte; musculare, se explică cum unii îşi cred trupul foarte uşor în cît le pare 0U putinţă de a zbura ori de a pluti în văzduh ori di'mpotrivă li se pare că vor fi cîntărind mii de ocale; unii se cred foarte mari, urieşt, alţii foarte mici; unora li se pare eă-s îmvăli]t într'un nor etc... Se întîmplă Că pierderea simtulut organic Să aibă loc nu mal cît priveşte unele organe: asemenea bolnavi cred că nu au dinţi, gură, stomah, mate, creen etc. De acelea urmează că. în starea obişnuită toate aceste organe trimet senzaţii la creert, măcar că nu avem conştiinţă de dînsele; alt-feliă de ce îndată ce senzaţiile nu mai vin, omul îşi În­ ehipue c:1-1 lipseşte acest organ? Prin schimbarea feliului de senzaţii se explică de ce�unii cred că au picioare de steclă, de lemn, de unt etc. Dacă pierderea acestor senzaţii se întinde la tot trupul, bolnavul spune că nu mai are trup. Esquirol spune de o femee care credeă că diavolul i-a luat trupul: tot o dată pierduse simtirea la toată pielea. Alte ori dacă se sehim bă feliul senzaţiilor de o data pe [465] neaşteptate, se poate forma altă personalitate, deosebirea între sim­ ţul ce avea de organismul vechin nu mai samănă cu cel dat de acest nou, şi între amîndouă nu teste nici o Iegutură ; de aceea bolnavul se crede altul şi vorbeşte de sine ca de unul străin. Foville spune de un soldat care se credea mort in bătăliea de la .Austerlitz la care fusese greu rîuit. Cînd îl întrebat ce mai face, cum îi merge, îţi respundea : "Vrei să ştii cum îi merge lui moş Lambsrt ?"-"A murit l'a luat o ghiulea. Ceea ce vezi acelea, nu-t Larnbert, ei o maşină proastă pe care au facut'o după chipul lut. Ar trebui să-I rogi să facă alta." _______ A_-ZI TOTUL lE lVIAI_1F_A_· _ 465 Ori cît ar părea de ciudată astă vorbă, noi credem ca le adevărată, ha chiar cutezăm a ne închipui că şi cetitorii vor fi de parerea noustră. In societatea de a-zr totul ni se înfatoşază ca nişte întinse iearmaroace. In adevăr ce le un tearrnaroc de cît o pieată în care se aduc tot soiul de mărfuri, unde se întîlnesc negustori şi cum­ parătort, cari în adevăratul Înţeles nu sînt de cît tot negustori; căci În vreme ce unii dau mărfurile ceial.iltr dan banii, adecă nu altă ce-va, de cît tot un soiu de marfă. Dacă ne uităm lu societate, aoeea-şi pri­ velişte ne aşteaptă, schimb şi schimb, deosebire că nu numai boi, vaci, mătasă, grîu, ni se arată ochilor şi minter, ci tot, ori-ee voiţi, lucruri, fiinţt, sentimente, fără deosebire, se vînd pe banr. Cîte-va exemple ne vor lămuri şi mai bine. Să luăm mal întăiu ştiinţa, sfinta ştiinţă, maica învătăturei ; ce sînt apostolii ieI de cît negustorI cămătar! cari se vînd celor ce dau mai mult? Ştiinţa a-z! nu lucrează de cît pentru bani şi (va urma) ;STEFAN Y A8fLlU A-ZI TOTUL lE MARFA Contemporanul Au. V. No. 5 30