III [209] † Slujba Şahişului paratului. Parinte, blagosloveşte. Iera la ceatace Ierihon. Paratul vezu într-o nopte 12 visuri. Şi iera mare caştiga paratului cine va dezlega visul lui. Şi se duse la Mamer-Cartular. Şi zise Mamer: – Mainte visul cum vezuş? Paratul Şahiş zise: – Vezu stîlp de aur de pomunt pana la cer nalt. Şi zise Mamir paratului: – Ceatate lui Ierihon nu te ceme. Veni-vor ceşte zile de apoi vreme. De de roserit pana u scapatare soreluii svent în tote lume reu va fi. În tote limbile smenta şi dosada mare va fi-n acele zile. Nu se va afla omul cu inema dirapta, nici cu ghend bun chetre Dumnezeo. În cele zile 1 soţ soţului dracul va fi. Scola-se-va birai pre birai, scola-se crainic pre crainic scola-se. În cele zile nici un bine nu va fi. Cu limba vor grei bine. Dupa ceia cîrştinii vor fi draci. Lasa-vor legele, reu vor face. Torna-vor zilele pre iarna, vara nu va ţine (?) sama, iarna u mijloc de vara va fi. Smenti-vor-se ominii de vreme re şi nu vor şti. Mult vor semena, puţine vor secera. Pomuntul nu va lasa rodul de uriciune ominilor. Soţ pre soţ va uri, iuboste va peri-n acele [210] zile, pruncii parinţii nu vor cinsti, muierile curviţe vor lova omini şi nu va fi ruşine de nime. Viţa vor schimba, rod reu vor face. Semenţa giavolului faci vrajmaşi, curvari, minciunoşi, uricioşi, clevetnici, dosnici, vaţarnici, scupi, camatnici. Cei aleşi barbaţi furi răi vor fi. N-acele zile nu va lumina sore sventu pre pacatoşi, nici luna nu va da lumina, a multe semne arata-se-vor ominilor şi nu vor crede. Stava cu pana se va arata, tunuri şi fulgiuri fi-vor. Zuva şi nopte spaima dracilor. Se fuga supt rodacinele lemnelor şi piatrelor se nu şe (?) 40 de zile, a pacatoşii se alarga la cuvintele stupunului (?). Şi zise paratul a doa vis: „Hainele de aur din cer pana la pomunt”. Şi zise Mamier: „Veni-vor zilele de apoi rele. Vece legele fi-vor. Fuge-vor ominii de slujba Tatului şi de namul seu striina-se-vor şi într-alta limba da-se-vor”. A treia visul: „Vezu 3 caldaruşe la foc ferbe: la unul untul, la altul seu, a treia apa. Doo se varsa pre foc, acel cu apa nu se varsa”. Şi zise Mamer paratului: „Veni-vor zilele de apoi rele. Fi-va tri omini într-o sat: doi pulgari, unul bogat la capul [211] satului, altul la margina satului, a siracul u mijloc de sat. Şi se vor ceama la alamojdinele şi siracul vor uita. Şi vor perde n-acele zile. Fugi-vor muierele cu barbaţi tineri, a sei vor lasa. Uri-vor parinţii pre prunci, a pruncii pre parinţi”. A patra visul: „Vezu o iapa cu munzul. Vîltur smulge iarba şi da iei obroc. Iapa manca, a munzul rînceza”. Zise Mamer paratului: „Fi-vor zilele de apoi. Şi într-o vreme, smenti-se-vor ominii ca oile fara pastor, lepedaţi vor fi. N-acele zile va da muma fata? sa pre lotri, se se satura soro pre soro, socra pre noru-sa. În cele zile nu se va afla fata curata pana unsoţî-se.” A cinci visul: caţava grosa zacund u gnoi i bate caţaii de maţele iei. Şi zise Mamer paratului: „Veni-vor zilele de apoi rele. Vaţa-vor parinţii baiaţii sei lege buna, iei vor face ris de iei. Iei se vor ruşina şi vor tace”. A şasă visul: „Vezu preuţi mulţi ungropaţi u tina pana-n gromazi şi nu pute ieşi”. Şi zise Mamer paratului: „Veni-vor zilele de apoi rele. Striga-vor preuţii cuvintele sventă şi nu vor asculta? narodele. U muka vor merge pana-n gromazele lor u focul vecilor”. A şapte visul: „Vezu calul trufaşul cu doo capete, una nainte, alta de apoi, manca iarba cu doo capete”. [212] Şi zise Mamer: „Veni-vor zilele de apoi. Biraiele şi crainici şi patriiarşi şi piscupi şi preuţi facatori de lege fi-vor dirept mazda sa: cel dirept vor învinovaţeră, cel vinovat vor direpceaza. De Dumnezeo nu se vor ceme, ceasul de morte nu vor pomeni, nici pacatele sale nu vor pomeni. Blestemaţiloro, sufletele lor u tunerecul nevezutul fi-vor, vecii vacului, a mazdele strinbe nu vor duce u mormintele cu sine”. A opta visul: „Vezu în tote lume varsata scumpa piatra şi margaritul şi cununele asemenele. Şi pica focul viiu din cer şi arse tote acele”. Şi zise Mamer paratului: „Veni-va la (?) vreme de apoi. Toţi ominii calamari fi-vor, stringe-vor aurul şi argintul şi scumpa piatra fara sama, stringe-vor cu minciunele şi cu strimbe juramuntele şi cu hitlenşiguri rele. Şi cu cele nu vor sluji a lu Dumnezeo, nici sufletelor sale, nici morţilor sei, nici se vor bocora în vecii de vac. De lume, d-iele, dupa cele plinsere, dupa pacatele sale nu plinsere. Ome blestemate, nu te bocora de pulgariia strimba, perire sufletului teu e.” A noo vis: „Vezu omini tragandu-i neşte fere iute untr-o gropa fara fundu”. Şi zise Mamer: „Pacatele grele trag ca şi . . .”. A zece vis: „Vezu în tote lume neguru şi bolovani şi steni grele”. Şi zise Mamer: „Omini rei u tote lume fi-vor. Cel [213] bogata zice besada re, toţi vor asculta şi vor zice: «Greieşte dirept», bogaţiia lui se-i satura. Acel sirac va zice dirapta şi dumnezoiescă besada, nu va asculta nime de iel. Zice-vor: «Reu beseduieşte, plata de Dumnezeo va ave»”. (11) Şi zise Mamer: „N-acele zile scurta-se-va anul chet o luna, a luna chetu ie o septemuna, a o septemuna chetu ie zi, a o zi chetu ie un ceas, a un ceas chet vei clipi lor cu ociul”. (12) Şi zise Mamer: „Ce omini vor naşte u cele zile, toţi vor sluji giavolului. Mulţi vor zice: «Domne, nu morim u zilele bune?» Şi vor zice: «O, amar noo, şi iute calcat-am poruncă Domnului celui svent. Nu ascultat-am cartularii, filosovii mundri»”. Şi zise Mamer: „Mundre parate, Şahişe, aceasta se fiie pomana cîrştinilor, se crede pacatoşii omini. În numele Tatului şi a Fiiului, pana vecii vacului, amin”.