Radu Duma (Rodion Popovici) (Braşov), Istoria ruşilor şi viaţa Marelui Petru, monarhul ruşilor, şi vitejiile lor. Traducere. În ms. 3161 BAR, ff. 1r-186r, copie din 20 aprilie 1788 a lui Zanfir Marco. [Dima, Dima, 2013, p. 151] [fila 1] Istoria ruşilor şi viaţa Marelui Petru, monarhul ruşilor, şi vitejiele lor. Cartea politiei ruseşti şi vitejiile rusilor, a monarhului Petru şi altor împăraţi şi stăpînitori. Istoriile acestea sînt scoase de pe limba muscăcească pe limba rumânească de domnia lui, chirio, chir Rodion Popovici, dascalul oraşului cetăţii Coronii. Şi după izvodul acela s-au scris a doa oară de smeritul robul lui Dumnezeu Zanfir Marco capitan, în zilele prealuminatului şi preaînălţatului Imperatorului Iosif al Doilea şi arhiereului locului, preasfinţitului Ghedeon, neunit, la ano 1788, aprilie 20, Braşov. [Dima, Dima, 2013, p. 158] LEXIC: alişveriş 7v, blagocestie 44r, calabalîc 50r, călăraş 46r, cleveti 48v, dojeni 30v, gîlveavă 31r, lepăda 48v, meşteşug 44r, muscalilor 47r, namesnic 7r, năvarnică „însărcinată” 27r, netocmire 44v, norocire 44v, numit „renumit” 44v, a obrăznici 44r, pedepsit la... „deprins” 49r, pedestraşi 46r, pohvală 11r, povăţuire 47r, prăpădire 48v, preumbla 46v, prilăstitoare „înşelătoare”, 31r, propovedui 48v, rachiu 45v, satanicesc 9r, sărac „orfan” 9r, spurcate 48v, stricăcioase 48v, târgui 44v, turburare 49v, urdinare 10v, verhovnic 47v, veselie „petrecere” 48r, voievodului 47r, voroavă 46v, zaarea = zaherea 37v şi zahareaoa „proviziile” 28v, zavistii 48v, zăticni 49v. [Dima, Dima, 2013, p. 159] f. 2r: Istoria ruşilor şi viaţa M arelui Petru, monarhul ruşilor, şi vitejiele lui Moscovia, carea despărţită este priimită, este una din cele multe eparhii întru împărăţia rusească, adecă aceea care să adapă din rîul sau valea Moscva, care este mitropolie eparhiei aceia şi a toată Rusia. Iară obşteşte priimită sau luată să înţelege supt numele Moscviei. Tot locul acela să află supt stăpînirea şi supunerea însuşi monarhului, care loc să numeşte şi Rosia cea Albă, pentru zăpada care totdeauna nu lipseşte. Încă să numeşte Rosia cea Mare pentru lăţimea şi mărimea ei, de vreme ce ea este cea mai largă împărăţie a Evropei. Ajunge să zicem că să întinde după lărgime, cum scriu [Dima, Dima, 2013, p. 160] gheografii, // 2v din partea a cincizecea pînă la a şaptezecea, iară în lungime pînă la a noauozeci şi doauo, cu cît dară împărăţia rosească este mai largă decît a Galiei, Işpaniei, Italiei şi a Ghermaniei. Aerul Moscului este atîta de rece cît spre părţile acelea despre miaza-noapte nu să topeşte niciodată zăpada şi de aceasta pămîntul este tot neroditor. Iară în părţile lui cele despre miază-zi nu este aşa, că, măcară că şi acolo cade multă zăpadă, dară, cu toate acestea, trei sau patru ale verii, şi mai vîrtos în vremea secerişului, să arată toate cîmpurile îmbrăcate cu iarbă care poate fi mîncare vitelor peste tot anul. Şi să face atîta mulţime de grîu cît sporeşte din trebuinţa lăcuitorilor şi prisoseşte de vînd streinilor, mai vîrtos olandezilor, carii încarcă pe an în opt sute111 de corabii şi zic aşa că să fie Moscul în Olandia, unde altădată au fost ostrovul Secheliei cătră cetatea cea mare a Romei. Supărarea ce vine dintru această112 iarnă grea să împreună cu alte folosuri, căci că zăpada cea multă ce cade // 3r pe locurile acelea îngheaţă şi derege drumurile cît pe uşor pot umbla din loc în loc pentru negoţătorii cu sanii care foarte iute merg pe drum, avînd nişte cai mici şi iuţi, dară vîrtoşi şi neosteniţi. Oamenii, ce sînt obicinuiţi cu acel ger, cu lesnire rabdă ostenelele şi patimile cele rele. Natura oamenilor atîta este de tare cît de multe ori să obicinuiesc să iasă dintr-o baie foarte fierbinte, apoi să tăvălesc pe gheaţă şi-ş acopere tot trupul lor cu zăpadă; într-alte ori în apele cele reci, cînd sînt fierbinţi să aruncă au pun pe alţii de le toarnă apă rece pe tot trupul şi cu toate acestea nu simt vreun junghi, pre carele nici îl ştie ce boală este, nici troană113, nici tuse, nici durere de cap, ce numai din beţie cînd îi dor capul să întind pre pămînt goli şi, acoperindu-ş tot trupul lor cu zăpadă, să ridică peste puţin ceas, uşori de toată nevoia. Moscva este rodnică. Afară din in şi cînepă, acolo să află miere multă, ceară foarte aleasă, piei de viţei de mare, teleatinuri, 111 În ms., suprascris, 800. 112 În ms., greşit, aceată. 113 Troană „troahnă”. [Dima, Dima, 2013, p. 161] unt de peşte ce să numeşte valena şi ulei, răşină, catran, zmoală, seu, funii // 3v şi alte. În păduri să află gadini multe, urşi, lupi, rîşi, tigri, vulpi roşii şi albe, zerdavade, samuri, cacumi şi alte multe feliuri de gadini, dintru care peile lor aduc mult venit muscalilor, de vreme ce, numai dintr-această neguţătorie întră în cămara împărătească mai mult decît 10 milione de ruble în tot anul. Mulţi tîlcuitori ai Sfintei Scripturi zic aşa că numele Moscon sau al moscalilor vine din Mosoh, fiul lui Iafet şi strenepotul lui Noe, iară numele ruşilor vine din Ros pre carele prorocul Iezechiil îl împreună la Mesoh şi Thovel, precum poate cinevaş să vază într-o carte a celui preaînvăţat Alexandru Mavrocordat. Moscovitii să numesc de gheograful Ptolomei roxalani, să numesc schithi de carii, cînd istornicii cei vechi scriu de războaiele ce au făcut schithii, precum şi amazoanele, poate să să dea la moscoviţi. Cu toate acestea, lăsîndu-le într-o parte, numai aceasta zic cum că hronografurile ruseşti să potrivesc la aceasta că anii 6370 de la facerea lumii, după numărul Ţarigradului, care urmează şi moscoviţii, şi de la anul de la Hristos 862, // 4r domnul Rurihos, moştenind eparhiile care stăpînise fraţii lui, s-au făcut monarh la tot neamul moscoviţilor. După aceasta au fost Igor, fiul său, carele, după ce ş-au luat muiere pre Elvana, ce era fiică Plescovii, au făcut multe războaie cu vecinii lui şi, biruindu-i pre ei şi supuindu-i, biruit-au armele lui şi pînă la trachii şi întru întoarcerea lui, s-au omorît cu vicleşug într-o pădure de drevlieni carii acuma sînt neam cunoscut şi să numesc cazaci. Acestui Igor nu i-au rămas alt fiu, fără numai Sfatoslavn care era încă prea tinerel a să rîdica în scaunul împărăţiei, ci au împărăţit multă vreme muma lui, Elva, şi au stăpînit ca o mare şi minunată împărăteasă. Aceasta au putut de au răsplătit moartea bărbatului ei, făcînd robi şi supuşi pre aceşti drevleni. După aceasta s-au dus la Ţarigrad, la anul de la Hristos 941, şi au priimit credinţa creştinească, numindu-se Elena, în scăldătoarea Sfîntului Botez, iară fiul ei, // 4v Sfatoslav, s-au sfîrşit în idololatrie şi au [Dima, Dima, 2013, p. 162] lăsat împărăţia la doi fii, după legea lui, rîdicînd numai eparhia Novogorod fiului său, lui Vladimir, celui ce nu era după lege născut, carele, după moartea fraţilor lui, au unit luiş toată monarhia. Acest Vladomir, întru începutul împărăţiei lui, s-au fost dat spre viaţă desfătată, hrănind şase muieri şi adunare de ţiitoare 600, apoi, după îndemnarea maicii sale, damighela, adecă slujnica, împărătesii Elvii, s-au făcut creştin şi s-au numit Vasilie 114 şi au trăit cu dînsa creştineşte şi cu plăcere dumnezeiască 23 de ani. Acesta au stat de au băgat în Rosia credinţa creştinească, silindu-se de au tras din Costandinopoli preoţi şi monaşi carii au dezrădăcinat idololatria şi au sădit cuvîntul Evangheliei, întemeind cuvintele şi rînduielele Bisericii Răsăritului. Sfîrşitu-s-au la anul 1005 şi să slăveşte ca un apostol de muscali neamul lor, carii luminat // 5r prăznuiesc pomenirea lui în 15 ale lunii lui iulie, precum prăznuiesc şi pomenirea împărătesii Elvii sau Elenii în 11 ale lunii aceştia. Hronografurile moscoviceşti scriu că să fie sădit în Rosia credinţa cea blagocestivă de Sfîntul Apostol Andrei, dar mai apoi de adesele porniri şi năvăliri ale tătarilor să se fie prăpădit de tot. Nestesuran, de este acesta cel ce au strîns aducerile aminte ale lui Petru Monarhul, ce s-au tipărit în Olandia, ca să grăiască de rău întoarcerea lui Vladimir, zice aşa: „Vladimir au fost tare, de care au ajuns de au tras lui aproape o mulţime de preoţi carii, dîndu-i lui să înţeleagă cum că era de trebuinţă să întemeieze în locurile împărăţiei lui o lege, mai apoi îi lăuda fieştecarele dogmele eresurilor lui şi celelalte, ca cînd întoarcerea unui împărat ce era să întoarcă la sineşi întoarcerea atîtea mulţime de noroade, nu să cuveniia a să da din strălucirea cea cerească, ce din linguşiturile cetăţeşti ale lor, // 5v preoţilor celor iubitori de argint şi a celor cu mărire deşartă. Ci Cluverie, măcar că era protestantori, pune ca o minune această întoarcere. Acesta aduce din istoria lui Chedrin precum 114 În ms., urmează un fragment sărit la copiere, în care este vorba despre căsătoria lui Vasilie. [Dima, Dima, 2013, p. 163] cînd s-au dus în Rosia propoveduitorii cei trimişi ca să propoveduiască Evanghelia, lîngă celealalte, povestiia şi aceasta, cum că Hristos au păzit de multe ori nevătămaţi pre închinătorii lui. De care au cerut şi moscalii ca să fie o cercare ca aceasta şi la cartea Evangheliei şi cum că acel arhiereu, ce era mai mare acelor propoveduitori trimişi şi foarte rîvnitori, cu fierbinţeală au rugat puterea Celui Preaînalt şi au luat acel dar ce îl cerea, că au băgat Sfînta Evanghelie într-un foc ce gătise şi o au lăsat acolo pînă ce s-au topit toată grămada de lemne şi apoi s-au arătat şi s-au aflat întreagă şi nearsă. Această cercare a unui lucru minunat au stătut atî // 6r ta de întărită muscalilor cît, cînd au fost trimis Papa cel vestit Posevin, teologul al adunării isuviţilor, de Papa Grigorie al treisprezecilea cătră împăratul Ioan Vasilievici şi au fost 115 înaintea boierilor palatului ca să se unească cu Biserica Romei, atuncea alt răspuns nu i-au dat muscalii fără decît acesta: strămoşii noştri au fost idololatri şi nu s-au supus Evangheliei fără decît numai cînd o au văzut nevătămată în mijlocul unui116 foc mare; puneţi dară şi voi închietura credinţii voastre întru această primejdie şi, de să va face minune, ne vom supune toţi întru închietura credinţii voastre. Ce înţeleptul Posevin117 au socotit mai pre lesne să se cure cu acea poruncă a Sfintei Evangheliei, ce zice: Nu ispiti pre Domnul Dumnezeul tău! Ieroslaos, fiul lui Vladomir, au lăsat cinci feciori carii au împărţit între ei monarhia. După aceea cel de al treilea, neamul dintr-înşii, au născut // 6v pre Vlodimir al Doilea, şi acesta iarăşi au ţinut monarhia. Acesta s-au făcut prea viteaz şi vestit, pornind război împotriva ungurilor şi vulgarilor şi spre Ţarigrad. Ce împăratul Constandin, cu mijlocirea a trei arhierei şi daruri împărăteşti, l-au potolit dîndu-i titulul de ţar, adecă însuşi stăpînitori, iară Voselovod au lăsat 8 clironomi carii s-au întors iarăşi şi au împărţit monarhia şi pricindu-se între ei cu războaie groaznice, 115 În ms., suprascris, neclar. 116 În ms., greşit, unului. 117 În ms., greşit, Posedin. [Dima, Dima, 2013, p. 164] au dat voie tătarilor să calce Rosia şi să o facă supusă pînă cînd au luat bună norocire Vasilie Dimitrievici să întoarcă jugul robiei, gonindu-i pre ei din cetatea Moscva. Acest Vasilie, vrînd să iasă din lumea aceasta, au vrut să lase pre Grigorie, fratele lui, împărat, înstreinînd pre fiul său, Vasilie, pentru oareşcare bănuieli ce au luat asupra cinstei muierii lui. Această socotinţă a lui Vasilie au pornit turburări căci că meghistanii împărăţiei au stat cu partea lui Vasilie şi împrotivnicii lui Grigorie. Ci Grigorie s-au păzit întru stăpînire cu puterea // 7r armelor, iară la sfîrşitul vieţii lui, au rîdicat namesnic împărăţiei lui pre nepotul său, măcar că avea doi feciori Ci aceştia nu au suferit rînduiala tatălui lor de care lucrul au rîdicat arme împotriva lui Vasilie, unchiului lor, şi pentru ca să nu mai poată cere împărăţia l-au orbit. Deci meghistanii, văzînd atîta neomenie, s-au cutremurat şi i-au urît pre ei. Pentru aceasta, au adus iarăşi pre Vasilie în Moscva şi acolo au împărăţit pînă la moartea lui, numindu-se V asilie cel Orb. Iară Ioan, fiul lui, au luat numirea a biruinţii, Ioan, de vreme ce au rîdicat biruinţă şi izbîndă împotriva tătarilor şi a marelui domn a Lituaniei şi a împăratului Sfeţiei. Luat-au muiere, a doauo nuntă, pre Sofia, fiica lui Toma Paleologul, şi stăpînul Poloponisului. Dintru aceasta i s-au născut fii şi s-au făcut namesnic împărăţiei, la anul de la Hristos 1505, numindu-se Vasilie Ioanovici. Acestaşi monarh, biruind de multe ori pre // 7v lituani şi pre poloni, s-au făcut atîta de vestit cît la anul 1514 Maximilian Întîiul, stăpînitori al ghermanilor, au trimis cătră el o cerere foarte vrednică de cuvînt ca să voiască cu el o ajutorinţă de război. Acest Ioan Vasilievici au luat de la tatăl lui împărăţia cea mai largă cînd era în vîrstă de ani 12 şi au împărăţit vro cîţiva ani supt folosirea şi nevoinţa maicii lui, iară după moartea ei, pohtind să facă pe supuşii lui politicoşi şi să-i deşchiză la meşterşugurile cele ce sînt trebuincioase spre neguţătorie, au trimis cătră împăratul Carol o cerere la 1548 şi au cerut să ia o mutare de mulţi meşteri, ci foarte puţini s-au dus. Acesta au rîdicat război asupra [Dima, Dima, 2013, p. 165] tătarilor, supus-au împărăţia cazacului, ce să zice Cazan, şi marea cetate Astracan, dînd voie ostaşilor să ia prăzi şi pleanuri. Este această cetate foarte trebuincioasă la care să întrec de merg mulţi oameni pentru alişverişi de neguţătorie: tătari, mogoli, perşi, chinezi // 8r armeni şi gheorghieni neguţătorindu-se în Marea Casiei. Iară cîţi musulmani au fost rămas de mînia lui Nichifor, au vrut împăratul să-i î nece î n apă d e nu ar fi vrut să priimească Sfîntul Botez. Selin, marele sultan, au trimis o oaste de 300 de mii de turci încungiurată de 40 de mii de săgetători trimişi de la Tatar Han al Crîmului ca să ia Astracanul de la muscali. Ci au rămas păgînii ruşinaţi şi de tot biruiţi, iară Sighismund, craiul Poloniei, s-au aprins cu mînie asupra împăratului Ioan pentru luarea şi robia Poloţchii şi au rîdicat asupra lui multe turburări, îndemnînd pre tătari să între iară în Rosia, de care întrînd cu atîta sălbătăcie cît au ajuns şi pînă l a Moscva şi au ars doauo, trei părţi ale ei. Iară Stefan Vactorie şi namesnicul lui Sighismund au rîdicat război împotriva ruşilor şi au scos din stăpînirea lor Poloţca şi alte cetăţi. Afară din războaiele cele din afară ce au luat, împăratul Ioan avut-au şi alte // 8v turburări întru împărăţia lui, ce cu toate acestea le potolea cu norocire. Afară dintr-o întîmplare ce au fost peste voia lui, făcîndu-se însuşi ucigători fiului său, celui întîi născut, cu mîinile sale, că, mîniindu-se asupra lui, de vreme ce îl bănuia a fi părtaş împreună turburării, cu atîta iuţime l-au lovit în cap cu un toiag cît s-au sfîrşit acel ticălos în patru zile. Această întîmplare au pricinuit în mintea tatălui său o scîrbă nemîngîiată pînă la sfîrşitul vieţii sale, de care să nevoia să o uşureze trimiţînd adeseori milostenii îndestulate la patriarhul Ţarigradului şi Alexandriei şi cătră alţi ieromonaşi şi monaşi ai Sfîntului Mormînt şi ai Sfîntului Munte ca să se roage lui Dumnezeu neîncetat pentru iertarea greşalelor lui şi pentru sufletul fiului său. Cu aceasta s-au sfîrşit, la anul 1584, de vîrstă fiind de 56 de ani, lăsînd doi fii, pre Teodor, pre carele l-au rînduit şi l-au lăsat [Dima, Dima, 2013, p. 166] namesnic lui şi pre Dimitrie pre // 9r carele, fiind foarte mic de vîrstă, l -au p us supt ep itropia l ui c nez Vogdan Velhi. Aşa Teodor au luat schiptrul împărăţiei cînd era118 în vîrstă de 22 de ani şi, luîndu-ş muiere pe sora cnezului Voris Gudenov, înălţat-au pre acest cumnat al lui, făcîndu-l ca să fie în locul lui împărat. Ci Velhi, epitropul lui Dimitrie, fiind iubitori de mărire şi vrînd el să chivernisească împărăţia, au cercat ca să puie în scaun pre Dimitrie, pricinuind cum că Teodor n-au fost vrednic. Meghistanii i-au stătut împotrivă şi l-au îndemnat să se despărţească cu săracul Dimitrie la Uglici, care să află întru împărăţia Cazan. Iară Vorie, văzînd că sora lui, împărăteasa, nu face copii, au pus gînd să se înalţe la scaunul Rosiei. Făgăduit-au unui ostaşi, prieten al lui, să omoare pre cel nevinovat şi fără de răotate Dimitrie, carele, ca să-i facă voia lui cea satanicească, au găsit prilej, şi aşa au jertvuit viaţa 119 obiditului şi blîndului Dimitrie. Trecînd vreme la mijloc, tot acest Vorie, cu chip meşteşu // 9v git au astupat gura tuturor şi chivernisiia împărăţia pînă cînd au murit împăratul Teodor, cumnatului lui, ce i s-au întîmplat la anul 1597, cu bănuială cum că otrava să-l fie împuţinat. Sînt oariicarii de zic cum că muma lui Dimitrie cu vreme, auzind hotărîrea aceasta ce făcuse Voris, să fie trimis pre fiul ei cel adevărat în loc depărtat, şi în locul lui au pus alt copil de o vîrstă cu Dimitrie. De aicea au luat început comedia cea vestită sau să zic cîntarea cea dulce a mincinoşilor Dimitrii, precum să va arăta mai jos. Stingîndu-se dară la Teodor numărarea neamurilor vechilor împăraţi ai Moscului, ce să trăgea din Rurih, s-au adunat meghistanii împărăţiei să aleagă monarh nou, iară Voris s-au tras la o mănăstire şi să făcea că va să părăsească lumea aceasta care iubiia mai mult slava lumii deşarte. Acest vicleşug i-au fost lui cu norocire, căci că boierii cei mai bătrîni s-au dus cu norodul la poarta 118 În ms., greşit, ere. 119 În ms., se repetă din greşeală, viaţa. [Dima, Dima, 2013, p. 167] mănăstirii şi atîta l-au rugat pre el cît au priimit a lua diiadima cea împărătească. Ce nu o au cîştigat cu pace îndelungă vreme căci că la Litua // 10r nia s-au aflat un tinerel frumos, de 24 de ani, şi adeveriia cum că el este acela Dimitrie, fiul împăratului Ioan, a căruia viaţă au vrut Voris să o piarză, ci au scăpat din premejdia aceia cu bună ajutorinţa maicii lui şi cu îndurarea unuia arhiereu şi, întru dovedirea acestui lucrul, arăta o cruce mică ce era făcută de aur şi împodobită cu diamanturi, care zicea că au spînzurat-o de grumazii lui în ceasul cînd s-au botezat, după obiceiul ce îl au muscalii. De care cetăţenii Poloniei au socotit cu cale şi potrivire să ajute pre acest Dimitrie şi i-au dat o oaste de ajuns ca să-l aşeze în scaunul moşilor lui; cu această putere, dară fiind întărit şi toţi cazacii, să oştiia Dimitrie cătră părţile Rusiei şi acolo multe cetăţi i-au deşchis porţile şi s-au unit cu el mulţi ostaşi şi boieri. Turburîndu- se de acea dară de această veste, împăratul Voris au trimis împotriva lui oaste de ajuns, îndemnînd pre patriarhul Moscului să afurisească pre toţi // 10v aceia ce vor sta cu partea lui Dimitrie, numindu-i vicleni, amăgitori şi fermecători. Deci, pornindu-se oştile ruseşti asupra120 oştii Poloniei o au înfrînt, pornindu-o spre fugă, şi au scăpat numai Dimitrie şi cu singur ajutoriul cazacilor. Ci acesta, ca cel ce pohtiia să împărăţească, sumeţindu-se şi împuterindu- se, s-au pornit spre altă parte cu singuri cazacii asupra oştii ruseşti cu atîta iuţime cît, puind întru turburare pre cei pedestri, au îndemnat şi pre călăreţii a fugi cu multă ruşine. Această norocită a războiului biruinţă au tras multe alte cetăţi spre partea lui Dimitrie şi au trimis veste ca să-l cunoască de împăratul lor. Auzind Voris de această nenorocită veste, l-au cuprins o urdinare cu sînge foarte rea şi s-au sfîrşit spre sfîrşitul lui aprilie, la anul 1604, după ce au împărăţit ani 7. Îndatăş dară bătrînimea au pus în scaunul împărăţiei pre Teodor, fiul lui Voris, cu muma lui. Era atuncea de ani 15, iară Dimitrie, urmînd drumul lui, au ajuns aproape de Moscva. 120 În ms., se repetă din greşeală, asupra. [Dima, Dima, 2013, p. 168] Atuncea norodul, ce pleacă totdeauna spre înnoire, s-au dus mulţime multă în cetate şi // 11r au încuiat în temniţă pre împăratul Teodor şi pre muma lui şi acolo s-au aflat peste puţină vreme morţi. Nu este de a să şti adevărat de s-au omorît de acei neînţelegători ce au vrut ca să între în darul şi în buna priinţă a lui Dimitrie sau să să fie otrăvit singuri pentru ca să nu între în badgiocura şi în cazna lui Dimitrie biruitoriului. Acestea s-au întîmplat aşa: întrat-au î n Moscva, î n 16 ale l ui iulie şi î ndatăş s-au rîdicat însuşi stăpînitori de muscali şi au prăznuit întrarea lui cu multă pohvală şi mare cuviinţă. Trimis-au şi în Polonia o cerere foarte cu pompă mare ca să arate cătră acea politie bună cugetarea lui şi să ceară muiere luiş pre fiica prinţipului al Sandomirii, carele cu inimă veselă au priimit. Muscalii, neîngăduind pre Dimitrie ca să cinstească pre cei streini la vrednicii, mai vîrtos pre poloni, oareşcarele Teodor Ţuschie s-au făcut începători răilor nemulţămitori avînd nădejde să se înalţe la scaun deaca va cădea Dimitrie. Arătatu- // 11v s-au acest sfat şi, judecîndu-se de cei mai mari ce era rînduiţi la aceste trebi, s-au hotărît să se omoare ca un pizmaş ce era al împărăţiei. Deci, vrînd Dimitrie să arate împărătească îndurare spre el, l-au slobozit din moarte pre acel numit Teodor şi, socotind că, cu această facere de bine l-au robit cu totuluş spre harul şi dragostea lui, făcutu-l-au credincios şi iubit prietin. Socotind dară Dimitrie că nu era de a să mai teme, urma ca şi întîi să socotească pro poloni şi au început să bage întru împărăţia lui pre iezuvite, ce să zic cu viaţa lui Hristos, dîndu-le o mănăstire mare, ce era aproape de palatul împărătesc, şi arăta că să pleacă cu totul spre viaţa şi sfatul lor. Acest mod al purtării de grije de a doauo oară au rîdicat urîciune tuturor ruşilor carii sînt vrăjmaşi de moarte cătră cei de altă credinţă, cînd nu ar fi de Biserica Răsăritului. La aceasta şi meghistanii, afară din Ţuschiz, au semănat pizmă şi, în vremea cînd Dimitrie făcea veselie cu fiica lui Sandomirian, făcutu-s-au nunta după deprin // 12r derea şi legătura Bisericii Răsăritului de [Dima, Dima, 2013, p. 169] însuşi patriarhul carele afurisise mai nainte pre cei protivnici, şi acuma, de faţă, dă blagoslovenia, urmînd veselia în multe zile. O mulţime de aceia ce avea răotatea semănată în inimile lor întrat-au în palat, pre la miezul nopţii, cu cumpăt şi, fiind toţi plini de turburare, au tăiat pre toţi polonii ce i-au întîlnit sau îi socotiia a fi poloni. Deşteptat fiind dar împăratul Dimitrie de gîlceavă şi cunoscînd în ce primejdie să află, au sărit pe o fereastră ca să scape, dară Ţuschis l-au prins şi l-au dus la locul cel de judecată. Şi acolo, ca să păzească o judecată legiuită ce avea, au poruncit de au venit şi văduva împăratului Ioan, care au adevărat cum că fiul său Dimitrie s-au fost omorît din porunca lui Voris şi cum că omul acela ce au fost acolo ţinut nu au fost Dimitrie al ei. Şi aşa s-au tăiat ticălosul acela în mii de bucăţi. Meghistanii au ales împărat pre Teodor Ţuschis. Acesta, mai întîi de toate au // 12v scris şi au dat să se propoveduiască un manifest, pretutindinea arătînd că acel înşelători Dimitrie au fost un fermecători şi cu obrăznicie sîlnicească au răpit împărăţia şi cum că au adus pre iesuviţi de au călcat toate cuvintele şi obiceiurile Bisericii Răsăritului şi cum că au făgăduit Papei ca să dezrădăcineze dintru Împărăţia Rusiei creştinătatea cea veche a grecilor. De care, mîniindu-se ceriul asupra lui şi scîrbindu-se văzduhul asupră-i, l-au făcut de ş-au luat dreapta răsplătire. După ce au dat afară acest manifest, au poruncit de au ars trupul lui Dimitrie cel mort şi i-au aruncat cenuşa în apă. Ci iarăş alt amăgitori Dimitrie, şi acesta cu ajutorinţa polonilor, s-au sculat să-ş turbure norocirea liniştii sale. Să lăuda acesta cum că el este împăratul Dimitrie carele au fugit de turburarea muscalilor şi cum că Ţuschis au omorît din greşală pre altul. Multe cetăţi dară s-au plecat supt ascultarea lui şi i-au ajutat norocul întru trei biruinţe ce au făcut împotriva lui Ţuschi cu multă prăpădire a ruşilor, carii socotindu-se despre o // 13r parte pentru sfîrşitul şi istovul polonilor cum că Ţuschi era urît lui Dumnezeu şi despre alta cunoscînd că acel biruitori Dimitrie au fost cu adevărat un amăgitori şi prilăstitori, au hotărît să aducă împărăteasca [Dima, Dima, 2013, p. 170] coroană a Rusiei lui Ladislaon, fiul lui Sighezmund, împăratului Poloniei, carele o au priimit cu sîrguinţă. Pogorît dară fiind Ţuschis de pre scaun, s-au despărţit la o mănăstire, ci acolo împletea meşteşugiri şi s-au dat cu totul întru stăpînirea şi mîinile polonilor, în vremea aceea cînd Dimitrie au fost junghiat de tătari în Coluga. Şi iarăşi iată, s-au mai ivit şi altul, al treilea Dimitrie la iveală, carele fusese mai nainte scriitori la Moscva; acesta au îndrăznit a să numi cum că este Dimitrie ce au fugit la Uglici de sfatul lui Voris şi, la Moscva, de mînia lui Ţuschi, şi, în Cologa, de meşteşugul121 tătarilor. De care s-au unit cu el puţini ostaşi şi alţi oameni mai proşti şi în puţină vreme s-au arătat cu o sumă mare de ostaşi // 13v şi au propoveduit în toată Rosia un manifest, poruncind tuturor supuşilor lui ca să-l ştie de împărat după lege. Şi dară i-au deşchis porţile cetatea cea mare a Plescoviei, ci, de vreme ce s-au dat spre tot chipul fărădelegii, s-au făcut atîta de urît şi lepădat cătră norod cît nu numai au fugit de acolo, ce şi dară au fost în mîinile adevăratului împărat şi din porunca lui l-au spînzurat afară de zidurile mitropoliei Moscvii. 122Acest împărat au fost Mihael Teodorovici Romanof, pre carele îl alesese cu puţin mai întîi moscalii în locul lui Ladislav, la anul 1611. Fecior patriarhului Moscovei, era de vîrstă de 17 ani cînd au priimit împărăţia, îmbogăţit fiind cu multe daruri de bunătăţi. Urmat-au totdeauna ca să aducă dragoste şi cinste cătră patriarhul, tatăl lui, şi cătră supuşi. Dintru acest Teodor patriarh, dintru al treilea neam să trage Marele Petru, vestitul eros.