Cozma Vlahul (Moldova), Viaţa Marelui Petru, samoderjeţ a toată Rosia. Traducere din 1749. În ms. 49 BAR, ff. 2r-211r, copie din anul 1756 a lui Gavriil ierodiacon de la Huşi. [Dima, Dima, 2013, p. 113] [f. de titlu] Viaţa Marelui Petru, Samoderjeţ a toată Rosia”, scrisu-s-au această carte, ce se săvîrşeşte în 6 cărţi, cu toată chieltuiala Preasfinţitului şi iubitoriului de Dumnezeu, episcopul Sfintei şi Dumnezeieştii Episcopii Huşului, chir Inochentie, în zilele preluminatuluik domn şi oblăduitori a toată Ţara Moldavii, Io Constantin Mihail Racoviţă [Dima, Dima, 2013, p. 114] Voievod. S-au scris la Sfînta Episcopia Huşilor, leat 7264, iar de la Mîntuirea lumii 1756 mai 1. [Dima, Dima, 2013, p. 118] Cap întîi, f. 2r Ţara Moschicească, deosebi numindu-să, este una din eparhiile cele multe ce alcătuiesc împărăţia rusască şi este aceea adecă ce să adapă din apa Moscvei, de la carea şi cetatea îş ia numire de să cheamă Moscva, care este mitropolie eparhiei aceia şi toată Rosia. Iară tot locul acela ce să află supt stăpînire împăratului Rosiei, care loc şi Rosia Albă să numeşte, pentru omeţii carii îi acopăr întru cea mai multă vreme a anului. Încă să mai cheamă şi Rosia cea Mare pentru lăţime şi mărirea ei, de vreme ce este ce mai lată împărăţie a Evropiei. Destul este numai să zicem cum că lăţimea, după cum grăiesc gheografii, să tinde dintru al cincizecile partiţipie pănă la al şaptezecile, iară în curmeziş să tinde pănă la a noauozeci şi doauo de partiţipie unde sînt cele desăvîrşite şi mai apoi largi ale Evropii, lăsînd a coprinde de această dată, într-această parte, aceea ce stăpînesc moscalii la aceea de la Asia Tartaria, care ţară agiunge şi // 2v pînă la 110 partiţii. Atîta cît numai împărăţia ruşilor să tîmplă să fie mai lată decît Galia, decît Ispania şi Ghermania, toate la un loc, cuprinzîndu-le. Văzduhul Moscoviei este atîta de rece cît, mai spre celi din lontru părţi ale miezii- nopţi niciodată ne să topeşte gheaţa, drept aceea, şi pămîntul acela este cu totul neroditori. Iară spre părţile ei celi mai despre amiază-zi nu este aşa, ci, măcar că şi întru acele părţi esti pănă într-a treia parte de vreme a anului pămîntul acoperit cu omăt, dar, cu toate aceste, în 3 sau în 4 luni ale verii, sau să zic ale primăverii, toţi cîmpii să văd împodobiţ cu iarbă care dă din destul hrană dobitoacilor spre agiungere preste tot anul şi răsare atîta îmbişugare de grîu cît prisoseşte preste trebuinţa lăcuitorilor şi-l vînd streinilor, şi mai ales olandezilor, carii încarcă ca la 800 de corăbii pre tot anul şi mărturisesc a fi Moscovia la Olanda, precum şi altădată au stătut ostrovul Sicheliei cătră marea cetatea Roma. Iară pricina acestul bişug mare, de oamenii cei ştiutori să zice să fie dintru aceiaşi omeţi, care omeţi obicinuiesc a face pămîntul cu multă roadă sau pentru că păzesc [Dima, Dima, 2013, p. 119] căldura în pămînt, sau pentru că cu a lor spumă ca cu alt atîta gunoi îl hrănesc pre el, sau pentru că cu a lor răceală omoară pe acele gadine care, de ar fi rămas vii, ar fi stricat sămînţa ce sămănată. Supărarea acei răceli preste măsură, la dînşii din fire să răsplăteşte cu alte mijlociri că zăpada acea multă ce cade îngheaţă şi încheagă drumul atîta cît foarte cu lesnire pot călătorii de aduc din loc în loc neguţătoriile // 3r sale, ajutorindu-să ei la ace slujbă a călătoriilor cu un meşterşug din lemn ce să cheamă slit, adecă cară fără roate, pre care foarte cu lesnire sanii şi iute le poartă nişte cai ce să nasc acolo, mici de trup, dar tari şi 79 fără preţ, şi, fiind oamenii obicinuiţi cu acest necontenit ger, să fac îndemînateci de rele ostenelile şi pătimirile rele, şi sîngele lor să face atîta de sănătos cît de multe ori să obicinuiesc a ieşi dintru o preste fire înfierbîntată căldură a unii băi afară, în vîntul cel mai iute şi aşa calzi n-au nici o sfială a nu să arunca pre sineşi în apele vreunii gîrle, ori face de toarnă altul apă rece în capul lor, nefiindu-le teamă nici de răceală, nici de gutunari, nici de vreo boală alta, ce s-ar tîmplase în părţile noastre de ar fi făcut neştine un lucru fără rînduială ca acela. Şi mai ales că să află între dînşii oameni carii, deaca-i doare capul de vreo boală, şi mai ades de beţie, el să tinde jos, pe pămîntul gol şi, poroncind să-l învălească preste tot trupul cu omăt, preste puţine ceasuri să rădică, slobod fiind de toată răutatea. Moscovia este roditoare de in şi cînepă. Acolo să află şi miere atîta de multă cît, afară de ceea ce cheltuiesc ei la facirea miedului, vînd streinilor multă mulţime. Aşijdere şi ceara ce să adună acolo este una din cele mai alese neguţătorii ale lor. Să mai adună încă neguţătoria lor de multe feliuri de cenuşă, piei şi teletini, piei de viţei de mare, untură de peşte ce-i zic valena şi de sămînţă de in, încă neguţătoresc răşină şi catran, smoală şi seu, păsat, funii, catarcuri80 de corăbii şi multe feliuri de lemne de lucru. 79 În ms.,suprascris, tari şi. 80 În ms., marginal, catarguri. [Dima, Dima, 2013, p. 120] Iară pădurile hrănesc mulţime multă de fiară: urşi, lupi, rîşi, veveriţă, dihori, samuri, cacomi şi alte jivine ale cărora piei sînt cel mai scump cîştig // 3v al moscalilor de vreme că dintru acest fel de neguţitorie, pe tot anul, mai mult de un milion întră în cămara împărătească. Mulţi tălmăcitori ai dumnezeieştii scripturi într-acest chip înţeleg cum numele moscovilor să trage de la Mosoh, feciorul lui Iafeth, nepotul lui Noe, iară numele rosilor să trage de la Ros, pre carile prorocul Iezechiil îl numeşte Mesoc, şi lui Thovel, precum neştine ar pute-o păzi şi cunoaşte de la multul întru învăţătură Alexandru Mavrocordat. Moscóvii roxoleni să numesc de Potolomei, scriitoriul de lume, şi de Stravon să numesc şac, iar de Irodot şi de alţi scriitori să numesc schithi. Pentru aceea, cînd scriu istornicii cei vechi pentru războaiele ce făce schithii, precum şi amazoanile, acele istorii tot să număsc asupra moscovilor. Cu toate aceste, lăsînd eu într-o parte aceea ce priveşte sau spune de întăia începătoria a împărăţiii lor, de vreme că poate să fie plină de bănuiri, precum este şi la începătorie altui norod, aceasta voi zice numai că letopiseţile Rosiii să întocmesc la aceasta cum că, la anul 862, ighemonul Rurih, moştenind eparhiile ce le stăpînisă fraţii lui, s-au făcut monarh priste neamul moscalilor, şi lui Rurih i se făcu moştenitori Igor, feciorul lui, care Igor, după ce luă luişi fămeie pe Olga, care era jupîneasă mare de la Plescovie, făcu multe bătălii cu cei din pregiur megieşi şi, biruind pre ei şi supuindu-i, porni şi pănă la Thrachia armile lui celi biruitoare, iară la întoarcire lui fu ucis de drevleni, într-o pădure, carii drevleni (sînt acum un neam necunoscut) ce să numesc cazaci. Acest Igor n-au lă // 4r sat alt fecior, fără numai pe Sviatoslav care încă, fiind foarte tînăr de a să sui la scaunul împărăţiii, în locul lui au împărăţit multă vreme Olga, muma lui, şi stăpîniia ca o mare şi minunată împărăteasă. Această împărăteasă putu de răsplăti moartea bărbatului ei, supuind şi făcînd birnici pre acei drevleni, iară după aceste, s-au dus la Ţarigrad, la anul de la naştirea lui Hristos 941şi au priimit creştineasca credinţă, [Dima, Dima, 2013, p. 121] numindu-să, din Sfînta Scăldătoare, Elena, iară fiul ei Sviatoslav s-au săvîrşit întru închinarea de idoli şi au lăsat la doi buni fii a săi moştenirea 81. Iară eparhia Novogorodului o au rînduit fiului său, anume Vladimir, ce-l avea născut din curvie, carele, după moarte fraţilor săi, iarăşi au unit toată împărăţia la sineşi. Acest Vladimir, la începutul împărăţiei lui, să dede într-o viaţă curvească şi dezmierdată, hrănind 6 fămei şi un pălat cu 600 de ţiitori. Dar mai apoi, din îndemnarea maică-sa, carea fusese fată în casă la împărăteasa Olga, să făcu creştin şi să numi Vasilie, şi luo luişi fămeie pe o sor’ a lui Vasilie, împăratul grecilor, şi trăi cu dînsa ani 20, creştineşte şi precum place lui Dumnezeu. Acesta este carele au dus creştinească credinţă în ţara Rosiei, făcînd să vie de la Ţarigrad preoţi şi călugări carii au dezrădăcinat închinarea de idoli şi au înrădăcinat Sfînta Evanghelie, încă şi scripturile şi rînduielile Anatoliceştii Biserici le-au întemeiat. Şi aşe au răpoosat acest credincios împărat, la anul de la Hristos 1005, carele de moscalii să proslăveşte ca un apostol al neamului lor şi cu luminată prăznuire prăznuiesc numele lui în luna lui iulie 15 zile, precum şi pomenire împărătesii Olvii sau Elenii, cu cuviinţată mărire o prăznuiesc în 82 // 4v zile ale aceştii luni, de unde să trage creştinătate în Rosia. Hronicile moscalilor întru acest chip voiesc, cum că creştineasca credinţă în Rosia să fie sădită de Sfîntul Andrei Apostol. Iară mai apoi de multile şi adese năpădiri ale tătarilor să să fie şters de tot şi cum că acest Vladimir să fie întemeiat iarăş, la al zecile veac, adecă la 1000 de ani de la Hristos. Acel Nestesuran anume (de este acesta carele au aşezat catastivurile cele de adus aminte ale împăratului Petru, ce s-au tipărit la Olanda) pentru ca să ocărască întoarcirea lui Vladimir la creştinătate, cu acest feli de cuvinte o arată: Vladimir, zice, era puternic şi numai ace putére a lui fu de ajuns să tragă la sineş o 81 În ms., omis în text, adăugat marginal moştenirea. 82 În ms. lipseşte numărul. [Dima, Dima, 2013, p. 122] mulţime de preoţi carii [au] rînduit a înţelege că trebuie să întemeieză [în] locurile împărăţiii sale o lege ca aceea. Mai apoi îi lăuda lui fieştecarele dogmele eresurilor lor şi altile, ca cînd ar fi zis că o întoarcere a unui împărat care mai apoi era să tragă cătră sine întoarcire a toată mulţimea acelui neam nu să cade să zică că esti dintru o cerească luminare, ci din nişte politiceşti măgulituri ale unor preoţi iubitori de argint şi cu mărirea deşartă. Iară Cluverie, măcar că era protestant sau liuteran, ca o mare minune o arată pre întoarcire aceasta. Aceasta aduce din istorie lui Kedrin cum cînd s-au dus cei trimiş evangheliceşti propoveduitori la Rosiia, ca să propoveduiască Evanghelia, lîngă altile povestiia şi aceasta cum adecă Hristos de multe ori au păzit de văpăile focului nevătămaţi pre ceia ce să închina lui. Drept aceea şi moscalii cerşură la dînşii ca doar s-ar face şi asupra Sfintii Evanghelii o ispitire ca aceasta şi cum // 5r că arhiereul carele era mare preste acei trimişi şi rîvnitori propovednici, au rugat cu căldură pre agiutorinţa Cea de Sus şi au cîştigat dorul care au poftit că, aruncînd Sfînta Evanghelie în mijlocul acelor văpăi arzătoare, o au lăsat acolo pănă cînd acea grămadă mare de lemne, ce era clădită acolo spre ace trebuinţă, s-au topit şi căutînd mai în urmă să află neatinsă de foc şi cu totul întreagă, deci o făţăşare a unii minunate ciudese ca aceasta stătu atîta de temeinică între moscali cît, cînd veni cătră dînşii Pater Posevin, acel vestit bogoslov între ghezoviţi, trimis fiind de Papa Grigorie al 13 cătră împăratul Ioan Vasiilievici şi adusă voroavă cătră boierii palatului ca să voiască să să unească cu biserica Romei, moscalii alt răspuns nu-i dediră, fără numai acesta, zicînd: Strămoşii noştri era închinători de idoli şi nu s-au supus Evangheliii într-alt chip fără numai cînd au văzut că au rămas nearsă în mijlocul unii foarte mari văpăi. Puneţi-vă dar şi voi, cu a voastră învăţătură, la o primejdie ca aceasta şi, de să va face minune, ne vom supune toţi învăţăturii voastre83. Iară înţeleptul 83 În ms., se repetă, din greşeală de copist, la o primejdie ca aceasta şi de să va face minune ne vom sune toţi învăţă. [Dima, Dima, 2013, p. 123] Posevin socoti să să curăţă cu poronca aceea a Svintei Evanghelii carea zice: Să nu ispiteşti pre Domnul Dumnezeul tău! Ieroslav lasă 5 feciori Iară Ieroslav, feciorul lui Vladimir, au lăsat 5 feciori carii au împărţit între dînşii împărăţia. După aceea, cel al treile născut dintre aceşti 5, au născut pre al 2 Vladimir, care Vladimir au împreunat împărăţie iară întru o stăpînie. Aceast Vladimir s-au făcut vestit rădicînd război asupra ungurilor şi a bolgarilor şi tocma şi asupra Ţarigradului, iar Costantin Monomahul, ce împărăţiie pe atunce Ţarigradul, l-au plecat de s-au // 5v întors înapoi cu acele prea bogate daruri ce i-au trimis prin trimiterea a trei arhierei, carea arhierei, pentru ca să dea mai multă putere darurilor ce-i dusese, îi dediră lui cinste împărătească şi, în vreme cînd să închinară lui, îl numiră împărat, adecă samoderjăţ sau singur stăpînitori. Vsevolod lasă 8 feciori Iară Vsevolod, feciorul lui Vladimir, au lăsat 8 feciori moştenitori, carii iară s-au întors de au împărţit împărăţia şi, gîlcevindu-se între dînşii cu neîmprenate războaie şi cu nespuse zavistii, dederă voie tătarilor de prădară Rosia şi o făcură birnică, pănă cînd, cu bună norocire, Vasilie Dimitrievici luă împărăţia şi lepădă jugul cel de robie, gonind pe tătari din cetatea Moscvei pre carea ajunsesă de o stăpîniia. Acest împărat au trăit pănă în vreme sfîrşitului al 14 veac, adecă la anii 1400 şi fiindcă era să moară, au vrut să lasă împărăţie frăţine-său, lui Grigorie, înstreinînd pe feciorul său, pe Vasilie de împărăţie pentru oarecare prepunere ce avea asupra cinstei muierii lui. Această aşezare ce făcea Vasilie Dimitrievici au stătut pricinuitoare a multe tulburări, că boierii palatului vrea pe Vasilie şi sta împotriva lui Grigorie, ce Grigorie îş păzi stăpînie lui cu puterea armelor şi, vrînd să moară, măcar că avea 2 feciori, dar vesti împărăţiei moştenitori nepotă-său, iară feciorii nu priimiră aşezămîntul tatălui lor, ce rădicară război împotriva lui Vasilie, vărului lor, şi pentru ca să nu să mai poată scula să ceie împărăţie, [Dima, Dima, 2013, p. 124] îl orbiră. Iară boierii, văzînd cruzime ca aceea, îi cuprinsă frică şi i-au urît foarte şi, aducînd iară pe Vasilie la Moscva, au împărăţit acolo pănă la sfîrşitul vieţii sale, numindu-să Vasilie cel Orb. Ioan biruitoriul Iară Ioan, feciorul lui cîştigă nume de biruitori căci rădică bi // 6r ruinţă şi izbîndi asupra tătarilor şi asupra marelui dux al Litvei şi asupra Sveţiei. Luat-au acesta a doao fămeie pe Sofia, fata lui Toma Paleologul, stăpînitoriul Peloponisului şi dintr-însa i să născu fiu care fu moştenitori împărăţiei, la anul de la Hristos 1505, numindu-să Vasilie Ivanovici84. Acest monarh, biruind de multe ori pe litveni şi pe poloni, s-au făcut atîta de vestit şi împregiur ştiut cît la anul 1514 Maximilian, întăiul împărat al ghermanilor85, au trimis cătră dînsul o solie vrednică de povestit, ca să tocmască între dînşii ajutori la stăpînie Moscoviei. Încă pănă astăzi este păzită acea dintîi scrisoare a episcopului ce au adus acel sol, întru care scrisoare, de multe ori Maximilian numeşte pe Ioan al Rosiei împerator. Acest Ivan Vasilievici au luat de la tată-său acea pre desfătată împărăţie, fiind de 12 ani de vîrstă şi au împărăţit puţin, oarecare vreme, supt chivernisire mîne-sa, iară, după moarte ei, dorind el să-ş facă isteţi pre supuşii lui şi să-i deştepte spre meşterşugurile ce sînt folositoare spre neguţătorii, au trimis cătră împăratul Carol o solie la anul 1548 şi cere să-i dea o tovărăşie de multe feliuri de meşteri, dar foarte puţini i-au dat. Luarea Cazanului şi Astrahanului Acest împărat au scornit război asupra tătarilor şi cu doauo bătălii au luat întreagă împărăţie Kazanului şi de acolo s-au pornit fără de veste asupra marii cetăţi a Astrahanului şi luîndu-o cu întăia năvălire îşi îmbogăţi pre toţi ostaşii lui, dîndu-le voie să o jăcuiască. Şi este Astrahanul o cetate foarte trebuincioasă de vreme că este scală la care năzuiesc multe limbi: tătarii, mongolii, persii, chinezii, armenii şi ghiurţii, neguţitorindu-să pe Marea Caspiei. Iară cîţi musulmani au scăpat vii de supt mînia vitejilor ostaşi, 84 În ms., marginal, Vasilie Ianovici. 85 În ms., marginal, Ghermania, ţara ungrească, nemţască. [Dima, Dima, 2013, p. 125] poronci împăratul // 6v să-i înece în gîrlă de nu vor priimi să ia Sfîntul Botez. Selim oşteşte asupra Astrahanului Selm, marele soltan, au trimis oaste pre un vezir cu 300 de tunuri şi 40.000 de tătari carii purta arce spre apărarea lor, trimis de la hanul tătărăsc de la Crîm ca să ia cetate Astrahanul din mîna moscalilor, dar s-au întors ruşinaţi păgînii şi de istov biruiri. Şi Sighijmont, împăratul Poloniei, s-au mîniat pre Ioan împărat pentru robia cetăţii Poloţc şi au rădicat asupra lui multe tulburări, îndemnînd pre tătari de au întrat iară în Rosia cu atîta sălbătăcie cît au agiuns şi pănă la Moscva şi au ars atîte parte dintr-însa, iară Stefan Batori, carea după aceea au fost şi moşnean împărăţiii lui Sighijmond, într-aceea vreme să porni cu oastea împotriva ruşilor şi scoasă Poloţcul şi alte cetăţi de supt stăpînie ruşilor. Atunce Ioan, neputînd să stea împotriva unui vrăjmaş atîta de sălbatec, au cerşut mijlocire şi apărare de la Papa al Rîmului (carea ajutorinţă şi de la împăraţii grecilor s-au fost cerut la ce de apoi cădere a împărăţiei lor, ce în zadar şi fără nici un folos). Deci Grigorie Papa al 13 carea chivernisiia pre atunce scaunul Romii, amăgindu-să de nădejdea care o au toţi papii, să vază Biserica Răsăritului supusă la scaunul Rîmului pre cel mai sus-numit Posevin dascal ca să îndemne pre împăratul, Poloniei să facă pace cu moscalii, iară Bator au îndelungat vreme înainte şi au închiet pacea cu aceste feliuri de aşăzări cum împăratul Moscului să dea înapoi locurile Poloniei, carea stăpîniia la Livonia, iară polonii să întoarcă Rosiei toate cetăţile ce le luase mai nainte. Osebit de războaile ce au avut împăratul Ioan cu cei de laturi, încă şi la palaturile împărăţiei lui, multă tulburări i s-au întîmplat, iară el pre toate cu norocire şi cu linişte le-au împăcat, afară numai de // 7r aceea care şi nevrînd s-au făcut însuş cu a sa mînă ucigători fiului său, celui unul născut că, urgisindu-să asupra lui pentru că-l socote a fi părtaş acelor tulburări, l-au lovit în cap cu un toiag pre ticăitul acela atîta de tare cît a patra zi au murit. Această întîmplare rea au pus în inima părintelui său o [Dima, Dima, 2013, p. 126] scîrbă fără mîngîiere pănă la sfîrşitul vieţii sale. Şi să nevoia să-ş uşureze acea nesuferită întristare, trimiţînd adese bogate milostenii cătră patrierşii Ţarigradului şi Alexandriei şi cătră călugării Sfîntului Mormînt şi cătră cei din Sfîntul Munte ca să să roage neîncetat pentru iertarea greşalii lui şi pentru sufletul fiului său. După aceea au răposat şi el la anul 1584, fiind de vîrstă de 56 de ani lăsînd 2 feciori vii, anume Teodor şi Dimitrie pre carii i-au lăsat moşneni împărăţiei sale, însă pre Dimitrie, fiind prea mic de vîrstă, l-au aşezat să fie păzit supt epitropia lui Bogdan Vielhi. Iară Teodor luînd schiptrul împărăţiei, fiind de 22 de ani de vîrstă şi luînd fămeie pre sora lui Boris Gudenov cneazului, deci atîta îl înălţă pre cumnatul lui acesta cît îl făcu vezir împărăţiei sale. Iară Bogdan Vielhi, epitropul lui Dimitrie, fiind iubitori de mărire şi dorind să cîrmuiască el împărăţia, ispiti să puie în scaun cu de-a sila pre ticăitul Dimitrie, dîn pricină cum că Teodor nu esti vrednic, nici di ajuns spre cârmuire împărăţiei. Deci boierii stătură împotrivă lui Velhi şi-l siliră să să deosebască dimpreună cu saracul Dimitrie la Ugliţ, cetate carele să afla supt împărăţie Cazanului. Iară Boris, văzînd cum că soru-sa împărăteasa nu face copii, puse în gîndu-şi să să înalţă la scaunul împărăţiei Rosiei şi pentru ca să scoată din mijloc acea zăticnire carea vrea sta împotrivă mîndriei lui, au socotit de au plecat pre un căpitan, prieten al lui, cu mari făgăduinţă a bogate // 7v daruri şi l-au făcut să-l ucigă pre nevinovatul şi prostatecul Dimitrie, iară acel băutori de sînge, îndată cu fierbinteală, plini acea fărădelege poroncă. Deci cneazul Boris pentru ca să rămîie tăinuit acel lucru, poronci pre taină să ucigă pre acel căpitan în vreme cînd a să întorce el de la acea păgînească îndrăznire, şi-ş luo deplin făgăduinţa darurilor care să cade tuturor celor ce să amestecă l a vînzări ca aceste. Era oarecarele de zice că muma lui Dimitrie, îndată ce au aflat de hotărîrea uciderii ce făcuse Boris asupra lui Dimitrie, fiului său, trimiţînd mai nainte în grabă l-au rădicat de acolo şi l-au trimis la alt loc, departe, şi au pus în locul lui alt copil de aceeaşi vîrstă. De aice au luat început acea multă vestire, nu ştiu comedie, [Dima, Dima, 2013, p. 127] adecă veselie să zic, au tînguire a celor mincinoşi Dimitrii, că mulţi amăgitori s-au arătat cu acel nume, făcînd multe turburări şi ispitindu-să să să înalţă la scaunul împărăţiei ruşilor şi de multe ori au şi înşelat pre norod cu o mincinoasă stăpînire86 ca aceasta, precum puţin mai nainte vom povesti. De multe ori aieve să suna pre atunci la palaturile împărăteşti cum că Boris este carele au ucis pe Dimitrie. Ca un meşteşugos cu a lui istăciune putu îngrădi gurile tuturor cu atîta frumos meşteşug cît mai pe urmă rămasă să fie el sîngur cîrmuitori împărăţiei pănă la moarte lui Teodor, cumnatului său. Iară moartea lui Teodor s-au întîmplat la anul 1597, cu prepunerea ca aceasta cum să-l fie otrăvit, stingîndu-se la acest Teodor neamul împăraţilor celor vechi ai Moscoviei, carele să trăgea din împăratul Rurih. S-au adunat boierii împărăţiei ca să facă sfat să aleagă împărat nou, iară Boris şădea87 osebi la mănăstire şi să făce că cum că va să lasă lume şi cele din lume, atunce cînd el ca nu altădată nu pohtea lumeasca mărire. Hiclenia aceasta // 8r i-au fost lui spre bună norocire că boierii norodului dimpreună cu gloata au alergat la poarta acee mănăstiri unde era el, făcîndu-se că fuge şi atîta lucrară cu rugăciunile lor cît îl făcură să priimească împărăteasca diadimă, de care cinste, pre cît făcea el făţărie cum că să leapădă, pre atîta şi mai mult doriia să o cîştige. Dar nu fu în pace multă vreme că la Litva să află un tînăr frumos la chip, de vîrstă ca de 24 de ani, carele adeveriia cum el este Dimitrie cel pribeag, feciorul împăratului Ioan, şi spunea că Boris au vrut să-l omoară, iară el au scăpat de ace primejdie cu mai nainte chivernisire mîni-sa şi cu milostiviree a orecăruie preot şi spre adiverire cuvintelor lui, arăta o cruce mică de aur, făcută cu diamanturi, care cruce zice că i-au spînzurat-o lui la grumazi în vreme cînd l-au botezat, dupe cum este obiceiul la moscali. 86 În ms., greşit, străpînire. 87 În ms., greşit, sădea. [Dima, Dima, 2013, p. 128] Deci ţara Poloniei judecară aşa că bine şi vu drept este să ajute acestui Dimitrie, şi-i dediră multă samă de oaste ca să-l suie la scaunul prinţipilor săi. Şi mersă Dimitrie spre părţile Rosiei cu o putere ca aceasta întărită de toţi cazacii oşteni şi acolo, la Rosia, multe cetăţi îi deşchisără porţile şi mulţi boieri şi voievozi să uniră cu dînsul. Iară împăratul Boris, spăimîntîndu-să de o veste ciudată ca aceasta, trimisă cătîva oaste împrotiva lui ca să-l poprească să nu vie mai mult şi, ştiind cât poate creştinătatea lucra în inimile norodului, îndemnă pe patriarhul Moscoviei şi-l făcu să aforisască pre toţi aceia ce or voi în partea lui Dimitrie sau ar pohti să fie lor împărat, arătîndu-le cu nişte nume urîe şi numindu-l viclean fărmecători şi amăgitori. Şi mergînd oştile ruseşti împotriva oştii polonilor, i-au întors în fugă şi rămasă Dimitrie numai cu agiutoriul cazacilor. Ci de vreme că cel ce doreşte să împărăţească nu să cade să fie îndoit la gînd sau cu nădejde îndoită, ce ori // 8v înălţimea pre scaun, ori surparea spre moarte, cum zice filosoful Tachit că celor ce doresc să stăpînească nimică nu este în mijlocul înălţimii şi a pogorîrii, îndrăznind şi însufleţindu-să din dăjnădăjduire. Dimitrie s-au pornit numai cu singuri cazacii asupra oştii Rosiei cu atîta iuţime şi îndrăzneală cît, puind la frică şi la spaimă pre cei pedestri, au îndemnat şi pre călărime spre fugă de au dat dos a fugi cu multă ruşine. O întîmplare norocită ca aceasta a războiului au tras şi pre alte multe cetăţi cătră partea lui Dimitrie şi au trimis cătră dînsul poftindu-l să le fie lor împărat, iar Boris, auzind acea veste, l-au apucat o cumplită curgere de sînge cît s-au săvîrşit cătră sfîrşitul lunii lui april, la anul 1604, împărăţind ani 7. Iară căimăcanii îndată pusără în scaunul împărăţiei pe Teodor, fiul lui Boris, dimpreună cu maica lui, şi era el atunce de 15 ani de vîrstă. Iară Dimitrie, venind cu oastea, s-au apropiet de Mosca. Atunce norodul, carea pururea pleacă şi pohteşte înnoirile, au alergat cu toată mulţime în cetate şi au închis pe Teodor împărat şi pre împărăteasa, maica lui, într-o temniţă foarte [Dima, Dima, 2013, p. 129] întunecată şi acolo, priste puţin să aflară amîndoi morţi. Şi nu să ştie de au fost ucişi de acei ce căuta să între în voie lui Dimitrie au de s-au otrăvit cumva ei înşiş ca să nu ajungă în mîinile şi ocările luptătoriului Dimitrie. Acestea s-au întîmplat în Moscva în 17 zile ale lui iunie şi îndată Dimitrie fu pus împărat de oamenii moscali şi fu cu mare prăznuire întrarea lui şi cu mărire şi multă pohvală şi cu multă pombă ca să arate acelor lăcuitori de acolo bună norocirea lui şi să-ş ceară luiş muiere pe fata prinţipului de Sandomeria, care el însuşi fusăsă pricina şi întăiul isprăvitori acestui lucru mare şi norocirii // 9r lui Dimitriei. Însă neputînd moscalii suferi să vază pe Dimitrie dînd tot celor străini cinstea şi boieriile, şi mai ales polonilor, oarecare Teodor Giuşcă să făcu începători şi să rădică, împreună cu cei ce nu să mulţămiia, avînd gînd să ia împărăţia de ar fi putut surpa pe Dimitrie, dar să vădi vicleşugul şi prinzîndu-l s-au hotărît de la giudecători, ce era rînduiţi de acea treabă, să să omoară ca un hiclean împărăţiei. Iară Dimitrie, vrînd să arate împărătească milă, îl iertă de moarte şi, socotind că cu acea facere de bine l-ar fi robit spre dragoste, îl făcu să fie cel mai credincios om al casii sale. Dar piste puţin ispiti şi cunoscu cîtă primejdie aduce vieţii împăratului hărăzire vieţii unora ca acelora ce au îndrăznit a împleti de obştie vicleşug asupra lor. Şi socotind acum Dimitrie că nu mai are de cine să teme, începu ca şi mai nainte a cinsti pe poloni şi începu a aduce pe iezoviţi la împărăţia sa, dîndu-le o mănăstire mare ce să afla lîngă palaturile împărăteşti ca să lăcuiască acolo şi arăta cum că cu totul să ţine de sfaturile lor. Acest fel de chivernisală a împăratului au rădicat de a doua oară urîciune tuturor ruşilor carii sînt vrăjmaşi de moarte cătră toată altă lege care n-ar fi după aşezare Anatoliceştii Biserici. Deci boierii, şi mai ales Giuşcă, îş aflară vreme ca aceea ce gîndisă cînd făce Dimitrie nunta cu cocoana prinţipului de Sandomiria şi să făcu cununiile după rînduiala Anatoliceştii Biserici de însuş patriarhul acela ce cu puţin mai înainte aforesise [Dima, Dima, 2013, p. 130] pre toţi cei ce ar fi următori lui Dimitrie, iară acum el însuş de faţă îi da blagoslovenie. Şi întinzîndu-se în mai multe zile prăznuirile nunţii, o mulţime de oameni dintru acei ce să sfătuise asupra împăratului, întrară pe la miezul- nopţii în palaturi şi, ca cei ce era plini de turburată mînie, junghiară pre toţi // 9v cîţi tîlniră sau şi pe cîţi socotiră că sînt poloni. Şi deşteptîndu-să împăratul Dimitrie întru acea tulburare şi cunoscînd în ce primejdie să află, degrabă sări pre fereastă ca să scape de acea nevoie. Iară Giuşcă îl prinsă şi-l adusă la Divan şi acolo pentru ca să arăte o hotărîre a unii drepte judecăţi, făcu de adusără acole faţă pe văduva aceea, muma mortului Dimitrie, muierea împăratului Ioan, care adeveri cum că Dimitrie, fiul ei, au fost ucis din poronca lui Boris, şi cum că acest de faţă prins om Dimitrie, mincinosul împărat, nicicum nu este feciorul ei. Şi aşa îl tăiară pre mişelul Dimitrie în mici bucăţele. Adevărată şi mincinoasă ştiinţă este că niciodinioară n-au putut vreun tiran să omoare pe moştenitoriul său. Boierii alesără împărat pe însuş Teodor Giuşcă, la care să plini cuvîntul ce au zis Tachit: „cu meşterşugirile răutăţilor să obicinuiesc la început a fi cu primejdie, iară apoi să izbîndesc cu cununi”. Acest Giuşcă, dupe ce să rădică împărat, întăi făcu de să vesti o carte ce să zice taliineşte manifest, carea scrie împotriva lui Dimitrie, arătînd cum că cu judecata Divanului i s-au descoperit vicleşugul şi cum că vicleanul acela şi amăgitoriul Dimitrie era mai nainte călugăr, ce-l numie Hrişcă Utropie şi era cîntăreţ la mănăstirea ce să află lîngă palatul împărătesc şi, dîndu-să după aceea după meşterşugul vrăjitoriei, la atîta dor de cinste au venit cît au agiuns de au hrăpit cu tirănie scaunul Rosiei şi cum că, şăzînd pre dînsul împărat, cu atîta să îmbogăţască pe poloni dăzbrăcînd pre moscali şi cum, pentru ca să placă iezoviţilor, sfetnicilor lui, au călcat toate cele grăite şi bine tocmite ale Anatoliceştii Biserici şi să făgăduia Papii să şteargă şi dezrădăcineze de la scaunul Rosiei ace veche a grecilor buna creştinătate, după cum să vede din cărţile ce trimisăse Papa că // 10r tră dînsul. Drept aceea, urgisindu-se ceriul asupra lui, l-au [Dima, Dima, 2013, p. 131] făcut de ş-au luat pedeapsa şi după ce să ceti acest manifest întru auzul a tot norodul, poronci Giuşcă de arsără trupul cel mort al lui Dimitrie şi cenuşa o aruncară în gîrlă, socotind că cu aceasta ş-ar fi făcut dreaptă povaţa sa şi alegire celui la împărăţie dreaptă şi după pravilă. Ci iarăşi să rădică şi alt amăgitori Dimitrie 88 şi iară cu agiutoriul polonilor, veni de-i strică linişte lui. Acesta să lăuda că el este împăratul Dimitrie ce fugise de turburarea ce să făcuse la Mosca şi cum că Giuşcă cu greşală să fie omorît pre altul, iară nu pre dînsul. Deci multe cetăţi i să supusără supt ascultare lui şi norodul încă-i agiuta la 3 bătălii89 asupra lui Giuşcă cu multă sfărîmare de oaste a ruşilor şi de alta cunoscu ei cum acest biruitori Dimitrie cu adevărat era înşălători şi amăgitori. Hotărîră să aducă diadima împărăţiei asupra lui Ladislav, feciorul lui Sighijmond, împăratul polonilor. Iară el auzind au priimit bucuros, dar n-au alergat să o ia. Iară Giuşcă, pogorît fiind dupe scaun, s-au deosăbit la oarecare mănăstire, ce şi de acolo, fiind scos, l-au dat cu toată casa lui supt stăpînie şi mîinile polonilor. Într-aceeaşi vreme în care şi amăgitoriul Dimitrie fu de tătari giunghiat la cetatea Coluga, ci iarăşi iată şi al treile Dimitrie ieşi la iveală. Acesta îndrăzni a zice că el este Dimitrie care au fugit la Ugliţ de vicleşugul şi de frica lui Boris, şi la Moscă de mînie lui Giuşcă, şi la Coluga de vicleşugurile tătarilor. Deci să uni puţini ostaşi cu dînsul şi după aceea toţ oamenii cei proşti cît în puţină vreme să arătă cu o multă mulţime de oameni şi strigă în Rosie o manifestă carte în carea porunce // 10v tuturor supuşilor lui, zicîndu-le să-ş cunoască datoria lor şi viind să să supuie la cel drept împăratul lor. Deci îi deşchisără porţile la marea cetate Plescovia ce, de vreme că să dede spre tot lucrul fărădelegii, să făcu atîta de urît norodului şi lepădat cît nu numai fugiră de dînsul, ce pentru ca să să ierte greşala lor, îl dederă pe mîinile 88 În ms., marginal, al doile Dimitrie cel mincinos. 89 În ms., marginal, războaie. [Dima, Dima, 2013, p. 132] adevăratului lor împărat carele porunci de-l spînzurară den afara zidiurilor marii cetăţi Moscvii. Acest împărat, Mihail Teodorovici Romanof era carele fusese puţin mai nainte şi ales de moscali în locul lui Ladislav, la anul 1611, că după ce trecură 2 ani deplin şi nu veni să ia stema împărăţiei, carii făgăduise lui moscalii, şi mai ales avînd şi pre poloni prepus să nu cumva facă pe ţara Moscoviei ca pre o eparhiei supusă Poloniei, cnezii şi boierii de faţă lăsară scaonul Moscului văduv, sărac de împărat, deci alesără împărat pre acel mai sus-zis Mihail, feciorul lui Teodor Romanof, ce era atunce patriarh al Moscului şi era marele acesta patriarh, după mumă-sa, văr împăratului Teodor Ioanovici; şi, după ce chivernisi cu toată cinstea vrednicia ce avea ca un voievod al oştilor ce era, îşi iubi viaţa călugărească şi să rădică la treapta patrierşiei. Să siliia cu adevărat tot sfatul Divanului de obşte ca să aleagă împărat pe însuşi patriarhul, iar prea cinstitul acela şi prea cuvios bătrîn, cu tămăduitoare voroavă le adusă toate cele ce era cu dreptul, spuindu-le cum că bisericeasca politie ce au priimit el nu-l sloboade să să dea după grijile lumeşti şi pentru aceea aduce lor pre fiul său, pre Mihail, înainte, carele să şi vesti îndată împărat cu voie de obşte şi alegire tuturor boierilor Divanului. Şi era atunce Mihail de 18 ani de vîrstă, dar era bogăţit de toate vredniciile cele ce pot să s ă arăte şi să f acă pre u n tînăr vrednic d e împărăţie. Acesta urmă a aduce dragoste şi supune // 11r re cătră tatăl său care stătu un arhiereu ce trebuie să fie totdeauna pomenit în Rosia de vreme că acesta este acela dintru al căruia al treile neam să trage Marele Petru, al nostru vestit viteaz. Cartea a IV-a, sfîrşit: f. 109r Şeremet dede celor din cetate închişi şi mai mult decît cerşură, că ştiia că scoposul împăratului era pururea ca să dea semne bune a chivernisirii lui cei dulci şi cu adevărat însuşi împăratul adaose la acele aşăzări şi o poroncă dintru a sa mare însufleţire fiind pornit, cu carea poroncă întoarce toate averile boierilor din cetatea Riga de carea îi lipsisă pe ei Divanul şfezesc. [Dima, Dima, 2013, p. 133] Din 12.000 de slujitori ce fusăsă în lontru de păze cetate, numai 5.000 ieşiră, din carii pe giumătate era răniţi. Şi, după ce ieşiră, iară Şeremet alesă pe cîţva din voievozii Careliei şi ai Vivurgului şi-i alătură în oaste lui, iară vina aceasta căde vremii, ce acele locuri era acum stăpînite de ruşi, nu să cădea să să mai numască voievozi şfezeşti; afară dintru aceşte şi alţii mulţi să adusără înşişi pe sine spre slujba împăratului. Întru această cetate să aflară 500 de tunuri şi puţină iarbă de puşcă, iară zaharea nu să află nimica; pănă cît ţinu războiul, muriră în cetate ca la 60.000, de oameni de boală şi de foame. Împăratul Petru, carele fără răbdare aştepta din tabără să auză vestire luorii cetăţii, iară deacă luo vesti, să bucură piste măsură // 109v şi poronci să să dea lui Dumnezeu căzutele mulţumite şi să să facă în toate părţile vesălii a multe noroade. Dar nu vru să lase vremea cea bună ce o văzuse că este ca să-şi urmeze cîştigurile sale, ce îndată mută tabăra asupra cetăţii au pornit oastea lui, la cetatea ce-i zice Dunemunda care să şi dede după puţine zile, iară celealalte cetăţi ale eparhiii să cîştigară cu puţină osteneală. Cetatea Pernavia au căzut supt stăpînia ruşilor avgust 29, Kexolmia septemvrie 19, Revelul să dedi cu aşăzări de pace octomvrie 9, că boala ce să întîmplase din 80.000 de oameni de abia lăsă 3.000. Mai apoi, după atîte biruinţă ce făcu împăratul Petru, grija lui ce întăi fu aceasta ca să facă pe litvini să cunoască dulceaţa şi bunătatea chivirnisălii lui. Deci le dedi înapoi toate cîştigurile, le înnoi cetăţile, întemeie neguţătoria lor de-a doao şi chemă pe tot neamul strein ca să meargă să lăcuiască într-acel loc frumos pe care războaiele şi boala mai îl pustiisă. Şi pentru să facă datori pe boieri şi să-i tragă cătră mai multă dragoste, făcu 15 [reghementuri] de ostaşi litfini cu voievozii lor şi pusă tot dintr-acei boieri ofiţări oştilor. Cu toate aceste, pentru ca să-ş lase o pomenire vecinică a evlaviei şi mulţămite lui cătră Dumnezeu de la care cunoşte atîtea blagoslovenii, poronci de zidiră la Poltava o bisărică cu foarte mare cuviinţă întru slava şi cinste Sfîntului Apostol Petru şi a [Dima, Dima, 2013, p. 134] Sfîntului Sampson, priimitoriului de streini, pentru că a celui dintîi avea numele, iară din zioa prăznuirii al doilea au săvîrşit acea biruinţă mare asupra sfezilor, care să prăznuieşti de Bisărica Răsăritului în 27 de zile ale lui iunie, care vine să fie în 8 zile ale lui iulie după grigorianescul calandari. Au rădicat însăş înainte aceştii bisărici un stîlp foarte cuviinţat şi înalt, pe care stîlp poronci de să scrisă istoria aceii bătălii după obiceiul athinenilor celor vechi. Sfîrşitul cărţii a patra. *** [Dima, Dima, 2013, p. 135] 114r Domne pe atunce în Ţara Rumânească domnul Costandin Basarab-Voievod, iară în Moldova domnea domnul Dimitrie Cantimir-Voievoda. Acesta să tocmise pe ascuns mai nainte vreme cu împăratul Petru ca să-i dea agiutori şi, îndată ce trecu oastea rusască piste apa Iauran, ce să zice Nistru, el merse cu 20.000 de oaste întru întimpinare ruşilor ca să să unească cu dînşii şi vesti o manifestă atîta ca să-ş îndrepteză călătorie lui, cît să-şi îndemne pe supuşii săi să rădice toţi armile asupra agarenilor91. Nici o nevoie nu fu a să îndemna mulţi la aceasta // 114v pentru că creştinii Anatoliceştii dogme, precum sînt moldovenii şi vlahii, adică muntenii, începură a socoti pre împăratul Petru ca pe un înger trimis din ceri ca să de sfîrşit tirăniii turceşti. Însuşi Petru, văzîndu-să pe sine domn şi stăpînitori unii puteri ca acee, vrednică de agiutori, şi văzînd că dimprotivă turcul zăboveşte a să găti, nădăjduie cum că ceriul pe dînsul l-au orînduit ca să surpe tirănie mohamitenilor şi iarăş [Dima, Dima, 2013, p. 136] să aducă la loc slava şi mărirea greceştii împărăţii şi mai mult pentru că de vreme, după prorocie ce s-au aflat scrisă deasupra mormîntului împăratului Costandin, turcii era să fie goniţi din Ţarigrad de neamul cel plavoş 92, carii vor să fie ruşii, adică moscalii. Şi socotie Petru că toţi grecii că să afla supt stăpînie turcului să vre scula spre agiutoriul său, îndată cum ar auzi că vine. Au venit deci cît pentru gătirile di pe apă, de vreme ce să vesti cuvîntul cu turcul, găti pe Marea Neagră o armată de mult număr. Împăratul făcu mai nainte multă gătire dispre acee parte şi găti acolo 20 corăbii de război, afară de navaherda, adică de corabie căpitănească ce ave 86 tunuri şi, afară de multe catarge şi galioane. Dar acee ce să tîmplă la războiul di pe uscat făcu neisprăvită şi nefolositoare puterile şi // 115r gătirile cele de pe apă şi a unie şi a altie împărăţii. Deci în cîtă vreme să fece aceste mai nainte gătiri, solul englezului 93 şi al Olandiei, carii era la Ţarigrad, vrură să împace acel război atîta de cumplit, deci sfătuie pe craiul şfezăsc să facă pace cu împăratul Petru. [Dima, Dima, 2013, p. 137] Jefrie94, solul Ingliterii95, mersă pănă la Bender ca să aducă aminte craiului Carol cele de tocmire păcii. Iară el, fiind îngîmfat de gătirile ce făce turcul tot prin îndemnările lui, numai acest răspuns dede cum că nu pute să să împăciuiască cu împăratul Rosiii nici într-un feli de nu s-ar lua şi turcul la pace. Deci Petru sosi în 12 zile ale lunii lui iulie cu toată oastea lui la Soroca care este cetate a Ţării Moldovii, ce cum agiunsă întru acele părţi de loc, îndată cunoscu că să află întru acel feli de locuri precum văzusă mai nainte cu doi ani pe craiul Carol la Ucraina căci că află locul pustii şi lipsit de hrană şi departe de locurile unde ar fi putut avea agiutori, adevărat este cum că încă nu văzuse pe vrăjmaşii săi şi de altă parte ave o oaste de mult număr, dar aciie însuş îi înmulţie turburarea şi întristarea căci nu ştie cu ce va hrăni-o. Deci sosi în Ieşi, care este scaunul Moldovii şi acolo făcu divan, ce să zice sfat de război şi să hotărî să tăbărască ostea pin pregiurul Ieşilor pănă ce se vor faci hambari căt să fie de ajuns a încăpea într-însa hrana oştilor. Sfat [Dima, Dima, 2013, p. 138] cu adevărat pre înţălept, dar Petru judecă că-i aşe cu drep // 115v tul şi să cade să să poprească acel sfat97 care să părea a fi şi mai de folos adică să oştească asupra Dunării şi să apuce podurile ca să poprească puterea turcilor şi cu adevărat. Întru acel chip dacă ar fi făcut, nu numai că ar fi aflat hrană, ce încă şi turcului i-ar fi dat multă spaimă. Dar norocul ostenisă de a ajuta marelui Petru, deci să plecă acest mare împărat de ascultă sfaturile lui Basarab, domnul Ţării Rumâneşti, care era aşe adică să treacă apa Ieravon, adică Prutul, pentru ca să stăpînească hambarile ce le ghitise acolo turcul şi le avea pline de tot feliul de hrană. Acest sfat al lui Basarab să făcu atîta de păgubitori cît fu întocma cu acela al Mazepii ce-l sfătuise pe craiul Carol de-l îndemnă să închiză cetatea Poltava. Pănă atuncea oştile cele de multe feliuri ale Rosiii adusără multă biruinţă asupra turcilor şi a tătarilor şi a înşăşi oştilor lui Potoţkie că ei răzbisă pănă prin prejururile Benderului şi, de n-ar fi fost deşteptat un spahiu, vre prinde pe craiul şfedului rob. Iară îndată cum trecură Prutul, conteniră toate vredniciile acestea, căci că să aflară în nişte cîmpi largi [Dima, Dima, 2013, p. 139] şi de tot pustii, lipsiţi fiind de toate cele trebuincioase. Petru de-abia află cum că turcii vin spre Dunăre şi trimisă pe stratigul Ianăş cu o aripă gre de ostaşi ca să le poprească trecerea, dar să tîmplasă foarte tîrziu că turcii tre // 116r cusă Dunărea pe 6 poduri şi acel stratig i-au găsit venind asupra Prutului cu toată oastea. Deci în 8 zile a lui iulie sosi veziriul şi tăbărî cu oastea lui în preajma oştii ruseşti, nefiind alt în mijloc ca să-i despartă, fără numai Prutul, iară hatmanul tătărăsc apucasă şi el alt loc şi mai îndemînatec, în chip ca acela cît oastea rusească ajunsă lipsită de tot lucrul bun şi închisă în mijlocul turcilor şi a tătarîlor. În noaptea de noao luminînd spre zece, turcii trecură Prutul şi să adaosă şi hanul tătarîlor ca să le ajute şi, în călătorie ce făce tătarîi, zăriră pe Ianoş cu acel polc de ostaşi cari să didesă în laturi întrace noapte, în nişte păduri şi asupriră pe întăie strajă a lui, iară el îşi păzi întregi pe ostaşii săi şi să trasă cătră patria voievodului Şeremet. Iară dacă să făcu ziuo, tătarîi începură a bate pe ruşi, iară ei, cam sfiindu-să, le stătură împrotivă cu multă vitejie. Deci sosi veste la împăratul cum că tătarîi [Dima, Dima, 2013, p. 140] robisă un caravan de 98 4.000 cară ce venisă de la locurile împărăţiii sale. Această pagubă pricinui multă întristare şi sărăcii muscalilor de vreme ce era cîteva zile de cînd să afla de tot lipsiţ de hrană, dar cu toate acestea, întărindu-se din arătarea împăratului lor, care suferă dimpreună cu dînşii cu multă răbdare lipsa cel[or] trebuincioase, îş săpară palancă cu şanţuri adînci şi împregiur le întrarmase cu tunuri şi cu parca // 116v ne. Veziriul, fiind îndemnat de voievodul Poniatoţkie leahul, care urma oştii turceşti pentru urîciune ce avea asupra ruşilor, poronci şi cielalte oşti să treacă Prutul şi, apropiindu-se ca la 200 stînjini departe de şanţurile ruseşti, începu a le bate din tunuri împregiurul acelor şanţuri. Făcusă împăratul ca o împregiurare de gard de carăle ce să afla acolo, şi împregiuri de cară să afla păzită famelie lui, Ecaterina zic, cu toate cele din casa ei. Aceasta este femeie cea vrednică de laudă, care dintr-o fămeie săracă a Livoniei ajunse să fie însuşi stăpînitoare şi împărăteasă Rosiei. Aceasta era născută din tată neştiut şi fu hrănită din milostenie în casa unui boieri lutran, slujînd aceluieşi pănă la 18 ani ai vîrstii sale şi atuncea o îndrăgi un dragon şfed [Dima, Dima, 2013, p. 141] şi o cerşu luiş fămeie şi o şi luă. Şi de abie să începu nunta şi, stăpînind moscalii cetatea Mariemburg, ajunsă mireasa roabă în mîinile srtatigului Vaur şi, după acie la mîinile prinţipului Minţikovi, şi văzîndu-o într-o zi Petru la palatul lui Minţikof, o alesă a fi un chip vrednic dragostii sale. Era 10 ani şi mai bine de cînd despărţisă acest monarh pre împărăteasa lui pentru nişte pricini nu atîta dovedite şi fiind dat cu totul spre a creşte slava şi nărocirea nărodului său, nu mai lăsasă să mai între în inima lui aprindere dragostii, numai însuşi Ecate // 117r rina putu de iarăş mai aprinsă în inima lui văpaie acei patime. Ori că Marele Petru, precum zic mulţi, zări în mintea cea firească şi în obrazul acei fecioară nişte haruri ca acele de-l făcusără să crează cum că ie este acee ce vre să urmeze şi să aducă la săvîrşit bun acele bune îndreptări care face el aşăzînd obicei bun la împărăţie sa, ori mai ales să zicem că să plecă şi el la chemarea ce obicinuiesc a să supune toţi oamenii cei vremelnici şi stricăcioşi şi mai ales împăraţii, adică să iubască pe unul şi să iurască pe altul, precum şi Tachit zice. O chemare din nuntă ca aceasta necunoscută tocma şi la cei ce o [Dima, Dima, 2013, p. 142] ispitesc, precum făcu urîcioasă înaintea ochilor împăratului pre împărăteasa Evdochia de o despărţi şi de la pat şi de la scaun, aşa arată la toate vrednică de dragoste pe Ecaterina şi-l sili de o făcu părtaşe şi la patul 99 lui şi la scaunul lui, nescîrbindu-să nicicum de acest feli şi necinstit neamul ei. Deci această nărocită femeie află pricină la această nenorocire a lui Petru de întră mai mult în dragoste lui, precum puţin mai înainte vom vede. Stîmtorîndu-să din afară oastea rusască de armile vrăjmaşului şi mai ales din nontru de lipsa celor trebuincioase, Petru să află într-ace noapte la mare frică, socotind la cîtă strîmtoare şi îmbulzire l-au adus norocul lui sau mai ales să zicem puţina lui pronie, cum s-au greşit a veni cu atîţa oameni la un loc atîta de diparte, // 117v neaducînd cu sine cele trebuincioasă, cum nu să sili în tot chipul să fie oprit pregiur turcului piste Dunăre sau macar la Prut. Vede acum că şi la dînsul şi la oaste lui a doao zi nedepărtată era moartea sau macar robia. Deci hotărî să moară mai bine decît să agiungă pe mîinile vrăjmaşilor săi ca cu o moarte cinstită să scape din necinste robiii, precum şi Tachit zice. Şi chemînd în cortul său pe [Dima, Dima, 2013, p. 143] voievodul Şeremet, îi poronci ca să fie toţi gata în răvărsatul zorilor ca să facă un iurăş asupra oştii veziriului. Şi într-aceeaş vreme opri cu poroncă foarte tare ca să nu cuteze nimene, nici într-un chip, a întra întru acea noapte în cortul lui. Atunce stratighii 100 roşi, dacă luară ace poroncă aducătoare de moarte, îngăduiră să rabde tot lucrul ca să slujască pe stăpînul şi împăratul lor. Iară Ecaterina, dacă află de la voievozi acea hotărîre a împăratului, făcu cu dînşii sfat, fiind de faţă şi ipocanghelarie Scafirof. Deci să sfătuiră cum că trebuie să facă pace cu veziriul şi cum că să cădea să plece pe împăratul ca să voiască şi el la pace. Aicea sta lucrul cel mai anevoie, că nimenea nu cuteza a călca poronca ca să între în cortul împăratului şi iarăş cum era cu putinţă să plece pe acel mare viteaz să să smerească ca să cei acel har de la turci, precum zice Tachit: mare primejdie este a învăţa neştine pe stăpîn. // 118r Deci Ecaterina, carea conoşte cîtă putere are ie asupra duhului lui Petru, îndrăzni de întră în cortul lui şi, căzînd la picioarile lui cu atîta lucrare, îi făţăşă primejdie ce era, ca să cerce tocmele spre pace cu veziriul cît, plecîndu-să Petru la dreptile socoteli şi la lacrămile [Dima, Dima, 2013, p. 144] fămeii sale, trimisă îndată la tabăra vrăjmaşului pe oarecarii soli şi cu puterea aurului răzbiră cătră epitropul veziriului şi, cu a lui mijlocire, întrară cătră veziriul. Ecaterina fu bucuroasă de cheltui la această pricină toate cele mai de cinste podoabile ei şi îndată strînsă o sumă de aur ce era îndestul ca să biruiască fireasca iubire de argint a paşilor. Craiul şfezesc, dacă află de la Poniatoţkie starea lucrurilor, alergă necunoscut, pe ascuns, în tabăra vezirului ca să-l îndemne să nu lasă acea vreme de îndemînă, ce să istovască de tot împărăţia rusască, dar ajunsă foarte tîrziu, de vreme că vezirul făcusă pace cu ruşii şi le dedesă cît cerşusă. Petru trimisă cătră viziriul o carte în care scrie cum că n-au avut scopos ca acela ca să facă strîmbătate împărăţiei turceşti, fără cînd au rădicat armile sale numai spre apărare lui şi pentru acie era gata ca să dea sultanului tot feliul de mulţămită şi cere odihnă războiului. // 118v Această scrisoare isprăvi tot lucrul. Că veziriul, carele văzusă pe ruşi cu cîtă vitejie stătusă la războiul ce să făcusă, alesă şi judecă că mai bune dobînzăle care era să ie, făcînd pace, decît tîmplarea cea neadeverită a unui război deznădăjduit, de vreme că nu să pute fi într-alt chip, fără numai să fie un [Dima, Dima, 2013, p. 145] război foarte straşnic despre partea ruşilor, pentru că ei din deznădăjduiri să vre face tari. Deci li să dede pace şi odihnă războiului şi după voie lor şi după ce strîgă veziriul în toată oastea sa ca să să dea în laturi, trece şi el însuşi prin rînduielile oştenilor cu sabie amînă spre gînd cătră toţi ca să lase vrăjmăşie. Şi după acee, luînd în loc de zăloage pe ipocanghelarie Scafirof şi pe conte Mihail Şeremet, pe fiul arhistratigului, scrisă împreună cu dînşii o aşezare în care da împăratului voie să să întoarcă la locurile împărăţiii sale, dar cu făgăduinţă ca acee să întoarcă turcului cetatea Azacul, cu toate cetăţile ce zidisă el de nou pin pregiurul Azacului, să nu mai dea după aceea nici o supărare cazacilor ce sînt supt stăpînie Polonii şi Tartarii, să sloboadă pe toţi turcii ce avea robi şi să nu poprească craiului Carol întoarcerea la ţara lui; ce mai ales să poarte grija ca să se împace cu dînsul în vreme cînd s-ar fi putut tocmi spre pace. Aceasta facere de pace s-au isprăvit la anul 1711. *** [Dima, Dima, 2013, p. 145] f. 209v Deci, după toate, sosind la sfîrşitul zilelor sale, îş dedi sufletul [Dima, Dima, 2013, p. 146] în 17 zile ale lui ghenar, după obiceiul cel vechi, şi 28 după cel nou, fiind în braţăle împărătesii carea nu să despărţi nicidecum de patul lui, întărindu-l pre el ca o vitează la cele de apoi ale vieţii lui şi zicînd în glas mare aceste cuvinte: Doamne, deşchide uşile raiului şi bagă în lontru pre acest înfrumusăţat suflet. Împărăteasa Ecaterina fu cunoscută îndată împărăteasă despre tot Divanul şi despre tot clirosul şi despre toate oştile şi, mai nainte de a începe chivernisirea împărăţiii, făcu purtare de grijă pentru îngroparea bărbatului ei cu cinste împărătească şi cu toată mare cuviinţare şi rădică întru vecinica lui pomenire un mormînt foarte de mare cuviinţă. // 210r Într-acest chip să săvîrşi Petru Alexievici, fiind de 54 de ani de vîrstă, acel mai mari monarh cu adevărat din cîţi ar hi văzut Rosia şi unul din cei mai mari ce ar fi văzut lumea. Era un om înalt de trup, făcut bine şi frumos, chipul lui îl avea amestecat cu veselia şi cu posomorîrea, era slobod la grai şi de multe ori şi aspru la fire, silitori şi neobosît la lucru şi vrăjmaş lenevirii, căci niciodinioară nu putea să şază în odihnă. Şi toată viaţa lui, de ar socoti-o neştine bine, stătu o necontenită călătorie de la o margine a desfătatei sale împărăţii pănă la altă margine, cu atîta de multă lesnire [Dima, Dima, 2013, p. 147] cît nici la palatul desfătării lor nu mărg împăraţii aşa degrab. Pe drumul de la Petrupol la Moscva sînt 600 de mile italieneşti pe carea de-abia poate neştine să o facă în trei săptămîni, iară el adesă o făcea în 4 zile şi, după adevăr, la tot lucrul lui pururea covîrşa măsura şi nu numai la osteneală şi la priveghi, ce încă şi la mîncare şi bere, neluînd nici o vătămare sănătatea lui de acest feli de covîrşitoare trudă. Însă nu să arătă niciodată cum să să fie stăpînit de patimile curviei. De cînd despărţi pe împărăteasa Evdochia trecu mai mult de 12 ani fără a nu căuta nici cu ochii măcar să vază vreo fimei spre pohta curviii pănă cînd fu buruit de harurile ce zări în faţa sau în duhul Ecaterinii. Îndată cum o văzu, îş pusă spre dînsa toată dragostea sa neschimbîndu-o nicicum deasupra ei pănă la sfîrşitul vieţii sale. Într-un trup ca acela atîta de tare şi sănătos avea Marele Petru şi o inimă iarăş pe atîta de tare şi un gînd pe alt atîta de vîrtos şi un duh viu şi ascuţit. Ajunsă de fu cel mai înţelept al Rosiii, măcar că nu învăţasă nici gramatica, vorovea în multe feliuri de limbi cu lesnire şi cu temei, vorovea pentru pricina a multor lucruri la învăţături, putea să dea şi el mathima ca şi dascalul // 210v cel bun, iară mai ales la [Dima, Dima, 2013, p. 148] gheografie şi la meşteşugirea corăbiilor pe apă întrecu şi pe înşişi pe dascali. Că numai cu iscusinţa lui, fără învăţătura a vreunui meşteri socoti de făcu acel lucru mare pe carele mai nainte de a muri îl văzu isprăvit, adecă aceea ce împreună Marea Neagră cu Marea Caspie şi pe Caspia cu Marea Valtică, împreunînd apa Tanai cu apa Volgăi prin mijlocul unui şanţ. Aşijdirea împreună pe Volga cu apa Nievii carea curge şi să varsă în sînul Filandiei şi după aceea în Marea Valtica. Şi, ca cel ce era îmbogăţit cu un gînd prea mare şi cu o inimă mai rea şi prea înaltă să bucura a face lucruri de mari isprăvi, carea să covîrşească hotarăle firii. Să vedea cum că pohtea cu dorire, cum am zice să scoată şi să facă lucrurile din ce nu era în oarecare chip, făcînd ca un piitic101. Şi pe cum din locuri puturoase şi bălţi neroditoare ajunsă de făcu pe marea cetate Petrupol, cu vîrtoasă băşci şi cu turnuri, cu mari cuviinţate palate şi cu înfrumusăţate grădini. Aşa pentru să lăsăm celelalte multe şi mari isprăvi ale lui. Dintr-un plăcintari de nimic făcu pe prinţipul Menţicof, înălţîndu- l la cele mai înalte stepene ale monarhiei rusăşti şi dintr-o săracă [Dima, Dima, 2013, p. 149] ţărană că făcu pe împărăteasa Ecaterina, pe acea mai norocită femeie care ar fi putut vede pămîntul di-nceputul lumii, suindu-o la patul său şi împreună înălţîndu-o pe scaonul lui. Cît pentru ale credinţii, Volteri ia slobozănia de zicea cum că împăratul Petru avea aceleş cugete a nefolosirii ce învăţasă la Lipţca Carol al 12, craiul Şfeţiei, de la vestitul filosof Leipniz, dară la aceasta fără îndoire este crezut cum că să rătăceşti acest istornic. Că Marele Petru cu adesă împreunare a bărbaţilor celor învăţaţi cîştigasă o minte foarte covîrşitoare a învăţăturilor credinţăi şi ajungea a judeca pe amăruntul şi bine alegea cele ce răzăma spre adevărată închinăciune lui Dumnezeu // 211r din deşartile amăgiri ale oamenilor mojicoşi. Şi de vreme că hotărîsă să întemeieză neguţătoria în ţara împărăţiii sale, nu-l mustră pricepirea lui a nu da voie celoralalte neamuri ce era de aiurea venite să slujască dumnezeului lor slobod, după a lor lege, dară purta de grijă cu toată luoarea aminte ca să nu să întine norodul său de otrava eresurilor. El au păzit pănă la sfîrşitul vieţii lui rînduielile Anatoliceştii Bisărici cu atîta evlavie cît, măcar că trudele şi ostenelile cele necontenite îi da dreaptă pricină ca să nu ţie posturile ce rînduieşti [Dima, Dima, 2013, p. 150] poronca Anatoliceştii Bisărici, dar cu toate aceste nu îndrăzne a-l strica fără a nu cere adesă slobozenie de la patriarhul Ţarigradului, nu numai pentru sineşi, ce şi pentru oştile sale, precum să vedi scris în condice ce să zic „ale slobozăniilor”, care condice şi pănă acum sînt păzite la aceeaşi Patriarhie. Adevărat este cum că cea mai de apoi boala lui i-au venit din evlavia lui cu care vru de stătu în noaptea bogoiavleniei la sfînta slujbă a bisăricii, arătîndu-să şi cu aceasta un vestit şi ales împărat carele, după politiceştile cuvinte ale lui Aristotel, să cade să să arate spre toate credincios şi cucernic cătră Dumnezeu, de vreme ce oamenii obicinuiesc a să îndemna mai cu multă lesnire spre a să supune împăratului lor cînd îl vor vede că esti de Dumnezeu închinători. Să aib dar iertăciune ca cuvîntul cel înfrumuseţat a acelui mai înţălept întru înţelepţi să săvîrşască istoria celui mai minunat între ighemoni: // 211v stăpînitoriul norodului, arătăndu-să pururea cătră cele dumnezeieşti rîvnitori sau, să zicem cînd are frica lui Dumnezeu, atunce supuşii nu să tem că vor pătimi vreo pedeapsă afară din pravilă şi fără dreptate. Aşijdirea de vor cunoaşte că este el credincios şi temători de Dumnezeu, atunce supuşii nu vor putea îndrăzni a fi cu vicleşug, asupra lui avînd el şi pe Dumnezeu într-ajutori.