Viața Româneasca REVISTA editată de uniunea scriitorilor Apare lunar, sub conducerea unui Consiliu de redacție Redactor șef : IOANICHIE OLTEANU Secretar responsabil de redacție : VLADIMIR COLIN REDACȚIA 7Q146 BUCUREȘTI, str. Nicolae Golescu, 15 Telefon: 13 59 71, 16 40 49, 14 41 53 ADMINISTRAȚIA 70179 București, Calea Victoriei 115 Telefon : 50.64.30 • Abonamentele se primesc prin instituții, factorii poștali și oficiile poștale, difuzări; de presa din întreprinderi Costul unui abonament la Viața Româneasca este de lei : 80 pe 12 luni, 40 pe 6 luni, 20 pe 3 luni Manuscrisele nepublicate nu se înapoiazâ Tiparul executat la întreprinderea poligrafica „Informația* Viata Romaneasca ANUL XXXIV IULIE 1981 Nr. 7 CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA OBIECTUL UNEI AMPLE DEZBATERI, LITERATURA ROMÂNĂ CONTEMPORANĂ Intre 1 și 3 iulie 1981 a avut loc la București Conferința națională a scriitorilor din Republica Socialistă România, eveniment de seamă în viața tuturor slujitorilor scrisului și cu implicații dintre cele mai ample asupra vastului proces de creație în toate sectoarele activității culturale din țara noastră. Faptul că din patru în patru ani, creatorii de artă se întîlnesc intr-un mare forum unde își fac bilanțul activității lor în spirit critic și autocritic, dezbătînd problemele specifice muncii de creație, în corelație cu tot ce impune viața și dezvoltarea din ce în ce mai impetuoasă a societății noastre socialiste, corespunde unei atitudini conștiente de angajare fermă față de politica generală a partidului, de sporire a răs-punedrii proprii față de tot ceea ce se înfăptuiește în țara noastră în acești ani. Scriitorii sint chemați astfel să mediteze mai adînc asupra, condiției lor, asupra nobilei îndatoriri de creatori de frumos, asupra nece sităților pe care societatea noastră din ce în ce mai complexă le ridcă în fața lor și cărora ei au datoria să le răspundă în forme diverse și originale prin întreaga lor activitate. In ultimii ani, creația literară românească s-a îmbogățit pe toate planurile și a adincit problematica specifică lumii contemporane, în cadrul vastidui proces al făuririi socialismului. Se poate observa apariția unei întregi serii de romane care abordează cu îndrăzneală, sub unghi politic, problemele realității din țara noastră, a conștiinței omului nou, în spirit mai comprehensiv și mai diferențiat. în același timp, a sporit vibrația patriotică a poeziei, iar proza și teatrul au găsit în trecutul național noi surse de inspirație în lupta istorică a. poporului nostru pentru libertate și independență. Mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu Conferinței scriitorilor a subliniat faptul că literatura și arta noastră „trebuie să se situeze ferm pe pozițiile socialismului științific, ale materialismului dialectic si 2 VIAȚA ROMÂNEASCĂ istoric, care permite înțelegerea justă a fenomenelor clin natură și societate, a legităților obiective ale dezvoltării sociale, ale mersului înainte pe calea progresului material și spiritual, slujirea neabătută a ceea ce este nou și înaintat în practica și gindirea României socialistei Acest îndemn izvorăște din grija Partidului și a secretarului său general pentru înțelegerea specificității muncii artistice, implicînd cunoașterea realităților din trecut și din prezent, pe care scritorii le oglindesc în opera lor. Intr-o lume a relațiilor foarte complexe, în care dezvoltarea fără precedent a științei, învățământului și culturii duce la mari mutații în conștiințe, la modificări profunde în mentalitatea oamenilor, programul de creație care se desprinde din îndemnurile și sugestiile cuprinse în Mesajul tovarășului Nicolae Ceaușescu, nu poate fi realizat decît în spirit revoluționar, prin însușirea a tot ceea ce este nou în lumea contemporană, prin legătura din ce in ce mai strinsă cu viața poporului, cu problematica specifică omului nou pe care-l plămădește societatea noastră. „Oglindind mărețele victorii obținute de poporul nostru pe drumul luminos al socialismului, se spune in Mesaj, literattira nu trebuie să ocolească nici unele neajunsuri existente încă în societatea noastră; situîndu-se pe poziții revoluționare, ea. trebuie să militeze pentru perfecționarea continuă a organizării și conducerii societății, pentru ridicarea pe trepte tot mai înalte a vieții și muncii socialiste a poporuluiIntr-un moment în care se pune accentul pe spiritul înnoitor, pe gindirea îndrăzneață, pe însușirea celor mai noi metode și cuceriri ale științei în procesul dezvoltării economice și tehnico-științifice a țării, scriitorii au dovedit prin operele lor că participă la efortul general al societății spre cucerirea unor noi orizonturi de cunoaștere și progres, dezvăluind cu curaj artistic realitățile lumii de azi și perspectivele ei de viitor. S-a apreciat pe bună dreptate că literatura a devenit mai bogată atît sub raport tematic, cît și al expresiei artistice, că și-a lărgit mult audiența în rîndul maselor din ce în ce mai largi de cititori. Un deosebit accent s-a pus pe problemele criticii, pe obligația ei de a descoperi noul și a recunoaște cît mai prompt și mai exact valorile, de a promova calitatea în operele literare. Spiritul ei combativ trebuie pus, și în continuare, în slujba unui program principial de creație, ferit de abaterile subiectiviste, de sectarismul care se mai face simțit în unele cazuri, de spiritul de grup. In cadrul discuțiilor s-a arătat că, indiferent de formele pe care le ia, critica literară trebuie să pornească de la o platformă principială fermă, asumîndu-și astfel pe deplin rolul ce-i revine în imprimarea unui spirit cu adevărat revoluționar și patriotic în creația artistică, luînd poziție împotriva acelor lucrări care, prin conținutul lor de idei și prin forma lor artistică, nu corespund exigențelor edificării unei vieți spirituale sănătoase. Sentimentul patriotic, credința în destinul țării, care și în trecut a însuflețit pe marii noștri scriitori, luminează și astăzi munca și creația artiștilor scrisului de azi, în vederea afirmării și aprofundării specificului CONFERINȚA NAȚIONALA A. SCRIITORILOR . . 3 național al culturii noastre, a nobilei acțiuni de dezvoltare a tradiției spiritualității românești, asigur indii-se astfel intrarea și rămînerea in universalitate. „In cadrul operei istorice pe care o înfăptuiește poporul nostru, literatura și arta ocupă un loc de seamă. Putem afirma că literatura română, ca și cea a naționalităților conlocuitoare din țara noastră, s-a îmbogățit în ultimii ani cu noi lucrări de toate genurile, inspirate din realitățile de astăzi ale țării, din patosul uriașei activități constructive a poporului... Pe ansamblu, putem spune că literatura noastră nouă joacă un rol important în dezvoltarea vieții spirituale a țării, in formarea și educarea socialistă a oamenilor muncii^. Aprecierile cuprinse in Mesaj ne îndreptățesc să credem că scriitorii sînt chemați să contribuie în modul cel mai direct la dezvoltarea din ce în ce mai dinamică și mai diversificată a societății noastre, la formarea omului nou, la opera de educare revoluționară, patriotică a maselor, găsind, prin operele lor, modalități originale și de largă audiență de sporire cu valori a tezaurului cultural național. V. R MESAJUL TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, ÎMI face plăcerea să adresez Conferinței naționale a scriitorilor — eveniment de seamă în viața social-politică a țării — precum și tuturor scriitorilor din patria noastră — poeți, prozatori, dramaturgi, critici — în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări. Conferința dumneavoastră are loc în condițiile cînd întregul popor, strîns unit în jurul partidului, a trecut la înfăptuirea prevederilor celui de-al VH-lea plan cincinal, a istoricelor hotărîri ale Congresului al Xll-lea al partidului. Vă sînt cunoscute, de asemenea, rezultatele obținute în înfăptuirea cincinalului 1976—1980 în domeniul dezvoltării economico-sociale a României. Atît despre marile realizări dobîndite în ultimii 5 ani cît și despre prevederile și obiectivele noului plan de dezvoltare a României în anii 1981—1985 s-a vorbit pe larg la Congresul consiliiloi' oamenilor muncii, ca și la recenta plenară a Comitetului Central al partidului și în plenara Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste. Putem spune că în decursul acestor ani România a parcurs o nouă și importantă etapă istorică în dezvoltarea și modernizarea bazei tehnico-materiale a societății, în sporirea bogăției naționale, în ridicarea bunăstării și a gradului de civilizație a întregului popor, în înfăptuirea Programului partidului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a țării spre comunism. S-a demonstrat, cu putere, că tot ceea ce înfăptuim în România socialistă, scopul suprem al politicii partidului. esența însăși a noii societăți pe care o edificăm sînt bunăstarea, demnitatea și fericirea omului, manifestareti plenară a personalității sale, strălucirea și măreția patriei, întărirea independenței și suveranității ei naționale. Partidul a acționat și acționează, de asemenea, consecvent pentru perfecționarea conducerii științifice a societății, a relațiilor de producție și sociale, pentru adîncirea democrației socialiste, creîndu-se un cadru larg de participare nemijlocită a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate la elaborarea și înfăptuirea politicii de construcție socialistă, la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii societăți. Cel de al doilea Congres al Consiliilor oamenilor muncii — la care au participat peste 11 000 de delegați — a constituit o puternică manifestare a democrației noastre muncitorești, socialiste, cel mai larg și reprezentativ forum al oamenilor muncii din industrie, transporturi, construcții, circulația mărfurilor și finanțe, o expresie elocventă a rolului clasei CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR 5 muncitoare, clasa conducătoare a societății, care, în alianță cu țărănimea, cu intelectualitatea, cu toți oamenii muncii, hotărăște asupra viitorului țării, acționează cu toată fermitatea pentru înfăptuirea mărețului Program al partidului. Democrația noastră muncitorească, socialistă își confirmă cu tot mai multă pregnanță superioritatea, asigurînd exercitarea reală și plenară a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, egalitatea deplină între toți cetățenii patriei, fără deosebire de naționalitate, făurirea conștientă de către masele populare a propriului lor destin — a viitorului socialist și comunist al României. In cad iul dezvoltării generale a țârii, un puternic avînt cunosc știința, învățămîntul, cultura, arta — factori esențiali ai asigurării progresului multilateral al patriei, ai edificării cu succes a noii orînduiri. Societatea socialistă pe care o edificăm asigură tuturor oamenilor muncii condiții optime pentru pregătirea profesională, pentru însușirea cuceririlor științei și culturii, pentru dobîndirea unui larg orizont de cunoaștere și înțelegere, pentru îmbogățirea continuă a vieții lor spirituale. O expresie puternică a acestor realități o constitue marea mișcare cultural-educativă de masă, Festivalul național „Cîn tarea României“, ajunsă astăzi la cea de-a treia ediție. Îmbinînd organic, într-o concepție armonioasă, activitatea în producție și activitatea cultural-educativă și artistică, Festivalul ..Cîntarea României“ s-a afirmat tot mai mult ca o amplă manifestare a muncii și creației socialiste, cadru larg de manifestare a talentelor creatoare ale poporului, de participare intensă a oamenilor muncii la viața spirituală nouă a țării. Este o nouă confirmare a faptului că tot ce s-a făurit mai de preț pe aceste meleaguri — atît în domeniul material, cît și în cel al vieții spirituale, al culturii și artei, este rezultatul luptei, muncii, gîndirii și simțirii poporului, al strădaniilor sale pentru progres și o viață mai bună. Acestor creații, anii socialismului le-au redat întreaga strălucire, ridicîndu-le pe un plan superior și îmbogățindu-le necontenit cu noi și noi valori. Partidul și statul nostru acționează pentru ca toate mijloacele cul-tural-educative de care dispune societatea să slujească mărețului țel al făuririi unui om cu adevărat nou, animat de concepția revoluționară a partidului nostru, luptător neobosit pentru fericirea poporului, devotat trup și suflet cauzei socialismului și comunismului în patria noastră. Aceasta se reflectă în felul în care clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, participă la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului, în rezultatele deosebite pe care le obțin în înfăptuirea Programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a României spre comunism. Stimați tovarăși, ÎN CADRUL operei istorice pe care o înfăptuiește poporul nostru literatura și arta ocupă un loc de seamă. Putem afirma că literatura română, ca și cea naționalităților conlocuitoare din țara noastră, s-a îmbogățit în ultimii ani cu noi lucrări de toate genurile, inspirate din realitățile de astăzi ale țării, din patosul uriașei activități constructive a poporului. în ultimii cinci ani au fost editate aproape 5 000 de volume de 6 VIAȚA ROMÂNEASCA literatură originală contemporană. Numeroase din aceste căți au abordat probleme importante ale transformării revoluționare a societății noastre; ale edificării socialismului în România. Aflîndu-ne însă la Conferința națională a scriitorilor — chemată să analizeze atît • realizările cit și minusurile creației literare —, nu putem să nu menționăm că, în ce-privește oglindirea și abordarea problemelor esențiale ale dezvoltării României socialiste, unii scriitori rămîn încă datori față de societate, față de popor. Pe ansamblu, putem spune că literatura noastră nouă joacă un rol important în dezvoltarea vieții spirituale a țării, în formarea și educarea socialistă a oamenilor muncii. De aceea doresc să adresez participanți-lor la Conferință, tuturor scriitorilor — prozatori, poeți, critici, dramaturgi, români, maghiari, germani, sirbi și de alte naționalități — cele mai' calde felicitări pentru activitatea pusă în slujba înfloririi culturii socialiste a României — precum și urarea de tot mai mari succese și împliniri în activitatea viitoare. După cum cunoașteți, în cincinalul actual, ne-am propus ca obiectiv fundamental trecerea la realizarea unei calități noi, superioare în toate domeniile de activitate — și acest lucru este valabil și pentru literatură. Dorim o literatură profund angajată în lupta poporului pentru o viață mai bună și prosperă, pentru construirea socialismului și comunismului, o literatură militantă, revoluționară, care să oglindească eroismul și elanul creator al poporului și să însuflețească masele populare în ope^: lui de astăzi, eliberat de exploatare și asuprire, care își făurește în mod conștient propriul viitor fericit. Literatura și arta noastră trebuie să se situeze ferm pe pozițiile socialismului științific, ale materialismului dialectic și istoric, care permite înțelegerea justă a fenomenelor din natură și societate, a legităților obiective ale dezvoltării sociale, ale mersului nostru înainte pe calea progresului material și spiritual, slujirea neabătută a tot ceea ce este n'ou și înaintat în practica și gîndirea socială a României socialiste. Sprijinind puternic noul, creația literar-artistică trebuie să ia, totodată, poziție fermă față de fenomenele negative din viața societății, față de concepțiile învechite, perimate, care nu mai corespund idealurilor și cerințelor noastre de azi, să combată atitudinile înapoiate, orice manifestare de natură să ducă la degradarea ființei umane, la înjosirea omului, a demnității sale. Oglindind mărețele victorii obținute de poporul nostru pe drumul luminos al socialismului, literatura nu trebuie să ocolească nici unele neajunsuri existente încă în societatea noastră ; situîndu-se pe poziții revoluționare, ea trebuie să militeze pentru perfecționarea continuă a organizării și conducerii societății, pentru ridicarea pe trepte tot mai înalte a vieții și muncii socialiste a poporului. Esențial este însă ca toți creatorii de artă să înțeleagă și să redea în mod realist procesul istoric, ireversibil al înaintării țării pe calea socialismului și comunismului, cu eforturile ce mai trebuie încă depuse pentru învingerea și depășirea tuturor greutăților ce ne mai stau în cale, pentru înflorirea continuă a scumpei noastre patrii. Aceasta impune cunoașterea profundă a realităților societății, înțelegerea justă a cerințelor și legităților obiective ale dezvoltării sociale. CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR 7 Arta și literatura contemporană trebuie să păstreze și să dezvolte specificul național al culturii noastre realizat de-a lungul anilor prin înțelepciunea și talentul creator al poporului, să fie — cum spunea poetul — ,,suflet din sufletul neamului14. Să ne amintim cît de frumos și cît de convingător susținea marele Eminescu acest postulat : „Nici o literatură puternică și sănătoasă, capabilă să determine spiritul unui popor, nu poate exista decît determinată ea. însăși, la rîndul ei, de spiritul acelui popor, întemeiată adică pe baza largă a. geniului național". Preocupîndu-ne de măreția prezentului să nu uităm nici gloria trecutului de luptă pentru libertate și neatîrnare a poporului nostru. Iată de ce este necesar să fie reflectată mai larg în literatură marea epopee istorică a luptelor purtate de poporul român, de-a lungul a secole și milenii, pentru apărarea ființei naționale și gliei strămoșești, a limbii și culturii, a libertății și independenței patriei. Prin aceasta literatura mobilizează și însuflețește și mai puternic masele celor ce muncesc în făurirea istoriei de astăzi a țării, în înălțarea minunatului edificiu al socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivarea patriotismului, a dragostei fierbinți față de țară și popor, constituie una din îndatoririle cele mai nobile ale literaturii și artei. Patria — cu trecutul ei glorios, cu prezentul său socialist, cu viitorul său de aur, cum îl dorea Eminescu — este și rămîne veșnic o generoasă temă de inspirație pentru scriitori. Apare, de aceea, cu totul de neînțeles părerea că poezia politică, patriotică, nu mai este de actualitate, că tema dragostei față de patrie și popor, literatura închinată României socialiste nu mai oferă destule resurse pentru o creație de înalt nivel artistic și de profund ecou în rîndul cititorilor. Or, este clar că astăzi, mai mult ca oricînd, poeții pot găsi subiecte de inspirație de mare forță de vibrație în realitățile noi ale țării, în lupta și victoriile poporului român constructor al socialismului, în viața nouă, liberă, demnă și clocotitoare pe care o trăiește națiunea noastră, ca și în aspirațiile ei spre înfăptuirea visului de aur — comunismul. „Construcția socialismului — afirma scriitorul si criticul George Călinescu — este pentru noi o problemă națională și a solicita scriitorului să fie un magistral inovator la fapte de ridicare a civilizației materiale și a culturii poporului român este de a face apel la. patriotismul său“. Ca să redea convingător viața și preocupările oamenilor, scriitorul, creatorul de artă trebuie sei le trăiască el înspși în modul cel mai intim, să păstreze o permanentă legătură cu poporul, să cunoască și să se identifice cu modul său de a trăi și gîndi. Numai astfel el va putea oglindi veridic marile schimbări produse în societate ca și în conștiința oamenilor. Pentru a putea cunoaște și prețui mai bine marile eforturi constructive ale poporului, scriitorul trebuie să participe activ la viața țării, să trăiască efectiv în clocotul uriașei activități pe care o desfășoară națiunea noastră. El trebuie să ia parte activă la viața publică, obștească, să-și aducă contribuția la marea operă de înnoire socialistă a României așa cum, la timpul lor, scriitorii remarcabili din trecut s-au aflat întotdeauna în miezul luptei pentru progres, pentru libertate și independență a patriei, pentru împlinirea celor mai arzătoare aspirații ale poporului. De asemenea, este necesar ca scriitorii să lucreze într-un domeniu concret al activității sociale, să aibă un loc de muncă asigurat, atît pentru reali 8 VIAȚA ROMÂNEASCĂ zarea autonomiei lor materiale, cît și pentru o organică integrare în viața societății. O evoluție pozitivă a cunoscut la noi, în ultimii ani, istoria și critica literară, activitatea în domeniul teoriei estetice marxiste, materializată într-o serie de lucrări și studii valoroase. Totodată, trebuie spus că în activitatea criticii literare există încă neajunsuri serioase care trebuie să fie abordate și analizate cu răspundere în cadrul Conferinței. Critica literară nu-și îndeplinește în suficientă măsură rolul ce-i revine în promovarea literaturii de valoare, în imprimarea unui spirit cu adevărat revoluționar, patriotic în creația artistică, nu ia poziție fermă împotriva acelor romane, piese de teatru, poezii, care prin conținutul lor de idei și prin forma artistică nu corespund cerințelor educării și formării omului societății noastre noi, exigențelor edificării unei vieți spirituale sănătoase, care să slujească, intr-adevăr, înnobilării omului. în critica noastră mai dăinuie încă un spirit călduț, de grup, slabă exigență ideologică și chiar artistică, — toate acestea împiedicând prezentarea și analizarea cu obiectivitate a creației literar-artistice. Critica literară trebuie, în primul rînd, să fie un instrument exigent de analiză a creației artistice și de orientare a ei în spiritul concepției științifice, materialist-dialectice a partidului nostru. Ea trebuie să promoveze în modul cel mai ferm o literatură angajată, pătrunsă de un autentic spirit revoluționar, de idealurile nobile ale umanismului nou al societății noastre. în același timp critica trebuie să ia poziție hotărîtă față de ideile și orientările greșite din anumite lucrări literare, inclusiv împotriva tendințelor de a imita unele ,,mode“ trecătoare din țări care n-au nici o contingență cu realitățile noastre, cu specificul național. O importanță deosebită trebuie să acorde critica literară valorificării moștenirii culturale a trecutului. Punînd în valoare tot ceea ce s-a creat mai înaintat de-a lungul anilor în domeniul literaturii și artei, să pornim de la criteriile științifice ale materialismului dialectic și istoric, evidențiind orientarea creației, felul în care ea a reflectat ideile timpului, cerințele obiective ale dezvoltării societății în perioada respectivă. Trebuie să promovăm in critică o delimitare netă față lucrări literare, precum și față de unele laturi negative ale activității și creației unor personalități cu caracter contradictoriu din istoria culturii noastre. Numai așa critica literară poate contribui la reliefarea a ceea ce este cu adevărat prețios în bogata noastră moștenire literară, își poate aduce contribuția la dezvoltarea continuă a patrimoniului nostru cultural. O importanță deosebită pentru stimularea și orientarea creației literar-artistice are dezvoltarea unui climat de înaltă principialitate și exigență comunistă, a unei atmosfere de colegialitate și respect reciproc în întreaga viață a Uniunii Scriitorilor. Principiile eticii și moralei socialiste. ale conviețuirii sociale, valabile pentru toți cetățenii țării să fie cu atît mai mult aplicate și respectate în relațiile dintre scriitori, dintre creatori de artă, ținînd seama că ei sînt chemați să promoveze și să cultive prin chiar operele lor aceste principii. în viața scriitoricească trebuie să domine un spirit de muncă avansat, excluzîndu-se cu desă-vîrșire disputele și atacurile personale neprincipiale, spiritul de grup, profund dăunător intereselor progresului literaturii și artei. Este necesar să se facă totul pentru crearea unui puternic front literar unit care să-și CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR 9 consacre talentul, energiile, forța creatoare făuririi unei literaturi demne de epoca pe care o trăim, demnă de minunatul nostru popor. Eforturile trebuie îndreptate spre crearea în rîndurile obștei scriitoricești a unei puternice întreceri și emulații pentru a da patriei opere cît mai valoroase, pentru a îmbogăți patrimoniul nostru cultural național. Criteriul de bază al aprecierii scriitorului trebuie să fie opera sa, poziția lui ideologică, politică și morală oglindită în această operă. în această privință un rol deosebit trebuie să-1 aibă Uniunea Scriitorilor, asociațiile Uniunii. Ele trebuie să asigure participarea activă a tuturor scriitorilor la dezbaterea și discutarea, într-un climat de principialitate și exigență, a problemelor creației literare. După cum se cunoaște, în țara noastră, în procesul adîncirii continue a democrației socialiste, al sporirii atribuțiilor organismelor obștești în viața societății, a fost adoptată, printre altele, și măsura desființării cenzurii. Aceasta este o expresie grăitoare a climatului de largă libertate de creație asigurat în România, a încrederii deosebite pe care partidul și statul o acordă tuturor celor ce lucrează în sfera publicisticii, a literaturii și artei Fără îndoială însă că această situație nouă implică și o înaltă răspundere, în primul rînd din partea celor ce scriu și, în același timp, din partea mijloacelor de informare în masă, a editurilor, a instituțiilor de artă, ca și a asociațiilor și uniunilor de creație. Consiliile de conducere ale publicațiilor, editurile, ca și organele de conducere ale Uniunii Scriitorilor trebuie să manifeste o profundă principialitate ideologică și discernămînt în aprecierea lucrărilor încredințate tiparului, astfel încît acestea să contribuie efectiv la opera de educație revoluționară a maselor, împiedicîndu-se cu hotărîre apariția unor lucrări de natură să exercite o influență negativă asupra conștiinței oamenilor, să propage idei și concepții străine spiritului general al societății noastre. Trebuie să fie clar că editurile și revistele literare aparțin Uniunii Scriitorilor și Consiliului Culturii și Educației Socialiste — și nu unor persoane particulare și, ca atare, ele trebuie să slujească intereselor generale ale dezvoltării literaturii, ale îmbogățirii culturii noastre socialiste. Consiliile de conducere ale revistelor și editurilor trebuie să conducă aceste organe și instituții cu cea mai mare fermitate, în spiritul ideologiei și politicii partidului nostru. Răspunderi deosebite revin în îndrumarea creației literare organizațiilor de partid, ca și organelor de partid pe teritoriul cărora își desfășoară activitatea asociațiile scriitoricești. Ca în întreaga noastră viață socială, și în domeniul literaturii și artei trebuie să se manifeste cu putere rolul politic conducător al partidului, asigurînd orientarea justă a creației în spiritul ideologiei noastre revoluționare, al intereselor generale ale societății socialiste. Afirmarea rolului conducător politic al partidului constă în asigurarea participării active a scriitorilor la viața politică a societății, la realizarea unei literaturi legate de popor, pusă în slujba patriei, a socialismului. De asemenea, sarcini importante revin Uniunii Tineretului Comunist, organizațiilor sale, în educarea politico-ideologică a tinerilor scriitori, în formarea lor în spiritul concepției revoluționare a partidului nostru, în stimularea preocupării lor pentru abordarea în operele literare a problemelor majore ale construcției socialiste. ' 10 VIAȚA ROMÂNEASCĂ Uniunea, asociațiile scriitoricești trebuie, de asemenea, să se preo7 cupe de dezvoltarea contactelor dintre literatura noastră și literatura altor popoare, să acționeze pentru întărirea prieteniei și colaborării scriitorilor din România cu scriitori și creatorii din alte țări. Acționînd în spiritul întregii politici de pace și colaborare a partidului și statului nostru, slujitorii scrisului din România socialistă trebuie să se afle permanent în rîndurile luptătorilor pentru afirmarea nobilelor idealuri de pace și progres, de libertate și independență ale popoarelor, să militeze activ, prin operele lor, pentru transformări înnoitoare în viața societății omenești, pentru făurirea unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. Trăim o epocă deosebit .de complexă și contradictorie, cînd pe arena mondială se înfruntă două tendințe diametral opuse. Se afirmă, pe de o parte, cu tot mai multă hotărîre voința popoarelor de a pune capăt vechii politici de dominație și asuprire, de a trăi libere și independente, într-un climat de înțelegere și colaborare. Pe de altă parte se accentuează criza economică mondială, continuă manifestările politicii de inegalitate și amestec în treburile interne ale altor state de consolidare și reîmpărțire a sferelor de influență. Pe diferite meridiane ale globului au apărut noi conflicte și stări de încordare, cursa înarmărilor cunoaște proporții fără precedent — toate acestea primejduind tot mai grav libertatea, securitatea și independența popoarelor, pacea întregii lumi. în aceste condiții, imperativul suprem al zilelor noastre este unirea și conlucrarea tot mai strînsă a popoarelor, a forțelor înaintate de pretutindeni pentru a împiedica agravarea situației internaționale, pentru a impune pacea și destinderea, pentru a asigura salvgardarea celui mai fundamental drept al oamenilor — dreptul la viață, la pace, la existență liberă și demnă. Literatura și arta din țara noastră trebuie să joace un rol activ în această direcție. Este o îndatorire de onoare pentru slujitorii scrisului de a milita neobosit spre a face larg cunoscut în lume mesajul umanist, de prietenie, înțelegere și colaborare al poporului român, dorința sa de pace, destindere și securitate internațională. Arta și literatura noastră sînt, de asemenea, chemate să militeze ferm împotriva oricăror tendința existente, pe plan internațional, de a folosi mijloacele nobile ale literaturii și artei ca instrumente de învrăjbire între națiuni, de cultivare a obscurantismului, a neofascismului și rasismului. Scriitorii din România trebuie să afirme și să promoveze, prin creațiile lor și prin întreaga lor activitate, principiile fundamentale ale politicii partidului nostru de deplină egalitate și respect între națiuni, de independență și suveranitate, de neamestec în treburile interne și de dezvoltare liberă a fiecărei națiuni potrivit propriei voințe, să acționeze neabătut pentru înfăptuirea aspirațiilor tuturor popoarelor de a trăi libere și nestînjenite, într-un climat de pace și înțelegere. Stimați tovarăși, DORESC să-mi exprim, încă o dată, convingerea că, în cadrul lucrărilor Conferinței, veți dezbate în spirit constructiv, cu adîncă răspundere, problemele activității scriitoricești, că hotărîrile pe care le veți lua vor asigura unirea tot mai strînsă a eforturilor tuturor creatorilor de litera- CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR 11 tură din țara noastră — din toate generațiile — pentru dezvoltarea și înflorirea tot mai puternică a artei și culturii noastre socialiste, pentru ridicarea la un nivel tot mai înalt a întregii activități cultural-educative, de formare a omului nou, înaintat al societății noastre socialiste. Cu această convingere și cu dorința ca dezbaterile pe care le veți purta să se înscrie ca un moment important în promovarea unei literaturi militante care să contribuie la mersul înainte al societății noastre socialiste, la înflorirea multilaterală a patriei, urez succes deplin lucrărilor Conferinței scriitorilor. Vă doresc dumneavoastră, tuturor scriitorilor din România, realizări tot mai mari în activitatea de creație, făurirea unor opere tot mai valoroase, la nivelul înaltelor exigențe ale socialismului și comunismului în România. SCRISOAREA ADRESATĂ TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU DE CONFERINȚA NAȚIONALĂ A SCRIITORILOR Participanții la Conferința națională a scriitorilor — români, maghiari, germani, sirbi și de alte naționalități, aparținînd tuturor generațiilor — se folosesc și de acest prilej pentru a-și mărturisi adînca recunoștință pentru grija și prețuirea cu care sînt cinstite de către partid, de către dumneavoastră personal, strădaniile lor pe tărîmul creșterii literaturii române. Conferința a analizat, cu înaltă principialitate comunistă, împlinirile și nerealizările creației și vieții literare în ultimii patru ani, ceea ce s-a făcut pentru mai buna cunoaștere a realității și intensificarea legăturilor cu făuritorii de bunuri materiale. Discuțiile pe marginea dării de seamă a Consiliului Uniunii Scriitorilor, a Tezelor Conferinței naționale, a Programului dezvoltării literaturii contemporane au arătat limpede preocuparea slujitorilor condeiului de a reflecta mai cuprinzător și mai profund în operele lor lupta de veacuri a poporului nostru pentru păstrarea ființei naționale și pentru dreptate socială, eroismul cotidian al constructorilor sociolismului, viitorul de aur al patriei. Această preocupare statornică, înaripată de îndemnurile și indicațiile neprețuite pe care ni le-ați dat în atîtea rînduri, a dus la succesele incontestabile înregistrate în poezie, proză, dramaturgie, literatură pentru copii și tineret, critică și istorie literară, în domeniul traducerilor, în activitatea publicistică. Literatura și-a îndeplinit astfel, în bună măsură, vocația de formare și modelare a conștiințelor în spiritul umanismului revoluționar. O condiție hotărîtoare a acestui bilanț rodnic o constituie climatul prielnic în care se desfășoară viața spirituală în țara noastră, libertatea de creație care stimulează înflorirea nestînjenită a tuturor talentelor reale, unite în efortul nobil de a ridica literatura la înălțimea faptelor săvîrșite pe marile șantiere ale socialismului. Știm că acest climat, instaurat după Congresul al IX-lea al partidului, vi se datorează în primul rînd dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe secretar general, grijii pe care ați manifestat-o neabătut pentru valorile perene ale culturii noastre, încrederii în responsabilitatea oamenilor scrisului. Subliniind realizările remarcabile obținute în acești patru ani, documentele supuse dezbaterii și intervențiile participanților la conferință nu au ocolit neîmplinirile de ordin ideologic și artistic ale unor lucrări. Au fost criticate pe drept cuvînt și unele aspecte ale vieții literare, cerîn-du-se cu fermitate unirea tuturor forțelor scriitoricești, instaurarea unor relații de colaborare și respect reciproc în cadrul breslei, înlăturarea oricăror manifestări neprincipiale în reuniunile noastre și în paginile revistelor literare și de cultură. în documentele conferinței și în discuții, un loc important a revenit activității obștești desfășurate în mare măsură din inițiativa și în organi- CONFERINȚA NAȚIONALA A SCRIITORILOR 13 zarea uniunii și asociațiilor de scriitori. In perioada analizata au dobîn-dit o și mai mare amploare contactul nemijlocit cu oamenii muncii, sprijinul dat cercurilor și cenaclurilor literare, participarea la Festivalul național „Cîntarea României". Slujitorii condeiului au demonstrat și în felul acesta că sînt adevărati artiști-cetățeni, martori și părtași la vastul proces de făurire a unei lumi noi, cîștigîndu-și prețuirea și dragostea milioanelor de cititori de pe întreg cuprinsul țării. Onorîndu-ne cu Mesajul dumneavoastră în acest moment de bilanț și perspectivă a muncii noastre scriitoricești, ne-ați adresat vibranta chemare de a crea o literatură pătrunsă de patosul revoluționar al prefacerii materiale și spirituale a pămîntului românesc. Vă asigurăm, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că vom face totul pentru a răspunde cu cinste acestei chemări, pentru a fi la înălțimea timpului eroic pe care-1 trăim, a misiunii pe care ne-ați încredințat-o, a încrederii cu care ne-ați investit. CONFERINȚA NAȚIONALA A SCRIITORILOR FRAGMENTE DESPRE CINTEC Cîntecul e o vale prin care zboară sturzii, O limpede zăpadă ce-a tremurat în cer, Un plîns mut de mioarce cătîndu-l pe oier, Un munte care-și plimbă tăcerile pe culmi. Cîntecu-i pasul ploii dansînd pe-acoperiș, O zodie senină venind din Miază-noapte, Un om care-și plătește tristețile cu șoapte, Un val ce în furtună își află alinarea. Cîntecu-i aur palid în aburi și lumini, Un rîu în care-și lasă izvoarele puterea, E un profet ce-n soare și-a risipit vederea, Un dor tîrziu de măguri urcînd spre înălțimi. Cîntecul e arcușul năier printre vocale, O prispă cu legende sub streașină pustie, O tînără violă iubind o melodie, O amintire care zăpezile își cerne. Cîntecul e un țărm bătut de nouă mări, O vîslă care-n treacăt atinge infinitul, O carte care-nvață din vise mari, cititul, Un gînd, care așteaptă trezirea unei frunți. Cîntecu-i strălucirea unei femei în mers, E mlădierea care prin aer taie sfere, E-un muribund ce soarbe din moarte, înviere, E jalea lui Socrates, cînd își sorbea otrava. Cîntecul e planeta ce murmură în noi, Un lung amurg uitat pe buza unui veac, O lacrimă a lunii într-un străfund de lac, O inimă în care se mai topesc ghețari. VERSURI 15 PLEDOARIE PENTRU LINIȘTE » Desigur, tăcerile sînt aspre pentru șesuri și munți, Desigur, ele sînt insuportabile pentru oameni, Cineva trebuia să inventeze vorba, focul Și armele. Unii erect că paloșele s-ar ascunde în muzee De teama războaielor, că pe cîmpii S-ar zări dese alunecări în sînge ! Eroare ! Frunțile din morminte nu poartă Cicatrice pentru visele neîmplinite, Sclipesc deasupra ceruri esențiale. Aici, Ard cîteva semafoare, apoi roșul disc Al dimineții stinge singurătățile. Te doare orice fragilitate. Coșuri de fabrici biruie sărbătorile verii. O lume tălăzuiește pe stradă ; o alta Se naște și alta e în miresmele dragostei. Simt conturul obîrșiei mele înflorind Pe-o placă de lut. Uneori, retez pădurea Să nu-mi pierd vederile în frunziș. Simfonia mea : singura șansă de a-mi Cunoaște nădejdile, de a privi Pe ferestrele inimii. Totuși e greu de spus de ce flămîndele . Fluvii cară nu humă, ci stînci, și sînt Deseori mînicase, iar crestele munților Privesc pieziș înspre șesuri. Oricum, ar trbeui bine zăvorite ușile, Seara, să nu pătrundă hohotul vîntului, Ce trece atît de jos, gata să Sărute pămîntul. Nu freamăt vrem, ci răstimpuri de liniște Să adoarmă nemuritorii. IULIAN VESPER CU ATÎT MAI RĂU PENTRU MINE Uneori nu pot să-mi rețin lacrimile în fața insultei sau a denigrării, cu atît mai rău pentru mine, alteori fac glume proaste la adresa prietenilor și nici nu știu măcar să mă opresc la timp, îi dau înainte, cu atît mai rău pentru mine, cîteodată nu sînt atît de leneș pe cît ar trebui să fiu, dau năvală în stradă în picioarele goale, chit că afară ninge, și gonind nebunește după o imprevizibilă himeră răcesc în așa hal incit zac în pat o săptămînă și mai bine combătând febra cu interminabile ceaiuri fierbinți și o sudație intensivă, cu atât mai rău pentru mine, în aiurelile mele mi se pare ades că fragii poartă mustăți în stilul gotic flamboiant, și că langustele mă reclamă cu strigăte bestiale pentru a mă înhăța și a mă închide în splendidele lor valve, cu atât mai rău pentru mine, puricii își exercită tumbele bine cunoscute ascunzîndu-și piciorul drept după ureche pentru a avea o rezervă în caz de accident neprevăzut, cu atît mai rău pentru ei și nu mai puțin pentru mine. ATAȘAT > Era atât de atașat încît se confunda cu atașul și făcînd corp comun cu atașul a fost considerat definitiv atașat, a dus-o așa o bucată de vreme pînă a ajuns la ultima limită atât a atașului cît și a atașării, în acest moment a fost numit atașat cultural, VERSURI 17 a clus-o așa încă o bucată de timp pînă cînd atașamentul lui a cristalizat cu șapte molecule de apă, limpezit de-a binelea, a făcut mea culpa, și-a chemat soția, soacra și cuscru în străinătate și ca să nu rămînă mai prejos a făcut de sanchi greva foamei primind mîncare pe ușa de din dos, iar după întregirea familiei a început să-și verse veninul adunat atîta amar de vreme ca definitiv atașat, așa încît din atașat a devenit complect detașat. INUTIL REVERS In locul pajurei un chip de copil, un chip de copil răzgîiat, plin de toane, care își face nevoile prin cotloane, fuge de disciplină ca dracu de tămîie, un fel de mic univers fără revers, moș ene pe la gene al logicei cotidiene, un joc de gajuri la-ncrucișarea. unde zboară pajuri și se lovesc de sticla văzduhului, gemînd, în vreme ce, în infantile spații, copilul răzgîiat, din cind în cînd, ordonă noi rotiri de constelații. AI AUZ Ai auz să mă auzi căci ai în grădină duzi, dacă vreau să m-auzi n-ai decît să m-asculți, dintre ăștia nu sînt prea mulți, urechea lor mare, biblica lor ureche se-apleacă spre-o sursă de sunet cam veche, din care lipsesc nu știu cîte din notele noastre-amărîte lipsește și cornul englez de concert și lira lipsește pe 18 VIAȚA ROMÂNEASCĂ și-n lacul lor intră pieptiș un banc ele prundiș și intră enorma cascadă de îuri tîrîtă de marile rîuri. CÎT ȘAPTE Munciți șl muncește cu nobil efort, munciți în grădină, în seră, în cort, munciți șl în mediul ce munca refuză, în mină, pe țărm, la ecluză, munciți zi și noapte cît șapte. VIRGIL TEODORESCU CAILE CUNOAȘTERII ÎN CEL MAI IUBIT DINTRE PĂMÂNTENI (II) În cadrul cunoașterii prin ceilalți, un loc aparte îl are cunoașterea maternă. Nefiind direct legată de prezența mamei și ea este permanentă pentru fiu. Mama este sublimă mai ales prin tăcerile ei pline de semnificații decît prin vorbe. Abia în finalul existenței ei comunică vorbind și atunci este teribilă confruntarea cu ceilalți, inclusiv cu fiul. Destăinuirile sînt tîrzii și cutremurătoare prin patetismul lor, unele derutante prin încifrare. Ființei ei este un amestec tulbure de suferință și iubire a copilului, de credință în Dumnezeu dar și în unele adevăruri științifice. „Se scula dimineața de tot, în plină iarnă și deschidea toate geamurile odăii în care dormeam și la întrebarea furioasă a tatei «Ce te-a apucat ?» răspundea decisă : «Să iasă microbii». în același timp eu venisem pe lume ca «un dar al lui Dumnezeu». Marea ei dramă și-a consumat-o toată viața în tăcere, purtîndu-și destinul precum Hristos crucea. „Cu mine în casă se lua de păr și se pupa cu cumnată-sa. Cum mai poți să ții la el ? Trăiești, îl speli, îi gătești, îți faci datoria, vezi că nu e om rău, muncește, îți ține casa, nu bea, nu fură, lumea îl vorbește de bine, e sănătos, arată voinic, tînăr, prost nu e, dar cum se poate ca în fața ta să pună mîna pe obrazul ăleia și s-o mîngîie și pe-al tău să nu pună niciodată ?...“ De neuitat este și comportarea de sfîrșit a ei, modul în care vrea să se autodemitizeze pentru a-i reda fiului independența, libertatea de a fi el însuși. O face cu efort, pentru că-i vorbește tot timpul întoarsă cu spatele la el, dar fermă în glas. „Și se întoarse iar cu spatele. «Acuma lasă-mă să dorm și nu mai veni ! dacă e să mor, cu voi sau fără voi, tot acolo o să mă duc, de unde nu s-a întors nimeni». Și nedumerirea fiului : „De ce voia ea, cu atîta îndîrjire, să sfarme icoana pe care i-o purtam în suflet ? Ca și tatei, fiorul rece al unei bănuieli îmi da tîr-coale : și dacă gîndise așa despre mine tot timpul ?“ etc. Mai tîrziu chipul mamei redevine icoană pentru Victor, cînd el înțelege în sfîrșit că mama suferise pentru nefericirea lui în viață și dragoste, pentru nenumăratele lui eșecuri și odată reclădită această icoană, cu ea se va confrunta în continuare. „Ai răbdat, cum am răbdat și eu. Ai înghițit ca și mine ! O ! exclamă ea parcă înspăimîntată, cît ai suferit ! Te pominești că i-ai cerut și iertare, ți-oi fi plecat și fruntea lîngă patul ei“. Și mai tîrziu Victor făcuse într-adevăr pentru ființa iubită ceea ce tatăl lui nu fusese în stare pentru mama sa („Nu era zi de la Dumnezeu să nu mă gîndesc ce îl împiedica să-și plece și el fruntea o dată și să vină lîngă patul meu să-mi spună doar atît : am greșit, iartă-mă ! L-aș fi iertat"...), adică să fie tandru, afectuos. „Ți-e foame ! zisei. Confirmă cu o bătaie a pleoapelor... Mergem jos la cîrciumioară, îi spusei, îmbracă-te“. Mă privi fix, 20 VIAȚA ROMÂNEASCĂ fără să clipească. Se întoarse în pat și continuă să se uite la mine în tăcere. înțelesesem greșit bătaia pleoapelor ?... Mă uitai halucinat la ea și deodată zărind chipul mamei mele pe birou, mă întrebai ce ar fi zis ea dacă m-ar fi surprins în această postură ?u. Tîrziu înțelege Victor cît s-ar fi bucurat mama dacă ar fi știut că-i fericit și iubit, tot așa cum tîrziu a înțeles de ce odată, mic fiind, cînd se juca cu copiii „de-a caii44, mama coborî și-l bătu fără nici-o explicație. „Ea care totdeauna mă lăsa să fac ce vreau și care nu mă bătuse niciodată... Abia după mulțî ani mi-a spus :... „Pentru că erai un prost, nu vedeai că ăla făcea mereu pe călărețul și tu mereu pe calul și te croia pe cap și trăgea de sfoară așa de tare că îți ieșise sînge la gură..?4 ★ Cunoașterea rațională, carteziană completează ipostazele gnoseologice ale eroului. Raționomentul, trecut prin spiritul său critic, îl stăpînește cu temeinicie. „în actualul stadiu în care se află gîndirea umană, a te gîndi înseamnă în realitate a întări de fapt un gînd deja format. De aceea, de pildă, rar se întîmplă ca sfaturile să fie urmate. Individul merge orb înainte sub puterea ghidului său, devenit obsesie. In această obsesie e o cerință fundamentală a ființei sale, chiar dacă ideea din care s-a născut îi e de fapt străină vieții lui“, generalizează Petrini dar neincluzîndu-se în această categorie. Gîndirea rațională i-a fost pavăza sigură în momentele lui de primejdie, cînd propria-i personalitate, într-un fel sau altul, îi era amenințată. Aflat în celulă și știindu-se victima unei erori, dar intuind totodată și pericolele iraționale ce-1 pășteau, Petrini își suprimă prin voință total sensibilitatea în favoarea celei mai reci raționalități. „Din nou simții un sentiment de alarmă. îmi propusesem să-mi retrag sensibilitatea, să nu raționeze în fața anomaliei, să-mi păstrez intacte forțele sufle-tești“. Dar în aceste situații „nu numai somnul rațiunii naște monștri, ci și o luciditate prea mare“, de aceea „făcui un efort suprem și încetai să mai gîndesc44. Și în acel moment auzi în liniștea supremă a celulei un zgomot ciudat : bătăile propriei inimi. „Inima mă trăda <►, mă întrebai. Dacă mă condamnă, n-o să rezist. Una e forța gîn-dului și alta a viscerelor(. Gîndirea este iscodirea realității pînă la aflarea adevărului. („Și mi se aprinse un gînd să aflu asta neîntîrziat“.) Renunțarea totală la gîndire produce „o senzație bizară de pierdere a identității (asta exprimat pretențios), popular prostie44. „A gîndi puțin nu înseamnă totdeauna o deficiență44, mai ales în anumite situații tensionale, pentru că există și o trufie a gîndirii care împiedică aflarea adevărului, așa cum am văzut deja. De aceea și mirarea face parte din atitudinile cunoașterii umane, inclusiv ale lui Petrini, mirarea „ca grație a zeilor44, cochetărie a totștiu-torului, iar nu a ignorantului. Mirarea presupune mobilitate conceptuală, de aceea virtuosul ca sclav al unei singure convingeri, nu va fi niciodată surprins de vreun eveniment, gîndește Petrini. „Nu va intra în derută că e respins în dragoste, își va iubi copilul și în moarte (nu va fi dispe CAILE CUNOAȘTERII 21 rat că nu l-a iubit în viață, că n-a avut grijă de el, că l-a abandonat mizeriei fizice și morale)/1 Gindirea, inclusiv trufia ei, funcționează și în cadrul cunoașterii erotice. După Suzy ea nu aduce omului „decît ponoase'4. Și într-adevăr, gîndind atunci, fiorul rece îi încremenește deseori în suflet, „gîndul impur“ îl conduce la analogii cutremurătoare, patetice însă prin dinamismul lor, la incertitudini de opțiune. „Da sau nu ? Nu, mă scuturam, e imposibil ca această adorabilă făptură să ascundă... Hotărît, nu, mai sigur e că de fapt nu mă iubește... Sau mă iubește într-un fel atît de ciudat, încît eu nu înțeleg" își formulează hamletian trăirile eroul. ★ Receptarea culturală a faptelor constituie o altă dimensiune majoră a cunoașterii la eroii lui Marin Preda și aceasta nu numai prin frecvența ei, ci și prin acuta relaționare realizată, prin exactitatea ce merge de la detalii la esență. Punctele de referință sînt diverse. Au în vedere atît viața marilor creatori, operele lor ori concepțiile acestora, care pot fi filozofi (din antichitate pînă în contemporaneitate), oameni de știință sau artiști, români sau străini. Fenomenul este cu atît mai impresionant cu cît îl aflăm nu numai la intelectualii romanului, ci și la alte personaje de la care nici nu ne-am aștepta. Luptîndu-se cu șobolanii, de exemplu, Bacaloglu dialoghează continuu imaginar cu aceștia : „Năică, auzi Năică ? Fă maratonul de dinaintea noastră, să se bucure și spectatorii... Lasă-i să se bucure și ei, sînt oameni, panem et circenses, ai auzit tu de lozinca asta ?" sau : ,,să-ți aduci aminte de dictonul latin Vae Victis. Dar aducerile aminte n-or să mai conteze" și altele. Receptarea culturală a evenimentelor le dă oamenilor o anumită siguranță în înțelegerea unui prezent atît de contorsionat, de confuz uneori, pentru că lecția istoriei este o realitate confirmată. Din această necunoaștere oamenii devin temuți (ca în exemplul de mai sus) sau ridicoli : Intr-o discuție între intelectuali subțiri, Matilda afirmă cu siguranța sentinței : „Nu există moarte veșnică". Din felul în care spusese, cei prezenți puteau trage concluzia că Matilda „nu cunoștea ridicola gîndire a lui Vlahuță". în afara unor frecvente confruntări cu filozofia lui Platon ori cu fapte desprinse din Biblie, replicile lui Petrini se vor mai numi și Dosto-ievski și Tolstoi. Dialogul cu cei doi mari gînditori artiști ai literaturii ruse este atît de des invocat, aluziile la conceptele lor filozofice atît de subtil nuanțate, încît Cel mai iubit dintre pămînteni pare în sine și un roman replică literară dată unora dintre scrierile acestora. Eroi, situații, idei descind parcă din opera lor în viața lui Petrini, iar comentariul este indubitabil din punctul de vedere al personajului lui Marin Preda. Suzy intră în biroul lui Petrini și „se opri lîngă ușă : era, ai fi zis, întruchiparea smeritei lui Dostoievski, dar fără nimic din aversiunea ascunsă și fatală a acelei eroine pentru cămătarul cu care fusese silită să se mărite (eșuase în strădania ei încăpățînată de a-i dovedi fostului ofițer că refuzase să se bată în duel fiindcă era un laș și un ticălos ; smerita, care de fapt nu era smerită deloc, se aruncase pe fereastră). Bineînțeles, nici eu nu eram acel cămătar !". 22 VIAȚA ROMÂNEASCĂ Altă dată i se păruse că Matilda îl imitase pe Marmeladov, fiindcă se tulbura de lucruri fără concretețe. „Conștiința nu e dublă și nu se scindează, cum crede și Dostoievski“ — meditează Petrini, completîndu-1 încă pe scriitorul rus : „Conștiința e unitară, dar, ca și în natură, ea este zgîlțîită cînd de furtuni și cataclisme, cînd invadată de înseninări miraculoase". O discuție cu tatăl este „exact ca în Dostoievski". „Trebuie iertată, fiindcă a iubit mult" a spus băiatul. „Nu despre o astfel de iubire vorbește Cristos" îi replică tatăl. La fel o scenă cu Matilda : „Ne cerea să ne împăcăm în stil dostoievskian, eventual să plîngem și să ne îmbrățișăm. Victor Petro viei, să exclame el cu glas gîtuit, unde am ajuns, ce trepte ale josniciei am coborît. Piotr Nicolaevici, să-i răspund și eu ștrangulat de emoție, o iubim, o iubim amîndoi, să fim mîndri de ea... Să uităm totul, da, Piotr Nicolaevici, nu te mira, așa trebuie să facem, să fim demni de ea și să-i sărutăm piciorușele..." La fel sînt și rezonanțele de lectură tolstoiană. „Amintirile, bombardate zilnic și sistematic de către cea pe care am iubit-o altădată, sfîrșesc prin a se șterge. Dar apare regretul sfîșietor cînd îi vedem pe alții trăind în armonie și sufletul parcă ni se sbate ca într-un sac tolstoian în care e vîrît Ivan Ilici înainte de a muri“. Altă dată o anumită atitudine în care-1 pune prietenul său Ion Micu, îi amintește lui Petrini de Miron luga al lui Rebreanu. O istorie cu un flautist din filarmonica orașului reproduce parcă o povestire gogoliană sau cehoviană și așa mai departe. ★ Sînt luate în discuție, de aceea, și unele din marile mituri culturale ale omenirii ce sînt confruntate ca afirmare ori negație, cu realitățile trăite de eroi. După Ion Micu, Faust al lui Goethe a fost tratat prea sentimentalist și fals tragic. „Dacă ar fi fost mai evoluat, dacă ar fi intuit ceea ce e esențial pe această lume", Faust nu i-ar fi cerut lui Mefisto întinerirea cu ceea ce a urmat, ci, crede Ion Micu, „asigurarea pentru el a celor, mai bune condiții de existență, apoi pentru a fi sigur că nu va mai fi amenințat, libertatea absolută față de ceilalți". Oprirea clipei este și pentru Petrini nu a fericirii, cum credea și cerea Faust, ci a suferinței, „fiindcă ce altceva e suferința decît o oprire a ființei noastre". Idealul este acum altul : a scurgerii „neîncetate a clipelor liniștite și senine". în aceeași ordine a ideilor numim și rolul recluziunii în bibliotecă. Dacă ar fi să parafrazăm un cunoscut proverb, am putea spune : arată-mi ce bibliotecă ai, ca să-ți spun cine ești, atitudinea față de cărți constituind un element important de individualizare a personajelor la Marin Preda. Matilda era deținătoarea unei biblioteci impunătoare, luxoase ca și întreaag casă aranjată de gustul ei de arhitectă, dar atitudinea față de cărți este de cele mai multe ori inculturală, motiv continuu de supărare a soțului bibliofil, Petrică Nicolau. Nici față de poeziile acestuia ca și pentru caietele lui Petrini nu manifestă vreun interes deosebit. Violentează biroul lui Petrini din curiozitate vulgară. Suzy, apoi fiica gazdei la care stă o vreme, vor avea alte atitudini. Retragerea în bibliotecă va deveni pentru Victor Petrini un remediu, un echilibru regăsit, creația, opera, continuînd la alt nivel,-filozofic — CAILE CUNOAȘTERII 23 viața. Scrisul va însemna, de aceea, pentru el purificare și deși practicat cu intermitențe, continuitatea ideii, arhitectura ansamblului se menține. Această concentrare discontinuă pe forța aceleiași idei, într-o scriere de originalitate filozofică dă și măsura capacităților de gîndire și simțire ale eroului. ,,Eliberarea totală a conștiinței’" de ceea ce a trăit, o realizează Petrini prin scris. ,,Scriind, simt că trăiesc și într-adevăr gîndul morții inevitabile își diminuează puterea de a-mi îngrozi conștiința’’ sau: „Nu știu la ce-i mai poate folosi avocatului, dar mie (scrisul) îmi face bine”. Și așa mai departe. De aceea după o primă și puternică confruntare cu Matilda simte, cum recunoaște, „o mare poftă de cărțile și caietele" lui. Voluptatea scrisului este așadar unică. Cărțile îi stăteau peste tot în casă, „pe canapea, pe birou și chiar pe jos pe covor'". „Se întîmpla uneori să fiu prins de cîte-o carte, cu atîta putere incit o sorbeam acolo unde mă aflam, fără să mă desbrac, fără să mănînc și fără să schimb locul". Spuneam, recluziunea în bibliotecă este și o formă de cunoaștere, dar pe care Petrini este conștient de a nu o prelungi absolutizînd-o, pentru că atunci slăbește simțul realității. Aici se deosebește radical Petrini de Petrică Nicolau, de pildă. Din cauza infernului conjugal, ultimul nu mai putea creea ; Petrini, dimpotrivă. De aceea scrisul constituia pentru el un act la fel de natural și fatal precum „sînt și celelalte fenomene ale existenței, nașterile, morțile, accidentele și pe un plan mai mare, desigur, seismele sociale". Cartea lui este apoi iubirea lui, de aceea și singura adevărata pentru fiica sa, ideea aceasta a continuității paterne prin cultură fiind de o deosebită delicatețe. Era împlinirea și a îndemnului mamei sale, rotunjirile fiind din această perspectivă totale. „Chiar dacă n-o să trăiești decît prin cărțile tale, ai o fetiță, n-o uita". De unde replica de mai tîrziu a fiului, „împreună cu gîndul că p aveam pe Silvia, aceste caiete erau singura dovadă, singura certitudine că viața mea nu era, pînă la această vîrstă, un eșec". ★ Indiferent cît de nuanțate ar fi căile cunoașterii important rămîne scopul pe care ele îl slujesc. Din acest punct de vedere eroii romanului își construiesc mai fiecare o întreagă filozofie a vieții, mai concretă sau mai abstractă, mai complexă sau mai simplă etc. Care din ele este adevărată ? Probabil toate, pentru că fiecare reprezintă o atitudine umană. Dar ceea ce pune esențial în discuție Marin Preda cu acest roman, pentru toți eroii săi, este problema fericirii. Există mai întîi o aparență a fericirii la majoritatea eroilor romanului,aparență crescută dintr-un optimism funciar al ființei umane ce-i determină chiar pe nefericiți să nu-și afișeze suferința celorlalți. Gestul este nu numai filozofic, ci ține și de o anumită etică. Aici este marca deli-cateții umane care-i îndemna pe îndrăgostiți! homerici să nu-și zică „pe nume". Desigur există limite și aici, poli de manifestare, de la grotesc la sublim. Grotescă este „fericirea" celor doi vecini ai familiei Petrini, care după ce se băteau, deveneau subit și vulgar tandri. Ori cea a grupului 24 VIAȚA ROMÂNEASCĂ de la deratizare, cu rînjetele lor cretine, cu pupăturile lor băloase. cu eroismul... fricos al lui Calistrat și așa mai departe. La celălalt capăt al extremei se află „fericirea" mamei și a fiului care așa cum înșiși recunosc, sînt fericiți în... nefericirea lor, cu diferența că mama suportă stoic nefericirea, iar Petrini îi caută merau depășiri în alte suferințe pentru a fi fericit. Fiul multiplică în fond viața mamei, așa cum am mai remarcat. Ea fusese nefericită dintr-o singură împrejurare care o constrînge sieși, Victor Petrini, dintr-o suită. Dar revelația fericirii este aceeași la amîndoi, aproape faustică, pentru că pe patul morții mama îi spune că tot necazul ei va fi răsplătit de clipa fericirii fiului, clipă dorită la rîndu-i de Victor pentru Silvia. „Nu mai plînge, parcă îmi spunea, ești bărbat, trăiește-ți viața și adu-ți aminte de mine numai cînd ești fericit... Atunci voi simți că n-am murit nici eu". Dilema fericire — suferință este tulburătoare în ambiguitatea ei extremă. „Ar rămîne de știut dacă experiența fericirii nu e mai nimicitoare decît a suferinței". Și aceasta pentru imprevizibilitatea relațiilor dintre ele, cînd suferința poate fi urmată de fericire ori de „singurătate pustie și moarte". Experiențele suferinței sînt ca și tentele imperceptibile ale negrului. Dar din acest punct de vedere seismograful sensibilității umane este extrem de sensibil. Să nu uităm apoi că suferința, de regulă, este ascunsă. Iată de ce povestirea marii nefericiri a eroului din final este invitat s-o facă avocatul acestuia, Ciceo, pentru că, spune acesta, „n-a avut puterea să retrăiască decît ceea ce l-a făcut să fie fericit"... Motivațiile suferinței sînt multiple. Poate fi a curiozității, a lucidității omului care-și pune mereu întrebări sau poate fi compasiunea umană. „Mă îndrăgostii de suferința ei și gîndul, sau mai bine zis curiozitatea de a afla de ce o părăsise medicinistul se stinse sub ardoarea îmbrățișărilor, pieri cu aventura ei cu tot". Este a umilinței sau a orgoliului, ca în cazul mamei. „Nu zic de el, care a luat umilința mea drept prostie și în loc să înțeleagă, să sufere și să se întoarcă la mine, a așteptat ce-a așteptat, și pe urmă s-a înhăitat cu alta". în sine nefericirea, cunoscută, teoretizată, tolerată etc., nu este acceptată de condiția umană. Revolta împotriva ei este continuă la Victor Petrini. In conservatorismul ei mama și-1 opune, cum vom mai vedea, pe Hristos, simbol mistic al suferinței pentru ceilalți. Din acest punct de vedere Victor acceptă o singură suferință pentru ceilalți, cea pentru copilul lui. „Soluția e suferința și eu mi-o asum. N-o s-o pasez altuia. Matilda să și-o asume pe a ei..."' In rest, respingerea drastică. „Suferința după Dostoievski, e singurul remediu, după mine suferința e o criză din care trebuie să ieși cît mai rapid, adîncimile ei ne rătăcesc spiritul", spunea și Petrică Nicolau. Sau : „S-a chinuit mult ? mă întrebase cu aceea știință naivă despre viață și moarte care nu consideră rele nici viața nici moartea (ne sînt date !), ci suferința pe care n-o merităm, fiindcă nimeni n-a vrut să se nască și nimeni nu crede că nu trebuie să moară, dar de ce să suferim, ori cîte rele am fi făcut pe acest pămînt ?“ protestează și femeia de servici de la Oraca. Sau : „Cum deschideam ochii, suferința era și ea prezentă undeva în mațe, nedorită de mine", replica și Petrini. Și exemplificările ar putea continua, pentru că întreaga viață a lui Petrini este o continuă luptă cu el și cei CÂILzE CUNOAȘTERII 25 lalți pentru a depăși, a învinge suferința. „Eram încurajat de mine însumi, împotriva suferinței acre trebuia cu adînc dispreț alungată... Suferisem destul !“ Ori : „Fără suferință ! Deloc ! Nici măcar o adiere etc. Dar se poate oare fără suferință ? Romanul lui Marin Preda răspunde că nu ! Acestea erau doar momentele lui de limpezire, de sfîrșit al reînceputului suferinței, cum știm. Din această perspectivă a gîndirii și trăirii faptelor se redimensio-nează și conceptul de tragic în concepția eroilor lui Preda. Și aceasta din mai multe motive. Unul ar fi cel reieșit pe un plan mai vast al experienței eroului, cînd își dă seama că „tragicul, în acei ani, își pierduse încetul cu încetul sensul obișnuit și căpătase un altuU. „Atitudinea față de tragic", cum precizează mai departe, era alta, pentru că el exista în continuare și se verifica pe multiple planuri. „Tragicul e sublim prin definiție, dar în zilele noastre sublimul e eliminat. Tragedia mai mare care rezultă nu înseamnă însă că aduce un sublim mai mare, ci, în mod straniu, dispare, deși există" intuia profund Ion Micu. Punctul de vedere, să nu uităm, era al unor intelectuali aflați la confluența puternică a unor evenimente sociale și politice acute. O primă verificare a concepției despre tragic o dă cea prmanent comentată în roman despre viață și moarte. Ciclul Cel mai iubit dintre pământeni începe și sfîrșește cu meditații aforistice complementare din acest punct de vedere. „Moartea e un fenomen simplu în natură, numai oamenii îl fac înspăimintător“... începe, cum știm, primul volum. „Dacă dragoste nu e, nimic nu e !“ se încheie al treilea și ultimul. Iată așadar extremele : dragoste și moarte. Există mai multe feluri de a iubi (echivalent cu a trăi) ori a muri. Cartea însăși se vrea declarat o nouă replică la eternul motiv al salvării prin iubire. Moartea nu este echivalentă cu neiubirea și mai puțin cu neființa așa cum și-au închipuit Platon ori dogma creștină, adică o continuare pe alt plan a vieții. De aici idealul morții prin dragoste. „Ne culcam cu fața unul la celălalt și tu îmi șopteai : hai să murim ! Aceasta se repeta de un an de zile, dar noi trăiam în mod acut acest sentiment straniu ori de cîte ori ne vedeam și noaptea se cobora în odaie, găsindu-ne tot astfel, privire în privire, halucinați de noi înșine și de vecinătatea morții care, invocată, venea lîngă noi și ne veghea parcă, prezență neputicioasă și iluzorie, căci nu ne temeam de ea". Această detașare în fața morții specifică țăranului român („cum am auzit că glumeau pe front în timp ce obuzele le cădeau în cap") o au și intelectualii, deși puțin denaturată ca sens. Petrică Nicolau povestea cu lux de amănunte drama flautistului spînzurat, „dar fără să se înfioare de ea, ba chiar rîse de detaliul care o declanșase44 așa cum rîse și Petrini la rindu-i de o situație dramatică în care se afla un coleg de-al său arestat de securitate la o demonstrație de 1 Mai. Se amestecau aici nepăsarea tînărului, cum singur recunoaște, față de necazurile altuia cu interesul nejustificat pentru amănuntele pitorești ale faptelor grave etc. Nu era vorba, cu alte cuvinte, despre o concepție filozofică clară referitor la viață și moarte, pentru că la aceasta gîndim de regulă cel mai puțin. Nu e nici amînarea sau respingerea morții, dar nici o ancorare „ticăloasă44, brutal epicureică în viață, ci mai mult o familiaritate față de ea. 26 VIAȚA ROMÂNEASCA Suferința (și nu atît eșecul — cum s-a spus) vine la eroii lui Marin Preda esențial din iubire, pentru că celelalte neîmpliniri momentane de ordin social sau profesional sînt depășite repede de o anume filozofie superioară a muncii și speranțelor realizării. Iubirea însă nu ca păcat creștin, ci păgîn, natural, pentru că toate personajele sale sînt marcate de un asemenea patetism. ,,Revin, mamă, asupra păcatului tău de a nu fi putut iubi... Ei bine, eu iubesc prea mult, care din noi doi e păcătos Chiar dacă concluzia finalei a eroului era că descoperea „timpuri grele pentru iubire în acest secol"’, descoperirea nu-1 descumpănea pentru că era pregătit pentru aceasta. „Dar nimic din ce simțeam eu și trimiteam spre ea nu se întorcea înapoi spre mine, cu o încărcătură îmbogățită... Dar nu puteam să spun nici că eram contrariat../4 ★ Numai o astfel înțelegere a vieții și a morții explică cu adevărat. HUMORUL ce ne este specific ca nație și care capătă în romanul lui Marin Preda funcționalități și expresivități multiple. „A ști să rîzi în clipe tragice înseamnă a stăpîni tragicul44, spune Petrini și așa face și țăranul român, regățean sau ardelean. Nuanțele de la o regiune la alta îi dau doar unitatea. Humorul ardelenesc îmbină pe cel pur cu unul involuntar „cînd se rîde. atît de persoana (‘are vorbește cît și de ceea ce spune această persoană. Regățeanul nu poate fi prins în acest sens, în flagrant delict, să rîzi adică și de el44. A rîde înseamnă a te relaxa și a te apropia de contemplare „fără de care n-am mai putea vedea cerul minunat, norii de pe el și chipul frumos al unei fete44. Rîsul lui Petrini, în hohote, cu capul pe spate, este sociabil pentru că-i antrenant, urmărește intrarea în rezonanță a partenerului pe sensibilități comune. Fiind natural e și spontan, imprevizibil, încît de multe ori rămîi surprins de astfel de aitudine în fața unor evenimente care n-ar avea, conform altei filozofii, această urmare. Pînă și Matilda, deși foarte iritată de soțul ei Victor, „într-o zi nu se putu abține și izbucni în rîs44. Rîsul reprezintă o constantă a manifestării umane, inclusiv a eroilor lui Marin Preda, iar nuanțele lui alcătuiesc un limbaj sui-generis. de comunicare, iar ca expresivitate, o estetică. Rîsul înseamnă pentru el păstrarea ingenuității și inocenței infantile în sensul spuselor lui Brâncuși : „cînd nu mai sîntem copii înseamnă c-am murit44. Starea humorică, apoi, determină receptări estetice încărcate de subiectivism, ca și cea erotică, cum am văzut. Cînd nu mai era în vervă Petrică Nicolau, i se părea lui Petrini „bătrîn și uzat în stările lui contradictorii44, pentru ca mai apoi să izbucnească în rîs „într-un hohot de rîs nemăsurat : îl iubeam în clipa aceea pe Petrică, verva lui îl ridica desupra conflictului în care era implicat44. Omul, rîde nemărginit, cum spunea Marx, de trecutul său, dar și de viitor, completează Petrini și povesti cu haz cum noul decan al facultății de filozofie era un fost dentist. Rîde, de asemenea, și de bine și de rău. „Eu rîd cînd e rău, fiindcă o să fie bine și nu rîd deloc cînd e bine pentru că știu că o să fie rău44, mărturisește Micu. Tot așa trece și Matilda peste unul din momentele critice ale sale cu Petrini : „Pufni iar în rîs, CĂILE CUNOAȘTERII' 27 chicoti... ' „Bunicul tău m-a salvat, zise, altfel ne despărțeam.. Mi-a zis fa și am înțeles că tot muiere neisprăvită sînt și eu, ca și altele și că pe el nu4 impresionau cuvintele mele“. RîsuT înseamnă și cunoaștere, revelației astfel exteriorizată a aflării unui adevăr. „Și avui eu însumi o reacție pe care începusem să mi-o cunosc, un fel de euforie bruscă, de veselie, cînd aveam revelația instantanee a unui‘adevăr*. Din anecdotica vieții, vorba lui Micu : „căz doară nu e o anecdotă' fără aplicățiune“, trage și Petrini unele învățăminte tonice precum din pățania cu nevasta lui Bacaloglu (cu paharul de șampanie, în taxi, la ora zece, în seara de Revelion). Humorul din Cel mai iubit dintre păminteni este doar vag tangent cu cel mult mai bonom din Moromeții, pentru că rîsul lui este acum înverșunat, din; toată ființa, iar ca expresivitate, de la mîngîierea surî.su7 lui la sarcasm, toate vizibile și în scriitura operei pe care Petrini ar fi vrut-o la gradul zero. „Era curios, în acei ani nașterea și moartea erau evenimente care loveau mai puțin conștiința cuiva decît o mare ședință’* sau: „Oricum, eu. nu cunoșteam secretul de a fi liber față de cămașa mea, de ciorapii din picioare, de căciula și paltonul care trebuiau să mă apere de rigorile .iernii1* etc. ★ Cel mai 'iubit dintre păminteni este într-un fel și o altă comedie umană, dar nu extensiv, ca la Balzac, ci intensiv ; nu din perspectiva actorilor ori a regizorului-scriitor ca la realistul francez, ci mai mult din cea a spectatorului așa cum nu o dată se surprinde însuși Petrini. O circiumă i se pare o adevărată scenă polivalentă, fiecare individ jucînd pe ea o altă piesă. „Dacă îi ascultai aveai la un moment dat senzația netă că citești o bună nuvelă, adesea un roman comprimat, atît de vie și de originală era povestirea, pauzele, mimica, însuși glasul povestitorului, subliniind cuvîntul scris, sugestia adîncă a mobilărilor comportării umane, pe care scriitorul o face folosind analiza și descripția”. Aceasta nu înseamnă că viața ar fi echivalentă cu arta. Dimpotrivă. De cele mai multe ori literatura rămîne în urma vieții, ca și unele scrieri pe care nu sfîrșește a le comenta ironic Petrini. Altă dată o scenă cu Matilda i se pare ruptă dintr-o operă literară. „In literatură, chiar în cea mai bună, eroul aflat în situația mea are de ales între cuvintele care s-au rostit (Matilda îi ceruse să divorțeze) și sentimnetele care nu-1 pot înșela (îl mai iubea încă), ghicite în privirea femeii iubite. Cei fără experiență se duc spre ea, fără să-și dea seama că acea privire e o cursă în care trebuie să cazi, pentru a fi mai bine lovit, cei orgolioși rămîn pe loc băunitori, bănuială care li se confirmă. Eu m-am dus spre ea și am primit lovitura“. Confruntarea eroului cu realitatea îl conduce firesc și la surprinderea unei anume atmosfere de epocă de un anume interes pentru cititorii interesați mai mult de elementele anecdotice ale vieții, pentru că ele. sînt prezente doar ca aspecte complementare. Mult mai importante sînt 28 VIAȚA ROMANEASCA însă acele incursiuni teoretice pe care de regulă le numim printr-un termen ușor compromis, eseism. S-au formulat pînă acum cîteva observații asupra nivelului filozofic al romanului care are ca personaj un intelectual și anume un filozof. Constatarea fiind și critică, are bătaie lungă. Unii comentatori ar fi vrut poate să-1 vadă pe Victor Petrini ca fiind scriitor ori ziarist, și nu un filozof, ca reprezentînd mai specific printr-o astfel de profesiune „jurnalul" său. După părerea noastră, aceasta n-ar schimba în fond datele problemei, pentru că oricum, romanul este unul al momentului tinereții formării unei personalități, iar scrierile sale filozofice n-au o importanța în sine, decît pentru personaj, ele fiind semnificative pentru ucenicia într-ale profesiunii. Că Petrini crede uneori în valoarea originalității ideilor sale este lucru firesc, dar spiritul său critic își spune și aici cuvîntul, pentru că momentele în care el se îndoiește de opera sa de confruntarea ei cu cititorii, nu sînt puține. Apoi, de cele mai multe ori, ceea ce-1 fascinează pe autor în ceea ce privește „caietele" sale nu sînt atît ideile, cît scriitura lor, în sens barthian, de regăsire a propriei personalități deseori amenințate. „Nu atît ceea ce era scris în el mă atrăgea, spune Petrini, ci propriul meu scris, care exercita asupra gîndirii mele o influență magică ; întreaga mea fervoare de odinioară renăștea îndată ce le răsfoiam"... Apoi romanul lui Preda rămîne majoritar sub zodia literarului și nu a filozoficului care-i este doar implicat ca oricărei mari opere. Avînd în vedere că la 35 de ani omul încheie, intelectual vorbind, un ciclu fundamental pentru formarea personalității sale, atunci și din acest punct de vedere putem considera Cel mai iubit dintre pămînteni drept un Bildungsroman, el fiind deopotrică romanul unei experiențe și al unui ideal. Intrinsecă îi este lui Marin Preda și o estetică a cuvîntului, deopotrivă cu o filosofie a sa. Cuvintele exprimă claritatea gîndirii și simțirii, ori, dimpotrivă, sub avalanșa lor se estompează realitatea. „Jocul acesta, beția cuvintelor care ascunde în realitate o simplă recriminare, ascunde oare doar atît?". Ele pot marca o anumită trăsătură a personalității umane, precum acel ci introdus în vorbire de Silvia, fiica lui Petrini : „Acest ci era la ea, pe lîngă expresia unei tandreți, și a dominației unei idei pe care dorea negreșit să fie împlinită". Cuvintele pot mîngîia („Glasul Silviei mă picnise, cînd spusese ta-taaa, căci astfel îi ieșea ei acest cuvînt din gură, nu scurt, tata, nici inexpresiv, nici alintat, nici rîzgîiat, ci ca o mică notă muzicală, pură ca un izvor în care chemarea era cintată și legănată și învăluită într-o tandrețe celestă. Și parcă ar fi fost pe deplin conștientă de magia cuvîntu-lui-melodie, fiindcă intii îl lăsa să fie auzit, făcea o pauză și abia apoi spunea ce vroia de la tata") sau, dimpotrivă, pot ucide. Ceea ce odată spusese mai mult intuitiv („mă pomenii spunînd") Matildei : „Bagă de seamă, cuvintele pot omorî", verifică dramatic în alte împrejurări Petrini." Cuvintele, ele loviseră și făcuseră o rană care nu se mai putea vindeca, îmi amintii de o istorie cu un leu bolnav și cu un pădurar". Tot cuvintele o făcură și pe tînăra și frumoasa studentă să se spînzure în baie cu cor CAILE CUNOAȘTERII 29 donul capotului, demonstrînd o voință crincenă de a nu mai fi. Cuvintele lașității, demagogiei și imoralității celorlalți o uciseseră. Cuvîntul amplifică ori temperează sentimentul. „Cit de rare și de puține erau aceste scene directe cînd vorbeam între noi !“ exlamă cu surprindere dar și cu bucurie îndrăgostitul. „Dacă ar fi fost mai dese cred că mi-ași fi pierdut repede capul". Disponibilitățile expresive ale cuvîntului sînt filate eu voluptate. Ascultata repetat o piesă de Shakespeare dezvăluie permanent noi frumuseți. El nu numai exprimă, ci și sugerează o întreagă poezie, de unde meritele dar și slăbiciunile sale. Cu cit exprimarea este mai lapidară, cu atît sensurile se tulbură mai tare. „De ce, repetai ca și cînd ași maî fi exprimat această idee, de ce nu mi-ai spus că ești măritată ?“ „De frică „Nu voiam să te pierd"’... „Răspunsul ei era complet și total, încifrat însă într-o enigmă". Și, invers : în ciuda pălăvrăgelilor lor îndelungate, Petrini își dă seama la un moment dat că el nu știa nimic despre Suzy, pe cînd ea, totul despre el. „în afară de ceea ce îmi povestise ea în printa noastră noapte de dragoste eu nu știam aproape nimic din viața ei, în timp ce a mea îi era cunoscută, destăinuiri smulse cu simulată indiferență". Ne amintim, în finalul romanului eroul își recunoaște o „barbarie a concretului", pe larg etalat, și cu plăcere vizibilă", aspect sesizabil și în declarata nevoie de vulgaritate la personajele sale intelectuale. Chestiunea merită reținută și discutată pentru dreapta ei înțelegere, într-adevăr, de multe ori, Petrică Nicolau, Petrini, Ion Micu, ori chiar Matilda sau Suzy se exprimă în cei mai proprii termeni în relatarea unor întîmplări pitorești ori, frecvent, înjură. înjurătura ca element de componență a limbajului a fost de regulă ocolită de lingviști ori stilisticieni, deși literatura o valorifică de foarte mult timp, să zicem numai începînd cu Renașterea. Prejudecata consumatorului obișnuit de literatură se răsfrânge uneori și asupra celui specializat. Să observăm, mai întîi, că înjurăturile se materializează în formule stereo ti pe de regulă, dar aceasta nu le diminuează cu nimic forța expresivă, coloratura subiectivă. Apoi, înjurătura este pentru român și o formă a humorului, a detașării înțelepte de unele realități potrivnice lui. Aceasta nu înțelegea constructorul neamț cînd îi relata impresiile sale regelui. într-un conflict iscat în cancelaria școlii unde era profesor Petrică Nicolau (și poet sub influența lui Arghezi) toate s-ar fi rezolvat cu bine dacă, gîndea Petrini, acesta ar fi avut curajul să tragă o înjurătură „pe un ton de dispreț neglijent și afabil : hai sictir ! sau : du-te-n mă-ta !" S-ar fi rîs și starea conflictuală ar fi dispărut. In aceasta constă valoarea ei catharsică. înjurătura exprimă de cele mai multe ori o atitudine negativă. Chiar blinda mamă a lui Petrini spunea cuvinte dure cînd nu-i plăcea cineva : la fel fiul care era, cum spunea, „vulgar cu ăsta sau cu ăsta, cu intenția de a insulta". Sînt realități care nu se pot exprima decît prin astfel de cuvinte, orice ocolire a lor însemnînd falsitate, pedanterie 30 VIAȚA ROMÂNEASCĂ ieftină." Foloseam voit un limbaj popular, la gradul zero la care se aflau și sentimentele noastre, sugerîndu-i că aceste adevăruri pe care le invocăm erau moștenite din popor, din generație în generație și neres-pectarea lor nu cerea un limbaj mai elevat“. De aceea și bunicul lui Petrini îi spusese Matildei fă ! Așa i se intîmpla lui Petrini să vorbească cu Matilda în anii de după căsătorie, bri cu ceilalți în momentele lor de falsitate și aroganță." La fiecare idee a sa, în mintea mea se formula un răspuns : hai sictir ! Fără vreo ranchiună, fără mare resentiment „Era mica răzbunare a omului față de: faptele ori vorbele care lezau uneori grav personalitatea umană. Să reamintim în acest sens „răzbunarea44 marelui Poet care își exprimă resentimentul pentru unul din cei care a contribuit la înlăturarea lui de la' Universitate, reproducînd o înjurătură a acestuia. „Și reproducînd această înjurătură privirea marelui poet sticli de satisfacție și se opri din povestit4. Pentru intelectual înjurătura însemna și o coborîre necesară de respiro din abstracțiunile speculative ale gîndirii. Nevoia de vulgaritate devenea supapa eliberării marilor tensiuni nervoase, pentru a nu se bloca astfel acest sensibil mecanism al omului care este gîndirea creatoare. Nevoia de vulgaritate nu însemna de aceea și vulgaritate la eroii lui Marin Preda. Recunoaște și Petrini: „Eu nu sînt ceea ce exprim, cuvintele nu mă ating, deși eu sînt acela care le rostesc44. Intr-adevăr, de multe ori șe întîmpla așa. „După atîtea abstracțiuni, simțeam nevoia unor înjurături birjărești44 sau : „Un intelectual se poate distra înjurînd, ca să pună în oarecare armonie gîndirea, sătul de abstracțiuni, cu sentimentele care; nu sînt tot timpul la înălțimea gîndirii44. Și așa mai departe. Cum s-a putut observa pînă aici, există un permanent sens parabolic al romanului, crescut dintr-o tendință continuă de demitizare, de surpări de sensuri știute, sfîrșind în redescoperirea adevărurilor. Mitul principal căruia încearcă Petrini să-i dea replică este cel al lui Hristos. Cu el face cunoștință întîi de la mama sa, care i-1 da frecvent pildă de comportare. Dar încă de atunci replica lui nu întîrzia. Literar vorbind, mama lui Victor Petrini este și ea un Hristos al maternității precum Moș Goriot era unul al paternității. Mama își face din suferință o ispășire conștientă a păcatelor celorlalți, soț sau fiu. „Mama stătea nemișcată la masă, cu lacrimi care îi curgeau șiroaie pe chipul împietrit. își țineți o palmă pe jumătate de gură, care era crispată de o suferință copleșitoare, pe care o îndura însă cu multă înțelegere pentru mine, suferință în adîncurile căreia ea contempla păcatul...44 Unele teze ale doctrinei creștine intervin și în discuțiile intelectualilor și totdeauna într-un spirit critic care dovedesc insuficiența acesteia pentru contemporaneitatea lor, de unde și ideea lui Petrini de a da omenirii „o nouă religie44, o nouă carte pentru spirit, dar bazată de astă dată pe cele mai recente cuceriri ale științei. CAILE CUNOAȘTERII 31 Pornind de la cele toate spuse pînă aici am vrea să luăm în discuție, în acest final al observațiilor noastre, de ce considerăm noi că Marin Preda și-a numit romanul Cel mai iubit dintre pămînteni. Răspunsul imediat este simplu de dat. Aflat într-un moment de grea cumpănă (și penibil), cînd i se părea că și ultima speranță de iubire i se spulberă, Suzy are sublima intuiție a situației și-i readuce echilibrul sufletesc, tîrziu, în noapte, șoptit, la telefon : „Ce mai faci tu, cel mai iubit dintre pămînteni ?!“ Și după această „supremă declarație^ de dragoste (iată primul sens al titlului) urmează dialogul : „Și cine zici că e cel mai iubit dintre pămînteni ?“ „Tu P „De cine ?i; „Cum de cine * De mine, de fetița ta... N-ajunge ?!“ Există, așadar, un sens fundamental al titlului exprimînd superlativul (forma relativă este, puțin probabil, conștientă atunci la Suzy) unor trăiri afective venite din două direcții : iubita și fiica. Luate în sine, atît situația de atunci a lui Petrini, cît și afirmația lui Suzy sînt adevărate, dar pentru ca lucrurile să fie și mai explicite, romanul însuși ne obligă ca de atîtea ori la nuanțări. Momentul de apogeu dintre cei doi îndrăgostiți nu poate fi, cum spuneam, la timpul afirmației, tăgăduit. In acel moment Petrini era pentru Suzy cu adevărat „cel mai iubit dintre pămînteni". Desigur, din evoluția ulterioară a faptelor afirmația capătă o tentă ironică și nimic mai mult, pentru că am constatat deja enormele disponibilități sufletești ale eroului care-i permiteau să ia totul de la capăt. Dar dacă iubirea dintre îndrăgostiți se dovedește de regulă amăgitoare. există o ființă pentru care Petrini este cu adevărat, la gradul absolut al superlativului, iubit. Aceasta era fiica sa, pentru că indiferent de fluctuațiile de moment, iubirea părinților față de copii și a acestora pentru părinți este constant tensională. Este știut ce a însemnat Victor pentru mama sa și apoi mama pentru Victor. Mărturisirea este patetică dar adevăraă/4 Stătea „umilă“ adesea în genunchi în fața mea ca în fața unei zeități care în mod bizar îi și semăna la trăsături, copilul ei și în același timp ^