* Acest» foia ese cate 3 role pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii aso- ciatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 1 galbene cu porto Vv poștei. eQ* TRANSILVANIA. F<5i’a Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultur’a poporului romanu. Mi? Abonamentuln se face numai pe cale 1 anu inlregu. Se abonedia la Corni* teiulu asociatiunei in Sibiiu. seu prin posta seji prin domnii co- ectori. ? ------------ Nr. 7. Brasiovu 1. Aprilie 1877. Anulu X. Sumariu: O lacrima ferbinte. (Urmare). — Documente la istori’a revolutiunei ung. din a. 1848/9. (Fine..) — Romanulu in poesi’a sa poporale. (Urmare). — Studie dietetice popularie. (Fine.) — Bibliografia. 0 lacrima lerbinle. (Urmare.) Abia statorisamu planulu, candu usi’a se deschide cu vehementia, si oficierulu de tnai nainte intra-in casa cu 10 honvedi. In 5 minute se fiți gata se veniti cu noi. Ungurii se retragu la Ungari’a, se aduca ajutoriu nou, si ducu cu sine pe toti locuitorii. Contradicere nu suferiu, s’a rastitu catra noi. Ve- diendu că nu ne miscamu, a comandatu se se in- trebuintieze fdrtia, ne-au scosu afara, pe mam’a mea diumetate mărta, au pus’o intr’o caldsca, unde amu cunoscuta pe ddmn’a spânului camerariu r. Vida. 'Tatalu meu calare, noi trei frați pe diosu. Esindu din curte afara, vedeamu pe ddluri schinteindu s, flacarandu puseaturile; audiamu strigatele roraanilorui mai alesu o parte din ei s’au apropiata pana in cin- terimulu romanescu, care era peste ulitia dela cas’a ndstra 200 de pași depărtata, am auditu nu strigandu, dara urlandu unu glasu: „înainte fetiori, unulu se nu scape; mdrte pentru morte!" Amu ajunsu in piatia tocma pre candu coufusiunea intre unguri era la culme. Mai multe dame de unguru rogau pe Hat- vany, ca ddca n’aru fi elu in stare se’i apere, se le dea pace la femei si copii, că-ci avendu ei intre ora- sianii romani o mulțime de prietini si rudenii, ii voru apara aceștia, pe cumu ’iau aparatu si pana aici; dara Hatvany le a respunsu cu trufia: „Pana vedeți sabi’a in man’a mea, n’a aveți se ve temeti.w Intr’aceea se retraseră si legionarii nemți pana in orasiu; ungurii s’au pusu in misicare luandu-ne in midiulocu pe toti orasienii; dara abia amu ajunsu la podulu de peste Cerniti’a; partea cea mai mare a honvediloru si tunurile abia porniseră din piatia; eu si frații mei eramu pe podu, părinții mei togma tre- cuseră podulu, înaintea loru eră avantgard’a ungu- riloru; intunerecu cumplita, plouă mereu, numai plan- sulu celoru din apropiere se audia. In acele mo- mente romanii se aruncara asupra unguriloru intre puseaturi si strigate terribili; soldatii unguri au in- ceputu a strigă: „înainte cu tunurile si cu călăreții!" Aceștia inse n’au pututu trece podulu, că-ci era plinu de femei si copii. Atunci amu auditu dicîmdu pe Hatvany: „Cetatienii acuma se se mantuidsca fiesce- cine cumu va sci, eu nu ve pociri mântui." A co- mandatu se dea înainte cu tunurile, si trup’a intrăga se’si sparga drumu pintre romani. Tunurile au ajunsu la podu, soldatii aruncau femeile si copii in laturi, fdrte multi au cadiutu suptu podu; peste altii au trecutu tunurile si caii. Scenele cele mai fiordse ni se presentara. Vaiete infrieosiate, parea că a sosita diu’a cea de apoi, finitulu lumei. Mamele strigau după copii, aceștia după părinți; multe femei prin- diendu-se cu manile de tunuri, asia cugetau se scape. Carulu pe care eră mam’a mea, l’au resturnatu hon- vedii de pre malulu apei in apa, că se pdta trece ei pe drumu. Tatalu meu carele era langa careta unde era mam’a mea, a patît’o asemenea; fiindu insa ap'a mica, de si sdrobiti, dara au scapatu. Pe ceealalta tiermure de catra orasiu, tatalu meu a dusu.pe mam’a mea teraindu-o acasa; eu m’am apu- cata cu amendoue manile de unu pitioru de podu pe din afara catra apa, si asia am remasu spendiu- randu io aeru că unu patrariu de dra, pana ce au trecutu toti ungurii, se nu me sdrobdsca trecîmdu pe langa mine caii si tunurile; după aceea m’am cobo- ritu pe podu in diosu in capulu podului, unde amu stătu fara se sciu de părinții si frații mei, pana s’a facutu diua. Intr’aceea lupt’a curgea cu mare inver- siunare, dara nu tieita multu, că-ci ungurii fura batuti si nimiciți cu totulu. Romanii au intrata in orasiu; eu in urm’a loru am percursu in 10 minute totu lo- cuiți de batalia, cautandu după părinții si frații mei intre cei morti. N’am datu de ei; am alergatu acasa. Intrandu in curte am vediutu pe Dragosiu carele au inchiaiatu in numele ministeriului magiara armistitiulu cu romanii, si care amblă se’si caute unu locu de ascunsu. Vediendu-me, a venita spre mine si mi a disu: „Am vruta se intru la D vdstra in casa, se’mi cautu scaparea, dara acolo e plinu de femei si copii unguri si nemți, n’amu potutu intra." „Dara părinții si frații mei? toti suntu in casa?" L’amu provocata se easa afara din curte, elu mi-a disu: „Dara nu e locu in curtea d vdstra pentru unu omu nefericita?" „Ba da, cas’a si mds’a ndstra a fostu si va fi pururea deschisa pentru ori ce omu de omenia, dara presenti’a d-tale va periclită viati’a nefericitiloru refugiati." A vrutii se se bage in vddra, se se slobdda in tontana, 13 — 74 — dara nu l’amu lasatu, dichndu’i: „Du-te pentru Ddieu, se nu te afle aici, că ci pentru d-ta voru omori tote femeile si copii cari si-au cautatu la noi scutintia. A esitu din curte afara si s’a dusu. Eu am intratu in casa, unde ne-amu fi bucuratu de revedere, ch pe mine m’au socotita de mortu; dara aspectulu atatoru copii si femei nefericite, o parte mare cari scapasera mai inainte din catastrofa dela Zlatn'a, cari in genunchi se rogau de noi, se’i mantuimu de mdrtea sigura, blastamandu pe Dragosiu, pe Hatvany si pe toti acei unguri, cari au adusu nefericirea asupr’a loru. Era prea triștii. Evenimentele se petrecea câ fulgerulu. Peste pucine minute au intratu vre-o 100 de romani la noi, cautandu după Dragosiu, pe care ’lu vediusera intrandu iu curte. In vanu le amu spusu că a fostu, dara a esitu afara, n’au crediutu; au cau- tatu in tdte locurile. Pana s’a petrecutu aceste, s’a implutu cas’a de lanceri. Părinții mei si frații mei, inpreuna cu mine nu resbiamu se aparamu femeile si copii, pe care voiâ lancerii se’i omdre. Era totu dmeni necunoscuti, din sate depărtate, emigrati din- naintea unguriloru de pre catnpia, din Zarandu si din alte parti ale tierei. Nu ne credea că suntemu ro- mani. „Ei, acuma totu insulu ar dice că e romanu, câ se scape, dara inzadaru." Abia amu scapatu. Tre- chndu Costandinu din Câmpeni pe la ferdstra si ve- diendune in pericolu, a intratu pe ferdstra, si batendu i cu sabi a pe capu ’ia scosu afara si a mersu se spuie lui laucu, se ne trimită niște gardiști, se ne apere cas’a. Abia s’au departatu, si lancerii eara au intratu in casa, si amblâ că cu totu pretiulu se omdre fe- mei si pe copii. Eu amu smancitu unu pistolu din man’a unui romanu, si amu disu: „Celu-ce indras- nesce se pună man’a pe o femeia ori copilu, indata ii stingu vidti’a. Nu vedeți că acesti’a suntu nevino- vati?" „Dara femeile si copii nostrii pe cari ’i au ucisu ungurii, n’au fostu nevinovati ?“ se răstiră mai multi de-odata; „noi amu jurata resbunare, și acdst’a trebue se se internple,“ ragnira cu totii. Mam’a mea a inpartitu multi bani si argentaria intre ei, numai se pdta scapâ viati’a acelora nefericiti. In fine ve- diendu că nici decătu nu ne va succede, ’i-amu Inatu intre noi si intre cele mai mari incordari si pericule ’i-amu dusu in biseric’a romandsca, unde tatalu meu a fostu curatoru primariu, ’i-amu bagatu pe toti acolo. In pucine minute s’a implutu biseric’a si cas’a popii de femei si copii. lancu inca venise acolo; a dispusu câ se nu li se intemple nimicii. De-odata se latiesce faim’a, care s’a dovedita mai tardivi de ne-adeverata, că ungurii fugiți intelnindu-se cu alti unguri cari le veniâ intru ajutoriu, se apropie de orasiu. De locu amu plecata pe drumulu catra Câmpeni; destulu ne-au disu acei nefericiti carora le amu mantuitu viati’a, se nu mergemu nicairi; dara noi n’amu mai datu crediementu, si ne-amu dusu, fara se mai fimu potutu merge acasa. Esindu din orasiu afara, ne-amu in- torsu inca odata indereptu. Orasiulu ardea in tdte părțile, se audiau ici cole puscaturi si strigări, era o scena infioratdria. Amu parasitu orasiulu acela, unde amu petrecutu anii tineretieloru, de care me legau multe suveniri dulci si plăcute, unde ne-au crescuții părinții cu atat’a grija; amu luata cum dice romanulu, lumea in capu. Acela care n’a trecuta peste asemenea nenorocire, nu’si pdte intipuf marimea nefericirei ce a suferitu acestu orasiu si toti locuitorii lui in aceste dile. Dragosiu a fostu ascunsa la Simeonu Sinlutiu. celu mai mare proprietariu in Abrudu si tienutu, omu populariu si altu mentrelea puternicja, care avd mai multi fetiori mari si o mulțime de servitori, afara de aceștia o 100 lucratori de mine, si la moșie, ar’ fi fostu in stare se se apere in contr’a ori cui mai multu timpu. Aici inca erâ podurile si pivnitiele pline de femei si copii refugiati; porțile era incuiate. Intielegdndu romanii că Dragosiu e acolo, au cerutu intrare, care li s’a denegatu. Siulutiu betranulu, pe cumu de comunii se numea, le-a respunsu: Daca va veni lanculu se’lu predea lui, ilu va da, dra popo- rului infuriatu nu’lu va predâ. Lancerii incunjurandu pe la vecini si prin fundulu gradinei si sparghndu coperisiulu casei pe din-apoi, au intratu de au im- plutu tdta curtea; desfactmdu pe din laintru pdrt’a au navalitu cu sutele asia, in catn de resistentia nu mai potea fi vorba. Aflându pe Dragosiu, l’au scosu in ulitia, si in intielesulu strictu alu cuventului l’au taiatu in o miia de bucăți câ pe unu sierpe; si se dice că n’au fostu uniculu lanceriu care se nu fi mersu acolo si se nu’si fi implantata lancea in carnea lui Dragosiu risipita, dichndn: „Spurcatule! asia se piara toti, cari ’si vendu sângele loru.“ Femeile si copii de unguru toti au scapatu, ’i-au dusu in biserica, care era togrna in vecini. Cu inva- siunea dintaiu a Ini Hatvany au scapatu mai multe sute de unguri prin ajutoriulu romaniloru orasieni, cu deosebire femei si copii; dara peste diece dile cu invasiunea a dou’a a lui Hatvany, au peritu mai toti. — Intrandu Hatvany in Abrudu a dou’a dra, a fostu incartiratu la preotulu gr. cat. Amosu Tobias, pentru-că numai la elu si la preotulu gr. or. Abso- lonu din Abrud-satu se potea afla cârtirii, mancare si beutura, fiindu-că tdta cetatea era depredata. Toti romanii pe cati ii putea prinde ungurii, chiaru si pe cersitori, orbi, schilavi, ii ducea la Hatvany, unde ii puscâ pe toti inaintea ferestrei intre biserica si cas’a preotului, care locu fiindu mai radicatu, cprgea sângele câ riulu din curte in ulitia. Preotds’a bolna- vindu-se de aspectulu acesta si nefiindu niminea cine se gatdsca bucatele, s’a rogatu de Hatvany, se nu se mai ucidă dmenii in loculu acela. Urmarea a fostu, că după aceea se puscau dmenii vre-o cati-va pași mai incolo, intre biserica si scdla. Asiediendu se Hatvany cil oficini lui la preotulu Amosu Tobias, indata au trimisu more consveto după tiegani (lautari), pe cari scotiendu’i din hornuri si că- mine, unde era ascunsi, si aductmdu’i inainte, le de- mandara se cânte una. Tieganii vediendu că nu’i — 75 omdra, au capatatu curagiu, si au inceputu a trage cu însuflețire „Gott erhalte.¹¹ „Afara cu tine ho- heriule,“ se restira ungurii, „indata lasnmu se ve spen- diure. Ce felia de musica e asta?“ „D’apoi tnariile si sfințiile vdstre, noi lucru mai fainu nu cundscemn, la tdte paradele mari acesta dîcala o trage mu.¹¹ „Ho- heriule, trage marsinlu lui Klapka.¹¹ „N’amu audiții de elu, tiucu-te,“ respunsera tieganii. „Trage adio lui Kmetti." „Nu scimu.¹¹ „Dă ce sciti?¹¹ sbierara asupr’a tieganiloru speriati. Dă scimu se ertati, lucruri mi- nunate, Sub o culme de cetate," „a lanculni" si alte asemenea. „No trage ce dracu vei trage odata.¹¹ S’au apucata tieganii mei, au cantatu a Tancului. „Hm, trasndsca’lu Ddieu valachu, ce dîcala frumdsa are,¹¹ di- sera ungurii. „Mei tiegane, mai scii de aceste? „O suta si o miia,¹¹ a fostu respunsulu. „Apoi ai dra- cului se fiți; canta dara de aceste.¹¹ Si asia si-au pe- trecuta ungurii pana in diori de diua pe langa dîcali romanesci. Merita si aceea însemnare, că honvedii nu cunoscea aurulu. Unu honvedu a furata de undeva intr’o sticla prafu de auru curatu că 2 punți, a mersu cu elu la preotulu Amosu. „Părinte, da’mi si mie unu copu de vinu, dara eu n’amu bani se’ti dau, dar ’ti dau sticl’a acdsta cu pravu cu totu. — Nisipu frumosu (Streusand);“ O scena in munții apuseni in 1849. In 5 luliu 1849 eramu in Câmpeni inpreiina cu părinții si cu frații mei, din causa că in Abrudu tăta averea parintiloru mei se răpise cu ocasiunea inva- siunei lui Hatvany. Odata vine lancu la noi si ne face cunoscuta, că diu’a de mane are se decidă a- supr’a sortii muntiloru, de dre-ce ungurii au înain- tata din tdte părțile in unu numeru fdrte mare asia, cătu numerulu ostasiloru loru intrece numerulu lo- cuitoriloru romani. A rogatu pe părinții mei, se se duca din Câmpeni, pentru-că daca noroculu n’aru subride de asta data braqialoru romane, furi’a ma- giariloru s’aru reversă asupr’a Campeniloru. Părinții mei bolnavi pre cum au fostu, s’au radicatu din pata si lancu i-a trimisa intr’unu munte adancu la Bistr’a, acolo unde a depusa elu acei 100 punți de auru (centenariu), care ilu scăpase cu venirea lui Hatvany la Abrudu, dela oficiuln camerale reg., si pe care după revolut’une a predatu-o in Belgradu. Nimeni nu sciă de acelu locu, care era padîtu de vre-o 20 de venatori romani. După ce ne-amu despartitu de părinți cu anima sangerata, vedienda că acei dmeni cari in tdta viati’a loru numai bine au facutu, acumu la betranetie lipsiti si de cele mai trebuintidse, au se retacdsca că fdrele selbatece prin munți, amu esitn cu lancu in piatia* unde era adunați 80 de gardiști ai lancului, cari eră armati cu pusce ostasiesci cu baionete; afara de aceștia numai o parte a taberei romanesci avea arme de venatu, toti ceialalti aveau numai lănci, ba unii nici lănci nu avea. Aici era si preotulu Begnescu, unde lancu ne-a descoperitu că e fdrte critica positiunea. „Se pdte pre lesne intemplă că mane se fâlfâie in Câmpeni stegari magiare, in locu de cele imperatesci. Daca voiu cadea in lupta, a disu elu, voru cadea si munții in man’a magiari- lorn; daca nu voiu cadea si me voru învinge, eu voiu cercă se străbătu prin munți pana in Romani’a; dara viu nu me predau. Celu-ce va încercă asemenea, scumpii o s’o platdsca.¹¹ Cu aceste cuvente a incale- catn si a pornita cu gardiștii lui, cari toti erau cu cetina de bradu in pelaria; tobasiulu (tamburulu) loru era feciorulu caltiunariului Petru din Câmpeni, .unu baiatu frumosu, istetin, numai de 12 ani. Despre acestu baiatu care a luatu parte in tdte bataliele din munții apuseni, se dice că tdte bataliele le-a. decisa elu, pentru-că cu o însuflețire estraordinaria indemnă pe luptători, si ddca vedea că lupt'a tiene lungii si nu se decide, fara se fi așteptata comand’a mai ma- riloru, batea pe toba de asalta (Sturm), care latiendu-se preste totu lagaruhi, prin acdsta s’a decisu de co- muna lupt’a in favdrea loru. Intre acești gardiști era si vre-o doi studenti si căntau cu însuflețire „că mie nu’mi pasa nici de turcii, nici tartaru, nici de unguru, nici de draculu. Nici de tata lui celu mare, Dati voinici mai tare. Tdta lumea se se mire Si Domnedieu santulu. Begnescu nitandu-se lunga dapa ei a disu: Să- răci feciori voinici, cumu ve va taia mane pe toti in bucăți inimiculu.¹¹. Si după cuventele aceste s’a departatu. Amu remasu eu singura in piatia; mai toti locuitorii au disparata cu 2 dile mai inainte. Peste vre-o cate-va minute se reintdrce lanculu in fuga calului si venindu spre mine, mi-a disu: Frate Siulutiu! n’amu odichna pana na vedu părinții tei in securitate; eu totu dduii’a amu cinstita famili’a vdstra; dara cu deosebire tatalu teu inii zace la ânima; că-ci daca nu era elu, eu si multi altii amu fi remasu iobagi prosti; elu a îndemnata si silita pe tatalu meu că se me dea la scdla, si că la studentu inca multe sfa- turi bune mi-a data. Este aici unu Oberlieutenant unguru dela artileria, la care ’i-amu scapata eu vidti’a in batai’a dela Abrudu, si de atunci pe tdta diu’a i-amu data 5 fl. din pung’a mea; acestuia voiu incredintiă pe părinții tei, fiindu-că elu mi-a declarații, că nu asiu potea pretinde nimicu dela elu ce nu rni-ar in- plini. La chiaraatu inainte, ’i-a descoperitu totn lu- crulu, si l a provocatu se se esprime, ddca este elu in stare se mantniasca pe părinții mei de furi’a ma- giariloru in casu candu aceia aru intră in Câmpeni. La audiulu acestora cuvente, oficirulni ungara, care nici ideia n’avea despre apropiarea trupelorn ma- giare, i-a sărita sângele in capa, par-că ar fi galva- nisatu, reculegîmdu-se inse a respunsu lancului cu tdta seriositatea: „Domnule, ’ti jura pe totu ce amu eu santu înaintea mea, jura pe mormentulu parinti- loru mei, că nu li se va face nimicu, pentru-că nici nu e causa. Daca s’ar’ intemplă se sosdsca ungurii 13* — 76 — aici, atunci se me conducă cineva la loculu unde se afla acea familia, si eu garahtezu cu viati’a mea; că nici o insulta nu li se va face." lanculu uitandu-se zimbindu, candu la mine, candu la elu, pară că me intrdba: afli garanția in vorbele lui ? si par-că ii di- cea oficirului: dre este acestu jnramentu seriosu? Oficirulu observandu, i-a respunsu cu solemnitate rara: „Domnule! cugeti dta că eu, cărui ai redatu viati’a si cui amu eu a multiami că mai suntu pe lume, si pe care dta l’ai tractatu câ pre unu pretinu, ti-asiu potea refusă cererea, se fia catu de grava, era nu* unu lucru asia bagatelu; dara eu me temu de alta. Daca voru invinge ungurii, mai inainte voru trece romanii retirandu prin Câmpeni si atuncia e vai de viati’a mea; atunci mai bine asiu fi cadiutu si eu la Abrudu inpreuna cu ceilalți; acuma nu m’ar’ aștepta Ddieu scie ce torture; nu am nici macara unu pistolu cu care se’mi iau viati’a, se me scapu de chinuri." „Fi odichnitu din partea romaniloru; fratele Siulutiu in interesulu parintiloru lui remane aici; de romani te va apară elu, apara’i dta de unguri." Atunci dandu man’a oficirului, a strinsu calulu in pinteni si s’a dusu câ fulgernlu. Ne-avendu oficirulu timpu se’si înnoiască juramentulu, ne-amu uitatu ambii după lanculu, pana amu vediutu că au ajunsu pe gardiști. Atunci ne-amu intorsu din piatia fara unu cuventu. Oficirulu s’a cufundata in cugetări despre viitoriu, despre momentulu eliberarei, dra eu eramu ingrijatu peste mesura pentru părinții mei; vedeamu tdte in colori negre. Din melancholi’a ndstra ne-a deșteptată o larma ciudata, ne amu uitatu intr’acolo, adeca peste poduri, o pădure romantica de bradi asupr’a Ariesiului, care curge po langa satu, vedemu vre-o 100 femei, mare parte calare, tienendu in bracia copii mici, cu desagii pe cai; din desagi vedeai ca- pete de copii, de miei, capre, si alte animale de casa. Planșete si sbierate cumplite iti strabatea pana la meduva. Ne-amu rapeditu intr’acolo si amu intrebatu că ce este? Ce se fia domnule, au venitu ungurii peste noi câ locustele; barbatii si femeile mai tinere au mersu la lupta, dra noi betranele nepotintidse fu- girnu cu copilașii cei micuți câ ferele selbatice prin codri, unde? incatrau? nu scimu nici noi; suntemu rupti de fdme, mai alesu copii cei mici; mamele loru suntu in bataia, pazescu strimtorile muntiloru pe la „Fontanele;" nu avemu ce le dâ de mancare. Vai de noi, de eri dimindtia se audn tunurile unguriloru si puscaturile; acuma se apropie funea de pociumbu (unu proverbiu popularu, candu lâga vitielulu de po- ciumbu, pana mulge vac’a, vitielulu fuge inprejuru pana ajunge cu grumazii la pociumbu). Rele dile amu ajunsu; munții noștri cei liniștiți, unde numai fluier’a si tulniculu paetoriloru se audiâ, acuma par’că se a- propie sfersitulu iumei, asia lucru grozavu e; de stri- gări. puscaturi si bubuitulu tunuriloru resuna văile si stâncile, colcaia si sforăie unu mugetn infricosiatu ; ferele selbatice spariate din culcusiu fuga prin codrii; mulțime de vulturi in cercuri mari sbdra in aeru, de buna sdma shntiescu mortatiune; adi mane se va otarf sdrtea; va fi multa mdrte de omu, că ungurii si-au pusu in capu se cuprindă munții, dra ai noștri odata cu capulu nu voru lașa ast’a. „Dara ce socotiti d-vd- stra potea-voru romanii impedecâ se nu resbdsca un- gurii ?“ amu intrebatu eu. Da ce gandesci domnule, mi-a respunsu o baba betrana, barbatii si feciorii noștri suntu dmeni, nu tufe. „Ei, ie," a reflectata alt’a, „dara in sfirsitu omulu e omu, si nu smeu; barbatii noștri n’au arme; au ungurii arme." Asi, voru castiga ai noștri si arme. Dara n’avemu ce mancâ, a răcnită ceealalta; de mai multe dfle mancamu scdrtia de lemnu; mai bine era daca remaneamu in satu si ne omoră ungurii pe toti, amu fi scapatu de totu neca- sulu, si n’amu retacf că lupii prin munți, si in sfir- situ totu se pdte intemplă se ne invinga ungurii. „Ba- te’ti gur’a femeia slaba,“ i a disu o muiere gârbovita de betranetie, .,nu te teme. N’ai auditu preotulu ce a disu catra barbatii noștri eri candu au pornitu la bataia si ’i-a binecuventatu? „Omeni buni; se nu ve uitati că ungurii sunt mai multi, mai bine inbracati, armati si hrăniți, că noi ne batemu pentru cas’a si brazd’a ndstra, pentru acele locuri sânte, unde suntu inmormentati părinții noștri, că D-dieu e cu noi, si daca n’au potutu străbate in acești munți turcii si tartarii, cumu voru potea ungurii?" — După aceste pticine cuvente s’a pusa caravanulu in mișcare, dra noi ne-amu intorsu indreptandu’mi oficirulu sute de întrebări, ce au disu femeile pe care elu nu le intie- legea. Ajungundu in satu, ne-amu dusu la plebanulu r. catholicu Capotanu, armeană de nascere. Acestu sufletu de omu singuru a remasu in satu la romani. Era popularu, de unguri eo ipso nu avea se se târna. Amu remasu ndptea la elu. In 6. luliu demâudti’a după ce ne-amu sculată, amu ekitu afara, n’amu ve- diutu felia de omu, ne-amu intorsu la prot’a inde- reptu, unde amu fostu tdta diu’a. In 7 luliu inainte de amddi audimu de-odata pe dealuri puscaturi si strigări cumplite; racneau in catu ti se parea că in- fernala au deslegatu toti dracii sei din lantiuri. Ce se fia asta pentru D-dieu, dise prot’a, nu’i lucrn bunu. Se bătu ungurii cu romanii asupr’a satului. Eu cu oficirulu amu pornita se mergemu afara in satu. Esiudu din cas’a popii, vedu că stau pe doi tragari mari ascunsi intre ramuri doi slovaci cu drotu câ doi corcodani, cu cărțile de rogatiuni deschise. La aspectulu acesta pe langa totu nacasulu, amu ince- putu a ride. Sărmanii, de frica n’au sciutu a respunde, că de unde, candu si cumu au venitu acolo. Esindu in satu amu vediutu, că de pe dealuri se scobdra o mulțime de dmeni puscandu si strigandu mereu. Aceștia suntu unguri, amu disu eu, că-ci romanii n’au soldati regulati si haine întunecate. Dara ce insemndza pu- scaturile, pentru-că eu nu vedu romani cu cari s’aru bate. „Dara da, mi-a respunsu oficirulu traghndu-me dupe sine, vino înaintea loru; aceștia suntu ungurii; pușca de desfrenati, de bucuri’a triumfului. Se nu — 77 — spui că ești romanu, pana nu vomu dă de coman- datele trupei, nu cumva nisce rabiati in prim’a. fu- ria se te străpungă. Fii odichnitu si pentru părinții d-tale; imi reinnoiescu juramentulu, că voiu plini ceea ce amu promisn." Ve poteti imagină, ce amu simtitu pe langa tdte promissiunile lui, de si l’amu cunoscuta de almintrele omu de parola. (Va urmă). Documente la istori’a revolutiunei ungur, din an. 1848/9. (Fine.) Deci pertractarea si darea de concesiuni mai mari sdu mai mici nici nu pdte avea locu, pentru că eu nici mai multu nici mai pucinu decătu dreptulu comuna si libertatea egale nici nu voiu promite nici nu voiu -dd nimenui. Dar’ nu pdte fi vorb’a de negotiari nici pentru aceea, pentru-că nu este si nu pdte fi intre romanii seditiosi nimene, care ar’ potd asecura in numele altuia decătu in alu seu ori-ce oblegatiune sdu ar’ potea garantă, că cuventulu seu datu va fi primitu din partea massei inarmate. Pentru aceea, deci, nici nu vrdu se sciu nici de negotiari, nici de armistitie, ci totu ce vrdu a asecură de dragulu pacei, precum am spusu cu cuventulu totu-dd- un’a in publicu, asia amu dechiaratu si lui Dragosiu sdu ori cui in sensu, că cui i place, pre bas’a acestei dechia- ratiuni, a depune arm’a, si a se ’ntdree numai decătu la fidelitate cătra patria si ascultare facia cu legea, „aceluia i dau si amnestia pentru delictele politice,® dra care nu depune armele, in contr’a aceluia va fi lupta, care pentru densii nu se va fini cu libertate, nici daca voru invinge nici daca voru fi invinsi. Nefericitulu Dragosiu merghndu cu acestea in midiuloculu rescolatiloru, cari i-au multiamitu buna- vointi’a cu assassinare, dra m’a recercatu pentru ar- mistiu, pentru esplicatiunea amnestiei, pentru nego- tiatiuni; la ce, că si mai inainte, si atatu densului, catu si lui Hatvani li-amu datu de soire, că eu nu me dimitu la negotiari, armistitie si esplicatinni, si pentru procederea lui Dragosiu nu concedu că se se ’mpiedece operațiunile de resboiu. Ce amu disu, amu disu, — care pre bas’a ase- curariloru mele va depune arm’a si va recurge după gratia, națiunea va sci se fia gratidsa, dra care n’a face-o acdst’a, vdda elu. Este, deci, scornitura falsa si malitifisa, că eu m’asiu jocă cu propunerile mele, sdu că nu me-asiu sfii a aruncă cuiva curs’a cu acelea; acdst’a • nu in- cape cu ondrea mea si a natiunei mele. Prin urmare si acumu dicu, ce amu disu totu- deun’a, ce amu dechiaratu lui Dragosiu in epistol’a ce i-amu scrisu, aceea garantezu si acumu sub con- ditiunea depunerei armeloru, a pacei si a ascultarei; dar’ acdsta gratia n’o estindu mai departe de 15 dile, socotite de astadi, ci in casulu continuare! cerbicdse a seditiunei, voiu tramite potere armata regulata si concentrata, acolo, unde pana acumu din considera- E szerint tehăt alkudozăsnak, s tobb vagy ke- vesebb engeddly megadăsănak helye sem lehet, mert dn sem tobbet, sem kevesebbet, mint a kozbs jogot s egyenlfi szabadsăgot igdrni s adni senkinek nem fogok. De nem lehet alkudozăsrdl szd azdrt is, mert nincs ds nem lehet a părtiitfi olăhok kbzt senki, a? ki măsnak mint sajăt magănak nevdben bărmi ko- telezettsdget biztosithatna, vagy adott szavănak a fegyveres tdmegek rdszdrfili elfogadăsăt biztosithatnă. Azdrt tehăt sem alkudozăsokrdl, sem fegyver- nyugvăsokrdl tudni sem akarhatok, hanem mindent, a mit a bdke kedvedrt biztositani akarok, a mint szdval nyilvănosan minddg megmondtam, ugy Dră- gosnak vagy akărkinek is irăsban szintugy kinyilat- koztatom, ha kinek tetszik ezen kinyilatkoztatăs a- lapjăn a fegyvert letenni, ds a haza irănti hlisdghez s tbrvdnyirănti engedelmessdghez azonnal visszatdrni, annak politikai vdtsdgeidrt amnesztiăt is adok, aki pedig a fegyvert le nem teszi, az ellen harez lesz, mely rdsziikre szabadsăggal sem gyfizelem sem Ier gyfizetds esetdben nem vdgzfidhetik. A szerencsdtlen Drăgos ezzel elmenvdn a lăza- ddk kozzd, kik neki jdakaratjădrt orgyilkolăssal fi- zettek, ismdt fegyverszîinetre, az amnestia magyară- zatăra, alkudozăsokra szdlitott fel, mire ugy mint eldbb s ugy neki mint Hatvaninak tudtokra adăm, hogy dn alkudozăsokba, fegyvernyugvăsokba, mar gyarăzatokba nem ereszkedem, s a Drăgos eljărăsa miatt a hadi operatioknak gătot vetni nem engedek. A mit mondtam mondtam, — aki biztosităsaim alapjăn a fegyvert leteszi s kegyelemdrt folyamodik, a nemzet tud kegyelmes lenni, aki pedig ezt nem teszi, fi Jăssa. Hamis ds ravasz răfogăs tehăt, hogy dn ajănla- timmal jătszandk, vagy azokkal cselt vetni akărkinek is nem ătallanăm, ez becsiiletemmel, s nemzetem be- csiiletdvel meg nem fdr. Most is azt mondom tehăt, a mit mindig mon- dottam, a mit Drăgosnak irott levelemben kinyilat- koztatdk, azt a fegyverletdtel, bdke s engedelmessdg feltdtele alatt most is biztositom mdg, de ezen ke- gyelmet mătdl szămitott tizenot napon tul ki nem terjesztem, hanem a părtiitds makacs folytatăsa ese- tdre rendes ds fiszpontositott haderfit kiildendek oda, ekkorig a szegdny elesăbitott ndp irănti figyelembol — 78 — tiune catra bietulu poporu amagitu amu concesii a se intrebuintia numai oștiri mai mici. Ne avendu datin’a a face secretu din cugetările mele inaintea nimenui, si pre dta te impoterescu prin acdst’a, că se poți comunica acesta epistola a mea ori cu capii insurrectiunei sdu cu ori cine altuia si oblegamentuln celoru cuprinse intr’ins’a ilu asecurezu facia cu guvemulu tierei si facia cu națiunea; ba, preeumu i amu scrisu si lui Dragosiu, asia si pre dta te impoterescu, că, de cumva cineva dintre in- surgenți ar’ vot se se intielega cu guvernulu in per- sona in privinti’a dre caroru detaiuri, aceluia se’i poți asecură „salvus conductus,“ si observarea acestei ase- curari o garantezu pre ondrea natiunei. De altmintrea cetindu epistolele lui Tancu, cari mi le-ai comunicate, si cari ti-le reacludu a of, trebue se marturisescu, că afara de calumnie, denaturări ma- litidse si vorbe late nu aflu nimicii intrinsele, in catu nici pre departe n’asiu potea scdte din ele: ce i este scopulu si dorinti’a. Deci, daca cugeti, că acdst’a pdte face ceva pen- tru încetarea versarei de sânge, dă li de scire, că ddca nu voiescu a rapf, ci a fi cetatieni liberi egalu îndreptați, se spună odata ce dorintia au, eu imi dau cuventu lu, că preeumu nu me voiu invof nici odata la dumicarea tierei, asia de alta parte dorescu a’i impaciui pre bas’a dreptului si a echitatei, si dorescu pace, libertate, era nu resbunare. In acestea se cuprindu decisiunile si instrucțiu- nile mele la siîsterilerea dtale, in privinti’a caror’a iu- sarcinezu cu plenipotentia oblegatdria pre dlu colo- nela Cserey. Guvernatei iulu tierei Ludovicu Kossuth, mp. V. Scrisdrea lui Buteanu, prefectulu romaniloru mun- teni, catra majorulu Csutak. Din scrisdrea dv. adresata lui Vas. Popu, vedu, că dvdstra lucrati pentru principiele libertatei, ega- litatei si fratietatei, tare me miru, că-ci si noi ro- manii ne luptamu, pornindu din acelu principiu, si de candu amu inceputu aedsta lupta, totu mereu amu intonatu adeverat’a libertate si recundscerea esistintiei politice a natiunei ndstre; acdst’a ni-amu luat’o de devisa si pentru acdst’a trăimu si morimu; deci daca si dvdstra ve luptati pentru acdst’a, atunci intre noi nu este nici o deosebire si este dauna se versati atat’a sânge, fara nici unu resultatu, pentru că aedsta n’o pretinde si n’o aduce cu sine principiulu fratie- tate; dar’ mi se pare, că ceea-ce ne atribuiti dvdstra noue, romaniloru, că ne luptamu pentru sclavia, se potrivesce chiaru pre dvdstra, N’atnu cercatu noi a ne aliă cu dvdstra intru eluptarea libertatei, se ne recundsceti numai națio- nalitatea? N’atnu doritu noi se ve intindemu dvdstra man’a, numai se intielegeti egalitatea de dreptu asia, cumu pretinde adeveiatulu ei intielesu? — Credeti’mi, a trecutu acum timpulu de a bagă națiuni in jugu, csak kisebb csapatokat engedek hasznăltatni. Gondolkodăsombdl senki irănyăban titkot nem szokvăn csinăini, dnt is ezennel felliatalmazom. hogy e levelemet akăr a lăzadăs fbnokeivel, akăr măs ki- vel is kdzolhesse, ds az ebben foglaltaknak az or- szăgkormănyăra, s a nemzetre ndzve kbtelezetsdgdt biztositom; sdt a mint Drăgosnak is megirăm ugy bnnek is hatalmat adok, hogy ha valaki a lăzaddk kozziil valamely rdszletek irănt a kormănynyal sze- melyesen drtekezni akarna, anak jbvete-menetre „Sal- vns Conductus“ biztosithasson, s e biztosităsnak meg- tartăsăt a nemzet becsiiletdvel garăntirozom. Egydbbirănt megolvasvăn lancu leveleit, miket bnvelem kbzlbtt, miket ezennel visszarekesztek, meg kell vallanom, hogy azokban răgalmakon, ravasz el- torzităsokon ds festetlen ăltalănos nagy szavakon ki- viil egyebet semmit elannyira mm talălok, hogy mdg csak tăvolrdl sem tudnăm belblbk kivenni, mi a czelja ds mi a kivănsăga. Ha tehăt gondolja, hogy a vdrontăsnak meg- sziintetdsdre ez tehet valamit, ăm adja tudtokra, hogy ha nem rabolni, hanem egyenld joga szabadpolgărok lenni akarnak, mondjăk meg măr egyszer, mi kivăn- săguk van, dn szavamat adom, hogy amint az orszăg feldarabolăsăba soha megegyezni nem fogok, ugy a jog a mdltănyossăg alapjăn megnyngtatni dhajtok, s bdket, szabadsăgot, s nem boszut dhajtok. Ezekben ăllanak dn felterjesztdsere hatărozataim ds megbizăsaim, mikre ndzve kdtelezd felhatalmazăs- sal Cserey ezredes urat ezennel felruhăzom. Az orszâg kormânyzoja Kossuth Lajos, s. k. K Csutak 6rnagynak. A Pap Lăszldnak irt soraikbdl ugy lătom, hogy bndk a szabadsăg, egyenlbsdg ds testvdrisdg elvei mellett miikbdnek, — nagyon csodălkozom, hiszen mi romănok is azon elvbbi kiindulva kiizdUnk, ds a midta ezen kiizdelmet megkezdettuk, mindig a valddi szabadsăgot ds neinzetiink politikai Idtele elismerdsdt kialtottuk, azt tuztiik ki jelszavul, a mellett dliink s halunk. Ha tehăt ouok, is e mellett kuzdenek, ak- kor koztunk semmi kulonbsdg, ds kăr annyi vdrt ontaniok minden siker ndlkiil; mert azt nem kivănja, nem is hozza magăval a testvdrisdg elve; — de ugy- lătom,-hogy bndk a mit reănk romănokra ruhăznak: hogy a rabszolgasăg mellett kiizdUnk, ez epen bnbkre illeszthetb. Nem prdbăltunk mi bndkkel szbvetsegre Idpni a szabadsăg kivivăsăban, csupăn csak nemzetisdgun- ket ismerjdk el? nem kivăntunk mi bărmi jobbot nyujtani onbknek, csak hogy a jogegyenldsdget ugy drtsdk, a mint kivănja azt annak valddi drtelme? — El mult măr, higyjdk meg bndk, azon idb hogy 79 — in tdta națiunea, câ si in dvdstra, s’a treditu simtiulu de naționalitate, Dvdstra inca nu v’ati potutu tredi pana la atat’a, se vedeți, că aveți trebuintia de sim- pathiele romaniloru, nu vedeți, că atatu noi catu si dvdstra, stămu câ doue elemente isolate in midiulo- culu atatoru milidne de slavi. Elementulu romanu, dela Tis’a pana la marea ndgra este cu multu mai compactu, decătu alu dvbstra si nu pdte peri din sirulu popdreloru, si Ddmne! catu de bine ar’ fi de dvdstra se cugetați la acest’a, s’o cumpeniti si se castigati iubirea romaniloru, pentru-că, dieu, aveți trebuintia de ea, dra nu a ucide dmeni nearmati, a puscâ femei, prunci, a arde sate, a aduce poporulu la sapa de lemnu, a preface intrdga patri’a intr’unu cemeteriu desiertu; acdst’a se contrarieza cu dreptu- rile umanitatei, ale naturei si ale natiuniloru, si daca nu veți incetâ cu asemeni fapte barbare si tiranice, demne de popdrele selbatice — veți dâ acuși sdma înaintea Europei civilisate, că ci acdsta plaga fatale n’a ajunsț’o numai sub jugulu selbaticiloru tatari, mon- goli si turci; inca ce e mai multu, pangarescu bise ricile, preddza si* nimicescu lucrurile ce se tienu de ceremoniele besericesci si pietatea religidsa. Ei da, prietene unguru, acdst’a o poruncesce devis’a dvdstra, libertatea si fratietatea ce v’ati propusa; pre cei in- torsi asia i primiti la sinulu dvdstra, că le consumati averile si faceți câ poporulu se iea lumea in capu, pentru câ apoi, fiindu siliti moralicesce se’i tractati de unelte; acdst’a nici Ddieu nici omulu n’o pdte su- feri. Noi sunteinu gat’a sdu a trai sdu a ne preptdi, si a ne sustiend ondrea si a ne luptâ mai departe pentru principiulu nostru, sdrtea apoi va decide. Ddra națiunile, civilisate ăle Europei voru vedea-o acdst’a, si celu pucinu speramu, că ddca nu alt’a, gintile d’o origine cu noi ni voru grăbi intr’ajutoriu si ne voru mântui din catenele sclaviei, dra noi pana atunci ne vomu luptâ pana la rndrte', pentru-câ se nu ne ajunga blastemulu nepotiloru. Libertatea dvd- stra suntu furcile si egalitatea de dreptu a dvdstra este contopirea in elementulu maghiarii, a natiuniloru, cari traiescu intr’o patria cu dvdstra. Veniti-ve in ori, că-ci mai este inca timpu. Nu ve petati caracterulu naționale, că-ci dvdstra sunteti superbi si adese-ori superbi’a prdsta strica multu unei națiuni. Politic’a greșita pdte duce pre o națiune in mor- mentu; servesca de esemplu perirea si nimicirea na- tiuniloru gloridse. Dvdstra, in acdsta epoca a liber- tate!, inca sustieneti modelulu vechiului sistemu de sclavia, in „szolgabirdii“ aviticului corpus juris si ai tripartitului Verbbczianu, dvdstra adeca vreți se fiți judecători totu numai sclaviloru si nu cetatieniloru liberi, dâ, pentru că libertatea dvdstra este numai lingușire, amagire si vorba gdla. Atat’a fia destulu. Buteanu, mp- prefectu. nemzeteket igâzzunk, minden nemzetben, valamint onokben, felserkent a nemzetisdg erzelme. Mdg an- nyira nem tudtak bnbk eszmdlbdui, hogy a românok rokonszenvdre sziiksdguk van, nem lâtjâk, hogy mind mi, mind onok, mint kdt elszigetelt elem âlunk an- nyi millid szlâvok kbzepette. A român elem sokkal compâktabb a Tiszâtdl a Feketetengerig, mint az bnbkd, ds az el nem veszhet a ndpek sorâbdl, s vajmi jo volna bnbknek azt meggondolni, fontoldra velini ds a românok szeretetdt megnyerni; mert bi- zony arra sziiksdguk van, nem pedig fegyvertelen embereket dini, asszonyokat, gyermekeket agyonlbni, falukat felperzselni, a fbldndpet tbnkre tenni, az egdsz hazât egy puszta sirkertd irtani; ez az emberisdg, termdszet es nemzetek jogaival elleukezik, ds ha meg nem sziinnek az ily barbar ds vad ndpekhez illb ke- gyetlen tdnyektb'l, majd szâmolni fognak a mtivelt Eurdpa eldtt , hiszen ezen gulyos csapâs nem drte csupân a vad tatâr-, mongol- ds tbrbkjârom alatt; mdg mi tobb, a templomokba galâdolnak, az egyhâzi szertârtâsokhoz ds vallâsi ajtatossâghoz tartozd tobb dolgokat elprddâlnak, semmivd tesznek. Ugy e ma- gyar barâtom, ezt parancsolja az bnbk jelszavuk, ki- tiizbtt szabadsâguk ds testvdrisdgiik; a megtdrbket ugy fogadjâk kebleikbe, hogy mind felemdsztik va- gyonaikat, ds a fbldndpet fbldbnfutdvâ teszik, hogy azutân velbk, mint mâr erkdlcsileg arra kenyszeri- tettek, mint eszkdzbkkel bânjanak, ezt sem Isten, sem ember nem turheti el. Mi kdszek vagyunk vagy dini, vagy veszni, ds becsiiletiinket fentartani, s to- vâbb kiizdeni elviink mellett, a sors majd ddnteni fog. Talân Eurdpa miivelt nemzetei ezt szemiigyre fogjâk venni. ds legalâbb remdljiik, ha nem mâs, azon veliink egy eredetii ndpfajok sietrii fognak se- gitsdgiinkre, ds a rabszolgasâg lânczai kbzziil ben- niinket felmenteni, — mi pedig addig halâlig fogunk kiizdeni, nehogy unokâink âtka reânk szâlljon. Onok szabadsâga bitdfâbdl âll, a jogegyenlbsdgiik a nem- zeteknek, kik dnbkkel egy hazâban laknak, a ma- gyar elembe leendb âtolvasztâsâban âll. Tdrjenek dszre, mert mdg ido van, ne szennyez- zdk be nemzeti jellemiiket, hiszen bnbk biis'zkdk, ds sokszor a paraszt biiszkesdg egy nemzetnek sokat ârt. Az eltdvesztett politika egy nemzetet sirba dbnt- het; legyen erre pdlda a dicsd nemzetek elenydszdre ds pusztulâsa. Onbk ebben a szabadsâg korâban, a rdgi rabszolgasâg rendszer-mintâjât mdg fentartjâk az os Corpus Juris ds Verbbczy hârmas kbnyve szol- gabirâiban, vagyis bnbk mind csak szolgâknak ki- vânnak birâi lenni, nem szabad polgâroknak, igen, mert az bnbk szabadsâga csak hizelgds, âmitâs ds szdjârâs. Ez legyen eldg. Buteanu s. k. prefect. — 80 — Nota. 1) D. Cserey despre care amintesce Lud. Kossuth si pre care’lu impoternicise, se află atunci in Oradea-mare, că comandante teritoriale (Platzkom- maudant, tărparancsnok). La an. 1861 l’am vediutu aici in Pest’a, unde petrecu atunci mai multe septe mane si vorbiramu adese-ori despre scrisărea lui Kos- suth si despre corespondinti’a intre elu si lancu. — Cserey tramise lui Simonffy scrisărea, care acesta o speduf lui lancu prin unu sateanu romanu dela marginile Transilvaniei, de care se servise si mai in- ainte candu începuse corespondinti’a cu lancu. Asta data inse solulu nu mai aduse respunsu in scrisu ci întrebata fiindu „Ce ti a respunsu lancu ?“ — dise, facandu semna cu man’a. „Au trecutu tăte!“ —Atat’a si nimica mai multu. Simonffy primi cu uimire acestu respunsu laconica, dar nu preste multu timpu si’lu splică prin intrarea Muscaliloru, despre a caroru ve- nire lancu eră informata, precandu nici colonelulu Simonffy nici Colone. Incădi, comandantele ostiriloru ungur, dela Criscioru, nu scieau inca nimica. 2) Csutak fusese mai naiute de intrarea lui Hatvani, comandante unui corpu neregulatu, mestecatura de honvedi, guardisti, numiti „mozgă,“ si „rablăcsapat," cari facăndu dela Criscioru dese iruptiuni in veci- nulu comitatu alu Zarandului, jefuiau totu ce gasiau in cale, ăra persecutati fugiau voinicesce inapoi, o- prindu se la fruntarie, unde tieneau tergu formale, de vindeau vitele si alte lucruri de jafu jidaniloru, ce i insociau cu cârdulu că locustele. lipistol’a lui Buteanu se vede că este unu respunsu la scrisărea lui Csutak catra cutarele Vasiliu Popu, despre care nu amu cunoscintia, — si nu se tiene de corespon- dinti’a urmata intre Simonffy, lancu, Kossuth, dar’ o publica si acbst’a că unu prea interesante docu- menta la istori’a lupteloru romane-inagiare dela 1848/9. 3) D. Ioane Gozmanu, actualminte deputata din cerculu Alesdului, pre Crisiulu repede, in Bihari’a, fusese atunci (totu că deputata) tramisu de Kossuth a merge in tienutulu Beiusiului si mai alesu a Vas- cohului cu missiunea d’a molcomi poporulu care eră fărte agitatu si gata a se rescola. D. Gozmanu tienti la Vascohu poporului cuventare, prin care i îndemnă a fi in pace, totu aici scrise, din propriulu indemnu, său din comissiune? nu sciu, lui lancu un’a epistola, care dsa nu o are, dar’ alu careia cuprinsu se pri- cepe destulu de bine din respunsulu lui lancu. A. R. Romanulu in poesi’a sa poporale. XIV. Continuare: narațiunile si legendele mitice. (Urmare.) Intrămu acumu in sirulu consideratiuniloru nă- stre intru un’a gradina feerica, plina de nisce pro- ducte omenesci din cele mai frumăse si mai incan- tatăre. Intielegemu minunat'a gradina a naratiuniloru mitice său a povestiloru năstre. In ea dămu de intrăga intngutia religiunea pagana a strabnniloru; ba mai multu: de remasitie pră considerabili din primele ele- mente dure si necioplite ale credentiei său religiei omenesci. Vechimea si stravechimea loru la popo- rulu romanescu se intielege deci de sine. Productele său obiectele mitologiei fura conside- rate si splicate, alesu in tempulu nostru, in diferite moduri si din diferite puncte-de-vedere. Unii vedea in ele numai nescari reminiscentie istorice oscurate: imperati, regi, principi, filosofi, eroi divinisati; altii una simbolica mai multu an mai pucinu profunda a naturei; altii ărasi simpla si pura speculatiune fi- losofica in tipuri. De preferite e opiniunea mai noua după care sub Gestionatele persăne, animalie si alalte producte mitologice trebue se intielegemu atari fiintie ficte, despre cari omenimea primitiva credea, că de si nevediute, traiescu aievea in natura si se manifesta in diferitele fenomene naturali. Fenomenele atmosferice si solari din natura, precumu nuorii ful- gerulu si sunetulu, curcubeulu, ventulu, vijeli’a scl., ăra mai pre susu de tăte marele contrasta intre văra înflorită si fruptuăsa si intre iărn’a gerăsa si mărta, formă simburele, in giurulu cărui se cristalisara in decursulu secleloru miiele de figuri mitologice, varie după vari’a loru aperceptiune că simptome ale unora fiintie si' templari dintru una alta lume. Pre candu pamentalu omulu primitiva instinctualminte ilu con- sideră supusu sie; pre candu cu resarirea si spune- rea sărelui, lunei si a celoru-alalte corpuri ceresci din caus’a regularitate!, cu care m mădia in scurte intervaluri după olalta aceste mutatiuni fisice, usioru se indatină: pre atunci memoratele fenomene solari si atmosferice potenti, sfortiate si misteriăse i ster- nira, trebuira se’i sternăsca atențiunea si fantasi’a. Elu privi in giuru de sine la lupt’a dintre animaliele si fiintiele amice si neamice, la referintiete si cercu- starile sale de pre pamentu, si aceste le aplică intru preceperea sa copilarăsca si la ceriu; cumu vedih că se petrecu lucrurile in giurulu seu, asia si le intipuf petrechndu-se si in regiunile superiori ale ceriului. Estu-modu se preparara, adausera si straformara din generatiune in generatiune elementele mitologice, pana ce in legătură mai strinsa ori mai lacsa, in carea fure aduse prin fenomenele naturali insesi, formara fan- tastica ^istoria a ceriului," bizara ce e dreptu, dara cu tăte aceste marătia, uimităria, plina de poesia, cu tăte aceste fărte eficace intru desvoltarea ulteriăre a mentei, cugetarei, credintiei omului primitiva¹). In privinti’a acestei desvoltari a omului cu re- specta la mitologia unii mitologi distingu trei periăde, caroru noi amu adauge unu alu patrulea. In celu dintaiu preponderădia aperceptiunile animalice, va se dica varieloru fenomene naturali atmosferice li se atribue numirea, modulu de vietiuire, activitatea si proprietățile cutaroru animalia. In alu doilea jude- ’) Guil. Schwarz: Ursprung .der Mythologie, 1859; in prefatia. — 81 — cat’a omului despre cele tcmplate in natura e cea mai desvoltata; mitologi’a acestui p.eriodu ne ofere fiintie omenesci, pitici, giganti, eroi, despre cari firesce se credea, că de si acelea traiescu in regiu- nile superiori nevediute ale atmosferei, in ceriu, to- tuși traiescu intru tdte că si noi pamentenii, avendu aceleași necesitați si dificultăți, aceleași vertuti, pasiuni si scăderi naturali că noi dmenii. Periodulu alu treilea ne presenta acumu personalități divine, prin ce mo- ral’a omenimei face unu pasu insemnatu inainte, in- altiaudu-se si capetandu unu momentu si impulsu ideale potente. Pre urma in periodulu alu patrulea si ultimu fiintiele si lucrurile mitologice se scoboru pe campulu istoriei, începu a se lega si identifică cu anumite persăne istorice, cu locuri aieve esistenti, cu lucruri aieve template, si asia narațiunea mitica său povestea devine legenda, cu cuprinsu, cumu di- semu, parte intr’una privintia său alt’a istoricu, parte si mitologicu miraculosu. După aceste preliminarie, ce le tienuramu si de fblosu si de lipsa pentru apretiarea cuvenintiăsa a obiectului, se venimu si se consideramu din punctulu de vedere alu studiului nostru desu memoratele na- rațiuni mitice romane. Tesaurulu.. acestora, — că-ci adeveratu tesauru nepretiuitu se potu numi densele in poesi’a si preste totn m literatur’a rom. poporale, — pre candu de una parte', cumu afirmaramu mai susu, derivă din. comnnea fonfana -său mina de_anru a.pră frux)aosiilui mitei creatu de stravechiulu poporu ariacu, stramo- siulu gentilom mdo-europene, de alta parte- densulu sub decnrsulu desvoltarei sale seculari si milenari < palfflră cu fericire coloritulu vederosu alu ramului , V ‘ăleno-latinu dintre acele ginți. Mitulu romanu e mai A in totalitatea sa celu eleno-latinu. Nu e acestu mitu । fătuln unei fantasie neinfrenate, nascuțu buna- .ăra ⁵ că visurile ndstre in somnu, cumu după una consi- derare superficiale a mersului neregulatu si intrernptu alu naratiuniloru mitice ar’ potă cineva conchide, ci tdte, mai tdte variădia asupr’a unei si aceeași teme. Care e aceea tema? Schimbarea intre iărna si văra in natur’a fisica; „ddmn’â floriloru" adeca primavăr’a si văr’a răpită de dieitatile iernei, acuși de pitici, a- cusi de giganti, acuși de belauri, si detienuta sub pamentu său intr’un’a alta dre-care lume, ăra de acolo eliberată cu multe lupte si ostenele prin cutare erou, va se dica prin sdrele caldurosu alu primaverei si verei. Se nu ne miramu de acăsta simplitate a temei, nici de nemarginit’a variatiune, ce narațiunile mitice făcu asupr’a ei. Nu de simplitate: că-ci dăca noi astadi iărn’a din locuintiele ndstre solidu edificate, comode si bine incaldite cugetamu totuși cu doru si bucuria la venirea primaverei cu câmpii si pădu- rile inverdite, cu florile deliciăse si cu paserile sale suavu cantatdrie, cu catu mai .vertosu preocupă asta schimbare fisica mintea, cugetulu, anim’a si tdta fienti’a omului primitiva, neinvetiatu inca in asia me- sura a se scuti contr’a injurieloru anu-tempului som- bru si posomorita?! Dara nici de variatiunea temei in narațiunile mitice nu; pentru că de si mitologi’a dieiăsca a dmeniloru primitivi ni se infacisiădia astu modu mica si neînsemnata, fiindu inse că sensulu ei intrinsecu eră imprumutatu dela vocile si sioptele aduncu misteridse ale creatiunei, ea că afine in mo- dulu acest’a cu spiritulu si simtiementele interne ale genului omenescu trebui se fia pentru omu de un’a inriurintia fdrte binefacatdria, si de aceea trebui cu una potere vitale neperitdria se desvdlte din simburele indegetatu totu alte si alte forme noue. Că atari variante si formațiuni ndue din tem’a vechia se arata si la noi romanii cele mai multe său mai tdte narațiunile mitice. Despre modulu cumu se născură si se născu si astadi cestiunatele variante si forme, ne potemu face idea ascultandu aceeași narațiune mitica din giir’a a doi naratori din diferite tienuturi : unulu adauge nescari parti, altulu le omite, si ambii strămută după capriciulu individuale cutare numire, tempu, locu si' impregiurare prin ce preste cati-va ani din un’a si aceeași narațiune se făcu doue diferite, de sine statatdre. Cu catu mai vertosu la ginți diverse va fi urmatu facia cu mitologi’a primi- tiva din asemene procedura asemene resultatu in de- cursulu miiloru de ani! Totu-dăuh’a inse remase aceeași tema fundamentale, frumdsa, delicata, atraga- tdria si fruptificatdria pentru fantasia: icdn’a unei june incantatdrie si plina de gratia — in regula de proeapia imperatăsca, regale, principăsca, că si >'oii naratiuniloru mitice, cumu fă straformata si botezata prosapi’a dieiloru mitologiei in narațiunile mitice, — care juna, din gremiulu familiei si placeriloru casei parintesci răpită prin poteri si fiintie dusimane si adeseori monstrudse, ajunge in mari nevoi si necasuri, din cari o elibera prin încordări si lupte estraordi- narie unu june eroicu, remunerata de dens’a in tipu de multiamita cu amărea sa cea mai frageda. Asia in colectiunea fratiloru Schott¹) indata prim’a narațiune mitica „Fiiulu nesdravenu alu im- peratesei" ni-o arata că plănu său răpi na a belauri- loru; ăra urmatăriele siese „Serman’a fiica a taiato- riului de lemne," „Fiic’a de imperatu in cotetiu," „Fiica de imperatu că padităria de gasce," „Oglinda magica," „Dilele babeloru* si „Draculu in butea de vinu" ni-o infacisiădia alungata in pădure si pre urma edificata de viua in muru; locuindu in cotetiu; pa- dindu gascele; maltractata de mama-sa si ascunsa la hoți, va se dica la piticoti său fientie din lumea inferna; maltractata ărasi prin săcr’a sa; incantata, vrăjită si straformata in pătra cu tdta suit’a sa./ Si pre candu aceste se ocupa in prim’a linia de sărtea junei, pre atunci cele urmatărie depingu acuși mai pre largu, acuși mai fragmentariu viăti’a si restristele ’) Alb. u. Art. Schott: Walachische Miirchen, Stuttgart 1845, pg. 18—19. 14 — 82 — eroului. Anume „Copii de auru" juneti’a’i; „Impe- ratulu albu si rosiu" juneti’a si luptele lui; „Petru Fericelu," „Vilisiu vitădiulu" si „Un’a istoria din tempulu romaniloru* delinea mai alesu lupta cu belaurii si adversarii; in „Principăs’a că porcarăsa," „Vacele miraculăse," „ Arborele propritiatiunei," „Fiic’a de imperatu și mandiulu," „lulian’a Cosesian’a,“ „Diavolulu si scolariulu seu" se propunu mai cu săma cele trei lupte, ce are eroulu se sustienă; in „Fiiulu respinsu" si in „Darurile miraculăse" ni se pre- senta cele trei poteri miraculăse, cu cari e inzestratu eroulu; ăra „Mancafieru," „Pacala. „Trandafiru," „Pră frumăsa făt’a padurei" si „Nenascut’a nevediut’a," ne infacisiădia despărțirea de prim’a mirăsa si după mai multe desastre reunirea eroului cu dens’a; pre urma in „Făt’a de auru a marei" si „Florianu" ne ocure uciderea eroului prin consângeni vicleni, si revificarea lui. < Inse dăra in nici un’a nu se respica asia de lamuritu simbolic’a verei răpite si indosite prin poterile iernei si eliberate ărasi prin sărele reintine- ritu vigorosu alu primaverei, că in narațiunea mitica intitulata „Cerbulu de auru')," unde cerbulu de auru si diein’a frumăsa a eroului se elibera prin acest’a din „lumea alba," adeca din lumea neăsa si gerăsa a iernei, se scăte la „lumea verde," va se dica a primaverei, si junele erou remane a imperatî in loculu tatane-seu, imperatu din lumea vechia, va se dica sărele anului nou se presenta aici ăreși-cumu că in- teneritu facia de cel’a alu anului vechiu espiratu. Celealalte narațiuni mitice mai mice, in nurrieru de 16 din colectiunea Schott, cumu si căteva din a năstra^ si altele, ne infaciosiăda mai multu fragmente, trecu pre campulu consideratiuniloru morali si alu bunei cuvenintie, prin ce pierdură mai multu au mai pucinu din cuprinsulu loru originale mitologica. Ret suuete si reminiscentie mitologice ne oferescu cu tăte aceste si' dense. Ci se le vedemu aceste nu numai intr’ensele, ci si in narațiunile mai mari. Pre scrutatoriu ’lu astăpta aici una adeverata suprindere. Indata in prim’a narațiune mitica „Fiiulu nasdravenu alu imperatesei ,"²) acest’a inca in fasie are minte, pricepere si potere supra-umana, ca Er- cule. „Mam’a edificata in muru"* ³ *) ese cea dintaiu intru intempinarea tatane-so reintorsu din pădure, unde acest’a pentru comori de auru si argintu pro- mise dracului pre celu dintaiu ce din casa-si ’i va esf inainte, cugetandu cu acăsta promisiune la datin’a cânelui seu fidele de a alergă inainte-i la sosirea sa acasa; inse, oh fatalitate! in loculu cânelui alărga inainte i din nenorocire chiaru fiia sa; cine nu vede in ast’a repetirea procedurei conformu sărtei neindu- rate, ce oserbă Agamemnouu facia de Ifigeni’a, Ido- menu facia de fiiulu seu, si chiaru procedur’a lui Abraamu din T. V. facia de fiiulu seu Isacu si a lui lefte facia de fiica sa? Departe se fia de noi a vră prin asta se releghmu venerabilele aceste persăne ale bibliei in lumea mituriloru, decătu că in biografi’a loru nenegabilu se suscepura ici colo si unele tradi- tiuni universali omenesci si parti poetice. Mai incolo „Copiii de auru său cu perulu de auru," ') pre cari sierbitări’a perfida i ucide indata la nascere, după ce din corpurile loru crescu doi arbori de auru, ăra din aceștia taiati se face una ăie ce făta mneli de auru, pre urma din aceștia asisidere uciși si respec- tiva din intestinele loru aruncate in apa se renascu baiatii de auru ; se renascu, cumu vedemu, din apa că si Afridit’a mitologiei. Facemu de lupt’a intre principiulu bunu si reu alu lumei, acăsta base de speculatiuni filosofico-reli- giunarie la mai tăte popărele vechimei, pre care o vedemu simbolisata si in mitologi’a eleno-latina in lupt’a dieiloru din Olimpu cu gigantii, si pre care mitologi’a năstra daco-romanăsca ni-o reimprospeta a- cusi ca lupta intre dăue colori opuse, neamice, intre „Imperatulu albu si imperatulu ' rosiu ;“²) acuși sub figur’a fetei de gigante, carea maniata pe frate-so pentru-mai marea parte de ereditate, arunca după elu cu unu feru de plugu, nimeresce inse si taia nu- mai căst’a Retediatului;³)- acuși ăra in stanc’a dela Luncani, restornata după credinti’a poporului rom. de Ddieu pre una făta nefidela,⁴) intogmai cumu restor- nase munții pre gigantii nefideli si revoltători dieii olimpiani, si in alte asemeni. Tacemii de naiadele, ce le reaflamu la romanii daciani in dieinele lacului negru vietiuitărie si petrecutărie in apa;s) de soro- rile Mercuria, Vineria si Domineca, cari eroului nara- tiunei, ca cele trei sorori parce din mitologia, spuuu de sărtea amantei sale, a principesei răpite, va se dica a primaverei:⁶) de „Dămna floriloru," carea im- preuna cu Dian’a jăca pre multe locuri asia mare rola la romanii noștri,⁷) si care deși nu are scire de loculu si sărtea principesei răpite, dara se interesădia de aflarea ei, intogmai că Demeter a greciloru; de mitulu cu Minotaurulu si firulu Ariadnei, care resnna iu narațiunea năstra „Una istoria din tempulu ro- maniloru,"⁸) in care eroii asisidere omoru unu be- lauru intr’una pescera cu sute si sute de anghiuletie si ambituri, de unde i scăte numai una ăpa alu cărei mandiu fuse ingropatu la intrarea pescerei, prin ce in mitulu eleno-latinu scapa de sacrificare unu june, ăra in alu nostru se șterge datin’a de a ucide pre ămenii betrani nepotentiosi. Tacemu de deslegarea gaciturei Sfincsului, prin ce Edipu si-castiga de socia pre locast’a, intogmai precumu in ^Fiic’a imperatu- lui si mandiulu"⁹) principăs’a- e destinata de părin- tele seu aceluia, carele va se ghicăsca una ghicitura; său precumu in „Principăs’a si porcariulu" ¹⁰) peti- torii trebue se se ascundă asia, cătu principăs’a se ’) In colectiunea năstra.; ³) A. u. A. Schott, o. p. 85, 90, 121. ') A u. A. Schott o. e., p. 85, 90, 121. ²— ■«) Schott o. c., pag. 125, 282, 282, 274. 249, 296, 152, 171, 153. — 83 — nu i pdta descoperi cu ajutoriulu oclindei sale ma- gice, la din contra cei descoperiti suntu fii perirei. (Va urma). Studie dietetice popoiarie. Diet’a copilului. (Fine.) Aici dorimu a luă in considerare generala acea etate, care incepe cu nascerea copilului si durddia pana la schimbarea dintiloru. In periodulu acesta alu etatii omenesci domina principiulu, că intratele corpului se fia mai mari, de- catu erogatele, va se dica mai multa nutrimentu se intre in corpu, decatu se da afara. La omulu desvoltatu greutatea corpului seu cu esceptiune 'de urina si escremente, e un’a si aceeași in tdte dilele, ea nici nu cresce nici nu decade, si acdst’a provine de acolo, că surogatele pentru sustie- nerea'ecuilibrului acopere tdte li psele corpului. Altu-ceva este la copilu; crescerea lui este con- diționată deia aceea, că surogatele intrecu lipsele corpului intr’unu gradu Însemnata; corpulu primesce cu multa mai multa, decum are se dea. Aici nu mai avemu de a mai tracta cu o simpla schimbare de materii, ei cu o procedura, in care materiile, cari au se constitae tieseturile corpului, prevalddia asupr’a acelor’a, cari suntu destinate pentru desconstituire si regresare. Acestu faptu însemnata, acea prevalentia a nutnreî asupr’a escretiunei conditionddîa crescerea; ea e plusulu de nutrimentu, ce compune organele corpului si nu intra in procesulu combustiunei. Intre aceste premise aflamu si caus’a, pentru-ce copilulu mananca mai muitu si mai adese-ori preste di. Poft’a copilului de a mancă mai multa nu re- sulta dar’ din impacienti’a copilului, sdu din tempu lungu, ci singuru din impulsulu necesității si alu procesului chemicu in organismulu copilului. De aci dra se ne-facemu regula, că se nu tragemu sugato- riuluî, im pin si de poterea obiceiului sdft a tempului fip- sătu, nutrimentulu lui, ci se i-o damu, de cale ori cere lips’a lui si esperienti’a ndstra. Acdst’a este o mesura poternicâ pentru prosperarea si desvoltarea corpului la prunci. Așișderea si ddca copilulu intra in stadiulu alu II-lea si alu III-Iea alu periodului de copilăria, nu ne este permisa a’i detrage aceea ce’i compete pentru salubritatea corpului seu. Este constatata, că pruncii trecuti si de periodulu sugatoriului, numai diu’a mai au lipsa de nutrimentu, pre candu ndptea ei dormu somnulu celu mai aduncu. Lips’a pentru desvoltarea corpului inse e totu asia de mare, că si mai inainte. Se cere dar’ că prun- ciloru intiemMi, afora de cele 3 mancari principali se li se nraRrce numerulu meseloru inca cu doue, asia cu unudejunu si unu ajunu. înmulțirea numerului meseloru se recomanda mai vertosu din acelu punctu de vedere, că ci pre langa cuantitatile cele mari re- cerute, stomaculu nu se ingreunddia atatu de tare, assimilatiunea si formarea sângelui se usiurddia si organele corpului eliberate de totu balastulu, nu tre- bue se sufere. De alta parte dr’ nu e prd bine, ddca ’i damu copilului nutrimentulu de cate-ori ilu cere, că-ci prin acdst’a organele care contribuescu la mistuire, prd usioru se potu conturbă. Loru le trebue unu spațiu mai lungu deia o mancare pană la ceea-lalta, pentru a se potd restaură si recapetă drasi poteri noue; si' s’ar’ potd intemplă, că chiar’ atunci, candu vine pran- diulu sdu cin’a, fiendu plini de pane, se' nu aiba pofta de mancare. O mulțime de morburi resulta de acolo, că copii in decursulu dilei mananca neîn- cetata lucruri, ce nu contienu potere multa nutritiva, si cari suntu bune numai pentru gustulu limbei; dr’ atunci candu li se oferă bucate nutritărie si poter- riice, n’au nici unu apetitu. Cine n’a vediutu copii de aceia, cari, catu e diu’a, suntu totu cu pdme si pane in mana! Reulu acesta dar’ trebue evitatu si copii dedati la ordine raționala si la mancare de celu multa cinci ori pe di. Nutrimentulu celu mai acomodatu pentru copii este si remane totu-ddun’ă laptele, si adeca pentru sugători: laptele mamei loru, dr’ pentru cei intiercati si pentru cei mai mari: laptele animaleloru de casa; in lapte se afla representata cea mai perfecta meste- cate a diverseloru substantie cu apa; din elu ’si com- pune copilnlu mai bine părticelele corpului seu. (5sele, potemu dice, in lapte ’si afla materialulu celu mai corespundietoriu si mai suficiente. Inaintandu copilulu mai tare in etate, cam de 5—6 luni, atunci potemu procede la unu nutrimentu mai consistente. Din grisu, urezu, faina de grâu, amyl, arovrotu, potemu prepara căte unu pasata, la inceputu numai cu apa, lapte» si zacharu, dra mai tardiu cu supa de carne. Pasata de acest’a pe langa tieti’a mamei este mancare prea acomodata pentru prunci. Copiiloru, caror’a au inceputu a le esf dinții, le mai potemu da pre langa cele de susu, si ceva leguma, carne mdle taiata meruntu, mancari de faina si lapte; de aici potemu procede successive la man- cari mai consistente si usidre de mistuita. Cu totu de-adinsulu inse se ne ferimu de mancari picante si de beuturi, cum suntu d. e. aromaticele, cafeu’a, thea, berea, vinulu, vinu-arsulu; dra din cartofi si din pane ndgra, catra cari copii au o deosebita a- tragere, se le damu numai mesuri minimale. Facemu bine, ddca dedamu copii de acumu lă beutura de apa, insa se nu le damu apa prd rece. Copii ajunși la 2 ani potu siedd chiar’ la mds’a parintdșca, dar’ si aici trebue feriți de mancari grele, cum e d. e. carnea grasa, legumendse, aromatice, mancari si beuturi inferbentatdrie. In genere este o datina greșita, a da copiiloru din tdte mâncările si beuturile, din cari mananca părinții, si e mai con- — 84 — sultu a nu’i pune cu noi la măsa, ₄dăca nu ne po- temu retienă de a Ie da din tdte cate o bucata. Mai bine e, de a invetiă copii de timpuriu că se nu fia prd poftitori si licai. Din beuturi se Ie damu apa, lapte si ne potemu demite chiar’ la pucina bere. Nu se pdte condamnă de ajunsu disordinea ce a prinsu in tempulu mai nou radacine asia de adunce, adeca nutrirea copiiloru numai cu carne, chiar’ si la cina. De cina i convine băiatului mai bine supa, leguma, prăjituri mai usidre, pdme. De altu-mentrea dr’ se nu fimu j)rd scrupulosi intru alegerea nutrimenteloru, că-ci si din partea acdst’a se potu ivi daunele cele mai mari. Tabaculu seu tutunulu consideratu din punctu-de-vedere medicinale. Acdsta substantia nici nu se mananca nici nu se bea, totuși fiindu ea că si beuturile spiritudse o substantia care se consuma numai din plăcere, asia credemu că se pdte pune cu totu dreptulu in rondulu acestora. Afara de aceea si usulu romanescu alu limbei ne indreptatiesce la acdsta: romanulu bea tu- tunulu. Tabaculu fumatu, mestecată sdu trasu că pul- bere pe nasu ’si esprima la celu nededatu influinti’a sa in trei feliuri. Mai antaiu ’lu aflamu atacandu organele de gustu si mirosu, după aceea organele de mistuire si respiratiune, in fine sistemulu de nervi, pe care mai antaiu ilu irita si după aceea ilu ame- tiesce. Influinti’a lui este legata de nicotinu, care este unulu din veninurile cele mai poternice, intre- cându pre tdte celelalte alcaloide si materii narcotice. O picătură de nicotinu e in stare se omdre pre unu iepure de casa in 8 minute; o cantitate nu cu multu mai mare pdte aruncă chiaru pre omn la pamentu. Si ce este o picătură de nicotinu altn-ceva, decătu estrasulu chemicu alu unei foitie de tabacul Fia-care fumatoriu isi va aduce cu mari fiori aminte de ceea ce a patitu elu la prim’a sugara sdu pipa. Deca or- ganismulu omului nu s’ar’ dedă cu atat’a facilitate la tabacu, la cuantitati asia mari din veninulu celu poternicu, de securu amu potd numeră pe beutorii de tutunu chiar’ si pe degete. Numai poterea inve- tiului a consuetudinei, precumu si. dispusetiunea cea plăcută, ce causddia tutunulu, esplica estensiunea lui atatu de mare intre dmeni. Cu tdte acestea, tutunulu remane in veci peri- culosu, influinti’a lui nu se pdte controlă nici-odata. S’au intemplatu cașuri, unde omulu a tnoritu numai din doue pipe (ciubuce) de tutunu. Dintre morburile locali causate prin usulu de tabacu amentimu catarrhulu de stomacu, produsu prin înghițirea de sucu de tutunu, precumu si catar- rhele de plumani născute prin inspirarea fumului de tutunu; de aceea ori-ce tusse, precumu si stomaculu stricatu, opresce usulu tabacului. In tempulu mai nou s’a observatu influinti’a distructiva a tutunului si asupr’a meduvei spinarei, paralisandu pecidrele. Intocsicarea cu tabacu pretinde că remediu contrariu cafea tare, precumu si acide de plante. Că medicina se folosea tutunulu la doreri de capu si de facia, doreri de dinți; așișderea in contr’a carceiloru, asthma; in contr’a intocsicariloru cu opiu produce vomare secura; in contr’a morburiloru de apa. Pre din afara se usitcdia tabaculu fora succesu in contr’a peduchiloru si altoru morburi de pele. Chstirele de tutunu delatura de multe-ori obstruc- tiunile cele mai cerbicdse, si herniele încarcerate (vatematurile).*) BIBLIOGRAFIA. Asupra situatiunei, articoli si foisiăre de I. Al. Lapedatu. Acesta- cărticică de preste siese cdle de tipariu contiene mai multi articoli si foisidre, publi- cate de dn. I. Al. Lapedatu in „Orientulu La- tina.⁸ Cetitorii voru află intr’ensa mai tdte cestiu- nile sociali-nationali privitdrie la romanii de dincdce de. Carpati, tractate intr’unu modu destulu de seriosu. Ar fi de doritu, că publiculu nostru se nu trdca cu nepesare preste scrieri de acesta natura. Carticic’a costa 60 cr. v. a. si se pdte procură de-adreptulu dela autoriu, care locuesce in Brasiovu. Avemu de găndu se mai revenimu cu alta ocașiune asupr’a ar- ticoliloru si foisidreloru d-lui I. Al. Lapedatu. ’) Pre catu amu observatu si noi, cei mai multi me- dici practici condamna si despretiuescu usulu tabacului. Sunt erasi unii, mai pucini, carii vorbescu de tabacu că si de cafea cu oresi-care indiferentia, inse numai relative la persdnele adulte, candu organismulu omenesou ajunge la ma- turitate perfecta, că se pdta suferi iritatiuni mai mari de nervi; in câtu pentru tenerime, condamnarea tabacului este unanime din partea toturoru mediciloru. Dara in dilele no- stre se pare câ este unu blastemu cadiutu asupra omenimei europene, câ părinții si toti moderatorii adulti ai tenerimei privescu cu nepăsare criminale la debilitarea generatiuniloru tenere si fragede, «in totu modulu, prin tutunu. Staturile in care domina monopolulu de tutunu, se păru a incuragia bla- stemati’a acest’a prin inventiuni de sugare cu nume specidse, cumu sugare de dame, sugare de băieți etc. De aceea nu este mirare deca inteinpini pe tote stradele copilandrii urdu- rosi de cate 12—13 ani fumandu’ti la nasu cu impertinentia, pentru care in alte timpuri numite barbare, nu ar’ fi scapatu fara 12 nuiele date pe pielea gola, era deca ar’ fi fostu șco- lari ’i-ar’ fi ajunsu pedeps’a eliminarei. Betranii nostrii adeca judecă asia, câ copilandrii si junisiorii dedati la fumatu, au si apucatu pe calea coruptiunei, a ruinei fisice si morale, in societăți depravate, in care ste invetia tbte blastematiile. De aceea betranii nu se miră astadi, câ comissiunile de .asenta- tiune suntu necessitate se respingă cu celu mai mare disgustu si despretiu pre mulțime nenumerata de juni destramati si ruinati fisicesce, carii aru fi buni, precumu disese dr. Leo dela Hala, numai se impla spitalele, seu sefemna la gur’a tunuriloru. Red. Editoriu si provedietoriu: Comitetulu. <- Redactoriu G. Baritiii, secretariulu I. alu asociatiunei. — Tipografi a Romer & Kamner.