---------’-W A Acest» f6ia ese । cate 3 cdle pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii aso- ciatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 1 galbenii cu porto v poștei. r/J* rtf'SV-v TRANSILVANI’A. Fdi’a Asociatiunei transilvane pentru literatur’a romana si cultur’a poporului romanu. Abonninentulu se face numai pe cate I 1 anu intregu. Se abonedia la Coini- tetulu asociatiunei in Sibiiu. seu prin posta seu prin domnii co- ectori. ^5 --------------- Nr. 5. Brasiovu 1. Martiu 1877. Anulu X. Sumar iu: O lacrima ferbinte. (Urmare). — Documente la istori’a revolutiunei ung. din an. 1848/9. — Romanulu in poesi’a sa poporale. (Urmare). — Bibliografia. 0 lacrima ferbinte. (Urmare.) Familia Boieresciloru, seu a Dudesciloru. In Transilvani’a suntu multe familii cu numele Boier, atatu nobile, catu si nenobile, dara acelea nu sunt a se confundă cu familiele Boier de Scorei, Boier de Beriovoi si Boier de Recea. Acești trei frați, alu caroru tata a fostu Dudescu, boieria mare (magnatu) din comun’a Dudesci langa Bucuresci, fiindu-că radioase flamur’a libertatei, au ca- diutu jertfa. Fii lui au emigrata in Transilvani’a, si asiediendu-se unulu iîr Scorei, altulu in Berivoi, alu treilea in Recea, si castigandu’si merite pentru patri’a loru cea noua, au castigatu donatiuni nobili- tarie cu predicatulu din comunele unde li s’au do- nata si moșiile. Famili’a Boier de Kbvesd,'din care descindu mai multe familii aristocratice, s’au formata din fa- mili’a acestora Boieresci prin noua donatiune. Din famili’a Boieresciloru a fostu si generalulu baronu Recei, ministru presiedinte in 1848, care dnpa revolutiunea polouiloru din 1846 a fostu denumita de gubernatoru civile si militariu in G-aliti’a. Totu din acăsta familia a fostu generalulu Emerich Boer de Berivoi, care a cadiutu in 1859 la Solferino, de- spre care scriseră atunci foile magiare, că a fostu un’a din cele mai vechi si mai meritate familii ma- giare. Asia este, Boierescii sunt dinfre cele mai de frunte si mai vechi familii nobile, dara nu magiari, ci romani. In bibliotec’a lui Bruckenthal in Sibiiu se afla unu documenta din anula 1300, caudu ungurii cu sasii avendu unu procesu de mare insemnatate, au alesu spre dejudecarea acelui procesu pe unu Boeru de Scorei câ arbitru. In timpii mai recenti si chiaru iu presentu acăsta familia ocupa positiuni inalte, suntu familii de frunte. Singura acei Boieresci de Scorei, cari s’au asiediatu la Abrudu si erau proprietari nfari de mine (bai), s’au tienutu de romani pana la mărtea loru. — Boerescii suntu din timpurile cele mai vechi ruditi cu noi. Cei cu predicatulu. de Scorei suntu veri primari cu noi. Din acăsta familia e si soci’a consiliariului aulica Demetriu Moldovanu. Celu de pe urma Dudescu a muritu in secolulu trecutu câ mare logofetu (cancelaria) in Dudesci, si asia fami- li’a acest’a in Romani’a s’a stinsu, precumu am in- tielesu diu rostulu ilustrului istoricu dn. Hasdeu. In 1. luliu 1860 tn’am casatoritu ca mam’a văstra, care strălucea prin frumseti’a ânimei si prin ornamentulu de insusiri casnice; o femeia cu raru talentu, caracteru, morala, religiositate, energia si di- ligentia estraordinaria. In imbracamintele ei era inpreu- nata simplicitatea ca gusta si elegantia, care o in- altiă si mai- multu, pentru că in adeveru, tăte orna- mentele lumesci nu suntu in stare ca se acopere se- raci’a spiritului, ba togma din contra, asupr’a unui omu adeveratu cultu pomp’a esteriăra, fara valăre interna, lașa impresiune neplăcută. Mai alesu era dă- ruită de Domnedieu ca atata afabilitate, in catu ori- cine a vorbita cu ea numai odata, de a fostu betranu ori tineru, barbatu ori femeia, seracu ori bogatu, domnu ori tieranu, de sigura nu va uita-o. Ce se dicu eu, pentru care vocea ei cea sonora era o per- petua melodia, presenti’a ei o fericire cerăsca. Iubirea ei cu care v’a inbrațiosiatu pe voi, me obliga a’i de- scrie insusirile, precumu si intemplarea infricosiata a mortii ei, cu atatu mai tare, cu catu din intem- plare, afara de un’a fotografia catu se păte de pri- mitiva, alta portreta alu ei n’a remasu din acea fo- tografia. După esplicarile mele i-a succesu măiestrului in urma după multe încercări, a depinge portretulu ei, care sămana binisioru; dara de aru semană ori catu bine, „anim’a nu se pote depinge.“ Pe catu e acumu de monotona si trista viati’a mea si cas’a uăstra, pe atatu de cercetata si viăia era mai ’nainte, pre candu cu manier’a ei plăcută, cu cultur’a ei spi- rituala, cu desteritatea in music’a vocala si instru- mentala, a incantatu pe totu insulu. Dar ea n’a fostu numai unu modela de femeia culta, ci a fostu ceea ce este si mai raru, soti’a credintiăsa, mama estraor- dinaria, maiăstra in tăte lucrările femeiesci de mana, in art’a gastrologiei atatu de versata, si destăra, in- catu de multe ori s’a intemplatu, că cercetandu-ne unchiulu meu metropolitulu, ori alti ăspeti însemnați, 9 — 50 — si atunci candu bucatarăs’a era absenta ori bolnava, si era silita se pregatăsca insasi bucatele, pentru-că la satu unde ne aflămu, nu era nirnine cine s’o sub- stitue, la ocasiuni de acelea si-a castigatu celu mai mare renume si stima, cu unu cuventu, a fostu o femeia perfecta; apoi a perde o socia si mama că acesta, atunci candu viăti’a ei ne era asia scumpa, in florea vietiei, si cu o mdrte asia cumplita, e sfa- sietoriu de anima. Dara trebue se te supui sortii. Ce amu simtitu si patimitu, ve crutiu cu descrierea; destulu că „sortea m'a umilita." Unic’a mângâiere si indemnu asin avă, dăca mi-arn succede a ve educă asia, că se ti ti demni de spiritulu ei. In lun’a lui Augusta 1871 siediendu langa forte- piano in deplina sanatate, a disu: „Mama, deschide jalusiile, că nu vediu notele.¹¹ Dupa-ce s’au deschisu, a repetata: „Vai de mine mama, eu cu unu ochiu nici acuma nu vediu.“ Din momentulu acela au su- ferita doreri de capu si de ochi. Am consultata mai multi medici, toti au disu că e băla trecatăria. In- tr’aceea Aurelu care studiă in scălele din Elisabeto- pole, a cadiutu in tiphus; a fostu in mare periculu, mama văstra care ve iubea cu o iubire estraordina- ria intr’atata s’a spariatu, in catu intr’o năpte ve- diendu că’i e reu, cu capulu desvelitu numai in ne- gligăe a fugitu la oficiulu telegraficu, a telegrafatu la cei mai renumiti medici in tiăra si in Vien’a, ca nu- mai decătu se vina pe spesele ei, că-ci altu-cumu i măre fetiorulu. De acolo a fugitu înaintea monastirei calugariloru, si asia cumplita a strigata de pe ulitia, in catu călugării s’au deșteptată. Le-a strigatu se mărga indata la beserica, se se răge la D-dieu; se nu’i măra copilulu. Durerea de ochi si capu a totu crescută. Ne-amu decisă că se mărga la Vien’a, se’i curedie ochiulu;-ea inse nu a vruta se plece pana na s’a convinsa că Aurela a trecută peste crisa si pericolu. De multe ori dicea, candu o sileamu se plece Ia Vien’a: Sciu că prin intardiare o se’mi perdu lumina ochiului, dara mai vreau a fi orba, decătu se’mi parasescu copilulu sciindu’lu in pericolu. In 18. Novembre 1871 a pornita cu tataia ei la Vien’a, a remasu la fratele seu, care e medicu acolo. In 18. Decembre consiliulu medicalu ’ia decla- rata, că fără amanare trebue se’i opereze ochiulu, altumintrelea va orbi de amendoi ochii, pentru-că a intardiatu cu mergerea la Vien’a. Medicii ’iau des- coperita, că la operațiune are se fia destăpta, ăra nu adormita prin chloroformu, că-ci atunci nu s’ar potea face operațiunea, si pdte că nici nu s’ar mai deștepta. Respunsulu ei a uimita pe toti cei de fația cari așteptau se planga si se se vaiete că unu omu din poporu. Lasati’mi timpu de căteva minute, dise mam’a văstra, se me rogu la bunulu si puterniculu Dumne- dieu, pentru iubitii mei din depărtare, pentru ca- sulu candu sărtea ar vof că in asta viătia se nu ne mai vedemu; apoi aruncanduse in genunchi, s’a ru- gata cu ochii si cu manile rădicate spre ceriu cinci minute. Atunci sculanduse a disu: Ce bine că bar- batulu meu, copii mei si părinții numai spiritualmente suntu de fația, si nu vedu martiriulu meu; apoi cu o resignatiune că -a lui Mutiu Scevola dise: „Dom~:: mei, suntu gata a me supune operatiunei." Du acestea medicii o invitară se se culce cu fați’a susu si apucandu-o opta inși de mani, de pitiăre, de capu, că se nu se păta mișca, renumitulu opera- teur profesorala academiei Stellvag luanda o lantietta, ’ia pusu mana stanga pe frunte si cu man’a drăpta, in care era instrumentalii s’au apropiata de ochiti. In acestu momentu serbatorescu, soți’a mea cu o voce puternica, resoluta a disu*: „Domnule profesoru, nu pretindu dela dta lucru care întrece puterea unui muritoriu, dăra cugetați rogu-ve, ca suntu mama la patru copii, suntu soți’a unui barbatu, pe care ’lu iubescu mai multu decătu viăti’a mea, si ei pe mine; intru asemenea, am părinți doiosi, cari toti departati de aici, nu sciu in momentulu acesta ce se intempla cu mine; altmintrelea cu totii in genunchi, si-arti inaltia rogatiunele la Atotu-poterniculu. Totu ce ceru dela dta este,- se fii consciintiosu. „Ti promită domna serbatoresce," ia respunsu mediculu. „Dum- nedieu se’ti conducă man’a," ia disu mam’a văstra, privindu cu ochii spre ceriu. Atunci mediculu im- plantandu lantiett’a adaticu in ochiulu ei, iau taiatu o vena care scurtanduse iau deformata ochiulu. So- ți’a mea n’a scosu unu văieta, nnu tîpetii; dara me- dicii voioși de fericitulu succesu alu operatiunei, au gratulată renumitului profesoru. Soți’a mea radi ca n.- duse după patu a ingenunchiatu la loculu de mai înainte, radicandu ochii si manele spre ceriu a disu: Multiamescu ’ti tie Dăm ne, ca mai redata iubitei mele familie! După aceea a mersu si pe rendu a datu man’a cu toti cei de fația, a dictatu unu tele- gramu, prin care ’mi facea cunoscuta succesulu feri- cita. Indata apoi medicii ii legara amendoi ochii, intru așteptarea vindecarei, si ’iau deslegatu numai după trei septemani. Atunci a observata cu bucuria, că ochiulu stingu e mântuita cu totulu; ăra ochiulu dreptu de si nu vedea cu elu, dara nici urm’a ope- ratiunei nu se mai cnnoscea. Ve poteti închipui ne- marginit’a mea bucuria; parea că nu’mi era spre bine, nu poteamu aștepta momentulu reintărcerei ei in pa- tria. Ne-amu intielesu că ea se plece in 18. lanuariu inpreuna cu fratele ei din Vien’a; ăra eu se mergu inaintea ei. lutr’aceea se interoplă organisarea jude- catorăsca, candu pe mine din Fagarasiu me stramutara la Sibiiu, unde in 16. Ian. sosindu si primindu dela mam’a văstra o epistola cu datulu 9. Ian. scrisa de man’a ei propria cu atata dulcetia, cătu tdte literele le-amu sarutatu, fiindu acumu pre deplinu odichnitu, nici prin gandu nu mi-a trecuta, că preste 48 ăre eu se fiu cehi mai nefericitu in lume. In 16. Ian. deminăti’a sculandu-se soți’a mea din patu, a obser- vata nisce pete roșii pe pieptu, si durere de capu. Fratele ei a visitat’o, dara nu i s’a parutu suspitiosu; cu tăte aceste mam’a văstra a remasu in pata, mai tardiu fiindu’i mai reu, au ehiamatu pe mediculu — 51 — Drasche. Acesta inca a disu, eh ceva bdla nu e, dara fiindu-că in 48 de dre are se se reintdrca in patria, ar fi bine a se consulta si alti medici. Au chiamalu: dara pe dr. Vertheim si Scoda, ceștii din urma cu nume europenu. Au cercetat’o. Atunci soți’a mea intrebă glumindu: „Spune’mi, domnule doctoru, pociu plecă poimane, că ci barbatulu meu me iubesce tare, si ddca ’iasiu scrie că se amana calatori’a, tare s’ar supera." Consiliulu medicalu a respunsu, că pdte pleca fbra grija, că-ci caletori’a inca ’i va fi spre bine. De cătra săra fiindu’i si mai reu, mi-a telegra- fatu cumnatulu meu: „Netti s’a bolnavitu momen- tanu, se fii inse odicbnitu. Dr. Vertheim, Drasche si Scoda o curdza." Acestu telegramu fiindu adre- sata la Fagarasiu, nu l’amu primitu. In 17 Ian. amu primitu altu telegramu totu la Fagarasiu: „Netti e periculosu bolnava. Vino indata la Vien’a.“ Nici acestu telegramu nu l’amu primitu. In 18. lanuariu sdr’a, candu eram se me culcu, că in alta dina se pornescu inaintea consdrtei mele, primescu unu tele- gramu de cuprinsu: „Netti e mdrta. Dispune despre trupului ei, eu suntu desperata." Fiindu-că eu de- spre bdl’a ei n’ăveam nici cea mai pucina cunoscintia, din contra cu bucuria amu apucatu a ceti socotindu, că me incunosciintidza despre plecarea ei din Vien’a, amu venitu in confusiune, l’amu cetitu mai de multe ori, fbra se’lu intielegu; in fine amu lesînatu. Candu m’amu deșteptată si amu vediutu tristalu adeveru, si că ce amu perdutu eu si voi, mi s’a intunecatu lu- mea intrdgacapulu ’mi ametiă si picidrele mi se clatineau. In 22. Ian. a sositu trupulu ei la Elisabetopole intr’unu sicriu de arama, alu cărei cdperisiu e din glaja, incuiatu fiindu hermetice, din causa că a mu ritu in versatu, Care grassă pe atunci in Vien’a; si fiindu-că medicii cei vestiti nu 'iau cunoscutu bdl’a, ne putenduse desvolta, o a. sugrumata, si asia a ince- tatu a bate cea mai nobila ânima, care a esistatu candu-va pe acestui .pamentu. A moritu departe de toti aceia cari o iubeau pe ea după meritele ei, si pe cari ea asemenea îi iubea. Optu dile după inmormentare m’am dusu in cripta, am cercetatu, mi-amu luata ultimulu adio dela ea. Era inca mai frumdsa că in diu’a inrnor- mentarii. Dormi in pace suflete dulce, sufletu seninu, că-ci noi vomu spune din generatiune in generatiune, ca tu ai fostu martir’a familiei, pentru-că ochii tei cei frumoși, mari, inteligenti s’au stricata, de unde si mdrtea ti a urmatu, de nenumeratele nopți fara somnu, priveghiandu si numerandu tdta resuflarea cu deosebire a copiiloru tei. Noi ’ti vomu păstră santa memori’a ta; de si trupesce te-ai departatu, in spi ritu te afli intre noi. Voi tubitiloru mei copii siliti-ve se fiți in virtuti, curacteru si cultura asemenea mamei vdstre. Atunci numai veți potea fi fericiti. Cu deosebire fiți mândri de mam’a vdstra, că-ci ea a fostu o femeia, cărei asemenea a rare-ori se nasce, ea a fostu o femeia, care intrunia tdte calitățile pe caii intieleptnlu Will le enumera iu sfatulu lui cătra fetioruhi seu, candu îi recomanda ce soția se’si alega. Era eu me voiu încerca a me consolă cu poetulu, „de si eu in asta lume bine nu voiu avea, dar’ acolo intru inaltime ddra ne vomu vedea." Eta ce dice Gaztt’a si Federatiunea in anuntiulu funebrale. — Asemenea a scrisu si Hermannstadter Zeitung. „losifu Sterca S iul a tiu, asesore la Curtea judecatordsca in Sibiiu, in numele seu, alu fiiloru minoreni Aureliu, Fia viu, Alexandra si Traiauu, alu parintiloru: advocatnlu provinciale Etvesiu si mum’a An’a, a fratelui dr. Etvesiu, aduce la cunosciuti’a nu- merosiloru sei consângeni, rudenii, amici si frați cu- noscuti , cum-că consortea sa, A. n a S i u 1 u t i u n. Etvesiu, după unu morbu numai de 24 dre a re- pausatu in Domnulu in diu’a de 18 lanuariu a. c. in etate numai de 31 ani, in Vien’a. Remasitiele pa- mentesci ale in Domnnulu adormitei se voru trans- porta la loculu nascerei si cript’a familiei in Elisa- betopole. Repausat’a eră unu sufletu nobilu si serinu, con- sdrte credintidsa, mama prea-solicita, fiia reveritdria de părinți, sora plina de afecțiuni fratiesci, consan- gdna si patridta multu iubitdria de națiunea romana; după frumds’a cultura a ânimei si distinsele ei cali- tati fii in adeveru unu exemplariu raru de credentia si iubire conjugale si de mama; in crescerea copii- loru nu numai cea corporale, ci si iu moralitate, re- ligiune, purtarea de buna cuviintia si desvoltarea ca- litatiloiu loru spirituali si dedarea loru la continua ocupatiune dela prim’a etate infantile, nutrindu si im- plantandu in peptulu loru cu unu focii raru si exal- tatiune de miratu simtiementele cele mai nobili ro- mane, cu devotamentu raru, cu tdte că nu era nă- scută romana; de unde ’si câștigă stima si iubirea romaniloru cunoscuti pe tdte locurile. Dupa-ce in- vetiă a scrie si ceti romauesce, a compusu mai multe piese romanesci pe piano. Multi romani voru sus- pină după binefacatdrea si ajutatdrea loru in lipsa si strimtori, Imbarbată cu ambițiune pe junimea romana, că prin cultura si franchetia se desude a mișcă cerulu si pamentulu, spre a inaltiă prosperitatea românismului. Amu auditu din rostulu eternu fericitului Mece- nate si tata adeveratu alu românismului Alexandru Sterca-Siulutiu conte de Rom’a si metropolitu, calificarea conduitei repausatei, candu in Vâlcele imi reflectă: Acdsta este o femeia in tdte privintiele, pre- cumu a destinata Ddieu se fia femei’a. ^Fia’i teriu’a usidra si memori’a neuitata! adaugemu si noi din cho- rulu amiciloru familiei eminentu romane!" (Gaz.) „(t Necrologu) losifu St. Siulutiu de Car- penisiu, judecătorii! la trib, distr. din Sibiiu (mai in- ainte asesoru la tribun, urbar. in Fagarasiu) cu inima infranta de dorere anunția preamatur’a si neastep- j tat’a mdrte a junei sale sqcie An’a născută Edtvbs, . * 9* intemplata in ¹⁰ ’ .. oe suni¹’-' ₄ - carea, cu ca- oc potă intărce in sinulu si-a datu sufletulu ei celu nobile a Creatorului. Mărtea ei o deplangu, din- preuna cu doiosulu sociu, minorenii prunci: Aurelio, Flaviu, Alesandrin’a si Traianu; asemenea o gelescu doiosii părinți: advocatulu Eotvos si mam’a An’a, pre- cumu si fratele ei dr. Daniela Edtvos din Elisabetopole. Acăsta nobila fiintia, de aprăpe rudita cu gener. Clapca, br. Babartzi si multe alte familii fruntasie din Ungari’a, de si nu era de nascere romana, au iubitu inse națiunea sa adoptiva cu aceeași afecțiune, cu carea iubiă pre sociulu seu, caruia in cursa de 12 ani ai fericitei căsătorie ii fusese deliciele vietiei con- jugali, fala si lumina, geniu tutelariu alu familiei, esemplariu de virtuti, soci’a si mam’a admirata si iubita nu numai de ai sei, ci de toti cunoscutii. Abiă căsătorită, puse tăta silinti’a a invetiă limb’a romana, pe care o vorbiă cu predilectiune si cu unu dulce ac- centu curata, ce era plăcere a ascultă. A escelatu in artea musicale, vocale si intrumentale, a compusu mai multe piese romanesci, d. e. „Abrudan’a" s. a. Au ajutatu cu bani si suatu pre multi studenti lipsiti, si ămeni din poporu. Pentru binefacerile si amabi- litatea ei au fostu iubita că un’a mama de totu po- porulu din pregiuru asta feliu, in catu au pusu pre toti in uimire condolenti’a si planșetele poporului adunatu la scirea cea trista despre mărtea ei. Man’a cea cruda a neinduratei morti o rapf in flă- rea vietiei, numerandu abia 31 de ani. Remasitiele pa- mentesci se voru transportă dela Vien’a in Transilvani’a si se voru depune spre eterna repausare in cript’a familiare din Elisabetopole. — Fia’i tierin’a usiăra si memori’a neuitata !“ (Feder.) Din famili’a Mamei văstre, ai cărei părinți suntu ămeni cu stare buna, intielepti si cu fric’a lui Dumnedieu, a fostu generalulu Ernestu Kiss, pe care austriacii l’au spendiuratu in 1849 in Aradu, consan- gănu cu socra mea. Despre acesta e de insemnatu, că a fostu celu mai mare cavaleriu in tăta armata austriaca. Că colonelu la regimentulu alu 2-lea de husari transilvăneni mare parte romani, a imbracatu regimentulu intregu pe spesele sale cu uniforma a- nume croita pe trupulu fiesce caruia din panura fina. Era imposantu, ilu admirau toti. Averea lui candu s’a confiscatu s’a pretiuitu in dominie, castelle etc. la unuspredieoe miliăne. Generalulu Klapka, cum- nata cu socrulu meu. Mam’a văstra a fostu unica, care ne fiindu romana, s’a asimilatu cu națiunea ro- mana. In § luni după casatoria a invetiatu limb’a romana cu perfecțiune asia, in cătu in 15. Februariu 1861 gratulandu diu’a nascerei unchiului metropoli- tului, pe cum mi-a mărturisită betranulu, n’a sciutu ce se admire, frumseti’a scrisărei, cărei asemenea de mana femeiăsca inca nu vediuse, ori stilulu si orto- grafi’a corecta, Eu amu portatu din copilăria unu diariu prea interesanta, care inse au peritn, si acuma me voia restringe a descrie pana inca ’mi suntu in viua me- moria, evenimentele cari au interesa pentru famili’a năstra si cari s’au petrecuta cu nei, fara a face po- litica. începu cu anulu 1846. In anulu acesta s’au inceputu, o nelinisce si o ferbere mare in munții apuseni. Era mare temere de o resculare formala din partea baiasiloru, cari isi vedeau amenintiatu viitoriulu si esistinti’a loru, din causa ca au venita la Abrudu unu domnu din Vien’a cu numele Hpcheder, despre care se dicea că sta in legatara cn tăte auctoritatile politice si finantiari din Vien’a. A vrutii cu totu pretiulu se cumpere proprietăți si mine (bai), că se se incuibe acolo. Popo- rulu amenintiă si înjură, că acela care ii va vende mine, e tradatoriu. Dintaiu au incercatu cu tatalu- meu. promitiendu’i sume enorme, chiaru si pentru mine părăsite, numai se’lu câștige in partea lui; ăra tatalu meu ’ia respunsu, că nici pentru unu milionu nu va vinde, ,,că dintre membrii familiei năstre nici odata n’au fostu vendiatori, cu atatu mai pușinu voiu fi eu.“ S’a latitu fairn’a in regiunea intrăgq,, că acăsta societate cu miliănele ar fi esploatatu minele in Brasili’a, cu lucratori străini, din care causa baiasii vechi au trebuitu se emigredie de acolo. Pe langa tăte acestea s’au aflata ămeni, pe cari i-au orbitu banii. Hochheder s’a facutu proprietariu, au inceputu a rădică ziduri colosale; inversiunarea a crescută infricosiatu. Hochheder numai inarmatu si insocitu de altii se arată pe strade; dara fiindu spriginitu si de politia, si-au continuata operațiunile sale, pana candu poporulu inversiunatu au navalitu asupra zidirilorti, pe care le-au derimatu si facutu asemenea cu pamentulu. De atunci nu s’a mai au- ditu de numele lui Hochheder. Totu in timpulu acela s’a respanditu scirea si spaim’a peste tiăr’a intrăga, că in. muntii apuseni se pregatesce a dou’a editiune a revolutiunei lui Hor a, astadata prin o femeia cu numele Varga Catarina, despre care ungurii tienea că ar fi magiara, din con- tra romanii munteni, cari o numiau de comunu „Dămn’a năstra," după spus’a ei o priveau de ro- mana si de Dîn’a muntiloru. Acea femeia, carea avea connexiuni cu mai multi advocati din Pest’a si Ungari’a, la inceputu sub pretestu că vrea se apere procesele iobagiloru facia de domnii pamentesci, luă prin comune infor- matiuni, si se departă, precumu dicea ea, se confe- reze cu advocatii din Pest’a; peste 2—3 luni ăra se intornă. Tăte încercările regimului de a pune man’a pe ea, au fosta desierte, pentru-că acuma acea femeia ajunsese a fi tribunulu poporului. In tăte Dominecile tienea adunari poporali, pe cari le ânuntiă mai înainte. La ea se adună poporulu cu miile. La aceste oca- siuni ea nu mai cerea dela comune informatiuni, ci Ie tienea cuventari, le spunea cumu elicea poporulu, „cuvente dulci despre libertate;" le dicea ck Ddieu a creatu pe omu liberu si ck numai tiranii l’au su- pusu, prin urmare, se nu mai faca robota s. a." Isi pdte imagină ori cine, la ce gradu ajunsese fanatismulu poporului pentru ddmn’a loru. Temeritatea acestei femei devenise asia de departe, in catu venea in dile de ftergu la Abrudu calare pe unu calu albu, cu unu biciu (Reitpeitsche) in mana, dara nu cutediă nime- nea se se apropie de ea, de si era porunci aspre, ca ori unde se va aretă, se o arestedie. Lucrulu de- venise seriosn; ck-ci cuventarile ei se latiau câ ful- gerulu in tdte părțile. Interventiunea cu bracia ar- mate gubernulu nu avea curagiu se o cdra, din causa ck poporulu din acei munți era cunoscuta câ dmeni cu capulu a mana, cari mai de multe ori s’au op- pusu la asia numitele brachia militaria; apoi agita- țiunile acelei femei apucasera a lua dimensiuni prea mari. Asia dara spre a o potd aresta, auctoritatea venL la ide’a -unui planu strategicu, pe care apoi vicariulu diecesanu de atunci, mai tardiu mitropolitulu Andreiu br. de Siaguna, l’a si executatu cu multu curagiu si resignatiune. Cu finitulu an. 1846 venindu archimandritulu vi- cariu Andreiu Siaguna la Abrudu, a petrecutu timpu îndelungata acolo; ospitalitatea Abrudeniloru au a- trasu simpathiile dspelui catra densii. Mai alesu cu tatalu meu a legatu mare cunoscintia; după aceea la: ocasiune data isi descoperi dorinti’a sade a vedd pe Catarina Varga si a o asculta cumu vorbesce. „Ni- micu mai usîoru decktu acdsta," fii respunsulu pă- rintelui meu, „ck-ci densa tiene in tdte duminecile adunare de poporu, dupa-ce Ie publica inainte loculu adunarei. In diu’a de Apa-botdza va tiend adunarea de înaintea besericei in comun’a Isbit’a»" După acdsta au intreruptu conversarea asupra acestui obiectu, si cktu a mai stătu in Abrudu, n’a mai vorbita despre Catarina Varga. In ⁶/₁₈. lanuariu 1847 in diu’a de santa Apa- bot&za vicariulu Siaguna si-a luatu remasu bunu si s’a dusu din Abrudu. Abrudenii cugetau ck s’au in- torsu la Sibiiu, in adeveru inse elu a mersu cu vice- comitele G. Pogăny dea-dreptulu la Isbit’a, unde era poporulu adunatu in mare numeru in beserica, si cari nu incapeau, in giurulu besericei. Sosinda elu acolo, poporulu i-a facutu locu. Intrandu in beserica, s’a facutu sgomotu, ck-ci toti isi îndreptară privirile intr’acolo, intrebandu unii pe altii, ck cine sunt acei străini. Au nu vedeți, respunsera unii, ck acela cu sant’a cruce pe peptu e vladiculu nostru. Dupa-ce esira dmenii din beserica, vicariulu generalii schimbă ckteva vorbe cu dmenii, apoi ăi cu Catarina Varga, care se află de fația, apoi o luk de brațiu. Atunci poporulu inceph se si dica: ^Uita-uita, vlădică nostru a datu in vorbe cu ddmn’a ndstra! Uite-uite, au lu- at’o de brația! Auditi ce’i dice, „poftiți ddmna in sani’a mea, mergemu cu totii la părintele; va fi tim- pulu prandiului, poftimu." Ddmn’a după puțina re- aiouv. ea vicecomitele cu ci- fratele meu Dionisie, pe cari anume i-a pu.— ₜ gutia că se’lu insotiasca in acelu voiagiu, carora nu- mai atunci li-a descoperit» planulu ce’lu avea cu Ca- tarina Varga, candu era se plece săniile din Isbit’a indereptu cktra Abrudu, va se dica, candu au esitu din biserica. Poporulu au aplaudatu, s’a datu la o parte, a facutu locu. — Mei! dara săniile rnergu că fulgerulu, au trecutu de cas’a părintelui. Uitati-ve dmeni buni, ddmn’a ndstra s’a redicatu in sania, vrea se sara afara, vladic’a o tiene încleștata. Auditi cktu a strigata: „Nu me lasati, fratiloru!" Tradare! In momentulu acela o resunatu din mii de guri tradare! tradare! Era o confusiune cumplita, unii au fugitu după arme, altii după calariile loru, altii pe diosu s’au aruncatu după sania, dara tdte in de- siertu, ck-ci săniile s’au dusu că fulgerulu, dra po- porulu o remasu uimit», parea ck s’ar fi deșteptată dintr’un» visu. Conformu planului facutu mai de inainte, in Zlatna au asteptatu alte trasuri, cu cari au dusu pe Catarina Varga in cetatea Belgradului. Intru adeveru, ddca poporulu infuriatu prindea atunci pe Siaguna, era se se intemple unu mare scandal», elu o patia intocma cum a patit’o Dragosiu in 1849 in Abrudu. Poporulu care in anulu urmatoriu 1848 a devenita liberu, a pastratu dulci suveniri ddmnei loru, dra arestatoriului contrariulu. In desiertu spunea poporului ori si cine, ck Catarina Varga n’ani avutu influintia asupra eliberarei loru, le diceamu si eii de multe ori, elu inse nu ne credea. — Siaguna n’a a mai cercetatii acei multi clasici, pe cari in totu anulu ii cercetă calatorii din Anglia, Germania, Frância, Italia etc. Firesce, aceștia veni a vdr’a, nu Ia Apa-botdza. (Va urma). Documente la istori’a revolutionei ungur, din an. 1848/9. Corespondente relative la luptele romaniloru din Tran- silvania cu ungurii. (Continuare dela Nr. 1.) Promisesemu mai demultu onorabililoru mei ce- titori, ck voiu publică niece documente relative la lupt’a dela.ân. 1848/9 intre magiarii si romanii din Transivani’a; acum veniu a inplini acea promisiune, care se amenase din causa, ck cu ocasiunea mutării locuinței documentele aceste se mestecaseră cu cărțile din biblioteca si cu ale redactiunei si nu le potui găsi pana in lun’a lui luliu, candu eramu in ajunulu plecării la sesiunea soc. acad. Le promisesemu amicului meu. A. P. I., sciindu ck se ocupa de istori’a aceloru timpuri pururea me- morabili, si, de un’a parte acdst’a m’a retienutu de nu le-amu datu mai nainte publicității, dra de altș parte, ck însumi aveamu cugetnlu de-a compilă un’ă istoridra a revolutiunii ung. dela 1848/9 după inse- — 54 — mnarile, ce mi le facusemu inca, de pre atunci, — dar’ si osebitele ocupatiuni, cari me distrageau in mai multe laturi si așteptarea, că vre-unulu dintre barbatii noștri, cari luaseră parte activa in luptele dela 1848/9, va scrie si publică istori’a aceloru lupte, au fostu mai alesu caus’a, că am intardiatu cu publicarea acestoru corespondentie. Le pnblicu acum, si credu că ele n’au perdntu nimica din interesulu loru; on. cetitori voru judecă: dre după 26 ani plini de invetiatura, schimbafau magiarii politic’a loru facia de romani? si că noi tie- nemu dre politic’a martiriloru noștri? Invetiat’amu noi a’i urmă? Disciplinatu-ne-amu spre a operă so- ₜ lidari? Cu unu cuventu, progresat’au caus’a romana, său că au regresatu de atunci in cdce? Si dăca a re- gresatu, ce este caus’a regresului? etc. Aceste corespondentie suntu menite a reversă lumin’a asupr’a missiunei lui I. Dragosiu, asupr’a ope- ratiuniloru lui Hatvani si a înlesni deslegarea enigmei: Pusu-au cursa romaniloru prin misiunea lui Dragosiu? său că dorinti’a de pacificatiune a gubernului revol. au fostu sincera, si că prin urmare catastrofa dela Abrudu este a se atribui numai neghiobiei lui Hatvani. Aceste si asemene cestiuni ceru deslegare, spre a se lamuri adeverulu istoricu palmuitu de catra cei mai multi scriitori magiari si străini, cari tractandu isto- ri’a revolutiunei ung., s’au ocupatu si de luptele ro- maniloru cu magiarii. Romane că se spunu genesea acestoru corespon- dintie si intemplarea, prin care eu am devenita in posesiunea loru. Acesta va fi obiectulu unei scrieri speciale, care va cuprinde mai multe detaliuri rela- tive la luptele romaniloru in genere si ale celoru din munții apuseni in specie. Alesandru R-omânu. I. Domnului prefectu Avramu lancu. Libertate, ecualitate, fratietate! Frații o ru romani! Ascultati cuventele procese din adanculu sufle- tului unui unguru care ve iubesce cu sinceritate, si ve voiesce binele din ânima. Romanii si magiarii, că doue elemente isolate intre atate milione de slavi, au neaperata trebuintia de cea mai intima fratietate, că-ci asia le va fi asi- curata esistinti’a; deci vendiatoriu alu națiunii sale e fia-carele sămena imparechiari, ura, si aduce ver- sare de sânge intre aceste doue națiuni sorori. Rescolarea vdstra s’au intemplatu prin sumutiarea blastematei politice austriace, ce fă croita pentru a ne debilită, a ne apropiă peritiunea. Acesta e unu lucru ce nu se păte face nefacutu, inse îndreptarea lui aterna dela voi romaniloru, de veți aretă că din voi nu a peritu inca nobilulu sufletu alu vechiloru pomani, strabuniloru voștri, nici a degenerata acelu sânge intru atat’a, că se nu mai trasara in vinele văstre la sântele numiri de patria si naționalitate. Deci rogu-ve in numele națiunii mele, că armele, cari le redicarati in contr’a ndstra, se le depuneți, au mai bine se le intdrceti in contr’a inimiciloru co- muni ; precepeti acelu spirite de carele e petrunsa si însuflețită acum Europ’a tdta, se avemu aceiași inimici, si că frați imbracisiandu-ne, se gustamu dul- căti’a libertatei. Națiunea magiara ve ofere generositatea inca odata si mai pre urma, intorctmdu-ve, ve aștepta drepturi, iubire, si ertărea patriei pentru retacirile politice, ărâ din contra sterpire, depopulare prin focu si feru; —- deci alegeți binele de reu, si nu ve arun- cati in adanculu celu întunecata alu peritiunii, că apoi se portari blastemulu stranepotiloru. Pre scurtu ve provocaiu; inse credu, că aceia, cari intru adeveru dorescu fericirea natiunei vdstre si intielegu pre deplina spiritulu libertății, —cu unu cuventu: cei ce au in ceriu unu Dumnedieu si pre pamentu un’a patria, se nu pricăpa cuvintele mele, nu credu, nu e cu potintia. Datu in Vaskdh 21 luniu, 1849. losifu Simonffy, mp. comendatoru de Brigada. II. Domnului comendatoriu de Brigada losifu Simonffy. Libertate, ecualitate, fratietate! Frații or u magiari! Ascultati cuvintele purcese din adanculu sufle- tului unui romanu sincera. Aceste sânte principie ne deșteptară din adân- cimea in care ne apesara varvarii sute de ani; pen- tru aceste amu redicatu cereri la locurile cuvenite; pentru acestea, că se nu fia necunoscute, am redicatu arme, ne-amu versatu sângele, si a ni’lu versă pen- tru libertate suntemu resoluti pana va mai curge sânge in vinele ndstre; dea-si părerea Europ’a, ju- dece poporale civilisate, noi ne luptamu pentru liber- tatea ndstra cea opresa de a secleloru nedreptate. Fratiloru, crede-neti (sic) noue, că noi prea lu- minata vedemu si prea solide credemu, că in aceste doue patrie sorori magiarulu de esistintia si viitoriu nu pdte vorbi fara de romanu, nici romanulu fara de magiaru. Credemu si prea luminata vedemu, că preste noi si voi adi-mane voiesce se dea man’a unu elementu giganticu, care in scurtu tempu ne va in- necă, si nu voru remană decatu urmele esistintiei ndstre. Ambe părțile vedemu, că periclulu ne amenintia inca de aprdpe, si totuși nu potemu iutielege, nu. scimu din ce cause pism'a său ddra superbi’a, isi mai invertesce sabi’a intre noi si voi, că nici in agonia se nu potemu vorbi de aprdpe. Noi cu dorere privimu la scen’a care s’a intem- platu in asta patria, si in care si noi amu fostu si- liti a luă cea mai mare parte; se credeți inse dom- niloru, că rescularea ndstra nu s’au intemplatu prin amagirea Austriei (după cumu d-vdstra reu eunteti — 55 — informați), ci/pre noi ne au. resculatu nerecunăscerea nationalitatei politice, tiraniile si varvariile feudalisti- i si aristocratiloru Transilvani magiari, pe cari po- nta in asta epoca nu le-a mai potutu suferi, si cari inteliginti’a s’a scârbita cu totulu; — amu fostu siliti a ridică arme, a le portă in contra ace- luia, care mai de aprăpe ne tiranesce, si se vede a ne apesă esistinti’a politica, despre ce ve va certifică istori’a, imputandu crim’a cui va fi dreptu. / Ne provocasi frate, in numele natiunei magiare: se depunemu armele, ma se le redicamu asupr’a tira- niloru si asupritoriloru comuni. Crede-ne frate, că cu cea mai mare sfasiare a ăuimei trebue se mar- turisimu, că noi pana acumu armele pre dreptulu le amu intrebnintiatu in contr’a apesatoriloru noștri; inse prin acăsta mărturisire nu voimu a deonestă caracterulu intregei natiunei magiare, nu, de acăst’a ferăsca Domnedieulu popdraloru! Ci voimu a ve de- șteptă pre voi, si a ve aretă, ca intre voi e vermele ce ve rdde radecin’a si ve sapă fundamentulu unui viitoriu, care vi-lu poteati promite eternu; in sena- tulu vostru s’a veritu resbunarea intrjupata, si cu sic’a Clodiana sub vestmentu isi dissipă veninulu seu, că se nu ve poteti apropiă simpati’a unui poporu deia natura compacta, spre â nu se potă nimici in mo- menta, dar’ nici in tempu; — ca se nu ve poteti in- susi sincer’a amiciția a. unui poporu din secle vir- tuosu, după cumu Bați potutu vedea si cu man’a lip- sita de arme, si după cumu vi-ta voru mai aretă voue tempurile cele critice cari ne amenintia in viitoriu. Fratiloru, spiritulu de carele e petrunsa si însu- flețită Europ’a, că unu fulgera mai elastica străbată la sufletulu nostru decatu la alu ori cărei alte națiuni, care a mai vediutu pana' acumu radiele¹ libertății. Libertate, ecualitate, fratietate, aceste principie suntu devis’a ndstra, aceste tesaurulu, si celu mai santu obiectu, pentru carele si cu care traindu suntemu gat’a a da man’a cu cei mai nedumeriti dușmani ai noștri si a le promite celu mai sinceru ajutoriu ce se pdte așteptă deia vre unu poporu Europdnu, dra de aceste principia lipsiti, cu cea mai barbatdsca se- riositate suntemu resoluti dintru inceputu a ne baltui sângele pana la celu din urma romanu. Inse aceste principia le pretindemu pre temeiulu esistintiei popd- raloru si nu suntemu indestulati vediendu depicte nu- mele loru pre scrisori private, nici audiendu-li numai sonulu loru celu dulce pre la urechile nostre, că unu echo fara de simțire. • Voi ne ambiiati cu marinimitatea natiunei vdstre, ne provocati la intdrcere, promitiendu-ne drepturi si ertarea pecateloru politice (atata inca nu ne potu- ramu, ma nici ne vomu potea convinge, că pecatulu politicu ne-ar’ ingreuiă vre-odata), dra din contra, de nu vomu vrd, sdu mai bine dichndu, de nu ne vomu convinge — estirpatiune prin focu si feru (focului si ferului cu midiuldce omogene le vomu pași contr’a). Noi, fratiloru! intr’atat’a suntemu de sinceri, in catu tdte promisiunile vdstre private vi le credemu; inse dorere! cam tardiu suntu astu feliu de promi- siuni catra noi îndreptate, după ce cerendu-le nu le- amu castigatu, cercandu le nu le-amu potutu află, după ce ne-amu insielatu, după ce preotimea si par- tea inteleginte s’a debilitata nu prin arme, după cumu cerea legile unui resbelu umana, ci prin furci; dupa- ce in poporulu nostru au apusa spiritulu amiciției catra voi, si s’a incmbatu un’a aversatiune in contra-ve, intru catu elu fara de amagirea cuiva, mai voiesce a acceptă sabi’a ori-carui tirana din Europ’a de aju- toriu in contr’a vdstra. cu cari firea ne-au asiediatu intr’un’a patria, ca inpreuna se asudamu cultivandu-o, inpreuna se gustamu dulcdti’a frnpturiloru ei; dorere! că voi, cari cu pași gigantici credeți că stati înaintea ndstra in cultura, aceste nu le-ati prevediutu , si in loca de a ve câștigă amici sinceri cu midiuldce blânde si dulci, ati rapitu in drdpt’a vdstra sabi’a teroristica Neroniana si ati luatu modulu pertractării infernalului Caligula. Totuși ve spunemu cu cea mai umana sinceritate, că nu ar’ fi tardiu a ne câștigă de amici, daca ati pipai odata calea prin care se pdte, daca ati documentă odata in fapta marinimitatea despre carea atata ve place a predică; inse noi spunendu adeverulu limpede, ne cam tememu a ve crede do- mnieloru vdstre, de dre-ce practice ne-amu insielatu. —- Crediut’au bravii noștri barbati Buteanu si Do- bra, si eadiura victime ascutîsiului teroristicu; Cu adeveratu■ ati potă voi aici a înnodă esciniatiunea, că au cadiutu de furi’a soldatiloru, sdu că neghiobi’a tai Hat va ni casiună acest’a; inse asta escusatiune e vana si fora de temeiu, de dre-ce nu Hatvani ne insielă pre noi, ci acela, intru care Voi v’ati odihnită, cui voi cu crediementu deplinii i-ati locatu fericirea vdstra in ipana, că se o, asiedie pre viitoriu, acela, care e capulu vostru si presiediutele tierei unguresc!, acel’a, acel’a vedi, ne insiela pre noi, si — acel’a e Lndovicu Kossuth, după cum poteti vedă din adusele aici •/. si e diametro opumnantele lui doue scrisori semnate cu literele A¹/. si B/., cari au iuca A-/. Cunoscut’a scrisdre a lui Ludovicii Kossuth catra de- putatulu Ioane Dragosiu, prin care Kossuth in casu de paeifica- tiune promite amnestia toturoru afara de Siagun’a; — stipuliza „salvu conductu" pentru cei ce ar’ dori se m6rga in persdna a se intîelege cu gubernulu revolutionariu; (in contr’a acestui salva conducta 'Hatvani, dapa batai’a ce mancase la Abrudu, spendiură pre Buteanu la losasielu, cu tdte că acesta mersese de buna voia la densulu, dechiarandu’i căvre se m6rga la Kossuth pentru infiintiarea pe batalidne romanesci, etc. — Acestu documenta l’am vediutu (pare-mi-se litografiatu), nu sciu de se mai gasesce undeva.. Pu- blicarea lui ar’ fi de mare interesa pentru istori’a acelui timpu. B/. Ordinu data de Kossuth lui Hatvani, câ se intre in Abrudu, aflatu intre sarcinele (bagagiele) lui Hatvani, cari ca- diusera in man’a lui A. lancu, după batali’a deia Abrudu. Colo- nelulu los. Sitnonffy nu mi-a aretatu adusele, prin urmare #u am potutu ved6 acesta scrisore, esistenti’a ei se confirma inse prin acelu pasșagiu din scrisdrea lui Kossuth (Nr. III.), unde din- — 56 — de a trece si printr’unu esamine criticu Europeana; acum dre nu cu dreptulu amu potd strigă cu poe- tului „Accipe nune Danaum insidias et crimine ab uno disce omnes.?tf inse noi uu voimu se facemu saltu in conchiderile ndstre, ci mai dorimu se ne convingemu din contra, ce drasi dela voi aterna. Pre scurtu, voimu dra a ve mai spune si eschia- mamu: de aveți in ceriu unu Domnedieu si pre pa- mentu o patria, luati alte midiuldce de a tracta cu noi, convingeti-ve deplinu, că intre noi si voi armele nici odata nu potu decide, inse nu intardiati, că se nu se implinesca intru voi cuvintele scripturei „In- tra-va mirele, si voi nu veți avă untu de lemnu in candelele vdstre." Datu in Câmpeni 15/27 luniu 1849. Avramu lancu, mp. ptefectu. (Va urmă). Romanulu in poesi’a sa poporale. XII. Alte producte literarie poporali din același eru: colindele: In aceeași vechime căruntă, ba parte in si mai căruntă se suie cu originea loru alte producte de pre campulu poesiei ndstre poporali. Aceste, că se tacemu la estu locu despre datine, suntu mai vertosu colendele, narațiunile mitece sdu poveștile, descante- cile si vorbele din betrani. Cele trei specii de an- taiu, colindele, narațiunile mitice si descantecile po- siedu împreuna cu datinile superstitidse si nesuper- stitidse ale poprului nostru mare însemnătate acumu si din punctulu mitologiei ndstre romanesci. buIu vorbesce despre armistitiulu ceruta de Dragosiu pre catu timpu va dură pacificatiunea, refusatu inse de Kossuth, precum insusi marturisesce. — L. Kossuth este inca in viătia si credu, că venindu’i aceste la cunoscintia, va spune adeverulu, daca au datu armistițiu pentru timpulu pacificatiunei, precum afirmă Dra- gosiu, său că refusandu’lu, Dragosiu s’au jocatu cu capulu seu. — Colon el ulu Simonffy imi dicea, că procedur’a n’au fostu co- recta, pentru câ de si Kossuth nu se invoise la armistițiu, tre- buiă a se padi regalele cuviintiei, de nu legile internaționale, că se nu se faca acte de ostilitate pre catu timpu au duratu pertractările de pacifîcatiune. — După terminarea revolutiunei, petrecâudu ea trei septemane intre munții apuseni, am auditu recitandu-se cuprinsulu ordinei lui Kossuth date lui Hatvani, cam in următorii termini: „Cu totu câ Ioane Dragosiu deputatu in diet’a tierei tractăzaasupr’a pacificatiunei, Dta primindu acăsta ordine, pune in mișcare numai decâtu oștirea dtale, intra in Abrudu si pune man’a pre corifei, ăra pre cei ce voru se căra amnestia, tramite-mi’i la Debretînu.“ — Am auditu totu-odata, că acăsta ordine,, d’impreuna cu mai multe documente relative la istori’a revolutiunei dela 1848 — 9, s’ar fi tramisu dlui Ales. P. I., care adunase multu materiala spre a continuă istori’a romaniloru si a#scrie istori’a acestei revolutiuni memorabile. Eu me mira forte, cum s’au potutu intempla, că unu documenta de atat’a impor- tantia, cum este pretins’a ordinatiune a lui Kossuth cătra Hat- vani, au potutu se remana atat’a tempu uepublicatu. A. Romanu. Colindele, care numire, cumu aretaramu la altu locu ’), nu se trage nici dela colo rdta si Ladă, una dieitate slavica, nici dela Kolada dieitate indiana²), ci dela serbatdrea calendeloru januarie la romani, cum concedu adi si cei mai mari slavisti³), prin ur- mare slavii impromutara colendatulu dela noi si dela alte popdra latine. Colendele suntu dresi-cum midiu- locitdrie intre vechiele credentie pagane mitologice si intre nou’a invetiatura crestindsca. De aci curids’a amestecătura a dieitatiloru etnice cu santii creștini intr’insele. Daci faptulu suprendietoriu, că in nume- rose colende romanesci dămu uneori preste cicluri întregi, au macaru preste fragmente, acuși mai mari acuși mai mici, ici mai lumindse, colo mai intunere- cate, de mituri eleno latine. Spre documentarea sentintiei ndstre se enume- ramu pre cele de cuprensu mitologica mai palpabile. Colind’a intitulata „Prdd’a din raiuⁱ<⁴) ne repro- duce cumu se cade credenti’a celoru vechi despre Prometeu, rapitoriulu focului cerescu. Intru ins’a Michaele arcangelulu aduce Domnului si santiloru sei scirea, că , „San Petru a adormita; lud’a chiai’a a rapitu, Si in raiu câ s’a bagatu, Ce-a fostu bunu totu a predata: Lunisior’a, stelele, Diorile si radiele . ..., Tote in iadu elu le-a bagatu Si raiulu l’a întunecata, Si iadulu l’a luminata .... (Dara) Santu Elia si-a culesu Fulgeru, trasnetu pe alesu, Si indata a plecatu După lud’a pana-in iadu.,.. lud’a cumu-lu audiă, Ștă in locu si amortiă; Er’ Elia l’a luatu, Si in fără l’a bagatu, Si de-unu stelpu că l’a legatu.“ Se nn ne miramu, că aice figurddia lud’a in loculu lui Prometeu si Elia in loculu lui Joie tunatoriulu, de dre-ce scimu, că si la alte popdra cu ocasiunea cre- stinarei acelora rol’a dieiloru si dieineloru loru pa- ganesci se atribui unoru persdne apartienatdrie idei- loru si doctrineloru creștine. De cele mai multe ori inse abia numenele se scaimbara, dra credintiele, superstitiunile, datinile etnice de mai înainte perdurara mai departe, si inca adeseori mai că neatinse, aple- candu-se acele la Crestu, S. Maria, arcangelii Michaele si Gabriele, santii Petru, Elia si altii. Si cumu s’ar’ *) Dr. Greg. Silasi in tractatulu „Literatur’a rom. tra- ditiunale,¹' in „Transilvani’a“ 1875 Nr. 3-5. ²) Guil. Schmidt Das lahr und seine Tage etc., Her- manstadt 1866 pg. 2. ³) Franz Miklosich Die Fremdwbrt. in den slav. Spra- chen (Denkschrift. der kais. Acad, der Wiss., XV. 1867); Dr. Greg. Krek Einleitung in die slav. Literaturgesch., Graz 1874, pg. 311. ⁴) At. M. Marienescu, Colende, Pesta 1859, pg. 77. — 57 — fi si potutu altu-modu, candu paganismulu eră asia de aduncu inradecinatu in poporu si maguliă adese fărte multu simtiualitatea lui? Facia cu elu noua doctrina a evangeliului atatu de spirituale si rigeda, atatu de stoica, formă unu contrastu cu multu mai mare, decatii se fia fostu cu potentia a reinnoi prin elu numai-decatu, că prin un’a vârga magica faci’a pamentului, a straformă deodata si a smulge din ra- decina stravechiele si imbetranitele credentie desierte. Ce se intemplă dara? Acea, ca apostolii si predica- torii sucedenti ai evangeliului se adoperara celu pu- cinu a botediă crestinesce — că se graimu estu modu, superstitiunile etnice, a le dă sensu si esplicare cre- știna, si asia a le micsioră partea si inriurinti’a stri- catiăsa. Catu pentru colend’a din vorba, lud’a ocupa intr’ensa loculu si funcțiunile lui Prometeu, rapito- riulu focului cerescu, pentru că elu in egoismulu seu asemenea vendii si sacrifică „lumin’a lumei." Era in loculu lui Zeu tunatoriulu, carele incatusiă pre Pro- meteu de stanc a Caucasului, iusioru se intielege, cumu trebui se pasiăsca profetulu Elia si numai Elia, de ăre-ce acumu T. V. tiene despre densu, că fă rapitu in ceriu cu caii si pre carutia de focu; cu acăsta ambla densu, dupa credintia Romanului, si pana in dioa de adi pe nuorii ceriului, si de acea durdue. 'In colend’a „Junele si leulu"¹) cela se lupta cu cesta, si invingăndu-lu scapa tienutulu de terdrCa diiț partea bălei șelbatece, chiaru cumu i-se templă lui Ercule cu leulu nemeicu. Vinerea ti esta-di e idealulu frumosetiei in intipuireaRomanului, candu in colend’a „Santa Domineca"²) pentru darulu oferitu la botediiilu Iui Isusu, daru „de trei flori că si viori, ce lucescu că nesce diori, cu carile candu intră, cur- țile se lumină," pentru acestu daru Mam’a santa o remunera, dandu-i „se remania porurea mai mandra ca venerea;" numai cătu venerea că si dominec’a figurandu in limba-ne intre numirile dileloru septe- manei, intre dominec’a că serbată re, Romanului cre- stinitu i se pară mai logicu si mai cuvenientiosu, a atribui dominecei cele trei flori, va se dica trei gratie ale venerei. Si dre nu suntemu p’aci invitati si ne- cesitați se presupunemu asisidere reminiscentie mito- logice in pruncutiulu Isusu, candu că unu Atlante părta „lun’a ceriului pre umerii sei."³) In Cratiunu si Cratiuhăsa, cari întocmai că betranii Filemonu si Baucis din mitologia pre Joue, ce caletoriă pe pa- mentu, primescu cu bucuria in cas’a loru dieitatea intrupata?"⁴) In Andronimu, carele candu canta din fluieru, cantu-i că alu unui alu doile Orfeu „se aude pana in ceriu si pana lâ iadu, asia cătu lun’a mun- dra i ese in cale, sărele stă de-lu asculta, venturile tremura, munții toti se lăgana, câmpii si valile re- suna?"⁵) In dîniăr’a, cărei pentru că se spună san- tiloru loculu, unde s’a nascutu Domnulu s., i se dă „se remania totu tenerea, că Hebe, si se stralucia că una stea?"¹) In casatoriulu, carele ascăpta pre Ddieu scoboritu din ceriu cu s. Petru sotiulu seu, întocmai cumu fă asceptafu si primitu in metamor- fosile lui Ovidiu Joue cu sotiulu seu Mercuriu?⁹) -în colinda intitulata „Lăganulu ,a carea cetindu-o, vrendu nevrendu ne aducemu amente de acea din multele aventure am^răse ale lui Joue, candu amo- randu-se de Europ’a, fii’a regelui Agenonu, se pre- face in tauru si asia o răpi si duse preste mare?³) Dara se audimu căteva pasagie din ea: „Vine marea câtu de mare, De imflata margini n’are: Țiermurile bătu câ munții, Era vopii bătu că nuorii. Dara und’a ce aduce? Lucru mundru, ce straluce: Leganioru topitu de auru, Ce mi-lu p6rta ’n capu unu tauru, Ce-i cu cârne argintite . . . Dara ’n leganu cine siede? Câ o dina că se vede! Siede-mi An’a frumosiâra, Câ pe ceriu o stelisiora ... Versulu ei in nuori s’ascunde, Nime ’n lume n’o aude; Dar’ o aude unu mirisioru. ..." Nu numai inse diei si dieine sin guri te si fapte de ale loru reamentiesce poporulu romanu in colin- dele sale, ci păstră memori’a chiaru si a consiliului universitate! dieiloru din Olimpu. E suprindietoriu cu adeveratu in multe colinde si legende poporali de ale năstre, că santii, in frunte cu Ioane Botediato- riulu, esista că inainte de Crestu in cete intrege. In culmd’a „Santii si dîn’a"⁴) densii „sub celu rosiu resaritu" făcu mare fremetu, că-ci nu vedih nici unulu din eli pre fiînlu s. si nu sciu unde s’a nascutu, pana nu le spune un’a dîna frumăsa, cărei că recompensa i -dau se remania pururea tenera; in „Santii si s. Ioane."⁵) eli tienu consiliu „susu iu părt’a ceriu- lui, la fontau’a sărelui;" ăra in „Prăd’a din raiu."⁶) Ddieu conversădia cu santii pe muntele Galilei. Cine nu vede in aceste si asemeni cunoscutulu svatu alu dieiloru, ce se tienea la resaritu pre munții sacri ai mitologiei eleno-latine, alesu pre Olimpu cu isvorulu Perideloru? Dă, romanulu nostru si adi si-intipuesce raiulu locatu „la celu rosiu resaritu," care regiune a lumei si după credinti’a romaniloru câ si a eldUloru vechi cadiuse parte lui loue la impartirea lumei intre fiii lui Saturnu; si precumu raiulu celoru doue popăra clasice ale anticitatei se credea a fi pe unu munte, pe muntele Olimpu, asia crede si romanulu dacianu, candu in cântecele, superstitiunile, datinele sale repetiesce de una miia si un’a de ori „pe unu- pițioru de plaiu, pe-o gura de raiu."⁷) Ci conceptulu raiului s’ar potă inca intarf, că e după idee mai ge- nerali, dara iadulu?/ Candu audi pre romanulu din poporu colindandu si colinda „Iadulu,"⁸) stai uimitti *—⁵) At. M. Marienescu. Colinde, pag. 135, 35, Balade pag. 54. ¹—⁶) A. M. Marienescu. Colinde, p. 14, 60, 127, 14,17, 77; ⁷—⁸) A. M. Marienescu. Colinde, p. 84, 87- 10 — 58 — de celea ce audi din gur’a lui, cari pestrecu posibilea cunoscintia a unui omu neinvetiatu despre lucruri mitologice antice de ddue miie si mai bine de ani. In colind’a romana iadulu stă din una aduncime sdu abisu, din una pescera, padîta de balauri, sierpi, fiere selbatice, buna dra cumu eră si fiintiele rele, Furiile, Harpiele, Lamiele, Gorgdnele, Sfincsulu, Chimer’a si alte monstruositati din Hades; elu se crede situatu la apusu, remarcabile coincidentia cu imperati’a lui Plutone dieulu infernului, cărui la impartirea lumei cu frații sei saturnini i obvenise partea apusana; in giurulu iadului colindei esista mare si munții vomu locu, cea ce ne rechiaina in memoria muntele vul- canicu, Etn’a si insul’a Sicili’a impresorata de nu- dele marei, unde Plutone avu după mitologia chiaru si aventur’a sa amordsa cu rapirea Proserpinei; că se tacemu de numirea iadu provenitdria evidente din „hades," cumu si de „tartara" (tartarus), pastratu de poporulu nostru pana in dio’a de astadi in dical'a. „dute in tartanu" (nu in tataru, precumu nu se dice „dute in magiaru, germanu, slavu scl.). Repetimu, că in tdte colindele citate pana acumu elementulu crestinescu aparendu amestecatu intru unu modu curiosu cu celu paganu, din caus’a acdsta da- tulu originei loru in respectu materiale credemu a-lu potd pune in cele patru secle de antaiu ale erei cresține, in tempulu, candu decureă lupt’a intre res- pingerea ideeloru antice paganesci din convicțiunea religiunaria a romaniloru că si a altoru popdra si intre înlocuirea loru cu idee evangeliee. zIn respectu materiale, disemu, pentru că ce privesce form’a esterna a aceloru colende, precumu limb’a, versifica- tiunea scl., de sine se intielege, că acea cu desvol- tarea sucesiva a natiunei si limbei ndstre in decur- sulu tempuriloru se schimbă neincetatu. /Totu asia de vechie sunt acele trei patru colende, in cari ser- bătdrea cratiunului se concepe după idee si privintie inca si mai vechie, după oserbatiunile dmeniloru pri- mitivi făcute despre fenomenele din natura: se con- cepe, cumu arataramu si la altu locu¹), că reintdr- cerea caldurei sdrelui aducatdrie de dulcea, primavdra si vdra cu suavele sale flori si cu cantaretiele selbe- loru inverdîte, precumu in „Florile dalbe"²) că re- nascerea sdrelui fisicu cu turm’a sa de stele strălu- cită^® pe ceriulu serinu de primavei’a .^i vdra, sdu cumu canta colend’a „Pldi’a cu focii/³) ; „Coboritau coboritu De mai susu, din resaritu Ddieu din ceriu pe scări, Pe miruri, pe luminări. Cu-o turma de oi domnesci, . . . Si o pasce in serinu Sho adapa in nuoru linu. , . .“ In legătură cu aceste suntu inca cele vreo doue colende romane, in cari e vorba de venatori si ve- natdrie selbatice, sub cari, cumu ne ardta si mitolo- gi’a altoru poporatiuni indo-europene, alesu inse a germaniloru, si-intipuiă dtnenii stravechimei fenome- nulu fugei nuoriloru pe ceriu, că a totu atăti cerbi persecutati de venatori, cu ocasiunea infricosiateloru orcane de pre tempulu solstițiului de drna; in atari i deci drasi se serbedia punctulu verticale de drna alu sdrelui, renascerea sdrelui nemvinsu de gerulu si vi- jeliele ernei; celu pucinu fbra vre una fortiare s’ar potd splică asia colind’a „Venatorii lui Cratiunu," ce canta: „Susu la codrulu inverdîtu Venatori de-ai lui Cratiunu Se venedie toti se punu. Unu cerbu ruge, altulu muge, Unulu p’altulu vre s’alunge. Eli venara truda-amara, Lunga catu o di de vera. ..." Aceste cate tdte le-amu potd cuprinde inJprim’a clase, clasea mitologica, a colendeloru ndstre. Mai avemu apoi colende de cuprinsu p’aci puru si curatu biblicu, fbra ingredientie mai palpabili mitologice. Pe fați’a loru cu tdte aceste ochinlu scrutatoriu des- copere fbra mare dificultate trasurile vechimei, de si nu ale unei vechimi asia de înalte, că a celoru din clasea precedente. Cdti’a superstitiunei etnice incetu pe incetu se subtiia si sdrele credintiei creștine in- cepii a-si reversă radiele sale binefacatdrie preste romanii din tdte anghiurile Daciei; in consecentia imnii de la serbatdrea colendeloru romane, acumu a cratiunului crestinescu, începură a fi compuși pe te- meiu si in sensu biblicu mai eschisivu, una proce- dura acest’a, carea se urmă pana si in dilele ndstre de unu Marienescu, Hintiescu') si pdte si de alti ne- numiti si necunoscuti. Ilira motivulu acestora se luă nu numai din T. N., ci a drea si din celu V., si nu numai dela nascerea lui Isusu, ci si dela alte eveni- mente narate in scriptura. Asia colend’a „Pase- ruic’a"²) aretandu-ne pre s. Mari’a straformata in pa- sere, care cu voi’a lui Ddieu mesurandu pamentulu, formddia munții si valile, mena sdrele in susu, dra £ lun’a la apusu si printre ele stdlele mai menunte, j alude apriatu la spiretulu s., ce la facerea lumei I plană preste ape, si in legea N. se areta la lordanu in chipu de porumbu, cumu si la intieleptiunea eterna a lui Ddieu, prin care după T. V. creatoriulu des- puse munții si valile si preste totu ordinea admirabile in universu.³) Colend’a „Antaietatea lui Christosu"⁴) pertracta cunoscut’a marturire a apostolului Petru ’) Dr. Greg. Silasi. Literatur’a romana traditiunale, in „Transilvani’a¹¹ 1875 Nr. 3—5- ²) V. Alesandri. Poes. popor, a Rom. p. 394. ³) A. M. Marienescu. colende p. 47, 26, ’) A. M. Marienescu. Steo’a magiloru, Baseric’a alba. 1875. I. 0. Hintiescu. Cântece de Erodi. Brasiovu, 1877. ²) A. M. Marienescu. Colende, p. 31. ³) Proverb, lui Solomonu, 3, 3 - 13. ⁴) A. M. Marienescu. Colende, p. 68, 71, 49, 6, 149, 152. — 59 — despre ddieireâ lui Is. Christosu, „Chiaile raiului*') remuneratiunea lui Petru, pentru acea marturire, „lud’a"²) tradarea acestui patrata asupra invetiato- riului-șeu si crucefigerea, „Regii si st6oa“³) templa- rea celoru trei magi dela nascerea mautuitoriului si uciderea prunciloru prin Erode scl. Una clase destulu de numerdsa de colende o tbrmădia claSea colendeloru lumesci. Obiectulu loru e curatu lumescu; nici alte lucruri din cuprinsulu relegei nu afli intr’ensele, singuru refrenulu invoca- toriu său inchinatoriu iudatinatu a se repeți la co- lende după fia-care versu, e legamentulu, ce le 16ga de căt’a colendeloru. Pentru esemplu in colendele lumesci „Avuti’a boieriului"⁴) si „Visulu boieriului*⁵) se enara fapte laudatdrie de virtutea binefacerei si liberalitatei, in „Mintiun’a si adevernlu“⁶ * * ⁹) una fapta procesa din amdre si jalusia; in „Sioimulu¹¹’) una nevasta lauda eroismulu barbatu-so, carele „fii se sierbâsca dstea romandsca in tiăr’a iesiâsca, că se o prapaddsca;¹¹ in „Trei jocuri¹¹⁸) moldaveanulu, arde- lănnlu si muntănuld sb lauda pe întrecute calitatile eminenti ale patriei loru particulari, si asia mai ificolb. -r. . Cesuntu colendele 'acestei clasi? învederate suntu si ele nisce -poemb . epice, nisce balade, că si calendele biblice-Si ' mitologice; None inse preste acea ne' vine a asemeni, de nu tdte, celu puținii colen- ' dele ndstre'lumeâB- maideaprdpe cu aceli imni sacri aii roAaniloro antici, cari la densii se cântă intru cndrea dieiloru, uneori si m temple publice cu com- paniare de fluicru si alte instrumente musicale, mai ‘rertosu inse în cercuri si la ceremonie private ale consangeniloru Bi*familieloru, intru ondrea dieitati- loru gentilitie sdu familiari, cumu eră pentru famili’a Pinariloru si Potitiiloru Ercule, pentru a Claudiiloru diein’a buna, pentru a.Juliiloru Venerea, pentru ale altor’a alti diei si dieine. In aceste adeca asisidere, pre langa invocarea dieitatei respective au închinarea imnului’ in ondrea ei, se numea membrii mai iluștrii ai familiei sdu gentei, si se enumeră . faptele loru strălucite făcute dresicumu sub padi’a si cu sprigi- nirea acelei dieitati.⁰) Si ce alt’a e in colendele nd- stre enararea cutarui faptu patratu de cutare si cu- tare, dra pre langa ast’a necontenit’a invocatiune „hoi Leriule Leriule," „hoi Lerumi Ddmne," „hoi Le- ru-mi LerUrmi," „hoi Lero-mi Ddtnne hoi," „Mălină Malinidra," „Petre Petrelio,“ „Lerficutia cu ochi mundri," „Florile dalbe" scl.? Ce alt’a diversele re- frenuri inchinatdrie, precumu „Domnului ReliuDdmne," „Leroi DomnuDdmne," DluiD6mne,D6mneiD6rane," „Mirelui bunu, Miresei bune," ,,Junelui, juniloru buni," si alte asemeni eschiamatiuni? Cu adeveratu, asemna- tatea ni se pare batetdria la ochi. Copilașii romani *-⁵) A. M. Marienescu. Colende, pag. 68, 71, 49, 6, 149 152. ⁶—®) At. M. Marienescu. Colende, pag. 133, 130, 116. ⁹)- G. Corsseu o. c, pag. 102. • in aceste colinde intdna unu cantecu, ce chiaru cadra si se nimeresce la referentiele familiei respective, după cumu dens’a e binefacatdria ori liberale, ori cu fii si fiice de insuratu si maritatu, ori in renume de alte virtuti, si pe fiacare pasu si versu invdca lau- dandu cutare dieitate ori cutare santu („Leru-mi Ddmne, Petre Petrelio.") Dara tempulu decuretoriu intunerecandu in mintea si preceperea poporului din ce in ce mai multu insemnatatea ataroru invocatiuni si datine, in locu-le poporulu, nesuitoriu si elu după totu mai multa lumina, incepîi a invocă pe cutare membru alu familiei destiutu prin vreun’a calitate („Mălină Malinidra.* „Lerficutia cu ochi mândri,") sdu a dedică aceluiași colend’a („Mirelui bunu," „Mi- resei bune," „Juniloru buni.") Chiaru acdsta impre- giurare inse,- in legătură cu resunetele mitologice si anticarie din aceste, bă si din alte colende, ne este unu documentu mai/ multu despre inalt’a vechime a originei loru. (Va urmă). BIBLIOGRAFIA. DISCURSU INTRODUCTIVE’ cetitu in aul’a universitatiei din Iași la 26 Oct. .1876, cu ocasiunea solemnitatiei universali pentru fondarea si deschiderea acestei universități de Petru Suciu, doctoru in legi, profesoru de dreptulu romanu si rectorulu universi- tatiei. lassi 1876. BISERIC’A si SCOL’A. Discursulu pronuntiatu in siedinti’at camerei dela 14 lannăriu cu ocasiunea luarei in consideratiune a bugetului ministeriului cul- teloru si instructiunei publice, de Vas. Alesandrescu- Urechia. Bucuresci 1877. URARE adresata cu ocasiunea anului nou 1877 Domnului lonu C. Brateanu, presiedinte alu consi- liului de miniștrii si ministru de finanțe. Braila. LES FORCES PRODUCTIVES DELA ROU- MANIE d’aprdș le livre de M., Aureliano par M. Lesage. Extrait du Journal des Economistes Numdro d’Avril 1876. Paris librairie de Guillaumin & Comp., dditeurs du Journal des Economistes, des Economi- stes et Publicistes contemporains, de la Bibliothbque des Sciences morales et politiques, du Dictionnaire de l’Economie politique, du Dictionnaire du Com- merce et de la Navigation etc., etc. Dela Aradu primiramu: BISERIC’A si SC(5LA. Fdia bisericăsca, scolastica, literaria si economica. Ese odata in septemana: Duminec’a. Pretiulu abo- nameutului: pentru Austro-Ungari’a pe anu 5 fl., pe ’/ anu 2 fl. 50 cr. Pentru Romani’a si strainetate pe anu 7 fl., pe */₂ anu 3 fl. 50 cr. Pretiulu inser- tiuniloru: pentru publicatiunile de trei ori ce con- tienu cam 150 cuvinte 3 fl., pana, la 200 cuvinte 4 fl. si mai susu 5 fl. v. a. Corespondintiele se se — 60 — adreseze redactiunei dela „Biseric’a si Sc<51'a“ in Aradu, la institutulu pedagogicii-teologica, ăra banii la se- cretariatuhi consistoriului romanu ortodoxa din Aradu. Invitare de prenumeratiune la „Biserica si Scol’a,“ fdia bisericdsca, scolastica, literaria si economica. Conditiunile de prenumeratiune sunt cele mai susu amintite. — Rugamu pre cei ce dorescu a prenu- meră fdi’a ndstra, că se grabdsca cu insinuarea abo- namenteloru, pentru că se ne scimu orientă cu tipă- rirea esemplarieloru. Dela Nr. viitoriu fdi’a se va spedă numai la prenumeranti. Redactiunea. LECTORULU ROMANU. Foitia pentru toti. Diurnalulu „Lectorulu Romanu“ apare la 10, 20 si la finele fiacarei luni. — Abonamentele se făcu in Botosiani la imprimeria Adriano; in districte pe la corespondenti. — Pretiulu pe anu 10 lei, siese luni 6 lei. — Abonamentele incepu cu Nr. 1 si 19. — An un ti urile 30 bani lini’a. — Scrisori nefrancate se refusa. — Redactoriu-proprietariu I. G. Chernbach. Din Indicele bibliografica alu dlui G. Popu com- pusa pe 3 ani, din 484 numere anuntiatu in Nr. tre- cuta, adaogemuaici nrmatdriele dinlntroductiune: Simtindu-se necesitatea unui Cursa de literatur’a romana, ba acdst’a fiindu prevediutq chiaru si in ndu’a programa a onor, minist. alu instructiunei pu- blice, amu prelucrata cu mare diligentia unu aseme- nea eursu, dara pe care deo-camdata midiuldcele nu ’mi permită a’lu da publicitatiei, deci pana la alte tempuri mai bune dau in manile stimab. publicu ce- titorul opuscululu de fașia, care contione notitiele despre misicarea literara in tierile romane in cursulu aniloru 1874, 1875 si 1876. Sciu ca acestu opus- culu nu va fi tocmai completu, dara care totuși spera a se potea folosi cu succesu de catra fia-care ama- toriu de literatur’a naționala. L’amu precedată de schitiele biografice ale literatiloru romani din Mace- doni’a atătu de pucinu cunoscati nu numai literati- loru din Bucovin’a, Transilvani’a si Ungari’a, ci chiaru si literatiloru din. Romani’a libera. Amu intretiesutu ici colea in acesta opuscula si unele scrieri străine, si mai alesu pe acelea cari se referescu mai de aprdpe la studialu istoriei, limbei si literaturei ndstre. Spe- randu totu-odata a face unu servitiu toturoru barba- tiloru de litere, notezu aci in estrasu si principalele scrieri, in cari se afla depusa materialulu pentru unu Cursa completu de istori’a literaturei romane. A N U N TIU. Au esitu de sub tipariu si se afla depuse Ia cassariulu societarii academice romane, d. Adamescu, Bucuresci, locariulu academiei, urmatdriele cârti: Dictionariulu limbei romane, doue tomuri de 184 */₂ cdle. Pretiulu prenumeratiunei pentru dictionariulu intregu 40 lei noui; după esirea completa din tipariu, pentru cumperatori, 60 lei noui. Gramatic'a limbei romane, partea analitica, de Timoteiu Cipariu. Pretiulu 5 lei noui. Operele lui Cornelia Tacita, traduse de Gabrielu Munteanu. Pretiulu 6 lei noui. Comentariele lai luliu Cesare, de belulu galicu, traduse de C. Copacineanu. Pretiulu 2 lei noui. Comentariele lui luliu Cesare, de belulu civile, traduse, de J. F. Caianu, suntu sub presa. Pretiulu prenumeratiunei 2 lei noui. Operele lui C. Crispu Sallustiu, Catilin’a si lu- gurt’a, traduse de Demetriu T. Dobrescu. Pretiulu 2 lei noui. Descriptio Moldaviae, de principele Demetriu Can- temiru, in lirnb’a originale latina, cu chart’a Moldaviei si cu unu fac-simile alu autoriului. Pretiulu 4 lei noui. Descrierea Moldaviei, de principele Demetriu Can- temiru , tradusa după textulu originale, cu chart’a Moldovei si cu unu fac-simile alu autoriului. Pretiulu 4 lei noui. Analile societatei academice romane, tom. I., co- prendu desbaterile si lucrările societatei in sessiunile aniloru 1867, 1868 si 1869. Pretiulu 4 lei noui. Analile societatei academice romane, tom. II., co- prendu vidti’a, operele si ideile lui Georgiu Sincai, de A. Papiu Ilarianu. Pretiulu 2 lei noui. Analile societatei academice romane, tom. III., coprendu desbaterile si lucrările societatei in sessiunea anului 1870, si unu studiu asupr’a poetului A. Do- nici. de G. Sionu, apoi actele de donatiune ale lui Zappa si Al. Cuza. Pretiulu 2 lei noui. Analile societatei academice romane, tom. IV., co- prendu desbaterile si lucrările societatei din sessiunea anului 1871, si unu studiu asupr’a vietiei lui Geor- giu Lazaru. cu un’a effigie a acestui romanu nemu- ritoriu, de P. Poenariu. Pretiulu 2,50. Analile societatei academice romane, tom. V., se- cțiunea L, coprendu desbaterile societatei din sesiu- nea anulai 1872; secțiunea II. coprinde unu studiu despre încercările făcute pentru desvoltarea sciintie- loru naturali in Romani’a, de dr. Anastasiu Fetu, si unu studiu asupr’a teorieloru lui Darwin, de G. Ba- ritiu. Pretiulu 3 lei noui. Analile societatei academice romane, tom. VI., co- prendu desbaterile societatei din sessiunea anului 1873, si unu studiu asupr’a campaniei din anulu 1444, batali’a dela Varn’a, de G. Baritiu. Pretiulu 1 leu nou. Analile societatei academice romane, tom. VII. co- ’ prendu desbaterile societatei din sessiunea anului 1874, si unu memoriu asupr’a portreteloru domniloru romani, de Demetriu Sturdza, apoi fragmente din istori’a regimentului II. romanescu marginariu din Transilvani’a, de G. Baritiu. Pretiulu 3 lei noui. Rditorlu si provedietoriu: Comitetulu. — Redactoriu U. Baritiu, secretariulu I. alu asociatiunei..— Tipografi’a RSmer & Kamner.