■țog^'v------------ ț/³ Acesta f6ia ese S cate 3 cote pe luna si costa 2 fiorini v. a. pentrn membrii aso- ciatiunei, era pentru neniembrii 3 fr. Pentru strainatale * 10 franci cu porto (, v v, poștei. p /a'SLVv------------ TRANSILVANIA. F6i’a Asociatiunei transilvane pentru literatur’a romana si cultur’a poporului romanu. 'c®.^----------- A/'t A c. Abonamentulu se £ face numai pe cale 1 anu intregu. Se aboneza la Comi- telulu asociatiunei in Sibiiu, seu prin posta seu prin domnii co- \r. 4. Brasiovu 15. Februariu 1870. Aniilu HI. Georgie Sîncai si numele de romanu. (Fine.) In catu pentru despretiulu si urgi’a, pe care’lu intempină numele romanescu la vecini tocma si in dîlele cele mai gloriăse ale Tierei muntenesci si ale Moldovei, ărasi că nu ne prinde mirare, indata ce aflamu din documentele vechi scrise mai alesu in limb’a slavăna, cumu-ck chiaru aici romanu era sino- nimu cu sierbu, sclavu, iobagiu.*) Numirile de tienuturi si orasie, cumu Vlasc’a, Romanati, Rîmnicu s. a. inca probăza, cumu inșii locuitorii acestei tieri romanesci, ai acestei Valachii, faceri du causa comuna cu elementele slavo-bulgaresci, începuseră a se gena de numele loru romanescu. Intru adeveru, dăca armele, sciinti’a, cultur’a si mai in scurtu, admirabilulu spiritu romanu anticu; dăca umbrele lui Traianu si ale generaliloru lui nu aru fi planatu in toti seculii preste acestea tieri, dieu eu nu sciu, care ar mai fi astadi numele loru. Pana la atata romanulu ajunsese strainu in patri’a sa ca- stigata si pastrata cu bratiale, cu sudărea, cu sân- gele seu! Acuma se ne imaginamu unu spiritu giganticii, precumu fusese alu lui Georgie Sîncai; se aflamu totu odata, că acelu barbatu in vigbrea junetiei sale petrecuse cinci ani p’intre ruinele Romei antice si admirase pe fiacare dî column’a lui Traianu; că elu si cu duoi seu trei soci ai sei descoperi in acestu modu trita originea cea inalta si gloriăsa a numelui romanescu acolo pre locu la sorgente; că inse rein- torcânduse acasa, află pe națiunea intriga, cu escep- tiune numai de cativa martiri ai ei, dormindu som- nulu mortei, somnu seculariu, somnu produsu in ur- marea miiloru de suferintie, care nu mai avea nec. nume, si că liberi, dăca voiesci, si fericiti, era numai ________________ i *) Multi boieri si boieranasi romani din tier’a Hatiegului numita odenidra Valachi’a transilvanica, cu capital’a Sannisage.- thusa, alias Ulpia traiana, neci pana in dio’a de astadi nu sufere câ se le dîci romani, „eu nu mi’su romanu, eu mi’su boieriu seu nemesiu,“ respunde jupanulu loanu, de si pdte că degetele’i esu prin caltiuni si perulu prin căciulă. Totu asia ni s’a intemplatu se audimu pre unii moldoveni protestandu, se nu le dîci romani, câ ei nu sunt romani, ci moldoveni. Era in catu pentru munteni, apoi nu este asia departe acelu tempu, in carele audiai nu nu- mai pe boieriu si boieranasiu, ci si pe negutiatoriu, pe martia- foiu si ciobotariu strigandu: Mei baiate, ia chiama cativa „ ru- mâni, “ (adica cativa proletari, fachini, seu deca mai voiesci, sierbi), pentrucâ se faca cutare treba. Not’a Red. aceia, carii s’au renegata de ea; se cugetamu dîcu, că ne aflamu oricare dintre noi in una situatiune că a lui Georgie Sîncai, apoi se ne intrebamu: fire după una deșteptare atatu de alarmatdria ar fi cu potintia, că se ne mai damu si noi din nou somnului mor- taretiu? Credu Domniloru, că tocma aici ar fi loculu că se vedemu, sub ce conditiuni de viătia fisica si mo- rala află Georgie Sîncai pe romanii din patri’a pro- pria la reintărcerea sa din străinătate. După mine acelea conditiuni de nicairi nu se potu afla cu atăta certitudine istorica, cu căta se vedu ele descrise atătu in legile tierei numite Approbatae et Compilatae con- stitutiones, cătu si in decrete si dispositiuni guberne- mentali nenumerate, care emană neincetatu totu intru intielesulu aceloru legi, care stigmatisă pe națiunea si confesiunea romaniloru; in fine in miile de suplice si plansori amare, înaintate de catra romani din tăte tienuturile atătu deadreptulu catra uniculu loru apa- ratoriu imperatului losifu II., cătu si in urmarea re- volutiunei sangerdse din an. 1784, catra comisariulu imperatescu cornițele lancovich. In Munteni’a si Moldov’a sclavi’a poporimei ruA, rale se desfiintiase intre anii 1747 et 1748 in dîleles lui Constantinu Maurocordatu asia, in cătu de atunci⁵ incdce persănele si familiile nu se mai potea pune la vendiare că vitele si că orice marfa, ci numai pa- mentulu. Numerulu dîleloru de iobagia feudalistica se scadiîi dela 24 la 12; tieranulu se potea muta cu famili’a sa de pre un’a mosiia pre alt’a; poporimei rurale ii era ertatu a’si cumpără proprietate de pa- mentu, dăca avea midiulăce, pentrucă celu pușinu legile tierei nu’i stă in cale. Nu asia in Transilvani’a si in părțile adnecsate. In acea tiăra sclavi’a luata intru intielesulu strinsii alu cuventului se usioră pana la una mesura ărecare numai in urmarea susu atinsei revolutiuni romanesci, ăra atunci inca numai pe calea dictaturei absolute a imperatului losifu II., carele se scârbise din adenculu sufletului de orgoliulu nebunescu, de brutalitatea si ferds’a crudîme a claseloru privilegiate. De atunci inainte dîlele de munca ale tieranului in folosolu boie- riului se reduseră după diferitele clase de sclavi la 52, 104 si 208 pe anu, ăra strămutarea dela una mosiia la alt’a inca fu permisa; numai proprietate de pamentu nu’si potea castiga neci unu locuitoriu tie- ranu. Intr’aceea sierbitutea populatiunei rurale nu stă numai in facerea dîleloru de lucru, ci aceea mai era 7 — 42 — inca îngreunată cu prestatiuni forte numerose, din care se memoramu aici numai pe urmatoriele: Fiacare iobagiu mai platea boieriului inca căte 10 pana la 22 fiorini pe anu, după cumu adeca mo- siidr’a cultivata de tieranu era mai maricica seu mai mica. Dieciuăla se luă regulata din tdte cerealiele, ăra pe alocarea tocma si din legume. Fiacare iobagiu cu vite de jugu trebuea se faca si căte una caletorfa departata, adesea pana in fun- dulu Ungariei cu transporturi de vinu si alte, cu care ocasiune la multi le cadea vitele in drumu. La grapatulu semenaturei, candu nu se ajungea vitele de jugu, adesea înjugă si pre dmeni, pentrucă lucru boierescu se nu sufere neci-un’a amanare. Fiacare comuna rurala era datoria se ia dela boieria căte una bute de vinu rea, pe care trebuea se’lu platăsca, ori ilu bea, ori ilu dă pe vale. Pentru căte 1 stanjinu de lemne, care se dă din pădurile boieresci, tieranulu avea se faca extra 30 dîle de lucru. Fiacare comuna rurala trebuea se dea boieriului la craciunn si lapasci cate unu bou grasu, pe care’lu alegea elu din cired’a intrăga. Pana la imperatulu losifu II. nu numai boierii protipendati, adeca grafii, baronii, prenobilii, ci si altii de a duo’a mana ’si pastrasera jus gladii, adeca dre- ptulu palosiului asupra locuitoriului tieranu, adeca că boieriulu se’lu judece si totu elu se’i taia si capulu; ăra una parte din boieri mai pretendea inca si jus primae noctis, că si in Poloni’a*). După legea tierei capulu unui tieranu ucisa fara judecata se platea cu 40 dî: patrudiece fiorini, adeca cama cu pretiulu unui bou. După aceeași lege tie- ranulu iobagiu chiaru si pana la an. 1848 nu potea intenta nimenui procesa, pentrucă elu nu era persdna juridica, ci domnulu seu, boieriulu, avea se părte ju- decata in numele lui. Tieraniloru iobagi nu le era ertatu a merge ca- lare, neci a tienă vreunu felia de arme. Romanii preste totu nu era suferiti a invetia pro- fesiuni, său asia numite meserii. Femeile si fetele tieraniloru sclavi, adeca ale maioritatei poporului tierei, trebuea se melitie canepa si inu, se tărca, tiese, căse pe sam’a boierbiceloru, cumu si se cărna tdte cerealiele trierate ale boieriului fara neci-una limitare prin lege si fara neci-una plata; preste acăsta femeile avea se mai duca la curțile boie- resci mai virtosu la dîle mari, inca si galine, puii, oua, pene de gansca, căte una cdsta afumata de porcu; ăra barbatii era datori a duce de fiacare familia din diece oi una cu mielu, din căte cinci purceii unulu, dude ferdele de ovesu, 200 melci si altele că acestea, său se le rescumpere pre tdte in bani. — *) Vedi din tempurile mai dincdce partea secreta a proce- sului criminalii intentatu de catra fiscu baronului Nicolae Vese- lenyi după cele intemplate in anii 1830 — 1834. Not’a Red. Pe urm'a boieriloru proprietari mai venea apoi si asia numitii ciocoi, seu ciorogari, precumu se nu- mescu in Transilvani’a, cunoscuti mai nainte sub nume de dregători si curteni, carii inca se ingrasiă totu din suddrea si din sângele poporului. Alăturea cu acei ciocoi, funcționarii municipalii Idin asia numitele comitate, districte, scaune, impleaj jcu verfu mesur’a toturoru tiraniiloru. Unu subpre-1 ’fectu de ecs. pana in a. 1848 avea plata anuala nu- mai cincidieci fiorini m. conv.; cu tdte acestea elu tienea căte patru caii că patru lei, ăra soți’a lui se infoiă in metasarfa grea că oricare baronăsa, si in fine totu din acei 50 fr., elu după trei ani de fun- cțiune isi mai făcuse si una casa cu cinci său siese încăperi. Regimentele imperatesci, căte se recrută din Tran- silvani’a si din părțile adnecsate, se complinea in partea cea mai mare din romani. Aristocrati’a mare si mica pana la celu din urma boieranasiu si logo- fetu era scutita de sierbitiu in armat’a permanenta; burgesi’a nu era scutita prin lege, a fostu inse cru- tiata totudeauna aici, că si in cele mai multe tieri. Asia sarcin’a portărei armeloru cadea cu preponderantia asupra tieraniloru romani si asupra secuiloru. De candu am ajunsu că se cunoscu si eu afacerile pa- triei mele, nu’mi aducu amente, că se fia stata jurati sub drapelulu imperatescu dintr’odata mai puțini că 45 pana in cincidieci de mii ostasi de naționalitate! romanăsca. — In Transilvani’a si in părțile annecsate se mai numera si pana astadi preste digce- mii de familii no- bile de naționalitate romanăsca, ai caroru străbuni isi castigasera diplomele nobilitarie in partea loru cea mai mare cu armele; pentrucă ori-catu a fostu ele- mentulu romanescu de persecutatu că atare, totuși ori-candu patri’a său tronulu era in pericolu, totu- deauna regimulu si legislativ’a facea apelu cu totu- adinsulu la bratiale romanesci. De-ocamdata meritele câștigate pe campulu sângelui se remuneră tocma si en masse, danduse diplome nobilitarie la comune în- tregi ; mai tardfu inse, dupace se credea că pericolulu ar fi disparutu, aceleași diplome se culegea sub di- verse preteste frumosiele si — se ardea, ăra comu- nele său familiile nobilitate se rearuncă in sclavia*). Dintre cele cincidieci pana in siesedieci de fa- milii protipendate ale Transilvaniei celu puțina diu- metate au fostu de origine romanăsca, precumu acăsta se probăza de ajunsu prin diplomele loru nobilitarie primitive; in decursulu generatiuniloru inse rupenduse de catra poporu, parasindu si ritulu bisericescu na- ționale, amestecanduse prin casatorii cu aristocrati’a slavo-magiara, s’au renegatu tdte, intocma că familiile fruntasie ale slaviloru din Bosni’a si Hertiegovin’a, *) Vedi câteva suplice substernute imperatului losifu si co- misariului seu, coprindietorie de asemeni plansori. Insusi cernitele Dominicu Teleki citiza "nu numeru considerabile din acelea in carticic’a sa titulata: A flora tămadăs turteuete. 1865. — 43 — cumu si că multe familii grecesci, care s’au turcitu, apoi asia turcite au ecsercitatu asupra natiunei loru tirania multa mai gretidsa, decatu adeveratii turci. Vediu bine Domnii mei, că incercandume eu că se descriu starea poporului romanescu din dîlele lui Georgie Sîncai si ale sociloru sei de suferintie, spi- ritulu meu a obositu intru atata, in catu descrierea mea abia s’ar potea asemena unei umbre de da- guerotipia, de care se vedea ici colea inainte de a- cdsta cu vreo treidieci de ani. De alta parte me si temu, că prea am pusu la proba patienti’a ascultato- riloru cu posomoritele mele deductiuni istorice. Cu tdte acestea ve rogu, că se’mi mai concedeti a face inca numai una impartasire. Pana la Sîncai, adeca pana in dîlele imperatului losifu II., romanii de con- fesiunea resaritdna ortodocsa nu potea se aiba ar- chierei din națiunea si din patri’a loru; neci tenerimea loru nu era primita in vreo funcțiune, ddca nu’si re- negă confesiunea si cu ea totu-unadata naționalitatea; din acea causa cei carii invetiă ceva carte, seu se facea calvini, prin urmare se ungurea, său trecea in principatele romanesci, unde se retrăgea prin mona- , știri, pentrucă pe catu tempu au domnitu in Romani’a străinii, romanii de preste Carpati era vediuti fdrte reu in lumea din afara. Dupace consultaramu istori’a despre trecutulu na- tiunei romanesci; dupace cunoscuramu starea cea mai deplorabila din tdte, in care se află poporulu roma- nescu in cei cincidieci de ani denotați mai susu; dupace in fine vomu reflecta inca si la cumplit’a re- actiune absolutistica, insolita de cea mai fiordsa in- tunecime incependu dela an. 1815 pana pe la 1835 inainte, apoi credu că acuma potemu reveni la între- barea ce ne puseseramu pe la inceputulu discursului nostru: ddca adeca judecandu după legile naturei ome- nesci, s’a potutu, că unu Sîncai in dîlele sale se fia mai pușinu romanu si mai puținu promptu a se sa- crifica pentru unu poporu supusu la torture perma- nente, rapedîtu si calcatu la conditiunea animaleloru brute, condamnatu a ingrasiă pamentulu cu corpulu seu, precumu se ingrasiă odenidra pescii in pescui- nele uuoru tirani cu cadavrele sclaviloru aruncati de vii in apa. Eu din parte’mi in locu de orice altu respunsu făcu mai bine apelu la consciinti’a fiacaruia, de romanu, de cetatidnu si de crestinu, rogandu’lu că se se transpdrte in ide’a sa in tempulu lui Sîncai, in situatiunea de atunci si in societatea in care se aflase elu cu ai sei, apoi se’lu condamne, ddca ’lu lașa cugetulu, de unu precipitatoriu, de unu omu carele nu voiesce a pasf la transactiuni cu impregiu- rarile. Ne este fdrte usioru ndue acestoru genera- tiuni, care ne-amu nascutu dela 1800 incdce, a vorbi de politic’a oportunitate!, a cocheta că se dîcu asia, cu impregiurarile, din causa, că de atunci incdce s’a implinitu de repetite ori dorinti’a unuia din acei tri- umviri, carele, precumu audiam eu dela betranii no- strii, in amaratiunea sufletului seu strigă din candu in candu cu poetulu latinu: Exoriare aliquis. no- stris ex ossibus ultor. Ne este usioru ndue a face parada cu ideile umanitarie ale tempuriloru ndstrej dre inse cumu era se mai intre in tocmeli si învoieli) unu Sîncai, colo cu reactiunea, aici cu feudalismului cu obscurantismulu si cu bigotismulu, dincdce cu) stupiditatea, sdu cu vulpeni’a, care ajunseseră drasi in capulu meseloru! Este fdrte usioru pentru multi domnisiori din dîlele ndstre a strimba din nasu la stilulu celu be- tranescu si simplu, sdu cumu ilu numescu dumnea- loru culinariu, alu scriptoriloru nostrii din secululu trecutu. Generatiunile presente se resfatia si se in- buiba in miile de midiuldce de instrucțiune si cul- tura, nimicu in lume nu le lipsesce pentru acelu scopu.i Din contra cei carii au invetiatu carte inainte cu unu seculu, au invetiatu de ecs. a scrie literele mai antaiu dm’a pe nea, dra vdr’a pe nasipulu din piatia, dra charthia si condeiu era numai pentru cei mai înain- tați. Focu in scdle nu se facea neci chiaru in tene- retiele mele, neci in tempu de gerulu celu mai cum- plita. Ore inse căte scdle romanesci era in Tran- silvania pana la Sîncai ? Era 1 dî: un’a, cea din Blasiu si alte vreo 10 umbre de scolutie; dra in ur- marea revolutiunei din 1784 s’a concesii si romani- loru de legea ortodocsa resaritdna, că se’si infiintieze 4 di: patru scolutie elementarie. Apoi inse Georgie Sîncai isi propusese a infiintia sub auspiciale lui losifu II. celu pușinu 300 scdle romanesci, precumu au- dîramu acdsta dela dn. A. I. Papiu. „Stai, diosu cu tine si cu toti rebelii, carii cu- tdza a duce pre fiii romaniloru la scdle romanesci!" Acesta fu strigatulu fiorosu alu reactiunei din dîlele lui Franciscu I., cu carele fu calcata in pitidre do- rinti’a de a scdte pe romanu din intunerecu si din umbr’a mdrtei. Era dre cu potintia, că unu barbatu de convicțiunile si de caracteriulu lui Georgie Sîncai se mai recdda de buna voia din calea sacra, pe care apucase elu si consoții sei? Credu Domniloru, că in cașuri analdge neci noi nu amu recede din calea nd- stra de buna voia. Spiritulu seu celu inaltiatu invetiase a vedd lu- mea si lucrurile la luminele aprinse omenimei de unu losifu II. cu diece ani mai nainte de proclamarea drepturiloru omenesci in Franci’a? Neci Sîncai, neci consoții sei in suferintie n’au facutu unu singuru pasu pe calea unui Colla Rienzi si neci macaru pe a unui Savonarola, neci au lovitu in vreuna religiune positiva, decătu numai in spur- catele ^busuri ale unoru miniștrii ai confessiuniloru. prin urmare neci-decumu nu merită că se ajunga pe urm’a lui Huss la rugulu de focu, si totuși Sîncai a trebuitu se ia pe fati’a sa insult’a cunoscuta, citata si de Dta: Liber igne, auctor patibulo dignus. Spoliatu prin mdrte de celu mai potente alu seu patronu, adeca de acelu monarchu, sub ale cărui auspicia potea face multe pentru regenerarea natiu- nei, precumu insusi Sîncai ne spune in elegi’a sa; in fine paralisatu in tdte acțiunile sale atătu că cui- Ț* — 44 — tivatoriu alu literaturei si alu sciintieloru, cătu si mai alesu că organisatoriu si directorii! alu scdleloru, — era prea naturalii, că spiritulu seu celu forte se voidsca a se tienă cu ambele bratia de ceea ce apucase una-data, si prin urmare se’si apere in totu tempulu si in totu loculu ide’a sa de predilectiune: naționalitatea. Ddca acea stare a lucruriloru ilu aduse in conflicte diverse, pana ce catra finea vietiei sale incepuse a sî despera, acdsta nu se pdte inputa unui amicu alu natiunei sale si alu libertatei, ci cu totulu altora. Superiori- tatea spiritului si conscienti’a de sine, convicțiunile, curagiulu si inflecsibilitatea principialoru, pe care dn. Papiu le-a relevatu cu multa justetia că totu atatea Virtuti, neci-decumu nu potea se aiba altu resultatu, decătu sacrificarea fara neci-una crutiare a omului inzestratu cu asemeni virtuti si calitati. Din tdte acestea date istorice si inpregiurari ale vietiei lui Georgie Sîncai deducemu si inchiaiemu cu tdta certitudinea, cumu-că acțiunile acelui barbatu ne- moritoriu au fostu efectele unoru convicțiuni intime, ale unoru deliberatiuni matore, in cătu elu si contem- puranii sei au trebuita se purceda pe calea emanci- parei natiunei, patriei si religiunei său numai asia precumu au purcesu, său deca era se parasdsca acea cale, atunci nu le remanea alta alegere, decătu a pa- rași chiaru caus’a pentru tdta vidti’a loru, a se re- nega si ei, pentrucă se le fia loru bine, ceea ce si potea se o faca cu nespusa înlesnire, pentrucă re- negatii celu puținu la inceputu era mai bine vediuti; tentatiunile era nenumerate, ocasiunile la totu pasulu, intocma că si in dîlele ndstre. Ferice de națiunea ndstra, că a remasu aparata de unu periculu ’atatu de infricosiatu; de trei ori ferice de noi, că avemu de modelle pe acelea umbre sacre si măreție, ale ca- roru pepturi era armate cu anticele virtuti cetatiene ale unui Regulus si Scipio Africanus, ale caroru minți era luminate de sublinia si dumnedidsc’a morala evan- gelica, care au sciutu resiste negreloru tentatiuni, au spartu cararea catra adeveratele virtuti cetatiene pen- tru noi si posteritatea ndstra; care ne-au invetiatu a crede, a spera, a iubi si a învinge prin farmeca- tori’a potere a suferindei, ne-au datu idea chiara de- spre martiriu in sensulu cristianismului primitive, in- Itru tdta puritatea sa; in fine care ne confirma pe fiacare dî in credîntia despre jmortalitatea natiunei romanesci, dra prin acdsta ne incuragiaza, că se pa- simu barbatesce pe cărările ce amu apucatu, se cul- tivamu dî si ndpte sciintiele, intru care este ade- verat’a potere, se ne cultivamu limb’a, fara care na- ționalitatea neci că se pdte cugeta. Asia este intru adeverii, ideile, cunoscintiele si ecsemplele păstrate dela predecesorii noștri au facutu din noi multu puținii aceea ce suntemu astadi. Anume Dta domnule Papiu, condusu de un’a vointia de feru si incependu din anii juniei ai sacrificați! dîle si nopți, bani si sanetate, pentru că se strabati prin locurile, pe unde credeai, că pdte se stea ascunsu adeverulu istoricii pentru națiunea ndstra. Dupace adeca in a. 1852 fiindu in Vîen’a, prin lucrările istorice publicate atunci, ai datu prim’a proba, că esci determinata a calcă pe urmele bărbatului, a- carui panegirica o ai facutu astadi, curendu după a- ceea ai trecutu in Itali’a, adeca in acea tiăra, pe alu cărei pamentu luase si Georgie Sîncai aspiratiunile si — de nu me insielu eu, — chiaru primele infor- matiuni autentice atătu despre originea natiunei, cătu si despre sorgintile cele mai copidse, din cari s’ar potea scrie canduva istori’a romaniloru si a pamentu- lui locuiții de acestu poporu. Cu atatu inse nu te-ai îndestulata, ci precumu Georgie Sîncai in cursu de ani 34 cercetase mai multe bibliotece si archive din imperiu, precumu elu îsi impluse dieci de tomuri cu documente istorice culese din tdte anghiurile, — in- tocmai Dta convinsu, că o vidtia de omu nu pdte fi de ajunsu, necumu a compune acea istoria, ddra neci macaru a culege materialulu necesariu la ridicarea unui monumentu nationalu atatu de maretiu, ai mersu totu pe urmele lui Georgie Sîncai si ale contempora- niloru sei, pentrucă se aduni la unu locu totu ce voru fi scapatu ei din vedere, si cele pe care loru nu le-a fostu data ale cundsce. Tesaurulu de documente in 3 tomuri si alte publicatiuni istorice esite pana acumu din condeiulu Dtale, au datu ocasiune publi- cului nostru că si celui strainu, pentrucă se prevădia ceea ce mai are se aștepte dela Dta, dra membrii acestei societăți academice au fostu convinși indata dela inceputulu activitatei sale, cumu-că Dta trebue se ocupi locu in midiuloculu nostru. Totu din aceste cause eră lucru firescu, că si compunerea biografiei lui Georgie Sîncai se o asteptamu dela Dta. Ai co- respunsu si acestei misiuni intr’unu modu, in cătu se avemu dinaintea ochiloru noștri spirituali imaginea autentica a istoricului, literatoriului si totudeodata mar- tirului Georgie Sîncai. Eu suntu convinsu, domnulu meu, că ori-cine va vof a medita seriosu șsupra vietiei lui Georgie Sîncai, asia precumu o audiramu dela domni’a ta, va ajunge usioru la convicțiune, că atătu elu, cătu si contemporanii sei au trebuita se purceda pe calea emanciparei naționale numai asia, precumu au pur- cesu densii. Incătu pentru ideile religidse ale lui Georgie Sîn- cai, asia precumu le-ai dedusu domni’a ta din scriptele lui, apoi se intielege de sine, că acelea era se des- placa fdrte multu la toti aceia, cari tienu mortisiu la cunoscut’a macsima: divide et impera. •— Ele mai desplacu inca si la toti acei nefericiti, cari nu sunt in stare de a se emancipa de rugin’a vechiului șgo- Lasticisrnu, carele face, că confusiunea ideiloru con-i fg-sionali cu cele naționali, politice si sociali se nu mai încete neci una-data. „losifu iubitoriulu de omenire imperatu murise, si principiele revolutiunei celei mari in Ungari’a si in Transilvani’a nu aveau sensiiA Nu sciu ddca am intielesu eu bine aedsta sen- tentia a domniei tale respicata in partea discursului, — 45 — in care desfasiuri ideile politice-sociali ale lui Sîncai. Eu adeca credu asia, că acele idei ajunseseră a fi cu- noscute in straturile superifire ale locuitoriloru si pre- simțite că prin instinctu de massele poporului, ceea ce se pfite probă, de o parte cu totu ce' s’a scrisu si publicatu in acăsta materia in cei diece ani ai do- mniei lui losifu II., pe cătu pres’a se bucură de liber- tate aprăpe absoluta, ăra de alt’a luptele din a. .1784 ce au fostu ele? dăca nu celu mai solemnu protestu pusu in favdrea drepturiloru omenesci si ale popo- rului, unu protestu acesta, carele a precesu cu 5 ani prochiamarea drepturiloru omenesci in Franci’a. Noi inse scimu bine ce a costa tu chiaru si pe Franci’a realisarea aceloru drepturi, precumu si că cu tdta so- lidaritatea poporului francescu sî in mani’a gigantice- loru sacrificie aduse pe altariulu patriei, ea cadiîi mai anteiu sub despotismulu unui soldatu, ăra după aceea suferi inca si umilirea invasiunei străine. In resari- tulu Europei a lipsitu ori-ce solidaritate, prin urmare dreptulu istoricii...Jgudalu infruntatu pe unu tempu relative fdrte scurtu, prin man’a tare si bratiulu inaltu alu lui losifu, s’a potutu reculege si consolida din nou, ceea ce in adeveru s’a si intemplatu. După a- ceea intielegu si eu, că Sincai ne mai vediendu alta cale de scapare, se aruncă si elu cu ai sei pe terenulu dreptului istoricu, unde adversarii sei se credeau mai tari si de unde elu voindu a’i scfite, caută unu punctu că alu lui Archimedes prin labirintele istoriei, pe atunci inca puținu cunoscute. Eram pregatitu, domnulu meu, că se te vediu tractandu cu predilectiune ideile naționali, istorice si literarie ale lui Georgie Sincai si ale consociloru sei, intocmai precumu ai si urmatu in ultimele trei parti ale discursului domniei tale. Acei barbati iubia cu devotamentu absolutu națiune, limba, patria, sciintia; apoi sant’a scriptura dîce cu mare dreptu, că caritatea implinesce tdte si invinge tdte. De aici si numai de aici se si esplica estraordinariulu devotamentu alu a- celoru barbati. Cu adeverata duiosîa am ascultatu apotheos’a ce faci domni’a ta lui G. Sîncai, si cu care ’ti inchiai discursulu de astadi. Domni’a ta voiesci, că spiritulu seu se fia in midiuloculu nostru. Candu vomu ob- servă, cumucă romanii cauta si cultiva istori’a patriei si a natiunei cu același zelu, carele se vede si la celelalte popdra de ras’a latina, atunci se va simtf si la noi, că spiritulu toturoru barbatiloru, pe cari ’i ai rechiamatu astadi in memori’a ndstra aratandu’i de modellu posteritatiei, se afla in midiuloculu nostru. Un’a din problemele societatiei academice, de alu careia membru alesu te salutamu noi astadi pe do- mni’a ta, este a recomandă natiunei studiulu istoriei, dra mai alesu a confaptuf din tdte poterile sale pen- tru cultivarea istoriei naționale. Acesta este si stu- diulu domniei tale de predilectiune. Acestu campu, pe cătu de frumosu si atragctoru, tocmai pe atăta e si intinsu, sdu mai bine vastu, intrecurmatu de munți si rîuri mari, că si in lumea fisica. Intr’aceea noi vomu pune umeru la umeru si vomu laboră, de si nu cu atătea succese, căte se voru fi așteptata dela noi, de siguru inse cu devotamentulu remasu ndue de clironomia dela venerabilii noștri antecesori. Se fii, domnule Papiu, bine venitu in sinulu a- cestei societăți academice. Se ai parte de anii lui Nestoru si de succesele lui Livius pe campulu isto- riei ndstre. G. Baritiu. Biografi’a metropolitului Sav’a si istoricii serbesci. (Fine). § 10. Metropolitulu României transalpine intie- legăndu demandatiunea domnăsca, fdrte s’a bucuratu si in dr’a aceea a trimisu insciintiare in monastirea • Comanu la unchiulu lui Simeonu archiepiscopului Lo- ginu fostului la tempulu seu ierarchu alu lenopoliei, că se grabăsca la capital’a Tergovestiloru, că-ci este de a se asiediă metropolitu in Transilvani’a. In dio’a anumita a lunei Septembre după inaltiarea onoratei cruci precumu archiereii cei străini, asia si episcopii tierei adunanduse la olalta in metropoli’a Tergovesti- loru, mai antaiu a tunsu pre ieromonachu, in care tundere urmandu strabuniloru sei s’a numitu Sav’a. După aceea in dio’a atreia celebranduse dumnediăsc’a liturgia a fostu pusu pe trăpt’a de archiepiscopu si metropolitu. Si fininduse renduiăl’a besericăsca, a pri- mita Sav’a archiepiscopulu din manile metropolitului Stefanu, Grammat’a apostolica pe limb’a romana de urmatoriulu intielesu: Că bine se invetie si se pasto- redie turm’a lui Ch. Ddieu, dar si turm’a se asculte de pastoriu că de domnulu si altele asemenea. Care voiesce se o cetăsca, privăsca in originalulu dlui Bran- coviciu in cartea V. pag. 1515. Grammat’a acdst’a a fostu data in scutit’a de Ddieu metropolia a Ter- govestiloru in a. 1656 in lun’a Sept, după inaltiarea onoratei cruci, cu subscrierea: Stefanu metropolitulu României transalpine.*) *) Istoriculu Raiciu este de mare renume intre șerbi, inse elu comite multe sminte in istori’a sa, că-ci: a) Scrie la cartea XI. cap. 5. § 9. Camu pre la a. 1636 s’a nascutu mai susu numitului Danielu Aiului lui Avramu din cdpsele lui fii, dintre carii cei mai insemnati suntu: Petru, La- zaru si loanu. La cap. 6 § 2 scrie: că loanu Brancoviciu fra- tele archiepiscopului Loginu, fiiulu lui Danielu a capatatu dela sdși’a sa patru fii si doue fiice: Simeonu, Michaiu, Vasiliu si Georgiu. La cap. 7 § 2 asia scrie: Georgiu acest’a după numerulu aniloru vietiei si mortiei sale, a vediutu lumea ac6sta inultu pati- masia la a. 1645 in lenopolea. Tatalu seu loanu după cuventele lui Raiciu s’a nascutu camu pe la a. 1636 si Georgiu fiiulu seu celu mai teneru s’a nascutu la an. 1645, si asia tatalu seu loanu la nascerea fiiului seu Georgie a fostu numai de 9 ani. Simeonu, adeca Sav’a Brancoviciu metropolitulu Transilva- niei s’a asiediatu in scaunulu metropoliei la an. 1656, adeca cu 20 ani mai tardiu de ce s’a nascutu tatalu seu la 1636. — Eta asia scrie Raiciu. b) Scrie Raiciu, că Avramu Brancoviciu celu de sub Nr. 6 — 46 — § 11. Petrecftndu elu inca acolo, cu con voirea metropolitului Stefanu pe multi a ierotonitu, după a- ceea si de catra domnitoriu si dela archiepiscopu os- petatu si bogatu daruitu s’a reintornatu in tidr’a Ar- deiului, uude de coreligionarii sei cu cuvenita ondre s’a intempinatu si s’a primitu. Si celebrandu antei’a ddiedsca liturgia a impartasitu nou’a binecuventare cu sarutarea maniloru, si a fostu pre scaunulu acela gu- vernandu beseric’a lui Ddieu mai bine de 24 ani. In carea dignitatea pentru multele rescdle si turbu- rari de catra deschimbatorii principi si stapanitori ai Transilvaniei de 5 ori a fostu intaritu prin confir- matiuni, si adeca: 1. dela Georgiu Răkoczy; a 2-a s’a însurata după batai’a lui Michaiu cu Sinanu Pasia, asia dara camu pe la a. 1596 cart. XI. cap. 4 § 17; mai departe arata ca următorii lui, precumu: Moise s’a facutu episcopu sub numele Mateiu, si nepotii lui Solomonu si Lazaru archiepiscopi si metro- politi sub numele Sav’a si Loginu. Er la cap. 5 § 7 scrie, că a mai fostu pe tempulu acela orecare prea vitezu ostasiu numitu Georgiu Serbulu, mai antaiu alu guardiei de curte, după aceea alu intregei ostasime usidre a lui Michaiu principelui Transilvaniei feldmarschalu. Si a fostu elu după marturi’a lui Brancoviciu fiiulu lui Avramu Brancoviciu, care in botediu s’a numitu cu numele bunului seu Georgiu. Prin midiulocirea acestui Georgiu a cuprinsu principele Michaiu Tran- silvani’a : Deca s’a insuratu Avramu după batai’a lui Michaiu cu Si- nanu Pasi’a, cumu a potutu avă fiiu generariu in oștea lui Mi- chaiu, candu acest’a s’a ostitu cu Andreiu Bâtori cardinalulu in 29. Oct. 1599? La cap. 6 § 5 scrie Raiciu, că-ci pe tempurile aceste, pre- cumu s’a dîsu mai susu, archiepiscopi’a si metropoli’a lenopolei a fostu transpusa in Belgradulu Transilvaniei prin Mjchaiu Ba- sarab’a voevodulu. Deca prin principele Michaiu, care s’a ucisu de Bast’a la a. 1601, s’a transpusu metropoli’a din lenopolea — Boros-Ineu, in Belgradulu Transilvaniei, cumu a potutu fi episcopu in leno- polea Moise numitu Mateiu, alu cărui tata s’a casatoritu cam pe la a. 1596, si cumu a potutu fi archiepiscopi si metropoliti Sav’a fiiulu lui Moise si varulu seu Loginu, care s’a nascutu camu pe la a. 1636? Mie mi-se pare, că Georgiu Brancoviciu, care a fostu po- stelnicu la curtea lui Alecsandru Lupusinenulu principelui Mol- daviei cu multu mai nainte de tempulu lui Michaiu vitizulu si alu lui Sigismundu Bâtori, s’a asiediatu in lenopolea, si casatori’a lui Avramu cu An’a lacsiciu trebue se se fia intemplatu cu mai multe diecimi de ani înainte de batai’a lui Michaiu cu Sinanu Pasi’a, deca a avutu elu fiiu in 6stea lui Michaiu că feldmarsialu. Eu nu pociu cuprinde, cumu a potutu Raiciu scrie unele că acestea in istori’a sa fara cea mai puțina combinare? Dar si istoriculu Davidoviciu a scrisu fara combinare, că-ci scrie in istori’a sa: că tat’a lui Sav’a, alu metropolitului si alu fratelui seu Georgiu, alu istoricului a muritu la a. 1630; âr de- spre Georgiu istoriculu scrie: că a muritu la a. 1711 in 19. Sept, fiindu betranu de 66 ani. Cumu a potutu fi Georgiu la mârtea sa numai de 66 ani, de 6 re ce tatalu seu a moritu la an. 1630, candu eră nascutu Georgiu ? Si Davidoviciu a amblatu pe urm’a lui Raiciu, că-ci si elu scrie, că Avramu s’a casatoritu după batai’a lui Michaiu cu Si- nanu Pasi’a, si pana la 1639 face de se născu si fiii lui Avramu, si ai lui Danielu, si ai lui loanu. Tota istori’a despre Brancovicescii aceștia, precumu se afla la Raiciu si la Davidoviciu, este labirintu, din care neci cumu nu poți esi. Not’a trad. dela Francisca Rddei; a 3-a dela Acatiu Barcsay; a 4-a dela loanu Kemdny; a 5-a dela Michaiu Apafi; si de catra toti magiarii, său si germanii a fostu con- siderata cu ondre si cu ambre. Tdta istorisirea a- ccsta despre episcopulu Sav’a pre lungu a scris’o fra- tele seu celu mai teneru contele Georgiu Brancoviciu in istori’a sa cartea V. pag. 1499—1532. § 12. Câta ingrigire a avutu Sav’a pentru bi- sericele dreptu-credintidse aflatdrie in Transilvani’a, va dechiară urmatdri’a istoria; dar mai bine se vede aceea din gramatele lui Apafi dăruite lui Sav’a in anii 1675 lun’a lui Dec. si 1679 in lun’a Octomvre, a carora putere o vomu vedd mai la vale. Monastirea si metropoli’a arse de doue ori de nevalirile turciloru si ale tatariloru le a acoperitu cu sindile si incatu l’au ertatu puterile, a nisuitu a condecoră si a intarf me- tropoli’a aceea. Din caus’a acdst’a a cerutu dela Apafi concesiune a merge in tier’a rusdsca, că se căra mila pentru mai frumdsa edificare a aceleia, ce do- bandindu, dinpreuna cu frate-seu celu mai teneru Georgiu s’a dusu la Moscv’a in a. 1668. De multe ori in dîlele sale a fostu trimisu Sav’a metropolitulu, asemenea si frate-seu Georgiu cu solia, precumu la principele din Moldov’a, asia si la cel’a din Romani’a transalpina si lucrurile lui incredintiate cu norocire le a implinitu. In care solia pre ambii acei principi coreligionarii densului i-a rugatu, că ei prin midiu- locirea loru se efeptuedie la principele Transilvaniei pace si linisce pentru beseric’a dreptu-maritdria, ce după aceea a si urmatu, dar nu indelungu a duratu. § 13. Intru aceste calvinii Transilvaniei cu epi- scopulu loru Michaiu Tofeus s’au consultatu, că pre Sav’a dupace se va reinturnă din Rusi’a se’lu faca subordinatu episcopului calvinescu, veniturile se i-le iea, dela irotonire se’lu oprdsca, si unele protopopiate se le rapdsca dela eparchi’a densului. Si dupace s’a reinturnatu elu, cunoscundu si deplinu intielegundu cugetele si atacurile loru cele silnice, a datu rugă- minte la principele Apafi, care consultanduse cu ma- gnații i-a daruitu pe limb’a latina si magiara gra- mat’a de scutire in urmatoriulu intielesu: Michaiu Apafi, din grati’a lui Ddieu principele Transilvaniei si alu partiloru unguresci domnitoriu, jupanulu secui- loru, poruncimu toturoru dmeniloru de tdta derega- tori’a, cumu-ch preaonoratulu Sav’a Brancoviciu vred- niculu episcopu alu besericeloru romane, serbe si grece de sub stapanirea ndstra, care locuesce in monastirea ce se afla in Belgradu, cu ceialalti inspectori, proto- popi si popi de elu tienetori, la olalta ne-au rugatu cu umilintia — de drece unii frangundu vechile pri- vilegie ale loru, se silescu a derimă datinele mărturi- sire! loru si guvernarea loru; noi inse inca pana a- cumu nu amu datu spre acdst’a licenția, că se fia nepaciuiti in privilegiele dăruite dela principii de fe- ricita aducere aminte. Prin urmare poruncimu aspru toturoru crcdintiosiloru nostrii de orice deregatoria si stare, că numitele beserici, protopopi si popi dela celu de presentu si dela episcopii loru, carii au de a — 47 — urmă, se nu se rapăsca. Pre langa acesta spre sus- tienerea aceluiași episcopu si a servitoriloru lui si a celorulalte persăne besericesci si spre reînnoirea bese- ricei si a monastirei, precumu este asiediatu la popii romani, șerbi si greci, indatinatulu unulu fiorinu, care are de a se dă. cu celelalte accidentii dela același episcopii si dela beserica se nu se rapăsca, pentrucă afara de acestea alte venituri nu are. Si dăca cineva după cetirea acestora altucumu va face, cele luate le va reintărce. Datu in cetatea năstra Belgradu in lun’a Dec. 30. an. 1675. Si este subscrisa astfeliu: Midi. Apafi, si ceva mai diosu: Francisca Lugasi secretariu, si cu sigilu intarita. § 14. Aflanduse Sav’a Brancoviciu inca in viătia si beseric’a dreptu-credintiăsa petrecundu in ărecarea linisce, amintitii vrajmasi ărasi au causatu diverse turburari in tiera, si au redicatu resboiu asupra be- sericei grecesci in tipulu mai susu dîsu, pentru aceea Sav’a Brancoviciu priveghiendu de turm’a sa a cu- getatu a câștigă dela stapanitoriulu principe si dela coadunatii magnați ai tierei si mai puterica scutire besericei, si asia a capatatu pronomionu inscrisu pen- tru beserica pe limb’a magiara. Vedi istori’a lui Bran- coviciu cartea V. pag. 1580. § 15. După acăsta liniscinduse ceva puținu be- seric’a grecăsca celoru de valurile si turburarile vraj- masiloru de sect’a calvina; că cu mai amarnica ata- care se se rescăle asupra metropolitului Sav’a, pre- cumu si-a propusu in cugetu vrajmasiulu pacei si alu liniscei Michaiu Tofeus superintendentele calvinu, — care de curendu venise din academi’a dela Vitten- berg’a in Transilvani’a si după aceea a fostu asie- diatu la beseric’a curtiei principelui. — Si asia nu numai sub diferite preteste a inceputu a buf asupra metropolitului, ci si mana armata cerendu dela prin- cipele spre implinirea dorintieloru sale, cu neintie- lăpta atacare s’a slobodîtu asupra locuintiei metro- politane si aflandu pre betranulu metropolitu jacendu pre patu de podagra, fara de tăta judecat’a si apa- rarea in contra legiloru ’lu osandesce, si tragendu’lu din patulu durerei, cu grăznice nemilostiviri porun- cesce a’lu pune pe calu, si cu asia bajocura in pre- toria igemonu ducundu’lu, l’a pusu sub custodia. După acăsta a datu porunca, că si pre fratele lui, Georgiu Brancoviciu se ’lu inchida in aceea inchisăre, că ast- feliu mai usioru se păta rapf si duce avuti’a loru. § 16. Si indata in ăr’a aceea a trimisu pretu- tindenea ămeni, că se aduca avuti’a loru din tăte cetatile, unde se va află, precumu si din casele loru. Si trecundu cateva dîle, celu dintaiu indreptatoriu alu casei principelui chiamandu la sine pre Georgiu Bran- coviciu fratele lui Sav’a, după multa cercare precumu despre avuția, asia si despre religiune cu multe ecsem- ple i-a vorbitu, pre langa acăst’a l’a opritu si la pran- diu la sine. La care prandiu, fiindu acf de fatia multi alti boieri, a fostu intrebatu Georgiu de catra supre- mulu indreptatoriu alu casei principelui, pentru ce nu ’si alege una din cele patru religiuni primite in Tran- silvani’a: său calvina, său rom. chat., său luterana, său ariana, ci se isbesce in atata orbia, carea intru nemicu se considera in tiăr’a loru, neci se primesce. La acăsta defaimatăria întrebare, suspinandu Georgiu pe scurtu a respunsu: De si legea marturisirei dreptu- marităria in Transilvani’a cu totulu nu este primita: inse cine păte se scia, nu cumuva prin proni’a lui Ddieu va fi primita pretutindenea. Intielegundu re- spunsulu lui Ceorgiu supremulu indreptatoriu de casa, s’a sculatu in ăr’a aceea dela măsa si s’a dusu la principele, ăr de acolo s’a trimisu vestitoriu, că Georgiu se mărga ărasi la inchisăre cu metropolitulu, de unde si chiamatu a fostu. § 17. Trecundu catuva tempu, a fostu ărasi slobodîtu Georgiu de acolo, cu acea viclenia, că mai usioru se păta află avuti’a loru, de ar fi aceea si in pamentu îngropata. Er Sav’a metropolitulu, fra- tele lui, mergundu principele dela Belgradu la Rad- notu, punenduse pe caru si elu a fostu adusu aci. Si dupace a fostu slobozita Georgiu, a pusu tăta silinti’a precumu in curtea principelui ruganduse de fruntași, asia a cercetatu si in alte parti pre amicii sei si au avutu dela densii sfatu, dăca este cu putintia pre fra- tele seu metropolitulu si cu rescumparare se’lu man- tuăsca; dar nemicu s’a folositu, neci a capatatu vreo mângâiere, ci mai vertosu deplinu a intielesu, că neci elu nu din alta causa este slobodîtu, ci numai că mai lesne se afle averea loru, — ăr aflanduse aceea, dinpreuna cu fratele seu voru fi tienuti in inchisăre si ecsiliu vecinicu; si asia cu amarnica întristare s’a dusu la Radnotu, si fratelui seu tăte cu deamenun- tulu le-a descoperita, că ce feliu de intrige au tic suta asupra loru. Preasantîtulu frate alu lui la descoperirea acăsta l’a intaritu cu multe graiuri din cuventulu lui Ddieu, si in fine cu dragoste privindu spre densulu a dîsu: Ar fi de ajunsu pentru inim’a mea, dăca te asia vedă pre tine scapatu. Dar sciu, că nu esci in- vetiatu a retacf prin parti străine, si fiinducă de de- bil’a sanetate me temu, nu cumuva reinti’a si invidi’a se te aduca înapoi, spre adău’a si prea amara mea durere si prea grăznica mărte, si cu multe vorbe binecuventandu’lu si dandu’i cea din urma sărutare, l’a dimisu plangundu cu amaru. § 18. După acăsta Georgiu s’a dusu la cas’a sa in Vintiulu de diosu, unde a petrecuta puțintelu, pana ce s’a pregătita spre cale; si luandu din ru- denia sa pre unulu cu numele loanu Brancoviciu, nepotulu seu si pre fiiulu acestuia Sav’a Brancoviciu — fiindu teneru — cu sine, alegundu catra aceștia si conducatoriu binecunoscutoriu de cale si chiamandu pre Dumnedieu intru ajutoriu a plecatu. Si trecendu tienutulu numitu Hatiegu, si amblandu prin munți fărte inalti a trecutu cu norocire locuia de paza, Vul- canulu, si a ajunsu pana la capital’a Banatului nu- mita Craiov’a langa rîulu Giu, unde invetiatnlu si nobilulu barbatu Radu Nasturelu, marele banu alu Banatului ospetandu’lu de ajunsu, dupace s’a odich- nitu, a demandatu a’lu petrece la principele stapani- — 48 — toriu in Bucuresci. Si aci Sierbanu Cantacuzino l’a primita cu tdta mangaierea si dragostea că pe fratele seu si hotarendu’i locuintia indemenatica, l’a facutu de- spre t<5te cu buna sperantia. § 19. Intielegundu gonitorii religiunei ortodocse — calvinii, cumucă Georgiu a trecutu cu pace in Romani’a transalpina, fărte s6u turburata, nu cumuva se li pregatesca ceva isbanda in Constantinopole: dreptu-aceea precumu dintre rudeniile lui, asia si pre alti <5meni au trimisa la densulu, ca cu insielatiune intorcundu’lu inapoi se ’lu st6rga dintre cei vii, dar cele ce au cugetatu nu au potutu se le efeptueze, ch-ci se făcuseră cunoscute tuturora sfaturile loru. Er pre Sav’a metropolitulu l’a mai tienutu catuva tempu incinsu in prinsdre. Si ’lu inbiiau pre metro- politu, că se primesca mărturisirea loru cea calvina, promitiendu-i multe daruri cu castelle, ba fiindu elu in adenci betranetie si cugetandu le mdrte, fara de sfiala i vorbău că se se insore. T6te aceste flăcuri calvinesci audiendule Sav’a le-a suferitu cu rabdare si a mai voitu se taca, decatu se li respunde; totuși că se li ingradăsca puțintelu gur’a a dîsu: „Se mai cuvine a ascultă de Ddieu, decatu de <5meni.“ (Fa- ptele Apost. 5. 29.) — Era ei luandu in risu cuven- tulu lui, au respunsu: „Pentru aceea te-a ajunsu a- tata truda, temnitia, legaturi, batai si primejdii de m<5rtea (II. Corint. 11. 23.). — Dar Sav’a ărasi a resturnatu bajocur’a loru cu altu testu: „Numai omenăsca ispita v’au ajunsu, dar credintiosu este Ddieu, care nu ve va lasă a fi ispititi preste putinti’a v Programulu acestei adunari va fi urmatoriulu: 1) Raportulu comitetului despre lucrările sale in anulu 1869; 2) Incuviintiarea budgetului societății pe a. 1870; 3) Propuneri si discursuri sciintifice si literarie; 4) Alegerea membriloru comitetului conformii § 14 p. 1, si § 18 din statutele societății; 5) Alegerea de trei membri spre cercetarea so- ' coteleloru an. 1870 conformii § 14 p. 6. Cernăuți, in 25. Ian. (6. Febr.) 1870. Georgiu Hurmuzachi, presiediute. M. Calinescu, j secretarii!. Editorii! si provedietoriu: Comitetulu. — Redactoriu secretariulu I. alu asociatiunei. — Tipografl’a R3mer & Kamuer.