. w Z/⁷ Acesta foia ese cate 3 c6Ie pe luna ? si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii aso- ciatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru strainalate 116 „ 55 „ Sighisidrei ’ * ?5 100 „ n „ Solnocului n 137 „ >5 „ Mediasiului ’ * 55 111 » n „ Uniaddrei • • n 135 „ n „ Cincului . ’ ’ 55 113 „ In districtulu Fogarasiului • • » 135 „ 55 „ Sebesiului ’ * ?5 139 „ „ Nasaudului . . n 118 „ ?5 ,, Cohalmului (Rupei) * ’ 55 94 „ In scaunulu Odorheiului . . • • T) 99 „ „ Nocrichului ‘ ‘ 55 109 „ — 42 — In scaunulu Mercurei......................pc 133 loc. „ . „ Orastiei.....................,, 101 „ In districtulu Brasiovului..................„ 133 „ » „ Bistritiei................... „ HO „ In tota Transilvani’a.....................pe 119 loc. Transilvani’a iea asia dara intre tierile monar- chiei austriace in privinti’a frecuentiei cununiiloru alu 6-lea locu. Fatia cu Ungari’a se arata in Transil- vani’a unu numeru mai mare de cununii (un’a pe 119 fatia cu un’a pe 124 de locuitori). Luanduse in respectu natiunalitatea, se arata si aici momentnlu caracteristicu alu rasei. Unde locu- escu magiarii mai desu, d. e. in Secuime, sunt cunu- niile mai numerdse câ in celelalte parti ale tierei lo- cuite de Romani si de Sasi; inse cumu vomu vedea mai josu, e si mortalitatea mai mare. In scaunulu; Odorheiului d. e., unde locuescu secuii mai nemeste- cati, vine o cununia pe 99 de locuitori. Cu catu sunt mai mestecați, se micsioreza numerulu cununii- loru asia, incatu intre unguri si secui vine o cununia; pe 100, la sasi pe 110 si la romani pe 130 de lo- cuitori. Natiunalitatea are inse influintia si in alta pri- vintia. Romanulu, care ajunge mai de timpuriu la pubertate, se insora cu multu mai de timpuriu: după elu urmeza sasulu si mai tardiu secuiulu. Intre mi- rese sunt cele mai tinere intre romane si mai cu serna in fundulu regescu; in secuime maioritatea fe- teloru, care se mărită, este in etate de 25 pana la 30 de ani. Intre cate 1000 de căsătoriți in Transil- vani’a au fostu: Miri pana la alu 24-lea anu . . . . 464-71 Romani, 297-48 Unguri, 442-40 Sasi, in tdta tier’a 415-10 „ dela 25 pana la 30 de ani . . . 310-96 373-22 297-99 V V 33 33 328-42 » » 30 „ „ 40 ,, „ . . 152-54 7? 209-56 163-87 5? 33 33 172-45 » n 40 „ „ 50 „ „ . . 45-30 V 60-28 53-00 35 33 33 48-71 » » 50 „ „ 60 n „ . . 19-72 ?? 27-46 34-09 3? 33 23-12 „ preste 60 de ani..... . . 8-16 ?? 13-30 9-19 a 33 33 33 9-87 Mirese pana la 20 de ani . . . . . 206-29 182-09 414-82 33 33 35 22T90 „ dela 20 pana la 24 de ani . . 309-24 184-05 265-00 33 33 33 297-04 n » 24 n „ 30 „ „ . . 293-87 57 297-32 174-14 33 33 35 282-70 n » 30 „ „ 40 „ „ . . 131-48 166-07 W 91-94 V 33 33 33 134-19 n ii 40 ,, ,, 50 „ ,, . . 43-10 51-89 D 39-64 3, 3) 33 40-28 „ preste 50 de ani .... . . 14-62 5, 21-08 12-97 33 33 33 16-68 Se vede dar, ca romanii se insdra mai de tim- puriu, si acolo, unde locuescu mai nemestecati se a- rata împrejurarea acest’a mai evidentu; d. e. in an. 1864 au fostu in districtulu Nasaudului 538 si in co- mitatulu Uniaddrei 496 de miri inca neajunsi la 24 de ani, pe candu in scaunulu Ciucului au fostu nu- mai 289 si in Treiscaune (Haromszdk) numai 187 de miri in etatea acâst’a intre cate 1000 de cununați. Cele mai tinere mirese sunt intre marginimea romana din sud-ostulu tierei si in genere in fundulu regiu. De comunu barbatii in Transilvani’a se insera mai de timpuriu câ in tdta monarclii’a si specialu câ in Ungari’a. Cuot’a procenteloru aceloru miri, cari Numerulu casaloriiloru 11863 13838 Ambe părțile necăsătorite , . <1864 12910 11865 11773 11863 1775 Ambe părțile veduvite . . . .'1864 1868 (1865 1642 11863 1887 Veduvi cu femei necăsătorite. ,1864 1909 (1865 1781 11863 897 Veduve cu barbati necasatoriti (1864 988 (1865 879 se insdra pana la alu 24-lea anu, intrece pe cea din monarcliia cu 128-9 si pe acea din Ungari’a cu 187-8. In privinti’a mireseloru nu esista mare diferintia, ca de si trece clas’a de etatea cea d’anteia, pana la anulu alu 20-lea, inca cu 20-3; inse numerulu feteloru mări- tate pana la alu 25-lea anu, ajunge pana la o diferintia de 5-3 procente, cu care premerge Transilvani’a. In Un- gari’a insa maioritatea femeiloru se mărită mai de tim- puriu asia, incatu clas’a de mirese pana la etatea de 20 de ani prevalâza cu 20-3 si acele pana la anulu alu 24-lea cu 90-5 fașia cu ^Transilvani’a. In Transilvani’a tocma elementulu magiaru causâza resultatulu diferi- toriu. --- Dintre toti casatoritii au fostu: Rom.- Greco- Greco- Luter. Elveției Unit. Israeliti J catolici catolici orientaii 1870 4303 3819 1517 1947 306 76 2119 3750 3490 1166 1995 336 54 1921 3568 3127 1264 1564 260 69 174 619 453 175 285 64 5 175 567 482 187 358 96 3 176 517 449 172 263 62 3 224 583 516 216 296 53 5 263 521 503 223 350 44 5 204 499 528 219 282 46 3 109 188 228 144 185 39 4 117 197 252 144 218 55 5 122 197 215 121 178 40 6 — 43 — Nou Abecedariu romanescu s6u ELEMENTE DE LECTURA SI SCRIERE lucrate după celu mai nou metodu de 7. C. Massimu si I. Badilescu, profesori. (Continuare). 3. Și mai ântâiu rogămu pre socii noștri de in- vețiămentu, se fiă bine incredențiați, că, decă vorbele ce vomu dice despre metodulu, care astătji se urmA^iă in scdlele nostre primărie, voru părd aspre, pren a- ccsta noi nu vremii se le facemu loru neci ună im- putățiune. Starea metodecă a invețiămentului nostru primariu nu se pdte imputa de câtu tempureloru de focu, pren cari a trecutu bidta ndstră țieră, cari ne au impedecatu de a ave așiediemente de luminare metodecă, și de cari credemu tare că amu scăpatu pren suirea pre tronulu țierei a Măriei Sele Carolu I. Astadi Măria Sa pune cea mai mare stăruințiă a des- cepta mișicarea și vieția in ramura invețiămentului nostru primariu. Astăzi se află in senulu nostru mulți bărbați, ce au studiatu in alte țiere luminate si au vediutu frumdsele loru metode de invețiămentu. Dela densii ne potemu lumina și noi, numai se vremu, și caută se vremu; căci tempulu ne împinge dela spate, și vai de cei ce nesemțitori la imboldirile lui voru sta incă indelungu acolo, unde se aflau alte popore luminate cu ună sută de ani inapoi. — Cumu ince- pemu dâră noi astăzi a invetiă pre copilu se citesca? Lu punemu faciă in faciă cu uă tablă de semne. Unu altu copilu mai inaintatu <|ice mechanicesce numele acestoru semne; noulu venitu repețiesce si elu mechanicesce aceleași numiri. Acesta cundsce de mai inainte multe imagini sau icdne, și scie că ace- stea semenă cu lucrurele, ce ele înfacioșic<|iă. La ve- derea semueloru sau icdneloru (litereloru) de pre tabla, ce i stă inainte, elu incepe se și întrebe ținerea de mente despre lucrurele, ce acele icdne infacioșiddiă. Unu momentu ânima sa copilărdscă i saltă de bucuriă, cretliendu că a aflatu ce căuta cu mentea, că unele den litere suntu adecă sierpi, caS; altele anele, ca O; altele scdba sau cârlige ca V. Ce crudă durere insă pre densulu, candu vede că s’a inșielatu și cându den gura monitoriului aude numiri, de cari elu nu pdte lega idea neci unui lucru! De act fărimăture de capu, frementăture nespuse de mente pre bietulu copilu ca se pdtă ajunge, nu se ințieldgă, ct se ghicdscă limba chinezdscă, cu care incepemu se i vorbimu, ca se lu luminămu. Până atunci insă elu va avd destulu tempu, ca se prendă ură și de invețiatoriu și de invețiatură; până atunci va avd destulu tempu se prendă invețiulu de a au cit și de a vedd foră luare a mente, de a repeți vorbe gdle, forâ se le ințielegă, de a înaintă binișioru pre calea care duce cea mai mundră făptură a lui Domnedieu josu, josu de totu, până la starea de drbă machină. Apoi se ne mai plângemu, că copiii suntu leneși, că nu voru se inveție, nu voru se iea a mente la ce li se spune; că suntu turburători in scdlă?! Acestea nu suntu decâtu fructele cele mai pucinu a- mare date den semenția ce iușine amu aruncatu in ei des de cumu au călcatu pragulu scdlei. Asemeni fructe nu plăcu negreșitu nemenui, și cu spaimă caută se cugete fiacare la eșitulu den urmă, la josorarea copiiloru incredențiați scdlei, ca se facă den ei dmeni. — Cumu insă se se spele scdla de acestu infricoșiatu pecatu? — Nu este altu meijilocu de scăpare, decătu părăsirea calei greșite pre care âmblă acumu, și in- trarea in calea cea derdptă, imbrăcioșiarea neîntâr- ziată a metodului intuitivu, care se practică de cțieci de ani cu celu mai mare folosu la popdrele în- aintate in cultură atâtu pentru citire și scriere, câtu și pentru cele alte obiecte de studiu den scdla pri- mariă, și care este sengurulu metodu bunu și cu- venita pentru copii. Nemicu mai simplu și mai ușioru de ințielesu de câtu principiulu, basea, chiăia acestui metodu. Cine nu cundsce in adeveru, că ideile ce avemu in mentea ndstră ne au venitu pren una den cele cinci simțiri; vediulu, audiulu, mirosulu, gu- stulu, pipăitulu? Celu ce se va mai indoi de acestu adeveru, se se uite la starea de dobitociă, in care remânu pentru tdtă vidtia nefericiți! surdo muți, cârora nu le lipsesce de câtu unu senguru semtiu den cinci; și se va incredenția, că semțirea este trunchiulu, tul- — 44 pina arburelui cunoscenției ndstre. Vorbesce unui co- pilu dre intrege despre unu obiectu, despre tigru, de esemplu, și va sci cu multu mai pucinu despre tigru, de catu candu l’ai pune faciă in faciă cu a- cestu animale sau una bună imagine a lui, și l’ai lăsă se se uite și se l’observe numai câteva momente. A face ddră pre copii se vddă, se audă, se pipăie, se semtă cu unu cuventu lucrurele, a i indemnă se le observe, se se uite la densele cu luare a mente; dcă in ce stă metodulu intuitivii, numitu asiă chiaru de la intuitare sau uitare cu luare a mente, care se iea in ințielesu mai largu nu numai pentru vedere, ci și pentru cele alte semțiri; dcă in ce stă tdtă artea invețiătoriului. — Mai inainte de a aretă, cumu se se aplece acestu metodu la cetire și scriere, ținemu a dice cateva cuvente asupra unoru idee greșite, cari se află inrădecinate in capulu multora den noi in- vețiătorii. Și mai ântâiu noi amu disu, că metodulu intui- tiva este sengurulu metodu cuvenitu pentru copii. Mulți insă credu că metodele suntu multe și immul- țite. Cei ce au in capu asemenea ideă, nu cunoscu incă neci alfa den artea invețietoriului: ei ieu ma- niera sau procesulu dreptu metodu. Metodulu, care este in invețiămentu calea, pre care ducemu pre copii cotră cunoscenția adeverului, nu pdte fi decâtu unulu ca și adeverulu; procesele numai și manierile potu fi immulțite. Se esplecămu lucrulu pren unu esemplu. Se punemu că mai mulți invețiători aru avd se facă a se nasce in mentea copiiloru idea de cinci. Unulu den ei se pdte șerbi pentru acdsta cu cele cinci degete ale unei mâne, altulu va trage cinci linie pre tablă, altulu se va folosi de bdbe de po- rumbu, altulu de altu mi(|ilocu; insă făcundu astu- felu, toti urmdza unu senguru metodu, metodulu in- tuitivu insuși, și midildcele sau manierele loru suntu numai diferite. Se pdte ingadui flăcăruia a avd ma- niera sa, insă nemenui den invețiători nu i pdte fi iertatu se urmedie altu metodu, decătu pre celu sen- guru adeveratu, sub peddpsă de a se face, cumu amu vediutu, omoritoriu de suflete. Metodulu lancastrecu. metodulu simultanu, metodulu mutuale incă nu me- rită aceste numiri; ele suntu numai procese, și neci decumu metdde in adeveratulu ințielesu alu vorbei. — Altă ideă și mai greșită și mai perdietdriă pentru invețiămentu este ’și acea ce au cei mai mulți den noi despre rolulu invețiătoriului faciă cu scolariulu. Ei iși inchipuescu, că a inveția va se <|ică semplu a comuneca, a face se trdcă den capulu loru in ca- pulu copilului cunoscențiele și ideiele loru. De aceea ei se mulțiămescu, cându scolariulu repețiesce den cuventu in cuventu vorbele, pren care ei credu că au tornatu in capulu aceluia cunoscențiele loru. Cine nu vede insă, că acdsta este calea cea mai derdptă la machinismu? — Caută ddră se ne desamăgimu de a crede, că cunoscințiele sau ideele se comunecă, și se ne petrundemu de adeverulu că: omulu pre- cumu nu ’și pdte apropria nemica materiale de- cătu cu suddrea frunției sale, așia nu și pdte apropria neci unâ cunoscențiă decătu senguru j pren lucrarea menții sale, adecă pren cugetare. ' Totu rolulu nostru ca invețiători se mărginesce ddră ; a pune in jocu cugetarea copilului, rolu modestu la ț ântâia vedere, ddrâ in adeveru fdrte mare și insem- I natu, pentru că cugetarea copilului pusă in mișicare și dereptată cuvenitu de invețiătoriu, se desvdltă de j sene, imbrăcid(|iă cerulu și pămentulu și pre insuși crcatoriulu loru, lucrddiă sengură ideele, judeciele, scienția cu unu cuventu, pren care omulu se redecă la domnia pamentului, cumu l'a ursitu Domneijieu se fiă. Acdsta ne aduce se atengemu incă una ideă gre- șita, ce domnesce in mentea multora den noi asupra i scopului de căpetenie alu invețiăturei primărie. Den credenția, că invețiătura este comunecare, ne punemu tdtă selinția de a da scolariloru câtu mai multă ma- teriă den obiectele ce su prescrise in programă, sau pentru ca se i aducemu in stare de a se apleca cu ; scicnțiă la vre una den meseriele vieției, uităndu că ' acdsta nu se pdte face neci in scoie mai inalte și cu , copii mai maturi, necumu intr’uă scdlă primariă cu copii așia de crudi la mente; sau pentru ca se i sco- temu den scdlă in lume invețiați și perfecți, uităndu că adeveratu invețiatu și perfectu nu ese nemenea : den alte scdle mai inalte, necumu dentr’uă scdlă pri- mariă. Neci pregătire pentru cutare sau cutare me- seriă, neci sumă câtu mai mare de cunoscenție nu pdte ddră fi scopulu de căpeteniă, la care țintesce una scdlă primariă. Omulu, de ar sta <|ieci de ani pre bancele scdlei, totu nu va eși de aci perfectu: tdtâ vidția sea elu este detoriu se inveție și se se 1 perfectiuneijie; scdlă nu pdte si nu este detdriă de câtu se lu pregătdscă pentru acdstă invețiătură de tdtă vidțiă, și asta pdte face așia de bine ua scolă primariă, ca și orce altă scdlă mai inaltă. — Cumu? Desceptându in copilu cugetarea și aducunduo in stare , de a lucra pren sene și foră imboldire străină. Cui- ■ tivarea ddră și desvoltarea cugetărei in sene, dcă sco- ! pulu de căpetenie alu unei scdle primărie, pre care invetiătorii se nu lu pdrdă neci ună dată den vedere, ddcă voru se și implindscă, cumu se cad.e, inalta loru chiămare. Pren acdsta nu voimu se dicemu, că cu- noscențiele nu aru avd prețiulu loru; den contră ele- mente den tdte ramurele de cunoscenție, cari află aplecare de tdtă diua in vidția omului, e detdriă se : i le dea scdlă primariă insăși. Ce e mai multu, pre- cumu corpulu omului nu se pdte mișica in deșiertu, , ci are lipsă de ra<|imulu pamentului, așia și mentea ' lui nu se pdte mișica in deșiertu, ci are lipsă de ra- <|iemulu cunoscențieloru. Foră cunoscenție nu e cu : potențiă a cugeta. ᵣ Ddră ce intendere se aibă aceste cunoscenție? — Ecă una întrebare de vidtiă, ca și multe altele, pentru invețiătura primăria, ddră la care margenile scrierei ndstre nu ne idrtă a respunde, de câtu repețindu incă ună dată: „se nu uitămu sco- ; pulu de căpetenia alu scdlei și se nu lu sacrificămu • sumei de cunoscenție, care este unu scopu secundariu — 45 — căci vomu fi in periculu de a ucide cugetarea in mu- gurulu iei.“ Ne grâbimu deră a reveni asupra aple- cărei metodului intuitivu la scriere și citire. Și ca se se ințieldgă lucrulu mai bine, in locu de a vorbi in generalii, vomu lua ântâiu unu esem- plu particulariu. Punemu deră, că ar fi vorba se in- vețiămu pre copii litera a. Ce este acesta literă? — Semnulu, icdna unui lucru. — Care este lucrulu ce ne infacioșiddiă acestu semnu? — Unulu den sune- tele ce compunu vorbele și pren acestea limba. Cea mai semplă dreptă judecată ne spune insă că a pune sub ochii cuiva icdna unui lucru, foră se aibă de mai inainte cunoscenția lucrului insuși, și a cere de la densulu, ca pren semnu se iea cunoscenția de lu- crulu insemnatu, este a lucra in contra menții săne- tdse. Este deră de asemenea in contra dreptei jude- căți a pune sub ochii copiiloru litera a, semnulu, până ce mai ântâiu nu li s’a făcutu cunoscutu lu- crulu ce ea însemnă, adecă sunetulu a. — Cumu insă se facemu copiiloru cunoscutu sunetulu a? — Suppunendulu intuitinnei, adecă andiului loru. Pen- tru acesta invețiătoriulu .pronunția și face pre școlari se pronunție după densulu deslușitu propusețiuni scurte și ușiore de ințielesu și de ținutu mente, in cari se intre vorbe, ce coprendu sunetulu insemnatu pren litera a. Apoi desface orale și face și pre copii se desfacă propusețiunile in vorbe, vorbele in silabe și silabele in sunetele simple, den cari se compunu. Fiă de esemplu propusetiunea: Plugarii arau. Desfă- cundu acdstă propusețiune in cele doue vorbe ale sale: plugarii, arau, și aceste vorbe in silabele loru; plu-ga-rii, a-rau; apoi silabele in sunetele loru semple: p-l-u; g-a; r-i-i; a; r-a-u; fiă-care ințielege, că senguru aiujiulu va face cunoscutu scolariloru a- junși aci sunetulu insemnatu pren litera a. Atunci si numai atunci este tempulu se facă cunoscutu sco- lariloru și semnulu acestui sunetu, adecă litera a, scriendu-o pren tablă și dicundu scolariloru se o scrie și ei pre tăblițiele loru; in urmă li se aretă și sem- nulu de tipariu alu aceluiași sunetu. Astufelu se va urma cu tdte sunetele semple ale limbei; și fiacare ințielege ușioru, că cu acestu modu copilulu invcțiă nu numai a ceti și a scrie cu plăcere, pentru că nu mai e dusu ca uă machină, care nu scie încotro și pentru ce se mișică; deră totu uă dată irvdțiă și ceva mai prețiosu decătu scrierea și cetirea, invcțiă a cugeta, se desvolta ca omu. Numai așia scrie- rea șî cetirea suntu, cumu se cere pentru tdte obie- ctele de invețiămentu, nu numai materiă de cuno- scențiă, ci și unu puterecu medilocu de descepta- rea și desvoltarea menții in sene. Așia ddră a supune intuitinnei copiiloru sunetele limbei și apoi a le da se inveție a scrie și ceti semnele loru, dcă in ce stă metodulu intuitivu pentru scriere si cetire. A face insă ca școlarii se scria ântâiu, apoi se citescă cele scrise și acele tipărite, ca scrierea și cetirea se mdrgă împreună de mână, si acdsta, foră a espune pre școlari la rele invețiuri orto- grafice, dcă ântâia condițiune ce ne amu im- pusu in lucrarea ndstră și care nu trebue per- duta den vedere la aplecare. (Va urma punctu 6). Manualii teoretico-practicu de eeonomi’a politica de I. C. Lerescu. După promisiunea data in Nr. tr. reproduceam din acelu manualu Inainte-cuventarea. Creatorulu a voitu, că omulu se nu pdta nici a ecsista, nici a se perfecționa, fara se vietiuesca in societate, adica in compani’a semeniloru sei. Dar, spre a împlini acdsta destinata a sa, omulu trebue se se lupte continuu cu ddue categorii de lucruri: 1) Pornirile sale cele rele, si 2) Inerti’a materiei. De acestu indouitu obstaculu, omulu triumfa prin' >' sciintia. De multu Bacon*) a dîsu: „omulu atatu: pdte, pre catu scie.“ Cuventulu sciintia insdmna totimea adeveruri- loru cunoscute de dmeni. Ea este fdrte întinsa, pentru ca conține cunoscinti’a naturei tuturoru lucruriloru si se întinde pre atatu mai multu, pre catu omenirea i vietiuesce si invatia. ' Din caus’a acestei nemărginite cuantitati si va- rietăți de cunoscintie ce compunu sciinti’a, este ne- posibilu unui spiritu de a posede intregu acestu tesauru intelectualu alu omenirei. Acdst’a a facutu pe dmeni a impartf acestu domenii intinsu in trei grupe, cari sunt apropiate si solidarii, dar cu tdte astea distinse. 1) Sciintiele ecsacte, ce se ocupa cu date per- fectamente definite si se tienu in abstracțiune (mate- maticele); 2) Sciintiele naturale, cari descriu diversele fe- nomene ale lumei fisice (istori’a naturala, fisic’a, chi- mia, geografi’a etc.); si 3) Sciintiele morale si politice, cari imbracio- siddia cunoscinti’a tuturoru legiloru naturale, după cari societățile omenesci născu, vietiuiescu, se transforma sdu dispăru (moral’a, istori’a, dreptulu etc). Ele se chiama morale, pentrucă se repdrta la natura mo- rala si intelectuala a omului; politice, pentrucă sunt relative la diversele medii de asociatiune generala, imaginate de dmeni spre a garanta securitatea loru si ecscrcitiulu justiției intre densii, spre a asecura bucuri’a proprietatiloru loru si fructcloru travaliului loru, si spre a dobândi diverse avantage comune. Dupace studia pe omu, sciintiele morale si politice ilu consilia, ii da regale de conduita: De aci' doue numiri diverse: a) Sciinti’a este cunoscinti’a legiloru generale, cunoscintia dobendita prin observatiunea unoru feno- mene (fapte statornice derivandu din natura lucrnri- *) Celebru filosofu auglu, mortu in 1626. 6 — 46 — loru), său unora raporturi dcsveluite. Ea observa si descrie fenomenele reale, b) Artea este colectiunea precepteloru practice, a caroru observatiune ne conduce a face cu succesu unu lucru dre-care. Spre a face si mai intielesa acesta distinctiune intre sciintia si arta, Rossi*) a disu: „Vorbindu cu- ratu, sciinti’a n’are scopu, că-ci pe data ce ne ocu- pamu cu intrebuintiarea ce putemu face cu dens’a, cu partitulu ce putemu trage dintr’ens’a, cademu in arte.“ Artea consilia, prescrie, dirige, pe candu sciinti’a observa, ecspune, ecsplica. Candu observa si descrie cursulu steleloru unu astronomu, face sciintia; dar candu din observatiunile făcute elu deduce regule a- plicabile la navigatiune, elu face arte. Anatomi’a, fîsio- logi’a sunt sciintie, că-ci au de scopu cunoscinti’a cor- pului omenescu, joculu organeloru sale, eara medi- cin’a (ce se compune de aceste sciintie) este ua arte, artea de a vindeca, pentruca consta intr’ua colectiune de regule aplicabile vindecarei maladiiloru omenesci. Cu tdta diferinti’a acest’a intre arte si sciintia, ele au intre densele legaminte strensa, pentruca pre- ceptele artei se deriva din observatiunile sciintiei. De aceea si multi le confunda. Economi’a politica este un’a din sciintiele ce intra in a treia grupa. Ea se rapdrta mai cu săma la trebuintiele fisice ale omului, la bun’a sa stare, la interesele sale materiale. Studia fisiologi’a societatiei omenesci, relele ce bantue corpulu socialu in ordinea travaliului, căușele loru, remediele ce se potu aduce acestoru rele, trebuintiele particularie si comune ale dmeniloru, si mediile generale de a le satisface. Ea este dar ua sciintia si totudeodata ua arte. Intr’ensa, artea este mereu amestecata cu sciinti’a, că-ci cele mai bune tractate asupra materiei coprindu unu numeru mare de observatiuni adeveratu sciintifice, adica cari au de obiectu numai a faCe cunoscutu ceea ce se intempla si ceea ce este, si totudeodata de avise, precepte si regule de urmatu. Nu ne plangemu de acestu amesticu, pentru ca de nu s’aru trage din adeverurile sciintifice regule a- plicabile conducerei afaceriloru omenesci, aceste ade- veruri sciintifice (după cumu amu vediutu) aru re- manea sterpe. Singurulu modu de a le utilisa este a deduce dintr’ensele ua arte. Rare-ori, omulu studia pentru singura plăcere de a cundsce; elu totudeuna voiesce, că travaliurile, recautarile sale, s’aiba unu tielu de utilitate, si acestu tielu elu ilu atinge numai prin arte. Amu disu, dintru anteiu, ca pornirile rele ale omului ilu impedica de a vietiui si a se perfectionă. In adeveru, omulu ignoranții lucredia in contra adeverateloru sale interese, nesciindu a’si da săm’a de- spre ceea ce’i este folositorii! său vetematoriu. Acorda totala satisfactiunei pasiuniloru sale: lenea, ur’a, in- *) Celebru sapientu si omu de stătu, mortu subtu cutîtulu demagogiloru. vidi’a, egoismulu etc. Ceea ce este reu i se pare bunu si vice-versa. Că se invederedie acăsta, Chateaubriand a disu: „Dandu libertate vulturului, crescută de mica in do- mesticitate, elu nu scie usa nici de aripele, nici de ghiarele sale, si nu intardia de buna voia a reveni se căra a reintră in sclavia. “ Nu s’a vediutu de multe ori chiaru ămeni cari, nascendu si crescendo in sclavia, fiindu liberati, im- plorau că ua gratia cafenele loru? Si cu tdte astea care este bunulu ce in privinti’a valdrei se pdte compară cu libertatea? Dar, spre a demonstră că ignoranti’a impedica pe omu de a ecsistă si de a se perfectionă, n’avemu nevoia a merge cu recautarile asia de departe; cele ce se petrecu la noi adeverescu in modulu celu mai invederatu dîsele ndstre. In urm’a resbelului Crimeei, Europ’a ne-a scosu de subtu tutel’a moscovita. Neimpedicati, că pana aci, noi romanii amu potutu face orice amu voitu in tiăra la noi. Legislatorii noștri s’au nevoitu pe întrecute se tra- ducă legile ce fiintiădia la națiunile civilisate, lumi- nate, legi ce trebue s’o recundscemu, suntu fdrte bune. In adeveru, după spiritulu ndueloru institutiuni, sdrtea fiacarei colectivități, fiacarui cetaticnu depende de elu insusi, pentruca este liberu. Dar o spunemu, cu durere, nimeni n’a sciutu a usa de acăsta libertate, si din acăsta ne aflamu subt mai multe raporturi, mai reu chiaru si decatu ne gasămu mai inainte. Reulu după noi provine de acolo, ca in Roma- ni’a reform’a legiloru a precesu pe aceea a ideiloru; dar prejudecățile resultandu din ignorantia, au remasu totu acelea. In adeveru nu ajunge, că reulu se fia combătută numai de lege; elu trebue mai anteiu se fia invinsu in inim’a omului, ca-ci dmenii ignoranti si corumpti nu potu formă, decatu ua societate asu- pritdria si tiranica. Numai candu fiacare membru alu societatiei dobendesce stăpânire asupra sa insusi, fe- ricirea societatiei este asecurata. Ca-ci, se scie, ni- mica nu amortiesce violenti’a pasiuniloru că just’a eva- luatiune a lucruriloru, resultatu alu sciintiei. Dar mergemu reu si din ignoranti’a guvernam tiloru. Nici ua profesiune nu interesădia pe societate mai multu, decatu artea de a guvernă, si nici un’a nu este mai deficila decatu acăsta. Cata influintia asu- pra crescerei său descrescerei prosperitatiei publice si private, asupra creditului, asupra securitatiei, asupra moralitatiei, asupra adaogirei capitalului pdte ecser- cită unu sistemu de imposite, unu regimu de guverna, unu vitiu său ua virtute a guvernantiloru! Prin ce studii, prin cati ani de practica s’au pre- parata guvernantii noștri? . . . Amu disu alu douilea, ca inerti’a materiei impe- dica pe omu de a ecsistă si a se perfectionă, adica de a împlini destinat’a sa. — 47 — Omulu este in parte activu si in parte pasivii. Este pasivii intru atatu, ca cerca ua mulțime de tre- buintie, cerute de natura sa fisica, intelectuala si mo- rala. Este activu intru catu provede, cu facultățile sale spirituale si corporale, a satisface trebuintiele ce cdrca. — Economi’a politica numesce avutii totu ce pdte satisface trebuintiele omului. Ele sunt de ddue specii: naturale, ce vinu de șinele a satisface trebuin- tiele, (aerulu, ap’a, lumin’a etc.); artificiale, pe cari omulu nu’si le pdte procură decâtu prin travaliulu seu, ecsercitiulu voluntariu si metodicu alu facultati- loru sale fisico-morale (acestea sunt cele mai nume- rdse). In tdte satisfactiunile omenesci (chiaru in cele ce ceru travaliulu omului), intervine opera naturei, procurandu materi’a (substantiele minerale, vegetale si animale), si totudeodata puterile fisice si chimice. Inse natura cere se fia sfortiata de travaliulu ome- nescu, ce nu face altu, decâtu a modifică căușele dejă ecsistande, spre a le adoptă mai bine la folosulu no- stru. Opera productiunei nu este altu, fara numai Învingerea obstacoleloru ce se opunu la satisfactiunea unei trebuintie. Spre a esi victorioșii din acdsta lupta, omulu trebue se scie, se posdda sciinti’a. Ea ne a- rdta, cumu se invingemu aceste obstacole, adica cumu se facemu, că puterea ndstra muschiularia se se oste- nesca mai pucinu producendu mai multu, cumu, cu ua munca mai mica, se putemu dobândi mai multe avutii, lucruri ce au proprietatea de a satisface tre- buintiele ndstre. La națiunile civilisate puterea muschiularia a o- mului servesce fdrte pucinu a produce; ea nu mai pune in jocu puterile naturei; inteligenti’a luminata este totulu in productiune. Astadi populii se lupta, dar nu cu sabi’a, pușca sdu tunulu. De si redutabila, acdsta lupta este pacifica; triumfulu nu este alu aceluia ce dispune de mai multe bratie, de unu teritoriu mai manosu si de mai multe capitaluri, ci alu aceluia, ale cărui clase laboridse, masele, au mai multa ordine, inteligentia si sciintia. Națiunile cari astadi numuncescu, sunt pri- vite că fiintie neutile, nu merita se ocupe ua porțiune a globului. Ele dispăru, subjugate, nu de sabia, ci de activitatea si inteliginti’a celorulalte. Este ua lege naturala, ca fiintiele superidre isi asimila, mi- stuescu pe fiintiele inferidre. Alti populi au*patit’o. Candu dre noi romanii vomu invdtia se profitamu de ecsperienti’a loru? Unde este populatiunca de rasa slava, ce locuiă regiunea Posenului, Silesi’a si partea occidentala a Moraviei? S’au germanisatu. Cumu? Totu asia cumu suntemu si noi _ amenintiati! In ade- veru, avemu pamentulu celu mai fertilu din Europ’a, mai fertilu chiaru ducatu pamentulu vergine alu Ame- ricei, scaldatu in lungu si latu de numerdse cursuri de apa, coprindiendu in senulu sdu mari avutii mine- rale neatinse inca de man’a omului, si la cari tien- tesce neincetatu cupiditatea strainiloru, a germaniloru mai cu sdma. (Va urma.) Nr. 69—1869. Protocolulu siedintiei lunarie a comit, asoc. trans. rom. tiemite in 2. Fauru c. n. 1869 sub presidiulu Rev. dn. vice- presied. loanu Hannia, fiindu de facia ddnii membrii II. sa dn. consil. aulicii lacobu Bolog’a, II. sa dn. consil. gub. Pav. Dunc’a, dn. senatoru P. Rosc’a, dn. adv. dr. loanu Nemesiu, dn. par. si prof. Zach. Boiu si dn. secret. II. loanu V. Rusu. §. 10. Presidiulu din motivulu, ca unulu dintre membrii fundatori ai acestei asoc. anume: dn. loanu Gavr. Vajda fostu cassariu la c. r. banca austriaca de aici, a repausatu in Domnulu, dri in 1. Fauru a. c. propune, că comit, se binevoidsca a dă espresiune simtiementeloru sale de durere pentru pierderea ace- stui barbatu, care si-a castigatu merite si prin alte sacrificia făcute in interesa natiunale. Condusu. Propunerea presidiului priminduse cu unanimitate din partea membriloru comitet, prin scu- lare, se decide totuodata a se trece in acestu proto- colu, că unu documenta de pia amentire, facia cu re- pausatulu, orandui că „se’i fia tierin’a usidra." §. 11. Asemene presidiulu aduce la cunosciinti’a comitet., cumca dn. cassariu alu asociat, din caus’a morbului, nepotenduse presentă la acdst’a siedintia, prin urmare astadata nu se pdte raportă despre sta- rea cassei asociatiuni. Se iea spre sciintia. §. 12. Secret. II. in urm’a insarcinarei primite din partea comitet, in siedinti’a din 9. Ian. a. c. §. 4. raportdza despre starea actuale a legatului Telechianu, si pre bas’a anteacteloru aratandu, ca pretiulu casei telechiane de sub Nr. 229 vendute in 1868 cu apro- barea adunarei generale, prin staruinti’a zelosului ad- vocatu plenipotentiatu alu asociat, dn. Mateiu Nicol’a s’a incassatu degia intregu dinpreuna cu proc. legali, totuodata numitulu secret. II. face propunerea, că co- mit. luandu spre plăcută sciintia incassarea pretiului cassei vendute in suma de 375 fr., dlui advocatu Mat. Nicol’a se’i esprime cea mai căldură sa recunoscintia, pentru fatigiele sale puse cu ast’a ocasiune in inte- resulu prosperarei fondului asociat., rogandulu totu- odata, că se binevoidsca a ingrigi, că la tempulu seu se se pdte realisă si celelalte legate, făcute de resp. negotiatoriu in Abrudu Dion. Telechi, care inse nu- mai după mdrtea sociei sale potu deveni in proprie- tatea asociatiunei. In fine se se poftdsca susu laudatulu du. advo- catu, că se ecsopereze trimiterea la comitet, a unui in- ventariu despre mass’a Telechiana testata pentru a- sociat., cumu si o copia autentica din testamentulu resp. testatoriu. Condusu. Propunerea secret. II. priminduse in totu coprinsulu seu din partea comitet., se redica la valdre de condusu alu aceluia. §. 13. Secret. II. in nesu cu conclusulu comi- tetului din 9. lanuariu a. c. §. 9 p. 6 refereza despre computulu referetoriu la spesele editiunei fdiei „Tran- silvani’a" pre semestr. II. 1868. Arata, ca pentru edarea numitei foi pre sem. II. — 48 — redactiunea a primitu 421 fr. 61 cr. si s’a erogatu cu totulu 400 fr. 91 cr., deci a remasu pre an. cur. unu superplusu de 20 fr. 70 cr. la man’a redact. Computulu altufeliu aflanduse in ordinea receruta, se- cret. II. propune, că comitetulu se’lu dechiare de e- sactu, si totuodata se se incunosciintieze si redact. despre acest’a. Condusu. Propunerea secret. II. priminduse, se decide a se rescrie in acestu sensu dlui secret. I. G. Baritiu că redactoriu alu numitei foi. §. 14. In fine secret. II. mai presenteza conspe- ctulu datu din partea dlui cassariu alu asoc. despre tacsele de m. ord. intrate la fondulu asociatiunei pre restempulu dela 6. Fauru 1866 pana la adun. gen. din 186 ⁷/ₛ si totuodata in sensulu conclusului adun, gener. din Gherl’a p. XXV. in nesu cu conclusulu comit, din 15. Sept, a. tr. §. 117 propune, că acelu conspectu se se dea publicitatei. Se decide a se trimite la redact. fdiei „Transil- vani’a “ spre publicare. §. 15. Pentru verificarea acestui protocolu se alegu dd. membrii ai comit. I. Bolog’a, P. Dunc’a si dr. I. Nemesiu. Cu aceste siedinti’a comitet, inceputa la 4r/₂ dre după amiadi, se inchiaia la 6’/₂ dre. loanu Hannia mp., I. V. Rusu mp., vicepres iedinte. secret. II. S’a cetitu si verificata. Sibiiu 4. Fauru c. n. 1869. Bolog’a. Dunc’a. Dr. Nemesiu. Ad Nr. 67—1869. CONSPECTU despre următorii domni membri ai asociatiunei tran- silvane romane, carii au contribuita tacs’a anuale, catu si restantie dela tipărirea unui astufeliu de conspectu in 6. Fauru 1866 incdce, si suntu după conclusulu adunarei gen. tienuta in Gherl’a in 25. si 26. Aug. 1868 (vedi pag. 615 a Transilvaniei) de a se publica. a) Membrii fundatori (pre langa cei publicati in conspectulu din 1866). Dn. dr. Ioane Arseniu a Irimisu din Mexico T¹%a ⁱⁿ v-₍.a- 52 bucăți de % Napol. schimbați pentru 261 56 — „ Alecsandru Nedelcu măiestru de funi, bur- gesu si proprietariu de casa din Pest’a 2 obli- gațiuni de stătu.............................210 — — „ Gavrilu Ilieșiu, propr. in Clusiu, 2 oblig, de st. 210 — — „ Lazaru Baldi, propr. in Clusiu, 2 oblig, de st. 210 — — „ 1. P. Maieru, proprietariu in Sasu-Reginu, 2 obligațiuni de stătu......................... 210 — —- 11. Sa dn. dr. Ioane Vancea, archiepiscopu si metropolitu in Blasiu in bani gal’a . . . 210 — — Dn. Sim. Balomiri, jude reg. in S. Sebcsiu 2 oblig. de stătu..........................................210 — — „ Alecs. Bohetielu, capit. supr. in Naseudu, 2 obligațiuni de stătu.............................210 — — „ Gavrilu Vaida, casieriu reg. in Sibiiu, 2 obli- gațiuni de stătu f-................................210 — — b) Membrii ord. cate 100 fr. (pre langa cei publicati in conspectulu din 1866). Dn. Nic. Marinoviciu, ne'gutiatoriu in S. Reginu, IaT“ⁱⁿ v'‘i. 1 obligațiune de stătu.....................105 — — „ Ioane Noacu de Huniadu, c. r. maioru in pensiune, 1 obligațiune de stătu . . . 105 — — Comun’a Telciu in 5 oblig, de stătu â 20 fr. m. c. 105 — — c) Membrii ord. cate 5 fr. si mai multu. (Conferdza si conspectulu niembriloru ord. din 1866). Dn. Alduleanu, cav. de loanu, cons. minist. in Pest a pe 186%, %, %.......................... 15 — — Comun’a Albacu pro 186% .................... 5 — — Dn. Antonelli loanu, vicariu in Fogarasiu, pro 186%, %, %.................................. 15 — —- „ Angelu Dem., par. in Gurgiu, pro 186% f 5 — — „ Andreica M., jude cerc, in Câmpeni, p. 186% 5 — — R. d, Alutanu Const., canonicu in Blasiu. pro 186%, %, % â 10 fr., f 1868 ...... 30 — — „ Albim V., ecou. metr, in Springu, pro 186%, %, 7s......................................... 15 - - Dn. Aiseru Georgiu, asesore mere, in Fagarasiu, pro 186%, %, ⁷/ₛ............................. 15 — — „ Albini Ier., egum. in Blasiu, pro 186²/₃, %, % 15 — — „ Angielu G., sept, in Pest’a, p. 186%,%,%,% 20 — — „ Antonoviciu Nic., propr. in Limb’a, pro 186% 5 — 1 „ AcsenteS., prop. in Alb’aJuli’a,pro 186%,% 10 — — R. d. Anderco 1., can. in Gherl’a, pro 186%,%,% 15 — — „ AntinescuZah., prof. inPloiesci, pro 186%,% 10 — — „ Adamescu Andreiu, directore in Bucuresci, pro 187%, %, %.............................3galb. - — „ AcsenteVas., ases. in Naseudu, p. 186%,%,% 15 — — „ Angielu Ioane, adv. in S.Somlio pro 186%,% 10 — 1 ,. Anc’a Petru, jude procesuale in Sânt. Jude, pro 186%, %, %, %, %, % . . . . 30 — „ Antaiu Ioane, parochu in Medisia, pro 186% 5—1 (Va urma). C 1 i o. Series Vajvodanun Transilvaniae. (Continuare). 1358 Petrus et Nicolaus fuere filii Nicolai Vajvodae, cujus pater erat Peteuch. Combina Fejer C. D. T. IX. Voi. II. — Petheucz iste scribebat se de Siroka et fuit ex familia Berthold. Vide Fej6r C. D. T. IX. Voi. 1. Vide et Lo- hotzki sub Berthold, item Fejer ibid. 1359 Andreas Vajvoda et Comes de Zonuk. Szeredai „Series Episcoporum. “ 1359 Andreas Vajvoda et Comes de Zonuk. Suppl. C. D. T. I. 1359 Dionisius Vajvoda Transilvanus. Sieb. Quartal-Schrift VI. 1359 Occurrit Vajvoda Comitatus de Săros apud Fejer C. D. T. IX. Voi. III. ubi una et dicitur: „Sub Vajvoda isthoc intelligendum esse Vice-Comitem Comitatus Săros.“ 1360 Dionisius Vajvoda. Vide Szeredai „Notit. Capit. Alb.;“ item Szeredai „Series Episcoporum. “ 1360 Dionisius Vajvoda. Suppl. C. D. T. I. 1360 Dionisius Vajvoda. C. D. T. II. 1360 Petrus Vice-Vajvoda. Suppl. C. D. T. I. 1361 Dionisius Vajvoda. Szeredai „Notit. Capit. Alb.“ et Fej6r T. IX. Voi. VIL 1361 Joannes Vice-Vajvoda. Suppl. C. D. T. II. (Va urma). Editoriu si provedietorin: Comitetulu. — Redactoriu seeretariulu I. alu asociatiunei. — Tipografi'» Riimer & Kamuer.