V Revista pentru literatură şi tradiţiunl populare Anul III No. 8 — 1895. * DIRECŢIA Şl ADMINISTRAŢIA IN FĂLTICENI FĂLTICENI Tipografia şi Librăria M. Saidman ABONAMENTUL 5 LEI PE AN. Ori ce corespondenţă a se adresa D-lu! Directorul Revistei, în Folticenî. CUPRINSUL Elementul popular în literatura cultă TradiţiunI populare din Bucovina ; I. Dragoşanca: II. Altarul şi fîntina pentru sacrificii tartare ; III. Fundarea oraşului Şiret................... Medicina populară ; Chelbea, Săgetătura, Sclintitura, Rapănul, Struna, De inimă, Opăritura, Coriui .... Descîntece pentru judecată . . . Obidei de la sf. Vasile . . . Artur Goroveî, Artur Goroveî llie Veslovschi NI. Lupescu Artur Goroveî S. Nlihăilescu Elementul popular in literatura cultă. In toLdeauna literatura p «pulară a exercitai o Însemnată influenţă asupra lileralurei culte; opere de valoare artistică netăgăduită, sînt numai reproducerea unor producţiunî populare. lliada lui Omer, care a făcut admiraţia atîtor veacuri, nu ar fi —după cum susţin specialiştii— dc cit o combinaţie măestrită a unor bucăţi populare. Ca să nu mai dăm alle exemple, ne mărgenim a cita pe Shakespear care, în tragedia Regele Lear, a luat ca idee fundamentală o baladă populară. La mal multe popoare există un basm In care se vorbeşte despre un Împărat care întreabă pe fetele sale cum tl iubesc. Fetele se Întrec In a exagera dragostea lor; cea mal mică, Insă, IT răspunde că-1 iubeşte uumaî aşa cum Ircbue să fie iubit. Din pricini acestui răspuns, fata cca mal mică e urgisită de tatăl el, împăratul, plnă cc la urmă el se convinge că In adevăr fata îl iubea cum se cuvine să fie iubit un părinte, i). 1). Iu varinutn romîuMUW'A. »Sar«'n in timralr**. pnlilicAtâ <1© fma Anul III No. 8 — 1895. 102 ŞEZĂTOAREA Acelaş lucru se petrece şi cu cele tref fete ale bătrinu-lul rege Lear. Goncrilt şi Rcgana 11 iubesc mal presus de închipuirea omenească; Cordelia. însă, il iubeşte după cum îl este datoria. De aici urgisirca îatalul; dar la urmă, ea 1] ajută să-şl redoblndeasca tronul, pe carc-1 şi moşteni după moartea regelui, pe clnd celelalte fele se arătară ingrate cătră părintele lor.# Astăzi chiar, mal Iu toate liternturele, clementul popular găseşte o largă ospitalitate în operile fruntaşilor. în literatura franceză, cea mal bine cunoscută la noi, găsim un talent ca Richepin care scrie LoJig-fy-vas, o frumoasă poemă cu fond popular; CatulU Mendte^ poet atil de mult gustat, a publicat un volum îutreg : Lieds de France, un şir de poeme luate din popor. Ca dinşil o pleiadă de poeţi, mal rauh safi mal pufin talentaţi, recurg la isvorul nesecat al literaturel populare, pentiu a ni (1a opere de valoare- La noi incă s-a petrecut şi se petrece şi astăzi act4aş lucru. Unul din cele mai vechi şi mai frumoase cîntece populare romineştî, este următorul, cunoscut mal în ţoale părţile locuite de romîuî: AmărILa turturică O ! sărmana, val de oa ! cit rămîne singurică. era mai mici spuno tnfAlui ol cA-1 minate ca sarea in fcucati». is^otmâ m umil împărat vnuiu, al rftrul foiijur o luă do •*!«», Ln nunta fit poftit şi împăratul. tata! t- . tn-l pregăti lmratolo nosArjit»*. Iinjiiratnl ou lo putu milieu, şi ctituri se încre-dinţii ol ch flicsi *»a îl înlioa in rulcvnr. cnm nu punte omuî trftt larii san*. (A se rodea lucrarea TMuJ Ş&incftnu lîasmeln ronnne). ____________ ŞEZĂTOAREA _ 163 î o! sărmana, val de ea ! zboară tristă prin pustie mal mult moartă de cit vie ! Cit trăeşte, tot jeleşte, cu alta nu se 'nsoţeşte! Trece prin pădurea verde, dar ea pare că n’o vede. Zboară, zboară, pin1 ce cade, şi pe lemn verde nu şade, iar cînd stă cite odată tot pe ramură uscată, ori se pune pe o stincă şi nici bea, nici nu mlnîncă ! Unde vede apa rece, ca o turbură şi trece ; unde vede-un vlnător câtră el se duce ’n zbor! 2). Acest cîntec a exercitat o influenţă mare asupra unor fruntaşi aî literaturel noastre din trecut, cari şi-aâ însuşit-o şi afl intercalat-o în scrierile lor, cri afl copiat-o aidoma şi aă dat-o lumel ca propria lor producţiune. In veacul ap VI lea domnea în Muntenia Neagoe Basa-rab, acest «Marc-Aureliu al Ţăreî-Romineştl, principe artist şi filosof, care ne face a privi cu uimire, ca o epocă ex-cepţionalâ de pace şi de cultură in mijlocul unei întunecoase furtune de mal mulţi secoll, scurtul interval dintre anii l5l2-152i ■, după cum zice savantul d. Hasdeu :J*). Acest Neagoe Basarab a scris o carte, reprodusă în Bucureşti după un manuscris din 1054 sub titlul «învăţăturile bunului şi credinciosului Domn al Ţăril-RomîneştI Neagoe Basarab Vv. câtra fiul săfl Teodosie Vv.> *21. Akvrnmlrî. Poftsil Populari*, ediţia lftOfl. p. 2tî4. 3).. Ou von te tieu bAtrAnl, voi. II. p. 164 ŞEZĂTOAREA In lucrarea aceasta se găsesc bucăţi de o frumuseţă neobişnuită. Una din aceste mărgăritare a veche! noastre literaturi, nu-î de cît reproducerea, în proză, a vechiului nostru cîntec popular •amărltă turturica*. Iată acel pasa), cilat de d. Hasdeu : ca turtureaua ceea ce se departe şi-i piere soţia : multă jale şi dor are pentru dînsa, şi nici odaia pre co *paciu verde nu se punes ci tot pre uscat; şi clnd va sa «bea apă, întâi ti o turbura cu picioarele şi o tunel bea\ şi nici odată inima el nu dobindeşte veselie». Neagoe Basarab, pătruns de frumuseţă idee! cuprinsă în acele cîteva versuri, în cari se descrie, cu atîtâ simplicitate şi tărie, jalea unei turturele despărţită de soţul el, a reţinut acea idee şi a reprodus-o, cînd a simţit nevoe de ea. Un alt poet, Ienăchiţă Vâcârescu, nu se mul(umeşte numai a lua ideea din cîntecul popular şi a o reda sub altă formă : nu face —bună oară— ca Anton Pann cu bucăţile sale „de prin lume adunate şi ia lume iarăş date*: ci il reproduce întocmai, îl dă ca propria Iul producţie, adăugind numai cîteva versuri de-o artificialitate bătătoare la ochi, care contrastează enorm cu plasticitatea versului popular. Iată cum sună poezia lui Văcărescu : Amărtta turturea cit râmnic singurea^ căci soţia ş-a repus, jalea eî nu e de spus. Cit trăeştCy tot jăUştc şi nu se mai însoţeşte ' Trece prin flori, prin livede ; nu se uită, nici nu vede. Şi cînd şede cile-odată fot pe ramură uscată. H ŞEZĂTOAREA 165 Umblă prin dumbrav' adincă; nici nu bea, nici nu nulnîncă. Unde vede apă rece% ca o tulbură şi trece : unde e apa mal rea, o mai turbură şi bea. Trece prin pădurea verde şi se duce de se pierde ; zboară plnă de lot cade, dar pe lemn verde nu şade. Unde vcd~ viuatorul acolo o duce dorul, ca s*o vadă, s’o lovească să nu se mai pedepsească. Versurile subliniate le găsim In cintecul cules de Alexandri- —Se ştie că acesta, culeglud cîntecele populare ca poet, nu însă ca folclorist, Ii-a făcut oare cari modiGcârl, pmi cari nu au pierdut din frumuseţ.1, suprimind din ciu-tecele populare multe repeţirl sau lucruri cari i se pareau lui de prisos. Forma vecht a acestui cîntec. probabil, era ceva mai lungă de cum o găsim la Alecsaudri, şi acea formă a reprodus-o Vâcarescu ; toate versurile cari lipsesc Ia Alexandri şi slnt Ia Vâcărescu, Ie găsim în alte variante ale aceluiaş clntec. D. S. FI. Marian reproduce în a sa Ornitologie (voi. II. pag. 201-203) două variante, una din Bucovina şi una din Transilvania. Cu ele complectăm pe Vâcărescu. In varianta bucovineană găsim versul acesta : zboară prin pădnrc-adincâ înlocuit de Vâcărescu prin umblă în loc de zboară, şi dumbravă în loc de pădure, ceea ce se poate să fi fost chiar aşa în varianta cunoscută de el. Mal găsim versurile ; 16C ŞEZĂTOAREA %tnde e apa mai rea ca o tulbură fi-o bea precum şi ultimele versuri citate, cari în Bucovina sînt aşa : Unde vede-un vînător ea merge la el tn zbor, vînătorul s’o pălească de pe lume s’o sfirşască ca să nu mal năcăjascâ. In fine, in varianta din Bucovina găsim şi versurile : Zboară pe pădurea verde şi se duce de se pierde. Astfel s’a complectat poezia Iui Văcărescu. râmănind nepătat cintecul popular cu versuri de sama acestuia taci soţia ş-a repus eşit din pana lui, şi care «se deosebesc cu desâvirşire prin aitificialitate, demersul nemeşteşugit al operei poporului1* Printre scriitorii noştri contimporani, încă sînt mulţi car , în operile lor, au dat o atente deosebită, au făcut un Joc însemnat elementului literar popular. Nu vorbesc de Ispirescu, Creangă şi d. Stăncescu cari ne au dai, sub o formă mal îngrijită, acele frumoase basme cu cari am fost deprinşi din copilărie. Aceştia cern prin sita lor proprie, bucăţi din literarura populară; el nu sînt întîuenţaţl în lucrările lor, de arta poporului. Acelaş lucru se poate spune şi despre d. Speranţă, cu-nossut, în literatură, numai prin ale sale Anecdote populare. Poet de un talent neobişnuit, asupra căruia se poate constata această influenţă, este d. Coşbuc. Dar acela care, ştiind să pătrundă mai adine în firea j). litetlca. op. citat. pag. 445. ŞEZĂTOAREA 167 poporului nostru, ş-a însuşit un mare fond din poezia Iul, este maestrul Eminescu, în opera căruia se oglindeşte o mare parte din simţirea neamului nostru. Nu am cercetat, cu de-amănuntul, din acest punct de videre, opera lui Eminescu. Din treacăt am spicuit citeva bucăţi în cari poetul nostru admirat şi iubit, introduce elementul popular in frumoasele şi mult sfinţitele sale poezii. Iu «O! mamă...», poetul se roagă iubitei lui să-i pue la cap o ramură de teiti, copacul nşa de mult iubit al lui Eminescu : Cînd voiu muri, iubilo, la creştet s£ nu-mi plingl, Din telul stînt şi dulce o ramură să frlngl, La capul meu, cu grijă, tu ramura s’o 'ugropl,.... Acceaş idee o găsim într’o doină din Transilvania : Mindră, cînd oiu muri eu, vină la morminte] meu şi-mi samănă siminic.... r') Obiceiul de a sămăna flori pe mormîntul fiinţelor iubite, este răspîndit în poporul nostru; fie că asupra lui Emi-uescu a influenţat acest obiceiu, fie că ar fi cunoscut cîn-tecul pe care l-am citat, şi sub inlluenţa lui a scris această frumoasă poezie, pentru noi e indiferent : dintr'un izvor popular a cşit poezia lui. In aceeaş poezie, Eminescu zice . Iar dacă împreună va fi ca să murim Să nu ne ducă ?n triste zidiri de ţiiiLirim: Morauntul să ni-1 sape la margine de riu, Ne puuă ’n încăperea aceluiaş sicriu, îîj. S. Miitilrosen . Litonituiit ni uljieemn |Ki|H>ranu 'lin comuna j2. 7). Marinii. Ornitologia, I. 350-371. —I/Ogcnda aceasta o tradusa iu fnui|u-Wftfto do autorul acestui articol. aruluî (Judeţul Suceava) o fată se plinge că e singură Ia părinţii «ca şi luna printre stele» : Ş'npoT fhmzâ Ir el văzdoage In mşmuţă ’ntre priloagc {in orindă trei jidance, rachiu hun de Irel somare, şi vinn| de Irel prilungr: rine bea. copil nu face. (Ii ştiut şi mama mea :ă in ar tare singurea se Aiurea şi ea de boa de copil nu mal făcea ; cam fosl iiua Iii părinţi m şi Junii intre sfinţi, făr.-fl fraţi, fără surori ra* şi luna printre nori tăi ă fraţi, făr surorele ca i şi luna prinlre stele u ». In clntecul popular s’ar părea nu nou-sens cxpresiuuea ca şi luna intre sfinţi; dar să u u se uite că în credinţele poporului au rămas încă urme ipăgineşll, şi că pentru cl soarele şi luna slnt sfinţi. In .satira a III-u" unul din fi,il lui Mircea-Vodă, In lagărul de la RoviQe scrie, pe genunchi, o carte ca *'o tri tncală dragei sale de la Argeş ntal deparle, şi-i zice: -Te-am ruga, mări, ruga să-ml triineţl prin cineva cc-1 mal inhidru ’n valea Ta: codrul cu (loenelc. orliiul eu sprineenele; că şi cO trimete-vom ce-l mal mlndru \te la noi: mustea mea cu flamurile ofodrul şi eu ramurile, < uilnl nnll cu penele, i icliil şi sprineenele. yi să şti) eă-s sănătos, iL’ă, mul{ăniind Iul llristns. lle sărul. Doamnă, frumos. Intr'un clntec popular, o cabină scrie acelaş lucru iubitei lui, cu deosebire că el vori peşte ca o calană, pe clnd * fiul falnicului Domn» vorbeşbe ca un fiu de Domn: Trimete-ml, numirii. Irimele orbiţii şi guriţa re-o fi n sal Iu rol mal verile: să-ml stlmperl inimuţa cosiţa, pot cleie, sura şi dimineaţa. 8 or Alt fi sprineenele 1 peste zi b*t deaunn. 8) In loo doşerI şi muzică; toţ.f militari. Tot tntr’un pas mergeaO de Ia o casă la alta. Cum poposeaD la o casă. de odată ieşati înainte: mirele cu mireasa, socrul cu soacra şi starostele, ocolit! de cei alt! flecâi, cari schimbat! in strae, se închipuiai! mal din toate breslele: boier, jidan, cioban, fete mari, vornici, moş* ueag şi babă. Găteala miresei (un băitanaş tlnăr,, faţa el frumoasă de puteai s'o tal cu ’n fir de păr* şi cum mal sta şi smerită, \\\ venea să juri că-l agidoraa mireasă. Pe de altă parte starostele, rare era de tot un gură bogota, curgeai! girlă minciunile din ri; aşa 'n cit chiar suparat de al fi fost, te făcea să rizl. Unde ’ncepe a stărosti pe mire, dragă doamne. îi lăuda; că-! imbracat (arată uu deget a) minei tu sus; adkă gol ca napu): nu he încetişor, cînd n'are ce). are cinci stoguri dc pn, trei a Imiendul şi dau fi-a julauntul (ară-Undu-I CU degetul); arc doi boi; or creşte el, morar ni-s rîtei • şi mal multe alte braşoave de acestea. Prin unele sate, iml spuneai! că urătorii se închipuesc dracii cari se adunai! la feruasla lui Sf. Vasilc, şi ca să-l năucească de cap clnd scriea, sunau fel de fd de clopote, fiere şi hîrburl. S. Mihăilescu