^ "7\ Observatorinln ese de doue ori in septemana, Mercurea si Sambat’a. Pretiulu pentru Sibiiu pe 1 anu întregu 7 fi., pe 6 luni 3 fl. 50 cr., dusu la casa cu 1 fl. mai multu pe anu; — trimisu cu post’a in laintrulu monarchiei pe 1 anu întregu 8 fl-, pe 6 luni 4 fl- — In străinătate pe 1 anu 10 fl. seu 22 franci, pe 6 luni 5 fl- seu 11 franci. — Numeri singuratici se dau câte cu 10 cr. V_______________________________^ Diariu politieu, national-eeonomieu si literariu. Anulu III. Ori-oe inserate, se platescu pe serie seu linia, cu litere merunte garmondu, la prim’a publicare câte 7 cr., la a dou’a si a trei’a câte 6 cr. v. a. si preste aceea 30 cr. de timbru la tesau-rulu publicu. Prenuraeratiunile se potu face in modulu celu mai usioru prin assemnatiunile poştei statului, a-dressate de a dreptulu la Redactiu-nea Diariului „Observatoriulu" in Sibiiu. Nr. 77. Sibiiu, Mercuri 24/6 Octobre. — 1880. Legi electorali. Activitate, sau Resistentia passiva. IV. In memorialulu citatu mai in susu, dn. Josifu Hossu si colegii sei deputaţi romani ardeleni unionisti din a. 1871*) incepu instructivulu operatu cu scirea, câ ministeriulu si partid’a sa inca totu nu voiesce se dea in revisiune legea electorala transilvana dela 1848. Dupace inse de acea lege se interessedia toti locuitorii Transilvaniei fâra distinctiune de naţionalitate si de confessiune; dupace aceeaşi lege a provocatu in anulu 1869 „passivitatea romaniloru, insocita de in-versiunare si ura (elkesered^s es gyulolet)“, — densii credu, ca gubernulu este nu numai competente, dara si obligatu a face, câ acea inver-siunare si ura se dispara. Art. II din a. 1848 are doue defecte principali, care lovescu si nimi-cescu egalitatea de drepturi. Acelea defecte sau scăderi essentiali sunt: 1. spoliarea popo- rului de dreptulu electorale; 2. dispro-portiunea ne mai auditaaalegatoriloru in colegiile (cercurile) electorali. Acesta este introductiunea acelui memorialu. De aci incolo elu se desface in cinci parti. Partea I coprinde analis’a legei, care de si ar trebui se ne fia cunoscuta la toti fâra escep-tiune, totuşi o reproduceam si acilea din nou, in prescurtare. Sunt deci alegatori: 1. in cetati si orasie cu senate (consiliu municipale) a) toti câţi possedu câte o casa sau vreunu locu pretiuitu in valore de 300 fi. (60 galbini); b) toti meşterii, negutiatorii si fabricanţii, sub conditiune câ se lucre macaru numai cu câte unu sodalu; c) toti câţi voru adeveri câ au unu venitu anuale de celu puQinu 100 fl. (20 galbini! adeca si cersitorii!); d) fâra nici-unu venitu, toti doctorii, chirurgii, advocaţii, inginerii, artiştii academici, professorii, membrii academiei ung., preoţii, capellanii si docenţii ; e) toti câţi au fostu până acuma cetatieni (Burger) juraţi, acum inse nu mai potu inplini conditiunile de mai susu (au ajunsu adeca la sapa de lemnu, cersitori). Cu alte cuvente: in orasiele *) Emlekirat az erdelyi vâlasztâsi torveny revisioja iigyeben. Pest 1871. Foisior'a „Observatoriului". Materialismulu din punctu de vedere teoreticu. Materialisraulu, constatandu câ materi’a este eterna si infinita, precum si poterea ce se opuue descompunerei partiloru ei: nega atâtu esistenti’a lui Dumnedieu, câtu si relatiunea intre Dumnedieu si lume. jBasatu pe acelu principiu, materialismulu afirma, câ afara de materia nimica nu esista, si câ totu ce apare si dispare in urm’a legiloru naturali eterne, trebue se fia asia precum este, si nu altcum. Dice, câ esistenti’a lumei si a omului se pote esplieâ singuru numai din materia, si câ iraagina-tiunea, ide’a si conceptulu nu sunt altu ceva, de câtu productele lumei sensuale. Scopulu finale alu omului este bunăstarea, prosperarea si susţinerea vietiei, si fiindu-câ materi’a din care suntemu compuşi stâ sub in-mediat’a influintia a legei necessitatiei, — nu suntemu provediuti nici cu voia libera si nu esista nici o lege morale. Religiunea, consciiuti’a sunt nisce inventiuni . ale teologiloru, sunt fantasii morbose, concepte seci, sădite in capulu omului in urm’a legislatiunei si educa-tiunei false, pentru câ inilionele classeloru inferiori prin propagarea ideii unui jude supremu, caruia tote sunt supuse, se se pota tînea in ore-care ordine. In urm’a acestora declara de inpossibile educatiunea omului. Do-rere! aceste principie isi afla suculu nutritoriu chiaru si in ănimile celoru ce ocupa catedrele invetiamentului. Materialismulu nu este o specie noua a filosofiei. Ceea ce propaga materialistii moderni prin descoperirile loru cele noue, au propagatu deja sofiştii greci. Caus’a câ materialismulu a inceputu de nou a se latî in presente, este aceea, câ filosofii nu au avutu in acelasiu timpu si sciintiele naturali, era naturalist» din contra nu au studiatu filosofi’a. O alta causa a suscitarei materialismului este re-actiunea escata din partea mai multoru obiectivisti in contra scrutariloru si auirariloru transcendentale ale lui Ficlite, Ilegel si Sclielling. Transilvaniei existe după lege sufragiulu universale. 2. In comitate (districte), in secuime si sa-sime au dreptu de alegere: a) toti nobilii câţi au etatea de 20 ani, toti locuitorii orasieleloru care nu au senatu, totu in conditiunile de mai susu sub a) b) c) d) e); din contra c) in tote comunele rurali se cere unu censu de 8 fl. (astadi 8 fl. 40 cr.) dare directa, in care nu e com-putata darea capului, nici dările suplementarie (aruncurile), si afara de aceştia fiace comuna de 100 fumuri, in care se nu fia numerate locuintiele nobililoru, mai pote trimite câte doi alegatori, âra comunele mai mici numai câte unulu. Consecentiele acestei parti de lege le antici-paseramu mai in susu. Miriadele de nobili se fia alegatori fâra nici-unu censu! Ce ruşine pentru ei! Orasianii se alega chiaru si câ cersitori. Ruşine totu asia de mare. Capelanii si dăscălii, daca locuescu pe la orasie, fia câtu de sărăntoci, sunt alegatori, din contra preoţii dela sate si toti ceilalţi locuitori, daca nu voru avea proprietate iininobila de 1600 fl. nu potu fi alegatori. Luandu poporatiunea după numerulu sufleteloru in familii, dintre nobili sunt alegatori 24%, dintre orasieni 20%, din contra, in comunele rurali abia 1% se bucura de dreptu electorale. Amu dori forte tare se aflamu dela confraţii nostrii romani din Ungari’a, cum s’aru simţi dumnea-loru si toti locuitorii din comunele rurali, daca aru schimba legea loru electorala cu a nostra. Se ni-o spună verde, in cugetu curatu, ce aru face ei in casulu acesta, se ne invetie si pe noi, cum se ne scapamu de o batjocura câ acesta. Dumnea-loru au acolo multe comune rurali de mai multe mii de suflete, fâra senatu sau magistratu, cum se dice pe aici; dara si in Transilvania sunt comune rurali (sate) si inca curatu romanesci, multu mai mari decâtu multe orasie unguresci, cu câte 2—3 până la 6 si 7 mii de suflete. In partea II onor. dn. Hossu pune in evidenţia illustrata cu mulţime de cifre autentice, scan-dalos’a disproportiune observata după acea secătură de lege, la repartitiunea alegatoriloru si a alesiloru deputaţi. Dara ori câtu se fia de convingatoria Au aparutu mai multe opuri scrise in spiritulu materialismului si in urma renumitului opu alu lui Mira-beau „Systeme de la nature," care a vediutu lu-min’a Ia-IZI£L-— Toti cei sedusi afirmau cu taria si se incercau a si demonstra, câ nimic’a nu esista afara de ceea ce se pote prinde cu man’a. Asia apoi nu e de miratu, deca in urm’a acestei maxime au constatatu, câ spiritulu omului câ unu ce, ce nu se pote prinde cu mana — nu esiste câ atare, ci numai câ unu productu mai tinu alu materiei. Ore materi’a pura, in sine considerata, se fia in adeveru in stare a produce unu lucru asia de delicatu, precum este de esemplu, candu omulu este consciu de sine si esistenti’a sa, si recunosce individualitatea, personalitatea si dreptulu seu naturale ? Ore nu s’ar potea mai usioru constatâ, si nu e mai convenabilu cu raţiunea umana deca amu dice, precum si dicu toti cei ne-preocupati si necondusi de interesse particulare, câ spiritulu este provediutu dela natura cu esistentia independenta, era corpulu este numai unu productu, unu efectu alu spiritului. Se privimu inse mai deaprope punctulu de mane-care alu materialismului. Acesta suna: „totu cursulu vietiei umane nu este altu-ceva, de câtu unirea indivi-sibile a spiritului cu corpulu, pentru aceea corpulu si spiritulu nu sunt doue fiintie, ci numai uua.“ Argumentele, pe cari isi basedia materialismulu acestu principiu cardinale sunt cu deosebire acestea: corpulu se desvdlta mai curendu câ spiritulu; primele semne ce se arata in etatea frageda a pruncului, semeua cu cele ale animalului de aceeaşi etate; stadiulu ordinariu seu extraordinari alu creriloru esereitedia o influintia forte mare asupraconsciintiei de sine; tineretia, betranetia, morbulu, sanetatea, laborea si recrearea adaoga seu subtragu din vieti’a spirituale. Aceste motive provinu de una parte din scrutarea si esaminarea defectuosa a spiritului, era de alta parte nu sunt destula de basate, fiindu-câ prea adese-ori se confunda relatiuuile spirituali, cari influintiedia in inodu critic’a dlui Hossu, anevoia se va afla in tota Eu-rop’a oinu inca pe atâtu de luminatu, care se pota pricepe, acea satira a repartitiunei, pe care o crede absolutu inpossibila. Din cause cum este si acesta, pe noi ardelenii nu ne intielegu nici chiaru romanii din Ungari’a si cu atâtu mai pu