Observatoriulu ese de doue ori in septemana, Mercurea si Sambat’a. Pretiulu pentru Sibiin pe 1 ann întregii 7 flM pe 6 luni 3 fl. 50 cr., dusu la casa cu 1 fl. mai multu pe anu; — trimisa cu post’a in laintrulu mouarcliiei pe 1 anu ftotregu 8 fl., pe 6 luni 4 fl. — In Străinătate pe 1 anu 10 fl. seu 22 franci, pe 6 luni 5 fl- sen 11 franci. — Numeri singuratici se dau c&te cu 10 cr. Diariu politieu, national-eeonomieu si literariu. Anulu III. Ori-ce inserate, N\ se plîiteson pe serie seu linia, eu litere merunte garmondu, la jirim'a publicare cite 7 cr., la a deu’a si a trei’a câte 6 cr. v. a. si preste aceea 30 cr. de timbru la tesau-rulu publicu. Prenumeratiunile se potu face in modulu celu mai usioru prin assemnatiunile poştei statului, a-dressate de a dreptulu la Redactiu-nea Diariului „Observatoriulu" in Sibiin. Nr. 40. Sibiiu, Sambata 17/29 Maiu. 1880. de rare, fiindu nenobilu, am cadiutu si eu subt ana-them’a generala si in Vien’a s’au aflatu scriitori, cari probabilii câ pentrucâ cunosceau convicţiunile mele mai bine de cătu eu insumi, isi permissera a imi inputâ, ca eu insumi sunt suparatu de focu asupra’mi, pentruca am avutu inprudenti’a a esprimâ acele cuvinte. Asigura inse, câ nu m’am indoitu unu singura rnomentu despre adeverulu aceloru cuvinte si câ prin urmare astadi, câ si până acuma, le sustienu cu firmitate si spera a le sustienea până la finea vietiei mele. Si de orece sunt responsa-bilu pentru ele lumei si posteritatiei, me simtiu de-oblegatu si am deci si dreptulu, a me declara cum le am intielesu atuncea si acuma. Si tocmai acesta declarare este obiectulu si coprinsulu acestora es-puneri, atâtu a celoru premergetore, câtu si aceloru ce voru urma. Asiu vrea se espunu, cum am do-ritu pana acuma si cum dorescu eu si acuma, câ se fia regulatu organismulu internu alu Austriei. (Va urmâ.) Ide’a de stătu a Austriei. De Dr. Franciscu Pa 1 acky. (Urmare.) Este de prisosu a mai demonstra, câ situatiu-nea statului austriacu, cu privire la relatiunile na-tionalitatiloru, difere iu modu esenţialii de tote celelalte state din lume. Este adeveratu câ d. e. gi-gantic’a Russia coprinde in sinulu seu si mai multe poporatiuni de câtu Austri’a; dar cu tdte acestea poporatiunea sa principal^, cea slavo-russa, repre-senta nici mai multu nici mai puginu de câtu 84 procente a intregei sale poporatiuni. In alte tieri, precum in Franci’a, Angli’a, Prussi’a etc. acesta proportiune este inca si mai favorabila pentru poporatiunea principala. Din contra in Austri’a germanii representa d’abea 23 procente, magiarii 14%, italianii si romanii la vreo 17%, si slavii 45% a intregei poporatiuni. Slavii representa maioritatea relativa, ei inse cu privire la traditiunile loru lim-bistice, istorice si literarie se subinpartu in mai multe seminţii, asia in câtu ei cu greu se potu numi unu singura poporu. Marea emigratiune a poporaloru, care isi luase inceputulu inainte de a-căsta cu cincispre-diece secole, isi pierdu furi’a sa si se opri prin navalirea magiariloru intemplata inainte de acesta cu o miia de ani in Ungari’a, pe teritoriulu actualelui stătu austriacu. Navalirea magiariloru au devenitu inse pentru slavi principalulu obstacolu, care ’i-au inpiedecatu câ in decursulu timpului se se unesca intr’unu »ntregu organicu, câ stătu nationalu, asia precum le au successu acesta veciniloru germani. Câ naţiuni de origine atâtu de diferita, s’au unitu inainte de acesta cu trei secole, prin tractate încheiate de buna voia, in statulu austriacu intr’o unitate de stătu, acesta eu o considera câ este o mare bunetate, pe care provedinti’a divina le a oferitu aceloru naţiuni. Se admittemu, câ acesta nu s’ar fi intemplatu si câ fiacare din aceste naţiuni si-ar fi conservatu depliu’a loru su- Foisiora „Observatoriului“. Cultur’a adeverata este sorgintea principala din care isvoresce fericirea poporaloru. (Disertatiune.) (Urmare si fine.) Românii au apusu, evulu vechiu s’a terminatu, a urmatu apoi evulu mediu, invasiunile barbariloru au conturbatu liniscea poporaloru europene, s’a incuibatu despotismulu, care n’a voitu a intielege cuvintele inve-tiaturei mantuitore, poporale n’au potutu ,fi fericite si indestulite cu sortea loru; pentru aceea dar a trebuitu, câ se urmedie o alta epoca, epoc’a luminei: evulu nou, fiinducâ cu inijlocele cele vechi, care au concessu, câ reulu se se iuradecinedie asia de afundu, n’a fostu cu potintia vindecarea. Ajutoriulu numai dela o schimbare radicale s’a potutu spera, a trebuitu se se schimbe ăni-mele omeniloru; individii au trebuitu se se emanicipedie din cerculu egoismului. In anime au trebuitu câ se se aprindia foculu simtiului datorintieloru, alu responsabili-tatiei si dorinti’a de inpacare. Schimbările si reformele s’au inceputu. Europ’a s’a scaldatu in unu oceanu mare de sânge, dar ranele reului cu atât’a versare de sânge inca nu s’au spalatu de totu, pentruca poporale nici acum in epoc’a acesta a luminei si a culturei, nu sunt destulu de fericite si indestulite cu sortea loru; deci mai este inca multu de vindecatu, sunt inca multe reforme de facutu. E dreptu aceea ce dicu barbatii secolului presinte, cii cultur’a e lumin’a si facli’a conducetore la fericire. Acelu poporu care are cultura adeverata, acela are si vietia; inse cultur’a stateloru de astadi neglige foite multe principie salutare dela cari depinde binele socialu. Bunăstarea onienimei nu pretinde o astfeliu de cultura, prin care omulu devine dispretiuitoriu, ingamfatu si egoistu; pentruca cultur’a e unilaterale deca nu se estinde la omulu intregu, la tote facultăţile si insusirile lui: la spiritu, la corpu si sentimente. Cultur’a nu trebue se fia indreptata singura si numai spre agerirea mintiei si a facultatiloru spirituali, ea trebue se fia indreptata totuodata si spre nobilitarea ănimei, spre pastrarea si plautarea sentimenteloru morali. Christosu, modelulu creştinismului au aratatu calea si direcţiunea culturei veranitate: prin câte lupte sângerase si reciproce n’aru fi trecutu ele până acuma! si pote câ unele din ele si-ar fi aflatu chiaru si peirea in acele lupte! De si este adeveratu, câ o astfeliu de uniune oferea mai puţinu terenu pentru ambiţiunea si poft’a de domnia a singurateceloru persone: dar prin acesta nu au disparutu si ocasiunea pentru o activitate onesta de stătu. Asia n u m i t ’a o n 6 r e, care deriva din opressiunea a 11 o r ’a, nu se deosebesce in ese n ti a, de o n ore a, spumai bine disu, infami ’a banditului, ci numai după marimea gradului seu. Candu inse cineva afirma, câ uniunea n’au fostu totudeauna făcută in favorulu partiloru constitutive ale întregului, apoi nu voiu negâ nici-decum, câ s’au facutu forte multe, care nu trebuea se se faca si câ unele s’aru fi potutu face cu multu mai bine. Sententi’a drepta asupra trecutului apartiene inse singura si numai lui D-dieu si istoriei. Considerările politice făcute asupra trecutului au a fi instructive, dar scopulu loru trebue se fia numai presintele si viitoriulu, pentru-câ din organismulu statului se pota ti delaturatu celu pu-ţinu aceea, ce in trecutu s’au aretatu a fi inpie-decatoriu si stricatiosu. De orece eram petrunsu de aceste adeveruri, dejâ pe candu am adressatu la 11 Aprile 1848 cunoscut’a mea declaratiune câtra parlamentulu din Frankfurt, am fostu disu: „Deca statulu austriacu n’ar esistâ dejâ de multu, apoi in interessulu Europei, in interessulu umanitarii ar trebui se se gra-besca a ilu infiintiâ.“ Aceste cuvinte au ajunsu a isi castigâ aprope unu renume universalu, prin renumitulu bauu Jelacici, care le-au scrisu pe stin-dardulu seu, subt care in timpulu celu mai criticii, s’au luptatu pentru unitatea si independinti’a Austriei. După ce inse au trecutu dilele de pericolu si candu erasi se inbuldieau la cărm’a statului bărbaţi de aceia, pentru cari totu ce nu apartiene no-bletiei seu chiaru este slavicu, nu merita consi- Din Bncovtn’a. (Urmare.) „Nu sciu pentru ce anim’a imi palpita cu vio-lentia, pentru ce sufletulu mi se mişca candu cu-getu la femei’a romana ? Ce-i dorescu eu ? Vietia ! Ce-a facutu ea ? a salvatu Romanismulu ! Femei’a romana este o aparitiune rara, e mai multu decâtu o femeia. Ănim’a ei e unu tesauru nesecatu de amoru, de abnegatiune, de curagiu si devotamentu, gur’a ei de canta, de vorbesce ori de sărută, contiene numai melodie, elocentia si dulcetia. Deca ar potea vorbi bravii lui Michaiu, ai lui Ştefanii. Hori’a si Jancu, ne-aru spune câ femei’a le-a datu sarutulu de eroi“.*) O umbre măreţie ale trecutului nostru: Elen’a — mama alui Stefanu, regin’a mameloru. — Flore, *) Doruri si sperantie de Dr. J. C. Dragescu, Turinu 1871 pag. 36. adeverate. Cultur’a creştina inpune individiloru dato-rintie, nu numai fatia de stătu si societatea omenesca,. ci chiaru si fatia de ei insusi si fatia de Dumnedieu; pentruca pe cum e superfluu a radicâ scole, deca acele nu sunt basate pe moralitate si religiositate, chiaru asia de vane voru fi acele tendintie, cari au de scopu lăţirea culturei îndreptate spre ruinarea religiunei si a moralitatiei. Dica ori si ce propagatorii liberalismului modernu; adeverulu va remanea, câ acea cultura, care n’are base religiose si morale, nu va pote mijloci nici odata fericirea individiloru si a societatiei omenesci. Reulu sociale va remanea o rana nevindecata, unu rnorbu inbetranitu, deca nu se voru luâ raesuri spre moralisa-rea massei poporaloru si pentru consolidarea religiunei. Deca la estinderea culturei aceste puncte de vedere nu se voru luâ in considerare, atunci pe di ce merge se va mari disordinea sociale si mişcările reutatiose, cari potentiedia passiunile multimei, ce alerga după comoditate si doresce voluptăţile trecetore. Conformu epo-cei de astadi o asia cultura ar fi de doritu, care se fia radimata pe principiele crestinesci. Crestinismulu a eliberaţii poporale si naţiunile din ghiarele barbarismului funestu, numai acesta pote ficsâ cariera culturei si a progressarei onienimei. E necessaria dar la tote părţile poporaloru o astfeliu de cultura, care face din omu, omu, adeca: care e indreptata spre nobilitarea mintiei si a ănimei, spre deşteptarea energiei si a vointiei de lucrare, care conduce spre stimarea datorintieloru omenesci, spre pretiuirea chiamarei si a vietiei toturoru. Numai o atare cultura, va fi capace a indreptâ slabi-tiunile multimei, relatiunile morali si spirituali ale individiloru; numai o astfeliu de cultura va pote vindecă ranele corpului societatiei omenesci. Acesta va fi cul-tar’a adeverata, care va inbratisiâ omulu iutregu cu tote facultăţile lui: spirituali, morali si corporali. In intielesulu acesta apoi vomu pote dice cu totu dreptulu, câ cultur’a este vieti’a si poterea care conduce destinele si mijlocesce fericirea poporaloru. „ .... prim’a conditiune — dice Dr. I. Rolil in oper’a sa*) — pentru consolidarea binelui comunu e *) Religiunea din punctu de vedere politico-juri-dicu de Dr. Ioanu Ilohl adv. in Amsterodam, după traducerea germana de Sylviu Rezeiu, Oradea-mare, 1879, pag. 1 et 2. religiunea.......bunăstarea individuale a fiaearui omu, fâra esceptiune, dela imperatu pana la celu din urma sclavu, geniulu celu mai sublime câ si omulu cu facultăţile cele mai modeste, — pentru gustarea pacei interne are lipsa de religiune.“ „Coprinsulu acestora doue axiome atâtu e de convingătorul, atâtu e de cunoscutu — continua autoriulu citatu — in câtu a aprobâ acesta e chiaru asia de prisosu, câ si a esplicâ, cumcâ intre doue puncte lini’a drepta e distanti’a cea mai scurta." Acestu adeveru se pote constată din istori’a trecutului onienimei si deca au fostu atheisti, si omeni, cari subt diferite devise au continuatu in tote timpurile una si aceeaşi lupta contra dreptatiei, virtutiei si a prin-eipieloru fundamentali ale religiunei, de acolo nu ur-raedia inca, câ omulu n’are lipsa de religiune si inve-tiaturi morali; pentruca deca religiunea inpreunata cu sciinti’a, nici chiaru in dilele nostre nu pote produce fericirea poporaloru, calis’a este, câ omenimea nu e de-stulu de culta, ea inca n’a ajunsu la gradulu perfec-tiunei morali in mesura receruta. Apoi de este poporu, care trebue se se inpace cu religiunea pentru aperarea bunastarei sale naţionali, — acela este poporalii romanescu. Se ne aducemu aminte, câ bisericile nostre sunt din timpurile cele mai străvechi, nisce redute tari si poternice, cari in decursulu atâtora secoli de grele suferintie, au resistatu multora atacuri îndreptate contra nemicirei a totu ce este ro-manu si ne-au oferitu unu scutu, care ne-a salvatu naţionalitatea; se ne aducemu aminte, câ subt drapelulu religiunei nostre amu sustînutu in trecutulu desastruosu acele lupte sângerase, prin cari amu scapatu de perire numele romanu; — si in urma se nu uitamu, câ si in viitoriu, totu acestu drapelu sacru trebue se fia scutulu celu mai potemicu alu esistentiei si fericirei nostre. Opiniunea mea este, câ omenimea numai atunci va fi ferice, candu va ajunge la acelu gradu alu per-fectiunei, câ se cunosca, câ intre stătu si biserica trebue se fia o legătură egala si eterna. Relele de până acuma numai de acolo si-au avutu isvorulu principale, câ n’au fostu destui omeni intielepti, cari se fi nisuitu intr’acolo, câ se inpace religiunea cu statulu si cu omulu insusi, ridicandu-lu la unu oresi-care gradu egalu. In evulu vechiu n’a potutu fi bine, pentrucâ omenii erau in partea cea mai mare neeulti si jaceau in in- 158 demna consorte a lui Michaiu, Rucsandr’a, fiic’a eroica a lui Vasilie Lupulu — unde suuteti, de nu ve aretati celu puginu in visu nepoteloru vostre bucovinene, ca se vedeţi câtu de departe sunt ele de voi, câtu de desfigurate sunt capetele si ănimele loru, si astfeliu vediendu-le se le deplângeţi ? Deplorabila romanca bucovinena ! Tu ti-ai pierdutu moscenirea, suvenirile tale sunt innecate, intreg’a t’a fiintia-i strinsa in clescele codatului fracu, ochii tei vedu prin sticle intuneca-tore, mersulu teu schimositu te amenintia cu cari-natur’a lui Tersite. Mangae-te inse, ca tu nu eşti caus'u «tarii la care ai ajunsu! Asupra sortei tale au se 4.60-5.— Ordiu 4.60-5.- Ovesu 3.60—4-— Cartofi >1 2.50—3. - Mazare Jy 7. 8.- Linte yy 12.—13 — Fasole yy 6. 7.- Lardu (slănină) yy 37.-40.- Untura (unsore topita) . . . yy yy 28.-29.— Carne de vita yy 44—16 Oua 10 de Cursulu bursei din Vieu'a si Pest'a in 26 Maiu st. n. Vien’a Pest’a Reut’a de auru 105.90 105.95 I emissiune de oblig, de stătu dela drumulu de feru orientalu ung 82.50 II emissiune de oblig, de stătu dela drumulu de feru orient, ung 100.- 99.75 Oblig, de stătu dela 1876 de ale drumului de feru orient, ung 87.— 87.50 Inprumutulu drumuriloru de feru ung. . . 125.50 126.50 Obligaţiuni ung. de rescumperarea pamen-tului 94.30 94.25 Obligaţiuni ung. cu clausul’a de sortire . . . 93.50 Obligaţiuni urbariale temesiane 93 50 93— Obligaţiuni urb. temesiane cu clausul’a de sortire 92 25 Obligaţiuni urbariale transilvane .... 93— 93.— Obligaţiuni urbariale croato-slavone . . . 96.- —.— Obligaţiuni ung. de rcscumpararea diecimei de vinu 92.— 92.75 Datorie de stătu austriaca in chartie . . . 82.45 72.50 Datoria de stătu in argintu 73.15 73.25 Rent’a de auru austriaca 88.33 88.50 Sorti de stătu dela 1860 129.25 130— Acţiuni de banca austro-ung 832— 836— Acţiuni de banca de creditu ung 277— 279— Acţiuni de creditu aust * . . 264.50 265 25 Sorti unguresci cu premii —— 110.50 Argintu —.— —.— Galbini imper 5.59 5-58 Napoleondorulu 9.40 9.39 100 maree nemtiesci 58.15 58.10 Cursuri de Bucuresci in Lei noi (franci). 14 Maiu st. v. 1880. Obligaţiuni rurali din 1864 cu 10%....................I* 85.% b. Inprumutulu Oppenheim (Londra) din 1866 cu 8% . „ 108.60 „ Obligaţiuni dominiali cu 8%...........................,, 104-*/« ,, — Creditu fonciariu rurale cu 7°/0....................», 99.9/4 „ — Creditu fonciariu urbanu cu 7° 0......................„ 93.% „ Inprumutulu municipale alu capitalei din 1875 cu 8% „ 101.1/* •* Acţiunile caliloru fer. rom. (Berlin) din 1866 cu 5° 0 „ 53.— „ Obligaţiuni din 1868 cu 6%...............................„ 99 90 „ Priorităţi cu 8%......................................... 117-50 „ Acţiunile bancei Romani’a din 1869 ...............„ 330-— „ Daci’a, comp. de aseeur. din 1871 act. (fr. 500) 8% „ —.— „ Romani’a, compania de aseeur., din 1875 cu 8% act. (200 1.) platitu 100.............................„ 72.— „ Rent’a romana din 1875 ............................. 75.— „ Diverse : Argintu contra auru.......................................... 4%% Bilete liipotecarie......................................... 3°/* Florini val. austriaca................................„ 2-14 „ Rubl’a de chartie........................................... 2-60 „ Anuntiu literariu. Au aparutu de subt tipariu si se afla de vendiare la W. Krafft in Sibiiu opulu : tResbelulu orientalii ilustratu de Dr. A. P. Alessi si Massimu Popu. Pretiulu eleg. legatu 8 fl. v. a. Pe câtu va mai ajunge inca marginitulu numeru de esemplare din premiulu coloratu „Ocuparea Plevnei“ cumpărătorii acestui opu ilu voru primi gratis, era cei cari voiescu a’lu avea incadratu, voru avea a mai plaţi 2 fl. 70 cr. v. a. Paul Cieslar, (18) 2—12 librariu — editoru in Graz. Editoru si redactoru responsabilu: Gk Baritiu. Tipariulu lui W. Krafft.