Observatoriulu ese de doue ori in Beptemana, mercurea si sambat’a. Pretiulu pentru Sibiiu pe 1 auu iatregu 7 fl., pe 6 luni 3 <1. 50 cr., dusu la casa cu 1 0. mai multu pe anu; — trimisu cu post’a in laiutrulu monarchiei pe 1 anu intregu 8 0., pe 6 luni 4 fl. — In străinătate pe 1 anu 10 fl. s$u 22 franci, pe 6 luni 5 fl. s6u 11 franci; — numeri singuratici se dau c&te cu 10 cr. Diariu politieu, naţional -eeonomieu si literariu. Ori-ce inserate, se platescu pe serie s6u linia, cu litere merunte garmondu, la prim’a publicare câte 7 cr., la adou'a si a trei’a câte 6 cr. v. a. si preste aceea 30 cr. de timbru la tesaurulu publicu. Prenumeratiunile se potu face in modulu celu mai usioru prin assem* naţiunile poştei statului, adresate de a dreptulu la Redactiunea Diariului Observatoriulu in Sibiiu. Nr. 38. Romanirea magiariloru, fantasia si ficţiune. Nu numai interesulu publicu, ci si o nor ea flăcărui romanu iubitoriu de adeveru si care se scie stima pre sine, ii inpune daton’a imperiosa de a infrunta neadeverulu ori-unde’lu intempina, a demasca minciun’a de cateori cutedia a seduce lumea. Este constatatu in mii de caşuri, ca istori’a Ungariei si a Transilvaniei asia precumu s’a scrisu aceea până acuma de câtra neromani, este incarcata de neadeveruri; dra cea scrisa de romani are multe lacune, goluri mari, din care lipsescu documentele necesarie. Politicii si politicastrii, turburătorii de professiune, agitatorii fanatici se folosescu de acelea defecte a le istoriei si scriu omeniloru cai pe păreţi in diariele si pamfletele loru. Nu e inse nici-unu poporu, a cărui istoria se o falsifice ei cu passiunea cu care falsifica pe a romaniloru, sciţi, con amore. Si romanii se mai taca la atâtea impertinentie si se mai sufere a fi prostituiti in ochii lumei civilisate? Niciodată! Positiunea in care suntemu noi aruncaţi este de aparare; a nu ne apara, ar insemna ca suntemu poltroni, nu meritamu vietia. Onore si coron’a immortatitatiei voue Samuile Miculu, Georgie Sîncanulu, Petru Maioru, dr. Yasilie Popu, Da-mascenu Bojinca, Eftimie Murgu, Andreiu Siaguna, Ioanu Maiorescu, Eudoxiu Hormuzache, Al. I. Papiu, voue câţi mai sunteti in vietia, Timoteiu Cipariu, A. Tr. Laurianu. P. Hasdeu, episcopu Melchisedecu, Ioanu Moldovanu, Dim. Sturdza si mulţi alţii, carii ati desgropatu si cei vii mai desgropati trecutulu nostru din catacombele in care pausedia protoparintii nostrii, si’lu scoteti la lumina. Merg&ndu pe urmele vostre am alesu si noi inainte cu trei ani tocma in materi’a ce avemu se tractamu acilea, de si sub altu titlu,*) una scrie de documente si legi, spre a demustra, in ce modu s’au desnationalisatu romani miriade in cursu de vre 150 de ani. Cu voi’a lectoriloru le vomu reproduce si la loculu acesta cu atâtu mai virtosu, câ-ci pre câtu ne este prin putintia a combina din cathalogulu abonatiloru, celu pucinu diumetate din ddloru ne voru lua in nume de bine acdsta reproductiune, din care se va cunosce, ca nu romanii au comisu vreodată atentatu asupra vietiei naţionale a altoru popora, ci cu totulu din contra. Nu romanii au romanitu, ci ei *) Baseric’a romanesca in lupta cu reformatiunea. Discursu academicii. 1875. Sibiiu, 10/22 Maiu 18T8. au fostu magiarisati prin inpunere cu forti’a a unei confessiuni, in alu cărui ajutoriu au fostu chiamati la ori-ce casu de strimtore pasia-lii turcesci cu spahiii si ienicerii loru. Se mai simte necesitatea publicatiunilom de natur’a celoru ce urmedia mai la vale cu atâtu mai tare, ca tractarea naţionale si confessionale a romaniloru locuitori in propri’a Ungaria diferise in multe respecte de a romaniloru din Transilvania. Istori’a ne arata pe mai multe pagine a le sale, ca cea mai cumplita tirania dominase pana pe la imperatulu Iosifu II in Transilvani’a si in comitatele din Ungari'a annexate odeniora la acesta tiera, din Banatu si Biharea pana la Debretienu si in drept’a pana spre Sigetu. Chiaru si referiutiele feudab, iobagi’a, diecluiel’a, fuseseră in Ungari’a mai usiore de catu in Transilvania. Exercitiulu religiunei multu mai liberu; ca-ci in Ungari’a nu esiste lege tiranica ca la noi, care se tiena: religio tolerata usque ad beneplacitum principis et regnicolamm. Nu ca dora in Ungari’a nu ar fi dominatu brutalitate, tirania, proselitismu, dara tote efectele tiraniei nu se concentra ca in Transilvani’a, asupra unei singure nationalitati, ci se impartia aprope in aceeaşi prtfportiune asupra toturoru; magiarulu si serbulu, slavaculu si rutenulu isi lua 30 si 50 lovituri de beţie totu ca romauulu, era incarcerati fbra judecata si spendiurati fora multe cerimonii ca si acesta; era de alta parte romauulu nobile neunitu potea inainta in funcţiuni municipali si provinciali câ si catholiculu. Tote acestea la noi au fostu diametralu oppuse. De aici apoi vine, câ romanii transilvani si romanii ungureni uneori nu ne intielegemu in cuvente.