CUPRINSUL VASILE TOMESCU Spectacolul ele operă și cerințele actualității noastre............................. 1 NICOLAE OANCEA (Muzica) MIHU DRAGOMIR (Versurile) „Bărăgan44 (planșă) . T. DUMITRESCU Intîlnire cu compozitorii și muzicologii 8 GEORGE SBÂRCEA 80 ele ani ele la nașterea lui Mihail Jora 12 CORNEL TĂRANU Enescu în lumina unei partituri necunos- cute : „Strigoii” după Emincscu ... 14 PETRE CODREANU Rolul criticii muzicale în educarea spectato- rului contemporan....................18 VIOREL COSMA Turneul corului „Madrigal” în Elveția 21 EDGAR ELIAN De vorbă cu Ludovic Spicss în pragul unui an ele activitate....................23 DE PESTE HOTARE OLGA LEVAȘOVA Un nou studiu despre opera lui Enescu 25 THEODOR BĂLAN Note de lector : „Gcorge Georgescu” de Tutu Georgescu......................... . 27 CRONICA DISCULUI DORU POPOVI'CI „Năpasta44 ele Sabin Drăgoi și „Coruri44 de Paul Constantincscu.........................28 VIAȚA MUZICALA J.-V. Pandelcscu Opera „HamlcU de Pascal Bentoiu . • 29 Simfonia a XlX-a de Dimitrie Cuclin la Ra- dioteleviziunc.........................31 MIHAI MOLDOVAN Zara Doluhanova . 31 J.-V.P. Dimitrie Markevilch la Radiolelcviziunc 32 EDGAR ELIAN Gonzalez Mantiei 33 J.-V.P. Grupul folcloric iugoslav „France Marolt44 34 E.E. Cvartetul danez . 35 DUMITRU AVAKIAN Muzica din Renaștere și Concertul orchestrei de cameră ,,București'4................36 J.V. Festival Haydn........................37 M.M. — „Damnațiunea lui Faust;‘ de Berlioz . 38 J.V. Recital Demctriad . 38 GR. CONSTANTINESCU Corneliu Ghcorghiu— Mircea Ncgrcscu . 39 DAN BUCIU Sonate . 39 J.V. Sopranei Renee Cornca 40 Gr.C. Premieră la Operetă : Contele de Luxemburg 40 THEODOR BĂLAN Liclia Cristian . . 42 ★ Nelti Danieleseu ............................43 NOUVELLES MUSICALES DE ROUMAN1E SOMMAIRE VASILE TOMESCU . Le spectacle d’opera et Ies exigences de notre actualite......................... i NICOLAE OANCEA (musique) MIHU DRAGOMIR (vers) „Bărăgan44 (planche) T. DUMITRESCU Ren contre avec Ies compt siteurs et Ies muși- cologues ............................. 8 GEORGE SBĂRCEA 80 ans depuis la naissance de Mihail Jora 12 CORNELȚĂRANU Enesco â la lumicre d’une partition incon- nue : „Les revenants” d’apres Eminescu 14 PETRE CODREANU Le role de la critique musicaie dans Leduca- tion du spectateur contcmporain ... 18 I VIOREL COSMA Tournee de la Chorale „Madrigal14 en Suisse 21 EDGAR ELIAN Entretien avec Ludovic Spiess au senil d’une nouvelle annee de travail............23 NOUVELLES DE L ETRANGER OLGA LEVACHOVA Line nouvelle etude sur roeuvre d'Enesco THEODOR BĂLAN Notes d’un lecteur : „Gecrge Georgesco“ par Toutou Georgesco.....................27 CHRONIQUE DU DISQUE DORU POPOVICI „Fausse accusation” par Sabin Drăgoi et „Chocurs” de Paul Constantincscu . LA VIE MUSICALE J.-V. PANDELESCU L’opera „Harnici” de Pascal Bentoiu . • • 2l de reținut în viața concertistică românească. GRIGORE CONSTANTINESCU Sonate în luna noiembrie a.c. am avut prilejul audierii unui interesant și substanțial program de sonate la Studioul Conservatorului „Ciprian Popumbescu“ din București. în prima parte a recitalului am putut urmări evoluția violoncelistului Aurel Niculescu, muzician cu preocupări multiple, posesorul nu numai al unei tehnici remarcabile dar și al unei gîndiri muzicale cu trăsături ce se definesc deja cu clari- tate. Soîbru, interiorizat, Aurel Niculescu ne-a de- monstrat în Andantele Sonatei opus 102, nr. 2 de Beethoven cum, prin mijloace aș zice austere, se poate reda cu mai multă eficiență profunzimea unei muzici. Efectele exterioare, lamentările siropoase (din păcate propriii, nu numai violonceliștilor, dar însuși instrumentului în registrul corzilor înalte) au lipsit aici cu desăvîrșire, paginile beethoveniene fiind citite în profunzime și cu inteligentă înțelegere. In Sonata opus 38 de Brahms, instrumentistul a redat esența muzicii marelui vienez de adopțiune, alter- nînd cu discernămînt avînturile tumultuoase cu res- piro-urile și meditațiile lirice. Pianista Elena Cosma a răspuns cu promptitudine și muzicalitate solicită- rilor. Partea a 2-a a recitalului, susținută de violonista Maria Mureșanu și pianistul Ovidiu Cucu ne-a 'pri- lejuit mai întîi audierea unei reușite tălmăciri a atrăgătoarei și coloratei Sonate pentru vioară și pian de Doru Popovici. Lucrarea, concepută într-o interesantă plastică modală, cu o bună structurare a articulațiilor de formă, a dat posibilitatea celor doi instrumentiști să-și manifeste disponibilitățile interpretative pentru muzica românească ; remarc precizia și incisivitatea cu care a fost redat Scher- zoul precum și lirismul de calitate prezent în tălmăcirea frumosului și meditativului Andante. Di- ficila Sonată de C. Frank a constituit un adevărat test pentru colaborarea între cei doi tineri muzi- cieni. Ovidiu Cucu a reușit să creeze acea stranie atmosferă proprie primei părți, în care nostalgiile romantice se amestecă cu tentele neclare ce preves- tesc impresionismul. Melodica viorii, reținută, poate chiar prea reținută uneori, a răspuns în general acestor sugestii ale pianului. Tînăra violonistă a abordat cu mai mult aplomb și participare pasajele tumultuoase și dramatice, pasaje susținute corespun- zător de pian. Frazele acestuia au fost bine constru- ite, vădind posibilități de elaborare a unor arcuri mari. în ciuda marilor dificultăți tehnice și muzi- cale ce le ridică lucrarea, cei doi talentați instru- mentiști au reușit o performanță meritorie. DAN BUCIU 39 Soprana Renee Cornea Soprana Renee Cornea din S.U.A. (pe numele său de artistă Corenne) a susținut șase spectacole de operă — Boema și Traviata — la Cluj, Timișoara, Galați, bucurîndu^se de succese -frumoase. Cîntă- reața, născută la București, a studiat la Conserva to- rul „Ciprian Porumbescu“ (clasa prof. Constantin Strocscu) absolvindu-'l, în trei ani. Angajată, ime- diat după aceea, la Opera Română, a cîntat între 1951—1956 rolurile principale de soprană lirică, după care vreme de doi ani s-a perfecționat în Italia, unde ci beneficiat de o bursă de studii. Ulterior a cîntat în operele Carmen (Micaela), Boema (Miimi), Traviata (Violeta), Paiațe (Nedda), Faust (Margareta) etc. la Dublin, Trieste, New-York, Philadelphia etc. Dirijorul Pierre Capdevielle, șeful orchestrei de cameră a Radioteleviziunii franceze, apreciind în mod deosebit înregistrarea ciclului de lieduri Viață și dragoste de femeie de Schumann, făcută de Renee Corenne la O.R.T.F. a invitat-o să cînte în oratoriul Santa Teodosia de Scarlatti. Prezentarea acestei remarcabile lucrări a avut loc în sala Grand audi- torium a Radioteleviziunii franceze, sub bagheta di- rijorului Andre Giraud. în primăvara anului 1971 a cîntat cu succes în opera Belfagor de Res- pighi, cu orchestra simfonică a operei din New-York la Lincoln Center. în octombrie 1970, a cîntat la Union-City (New- Jersey) cu formația Garden State Opera Company, în Traviata. Cu acest prilej Hudson Dispatch din 20 octombrie 1970 a scris între altele : „Violetta d-nei Corenne a fost o încintare atît pentru auz cît și pentru ochi. F^a a impresionat auditorul prin in- teligenta folosire a vocii sale lirice atît de frumoase și atît de bine controlată. Cîtă bucurie să vezi o Violetta care să semene exact cu „Dama cu camelii" a lui Alexandru Dumas..." Și ne-am bucurat, fără îndoială, să vedem în ziarul amintit, titlul pe patru coloane : „O stea de la Opera din București debu- tează aiciL Renee Corenne a revenit pentru a treia oară în țara sa de baștină. Vocea sa — așa cum ne-a apărut în imprimările din spectacolele date la noi — a câș- tigat și mai mult în culoare și căldură, în forța expresiei. Deosebit de muzicală și foarte studioasă Renee Corenne și-a apropiat necontenit stilul inter- pretativ propriu fiecărei lucrări. Ea reprezintă cu succes școala noastră de canto, bucurîndu-se de excelentele aprecieri ale criticii ca și ale unor diri- jori cum sînt Antal Dorati, Carlo Maria Giulini, ș. a. J. —V. Premieră la Operetă Contele de Luxemburg Căutînd să aducă în repertoriul Teatrului de Ope- retă cele mai reprezentative titluri din istoria genu- lui, artiștii bucureșteni manifestă lăudabile intenții de perfecționare a muncii lor. Desigur, multe lucrări au marcat date semnificative, de-a lungul ultimului secol», în afirmarea spectacolului de operetă. Unele își păstrează nealterată valoarea, atît ca muzică, cît și ca dramaturgie. Este cazul unor operete ca Voie- vodul țiganilor sau Liliacul de Strauss, Pericolla de Offenbach, Văduva veselă, Țara surîsului de Lehar, și multe altele, reprezentînd caracteristicile unui tea- tru muzical larg accesibil, în care nu sînt evitate probleme diverse ca tratare și orientare tematică. De asemenea, opereta contemporană, și odată cu ea mu- sicalul tind spre contemporaneizarea unui gen în care anumite elemente de convenție ar putea limita ori- zontul artistic și de idei. în asemenea condiții, ne întrebăm dacă alegerea operetei Contele de Luxem- burg de Lehar poate răspunde exigențelor actuale, bazîndu-se doar pe cîteva celebre arii și refrene. Din- colo de sclipitoarea invenție melodică a lui Lehar, care aduce nealterat parfumul unei Viene romantice (transplantate la... Paris), tematica, desfășurarea in- trigii, sfera în care evoluează personajele nu mai aparțin prezentului nici măcar prin aluzii. S-a spus deseori că povestirile cu conți și contese, prinți și prințese de operetă sînt depășite, că luxul de dantele și peruci, rochii vaporoase și sentimente artificial pasionate nu fac decît să accentueze convenționalis- mul unui spectacol muzical. Iată că prin Contele de. Luxemburg reintrăm în plină convenție de operetă, fiind invitați să urmărim aventurile uneori galante, alteori licențioase, ale unei societăți care și-a pier- dut de mult vitalitatea. Nici măcar nu putem spune că tema obligă la reflecție, la o atitudine de critică socială a unui timp trecut. Nu, nu este cazul. Dacă pe vremea Companiei Grigoriu, în 1910, personajele mai populau societatea cu tipuri asemănătoare, astăzi ele au dispărut și nu credem că am dori o reîntîl- nire. Aceste precizări odată făcute, nu putem nega valoarea muncii depuse, în scopul unei realizări de calitate, muzical și scenic. Ion Dacian, interpret a numeroase creații asemă- nătoare, are experiența de a conduce un spectacol de gen. Cuplurile capătă unitate teatrală, scenele de ansamblu se desfășoară armonios în limitele stilului tradițional, comedia își ocupă locul cuvenit, pentru a da vivacitate anecdoticii. Cerînd costume și deco- ruri adecvate acestei maniere, Ton Dacian obține de la St. Norris și Elena Agapie Stancu un cadru ele- gant, care reține atenția spectatorului prin somptuo- zitate, coloristică, funcție teatrală. Mai puțin realizat, baletul este prea revuistic conceput, Elena Penescu Liciu dorind să aducă pe scenă dansuri de manieră clasică, fără a dispune de interpreți cu o disciplină corespunzătoare normelor consacrate. Asistăm (mai ales în actul II) la două divertismente adăugate par- titurii originale — Bacanala de Glazunov și Vals din Eva de Lehar — care nu ating nici măcar nivelul 40 profesional acceptabil, încărcînd spectacolul cu de- suetudini de prisos. O remarcă apreciativă pentru di- rijorul Liviu Cavassi, capabil să mînuiască destul de suplu corul și orchestra, în dorința de a asigura un suport muzical cît mai solid acestui firav Conte de Luxemburg. în rolul titular, tenorul Nicolae Țăranu pare des- cins din paginile îngălbenite ale vechii operete de la Alhambra. Stilul ele cînt, rigiditatea actoricească nu-1 avantajează. Aceeași impresie o lasă și soprana Vale- ria Rădulescu — interpreta Angelei — vocea și jocul nedepășind o limită a corectitudinii. Mai vivace, ca ritm și prezență muzicală, este cuplul secund, în care Constanța Cîmpeanu aduce farmecul irezistibil al spontaneității sale, iar Eugen Savopol o nuanță dis- cretă de romantism, ponderată ca evoluție muzicală, agreabilă ca prezență scenică. Elementul cel mai captivant, care aduce în sala de spectacol tonifiantul spirit al comediei, este cel al interpretării rolurilor de proză de către Nae Roman — excelent actor, pentru care trucurile nu sînt obosite de rutină — și Tamara Buciuceanu, o autentică duenă de operetă, plină de personalitate și haz. Rolurile episodice nu depășesc ambianța tuturor spectacolelor operetei noastre, situîndu-se la limita achitării conștiincioase a obligațiilor scenice. Iată că, măcar în privința rea- lizării, putem consemna cîteva elemente de valoare în această premieră care, poate pentru cei ce se mai înduioșează la vechile refrene alo bunicilor, va atrage publicul. Este necesar însă să ne gîndim și la oame- nii din timpul zborurilor cosmico, pentru a nu lăsa opereta să îmbătrînească atunci cînd arc atîtca șanse de a rămîne mereu tînără. Gr. C @ în cursul anului 1971, Institu- tul de Etnografie și Folclor al Academiei Republicii Socialiste România a avut o intensă partici- pare la diverse întîlniri internațio- nale de specialitate. Astfel : Tibe- riu Alexandru (comunicarea „Mo- dul de învățare a unui instrument muzical, naiul“ la Congresul anual al IFMC — Jamaica, august 1971); Ghizela Sulițeanu (comunicarea ..Aspecte ale cîntecului miresii la popoarele român și macedonean44 la Simpozionul Festivalului Folcloric Balcanic — Ohrid, Jugoslavia, iulie 1971 ; participare la Seminarul ele pedagogie și psihologie a muzicii după metode funcționale — Vis, Jugoslavia, iulie 1971) ; losif Her- țea (comunicarea „Elemente struc- turale do gen și rolul lor în păs- trarea tradiției44 — în cadrul depla- sării pentru schimb de experiență, la Sofia, Bulgaria, august 1971) ; Adrian Vi col (comunicarea ..Tipuri ■melodice ale epicii populare româ- nești44 — în cadrul deplasării pen- tru schimb de experiență, la Bel- grad, Jugoslavia, septembrie 1971); Corneliu Dan Georgescu (comuni- carea „Metoda de cercetare pe te- ren a Institutului de Etnografie și Folclor clin București. Studiul me- lodiilor de dans44 la Al doilea se- minar internațional de etnomuzico- logie, organizat de Academia Slova- că de Științe — la Moravany, Cehoslovacia, noiembrie 1971). 41 Lidia Cristian După o lungă și chinuitoare suferință, a încetat din viață în dimineața zilei de 21 noiembrie, emi- neta muziciană Lidia Cristian, pianistă de prestigiu, excelentă îndrumătoare a tinerelor noastre talente. Născută în anul 1912 la București, a început foarte de timpuriu studiul pianului, fiind îndrumată de mama sa, Sofia Degen, pianistă și compozitoare, elevă a lui Gavriil Musicescu. Admisă de la vîrsta de 7 ani în Conservator, care pe atunci avea o cu totul altă organizare, peste trei ani este primită la clasa pro- fesoarei Constanța Erbiceanu, sub îndrumarea căreia absolvă școala, în anul 1930, obținînd premiul „Poe- naru-Căplescu“, ce se atribuia prin concurs. Imediat după terminarea studiilor în țară, pleacă la Paris. Este admisă la „Ecole Normale de Musique", unde studiază la clasa lui Alfrecl Cortot, ilustrul pianist francez și sub supravegherea lui Lazare Levy și a doamnei Bassecourret de Geraldy, pedagogi de mare prestigiu. Arc ca profesori și pe Alexanian, la mu- zică de cameră, Naclia Boulanger și Paul Dukas (istoria muzicii și forme muzicale). După un an i se acordă „Diplome d’execution", iar în 1933 obține „licența de concert”. Fusese foarte apreciată în aceas- tă școală, susținută mai ales de către Alfred Cortot, care urmărea să opună „conservatorismului" pe care îl arbora Conservatorul Național de la Paris, o orien- tare mai nouă, mai puțin îndreptată spre trecutul muzicii. în timpul studiilor, apare la Paris în repe- tate rînduri pe estrada de concert a școlii, fie ca solistă, fie în calitate de colaboratoare a clasei de cor a profesorului Felix Raugel, cu prilejul prezen- tării unor lucrări preclasice sau moderne, în primă audiție. După terminarea studiilor, concertează în cîteva orașe din Franța și Belgia, cu un deosebit suc- ces. Lazare Levy scria despre fosta sa elevă : „Sono- ritatea sa este una dintre cele mai emoționante din cîte mi-a fost dat să aud. Hotărîrea și puritatea jocu- lui, elocvența sa, relevă pe artistul rasat". Este o ca- racterizare succintă, care încadrează de minune cali- tățile artistice ce s-au menținut de-a lungul întregii sale cariere. Primul recital dat în țară în anul 1934 cuprindea în program : Sonata op. 110 de Beethoven, Preludiu, Choral și Fugă de Franck, Gaspard de la nuit de Ravel și Variațiunile „Weinen, Klagen" de Liszt. încă de la acest recital se stabiliseră coordonatele unor manifestări muzicale de mare exigență, de înaltă artă ce îi vor caracteriza întreaga activitate solistică de mai tîrziu. Debutează apoi sub bagheta lui Ion Nona Ottescu, cu orchestra Radio și la Filarmonica din București, a cărei solistă avea să devină în anul 1950. în avîntul pe care îl ia viața noastră muzicală după 23 August 1944, apare în cadrul concertelor simfonice ale acestei instituții și a orchestrelor filarmonice din țară, a orchestrei Radio, în emisiuni ale Radiodifu- ziunii, cîntînd sub bagheta unor dirijori de prestigiu: George Enescu, George Georgescu, Constantin Sil- vestri, Th. Rogalski, Alfred Alessandrescu. Alături de George Enescu interpretează în concerte de muzică de cameră, sonate de Bach, Beethoven, Schumann, Brahms. „Lidia Cristian est une pianiste de grande classe. Cest une musicienne qui possede tous Ies ele- ments necessaires ă un vrai artiste" — avea să scrie Enescu după concertele în care au colaborat. Turneele pe care le face peste graniță îi aduc o seamă de elogii pe care presa le consemnează în cei mai laudativi termeni. în anul 1947 este trimisă în R. P. Bulgaria, apărînd ca solistă în concerte dirijate de Sașa Popov. în 1949 întreprinde un turneu în R. P. Polonia, unde cîntă la Varșovia, Cracovia și Gdansk. Lungul turneu pe care îl face în China în anul 1955, unde susține 11 recitaluri în principalele orașe și centre culturale, stîrnește peste tot entu- ziasm, pe care presa îl consemnează cu neasemuite elogii, subliniind „sonoritatea poetică a pianului" sau „interpretarea perfectă a sonatelor de Beethoven". Ultimul turneu a fost acela din anul 1963 în Ceho- slovacia. Dacă vom cerceta programele, un număr impresionant de recitaluri și concerte au constituit munca sa de o viață pe tărîmul artei, la care trebuie adăugată și activitatea pedagogică. în anul 1950 fu- sese numită profesoară de pian la Conservatorul „Ciprian Porumbescu", îndrumînd timp de două de- cenii cu o înaltă capacitate tinere talente, care și-au arătat mai tîrziu măsura posibilităților artistice. Repertoriul său, deși foarte larg, mergînd pînă la muzica zilelor noastre, marca afinități pentru Beethoven ; cele trei concerte (nr. 1, 3 și 4) pe care le interpreta ca și ultimele sonate de Beethoven consti- tuie ponderea, atunci cînd se încearcă definirea tipo- logiei unui artist autentic. O sonoritate niciodată aspră, chiar în cele mai ample secvențe, un legato 42 de esența jocului beethovenian, o concentrare a ex- presiei care ne face să ne gîndim la Busoni cu al său „rafinament al economiei de mijloace", pe care îl consideră suprema artă, o conducere simplă și firească a frazei, care nu era decît rodul unei înde- lungate chibzuiri, o putere de convingere a auditoru- lui, care simțea că altă soluție interpretativă ar fi parcă imposibilă — iată aspecte ale unei arte ce-i con- feră artistei dispărute un profil unic. A considerat actul interpretativ ca o manifestare de mare răspun- dere. Munca sa înaintea oricărei apariții în fața publicu- lui era acerbă. Dorea să dea tot ce are mai bun în adîncul sufletului. Așa făcea și cu studenții pe care îi îndruma nu numai cu competență de pedagog, dar cu autoritatea unui autentic muzician. A căutat și a izbutit să ridice nivelul artei noastre pianistice. Viața modestă de muncă și strădanii spre desăvîr- șire a Lidiei Cristian parcă ar fi întruchiparea cuvin- telor lui Beethoven, pe care îl înțelegea atît de mi- nunat : „Trebuie să te jertfești, trebuie necontenit să jertfești artei toate nimicurile vieții". THEODOR BĂLAN Nelu Danielescu La 16 noiembrie 1971 a încetat din viață compozi- torul ploieștean Nelu Danielescu. Născut la 28 ianuarie 1919, în Ploiești, Nelu Danie- lescu a urmat calea părintelui său, compozitorul loan Cr. Danielescu, devenind un reprezentant al vieții muzicale din acest centru al țării. A creat piese în genul romanței : De ce nu vii, cînd castanii înfloresc, Mi-e dor, La poarta amintirii, ultima fiind premiată la cea de a IV-a ediție a Festivalului și Concursului Crizantema de aur de la Tîrgoviște. Prin moartea lui Nelu Danielescu, estrada ploieș- teană pierde pe unul din principalii săi animatori, autorul atîtor melodii de succes (Ploi eș țiul meu drag, Vnde curge Prahova etc.), pe dirijorul de orchestră entuziast și competent. N o f e 0 Orchestra Simfonică din Chi- cago a concertat, pentru prima oară în afara continentului ameri- can, la Edinburgh (Usher Hali), în cadrul festivalului internațional din septembrie 1971. • Tot în cadrul Festivalului In- ternațional de la Edinburgh, din septembrie 1971, Deutsche Oper din Berlin a prezentat o operă inedită: Melusine de Reimann. • Orchestra Națională a Scoției a împlinit 21 ani de activitate. La pupitrul său s-au succedat diri- jori de seamă ca Adrian Boult, William Walton, Charles Groves, Edo de Waart, Alexander Gibson și Gary Bertini (ultimii doi fiind și directorii formației). Repertoriul orchestrei este bogat și variat. Printre lucrările compozitorilor scoțieni, prezentate în ultimul timp, se numără Concertul pentru or- chestră de Thea Musgrave și uver- tura „Tîrgul Sfîntului Bartolomeu" de lain Hamilton. Orchestra are o agendă încărcată în acest an : tur- nee în Austria, R. F. a Germaniei, Elveția, concerte la Royal Festival Hali din Londra și reprezentarea Tetralogiei wagneriene la Opera scoțiană. • Sir Arthur Bliss a împlinit vîrstă de 80 ani. în luna februarie 1972 opera sa Olimpienii (pe un libret al lui J. B. Priestley) va fi reprezentată în concert de Poly- phonia Orchestra, sub conducerea lui Brian Fairfax, la Royal Festi- val Hali din Londra. • Corul academic popular rus „Piatnițki" a împlinit 60 ani de acti- vitate. Sub conducerea actualului său dirijor — compozitorul Valen- tin Levașov, la Moscova, în sala „Ceaikovski" a avut loc un concert jubiliar care s-a bucurat de un mare succes. • La Moscova, în Sala Coloane- lor din Casa Sindicatelor, compo- zitoarea Alexandra Pahmutova a prezentat noua sa lucrare, un ciclu de cîntece intitulat Constelația lui Gagarin (pe versuri ale poetului Nikolai Dobronravov). 0 Cu ocazia comemorării a 80 de ani de la nașterea lui Serghei Prokofiev, la Casa compozitorilor din Moscova a avut loc proiecția recentului film-operă realizat de cinematografia sovietică : Dragos- tea celor trei portocale precum și un concert cuprinzînd lucrări ale compozitorului. în preajma come- morării, Teatrul academic liric „Stanislavski și V. Nemirovici-Dan- cenko" din Moscova a dat a suta reprezentație a operei comice Lo- godnă la mînăstire. • în mai multe săli din Mos- cova, prin concerte omagiale, s-a sărbătorit a 90-a aniversare a com- pozitorului, pedagogului și criticu- lui sovietic Nikolai Miaskovski. De asemenea, revista „Sovietskaia Mu- zîka" a publicat scrisorile lui N. Miaskovski adresate lui Dmitri Kabalevski, documente prefațate de destinatar. • La Teatrul academic de operă și balet „Kirov" din Leningrad a avut loc premiera noului balet al compozitorului A. Petrov, Facerea lumii, a cărui punere în scenă se inspiră din cunoscutele desene ale pictorului francez Jean Effel. ILEANA RAȚIU 43 NOUVEELES MVSICăEES DE BOEM AN IE Bulletin d’Informations de 1’Union des Compositeurs de la Republique Socialiste de Roumanie Hamlet de Pascal Bentoiu Deja multicentenaire, le genrc ele Popera traverse sans aucun cionte de nos jours une periocle fievreuse et agitee ; de nombreuses recherches creatrices y sont entreprises, concernant ă la fois la viabilite des va- leurs classiques dans la conscience musicale contem- poraine et Ies nouvelles modalites de composition. L’opera, qui s’est voulu etre une synthese feconde du mot, du son et du geste, s’est toujours montre sensible, dans le courant de l’histoire, au renouveau de la pensee philosophique, sociale et artistique. II a vite depasse Pallegorie mythologique et pastorale qui l’avait vu naître â la fin de la Renaissance, et Ies musiciens classiques, puis Ies representants des ecoles modernes, Pont rendu capable d’exprimer de facon vibrante, bouleversante parfois, Ies grancles verites do l’existence humaine. Dans un langage qui n’est qu’a lui, Popera a su clonner une climension nouvelle aux chefs-cl’oeuvre de la litterature universelle et a sou- vent consacre des valeurs inedites de la spiritualite naționale, tandis quc ele leur cote le dynamisme, la forcc de certains themes litteraires hautement signi- ficatifs engendraient dans la dramaturgie musicale de nouvelles formes d’expression. Plus peut-etre qu’aucun autre genre musical, l'opera acte et conținu^ croire le theâtrc d’un combat ininter- rompu. Compositeurs, ecoles et courants urtistiques s’efforcent de depasser la convention inherente au syncrctisme du genrc et de renouvcler sa conception et son langage, non seulemcnt pour maintenir son audiencc aupres d’un public considerable maisaussi pour approfondir son message ethique et csthetique. De cet imperatif sont nes dans le courant du siccle Pelleas et Melisande de Debussy. Elektra de Richard Strauss, Wozzeck d’ALban Berg, Oedipe de George Enesco, Guerre et Pair de Scrguci Prokofiev. En vertu de son appartenance profonde â la cul- ture naționale qui le voit naître, Popera est â meme d’exprimer le caractere de cctte dernierc, de facon d’autant plus penetrante et complexe qu’il est Poeuvrc de personnalites veritablement creatrices. En ce sens, des operas comme Un coup du sort ele Sabin Drăgoi, Une nuit orageuse de Paul Constantinescu, Ion Vodă le Terrible de Gheorghe Dumitrescu representent â des niveaux varies des achevements historiquemcnt necessaires. Qu’ils ouvrent des voies ou qu’ils soient d’autenthiques chefs-cl’oeuvre, ils illustrent cles cate- gories cssentielles du drame et du langage musical : le drame psychologique, le drame historique, la sa- tire sociale. Ces oeuvres et d7autres encore, ancien- nes ou plus recentes, se groupent naturellement au- tour d’Oedipe; elles ont jete Ies bases d’un art națio- nal nettement defini, sur lesquelles on est en droit 44 cVesperer que s’edifie l’opera roumain contemporain, expression puissante et durable d’un siecle incandes- cent. Hamlet, de Pascal Bentoiu, presente ces derniers jours â l’Athenee roumain en audition de concert, vient confirmer l’interet soutenu ele l’auteur pour la ..musique de scene et le drame musical et constitue la preuve peremptoire que ce genre peut brillam- ment se fairc illustrer de nos jours, tant sur le plan de la crcation que sur celui de l’interpretation. La critique et le public ont ete unanimes a consi- derer cet opera comme une oeuvre d’une tenue ex- ceptionnelle et sans doute ont-ils eu raison. Mais par-delă toute analyse de l’oeuvre, qui, certes, merite d’etre entreprise, Hamlet nous semble une realisation profonclement integree â ia spiritualite roumaine, telLe que celle-ci ressort ele l’cxperience cles meilleurs representants du genre et qui s’oriente tres nettement dans l’cvolution ascendante de Pascal Bentoiu, selon Ies principales lignes de force de la pensee musicale contemporaine. Personnalite complexe, Bentoiu a surtout affirme le cote lyrique de sa sensibilite dans ses Concertos pour violon et pour ptiano, dans le Quatuor ă cordes, le poeme symphonique Luceafărul, l’opera racliopho- nique Le sacrifice d’Iphigenie (oeuvre d’une vibra- tion intense et d’une parfaite unite ele style) et demontre, dans l’opera Uamour 'medecin, son atti- rance vers la satire musicale ingenieuse et raffinee. S’il se laisse parfois emporter par Ies elans d’une sensi- bilite genereuse, de type romantique, ouvertc â une synthese contemporaine des styles, Bentoiu a egale- ment affirme son esprit critique, son cliscernement et sa rigueur dans sa Sonate pour violon et piano et sa Symphonie, ocuvres d’une puissante originalite. Possesseur d’une Science de la composition tres pous- see et clisposant d’une invention authentiquement creatrice, Pascal Bentoiu a realise la synthese d’un vaste ensemble de moyens consacres, en composant un Hamlet d’une Vision tres personnelle, dont l’aspect inedit est assure par le ton dramatique desvoix et de l’orchestre, porteur de significations philosophiques claires et puissantes et par une densite psychologique hors pair. L’opera de Bentoiu n’cst pas le bouleversant Oedipe qui a absorbe pendant des dizaines d’annees le pouvoir createur d’Enesco et comprend des pages d’un achevement sans pareil, ni la structure artistique d’une singularite inimitable, suggeree a Paul Cons- tantinescu par la piece de Caragiale ; Hamlet a son caractere original, il est la transposition, en une oeuvre profonde et d’une grancle verite artistique, des significations deliberement retenues par le com- positeur parmi toutes celles que recele la tragedie shakespearienne. Dans V Oedipe enescien, l’universa^ lite, la permanence du sujet et du conflit constituai- ent le point de depart d’une nouvelle tragedie ly- rique ; dans Une nuit orageuse, le conditionnement social et național de l’action et des personnages au theâtre determinait la musique d’une fagon parfaite et unique ; Hamlet est recree, repense par Bentoiu â la lumiere d’une synthese musicale Impliquee par une vision contemporaine et personnelle du sujet et par l’intention d’atteindre â une haute efficacite drama- tique. L’inepuisable complexite de la partition d’Oedipe fait que l’oeuvre cherche encore son public et parfois meme ses interpretes ; Une nuit orageuse, soigneusement poli et repoLi par l’auteur attend encore sa version scenique moderne; Hamlet a parle de lui-meme, de facon vivante et profonde, au jury du concours internațional Guido Valcarenghi, institue en Italie, et a conquis d’cmblee l’adhcsion unanime du public et des specialistes. Le livret, du au compositeur, realise un enchaîne- ment litteraire et dramiatique passionnant, redige en un langage poetique d’une resonance harmonieuse et originale. Loin de se disperser en „objets sonores’1 incoherents, la partition nous presente une construc- tion vigoureuse et expressive, ou Ies structures melo- diques sont developpees avec une remarquable maî- trise dans l’ecrituro des vois, des choeurs et de l’or- chestre. L’actualisation d’un tel sujet sur le plan mu- sical impliquait une lourde responsabilite et consti- tuait un projet temeraire que Bentoiu a realise de fa^on aclmirable, evitant aussi bien Ies pleges d’un traditionalisme routinier que ceux d’une investiga- tion sterile en direction de „l’anti-opera“. L’oeuvre vit avant tout par sa musique, mais ren- ferme aussi d’importantes vertus sceniques. On peut se demander si cette musique est parfaitement homo- gene au point de vue du style et si l’intensite de la substance dramatique se maintient sur tout le par- cours. Les moments pathetiques, puissamment drama- tiques, ou d’une grancle elevation lyrique, sont par- ticulierement reussis et font ressortir la haute maî- trise du compositeur sous tous les aspects de la realisation musicale : construction melodique, langage harmonique, orchestration. On peut pourtant remar- quer, dans La caracterisation de certains person- nages — en particulier celui d’Ophelie — des conti- guites de styles indiquant certaines intermittences (voulues ou non), dans le processus de selection et de re-creation d’une matiere sonore consacree par l’opera et la musique symphonique modernes. Mais par-delâ ces considerations, Hamlet demeure d’une maturite indiscutable, une briliante reussite de l’au- teur et de la musique roumaine, un opera capable d’affronter longtemps, nous en sommes certains, les feux de la rampe sur de nombreuses scenes du monde. L’interpretation, due â l’orchestre sympho- nique de la Philharmonie „George Enesco“ et aux solistes Emilia Petrescu, Măriți Slătinaru, lulia Bu- ciuceanu, Florin Diaconescu, Gheorghe Crăsnaru, Dionisie Konya, Eduard Tumageanian, Antonius Nico- lescu, Marcel Angelescu, sous la prestigieuse baguette d’Erich Bergel (chef des choeurs, Vasile Pîntea) cons- titue dans notre vie artistique un memorable exemple du niveau auquel il serait souhaitable que les oeuvres nationales soient presentees sur la scene de l’opera. Dr. VASILE TOMESCU Gherase Dendrino au fii de annees Le compositeur Gherase Dendrino a ete fete pour son 70eme anniversaire, au Theâtre de l’Operette de Bucarest, qui a represente ă cette occasion, „Laissez-moi chanter“, l’oeuvre la plus importante du compositeur. Gherase Dendrino signifie une figure de marque de la musique legere roumaine. Attire de bonne heure par la musique, il com- men^a â apprendre, presque tout seul, a jouer du piano. Des melodies agreables traversaient sans cesse son esprit et je me souviens—il y a plus d’un demi-siecle de tout ceci—d’avoir entendu un beau jour dans sa compagnie, un pecheur qui jouait sur son chalumeau, au bord du Danube, une melopee particulierement nostalgique. Nous l’avons retenue et, deretourâia maison, le jeune Dendrino s’est employe ă la jouer au piano,tout en lui imprimant un mou- vement de danse. Ce fut une de ses petites expe- riences qui annon^ait deja le futur musicien. A l’uni- versite il suivit d’abord la faculte de Droit, puis la faculte de Medecine, parce-que, on le sait bien, la musique, en ce temps-lâ, ne passait pas pour un metier. Mais son amour pour l’art des sons fut plus fort. II s’est inscrit alors au Conservatoire ou il a eu comme professeurs des maîtres illustres : D. G. Kiriac (theorie et solfege) Alfonso Castaldi (harmonie et con- trepoint) Dimitrie Dinicu et Nicolae Ochialbi (vio- loncelle). Avânt meme ses etudes au Conservatoire, il avait ecrit, en amateur, des petites pieces — des valses et des tangos — qui ont montre que le jeune musicien en herbe etait un metodiste d’indiscutable talent. Sa personnalite artistique s’est affirmee pro- gressivement dans maintes pieces de musique legere dont le caractere lyrique atitestaient une sensibilite exquise. Son temperament porte vers la reverie et teinte d’une certaine boheme d’artiste, ne l’a pas em- peche de lutter toujours â cote de Ion Vasilescu, pour le succes de la musique. /' Le compositeur a continue de creer des melodies, des romances, qui se recommandaient par le senti- ment sincere qui Ies animaient. La ligne melodique gagnait toujours en elegance et noblesse. Rien de vul- gaire dans tout ce qu’il produisait. Dans cet ordre, nous allons citer Ies melodios „Chante-moi, lautar" („Cîntă-mi lăutare"), „N-oublie pas qu’un beau jour nous nous sommes aime-s" („Nu uita că-ntr-o zi ne-am iubit”), „Nous nous sommes rencontres en valsant", („în vals ne-am întîlnit"), ainsi que la romance-tango „Bon voyage“ („Drum bun“). Dans quelques-unes de ses pieces, Gherase Den- drino a realise un heureux contrepoint entre cer- taines chansons de large popularite et des melodies, qu’il avait realisees dans 1’esprit des celles-lă. Ainsi, dans sa piece „II ne faut pas nous quitter“, (Să nu ne despărțim") la melodie d’invention personelle est joliment contrepointee par la chanson bien connue „Aupres des peupliers impairs..." („Pe lingă plopii fără soț"). A partir de 19.32 et jusqu’en 1946 il a travaille com- me chef d’orchestre et compositeur au Theâtre „Că- răbuș" („Scarabee") de Constantin Tănase. Dans cette qualite il a introduit sans se lasser la musique roumaine, Ies melodies de Ionel Fernic, Ion Vasilescu, Vasile Vasilache, Elly Roman ainsi que ses propres melodies, dans Ies spectacles de revue dont il assurait la presentation musicale. De ce point de vue il a eu une remarquable con- tribution ă la diffusion de la musique legere rou- maine parmi Ies spectateurs qui frequentaient en foule le theâtre „Cărăbuș". Nombre de ses melodies ont ete composees dans cette periode d’intense acti- vite musicale : „Dis-moi que tu ne m’as pas oublie" („Spune-mi că nu m-ai uitat"), „II ne faut pas nous quitter" („Să nu ne despărțim"), ,,Les annees vont passer" („Vor trece anii"), „Seulement toi, tu as ete mon amour..." („Numai tu ai fost iubirea mea") et.c etc. Apres la deuxieme guerre mondiale Ies chansons de Dendrino commencerent ă etre inspirâes par 1’es- prit genereux et constructif de la vie actuelle. Le compositeur chante l’aube de la vie nouvelle et l’elan des jeunes gens qui construisent la patrie socialiste („Jeunesse"). Une chanson qui a fait fortune, „Chemin long, chemin de fer" („Cale lungă, drum de fier"), lui a ete inspiree par l’inlassable liabeur, plein d’abne- gation, des cheminots. Le compositeur s’est ensuite attaque aux formes un peu plus grandes de la musique. II a alors ecrit l’ope- rette radiofonique Sur Ies cordes et sur Ies touches („Pe strune și pe clape") ainsi que la comedie musi- cale De lundi jusqu’ă lundi „(De luni pînă luni"). En qualite de premier chef d’orcheistre du Thăâtre d’Operette et de revue Alhambra (1946—1949), et, a partir de 1950, au Theâtre d’Operette de l’Etat, il a eu l’occasion de connaître â fond Ies exigences ar- tistiques des spectacles qu’il conduisait ainsi que la structure des oeuvres respecțives. Vers 1953 il s’attele â un travail particulierement important : la creation de l’operette Laissez-moi chanter ou il evoque la figure du compositeur Ciprian Porumbescu, precurseur de grand talent qui a lutte pour l’afirmation de la musique roumaine. Gherase Dendrino a le merite d’avoir fait valoir, 46 en Ies remaniant avec une reelle maîtrise, cer- taines melodies de Ciprian Porumbescu. En meme temps il a cree des themes d’invention personnelle, d’un lyrisme discret et prenant. La dramaturgie mu- sicale de cette oeuvre, qui a ete representee, avec succes aussi â l’etranger, a ouvert â l’operette rou- maine de nouvelles voies en ce qui concerne son developpement thematique ainsi que son achemine- ment vers l’integration totale aux exigences contem- poraînes du genre. Les chansons lyriques comme Ies danses de cette operette ont un style unitaire. La musique, tres ex- pressive, cree l’atmosphere d’epoque. La melodie „Bourgeon de chant roumain“ („Mugurel de cîntec românesc") est un bel exemple de theme lyrique base sur des intonations folkloriques. Citons enfin la romance „Pauvre menetrier" („Sărmane lăutar") d’un pathos poignant. Dans le domaine du film, Dendrino.est egalement prăsent avec „L’affairs Protar" et „J’assume la res- ponsabilite" („Pe răspunderea mea“). Au point die vue des themes actuels, la crea- tion du compositeur a atteint un vrai sommet avec sa derniere operette „Lysistrata", sur un livret de Nicușor Constantinescu et George Voinescu. En choi- sissant des personnages de l’antiquite et parfois de la mythologie meme, en pârtie trouves dans la comedie d’Aristophane, en leur empruntant des roles dont le caractere est la parodie satyrique, les auteurs ont răussi â realiser une convaincante plaidoirie en fa- veur de la paix; c’est un message emouvant dont le sens contemporain apparaît clairement : la frater- nită des peuples. Quant ă la musique, remarquable- ment melodieuse elle a ete ecrite en etroit rapport avec les necessites d’ordre dramatique de l’ope- rette. Elle este fonclee sur cles intonations archaiques et contemporaines greques, le tout dans un style qui n’etant pas moins roumain, par son lyrisme, l’accessibilite et le caractere expressif, est en meme temps — ce qui est essentiel — propre â l’operette. Mais le compositeur n’a pas renonce, pour autant, aux petites formes de la musique, â la chanson ly- rique, sentimentale, qu’il a toujours cultivee avec beaucoup d’exigence. Nous citerons, entre autres, „Jouait une mandoline" („Cînta o mandolină") et „Le Tango de jadis" („Tangoul de demult") melodies ecrites dans la maniere de ses anciennes pieces, comme de vieux refrains, de nostalgiques souve- nirs de jeunesse... Dendrino reste un createur original de melodies ecrites avec un sentiment delicat et sincere, dont le lyrisme â le fois noble et ardent a contribue ă leur diffusion dans la masse des auditeurs. Animateur de la vie musicale et un des promoteurs ele la musique legere roumaine, il a ete distinque avec le Prix d’Etat et le titre de maître emerite de l’Art. Ces quelques lignes ecrites â l’occasion de son anniversaire, sont le temoignage de l’appreciation pour un authentique artiste, dune modestie exem- plaire et qui poursuit, ă un âge presque venerable, son merveilleux reve interieur, dont nous lui som- mes redevables... J. V. PANDELESCU Chronique du disque 1) Un virtuose du taragote et du hautbois; Dumitru Fărcaș. Tresors folkloriques roumains. Electrecord EPE 0593 (Mono) et ST-EPE 0594 (Stereo). Redacteur : Mircea Sandu- lescu. Maître du son : Ing. Eugen Wendel. Texte explicatif (franțais- anglais) : Mihai Pop. Avec l’accom- pagnement de l’Orchestre Populaire „Mărțișorul" du Centre Universitaire de Cluj, sous la direction du soliste. Fils d’un paysan d’un village du Maramureș, Dumitru Fărcaș s’est fait remarquer des sa plus tendre enfance par le talent avec lequel il jouait de la flîite de berger locale. Â l’âge de 14 ans, Loccasion lui est offerte de suivre Ies cours de l’Ecole Moyenne de Cluj, ou il apprend ă jouer du hautbois. II con- tinue ses etudes au Conservatoire „George Dima" de la meme viile et Ies acheve en 1967. Le „taragote", il l'a appris tout seul, de la maniere la plus authentique, pousse par son amour pour la musique populaire et par l’interet que l’instrument lui suscitait. Le „taragote" ou „torogoată" (comme on l’appelle — de ce der- nier no.m — dans le Banat) est un essai hongrois de reconstituer et de rendre plus parfait un tres ancien hautbois populaire ; aussi, est-ce un compromis entre le hautbois, la cla- rinette et le saxophone. L’instru- ment a commence par penetrer au Banat, durant la premiere decennie de notre siecle, ou il acquiert droit de cite et devient tres populaire grâce ă un celebre laoutar de la region, Luță loviță (1883—1954). En tres peu de temps, l’instrument s’impose dans la vie musicale popu- laire du Banat et y devient l’instru- ment specifique des laoutars de cette region. Mais le „taragote" n’a cesse de gagner du terrain. Aujourd’ hui, par exemple, il est tout aussi caracteristique de la region de Hu- nedoara et deja commence â s’im- poser dans d’autres regions. Pour le Maramureș, c’est Dumitru Fărcaș qui Temploie avec le plus grand succes pour exprimer le dialecte musical de sa region. La premiere face du disque est reservee au taragote. Elle debute par une scene musicale pastorale — La sîmbra des moutons du Mara- mureș —. La piece celebre la fete traditionnelle de la constitution, au printemps, ă date fixe, des associa- tions des eleveurs de moutons ; ceux-ci, en effet, en restant fideles â une tres ancienne tradition, con- stituent, par association, de vastes troupeaux qui vont paître dans la montagne pendant tout Tete. Les chansons et les danses qui accom- pagnent cette fete populaire mon- tagnarde, reliee ă la coutume, ont suggere ă notre soliste une petite suite dans laquelle la doțna locale, que l’on devine des le signal du bu- cium (cor de Alpes) va s’entrecroiser ă des melodies de danse du Maramu- reș et de Tara Oașului. De cette derniere et pittoresque zone folklo- rique musicale, situee ă l’Ouest du Maramureș, fait aussi pârtie la Ronde des jeunes hommes (Roata feciorilor), danse syncopee, au rythme particulierement vigoureux. La couronne de la mariee (Mireasa cu- nunată) est, en echange, la chanson rituelle, des noces du Maramureș. Elle est chantee par les femmes â l’instant solennel ou la mariee passe de maniere symbolique du groupe des jeuncs filles dans celui des femmes mariees (une jolie variante vocale, interpretee par Titiana Mi- hai i, se trouve dans le disque Ma- ramureș II, voir „Muzica" no. 9/ 1971). Des zones transylvaines voisines, mais situees vers le Sud, en font pârtie Purtata de pe Someș (Pur- tata de la vallee du Someș), danse mixte, pleine de majeste, develop- pee sur un rythme aksak des plus subtils, ainsi que des danses pour jeunes hommes (Crihalma et Fecio- reasca de pe Mureș — danse pour jeunes hommes de la vallee du Mureș). Quant ă la chanson Din bă- trîni (La Chanson de jadis), c’est un air lyrique transylvain dans un style r u b a to ca r a c tenis tiqu e. La seconde face du disque con- tient sept pieces jouees du hautbois. Entre les mains de Dumitru Fărcaș, l’instrument retrouve son caractere rustique-bucolique. On se trouve devant trois jolies chansons caracte- ristiques du dialecte musical du Nord de la Transylvanie, qui se distinguent en premier lieu par leur rythme quelque peu balance iam- bique ou fonde sur l’alternance iambe-trochee : Vino, mîndro, cîte- odată (Viens, ma belle, parfois), De la cîmp (Des champs), Trandafir cu creanga-n apă (Rose ă la branche dans Veau); du meme dialecte: Ciobănelul (Petit pâtre), une danse trottee, peut-etre bien cl’origine pas- torale, et (De strigat) Clâmer — chanson de rejouissance, sur la mu- sique de laquelle on recite de brefs couplets (appeles strigături — clameurs), souvent impro- vises, parfois aussi chantes dans une forme simplifiee de la melodie instrumentale qui les accompagne. (Une variante vocale- instrumentale en est Dragă mi-e veselia (J’aime la gaiete) interpre- tee par les freres Petreuș (voir le disque Maramureș dans „Muzica" no. 1/1971). Les danses de rythme aksak Joc de mină (Danser, main dans la main) et învîrtita de pe Sebeș (la „tournantea de la Vallee du Sebeș) apartiennent au centre et au Sud de la Transylvanie. Le texte explicatif du Professeur Mihai Pop, directeur de ITnstitut d’Ethnographie et Folklore, nous renseigne avec competence sur le soliste et sur le repertoire musical imprime sur le disque. En l’ecou- tant, nous ne saurions etre que de son avis lorsqu’il ecrit : „Dans le contexte actuel du folklore roumain, caracteristique par l’apparition de nombreux intenpretes qui trans- mettent la chanson traditionnelle par des moyens modernes, Dumitru Fărcaș se situe — â cote de Maria Tănase et de Gheorghe Zamfir — parmi ceux qui, grâce â leur talent et ă leur culture musicale, pretent aux melodies et aux rythmes tradi- tionnels de nouvelles valeurs, en elevant la chanson folklorique vers les sommets de l’art musical de nos jours". 48 2) Un virluose du tympanon Toni lordache. Tresors Jolkloriques roumains. Electrecord EPE 0592 (Stereo). Bedactcur : Mircea Săndu- iesco. Maître du son : ing. E. Servan. Texte explicații: (francais-anglais) : Mircea Chiriac. Photo de l'etui : M. Volbură. Avec l’accompagne- ment de l’orchcstre Gheorghe Zam- fir. Du texte explicatif imprime sur l’etui du disque, par le compositeur Mircea Chiriac, nous retenons les donnecs biographiques suivantes : „Ne en 1942, dans le villagc de Bîl- dana, departement dTlfov (preș de Bucarest), fils d’un paysan joucur du tympanon, Toni lordache a sui- vi la vocation de son pere des l’âge do quatre ans. Vu son talent hors du commun, la Badio- television roumaine a sollicile sa collaboration depuis l’âge de 12 ans. A 16 ans il se voit remettre la medaille d’or au Festival Mon- dial de la Jeunesse de Vienne et deux ans plus tard il devient mem- bre de l’ensemble folklorique buca- restois „Ciocîrliah II a fait de nom- breuses tournees dans la plupart des pays europeens (Grande-Bre- tagne, France, URSS, R. F. d’Alle- magne, Suede, Norvege, Bulgarie, Hongrie, etc.) et aux Etats-Unis. A partir de septembre 1970, il colla- bore avec le groupe instrumental conduit par Gheorghe Zamfir, en faisant une tournee de trds grande popularite en France et en d’autres pays d’Europe. La tradition de l’instrument ne s’arrcte pas dans la familie lordache, ă Toni. Son gar- son, Niculae, âge de 8 ans, s’annonce deja comme un futur concurrent de son pere. Toni lordache, on vient de le voir, est un des plus grands vir- tuoscs du tympanon. Sa technique complexe exploite avec passion et une velocite impressionnante, que stimule par ailleurs un tempera- ment fougueux, toutes les ressour- ces sonores de l’instrument, etablies par la tradition. II dispose d’un riche repertoire musical, genera- lement professionnel, dont il fait profitor sos auditeurs en un formi- dablc don do soi-meme et de parti- cipation creatrice. Le present disque nous offre dix pieces, la plupart appartcnant au repertoire dos /aoutans-tsiganes et caracteristiqucs des faubourgs bucarestois. Elles temoignent d’une incontestable influcncc de la mu- sique orientale; en cffet, ce sont des reminiscences d’une ancienne cui ture musicale, heritage de la mu- sique classique orientale tres ap- preciee par la classe dominante d’autrefois. Les melodies, ordinaire- ment developpees, composees de nombrcuses sections, sont tres riche- ment cnjolivees d’ornements. Les echelles en sont chromatiques, sou- vent avec certains degres fluctuants. Les micro-intervalles et les sons „non-temperes“ ne manquent pas non plus, surtout dans les parties vocales. Leur execution exige une technique vocalc-instrumcntale au- dessus du normal, particulierement difficilo (voir dans ce sens les dis- ques Romanian Gipsy Sonc/s I et II, Electrecord ST-C.S. 026 et ST-C.S. 027). Jadis, style par excellence homophone, son accompagnemcnt, aujourd’hui, met les musicicns dans Fembarras. Anton Pann en a publie quelques uncs il y a plus d’un siecle, dans sos celebres recueils de chansons no- tees en semiographie neumatique psaltique, propre ă la musique grecque-orthodoxe. II les a denom- mecs „cîntecede mahala“) (chansons des faubourgs)... telles qu’on les ap- pelle parfois encore de nos jours. Mais, on les designe aussi sous le nom de „chansons tsiganes“ puisque cette population les cultive avec passion. Ce repertoire conserve cer- tains vestiges des chansons d’autre- fois. Pourtant, des chansons nou- velles ont ete continuellemcnt creees des chansons „ă ecouter“ (de ascultat) ou „ă boire“ (de pahar) — ainsi qu’on accoutume le plus souvent de les appelcr — ; des dan- ses aussi furent sans cesse creees, surtout des horăs, tout en gardant les regles non ecrites de la tradi- tion. 11 n’est pas rare non plus que d’autres categories de folklore su- bissent des transformations dans le gout et le style des „chansons de faubourgsV Presque toutes les pieces enre- gistrecs sur les deux faccs du dis- quc appartiennent ă cet interessant et — il faut le dire — precieux repertoire musical. (Certaincs, telle la Flora Rudarilor — Hora des Bohemieiis — se chantcnt aussi dans le texte tsigane.) En font ex- ception au repertoire : Geaba mă mai duc acasă (C'est en vain que je rentre ă la maison) — chanson paysanne d’amour, caracteristique de la plaine valaque, Ca la Breaza — dans Lespece, une fantaisie du soliste sur le rythme syncope pro- pre ă cette danse, enfin Doina de jale (Doina nostalgique)—une crea- tion personnelle de Toni lordache s’inspirant du style du dialecte mu- sical du Banat. La Sirba oltenească (Sîrba d'Oltenie) est aussi une danse des laoutars mais empruntee â une autre zone de folklore, l’Oltenie. Remarquable le style „hâchcr, ty- pique du tympanon est pousse par Toni lordache jusqu’aux limites du possible. Les vocalises compliquees des chansons „de mahala“ sont de- veloppees ici, sur l’instrument, en une broderie dont la finesse sem- ble sans pareille. La virtuosito du soliste touche â l’etourdissant lorsqu’il interprete des danses rapi- des, lesquelles, de ce fait, devien- nent plutot des morceaux propres ă „ecouter", cles pieces de con- cert, cessant d’etre des danses dans le stricte sens du mot. II faut signaler la qualite des enregistrements. Pourtant, les vio- lons, lorsqu’ils executent certains interludcs, ne sortent pas assez on evidencc. Le texte explicatif nous donne dos rcnseignements utiles sur le tympanon, sur sa technique et ses possibilites, sur le repertoire mu- sical enregistre sur le disque, ainsi que sur l’interpete, comme on l’a deja dit ci-avant. TIBERIU ALEXANDRU