MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 744 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luni, 8 noiembrie 2010 SUMAR Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 1.382/768. — Ordin al ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate privind modificarea Ordinului ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010 ................................................... 2 1.775. — Ordin al ministrului mediului și pădurilor pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului......................... 3-15 1.931. — Ordin al președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici nr. 1.233/2009 privind stabilirea domeniilor prioritare în care se organizează programe de formare pentru funcționari publici care ocupă funcții publice generale de conducere și execuție, precum și funcții publice specifice asimilate acestora ........................ 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL SĂNĂTĂȚII CASA NAȚIONALĂ DE ASIGURĂRI Nr. 1.382 din 4 noiembrie 2010 DE SĂNĂTATE Nr. 768 din 27 octombrie 2010 ORDIN privind modificarea Ordinului ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010 Având în vedere Referatul de aprobare nr. Cs.A. 11.667 din 4 noiembrie 2010 al Ministerului Sănătății și nr. DG 3.050 din 27 octombrie 2010 al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în temeiul prevederilor: — Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare; — Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare; — Hotărârii Guvernului nr. 262/2010 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, cu completările ulterioare; — Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea Statutului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, cu modificările și completările ulterioare, ministrul sănătății și președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 și 207 bis din 1 aprilie 2010, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La anexa nr. 2, la articolul 9, alineatele (1) și (3) vor avea următorul cuprins: „Art. 9. — (1) Valoarea minimă garantată a punctului «per capita» este unică pe țară; pentru trimestrele II, III și IV ale anului 2010, valoarea minimă garantată a unui punct pentru plata «per capita» este de 4,5 lei. (3) Valoarea minimă garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical — consultație este unică pe țară; pentru trimestrele II, III și IV ale anului 2010, valoarea minimă garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical — consultație este de 0,9 lei.” 2. La anexa nr. 8, la articolul 4, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „( 3) Valoarea minimă garantată pentru un punct pe serviciu medical este unică pe țară; pentru trimestrele II, III și IV ale anului 2010, valoarea minimă garantată a unui punct pentru plata pe serviciu este de 0,9 lei.” Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Cseke Attila Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Nicolae Lucian Duță MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 3 MINISTERUL MEDIULUI Șl PĂDURILOR ORDIN pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului Luând în considerare Referatul Administrației Fondului pentru Mediu nr. 87.847 din 26 octombrie 2010 vizând aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului, în baza prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 13 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și Pădurilor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul mediului și pădurilor emite prezentul ordin. Art. 1. — Se aprobă Ghidul de finanțare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul mediului și pădurilor, Lăszlo Borbely București, 26 octombrie 2010. Nr. 1.775. ANEXĂ GHID DE FINANȚARE » a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului CAPITOLUL I Dispoziții generale ARTICOLUL 1 Rolul ghidului de finanțare (1) Ghidul de finanțare a Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului, denumit în continuare Ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza solicitantului de finanțare din Fondul pentru mediu informații privind derularea Programului privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului, denumit în continuare Program. (2) Ghidul conține dispoziții privind: a) eligibilitatea solicitantului, a dosarului de finanțare, a proiectului propus și a cheltuielilor legate de aceasta; b) condițiile de depunere a dosarului de finanțare, analiză și selectare, aprobare, finanțare și implementare. ARTICOLUL 2 Scopul Programului (1) Scopul Programului îl reprezintă aplicarea celor mai bune măsuri pentru protecția sănătății populației și protejarea mediului înconjurător pe baza cunoașterii calității aerului. (2) Programul urmărește efectuarea de măsurători ale concentrațiilor principalilor’ poluanți în mediul înconjurător și asigură informarea publicului privind indicii de calitate ai factorilor de mediu. Programul se încadrează în Strategia națională privind protecția atmosferei. ARTICOLUL 3 Sursa de finanțare pentru derularea Programului (1) Finanțarea Programului se realizează de Administrația Fondului pentru Mediu. (2) Suma alocată sesiunii se distribuie conform numărului de puncte de monitorizare a calității aerului la nivel național și se publică odată cu anunțarea deschiderii sesiunii de depunere a dosarelor de finanțare, prin dispoziție a președintelui Administrației Fondului pentru Mediu. ARTICOLUL 4 Definiții în sensul prezentului ghid, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel: a) Autoritate—Administrația Fondului pentru Mediu; b) Beneficiar— Ministerul Mediului și Pădurilor; c) cerere de finanțare — documentul completat și depus în cadrul sesiunii de depunere de către solicitant, în vederea 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 obținerii finanțării din Fondul pentru mediu; formularul cererii de finanțare este’ prevăzut în anexa nr. 1; d) ’ cerere de tragere — solicitarea Beneficiarului adresată în scris Autorității, în baza căreia se face decontarea; formularul cererii de tragere este prevăzut în anexa nr. 3 la contractul pentru finanțare nerambursabilă; e) cheltuieli eligibile — cheltuielile efectuate de către Beneficiar cu achiziția de produse sau lucrări necesare implementării proiectului și care pot fi decontate din Fondul pentru mediu, cu condiția îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate și a încadrării lor în categoriile de cheltuieli eligibile; f) contribuție proprie — parte din valoarea totală a cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului, nefinanțată din Fondul pentru mediu, susținută de către Beneficiar din surse financiare proprii; g) dosar de decontare — cererea de tragere definită la lit. d), însoțită în mod obligatoriu de documentele justificative a căror listă este prevăzută în prezentul ghid; h) dosar de finanțare — cererea de finanțare definită la lit. c), însoțită de documentația care trebuie depusă de către solicitant în vederea analizării și’ aprobării finanțării de către Autoritate; i) finanțare nerambursabilă — modalitatea de susținere financiară a proiectului, caracterizată prin decontarea de către Autoritate a unei cote-părți din cheltuielile eligibile realizate de către Beneficiar cu achiziția produselor sau lucrărilor; j) solicitant — autoritatea publică centrală pentru protecția mediului; k) aer înconjurător— aerul din troposferă, cu excepția celui de la locurile de muncă; I) poluant — orice substanță prezentă în aerul înconjurător care poate avea efecte dăunătoare asupra sănătății umane și/sau a mediului ca întreg. Poluanții prevăzuți de directivele europene din domeniul calității aerului sunt: dioxid de sulf, dioxid de azot, oxizi de azot, particule în suspensie (PM₁₀ și PM₂,5) plumb, benzen, monoxid de carbon, ozon, arsen, cadmiu, nichel, benzo(a)piren, hidrocarburi aromatice policiclice (HAP); m) PM₁₀ — particulele în suspensie care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 10 pm; n) PM₂:₅ — particulele în suspensie care trec printr-un orificiu de selectare a dimensiunii, cu un randament de separare de 50% pentru un diametru aerodinamic de 2,5 pm; o) hidrocarburi aromatice policiclice (HAP) — compuși organici formați în totalitate din carbon și hidrogen, alcătuiți din cel puțin două cicluri aromatice condensate; p) depuneri — cantitatea totală de poluanți care este transferată din atmosferă pe suprafețe cu o anumita arie, într-un anumit interval de timp; q) monitorizare — activitatea de supraveghere continuă a calității aerului prin efectuarea sistematică de prelevări și măsurări în vederea determinării concentrațiilor de poluanți în aerul înconjurător; r) indicator de calitate a aerului — valoarea concentrației măsurate a poluanțilorîn aerul înconjurător; s) măsurări fixe — măsurările efectuate în puncte fixe, fie continuu, fie prin prelevare aleatorie, pentru a determina concentrațiile de poluanți în aerul înconjurător; t) stație de monitorizare — incinta amplasată în teren unde sunt instalate analizoare ale poluanților, astfel încât performanța și operarea să fie conforme cu cerințele prescrise; u) Rețeaua națională de monitorizare a calității aerului (RNMCA) — obiectiv de interes public național, aflat în administrarea autorității publice centrale pentru protecția mediului, format din instrumentele de prelevare și măsurare amplasate în punctele fixe și echipamentele de laborator aferente acestora, precum și echipamentele necesare colectării, prelucrării, transmiterii datelor și informării publicului privind calitatea aerului înconjurător; v) Sistemul național de monitorizare a calității aerului — cadrul organizatoric, instituțional și legal pentru desfășurarea activităților de monitorizare a’ calității aerului înconjurător, în mod unitar, pe teritoriul României; w) măsurare — setul de operații care are ca obiectiv determinarea valorii unei mărimi; x) prelevare — setul de operații care are ca obiectiv colectarea unui eșantion de produs în vederea efectuării unor măsurări; y) etalonare — compararea răspunsului unui instrument de măsură la o concentrație cunoscută a gazului cu o incertitudine cunoscută; z) material de referință — materialul sau substanța pentru care una sau mai multe proprietăți sunt suficient de omogene și bine stabilite pentru a putea fi folosite pentru etalonarea și/sa’u validarea sistemului de măsurare; aa) material de referință certificat (MRC) — materialul de referință pentru care valoarea proprietății de referință este trasabilă cu o incertitudine acceptabilă la realizarea exactă a unității (este etalonată cu o incertitudine acceptabilă față de un etalon primar); bb) acuratețe — calitatea unor măsurări repetate de a da rezultate a căror valoare medie este apropiată de valoarea adevărată a mărimii măsurate. ARTICOLUL 5 Organizarea sesiunii de finanțare (1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanțare, pe tipuri de proiecte și în limita sumei alocate, în condițiile prevăzute la art. 3. (2) Organizarea sesiunii de finanțare constă în stabilirea și aprobarea, prin dispoziția președintelui Autorității, a: a) sesiunii de depunere a dosarului de finanțare; b) sumei alocate sesiunii de finanțare. (3) Dispoziția președintelui prevăzută la alin. (2) se publică pe pagina de internet a Autorității, cu cel puțin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de finanțare. (4) Aprobarea componenței Comisiei de analiză și a Comisiei de soluționare a contestațiilor se face prin dispoziție a președintelui Autorității. ARTICOLUL 6 Etapele sesiunii de finanțare Etapele sesiunii de finanțare sunt următoarele: a) publicarea pe pagina de internet a Autorității a Ghidului, a anunțului de deschidere a sesiunii de finanțare și a sumei alocate; b) depunerea dosarului de finanțare; c) analiza conformității administrative și a eligibilității solicitantului/documentației tehnice; d) analiza și selectarea proiectelor pe baza documentației tehnice; e) avizarea proiectelor selectate; f) transmiterea scrisorii de respingere a finanțării; g) soluționarea contestației depuse în urnia scrisorii de respingere; h) aprobarea finanțării proiectului avizate; i) transmiterea scrisorii de aprobare a finanțării; j) negocierea, semnarea contractului și’implementarea proiectului. ARTICOLUL? Depunerea dosarului de finanțare (1) Solicitantul poate depune dosarul de finanțare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere’. (2) Solicitantul poate depune, în cadrul sesiunii de finanțare, un singur proiect. (3) Dosarul de finanțare conținând toate documentele obligatorii, menționate în prezentul ghid, va fi depus la registratura Autorității, într-un singur exemplar, în plic sigilat, iar solicitantul va înscrie pe plic următoarele informații: a) denumirea completă și adresa sa completă; b) titlul programului: ’ „Reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului”; c) titlul proiectului; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 744/8.XI.2010 5 d) sesiunea de depunere, aprobată conform dispozițiilor art. 5. (4) Dosarul de finanțare poate fi transmis prin orice modalitate care asigură confirmarea, sub condiția ca data primirii și a înregistrării la Autoritate să nu depășească data-limită a sesiunii de depunere. (5) Cererea de finanțare se completează prin tehnoredactare computerizată. Nu se acceptă cereri de finanțare cu ștersături sau completări făcute manual. (6) Dosarul de finanțare va avea ordinea prezentată în „Documente necesare pentru solicitarea finanțării”. Documentele depuse de solicitanți trebuie să fie legate, numerotate și opisate. (7) Lipsa unui document, neprezentarea la termenul stabilit, prezentarea acestuia sub o altă formă decât cea solicitată sau ieșirea sa din perioada de valabilitate, neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate determină respingerea dosarului de finanțare. ARTICOLUL 8 Analiza și selectarea (1) După închiderea sesiunii de depunere, Comisia de analiză procedează la: a) verificarea informațiilor înscrise pe plicurile conținând dosarul de finanțare; b) deschiderea plicurilor conținând dosarul de finanțare a solicitantului; c) verificarea conformității administrative și a eligibilității solicitantului/proiectului; d) analiza și selectarea proiectelor pe baza documentației tehnice și financiare; e) înaintarea către Comitetul director al Autorității a centralizatorului cuprinzând proiectele selectate, precum și a centralizatorului cuprinzând proiectele neselectate la finanțare. (2) Comisia de analiză poate solicita documente sau informații suplimentare, în vederea clarificării dosarului de finanțare, dacă pe parcursul analizei și selecției se constată necesitatea furnizării lor. Solicitantul are obligația de a furniza, în maximum 10 zile lucrătoare de la data solicitării, documentele și informațiile solicitate; în caz contrar, proiectul este respins. ARTICOLUL 9 Avizarea proiectelor (1) Comitetul director al Autorității avizează proiectul selectat și îl propune spre aprobare Comitetului de avizare. (2) Comitetul director al Autorității poate solicita Comisiei de analiză orice document relevant, în vederea avizării proiectului. ARTICOLUL 10 Aprobarea finanțării proiectelor (1) Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea/respingerea finanțării proiectului. (2) Comitetul de avizare poate solicita Comisiei de analiză și/sau Comitetului director al Autorității orice document relevant, în vederea fundamentării și adoptării hotărârii. ARTICOLUL 11 Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanțare (1) Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanțare se face prin transmiterea către solicitant a unei scrisori de aprobare/respingere a finanțării. (2) Scrisoarea de aprobare a finanțării se transmite solicitantului, prin fax/poștă cu confirmare de primire, și cuprinde: a) proiectul și suma aferentă aprobată în vederea finanțării; b) documentele care trebuie prezentate de către solicitant, în vederea perfectării contractului pentru finanțare cu Autoritatea. (3) Scrisoarea de respingere a finanțării, care cuprinde motivul neselectării, se transmite solicitantului, prin fax/poștă cu confirmare de primire. (4) Data confirmării de primire a scrisorii de aprobare/respingere a finanțării se consideră ca fiind data recepționării acesteia de către solicitant. ARTICOLUL 12 Contestațiile (1) Solicitantul nemulțumit de decizia Comitetului director/Comitetului de avizare poate depune contestație la sediul Autorității, în termen de 10 zile de la data comunicării scrisorii de respingere. (2) Comisia de soluționare a contestațiilor analizează motivele respingerii și înaintează’ Comitetului director/Comitetului de avizare propunerea de aprobare/respingere a contestației. (3) în vederea soluționării contestației, Comisia de soluționare a contestațiilor are dreptul de a solicita un punct de vedere Comisiei de an’aliză/Comitetului director/Comitetului de avizare, în măsura în care acesta este relevant în raport cu obiectul contestației. (4) Autoritatea soluționează contestația în termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia la registratura Autorității. ARTICOLUL 13 Perfectarea și acordarea finanțării (1) Solicitantul, prin reprezentantul său legal sau împuternicitul acestuia, se prezintă la sediul Autorității pentru semnarea contractului pentru finanțare nerambursabilă, cu documentele solicitate în cuprinsul scrisorii de aprobare a finanțării, având asupra sa ștampila persoanei juridice și următoarele documente: a) actul de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului, în original și copie; b) împuternicire notarială, în situația în care semnarea contractului pentru finanțare nerambursabilă se face de către o altă persoană decât reprezentantul legal; c) documentul doveditor al deschiderii de către Beneficiar a contului: „Disponibil din sume alocate din Fondul de mediu reprezentând finanțare sau cofinanțare nerambursabilă a proiectelor pentru protecția mediului” — „50 02 20” la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului de care aparține solicitantul. (2) Se consideră renunțare la finanțarea aprobată neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului pentru finanțare nerambursabilă în termen de maximum 30 de zile de la primirea scrisorii de aprobare a finanțării. (3) Modelul contractului pentru finanțare nerambursabilă, prevăzut în anexa nr. 2, cuprinde majoritatea clauzelor contractuale, fără a fi interzise adăugarea de către Autoritate a unor noi clauze de extracție legală și/sau renunțarea justificată la unele dintre acestea, precum și modificarea lor, dacă aceste acțiuni sunt esențiale pentru ’ îndeplinirea contractului și atingerea scopului și obiectivelor Programului. (4) Solicitantul împreună cu Autoritatea stabilesc planificarea temporală a implementării proiectului aprobat și acordarea finanțării, prin întocmirea listelor cuprinzând capitolele și subcapitolele de cheltuieli eligibile, prevăzute în anexa nr. 1 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, precum și a graficului de finanțare nerambursabilă a proiectului, prevăzut în anexa nr. 2 la contractul pentru finanțare nerambursabilă. (5) Contractul pentru finanțare nerambursabilă se întocmește în două exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate și unul pentru Beneficiar. (6) Contractul pentru finanțare nerambursabilă intră în vigoare la data semnării acestuia’de către părțile contractante și este valabil până la data înscrisă în cuprinsul său, fără însă a se depăși 12 luni de la data încheierii acestuia. (7) Finanțarea se utilizează numai după data intrării în vigoare a contractului pentru finanțare nerambursabilă și numai în termenul de valabilitate al acestuia. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XL2010 ARTICOLUL 14 Contractul pentru finanțare nerambursabilă (1) Orice modificare și/sau completare a contractului pentru finanțare nerambursabilă și a anexelor la acesta se vor/va face cu acordul părților, prin act adițional la contractul pentru finanțare nerambursabilă, cu excepția modificărilor privind „Data depunerii cererii de tragere”, dacă prin acestea nu se modifică și durata de realizare a proiectului. în cazul în care solicitarea de modificare, prin act adițional, aparține Beneficiarului, aceasta va fi prezentată cu minimum 3 zile lucrătoare înainte de data la care se dorește a se opera modificarea. (2) Pentru neregularitățile constatate pe parcursul derulării contractului pentru finanțare nerambursabilă, Autoritatea va transmite Beneficiarului „Notificare privind deficiențe constatate în derularea contractului pentru finanțare nerambursabilă”. (3) în condițiile neexecutării de către Beneficiar a obligațiilor prevăzute în contractul pentru finanțare nerambursabilă, acesta poate fi reziliat, Beneficiarul fiind înștiințat asupra rezilierii contractului prin „Notificare de reziliere a contractului pentru finanțare nerambursabilă”. (4) Rezilierea contractului pentru finanțare nerambursabilă din culpa Beneficiarului are drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare, de către Beneficiar a finanțării primite, sub formă de plată de daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din finanțarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referință a Băncii Naționale a României, calculată de la data plății. în cazul nerestituirii finanțării, Autoritatea procedează la executarea contractului pentru finanțare nerambursabilă, în condițiile legii. (5) în cazul în care încetarea contractului pentru finanțare nerambursabilă intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune- interese. ARTICOLUL 15 Decontarea cheltuielilor eligibile (1) Susținerea de către Autoritate a finanțării proiectului se face prin decontarea, în baza documentelor justificative, a sumelor reprezentând cheltuielile eligibile stabilite prin contractul pentru finanțare nerambursabilă și efectuate ulterior încheierii contractului. (2) Autoritatea nu acordă plăți în avans, Beneficiarul susținând execuția proiectului, până la momentul decontării, din surse financiare proprii. (3) Autoritatea nu efectuează plăți pentru facturile reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între beneficiarii finanțării și furnizorii de produse/servicii/lucrări aferente proiectului. (4) Decontarea se realizează, prin virament în contul Beneficiarului, pe măsura realizării proiectului, în conformitate cu graficul de finanțare nerambursabilă, prevăzut în anexa nr. 2 la contractul pentru finanțare nerambursabilă. (5) Decontarea se face pe baza dosarului de decontare depus la Autoritate, potrivit anexelor la contractul pentru finanțare nerambursabilă. (6) Condițiile generale referitoare la dosarul de decontare sunt următoarele: a) dosarul va avea opis, iar documentele cuprinse trebuie să fie lizibile, numerotate, semnate și ștampilate de către Beneficiar; b) pentru documentul redactat într-o limbă străină se va anexa traducerea în limba română făcută de un traducător autorizat; c) Beneficiarul trebuie să se asigure că valoarea cheltuielilor eligibile solicitate în cererea de tragere, pentru decontare, se încadrează în valoarea programată în graficul de finanțare nerambursabilă a contractului. Valoarea solicitată spre decontare trebuie să fie aferentă capitolelor de cheltuieli eligibile programate în cadrul tragerii (anexele nr. 1 și 2 la contractul pentru finanțare nerambursabilă). Cheltuielile care depășesc valoarea din linia bugetară sunt considerate cheltuieli neeligibile și sunt suportate în integralitate de către Beneficiar. (7) Condițiile generale referitoare la factură sunt următoarele: a) să fie corect completată, să existe ștampila furnizorului de produse/servicii/lucrări și semnătura de primire a Beneficiarului finanțării; b) datele înscrise pe factură să fie ulterioare datei încheierii contractului pentru finanțare nerambursabilă cu Autoritatea; c) data înscrisă pe factură să fie ulterioară datei semnării contractului de achiziții; d) să fie datată anterior documentului/documentelor de plată cu care se achită. (8) Condițiile generale privitoare la documentul de plată, corespunzător cererii de tragere anterioare, sunt următoarele: a) să aibă semnătura și ștampila Beneficiarului finanțării; b) să menționeze clar numărul facturii sau contractul pe care le achită, iar contul și banca Beneficiarului plății să corespundă cu datele din contractul de achiziții sau din adresa furnizorului de produse/servicii/lucrări privind contul bancar al acestuia. (9) Condițiile generale privitoare la extrasul de cont sunt următoarele: a) să fie datat și ștampilat de banca la care are cont deschis Beneficiarul finanțării; b) să existe corespondența datelor din documentele de plată și contractul de achiziții pentru produse/servicii/lucrări privind banca și numărul contului; c) să fie menționate în cuprinsul său contractele și facturile care se achită cu documentele de plată; d) să ateste, valoric și ca dată, efectuarea plăților din documentele de plată corespondente. (10) Decontarea se face în termenul prevăzut în contractul pentru finanțare nerambursabilă. (11) La data depunerii fiecărei cereri de tragere (exclusiv prima cerere de tragere), Beneficiarul finanțării este obligat să depună la sediul Autorității dovada achitării integrale (inclusiv contribuția proprie) a facturilor pentru produse/servicii/lucrări aferente tragerii anterioare. (12) Personalul Autorității verifică stadiul și modul de implementare a proiectului, în conformitate cu prevederile contractuale, prin vizite de control la amplasamentul proiectului și prin verificarea la sediul Beneficiarului a oricărui document relevant necesar desfășurării proiectului. (13) La finalul implementării proiectului, Beneficiarul finanțării va întocmi și va transmite Autorității, în termenul stabilit în contractul pentru finanțare nerambursabilă, în original, un raport de finalizare, care va fi verificat de responsabilul de proiect al Autorității și va fi supus aprobării președintelui acesteia. Odată cu transmiterea raportului de finalizare, Beneficiarul este obligat să facă dovada plății integrale a produselor achiziționate (ordin de plată și extras de cont). ARTICOLUL 16 Publicarea informațiilor relevante privind Programul (1) Toate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe site-ul Autorității, www.afm.ro, la secțiunea „Informații despre Programul privind reducerea impactului asupra atmosferei, inclusiv monitorizarea calității aerului”. (2) Singurele informații și instrucțiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formă de comunicate de presă din partea Beneficiarului și/sau a Autorității. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 7 CAPITOLUL II Eligibilitatea solicitantului, a proiectului și a cheltuielilor ARTICOLUL 17 Cuantumul finanțării (1) Finanțarea se acordă în cuantum de maximum 100% din valoarea totală eligibilă a proiectului și fără a se depăși suma maximă care poate fi acordată în cadrul sesiunii de finanțare. (2) Suma maximă care poate fi acordată este de 10.000.000 lei, inclusiv TVA. ARTICOLUL 18 Tipuri de proiecte finanțate prin Program Monitorizarea calității aerului prin optimizarea si dezvoltarea RNMCA ARTICOLUL 19 Criterii de eligibilitate a solicitantului Este eligibil solicitantul care îndeplinește cumulativ următoarele criterii: a) acționează în nume propriu; b) este administrator al RNMCA; c) nu are obligații restante la bugetul de stat, la bugetele locale, conform legislației naționale în vigoare. ARTICOLUL 20 Criterii de eligibilitate a proiectului Este eligibil proiectul care îndeplinește cumulativ următoarele criterii: a) respectă prevederile naționale și comunitare privind protecția mediului; b) respectă cerințele europene privind monitorizarea calității aerului; c) poate fi integrat în sistemul de monitorizare a calității aerului existent; d) furnizează date de monitorizare a calității aerului on-line; e) respectă cerințele privind acuratețea măsurătorilor și legislația națională și europeană în domeniul metrologic. ARTICOLUL 21 Categorii de cheltuieli eligibile Următoarele categorii de cheltuieli sunt eligibile: 1. Analiza situației existente privind necesarul, dotarea și funcționarea RNMCA (a stațiilor de monitorizare, a laboratoarelor de analize și a centrelor de date de monitorizare): a) verificarea respectării cerințelor legislației din domeniu privind numărul și amplasarea punctelor fixe de monitorizare a calității aerului, precum și în ceea ce privește poluanții evaluați; propunerea instalării de echipamente suplimentare de măsurare în puncte fixe sau completarea/înlocuirea celor existente, dacă este cazul; b) verificarea funcționării stațiilor de monitorizare existente în RNMCA, a laboratoarelor de analize și a centrelor de date și de informare a publicului existente; propunere de corecție/îmbunătățire/remediere/întreținere, dacă este cazul; c) verificarea completitudinii, consistenței și coerenței bazelor de date, precum și a funcționalității software-ului de achiziție, transmisie, gestionare și afișare a datelor de calitate a aerului; propunere de optimizare, dacă este cazul; verificarea infrastructurii și software-ului de comunicații de date de calitate a aerului în vederea eficientizării costurilor de comunicații; propunere de actualizare și/sau optimizare, dacă este cazul; verificarea și evaluarea conformării caracteristicilor sistemelor informaționale cu soluțiile tehnologice actuale și caracteristica unitară și omogenă a RNMCA; propunere de actualizare și/sau optimizare, dacă este cazul. 2. Realizarea respectării criteriilor optime de performanță și de funcționare a echipamentelor/accesoriilor aparținând RNMCA:’ a) constatarea gradului de uzură și a funcționării la parametrii proiectați pentru aparatele și instrumentele de măsurare/prelevare din stații, precum și pentru echipamentele auxiliare aferente stațiilor de monitorizare din laboratoarele de analize si din centrele de colectare a datelor aparținând RNMCA;’ b) efectuarea reparațiilor/remedierilor, corecțiilor, reglajelor și calibrărilor necesare funcționării la parametrii proiectați a tuturor echipamentelor din RNMCA; c) verificarea respectării de către aparatele de măsurare și materialele de referință certificate a cerințelor metrologice și efectuarea corecțiilor necesare, dacă este cazul; d) etalonarea echipamentelor de măsurare, a echipamentelor și materialelor de referință, inclusiv furnizarea materialelor de referință certificate necesare, după caz; e) realizarea optimizării bazelor de date și a software-ului de achiziție, transmisie, gestionare și afișare a datelor de calitate a aerului; actualizarea și/sau optimizarea infrastructurii și software-ului de comunicații de date de calitate a aerului în vederea eficientizării costurilor de comunicații; actualizarea și/sau optimizarea sistemelor informaționale cu soluțiile tehnologice actuale si caracteristica unitară si omogenă a RNMCA; f) păstrarea în bune condiții și menținerea în timp a funcționării la parametrii optimi a RNMCA, în’întregul său, luând în considerare procedurile standard de operare și de asigurare a calității. 3. Extinderea monitorizării calității aerului prin asigurarea supravegherii tuturor poluanților ’prevăzuți în directivele europene în domeniu, în conformitate cu noile reglementări în vigoare: a) achiziția și instalarea de echipamente suplimentare de măsurare în puncte fixe sau completarea/înlocuirea celor existente pentru poluanții prevăzuți de Ordinul ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 448/2007 pentru aprobarea Normativului privind evaluarea pentru arsen, cadmiu, mercur, nichel și hidrocarburi aromatice policiclice în aerul înconjurător; b) reamenajarea stațiilor de monitorizare în vederea instalării unor echipamente suplimentare; c) instalarea și punerea în funcțiune a noilor echipamente de monitorizare, inclusiv etalonarea acestora; d) achiziția de echipamente pentru completarea sau înlocuirea celor existente și instalarea lor în stațiile de monitorizare, laboratoarele de analize și centrele de colectare a datelor. ARTICOLUL 22 Selecția solicitantului (1) Selecția solicitantului se face în baza dosarului de finanțare. (2) Documentele necesare pentru solicitarea finanțării sunt următoarele: a) cererea de finanțare (anexa nr. 1); b) certificat de înregistrare fiscală, în copie certificată „conform cu originalul”; c) certificat de atestare fiscală, emis de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată; d) certificat fiscal emis de administrațiile locale, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată; e) certificat de cazier fiscal al solicitantului, eliberat de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată; f) proiect privind optimizarea și dezvoltarea RNMCA. ARTICOLUL 23 Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ghid. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XL2010 ANEXA Nr. 1 la ghid CERERE DE FINANȚARE NERAMBURSABI L Ă Titlul proiectului.............................................................. Denumirea solicitantului........................................................ Forma juridică de organizare.................................................... Nr. de înregistrare la tribunal/judecătorie..................................... Codul fiscal............................... Adresa sediului social: str..................................nr.......bl....sc....., et.., ap... Orașul/Satul, comuna......................................... Județul/Sectorul............................................. Telefon...............................Fax....................E-mail............................. Reprezentantul legal......................................... Responsabilul de proiect..................................... Telefon (fix și mobil).......................................E-mail............................. Finanțare solicitată Persoana juridică.......................................solicită o finanțare nerambursabilă în sumă de..............lei, pe un termen de..........luni. Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, conform Ghidului de finanțare al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), este de................................lei. (cheltuieli eligibile + cheltuieli neeligibile) Valoarea totală a proiectului este de................lei. Subsemnatul, reprezentant al......................................., declar pe propria răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, următoarele: a) societatea nu este insolvabilă, nu este în stare de dizolvare sau lichidare, nici în încetare de plăți; b) societatea nu face obiectul unei proceduri legale pentru declararea acesteia în una dintre situațiile prevăzute la lit. a); c) sunt îndeplinite obligațiile exigibile de plată a impozitelor și taxelor către bugetul general consolidat; d) nu susținem/sponsorizăm activități și nu vom susține/sponsoriza activități cu efect negativ asupra mediului; e) societatea nu se află în dificultate economico-financiară; f) deținem contribuția proprie necesară implementării proiectului; g) nu am furnizat informații false în documentele prezentate; h) am depus întreaga documentație solicitată de AFM conform Ghidului de finanțare; i) suntem de acord cu faptul că în timpul procesului de analiză și evaluare a proiectului poate apărea ca necesară completarea cu noi acte, autorizații, avize etc. a documentației depuse inițial, pe care, la cererea și în termenul precizat de AFM, ne obligăm să le depunem; j) nu am beneficiat de finanțare nerambursabilă din altă sursă pentru același proiect. Subsemnatul îmi asum răspunderea tuturor informațiilor conținute în prezenta cerere de finanțare și în toate celelalte anexe și documente depuse, inclusiv documentele financiare, garantez că datele furnizate sunt actuale, reale și corecte și declar că am luat cunoștință de prevederile Codului penal privind falsul în declarații. Neîndeplinirea condițiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a acestor condiții va duce automat la respingerea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanțare în cadrul acestui program, dacă aceasta a fost acordată. Finanțarea nerambursabilă solicitată, dacă va fi aprobată și acordată, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în această cerere de finanțare și în anexele și documentele aferente. Subsemnatul sunt de acord ca orice instituție, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze informații reprezentanților autorizați ai AFM cu privire la orice aspect tehnic și financiar în legătură cu activitatea societății. Prin semnarea prezentei cereri și aplicarea ștampilei, semnatarul confirmă că a înțeles și și-a însușit în întregime conținutul acesteia. Numele, prenumele și funcția Numele, prenumele și funcția reprezentantului legal responsabilului de proiect Semnătura reprezentantului legal și ștampila solicitantului Semnătura responsabilului de proiect MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 744/8.XI.2010 9 ANEXA Nr. 2 la ghid — Model — CONTRACT PENTRU FINANȚARE NERAMBURSABI L Ă Nr.................................................................din............................................................. între: Administrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în..................,..........................nr.......sectorul.........., codul fiscal................., cont nr......................., deschis la Trezoreria Sectorului..............., reprezentată legal prin.......................— președinte, în calitate de finanțator, denumită în continuare AFM, și ..................................., cu sediul în , înregistrată la Tribunalul/Judecătoria. sub nr...................................................................................................................................., codul fiscal., cont nr., deschis la., reprezentată legal prin.......................—..................., în calitate de beneficiar, denumită în continuare Beneficiar, a intervenit următorul contract: ARTICOLUL 1 Obiectul contractului (1) AFM acordă Beneficiarului o finanțare nerambursabilă, denumită în continuare finanțare, în valoare de.............lei, reprezentând........% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului intitulat....................., denumit în continuare proiect, conform hotărârii Comitetului de avizare nr......din............... (2) Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului este de lei. (3) în toate cazurile, finanțarea se raportează doar la valoarea cheltuielilor eligibile. (4) Pentru stabilirea valorilor cheltuielilor eligibile aferente fiecărei trageri, se are în vedere cursul valutar al Băncii Naționale a României valabil la data încheierii prezentului contract de finanțare. (5) Cheltuielile proiectului sunt considerate eligibile dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele criterii generale: a) sunt necesare pentru realizarea proiectului; b) sunt în conformitate cu principiile unui management financiar corespunzător, respectiv utilizarea eficientă a banilor și realizarea unui raport optim cost — beneficiu; c) sunt realizate după semnarea contractului de finanțare și pe perioada de execuție a proiectului; d) sunt înregistrate în contabilitatea Beneficiarului, sunt identificabile, verificabile și pot fi dovedite prin documente originale; e) se încadrează în anexa nr. 1. (6) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul are obligația de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM. (7) Beneficiarul acceptă finanțarea și se angajează să desfășoare proiectul pe propria răspundere. ARTICOLUL 2 Destinația finanțării Finanțarea este acordată pentru realizarea proiectului, Beneficiarul obligându-se s-o utilizeze integral și numai pentru acest scop, conform cheltuielilor eligibile prevăzute în anexa nr. 1. ARTICOLUL 3 Durata contractului și perioada de utilizare a finanțării (1) Contractul intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părți. (2) Durata de realizare a proiectului este de.....de la (nr. de luni) de la data intrării în vigoare a prezentului contract, fără însă a se depăși 12 luni de la data încheierii acestuia. (3) Suma neutilizată la finalul execuției proiectului se consideră anulată și finanțarea se diminuează în mod corespunzător. ARTICOLUL 4 Modalitatea de plată (1) Beneficiarul va utiliza finanțarea în mai multe tranșe, în conformitate cu Graficul de finanțare nerambursabilă prevăzut în anexa nr. 2. (2) Utilizarea se efectuează prin debitarea contului de trezorerie al AFM, pe măsura tragerii sumelor și prin creditarea contului nr..............deschis de către Beneficiar la......, numai pe bază de cerere de tragere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însoțită de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 4. (3) Cheltuielile bancare (comisioanele bancare, diferențele de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile. (4) Valoarea acordată Beneficiarului se calculează prin aplicarea la cheltuielile eligibile aferente fiecărei trageri a procentului aprobat. ARTICOLUL 5 Obligațiile Beneficiarului Beneficiarul are următoarele obligații: 1. să folosească finanțarea numai în scopul și în condițiile în care a fost acordată; 2. să asigure contribuția proprie pentru realizarea proiectului; 3. să asigure executarea proiectului cu diligența necesară și eficiență, în conformitate cu prezentul contract, precum și cu legislația în vigoare și standardele de mediu aplicabile; 4. să respecte prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice, pentru achiziționarea de bunuri, servicii sau lucrări din finanțarea acordată din Fondul pentru mediu; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XL2010 5. să furnizeze AFM documentația privind procedura de atribuire a contractelor de achiziții publice, inclusiv contractele, până la data depunerii cererii de tragere din finanțare; 6. să fie singurul răspunzător în fața AFM pentru implementarea proiectului; 7. să asigure înregistrarea în evidența contabilă a tuturor documentelor privind operațiunile aferente prezentului contract, precum și arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare; 8. să furnizeze AFM copii ale situațiilor sale financiare trimestriale/semestriale și anuale, inclusiv balanțele lunare de verificare aferente acestora, și să transmită AFM orice altă informație sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere; 9. să plătească toate taxele, impozitele și contribuțiile pe care le datorează potrivit reglementărilor legale; în acest sens va depune certificat de atestare fiscală la fiecare tragere și, semestrial, certificat fiscal; 10. să introducă în gestiunea proprie bunurile de natura activelor imobilizate corporale achiziționate în baza acestui contract, să le inscripționeze cu sintagma „finanțat din Fondul pentru mediu”, să le utilizeze și să le conserve cu diligențele unui bun proprietar și să nu le înstrăineze, gajeze sau ipotecheze pe perioada derulării proiectului și timp de...luni de la data finalizării proiectului; 11. să nu vândă, cesioneze, închirieze sau disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de proiect, în alt scop decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel puțin egală cu cele existente; 12. să întocmească și să remită AFM, în termen de 30 de zile de la acordarea ultimei cereri de tragere, un raport de finalizare detaliat privind realizarea activităților; 13. să permită reprezentanților AFM accesul la sediile sale și la amplasamentul proiectului pentru inspectarea activităților ce se realizează din finanțarea acordată și examinarea registrelor și a evidențelor contabile, legate de proiect; 14. să permită personalului AFM să controleze modul în care Beneficiarul îndeplinește obiectivele proiectului; 15. să nu sponsorizeze/să nu finanțeze activități cu impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a contractului; 16. să notifice AFM și să prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 7 zile de la apariția următoarelor evenimente: a) modificări cu privire la actele constitutive și/sau la informațiile furnizate AFM cu ocazia prezentării cererii de finanțare sau pe parcursul derulării prezentului contract; b) în cazul în care va fi supus unei proceduri de dizolvare sau lichidare; 17. să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale și orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicarea și terminarea prezentului contract și a tuturor documentelor și activităților aferente; 18. să notifice AFM cu privire la orice alocație nerambursabilă pe care o primește până la încetarea contractului de finanțare. ARTICOLUL 6 Obligațiile AFM AFM are următoarele obligații: 1. să asigure finanțarea proiectului în condițiile menționate în prezentul contract; 2. să urmărească îndeplinirea etapelor prevăzute în contract; 3. să verifice prin inspecție la fața locului dacă tot ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de aprobarea cererii de tragere; 4. să pună la dispoziția Beneficiarului informațiile legate de finanțare; 5. să întocmească nota de control ca urmare a depunerii cererii de tragere. ARTICOLUL 7 Cazuri de culpă (1) Nerespectarea de către Beneficiar a oricăreia dintre obligațiile sale asumate prin prezentul contract constituie caz de culpă. (2) Constituie caz de culpă și următoarele fapte ale Beneficiarului: a) face declarații false sau incomplete pentru a obține finanțarea prevăzută în contract ori furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea; b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă; c) împotriva Beneficiarului a fost demarată procedura de dizolvare/lichidare/insolvență; d) situația economico-financiară a Beneficiarului nu mai asigură condiții de realizare a proiectului. (3) AFM va notifica Beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpă și în cazul în care deficiențele menționate în notificare nu sunt înlăturate în maximum 30 de zile de la data notificării, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere și fără nicio altă formalitate prealabilă: a) sistarea temporară a utilizării finanțării, până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; b) sistarea definitivă și rezilierea unilaterală a contractului cu recuperarea sumelor virate către Beneficiar, în condițiile Codului de procedură fiscală. ARTICOLUL 8 încetarea contractului (1) Contractul încetează de drept: a) la data prevăzută în contract; b) în cazul imposibilității obiective a Beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunțare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile; c) la data intervenției unui act de autoritate; d) la apariția unor circumstanțe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului și care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în așa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituției și interesului public; acest fapt va fi notificat Beneficiarului în termen de 10 zile de la MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XL2010 11 momentul apariției unor astfel de circumstanțe sau de la momentul în care AFM a avut cunoștință de apariția unor astfel de circumstanțe. (2) Contractul încetează prin reziliere, la inițiativa AFM, în următoarele condiții: a) Beneficiarul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract; b) Beneficiarul este în procedură de reorganizare judiciară ori faliment, executare silită sau în oricare altă procedură asemănătoare; c) în situația intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2). (3) Rezilierea contractului de finanțare din culpa Beneficiarului are drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare/înștiințarea de plată, de către Beneficiar a finanțării primite, sub formă de plată de daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din finanțarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referință a Băncii Naționale a României, calculată de la data plății. (4) Beneficiarul rămâne direct răspunzător pentru toate consecințele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa ori la inițiativa sa (inclusiv majorări de întârziere, conform legii fiscale aplicabile creanțelor bugetare). (5) în cazul în care încetarea contractului intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese. (6) Pentru nedepunerea primei cereri de tragere în primele 12 luni de la data semnării contractului acesta se reziliază fără alte notificări prealabile. ARTICOLUL 9 Forța majoră și cazul fortuit (1) Prin forță majoră și/sau caz fortuit se înțelege un eveniment independent de voința părților, imprevizibil și insurmontabil, intervenit după încheierea contractului și care împiedică părțile să își execute, total sau parțial, obligațiile contractuale. (2) Partea care invocă forța majoră are următoarele obligații: a) de a o notifica celeilalte părți în termen de 5 zile de la data apariției; b) să transmită în termen de cel mult 30 zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forță majoră certificatul de forță majoră emis de autoritatea competentă; c) să comunice data încetării în termen de 5 zile de la încetare; d) de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziție, în vederea limitării consecințelor. (3) Dacă nu se procedează la anunțare în condițiile și termenele prevăzute, partea care o invocă va suporta toate daunele provocate celeilalte părți prin lipsa notificării. (4) îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia. (5) Forța majoră, comunicată și dovedită în condițiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă. (6) Dacă forța majoră și/sau consecințele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părțile se obligă să negocieze cu bună-credință în vederea identificării soluției celei mai bune: a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părți să poată pretinde celeilalte daune-interese; b) modificarea contractului. (7) Prevederile de mai sus se aplică și cazului fortuit. ARTICOLUL 10 Alte clauze (1) Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terților din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate. (2) Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecția muncii personalului însărcinat cu implementarea proiectului. (3) în nicio circumstanță și din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere și obligată la plata de daune-interese pe durata desfășurării proiectului și, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăți suplimentare. (4) în cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala Beneficiarului. (5) Contractul în integralitatea sa, precum și toate drepturile și obligațiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii; în caz de imposibilitate, neimputabilă Beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluată de succesorii săi în drepturi, cu aprobarea prealabilă a AFM. (6) Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese și va informa imediat AFM despre orice situație care dă naștere sau este posibil să dea naștere unui astfel de conflict. (7) AFM și Beneficiarul se angajează să păstreze confidențialitatea documentelor și informațiilor legate de derularea prezentului contract, informațiile putând fi furnizate numai autorităților competente, în condițiile legii, sau unor terțe părți numai cu acordul părților prezentului contract. (8) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum și alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit și după cum consideră necesar informația cuprinsă în rapoartele proiectului, precum și rezultatele obținute, oricare ar fi forma acestora. (9) Beneficiarul are obligația de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate cu orice reclamații și acțiuni în justiție ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenție, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activitățile necesare implementării proiectului și daune-interese, costuri, taxe și alte cheltuieli, de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XL2010 (10) Beneficiarul este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului. (11) Beneficiarul se obligă ca, în orice notă, raport, material publicat, conferință și seminar cu privire la proiect, să specifice că acesta a beneficiat de finanțare din Fondul pentru mediu. (12) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunțare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligațiilor Beneficiarului față de aceasta. (13) în situația rectificării bugetului de venituri și cheltuieli anual al AFM, finanțarea se diminuează/se sistează temporar, cu posibilitatea de prelungire a duratei contractului/încetează. (14) în cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislației aplicabile, părțile au obligația să depună toate diligențele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligațiile stabilite în cuprinsul acestuia. ARTICOLUL 11 Jurisdicție (1) Orice neînțelegere rezultând din interpretarea și/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă. (2) în cazul în care o soluție amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluționare instanței judecătorești de drept comun în a cărei rază teritorială își are sediul AFM. ARTICOLUL 12 Notificări (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris, la următoarele adrese: a) pentru AFM: București, Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6; b) Pentru Beneficiar:.......... (2) în cazul în care Beneficiarul dorește să fie notificat la o altă adresă sau și-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris AFM. (3) Notificările făcute Beneficiarului la adresele menționate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoștința acestuia. (4) Notificările se pot transmite și prin fax, la numărul pentru AFM și numărul.................pentru Beneficiar, cu condiția să fie confirmate ulterior. Administrația Fondului pentru Mediu Președinte, ARTICOLUL 13 Amendamente (1) Prezentul contract, inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat și/sau completat numai cu acordul părților, consemnat într-un act adițional. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu este necesară întocmirea unui act adițional pentru modificările din coloana nr. 1 („Data depunerii cererii de tragere”) din anexa nr. 2, dacă acestea nu implică și modificarea duratei de realizare a proiectului. în acest caz, sumele neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare. (3) Cererea privind modificarea contractului va fi transmisă AFM cu minimum 10 zile înaintea datei la care se dorește să opereze aceasta, cu excepția cazurilor bine întemeiate și justificate de către Beneficiar. (4) Cererea privind decalarea datei de depunere a cererii de tragere în condițiile prevăzute la alin. (3) se transmite cu cel puțin două zile înaintea momentului la care se dorește ca această modificare să intre în vigoare. (5) De asemenea, nu este necesară întocmirea unui act adițional pentru modificările înregistrate în graficul de desfășurare a activităților, prevăzut în anexa nr. 5, cu condiția ca solicitarea privind modificarea acesteia să fie transmisă AFM cu minimum 5 zile înaintea datei la care se va desfășura activitatea respectivă, dacă aceasta va fi devansată, sau cu minimum 5 zile înaintea datei stabilite prin contract. ARTICOLUL 14 Dispoziții finale (1) Prezentul contract este titlu executoriu potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, fiind întocmit, interpretat și executat conform legislației române și guvernat de aceasta. (2) Prin semnarea prezentului contract, noi, reprezentanții legali ai Beneficiarului, am luat cunoștință de prevederile Codului penal privind falsul în declarații. (3) Anexele ..... ¹, pe care Beneficiarul declară că le cunoaște și le acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract. (4) Prezentul contract s-a semnat la data de ........ la sediul AFM, în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, din care un exemplar pentru AFM și unul pentru Beneficiar. Beneficiar (numele și funcția persoanelor menționate în preambulul contractului, semnătura și ștampila) NOTĂ: în contractul ce se încheie cu Beneficiarul: — se vor completa toate rubricile rămase libere; — se vor elimina toate prevederile care nu se potrivesc, se vor renumerota articolele și paragrafele și se vor face corelările corespunzătoare; — se vor elimina, dacă este cazul, toate variantele înscrise cu bară care nu corespund. i Se va completa identificând corespunzător fiecare anexă sau se va elimina dacă nu sunt anexe. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 13 ANEXA Nr. 1 la contractul pentru finanțare nerambursabilă Nr........./......... CAPITOLE Șl SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE Capitole și subcapitole de cheltuieli eligibile Administrația Fondului pentru Mediu Președinte, Beneficiar (numele și funcția persoanelor menționate în preambulul contractului, semnătura și ștampila) întocmit de referent de specialitate (numai exemplarele care rămân la AFM) ANEXA Nr. 2 la contractul pentru finanțare nerambursabilă Nr......../ GRAFICUL DE FINANȚARE N E R A M B U R S A B I L Ă Nr. Data depunerii cererii de tragere Suma crt. 0 1 2 1. 2. Total X Administrația Fondului pentru Mediu Președinte, Beneficiar (numele și funcția persoanelor menționate în preambulul contractului, semnătura și ștampila) întocmit de referent de specialitate (numai exemplarele care rămân la AFM) 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 ANEXA Nr. 3 la contractul pentru finanțare nerambursabilă — Model — Nr................/........ Solicitant.............................. Sediul.................................. C.U.I................................... Cont nr................................, deschis la Trezoreria........... Nr. de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu........................ CERERE DE TRAGERE Nr.........../............ în baza Contractului pentru finanțare nerambursabilă nr..........................din..../..../...........vă rugăm să aprobați prezenta cerere de tragere, pentru suma de.................lei, din finanțarea nerambursabilă în valoare de..............lei. Această sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităților desfășurate în perioada.............. Documentele justificative [stat de plată colectiv sau individual (după caz), situații de lucrări executate de Beneficiar, cuantificate valoric (după caz), facturi fiscale, ordine de plată, extrase de cont și/sau alte documente justificative, respectiv chitanțe fiscale, cecuri, registre de casă, ordine de deplasare (după caz), facturi externe (traduse autorizat în limba română), documente de transport, packing list, dispoziții de plată externe, declarații vamale (pentru importurile din afara UE), extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor), documentația privind procedurile de achiziție publică (numai pentru unitățile de învățământ), contracte cu terți pentru achiziția de bunuri/servicii/lucrări (în situația în care contractul este redactat într-o limbă străină, se va prezenta și traducerea autorizată a acestuia în limba română), proces-verbal de recepție bunuri/servicii/lucrări, certificat de atestare fiscală (pentru fiecare tragere), certificat fiscal (trimestrial), precum și balanțele de verificare lunare, certificate de calitate și de garanție, declarația de conformitate (a producătorului utilajului), alte documente relevante] sunt anexate la prezenta cerere în original și în copie. Situația finanțării la data prezentei cereri de tragere Suma totală aprobată Suma totală conform contractului Suma acordată Suma solicitată Suma aprobată trasă din finanțare, Suma rămasă de tras pentru finanțare până la data prezentei prin prezenta prin prezenta inclusiv suma aprobată din finanțarea aprobată nerambursabilă cereri de tragere cerere de tragere cerere de tragere prin prezenta (col. 1---5) cerere de tragere 1 2 3 4 5 6 Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declarații, declar că am verificat datele din prezenta cerere și în conformitate cu informațiile furnizate o declar corectă și completă. Reprezentantul legal al Beneficiarului Numele și prenumele...................................... Funcția............................. Semnătura........................... L.S. Aprobat Administrația Fondului pentru Mediu Președinte, Director Direcția economică, Director Direcția implementare proiecte, Șef Serviciu implementare, Referent de specialitate, NOTĂ: Coloanele 1, 2 și 3 se completează de către Beneficiar, iar coloanele 4, 5 și 6 de către salariații Administrației Fondului pentru Mediu. După aprobare, o copie a cererii de tragere va fi înmânată Beneficiarului. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 744/8.XL2010 15 ANEXA Nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă Nr........./........ LISTA documentelor justificative pentru efectuarea plăților de către Administrația Fondului pentru Mediu 1. Stat de plată colectiv sau individual (după caz) 2. Situații de lucrări executate de Beneficiar, cuantificate valoric (după caz) 3. Facturi fiscale, ordine de plată, extrase de cont și/sau alte documente justificative, respectiv chitanțe fiscale, cecuri, registre de casă, ordine de deplasare (după caz) 4. Facturi externe (traduse autorizat în limba română), documente de transport, packing list, dispoziții de plată externe, declarații vamale, extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor) 5. Documentația privind procedurile de achiziție publică (numai pentru unitățile de învățământ) 6. Contracte cu terți pentru achiziția de bunuri/servicii/lucrări (în situația în care contractul este redactat într-o limbă străină, se va prezenta și traducerea autorizată a acestuia în limba română) 7. Proces-verbal de recepție bunuri/servicii/lucrări 8. Certificat de atestare fiscală (pentru fiecare tragere), certificat fiscal (trimestrial), precum și balanțele de verificare în care se evidențiază sumele primite ca finanțare din partea Administrației Fondului pentru Mediu. 9. Certificate de calitate și de garanție 10. Declarația de conformitate (a producătorului utilajului) 11. Alte documente relevante Nr......./. ANEXA Nr. 5 la contractul pentru tinantare nerambursabilă GRAFICUL DE DESFĂȘURARE A ACTIVITĂȚILOR Nr. Data (intervalul) Activitatea*) crt. desfășurării 0 1 2 1. 2. TOTAL: X *) Vor fi menționate și activități ca: recepționarea tipăriturilor, achiziționarea obiectelor de inventar (aparat foto, binoclu, GPS), echipamentelor de protecție, materialelor inscripționate, consumabilelor. Administrația Fondului pentru Mediu Președinte, Beneficiar (numele și funcția persoanelor menționate în preambulul contractului, semnătura și ștampila) întocmit referent de specialitate (numai exemplarele care rămân la Administrația Fondului pentru Mediu) 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 744/8.XI.2010 MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR AGENȚIA NAȚIONALĂ A FUNCȚIONARILOR PUBLICI ORDIN pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici nr. 1.233/2009 privind stabilirea domeniilor prioritare în care se organizează programe de formare pentru funcționari publici care ocupă funcții publice generale de conducere și execuție, precum și funcții publice specifice asimilate acestora Având în vedere: — prevederile art. 2 alin. (2) lit. c) și d) și ale art. 5 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, republicată; — prevederile art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 1.066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcționarilor publici, în temeiul art. 21 alin. (2) și al art. 22 alin. (1) lit. b) și d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006, republicată, președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici emite prezentul ordin. Art. I. — Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici nr. 1.233/2009 privind stabilirea domeniilor prioritare în care se organizează programe de formare pentru funcționari publici care ocupă funcții publice generale de conducere și execuție, precum și funcții publice specifice asimilate acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 4 iunie 2009, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 1 va avea următorul cuprins: „Art. 1. — (1) Domeniile prioritare în care se organizează programe de formare pentru funcționari publici care ocupă funcții publice generale de conducere și execuție, precum și funcții publice specifice asimilate acestora, denumite în continuare domenii, sunt: a) management financiar și contabilitate bugetară; b) managementul proiectelor; c) managementul resurselor umane din entitățile publice; d) tehnologia informației și comunicațiilor; e) comunicare și transparență decizională; f) drept administrativ și contencios administrativ. (2) Autoritățile și instituțiile publice detaliază domeniile prevăzute la alin. (1) în programe de formare conform necesităților instituționale stabilite prin planul anual de perfecționare profesională a funcționarilor publici pe anul 2011.” 2. Articolul 2 va avea următorul cuprins: ,Art. 2. — Domeniile prevăzute la art. 1 sunt aplicabile tuturor autorităților și instituțiilor publice, până la momentul aprobării prin ordin al președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici a noilor domenii prioritare, potrivit prevederilor art. 19 din Hotărârea Guvernului nr. 1.066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcționarilor publici.” 3. Articolul 3 se abrogă. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, Andras Zsolt Szakal București, 22 octombrie 2010. Nr. 1.931. Gabriel S. Popa MONITORUL OFICIAL Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 447301 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744/8.XI.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495