MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 654 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 22 septembrie 2010 SUMAR Nr. Pagina ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 84. — Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap ..... 2—4 85. — Ordonanță de urgență privind modificarea art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului.................. 5 935. — Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 762/2010 privind condițiile de acordare, în mod gratuit, a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru procurori, judecători, magistrați-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, precum și pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor și al parchetelor.... 6-8 967. — Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.434/2004 privind atribuțiile și Regulamentul-cadru de organizare și funcționare ale Direcției generale de asistență socială și protecția copilului........................................... 9-10 968. — Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric................... 11-12 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 1.294. — Ordin al ministrului dezvoltării regionale și turismului pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanțate în cadrul Programului operațional comun „România — Ucraina — Republica Moldova 2007—2013” .............. 12-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 ORDONANȚE SI HOTARARI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 7 7 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap Având în vedere Strategia națională pentru protecția, integrarea și incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006—2013 „Șanse egale pentru persoanele cu handicap — către o societate fără discriminări”, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005, luând în considerare faptul că, la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2010 privind unele măsuri de reorganizare a Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale și a activității instituțiilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa, a fost abrogată Ordonanța Guvernului nr. 14/2003 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările și completările ulterioare, care reglementa atât componența comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap județene sau ale sectoarelor municipiului București, cât și componența comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, având în vedere faptul că reglementările menționate vizează interesul public și constituie o situație extraordinară deoarece, în lipsa acestora, există riscul afectării majore a procesului de evaluare și de stabilire a drepturilor persoanelor cu handicap, sunt necesare modificarea și completarea în regim de urgență a actualului cadru legislativ reglementat de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare. în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 2. — (1) Persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficiențelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale și/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu șanse egale la viața societății, necesitând măsuri de protecție’în sprijinul integrării și incluziunii sociale.” 2. La articolul 37, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) Pe perioada concediului de odihnă al asistentului personal, angajatorul are obligația de a asigura persoanei cu handicap grav un înlocuitor al asistentului personal. (3 ) în situația în care angajatorul nu poate asigura un înlocuitor al asistentului personal, persoanei cu handicap grav i se acordă indemnizația prevăzută la art. 43 alin. (1) sau găzduirea într-un centru de tip respira.” 3. La articolul 42, după alineatul (6) se introduce un nou alineat;, alineatul (7), cu următorul cuprins: „(7) în situația în care angajatorul nu poate asigura angajarea asistentului personal, se acordă indemnizația prevăzută la alin. (4), indiferent de opțiunea exprimată potrivit prevederilor alin. (1) și (4).” 4. La articolul 44, partea introductivă și litera a) se modifică și vor avea următorul cuprins: „Art. 44’. —Autoritățile administrației publice locale prevăzute la art. 43 alin. (2) au obligația: a) de a angaja și salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav, în condițiile prezentei legi;”. 5. Articolul 59 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 59. — Persoanele cu handicap au următoarele obligații: a) să se prezinte din oficiu pentru evaluare/reevaluare la structurile competente în domeniu; b) să se prezinte din oficiu pentru reevaluare la comisiile de evaluare pentru încadrarea în grad și tip de handicap, cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de încadrare în grad și tip de handicap; c) să se prezinte pentru reevaluare, la solicitarea structurilor competente în domeniu, indiferent de termenul de valabilitate al certificatului de încadrare în grad și tip de handicap; d) să depună diligențele necesare pentru a beneficia de drepturile prevăzute de lege; e) să urmeze activitățile și serviciile prevăzute în planul de recuperare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual de servicii al adultului cu handicap; f) să depună diligențe pentru încadrarea în muncă, în condițiile legii, în raport cu pregătirea, posibilitățile fizice și psihice, pe baza recomandărilor comisiei cu competență în domeniu; g) să colaboreze cu asistenții sociali și echipele de specialiști, în scopul recuperării, reabilitării, orientării profesionale și integrării sociale; h) să aducă la cunoștința direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoștință, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reședință, starea materială și alte situații de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.” 6. Articolul 85 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 85. — (1) Persoanele cu handicap beneficiază de drepturile prevăzute la art. 6 pe baza încadrării în grad de handicap, în raport cu gradul de handicap. (2) încadrarea în grad și tip de handicap a copiilor cu handicap se face de comisia pentru protecția copilului. (3) încadrarea în grad și tip de handicap a adulților cu handicap se face de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare comisie de evaluare. (4) Comisia de evaluare este organ de specialitate al consiliului județean, după caz, al consiliului local al sectorului municipiului București, cu activitate decizională în materia încadrării persoanelor adulte în grad și tip de handicap și are următoarea componență: a) președinte — un medic de specialitate expertiză medicală a capacității de muncă, medicină internă, medicină de familie sau un medic de medicină generală, absolvent de cursuri de management în domeniul sociomedical; b) un medic de specialitate expertiză medicală a capacității de muncă, medicină de familie sau un medic de medicină generală, propus de direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București; c) un reprezentant desemnat de organizațiile neguvernamentale care desfășoară activități în beneficiul persoanelor cu handicap; d) un psiholog; e) un asistent social. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 3 (5) Componența nominală a comisiei de evaluare se aprobă prin hotărâre de consiliul județean, după caz, local al sectorului municipiului București, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale. (6) Președintele comisiei de evaluare, fără a fi funcționar public, face parte din structura de personal a direcției generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv a sectorului municipiului București. (7) Membrii comisiilor de evaluare, cu excepția președintelui, au dreptul la o indemnizație lunară echivalentă cu 1% din indemnizația președintelui ’ consiliului județean, respectiv a primarilor sectoarelor municipiului București. Plata indemnizației se suportă din bugetele consiliilor județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București. (8) Președintele și membrii comisiei de evaluare nu fac parte din Serviciul de evaluare complexă. (9) Activitatea de secretariat a comisiilor de evaluare este asigurată de 3 persoane care fac parte din structura de personal a direcției generale de asistență socială și protecția copilului din subordinea consiliilor județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București. (10) Criteriile medicopsihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad și tip de handicap sunt aprobate prin ordin comun al ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al ministrului sănătății.” 7. La articolul 87, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 87. — (1) Comisia de evaluare are următoarele atribuții principale: a) stabilește încadrarea în grad și tip de handicap și, după caz, orientarea profesională a adultului cu handicap; b) stabilește măsurile de protecție a adultului cu handicap, în condițiile legii; c) reevaluează periodic sau la sesizarea direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București încadrarea în grad și tip de handicap, orientarea profesională, precum și celelalte măsuri de protecție a adulților cu handicap; d) revocă sau înlocuiește măsura de protecție stabilită, în condițiile legii, dacă împrejurările care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat; e) soluționează cererile privind eliberarea atestatului de asistent personal profesionist; f) informează adultul cu handicap sau reprezentantul legal al acestuia cu privire la măsurile de protecție stabilite și obligațiile ce le revin; g) promovează drepturile persoanelor cu handicap în toate activitățile pe care le întreprinde.” 8. La articolul 87, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)—(6), cu următorul cuprins: „( 4) încadrarea sau respingerea încadrării în grad și tip de handicap se atestă prin certificat emis de către comisiile de evaluare. Eliberarea certificatului este scutită de taxa de timbru. (5 ) Certificatele emise potrivit prevederilor alin. (4) pot fi contestate de titularii acestora, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare Comisia superioară. (6 ) Activitatea comisiilor de evaluare este coordonată metodologic de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale.” 9. Articolul 90 se abrogă. 10. După articolul 90 se introduc cinci noi articole, articolele 90¹—90\ cu următorul cuprins: „Art. 90¹. — (1) In structura Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale funcționează Comisia superioară, cu activitate decizională în soluționarea contestațiilor la certificatele de încadrare în grad și’ tip de handicap,’emise de comisiile de evaluare județene sau ale sectoarelor municipiului București. (2) Comisia superioară are următoarea componență: a) președinte, medic de medicină generală sau medic de specialitate expertiză medicală a capacității de muncă, absolvent de cursuri de management în domeniul sociomedical; b) un membru, medic de specialitate expertiză medicală a capacității de muncă sau un medic de medicină generală; c) un membru cu pregătire în asistență socială; d) un membru cu pregătire în psihologie; e) un membru cu pregătire în domeniul juridic. (3) Componența nominală a Comisiei superioare se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (4) La ședințele Comisiei superioare participă, cu statut de observator, un reprezentant al Consiliului Național al Dizabilității din România. (5) în funcție de numărul contestațiilor, numărul membrilor Comisiei superioare poate fi suplimentat, prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (6) Activitatea de secretariat a Comisiei superioare este asigurată de 3 persoane din structura de personal a Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale. Art. 90². — (1) Principalele atribuții ale Comisiei superioare sunt: a) soluționează contestațiile, formulate în condițiile prevăzute la art. 87 alin. (5), la certificatele de încadrare în grad și tip de handicap, eliberate de comisiile de evaluare; b) stabilește prin decizie reevaluarea persoanelor adulte cu handicap, ca’urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acțiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale sau în situația în care se sesizează din oficiu în cazul eliberării unor certificate de încadrare în grad de handicap fără respectarea prevederilor legale; c) desemnează specialiști din domeniul medicinei, din domeniul psihologiei și din domeniul asistenței sociale, în vederea reevaluării, conform’procedurii aprobate prin ordin comun al ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al ministrului sănătății. (2) în exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), Comisia superioară emite decizii după cum urmează: a) de încadrare în grad de handicap în sensul menținerii sau modificării gradului și tipului de handicap atestat prin certificatul emis de către comisiile de evaluare; b) de anulare a încadrării în grad și tip de handicap pentru persoanele adulte cu handicap supuse reevaluării. (3) Modelul deciziilor prevăzute la alin. (2) se aprobă prin regulamentul de organizare și funcționare al Comisiei superioare. (4) Deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cererile adresate instanței fiind scutite de taxa judiciară de timbru. (5) Pe baza deciziei de reevaluare reglementate la alin. (1) lit. b), emisă în 5 zile de la raportare, conducătorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului competente din punct de vedere teritorial suspenda, prin act administrativ, dreptul la asistență socială sub formă de prestații sociale, până la încheierea procesului de reevaluare. Art. 90³. — (1) Comisia superioară are obligația de a îndeplini atribuțiile prevăzute la art. 90² alin. (1) și (2) în termen de 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării contestației sau de la data emiterii deciziei privind reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. (2) Procedura reevaluării persoanelor cu handicap, ca urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acțiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale sau în situația în care se sesizează din oficiu în cazul eliberării unor certificate de încadrare în grad de handicap fără respectarea prevederilor legale, se stabilește prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (3) Procedura prevăzută la alin. (2) se efectuează de o comisie de experți din domeniul medicinei, din domeniul psihologiei și din domeniul asistenței sociale în interiorul termenului prevăzut la alin. (1), ia solicitarea Comisiei superioare, desemnați prin tragere la sorți din Lista națională de specialiști. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 (4) Lista națională de specialiști prevăzută la alin. (3) se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al ministrului sănătății pe baza propunerii Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Psihologilor și a Colegiului Asistenților Sociali. (5) Specialiștilor prevăzuți la alin. (4) li se asigură, din bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, cheltuieli de transport, diurnă și cazare conform legii și indemnizație zilnică în cuantum de 150 lei, pentru întreaga perioadă în care se realizează reevaluarea. (6) Modalitatea de plată a cheltuielilor în procesul de reevaluare se stabilește prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. Art. 90⁴. — (1) Comisia superioară desemnează, prin tragere la sorți, din Lista națională de specialiști din domeniul medicinei, din domeniul psihologiei, din domeniui asistenței sociale câte un specialist sau un grup de specialiști, în funcție de numărul cazurilor, care va reevalua persoanâ/persoanele și va întocmi un raport de reevaluare. (2) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) au acces la toate documentele medicale și sociale aferente cazului. (3) Reevaluarea se va desfășura la sediul spitalului municipal/județean din unitatea administrativ-teritorială în care are domiciliul persoana cu handicap, pe baza unui protocol încheiat între Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale cu consiliul județean/local al sectoarelor municipiului’ București. (4) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) întocmesc, în termen de 5 zile, un raport de reevaluare a persoanei, pe care îl înaintează Comisiei superioare. (5) Fiecare parte interesată are dreptul să primească o copie a raportului de reevaluare și a documentelor care au stat la baza acestuia. Art. 90⁵. — (1) Dacă în urma reevaluării se menține încadrarea în grad de handicap, Comisia superioară dispune, prin decizie, încetarea suspendării dreptului la asistență socială sub formă de prestații sociale. în această situație, persoana cu handicap va primi drepturile aferente perioadei suspendării. (2) Dacă în urma reevaluării nu se menține încadrarea în grad de handicap, Comisia superioară dispune, prin decizie, anularea certificatului de încadrare în grad și tip de handicap. (3) Dacă în urma reevaluării se schimba încadrarea în grad de handicap, Comisia superioară dispune, prin decizie, încadrarea în gradul de handicap corespunzător. (4) Punerea în executare a deciziilor prevăzute la alin. (1)—(3) se face de către direcția generală asistență socială și protecția copilului care a stabilit inițial gradul și tipul de handicap și dreptul la prestațiile sociale.” 11. Articolul 100 se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 100. — (1) Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează: a) nerespectarea dispozițiilor art. 15 alin. (1), cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei; b) nerespectarea dispozițiilor art. 18—20, art. 21 alin. (3) și (4), art. 22, art. 23 alin. (1) și (2), art. 24, 30 și 31, art. 33 alin. (1), art. 34 alin. (3), art. 51 alin. (4), art. 55 alin. (1), art. 61—64, art. 65 alin. (1), (2) și (5), art. 66—68, art. 69 alin. (1), art. 70, 71 și art. 82, cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei; c) nerespectarea dispozițiilor art. 78, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei; d) nerespectarea standardelor specifice de calitate, cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei și/sau suspendarea ori retragerea avizului de funcționare; e) nerespectarea condițiilor de autorizare în timpul funcționării ca unitate protejată autorizată, cu amendă de la 20.000 lei la 25.000 lei și retragerea autorizației de funcționare; f) parcarea altor mijloace de transport pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semn internațional pentru persoane cu handicap, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei și ridicarea mijlocului de transport de pe locul de parcare respectiv; g) eliberarea de certificate de încadrare în grad de handicap cu încălcarea criteriilor prevăzute la art. 85 alin. (10), cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei. (2) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. a), b, d), e) și g) se fac de către personalul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, împuternicit în acest sens prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (3) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. c) se fac de către personalul Inspecției Muncii. (4) Constatarea contravenției și aplicarea amenzii contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. f) se fac de către agenții de circulație sau de către personalul de control cu atribuții în acest sens. (5) Sumele obținute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de stat. (6) Prevederile prezentei legi referitoare la contravenții se completează cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.” Art. II. — Comisia superioară va soluționa contestațiile rămase nesoluționate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. III. — Comisia superioară are dreptul de a reevalua dosarele rezultate în urma misiunilor de control efectuate în temeiul ordinului ministrului muncii, familiei și protecției sociale, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Art. IV. — (1) în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se va aproba procedura de suspendare a dreptului de asistență socială sub formă de prestații sociale, prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (2) Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei superioare se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (3) Ordinul comun al ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al ministrului sănătății prevăzut la art. 90² alin. (1) lit. c) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, loan Nelu Botiș Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul finanțelor publice, Gheorghe lalomițianu București, 20 septembrie 2010. Nr. 84. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI 5 ORDONANȚĂ DE URGENTĂ privind modificarea art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului Având în vedere că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 84/2010, conține două termene diferite care vizează aplicabilitatea aceleiași norme, ținând cont de faptul că existența acestei necorelări privitoare la aplicabilitatea normei este de natură a atrage interpretări diferite ale dispozițiilor legale ce consacră competența de soluționare a cererilor de înregistrare în registrul comerțului, având în vedere că interpretarea diferită a acestei norme procesuale afectează validitatea operațiunilor de înregistrare în registrul comerțului, constatând că termenul prevăzut de art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 84/2010, nu ia în considerare coordonatele procesului de dezbatere parlamentară și adoptare a proiectului de lege privind organizarea și funcționarea profesiei de registrator comercial, luând în considerare faptul că, în aceste condiții, iminent, vor interveni blocaje în activitatea de înregistrare în registrul comerțului, având în atenție faptul că, în absența modificării în regim de urgență a dispozițiilor art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 84/2010, siguranța circuitului comercial și transparența mediului de afaceri sunt afectate substanțial, consecințele negative fiind de natură a produce disfuncționalități ale mediului de afaceri într-un context economic dificil, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Articol unic. — Articolul 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 84/2010, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — Prin derogare de la prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la prevederile celorlalte acte normative incidente, competența de soluționare a cererilor de înregistrare în registrul comerțului și, după caz, a altor cereri aflate în competența de soluționare a judecătorului delegat aparține, până la reglementarea activității de înregistrare în registrul comerțului efectuată de registratori comerciali, directorului oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal și/sau persoanei ori persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Național al Registrului Comerțului.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul justiției, Cătălin Marian Predoiu București, 20 septembrie 2010. Nr. 85. ’ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 762/2010 privind condițiile de acordare, în mod gratuit, a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru procurori, judecători, magistrați-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, precum și pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor și al parchetelor în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I. — Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 6, punctul VI se abrogă. 2. La articolul 6 punctul VIII, după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 4¹, cu următorul cuprins: „4¹. cooperează cu oficiile de recuperare a creanțelor sau cu autoritățile din celelalte state membre ale Uniunii Europene, prin schimbul de informații și de bune practici, în scopul de a facilita urmărirea și identificarea bunurilor rezultate din săvârșirea de infracțiuni și a altor bunuri având legătură cu infracțiunile care ar putea face obiectul unei dispoziții de confiscare sau de indisponibilizare. în îndeplinirea atribuțiilor rezultate din Decizia 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare din statele membre în domeniul urmăririi și identificării produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracțiunile, Ministerul Justiției va coopera, prin schimb de informații, cu instituțiile naționale implicate în procedura de confiscare sau indisponibilizare a bunurilor, cum ar fi: Oficiul Național al Registrului Comerțului, parchetele și instanțele, Ministerul Administrației și Internelor și organele de poliție, Ministerul Finanțelor Publice și instituțiile publice deconcentrate, Garda Financiară, Autoritatea Națională a Vămilor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, precum și orice altă autoritate care ar putea furniza informațiile necesare;”. 3. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 11. — (1) Ministrul poate numi prin ordin un înlocuitor pentru o perioadă determinată, dintre secretarii de stat și subsecretarul de stat. (2) Ministrul poate delega prin ordin oricare dintre atribuțiile de conducere, reprezentare și angajare a Ministerului, în primul rând secretarilor de stat, subsecretarului de stat, secretarului general, secretarului general adjunct sau altor angajați ai Ministerului.” 4. La capitolul III „Conducerea Ministerului”, titlul secțiunii a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins: „SECȚIUNEA a 2-a Secretarii de stat, subsecretarul de stat, secretarul general, secretarul general adjunct și colegiul de conducere al Ministerului” 5. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 16. — Ministrul este ajutat în activitatea de conducere și reprezentare a Ministerului de 2 secretari de stat, de un subsecretar de stat, precum și de secretarul general și secretarul general adjunct.” 6. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 18. — (1) Secretarul general și secretarul general adjunct sunt înalți funcționari publici, numiți în condițiile legii. (2) Secretarul general și secretarul general adjunct coordonează buna funcționare a compartimentelor administrative ale Ministerului și a activităților cu caracter funcțional din cadrul acestuia, asigură legătura operativă dintre ministru și conducătorii compartimentelor administrative din Minister și unitățile subordonate. De asemenea, îndeplinesc și celelalte atribuții prevăzute de art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările și completările ulterioare. (3) în cazurile în care secretarul general se află în concediu sau în imposibilitatea exercitării funcțiilor sale, este înlocuit de secretarul general adjunct sau ministrul poate numi prin ordin un înlocuitor temporar pentru perioada respectivă.” 7. Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 19. — Secretarii de stat, subsecretarul de stat, secretarul general și secretarul general adjunct emit dispoziții și rezoluții scrise.” 8. La articolul 20, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 20. — (1) Pe lângă ministru funcționează colegiul Ministerului, format din secretarii de stat, subsecretarul de stat, secretarul general, secretarul general adjunct, consilieri și conducătorii compartimentelor administrative.” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 7 9. La articolul 22, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Structura organizatorică la nivel de servicii și birouri, numărul posturilor de conducere, precum și alocarea personalului în direcții, servicii, birouri și compartimente administrative asimilate sunt stabilite prin ordin al ministrului, emis în temeiul și pentru executarea prezentei hotărâri.” 10. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 23. — (1) Compartimentele administrative ale Ministerului sunt direcțiile, serviciile și birourile, precum și alte compartimente organizate potrivit legii. (2) Modalitatea de constituire a acestora se stabilește potrivit dispozițiilor legale în vigoare. (3) Organizarea, atribuțiile și responsabilitățile compartimentelor administrative se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin ordin al ministrului.” 11. Articolul 24¹ se abrogă. 12. Articolul 27 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 27. — (1) în structura Ministerului funcționează Unitatea de implementare a proiectelor (UIP), organizată în cadrul Serviciului programe europene (SPE), cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului. SPE asigură coordonarea programării, implementării tehnice, raportării și monitorizării asistenței financiare nerambursabile pre- și postaderare acordate de Uniunea Europeană și alte state, având ca beneficiar Ministerul și instituțiile din subordinea sau coordonarea acestuia. (2) Structura organizatorică, numărul de personal, funcțiile și atribuțiile UIP se stabilesc prin ordin al ministrului, potrivit dispozițiilor Hotărârii Guvernului nr. 869/2002 pentru perfecționarea activității unităților de implementare a programelor PHARE.” 13. La articolul 28, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 28. — (1) în structura Ministerului funcționează Unitatea de management public și planificare strategică (UMPPS), organizată la nivel de birou.” 14. La articolul 39, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 39. — (1) începând cu data de 1 ianuarie 2011, Ministerul va desfășura activitatea de statistică judiciară.” 15. Anexa nr. 1 „Structura organizatorică a Ministerului Justiției” se modifică si se înlocuiește cu anexa care face 9 » » parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. II. — (1) Structura organizatorică a Ministerului Justiției, prevăzută în anexa la prezenta hotărâre, intră în vigoare la data la care va fi emis, în temeiul și pentru executarea prezentei hotărâri, ordinul ministrului justiției de stabilire a serviciilor și birourilor, a numărului posturilor de conducere, precum și pentru alocarea personalului în direcții, servicii, birouri și compartimente administrative asimilate. (2 ) Ordinul ministrului justiției prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3 ) Până la data emiterii ordinului prevăzut la alin. (1), Ministerul Justiției și personalul acestuia vor funcționa potrivit structurii organizatorice prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare. (4 ) Ministrul justiției poate lua orice alte măsuri necesare pentru realizarea reorganizării Ministerului Justiției potrivit prezentei hotărâri, în condițiile legii. Art. III. —Articolul 13 din Hotărârea Guvernului nr. 762/2010 privind condițiile de acordare, în mod gratuit, a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru procurori, judecători, magistrați-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, precum și pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor și al parchetelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 12 august 2010, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 13. — Lista furnizorilor de servicii medicale din fiecare județ aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate este transmisă celor interesați, la cerere, de către compartimentul competent din cadrul Ministerului Justiției.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Ministrul justiției, Lidia Barac, secretar de stat Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan 9 Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 1 septembrie 2010. Nr. 935. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 652/2009) *) Anexa este reprodusă în facsimil. 9 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 654/22.IX.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.434/2004 privind atribuțiile și Regulamentul-cadru de organizare și funcționare ale Direcției generale de asistență socială și protecția copilului în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Hotărârea Guvernului nr. 1.434/2004 privind atribuțiile și Regulamentul-cadru de organizare și funcționare ale Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 21 iulie 2008, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — Se aprobă Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, denumită în continuare Direcția generală, prevăzut în anexa nr. 1.” 2. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1¹), cu următorul cuprins: „(1¹) Structura organizatorică și numărul de personal aferente fiecărei direcții generale de asistență socială și protecția copilului se aprobă de consiliul județean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului București, cu avizul consultativ al Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale și cu respectarea criteriilor orientative prevăzute în anexa nr. 2.” 3. După articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 8¹, cu următorul cuprins: „Art. 8¹. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.” 4. La Regulamentul-cadru la articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 3. — (1) Structura organizatorică orientativă necesară pentru asigurarea funcționării Direcției generale este următoarea: 1. compartimentul monitorizare, analiză statistică, indicatori asistentă socială și incluziune socială; 2. compartimentul strategii, programe, proiecte în domeniul asistenței sociale și relația cu organizațiile neguvernamentale; 3. compartimentul managementul calității serviciilor sociale; 4. compartimentul comunicare, registratură, relații cu publicul și evaluare inițială; 5. compartimentul resurse umane; 6. compartimentul juridic și contencios; 7. compartimentul audit; 8. compartimentul adopții; 9. compartimentul violența în familie; 10. compartimentul de intervenție în regim de urgență în domeniul asistenței sociale; în cadrul acestuia se organizează și funcționează telefonul pentru semnalarea cazurilor de urgență; 11. compartimentul de intervenție în situații de abuz, neglijare, trafic, migrație și repatrieri; 12. compartimentul de evaluare complexă a copilului; 13. compartimentul management de caz pentru copil; 14. compartimentul prevenire marginalizare socială; 15. compartimentul evidență și plată prestații sociale; 16. compartimentul asistență persoane vârstnice; 17. compartimentul management de caz pentru adulți și monitorizare servicii sociale; 18. compartimentul evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap; 19. compartimentul finanțe-buget; 20. compartimentul contabilitate-salarizare; 21. compartimentul achiziții publice și contractare servicii sociale; 22. compartimentul administrativ, patrimoniu, tehnic și aprovizionare; 23. secretariatul comisiei pentru protecția copilului și al comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.” 5. La Regulamentul-cadru, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 4. — (1) Conducerea Direcției generale se asigură de directorul executiv și de colegiul director. (2) Directorul executiv al Direcției generale este ajutat de 2 directori executivi adjuncți, dintre care unul coordonează activitatea din domeniul economic și administrativ, iar unul coordonează activitatea din domeniul protecției drepturilor copilului și ale persoanelor adulte. (3) Directorul executiv și directorii executivi adjuncți au calitatea de funcționar public.” 6. După anexă, care va deveni anexa nr. 1, se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, loan Nelu Botiș Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, Szakal Andras Zsolt Ministrul finanțelor publice, Gheorghe lalomițianu București, 15 septembrie 2010. Nr. 967.’ 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 ANEXĂ tAnexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.434/2004) A. Pentru direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene* Nr. Posturi de conducere Număr maxim de posturi crt. 1. Director executiv 1 2. Director executiv adjunct 1 3. Director executiv adjunct (economic) 1 4. Alte funcții de conducere (șef serviciu, șef birou) 12% din totalul funcțiilor publice din aparatul propriu (conform Legii nr. 188/1999 privind’Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare) Posturi de execuție 1. Număr de beneficiari de servicii sociale/an** Număr maxim de posturi Sub 12.000 92 12.001---17.000 102 17.001---22.000 112 Peste 22.000 125 NOTĂ: Se adaugă un manager de caz la 50 de cazuri pentru copiii din sistemul de protecție specială și un manager de caz la 50 de asistenți maternali profesioniști. B. Pentru direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului de la nivelul sectoarelor municipiului București* Nr. Posturi de conducere Număr maxim de posturi crt. 1. Director executiv 1 2. Director executiv adjunct 1 3. Director executiv adjunct (economic) 1 4. Alte funcții de conducere (șef serviciu, șef birou) 12% din totalul funcțiilor publice din aparatul propriu (conform Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare) Posturi de execuție 1. Număr beneficiari de servicii sociale/an** Număr maxim de posturi sub 12.000 92 12.001---17.000 102 17.001---22.000 112 peste 22.000 125 2. Nr. de locuitori Număr maxim de posturi Sub 250.000 74 250.001---300.000 78 peste 300.000 82 3. Beneficiari de prestații sociale/an*** Număr maxim de posturi sub 50.000 55 50.001---70.000 60 peste 70.000 65 4. Pentru serviciul de prevenire a separării copilului maximum 20 de familie NOTĂ: 1. Se adaugă un manager de caz la 50 de cazuri pentru copiii din sistemul de protecție specială și un manager de caz la 50 de asistenți maternali profesioniști. 2. Numărul de posturi aferente fiecărui criteriu se cumulează. ‘Criteriile se aplică pentru aparatul propriu al direcțiilor, nu și pentru serviciile sociale (centre rezidențiale, centre de zi, servicii de îngrijire la domiciliu etc.) aflate în subordinea acestora. “Copiii din sistemul de protecție specială (servicii de tip rezidențial, servicii de îngrijire de zi, servicii de tip familial), copiii pentru care a fost instituită tutela, copiii pentru care s-a instituit plasamentul familial, copiii încredințați în vederea adopției și cei aflați în monitorizare postadopție, copiii abuzați, neglijați, traficați, repatriați, copiii care au comis fapte penale, dar nu răspund penal, copii și adulți aflați în evidența serviciilor de evaluare complexă, adulții din cadrul serviciilor de tip rezidențial și al serviciilor de zi, vârstnicii din cadrul serviciilor de zi și de îngrijire la domiciliu, precum și cei aflați în centrele rezidențiale. “‘Beneficiari aflați în plată la data elaborării statului de funcții de: alocație de stat, alocație complementară, alocație monoparentală, indemnizație pentru creșterea copilului până la vârsta de 2 ani și a copilului cu handicap până la vârsta de 7 ani, venit minim garantat, încălzire, ajutoare de urgență și alte tipuri de prestații etc. 11 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARARE pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric în temeiul art. 108 alin. (1) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — (1) Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, prevăzut în anexa nr. 1. (2) Unitățile care funcționează în subordinea Inspecției Muncii, precum și activitățile care funcționează pe lângă această instituție sunt prevăzute în anexa nr. 2.” 2. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 4. — (1) Inspecția Muncii, inspectoratele teritoriale de muncă și activitatea «Revista Obiectiv», care funcționează pe lângă Inspecția Muncii, pot deține un număr de maximum 322 de autoturisme pentru realizarea acțiunilor de control și a celorlalte activități, cu un consum lunar de carburant pe autoturism de 175 litri, 3 șalupe cu un consum mediu lunar de carburant de 750 litri, precum și două ambarcațiuni cu motor, pentru intervenții urgente la accidente de muncă și pentru acțiuni complexe de control, cu un consum lunar mediu de carburant pe ambarcațiune de 175 litri. (2) Din numărul de autoturisme prevăzut la alin. (1), inspectorul general de stat poate utiliza un autoturism, în calitate de conducător al Inspecției Muncii.” 3. La articolul 7, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: „(3) Pe lângă Inspecția Muncii funcționează activitatea «Revista Obiectiv», finanțată integral din venituri proprii.” 4. în anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare a Inspecției Muncii”, la articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1¹), cu următorul cuprins: „(1¹) Pe lângă Inspecția Muncii funcționează activitatea «Revista Obiectiv», finanțată integral din venituri proprii.” 5. în anexa nr. 1, la articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Toate veniturile aferente activităților desfășurate de Inspecția Muncii se fac venit la bugetul de stat, cu excepția veniturilor activității «Revista Obiectiv».” 6. în anexa nr. 1, la articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: „(3) Activitatea «Revista Obiectiv» constă în: a) editarea și vânzarea «Revistei Obiectiv»; b) editarea și vânzarea de imprimate, autorizații și materiale având ca scop instruirea și perfecționarea profesională în domeniile de competență ale Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, precum și în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor; c) editarea și vânzarea de materiale în domeniul tehnicii economice, afișe, pliante; d) editarea și vânzarea altor publicații, materiale și tipărituri tematice cu impact în domeniile de competență ale Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale; e) realizarea și vânzarea de filme tematice de scurt metraj pentru instruirea de specialitate a angajaților operatorilor economici, precum și a specialiștilor din domeniul sănătății și securității în muncă.” 7. în anexa nr. 1, la articolul 4, după alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (4)—(8), cu următorul cuprins: „(4 ) Veniturile realizate de activitatea «Revista Obiectiv», provenite din încasările obținute ca urmare a activității desfășurate de revistă, donații, sponsorizări, constituie venituri proprii ale acesteia. (5) Cheltuielile curente și de capital necesare pentru realizarea activității «Revista Obiectiv» se finanțează din veniturile proprii. (6) Bugetul de venituri și cheltuieli al activității «Revista Obiectiv» și statul de funcții al acesteia se aprobă odată cu cele ale Inspecției Muncii, potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. (7) Excedentul anual realizat din execuția bugetului de venituri și cheltuieli se reportează în anul următor. (8) în relațiile contractuale activitatea «Revista Obiectiv» este reprezentată de persoanele autorizate ale Inspecției Muncii.” 8. în anexa nr. 1, la articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: „(4) Inspectorii șefi și inspectorii șefi adjuncți sunt inspectori de muncă.” 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 9. în anexa nr. 1, la articolul 11, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins: „(9) Măsurile speciale de protecție, condițiile și modul de realizare a acestora, precum și modalitatea de acordare a sprijinului financiar, prevăzute la alin. (8), se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.” 10. Anexa nr. 2 se modifică si se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, loan Nelu Botiș Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, Szakal Andras Zsolt Ministrul finanțelor publice, Gheorghe lalomițianu București, 15 septembrie 2010. Nr. 968.’ ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009) UNITĂȚILE care funcționează în subordinea Inspecției Muncii, respectiv activitățile care funcționează pe lângă Inspecția Muncii A. Unitățile care funcționează în subordinea Inspecției Muncii: 1. inspectoratele teritoriale de muncă 2. Centrul de Monitorizare a Unităților cu Risc Profesional —finanțat din venituri proprii 3. Centrul de Pregătire și Perfecționare Profesională al Inspecției Muncii — finanțat din venituri proprii. B. Activități care funcționează pe lângă Inspecția Muncii: — tipărirea și difuzarea publicației „Revista Obiectiv” — finanțată din venituri proprii. ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE Șl TURISMULUI ORDIN pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanțate în cadrul Programului operațional comun „România — Ucraina — Republica Moldova 2007—2013” Având în vedere prevederile art. 10 din Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 octombrie 2006 de stabilire a dispozițiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinătate și parteneriat, ale art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanțate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a dispozițiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinătate și parteneriat, ținând cont de prevederile art. 5 pct. II lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009, cu modificările și completările ulterioare, ministrul dezvoltării regionale și turismului emite următorul ordin: Art. 1. — Prezentul ordin aprobă categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanțate în cadrul Programului operațional comun „România — Ucraina — Republica Moldova 2007—2013”, denumit în continuare programul. Art. 2. — în sensul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație: a) cerere de finanțare — documentul elaborat de către solicitant cu scopul de a obține finanțare pentru implementarea activităților descrise, conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului; b) proiect — operațiunea descrisă în cererea de finanțare depusă în cadrul unui apel pentru propuneri de proiecte lansat de către Autoritatea comună de management, care îndeplinește MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 13 criteriile impuse de către Comitetul comun de monitorizare a programului și primește fonduri aferente programului; c) contract de finanțare — contractul încheiat între beneficiar, ca reprezentant al tuturor partenerilor în cadrul unui proiect, și Autoritatea comună de management pentru finanțarea din fonduri ENPI a unui proiect aprobat în cadrul programului; d) Ghidul solicitantului — documentul aprobat de Comitetul comun de monitorizare, care are ca scop furnizarea de informații necesare potențialilor solicitanți de finanțare în cadrul programului, în vederea elaborării cererilor de finanțare, precum și de informații privind procesul de selecție și contractare a proiectelor; e) beneficiar— persoana juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la program, care semnează un contract de finanțare nerambursabilă din fonduri ENPI cu Autoritatea comună de management și își asumă pe deplin față de aceasta responsabilitatea legală privind gestionarea financiară și implementarea proiectului; f) partener — persoana juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la program, care participă alături de beneficiar la inițierea și implementarea proiectului; g) beneficiar final — persoana juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la program, care va beneficia de rezultatul proiectului pe termen lung la nivelul societății sau al sectorului respectiv; h) asociat — persoana juridică, publică sau privată, care joacă un rol important în implementarea proiectului, dar care nu îndeplinește condițiile de eligibilitate prevăzute de Ghidul solicitantului și, ca urmare, nu poate beneficia de fonduri din finanțarea acestuia, cu excepția costurilor de călătorie și diurnă; i) acord de parteneriat — documentul legal semnat de beneficiar împreună cu toți partenerii dintr-un proiect, care detaliază drepturile și responsabilitățile acestora și creează cadrul pentru gestionarea și implementarea eficientă a proiectului. Art. 3. — (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate în cadrul programului se respectă reglementările prevăzute în legislația națională și comunitară în vigoare, precum și în Ghidul solicitantului. (2 ) Cheltuielile deja finanțate integral sau parțial prin alte instrumente financiare naționale, europene sau internaționale nu reprezintă cheltuieli eligibile. Art. 4. — (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoțite de facturi, în conformitate cu prevederile legislației naționale în vigoare, sau de alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerului, certificate și identificate. (2 ) în vederea certificării conformității cu originalul, beneficiarii/partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele originale. Art. 5. — (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie să fie: a) efectuate, plătite, certificate și declarate de către beneficiar/partener în perioada de implementare a proiectului, conform contractului de finanțare; b) prevăzute în bugetul proiectului, anexă la contractul de finanțare; c) necesare pentru implementarea proiectului; d) identificabile și verificabile, înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerilorîn conformitate cu legislația națională și procedura aplicată; e) rezonabile, justificate și în conformitate cu principiile managementului financiar eficient; f) efectuate în aria eligibilă a programului. (2) Prin excepție, sunt eligibile și următoarele cheltuieli: a) cheltuielile pentru raportul final și evaluarea proiectului, indiferent de data plății efective, cu respectarea perioadei de execuție a programului, precum și cheltuielile generate de procedurile de achiziție derulate conform dispozițiilor anexei IV la contractul de finanțare, inclusiv cele demarate înainte de data începerii implementării proiectului, cu condiția încheierii contractelor și a plății efective în cursul perioadei de implementare și realizării procedurilor conform dispozițiilor anexei IV la contractul de finanțare; b) cheltuielile ocazionate de deplasarea la sediul organismelor implicate în gestionarea programului, precum și cheltuielile ocazionate de deplasări în afara ariei programului, dacă sunt menționate explicit și justificate în contractul de finanțare. Art. 6. — Cheltuielile eligibile pentru proiectele derulate în cadrul programului sunt cele ocazionate de activitățile privind implementarea proiectului, managementul și coordonarea acestuia, comunicarea și diseminarea obiectivelor și rezultatelor proiectului. Art. 7. — (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, conform contractului de finanțare, inclusiv contribuțiile aferente acestora plătite de către angajat și angajator conform prevederilor legale în vigoare. (2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat al beneficiarului sau partenerului, cu contract individual de muncă sau act administrativ de numire în funcția publică, pe durată nedeterminată sau determinată, cu fracțiune de normă ori cu normă întreagă de lucru, implicat în implementarea proiectului, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea. Plafoanele salariilor angajaților în proiect nu trebuie să depășească nivelul practicat pentru funcția respectivă în organizația beneficiară sau parteneră, după caz. (3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), salariul va fi cel practicat în domeniu pentru funcții similare, când funcția respectivă nu figura anterior în statul de funcții al persoanei juridice. (4) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiționale aferente valabile pe toată durata de implementare a proiectului și/sau în actul administrativ de numire în funcția publică, precum și în actele de modificare a actului administrativ de numire în funcția publică și contribuțiile aferente menționate la alin. (1). (5) Salariul tarifar/de bază, sporurile permanente, orele suplimentare, concediile de odihnă și medicale, precum și contribuțiile menționate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul efectiv lucrat pentru implementarea activităților din cadrul proiectului, conform prevederilor legislației naționale în vigoare, și vor fi susținute de fișele de post, fișele de pontaj, din care să rezulte timpul de lucru total și timpul alocat implementării activităților din cadrul proiectului, statele de salarii, ordinele de plată, extrasele de cont, declarația salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului și alte documente justificative, după caz. (6) Cheltuielile de personal prevăzute la alin. (1) se decontează conform contractului de muncă/actului administrativ de numire și/sau proporțional cu procentul prevăzut în fișa postului/fișa de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, aferent atribuțiilor specifice gestionării proiectului. (7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăși durata maximă legală a timpului de muncă, conform prevederilor legislației naționale în vigoare. (8) în situația în care beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat pentru a executa sarcini din proiect, pot fi contractați experți externi, cu încadrarea cheltuielilor în linia bugetară corespunzătoare expertizei externe și serviciilor. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 Art. 8. — (1) Sunt considerate eligibile: a) cheltuielile pentru deplasarea în țară și în străinătate pentru personalul beneficiarului/partenerului implicat în proiect care efectuează deplasări în scopul implementării proiectului, pentru participarea la întâlniri, seminare, conferințe, alte evenimente specifice proiectului, în aria de eligibilitate a programului, sau la sediul organismelor implicate în gestionarea programului; b) cheltuielile de deplasare efectuate pentru deplasări în afara ariei programului, dacă sunt menționate explicit și justificate în contractul de finanțare și sunt efectuate pentru implementarea proiectului; c) cheltuielile pentru deplasarea personalului asociaților și al beneficiarilor finali. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ următoarele costuri: de transport, de cazare și de diurnă, în conformitate cu legislația în vigoare, precum și asigurare medicală și vize. (3) Pentru asigurarea transportului și cazării trebuie să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislația națională în vigoare. (4) Pentru personalul care lucrează în autoritățile și instituțiile publice, precum și din unitățile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile menționate la alin. (3) vor respecta condițiile și plafoanele impuse de legislația națională aplicabilă instituțiilor publice. (5) Pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele prevăzute la alin. (4), cheltuielile menționate la alin. (3) vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii și nu vor depăși plafoanele de la data semnării contractului publicate de Comisia Europeană la adresa web: http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/ per_diems/index_en.htm (6) Cheltuielile de transport, cazare și diurnă pentru experții externi vor fi încadrate în linia bugetară corespunzătoare expertizei externe și serviciilor. (7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să mai fie incluse în altă linie bugetară. Art. 9. — (1) Următoarele categorii de cheltuieli aferente lucrărilor de investiții sunt eligibile numai pentru proiectele realizate în cadrul priorităților 1 „Către o economie mai competitivă a zonei de frontieră” și 2 „Mediul și pregătirea pentru situații de urgență”, astfel: a) cheltuieli pentru obținerea terenului și a clădirilor; b) cheltuieli pentru pregătirea amplasamentului; c) cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului; d) cheltuieli cu studiile de teren; e) cheltuieli pentru obținerea de avize, acorduri, autorizații; f) cheltuieli de proiectare și inginerie; g) cheltuieli pentru investiția de bază; h) cheltuieli pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor. (2) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. a) le includ pe cele efectuate pentru cumpărarea/închirierea de terenuri, cumpărarea/închirierea de clădiri, plata concesiunii (redevenței) pe durata realizării lucrărilor și, după caz, schimbarea regimului juridic al terenului și/sau al clădirilor, scoaterea temporară sau definitivă din circuitul agricol a terenului, cheltuieli notariale. (3) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. b) le includ pe cele ocazionate de orice lucrări care au ca scop pregătirea amplasamentului pentru derularea proiectului — dezasamblări, defrișări, curățarea locației, evacuări ale materialelor rezultate, devieri ale rețelelor de utilități din amplasament, drenaje, epuismente, devieri de cursuri de apă, lucrări pentru amenajarea spațiilor pentru muncitori și echipamente, garduri de protecție, dezafectări locale de căi de comunicație sau construcție, realizarea de căi de acces, întreruperi temporare ori devieri ale căilor de transport, marcaje de trafic pentru zonele în care se execută lucrări etc. (4) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. c) au în vedere asigurarea cu utilitățile necesare funcționării obiectivului de investiții, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații, drumuri de acces, salubrizare, instalații de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., rețele de comunicații electronice și alte tipuri de instalații impuse de destinația obiectivului investiției, precum și cheltuielile aferente racordării la rețelele de utilități. (5) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. d) includ cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice și de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiție. (6) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. e) sunt ocazionate de: a) obținerea/prelungirea valabilității certificatului de urbanism; b) obținerea/prelungirea valabilității autorizației de constru i re/desf i i nțare; c) obținerea avizelor și acordurilor pentru racorduri și branșamente la rețele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc.; d) obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă; e) întocmirea documentației, obținerea numărului cadastral provizoriu și înregistrarea terenului în cartea funciară; f) obținerea acordului de mediu; g) obținerea avizului P.S.I.; h) alte avize, acorduri și autorizații necesare proiectului. (7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. f) sunt ocazionate de: a) elaborarea tuturor fazelor de proiectare — studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic și detalii de execuție, pentru verificarea tehnică a proiectării și pentru elaborarea certificatului de performanță energetică a clădirii, precum și pentru elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție, respectiv documentații care stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentații urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic, cu condiția ca acestea să se refere la investiția de bază; b) expertizarea tehnică pentru lucrările de intervenții la construcții existente sau pentru continuarea lucrărilor la obiective începute și neterminate, cu condiția ca aceste clădiri să facă parte integrantă și inseparabilă din rezultatul operațiunii; c) efectuarea auditului energetic pentru lucrările de creștere a performanței energetice a clădirilor ca urmare a modernizărilor/reabilitărilor; d) asistența tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuție a lucrărilor, în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului; e) plata diriginților de șantier, desemnați de autoritatea contractantă, autorizați conform prevederilor legale pentru verificarea execuției lucrărilor de construcții și instalații: (8) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. g) includ cheltuielile pentru: a) construcții și utilități precum: construcție, consolidare, reabilitare, modernizare de clădiri, drumuri, căi ferate, poduri, puncte de trecere a frontierei; acestea pot include drumuri de acces, parcări amenajate, garduri, marcaje și semnale luminoase de trafic, sisteme de alimentare cu apă și canalizare, sisteme de purificare a apei, colectarea apelor uzate, sisteme de drenare a apei, dragări de canale navigabile, îndiguiri, platforme, poduri pietonale, facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități, lucrări de realizare și modernizare a depozitelor pentru deșeuri și neutralizarea deșeurilor toxice; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 15 b) lucrări pentru îmbunătățirea controlului asupra inundațiilor prin terasamente și pentru protejarea malurilor apelor curgătoare împotriva eroziunii, prevenirea efectelor secetei, restaurarea zonelor umede, gestionarea albiilor râurilor, alte cheltuieli privind managementul apelor, reabilitarea ariilor poluate, amenajări în scopul protecției mediului, incluzând reciclare, conservare, regenerare și restaurare, realizarea de construcții noi sau refacerea/renovarea celor existente efectuate în scopul reducerii poluării, lucrărilor de combatere a eroziunii solului și alunecărilor de teren. (9) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. h) includ sumele aferente pentru plantare de copaci, reamenajare spații verzi, reintroducerea în circuitul agricol a suprafețelor scoase temporar din uz. (10) în mod excepțional, cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt eligibile în limita a 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile numai în cazul în care sunt necesare pentru implementarea directă a proiectului, iar dreptul de proprietate este transferat beneficiarilor finali și/sau partenerilor locali cel mai târziu la finalul proiectului. Art. 10. — (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziționarea și închirierea echipamentelor și bunurilor, numai cu respectarea următoarelor condiții: a) echipamentele achiziționate/închiriate să nu fie depășite din punct de vedere tehnic și moral; b) să fie necesare și folosite exclusiv pentru implementarea proiectului; c) să îndeplinească condițiile cerute prin proiect; d) să corespundă prețurilor practicate în mod uzual pe piață; e) să respecte principiul eficienței economice, energetice și al impactului negativ redus asupra mediul înconjurător, precum și prevederile legale în vigoare în domeniul achizițiilor publice. (2) Următoarele categorii de cheltuieli privind achiziționarea echipamentelor și bunurilor sunt considerate eligibile: a) cheltuieli pentru achiziționarea de computere, laptopuri, mobilier de birou, precum și alte bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar, precum: mobilier, dotări P.S.I., dotări privind protecția muncii etc.; b) cheltuielile pentru achiziționarea de echipamente speciale necesare implementării proiectului: echipamente pentru managementul deșeurilor, echipamente pentru intervenții comune în cazuri de urgență, echipamente pentru cercetare necesare pentru desfășurarea activităților proiectului, echipamente de măsură specifice, echipamente de laborator, utilaje și echipamente tehnologice, echipamente pentru monitorizarea, armonizarea și pentru managementul comun al traficului transfrontalier, echipamente pentru persoanele cu dizabilități, sisteme de alertă în cazul condițiilor meteorologice nefavorabile, panouri de informare și semnalizatoare electronice bilingve sau multilingve, vehicule de intervenție speciale pentru gestionarea traficului, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale etc.; c) cheltuielile pentru asamblarea și montajul utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora; d) cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor care nu necesită montaj, precum și a echipamentelor de transport tehnologic; e) cheltuielile aferente achiziționării sau închirierii de vehicule; în cazul închirierii în scopul asigurării deplasării participanților la evenimentele organizate în cadrul proiectului, capacitatea vehiculelor se justifică prin lista persoanelor invitate să participe la eveniment; f) cheltuieli pentru achiziționarea de piese de schimb, componente, echipamente pentru mașini, unelte și utilaje; g) cheltuielile pentru serviciile de întreținere și reparații echipamente și autoturisme; h) cheltuielile cu achiziționarea activelor necorporale: drepturi referitoare la brevete, licențe, know-how sau cunoștințe tehnice nebrevetate. Art. 11. — (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile directe cu spațiul de birouri destinat exclusiv proiectului. (2) în categoria cheltuielilor directe cu spațiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse costurile pentru: chiria locației unde se desfășoară activitățile proiectului, închiriată special în acest scop, asigurarea utilităților precum apă curentă, canalizare, salubritate, energie electrică și termică, gaze naturale, corespunzătoare suprafeței utilizate pentru activitățile proiectului, precum și cheltuieli pentru consumabile și birotică, multiplicare și fotocopiere, servicii poștale și de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru implementarea proiectului. (3) Cheltuielile directe se justifică prin contracte și facturi sau alte documente cu valoare contabilă echivalentă. Art. 12. — (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru expertiză și servicii externe, cu respectarea următoarelor condiții cumulative: a) costurile cu expertiza externă sunt rezonabile și determinate de gradul de complexitate al lucrărilor efectuate; b) partenerii în proiect nu pot fi furnizori de servicii în contractele de servicii de expertiză externă. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile privind expertiza externă și serviciile sunt următoarele: a) cheltuieli pentru expertiză profesională pentru elaborarea de studii și cercetări, servicii de consultanță la elaborarea studiilor de piață, studiilor de evaluare, consultanță juridică etc.; b) cheltuieli pentru experți în managementul proiectului, asistenți, manageri financiari etc., în cazul în care beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat să îndeplinească activitățile sale din proiect sau activitățile realizate în comun în cadrul proiectului așa cum sunt prevăzute în contractul de finanțare; c) cheltuieli pentru organizarea de evenimente și festivaluri culturale, evenimente media comune, târguri și expoziții, sesiuni de pregătire profesională și activități educaționale și sociale, schimburi de experiență și bune practici, seminarii, ateliere de lucru, crearea de rețele de comunicare între comunități și grupuri profesionale, tabere ecologice, realizarea de campanii de informare și conștientizare, inclusiv întărirea identității regionale, monitorizarea sănătății publice; d) cheltuielile privind informarea și publicitatea pentru proiect, în care se includ: cheltuielile pentru panouri publicitare, afișe, broșuri, pliante, reclame media, alte materiale promoționale, campanii media, evenimente de informare, conferințe de presă, conform Manualului de identitate vizuală a programului și prevederilor acordului încheiat între parteneri și beneficiar, respectiv ale contractului încheiat între beneficiar și autoritatea comună de management; e) cheltuielile pentru organizarea procedurilor de achiziție, care includ cheltuielile aferente asistenței/consultanței juridice, în scopul elaborării documentației de atribuire și/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor de achiziție publică, publicarea anunțurilor de intenție, de participare și de atribuire a contractelor, corespondență prin poștă, fax, în legătură cu procedurile de achiziție publică; f) cheltuieli pentru servicii de traducere și interpretariat, inclusiv traducerea documentelor elaborate, în concordanță cu obiectivele proiectului supus finanțării; g) cheltuieli pentru servicii IT & C, mentenanță și reparații ale echipamentelor IT, actualizare și dezvoltare a aplicațiilor IT, inclusiv soluții de securitate a acestora; h) cheltuieli pentru instruirea specializată a personalului operativ pentru utilizarea echipamentelor tehnologice, dacă nu este inclusă în prețul de achiziție al echipamentelor; 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 654/22.IX.2010 i) cheltuieli pentru transportul de materiale, mobilier și echipamente, dacă nu este inclus în prețul achiziției; j) cheltuieli pentru elaborarea de studii de impact asupra mediului, proiecte-pilot, strategii, planuri comune și alte materiale necesare realizării obiectului proiectului; k) cheltuieli privind crearea și facilitarea accesului întreprinzătorilor la informații, baze de date și infrastructura mediului de afaceri; I) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spațiilor aferente centrelor de informare, pregătire și instruire profesională, a celor destinate târgurilor și expozițiilor; m) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spațiilor destinate activităților aferente managementului proiectului; n) cheltuieli privind serviciile de consultanță pentru proiectele de investiții din cadrul priorităților 1 și 2, altele decât cele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. f). (3) Cheltuielile legate de organizarea de evenimente în cadrul proiectului, precum servicii de catering, închirierea sălilor pentru evenimente și a echipamentelor necesare derulării acestora, tipărirea materialelor pentru eveniment, se justifică pe baza documentelor de plată și a listelor de invitați la eveniment. Art. 13. — Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc comisioanele pentru tranzacții financiare, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea și administrarea conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanțiilor furnizate de bănci sau alte instituții financiare în cazul în care astfel de garanții sunt cerute de legislația națională sau comunitară, taxele notariale și pentru consultanță juridică, asigurările obligatorii conform prevederilor legislației naționale aplicabile, dacă sunt direct legate de proiect și necesare pentru implementarea acestuia. Art. 14. — Taxa pe valoarea adăugată este considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiții: a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace prevăzute de legislația națională; b) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile. Art. 15. — (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile diverse și neprevăzute, în limita a maximum 5% din cheltuielile eligibile ale proiectului, dacă sunt justificate prin documente corespunzătoare și dacă îndeplinesc condițiile de eligibilitate corespunzătoare categoriei din care fac parte, în condițiile prezentului ordin. (2) Cheltuielile stipulate la alin. (1) pot fi efectuate numai cu aprobarea prealabilă a autorității comune de management. Art. 16. — (1) Un procent fix care nu depășește 7% din totalul costurilor direct eligibile ale proiectului poate fi solicitat ca și cheltuieli indirecte pentru a acoperi cheltuielile administrative suportate de către beneficiar pentru implementarea proiectului. (2) Cheltuielile indirecte pot fi pentru energie termică, electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale, pază, telefon, fax, servicii poștale, curierat rapid și internet, consumabile și rechizite, chirii sau alte cheltuieli administrative relevante în implementarea proiectului și care pot fi repartizate proiectului. (3) Suma forfetară alocată pentru costuri indirecte nu trebuie să fie justificată prin documente contabile. Art. 17. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul dezvoltării regionale și turismului, Gheorghe Nastasia, secretar general București, 14 aprilie 2010. Nr. 1.294. Cristina-Gabriela F. Popescu Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locația: București EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’,71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 446403 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654/22.IX.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495