MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEAI Anul 178 (XXII) — Nr. 627 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luⁿⁱ’ ⁶ septembrie 2010 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 885. — Hotărâre privind organizarea și funcționarea Unității Executive a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților........................... 2-3 905. — Hotărâre privind stabilirea fructelor distribuite, a perioadei și frecvenței distribuției, a limitei valorii zilnice/elev și a măsurilor adiacente distribuției de fructe, a bugetului aferent acestora, precum și a modalității de implementare efectivă și de gestionare la nivelul administrației publice, în cadrul Programului de încurajare a consumului de fructe în școli în anul școlar 2010—2011 ............................................... 3-6 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 168/2.039. — Ordin al ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice pentru completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor.... 7 185. — Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale privind modificarea anexei nr. 7 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 445/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional pentru Piața Produselor Agricole și Alimentare și a metodologiilor de colectare, prelucrare, interpretare și difuzare a datelor statistice ......................................... 8-9 Nr. Pagina ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA 168. — Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari.......... 10-14 169. — Hotărâre privind aprobarea Procedurilor pentru aplicarea art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010...................................... 14-15 ACTE ALE AUTORITĂȚII ELECTORALE PERMANENTE 12. — Lista partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și a candidaților independenți participanți la alegerile parțiale din 22 august 2010 care au depus raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform art. 38 alin. (1¹) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările și completările ulterioare, pentru alegerile locale parțiale desfășurate conform Hotărârii Guvernului nr. 705/2010 privind stabilirea datei alegerilor parțiale pentru alegerea autorităților administrației publice locale în unele circumscripții electorale............................................. 16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind organizarea și funcționarea Unității Executive a Consiliului Național al Calificărilor si al Formării Profesionale a Adultilor în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul educației și cercetării, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — (1) Se organizează și funcționează Unitatea Executivă a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților — UECNCFPA, denumită în continuare Unitate Executivă, instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. (2) Sediul Unității Executive este în municipiul București, piața Valter Mărăcineanu nr. 1—3, sectorul 1. Art. 2. — Unitatea Executivă asigură condițiile juridice, tehnice, economice, financiare și logistice pentru funcționarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților ca autoritate națională pentru calificări. Art. 3. — în îndeplinirea atribuțiilor sale, Unitatea Executivă poate: a) să alcătuiască, pe baza unei metodologii transparente și folosind criterii de competență și competitivitate, propriul registru de experți pentru elaborarea, gestionarea și actualizarea periodică a cadrului național al calificărilor, precum și a calificărilor, pe care îl supune avizării Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților; b) să solicite autorităților, instituțiilor publice și furnizorilor de formare profesională informații, date statistice și studii elaborate în domeniul său de activitate, aceștia având obligația de a i le pune la dispoziție. Art. 4. — Unitatea Executivă îndeplinește următoarele atribuții și desfășoară următoarele activități, în sprijinirea și cu aprobarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, pentru îndeplinirea misiunilor acestuia: a) elaborează metodologii, instrumente și proceduri pentru dezvoltarea și actualizarea cadrului național al calificărilor; b) elaborează criterii și proceduri unitare pentru dezvoltarea, actualizarea și validarea calificărilor; c) elaborează criterii și proceduri unitare pentru certificarea și recunoașterea calificărilor; d) asigură realizarea tehnică și actualizarea Registrului național al calificărilor; e) elaborează instrumente și proceduri privind înscrierea calificărilor în Registrul național al calificărilor; f) elaborează metodologii, instrumente și proceduri pentru corelarea sistemului național al calificărilor cu instrumentele existente la nivel european și internațional în domeniul calificărilor; g) elaborează criterii și proceduri unitare pentru elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale; h) avizează standardele ocupaționale noi și actualizate, pe care le prezintă spre aprobare Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților; i) organizează procesul de autorizare a furnizorilor și programelor de formare profesională a adulților; j) elaborează metodologii, instrumente și proceduri pentru asigurarea calității programelor de formare profesională a adulților; k) organizează procesul de autorizare a centrelor de evaluare a competențelor profesionale și de certificare a evaluatorilor de competențe profesionale; I) elaborează metodologii, instrumente și proceduri pentru validarea rezultatelor învățării dobândite în contexte nonformale și informale; m) colectează informații și date privind participarea adulților la programele de formare profesională și la inserția pe piața muncii a persoanelor care au finalizat programe de formare profesională; n) dezvoltă și actualizează baze de date privind standardele ocupaționale, furnizorii de formare profesională autorizați, centre de evaluare a competențelor profesionale autorizate și evaluatorii de competențe profesionale certificați; o) pune în aplicare politicile și strategiile de dezvoltare ale Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului; p) publică manuale, ghiduri de bune practici, studii, buletine informative, precum și alte lucrări în domeniul calificărilor, al formării profesionale continue și în alte domenii conexe; q) concepe și implementează programe și proiecte naționale sau internaționale pentru îndeplinirea misiunilor sale și participă la derularea unor programe sau proiecte finanțate din fondurile structurale sau de coeziune ale Uniunii Europene; r) desfășoară activități de transfer de cunoștințe, formare, consultanță și asistență tehnică în domeniul său de activitate; s) administrează și gestionează resursele financiare alocate de la bugetul de stat; ș) elaborează rapoarte de autoevaluare a calității propriei activități în vederea pregătirii evaluării externe; t) publică anual raportul de activitate; ț) elaborează, verifică, conformează pentru legalitate și avizează pentru conformitate documentele care vor fi prezentate pe ordinea de zi a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților. Art. 5. — Unitatea Executivă exercită și alte atribuții și activități specifice domeniului său de activitate, care se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare, cu aprobarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților. Art. 6. — (1) Unitatea Executivă este condusă de un director general, numit prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, pe bază de concurs organizat în condițiile legii. Directorul general are calitatea de ordonator terțiar de credite pentru Unitatea Executivă. (2) Unitatea Executivă are un număr maxim de 70 de posturi, care se încadrează în numărul total de posturi aprobate pentru unitățile de învățământ și cercetare care funcționează în subordinea și în coordonarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, finanțate de la bugetul de stat. (3) Unitatea Executivă folosește colaboratori externi și experți în domeniul său de activitate, remunerați conform legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 627/6.IX.2010 3 Art. 7. — Salarizarea personalului Unității Executive se face în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare pentru instituțiile publice centrale. Art. 8. — (1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Unității Executive se asigură integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. (2 ) Unitatea Executivă poate contribui, din bugetul propriu, cu o cotă-parte la proiectele din cadrul programelor europene și internaționale acordate României, în conformitate cu cerințele acestora. Art. 9. — Structura organizatorică, statul de funcții și Regulamentul de organizare și funcționare ale Unității Executive se aprobă prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, la propunerea Unității Executive, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Art. 10. — (1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor sale, Unitatea Executivă preia toate drepturile și obligațiile care decurg din acte administrative, contracte, convenții, proiecte finanțate din fonduri naționale și externe, înțelegeri, protocoale, memorandumuri și acorduri, litigii și din orice alte acte care produc efecte juridice ale secretariatului tehnic al Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților, precum și ale Agenției Naționale pentru Calificările din învățământul Superior și Parteneriat cu Mediul Economic și Social —ACPART. (2 ) Structurile de personal, patrimoniul aferent, infrastructura logistică, baza de date și arhiva, precum și celelalte drepturi și obligații ce decurg din aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul educației și cercetării se preiau pe bază de protocol de predare-preluare, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Viceprim-ministru, Marko Bela Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan p. Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat București, 18 august 2010. Nr. 885.’ GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind stabilirea fructelor distribuite, a perioadei și frecvenței distribuției, a limitei valorii zilnice/elev și a măsurilor adiacente distribuției de fructe, a bugetului aferent acestora, precum și a modalității de implementare efectivă și de gestionare la nivelul administrației publice, în cadrul Programului de încurajare a consumului de fructe în scoli în anul școlar 2010—2011 J 9 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 1 alin. (2) și (5) și al art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în școli, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Pentru anul școlar 2010—2011 se vor acorda gratuit mere, în limita valorii zilnice de 0,3 lei/elev, pentru o perioadă de maximum 93 de zile de școlarizare, începând cu data de 1 noiembrie 2010. Art. 2. — (1) Măsurile adiacente distribuției de mere în anul școlar 2010—2011 sunt următoarele: a) organizarea de vizite la ferme pomicole sau legumicole, la stațiuni de cercetare pomicolă sau legumicolă, la zilele recoltei, expoziții, târguri ori alte evenimente și/sau activități similare; b) organizarea de concursuri tematice cu premii ca modalități practice educative care să contribuie la dezvoltarea competențelor elevilor și prin activități de grădinărit; c) realizarea de broșuri sau de materiale didactice al căror scop este cunoașterea beneficiilor consumului de fructe și legume proaspete. (2) Sumele necesare implementării măsurilor adiacente prevăzute la alin. (1) se suportă din bugetele locale ale județelor, sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată și nu vor putea depăși 10% din fondurile alocate consiliilor județene, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, pentru acordarea gratuită a merelor, așa 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 cum sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. (3) Măsurile adiacente prevăzute la alin. (1) care se implementează în anul 2010 se suportă din bugetul programului de încurajare a consumului de fructe în școli, aprobat conform art. 2 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în școli, și cele aferente anului 2011 se suportă din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate prin legea bugetului de stat pe anul 2011. (4) Consiliile județene și/sau consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, optează, în funcție de preferințe și buget, pentru măsurile adiacente pe care le vor implementa și vor pune în aplicare în mod obligatoriu cel puțin una dintre măsurile adiacente prevăzute la alin. (1). (5) Consiliile județene și/sau consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, și unitățile școlare vor lua măsurile necesare astfel încât elevii prezenți la cursuri să beneficieze de implementarea măsurilor adiacente prevăzute la alin. (1). (6) Consiliile județene și/sau consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, sunt responsabile de implementarea măsurilor adiacente prevăzute la alin. (1) și, respectiv, de organizarea procedurilor de achiziție publică, desemnarea câștigătorilor, încheierea contractelor cu furnizorii sau prestatorii, monitorizarea și controlul implementării măsurilor adiacente prevăzute la alin. (1). (7) Consiliile județene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, vor recupera de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, sumele plătite pentru implementarea măsurilor adiacente, pe care le virează la bugetul de stat. (8) în funcție de specificul măsurilor adiacente pe care le vor implementa, consiliile județene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, vor beneficia de asistență din partea inspectoratelor școlare județene, respectiv a Inspectoratului Școlar al Municipiului București și/sau a direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București și/sau din partea direcțiilor pentru agricultură și dezvoltare rurală, conform prevederilor legale în vigoare. (9) Consiliile județene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și, respectiv, ale comunelor, orașelor și municipiilor, după caz, au obligația informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu privire la măsurile adiacente prevăzute la alin. (1) implementate. Art. 3. — (1) Finanțarea sumelor aprobate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, care reprezintă sprijinul financiar pentru implementarea măsurilor adiacente prevăzute la art. (2) alin. (1), se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, de la titlul „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile post-aderare”, articolul „Programe din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA)”, reprezentând contribuție publică națională totală. (2) în privința măsurilor adiacente prevăzute la art. (2) alin. (1), Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură are atribuțiile prevăzute la art. 12 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2010. Art. 4. — (1) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, este autoritatea națională responsabilă pentru asigurarea evaluării programului. (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură este responsabilă de organizarea procedurii de achiziție publică pentru realizarea de către un evaluator independent a exercițiului de evaluare prevăzut la alin. (1). (3) Sumele alocate pentru evaluarea programului nu vor putea depăși 10% din plafonul alocat României de către Uniunea Europeană prin Decizia Comisiei din 29 aprilie 2010 privind repartizarea definitivă a ajutoarelor Uniunii Europene între statele membre în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe în școli, pentru perioada cuprinsă între 1 august 2010 și 31 iulie 2011. (4) în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va emite un ordin prin care se vor stabili indicatorii de evaluare a programului aferentă perioadei 15 septembrie 2010—15 iunie 2011 și obligațiile evaluatorului. (5) Fondurile necesare realizării evaluării prevăzute la alin. (1) se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, reprezentând sprijin financiar aferent Fondului european de garantare agricolă. Art. 5. — (1) Sumele necesare pentru implementarea Programului de încurajare a consumului de fructe în școli în anul școlar 2010—2011, aferente acordării drepturilor menționate la art. 1 și realizării măsurilor adiacente prevăzute la art. 2 alin. (1), sunt prevăzute în anexă. (2) în situația în care fondurile necesare pentru distribuția merelor și/sau implementarea măsurilor adiacente prevăzute la art. 2 alin. (1) nu sunt disponibile în anul 2010, prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu luna ianuarie 2011, din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru anul 2011. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Bogdan Mănoiu Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 25 august 2010. Nr. 905.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 627/6.IX.2010 5 *) Anexa este reprodusă în facsimil. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 627/6.IX.2010 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 7 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE Nr. 168 din 28 iulie 2010 Nr. 2.039 din 28 iulie 2010 ORDIN pentru completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor Având în vedere prevederile art. 156³ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, ministrul administrației și internelor și ministrul finanțelor publice emit următorul ordin: Art. I. — La articolul 7 din Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 1.501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 21 noiembrie 2006, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1¹) și (1²), cu următorul cuprins: „(1¹) Serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor competent verifică dacă din documentele prevăzute la alin. (1) rezultă că persoana care solicită înmatricularea a realizat achiziția intracomunitară a vehiculului, în sensul titlului VI din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. în acest caz, serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor competent verifică pe cale informatică dacă persoana care solicită înmatricularea mijlocului de transport achiziționat din alt stat membru al Uniunii Europene este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, situație în care nu mai este necesară prezentarea altor documente. Verificarea pe cale informatică se realizează în condiții stabilite prin protocol încheiat între Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. (1 ²) Dacă persoana care a realizat achiziția intracomunitară a mijlocului de transport și solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1) aceasta trebuie să depună, după caz: a) formularul «Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport noi», prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.128/2009 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor «Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport noi» și «Certificat», precum și a procedurii de eliberare a acestora, dacă mijlocul de transport este nou în sensul titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare; sau b) formularul «Certificat», prevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.128/2009, dacă mijlocul de transport nu este nou în sensul titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare.” Art. II. — Prevederile prezentului ordin intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. III. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 MINISTERUL AGRICULTURII Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN privind modificarea anexei nr. 7 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 445/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional pentru Piața Produselor Agricole și Alimentare și a metodologiilor de colectare, prelucrare, interpretare și difuzare a datelor statistice Văzând Raportul Comitetului Comunitar de Inspecție cu privire la aplicarea grilei de clasificare a carcaselor de bovine, transmis după vizita efectuată în octombrie 2009, Adresa nr. 79 din 16 august 2010, transmisă de către Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și Referatul de aprobare al Direcției generale politici agricole nr. 74.074 din 27 august 2010, ținând cont de prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.249/2008 al Comisiei din 10 decembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a grilelor comunitare de clasificare a carcaselor de bovine, porcine și ovine și privind raportarea prețurilor acestora, având în vedere prevederile art. 2, 7 și 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional pentru Piața Produselor Agricole și Alimentare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 24/2009, în temeiul art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și a unor structuri aflate în subordinea acestuia, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite următorul ordin: Art. I. — Anexa nr. 7 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 445/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional pentru Piața Produselor Agricole și Alimentare și a metodologiilor de colectare, prelucrare, interpretare și difuzare a datelor statistice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 564 din 25 iulie 2008, se modifică după cum urmează: 1 . La punctul 3 subpunctul 3.1 litera b), a doua liniuță va avea următorul cuprins: „— din ferma sau fermele proprie/proprii a/ale abatorului — să prezinte clasificatorului avizul de însoțire a mărfii în care este înregistrat prețul, acesta fiind prețul mediu plătit de abator, în săptămâna precedentă, pentru bovinele sacrificate, provenite din tranzacțiile comerciale și ale căror carcase au fost de categorie și clasă echivalente cu cele provenite din ferma sau fermele proprie/proprii a/ale abatorului. Pentru cazurile în care în abator nu există tranzacții comerciale cu bovine pentru sacrificare, prețul înregistrat pe avizul de însoțire a mărfii, pentru bovinele provenite din ferma sau fermele proprie/proprii a/ale abatorului, este prețul mediu al carcaselor de categorie și clasă echivalente din ultima comunicare săptămânală de pe site-ul www.ccceurop.ro, la pagina «Rezultate operative clasificare», secțiunea «Informații de piață»;”. 2 . La punctul 3 subpunctul 3.1, literele d) și e) vor avea următorul cuprins: , ,d) de a păstra în arhiva proprie timp de 4 ani, arhivate cronologic, seturi de documente pentru toate carcasele de bovine clasificate, pe care le va pune la dispoziția inspecției de clasificare din România, reprezentantului Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine și Inspecției comunitare. Setul de documente cuprinde: — factură fiscală pentru persoane juridice sau borderou de achiziție pentru persoane fizice, în cazul animalelor care provin din tranzacții comerciale; — document care atestă efectuarea plății bovinelor, în cazul animalelor care provin din tranzacții comerciale; — aviz de însoțire a mărfii, în cazul animalelor care provin din ferma sau fermele proprie/proprii a/ale abatorului și din prestări de servicii; — copie a pașapoartelor bovinelor (pe suport hârtie sau scanate electronic); — raport de clasificare a carcaselor de bovine; e) de a transmite Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine, în fiecare an, până la 31 ianuarie, pentru anul precedent, informații despre cheltuielile de transport ocazionate de achiziția bovinelor, conform anexei la prezenta metodologie;”. 3. La punctul 3 subpunctul 3.2, literele c) și d) vor avea următorul cuprins: ,,c) de a raporta rezultatele clasificării și prețurile pentru carcasele a căror greutate caldă, înscrisă în raportul de clasificare, este egală sau mai mare cu 70 kg; d) de a introduce în Sistemul Informatic de Gestiune a Rezultatelor Activității de Clasificare (SIGRAC) fișierul conținând toate datele privind rezultatele clasificării carcaselor de bovine, inclusiv prețurile, de la toate abatoarele cu care au încheiat contracte de prestări de servicii, și de a-l transmite Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine, în fiecare zi de luni a săptămânii, până la ora 12,00, pentru perioada de referință cuprinsă între ziua de luni și ziua de duminică din săptămâna precedentă. în cazul în care în perioada de referință nu s-au efectuat activități de clasificare, se va notifica acest lucru prin SIGRAC. în cazuri excepționale, atunci când nu este posibil accesul la SIGRAC sau atunci când se solicită explicit de către Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine, se va transmite prin e-mail fișierul sau notificarea sus- menționate, după caz.” 4. La punctul 3 subpunctul 3.3, literele b) și h) vor avea următorul cuprins: ,,b) de a valida datele de clasificare și prețurile pentru carcasele de bovine adulte pentru întocmirea raportului săptămânal național de prețuri, care va cuprinde numai prețurile individuale, fiabile, ale carcaselor de bovine adulte care au format obiectul unei tranzacții comerciale între abator și furnizor, precum și prețurile fiabile ale carcaselor de bovine adulte provenite din ferma sau fermele proprie/proprii a/ale abatorului, prețuri care trebuie să reprezinte 30% din numărul total de bovine adulte sacrificate în România; h) de a comunica săptămânal prețul de piață al carcaselor de bovine pentru săptămâna precedentă pe site-ul www.ccceurop.ro, la pagina «Rezultate operative clasificare», secțiunea «Informații de piață».” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 9 5. La punctul 4, literele c) și d) vor avea următorul cuprins: ,,c) Clasificatorii independenți sau agențiile de clasificare răspund de corectitudinea înregistrării și transmiterii rezultatelor clasificării și a prețurilor. Acestea sunt transmise Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine sub forma unui fișier ale cărui structură și format sunt stabilite de aceasta. Fișierul menționat poate fi generat prin aplicația informatică SIGRAC, distribuită gratuit de către Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine. d) Clasificatorii independenți sau agențiile de clasificare, care utilizează și aplicații informatice proprii, sunt obligați să respecte structura și formatul fișierului stabilite de Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine prin aplicația informatică SIGRAC.” 6. La punctul 1, la litera d) a subpunctului 3.3 de la punctul 3 și la nota de după punctul 6, sintagma „Regulamentului (CE) nr. 295/1996” se înlocuiește cu sintagma „Regulamentului (CE) nr. 1.249/2008 al Comisiei din 10 decembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a grilelor comunitare de clasificare a carcaselor de bovine, porcine și ovine și privind raportarea prețurilor acestora. ” 7. Anexa la metodologie „Raport privind cheltuielile de transport*)” se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru București, 27 august 2010. Nr. 185.’ Denumire abator.................... ANEXĂ iAnexă la anexa nr. 7 la Ordinul nr. 445/2008) Nr..........din.......... RAPORT privind cheltuielile de transport*) pe anul..................... Cheltuieli de transport care nu sunt facturate direct furnizorilor Lei/kg carcasă sau lei/animal de bovine Cheltuieli medii de transport Procentul animalelor pentru care abatorul înregistrează cheltuieli de transport (aproximativ) Cheltuielile pentru transportul bovinelor trebuie înscrise în tabelul de mai sus. Cheltuielile trebuie să fie reprezentative și să corespundă cheltuielilor totale exprimate pe animal sau pe kg carcasă. Declar pe propria răspundere că datele înscrise în tabelul de mai sus sunt reale, complete, corecte și valabile, în caz contrar voi suporta rigorile prevederilor legale în vigoare privind falsul în declarații. NOTĂ: Conform prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional pentru Piața Produselor Agricole și Alimentare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 24/2009, „Declararea de către unitățile de raportare de date și informații neconforme cu realitatea, refuzul de declarare, refuzul de a prezenta persoanelor împuternicite din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale¹) documentele și evidențele necesare în vederea verificării realității datelor și informațiilor de piață, nedeclararea la termenele stabilite și în forma solicitată a datelor și informațiilor care fac obiectul SIPPAAconstituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.[...]” Numele reprezentantului abatorului care a completat formularul........................................... Semnătura și ștampila abatorului......................................................................... *) Se va transmite prin fax Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine și ovine până la 31 ianuarie, pentru anul precedent. ¹) Conform art. 16 alin. (2) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, denumirea „Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale” se înlocuiește cu denumirea „Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale”. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA CAMERAAUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA HOTĂRÂRE pentru aprobarea Normelor privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari în temeiul prevederilor: — art. 6 alin. (3) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, — art. 24 și 26 din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în ședința din data de 25 august 2010, hotărăște: Art. 1. — Se aprobă Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 139/2009 pentru aprobarea Normelor privind controlul calității activității de audit financiar și a serviciilor conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 11 mai 2009, se abrogă. Art. 3. — Departamentul de monitorizare și competență profesională va urmări punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1. Art. 4. — Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Ion Mihăilescu București, 25 august 2010. Nr. 168.’ ANEXĂ NORME privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Sub supravegherea Organismului de supraveghere publică a activității de audit financiar (Organismul de supraveghere publică), Camera Auditorilor Financiari din România (Camera) este autoritatea competentă pentru efectuarea de revizuiri în vederea asigurării calității serviciilor prestate de auditorii financiari, fiind abilitată să emită norme și proceduri de revizuire a calității activității de audit financiar, precum și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, potrivit legii. (2) Revizuirea calității activității de audit desfășurate de auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice și firme de audit active, se efectuează asupra: a) politicilor și procedurilor de revizuire a controlului calității, aplicate de auditorul financiar la nivelul firmei de audit și, respectiv, a misiunii, conform cerințelor art. 11 din ISQC 1; b) procedurilor stabilite de organismul profesional cu ocazia efectuării inspecțiilor de calitate, pentru activitățile prevăzute la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, constând în: — misiuni de audit financiar al situațiilor financiare anuale efectuate conform ISA; — misiuni de revizuire a situațiilor financiare; — alte misiuni de asigurare; și — alte misiuni și servicii profesionale, în conformitate cu standardele internaționale în domeniu și cu reglementările adoptate de Cameră (audit cu scop special, audit intern, efectuarea procedurilor convenite privind informațiile financiare, consultanță financiar-contabilă, pregătire profesională de specialitate în domeniu). Art. 2. — (1) Toți auditorii financiari membri ai Camerei, persoane fizice și firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calității, care este organizat potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare, ca un sistem independent și se desfășoară de către Departamentul de monitorizare și competență profesională (DMCP) din cadrul Camerei, sub supravegherea Organismului de supraveghere publică. ( 2) Resursele necesare funcționării sistemului de asigurare a calității organizat de Cameră (cheltuielile cu salariile, sporurile și stimulentele acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte cheltuieli materiale, inclusiv cele de capital) sunt asigurate de către Cameră, fiind prevăzute în bugetul anual de venituri și cheltuieli aprobat pentru DMCP. Art. 3. — (1) DMCP efectuează verificările pentru asigurarea calității prin inspectori principali, inspectori și asistenți inspectori, care au calitatea de salariați în cadrul aparatului executiv al Camerei, selectați pe următoarele criterii: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 11 — să aibă pregătire profesională și experiență relevantă în auditul statutar și raportarea financiară; — să aibă pregătire specifică cu privire la efectuarea de inspecții de calitate; — să nu le fie afectată independența și să nu se afle în conflict de interese cu auditorul financiar/firma de audit inspectată. (2) Inspectorii care efectuează verificări de asigurare a calității semnează anual declarația de conformitate cu cerințele profesionale ale Camerei privind controlul calității auditului. De asemenea, cu ocazia primirii delegației de inspecție, declară dacă se află sau nu în una dintre situațiile de conflict de interese prevăzute de Codul etic al profesioniștilor contabili, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmează să efectueze inspecția calității. (3) Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de inspectori, precum și o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri ai profesiei. (4) Organismul de supraveghere publică are dreptul de a participa la inspecții și de a avea acces la dosarele de inspecție, foile de lucru și alte documente relevante. CAPITOLUL II Programarea activității de inspecție a calității activității de audit Art. 4. — Programarea activității de inspecție desfășurată de către DMCP se realizează, în principal, pe baza următoarelor documente: a) situația auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice și firme de audit active, cărora Camera le-a acordat viza anuală de exercitare a profesiei; b) programul de inspecție trimestrial care prevede auditorii financiari a căror activitate urmează a fi revizuită pentru asigurarea calității, perioada supusă revizuirii, precum și echipele care efectuează inspecția. Art. 5. — DMCP întocmește și prezintă documentele prevăzute la art. 4 lit. b) Consiliului Camerei pentru a fi aprobate, urmând a fi transmise spre informare Organismului de supraveghere publică. Art. 6. — DMCP, în exercitarea atribuțiilor care îi revin conform Regulamentului de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare, are dreptul de a fi informat, pe baza evidențelor Departamentului de servicii pentru membri, asupra situației auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice și firme de audit active, cărora Camera le-a acordat viza anuală de exercitare a profesiei, precum și asupra tipurilor de angajamente desfășurate la entități de auditorii financiari, inclusiv a listei societăților de interes public ale căror situații financiare au fost auditate. Art. 7. — (1) DMCP va asigura cuprinderea auditorilor financiari în programele trimestriale de inspecție, astfel încât, de regulă, fiecare membru al Camerei care a primit autorizația de exercitare a profesiei să fie verificat o dată la 6 ani sau la 3 ani, în cazul auditorilor entităților de interes public, în condițiile stabilite prin regulament emis de Organismul de supraveghere publică conform prevederilor art. 31 alin. (2) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările și completările ulterioare. (2) Atunci când este necesară o expertiză și pentru a se asigura încadrarea în termenul de repetare a reviziilor pentru asigurarea calității activității auditorilor statutari și firmelor de audit ale entităților de interes public, la aceste inspecții pot participa, cu aprobarea Organismului de supraveghere publică, și experți care nu sunt inspectori, dar care acționează sub controlul unui inspector, cu respectarea condițiilor referitoare la independență. Art. 8. — (1) Prevederile programelor de inspecție vor fi comunicate, în scris, membrilor prevăzuți a fi inspectați, aceștia exprimându-și disponibilitatea în perioada propusă sau într-o altă perioadă care să nu depășească cu mai mult de două săptămâni perioada propusă. (2) Eventualele modificări în programele de inspecție trimestriale vor fi aduse la cunoștința Consiliului Camerei, în vederea informării Organismului de supraveghere publică, înainte de începerea inspecției la membrii respectivi sau imediat după aceea, în cazul primirii unor sarcini urgente. Art. 9. — Documentele de planificare a inspecțiilor trebuie întocmite și păstrate astfel încât să se asigure confidențialitatea obiectivelor inspecției. CAPITOLUL III Organizarea revizuirilor pentru asigurarea calității activității de audit Art. 10. — Revizuirile pentru asigurarea calității activității de audit și a activităților conexe se efectuează pe baza procedurile emise de Cameră, în ordinea și la datele prevăzute în programele de inspecție trimestriale. Art. 11. — Principalele obiective ale inspecției calității activității de audit financiar sunt următoarele: a) cunoașterea ariei de cuprindere a activității de audit financiar și a altor servicii profesionale, pe baza examinării conținutului scrisorilor de misiune/contractelor de prestări servicii, precum și a concordanței acestora cu Standardele internaționale de audit (ISA) sau cu standardele de audit intern ori alte standarde relevante, precum și cu normele și reglementările emise de Cameră și de Organismul de supraveghere publică; b) verificarea conformității activității desfășurate cu datele înscrise în cererea/declarația pentru obținerea autorizației de exercitare a profesiei; corectitudinea raportării veniturilor din activitatea de audit financiar, audit statutar, precum și alte servicii profesionale, a achitării integrale și la termen a cotizațiilor și a celorlalte obligații către Cameră; c) îndeplinirea obligațiilor cu privire la pregătirea continuă a auditorilor financiari, precum și la frecventarea cursurilor suplimentare pentru auditorii financiari monitorizați pentru rezultate nesatisfăcătoare; d) verificarea implementării de către firma de audit/auditorul financiar persoană fizică a unui sistem intern de control al calității conform ISQC 1 și ISA 220 pentru misiunile de audit al situațiilor financiare ale entităților cu care a încheiat contracte de prestări servicii sau alte misiuni efectuate în calitate de auditor financiar; e) evaluarea sistemului intern de asigurare a calității sub aspectul conformității cu ISA relevante și cu cerințele de independență prevăzute de Codul etic al profesioniștilor contabili; f) verificarea elaborării de către firmele de audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entitățile aflate sub supravegherea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, precum și a oricăror entități definite prin lege sau reglementări ca entități de interes public, a unor proceduri de revizuire a asigurării calității, specifice acestor categorii de misiuni; g) inspectarea foilor de lucru ale misiunii de audit al situațiilor financiare, selectată pentru revizuirea gradului de adecvare a controlului calității, pentru a evalua: • conformitatea cu standardele profesionale și cu cerințele normative și legale; 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 • respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu- zisă a auditului financiar în conformitate cu ISAși cu procedurile de audit cuprinse în Ghidul privind auditul calității; h) verificarea implementării de către firma de audit/auditorul financiar persoană fizică, în temeiul obligațiilor stabilite prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 91/2007 privind aplicarea legislației specifice privind combaterea și prevenirea operațiunilor de spălare a banilor și/sau de finanțare a actelor de terorism de către auditorii financiari, a unor proceduri specifice, aplicabile clienților de audit și ai altor servicii profesionale, pentru identificarea cazurilor de intermediere de către aceștia a actelor de terorism și/sau de spălare a banilor astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării actelor de terorism, cu modificările și completările ulterioare; i) evaluarea conținutului celui mai recent raport privind transparența, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate, care au efectuat misiuni de audit statutar la entități de interes public. Art. 12. — (1) Procedurile de revizuire pentru asigurarea calității în realizarea misiunilor de audit financiar, inclusiv audit statutar, revizuire a situațiilor financiare, misiuni de asigurare, audit intern și alte misiuni și servicii profesionale în conformitate cu standardele internaționale în domeniu, precum și alte activități desfășurate de auditorii financiari sunt elaborate de către DMCP sub forma „listelor obiectivelor de inspecție”, pe naturi de misiuni, pe care le prezintă spre aprobare Consiliului Camerei și spre avizare Organismului de supraveghere publică. (2 ) Hotărârile de aprobare a acestor proceduri de revizuire a calității auditului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 13. — (1) în funcție de factorii de risc materializați în: a) numărul de clienți — societăți cotate la bursă; b) numărul entităților considerate a fi de interes public; c) rezultatele anterioare ale inspecțiilor pentru asigurarea calității, inclusiv: (i) încălcarea cerințelor de pregătire profesională continuă; (ii) încălcarea principiului independenței; (iii) deficiențe în proiectul sau conformitatea cu sistemul societății de control al calității, Consiliul Camerei poate să dispună efectuarea controlului calității activității desfășurate de membrii Camerei la perioade mai mici decât cele prevăzute la art. 7 alin. (1). (2) Camera sau Organismul de supraveghere publică poate organiza acțiuni pentru documentarea, informarea, analiza și urmărirea implementării unor noi reglementări, verificarea remedierii deficiențelor constatate cu ocazia inspecțiilor anterioare, precum și de către Organismul de supraveghere publică prin sistemul de investigații instituit conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările și completările ulterioare. Art. 14. — Durata verificării se stabilește în funcție de natura inspecției, de volumul activității firmei de audit/auditorului financiar persoană fizică, ce urmează a fi inspectată, precum și de alți factori care pot influența aria de cuprindere a inspecției (de exemplu: achiziționarea de către firmă a unei părți semnificative a afacerilor unei alte societăți sau renunțarea la o parte semnificativă a afacerilor sale, înainte de începerea inspecției). Art. 15. — Inspecția se efectuează în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul activității membrilor Camerei, precum și cu frecvența abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un număr reprezentativ de rapoarte și documente, care să permită formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului de control al calității, conformității cu acesta și asupra modului de respectare a dispozițiilor normative din domeniul auditului financiar și a altor servicii profesionale și activității desfășurate de auditori, conform standardelor internaționale și altor reglementări legale. Art. 16. — (1) Persoanele împuternicite să exercite, în numele Camerei, revizuirea calității activității desfășurate de membrii săi în exercitarea profesiei trebuie să respecte prevederile Codului etic al profesioniștilor contabili, normele profesionale emise de Cameră, precum și regulamentele emise de Organismul de supraveghere publică. (2) Pentru fiecare inspecție trebuie să fie desemnat un coordonator al echipei de inspectori. Art. 17. — (1) Prin derogare de la principiul confidențialității, auditorii financiari inspectați au datoria profesională de a prezenta informații confidențiale, pentru a se conforma controlului calității efectuat de organismul profesional, în conformitate cu cerințele Codului etic al profesioniștilor contabili adoptat de Cameră. (2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au obligația: a) să pună la dispoziție toate documentele justificative și să dea toate explicațiile necesare verificării corectitudinii datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declarația pentru obținerea autorizației de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din activitatea de audit, precum și a achitării cotizațiilor și a celorlalte obligații către Cameră; b) să asigure accesul inspectorilor care efectuează revizuirea privind asigurarea calității la dosarele de angajament, foile de lucru, dosarele permanente, situațiile financiare proprii ale firmei, actele și documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care intră sub incidența verificării și servesc pentru documentarea probelor care susțin concluziile inspecției; c) să recunoască constatările inspecției pentru asigurarea calității, prin semnarea notelor de inspecție, și să comunice în scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acțiunilor și măsurilor stabilite în urma inspecției. (3) în cazul nepermiterii accesului inspectorilor la documentele de lucru ale misiunilor, în vederea efectuării revizuirii calității activității, acest fapt se consideră incident în domeniul propriu de activitate, Consiliul Camerei fiind în drept să dispună sancționarea auditorilor financiari în cauză, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare. Art. 18. — Echipa de inspecție desemnată să efectueze verificarea calității auditului consemnează constatările în cadrul notei de inspecție. Art. 19. — (1) Nota de inspecție este un document bilateral, încheiat între părți (echipa de inspectori, pe de o parte, și auditorul financiar inspectat, pe de altă parte), care se întocmește în două exemplare și se înregistrează la auditorul financiar inspectat. (2) Un exemplar al notei de inspecție este luat de organele de inspecție, care au obligația să îl înregistreze la Secretariatul Camerei. Art. 20. — (1) în nota de inspecție se înscriu, documentat, aspectele de neconformitate cu ISÂ relevante, cu normele și procedurile de audit emise de Cameră și cu prevederile Codului etic al profesioniștilor contabili, constatate ca urmare a inspecției. (2) Modelul notei de inspecție se stabilește de către DMCP, cu acordul Consiliului Camerei. (3) în nota de inspecție și în anexele la aceasta se vor menționa concret elementele sondajelor efectuate la auditorul MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 627/6.IX.2010 13 financiar inspectat, documentele și evidențele supuse inspecției, răspunderea organelor de inspecție revenind numai în legătură cu acestea. Art. 21. — Nota de inspecție va cuprinde, orientativ, următoarele elemente: a) componența echipei de inspecție, delegația în baza căreia s-a efectuat inspecția de asigurare a calității, data sau perioada la care s-a efectuat inspecția; b) datele de identificare ale auditorului controlat; c) datele de identificare ale asociaților și auditorilor financiari care reprezintă auditorul controlat; d) perioada supusă controlului, clienții de audit ale căror situații financiare au fost auditate în perioada respectivă și identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspecția de asigurare a calității; e) date referitoare la modul în care auditorul controlat și auditorii asociați ai acestuia și-au îndeplinit obligațiile față de Cameră privind determinarea și plata cotizațiilor fixe și a celor variabile, precum și modul de respectare a normelor privind asigurarea profesională, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregătire profesională continuă; f) obiectivele pe care auditorul financiar controlat le-a abordat în realizarea misiunii, potrivit cerințelor ISA relevante, normelor și procedurilor de audit emise de Cameră și ale cadrului legal de raportare financiară; g) obiectivele pe care auditorul controlat nu le-a abordat, potrivit cerințelor reglementărilor de mai sus; h) motivația auditorului controlat cu privire la neîndeplinirea obiectivelor urmărite; i) calificativul obținut de către auditorul supus reviziei de calitate; j) concluzii și recomandări pentru măsuri corective; k) data și semnăturile membrilor echipei de inspecție și a auditorului financiar verificat. Art. 22. — Nota de inspecție și celelalte documente de inspecție vor fi înregistrate, arhivate și păstrate de Cameră timp de 7 ani de la efectuarea controlului și valorificarea rezultatelor acestuia. Art. 23. — Fiecare obiectiv din lista de obiective se va completa cu „Da” sau „Nu”, în funcție de modul în care auditorul supus inspecției a răspuns cerințelor ISAaplicabile, normelor și procedurilor de audit, făcându-se referire la deficiențele constatate și cauzele pentru care unele obiective nu au fost abordate. Art. 24. — (1) Pe baza constatărilor, DMCP va stabili un procentaj cuprins între 0% și 100%, obținut atât prin raportarea numărului obiectivelor pentru care răspunsul este „Da” la numărul total de obiective, cât și în funcție de relevanța constatărilor reieșite ca urmare a inspecției. (2) în funcție de acest procentaj, auditorul inspectat va obține un calificativ, după cum urmează: Procentaj Până la 35% De la 36% la 70% De la 71 % la 85% De la 86% la 100% Calificativ D C B A Art. 25. — Potrivit prevederilor Codului etic al profesioniștilor contabili, inspectorii DMCP au obligația de a respecta confidențialitatea informațiilor dobândite cu ocazia inspecțiilor pentru asigurarea calității, atât a celor referitoare la activitatea auditorului financiar, cât și a celor referitoare la clienții acestuia. Art. 26. — Conducerea executivă a Camerei este în drept să emită, în atenția auditorilor financiari inspectați, scrisori prin care să facă recomandări pentru corectarea sistemului propriu de control al calității, conformitatea cu politicile și procedurile adoptate, completarea dosarelor de lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzător. Art. 27. — Recomandările efectuate de Cameră ca urmare a verificărilor calității activității de audit vor fi urmărite de auditorul membru într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord cu echipa de inspectori din cadrul DMCP. Art. 28. — (1) Auditorul inspectat va transmite Camerei un răspuns în scris cu privire la modul de realizare a măsurilor recomandate atât în nota de inspecție, cât și în scrisoarea de atenționare, referindu-se inclusiv la acțiunile planificate și la data finalizării și implementării acestora. (2) în cazul în care recomandările la care se face referire la alin. (1) nu sunt puse în practică, auditorul financiar sau firma de audit, dacă este cazul, va face obiectul sistemului de investigații și sancțiuni, așa cum este prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările și completările ulterioare. Art. 29. — Camera monitorizează, pe parcursul a 3 inspecții consecutive, auditorii financiari care au obținut la inspecția calității calificativele D, C și B, prin stabilirea de măsuri pentru remedierea neconformitățilorși aplicarea, după caz, de sancțiuni disciplinare, diferențiate după cum urmează: A. Pentru calificativul D 1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: a) repetarea inspecției după un an, cheltuielile ocazionate de această nouă inspecție urmând a fi suportate integral de către auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli; b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză; c) aplicarea de sancțiuni disciplinare: — mustrare; — avertisment scris; — suspendarea dreptului de exercitare a activității de audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni; — retragerea calității de membru al Camerei. 2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: a) repetarea inspecției după un an, cheltuielile ocazionate de această nouă inspecție urmând a fi suportate integral de către auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli; b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză; c) aplicarea de sancțiuni disciplinare: — avertisment scris; — suspendarea dreptului de exercitare a activității de audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni; — retragerea calității de membru al Camerei. 3. Măsuri ce se vor lua pentru a treia inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: — aplicarea de sancțiuni disciplinare: • suspendarea dreptului de exercitare a activității de audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni; • retragerea calității de membru al Camerei. B. Pentru calificativul C 1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: a) repetarea inspecției după un an, cheltuielile ocazionate de această nouă inspecție urmând a fi suportate integral de către 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli; b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză; c) aplicarea de sancțiuni disciplinare: — mustrare; — avertisment scris. 2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: în acest caz, membrul Camerei intră sub incidența sancțiunilor prevăzute pentru calificativul D. C. Pentru calificativul B 1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză; b) promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere publică, pentru aplicarea de sancțiuni disciplinare cu avertisment. 2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecție în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză; b) aplicarea de sancțiuni disciplinare: — avertisment scris. Art. 30. — (1) în funcție de relevanța neconformităților constatate în urma acțiunilor de control, precum și în cazul în care nu se aplică recomandările Camerei, inspectorii DMCP pot propune, pe lângă măsurile de întocmire a documentelor potrivit normelor și reglementărilor legale, oricare dintre măsurile de sancționare prevăzute la art. 29, potrivit procedurilor disciplinare și competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, CAMERAAUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare. (2) Sancțiunile aplicate pentru calitatea necorespunzătoare a activității desfășurate de auditorii financiari vor fi publicate prin intermediul mijloacelor de comunicare ale Camerei. (3) în cazurile în care în cursul unei inspecții s-a constatat că un raport privind transparența conține informații denaturate semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficiența sistemului de control al calității firmei de audit, Camera poate recomanda auditorului inspectat amendarea fără întârziere a acestui raport, informând despre aceasta Organismul de supraveghere publică. Art. 31. — (1) în baza constatărilor din notele de inspecție prezentate de organele de inspecție, Camera întocmește și prezintă Organismului de supraveghere publică un raport anual, rezumând rezultatele globale ale sistemului de asigurarea calității, fără specificarea detaliilor legate de anumiți auditori financiari — membri ai Camerei sau clienți ai acestora. (2) Organismul de supraveghere publică, după analizarea raportului anual, este în drept să emită recomandări și instrucțiuni sub orice formă Camerei căreia i-a fost delegată efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calității serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit. (3) După aprobarea de către Organismul de supraveghere publică, raportul se publică pe site-ul Camerei și este disponibil pentru informarea autorităților de reglementare ale entităților auditate. Art. 32. — Șeful DMCP poate fi invitat să participe la ședințele Consiliului Camerei și la ședințele Consiliului superior al Organismului de supraveghere publică, în care sunt dezbătute documentele de control și măsurile propuse de DMCP. Art. 33. — Responsabilitatea finală pentru sistemul de asigurare externă a calității pentru auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul statutar la entități de interes public aparține Organismului de supraveghere publică. HOTĂRÂRE privind aprobarea Procedurilor pentru aplicarea art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010 în temeiul prevederilor: — art. 6 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare; — art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Âuditorilor Financiari din România nr. 168/2010, Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în ședința din 25 august 2010, hotărăște: Art. 1. — Se aprobă Procedurile pentru aplicarea art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri își încetează aplicabilitatea Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 82/2007 privind aprobarea Procedurilor pentru aplicarea art. 29 din Normele privind controlul calității activității de audit financiar și a serviciilor conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 13 iunie 2007, cu modificările ulterioare. Art. 3. — Departamentul monitorizare și competență profesională va urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute la art. 1. Art. 4. — Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Ion Mihăilescu București, 25 august 2010. Nr. 169.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 627/6.IX.2010 15 ANEXĂ PROCEDURI pentru aplicarea art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010 I. Constatarea modului de remediere a neconformităților reținute cu ocazia primei inspecții se face prin repetarea inspecției în cadrul celor 3 ani de monitorizare prevăzuți la art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010. 1. Programarea repetării inspecției se va face pe baza informațiilor privind data desfășurării primei inspecții, potrivit procedurilor existente, respectiv transmiterea scrisorii de anunțare a inspecției, primirea confirmării auditorului și includerea acțiunii în programul de activitate. Cu aceeași ocazie poate fi programată și inspecția de calitate asupra activității desfășurate de auditorii financiari în perioada curentă, cu condiția alocării unui fond de timp rezonabil pentru constatarea modului de remediere a neconformităților reținute cu ocazia primei inspecții. 2. Desfășurarea inspecției de calitate se va efectua conform normelor și procedurilor Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), astfel: a) obiectivele și foile de lucru constatate ca fiind insuficient fundamentate cu ocazia primei inspecții vor fi reverificate, urmărindu-se modul în care auditorul financiar a remediat lipsurile constatate la inspecția anterioară; b) răspunsul transmis în scris CAFR de către auditorii financiari asupra modului de aducere la îndeplinire a recomandărilor acesteia va fi evaluat sub aspectul realității pe baza datelor și informațiilor obținute cu ocazia repetării inspecției; c) în ceea ce privește stadiul măsurilor aplicate pentru remedierea neconformităților, precum și faptul dacă auditorii financiari au participat la cursurile suplimentare de pregătire profesională, se vor face precizările necesare în nota de inspecție. 3. în cazul auditorilor financiari care au obținut calificativul D, potrivit art. 29 lit. A pct. 1.a) din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010, inspecția de calitate urmează a se repeta de două ori, la intervale de câte un an, cheltuielile ocazionate urmând a fi suportate de auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli. în baza decontului de cheltuieli, CAFR va factura valoarea cheltuielilor ocazionate de repetarea inspecției. 4. Procedura prevăzută la pct. 3 se aplică și auditorilor financiari care au obținut calificativul C, după a doua inspecție, în cadrul perioadei de monitorizare de 3 ani. II. în funcție de gradul de îndeplinire a obligațiilor restante și de eliminare a neconformităților, la propunerea echipelor de inspecție, Consiliul CAFR este în drept să ia măsuri de anulare sau de extindere a sancțiunilor aplicate, astfel: 1. în situația remedierii deficiențelor: a) încetarea efectelor sancțiunii aplicate după prima inspecție, această măsură urmând a fi adusă la cunoștință, în scris, auditorilor financiari implicați; b) radierea auditorilor financiari din lista publicată pe site-ul CAFR, cuprinzând nominalizarea persoanelor care au obținut calificative profesionale necorespunzătoare, această măsură urmând a fi scoasă în evidență printr-un comunicat al CAFR postat pe site. 2. în situația menținerii deficiențelor: a) participarea la cursuri suplimentare, nou-organizate de CAFR, cu suportarea costurilor de către auditorii financiari care nu au participat la cursurile anuale desfășurate inițial; b) aplicarea sancțiunii superioare celei aplicate inițial, pe scara gravității abaterilor, mergând până la retragerea autorizării, potrivit art. 29 din Normele privind revizuirea calității activității de audit financiar și a altor activități desfășurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010, respectiv art. 75 și art. 94 alin. (1) din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare, astfel: Sancțiunea Calificativul D Calificativul C Calificativul B Mustrare X la prima inspecție la a doua inspecție Avertisment scris la prima inspecție --- la a doua inspecție X --- în cazul neparticipării la a doua convocare pentru cursuri suplimentare Suspendarea dreptului de --- la a doua inspecție --- la a treia inspecție X exercitare a activității de audit --- în cazul neparticipării la a --- în cazul neparticipării la a treia financiar pe o perioadă de la doua convocare pentru cursuri convocare pentru cursuri 3 luni la 6 luni suplimentare suplimentare Retragerea autorizării --- la a treia inspecție X X --- în cazul neparticipării la a treia convocare pentru cursuri suplimentare Publicarea sancțiunii la prima inspecție la prima inspecție X 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 627/6.IX.2010 ACTE ALE AUTORITĂȚII ELECTORALE PERMANENTE AUTORITATEA ELECTORALĂ PERMANENTĂ LISTA partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și a candidaților independenți participanți la alegerile parțiale din 22 august 2010 care au depus raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform art. 38 alin. (1¹) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările și completările ulterioare, pentru alegerile locale parțiale desfășurate conform Hotărârii Guvernului nr. 705/2010 privind stabilirea datei alegerilor parțiale pentru alegerea autorităților administrației publice locale în unele circumscripții electorale 1. Județul Alba, comuna Roșia de Secaș — Partidul Social Democrat — Partidul Democrat Liberal — Partidul Național Liberal — Partidul Conservator — Uniunea Națională pentru Progresul României 2. Județul Timiș, comuna Secaș — Partidul Social Democrat — Partidul Democrat Liberal — Partidul Național Liberal — Partidul Noua Generație Creștin Democrat București, 2 septembrie 2010. Nr. 12. ’ Georgeta N. Stoica Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’,71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 446137 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627/6.IX.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495