MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI P A R T E A I Anul 178 (XXII) — Nr. 620 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ- ² septembrie 2010 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 896.— Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2010 al Societății Feroviare de Turism „S.F.T. — C.F.R.” — S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ....... 2-6 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 24. — Ordin al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei privind completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice — Revizia 1, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 39/2007 ........... 7 187.— Ordin al ministrului administrației și internelor pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind apărarea împotriva incendiilor la spații pentru comerț....... 8-16 1 .090/1.297/104. — Ordin al ministrului sănătății, al ministrului mediului și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității ’ Naționale Sanitare Veterinare si pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007 .............’............... 17-25 REPUBLICĂRI Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici .........'.......i..............'........ 26-32 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2010 al Societății Feroviare de Turism „S.F.T. — C.F.R.” — S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2010 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Se aprobă bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2010 al Societății Feroviare de Turism „S.F.T. — C.F.R.” — S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prevăzut în anexă*). Art. 2. — (1) Cheltuielile totale aferente veniturilor totale înscrise în bugetul de venituri și cheltuieli reprezintă limite maxime, care nu pot fi depășite decât în cazuri justificate și numai cu aprobarea Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. (2) în cazul în care în execuție se înregistrează depășiri sau nerealizări ale veniturilor totale aprobate, operatorul economic poate efectua cheltuieli totale proporțional cu gradul de realizare a veniturilor totale. Art. 3. — (1) Nerespectarea prevederilor art. 2 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei. ’ (2) Contravenția se constată de către organele de control financiar ale statului, împuternicite conform legii, iar amenda se aplică persoanelor vinovate de nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri. (3) Contravenției prevăzute la alin. (1) i se aplică dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare. Art. 4. —Anexa face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 25 august 2010. Nr. 896.’ *) Anexa este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 3 ANEXĂ MINISTERUL TRANSPORTURILOR Șl INFRASTRUCTURII Societatea Feroviară de Turism „S.F.T. — C.F.R.” — S.A. Municipiul București, bd. Dinicu Golescu nr. 27, sectorul 1 Cod unic de înregistrare 16004513 BUGETUL DE VENITURI Șl CHELTUIELI RECTIFICAT PE ANUL 2010 mii lei INDICATORI Nr. rd. BVC 2010 Rectificat 0 1 2 3 5 I. VENITURI TOTALE 1 9.570,00 1 Venituri din exploatare, din care: 2 9.564,00 a) din producția vândută 3 6.844,00 b) din vânzarea mărfurilor 4 2.720,00 c) din subvenții de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, din care: 5 subvenții, cf. prevederilor legale în vigoare 6 transferuri, cf. prevederilor legale în vigoare 7 d) producția de imobilizări 8 e) alte venituri din exploatare 9 2 Venituri financiare, din care: 10 6,00 a) din imobilizări financiare 11 b) din alte investiții și împrumuturi care fac parte din activele imobilizate 12 c) din dobânzi 13 2,00 d) alte venituri financiare 14 4,00 3 Venituri extraordinare 15 II CHELTUIELI TOTALE (rd. 17+48+51) 16 9.308,00 1 Cheltuieli de exploatare, din care: 17 9.298,57 a) cheltuieli materiale 18 270,00 b) alte cheltuieli externe (cu energie și apă) 19 643,00 c) cheltuieli privind mărfurile 20 765,00 d) cheltuieli cu personalul , din care: 21 4.180,57 d1 ch. cu salariile 22 3.251,90 cheltuieli cu asigurările și d2 protecția socială și alte obligații legale, din care: 23 896,81 ch. privind contribuția la asigurări sociale 24 704,04 ch. privind contribuția la asigurări pt.somaj 25 15,79 ch privind contribuția la asigurări sociale de sănătate 26 169,09 ch privind contribuțiile la fondurile speciale aferente fondului de salarii 27 7,89 d3 alte cheltuieli cu personalul,din care: 28 31,86 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 5 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 < ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 9 AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI ORDIN privind completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice — Revizia 1, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 39/2007 Având în vedere prevederile art. 9 alin. (8) și (9), art. 11 alin. (1) și alin. (2) lit. a), c) și n) și ale art. 76 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.428/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, cu completările ulterioare, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Art. I. — Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice — Revizia 1, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 39/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 722 și 722 bis din 25 octombrie 2007, se completează după cum urmează: 1. După articolul 69 se introduce un nou articol, articolul 69¹, cu următorul cuprins: „Art. 69¹. — (1) Anual (anul t), autoritatea competentă verifică programul de investiții realizat în anul precedent (anul t-1), prin comparare cu programul de investiții aprobat, anterior, pentru anul respectiv. (2) în cazul în care se constată că s-a realizat mai puțin de 80% din numărul obiectivelor de investiții sau mai puțin de 80% din valoarea totală a investițiilor asumate prin programul de investiții anual, autoritatea competentă corectează venitul reglementat stabilit pentru anul următor (anul t+1), prin diminuarea acestuia cu valoarea, în termeni nominali, a cheltuielilor introduse în calculația tarifelor pentru anul precedent (anul t-1), aferent obiectivelor de investiții nerealizate. Valoarea corecției se adună algebric la diferența de venit rezultată în urma corecțiilor efectuate conform art. 93 alin. (1). (3) Prevederile alin. (2) nu se aplică pentru ultimul an al unei perioade de reglementare.” 2. După articolul 73 se introduce un nou articol, articolul 73¹, cu următorul cuprins: „Art. 73¹. —Valoarea AVₕ calculată conform art. 73, rezultată în urma corecției de investiții realizate la sfârșitul perioadei de reglementare, va fi diminuată cu suma valorilor AV| ₐₙᵤₐ| calculate în timpul perioadei de reglementare.” Art. II. — Operatorii principali de distribuție a energiei electrice implicați, respectiv Societatea Comercială „Enel Distribuție Banat” — S.A., Societatea Comercială „Enel Distribuție Dobrogea” — S.A., Societatea Comercială „Enel Distribuție Muntenia” — S.A., Societatea Comercială „CEZ Distribuție” — S.A., Societatea Comercială „E.ON Moldova Distribuție” — S.A., Societatea Comercială „FDEE Electrica Distribuție Muntenia Nord” — S.A., Societatea Comercială „FDEE Electrica Distribuție Transilvania Nord” — S.A. și Societatea Comercială „FDEE Electrica Distribuție Transilvania Sud” — S.A., duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. lll. — Departamentele de specialitate din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Art. IV. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, lulius Dan Plaveti București, 19 august 2010. Nr. 24. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR ORDIN pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind apărarea împotriva incendiilor la spații pentru comerț în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările ulterioare, ale art. 3 alin. (1) și (2) și art. 11 lit. c) din Regulamentul de organizare și funcționare al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu modificările ulterioare, precum și cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și al regulilor referitoare la serviciile societății informaționale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană, cu modificările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, ministrul administrației și internelor emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Dispozițiile generale privind apărarea împotriva incendiilor la spații pentru comerț, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. ★ Prezentul ordin a fost adoptat conform procedurii de notificare prevăzute de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 204 din 21 iulie 1998, cu modificările ulterioare. Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga București, 19 august 2010. Nr. 187.’ ANEXĂ DISPOZIȚII GENERALE privind apărarea împotriva incendiilor la spații pentru comerț CAPITOLUL I Scop și domeniu de aplicare Art. 1. — (1) Prezentele dispoziții generale de apărare împotriva incendiilor la spații pentru comerț, denumite în continuare dispoziții generale, au ca scop prevenirea și reducerea riscurilor de producere a incendiilor, asigurarea condițiilor pentru limitarea propagării și dezvoltării acestora, prin măsuri tehnice și organizatorice pentru protecția utilizatorilor, forțelor care acționează la intervenție, bunurilor și mediului împotriva efectelor incendiilor. (2) Dispozițiile generale se aplică spațiilor pentru comerț pe întreaga perioadă de exploatare a acestora. (3) Dispozițiile generale sunt obligatorii pe întreg teritoriul României, indiferent de forma de proprietate. Art. 2. — (1) Prin spațiu pentru comerț se înțelege orice construcție sau amenajare destinată, prin proiectare și execuție, activității de comerț, inclusiv spațiile de depozitare și administrative aferente acestora. (2) Spațiile pentru comerț se clasifică din punctul de vedere al modului în care au fost construite în: a) spații pentru comerț independente; b) spații pentru comerț înglobate în alte construcții. (3) Spațiile pentru comerț se clasifică din punctul de vedere al complexității și diversității produselor comercializate în: a) centre comerciale de tip mall, hipermarket și supermarket; b) centre comerciale de tip show-room; c) magazine. Art. 3. — Prezentele dispoziții generale nu se aplică: a) spațiilor în care se desfășoară prestări de servicii, activități de alimentație publică și culturale/de divertisment; b) sălilor de spectacole și cinematografelor care intră în categoria spațiilor prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a); c) parcajelor subterane și supraterane aferente spațiilor pentru comerț. Art. 4 — Prezentele dispoziții generale se completează cu Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007, și cu reglementările tehnice din domeniul apărării împotriva incendiilor aplicabile exploatării construcțiilor și instalațiilor în toate spațiile de comerț. CAPITOLUL II Organizarea și desfășurarea activității de apărare împotriva incendiilor Art. 5. — Spațiile pentru comerț sunt reprezentate, de regulă, de proprietar, care însă poate delega această responsabilitate persoanei care administrează spațiul pentru comerț. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 9 Art. 6. — (1) La nivelul operatorilor economici care desfășoară activități în spații pentru comerț, personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor poate fi reprezentat, după caz, de către: a) cadru tehnic cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, numit exclusiv pentru această activitate, pentru clădiri cu suprafață desfășurată mai mare de 2.500 m2; b) personal desemnat din cadrul serviciului privat pentru situații de urgență, care se încadrează în funcție de criteriile de performanță privind constituirea, încadrarea și dotarea serviciilor private pentru situații de urgență, aprobate prin ordin al ministrului administrației și internelor; c) persoana/e care îndeplinește/îndeplinesc prin cumul atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor; d) persoane fizice sau persoane juridice atestate pentru desfășurarea activității de apărare împotriva incendiilor, conform legii, pe bază de contract; e) administrator, pentru spațiile unde sunt mai puțin de 10 angajați. (2) Atribuțiile personalului prevăzut la alin. (1) lit. a)—d) pot fi îndeplinite de persoanele care fac dovada atestării pregătirii profesionale în domeniul apărării împotriva incendiilor, corespunzătoare atribuțiilor pe care urmează să le îndeplinească, sau persoanele din statele membre ale Uniunii Europene ori din statele membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS) — părți ale înțelegerii privind Zona Economică Europeană, care au obținut recunoașterea calificării pentru exercitarea ocupațiilor respective. Art. 7. — (1) Utilizatorii spațiilor pentru comerț sunt: a) personalul angajat; b) personalul care desfășoară activități de prestări servicii/întreținere; c) cumpărătorii. (2) Prin cumpărător, în sensul prezentelor dispoziții generale, se înțelege persoana care se află la un moment dat în spațiul pentru comerț. Art. 8. — In cazul spațiilor pentru comerț înglobate în alte construcții, organizarea activității de apărare împotriva incendiilor reprezintă obligația: a) proprietarilor construcțiilor, pentru spațiile comune; b) locatarilor, pentru spațiile închiriate, dacă nu se prevede altfel prin contractul/convenția de închiriere sau prin alt act juridic similar încheiat între părți. Art. 9. — în domeniul apărării împotriva incendiilor, proprietarul are următoarele obligații principale: a) solicită avizele și autorizațiile de securitate la incendiu necesare pentru desfășurarea activității, conform legii; b) asigură încadrarea personalului cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, după caz; c) permite desfășurarea controalelor de apărare împotriva incendiilor organizate de către inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București și de către personalul desemnat din cadrul serviciului privat pentru situații de urgență prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b); d) stabilește măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate; e) asigură instruirea utilizatorilor prevăzuți la art. 7 alin. (1) lit. a) și b) privind regulile de apărare împotriva incendiilor, prin personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor; f) asigură echiparea și dotarea cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor prevăzute în documentațiile tehnice, după caz, sau prevăzute de prezentele dispoziții generale; g) asigură, potrivit prezentelor dispoziții generale, întocmirea instrucțiunilor de apărare împotriva incendiilor proprii unității și le aprobă; h) stabilește atribuțiile privind apărarea împotriva incendiilor, ce revin întregului personal; i) evaluează nivelul de apărare împotriva incendiilor și stabilește măsurile de optimizare a capacității de apărare împotriva incendiilor; j) îndeplinește obligațiile privind asigurarea evacuării persoanelor și bunurilor, prevăzute la art. 94; k) reglementează, după caz, raporturile privind apărarea împotriva incendiilor în relațiile generate de contracte/convenții. Art. 10. — (1) Atribuțiile personalului prevăzut la art. 6 se detaliază astfel încât să permită, dacă este cazul, identificarea obligațiilor legale delegate de proprietar. (2) Atribuțiile în domeniul apărării împotriva incendiilor care revin personalului prevăzut la art. 6 lit. a)—d) se stabilesc în fișele posturilor. Art. 11. —Actele de autoritate privind apărarea împotriva incendiilor, emise de proprietar, sunt după cum urmează: A. pentru spațiile pentru comerț a căror suprafață desfășurată este mai mare de 400 m²: a) dispoziția de numire a cadrului tehnic sau a personalului de specialitate cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, după caz; b) dispoziția privind stabilirea modului de organizare și a responsabilităților privind apărarea împotriva incendiilor; c) instrucțiuni de apărare împotriva incendiilor și atribuții ale salariaților la locurile de muncă; d) dispoziția privind reglementarea lucrului cu foc deschis și a fumatului; e) dispoziția privind organizarea instruirii personalului; f) dispoziția de constituire a serviciului privat pentru situații de urgență ori contractul/convenția cu un serviciu privat pentru situații de urgență, după caz; g) regulile și măsurile de apărare împotriva incendiilor la utilizarea, manipularea, transportul și depozitarea substanțelor periculoase specifice, după caz; h) convențiile/contractele cuprinzând răspunderile ce revin părților pe linia apărării împotriva incendiilor, în cazul transmiterii temporare a dreptului de folosință asupra bunurilor imobile; B. pentru spațiile pentru comerț a căror suprafață desfășurată este mai mică de 400 m²: actele prevăzute la pct. A lit. a), c), d), e) și g). Art. 12. — Măsurile specifice de apărare împotriva incendiilor în spațiile pentru comerț se stabilesc în funcție de următoarele: a) identificarea și combaterea surselor specifice de aprindere; b) categoriile de materiale și modul de gestionare a deșeurilor combustibile susceptibile a se aprinde; c) dotarea cu mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor; d) activitățile desfășurate de utilizatorii care se pot afla simultan în astfel de spații și construcții. Art. 13. — (1) Intervenția la locul de muncă se realizează în conformitate cu prevederile Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. (2) Pentru efectuarea operațiunilor prevăzute în cazul intervenției la locul de muncă, nominalizarea se face pentru fiecare schimb de activitate, precum și în afara programului de lucru, în zilele de repaus și sărbători legale. (3) Prin loc de muncă se înțelege locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile unității, inclusiv orice alt loc 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 din aria unității la care lucrătorul are acces în cadrul desfășurării activității profesionale. (4) Atunci când pe unul sau mai multe niveluri ale aceleiași clădiri își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici sau mai multe persoane fizice autorizate, locul de muncă se delimitează conform contractului, convenției sau actului juridic similar încheiat între părți. Art. 14. — Planurile de protecție împotriva incendiilor la spațiile pentru comerț sunt: a) planul de evacuare a persoanelor; b) planul de depozitare și de evacuare a materialelor clasificate conform legii ca fiind periculoase; c) planul de intervenție. Art. 15. — (1) Planurile de evacuare se întocmesc și se afișează în conformitate cu prevederile Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. (2) în cazul spațiilor pentru comerț înglobate în alte construcții, planurile de evacuare sunt extrase din planul de evacuare al obiectivului. (3) Afișarea planului de evacuare pentru spațiile comerciale înglobate în alte construcții reprezintă obligația persoanei care administrează spațiul respectiv. Art. 16. — Planurile de depozitare și evacuare se întocmesc și se afișează conform Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. Art. 17. — (1) Planurile de intervenție se întocmesc în conformitate cu prevederile Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. (2) întocmirea planurilor de intervenție pentru construcțiile în care sunt înglobate spații comerciale reprezintă obligația proprietarului construcției, ca integrator al tuturor măsurilor de apărare împotriva incendiilor la nivelul obiectivului. (3) Modelul structurii-cadru a planului de intervenție este prevăzut în anexa nr. 3 la Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. Art. 18. — Planurile de protecție împotriva incendiilor se actualizează ori de câte ori este cazul, în funcție de condițiile reale. Art. 19. — (1) Personalul prevăzut la art. 6, care își desfășoară activitatea în spațiile pentru comerț a căror suprafață desfășurată este mai mare de 400 m², are următoarele obligații principale: a) îndrumă și controlează modul de aplicare a prevederilor legale pentru apărarea împotriva incendiilor, în cadrul operatorului economic unde a fost desemnat; b) participă la controlul pe linia apărării împotriva incendiilor desfășurat de inspectorii de prevenire din cadrul inspectoratelor pentru situații de urgență județene/al municipiului București; c) identifică pericolele de incendiu care pot să apară la nivelul acestor tipuri de unități; d) informează proprietarul asupra deficiențelor pe linia apărării împotriva incendiilor constatate pe timpul controlului și face propuneri de înlăturare a deficiențelor constatate; e) instruiește, în limita competențelor deținute, personalul angajat și personalul care desfășoară activități de prestări servicii/întreținere; f) participă, în limita atribuțiilor conferite, la evacuarea utilizatorilor în caz de incendiu; g) asigură întocmirea, completarea și reactualizarea planurilor de protecție împotriva incendiilor și verifică periodic nivelul de cunoaștere a acestora de către personal; h) informează operativ, după caz, proprietarul sau persoana care administrează spațiul respectiv privind problemele apărute pe linia apărării împotriva incendiilor, modul de soluționare a acestora și urmărește îndeplinirea măsurilor stabilite în acest scop; i) participă, cu aprobarea proprietarului sau persoanei care administrează spațiul respectiv, după caz, la acțiuni pe tema apărării împotriva incendiilor — cursuri, instructaje, analize, organizate de către inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București sau de către alte entități abilitate prin lege, și propune organizarea unor astfel de acțiuni; j) asigură tematica și desfășurarea activității de instruire periodică în domeniul apărării împotriva incendiilor a personalului propriu și informează, după caz, proprietarul sau persoana care administrează spațiul respectiv asupra neregulilor constatate; k) participă la evaluarea anuală a nivelului de apărare împotriva incendiilor, efectuat, după caz, de proprietarul sau persoana care administrează spațiul respectiv, și propune alocarea de fonduri necesare pentru procurarea de mijloace tehnice noi de apărare împotriva incendiilor și pentru menținerea funcționalității celor existente; I) verifică menținerea mijloacelor de marcare și semnalizare în stare de funcționare și amplasarea acestora conform modului stabilit; m) asigură întreținerea mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor și a mijloacelor de semnalizare, conform prescripțiilor tehnice. (2) Personalul prevăzut la art. 6, care își desfășoară activitatea în spațiile pentru comerț a căror suprafață desfășurată este mai mică de 400 m², îndeplinește obligațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)—e), g), h), j), I) și m). (3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. g) și alin. (2), dacă prin alte acte normative nu se stabilește altfel, în cazul magazinelor cu o singură încăpere nu se întocmesc planurile de evacuare a persoanelor. Art. 20. — Personalul angajat are următoarele atribuții principale: a) să respecte normele generale de apărare împotriva incendiilor, prevederile prezentelor dispoziții generale și măsurile și regulile specifice stabilite de operatorul economic; b) să respecte instrucțiunile specifice de exploatare a aparatelor/echipamentelor aflate în dotarea operatorului economic; c) să participe, conform atribuțiilor stabilite, la evacuarea personalului în condiții de siguranță; d) să intervină, conform instrucțiunilor specifice, pentru stingerea oricărui început de incendiu, utilizând mijloacele de apărare împotriva incendiilor din dotare. Art. 21. — Personalul care desfășoară activități de prestări de servicii/întreținere are următoarele obligații: a) să respecte, după caz, instrucțiunile/regulile specifice privind apărarea împotriva incendiilor; b) să intervină, conform instrucțiunilor specifice, pentru stingerea oricărui început de incendiu, utilizând mijloacele de apărare împotriva incendiilor din dotare; c) să nu aducă în stare de neutilizare instalațiile de protecție împotriva incendiilor și mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor; d) să nu aducă în stare de neutilizare mijloacele de semnalizare destinate apărării împotriva incendiilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 11 Art. 22. — Cumpărătorul are următoarele obligații principale: a) să respecte, după caz, instrucțiunile/regulile specifice privind apărarea împotriva incendiilor, aduse la cunoștință sub orice formă de către proprietar; b) să nu aducă în stare de neutilizare instalațiile de protecție împotriva incendiilor și mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor; c) să nu aducă în stare de neutilizare mijloacele de semnalizare destinate apărării împotriva incendiilor; d) să respecte toate mesajele transmise în caz de incendiu. Art. 23. — (1) La întocmirea instrucțiunilor de apărare împotriva incendiilor la spațiile pentru comerț se ține seama, în principal, de: a) specificul activităților care se desfășoară în spațiile respective; b) categoria de utilizatori care trebuie să le cunoască și să le aplice; c) includerea regulilor de prevenire a incendiilor și enumerarea mijloacelor de apărare împotriva incendiilor din dotarea sau echiparea construcțiilor; d) modalitățile practice de evacuare a utilizatorilor; e) dotarea cu mijloace de intervenție adecvate pentru stingerea incendiului, necesare personalului de intervenție propriu și extern. (2) Instrucțiunile de apărare împotriva incendiilor se elaborează de către personalul prevăzut la art. 6 și se păstrează de către acesta, după aprobarea de către proprietar. (3) Extrase din instrucțiunile de apărare împotriva incendiilor, cuprinzând prevederile specifice, se afișează la fiecare loc de muncă, prin grija personalului prevăzut la art. 6. (4) Extrase din instrucțiunile de apărare împotriva incendiilor pentru cumpărători se afișează în locuri vizibile, prin grija personalului prevăzut la art. 6. Art. 24. — Controlul intern de prevenire a incendiilor la nivelul spațiilor pentru comerț, executat de personalul prevăzut la art. 6, se finalizează prin documente scrise, în care se consemnează cel puțin: a) spațiile pentru comerț sau instalațiile care au fost supuse controlului; b) constatările rezultate din teren; c) propuneri de măsuri și acțiuni de înlăturare a deficiențelor și de îmbunătățire a activității. Art. 25. — Prin amplasare și funcționare, spațiile comerciale înglobate în alte construcții nu trebuie să afecteze securitatea la incendiu a construcției CAPITOLUL III Reguli și măsuri de apărare împotriva incendiilor SECȚIUNEA 1 Reguli generale de apărare împotriva incendiilor Art. 26. — Măsurile generale de prevenire a incendiilor la exploatarea spațiilor pentru comerț privesc: a) controlul/supravegherea din punctul de vedere al prevenirii incendiilor, pe timpul desfășurării și după încheierea activităților; b) stabilirea măsurilor tehnico-organizatorice în vederea reducerii riscului de incendiu; c) menținerea condițiilor realizate prin proiect pentru evacuarea utilizatorilor în siguranță și pentru securitatea echipelor de intervenție în cazul izbucnirii unui incendiu; d) întreținerea în stare operativă a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor. Art. 27. — în cadrul spațiilor pentru comerț trebuie să fie asigurate marcarea și semnalizarea: a) căilor de acces, evacuare și intervenție; b) locurilor pentru fumat, în condițiile legii; c) mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor. Art. 28. — (1) în spațiile pentru comerț fumatul este interzis, cu excepția locurilor special amenajate, în condițiile legii. (2) Acest lucru se marchează la intrarea/intrările în clădire, prin afișarea, în conformitate cu prevederile standardelor specifice, a simbolisticii și a sintagmei „FUMATUL INTERZIS”. Art. 29. — (1) Ușile, căile de acces și locurile de depozitare utilizate de serviciul de intervenție pentru desfășurarea activităților de salvare și stingere a incendiilor trebuie să fie accesibile în orice anotimp și în orice condiții. (2) Orice utilizator aflat în spațiul pentru comerț trebuie să aibă acces liber și nerestricționat la căile de evacuare în caz de incendiu. Art. 30. — (1) Se interzice blocarea sau diminuarea gabaritului căilor de acces prin depozitarea de mărfuri sau ambalaje. (2) Este obligatorie verificarea zilnică a căilor de evacuare, pentru menținerea acestora în stare de practicabilitate. Art. 31. — Pe întregul traseu de evacuare din spațiile pentru comerț se interzic următoarele: a) montarea de oglinzi, perdele, praguri sau alte elemente care pot crea confuzie în perceperea traseului de evacuare; b) amplasarea de dozatoare pentru sucuri/cafea, amenajarea de boxe sau depozitarea de materiale pe holuri, în casele de scări, sub rampele scărilor; c) amenajarea unor locuri de muncă sau activități pe căile de evacuare, inclusiv cele cu caracter de amenajare temporară, cum ar fi: expoziție/prezentare a unor produse promoționale, care reduc gabaritul acestora și care nu sunt prevăzute în proiect; d) amplasarea de decorațiuni realizate din materiale combustibile. Art. 32. — (1) Căile de evacuare a spațiilor pentru comerț nu trebuie să conducă spre spații din care evacuarea nu se poate continua. (2) Se interzice blocarea în poziție deschisă a ușilor caselor de scări, de pe coridoare, a celor cu dispozitive de autoînchidere cu rol de a opri pătrunderea fumului și gazelor fierbinți pe căile de evacuare. (3) Pe timpul desfășurării activității în spațiile pentru comerț se interzice încuierea ușilor de pe traseele de evacuare a utilizatorilor. (4) Se interzice mascarea indicatoarelor și a panourilor de marcare a căilor de evacuare, a corpurilor de iluminat de siguranță pentru evacuare, butoanelor de semnalizare, detectoarelor, capetelor sprinkler, stingătoarelor de incendiu cu decorațiuni, postere, afișe sau bannere publicitare și alte materiale similare sau prin depozitarea diferitelor materiale. Art. 33. — (1) Indiferent de sezon, căile de acces și intervenție se întrețin pentru a fi practicabile, curate și libere de orice obstacole, materiale, utilaje, ambalaje, zăpadă, care ar putea împiedica intervenția operativă pentru stingerea incendiilor. (2) Menținerea în stare de practicabilitate a căilor de evacuare și intervenție reprezintă obligația proprietarului construcției în care sunt înglobate spațiile pentru comerț. Art. 34. — Căile de evacuare trebuie să permită evacuarea în siguranță a persoanelor cu dizabilități motorii. Art. 35. — (1) Verificarea iluminatului de siguranță, întreținerea și menținerea acestuia în stare de funcționare, în 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 conformitate cu prevederile normativelor în vigoare, se asigură de către personalul prevăzut la art. 6. (2) Executarea compartimentărilor interioare temporare în cadrul spațiilor pentru comerț nu trebuie să afecteze iluminatul de siguranță. în situația executării unor astfel de compartimentări este obligatorie dispunerea, suplimentar, de corpuri de iluminat pentru iluminatul de siguranță. Art. 36. — (1) Orice deficiență constatată la sistemul de alarmare în caz de incendiu cu mesaj preînregistrat, dacă acesta există, se remediază imediat. (2) Verificarea funcționalității sistemului de alarmare menționat la alin. (1) la spațiile pentru comerț se face zilnic de către personalul prevăzut la art. 6. Art. 37. — (1) Exploatarea sistemelor, instalațiilor, dispozitivelor, echipamentelor, aparatelor, mașinilor și utilajelor de orice categorie se face conform reglementărilor tehnice specifice și instrucțiunilor producătorilor. (2) Exploatarea mijloacelor tehnice prevăzute la alin. (1) cu defecțiuni, improvizații sau fără protecția corespunzătoare față de materialele sau substanțele combustibile din spațiul în care sunt utilizate este interzisă. (3) La utilizarea mijloacelor tehnice prevăzute la alin. (1) este obligatorie respectarea instrucțiunilor de funcționare, verificare și întreținere, precum și a măsurilor specifice de apărare împotriva incendiilor, emise și aprobate potrivit legii. Art. 38. — (1) în spațiile pentru comerț pot fi păstrate pentru curățenie, igienizare, deparazitare, dezinsecție, în bidoane ermetic închise și în locuri special amenajate, lichide inflamabile în cantitate totală de maximum 25 I. (2) Curățarea pardoselii, parchetului, dușumelelor, mochetelor etc. cu benzină, neofalină sau alte lichide inflamabile este interzisă. Art. 39. — (1) Menținerea în stare de funcționare a instalațiilor și sistemelor de captare și scurgere la pământ a descărcărilor electrice atmosferice este obligatorie. (2) Utilizarea sistemelor de captare și scurgere la pământ a electricității statice, conform instrucțiunilor specifice și reglementărilor tehnice, este obligatorie. Art. 40. — (1) Produsele și materialele combustibile se amplasează la distanță de siguranță față de sursele de căldură ori se protejează astfel încât să nu fie posibilă aprinderea lor. (2) Se interzic folosirea sobelor și a altor mijloace de încălzire defecte, cu improvizații, supraalimentate cu combustibili sau nesupravegheate, precum și aprinderea focului utilizându-se lichide inflamabile. (3) Verificarea, repararea, izolarea termică și curățarea periodică a coșurilor de evacuare a fumului sunt obligatorii. Art. 41. — (1) Pe timpul depozitării, manipulării și expunerii produselor sau substanțelor combustibile, se ține seama de proprietățile fizico-chimice ale acestora, astfel încât la contactul dintre ele să nu se producă ori să nu se propage incendiul. (2) Produsele și substanțele combustibile se manipulează și se depozitează în ambalaje adecvate, realizate și inscripționate corespunzător, în vederea identificării riscurilor de incendiu și stabilirii procedeelor și substanțelor de stingere sau de neutralizare adecvate. (3) Dispunerea materialelor periculoase în depozit se face potrivit planului de depozitare. (4) La elaborarea planurilor de intervenție se ține seama de compatibilitatea produselor sau substanțelor combustibile cu substanțele de stingere. Art. 42. — (1) Deșeurile se îndepărtează prin metode și mijloace adecvate, obligatoriu la terminarea programului de lucru, și se depun în locuri special destinate depozitării sau distrugerii lor, stabilite de persoana care administrează spațiul, potrivit prevederilor legislației specifice în vigoare. (2) Deșeurile și ambalajele combustibile care se reutilizează se depozitează, cu asigurarea distanțelor de siguranță față de clădiri, în funcție de natura și de proprietățile fizico-chimice ale acestora. (3) Deșeurile și ambalajele combustibile care nu se reutilizează se înlătură și se distrug conform reglementărilor specifice. (4) Se interzice fumatul în spațiile de colectare a ambalajelor și deșeurilor combustibile. Art. 43. — Materialele și substanțele care prezintă pericol de autoaprindere se păstrează conform instrucțiunilor producătorului, luându-se măsuri de control și prevenire a fenomenului de autoaprindere. Art. 44. — Toate instalațiile/conductele prin care circulă substanțe lichide sau gaze se marchează prin culori specifice de identificare a naturii substanței, respectiv a pericolului pe care îl reprezintă aceasta, prevăzute de normele tehnice specifice. Art. 45. — (1) Lucrările de termoprotecție/ignifugare se execută numai de către personal autorizat, conform normelor tehnice specifice. (2) Calitatea lucrărilor executate se certifică prin documente emise conform reglementărilor în vigoare. (3) Lucrările de termoprotecție/ignifugare aplicate pe elementele de construcție și/sau pe structurile din alcătuirea construcțiilor protejate/tratate se execută cu periodicitatea impusă de reglementările tehnice specifice și instrucțiunile producătorului. Art. 46. — Elementele de limitare a propagării incendiului, de izolare termică și de etanșare la fum și la gaze fierbinți din alcătuirea construcțiilor și a instalațiilor se mențin permanent în bună stare, pentru a-și îndeplini rolul stabilit. Art. 47. — în spațiile pentru comerț, cantitățile de materiale și de substanțe combustibile utilizate nu trebuie să conducă la depășirea densității sarcinii termice stabilite prin reglementări tehnice sau prin documentațiile tehnice de proiectare. Art. 48. — Lucrările de verificare, reparare și întreținere a dispozitivelor, echipamentelor, instalațiilor și sistemelor destinate apărării împotriva incendiilor se execută numai de personal autorizat. Art. 49. — (1) în perioadele caniculare sau secetoase și în cele premergătoare sezonului rece, persoana care administrează spațiul asigură, prin personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, elaborarea și punerea în aplicare a unor programe speciale de măsuri specifice de prevenire a incendiilor. (2) Măsurile specifice în perioadele caniculare sau secetoase cuprind, în principal, următoarele: a) identificarea și nominalizarea sectoarelor de activitate în care crește riscul de incendiu în condițiile caracteristice temperaturilor ridicate și lipsei de precipitații; b) interzicerea utilizării focului deschis în zonele afectate de uscăciune avansată; c) asigurarea protejării față de efectul direct al razelor solare a recipientelor, rezervoarelor și a altor tipuri de ambalaje care conțin vapori inflamabili sau gaze lichefiate sub presiune, prin depozitare la umbră; d) asigurarea și verificarea zilnică a rezervelor de apă pentru incendiu. (3) Măsurile specifice înainte de începerea sezonului rece cuprind, în principal, următoarele: a) controlul instalațiilor, al sistemelor de încălzire existente și al componentelor acestora (surse de căldură, conducte, corpuri MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 13 și elemente de încălzire, sobe, coșuri și canale de fum etc.), înlăturându-se defecțiunile constatate și asigurându-se funcționarea la parametrii normali; b) protejarea contra înghețului a componentelor instalațiilor de stingere cu apă; c) asigurarea uneltelor și accesoriilor pentru deszăpezirea căilor de acces, de evacuare și de intervenție. Art. 50. — Persoana care administrează spațiul, prin persoanele responsabile cu activitatea de apărare împotriva incendiilor, are obligația de a asigura menținerea permanentă în stare de funcționare a hidranților exteriori de incendiu, a accesibilității către aceștia, precum și protecția împotriva lovirii de către autovehicule. Art. 51. — La terminarea programului de lucru, în spațiile pentru comerț în care încălzirea se face cu sobe, cu sau fără acumulare de căldură, se întrerupe funcționarea acestora. SECȚIUNEA a 2-a Spații de expunere și comercializare a produselor Art. 52. — (1) Materialele pentru standurile de expoziție și vânzare din spațiile accesibile cumpărătorilor se confecționează din produse cu clasa de reacție la foc minim B, s1, d1. (2) Decorațiunile din materiale combustibile se amplasează la distanțe de siguranță față de sursele de căldură ori se protejează astfel încât să nu fie posibilă aprinderea lor. Art. 53. — Pentru evacuarea persoanelor din spațiile de expunere și comercializare a produselor, în caz de incendiu, se asigură următoarele măsuri principale: a) amplasarea raioanelor cu produse pentru copii sau a produselor care prezintă pericol de incendiu în locuri ușor evacuabile (parter, etajul 1); b) organizarea și instruirea personalului cu activitate în zona de comercializare a produselor cu privire la evacuarea utilizatorilor, în condiții de securitate, fără generarea fenomenului de panică; c) marcarea și menținerea practicabilă a căilor de evacuare; d) asigurarea bunei funcționări a iluminatului de siguranță pentru evacuare; e) asigurarea funcționării ascensoarelor de pompieri. Art. 54. — Instalațiile electrice necesare pentru funcționarea firmelor, vitrinelor și reclamelor luminoase din spațiile de expunere a produselor se verifică periodic. Art. 55. — în cazul utilizării panourilor, afișelor și benzilor publicitare temporare în spațiile de expunere a produselor se respectă, în principal, următoarele: a) amplasarea trebuie să se realizeze astfel încât acestea să nu mascheze indicatoarele și panourile de securitate la incendiu sau să îngreuneze accesul către mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor; b) se interzice ca inscripțiile sau semnele utilizate în panourile sau afișele publicitare să aibă o culoare ori formă care ar permite confuzia cu indicatoarele și panourile de securitate la incendiu; c) materialele utilizate la confecționarea panourilor trebuie să fie din produse cu clasa de reacție la foc minim B, d1 și sO. Art. 56. — (1) Standurile temporare pentru promoțiile de vânzare a unor produse se amplasează în locurile special destinate prin proiect. (2) Se interzice amplasarea standurilor prevăzute la alin. (1) pe căile de evacuare. (3) Se interzice amplasarea standurilor dacă acestea blochează sau îngreunează accesul către mijloacele tehnice de primă intervenție. Art. 57. — (1) Se interzice utilizarea sau efectuarea de demonstrații privind funcționarea aparatelor care folosesc combustibil lichid, solid sau gazos. (2) Se interzice funcționarea motoarelor termice în spațiile accesibile publicului. Art. 58. — în spațiile accesibile utilizatorilor se interzice efectuarea de demonstrații sau promovarea comercială a unor produse care produc fum, utilizează lichide/gaze combustibile și/sau inflamabile. Art. 59. — în spațiile destinate verificării funcționării produselor comercializate se asigură următoarele măsuri: a) se verifică funcționarea produselor comercializate numai de către personalul special instruit pentru această activitate; b) se interzice aglomerarea spațiilor pentru probe cu alte mărfuri care nu sunt destinate a fi verificate. Art. 60. — în locurile în care se execută verificarea funcționării produselor comercializate, la terminarea programului, se oprește alimentarea cu energie electrică a aparaturii a cărei funcționare nu mai este necesară. SECȚIUNEA a 3-a Spații de comercializare a produselor pirotehnice/artificiilor Art. 61. — în spațiile pentru comerț se pot comercializa produse pirotehnice/artificii, în condițiile legii. Art. 62. — Spațiile de depozitare trebuie să fie independente față de construcția în care se comercializează produse pirotehnice/artificii. Art. 63. — Se interzice păstrarea sau depozitarea produselor pirotehnice/artificiilor în alte ambalaje decât în cele originale care asigură nivelul de securitate corespunzător. Art. 64. — La depozitarea și comercializarea produselor pirotehnice/artificiilor este obligatorie respectarea reglementărilor specifice și instrucțiunile producătorului. Art. 65. — Se interzice depozitarea sau păstrarea materialelor ușor inflamabile în depozitele și spațiile de comercializare a produselor pirotehnice/artificiilor. Art. 66. — Produsele pirotehnice/artificiile ambalate se amplasează și se depozitează astfel încât: a) să poată fi evacuate ușor în caz de incendiu; b) să se afle la distanțe de siguranță față de sursele de căldură și de conductorii electrici. Art. 67. — Pe timpul programului, prezența permanentă a personalului care deservește spațiul de comercializare a produselor pirotehnice/artificiilor este obligatorie. Art. 68. — Instruirea personalului de deservire a spațiului de comercializare a produselor pirotehnice/artificiilor, în ceea ce privește măsurile specifice de apărare împotriva incendiilor și exploziilor, este obligatorie. Art. 69. — La terminarea programului, în spațiul de comercializare a produselor pirotehnice/artificiilor se iau măsuri suplimentare pentru asigurarea siguranței spațiului și pentru eliminarea eventualelor surse cu potențial de aprindere a materialelor din spațiul respectiv. SECȚIUNEA a 4-a Farmacii și spații de depozitare a produselor farmaceutice Art. 70. — Pentru farmacii și spațiile de depozitare a produselor farmaceutice, suplimentar față de regulile și măsurile de apărare împotriva incendiilor stabilite în prezentele dispoziții generale, se respectă și următoarele: a) păstrarea și depozitarea produselor farmaceutice se face în funcție de natura, forma, dimensiunile, modul de ambalare, 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 comportarea la foc și proprietățile fizico-chimice, fără a depăși sarcina termică prevăzută de proiectant; b) produsele farmaceutice care în combinație cu altele prezintă pericol de incendiu se depozitează astfel încât să nu fie asigurat contactul între ele nici chiar accidental; c) etichetarea și marcarea recipientelor în care se păstrează substanțe farmaceutice se realizează conform prevederilor legale în vigoare; d) depozitarea produselor farmaceutice se face cu respectarea distanțelor normate față de instalațiile electrice, de încălzire, surse de foc/căldură etc.; e) depozitarea substanțelor sau produselor farmaceutice se face în ambalajele indicate de producător; f) dispunerea produselor farmaceutice în spațiile de depozitare se face potrivit planului de depozitare, acolo unde este cazul; g) păstrarea și depozitarea altor materiale în spațiile de depozitare a produselor farmaceutice sunt interzise. SECȚIUNEA a 5-a Spații de depozitare Art. 71. — La depozitarea materialelor se ține seama de proprietățile fizico-chimice ale acestora — gradul de periculozitate, sensibilitatea la căldură, la fum sau la umezeală, reacția față de alte materiale, posibilitatea de aprindere, precum și de substanțele care pot fi utilizate la stingerea incendiilor etc. Art. 72. — Produsele, materialele și ambalajele depozitate în interiorul spațiilor de depozitare sau pe suprafețele de teren aferente se amplasează pe stive, grupe sau sectoare, astfel încât să se asigure spațiile de siguranță și acces între stivele de mărfuri, căile de acces pentru folosirea mașinilor și utilajelor de intervenție în caz de incendiu etc. Art. 73. — Culoarele de acces între stivele de mărfuri din interiorul încăperilor de depozitare se delimitează și marchează. Art. 74. — (1) Stivele de mărfuri sau rafturile pentru depozitarea mărfurilor se dispun astfel încât spațiile de siguranță sau acces să corespundă cu poziția pe verticală a corpurilor de iluminat. (2) în zonele în care măsurile prevăzute la alin. (1) sunt imposibil de realizat, se păstrează un spațiu de siguranță de cel puțin 0,50 m de la limita superioară a stivelor de mărfuri și până la nivelul corpurilor de iluminat. Art. 75. —Atât în interiorul spațiilor de depozitare, cât și pe suprafețele de teren folosite pentru depozitarea mărfurilor și ambalajelor se păstrează în permanență ordine și curățenie. Art. 76. — Se interzice folosirea în spațiile de depozitare a reșourilor și radiatoarelor electrice, precum și a lămpilor electrice defecte sau neasigurate cu protecție adecvată. Art. 77. — Este interzis a se păstra în spațiile de depozitare obiecte străine de inventarul depozitului. Art. 78. — Personalul spațiilor de depozitare asigură supravegherea, conform instrucțiunilor furnizorului, a materialelor periculoase. Art. 79. — Pe toată suprafața spațiului de depozitare se interzic aprinderea și utilizarea focului de orice natură, precum și fumatul. Art. 80. — Lucrările cu foc deschis se execută numai pe baza permisului de lucru cu foc și numai cu indicarea persoanelor răspunzătoare de măsurile ce trebuie luate pentru apărarea împotriva incendiilor. Art. 81. — în spațiile de livrare și recepție a mărfurilor/produselor, precum și în apropierea acestora se asigură următoarele măsuri principale: a) se interzice utilizarea focului deschis; b) se interzice fumatul; c) se interzice păstrarea unor cantități de materiale mai mari decât capacitatea maximă admisă, care pot îngreuna evacuarea personalului din spațiul respectiv; d) se interzice blocarea gurilor de evacuare a sistemului de ventilare, acolo unde acesta este prevăzut, cu diverse mărfuri, produse sau alte materiale; e) se îndepărtează imediat toate deșeurile sau alte materiale combustibile care nu au legătură cu activitatea care se desfășoară în spațiul respectiv. SECȚIUNEA a 6-a Spații destinate exclusiv instalațiilor frigorifice Art. 82. — Instalațiile frigorifice se amplasează în încăperi aerisite, în care se interzice accesul cu surse de foc deschis. Art. 83. — Se interzice funcționarea instalației electrice fără a se asigura etanșeitatea tablourilor electrice, în cazul în care acestea se află în interiorul sau imediata vecinătate a sălii mașinilor. Art. 84. — Se interzic depozitarea și păstrarea în spațiul destinat instalațiilor frigorifice a materialelor sau lichidelor care nu au legătură cu activitatea desfășurată în acesta. Art. 85. — Se evită scurgerea uleiului pe pardoselile acestor spații, iar în caz de nevoie, acesta se îndepărtează utilizându-se detergenți. Art. 86. — (1) Exploatarea instalațiilor frigorifice se face numai de personal calificat. (2) Verificarea, controlul și repararea instalațiilor frigorifice se fac numai de personal autorizat. SECȚIUNEA a 7-a Spații cu destinații administrative Art. 87. —în spațiile cu destinații administrative activitatea se organizează astfel încât să nu se creeze aglomerări de persoane și supraîncărcare cu mobilier și echipamente specifice care să îngreuneze sau să blocheze evacuarea în caz de incendiu. Art. 88. — (1) Se interzice depozitarea materialelor și lichidelor combustibile în poduri, subsoluri, pe culoare, în casele scărilor și pe alte căi de evacuare a acestora, care să împiedice evacuarea sau să mărească pericolul de incendiu. (2) Se interzice amenajarea de boxe în casele scărilor, sub rampele scărilor sau în podurile clădirilor. Art. 89. — Se interzic fumatul și utilizarea focului deschis, precum și utilizarea mijloacelor de iluminat cu flacără deschisă în spațiile în care se desfășoară activități administrative, în podurile, arhivele și magaziile acestora și în alte locuri cu risc de incendiu din construcțiile în care acestea sunt amplasate. Art. 90. — Pe timpul exploatării spațiilor în care se desfășoară activități administrative trebuie luate măsuri pentru înlăturarea și/sau reducerea la minim a pericolului de incendiu, prin limitarea, la strictul necesar, a cantităților de materiale combustibile și eliminarea eventualelor surse cu potențial de aprindere a acestora. Art. 91. — La terminarea programului de lucru se deconectează aparatele/sistemele de încălzire/ventilație/ climatizare locală, se întrerupe iluminatul artificial și se oprește alimentarea cu energie electrică a calculatoarelor și a altor aparate cu alimentare electrică care nu necesită funcționare permanentă. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 15 SECȚIUNEA a 8-a Spații cu destinații auxiliare și conexe Art. 92. — (1) în spațiile destinate centralelor termice, instalațiilor sanitare, centralelor de ventilare și climatizare, instalațiilor electrice și instalațiilor de gaze se interzic depozitarea materialelor și amplasarea de mobilier sau alte obiecte similare. (2) în spațiile prevăzute la alin. (1) se respectă și prevederile reglementărilor tehnice specifice. Art. 93. — Pe timpul exploatării instalațiilor aferente construcțiilor și instalațiilor utilitare se respectă instrucțiunile și regulile de utilizare a echipamentului/mașinii, stabilite de proiectanți și de producători, precum și măsurile de apărare împotriva incendiilor prevăzute în reglementările tehnice specifice în vigoare. CAPITOLUL IV Evacuarea în caz de incendiu SECȚIUNEA 1 Prevederi generale Art. 94. — Proprietarul spațiilor pentru comerț are următoarele obligații privind evacuarea în caz de incendiu: a) stabilește modalitățile și procedurile de evacuare a persoanelor și bunurilor, adaptate la categoria spațiului comercial; b) stabilește atribuții privind evacuarea persoanelor care nu se pot evacua singure; c) asigură instruirea personalului propriu privind atribuțiile ce îi revin din organizarea evacuării în caz de incendiu; d) asigură mijloacele necesare evacuării în caz de incendiu; e) stabilește prioritățile în desfășurarea operațiunilor de evacuare în funcție de personalul propriu avut la dispoziție; f) stabilește ordinea de salvare a bunurilor și materialelor. Art. 95. — Personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor, prevăzut la art. 6, are următoarele atribuții privind evacuarea în caz de incendiu: a) realizează instruirea personalului propriu privind atribuțiile ce îi revin din organizarea evacuării în caz de incendiu; b) conduce și coordonează acțiunile cuprinse în organizarea evacuării în caz de incendiu; c) asigură amenajarea, dacă este nevoie, a locurilor de evacuare pentru persoane și bunuri. Art. 96. — Personalul angajat are următoarele atribuții privind asigurarea evacuării în caz de incendiu: a) participă la instruirea privind atribuțiile ce îi revin din organizarea evacuării în caz de incendiu; b) îndeplinește acțiunile ce îi revin cuprinse în organizarea evacuării în caz de incendiu; c) se subordonează, pe timpul acțiunilor de evacuare, personalului cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor prevăzut la art. 6. Art. 97. —Alarmarea în caz de incendiu a utilizatorilor se realizează cu mijloace adecvate fiecărui obiectiv și dinainte stabilite, astfel încât să nu producă panică în rândul acestora. Art. 98. — (1) în situația alarmării în caz de incendiu a utilizatorilor prin mesaj preînregistrat, acesta trebuie să fie codificat sau discret pentru a nu induce panică în rândul persoanelor care se află în spațiile pentru comerț. (2) Este obligatoriu ca mesajul preînregistrat să fie cunoscut de către întreg personalul din spațiul pentru comerț. Art. 99. — Personalul angajat trebuie să cunoască mijloacele de alarmare, alertare, evacuare, precum și modul de acționare în caz de incendiu. Art. 100. — Pentru evacuarea în siguranță în caz de incendiu se iau măsuri de instruire temeinică a personalului angajat privind: a) modalitățile practice de asigurare a evacuării utilizatorilor ori, după caz, a salvării persoanelor care nu se pot evacua singure; b) modalitățile practice de asigurare a salvării obiectelor din cadrul obiectivului în cazul producerii unui incendiu, cu precizarea personalului nominalizat pentru salvarea, paza obiectelor evacuate, locurile de adăpostire și, după caz, a mijloacelor tehnice alocate. Art. 101. — Personalul angajat trebuie să fie capabil în orice moment să respecte instrucțiunile specifice în vederea punerii în aplicare a procedurii de evacuare a utilizatorilor. Art. 102. — Evacuarea utilizatorilor se face: a) în mod organizat, sub supravegherea personalului desemnat; b) prin locurile dinainte stabilite, în baza planurilor de evacuare. Art. 103. — Personalul angajat care își desfășoară activitatea la casele de marcat trebuie să indice utilizatorilor căile de evacuare. Art. 104. — Pe timpul exercițiilor de evacuare se urmărește inclusiv nivelul de respectare a regulilor privind comportamentul personalului: evitarea panicii, a busculadelor și coordonarea acțiunilor. SECȚIUNEA a 2-a Planificarea și executarea exercițiilor de evacuare în caz de incendiu Art. 105. — Scopul principal al planificării și executării exercițiilor de alarmare/evacuare îl reprezintă cunoașterea de către personalul angajat a modului de acțiune în caz de incendiu. Art. 106. — Exercițiile de alarmare/evacuare în caz de incendiu se planifică și se execută o dată la 6 luni cu personalul propriu, în funcție de formele de evacuare, și se pot organiza pentru întreaga construcție sau pe segmente închiriate din aceasta. Art. 107. — (1) Executarea exercițiilor de evacuare reprezintă obligația persoanei care administrează spațiul. (2) Pentru construcțiile în care sunt înglobate spații comerciale, planificarea și organizarea exercițiilor de evacuare reprezintă obligația proprietarului construcției. Art. 108. — Executarea exercițiilor de alarmare/evacuare în caz de incendiu se planifică și organizează în baza planurilor de evacuare. Art. 109. — Planificarea și executarea exercițiilor de alarmare/evacuare sunt coordonate de personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor și sunt conduse de persoana care administrează spațiul. Art. 110. — Fiecare exercițiu se finalizează cu analiza nivelului de cunoaștere a obligațiilor ce revin personalului angajat, pe fiecare loc de muncă. Art. 111. — (1) Ipotezele, obiectivele, scopurile exercițiilor de alarmare/evacuare și, respectiv, obligațiile pe timpul desfășurării exercițiului se prelucrează cu personalul angajat. (2) Pentru fiecare ipoteză, personalul angajat va fi verificat privind cunoașterea modului de acțiune. 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 Art. 112. — (1) La finalizarea exercițiilor de alarmare/evacuare, persoana care administrează spațiul, împreună cu personalul prevăzut la art. 6, analizează modul de desfășurare a acestora. (2) Analiza efectuată este utilizată în reactualizarea planurilor de pregătire în domeniul situațiilor de urgență a salariaților, precum și în reactualizarea planurilor de intervenție, după caz. CAPITOLUL V Echiparea și dotarea cu mijloace de protecție împotriva incendiilor Art. 113. — Echiparea și dotarea construcțiilor cu instalații de protecție împotriva incendiilor și alte mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor, stabilirea categoriilor, tipurilor și parametrilor specifici, precum și dimensionarea și amplasarea acestora se asigură conform prevederilor din proiectul tehnic al construcției. Art. 114. — Exploatarea și menținerea în stare de funcționare a instalațiilor de protecție împotriva incendiilor și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor se realizează în conformitate cu reglementările tehnice specifice. Art. 115. — Persoana care administrează spațiul trebuie să asigure existența unui registru de control al instalațiilor de protecție împotriva incendiilor. Art. 116. — (1) Proprietarul spațiului pentru comerț sau persoana care administrează spațiul desemnată de proprietar, în condițiile legii, este responsabil/responsabilă pentru echiparea, dotarea, inspectarea, întreținerea și repararea mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor în spațiile de folosință comune. (2) Locatarii au obligațiile menționate la alin. (1), pentru spațiile închiriate în spațiile pentru comerț, dacă prin contractul de închiriere nu se prevede altfel. Art. 117. —în spațiile pentru comerț se utilizează numai mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor certificate sau agrementate în conformitate cu exigențele reglementărilor în domeniu. Art. 118. — Mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor utilizate de personalul angajat și/sau de forțele de intervenție se amplasează cu respectarea următoarelor cerințe: a) locurile de amplasare trebuie să fie vizibile, ușor accesibile, de exemplu: căi de evacuare, coridoare, holuri, în zonele ieșirilor și alte asemenea spații și la distanțe optime față de focarele cele mai probabile; b) înălțimea de montare și greutatea acestora trebuie să fie pe măsura capacităților fizice ale persoanelor care le utilizează; c) trebuie să fie bine fixate și să nu împiedice evacuarea persoanelor în caz de incendiu. Art. 119. — Locurile de amplasare a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor se indică prin marcaje sau panouri de semnalizare, conform prevederilor legale. Art. 120. — Dotarea minimă cu stingătoare de incendiu a categoriilor de spații pentru construcții se asigură conform proiectului tehnic. Art. 121. — (1) Pentru stingătoarele portative, documentele de referință sunt Directiva 97/23/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 mai 1997 de apropiere a legislațiilor statelor membre referitoare la echipamentele sub presiune și SR EN 3 (cu toate părțile sale) sau reglementări echivalente ale statelor membre ale Uniunii Europene sau Turcia sau ale statelor AELS parte la acordul privind Spațiul Economic European. (2) Referitor la performanțele de stingere, acestea trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a) stingătoarele cu CO₂ sunt cel puțin de capacitate/încărcătură de minimum 2,5 kg; b) stingătoarele cu pulbere sunt cel puțin de capacitate/încărcătură de minimum 6 kg; c) stingătoarele cu apă pulverizată/spumă sunt cel puțin de capacitate/încărcătură de minimum 6 litri. (3) Prevederile alin. (2) nu se aplică stingătoarelor cu performanțe de stingere echivalente care sunt fabricate și/sau comercializate legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau Turcia ori fabricate legal într-un stat AELS parte la acordul privind Spațiul Economic European, în conformitate cu specificațiile normative în vigoare în aceste țări. Art. 122. — în spațiile pentru comerț care au suprafața sub 200 m² se asigură dotarea cu cel puțin două stingătoare de incendiu. Art. 123. — Dotarea cu stingătoare de incendiu pentru spațiile pentru comerț înglobate în alte construcții se realizează de către proprietarul construcției respective, ținându-se seama, în principal, de prevederile art. 124—126. Art. 124. — Se recomandă respectarea următoarelor valori ale distanțelor și înălțimii de montare a stingătoarelor în perimetrul suprafeței protejate: a) maximum 15 m, respectiv 20 m față de cele mai importante focare de incendiu din clasele B și A; b) maximum 1,4 m înălțime față de pardoseală. Art. 125. — Controlul stării de funcționare a instalațiilor de protecție împotriva incendiilor și a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor se execută, conform prevederilor cuprinse în reglementările tehnice și în instrucțiunile tehnice elaborate de producători/furnizori, de către persoanele fizice și juridice atestate conform legii. CAPITOLUL VI Dispoziții finale Art. 126. — Dispozițiile generale se aplică cumulativ pentru fiecare caz — construcție, instalații, amenajări și alte spații aferente construcțiilor —, indiferent de capitolul la care sunt prevăzute, ținându-se seama de cazul cel mai defavorabil și avându-se în vedere și prevederile celorlalte acte normative specifice domeniului de apărare împotriva incendiilor, care nu sunt cuprinse în prezentele dispoziții. Art. 127. — Proprietarii spațiilor pentru comerț pot stabili, în raport cu specificul acestora, și alte reguli și măsuri privind apărarea împotriva incendiilor. Art. 128. — (1) în spațiile pentru comerț este obligatorie organizarea, în condițiile legii, a activității de control intern al respectării normelor de apărare împotriva incendiilor. (2) Controlul intern privind respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor poate fi executat de proprietarul construcției, de conducătorii locurilor de muncă și de personalul prevăzut la art. 6 alin. (2), după caz. Art. 129. — Rezultatele controlului desfășurat de către inspectorii de prevenire din inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București și de personalul cu atribuții de control în domeniul apărării împotriva incendiilor sunt menționate în procesele-verbale de control, se consemnează în registrul de control și se analizează de persoanele care administrează spațiul și personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 17 MINISTERUL SĂNĂTĂȚII Nr. 1.090 din 3 august 2010 MINISTERUL MEDIULUI Șl PĂDURILOR Nr. 1.297 din 20 august 2010 AUTORITATEA NAȚIONALA SANITARA VETERINARĂ Șl PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR Nr. 104 din 5 august 2010 ORDIN pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007 în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, al art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și Pădurilor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a unităților din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății, ministrul mediului și pădurilor și președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor emit prezentul ordin. Art. I. — Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Ălim’entelor nr. 1.321/2006/280/90/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 2 mai 2007, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează: 1. După articolul 14 se introduce următorul paragraf: „Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 2009/85/CE a Comisiei din 29 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului pentru a include cumatetralilul ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 198 din 30 iulie 2009, ale Directivei 2009/86/CE a Comisiei din 29 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește includerea fenpropimorfului ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 198 din 30 iulie 2009, ale Directivei 2009/89/CE a Comisiei din 30 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în vederea includerii azotului ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 199 din 31 iulie 2009, ale Directivei 2009/91 /CE a Comisiei din 31 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește includerea tetraboratului disodic ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L201 din 1 august 2009, ale Directivei 2009/94/CE a Comisiei din 31 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește includerea acidului boric ca substanță activă în anexa I la directiva, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 201 din 1 august 2009, ale Directivei 2009/95/CE a Comisiei din 31 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în vederea includerii fosfurii de aluminiu care eliberează fosfină ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 201 din 1 august 2009, ale Directivei 2009/96/CE a Comisiei din 31 iulie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește includerea octaboratului de disodiu tetrahidrat ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 201 din 1 august 2009, ale Directivei 2009/98/CE a Comisiei din 4 august 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește includerea oxidului boric ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 203 din 5 august 2009, ale Directivei 2009/150/CE a Comisiei din 27 noiembrie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în vederea includerii flocumafenului ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L313 din 28 noiembrie 2009, ale Directivei 2009/151/CE a Comisiei din 27 noiembrie 2009 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind includerea tolilfluanidului ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 313 din 28 noiembrie 2009, ale Directivei 2010/5/UE a Comisiei din 8 februarie 2010 de modificare a Directivei 98/8/CE a Parlamentului European și a Consiliului în vederea includerii acroleinei ca substanță activă în anexa I la directivă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 36 din 9 februarie 2010.” 2. La anexa nr. I „Lista substanțelor active aprobate de Uniunea Europeană, admise în componența produselor biocide”, după poziția nr. 19 se introduc 11 noi poziții, pozițiile nr. 20—25 și 27—31, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — (1) Prevederile de la poziția nr. 30 din anexa nr. I la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007, intră în vigoare la data de 1 septembrie 2010. (2) Prevederile de la pozițiile nr. 21 și 28 din anexa nr. I la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007, intră în vigoare la data de 1 iulie 2011. (3) Prevederile de la pozițiile nr. 20, 22, 23, 24, 25 și 27 din anexa nr. I la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007, intră în vigoare la data de 1 septembrie 2011. (4) Prevederile de la pozițiile nr. 29 și 31 din anexa nr. I la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 956/2005 privind plasarea pe piață a produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice, al ministrului mediului și gospodăririi apelor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 1.321/2006/280/90/2007, intră în vigoare la data de 1 octombrie 2011. Art. III. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul sănătății, Raed Arafat p. Ministrul mediului și pădurilor, Cristian Apostol, secretar de stat p. Președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Csutak-Nagy Laszlo 18 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA 1, Nr. 620/2.IX.2010 ANEXA TiP CD 14 în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, LISTA de Dispoziții specifice CO în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea pentru completarea anexei nr. 1 la normele metodologice „Lista substanțelor active aprobate de Uniunea Europeană, produs Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările admise în componența produselor biocide” ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt relevante pentru un anumit produs, acele grupe de populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar, în momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă evaluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce riscurile identificate. Autorizările pentru produse pot fi j acordate numai atunci când solicitările demonstrează că riscurile pot fi reduse la niveluri acceptabile. în mod special, produsele nu pot fi autorizate pentru o utilizare în interior, cu excepția cazului în care sunt furnizate date care să demonstreze că produsele vor respecta cerințele prevăzute la art. 24---27 din Hotărârea Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, dacă este necesar, prin recurgerea la măsuri corespunzătoare de reducere a riscurilor. Autoritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă I următoarele condiții: 1. Produsele sunt vândute numai către profesioniști care au beneficiat de o instruire specifică și sunt utilizate numai de către aceștia din urmă. 2. Avându-se în vedere riscurile identificate pentru operatori, trebuie luate măsuri corespunzătoare de reducere a riscurilor. Acestea includ, printre altele, utilizarea Data r- 31.08.2021 la care expiră includerea Termen-limită CD 31.08.2013 pentru punere în conformitate cu art. 16(3) din Directiva 98/8/CE [cu excepția produselor care conțin mai mult decât o substanță activă, pentru care termenul- limită de punere în conformitate cu art. 16 (3) este cel prevăzut în ultima decizie de includere cu privire la substanțele active ale respectivelor produse] Data 1.09.2011 includerii Puritatea minimă 830 g/kg a substanței active din produsul biocid, în forma în care acesta este plasat pe piață Denumirea lUPAC/Numere n Fosfură de aluminiu de identificare Nr. CE: 244-088-0 Nr. CAS: 20859-73-8 Denumirea comună CSI Fosfură de aluminiu care eliberează fosfină Poziția O ___ CN ___________ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 19 unui echipament individual de protecție corespunzător, I 8 I în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, 21 8 în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, în folosirea de aplicatoare și prezentarea produsului într-o I I în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea Guvernului formă concepută pentru a reduce expunerea operatorului I Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările nr. 956/2005, cu modificările și completările ulterioare, și ale la un nivel acceptabil. I ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, anexei nr. VI la normele metodologice, autoritatea 3. Avându-se în vedere riscurile identificate pentru speciile autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt 1 competentă evaluează, atunci când sunt relevante pentru un de animale terestre nevizate, trebuie luate măsuri relevante pentru un anumit produs, acele grupe de 1 anumit produs, acele grupe de populație care pot fi corespunzătoare de reducere a riscurilor. Acestea includ, populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau printre altele, absența tratamentului pentru zonele în care scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod sunt prezente mamifere de vizuină, altele decât speciile-țintă. reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar, în momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă evaluează riscurile și se asigură ulterior de faptul că se iau măsuri adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce riscurile identificate. I Autorizările pentru produse pot fi acordate numai atunci I când solicitările demonstrează că riscurile pot fi reduse la I niveluri acceptabile. I Autoritatea competentă se asigură că autorizațiile respecta I urrnătoarele condiții: 11. în temeiul presupunerilor făcute în cadrul evaluării j riscurilor, produsele autorizate pentru utilizare industrială I trebuie să fie folosite cu echipament individual de protecție adecvat, cu excepția cazului în care se poate demonstra în cererea de autorizare a produsului faptul că riscurile pentru I utilizatorii industriali se pot reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. 12. Avându-se în vedere riscurile identificate pentru sol și I compartimentele mediului acvatic, trebuie să se ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja aceste compartimente. In special, etichetele sau fișele tehnice ale produselor autorizate pentru utilizare industrială trebuie să indice faptul că cheresteaua proaspăt tratată va fi depozitată după tratare, în loc acoperit și/sau pe suport dur impermeabil, pentru a preveni pierderile directe pe sol sau în apă, iar I I eventualele pierderi vor fi colectate pentru reutilizare sau j l eliminare. CM O O CM CM od cd o o T--- o _________--- “ CO __ co ________ i I _L 1 21 I Fenpropimorf I (+/-)-cis-4-[3-(p-terț- I 930 g/kg 1.07.2011 30.06 2013 22 Acid boric Acid boric 990 g/kg 1.09.2011 31.08.2013 I I I butii fenil)-2-metil I Nr. CE: 233-139-2 1 1 1 propil]-2,6- 1 Nr. CAS: 10043-35-3 dimetilmorfolină/ 1 Fenpropimorf Nr. CE: 266-719-9 Nr. CAS: 67564-91-4 20 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 use la produs și utilizările sau scenariile de expunere în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, s nu au fost abordate în mod reprezentativ în evaluarea în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea urilor la nivel comunitar, Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările nomentul autorizării unui produs, autoritatea competentă ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, iluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt scvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce relevante pentru un anumit produs, acele grupe de șurile identificate, populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau itorizările pentru produse pot fi acordate numai atunci scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod nd solicitările demonstrează că riscurile pot fi reduse la | reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar, jeturi acceptabile, în momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă jtoritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă evaluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri mătoarele condiții: adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce Produsele autorizate pentru utilizări industriale și riscurile identificate. ■ofesionale trebuie folosite cu echipament individual de rotecție adecvat, cu excepția cazului în care se poate emonstra în cererea de autorizare a produsului faptul că scurile pentru utilizatorii profesionali și/sau industriali se O iot reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. ’. Ținându-se cont de riscurile identificate pentru sol și centru compartimentele mediului acvatic, produsele nu se autorizează pentru tratarea in situ a lemnului în exterior și aentru lemnul tratat expus intemperiilor, cu excepția cazului in care sunt furnizate date care să demonstreze că produsele vor respecta cerințele art. 24---27 din Hotărârea Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, dacă este necesar prin intermediul unor măsuri corespunzătoare de reducere a riscurilor. în special, etichetele și/sau fișele cu date de securitate ale produselor pentru uz industrial trebuie să indice faptul că lemnul proaspăt tratat trebuie să fie depozitat după tratare într-un loc acoperit și/sau pe o suprafață dură impermeabilă, în scopul prevenirii pierderilor directe pe sol sau în apă, și că eventualele pierderi trebuie să fie recuperate pentru reutilizare sau eliminare. OO co 31.08.2021 r- 31.08.2013 o 975 g/kg 1.09.2011 in --- Trioxid de dibor Nr. CE: 215-125-8 CD Nr. CAS: 1303-86-2 Oxid boric CXl CO CXJ ___ -- ___________1 21 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 620/2.IX.2010 orizările pentru produse pot fi acordate numai atunci în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, id solicitările demonstrează că riscurile pot fi reduse la în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea eluri acceptabile, Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările toritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, nătoarele condiții: autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt Produsele autorizate pentru utilizări industriale și relevante pentru un anumit produs, acele grupe de ifesionale trebuie folosite cu echipament individual de populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau )tecție adecvat, cu excepția cazului în care se poate scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod monstra în cererea de autorizare a produsului faptul că reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar. în curile pentru utilizatorii profesionali și/sau industriali se momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă t reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. evaluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri Ținându-se cont de riscurile identificate pentru sol și adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce mtru compartimentele mediului acvatic, produsele nu se riscurile identificate. Autorizările pentru produse pot fi itorizează pentru tratarea in situ a lemnului în exterior și acordate numai atunci când solicitările demonstrează că mtru lemnul tratat expus intemperiilor, cu excepția cazului riscurile pot fi reduse la niveluri acceptabile. care sunt furnizate date care să demonstreze că Autoritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă rodusele vor respecta cerințele art. 24---27 din Hotărârea următoarele condiții: iuvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările 1. Produsele autorizate pentru utilizări industriale și Iterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, profesionale trebuie folosite cu echipament individual de acă este necesar prin intermediul unor măsuri protecție adecvat, cu excepția cazului în care se poate orespunzătoare de reducere a riscurilor. în special, demonstra în cererea de autorizare a produsului faptul că Pichetele și/sau fișele cu date de securitate ale produselor riscurile pentru utilizatorii profesionali și/sau industriali se jentru uz’industrial trebuie să indice faptul că lemnul 1 pot reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. )roaspăt tratat trebuie să fie depozitat după tratare într-un oc acoperit și/sau pe o suprafață dură impermeabilă, în scopul prevenirii pierderilor directe pe sol sau în apă, și că eventualele pierderi trebuie să fie recuperate pentru reutilizare sau eliminare. ‘3 C < o. a-a Q-CM O- ro cxo -------- CO ________1 x--- 31.08.202 ____ ~ 11 31.08.2013 1.09.20' ____________ --- 990 g/kg __________ “ 23 ÎZ? 70 O 2 2 O "U -Q .2^-- - 7:3 m c T- ro CP x I X) CN Țț? I 9? - 2 co reO°6o^Og s- co m CN . 5 ____ Tetraborat de disodiu _____________ --- CM _____ __________________ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 CD 2. Ținând cont de riscurile identificate pentru sol și pentru 25 Octaborat de Octaborat de disodiu 975 g/kg 1.09.2011 31.08.2013 31.08.2021 8 în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, CO compartimentele mediului acvatic, produsele nu se disodiu tetrahidrat tetrahidrat în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea CD autorizează pentru tratarea in situ a lemnului în exterior și Nr. CE: 234-541-0 Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările LD pentru lemnul tratat expus intemperiilor, cu excepția cazului Nr. CAS: 12280-03-4 ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, CXl în care sunt furnizate date care să demonstreze că autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt produsele vor respecta cerințele art. 24---27 din Hotărârea I relevante pentru un anumit produs, acele grupe de Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod dacă este necesar prin intermediul unor măsuri I reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar, corespunzătoare de reducere a riscurilor. în special, în momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă etichetele și/sau fișele cu date de securitate ale produselor evaluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri pentru uz industrial trebuie să indice faptul că lemnul adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce proaspăt tratat trebuie să fie depozitat după tratare într-un I I I riscurile identificate. loc acoperit și/sau pe o suprafață dură impermeabilă, în j Autorizările pentru produse pot fi acordate numai atunci scopul prevenirii pierderilor directe pe sol sau în apă, și că I când solicitările demonstrează că riscurile pot fi reduse la eventualele pierderi trebuie să fie recuperate pentru niveluri acceptabile. reutilizare sau eliminare. I Autoritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă următoarele condiții: 1. Produsele autorizate pentru utilizări industriale și I profesionale trebuie folosite cu echipament individual de I protecție adecvat, cu excepția cazului în care se poate I demonstra în cererea de autorizare a produsului faptul că | riscurile pentru utilizatorii profesionali și/sau industriali se | pot reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. 12. Ținându-se cont de riscurile identificate pentru sol și pentru compartimentele mediului acvatic, produsele nu se I autorizează pentru tratarea in situ a lemnului în exterior și I pentru lemnul tratat expus intemperiilor, cu excepția cazului în care sunt furnizate date care să demonstreze că produsele I vor respecta cerințele art. 24---27 din Hotărârea Guvernului I nr. 956/2005, cu modificările și completările ulterioare, și ale || | | || | | | anexei nr. VI la normele metodologice, dacă este necesar MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 23 prin intermediul unor măsuri corespunzătoare de reducere 18 în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, 14 Având în vedere riscurile identificate pentru animalele a riscurilor. în special, etichetele și/sau fișele cu date de în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea nevizate, substanța activă este supusă unei evaluări securitate ale produselor pentru uz industrial trebuie să Guvernului nr. 956/2005, cu modificările și completările comparative a riscurilor, în conformitate cu art. 10 alin. (5) indice faptul că lemnul proaspăt tratat trebuie să fie ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, pct. (i) al doilea paragraf din Directiva 98/8/CE, înainte de depozitat după tratare într-un loc acoperit și/sau pe o autoritatea ’ competentă evaluează, atunci când sunt reînnoirea includerii sale în această anexă. Autoritatea suprafață dură impermeabilă, în scopul prevenirii pierderilor relevante pentru un anumit produs, acele grupe de competentă se asigură că autorizațiile respectă următoarele directe pe sol sau în apă, și că eventualele pierderi trebuie populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau condiții: să fie recuperate pentru re’utilizare sau eliminare. scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod 1. Concentrația nominală a substanței active în produse, în reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivel comunitar. în afară de pulberile de prăfuit, nu trebuie să depășească momentul autorizării unui produs, autoritatea competentă 375 mg/kg și se autorizează numai produsele gata de utilizare. evaluează riscurile și se asigură ulterior că se iau măsuri 2. Produsele trebuie să conțină un agent aversiv și, atunci adecvate sau se impun condiții specifice pentru a reduce când este cazul, un colorant. riscurile identificate. Autorizările pentru produse pot fi 3. Expunerea primară și secundară a oamenilor, a acordate numai atunci când solicitările demonstrează că animalelor nevizate și a mediului este redusă la minimum riscurile pot fi reduse la niveluri acceptabile. prin luarea în considerare și aplicarea tuturor măsurilor Autoritatea competentă se asigură că autorizațiile respectă adecvate și disponibile de reducere a riscurilor. Acestea următoarele condiții: includ, printre altele, utilizarea doar în scopuri profesionale, 1. Produsele sunt vândute numai către profesioniști care au fixarea unei limite superioare a dimensiunii pachetului și beneficiat de o instruire specifică și sunt utilizate’numai de stabilirea obligațiilor de a folosi stații de intoxicare rezistente către aceștia din urmă. la deschidere și securizate. 2. Pentru reducerea la minimum a riscurilor, este necesar să se stabilească practici de lucru sigure și metode de lucru sigure, inclusiv punerea la dispoziție a echipamentului individual de protecție, dacă este necesar. CM 30.06.2016 O CM cd p T--- 31.08.2013 ; 30.06.2013 1.09.2011 I 1.07.2011 999 g/kg 980 g/kg £Ot j Cumatetralil Ir. CE: 231-783-9 Nr. CE: 227-424-0 Ir. CAS: 7727-37-9 Nr. CAS: 5836-29-3 O Cumatetralil N __ __________ 28 CM __________ 24 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 620/2.IX.2010 8 Produsele nu sunt autorizate pentru tratarea in situ a 12 în momentul examinării cererii de autorizare a unui produs, lemnului în exterior sau pentru lemn care va fi expus în conformitate cu cerințele art. 24---27 din Hotărârea intemperiilor. Autoritatea competentă se asigură ca Guvernului nr. 956/2005,’ cu modificările și completările autorizațiile respectă următoarele condiții: ulterioare, și ale anexei nr. VI la normele metodologice, 1. Avându-se în vedere ipotezele făcute în cadrul evaluării autoritatea competentă evaluează, atunci când sunt riscurilor, produsele autorizate pentru utilizare industriala relevante pentru un anumit produs, acele grupe de sau profesională trebuie să fie folosite cu echipament populație care pot fi expuse la produs și utilizările sau individual de protecție adecvat, cu excepția cazului în care scenariile de expunere care nu au fost abordate în mod se poate demonstra în cererea de autorizare a produsului reprezentativ în evaluarea riscurilor la nivelul Uniunii că riscurile pentru utilizatorii industriali sau profesionali se Europene. în momentul acordării unei autorizări pentru un pot reduce la un nivel acceptabil prin alte mijloace. produs, autoritatea competentă evaluează riscurile și se 2. Avându-se în vedere riscurile identificate pentru sol și asigură ulterior de faptul că au fost luate măsurile necesare compartimentele mediului acvatic, trebuie să se ia măsuri sau că sunt respectate condițiile specifice impuse pentru a corespunzătoare pentru a proteja aceste compartimente, n limita riscurile identificate. Autorizările pentru produse pot special etichetele și/sau fișele cu date de securitate ale fi acordate numai atunci când solicitările demonstrează ca produselor autorizate pentru utilizare industrială trebuie sa riscurile potfi reduse la niveluri acceptabile. Autoritatea competenta indice faptul că cheresteaua proaspăt tratată va fi se asigură că autorizațiile respectă următoarele condiții: depozitată, după tratare, în loc acoperit și/sau pe suport dur 1. Apele reziduale care conțin acroleină trebuie monitorizate impermeabil, pentru a preveni pierderile directe pe sol sau înainte de deversare, cu excepția cazului în care se poate în apă, iar eventualele pierderi vor fi colectate pentru demonstra că riscurile pentru mediu pot fi reduse prin ane reutilizare sau eliminare._____ mijloace. în cazurile în care este necesar din punctul de vedere al riscurilor pentru mediul marin, apele reziduale trebuie fie păstrate în cisterne sau rezervoare, fie tratate corespunzător înainte de deversare. 2. Produsele autorizate pentru uz industrial și/sau profesional trebuie utilizate cu un echipament individual de protecție adecvat, trebuind să se stabilească proceduri operaționale sigure, cu excepția cazului în care se poate demonstra în cererea de autorizare a produsului că riscurile pentru utilizatorii industriali și/sau profesionali pot fi reduse până la un nivel acceptabil prin alte mijloace. Oi _ co ________ 1.08.2020 r- 0.09.2021 CO _________ «_________ Nu se aplică. o 30.09.2013 I 1.10.2011 .09.2010 I 960 g/kg 913 g/kg I eo iclor-N- Aldehidă acrilică dimetilaminojsulfonil] Nr. CE: 203-453-4 uor-N-(p-tolil) Nr. CAS: 107-02-8 retansulfen amidă Ir. CE: 211-986-9 Ir. CAS: 731-27-1