MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEAI Anul 178 (XXII) — Nr. 531 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ’ ²⁹ ⁱulⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 734. — Hotărâre privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale.............................. 2-5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 19. — Ordin al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei privind modificarea și completarea Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea și exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2009 ................... 6-12 369/61/291. — Ordin al ministrului sănătății, al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și al președintelui Âutorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor pentru aprobarea Normelor metodologice privind introducerea pe piață a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe........................... 12-13 2.351. — Ordin al ministrului culturii și patrimoniului național privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, bd. Ghica Tei nr. 125A, sectorul 2...................... 14 2.352. — Ordin al ministrului culturii și patrimoniului național privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, Calea Floreasca nr. 226, sectorul 1...................................... 14 2.353. — Ordin al ministrului culturii și patrimoniului național privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, Str. Fluviului nr. 12, sectorul 1.................................. 15 2.354. — Ordin al ministrului culturii și patrimoniului național privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casa Eugenia Boaru”, situat în satul/comuna Balta Albă, județul Buzău ............................ 15 2.362. — Ordin al ministrului culturii și patrimoniului național privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, str. Negulescu Ștefan nr. 20—22, sectorul 1........................ 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, precum și al art. III și art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 72/2010 privind reorganizarea unor instituții din domeniul sanitar, precum și pentru modificarea unor acte normative din domeniul sănătății, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale este instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătății, înființată potrivit legii, ca urmare a comasării prin fuziune a Agenției Naționale a Medicamentului și a Oficiului Tehnic de Dispozitive Medicale. (2) Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, denumită în continuare ANMDM, are sediul în municipiul București, str. Aviator Sănătescu nr. 48, sectorul 1, și puncte de lucru, fără personalitate juridică, pentru activitățile privind dispozitivele medicale, în bd. Nicolae Titulescu nr. 58, sectorul 1, și în str. Episcop Radu nr. 49, sectorul 2. (3) ANMDM se organizează și funcționează în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și cu regulamentul propriu de organizare și funcționare, aprobat prin ordin al ministrului sănătății. (4) ANMDM poate înființa, cu acordul Ministerului Sănătății, unități teritoriale de inspecție și de control de laborator, precum și de control prin verificări periodice a dispozitivelor medicale, unități fără personalitate juridică. Art. 2. — (1) Domeniul de activitate al ANMDM constă în autorizarea medicamentelor de uz uman, a unităților de producție și distribuție angro a medicamentelor de uz uman, supravegherea unităților de producție, distribuție angro și a calității medicamentelor în piață și controlul în utilizare al medicamentelor de uz uman, precum și evaluarea conformității dispozitivelor medicale, certificarea sistemelor de management, inspecția și controlul dispozitivelor medicale și ale unităților de tehnică medicală. (2) ANMDM elaborează strategii și politici naționale în domeniul medicamentului și dispozitivelor medicale, în condițiile legii. Art. 3. — Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, ANMDM exercită următoarele funcții: a) de reglementare a activităților din domeniul medicamentelor de uz uman și dispozitivelor medicale, prin intermediul Ministerului Sănătății, pentru a se asigura realizarea cadrului juridic și elaborarea reglementărilor specifice; b) de elaborare a politicilor și strategiilor naționale în domeniul medicamentului și dispozitivelor medicale; c) de control, prin care se asigură supravegherea și controlul aplicării și respectării reglementărilor specifice domeniului său de activitate; d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului sau al Ministerului Sănătății, reprezentarea pe plan intern și extern, în domeniul său de activitate. CAPITOLUL II Atribuțiile ANMDM Art. 4. — (1) în realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, ANMDM colaborează cu Ministerul Sănătății, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, organizații profesionale, precum și cu alte organizații interne și internaționale din domeniul sanitar. (2) în domeniul medicamentului, ANMDM are, în conformitate cu prevederile legale, următoarele atribuții principale: a) elaborează norme, instrucțiuni și alte reglementări cu caracter obligatoriu, privind medicamentele de uz uman, pe care le supune aprobării Ministerului Sănătății; b) eliberează autorizația de punere pe piață pentru medicamentele de uz uman; informează lunar Ministerul Sănătății cu privire la autorizațiile de punere pe piață eliberate; c) supraveghează și controlează calitatea medicamentului de uz uman, prin inspecții periodice și activități de control planificate, precum și în toate situațiile în care există alerte privind calitatea și efectul acestora și răspunde la solicitările Ministerului Sănătății privind realizarea de inspecții și activități în domeniul său de competență; d) autorizează și controlează studiile clinice care se efectuează, precum și locul de desfășurare a acestora, după caz, pentru medicamentele de uz uman, în conformitate cu regulile de bună practică în studiul clinic; e) inițiază și/sau efectuează studii clinice sau preclinice și analize de laborator privind calitatea, eficacitatea și siguranța medicamentelor de uz uman, în scopul asigurării sănătății populației; pentru aceasta, colaborează cu unități de învățământ superior, de cercetare științifică sau de sănătate publică; f) organizează, îndrumă și controlează activitatea de farmacovigilență, efectuează studii privind utilizarea medicamentelor de uz uman, elaborează și editează buletine de informare privind activitatea de farmacovigilență; g) aprobă materialele publicitare pentru medicamentele de uz uman, în conformitate cu reglementările în vigoare; h) elaborează și actualizează Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, în care se precizează pentru fiecare medicament categoria din care acesta face parte, în funcție de modul de eliberare, cu sau fără prescripție medicală; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 3 i) elaborează „Farmacopeea română” și cooperează cu organisme naționale și internaționale în acest domeniu; j) asigură funcționarea unui serviciu de informare privind medicamentele de uz uman; elaborează și publică, în format electronic, Buletinul informativ al ANMDM, publicații de specialitate și de informare specifice; k) furnizează, în condițiile legii, la solicitarea instituțiilor și a unităților din domeniul medical și farmaceutic, materiale de informare referitoare la medicamentele de uz uman și stabilește contravaloarea serviciului prestat; I) colaborează cu Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate la elaborarea listei cu medicamente de uz uman din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman de care beneficiază asigurații pe bază de prescripție medicală, cu sau fără contribuție personală; m) hotărăște, după caz, suspendarea, retragerea sau modificarea autorizațiilor de punere pe piață pentru medicamentele de uz uman și comunică Ministerului Sănătății, în termen de 48 de ore, decizia luată, însoțită de o notă justificativă; n) prestează diverse servicii și activități specifice compartimentelor sale, cu excepția celor necesare persoanelor juridice, în vederea întocmirii dosarului pentru autorizarea medicamentelor de uz uman, cursuri de instruire; o) inițiază, negociază și încheie acorduri și documente de cooperare internațională în domeniul medicamentelor de uz uman, în limita competențelor atribuite de lege, organizează activități de relații și colaborări internaționale în domeniul respectiv; p) organizează reuniuni de lucru, cursuri și manifestări științifice în domeniul medicamentelor de uz uman; q) constată încălcarea dispozițiilor legale în domeniul său de activitate și aplică sancțiunile corespunzătoare, în conformitate cu legislația în vigoare; r) desfășoară alte activități specifice în domeniul medicamentelor de uz uman, precum și activități specifice dispuse de către Ministerul Sănătății; s) eliberează certificat privind conformitatea cu buna practică de fabricație, precum și autorizație de fabricație/import, în baza inspecției făcute de inspectorii ANMDM; ș) eliberează autorizații de funcționare pentru distribuitorii angro de medicamente, în conformitate cu prevederile legale, în baza inspecției făcute de inspectorii ANMDM; t) identifică și alte domenii de desfășurare a unor acțiuni, în acord cu atribuțiile și cu obiectul său de activitate. (3) în domeniul dispozitivelor medicale, ANMDM, în conformitate cu prevederile legale, are următoarele atribuții principale: a) evaluează conformitatea dispozitivelor medicale și a sistemelor de management; b) asigură servicii de expertiză tehnică de specialitate, inspecție și/sau control, după caz; c) participă în cadrul comitetelor tehnice ale Asociației de Standardizare din România (ASRO) la elaborarea și adoptarea de standarde aplicabile în domeniul său de activitate; d) colaborează cu instituții și organisme similare din alte țări, stabilește și încheie cu acestea, în condițiile legii, protocoale de recunoaștere reciprocă sau convenții de colaborare, după caz; e) coordonează și derulează programe la nivel național cu finanțare internă și/sau internațională, în domeniul său de activitate; f) formează și evaluează personalul de specialitate în domeniul dispozitivelor medicale; g) asigură secretariatul Comisiei pentru dispozitive medicale, înființată potrivit Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, republicată, cu modificările ulterioare; h) desfășoară activități de documentare, implementare, cercetare și dezvoltare din domeniul său de activitate, în măsura în care prin aceste activități nu se aduce atingere cerințelor de independență și imparțialitate necesare în cadrul procesului de evaluare a conformității; i) desfășoară activități de informare în domeniul său de activitate, de elaborare și de editare a publicațiilor de specialitate; j) desfășoară orice alte activități, prin delegare de competențe din partea Ministerului Sănătății, potrivit legii, cu asigurarea respectării cerințelor de independență și imparțialitate; k) constată încălcarea dispozițiilor legale în domeniul său de activitate și aplică sancțiunile corespunzătoare, în conformitate cu legislația în vigoare; I) efectuează încercări și verificări pentru dispozitivele medicale și dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro second-hand privind performanțele și siguranța în vederea avizării; m) efectuează controlul dispozitivelor medicale aflate în utilizare, prin verificări periodice de control și emiterea de buletine de verificări periodice; n) emite avizul de utilizare pentru dispozitivele medicale și dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro second-hand; o) efectuează auditul unităților tehnico-medicale care solicită avizarea pentru activități de prestări servicii în domeniul dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro și dispozitivelor medicale implantabile active, după caz, în vederea eliberării avizului, potrivit legii; p) efectuează auditul unităților tehnico-medicale care prestează activități de prestări servicii în domeniul dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro și dispozitivelor medicale implantabile active, după caz, în vederea verificării menținerii neschimbate a condițiilor care au stat la baza avizării. (4) Până la notificarea noului organism de certificare, activitățile de evaluare a conformității dispozitivelor medicale și a sistemelor de management se desfășoară în continuare de către Oficiul Tehnic de Dispozitive Medicale (OTDM)/OTDM CERTIFICARE, organism de certificare notificat. Art. 5. — (1) în vederea aplicării unitare a dispozițiilor legale privind asigurarea calității, eficacității și siguranței medicamentelor de uz uman și dispozitivelor medicale, ANMDM colaborează cu ministere, cu alte organe ale administrației publice centrale și locale, având dreptul de a solicita acestora documentele, datele și informațiile necesare îndeplinirii atribuțiilor sale. (2) în exercitarea atribuțiilor de control, personalul împuternicit din cadrul ANMDM sau din unitățile teritoriale ale acesteia are dreptul să solicite, iar agenții economici și unitățile din sectorul public și privat au obligația să prezinte documente 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 și să răspundă altor solicitări necesare verificării modului în care se aplică legislația din domeniul calității medicamentelor de uz uman și al dispozitivelor medicale. CAPITOLUL lll Politicile și strategiile ANMDM Art. 6. — ANMDM promovează și implementează politici naționale referitoare la domeniul său de activitate, prin aplicarea de strategii specifice. Art. 7. — ANMDM monitorizează piața medicamentului și asigură controlul dispozitivelor medicale puse în funcțiune și utilizate, precum și controlul activităților de prestări servicii în domeniul dispozitivelor medicale din România, în vederea respectării și aplicării legislației specifice, urmărește statistici și prognoze care au legătură cu obiectul de activitate, în vederea elaborării și propunerii de acte normative. CAPITOLUL IV Organizarea și funcționarea ANMDM Art. 8. — (1) ANMDM este condusă de un președinte și 2 vicepreședinți pentru atribuțiile și activitățile specifice domeniului medicamentelor de uz uman și, respectiv, dispozitivelor medicale, numiți, în condițiile legii, prin ordin al ministrului sănătății, pe o perioadă de 3 ani. (2) Din punctul de vedere al salarizării, președintele și vicepreședinții se asimilează funcțiilor de director general, respectiv director general adjunct. (3) în exercitarea atribuțiilor sale, președintele ANMDM emite decizii și instrucțiuni. (4) Președintele ANMDM este ordonator terțiar de credite și reprezintă instituția în relațiile cu ministerele, cu autoritățile administrației publice, cu alte autorități și instituții publice din țară sau din străinătate, cu persoane fizice și juridice, precum și în justiție. Președintele ANMDM poate delega, prin decizie, unuia dintre cei 2 vicepreședinți exercitarea atribuției de ordonator terțiar de credite, precum și alte atribuții. (5) ANMDM este structurată pe departamente organizate la nivel de direcții, în cadrul cărora funcționează servicii, birouri și compartimente, prin decizie a președintelui ANMDM. Numărul maxim de posturi este de 372, inclusiv președintele și cei 2 vicepreședinți. (6) Structura organizatorică a unităților teritoriale de inspecție și/sau control și de supraveghere a pieței medicamentelor, precum și de control prin verificarea periodică a dispozitivelor medicale se aprobă prin decizie a președintelui ANMDM. (7) Unitățile teritoriale de inspecție și/sau control și de supraveghere a pieței medicamentelor, precum și controlul prin verificarea periodică a dispozitivelor medicale sunt structuri fără personalitate juridică, în care își desfășoară activitatea personal tehnic de specialitate și de deservire, încadrate cu specialiști din domeniul sanitar, tehnic și cu personal de deservire. Art. 9. — (1) Consiliul de administrație al ANMDM este constituit prin ordin al ministrului sănătății și este format din: a) președintele ANMDM; b) 2 vicepreședinți ai ANMDM; c) 2 reprezentanți ai Ministerului Sănătății. (2) Președintele ANMDM este și președintele consiliului de administrație. (3) Șefii de departamente din cadrul ANMDM participă la ședințele consiliului de administrație, fără drept de vot. Art. 10. — Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) aprobă politica economică și financiară a ANMDM b) avizează bugetul de venituri și cheltuieli și aprobă execuția acestuia; c) analizează oportunitatea și posibilitățile încheierii de contracte de colaborare și de prestări de servicii; d) avizează propunerile de tarife și tarife de urgență pentru activitățile desfășurate de ANMDM, precum și valoarea cotizației de menținere în vigoare a autorizațiilor de punere pe piață, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acestora prin ordin al ministrului sănătății; e) avizează structura organizatorică a ANMDM, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătății; f) avizează raportul anual de activitate al ANMDM; q) avizează Regulamentul de organizare si funcționare al ANMDM. Art. 11. — (1) Consiliul de administrație se întrunește cel puțin o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie. Data întrunirii consiliului de administrație este stabilită în ședința anterioară a consiliului. Consiliul de administrație se poate întruni ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui ANMDM sau a reprezentanților Ministerului Sănătății. (2) Pe ordinea de zi a consiliului de administrație au prioritate propunerile președintelui, ale reprezentanților Ministerului Sănătății și cele care întrunesc votul unei majorități simple din numărul total al membrilor consiliului de administrație. (3) Consiliul de administrație funcționează legal în condițiile unei majorități simple din numărul total al membrilor săi. (4) Hotărârile se aprobă în consiliul de administrație cu majoritate simplă. (5) Ordinea de zi și documentele aferente acesteia se comunică membrilor consiliului de administrație cu cel puțin 7 zile înainte de data întrunirii. (6) Hotărârile consiliului de administrație se comunică spre informare ministrului sănătății. Art. 12. — (1) Consiliul științific al ANMDM este constituit prin ordin al ministrului sănătății, la propunerea președintelui ANMDM, și este format din: a) președintele ANMDM și 2 membri ai ANMDM; b) un reprezentant al Academiei de Științe Medicale; c) un reprezentant al facultăților de medicină; d) un reprezentant al facultăților de farmacie; e) un medic clinician cu experiență; f) un reprezentant al Ministerului Sănătății; g) un reprezentant al Colegiului Farmaciștilor din România; h) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România; i) un reprezentant al Asociației Producătorilor de Medicamente din România; j) un reprezentant al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente; k) un reprezentant al catedrei de bioinginerie medicală din cadrul învățământului superior. (2) Nominalizarea membrilor prevăzuți la alin. (1) se face de către reprezentantul legal al instituțiilor implicate, la solicitarea președintelui ANMDM. (3) Președintele consiliului științific este ales dintre membrii acestuia. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 5 (4) Consiliul științific stabilește politica științifică a ANMDM. (5) Consiliul științific se întrunește de cel puțin 3 ori pe an. Data întrunirii se stabilește în ședința acestuia. Consiliul științific se poate întruni ori de câte ori este nevoie, la solicitarea președintelui ANMDM, a Ministerului Sănătății sau a unei treimi din numărul membrilor săi. (6) Pe ordinea de zi a ședințelor consiliului științific sunt incluse cu prioritate: activitatea științifică desfășurată de ANMDM între două ședințe, modul de punere în aplicare a politicii științifice a ANMDM, propuneri ale președintelui ANMDM, propuneri ale Ministerului Sănătății, ale Academiei de Științe Medicale sau propuneri care întrunesc votul unei treimi din numărul membrilor consiliului științific. (7) Consiliul științific poate delibera numai dacă sunt prezenți cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. (8) Hotărârile consiliului științific se aprobă cu majoritate simplă. (9) Hotărârile consiliului științific cu caracter normativ se supun aprobării prin ordin al ministrului sănătății și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; celelalte hotărâri ale consiliului științific care nu au caracter normativ se transmit spre informare ministrului sănătății. (10) Regulamentul de organizare și funcționare a consiliului științific se adoptă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri și se aprobă prin decizie a președintelui ANMDM. Art. 13. — Componența nominală a consiliului științific se aprobă pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire a mandatului. Art. 14. — (1) Membrii consiliului științific și ai consiliului de administrație pot primi indemnizații de ședință de maximum 1% din salariul de bază al președintelui și pot deconta cheltuieli de transport, de cazare și diurnă, potrivit legii. (2) Nu pot fi membri ai consiliului de administrație persoanele care, în mod direct sau prin soț/soție ori rude de gradul I, desfășoară activități sau dețin interese în societăți comerciale producătoare, distribuitoare sau importatoare de medicamente, conform legii. (3) Membrii consiliului științific sunt obligați să declare interesele personale pe care le au ei, soțul, soția, precum și rudele de gradul I ale acestora față de societățile comerciale producătoare, distribuitoare sau importatoare de medicamente din țară ori din străinătate, înainte de numirea în funcție și ori de câte ori este nevoie sau intervin modificări în relația cu acestea. (4) Membrii consiliului științific care se află într-un conflict de interese față de una dintre problemele dezbătute în ședințele consiliului științific trebuie să își declare formal abținerea și să părăsească sala de ședințe. CAPITOLUL V Dispoziții comune Art. 15. — (1) Președintele și cei 2 vicepreședinți aduc la îndeplinire hotărârile consiliului de administrație și ale consiliului științific și răspund de întreaga activitate a ANMDM. (2) Vicepreședinții ANMDM răspund de managementul calității și de implementarea în activitatea instituției a legislației europene în domeniul medicamentului și al dispozitivelor medicale. CAPITOLUL VI Finanțare Art. 16. — Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ANMDM se asigură de la bugetul de stat. Art. 17. —Angajarea și salarizarea personalului ANMDM se fac potrivit prevederilor legale în vigoare. CAPITOLUL VII Dispoziții tranzitorii și finale Art. 18. — (1) întregul patrimoniu, precum și personalul Agenției Naționale a Medicamentului și al Oficiului Tehnic de Dispozitive Medicale se preiau de către ANMDM, pe bază de protocol de predare-preluare. (2) încadrarea în numărul maxim de posturi prevăzut la art. 8 alin. (5) se face cu respectarea procedurii și dispozițiilor legale aplicabile personalului contractual. (3) Prevederile art. 8 alin. (2) se aplică de la data încetării valabilității contractului colectiv de muncă. Art. 19. — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 2.281/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Oficiului Tehnic de Dispozitive Medicale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.256 din 27 decembrie 2004. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 21 iulie 2010. Nr. 734.’ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI ORDIN privind modificarea și completarea Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea și exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2009 Având în vedere prevederile art. 8 alin. (1) lit. d) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările și completările ulterioare, luând în considerare prevederile art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și al regulilor referitoare la serviciile societății informaționale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană, cu modificările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.428/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, cu completările ulterioare, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin: Art. I. — Normele tehnice pentru proiectarea, executarea și exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 și 255 bis din 16 aprilie 2009, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 1.1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „1.1. (1) Obiectul prezentelor norme tehnice este proiectarea, executarea și exploatarea în condiții de siguranță a sistemelor de alimentare cu gaze naturale combustibile, cu presiunea egală sau mai mică de 610⁵ Pa (6 bar), aflate în aval de stațiile de reglare-măsurare-predare ale operatorului Sistemului Național de Transport (SNT)/conductelor din amonte (CA).” 2. Articolul 3.19 se modifică și va avea următorul cuprins: „3.19. Distanța de securitate față de stațiile de reglare sau reglare-măsurare se măsoară de la partea exterioară a incintei (împrejmuirii) și sunt prezentate în tabelul 2.” 3. La articolul 3.19, tabelul 2 — Distanțe de securitate între stații sau posturi de reglare sau reglare-măsurare și diferite construcții sau instalatii se modifică și va avea următorul cuprins: „Tabelul 2 — distanțe de securitate între stații de reglare sau reglare-măsurare și diferite construcții sau instalații Distanțele de securitate, în m, pentru stații de capacitate: până la 6.000, 6.000...30.000, peste 30.000, Nr. în m3/h în m3/h în m3/h crt. Destinația construcțiilor învecinate Presiunea la intrare, în Pa și în bar <2-105 2-105 >6-105 <2-105 2-105 >6-105 <6-105 >6*105 .. 6-105 .. 0,6-105 (<2) (2-6) (>6) (<2) (2-6) (>6) (<6) (>6) 1. Clădiri industriale și depozite de materiale 7 10 12 11 13 18 22 27 combustibile cu: --- risc foarte ridicat de incendiu, asociat pericolului de explozie 7 10 15 12 15 20 25 30 --- rezistență redusă la foc --- risc mediu sau redus de incendiu 7 10 12 10 12 15 20 25 2. Instalații industriale în aer liber 7 10 13 11 13 18 18 27 3. Clădiri civile (inclusiv cele administrative de pe 7 10 12 10 12 15 20 25 teritoriul unităților industriale): --- rezistență mică la foc --- rezistență mare la foc 7 12 15 12 15 20 25 30 4. Linii de cale ferată: 20 20 20 20 20 20 25 30 --- curentă 20 20 20 20 20 20 20 25 --- de garaj 5. Marginea drumurilor carosabile 4 5 8 4 6 10 6 10 6. Linii electrice de înaltă tensiune 20 20 20 20 20 20 20 40” MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 7 4. După articolul 3.19 se introduce un nou articol, articolul 3.20, cu următorul cuprins: „3 .20. (1) Posturile de reglare sau reglare-măsurare de capacitate până la 1.000 m³/h se pot alipi de un perete al clădirii învecinate, cu condiția ca peretele clădirii să fie rezistent la explozie, să nu aibă goluri (ferestre, uși) pe: a) o lungime care depășește cu 5 m limitele stației în ambele direcții; b) o înălțime de 3 m deasupra postului. (2) Când nu este posibilă respectarea distanțelor indicate la alin. (1), acestea pot fi reduse cu maximum 50% pentru lit. a) și cu maximum 65% pentru lit. b), cu condiția să se prevadă cel puțin una dintre următoarele soluții tehnice: a) montarea de răsuflători pentru evacuarea în atmosferă a eventualelor scăpări de gaze; b) montarea de armături de închidere care să întrerupă alimentarea cu gaze naturale a imobilului în cazul în care în amonte se întrerupe furnizarea gazelor naturale.” 5. După articolul 3.20 se introduce un nou articol, articolul 3.21, cu următorul cuprins: „3 .21. Pentru posturile de reglare sau reglare-măsurare de capacitate până la 250 m³/h, distanța minimă de securitate față de marginea drumurilor carosabile este de 1,5 m.” 6. La articolul 4.2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „4 .2. (1) în instalațiile de utilizare existente în apartamentele dintr-un corp de clădire sau un tronson cu una ori mai multe scări din cadrul clădirii de locuit multietajate se pot monta contoare pasante, cu respectarea următoarelor condiții: a) efectuarea, în prealabil, a probelor de rezistență și etanșeitate pentru întreaga instalație de utilizare a gazelor naturale în prezența operatorului SD; b) elaborarea unei documentații tehnice de către un operator economic autorizat ANRE; c) avizarea documentației tehnice de către operatorul SD; d) executarea lucrărilor de către un operator economic autorizat ANRE; e) respectarea prescripțiilor de montaj impuse de producător.” 7. La articolul 4.2, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Operatorul SD va aproba modificarea instalației de utilizare în vederea montării de contoare pasante numai dacă probele de rezistență și etanșeitate prevăzute la alin. (1) au obținut calificativul «admis» și dacă condițiile de exploatare în siguranță a instalației de utilizare a gazelor naturale sunt îndeplinite.” 8. Articolul 6.31 se modifică și va avea următorul cuprins: „6.31. Pentru conductele din polietilenă, răsuflătorile se montează în zone construite, aglomerate cu diverse instalații subterane, pe rețelele de distribuție, respectiv pe instalațiile de utilizare exterioare subterane astfel: a) la capetele tuburilor de protecție; b) în alte situații deosebite evidențiate de proiectant sau de către operatorul SD.” 9. Articolul 7.16 se abrogă. 10. La articolul 7.18, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Pentru cazuri excepționale, cu avizul operatorului SD, se pot construi stații de sector de reglare sau reglare-măsurare, posturi de reglare, posturi de măsurare sau posturi de reglare- măsurare subterane, prevăzute cu ventilare și cu măsuri de evitare a pericolului de incendiu și explozie.” 11. La articolul 8.29, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „8.29. (1) Fac excepție de la prevederile art. 8.28 alin. (1) lit. a): a) conductele instalațiilor de utilizare existente; b) conductele instalațiilor de utilizare noi ce alimentează exclusiv aparatele de utilizare folosite pentru prepararea hranei, aferente apartamentelor dintr-un corp de clădire sau un tronson cu una ori mai multe scări din cadrul clădirii de locuit multietajate, în situația în care încălzirea este asigurată printr-un sistem centralizat.” 12. La articolul 9.3, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) în sistemele de alimentare cu gaze naturale se interzice utilizarea țevilor sudate longitudinal, altele decât cele care îndeplinesc cerințele art. 9.1.” 13. Articolul 10.25 se modifică și va avea următorul cuprins: „10.25. Legătura branșamentului din polietilenă cu postul de reglare sau cu instalația de utilizare se face după cum urmează: a) prin intermediul capătului de branșament, denumit și riser, fără anod de protecție, la care trecerea polietilenă/oțel se realizează deasupra solului, în partea verticală a capătului de branșament, pentru diametre de 32...63 mm (anexa 25, fig. 14 Și 15); b) prin intermediul capătului de branșament, denumit și riser, cu anod de protecție, la care trecerea polietilenă/oțel se realizează subteran, în partea orizontală a capătului de branșament, pentru diametre de 75 mm si mai mari (anexa 25, fig. 16); c) prin intermediul fitingurilor mecanice care îndeplinesc cerințele art. 9.1.” 14. Articolul 14.2 se modifică și va avea următorul cuprins: „14.2. Exploatarea instalațiilor de utilizare a gazelor naturale aparținând consumatorilor noncasnici poate fi efectuată de către: a) personal propriu, desemnat prin ordin scris de către conducătorul unității și autorizat de către ANRE. Acest personal nu este abilitat să efectueze verificări și revizii tehnice periodice; b) operatori economici autorizați de către ANRE; c) operatori SD.” 15. La articolul 14.11, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,b) în căminele altor rețele de utilități subterane amplasate în domeniul public la o distanță de maximum 5 m față de conductele de gaze naturale.” 16. Articolul 14.23 se modifică și va avea următorul cuprins: „14.23. Trecerea unei conducte la un regim de presiune superioară celei pentru care a fost construită se face cu respectarea Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea și exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale și numai după efectuarea probelor de presiune corespunzătoare noului regim de presiune.” 17. La articolul 14.40 alineatul (1), litera h) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,h) verificarea documentelor prezentate de consumator, din care să reiasă că a fost efectuată curățarea coșurilor și canalelor de evacuare a gazelor arse de către operatori economici autorizați, conform reglementărilor în vigoare, emise cu maximum 6 luni înainte de data verificării periodice a instalației de utilizare;”. 18. La articolul 14.40 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, litera j), cu următorul cuprins: „j) verificarea documentelor prezentate de consumator, care să ateste efectuarea în termen a verificării tehnice periodice a aparatelor consumatoare de combustibili gazoși de către operatori economici autorizați, conform reglementărilor în vigoare.” 19. Anexa 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 20. Anexa 3 se modifică și se înlocuiește cu anexa 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. 21. Anexa 20 se modifică și se înlocuiește cu anexa 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. 22. Anexa 26 se modifică și se înlocuiește cu anexa 4, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul document a fost notificat și aprobat cu respectarea prevederilor Directivei nr. 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 204 din 21 iulie 1998, amendată de Directiva 98/48/CE, preluate în legislația națională prin Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și al regulilor referitoare la serviciile societății informaționale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană, cu modificările ulterioare. Art. III. — Operatorii sistemelor de distribuție și operatorii economici autorizați pentru lucrări de proiectare, executare și exploatare a sistemelor de alimentare cu gaze naturale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei —ANRE vor urmări respectarea prevederilor acestuia. Art. IV. — în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin, ANRE va emite un ordin pentru reglementarea din punct de vedere procedural a modului de desfășurare a operațiunilor de verificări-revizii la instalațiile de utilizare a gazelor naturale aparținând consumatorilor, persoane fizice sau juridice. Art. V. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, Petru Lificiu București, 6 iulie 2010. Nr. 19. ’ ANEXA 1 (Anexa 1 la normele tehnice) PROCES-VERBAL DE RECEPȚIE TEHNICĂ CONDUCTE/BRANȘAMENTE/ INSTALAȚII DE PROTECȚIE CATODICĂ ’ Nr......................../....’. Astăzi, ziua......., luna..............., anul........., comisia de recepție tehnică a conductei/ branșamentului/instalației de protecție catodică, executată pe str.................., între nr....... și nr........., localitatea............................., a constatat următoarele: a) Documentația tehnică a fost întocmită de societatea......................................... b) Executantul lucrărilor este societatea...................................................... c) Documentația tehnică de executare a lucrărilor înregistrată sub nr........./................ a fost avizată de.............. d) Conducta este realizată cu următoarele materiale: Diametru Cantitate Furnizor Certificat calitate Certificat conformitate mm m/buc. nr. .../data.... nr............../data .... Țeavă .......................................................................................... Tub protecție................................................................................... Armătură închidere.............................................................................. Cămin armături.................................................................................. Răsuflători..................................................................................... Capace GN........................................................... e) Țeavă din OL — îmbinările au fost efectuate manual, automat, prin sudură, prin procedeul și sunt întărite prin......................... — Rezultatul încercării nedistructive a sudurilor este.................., conform buletinului de examinare anexat, nr......../.............. emis de laboratorul autorizat............ Țeavă din polietilenă — îmbinările s-au făcut prin procedeul.................................... Tipul aparatului................................................................................ f) Conducta/branșamentul a fost în ce rcată/în cercat la presiune, cu aer, în prezența comisiei, după cum urmează: — proba de rezistență la..Pa, timp de........; — proba de etanșeitate la.Pa, timp de.......... Rezultatul probelor de presiune la care a fost supusă/supus conducta/branșamentul este.......... MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 9 g) Țeavă din OL — Conducta/Branșamentul a fost izolată/izolat anticorosiv cu.........., în.... straturi, armate cu ... straturi din ............. și protecție mecanică din ............, conform Certificatului de calitate nr...../.........emis de......................... h) Executantul lucrărilor a prezentat: — Procesul-verbal de lucrări ascunse nr.........../............... Țeavă din OL — Buletinul de verificare a rezistenței de izolație a conductelor/branșamentelor după umplerea completă a șanțului cu pământ nr..../..........emis de............... i) în vederea recepției, comisia a efectuat sondaje, constatând următoarele: j) Țeavă din polietilenă — S-a verificat continuitatea firului trasor. Concluzia: Pe baza documentelor prezentate și a verificărilor proprii, comisia constată că la executarea lucrărilor s-au respectat prevederile Normativului pentru proiectarea și executarea sistemelor de alimentare gaze naturale și declară admisă recepția acestora. Prezentul proces-verbal a fost încheiat în .... exemplare, din care fiecare semnatar a reținut câte un exemplar. Numele și prenumele.........Nr. aut. ANRE/Nr. aut. sudor Semnătura 1. Constructor — Instalator autorizat.......................................................................... — Responsabil A.Q. autorizat.................................................................... — Sudor PE...................................................................................... — Sudor OL...................................................................................... 2. Proiectant.................................................................................. 3. Reprezentantul Inspectoratului de Stat în Construcții...........(*) 4. Comisia de recepție — Operator SD/lnvestitor)/împuternicit OSD — Inspector C.Q................................... — Reprezentant al administrației publice locale..........................................(*) — Beneficiar (după caz)...................................................................... — Specialiști în domeniu (după caz).......................................................... NOTĂ: Sudorii PE și OL sunt autorizați de organisme abilitate, conform reglementărilor în vigoare. (*) Conform legislației în vigoare ANEXA 2 (Anexa 3 la normele tehnice) PROCES-VERBAL DE RECEPȚIE TEHNICĂ INSTALAȚIE DE UTILIZARE Nr....................’../........ Astăzi, ziua...., luna................., anul........, comisia de recepție tehnică a instalației de utilizare gaze naturale, executată la imobilul din str....................nr......., bl......., sc........, ap.......localitatea...................., a constatat următoarele: a) Acordul de acces pentru debitul de gaze naturale a fost dat de........................, și a fost comunicat beneficiarului cu scrisoarea nr................................../.............................. b) Proiectul a fost întocmit de societatea......................................................... c) Executantul lucrărilor este societatea.......................................................... d) Documentația tehnică de executare a lucrărilor înregistrată sub nr........./..............a fost avizată de......................... e) Lucrarea este realizată conform proiectului avizat de operatorul licențiat de distribuție, cu următoarele materiale: Diametru mm Cantitate m/buc. Furnizor Certificat calitate nr......./data......... Țeavă ............................................................................................. Armături de închidere.............................., detector...................................... f) Instalația de utilizare este realizată conform proiectului avizat, pentru următoarele puncte de consum: Debit instalat Debit instalat Certificat unitar Caracteristici total calitate Nr. crt. Denumirea tehnice m3/h buc.......m3/h nr. ..../data... 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 g) Conducta supraterană din........................a fost încercată la presiune, cu aer, în prezența comisiei, după cum urmează: — proba de rezistență la....Pa, timp de.........ore; — proba de etanșeitate la...Pa, timp de.........ore. Rezultatul probelor de presiune la care a fost supusă conducta este................................. h) Conducta subterană din........................a fost încercată la presiune, cu aer, în prezenta comisiei, după cum urmează: — proba de rezistență la....Pa, timp de.........ore; — proba de etanșeitate la...Pa, timp de.........ore. Rezultatul probelor de presiune la care a fost supusă conducta este....................................... i) Pentru conducta din OL s-a folosit o izolație anticorosivă cu .............................în ... straturi, armate cu straturi de............și protecție mecanică din............., conform Certificatului de calitate nr......./........emis de................. j) Pentru conducta din PE îmbinările s-au făcut prin procedeul...................................... Tipul aparatului.......................................................................................... k) Executantul lucrărilor a prezentat procesul-verbal de lucrări ascunse nr........../............. I) în vederea recepției comisia a efectuat sondaje, constatând următoarele: m) Beneficiarul a luat cunoștință de obligația înlocuirii racordului flexibil și a detectorului de gaze naturale, după caz, montate în instalația de utilizare înaintea expirării duratei normate de utilizare conform prescripției tehnice a producătorului. Concluzia: Pe baza documentelor prezentate și a verificărilor proprii, comisia constată că la executarea lucrărilor s-au respectat prevederile Normativului pentru proiectarea și executarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale și declară admisă recepția instalației de utilizare supusă recepției. Orice modificare adusă ulterior instalației de utilizare recepționate, executată neautorizat, cade în răspunderea beneficiarului. Prezentul proces-verbal a fost încheiat în .... exemplare, din care fiecare semnatar a reținut câte un exemplar. Numele și prenumele............... Nr. aut. ANRE/Nr. aut. sudor Semnătura 1. Constructor — Instalator autorizat............................................................................... — Responsabil A.Q. autorizat......................................................................... — Sudor PE........................................................................................... — Sudor OL........................................................................................... 2. Comisia de recepție — Operator SD (delegat al OSD în cazul efectuării operațiunilor de revizie tehnică la instalațiile de utilizare a gazelor naturale) — instalator autorizat (în conformitate cu prevederile legislației în vigoare). — Beneficiar........................................................................................ — Specialiști în domeniu (după caz)..................................................... NOTĂ: Sudorii PE și OL sunt autorizați de organisme abilitate, conform reglementărilor în vigoare. ANEXA 3 lAnexa 20 la normele tehnice) Operator economic autorizat ANRE FIȘA DE EVIDENȚĂ A LUCRĂRILOR PERIODICE DE REVIZIE TEHNICĂ LA INSTALAȚIILE DE UTILIZARE A GAZELOR NATURALE APARȚINÂND CONSUMATORILOR PERSOANE JURIDICE Nr................../data........................... Consumator:............................................................................. Adresa: str........................nr......, bl......, sc........., ap......, localitatea Numărul dosarului tehnic pentru instalația revizuită................, existent la operatorul SD................ Data ultimei fișe de revizie tehnică: ziua.............. luna......., anul.............................depusă la operatorul SD.................. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 H Operator economic autorizat ANRE să execute revizia tehnică actuală.........................prin instalator autorizat.............................. Autorizația nr........../..........., în prezența consumatorului, reprezentat prin.......................... (1) Operații periodice de revizie tehnică la instalația de utilizare, confirmate prin prezenta fișă (obligatorii la intervale de maximum 10 ani, după orice întrerupere a utilizării instalației pentru o perioadă mai mare de 6 luni și după orice accident tehnic care poate afecta instalația): a) verificarea arzătoarelor și a stării îmbinărilor și garniturilor de etanșare aferente; b) verificarea stabilității conductelor montate aparent pe suporturi; c) verificarea etanșeității îmbinării conductelor și armăturilor la presiunea de lucru a gazului din instalație, cu spumă de apă cu săpun sau cu alte tehnologii de verificare a etanșeității; d) verificarea funcționării aparatelor de măsurare, control, reglare și de siguranță; e) demontarea/debranșarea punctelor de consum fără aprobare legală și a conductelor de alimentare aferente; f) verificarea funcționării echipamentului de reglare din instalațiile de utilizare; g) verificarea stării răsuflătorilor și a căminelor existente; h) verificarea documentelor prezentate de consumator, din care să reiasă că a fost efectuată curățarea coșurilor și canalelor de evacuare a gazelor arse de către operatori economici autorizați, conform reglementărilor în vigoare, emise cu maximum 6 luni înainte de data verificării periodice a instalației de utilizare; i) verificarea stării construcțiilor care adăpostesc stațiile și posturi de reglare sau reglare-măsurare; j) verificarea documentelor prezentate de consumator, care să ateste efectuarea în termen a verificării tehnice periodice a aparatelor consumatoare de combustibili gazoși de către operatori economici autorizați, conform reglementărilor în vigoare. Proba de etanșeitate pentru întreaga instalație și proba de rezistență (pentru partea de instalație la care s-au făcut înlocuiri și/sau modificări) s-au efectuat cu aer comprimat, în prezența delegatului operatorului de distribuție, în condițiile și cu rezultatele înscrise în procesul-verbal de recepție tehnică anexa nr........din data de: ziua.....luna.........anul............ (2) Se efectuează și revizia tehnică periodică, conform alin. (1), a instalațiilor de utilizare comune care deservesc mai mulți consumatori, cuprinse între stațiile sau posturile de reglare și contoare. S-au constatat și remediat următoarele defecțiuni: Concluzia: Instalația îndeplinește/nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță prevăzute în Normele tehnice pentru exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale. Puncte de consum Nr. și data documentului care atestă verificarea Semnături Nr. Data efectuării aparatelor consumatoare de combustibili gazoși Consumator Verificator crt. reviziei efectuată de către operatori economici autorizați de organismul abilitat Prezenta fișă a fost întocmită în 4 exemplare, pentru executant, operatorul de distribuție, furnizor și consumator. Executant, Consumator, ANEXA 4 I Anexa 26 la normele tehnice) TERMINOLOGIE 1. Acord de acces Actul emis de un operator al unui sistem (CA, SNT, SD), în conformitate cu Regulamentul privind accesul la conductele de alimentare din amonte, Regulamentul privind accesul la Sistemul național de transport al gazelor naturale și Regulamentul privind accesul la sistemele de distribuție, după caz, care conferă unui producător, furnizor și/sau consumator final dreptul de a utiliza sistemul, achitând tarifele și îndeplinind obligațiile de utilizare a acestuia 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 2. Inspector C.Q. Persoană fizică, angajată a operatorului licențiat de distribuție a gazelor naturale, care deține calitatea de instalator autorizat în sectorul gazelor naturale, autorizată de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuinței, prin Inspectoratul de Stat în Construcții, desemnată de către operatorul licențiat să verifice controlul tehnic de calitate al lucrărilor 3. Responsabil A.Q. Persoană fizică, angajată (sau colaboratoare) a persoanei juridice autorizate de ANRE să efectueze lucrări în sectorul gazelor naturale, atestată de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuinței, desemnată de către constructor să asigure nivelul tehnic de calitate al lucrărilor corespunzător cerințelor 4. Rețea de distribuție Ansamblul compus din conducte și accesorii, cuprins între stațiile de reglare-măsurare-predare și stațiile de reglare/reglare-măsurare de sector, respectiv între stațiile de reglare/reglare-măsurare de sector și robinetele de branșament 5. Aparat consumator de combustibili Sistem mecanic complex destinat să consume gaze naturale gazoși combustibile, în condiții igienice, economice și de siguranță 6. Instalație industrială de utilizare a Ansamblul de conducte, aparate și accesorii, montate în aval gazelor naturale de stația/postul de reglare a presiunii și măsurare a debitului ce se află la interfața cu sistemul de distribuție/transport sau conductele din amonte, după caz, cu excepția aparatului de măsurare a debitului, prin intermediul căruia se alimentează aparate consumatoare de combustibili gazoși utilizate în: --- procese tehnologice din industrie; --- scopul producerii de energie electrică și/sau termică; --- sectorul comercial --- restaurante, hoteluri, centre de afaceri, agricultură sau pentru utilizări similare; --- instituții publice --- unități din domeniile învățământ, sănătate, cultură, apărare națională, ordine publică, asistență socială, administrație publică, culte și altele asemenea MINISTERUL SĂNĂTĂȚII Nr. 369 din 22 aprilie 2010 AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ Șl PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR Nr. 61 din 12 iulie 2010 AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA CONSUMATORILOR Nr. 291 din 20 iulie 2010 ORDIN pentru aprobarea Normelor metodologice privind introducerea pe piață a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe Văzând Referatul de aprobare al Direcției sănătate publică și control în sănătate publică nr. Cs.A. 3.711 din 19 aprilie 2010 din cadrul Ministerului Sănătății, având în vedere prevederile art. 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producției, circulației și comercializării alimentelor, republicată, și prevederile art. 2 și 24 din Legea nr. 150/2004 privind siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, republicată, în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu completările ulterioare, al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a unităților din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, și al art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 284/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății, președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor emit următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Normele metodologice privind introducerea pe piață a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Direcția de sănătate publică și control în sănătate publică din Ministerul Sănătății, direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București, Institutul Național de Sănătate Publică, Autoritatea Națională pentru Protecția MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 13 Consumatorilor, prin comisariatele regionale pentru protecția consumatorilor/comisariatele județene pentru protecția consumatorilor, respectiv prin Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București, precum și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor județene și a municipiului București și punctele de inspecție la frontieră, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Cseke Attila p. Președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Corneliu Ceică Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Constantin Cerbulescu ANEXĂ NORME METODOLOGICE privind introducerea pe piață a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe Art. 1. — (1) Adăugarea de vitamine, minerale și alte substanțe în alimente se supune prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind adaosul de vitamine și minerale, precum și de anumite substanțe de alt tip în produsele alimentare. (2) Ministerul Sănătății este autoritatea națională competentă pentru implementarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006. Art. 2. — (1) în conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 1.925/2006, producătorul sau persoana care vrea să introducă pe piață alimente la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe: a) va notifica respectiva introducere pe piață la Institutul Național de Sănătate Publică, prin transmiterea on-line a modelului de etichetă utilizat pentru produsul respectiv; b) va notifica retragerea produsului de pe piață la Institutul Național de Sănătate Publică. (2) Personalul de specialitate desemnat prin decizie de către conducătorul instituției prevăzute la alin. (1) are următoarele atribuții: a) primește notificările privind introducerea pe piață a alimentelor care intră sub incidența Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006, în vederea analizării conformității cu cerințele acestui regulament; b) publică lunar pe site-ul oficial al Ministerului Sănătății lista notificărilor primite; c) în cazul neconformității cu cerințele Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006, informează producătorul sau persoana care vrea să introducă pe piață alimente la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe, în termen de 30 de zile de la primirea notificării. (3) în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a ordinului, producătorul sau persoana care a introdus pe piață alimente la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe va notifica respectiva introducere pe piață la Institutul Național de Sănătate Publică, prin depunerea unui model de etichetă utilizat pentru produsul respectiv. Art. 3. — Ministerul Sănătății și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor iau măsurile necesare pentru monitorizarea alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe și pentru furnizarea, până la data de 1 iulie 2012, către Comisia Europeană a informațiilor privind evoluția pieței de produse alimentare la care au fost adăugate vitamine și minerale, consumul acestora, aportul de nutrienți pentru populație și modificarea obiceiurilor alimentare, precum și adăugarea altor substanțe și, de asemenea, eventuale propuneri de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006. Art. 4. — Ministerul Sănătății are următoarele atribuții: a) în cazul în care nu există prevederi la nivel comunitar, notifică Comisiei Europene și celorlalte state membre adoptarea unor noi reglementări naționale cu privire la adaosul obligatoriu de vitamine și minerale la anumite categorii de alimente sau interzicerea ori restricționarea utilizării altor substanțe pentru producerea anumitor alimente, precum și măsurile urmărite, oferind justificarea lor; b) în cazul în care există motive serioase de a considera că un anumit produs dăunează sănătății umane, cu toate că acesta corespunde prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006, poate suspenda sau restricționa provizoriu aplicarea respectivelor prevederi pe teritoriul României și informează celelalte state membre și Comisia Europeană privind produsul respectiv, justificând decizia; c) transmite către Comisia Europeană, până la data de 1 iulie 2012, informațiile prevăzute la art. 3; d) avizează publicitatea alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe. Art. 5. — Controlul respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006 se face de către: a) specialiștii din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, pentru controlul respectării prevederilor privind etichetarea alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe la comercializare; b) specialiștii împuterniciți din cadrul Ministerului Sănătății: 1. pentru controlul respectării prevederilor referitoare la tipurile de vitamine și minerale care se pot adăuga în produsele alimentare; 2. pentru suspendarea și restricționarea temporară a introducerii pe piață a alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe, în cazul în care se consideră că acestea dăunează sănătății umane, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006; c) specialiștii din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor: 1. pentru controlul alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale și alte substanțe care fac obiectul activității de import- export și/sau de comerț intracomunitar; 2. pentru controlul respectării prevederilor privind alimentele, conform Regulamentului (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare. Art. 1. — Imobilul „Casă”, situat in municipiul București, bd. Ghica Tei nr. 125A, sectorul 2, având regimul juridic de monument istoric, grupa B, cod B-ll-m-B-18819, se declasează. Art. 2. — Direcția patrimoniu cultural comunică prezentul ordin Direcției pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acestuia. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL ORDIN privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, bd. Ghica Tei nr. 125A, sectorul 2 în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.260/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de Avizul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice nr. 157/E/2010, în temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, ministrul culturii și patrimoniului național emite prezentul ordin. Art. 3. — Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București va îndeplini procedurile de comunicare în termen de cel mult 5 zile de la data publicării prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor București, 5 iulie 2010. Nr. 2.351. MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL ORDIN privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, Calea Floreasca nr. 226, sectorul 1 în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.260/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de Avizul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice nr. 143/E/2010, în temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, ministrul culturii și patrimoniului național emite prezentul ordin. Art. 1. — Imobilul „Casă”, situat în municipiul București, Calea Floreasca nr. 226, sectorul 1, având regimul juridic de monument istoric, grupa B, cod B-ll-m-B-18737, se declasează. Art. 2. — Direcția patrimoniu cultural comunică prezentul ordin Direcției pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acestuia. Art. 3. — Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București va îndeplini procedurile de comunicare în termen de cel mult 5 zile de la data publicării prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor București, 5 iulie 2010. Nr. 2.352. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 15 MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL ORDIN privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, Str. Fluviului nr. 12, sectorul 1 în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.260/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de Avizul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice nr. 171/E/2010, în temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, ministrul culturii și patrimoniului național emite prezentul ordin. Art. 1. — Imobilul „Casă”, situat în municipiul București, Str. Fluviului nr. 12, sectorul 1, având regimul juridic de monument istoric, grupa B, cod B-ll-m-B-18751, se declasează. Art. 2. — Direcția patrimoniu cultural comunică prezentul ordin Direcției pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acestuia. Art. 3. — Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București va îndeplini procedurile de comunicare în termen de cel mult 5 zile de la data publicării prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor București, 5 iulie 2010. Nr. 2.353. MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL ORDIN privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casa Eugenia Boaru”, situat în satul/comuna Balta Albă, județul Buzău în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.260/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de Avizul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice nr. 145/E/2010, în temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, ministrul culturii și patrimoniului național emite prezentul ordin. Art. 1. — Imobilul „Casa Eugenia Boaru”, situat în satul/comuna Balta Albă, județul Buzău, având regimul juridic de monument istoric, grupa B, cod BZ-ll-m-B-02353, se declasează. Art. 2. — Direcția patrimoniu cultural comunică prezentul ordin Direcției pentru Cultură și Patrimoniul Național a Județului Buzău pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acestuia. Art. 3. — Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Național a Județului Buzău va îndeplini procedurile de comunicare în termen de cel mult 5 zile de la data publicării prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor București, 5 iulie 2010. Nr. 2.354. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 531/29.VII.2010 MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL ORDIN privind declasarea din Lista monumentelor istorice a imobilului „Casă”, situat în municipiul București, str. Negulescu Ștefan nr. 20—22, sectorul 1 în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.260/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de Avizul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice nr. 142/E/2010, în temeiul prevederilor art. 19 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 alin. (1) și (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare. ministrul culturii și patrimoniului național emite prezentul ordin. Art. 1. — Imobilul „Casă”, situat în municipiul București, str. Negulescu Ștefan nr. 20—22, sectorul 1, având regimul juridic de monument istoric, grupa B, cod B-ll-m-B-19270, se declasează. Art. 2. — Direcția patrimoniu cultural comunică prezentul ordin Direcției pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor acestuia. Art. 3. — Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Național a Municipiului București va îndeplini procedurile de comunicare în termen de cel mult 5 zile de la data publicării prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor București, 12 iulie 2010. Nr. 2.362. Gabriel S. Popa MONITORUL OFICIAL Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia.’Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR „Monitorul Oficial" R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 445178 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531/29.VIL2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495