MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 504 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Marți, ²⁰ iulie 2010 SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 167. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu................ 2-6 810. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.............................................. 6 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 568. — Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A....................................... 7-16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20.VII.2010 LEGI SI DECRETE y PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. I. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15 din 23 februarie 2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192 din 26 martie 2010, cu următoarele modificări: 1. Titlul va avea următorul cuprins: „ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu” 2. Articolul unic va avea următorul cuprins: „Articol unic. — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 1. — Fondul pentru mediu este un instrument economico-financiar destinat susținerii și realizării proiectelor și programelor pentru protecția mediului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare în domeniul protecției mediului.» 2. La articolul 3, alineatul (2) se abrogă. 3. La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: «( 3) Administrația Fondului are, în principal, următoarele atribuții: a) urmărește constituirea și gestionarea Fondului pentru mediu; b) întocmește bugetul de venituri și cheltuieli; c) analizează, selectează și finanțează programe și proiecte pentru protecția mediului, aprobate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență; d) urmărește și controlează implementarea proiectelor și programelor finanțate din Fondul pentru mediu; e) finanțează lucrări destinate prevenirii, înlăturării și/sau diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase la lucrările de gospodărire a apelor, conform dispozițiilor art. 13; f) elaborează ghidurile de finanțare aferente categoriilor de proiecte și programelor pentru protecția mediului, finanțate din Fondul pentru mediu.» 4. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 4. — (1) Administrația Fondului este condusă de un președinte cu rang de secretar de stat.» 5. La articolul 4, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (4i) și (4²), cu următorul cuprins: «( 4¹) Președintele Administrației Fondului poate delega atribuțiile sale unui vicepreședinte, cu rang de subsecretar de stat. (4² ) Vicepreședintele este numit, suspendat și revocat din funcție, în condițiile legii, prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor.» 6. La articolul 4, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins: «(6) Salarizarea personalului Administrației Fondului se face potrivit legii și contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul instituției.» 7. La articolul 5, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: «Art. 5. — (1) Comitetul de avizare are următoarea componență: a) 2 reprezentanți din cadrul autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor, împuterniciți prin ordin al ministrului; b) un reprezentant al Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și un reprezentant al Gărzii Naționale de Mediu, împuterniciți prin decizie a conducătorului instituției respective; c) câte un reprezentant al celor 4 structuri asociative ale administrației publice locale; d) câte un reprezentant din cadrul autorității publice centrale pentru finanțe, autorității publice centrale pentru economie, autorității publice centrale pentru transporturi, autorității publice centrale pentru dezvoltare regională, autorității publice centrale pentru sănătate, autorității publice centrale pentru agricultură, autorității publice centrale pentru administrație și interne, împuterniciți prin ordin al ministrului de resort; e) 2 reprezentanți ai confederației patronale, desemnați de aceasta; f) un reprezentant al organizațiilor neguvernamentale din domeniul protecției mediului, desemnat de acestea; g) președintele Administrației Fondului. (3) Comitetul de avizare aprobă prin vot proiectele ce urmează să fie finanțate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director.» 8. La articolul 6, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: «Art. 6. — (1) Comitetul director este constituit din președintele și vicepreședintele Administrației Fondului, împreună cu conducătorii direcțiilor de specialitate ale acesteia. (3) Comitetul director are următoarele atribuții: a) avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Fondului pentru mediu și al Administrației Fondului; b) avizează și propune spre aprobare Comitetului de avizare proiectele selectate pentru a fi finanțate din Fondul pentru mediu; c) analizează și aprobă lista proiectelor respinse de către Comisia de analiză; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 3 d) urmărește constituirea și gestionarea Fondului pentru mediu; e) aprobă raportul anual privind gestionarea Fondului pentru mediu, pe care îl face public, conform prevederilor legale; f) avizează ghidurile de finanțare aferente fiecărui program și proiect pentru protecția mediului.» 9. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 7. — Cheltuielile curente și de capital ale Administrației Fondului se asigură din Fondul pentru mediu, în limita a 5% din veniturile acestuia.» 10 . La articolul 9 alineatul (1), literele a), a), e), i), i) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins: «a ) o contribuție de 3% din veniturile realizate din vânzarea deșeurilor metalice feroase și neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrării, obținute de către generatorul deșeurilor, respectiv deținătorul bunurilor destinate dezmembrării, persoană fizică sau juridică. Sumele se rețin prin stopaj la sursă de către operatorii economici care desfășoară activități de colectare și/sau valorificare a deșeurilor, care au obligația să le vireze la Fondul pentru mediu; d) o contribuție de 2 lei/kg, datorată de operatorii economici care introduc pe piața națională ambalaje de desfacere și bunuri ambalate, pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie și de valorificare prin reciclare prevăzute în anexa nr. 3 și cantitățile de deșeuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate în instalații de incinerare cu recuperare de energie și valorificate prin reciclare; e) o contribuție de 2% din valoarea substanțelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piața națională de către operatorii economici; f) o contribuție de 2% din veniturile realizate din vânzarea masei lemnoase și/sau a materialelor lemnoase obținute de către administratorul, respectiv proprietarul pădurii, cu excepția lemnelor de foc, arborilor și arbuștilor ornamentali, pomilor de Crăciun, răchitei și puieților; i) o contribuție de 2 lei/kg anvelopă, datorată de operatorii economici care introduc pe piața națională anvelope noi și/sau uzate destinate reutilizării, pentru diferența dintre cantitățile de anvelope corespunzătoare obligațiilor anuale de gestionare prevăzute în legislația în vigoare și cantitățile efectiv gestionate; I) sumele încasate din restituirea finanțărilor acordate, dobânzi, penalități de orice fel, alte operațiuni financiare derulate din sursele financiare ale Fondului pentru mediu;». 11. La articolul 9 alineatul (1), după litera o) se introduc patru noi litere, literele p), q), r) și s), cu următorul cuprins: «p) o contribuție de 100 lei/tonă, datorată de unitățile administrativ-teritoriale începând cu data de 1 iulie 2010, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantităților de deșeuri municipale și asimilabile, colectate și trimise spre depozitare, plata făcându-se pentru diferența dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual de diminuare și cantitatea corespunzătoare obiectivului efectiv realizat prin activități specifice de colectare selectivă și valorificare; q) ecotaxa, în valoare de 0,1 lei/bucată, aplicată pungilor și sacoșelor pentru cumpărături, cu mâner integrat sau aplicat, fabricate din materiale obținute din resurse neregenerabile definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare, încasată de la operatorii economici care introduc pe piața națională astfel de ambalaje de desfacere. Ecotaxa se evidențiază distinct pe documentele de vânzare, iar valoarea acesteia se afișează vizibil la punctul de vânzare, în vederea informării consumatorilor finali; r) taxa pe poluare pentru autovehicule; s) o taxă de 2 lei/l, aplicată uleiurilor ce fac obiectul Hotărârii Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate, datorată începând cu data de 1 ianuarie 2011 de către operatorii economici care introduc pe piața națională astfel de produse, pentru diferența dintre cantitățile corespunzătoare obligațiilor anuale de gestionare prevăzute în anexa nr. 4 și cantitățile de uleiuri uzate gestionate.» 12. După articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9¹, cu următorul cuprins: «Art. 9¹. — (1) Administrația Fondului gestionează un cont separat, la Trezoreria Statului, în care se încasează, începând cu data de 1 ianuarie 2011, de la producătorii de echipamente electrice și electronice, respectiv de la organizațiile colective sumele reprezentând garanția constituită conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 448/2005 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice, cu modificările și completările ulterioare. (2) Garanția se reține de Administrația Fondului în cazul neîndeplinirii obligației de finanțare a colectării, tratării, valorificării și eliminării nepoluante a deșeurilor de electrice și electronice la sfârșitul perioadei de garantare. (3) Garanția prevăzută la alin. (1), forma acesteia și perioada de garantare se declară la Administrația Fondului de către producătorii de echipamente electrice și electronice, respectiv de organizațiile colective, până la data de 25 a lunii următoare lunii în care s-a constituit garanția potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 448/2005, cu modificările și completările ulterioare. (4) Sumele reprezentând garanția menționată la alin. (1) și rămase neutilizate după un an de la împlinirea perioadei de garantare se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu. Metodologia de constituire și gestionare a garanției prevăzute la alin. (1) se stabilește prin ordin al autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență.» 13. La articolul 10, alineatul (1) se abrogă. 14. La articolul 10, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(2) Contribuțiile și taxele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d), i) și s) se plătesc numai în cazul neîndeplinirii obiectivului de valorificare a deșeurilor de ambalaje, obiectivului de gestionare a anvelopelor uzate, respectiv a obligațiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate prevăzute în legislația în vigoare, plata făcându-se pe diferența dintre cantitățile aferente obiectivelor anuale, respectiv a obligațiilor anuale și cantitățile realizate efectiv. (3) Operatorii economici care introduc pe piața națională bunuri ambalate, ambalaje de desfacere, anvelope noi și/sau uzate destinate reutilizării, precum și uleiuri sunt obligați să declare lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a desfășurat activitatea, cantitățile de ambalaje, de anvelope, respectiv de uleiuri introduse pe piața națională și cantitățile de deșeuri de ambalaje valorificate, cantitățile de anvelope uzate gestionate, respectiv cantitățile de uleiuri uzate gestionate.» 15. La articolul 10, alineatul (4) se abrogă. 16. La articolul 10, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (4¹) și (4²), cu următorul cuprins: «(4¹) Operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligați să declare trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de raportare, situația contractelor încheiate și/sau reziliate cu operatorii economici 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 care introduc pe piața națională bunuri ambalate și ambalaje de desfacere. (42) Instrucțiunile privind obligația declarării prevăzute la alin. (4¹) se stabilesc prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor.» 17. La articolul 10, alineatul (6) se abrogă. 18. La articolul 10, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins: «(7) Administrația Fondului publică anual, pe pagina de internet proprie, registrul operatorilor economici înregistrați drept contribuabili la Fondul pentru mediu, care cuprinde denumirea operatorului economic și tipul de contribuție și/sau taxă cu care acesta este înregistrat.» 19. La articolul 11, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: «Art. 11. — (1) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a), b), e) și f) se declară și se plătesc lunar de către persoanele juridice și fizice care desfășoară activitățile respective, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-a desfășurat activitatea. (2) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. c), d), i), j), p) și s) se declară și se plătesc anual de către persoanele juridice care desfășoară respectivele activități, până la data de 25 ianuarie a anului următor.» 20. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2¹), cu următorul cuprins: «(2¹) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. q) se declară și se plătesc trimestrial de către persoanele juridice care desfășoară respectivele activități, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului în care s-a desfășurat activitatea.» 21. La articolul 11, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins: «(4) Modelul și conținutul declarațiilor la Fondul pentru mediu, prevăzute la alin. (1), (2) și (2¹), precum și la art. 10 alin. (3), se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență.» 22. La articolul 12, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(2) Activitatea privind declararea, stabilirea, verificarea și colectarea, inclusiv soluționarea contestațiilor privind contribuțiile și taxele la Fondul pentru mediu datorate de către persoanele juridice și fizice, precum și îndeplinirea măsurilor asigurătorii și procedura de executare silită se realizează de către Administrația Fondului, în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Administrația Fondului are calitatea de creditor bugetar. (3) Pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitori a obligațiilor de plată prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)—j), p), q) și s) se datorează dobânzi și penalități de întârziere, conform Ordonanței Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.» 23. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 13. — (1) Fondul pentru mediu se utilizează pentru finanțarea următoarelor categorii de proiecte și programe pentru protecția mediului: a) reducerea impactului asupra atmosferei, apei și solului, inclusiv monitorizarea calității aerului; b) reducerea nivelului de zgomot; c) gestionarea deșeurilor, inclusiv a deșeurilor periculoase; d) protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare; e) gospodărirea integrată a zonei costiere; f) conservarea biodiversității și administrarea ariilor naturale protejate; g) împădurirea terenurilor degradate, reconstrucția ecologică și gospodărirea durabilă a pădurilor; h) educația și conștientizarea publicului privind protecția mediului; i) creșterea producției de energie din surse regenerabile; j) renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural; k) refacerea siturilor contaminate istoric, cu excepția celor reglementate prin legi speciale; I) înlocuirea acoperișurilor din azbest; m) monitorizări, studii și cercetări în domeniul protecției mediului, pădurilor și apelor privind sarcini derivate din acorduri internaționale, directive europene sau alte reglementări naționale sau internaționale, precum și cercetare-dezvoltare în domeniul schimbărilor climatice; n) lucrări pentru elaborarea hărților de risc pentru bazine sau subbazine hidrografice; o) închiderea iazurilor de decantare din sectorul minier; p) lucrări destinate prevenirii, înlăturării și/sau diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase la lucrările de gospodărire a apelor aferente obiectivelor din domeniul public al statului, precum și pentru refacerea unor obiective importante de infrastructură rutieră și feroviară, grav afectate de alunecări de teren care pot conduce la obturarea scurgerii cursurilor de apă; q) instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire; r) Programul național de îmbunătățire a calității mediului prin realizarea de spații verzi în localități; s) Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național; t) Programul de stimulare a înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate; u) Programul de realizare a pistelor pentru bicicliști. (2) Programele și proiectele din categoriile prevăzute la alin. (1) sunt finanțate din Fondul pentru mediu prin una dintre următoarele modalități, aprobate în Comitetul de avizare: a) susținerea financiară a proiectelor prin finanțare sau cofinanțare nerambursabilă; b) cofinanțarea proiectelor finanțate din fonduri comunitare și/sau alte fonduri internaționale. (3) Se acordă susținere financiară din Fondul pentru mediu pentru proiectele propuse de unități administrativ-teritoriale, inclusiv subdiviziuni ale municipiilor, asociații de dezvoltare intercomunitară, instituții publice, institute de cercetare- dezvoltare, unități și instituții de învățământ, organizații neguvernamentale, culte recunoscute potrivit legii, forme asociative de administrare și exploatare a terenurilor agricole sau cu vegetație forestieră, operatori economici, inclusiv ocoale silvice, asociații de proprietari, persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale. (4) Categoriile de beneficiari și metodologia de finanțare care prevede analiza, selectarea, aprobarea, implementarea proiectelor și/sau programelor pentru protecția mediului prevăzute la alin. (1), cu excepția celor prevăzute la lit. o) și p), se stabilesc prin ghidul de finanțare aferent fiecărui program sau proiect, care se elaborează de Administrația Fondului și se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor. (5) Categoriile de lucrări și/sau proiecte pentru protecția mediului care se pot finanța conform prevederilor alin. (1) lit. o) și p), precum și sumele destinate finanțării acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor. (6) Pentru achiziționarea lucrărilor prevăzute la alin. (1) lit. p) și a serviciilor aferente acestora se vor aplica prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice referitoare la situațiile de forță majoră. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 5 (7) Finanțarea proiectelor aprobate se realizează în baza contractelor de finanțare anuale sau multianuale. (8) Sumele rămase neutilizate la sfârșitul anului se reportează în anul următor, fiind utilizate cu aceeași destinație. (9) Contractele de finanțare, împreună cu actele prin care se constituie garanții ale finanțării, dacă este cazul, constituie titluri executorii, fără a fi necesară învestirea cu formulă executorie. (10) Finanțarea din Fondul pentru mediu se face cu respectarea legislației privind ajutorul de stat, Administrația Fondului parcurgând toate procedurile, conform legislației naționale și comunitare în domeniu. (11) Ajutoarele de stat individuale și schemele de ajutor de stat, atât cele exceptate de la obligația notificării, cât și cele supuse obligației de notificare, se instituie prin hotărâri ale Comitetului de avizare al Administrației Fondului. (12) Schemele de ajutor de minimis se aprobă prin dispoziție a președintelui Administrației Fondului.» 24. Articolul 13¹ se abrogă. 25. La articolul 15, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: «(2) Nedepunerea la termen a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei.» 26. La articolul 15, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) și (4), cu următorul cuprins: «(3) Neafișarea la punctul de vânzare, în loc vizibil, a valorii ecotaxei, în vederea informării consumatorilor finali, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei. ’ (4) Nedepunerea la termen a declarațiilor prevăzute la art. 10 alin. (4¹) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei.» 27. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 16. — (1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac după cum urmează: a) de către personalul de specialitate din cadrul Administrației Fondului și al Gărzii Naționale de Mediu, prin unitățile sale teritoriale, pentru contravenția prevăzută la art. 15 alin. (2) și (4); b) de către personalul împuternicit din cadrul Gărzii Naționale de Mediu, prin unitățile sale teritoriale, pentru contravenția prevăzută la art. 15 alin. (3).» 28. La articolul 16, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: «(3) La efectuarea de către Administrația Fondului a inspecției fiscale cu privire la contribuțiile și taxele datorate bugetului Fondului pentru mediu pot participa și reprezentanți ai Gărzii Naționale de Mediu.» 29. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 17. — Metodologia de calcul al contribuțiilor și taxelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)—j), p), q) și s) se stabilește prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor.» 30. Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 19. — Anexele nr. 1—4 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.» 31. După anexa nr. 2 se introduc două noi anexe, anexele nr. 3 și 4, cu următorul cuprins: «ANEXA Nr. 3 Obiectivele minime de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie și de valorificare prin reciclare, globale și pe tip de material de ambalare, pentru anul 2011 și începând cu anul 2012 Obiectivul de valorificare prin reciclare/tip de material (%) Plastic Metal Obiectivele globale Obiectivele globale Hârtie de valorificare de valorificare sau incinerare Anul și carton Total Sticlă Total Lemn prin reciclare1) în instalații de incinerare din care: din care: (%) cu recuperare de energie2) pentru PET pentru Al. (%) 2011 60 22,5 42 54 50 17 15 50 57 2012 60 22,5 55 60 50 21 15 55 60 ¹) Procentajul minim din greutatea tuturor deșeurilor de ambalaje introduse pe piața națională. ²) Procentajul minim din greutatea totală a tuturor materialelor de ambalaj conținute în deșeurile de ambalaje introduse pe piața națională. ANEXA Nr. 4 Etapizarea obligațiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate Anul Obligația1) 2011 40% 2012 60% începând cu 2013 80% ¹) Procentajul din cantitatea de uleiuri introduse pe piața națională.»” 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 Art. II. — La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: a) Ordonanța Guvernului nr. 25/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 29 august 2008, cu excepția lit. d) a alin. (1) al art. 9 din articolul unic, pct. 7, care produce efecte până la data de 31 decembrie 2010; b) art. 36 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, cu completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009. Art. III. — (1) Proiectele și programele pentru protecția mediului aflate în faza de analiză sau finanțare la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv cele pentru care a fost demarată sesiune de depunere a proiectelor, se definitivează pe baza prevederilor legale în vigoare la data inițierii acestora. (2) Programele și proiectele pentru protecția mediului care nu se mai regăsesc în prevederile prezentei legi se asimilează unei categorii de programe sau proiecte existente și se finanțează din sursele alocate acesteia, pe baza aprobării Comitetului director. (3) Bugetul de venituri și cheltuieli al Fondului pentru mediu și al Administrației Fondului pentru Mediu se modifică, prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Art. IV. — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 14 iulie 2010. Nr. 167. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 13 iulie 2010. Nr. 810. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL TRANSPORTURILOR Șl INFRASTRUCTURII ORDIN pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Autostrăzi si Drumuri Naționale din România — S.A. în temeiul prevederilor art. 41 alin. (13) și alin. (14) lit. a), ale art. 41¹ alin. (1), ale art. 47 alin. (4), alin. (7) lit. a) și alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 10 lit. p) din Ordonanța Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 1¹ din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare, ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin: Art. 1. — (1) Se aprobă tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes național, aplicabile pentru vehiculele rutiere a căror masă totală maximă admisă, masă maximă admisă pe axe și/sau ale căror dimensiuni maxime admise de gabarit depășesc limitele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 1. (2) Se aprobă tarifele complementare de utilizare a drumurilor de interes național, aplicabile pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state, prevăzute în anexa nr. 2. (3) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre în sensul Giurgiu—Ruse, aplicabile pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 3. (4) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre de la Giurgeni—Vadul Oii, aplicabile pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 4. (5) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre de la Fetești—Cernavodă, aplicabile pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 5. (6) Se aprobă tarifele de utilizare a zonei autostrăzilor și drumurilor naționale și modul de aplicare a acestora, prevăzute în anexa nr. 6. Art. 2. — (1) Tarifele prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 și 5 se aplică nediscriminatoriu, la același nivel, pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state. (2) Tarifele prevăzute în anexa nr. 2 se aplică pentru vehiculele înmatriculate în alte state. (3) Tarifele prevăzute în anexa nr. 6 se aplică nediscriminatoriu, la același nivel, pentru persoanele române și străine. Art. 3. — (1) Persoanele fizice și juridice române vor achita în lei tariful exprimat în euro, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Națională a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării tarifului. (2) Prin curs de schimb valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării tarifului se înțelege cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României în penultima zi lucrătoare a lunii respective. Art. 4. — (1) Persoanele fizice și juridice străine vor achita în euro sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piața valutară, echivalentul tarifului exprimat în euro, în funcție de cursurile de schimb aferente valutelor, comunicate de Banca Națională a României în penultima zi lucrătoare a lunii anterioare celei în care se efectuează plata. (2) Persoanele fizice și juridice străine vor achita în lei tariful exprimat în euro, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Națională a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării tarifului, așa cum este definit la art. 3 alin. (2). (3) Persoanele fizice și juridice străine vor achita în lei, în euro sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piața valutară, echivalentul tarifului exprimat în lei, la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor. Art. 5. — Tarifele achitate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin nu se recalculează. Art. 6. —Anexele nr. 1—6 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 7. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor nr. 245/2008 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 4 martie 2008, cu modificările și completările ulterioare. Art. 8. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 20 iulie 2010. Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu București, 19 iulie 2010. Nr. 568.’ 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 ANEXA Nr. 1 TARIFE SUPLIMENTARE de utilizare a drumurilor de interes național Nr. Denumire tarif Unitate Tarif unitar, cu TVA crt. de calcul [euro] 1. Eliberare AST, traseu și condiții de parcurs tarif/ 20,00 document 2. Depășirea masei totale Masă 16,01 4- 20,00 tarif x 0,25 maxime admise, totală 20,01 4- 25,00 distanță 0,31 indiferent de tipul reală de 25,01 4- 30,00 0,38 suspensiilor, numărul [tone] 30,01 4- 35,00 0,44 de axe sau de roți 35,01 4- 40,00 0,50 40,01 4- 45,00 0,56 45,01 4- 50,00 0,62 50,01 4- 55,00 1,37 55,01 4- 60,00 1,49 60,01 4- 65,00 1,62 65,01 4- 70,00 1,74 70,01 4- 75,00 1,86 75,01 4- 80,00 1,99 80,01 4- 85,00 2,11 85,01 4- 90,00 2,24 90,01 4- 95,00 2,36 95,01 4- 100,00 2,48 peste 100,00 2,48 euro + 0,13 euro pentru fiecare 0,01+5,00 tone peste 100,00 tone 3. Depășirea masei Suspensii Alte suspensii maxime admise pe axe, pneumatice sau decât cele indiferent de numărul echivalente pneumatice sau de axe sau de roți echivalente Axa 0,01 4- 0,50 tarif x 0,08 0,11 simplă, 0,51 4- 1,00 distanță 0,22 0,30 cu [tone] 1,01 4- 1,50 0,33 0,44 1,51 4- 2,00 0,97 1,22 2,01 4- 2,50 1,48 1,85 2,51 4- 3,00 2,16 2,71 3,01 4- 3,50 2,87 3,59 2,87 euro +1,24 euro Tarifele pentru prevăzute peste 3,50 fiecare 0,01 + pentru suspensii 0,50 tone peste pneumatice x 3,50 tone 1,50 Axa 0,01 4- 0,50 tarif x 0,24 0,31 dublă, cu 0,51 4- 1,00 distanță 0,34 0,44 [tone] 1,01 4- 2,00 0,68 0,86 2,01 4- 3,00 1,02 1,28 3,01 4- 4,00 1,36 1,70 4,01 4- 5,00 1,79 2,24 5,01 4- 6,00 2,19 2,75 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 9 Nr. Denumire tarif Unitate Tarif unitar, cu TVA crt. de calcul [euro] 2,19 euro + 1,86 Tarifele euro pentru prevăzute pentru peste 6,00 fiecare 0,01 + suspensii 1,00 tone peste pneumatice x 6,00 tone 1,30 Axa 0,01 4- 0,50 tarif X 0,36 0,46 triplă, 0,51 -r 1,00 distanță 0,44 0,56 cu [tone] 1,01 4- 2,00 0,66 0,84 2,01 4- 3,00 1,09 1,37 3,01 4- 4,00 1,52 1,90 4,01 4- 5,00 1,93 2,42 5,01 4- 6,00 2,42 3,04 6,01 4- 7,00 2,92 3,65 2,92 euro + 1,24 Tarifele euro pentru prevăzute pentru peste 7,00 fiecare 0,01 + suspensii 1,00 tone peste pneumatice x 1,50 7,00 tone 4. Depășirea dimensiunilor lungime, 0,01 4- 2,00 tarif x 0,04 maxime admise cu [metri] 2,01 4- 3,00 distanță 0,10 3,01 4- 4,00 0,17 4,01 4- 5,00 0,23 5,01 4- 6,00 0,29 peste 6,00 0,29 euro + 0,06 euro pentru fiecare 0,01+1,00 metri peste 6,00 metri lățime, cu 0,01 4- 0,50 tarif x 0,13 [metri] 0,51 4- 1,00 distanță 0,25 1,01 4- 1,50 0,38 1,51 4- 2,00 0,50 2,01 4- 2,50 1,12 2,51 4- 3,00 1,71 3,01 4- 3,50 2,31 3,51 4- 4,00 2,89 peste 4,00 0,29 euro + 0,62 euro pentru fiecare 0,01+0,50 metri peste 4,00 metri înălțime, 0,01 4- 0,25 tarif x 0,07 cu [metri] 0,26 4- 0,50 distanță 0,13 0,51 4- 1,00 0,25 1,01 4- 1,50 0,38 1,51 4- 2,00 0,50 2,01 4- 2,50 1,10 2,51 4- 3,00 1,69 3,01 4- 3,50 2,29 3,51 4- 4,00 2,89 peste 4,00 2,89 euro + 0,62 euro pentru fiecare 0,01+0,50 metri peste 4,00 metri 5. Recântărire sau remăsurare tarif/ 50,00 operație 6. Estimare tarifare pentru depășirea limitelor maxime admise tarif/ 20,00 estimare 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI 1.2010 NOTĂ: A. Sunt exceptate de la plata tarifului: a) vehiculele deținute de unitățile Ministerului Apărării Naționale; b) vehiculele deținute de unitățile subordonate Ministerului Administrației și Internelor; c) vehiculele deținute de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. — CNADNR — S.A. și de către subunitățile acesteia; d) vehiculele specializate utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanță; e) vehiculele deținute de serviciile de urgență, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare; f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, așa cum sunt definite prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, și la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaționale, înființate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952; g) vehiculele care efectuează transporturi funerare; h) vehiculele care efectuează transporturi de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cazul unor calamități sau dezastre naturale. B. Modul de aplicare a tarifelor suplimentare de utilizare prevăzute în prezenta anexă a) Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state. b) Prin vehicul se înțelege orice autovehicul rutier având cel puțin două axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul și semiremorca/remorca tractată de acesta, cu sau fără încărcătură. c) Masele și dimensiunile maxime admise sunt prevăzute în anexele nr. 2 și 3 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare. d) Controlul maselor și dimensiunilor se efectuează: (i) pe rețeaua de drumuri de interes național din România; (ii) în agențiile de control și încasare —ACI ale CNADNR — S.A. din punctele de trecere a frontierei — ptf și de pe rețeaua de drumuri de interes național din România; (iii) în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite sau staționate pe drumurile de interes național din România. e) Tarifele suplimentare de utilizare prevăzute în prezenta anexă se aplică pentru: (i) efectuarea transportului cu vehicule a căror încărcătură este indivizibilă; utilajele sunt considerate mărfuri indivizibile chiar dacă acestea sunt transportate având demontate părți componente; (ii) efectuarea transportului cu vehicule care, fără încărcătură, depășesc constructiv masele și/sau dimensiunile maxime admise. C. Eliberarea AST a) Tarifarea pentru eliberarea AST se efectuează pentru fiecare document eliberat. b) Agențiile de control și încasare eliberează AST pe loc, dacă nu este necesară obținerea avizului de competență, sau în două zile lucrătoare, dacă acesta este necesar. c) AST se eliberează și în cazul în care transportul este exceptat de la plata tarifelor suplimentare de utilizare. D. Tarifare pentru depășirea masei maxime admise (totală sau pe axe) a) Tarifarea pentru depășirea masei se efectuează prin compararea rezultatului obținut pentru tarifarea masei totale cu rezultatul obținut pentru tarifarea maselor pe axe ale vehiculului, luându-se în considerare valoarea cea mai mare rezultată. b) Tarifarea pentru depășirea masei totale se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător masei reale a vehiculului. c) în situația în care cel puțin două vehicule sunt cuplate lateral pentru efectuarea unui transport, clasificarea axelor, din punctul de vedere al distanței dintre axe, se efectuează pentru fiecare vehicul, indiferent de numărul de axe sau de roți ale fiecărui vehicul. d) Tarifarea pentru depășirea masei maxime admise pe axe se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu care este depășită masa maximă admisă pe axe, în funcție de categoria drumului pe care se circulă. e) Pentru axe multiple constituite din cel puțin două axe consecutive ale aceluiași vehicul, tarifarea pentru depășirea masei maxime admise pe axe se calculează pentru fiecare categorie de axe (simplă, dublă, triplă), în funcție de distanța dintre axe. f) Tarifarea pentru depășirea masei maxime admise pe axa dublă și triplă se efectuează pentru ansamblul de axe, fără a se compara și a se lua în considerare axele componente ale configurației de axe. g) în cazul vehiculelor prevăzute în anexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, combinațiile de axe (simplă, dublă, triplă) se stabilesc de la partea din față a vehiculului spre spatele acestuia. h) în cazul depășirii masei maxime admise pe mai multe axe sau configurații de axe distincte ale aceluiași vehicul, tarifarea se cumulează. i) Nu se aplică tarife suplimentare, nu se eliberează AST și nu se impun condiții pentru însoțire dacă depășirea masei maxime admise pe axe și a masei totale maxime admise sau a maselor pe axe și a masei totale înscrise în AST, rezultată în urma cântăririi, este de până la: (i) 4% inclusiv, pentru masa pe axa simplă; (ii) 4% inclusiv, pentru masa pe axa dublă; (iii) 4% inclusiv, pentru masa pe axa triplă; (iv) 5% inclusiv, pentru masa totală. j) Tarifarea pentru depășirea masei totale sau pe axe nu se aplică pentru vehiculele de transport de persoane (autoturisme, microbuze, autocare, autobuze). E. Tarifarea pentru depășirea dimensiunilor maxime admise a) Tarifarea pentru depășirea dimensiunilor maxime admise se calculează prin aplicarea tarifului unitar corespunzător valorii cu care este depășită dimensiunea maximă admisă. b) în situația în care sunt depășite cel puțin două dintre dimensiunile maxime admise, se cumulează tarifarea pentru dimensiunile care sunt depășite. c) AST eliberată pentru depășirea constructivă a lungimii maxime admise este valabilă chiar dacă transportul, inclusiv încărcătura, depășește lungimea înscrisă în AST, cu condiția ca aceasta să se încadreze în intervalul tarifar pentru care a fost eliberată AST, indiferent de încărcătura transportată. d) în cazul în care dimensiunile se determină cu ocazia controlului și se constată o depășire a dimensiunilor maxime admise cu până la 0,05 m, aceste transporturi sunt considerate a se încadra în limitele maxime admise. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 11 F. Tarifare pentru eliberarea AST Valoarea totală a tarifării în vederea eliberării AST se aplică prin cumularea tarifelor pentru eliberarea AST, pentru depășirea masei totale sau pe axe și pentru depășirea dimensiunilor. G. Recântărire și remăsurare a) Recântărirea și remăsurarea se efectuează numai pe sensul de intrare în România, la solicitarea operatorului de transport. b) Nu se efectuează recântărire sau remăsurare: (i) pe rețeaua de drumuri de interes național din România; (ii) în ACI ale CNADNR — S.A. din ptf pe sensul de ieșire din România și de pe rețeaua de drumuri de interes național din România; (iii) în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite sau staționate pe drumurile de interes național din România. H. Modul de efectuare a calculelor: a) tariful unitar se introduce în calcul cu numărul de zecimale rezultat, fără rotunjiri; b) distanța se introduce în calcul în kilometri, fără zecimale, prin rotunjire în plus la unitate; c) rezultatele parțiale până la tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc; d) tariful final rezultat, care trebuie achitat de utilizator, se rotunjește la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata. ANEXA Nr. 2 TARIFE COMPLEMENTARE de utilizare a drumurilor de interes național Nr. Denumire tarif Unitate de calcul Tarif unitar, crt. cu TVA [euro] 1. Autorizare tarif/cursă 1.250,00 2. Aferent autorizațiilor „cu plată”, stabilit prin protocol de Ministerul tarif x masă totală x 0,03 Transporturilor și Infrastructurii distanță NOTĂ: A. Modul de aplicare a tarifelor prevăzute în anexă Tarifele prevăzute în prezenta anexă se aplică numai pentru vehiculele înmatriculate în alte state, în conformitate cu acordurile rutiere bilaterale și multilaterale la care România este parte. B. Tarifare pentru autorizare Tariful pentru autorizarea accesului la rețeaua rutieră se aplică în punctele de trecere a frontierei pe sensul de intrare în România și pe sensul de ieșire din România, pentru vehiculele de transport marfă sau persoane, înmatriculate în alte state, care sunt supuse autorizării potrivit acordurilor rutiere interguvernamentale, protocoalelor comisiilor mixte rutiere sau acordurilor internaționale la care România este parte și nu prezintă documentul de acces la rețeaua rutieră corespunzător categoriei de transport efectuate. Documentul de acces la rețeaua rutieră din România nu trebuie prezentat dacă transportul se încadrează în una dintre gratuitățile prevăzute prin acordurile rutiere interguvernamentale, protocoalele comisiilor mixte rutiere sau acordurile internaționale la care România este parte. Tariful este valabil pentru fiecare cursă, având o singură intrare în și/sau ieșire din România, în funcție de tipul de trafic efectuat. Tariful achitat la intrarea în România rămâne valabil și la ieșirea din România, indiferent de tipul de trafic efectuat. Tariful nu se aplică pentru vehiculele achiziționate din afara României și care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, fără încărcătură, fapt dovedit prin documente specifice, dintre care un exemplar, în copie, se reține de către administratorul drumului din punctul de frontieră. C. Tariful aferent autorizațiilor „cu plată” Tariful aferent autorizațiilor „cu plată” se aplică la autorizațiile de transport rutier internațional de marfă „cu plată”, stabilite prin protocol de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cu ministerele de resort din alte state. Tariful se aplică în lipsa autorizației de transport rutier internațional de marfă „cu scutire de plată”, stabilită prin protocol de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru vehiculele achiziționate din afara României de către persoane fizice sau juridice străine, altele decât cele stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene, și care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului. D. Modul de efectuare a calculelor: a) masa totală se introduce în calcul în tone, cu două zecimale, prin rotunjire în plus la unitate; b) distanța se introduce în calcul în kilometri, fără zecimale, prin rotunjire în plus la unitate; c) rezultatele parțiale până la tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc; d) tariful final rezultat, care trebuie achitat de utilizator, se rotunjește la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI 1.2010 ANEXA Nr. 3 TARIFE DE TRECERE pentru utilizarea podului peste Dunăre în sensul Giurgiu—Ruse Nr. Categorie vehicul Unitate de calcul Tarif pentru o trecere, crt. cu TVA inclus 1.1. Vehicule de transport persoane cu cel mult 8+1 locuri pe scaune (inclusiv 6,00 conducătorul auto) --- autoturisme 1.2. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, 6,00 exclusiv vehiculele de transport persoane Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv 2.1. conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv 12,00 conducătorul auto) 2.2. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică euro/ 12,00 de 7,5 tone, exclusiv vehiculele de transport persoane vehicul 3. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 7,5 tone 18,00 și mai mică de 12,0 tone, exclusiv vehiculele de transport persoane 4.1. Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune 25,00 (inclusiv conducătorul auto) 4.2. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone 25,00 și cu maximum 3 axe (inclusiv), exclusiv vehiculele de transport persoane 5. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone 37,00 și cu minimum 4 axe (inclusiv), exclusiv vehiculele de transport persoane NOTĂ: A. Sunt exceptate de la plata tarifului: a) vehiculele deținute de unitățile Ministerului Apărării Naționale; b) vehiculele deținute de unitățile subordonate Ministerului Administrației și Internelor; c) vehiculele deținute de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. și de către subunitățile acesteia; d) vehiculele specializate utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanță; e) vehiculele deținute de serviciile de urgență, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare; f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, așa cum sunt definite prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, și la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaționale, înființate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952; g) vehiculele deținute de instituții ale statului cu atribuții în securitatea și siguranța națională; h) vehiculele care efectuează transporturi funerare; i) vehiculele care efectuează transporturi de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cazul unor calamități sau dezastre naturale; j) vehiculele escortate de poliție sau de jandarmerie, care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate națională; k) vehiculele deținute de persoanele cu handicap locomotor și care sunt adaptate handicapului; I) vehiculele aparținând Corpului Diplomatic și vehiculele de transport consular identificate prin numere de înmatriculare specifice. B. Modul de aplicare a tarifelor prevăzute în prezenta anexă a) Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state. b) Prin vehicul se înțelege orice autovehicul rutier având cel puțin două axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul și semiremorca/remorca tractată de acesta. c) Numărul de axe (maximum 3 sau minimum 4) se consideră în cuplajul (combinația) de vehicule. d) Tarifele se aplică pentru fiecare trecere în sensul Giurgiu— Ruse. e) Tariful final rezultat, care trebuie achitat de utilizator, se rotunjește la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 13 ANEXA Nr. 4 TARIFE DE TRECERE pentru utilizarea podului peste Dunăre la Giurgeni — Vadul Oii Nr. Categorie vehicul Unitate de calcul Tarif pentru o trecere, crt. cu TVA inclus 1. Motociclete, inclusiv cele cu ataș 5,00 2. Autoturisme, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală 9,00 cu 3,5 tone 3. Microbuze, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone lei/ 20,00 și mai mică de 12,0 tone vehicul 4. Autobuze, autocare, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare 34,00 sau egală cu 12,0 tone și cu maximum 3 axe (inclusiv) 5. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone 49,00 și cu minimum 4 axe (inclusiv) NOTĂ: A. Sunt exceptate de la plata tarifului: a) vehiculele deținute de unitățile Ministerului Apărării Naționale; b) vehiculele deținute de unitățile subordonate Ministerului Administrației și Internelor; c) vehiculele deținute de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. și de către subunitățile acesteia; d) vehiculele specializate utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanță; e) vehiculele deținute de serviciile de urgență, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare; f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, așa cum sunt definite prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, și la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaționale, înființate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952; g) vehiculele deținute de instituții ale statului cu atribuții în securitatea și siguranța națională; h) vehiculele care efectuează transporturi funerare; i) vehiculele care efectuează transporturi de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cazul unor calamități sau dezastre naturale; j) vehiculele escortate de poliție sau de jandarmerie, care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate națională; k) vehiculele deținute de persoanele cu handicap locomotor și care sunt adaptate handicapului; I) microbuzele destinate transportului școlar, licențiate pentru activitatea de transport de persoane, doar pe perioada desfășurării cursurilor școlare, exclusiv perioada de vacanță școlară, sâmbăta, duminica și sărbătorile legale. B. Modul de aplicare a tarifelor prevăzute în prezenta anexă a) Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România sau în alte state. b) Prin vehicul se înțelege orice autovehicul rutier având cel puțin două axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul și semiremorca/remorca tractată de acesta. c) Numărul de axe (maximum 3 sau minimum 4) se consideră în cuplajul (combinația) de vehicule. d) Tarifele se aplică pentru fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs. ANEXA Nr. 5 TARIFE DE TRECERE pentru utilizarea podului peste Dunăre la Fetești — Cernavodă Nr. Categorie vehicul Unitate de calcul Tarif pentru o trecere, crt. cu TVA inclus 1. Motociclete, inclusiv cele cu ataș 8,00 2. Autoturisme, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală 11,00 cu 3,5 tone 3. Microbuze, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone lei/ 37,00 și mai mică de 12,0 tone vehicul 4. Autobuze, autocare, vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare 49,00 sau egală cu 12,0 tone și cu maximum 3 axe (inclusiv) 5. Vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone 71,00 și cu minimum 4 axe (inclusiv) 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI 1.2010 NOTĂ: A. Sunt exceptate de la plata tarifului: a) vehiculele deținute de unitățile Ministerului Apărării Naționale; b) vehiculele deținute de unitățile subordonate Ministerului Administrației și Internelor; c) vehiculele deținute de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. și de către subunitățile acesteia; d) vehiculele specializate utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanță; e) vehiculele deținute de serviciile de urgență, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare; f) vehiculele care efectuează transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, așa cum sunt definite prin Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părți la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, și la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaționale, înființate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952; g) vehiculele deținute de instituții ale statului cu atribuții în securitatea și siguranța națională; h) vehiculele care efectuează transporturi funerare; i) vehiculele care efectuează transporturi de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cazul unor calamități sau dezastre naturale; j) vehiculele escortate de poliție sau de jandarmerie, care nu se supun controlului în interes de stat sau securitate națională; k) vehiculele deținute de persoanele cu handicap locomotor și care sunt adaptate handicapului; I) microbuzele destinate transportului școlar, licențiate pentru activitatea de transport de persoane, doar pe perioada desfășurării cursurilor școlare, exclusiv perioada de vacanță școlară, sâmbăta, duminica și sărbătorile legale. B. Modul de aplicare a tarifelor prevăzute în prezenta anexă a) Se aplică pentru vehiculele înmatriculate în Romania sau în alte state. b) Prin vehicul se înțelege orice autovehicul rutier având cel puțin două axe sau un ansamblu de vehicule format dintr-un autovehicul și semiremorca/remorca tractată de acesta. c) Numărul de axe (maximum 3 sau minimum 4) se consideră în cuplajul (combinația) de vehicule. d) Tarifele se aplică pentru fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs. ANEXA Nr. 6 TARIFE de utilizare a zonei autostrăzilor si drumurilor naționale din România » 9 Nr. Denumire tarif Unitate Tarif unitar, crt. de calcul cu TVA [euro] A. ACORD PREALABIL Șl AUTORIZAȚIE DE AMPLASARE Șl ACCES LA DRUM 1. Acord prealabil de amplasare și acces la drum pentru persoane fizice și juridice tarif/document 110,00 2. Autorizație de amplasare și acces la drum pentru persoane fizice și juridice tarif/document 68,00 3. Acord prealabil/autorizație pentru persoane fizice (construcții de locuințe, garaje, tarif/document 27,00 racorduri, instalații de gaze, apă, electricitate etc.) B. OCUPAREA SUPRAFEȚELOR DIN ZONA DRUMURILOR NAȚIONALE Șl AUTOSTRĂZILOR drum european 2,75 4. Amplasare panou publicitar pe: drum național principal tarif/m2/lună 0,67 sau secundar drum european 0,67 5. Spațiu cu destinație comercială (chioșc, rulotă, masă pentru drum național principal tarif/m2/lună 0,40 desfacere produse alimentare și nealimentare ) pe: sau secundar autostradă 1,68 drum european stabilit prin Suprafețele desemnate a deveni spații de servicii și spații de licitație 6. parcare, precum și suprafețele devenite disponibile, care drum național principal tarif/m2/lună stabilit prin aparțin administratorului drumului, în zone adiacente, la: sau secundar licitație autostradă stabilit prin licitație MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI I.2010 15 Nr. Denumire tarif Unitate Tarif unitar, crt. de calcul cu TVA [euro] drum european 0,74 7. Locuri de parcare care deservesc obiective economice pe: drum național principal tarif/m2/lună 0,44 sau secundar Accesuri la diferite obiective (stații de distribuție carburanți, drum european 0,67 8. hoteluri, moteluri, depozite, spații comerciale, show-room etc.) drum național principal tarif/m2/lună 0,40 pe: sau secundar autostradă 1,68 C. AMPLASĂRI DE CABLURI Șl CONDUCTE Amplasări de cabluri electrice, telefonice, TV, internet 9.1. subtraversare tarif/ml/lună 0,38 în ampriză, în afara 0,38 9.2. cablu subteran în lungul drumului părții carosabile tarif/ml/lună sub partea carosabilă 0,50 în zona de siguranță 0,19 în ampriză, în afara 1,12 9.3. stâlpi de care este prins cablul aerian în lungul drumului părții carosabile tarif/buc./lună 9. în zona de siguranță 0,87 în ampriză, în afara 0,38 9.4. cablu aerian în lungul drumului părții carosabile tarif/ml/lună în zona de siguranță 0,19 în canale tehnice 1,62 9.5. pe poduri și podețe ancorat de pod sau în tarif/ml/lună altă soluție decât canal 2,86 tehnic Amplasarea conductelor de apă, canalizare, aburi și alte produse neinflamabile, de gaze, țiței și alte produse inflamabile, benzi transportoare care traversează aerian drumurile 10.1. traversare aeriană tarif/ml/lună 1,08 10.2. subtraversare tarif/ml/lună 0,75 în ampriză, în afara 0,75 10.3. amplasare subterană în lungul drumului părții carosabile tarif/ml/lună sub partea carosabilă 1,26 în zona de siguranță 0,59 10. în ampriză, în afara 2,93 10.4. amplasare aeriană în lungul drumului părții carosabile tarif/ml/lună în zona de siguranță 2,09 în canale tehnice 7,53 10.5. pe poduri și podețe ancorat de pod sau în tarif/ml/lună altă soluție decât canal 11,71 tehnic 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 504/20. VI 1.2010 NOTĂ: Modul de aplicare a tarifelor de utilizare a zonei autostrăzilor și drumurilor naționale prevăzute în prezenta anexă este următorul: 1. Administratorul drumului poate accepta amplasarea unor construcții sau instalații în zona drumului, cu condiția ca acestea să nu aducă prejudicii drumului și siguranței traficului rutier. 2. Realizarea sau amplasarea în zona drumului a panourilor publicitare, a oricăror construcții, accesuri, amenajări sau instalații, în orice scop, fără a periclita siguranța circulației se face pe baza autorizației de construire și doar în condițiile existenței acordului prealabil și a autorizației de amplasare și/sau de acces în zona drumului și prin încheierea, dacă este cazul, a contractului aferent utilizării suprafeței ocupate din ampriza și zona de siguranță. 3. Acordul și autorizația de amplasare și de acces la drum se emit pentru o anumită funcție a obiectivului. La schimbarea funcției sau a destinației, beneficiarul este obligat să obțină aprobarea administratorului drumului pentru noua situație. 4. Tarifele se percep persoanelor fizice și juridice care au obligația de a solicita autorizație. 5. Tarifele se aplică și în cazul în care obiectivele nu funcționează sau în cazurile în care lucrările la acestea au fost sistate sau nu au fost finalizate. 6. Tarifele se aplică și în cazul în care obiectivele se vor amplasa în afara zonei de protecție a drumurilor naționale, însă numai dacă se realizează și drum de acces la drumurile naționale sau alte lucrări în ampriza și în zona de siguranță. 7. Tarifele prevăzute la lit. A din tabelul de mai sus se percep și în cazul în care se solicită prelungirea acordului sau a autorizației. 8. Persoanelor fizice care solicită avizul administratorului drumului pentru construcții de locuințe, garaje, racorduri la instalațiile de gaze, apă, telefonie, tv, electricitate, canalizare etc. li se încasează o singură dată suma de 27 euro, respectiv fie la eliberarea acordului, fie la eliberarea autorizației. 9. Pentru panourile publicitare, suprafața minimă supusă tarifării va fi suprafața rezultată din încadrarea proiecției orizontale a panoului, la care se adaugă 1,00 m de jur împrejur. 10. Pentru spațiile prevăzute la lit. B, poziția 5, suprafața minimă tarifată va fi suprafața obiectivului amplasat, plus 1,00 m de jur împrejur, la care se adaugă suprafața aferentă staționării autovehiculelor în afara părții carosabile. 11. Pentru accesurile la diferite obiective prevăzute la lit. B, poziția 8, suprafața supusă tarifării reprezintă terenul ocupat din zona drumului, respectiv din ampriza și zona de siguranță, prin realizarea accesului cu racordare simplă (dacă amplasamentul este situat în localitate), a benzilor de accelerare și decelerare (dacă amplasamentul este în afara localității), respectiv a benzii de stocaj pentru virare la stânga. în afara localității, amenajarea accesului la drumul național se realizează conform Normativului C 173/1986 privind amenajarea la același nivel a intersecțiilor drumurilor publice din afara localităților. Amplasamentul este în localitate atunci când este situat între indicatoarele rutiere de intrare și ieșire în/din localitate. 12. Pentru benzile transportatoare se percep numai tarifele de la traversare aeriană. — Tariful de utilizare a zonei drumului conform lit. B și C nu se aplică persoanelor fizice care realizează accesuri la locuințe, case de vacanță sau garaje, precum și pentru instalațiile care asigură utilitățile necesare consumului casnic (apă, gaze, energie electrică, canalizare). Această scutire nu este valabilă însă în cazul în care se schimbă destinația locuinței sau garajului (de exemplu, transformarea în spațiu comercial etc.) ori se amplasează în incintă construcții cu caracter comercial. — Tariful de utilizare a zonei drumurilor naționale nu se aplică pentru unitățile bugetare de asistență socială și de educație (spitale, creșe, aziluri de bătrâni, școli, grădinițe). Georgeta N. Stoica Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locația: București EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română —S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 444904 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504/20.VII.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495