MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 497 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luni, 19 iulie 2010 SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 145. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolui de la Kyoto........................................ 2 785. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto .............. 2 ★ 146. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996 ........................ 3 786. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996 3 ★ 160. — Lege pentru completarea art. 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997 ...................................... 4 800. — Decret privind promulgarea Legii pentru completarea art. 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra Nr. Pagina terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997 ...........................’............. 4 ★ 161. — Lege pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului și a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori ................. 5 801. — Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului și a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori................................ 5 ACTE ALE AUTORITĂȚII NAȚIONALE PENTRU ADMINISTRARE Șl REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII 459. — Decizie privind alocarea și utilizarea numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național.......................................... 6-11 480. — Decizie privind stabilirea procedurii de soluționare a litigiilor ce intră în competența Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații......... 12-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19.VII .2010 LEGI SI DECRETE y PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29 din 31 martie 2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010, cu următoarea modificare: — La articolul 5, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 5. — (1) Transmiterea dreptului de proprietate prevăzut la art. 4 alin. (1) se face la data operării transferului de AAU-uri, în Registrul național al emisiilor de gaze cu efect de seră al statului contractant sau al statului care a autorizat entitatea contractantă, sub condiția confirmării plății integrale a contravalorii acestora.” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 12 iulie 2010. Nr. 145.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 9 iulie 2010. Nr. 785.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 3 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996 Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3 din 5 februarie 2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 19 februarie 2010, cu următoarele modificări și completări: 1. La articolul I, după punctul 41 se introduce un nou punct, punctul 41¹, cu următorul cuprins: „4V. i_ₐ articolul 53, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins: «(6) Pentru investițiile de tip microhidrocentrale beneficiarul este obligat să constituie o garanție financiară pentru blocarea amplasamentului, garanție care poate fi sub formă de depozit bancar, scrisoare de garanție bancară irevocabilă sau alte modalități prevăzute de lege. Garanția financiară se stabilește în conformitate cu instrucțiunile tehnice aprobate prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor.»” 2. La articolul I, punctul 53 se modifică și va avea următorul cuprins: „53. Alineatul (2) al articolului 78 se abrogă.” 3. După articolul II se introduc două noi articole, articolele II¹ și II², cu următorul cuprins: ,Art. II¹. — (1) Sistemul de contribuții, plăți, bonificații, tarife și penalități specifice activității de gospodărire a resurselor de apă stabilit prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență. (2 ) în același termen, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale din domeniul apelor, se actualizează cuantumul contribuțiilor, plăților, bonificațiilor, tarifelor și penalităților specifice activității de gospodărire a resurselor de apă. Art. II². — Reglementarea activității de inspecție și control din domeniul gospodăririi apelor se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență.” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 12 iulie 2010. Nr. 146. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2010 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996 și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 9 iulie 2010. Nr. 786.’ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19.VI 1.2010 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru completarea art. 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. I. — La articolul 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: „(5) Unitățile administrativ-teritoriale care au deținut în proprietate terenuri agricole pot solicita reconstituirea dreptului de proprietate pentru întreaga suprafață deținută în anul 1945.” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE București, 12 iulie 2010. Nr. 160. Legii nr. 169/1997 Art. II. — Unitățile administrativ-teritoriale prevăzute la art. 23 alin. (5) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, cu modificările și completările ulterioare, pot formula cereri pentru reconstituirea dreptului de proprietate, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru completarea art. 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru completarea art. 23 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 9 iulie 2010. Nr. 8Oo’ 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului și a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. I. —Articolul 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 24 martie 2008, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 84. — Dreptul consumatorului la denunțarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înțelegere între părți, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de drept. Drepturile părților referitoare la o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazul denunțării unilaterale.” Art. II. — în anexa la Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008, la punctul (1), litera j) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,j) restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunța sau de a rezilia unilateral contractul, în cazurile în care: — comerciantul a modificat unilateral clauzele prevăzute la lit. e); — comerciantul nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale; — comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunțării unilaterale;”. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 12 iulie 2010. Nr. 161.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului și a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori 3 3 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului și a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 9 iulie 2010. Nr. 801. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 ACTE ALE AUTORITĂȚII NAȚIONALE PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII 9 9 AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU ADMINISTRARE Șl REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII DECIZIE privind alocarea și utilizarea numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național în temeiul prevederilor art. 3 lit. b) pct. 3 și 4, art. 10 alin. (2) pct. 5 și 10, art. 11 alin. (1), precum și ale art. 12 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, precum și ale art. 19 alin. (2) și art. 21 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicațiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulterioare, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Prezenta decizie stabilește regulile de administrare a numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național, de forma 19vx sau 19vxy, prevăzute în Planul național de numerotație, denumit în continuare PNN, adoptat prin Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.895/2007, cu modificările ulterioare, precum și condițiile specifice în care un furnizor de servicii de comunicații electronice destinate publicului dobândește și își poate exercita dreptul de a utiliza aceste numere pentru o perioadă limitată. (2) Numerele naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național pot avea 4 sau 5 digiți, de forma 19vxsau 19vxy. Art. 2. — (1) în înțelesul prezentei decizii, următorii termeni se definesc astfel: a) serviciu de interes public la nivel național — un serviciu care răspunde unor cerințe de interes public, accesibil publicului atât din punct de vedere funcțional, cât și al tarifelor, prin intermediul căruia se urmărește asigurarea informațiilor sau serviciilor cu importanță pentru societate, la care cetățenii au acces prin intermediul unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy; b) furnizor de servicii de interes public la nivel național — persoana care furnizează servicii de interes public la nivel național prin intermediul unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy; c) rezervare — stabilirea, înainte de alocarea numărului, pentru o perioadă limitată, de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, la cererea autorităților sau instituțiilor publice cu atribuții prevăzute de normele legale în vigoare în asigurarea serviciilor de tipul celor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b) și d), a destinației unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy pentru furnizarea unui anumit serviciu, de către un anumit furnizor de servicii de interes public la nivel național; d) apel național — apel originat și terminat la puncte fixe sau la puncte mobile, în România, la numere geografice, numere independente de locație sau numere nongeografice, pentru servicii de comunicații electronice furnizate la puncte mobile. (2) în cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definițiile relevante prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la rețelele publice de comunicații electronice și la infrastructura asociată, precum și interconectarea acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările și completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicațiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile de comunicații electronice, republicată, la art. 2 din Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.895/2007, cu modificările ulterioare, precum și la art. 2 alin. (1) din Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.896/2007 privind procedura de solicitare și emitere a licențelor de utilizarea resurselor de numerotație, cu modificările și completările ulterioare. Art. 3. — (1) Serviciile definite la art. 2 alin. (1) lit. a) se referă la servicii precum: a) siguranța cetățeanului (poliție, jandarmerie etc.); b) servicii de asistență medicală; c) deranjamente utilități publice (telefon, gaze, energie electrică, apă/canal etc.); d) asistența cetățeanului (protecția consumatorului, Avocatul Poporului etc.); e) servicii de informații (informații transporturi feroviare, informații transporturi aeriene, starea vremii, starea drumurilor etc.); f) asistență abonați servicii de comunicații electronice (relații cu clienții, ghidul serviciilor etc.). (2) Persoanele care intenționează să furnizeze servicii de interes public la nivel național pot solicita prin documentația transmisă ANCOM, odată cu cererea de acordare a licenței de utilizare a resurselor de numerotație, denumită în continuare LURN, ca respectivul număr să fie utilizat pentru alte servicii decât cele prevăzute expres la alin. (1), motivând caracterul acestora de servicii de interes public la nivel național. CAPITOLUL II Reguli de utilizare a numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național Art. 4. — Numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy fie se utilizează de către furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului, pentru furnizarea propriilor servicii de interes public la nivel național, fie se asignează de către aceștia altor furnizori de servicii de interes public la nivel național. Art. 5. — (1) Un număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy poate fi utilizat pentru furnizarea unuia sau mai multor MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 7 servicii dintr-o categorie de servicii de interes public la nivel național, cu respectarea prevederilor prezentei decizii. (2) Formatul numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național și disponibilitatea acestora pentru alocare sunt prevăzute în anexa nr. 1. (3) După încetarea dreptului de utilizare a unor numere naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy acestea nu pot fi alocate pentru o perioadă de 30 de zile, în cazul numerelor care nu au fost activate, sau de 1 an, în cazul numerelor care au fost activate, cu excepția cedării resurselor de numerotație. în aceste termene, respectivul număr național scurt nu poate fi alocat decât furnizorului de servicii de comunicații electronice care a deținut dreptul de utilizare a acestuia fie pentru furnizarea propriilor servicii de interes public la nivel național, fie pentru asignarea către un alt furnizor de servicii de interes public la nivel național sau, după caz, unui alt furnizor de servicii de comunicații electronice, în vederea asignării numărului către același furnizor de servicii de interes public la nivel național. (4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), în cazuri justificate, ANCOM poate decide reducerea sau prelungirea perioadei în care resursele de numerotație nu pot fi alocate sau, în vederea protejării intereselor utilizatorilor finali, neaplicarea unei astfel de perioade. Art. 6. — (1) Condițiile generale de utilizare a numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național sunt: a) accesarea și furnizarea serviciilor de interes public la nivel național se realizează vocal, adițional putând fi oferite și servicii prin SMS; b) serviciul furnizează cetățenilor informații, asistență, intervenții rapide în caz de necesitate sau orice combinație a acestor elemente; c) serviciul este accesibil abonaților furnizorilor de servicii de comunicații electronice destinate publicului, fără a fi necesară o înscriere prealabilă; d) serviciul va fi oferit în mod continuu; în cazul în care serviciul nu este oferit fără întrerupere, în afara orelor de funcționare a serviciului va fi transmis apelantului un mesaj gratuit prin care se va anunța intervalul orar de funcționare a serviciului; e) serviciul prezintă interes pentru utilizatorii finali din cel puțin 5 județe sau din cel puțin 4 județe și municipiul București. (2) Tariful cu amănuntul pentru apelurile către numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy pentru servicii de interes public la nivel național, practicat de un furnizor de servicii de comunicații electronice, nu poate depăși tariful pentru realizarea apelurilor naționale, asociat planului tarifar aplicat fiecărui utilizator final. (3) Numerele naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național nu pot fi utilizate pentru reoriginarea de către apelant a unor apeluri naționale sau internaționale. (4) Numerele naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național nu pot fi utilizate pentru furnizarea unor servicii cu tarif special. CAPITOLUL III Acordarea licenței de utilizare a resurselor de numerotație Art. 7. — (1) Dreptul unui furnizor de servicii de comunicații electronice destinate publicului de a utiliza numere naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy se dobândește numai prin LURN emisă de ANCOM. (2) în cazul în care serviciul de interes public la nivel național nu este asigurat de furnizorul de servicii de comunicații electronice căruia i s-a alocat numărul, acesta îl asignează furnizorului de servicii de interes public la nivel național. (3) La solicitarea unei autorități sau instituții publice cu atribuții prevăzute de norme legale în vigoare, în asigurarea serviciilor de tipul celor enumerate la art. 3 alin. (1) lit. a), b) și d), ANCOM poate rezerva un număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy pentru furnizarea serviciilor respective, pentru o perioadă de cel mult 6 luni. Art. 8. — (1) în vederea acordării LURN, furnizorul de servicii de comunicații electronice destinate publicului transmite o cerere către ĂNCOM prin completarea în mod obligatoriu a formularului-tip prevăzut în anexa nr. 2. (2) Pentru furnizarea unui anumit tip de servicii de interes public la nivel național de către un furnizor de servicii de interes public la nivel național, ANCOM alocă un singur număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy. (3) La formularul-tip al cererii de acordare a LURN se anexează următoarele informații și documente, care fac parte integrantă din aceasta: a) specificația de implementare a numărului național scurt de forma 19vx sau 19vxy solicitat, conform anexei nr. 3; b) denumirea și descrierea detaliată a serviciului de interes public la nivel național ce va fi furnizat prin intermediul numărului respectiv; c) copii de pe documente din care să rezulte că persoana care va furniza serviciul de interes public la nivel național desfășoară activități similare serviciilor pentru care este destinat numărul respectiv, potrivit dispozițiilor prezentei decizii; în cazul autorităților și instituțiilor publice, vor fi identificate atribuțiile legale ale acestora în domeniul serviciilor de interes public la nivel național. (4) în cazul în care numărul se asignează de către furnizorul de servicii de comunicații electronice unui furnizor de servicii de interes public la nivel național, suplimentar față de documentele menționate la alin. (3) se vor anexa: a) o copie de pe antecontractul sau acordul încheiat între furnizorul de servicii de comunicații electronice destinate publicului și entitatea ce intenționează să furnizeze serviciul de interes public la nivel național, din care să rezulte datele de identificare și de contact ale acesteia din urmă, serviciul de interes public la nivel național furnizat, condițiile de acces și de utilizare ale numărului național scurt de forma 19vx sau 19vxy; b) alte informații și documente considerate de cele două părți ca fiind relevante pentru analizarea cererii. (5) Numărul rezervat în condițiile art. 7 alin. (3) poate fi alocat unui furnizor de servicii de comunicații electronice numai pentru a fi asignat furnizorului de servicii de interes public la nivel național pentru care a fost rezervat. în vederea alocării numerelor rezervate nu mai este necesară furnizarea informațiilor prevăzute la alin. (3) lit. b) și c). (6) Un furnizor de servicii de comunicații electronice destinate publicului poate solicita acordarea LURN pentru unul sau mai multe numere naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy, cu respectarea dispozițiilor alin. (2). Solicitările de acordare a LURN vor cuprinde informațiile și documentele prevăzute la alin. (3) și (4), pentru fiecare număr solicitat. (7) Solicitantul poate propune în cererea de acordare a LURN un anumit format al numerelor naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy. Art. 9. — (1) Cererea de rezervare a unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy în conformitate cu art. 7 alin. (3) conține: a) datele de identificare și de contact ale autorității sau instituției publice care solicită rezervarea unui număr; b) descrierea detaliată a serviciului de interes public la nivel național ce va fi furnizat prin intermediul numărului respectiv; c) atribuțiile legale ale autorității sau ale instituției publice în domeniul serviciului de interes public la nivel național pentru furnizarea căruia solicită rezervarea numărului. (2) ANCOM analizează solicitarea și rezervă un număr național scurt pentru serviciul propus ori respinge solicitarea, 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 dacă din documentele transmise rezultă că serviciul ce se intenționează a fi furnizat nu se încadrează în categoria serviciilor de interes public la nivel național, nu sunt respectate condițiile de utilizare a numărului național scurt de forma 19vx sau 19vxy a cărui rezervare s-a solicitat sau furnizorul de servicii de interes public la nivel național nu are capacitatea de a furniza serviciul. (3) Alocarea numărului rezervat se realizează conform procedurii stabilite la art. 8. (4) Dacă în termenul de rezervare nu se solicită alocarea numărului respectiv unui furnizor de servicii de comunicații electronice în scopul de a fi asignat furnizorului de servicii de interes public la nivel național, rezervarea încetează de drept. Art. 10. — în cazul în care ANCOM consideră că informațiile prezentate sunt insuficiente, solicită informații suplimentare, stabilind un termen maxim de transmitere a informațiilor. Art. 11. — (1) Criteriile specifice de analizare a cererilor de alocare a LURN pentru numerele naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național sunt următoarele: a) încadrarea serviciului ce se intenționează a fi furnizat în categoria serviciilor de interes public la nivel național; b) gradul potențial de accesibilitate a serviciului de interes public la nivel național; c) capacitatea entității care intenționează să furnizeze serviciul de interes public la nivel național de a asigura implementarea și furnizarea serviciului pentru care este alocat numărul. (2) Capacitatea de a implementa și de a furniza serviciul și gradul potențial de accesibilitate a serviciului de interes public la nivel național se evaluează de către ANCOM, pe baza documentelor transmise potrivit art. 8, a informațiilor transmise conform anexei nr. 3 și a altor informații deținute de autoritate. (3) ANCOM alocă numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy dintr-un anumit subdomeniu în funcție de caracteristicile serviciului ce se intenționează a fi furnizat și de resursele de numerotație disponibile, având în vedere, dacă este cazul, numărul propus de solicitant în cererea de acordare a LURN. Art. 12. — în cazul în care sunt îndeplinite cerințele de alocare, ANCOM emite LURN furnizorului de servicii de comunicații electronice destinate publicului. în cazul în care serviciul nu este furnizat de către furnizorul de servicii de comunicații destinate publicului, numărul va fi asignat de către acesta furnizorului de servicii de interes public la nivel național identificat pe baza informațiilor transmise la solicitarea LURN pentru numărul respectiv, în conformitate cu dispozițiile art. 8. Art. 13. — (1) ANCOM poate respinge o cerere de acordare a unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy deschis pentru alocare în următoarele cazuri specifice: a) nu sunt îndeplinite condițiile de alocare prevăzute de prezenta decizie; b) nu sunt îndeplinite condițiile de utilizare prevăzute în prezenta decizie; c) furnizorul de servicii de comunicații electronice destinate publicului sau furnizorul de servicii de interes public la nivel național care solicită numărul nu are capacitatea necesară pentru a asigura implementarea și furnizarea serviciului pentru care este solicitat numărul național scurt de forma 19vx sau 19vxy; d) numărul solicitat este alocat unui alt furnizor de servicii de comunicații electronice destinate publicului sau este rezervat unui furnizor de servicii de interes public la nivel național. (2) Respingerea unei cereri de acordare a unui număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy se comunică furnizorului de servicii de comunicații electronice destinate publicului. CAPITOLUL IV Drepturi și obligații specifice privind utilizarea numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național Art. 14. — (1) Condițiile specifice de utilizare a numerelor naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy sunt următoarele: a) numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy pot fi utilizate doar pentru furnizarea serviciilor de interes public la nivel național pentru care au fost alocate în conformitate cu prevederile Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.895/2007, cu modificările ulterioare și ale prezentei decizii; b) titularul LURN are obligația de a se asigura că serviciul de interes public la nivel național furnizat prin intermediul numărului național scurt de forma 19vx sau 19vxy respectă condițiile de utilizare stabilite în prezenta decizie și în LURN; c) numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy pot fi cedate altor furnizori de servicii de comunicații electronice destinate publicului, urmând procedura stabilită în Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.896/2007 cu modificările și completările ulterioare și cu respectarea condițiilor de alocare și de utilizare a acestei categorii de resurse de numerotație, prevăzute în prezenta decizie, în ceea ce privește serviciile de interes public la nivel național furnizate. La documentele prezentate se va anexa acordul furnizorului de servicii de interes public la nivel național căruia i s-a asignat numărul privind cedarea; d) numărul național scurt de forma 19vx sau 19vxy poate fi asignat altui furnizor de servicii de interes public la nivel național numai cu acordul prealabil al ANCOM. în acest sens, se va prezenta motivul pentru care furnizorul de servicii de interes public la nivel național pentru care a fost solicitat numărul nu mai oferă serviciul și se vor transmite documentele prevăzute la art. 8 alin. (3) și (4), corespunzătoare entității ce intenționează să furnizeze servicii de interes public la nivel național, precum și serviciilor furnizate de aceasta; e) titularul LURN are obligația de a activa numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy în termen de cel mult 6 luni de la data alocării acestora și de a notifica ANCOM în termen de 30 de zile de la data activării acestora; f) titularul LURN are obligația de a notifica ANCOM în termen de o lună de la data încetării utilizării numărului național scurt de forma 19vxsau 19vxy alocat. (2) Se consideră activate numerele naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy pentru care a fost lansată o ofertă publică de acces la serviciul de interes public la nivel național. (3) Titularul LURN datorează anual ANCOM, pentru fiecare număr național scurt pentru servicii de interes public la nivel național alocat, pe întreaga durată de existență a dreptului de utilizare, un tarif de utilizare a resurselor de numerotație în cuantum de 3.500 lei pentru numerele având 4 digiți, de forma 19vx, și 350 lei pentru numerele având 5 digiți, de forma 19vxy. Dispozițiile art. 3—5 din Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.897/2007 privind stabilirea și încasarea tarifelor de utilizare a resurselor de numerotație se aplică în mod corespunzător. (4) Rezervarea unui număr nu implică achitarea tarifului de utilizare a resurselor de numerotație. Art. 15. —ANCOM poate suspenda sau retrage LURN în următoarele cazuri specifice: a) serviciul furnizat nu corespunde serviciului de interes public la nivel național pentru care a fost alocat numărul; b) numărul național scurt de forma 19vx sau 19vxy nu este utilizat pentru o perioadă mai mare de 6 luni, cu excepția MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 9 situațiilor temeinic justificate ce au făcut imposibilă utilizarea respectivului număr. CAPITOLUL V Dispoziții tranzitorii și finale Art. 16. — (1) în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei decizii, Societatea Comercială „Romtelecom” — S.A. poate solicita acordarea LURN pentru numerele 1921,1930, 1935, 1951,1957 și 1958, cu respectarea prevederilor prezentei decizii. (2) Cu caracter tranzitoriu, numerele naționale scurte 1951 și 1958 pot fi utilizate în condițiile existente la data intrării în vigoare a prezentei decizii, pentru o perioadă de 9 luni de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (1). (3) în cazul neexercitării dreptului prevăzut la alin. (1) sau în cazul în care solicitarea de alocare pentru unul dintre numere este respinsă, dreptul de utilizare pentru numărul național scurt respectiv încetează de drept la 3 luni de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (1). Art. 17. — (1) Numerele naționale scurte de forma 1931, 1932, 1955, 1956, 1961 și 1981 nu pot fi alocate pentru o perioadă de un an de la data intrării în vigoare a prezentei decizii. (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în cazuri justificate, ANCOM poate decide reducerea sau prelungirea perioadei în care resursele de numerotație nu pot fi alocate. Art. 18. — Prevederile prezentei decizii se completează în mod corespunzător cu dispozițiile Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.896/2007, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția cazurilor în care se dispune altfel prin prezenta decizie. Art. 19. — (1) ANCOM publică pe pagina de internet o evidență detaliată referitoare la statutul numerelor naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy. (2) în cazul numerelor alocate, se publică furnizorul de servicii de comunicații electronice căruia i-a fost alocat numărul, data alocării, furnizorul serviciilor de interes public la nivel național care oferă serviciul prin intermediul numărului respectiv și serviciul oferit. (3) Deschiderea spre alocare a numerelor naționale scurte de forma 19vxy se stabilește de ANCOM prin publicarea pe pagina de internet proprie, precizându-se și data de la care pot fi transmise cereri de acordare a LURN pentru numerele respective. Art. 20. —Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezenta decizie. Art. 21. — (1) Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 3 zile de la data publicării. (2) Cu caracter tranzitoriu, furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a implementa dispozițiile art. 6 alin. (2) în termen de cel mult 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei decizii pentru apelurile către numerele naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național de forma 19vx la care oferă accesul la data intrării în vigoare a prezentei decizii, cu excepțiile prevăzute la art. 16 alin. (2). Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Marius Cătălin Marinescu București, 25 iunie 2010. Nr. 459.’ ANEXA Nr. 1 FORMATUL numerelor naționale scurte pentru servicii de interes public la nivel național și disponibilitatea acestora pentru alocare Subdomeniul Lungimea numărului Statut 190xy 5 Deschis spre alocare în condițiile art. 19 alin. (3) din decizie 191x 4 192x 4 Deschis spre alocare 193x 4 194xy 5 Deschis spre alocare în condițiile art. 19 alin. (3) din decizie 195x 4 196x 4 197x 4 Deschis spre alocare 198x 4 199x 4 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI 1.2010 ANEXA Nr. 21) FORMULAR-TIP de acordare a licenței de utilizare a resurselor de numerotație pentru numere naționale pentru servicii de interes public la nivel național A. Date necesare identificării solicitantului și comunicării eficiente cu acesta Denumirea/Numele solicitantului: Sediul/Domiciliul solicitantului: Strada: Nr. Bl. Sc. Apt. Localitatea: Județ/Sector: Telefon: Fax: E-mail: Pagina de internet: Solicitantul este înregistrat în registrul comerțului: Județ/Sector: Cod unic de înregistrare/cod de identificare fiscală: Cont bancar: Reprezentantul legal al solicitantului - date de identificare și date de contact: Nume: Prenume: CNP: Strada: Nr. Bl. Sc. Apt. Localitatea: Județ/Sector: Telefon: Fax: E-mail: Adresa de corespondență a solicitantului: Strada: Nr. Bl. Sc. Apt. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Localitatea: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Judet/Sector: Telefon: Fax: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Persoana de contact a solicitantului: Nume: Prenume: Telefon: Fax: E-mail: i) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19.VI1.2010 11 B. Numere naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy 1. Numere naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy pentru care se solicită acordarea dreptului de utilizare: Serviciul de interes public la nivel Numărul Nr. crt. național propus pentru Data estimativă de activare alocare* * Solicitantul poate propune un anumit format al numărului de forma 19vx sau 19vxy. ANCOM alocă resursele de numerotație în conformitate cu principiile de gestionare a acestora, având în vedere formatul numărului precizat. 2. Furnizorul serviciului de interes public la nivel național căruia îi va fi asignat numărul național scurt de forma 19vx sau 19vxy (dacă este cazul). Semnătura reprezentantului legal și ștampila solicitantului, ANEXA Nr. 3 SPECIFICAȚIE de implementare a numerelor naționale scurte de forma 19vx sau 19vxy¹ I. Serviciul de interes public la nivel național care va fi furnizat prin intermediul resurselor de numerotatie solicitate²: II. Condițiile tehnice de implementare³: a) informații privind configurația echipamentelor prin intermediul cărora se furnizează serviciul [un singur punct de acces centralizat la nivel național (caii center)/mai multe puncte de acces distribuite în funcție de locația apelantului]; b) informații privind modalitatea de rutare a apelurilor către serviciul furnizat prin intermediul numărului 19vx sau 19vxy (informații referitoare la sistemul de semnalizare utilizat în cadrul rețelei și la cel utilizat pentru conectarea echipamentelor dedicate furnizării efective a serviciului); c) informații referitoare la contractele de acces și interconectare încheiate cu furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice, operaționale până în prezent, precum și, dacă este cazul, contractele care urmează a fi încheiate în vederea asigurării accesului persoanelor interesate la serviciile furnizate prin intermediul numărului național scurt; d) aria de interes a serviciului □ național □ regional:.................................................................................; (vor fi enumerate județele și, dacă este cazul, municipiul București) e) accesul la serviciu și furnizarea serviciului se pot face: □ vocal □ SMS III. Condițiile economice de implementare: a) principiile de tarifare a utilizatorilor finali; b) modalitatea de informare a utilizatorilor finali privind tarifele aplicabile. i Se va întocmi o specificație pentru fiecare număr național scurt de forma 19vx sau 19vxy solicitat. ² Se vor preciza serviciul de interes public la nivel național pentru care se solicită numărul respectiv și toate caracteristicile acestuia. ³ Solicitantul va transmite toate informațiile relevante, în funcție de caracteristicile serviciului furnizat, cu respectarea cerințelor minime din specificație. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU ADMINISTRARE Șl REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII DECIZIE privind stabilirea procedurii de soluționare a litigiilor ce intră în competența Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații în temeiul prevederilor art. 3 lit. g), art. 10 alin. (1) pct. 12, art. 11 alin. (1) și ale art. 12 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, ale art. 36 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicațiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 35 din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile de comunicații electronice, republicată, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Prezenta decizie reglementează procedura administrativ-jurisdicțională de soluționare a litigiilor dintre furnizorii de rețele sau de servicii de comunicații electronice, precum și procedura de soluționare a litigiilor dintre utilizatorii finali și furnizorii de servicii de comunicații electronice, ce intră în competența Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM. (2) ANCOM este competentă să soluționeze: a) litigiile dintre furnizorii de rețele sau de servicii de comunicații electronice în legătură cu obligațiile impuse acestora prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicațiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulterioare, ale legislației speciale din domeniul comunicațiilor electronice ori ale regulamentelor comunitare din domeniul comunicațiilor electronice sau impuse de către ANCOM în conformitate cu aceste dispoziții; b) litigiile dintre utilizatorii finali și furnizorii de servicii de comunicații electronice nerezolvate pe cale amiabilă, ocazionate de aplicarea prevederilor Legii nr. 304/2003 pentru serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile de comunicații electronice, republicată. (3) Litigiile menționate la alin. (2) lit. a) vor fi soluționate prin intermediul procedurii administrativ-jurisdicționale prevăzute la cap. II, iar litigiile menționate la alin. (2) lit. b), prin intermediul procedurii prevăzute la cap. III. Art. 2. —în înțelesul prezentei decizii, următorii termeni se definesc astfel: a) reclamant — persoana care inițiază una dintre procedurile stabilite la cap. II sau III; b) pârât — persoana împotriva căreia se inițiază una dintre procedurile stabilite la cap. II sau III. Art. 3. — în desfășurarea activității de soluționare a litigiilor prevăzute de prezenta decizie vor fi respectate principiile dreptului la apărare, egalității, celerității, contradictorialității și rolului activ. CAPITOLUL II Dispoziții privind soluționarea litigiilor dintre furnizorii de rețele sau de servicii de comunicatii electronice 9 9 SECȚIUNEA 1 Declanșarea procedurii Art. 4. — (1) Partea interesată se va adresa ANCOM printr-o cerere scrisă, în condițiile art. 5, denumită în continuare sesizare. (2) Sesizarea se transmite ANCOM în două exemplare, în conformitate cu prevederile art. 24. Art. 5. — (1) în mod obligatoriu, sesizarea va cuprinde informații referitoare la: a) părțile litigiului și datele de identificare a acestora, iar în cazul în care reclamantul este reprezentat, numele reprezentantului și înscrisul care îi atestă calitatea de reprezentant; b) obiectul litigiului — se vor menționa obligațiile impuse prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulterioare, ale legislației speciale ori ale regulamentelor comunitare din domeniul comunicațiilor electronice sau impuse de către ANCOM în conformitate cu aceste dispoziții, în legătură cu care a apărut litigiul; c) motivarea în fapt — reclamantul trebuie să furnizeze cât mai multe detalii, inclusiv documente relevante privind eforturile depuse de părți pentru soluționarea pe cale amiabilă a litigiului (copii de pe corespondență, note ale întâlnirilor dintre părți, proiecte de contracte/acte adiționale etc.); d) motivarea în drept — dispozițiile legale pe care se întemeiază; e) modul în care reclamantul este afectat de litigiu; f) soluția sau măsurile propuse pentru soluționarea litigiului; g) precizarea dacă o cerere cu același obiect, aceeași cauză și între aceleași părți a fost înaintată unei instanțe judecătorești; h) semnătura părții sau a reprezentantului și ștampila, după caz. (2) Sesizarea se va realiza în mod obligatoriu conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 6. — (1) în cazul în care sesizarea nu este realizată în conformitate cu prevederile art. 5, reclamantului i se va pune în vedere să aducă precizări sau să completeze cererea într-un termen scurt. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 13 (2) Neîndeplinirea în termenul stabilit a obligației prevăzute la alin. (1) va atrage respingerea sesizării, prin răspuns motivat, fără a se mai parcurge fazele următoare ale procedurii. (3) în cazul în care s-au adus precizări sau completări cererii în termenul stabilit potrivit alin. (1), termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) începe să curgă de la data comunicării acestora. SECȚIUNEA a 2-a Desfășurarea procedurii Art. 7. — (1) în cazul în care sesizarea îndeplinește condițiile prevăzute la art. 5, precum și în cazul în care au fost aduse precizări sau completări cererii în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1), președintele ANCOM va desemna o comisie care va fi responsabilă cu soluționarea litigiului, denumită în continuare Comisia. Aceasta va fi formată dintr-un președinte și unul sau mai mulți membri, în funcție de obiectul și de complexitatea litigiului. (2) Comisia este împuternicită să îndeplinească toate actele de procedură necesare soluționării cauzei. Actele de procedură se avizează de președintele Comisiei. Art. 8. — (1) Comisia va transmite pârâtului o copie de pe sesizare și de pe celelalte documente furnizate de către reclamant, punându-i-se în vedere că termenul maxim pentru transmiterea răspunsului este de 15 zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii din dreptul de a mai propune probe, cu excepția acelora a căror necesitate ar rezulta din dezbateri și pe care pârâtul nu le putea prevedea, și de a mai invoca excepții, în afara celor de ordine publică. (2) Răspunsul la sesizare trebuie să conțină punctul de vedere al pârâtului asupra fiecăruia dintre capetele de cerere din sesizarea reclamantului, soluția sau măsurile propuse pentru soluționarea litigiului, motivarea în fapt și în drept, precum și documentația relevantă aferentă. (3) în împrejurări excepționale, pârâtului i se poate pune în vedere să răspundă într-un termen mai scurt. Asemenea împrejurări pot include, fără a se limita la acestea, situațiile în care Comisia consideră că reclamantul ar suferi grave prejudicii până la soluționarea pe fond a litigiului. (4) Răspunsul la sesizare se transmite ANCOM în conformitate cu prevederile art. 24, în două exemplare, din care unul urmează a fi comunicat de către Comisie reclamantului. Art. 9. — (1) După îndeplinirea formalităților prevăzute la art. 8 alin. (4) sau, în cazul în care pârâtul nu a depus răspuns la sesizare, după expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin. (1) ori stabilit în condițiile art. 8 alin. (3), Comisia va invita părțile în fața sa, comunicându-le data întâlnirii cu cel puțin 5 zile înainte de termenul stabilit. (2) în funcție de complexitatea cazului, părțile pot fi invitate la întâlniri ulterioare de către Comisie. (3) După fiecare întâlnire, Comisia va redacta un proces-verbal al întâlnirii, semnat de membrii acesteia, care va fi comunicat părților. Art. 10. — (1) Comisia poate pune în vedere părților să depună concluzii scrise sau note scrise ale susținerilor lor verbale. Comisia poate limita obiectul concluziilor sau al notelor la anumite subiecte. (2) Părțile pot depune concluzii sau note scrise din propria inițiativă. Art. 11. — (1) Fiecare dintre părți poate solicita o singură dată amânarea întâlnirii pentru motivul imposibilității de a se prezenta în ziua sau la ora stabilită de Comisie. Solicitarea se va face în scris și va fi transmisă Comisiei, inclusiv prin fax, cu cel puțin două zile înainte de data stabilită. (2) în acest caz, Comisia se va întruni de urgență și va stabili un nou termen, care urmează a fi comunicat ambelor părți. Art. 12. — (1) în cazul în care apreciază că pot soluționa litigiul pe cale amiabilă, părțile, de comun acord, pot solicita Comisiei, o singură dată, suspendarea litigiului, în vederea continuării negocierilor. (2) în toate cazurile de suspendare a litigiului, dacă, în termen de două luni de la data suspendării, părțile nu solicită reluarea dezbaterilor, Comisia va constata perimarea sesizării. Art. 13. — (1) în temeiul art. 51 alin. (1) și alin. (2) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulerioare, Comisia poate solicita părților informații suplimentare, dacă le consideră necesare pentru soluționarea cauzei. (2) Părțile au obligația de a pune la dispoziție informațiile în termenul și în condițiile indicate de Comisie, sub sancțiunea prevăzută la art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 591/2002, cu modificările și completările ulerioare. Art. 14. — în cazul în care litigiul este de natură să afecteze drepturile sau interesele legitime ale altor persoane, Comisia le va identifica și va comunica acestora un rezumat al litigiului, precizând data până la care pot să își exprime punctele de vedere. Comisia este obligată să analizeze aceste puncte de vedere în soluționarea litigiului, precum și să le comunice, de îndată, părților. Art. 15. — în urma analizării tuturor informațiilor și în urma audierii punctelor de vedere exprimate în cauză, în cazul în care litigiul este soluționat pe fond, Comisia redactează o soluție preliminară care se comunică părților. Art. 16. — (1) în termen de 10 zile de la data comunicării soluției preliminare, oricare dintre părți poate adresa Comisiei o cerere motivată în vederea reanalizării acesteia. (2) în cazul în care a fost formulată o cerere de reanalizare în termenul prevăzut la alin. (1), Comisia o va comunica și celeilalte părți, aceasta putând formula observații în termen de 5 zile de la data comunicării. (3) Dacă apreciază necesar, Comisia va convoca părțile pentru a-și expune punctele de vedere asupra aspectelor invocate. Art. 17. — (1) Atunci când consideră că are toate informațiile necesare pentru a soluționa cauza, Comisia va începe deliberarea asupra soluției litigiului. (2) în urma deliberării, Comisia prezintă președintelui ANCOM spre aprobare un raport conținând propunerile pentru soluționarea litigiului. Art. 18. — (1) în vederea soluționării litigiului, președintele ANCOM emite o decizie care va cuprinde în mod obligatoriu: a) denumirea și sediul, respectiv numele și domiciliul părților; b) obiectul litigiului; c) componența Comisiei și desfășurarea procedurii; d) susținerile părților; e) motivarea în fapt și în drept pe care se întemeiază; f) măsurile dispuse și modalitățile de aducere la îndeplinire a acestora; g) căile de atac împotriva acesteia. (2) Decizia este obligatorie pentru părți, se comunică acestora și se publică pe pagina de internet a ANCOM, cu respectarea, dacă este cazul, a regimului și gradului de confidențialitate invocat de către părți. (3) în cazul în care sesizarea se perimează sau reclamantul își retrage sesizarea, președintele ANCOM emite o decizie prin care ia act de perimare sau de renunțarea la procedura de soluționare a litigiului. (4) Deciziile emise conform prezentului articol constituie acte administrativ-jurisdicționale și pot fi atacate la Curtea de Apel București în termen de 30 de zile de la comunicare, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19.VI 1.2010 Art. 19. — (1) Decizia prin care președintele ANCOM soluționează litigiul va fi emisă în termen de 4 luni de la data sesizării ANCOM ori, după caz, de la data prevăzută la art. 6 alin. (3) sau la art. 21 alin. (2). (2) în situații excepționale, în funcție de complexitatea litigiului sau de impactul acestuia asupra pieței comunicațiilor electronice, acest termen poate fi prelungit prin decizie a președintelui ANCOM. (3) în cazul în care litigiul este suspendat, termenul prevăzut la alin. (1) se suspendă de drept. SECȚIUNEA a 3-a Măsuri cu caracter provizoriu Art. 20. — (1) în situații excepționale, când o parte poate suferi grave prejudicii care, în lipsa unor măsuri cu caracter provizoriu, nu ar putea fi reparate în mod corespunzător în ipoteza unei soluționări pe fond a litigiului favorabile părții care solicită dispunerea unor asemenea măsuri, președintele ANCOM, prin decizie, poate dispune măsuri cu caracter provizoriu, în vederea evitării producerii prejudiciilor sau limitării întinderii acestora. (2) Cererea privind dispunerea de măsuri provizorii introdusă de una dintre părți va fi comunicată de urgență de către Comisie celeilalte părți. (3) Prevederile art. 7—14, 17 și 18 se aplică în mod corespunzător. Art. 21. — (1) Decizia de soluționare a cererii privind dispunerea de măsuri provizorii va fi emisă în termen de cel mult 30 de zile de la data introducerii cererii. (2) în cazul în care prin sesizare a fost solicitată și dispunerea de măsuri cu caracter provizoriu, Comisia va demara mai întâi procedura de soluționare a acestei solicitări, iar decizia de soluționare a cererii privind dispunerea de măsuri provizorii va fi emisă în termenul prevăzut la alin. (1). în acest caz, termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) va curge de la data comunicării acestei decizii. SECȚIUNEA a 4-a Dispoziții speciale Art. 22. — (1) Părțile își pot exercita drepturile personal, pot fi asistate sau reprezentate. (2) Reprezentanții părților trebuie să prezinte înscrisurile care le atestă calitatea de reprezentant. Art. 23. — (1) în cadrul desfășurării procedurii de soluționare a litigiului, părțile pot solicita Comisiei tratarea anumitor informații sau documente, marcate corespunzător, ca fiind confidențiale. (2) în acest caz, partea va transmite și o variantă neconfidențială a informațiilor respective, care urmează a fi comunicată celeilalte părți. (3) Având în vedere principiul dreptului la apărare, precum și relevanța informațiilor sau documentelor marcate ca fiind confidențiale pentru buna soluționare a litigiului, Comisia poate solicita o justificare a caracterului confidențial invocat. După analiza acesteia, Comisia va stabili caracterul de confidențialitate a documentelor transmise și va informa partea în cauză înainte de a le comunica părții adverse. Art. 24. — (1) Comunicarea actelor în cadrul procedurii de soluționare a litigiilor este considerată efectuată dacă are loc prin intermediul unui serviciu de trimitere cu confirmare de primire, prin depunere la registratură sau prin fax însoțit de transmiterea în original a documentului. (2) Actele de procedură efectuate de către părți se consideră comunicate la data transmiterii lor, dacă transmiterea este realizată în cadrul programului de lucru cu publicul, disponibil pe pagina de internet a ANCOM. (3) Este considerată dată a transmiterii: a) data confirmării primirii, în cazul transmiterii prin intermediul unui serviciu de trimitere cu confirmare de primire; b) data înscrierii în registrul general de intrare-ieșire a corespondenței al ANCOM, în cazul depunerii la registratură; c) data primirii documentelor, în cazul transmiterii acestora prin fax. CAPITOLUL III Dispoziții privind soluționarea litigiilor dintre utilizatorii finali și furnizorii de servicii de comunicații electronice Art. 25. — (1) Utilizatorii finali se pot adresa ANCOM în vederea soluționării litigiilor ocazionate de aplicarea Legii nr. 304/2003, republicată, și nerezolvate pe cale amiabilă cu furnizorii de servicii de comunicații electronice. (2) Sesizarea va cuprinde, în mod obligatoriu, informații privitoare la: a) părțile litigiului și datele de identificare a acestora, iar în cazul în care reclamantul este reprezentat, numele reprezentantului și înscrisul care îi atestă calitatea de reprezentant; b) obiectul litigiului; c) motivarea în fapt — reclamantul trebuie să furnizeze cât mai multe detalii, o copie de pe contractul încheiat cu furnizorul, precum și orice alte documente relevante; d) dovada încercării de soluționare pe cale amiabilă a litigiului cu furnizorul respectiv (corespondența purtată cu furnizorul, alte documente sau informații relevante); e) soluția sau măsurile propuse de către reclamant pentru soluționarea litigiului; f) semnătura părții sau a reprezentantului și ștampila, după caz. (3) în cazul în care sesizarea nu îndeplinește cerințele prevăzute la alin. (2), se va pune în vedere reclamantului să completeze într-un termen scurt cererea cu documentele și informațiile relevante, necesare bunei soluționări a litigiului. Netransmiterea informațiilor solicitate în termenul stabilit va atrage respingerea sesizării, prin răspuns motivat, fără a se mai parcurge fazele următoare ale procedurii. (4) Sesizările întocmite în condițiile alin. (2) se pot transmite ANCOM prin depunere la registratură, prin poștă, fax sau poștă electronică. (5) Formularul-tip prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta decizie, are caracter facultativ în ceea ce privește sesizările introduse de utilizatorii finali. Art. 26. — (1) Procedura de soluționare a litigiilor dintre utilizatorii finali și furnizorii de servicii de comunicații electronice este o procedură scrisă. (2) în vederea stabilirii cu exactitate a situației de fapt și a normelor juridice aplicabile, persoanele din cadrul ANCOM responsabile cu soluționarea sesizărilor solicită părților, în scris, informațiile pe care le consideră necesare, precum și poziția acestora cu privire la aspectele aflate în discuție. (3) Dacă este cazul, în vederea verificării respectării de către furnizorul în cauză a obligațiilor care îi incumbă în temeiul legislației din domeniul comunicațiilor electronice, ANCOM poate demara acțiuni de control. Art. 27. — (1) Personalul responsabil din cadrul ANCOM poate convoca părțile la întâlniri, separat sau împreună, numărul acestora depinzând de complexitatea cazului. (2) Discuțiile vor fi consemnate într-o minută a întâlnirii, care va fi comunicată părților. Art. 28. — (1) Părțile își pot exercita drepturile personal, pot fi asistate sau reprezentate. (2) Părțile au obligația de a depune toate diligențele în vederea soluționării litigiului pe cale amiabilă și de a colabora în MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19. VI1.2010 15 acest sens cu personalul ANCOM responsabil cu soluționarea sesizării. (3) ANCOM poate solicita, după caz, punctul de vedere al organismelor ce reprezintă interesele utilizatorilor finali, precum și al altor entități relevante din domeniul protecției consumatorilor. Art. 29. — (1) în cazul în care, în termen de 60 de zile de la primirea unei sesizări, litigiul instrumentat de ANCOM nu poate fi soluționat pe cale amiabilă, ANCOM va transmite părților propunerea sa de soluționare a litigiului, motivată în mod corespunzător. (2) Această propunere va avea în vedere susținerile și documentele depuse de părți și are caracter de recomandare. CAPITOLUL IV Dispoziții finale Art. 30. — Procedurile de soluționare a litigiilor stabilite prin prezenta decizie sunt facultative și gratuite. Art. 31. — Dosarul litigiului se păstrează de către ANCOM și va cuprinde toate documentele primite sau comunicate de ANCOM în cursul procedurilor stabilite prin prezenta decizie, având atașate și dovezile de comunicare, după caz. Art. 32. — (1) Termenele prevăzute în prezenta decizie se calculează conform prevederilor art. 101 din Codul de procedură civilă. (2) Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 3 zile de la data publicării. (3) La data intrării în vigoare a prezentei decizii, Decizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații nr. 1.331/2003/EN privind stabilirea procedurii de soluționare a litigiilor ce intră în competența Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 10 noiembrie 2003, se abrogă. Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Marius Cătălin Marinescu București, 7 iulie 2010. Nr. 480.’ ANEXA Nr. 1 FORMULAR-TIP SESIZARE 1. Datele de identificare a reclamantului a) Numele și domiciliul/Denumirea și sediul b) Codul de identificare fiscală/Codul unic de Înregistrare/CNP c) Reprezentat de d) Număr de telefon; fax; adresă de e-mail 2. Datele de identificare a pârâtului a) Numele și domiciliul/Denumirea și sediul b) Număr de telefon; fax; adresă de e-mail 3. Obiectul litigiului 4. Motivarea în fapt a pretențiilor reclamantului 5. Motivarea în drept a pretențiilor reclamantului 6. Modul în care reclamantul este afectat de litigiu 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 497/19.VII.2010 7. Soluția sau măsurile propuse de reclamant pentru soluționarea litigiului 8. Alte informații considerate necesare pentru buna soluționare a litigiului 9. Precizați dacă o cerere cu același obiect, aceeași cauză și între aceleași părți a fost înaintată unei instanțe judecătorești: a) da; b) nu. Semnătura și ștampila ANEXA Nr. 2 FORMULAR-TIP SESIZARE 1. Datele de identificare a reclamantului a) Numele și domiciliul/Denumirea și sediul b) CNP/Codul de identificare fiscală/Codul unic de înregistrare c) Reprezentat de d) Număr de telefon; fax; adresă de e-mail 2. Datele de identificare a pârâtului a) Numele și domiciliul/Denumirea și sediul b) Număr de telefon; fax; adresă de e-mail 3. Obiectul litigiului 4. Motivarea în fapt a pretențiilor reclamantului 5. Soluția sau măsurile propuse de reclamant pentru soluționarea litigiului 6. Alte informații considerate necesare pentru buna soluționare a litigiului Semnătura și ștampila*) *) Nu se aplică în cazul persoanelor fizice. Cristina-Gabriela F. Popescu Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 444836 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497/19.VII.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495