MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEAI Anul 178 (XXII) — Nr. 488 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joⁱ- ¹⁵ ⁱulⁱe ²⁰¹⁰ ⁷⁷ » SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 155. —Legea poliției locale ..................... 2-10 795. — Decret pentru promulgarea Legii poliției locale. 10 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 181. — Decizie privind eliberarea domnului Haschi Andrei- Peter din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ............................... 11 182. — Decizie pentru numirea domnului Barna Tanczos în funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ............................................... 11 183. — Decizie pentru eliberarea domnului Bogdan Mazuru din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe .......................................................... 12 184. — Decizie pentru eliberarea domnului Ancuța Călin Radu din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe................................................ 12 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 488. — Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru publicarea acceptării Rezoluției MSC.286(86) — Recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru încărcăturile de hidrocarburi și de combustibili lichizi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL, adoptată la 5 iunie 2009 de Comitetul Securității Maritime al Organizației Maritime Internaționale........................................ 13-15 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI1.2010 LEGI SI DECRETE y PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGEA poliției locale Parlamentul României adoptă prezenta lege. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Poliția locală se înființează în scopul exercitării atribuțiilor privind apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, a proprietății private și publice, prevenirea și descoperirea infracțiunilor, în următoarele domenii: a) ordinea și liniștea publică, precum și paza bunurilor; b) circulația pe drumurile publice; c) disciplina în construcții și afișajul stradal; d) protecția mediului; e) activitatea comercială; f) evidența persoanelor; g) alte domenii stabilite prin lege. (2) Poliția locală își desfășoară activitatea pe baza principiilor: legalității, încrederii, previzibilității, proximității și proporționalității, deschiderii și transparenței, eficienței și eficacității, răspunderii și responsabilității, imparțialității și nediscriminării. Art. 2. — (1) Poliția locală își desfășoară activitatea: a) în interesul comunității locale, exclusiv pe baza și în executarea legii, precum și a actelor autorității deliberative și ale celei executive ale administrației publice locale; b) în conformitate cu reglementările specifice fiecărui domeniu de activitate, stabilite prin acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale. (2) Poliția locală comunică, de îndată, organelor abilitate datele cu privire la aspectele de încălcare a legii, altele decât cele stabilite în competența sa, de care a luat cunoștință cu ocazia îndeplinirii misiunilor și activităților specifice. (3) în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, poliția locală cooperează cu unitățile, respectiv cu structurile teritoriale ale Poliției Române, ale Jandarmeriei Române, ale Poliției de Frontieră Române și ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu celelalte autorități ale administrației publice centrale și locale și colaborează cu organizații neguvernamentale, precum și cu persoane fizice și juridice, în condițiile legii. (4) Poliția locală solicită intervenția unităților/structurilor teritoriale competente ale Poliției Române sau ale Jandarmeriei Române pentru orice alte situații ce excedează atribuțiilor ce îi revin, potrivit prezentei legi. (5) Poliția locală poate încheia cu alte autorități și instituții publice protocoale de cooperare având ca obiect detalierea modalităților prin care, în limitele competențelor legale ale fiecărei structuri, acestea își oferă sprijin în îndeplinirea activităților sau a misiunilor specifice. Art. 3. — (1) La nivelul comunei, al orașului, al municipiului sau al sectorului municipiului București, după caz, unde este înființată poliția comunitară conform prevederilor Legii nr. 371/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Poliției Comunitare, cu modificările și completările ulterioare, aceasta se reorganizează ca structură de poliție locală, potrivit prevederilor art. 4. (2) La nivelul comunei, al orașului, al municipiului sau al sectorului municipiului București, după caz, unde nu este înființată poliție comunitară conform prevederilor Legii nr. 371/2004, cu modificările și completările ulterioare, se poate organiza structură de poliție locală, potrivit prevederilor art. 4. CAPITOLUL II Organizarea poliției locale Art. 4. — (1) Poliția locală se organizează și funcționează, prin hotărâre a autorității deliberative a administrației publice locale, ca un compartiment funcțional în cadrul aparatului de specialitate al primarului/primarului general sau ca instituție publică de interes local, cu personalitate juridică. (2) în municipiul București, poliția locală se organizează și funcționează după cum urmează: a) prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, pentru Poliția Locală a Municipiului București; b) prin hotărâre a fiecărui consiliu local al sectorului municipiului București, pentru poliția locală a sectorului respectiv. (3) Poliția locală dintr-o unitate/subdiviziune administrativ- teritorială poate detașa polițiști locali la poliția locală dintr-o altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, în condițiile prevăzute de hotărârile adoptate de consiliile locale interesate și în baza acordurilor încheiate între unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale respective. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială de la nivelul căreia se detașează polițiștii locali încheie acorduri cu fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială care beneficiază de serviciile polițiștilor locali ce fac obiectul detașării. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială la care se detașează polițiștii locali prevede în buget sursele de finanțare. (4) Modul de organizare, structura funcțională, statul de funcții, numărul de posturi și categoriile de personal încadrat, normele de înzestrare și consum de materiale ale poliției locale se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare, elaborat pe baza Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a poliției locale. (5) Numărul de posturi pentru personalul contractual cu atribuții de pază se stabilește în funcție de numărul și importanța obiectivelor care trebuie asigurate cu pază. (6) Poliția locală din comunele, orașele, municipiile și sectoarele municipiului București se organizează prin preluarea posturilor și personalului poliției comunitare, precum și ale structurilor din aparatul de specialitate al primarului/primarului general responsabil cu controlul privind disciplina în construcții, protecția mediului și comerț, după caz, cu încadrarea în numărul de posturi stabilit în condițiile prevăzute la alin. (4) și (5). (7) Regulamentul de organizare și funcționare a poliției locale se aprobă prin hotărâre a autorității deliberative a administrației publice locale, în conformitate cu prevederile Legii administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 3 completările ulterioare, cu avizul consultativ al comisiei locale de ordine publică, constituită potrivit prevederilor art. 28. Art. 5. — Poliția locală se organizează pe compartimente funcționale, la nivel de direcții generale, direcții, servicii și/sau birouri, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a poliției locale. CAPITOLUL III Atribuțiile poliției locale Art. 6. — în domeniul ordinii și liniștii publice, precum și al pazei bunurilor, poliția locală are următoarele atribuții: a) menține ordinea și liniștea publică în zonele și locurile stabilite prin planul de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat în condițiile legii; b) menține ordinea publică în imediata apropiere a unităților de învățământ publice, a unităților sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale și de agrement, în parcuri, piețe, cimitire, precum și în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea și/sau în administrarea unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituții/servicii publice de interes local, stabilite prin planul de ordine și siguranță publică; c) participă, împreună cu autoritățile competente prevăzute de lege, potrivit competențelor, la activități de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de calamități naturale ori catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente; d) acționează pentru identificarea cerșetorilor, a copiilor lipsiți de supravegherea și ocrotirea părinților sau a reprezentanților legali, a persoanelor fără adăpost și procedează la încredințarea acestora serviciului public de asistență socială în vederea soluționării problemelor acestora, în condițiile legii; e) constată contravenții și aplică sancțiuni, potrivit competenței, pentru nerespectarea legislației privind regimul de deținere a câinilor periculoși sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân și a celei privind protecția animalelor și sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existența acestor câini și acordă sprijin personalului specializat în capturarea și transportul acestora la adăpost; f) asigură protecția personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituțiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acțiuni specifice; g) participă, împreună cu alte autorități competente, la asigurarea ordinii și liniștii publice cu ocazia mitingurilor, marșurilor, demonstrațiilor, procesiunilor, acțiunilor de pichetare, acțiunilor comerciale promoționale, manifestărilor cultural- artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și a altor asemenea activități care se desfășoară în spațiul public și care implică aglomerări de persoane; h) asigură paza bunurilor și obiectivelor aflate în proprietatea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și/sau în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor servicii/instituții publice de interes local, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București; i) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind conviețuirea socială stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competență; j) execută, în condițiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală și instanțele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competență; k) participă, alături de Poliția Română, Jandarmeria Română și celelalte forțe ce compun sistemul integrat de ordine și siguranță publică, pentru prevenirea și combaterea infracționalității stradale; I) cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare și/sau de clarificare a situației militare a rezerviștilor din Ministerul Apărării Naționale; m) asigură măsuri de protecție a executorilor judecătorești cu ocazia executărilor silite; n) acordă, pe teritoriul unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuții în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice. Art. 7. —în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală are următoarele atribuții: a) asigură fluența circulației pe drumurile publice din raza teritorială de competență, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulației pe drumurile publice; b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră și sesizează nereguli constatate privind funcționarea semafoarelor, starea indicatoarelor și a marcajelor rutiere și acordă asistență în zonele unde se aplică marcaje rutiere; c) participă la acțiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torențială, grindină, polei și alte asemenea fenomene, pe drumurile publice; d) participă, împreună cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, la asigurarea măsurilor de circulație ocazionate de adunări publice, mitinguri, marșuri, demonstrații, procesiuni, acțiuni de pichetare, acțiuni comerciale promoționale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și de alte activități care se desfășoară pe drumul public și implică aglomerări de persoane; e) sprijină unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române în asigurarea măsurilor de circulație în cazul transporturilor speciale și al celor agabaritice pe raza teritorială de competență; f) acordă sprijin unităților/structurilor teritoriale ale Poliției Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenței și siguranței traficului; g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente și ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor și a făptuitorilor și, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară; h) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar; i) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă și accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule; j) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de mopede și vehicule cu tracțiune animală; k) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulația în zona pietonală, în zona rezidențială, în parcuri și zone de agrement, precum și pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semnul internațional pentru persoanele cu handicap; I) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 domeniului public sau privat al statului ori al unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale; m) cooperează cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române pentru identificarea deținătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staționării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public. Art. 8. —în domeniul disciplinei în construcții și al afișajului stradal, poliția locală are următoarele atribuții: a) efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate fără autorizație de construire sau desființare, după caz, inclusiv a construcțiilor cu caracter provizoriu; b) efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizația de executare a lucrărilor de reparații ale părții carosabile și pietonale; c) verifică respectarea normelor legale privind afișajul publicitar, afișajul electoral și orice altă formă de afișaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfășurare a activității economice; d) participă la acțiunile de demolare/ dezmembrare/ dinamitare a construcțiilor efectuate fără autorizație pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor instituții/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecției perimetrului și a libertății de acțiune a personalului care participă la aceste operațiuni specifice; e) constată, după caz, conform atribuțiilor stabilite prin lege, contravențiile privind disciplina în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcții și înaintează procesele-verbale de constatare a contravențiilor, în vederea aplicării sancțiunii, șefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și de urbanism sau, după caz, președintelui consiliului județean, primarului unității administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului București în a cărui rază de competență s-a săvârșit contravenția sau persoanei împuternicite de aceștia. Art. 9. — în domeniul protecției mediului, poliția locală are următoarele atribuții: a) controlează respectarea prevederilor legale privind condițiile de ridicare, transport și depozitare a deșeurilor menajere și industriale; b) sesizează autorităților și instituțiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică; c) participă la acțiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave și a epizootiilor; d) identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor instituții/servicii publice de interes local și aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora; e) verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora; f) verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii și a gheții de pe căile de acces, dezinsecția și deratizarea imobilelor; g) verifică existența contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii; h) verifică ridicarea deșeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite; i) verifică și soluționează, potrivit competențelor specifice ale autorităților administrației publice locale, sesizările cetățenilor privind nerespectarea normelor legale de protecție a mediului și a surselor de apă, precum și a celor de gospodărire a localităților; j) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor prevăzute la lit. a)—i), stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale. Art. 10. —în domeniul activității comerciale, poliția locală are următoarele atribuții: a) acționează pentru respectarea normelor legale privind desfășurarea comerțului stradal și a activităților comerciale, respectiv a condițiilor și a locurilor stabilite de autoritățile administrației publice locale; b) verifică legalitatea activităților de comercializare a produselor desfășurate de operatori economici, persoane fizice și juridice autorizate și producători particulari în piețele agroalimentare, târguri și oboare, precum și respectarea prevederilor legale de către administratorii piețelor agroalimentare; c) verifică existența la locul de desfășurare a activității comerciale a autorizațiilor, a aprobărilor, a documentelor de proveniență a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor și a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale; d) verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios; e) verifică respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare și a locurilor de comercializare a produselor din tutun și a băuturilor alcoolice; f) verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare și funcționare al operatorilor economici; g) identifică mărfurile și produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unității administrativ-teritoriale și pe raza sectoarelor municipiului București sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor servicii/instituții de interes local și aplică procedurile legale de ridicare a acestora; h) verifică respectarea regulilor și normelor de comerț și prestări de servicii stabilite prin acte normative în competența autorităților administrației publice locale; i) cooperează și acordă sprijin autorităților de control sanitar, de mediu și de protecție a consumatorilor în exercitarea atribuțiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora; j) verifică respectarea obligațiilor ce revin operatorilor economici cu privire la afișarea prețurilor, a produselor comercializate și a serviciilor și sesizează autoritățile competente în cazul în care identifică nereguli; k) verifică și soluționează, în condițiile legii, petițiile primite în legătură cu actele și faptele de comerț desfășurate în locuri publice cu încălcarea normelor legale; I) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor prevăzute la lit. a)—j), stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale. Art. 11. — în domeniul evidenței persoanelor, poliția locală are următoarele atribuții: a) înmânează cărțile de alegător persoanelor la împlinirea vârstei de 18 ani; b) cooperează cu alte autorități competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuții prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date; c) constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, inclusiv asupra obligațiilor pe care le au persoanele prevăzute la art. 37 alin. (2) MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 290/2005, cu modificările și completările ulterioare; d) cooperează cu serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate și a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate. Art. 12. — în cazul infracțiunilor flagrante, personalul poliției locale imobilizează făptuitorul, ia măsuri pentru conservarea locului faptei, identifică martorii oculari, sesizează imediat organele competente și predă făptuitorul, pe bază de proces- verbal, în vederea continuării cercetărilor. Art. 13. — în cazul executării în comun cu unitățile/structurile Poliției Române sau cu cele ale Jandarmeriei Române a unor misiuni în domeniul menținerii sau asigurării ordinii publice ori pentru dirijarea circulației rutiere, efectivele poliției locale acționează sub coordonarea directă a Poliției Române sau a Jandarmeriei Române, după caz. CAPITOLUL IV Statutul personalului poliției locale Art. 14. — (1) Personalul poliției locale este compus din: a) funcționari publici care ocupă funcții publice specifice de polițist local; b) funcționari publici care ocupă funcții publice generale; c) personal contractual. (2) Pot ocupa funcții publice specifice de polițist local funcționarii publici care îndeplinesc atribuții de natura celor prevăzute la art. 6, cu excepția art. 6 lit. h), și la art. 7—11. (3) Personalul din cadrul poliției locale care îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 6 lit. h) are statut de personal contractual. (4) încadrarea în clase și pe grade profesionale a funcției publice specifice de polițist local se face conform prevederilor referitoare la funcțiile publice generale din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Art. 15. — Șeful poliției locale și adjunctul acestuia sunt numiți în funcția de conducere în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Art. 16. — (1) Raporturile de serviciu ale polițiștilor locali și ale funcționarilor publici care ocupă funcții publice generale se stabilesc, se modifică, se suspendă și încetează în condițiile stabilite potrivit prevederilor prezentei legi și ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) Raporturile de muncă ale personalului contractual din cadrul poliției locale se stabilesc, se modifică, se suspendă și încetează în condițiile prevăzute de legislația muncii, iar cele ale personalului contractual cu atribuții în domeniul pazei bunurilor și a obiectivelor de interes local și cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificările și completările ulterioare. Art. 17. — (1) în timpul serviciului, polițiștii locali și personalul contractual din poliția locală cu atribuții în domeniul pazei bunurilor și a obiectivelor de interes local poartă uniformă și exercită atribuțiile prevăzute în fișa postului, potrivit prevederilor prezentei legi. (2) Polițistul local este învestit cu exercițiul autorității publice, pe timpul și în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor și a îndatoririlor de serviciu, în limitele competențelor stabilite prin lege, și beneficiază de dispozițiile legii penale cu privire la persoanele care îndeplinesc o funcție ce implică exercițiul autorității de stat. Art. 18. — (1) După numirea în funcție, polițiștii locali care au atribuții în domeniul ordinii și liniștii publice, precum și cei cu atribuții în domeniul circulației rutiere, proveniți din structurile poliției comunitare sunt obligați ca, în termen de 5 ani, să urmeze un program de formare inițială organizat într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. (2) După numirea în funcție, polițiștii locali care au atribuții în domeniul ordinii și liniștii publice, precum și cei cu atribuții în domeniul circulației rutiere, selecționați ulterior operaționalizării structurilor poliției locale, în condițiile art. 3 alin. (1), precum și cei selecționați în vederea încadrării posturilor structurilor de poliție locală înființate în condițiile art. 3 alin. (2) sunt obligați ca, în termen de un an, să urmeze un program de formare inițială organizat într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. (3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2) polițiștii locali care provin din structurile de ordine și siguranță publică ale Ministerului Administrației și Internelor, precum și cei care au urmat un program de pregătire inițială într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. (4) Durata programelor de formare prevăzute la alin. (1) și (2) este de minimum 3 luni. (5) Finalizarea programelor de formare prevăzute la alin. (1) și (2) se face prin examen de absolvire, conform planului de învățământ. în urma promovării examenului, polițiștii locali obțin un certificat de absolvire eliberat, în condițiile legii, de către instituția organizatoare. (6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dacă, după expirarea perioadei de 5 ani prevăzute la alin. (1), respectiv a celei de un an prevăzute la alin. (2), polițistul local nu a absolvit programul de formare inițială, acesta este eliberat din funcția publică. (7) Contravaloarea cheltuielilor de școlarizare individuale ale polițiștilor locali aferente programelor de formare prevăzute la alin. (1) și (2) se suportă din bugetul poliției locale sau din bugetul local, după caz. (8) Modul de organizare a programelor de formare prevăzute la alin. (1) și (2) și structura programelor de învățământ se stabilesc prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a poliției locale. (9) Formarea profesională a personalului cu atribuții în domeniul pazei bunurilor și a obiectivelor de interes local se realizează în condițiile Legii nr. 333/2003, cu modificările și completările ulterioare. (10) Condițiile de încadrare pentru personalul din compartimentele responsabile cu protecția mediului și activitatea comercială, precum și a personalului cu atribuții de control pe linia disciplinei în construcții se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare și funcționare, pe baza prevederilor legale în domeniu și ale Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a poliției locale. Art. 19. — Pentru reprezentarea propriilor interese în relațiile cu autoritățile administrației publice centrale și locale, funcționarii publici și personalul contractual din poliția locală se pot asocia, în condițiile legii. CAPITOLUL V Drepturile și obligațiile polițistului local Art. 20. — (1) în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, potrivit legii, polițistul local are următoarele drepturi principale: a) să efectueze control preventiv asupra persoanei și/sau bagajului acesteia în următoarele situații: există indicii clare că s-a săvârșit, se săvârșește sau se pregătește săvârșirea unei infracțiuni sau persoana participă la manifestări publice organizate în locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanțe periculoase; 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 b) să invite la sediul poliției locale persoanele a căror prezență este necesară pentru îndeplinirea atribuțiilor, prin aducerea la cunoștință, în scris, a scopului și a motivului invitației; c) să solicite sprijinul cetățenilor pentru identificarea, urmărirea și prinderea persoanelor care au comis fapte de natură penală sau contravențională; d) să poarte și să folosească, în condițiile prezentei legi și numai în timpul serviciului, armamentul, muniția și celelalte mijloace de apărare și intervenție din dotare; e) să circule gratuit, pe baza legitimației de serviciu, în timpul serviciului, în zona de competență, cu mijloacele de transport în comun locale, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel; f) să folosească forța, în condițiile legii, proporțional cu starea de fapt care justifică utilizarea acesteia, în cazul nerespectării dispozițiilor pe care le-a dat în exercitarea atribuțiilor de serviciu; g) să legitimeze și să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispozițiile legale ori sunt indicii că acestea pregătesc sau au comis o faptă ilegală; h) să conducă la sediul poliției locale sau al unităților/ structurilor teritoriale ale Poliției Române pe cei care prin acțiunile lor periclitează integritatea corporală, sănătatea sau viața persoanelor, ordinea publică ori alte valori sociale, precum și persoanele suspecte de săvârșirea unor fapte ilegale, a căror identitate nu a putut fi stabilită în condițiile legii. Verificarea situației acestor categorii de persoane și luarea măsurilor legale, după caz, se realizează în cel mult 12 ore din momentul depistării, ca măsură administrativă. (2 ) Pentru exercitarea atribuțiilor de serviciu, polițiștii locali au acces, în condițiile legii, la bazele de date ale Ministerului Administrației și Internelor. în acest scop, poliția locală sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, după caz, și structurile abilitate din cadrul Ministerului Administrației și Internelor încheie protocoale de colaborare în care se reglementează infrastructura de comunicații, măsurile de securitate, protecție și de asigurare a confidențialității datelor, nivelul de acces și regulile de folosire. Art. 21. — (1) în exercitarea atribuțiilor de serviciu, polițistul local este obligat: a) să respecte drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor, prevăzute de Constituția României, republicată, și de Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale; b) să respecte principiile statului de drept și să apere valorile democrației; c) să respecte prevederile legilor și ale actelor administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale; d) să respecte și să aducă la îndeplinire ordinele și dispozițiile legale ale șefilor ierarhici; e) să respecte normele de conduită profesională și civică prevăzute de lege; f) să își decline, în prealabil, calitatea și să prezinte insigna de polițist și legitimația de serviciu, cu excepția situațiilor în care rezultatul acțiunii este periclitat. La intrarea în acțiune sau la începutul intervenției ce nu suferă amânare, polițistul local este obligat să se prezinte, iar după încheierea oricărei acțiuni sau intervenții să se legitimeze și să declare funcția și unitatea de poliție locală din care face parte; g) să intervină și în afara orelor de program, în limita mijloacelor aflate la dispoziție, pentru exercitarea atribuțiilor de serviciu, în raza teritorială de competență, când ia la cunoștință de existența unor situații care justifică intervenția sa; h) să se prezinte de îndată la sediul poliției locale sau acolo unde este solicitat, în situații de catastrofe, calamități ori tulburări de amploare ale ordinii și liniștii publice sau alte asemenea evenimente, precum și în cazul instituirii stării de urgență ori a stării de asediu sau în caz de mobilizare și de război; i) să respecte secretul profesional, precum și confidențialitatea datelor dobândite în timpul desfășurării activității, în condițiile legii, cu excepția cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justiției sau legea impun dezvăluirea acestora; j) să manifeste corectitudine în rezolvarea problemelor personale, în așa fel încât să nu beneficieze și nici să nu lase impresia că beneficiază de datele confidențiale obținute în calitatea sa oficială. (2) Polițistului local îi este interzis: a) să facă parte din partide, formațiuni sau organizații politice ori să desfășoare propagandă în favoarea acestora; b) să exprime opinii sau preferințe politice la locul de muncă sau în public; c) să participe la mitinguri, demonstrații, procesiuni sau orice alte întruniri cu caracter politic; d) să adere la secte, organizații religioase sau la orice alte organizații interzise de lege; e) să efectueze, direct sau prin persoane interpuse, activități de comerț ori să participe la administrarea sau conducerea unor operatori economici, cu excepția calității de acționar; f) să exercite activități de natură să lezeze onoarea și demnitatea polițistului local sau a instituției din care face parte; g) să dețină orice altă funcție publică sau privată pentru care este salarizat, cu excepția funcțiilor didactice din cadrul instituțiilor de învățământ, a activităților de cercetare științifică și creație literar-artistică; h) să participe la efectuarea oricărei forme de control în vreo entitate publică sau privată, în cazul în care, direct ori prin intermediari, este implicat sau are interese de natură contrară activității specifice de poliție; i) să provoace suferințe fizice sau psihice unor persoane, în scopul obținerii de la acestea ori de la o terță persoană de informații sau mărturisiri; j) să primească, să solicite, să accepte, direct sau indirect, ori să facă să i se promită, pentru sine sau pentru alții, în considerarea calității sale oficiale, daruri ori alte avantaje; k) să rezolve cereri care nu sunt de competenta sa ori care nu i-au fost repartizate de șefii ierarhici sau să intervină pentru soluționarea unor asemenea cereri, în scopurile prevăzute la lit. j); I) să colecteze sume de bani de la persoane fizice sau juridice; m) să redacteze, să imprime sau să difuzeze materiale ori publicații cu caracter politic, imoral sau ilegal. (3) Polițistul local cu funcție de conducere răspunde pentru ordinele și dispozițiile date subordonaților. El este obligat să verifice dacă acestea au fost transmise și înțelese corect și să controleze modul de aducere la îndeplinire. (4) Polițistul local cu funcție de conducere este obligat să sprijine propunerile și inițiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunătățirii activității poliției locale în care își desfășoară activitatea, precum și a calității serviciilor publice oferite cetățenilor. (5) Polițistul local răspunde, în condițiile legii, pentru modul în care își exercită atribuțiile de serviciu. încălcarea de către polițistul local a atribuțiilor de serviciu angajează răspunderea sa disciplinară, patrimonială, civilă sau penală, după caz, potrivit legii. (6) Polițistul local are obligația să se abțină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului poliției locale și/sau autorităților publice. Art. 22. —în îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de prezenta lege, personalul poliției locale își exercită competența pe raza MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI1.2010 7 unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale unde își desfășoară activitatea. Art. 23. — Pentru contribuții deosebite la apărarea ordinii și liniștii publice, a drepturilor și a libertăților fundamentale ale cetățenilor și la prevenirea faptelor antisociale, pentru îndeplinirea exemplară a atribuțiilor de serviciu, polițiștilor locali li se pot acorda recompense morale sau materiale, în condițiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare si funcționare a poliției locale. CAPITOLUL VI Folosirea mijloacelor din dotare și uzul de armă Art. 24. — (1) Pentru descurajarea, împiedicarea și neutralizarea acțiunilor agresive ale persoanelor care tulbură ordinea și liniștea publică, acțiuni ce nu au putut fi înlăturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace, polițiștii locali pot folosi arme neletale destinate pentru autoapărare, bastoane din cauciuc sau tomfe, bastoane cu energie electrostatică, dispozitive cu substanțe iritant-lacrimogene și paralizante, cătușe, câini de serviciu, precum și alte mijloace de imobilizare care nu pun în pericol viața sau nu produc o vătămare corporală gravă. (2) Mijloacele prevăzute la alin. (1) pot fi folosite împotriva persoanelor care: a) întreprind acțiuni care pun în pericol integritatea corporală, sănătatea sau bunurile altor persoane; b) blochează, în afara condițiilor legii, căile publice de circulație, încearcă să pătrundă, pătrund fără drept sau refuză să părăsească sediile autorităților publice, ale partidelor politice, ale instituțiilor și organizațiilor de interes public ori privat, periclitează în orice mod integritatea sau securitatea acestora ori a personalului sau tulbură desfășurarea normală a activității; c) ultragiază persoanele cu funcții ce implică exercițiul autorității publice; d) se opun sau nu se supun, prin orice mijloace, îndeplinirii solicitărilor legale ale polițiștilor locali, numai dacă există o temere legitimă că prin acțiunile lor pot pune în pericol integritatea corporală sau viața polițiștilor locali. (3) Folosirea mijloacelor prevăzute la alin. (1) împotriva participanților la acțiunile agresive se va face în mod gradual, după avertizarea prealabilă asupra utilizării unor asemenea mijloace și acordarea timpului necesar pentru încetarea acțiunilor și conformarea la solicitările legale ale polițiștilor locali. Orice acțiune în public se face prin anunțare: „Poliția!”. (4) Folosirea mijloacelor prevăzute la alin. (1) nu trebuie să depășească nevoile reale pentru împiedicarea sau neutralizarea acțiunilor agresive. Art. 25. — (1) Polițistul local dotat cu arme letale de apărare și pază poate face uz de armă în caz de legitimă apărare, stare de necesitate potrivit legii ori pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. (2) Personalul contractual care desfășoară activități de pază, dotat cu arme letale de apărare și pază, poate face uz de armă în caz de legitimă apărare ori stare de necesitate potrivit legii. (3) în sensul prezentei legi, prin uz de armă se înțelege tragerea cu arma letală de apărare și pază asupra persoanelor, animalelor sau bunurilor. (4) Atunci când folosirea altor mijloace de imobilizare sau constrângere nu a dat rezultate, polițistul local poate face uz de armă în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, în următoarele situații: a) pentru asigurarea apărării oricărei persoane împotriva unor violențe iminente, prin care se poate provoca moartea sau rănirea gravă ori care constituie amenințare gravă asupra vieții sau integrității corporale a unei persoane; b) pentru imobilizarea unei persoane care, după comiterea unei infracțiuni prin violență, se opune sau încearcă să fugă, iar rămânerea acesteia în stare de libertate poate pune în pericol viața sau integritatea corporală a persoanelor. (5) Uzul de armă se face numai după somația „Poliția, stai!”, în caz de nesupunere, se somează din nou prin cuvintele: „Stai, că trag!”. Dacă cel în cauză nu se supune nici de această dată, se somează prin tragerea focului de armă în sus, în plan vertical. (6) în cazul în care, după executarea somației legale, potrivit alin. (5), persoana în cauză nu se supune, se poate face uz de armă împotriva acesteia. (7) Uzul de armă, în condițiile și în situațiile prevăzute de alin. (4)—(6), se face în așa fel încât să ducă la imobilizarea celor împotriva cărora se folosește arma, trăgându-se, pe cât posibil, la picioare, pentru a evita cauzarea morții acestora. (8) în cazurile de legitimă apărare sau stare de necesitate se pot folosi armele letale de apărare și pază, fără somație, dacă nu există timpul necesar pentru aceasta. Art. 26. — Fiecare situație în care s-a făcut uz de armă se raportează de urgență ierarhic. De îndată ce va fi posibil, raportul se întocmește în scris. Dacă în urma uzului de armă s-a produs moartea sau vătămarea unei persoane, fapta se comunică de îndată procurorului competent, potrivit legii. Art. 27. — (1) Se interzice folosirea mijloacelor prevăzute la art. 24 și 25: a) împotriva copiilor, femeilor cu semne vizibile de sarcină și a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu excepția cazurilor în care aceștia săvârșesc un atac armat sau în grup, care pune în pericol viața ori integritatea corporală a persoanei; b) în situațiile în care s-ar primejdui viața altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spațiul aerian sau apele naționale ale unui stat vecin. (2) Folosirea mijloacelor prevăzute la art. 24 și 25 pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, în condițiile și în situațiile prevăzute de prezenta lege, înlătură caracterul penal al faptei. (3) Persoanelor rănite li se dă primul ajutor și se iau imediat măsuri pentru acordarea îngrijirilor medicale. CAPITOLUL VII Atribuțiile autorităților administrației publice locale în privința organizării și funcționării poliției locale Art. 28. — (1) La nivelul fiecărei comune, al fiecărui oraș, municipiu și sector al municipiului București unde funcționează poliția locală se organizează și funcționează comisia locală de ordine publică, prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, denumită în continuare comisia locală, care este un organism cu rol consultativ. (2) Comisia locală este constituită, după caz, din: primar, respectiv primarul general în cazul municipiului București, șeful unității/structurii teritoriale a Poliției Române sau reprezentantul acestuia, șeful poliției locale, secretarul unității administrativ- teritoriale și 3 consilieri locali, respectiv consilieri generali în cazul municipiului București, desemnați de autoritatea deliberativă. (3) Ședințele comisiei locale sunt conduse de primar, respectiv de primarul general în cazul municipiului București. (4) Modul de funcționare a comisiei locale se stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare a acesteia, adoptat de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului București. Art. 29. — (1) Comisia locală are următoarele atribuții: a) asigură cooperarea dintre instituțiile și serviciile publice cu atribuții în domeniul ordinii și al siguranței publice la nivelul unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale; b) avizează proiectul regulamentului de organizare și funcționare a poliției locale; 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VII .2010 c) elaborează proiectul planului de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, pe care îl actualizează anual; d) analizează periodic activitățile de menținere a ordinii și siguranței publice la nivelul unității/subdiviziunii administrativ- teritoriale și face propuneri pentru soluționarea deficiențelor constatate și pentru prevenirea faptelor care afectează climatul social; e) evaluează cerințele specifice și face propuneri privind necesarul de personal al poliției locale; f) prezintă autorității deliberative rapoarte anuale asupra modului de îndeplinire a prevederilor planului de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale. în baza concluziilor desprinse din analizele efectuate, propune autorităților administrației publice locale inițierea unor proiecte de hotărâri prin care să se prevină faptele care afectează climatul social. (2) Secretariatul comisiei locale este asigurat de persoane cu atribuții în acest sens din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului general al municipiului București. (3) Comisia locală se reunește trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea primarului/primarului general al municipiului București sau a unei treimi din numărul consilierilor locali/consilierilor generali. Art. 30. —în privința organizării și funcționării poliției locale, autoritatea deliberativă a administrației publice locale are următoarele atribuții: a) aprobă regulamentul de organizare și funcționare a poliției locale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale prezentei legi; b) stabilește, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, procedurile și criteriile pentru organizarea concursului, în vederea ocupării funcției de șef al poliției locale, acolo unde la data intrării în vigoare a prezentei legi nu este ocupată funcția de șef al poliției comunitare, ca urmare a promovării concursului organizat în acest scop; c) stabilește, în condițiile legii, criterii specifice pentru evaluarea activității poliției locale; d) aprobă, potrivit competențelor sale, condițiile materiale și financiare necesare pentru funcționarea poliției locale; e) analizează, împreună cu comisia locală, activitatea poliției locale, în condițiile legii, și stabilește măsuri de îmbunătățire a activității acesteia; f) stabilește, la propunerea comisiei locale, măsurile necesare pentru buna funcționare a poliției locale și pentru încadrarea activității acesteia în normele și procedurile stabilite de unitatea de reglementare; g) aprobă, la propunerea comisiei locale, planul de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale. Art. 31. — (1) în privința organizării și funcționării poliției locale, primarul/primarul general al municipiului București are următoarele atribuții: a) numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, ale raporturilor de muncă ale personalului poliției locale, inclusiv ale șefului acesteia, în cazul organizării poliției locale în aparatul propriu de specialitate, și numai pentru șeful poliției locale și adjunctul acestuia, în situația organizării acesteia ca instituție publică de interes local; b) supune spre aprobare autorității deliberative resursele materiale și financiare necesare desfășurării activității poliției locale; c) îndrumă, supraveghează, controlează și analizează activitatea poliției locale, ca serviciu public de interes local; d) asigură aducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliului local/Consiliului General al Municipiului București privind organizarea și funcționarea poliției locale; e) evaluează activitatea poliției locale, potrivit criteriilor specifice stabilite de autoritatea deliberativă a administrației publice locale; f) prezintă autorității deliberative, anual sau ori de câte ori este necesar, informări privind modul de funcționare a poliției locale; g) supune spre aprobare autorității deliberative regulamentul de organizare și funcționare a poliției locale; h) supune spre aprobare autorității deliberative procedurile și criteriile pentru organizarea concursului în vederea ocupării funcției de șef al poliției locale; i) organizează periodic consultări cu membrii comunității locale, cu participarea reprezentanților unității/structurii teritoriale a Poliției Române și ai organizațiilor neguvernamentale, cu privire la prioritățile și activitatea poliției locale; j) primește și soluționează sesizările cu privire la deficiențele constatate în activitatea poliției locale, precum și cu privire la îmbunătățirea activității de pază și menținere a ordinii și liniștii publice; k) împuternicește, prin dispoziție, polițiștii locali ca agenți constatatori, în oricare dintre situațiile în care această calitate îi este stabilită, prin acte normative, primarului/primarului general al municipiului București. (2) în cazul poliției locale organizate ca instituție publică de interes local cu personalitate juridică, șeful poliției locale, în condițiile legii, numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă ale personalului, cu excepția sa și a adjunctului său. CAPITOLUL VIII Dotarea și finanțarea poliției locale Art. 32. — (1) Poliția locală poate deține, administra și/sau folosi, după caz, în condițiile legii, imobile, mijloace de transport personalizate și dotate cu dispozitive de avertizare sonore și luminoase de culoare albastră, mijloace de transport anume destinate transporturilor bunurilor și valorilor dotate potrivit legii, armament, muniție, echipamente și aparatură tehnică specifică, necesare pentru exercitarea atribuțiilor prevăzute de lege. (2) Proprietatea asupra oricăror bunuri materiale din dotarea poliției locale aparține unității administrativ-teritoriale, cu excepția celor închiriate, luate în administrare sau în folosință de la alte entități publice sau private, după caz. (3) Personalizarea echipamentelor, a mijloacelor, a uniformelor și a însemnelor distinctive ale poliției locale cuprinde obligatoriu denumirea unității/subdiviziunii administrativ- teritoriale pe raza căreia se organizează și funcționează. (4) Poliția locală poate constitui, în condițiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a poliției locale, dispecerate pentru coordonarea activității personalului și intervenție, cu echipaje proprii, la obiectivele date în competență. Art. 33. — (1) Personalul poliției locale este dotat cu uniformă, însemne distinctive și, după caz, cu: a) arme letale de apărare și pază sau arme neletale destinate pentru autoapărare; b) mijloace individuale de apărare, intervenție și imobilizare prevăzute la art. 24 alin. (1), în cazul polițiștilor locali, sau cele prevăzute de art. 45 din Legea nr. 333/2003, cu modificările și completările ulterioare, în cazul personalului contractual. (2) Structurile de poliție locală sunt autorizate să procure și să dețină arme letale de apărare și pază și arme neletale destinate pentru autoapărare, precum și muniția MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15. VI1.2010 9 corespunzătoare, pentru înarmarea personalului propriu, în condițiile art. 68 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, cu modificările și completările ulterioare. (3) Polițiștii locali cu atribuții în domeniul asigurării ordinii și liniștii publice care au obținut certificatul de absolvire a programului de formare inițială prevăzut la art. 18 alin. (1) și (2), precum și personalul contractual care desfășoară activități de pază și care a fost atestat profesional potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003, cu modificările și completările ulterioare, pot fi dotați cu arme letale de apărare și pază sau cu arme neletale destinate pentru autoapărare, în vederea desfășurării activităților specifice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 69 și 70 din Legea nr. 295/2004, cu modificările și completările ulterioare. (4) Până la completarea prin achiziții proprii a întregului necesar de armament și muniții, dotarea poliției locale cu aceste categorii de mijloace tehnice se poate asigura prin închiriere de la Ministerul Administrației și Internelor, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului administrației și internelor, sau de la Ministerul Apărării Naționale, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale. (5) Prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a poliției locale se stabilesc, potrivit legii, normele de dotare, categoriile de personal care sunt dotate cu mijloace individuale de apărare, intervenție, imobilizare, armament și muniție, tipurile de arme, portul, modul de păstrare, manipulare, securitate și evidență ale acestora. Art. 34. — Drepturile salariale ale personalului poliției locale se stabilesc potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al primarului general al municipiului București. Art. 35. — în afara drepturilor salariale prevăzute la art. 34, polițistul local mai are dreptul și la: a) decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasării în interesul serviciului; b) încadrarea activității în condiții deosebite, speciale sau alte condiții de muncă, potrivit legii; c) asigurarea de către consiliul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, a asistenței juridice a polițistului local pentru fapte săvârșite de acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu, în condițiile stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a poliției locale; d) asigurarea despăgubirilor de viață, de sănătate și de bunuri în condițiile stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a poliției locale și în limita bugetului aprobat de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București. Art. 36. —în cazul decesului unui polițist local în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu, se acordă familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces, după caz, un ajutor suplimentar de deces egal cu 3 salarii de bază avute la data decesului. Art. 37. — (1) în exercitarea atribuțiilor de serviciu, polițistul local beneficiază de protecție specială, în condițiile legii, similară cu a polițistului din cadrul Poliției Române. (2) Polițistul local și membrii familiei sale au dreptul la protecție, în condițiile legii, din partea structurilor specializate ale statului față de amenințările sau violențele la care ar putea fi supuși ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu. Art. 38. — (1) Polițistului local și personalului contractual din poliția locală, cu atribuții în domeniul pazei bunurilor și obiectivelor de interes local, li se asigură gratuit uniforma și echipamentul de protecție adecvat misiunilor specifice pe care le îndeplinesc, iar în cazul în care, ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, li s-a degradat sau distrus îmbrăcămintea ori alte bunuri personale, au dreptul la despăgubiri corespunzătoare. (2) Uniforma personalului prevăzut la alin. (1), forma și conținutul însemnelor, precum și ale documentelor de legitimare ale acestuia sunt cele prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a poliției locale. (3) La încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă, personalul prevăzut la alin. (1) are obligația de a preda, de îndată, uniforma, însemnele, echipamentul de protecție și documentele de legitimare. (4) încetarea raporturilor de serviciu ale polițistului local din motive imputabile acestuia, în termen de 5 ani de la absolvirea programului de formare inițială prevăzut la art. 18 alin. (1) și (2), atrage plata de către acesta a contravalorii cheltuielilor de școlarizare, proporțional cu perioada rămasă. Art. 39. — (1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale poliției locale care funcționează ca instituție publică cu personalitate juridică se asigură din venituri proprii și subvenții de la bugetul local. (2) în cazul în care poliția locală se organizează ca un compartiment funcțional în cadrul aparatului de specialitate al primarului/primarului general al municipiului București, activitatea acesteia se finanțează integral din bugetul local. CAPITOLUL IX Dispoziții finale și tranzitorii Art. 40. — (1) în vederea operaționalizării structurilor de poliție locală înființate potrivit prevederilor prezentei legi, se pot detașa funcționari publici cu statut special, în condițiile Statutului polițistului, de la unitățile teritoriale ale Poliției Române, până la ocuparea posturilor, pe o perioadă de până la un an. (2) Numărul funcționarilor publici cu statut special detașați se stabilește în urma unei analize comune efectuate de unitatea/structura teritorială a Poliției Române și de autoritățile administrației publice locale respective. (3) Detașarea funcționarilor publici cu statut special se face în baza protocolului încheiat între consiliul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale respective, respectiv Consiliul General al Municipiului București, și unitatea/structura teritorială a Poliției Române, în conformitate cu prevederile Statutului polițistului. (4) Atribuțiile funcționarilor publici cu statut special, detașați potrivit alin. (1), se stabilesc în conformitate cu prevederile prezentei legi. (5) Funcționarilor publici cu statut special, detașați de la unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, li se aplică prevederile Statutului polițistului și ale actelor normative care reglementează salarizarea și alte drepturi ale polițiștilor. Art. 41. — Poliția locală din unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care aceasta se organizează ca instituție publică de interes local cu personalitate juridică preia, în condițiile legii, patrimoniul actualelor structuri de poliție comunitară. Art. 42. — Bugetul poliției locale se stabilește conform reglementărilor în vigoare și se aprobă prin hotărâre a autorității deliberative, la propunerea primarului/primarului general al municipiului București. Art. 43. — (1) Poliția locală care are în structură compartimente funcționale cu atribuții în domeniul circulației rutiere încheie protocoale cu administratorul bazei de date, asigură mijloacele tehnice necesare și instruirea personalului destinat acestei activități, în vederea introducerii în baza de date a punctelor de penalizare aplicate ca urmare a constatării unor abateri la regimul circulației rutiere, în termen de cel mult un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15. VI1.2010 (2) Până când compartimentele prevăzute la alin. (1) pun în aplicare măsurile prevăzute la alin. (1), procesele-verbale de constatare a contravențiilor încheiate de polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației rutiere pentru abateri care presupun aplicarea de puncte de penalizare se comunică în termen de 24 de ore, în copie, la unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, pentru a fi introduse în baza de date, în baza protocolului încheiat între părți. în municipiul București, toate procesele-verbale care cuprind sancțiunile contravenționale complementare, prin aplicarea de puncte de penalizare, în condițiile legislației privind circulația pe drumurile publice, se comunică brigăzii de poliție rutieră, respectiv secțiilor de poliție competente teritoriale, pentru a fi introduse în baza de date. (3) Structurile de poliție locală desemnează personalul însărcinat cu introducerea punctelor de penalizare în baza de date, care va lucra timp de un an împreună cu persoanele desemnate din cadrul poliției rutiere, în vederea specializării. (4) Polițiștii locali specializați în domeniul circulației rutiere își exercită atribuțiile împreună cu structurile specializate ale Poliției Române, pe o perioadă de un an de la data înființării poliției locale în unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială respectivă. Art. 44. — (1) în situația în care primarul/primarul general al municipiului București apreciază că sarcinile ce revin autorităților administrației publice locale pe linie de poliție locală nu sunt îndeplinite corespunzător sau are indicii/sesizări cu privire la încălcarea prevederilor legale de către polițiștii locali, poate solicita prefectului sprijinul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor, în vederea efectuării unui control de specialitate. (2) Controlul asupra activității poliției locale se poate dispune și prin ordin al ministrului administrației și internelor, la inițiativa acestuia, sau, după caz, a prefectului, a directorului general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București ori a inspectorului-șef al inspectoratului de poliție județean, numai după încunoștințarea prealabilă a primarului/primarului general al municipiului București. (3) Orice control se rezumă strict la asigurarea respectării principiilor constituționale și a legalității specifice. Rezultatele controlului se transmit primarului/primarului general al municipiului București și se prezintă în proxima ședință a consiliului local/Consiliului General al Municipiului București. Art. 45. — (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2011. (2) în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Administrației și Internelor elaborează, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, Regulamentul- cadru de organizare și funcționare a poliției locale, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. (3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr. 371/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Poliției Comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 27 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția prevederilor art. 20 și 21 referitoare la serviciile publice destinate asigurării pazei obiectivelor de interes județean. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 12 iulie 2010. Nr. 155. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii poliției locale în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea poliției locale și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 9 iulie 2010. Nr. 795.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15. VI1.2010 ¹¹ DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Haschi Andrei-Peter din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale Având în vedere Cererea de eliberare din funcție a domnului Haschi Andrei- Peter, înregistrată la Cabinetul primului-ministru sub nr. 5/5.465 din data de 14 iulie 2010, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Haschi Andrei-Peter se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 14 iulie 2010. Nr. 181.’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru numirea domnului Barna Tanczos în funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Barna Tanczos se numește în funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 14 iulie 2010. Nr. 182.’ 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Bogdan Mazuru din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Bogdan Mazuru se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 14 iulie 2010. Nr. 183.’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Ancuța Călin Radu din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Ancuța Călin Radu se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 14 iulie 2010. Nr. 184.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 13 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 9 MINISTERUL TRANSPORTURILOR Șl INFRASTRUCTURII ORDIN pentru publicarea acceptării Rezoluției MSC.286(86) — Recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru încărcăturile de hidrocarburi și de combustibili lichizi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL, adoptată la 5 iunie 2009 de Comitetul Securității Maritime al Organizației Maritime Internaționale în temeiul prevederilor art. 2 pct. 18 și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare, ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin: Art. 1. — Se publică Rezoluția MSC.286(86) — Recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru încărcăturile de hidrocarburi și de combustibili lichizi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL, adoptată la 5 iunie 2009 de Comitetul Securității Maritime al Organizației Maritime Internaționale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Autoritatea Navală Română va lua măsurile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor specifice cuprinse în anexă. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu București, 24 iunie 2010. Nr. 488.’ ANEXĂ REZOLUȚIA MSC.286(86) (adoptată la 5 iunie 2009) Recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru încărcăturile de hidrocarburi și de combustibili lichizi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL Comitetul securității maritime, amintind art. 28(b) din Convenția privind crearea Organizației Maritime Internaționale, referitor la funcțiile Comitetului, amintind, de asemenea, că la cea de-a șaizeci și șasea sesiune a sa a aprobat Recomandarea în scopul utilizării unui format standard pentru furnizarea informațiilor privind mărfurile prevăzute la cap. 16 din Codul IBC, amintind și faptul că la cea de-a șaptezeci și șaptea sesiune a sa a adoptat Recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului conținut în încărcăturile de hidrocarburi și combustibilii lichizi marini din anexa I la Convenția MARPOL [MSC. 150(77)], notând faptul că la cea de-a optzeci și treia sesiune a sa a adoptat amendamentele la regula VI/5—1 din Convenția SOLAS prin Rezoluția MSC.239(83), făcând obligatorie furnizarea formularelor de date privind siguranța materialului (MSDS) înaintea încărcării mărfurilor în vrac și a combustibililor lichizi din anexa I la Convenția MARPOL, recunoscând importanța furnizării navigatorilor de informații exacte, clare și concise cu privire la efectele asupra sănătății omului și a mediului înconjurător datorate substanțelor toxice transportate la bordul navelor-cisternă, recunoscând, de asemenea, necesitatea asigurării unei interpretări comune a regulii VI/5—1 din Convenția SOLAS în scopul aplicării sale fără a face obiectul vreunei ambiguități, luând în considerare, la cea de-a treisprezecea sesiune a sa, recomandarea făcută de către subcomitetul pentru lichide și gaze în vrac, 1. adoptă: .1 recomandarea pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru uzul marin corespunzător respectării necesităților specifice industriei navale în ceea ce privește siguranța, manipularea și informațiile de mediu care urmează să fie furnizate unei nave înaintea încărcării mărfurilor de hidrocarburi în vrac prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL și alimentării cu combustibili lichizi, conform anexei nr. 1 la prezenta rezoluție; și .2 liniile directoare privind completarea MSDS pentru tipurile de hidrocarburi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL, care sunt considerate mărfuri în vrac sau combustibil lichid, conform anexei nr. 2 la prezenta rezoluție; 2. insistă ca guvernele să se asigure că începând cu 1 iulie 2009 sunt furnizate și există la bord MSDS pentru tipurile de hidrocarburi prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL care sunt considerate mărfuri în vrac și combustibili lichizi; 3. insistă, de asemenea, ca guvernele să dea instrucțiuni ofițerilor săi de „Port state control” ca să accepte MSDS care respectă recomandările adoptate de prezenta rezoluție începând cu 1 iulie 2009 în locul recomandărilor adoptate prin Rezoluția MSC.150(77); și 4. anulează Rezoluția MSC. 150(77) începând cu 1 iulie 2009. 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI1.2010 ANEXA Nr. 1 la Rezoluția MSC.286(86) RECOMANDAREA pentru formularele de date privind siguranța materialului (MSDS) pentru uzul marin corespunzător respectării necesităților specifice industriei navale în ceea ce privește siguranța, manipularea și informațiile de mediu care urmează să fie furnizate unei nave înaintea începerii încărcării mărfurilor de hidrocarburi în vrac prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL și alimentării cu combustibil lichid Secțiunea Denumirea Conținutul 1. Identificarea substanței sau amestecului • Denumirea categoriei --- a se vedea recomandarea din anexa nr. 2 și a furnizorului pentru tipurile de mărfuri de hidrocarburi și combustibili lichizi din anexa I la Convenția MARPOL • Denumirea substanțelor • Marca comercială a’substanțelor • Descrierea din Conosament (B/L), nota privind alimentarea cu combustibil sau alt document de transport • Alte mijloace de identificare • Detalii cu privire la furnizor (inclusiv numele, adresa, număr de telefon etc.) • Număr de telefon în caz de urgență 2. Identificarea pericolelor • Clasificarea GHS* a substanței/amestecului și orice alte informații de natură regională • Alte pericole care nu fac obiectul unei clasificări (de exemplu, pe bază de hidrogen sulfurat) sau care nu sunt prevăzute în GHS. A se vedea liniile directoare din anexa nr. 2 la rezoluție. 3. Structură/lnformații privind componentele • Denumire curentă, sinonime etc. • Impurități și aditivi de stabilizare care au clasificare proprie și care contribuie la clasificarea substanțelor • Identitatea chimică și concentrația sau gamele de concentrație ale tuturor componentelor care sunt periculoase în sensul GHS și care sunt prezente într-o concentrație mai mare decât valoarea lor limita. Valoarea- limită pentru toxicitatea de reproducere, carcinogenitate și mutagenitate din categoria 1 este de 0,1%. Valoarea-limită pentru toate celelalte clase de pericol este 1%. A se vedea liniile directoare din anexa nr. 2 la rezoluție. 4. Măsuri de prim ajutor • Descrierea măsurilor necesare, clasificate conform diferitelor căi de expunere, și anume respiratorii, cutanate, prin contact cu ochii și ingerare • Cele mai importante simptome/efecte acute și întârziate • Indicarea acordării asistenței medicale imediate și a tratamentului special, dacă este necesar 5. Măsuri cu privire la combaterea • Agent corespunzător de stingere a incendiului incendiului • Pericole specifice prezentate de produsele chimice (de exemplu, orice produs periculos de ardere) • Echipament de protecție special și măsuri de precauție pentru pompieri 6. Măsuri cu privire la degajarea accidentală • Măsuri de precauție individuală, echipament de protecție și proceduri de urgență • Măsuri de precauție cu privire la mediul înconjurător • Metode și materiale pentru stocare și curățare 7. Manipulare și stocare • Măsuri de precauție pentru manipularea în siguranță • Condiții pentru stocarea în siguranță, inclusiv orice incompatibilități 8. Controlul expunerii/protecție individuală • Controlul parametrilor (de exemplu, valorile-limită pentru expunerea profesională) • Măsuri de precauție tehnice corespunzătoare • Măsuri de protecție’individuale, cum ar fi echipamentul de protecție individual 9. Proprietăți fizice și chimice Ase vedea liniile directoare din anexa nr. 2 la rezoluție 10. Stabilitate și reactivitate • Stabilitatea chimică • Posibilitatea producerii reacțiilor periculoase • Condiții de evitat (de exemplu, descărcarea de electricitate statică) 11. Informații toxicologice • Concise, dar cu o descriere completă și ușor de înțeles a diferitelor efecte toxicologice și datele corespunzătoare utilizate pentru identificarea acestor efecte, inclusiv: o informații cu privire la posibilele căi de expunere (contact prin căile respiratorii, cutanate, prin contact cu ochii și ingerare); * Sistemul global armonizat de clasificare și etichetare a chimicalelor (GHS), Organizația Națiunilor Unite (ediția 2007, așa cum a fost revizuită). MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 488/15.VI 1.2010 15 Secțiunea Denumirea Conținutul o simptome referitoare la caracteristicile fizice, chimice și toxicologice; o efecte imediate și întârziate, precum și efecte cronice de la expunerea pe perioadă scurtă sau îndelungată • Valori numerice de toxicitate (de exemplu, evaluări de toxicitate acută) • Ase vedea liniile directoare din anexa nr. 2 la rezoluție. 12. Informații ecologice • Ecotoxicitate (acvatică și terestră, dacă acestea sunt disponibile) • Persistență și degradare • Potențial de ’bioacumulare • Mobilitate în sol •Alte efecte nefavorabile • Ase vedea liniile directoare din anexa nr. 2 la rezoluție. 13. Considerații cu privire la evacuare • Descrierea deșeurilor reziduale și informații cu privire la manipularea lor în siguranță si metode de evacuare conform prevederilor din Convenția MARPOL ’ 14. Informații cu privire la transport • Numărul ONU, dacă este cazul • Denumirea corespunzătoare ONU de transport, după caz • Clasa sau clasele de pericol, după caz • Măsuri de precauție pe care un utilizator trebuie să le cunoască sau trebuie să le aplice în contextul transportului (de exemplu, temperatura de încălzire și de transport) • Ase reține ca acest produs este transportat ca un produs care intră sub incidența anexei I din Convenția MARPOL. 15. Informații cu privire la reglementare • Reglementări cu privire la siguranță, igienă și mediul înconjurător 16. Alte informații, inclusiv informațiile pentru • Versiunea nr. pregătirea și’ revizuirea MSDS ' • Data emiterii • Sursa emiterii ANEXA Nr. 2 la Rezoluția MSC.286(86) Linii directoare privind completarea MSDS pentru mărfurile de hidrocarburi în vrac prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL și combustibil lichid 1. Categorii de lichide în scopul identificării generale, întreaga gamă de substanțe prevăzute în anexa I la Convenția MARPOL 73/78 se împarte în următoarele grupe de categorii’de produse specifice: .1 uleiuri brute; .2 combustibil și uleiuri reziduale, inclusiv cele din buncărele navei*; .3 produse distilate brute, uleiuri hidraulice și de lubrifiere; .4 benzină, inclusiv cele din buncărele navei**; .5 kerosen; .6 produse nafta și produse de condensare; .7 baze pentru carburanți; .8 esențe; și .9 soluții as’faltice. 2. Proprietăți și informații în plus față de proprietățile și informațiile prevăzute în anexa nr. 1 la rezoluție, următoarele proprietăți și caracteristici trebuie să fie raportate: .1 pentru substanțele de mai jos se furnizează datele corespunzătoare în secțiunea 2 din MSDS, compoziția/informații asupra componentelor în secțiunea 3 din MSDS și’informațiile toxicologice în secțiunea 11 din MSDS: .1 benzen — dacă există o concentrație > 0,1% (masă) (chiar dacă este un compus natural din material); .2 hidrogen sulfurat — dacă există în orice concentrație, în stare lichidă și gazoasă, sau dacă este posibilă acumularea în spațiul interior al tancului; și .3 sulf total — daca este prezent într-o concentrație > 0,5% (masă), se indică în secțiunea 3, iar riscul de transformare în hidrogen sulfurat se raportează în secțiunile 2 și 11; .2 pentru’caracteristicile fizice si chimice din secțiunea 9 din MSDS: .1 aparență (stare fizică, culoare etc.) .2 miros; .3 punct de înmuiere; .4 interval de fierbere; .5 punctul de aprindere; .6 limite superioare/inferioare de inflamabilitate sau explozie; .7 presiunea vaporilor [presiunea Reid a vaporilor (RVP), după caz]; .8 densitatea vaporilor; .9 densitate .10 temperatura de autoaprindere; și .11 vâscozitatea cinematică; și .3 pentru informațiile ecologice din secțiunea 12 din MSDS: hidrocarburi persistente și nepersistente, conform definiției adoptate de Fondul internațional de compensare pentru poluarea cu hidrocarburi (Fondul IOPC).*** * Se face referire la standardul ISO 8217:2005, Produse petroliere — Combustibili (clasa F) — Specificații ale combustibililor marini, tabelul 2. ** Se face referire la standardul ISO 8217:2005, Produse petroliere — Combustibili (clasa F) — Specificații ale combustibililor marini, tabelul 1. *** Definiția din Fondul internațional de compensare pentru poluarea cu hidrocarburi (Fondul IOPC): „O hidrocarbură nepersistentă este o hidrocarbură care, în momentul transportului, se compune din fracțiuni de hidrocarburi, (a) cel puțin 50% din care, în volum, produse distilate la o temperatură de 340°C (645°F) și (b) cel puțin 95% din care, în volum, produse distilate la o temperatură de 370°C (700°F) atunci când se testează prin Metoda ASTM D-86/78 sau orice revizuire ulterioară a acesteia.” ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC 7 — Prețuri pentru anul 2010 — Nr. Număr Valoare crt. Denumirea publicației de apariții (TVA 9% inclus) ---lei anuale 12 luni 3 luni 1 lună 1. Monitorul Oficial, Partea I 900 1.200 330 120 2. Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 100 1.500 140 3. Monitorul Oficial, Partea a ll-a 200 2.250 200 4. Monitorul Oficial, Partea a lll-a 500 430 40 5. Monitorul Oficial, Partea a IV-a 6.000 1.720 160 6. Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 240 1.600 150 7. Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 48 540 50 8. Colecția Legislația României 4 450 120 9. Colecția Hotărâri ale Guvernului României 12 750 70 NOTĂ: Monitorul Oficial, Partea I bis, se multiplică și se achiziționează pe bază de comandă. ABONAMENTE LA PRODUSELE ÎN FORMAT ELECTRONIC — Prețuri pentru anul 2010 — Abonamentul FLEXIBIL (Monitorul Oficial, Partea 1 + alte 3 părți ale Monitorului Oficial, la alegere) Produs Lunar Anual Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Monopost 5 25 100 300 Monopost 5 25 100 300 AutenticMO 40 100 250 600 1.320 400 1.000 2.500 6.000 13.200 ExpertMO 90 230 580 1.390 3.060 900 2.250 5.630 13.510 29.720 Abonamentul COMPLET (Monitorul Oficial, Partea I + toate celelalte părți ale Monitorului Oficial) Produs Lunar Anual Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Monopost 5 25 100 300 Monopost 5 25 100 300 AutenticMO 50 130 330 790 1.740 500 1.250 3.130 7.510 16.520 ExpertMO 110 280 700 1.680 3.700 1.100 2.750 6.880 16.510 36.320 Prețurile sunt exprimate în lei și conțin TVA. Mai multe informații puteți găsi pe site-ul www.expert-monitor.ro, unde puteți aplica on-line comanda. Cristina-Gabriela F. Popescu Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locația: București EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 444744 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488/15.VII.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495