MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEAI Anul 178 (XXII) — Nr. 475 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Vⁱⁿerⁱ’ ⁹ ⁱulⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 801 din 3 iunie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă................................................. 2-3 Decizia nr. 843 din 24 iunie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 6 și 7 din Codul de procedură penală.................................... 4-5 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 571. — Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 60/2005 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”.....................’.................................. 5 620. — Hotărâre privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a activității Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici............................................ 6-7 621. — Hotărâre pentru modificarea art. 10 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară ................’................ 8 Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 58. — Ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor pentru modificarea Normei sanitare veterinare privind formularele de prescripție medicală cu regim special și cu timbru sec pentru eliberarea produselor medicinale veterinare și a normelor metodologice referitoare la utilizarea acestora, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 184/2006 ............ 8-10 309. — Ordin al directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru aprobarea Protocolului de colaborare încheiat între Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operațiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare ................. 11-16 Rectificări 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ » DECIZIA Nr. 801 din 3 iunie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă Augustin Zegrean — președinte Nicolae Cochinescu —judecător Aspazia Cojocaru —judecător Acsinte Gaspar —judecător Petre Lăzăroiu —judecător Ion Predescu —judecător Simona Ricu — procuror Claudia-Margareta Krupenschi — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială „Petrom” — S.A. în Dosarul nr. 10.195/118/2009 al Tribunalului Constanța — Secția civilă, cauză ce constituie obiectul Dosarului nr. 61D/2010 al Curții Constituționale. La apelul nominal se constată lipsa’ părților, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea dispune a se face apelul și în Dosarul nr. 237D/2010, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii și ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă, excepție ridicată de același autor în Dosarul nr. 532/87/2009 (format vechi nr. 5.948/2009) al Curții de Apel București — Secția a VI l-a civilă și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale. Se constată lipsa părților, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea dispune a se face apelul și în Dosarul nr. 278D/2010, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, excepție ridicată de același autor — Societatea Comercială „Petrom” — S.A. — în Dosarul nr. 4.997/87/2008 (format vechi nr. 6.172/2009) al Curții de Apel București — Secția a Vll-a civilă și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale. La apelul nominal se constată lipsa părților, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea, din oficiu, văzând identitatea parțială de obiect al acestor cauze, pune în discuție problema conexării lor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu admiterea excepției de conexitate a dosarelor menționate. Curtea, în temeiul art. 14 și al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 278D/2010 și nr. 273D/2010 la Dosarul nr. 61D/2010, care a fost primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului’ Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate, având în vedere jurispudența constantă în această materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele: Prin încheierea din 18 noiembrie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 10.195/118/2009, Tribunalul Constanța — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă. Prin deciziile civile nr. 7.188/R din 8 decembrie 2009 și nr. 109/R din 12 ianuarie 2010, pronunțate în dosarele nr. 532/87/2009 (format vechi nr. 5.948/2009) și nr. 4.997/87/2008 (format vechi nr. 6.172/2009), Curtea de Apel București — Secția a Vll-a civilă și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii și ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă, respectiv cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor ar. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii. Excepțiile au fost ridicate de Societatea Comercială „Petrom” — S.A. din București în cauze privind soluționarea unor recursuri formulate în acțiuni civile având ca obiect drepturi bănești. în motivarea excepției de neconstituționalitate, având un conținut identic, autorul acesteia susține, în esență, că dispozițiile art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 sunt de un formalism excesiv, de natură să afecteze grav efectivitatea exercitării drepturilor recunoscute de lege atât pentru angajat, cât și pentru angajator și să restrângă nejustificat dreptul la apărare al angajatorului, care este pus într-o situație de dezechilibru față de angajatul care are calitatea de reclamant. Autorul excepției consideră că principiul celerității, aplicabil în materia litigiilor de muncă, nu trebuie să constituie un scop în sine, astfel că modalitatea de soluționare a cauzei trebuie adaptată circumstanțelor specifice respectivei cauze, și nu în abstract. Ca atare, judecarea acestor cauze în regim de urgență, cu termene scurte de soluționare și de citare, refuzul amânării cauzei pentru lipsă de apărare, precum și imposibilitatea de conexare a dosarelor pentru a obține o jurisprudență unitară sunt aspecte procedurale de natură să afecteze exercitarea dreptului său la apărare și la un proces echitabil, defavorizat fiind de calitatea de pârât căruia îi revine sarcina probei până la prima zi de înfățișare, sub sancțiunea decăderii din dreptul de a depune probe și’a formula apărări. în acest sens, prevederile art. 164 din Codul de procedură civilă lasă la aprecierea instanței posibilitatea conexării cauzelor și nu obligă la luarea unei astfel de măsuri, menite să ducă la o economie de timp și cheltuieli, precum și la o judecată unitară. Totodată, dispozițiile legale atacate încalcă, în opinia autorului, și principiul efectivității juridice, reflectat în jurisprudența în materie a Curții Europene a Drepturilor Omului. Tribunalul Constanța — Secția civilă, exprimându-și opinia în Dosarul nr. 61D/2010, apreciază că dispozițiile legale atacate nu încalcă dispozițiile constituționale invocate. Curtea de Apel București — Secția a Vll-a civilă și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, exprimându-și opinia în dosarele nr. 237D/2010 și nr. 278D/2010, consideră că excepția de neconstituționalitate ridicată este neîntemeiată. Potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 3 două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate ridicată. Guvernul, făcând referire la jurisprudența instanței de contencios constituțional în materie, apreciază că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 164 din Codul de procedură civilă. Dispozițiile criticate din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii au următorul conținut: — Art. 286: „(1) Cererile referitoare la soluționarea conflictelor de muncă se judecă în regim de urgență. (2) Termenele de judecată nu pot fi mai mari de 15 zile. (3) Procedura de citare a părților se consideră legal îndeplinită dacă se realizează cu cel puțin 24 de ore înainte de termenul de judecată. — Art. 287: „Sarcina probei în conflictele de muncă revine angajatorului, acesta fiind obligat să depună dovezile în apărarea sa până la prima zi de înfățișare. — Art. 288: „Administrarea probelor se face cu respectarea regimului de urgență, instanța fiind în drept să decadă din beneficiul probei admise partea care întârzie în mod nejustificat administrarea acesteia. ’’ Textele criticate din Legea nr. 168/1999 prevăd următoarele: —Art. 74: „(1) Cererile referitoare la soluționarea conflictelor de drepturi se judecă în regim de urgență. (2) Termenele de judecată nu pot fi mai mari de 10 zile. (3) Părțile sunt legal citate, dacă citația le-a fost înmânată cel puțin cu o zi înaintea judecării. —Art. 75: „în cazul în care sunt contestate măsuri unilaterale dispuse de unitate, aceasta are obligația ca, până la prima zi de înfățișare, să depună dovezile în baza cărora a luat măsura respectivă. — Art. 77: „(1) în cazul în care judecata continuă, administrarea probelor se va face cu respectarea regimului de urgență al judecării conflictelor de drepturi. (2) Instanța poate să decadă din beneficiul probei admise partea care întârzie nejustificat administrarea acesteia.”; — Art. 164 din Codul de procedură civilă: „ Părțile vor putea cere întrunirea mai multor pricini ce se află înaintea aceleiași instanțe sau instanțe deosebite, de același grad, în care sunt aceleași părți sau chiar împreună cu alte părți și al căror obiect și cauză au între dănsele o strânsă legătură. întrunirea poate fi făcută de judecător chiar dacă părțile nu au cerut-o. Dosarul va fi trimis instanței mai întâi învestită, afară numai dacă amândouă părțile cer trimiterea lui la una din celelalte instanțe. Când una din pricini este de competența unei instanțe, și părțile nu o pot înlătura, întrunirea se va face la acea instanță. ” în opinia autorului excepției de neconstituționalitate, dispozițiile legale criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (1), (2) și (3) privind accesul liber la justiție, art. 24 —Dreptul la apărare, art. 53 alin. (1) privind condițiile în care este permisă restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, precum și dispozițiilor art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale privind dreptul la un proces echitabil, text invocat prin raportare la art. 11 alin. (2) și art. 20 alin. (2) din Legea fundamentală, referitoare la raporturile dintre tratatele internaționale în materia drepturilor omului și dreptul intern. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 286,287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă au mai constituit obiect al controlului de constituționalitate. Astfel, prin Decizia nr. 1.015 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 6 august 2009, instanța de contencios constituțional a constatat, pentru argumentele acolo expuse, că textele de lege atacate, examinate prin raportare la critici de aceeași natură și aceleași norme fundamentale ca cele indicate în cauza de față, corespund exigențelor normelor constituționale și convenționale invocate. în lipsa unor elemente noi, de natură a modifica jurisprudența Curții în materie, cele statuate în decizia indicată își mențin valabilitatea și în prezenta cauză. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 286, 287 și 288 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, ale art. 74, 75 și 77 din Legea nr. 168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă și ale art. 164 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială „Petrom” — S.A. în dosarul nr. 10.195/118/2009 al Tribunalului Constanța — Secția civilă, precum și în dosarele nr. 532/87/2009 (format vechi nr. 5.948/2009) și nr. 4.997/87/2008 (format vechi nr. 6.172/2009) ale Curții de Apel București — Secția a Vll-a civilă și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 3 iunie 2010. PREȘEDINTE, AUGUSTiN ZEGREAN Magistrat-asistent, Claudia-Margareta Krupenschi 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 843 din 24 iunie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 6 și 7 din Codul de procedură penală Augustin Zegrean Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Mircea Ștefan Mi nea lulia Antoanella Motoc Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Marinela Mincă Afrodita Laura Tutunaru — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Sergiu Leon Rus în Dosarul nr. 1.682/1/2009 al înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția penală. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 24 noiembrie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 1.682/1/2009, înalta Curte de Casație și Justiție — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 278¹ alin. 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Sergiu Leon Rus în dosarul de mai sus. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prevederile legale menționate încalcă dispozițiile constituționale ale art. 21 alin. (1)—(3), art. 24 și art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, deoarece partea vătămată este pusă în imposibilitate de a-și demonstra susținerile în alt mod decât prin înscrisuri. Or, dacă proba audierii martorilor nu a fost administrată de procuror, judecătorul este subordonat acestuia din urmă în ceea ce privește probațiunea și instrumentarea cauzei. înalta Curte de Casație și Justiție — Secția penală nu și-a exprimat opinia cu privire la fondul excepției de neconstituționalitate invocate. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 278¹ alin. 6 și 7 cu denumirea Plângerea în fața judecătorului împotriva rezoluțiilor sau ordonanțelor procurorului de netrimitere în judecată din Codul de procedură penală, care au următorul conținut: „La termenul fixat pentru judecarea plângerii, judecătorul dă cuvântul persoanei care a făcut plângerea, persoanei față de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale și apoi procurorului. Judecătorul, soluționând plângerea, verifică rezoluția sau ordonanța atacată, pe baza lucrărilor și a materialului din dosarul cauzei și a oricăror înscrisuri noi prezentate. ’’ Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că prin Decizia nr. 354 din 23 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 19 octombrie 2004, precum și prin Decizia nr. 412 din 12 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.041 din 10 noiembrie 2004, a statuat că limitarea mijloacelor de probă care pot fi administrate la judecarea plângerii împotriva rezoluțiilor sau a ordonanțelor procurorului de netrimitere în judecată, realizată prin dispozițiile art. 278¹ alin. 7 din Codul de procedură penală, este justificată având în vedere natura juridică a acestei plângeri, care nu vizează judecarea propriu-zisă a cauzei penale, ci constituie un mijloc procedural prin care se realizează un examen al rezoluției sau al ordonanței procurorului atacate, sub aspectul legalității acesteia. Ca urmare, este firesc ca, în vederea soluționării plângerii, instanța să verifice pe baza lucrărilor și a materialului existente în dosarul cauzei, care au fost avute în vedere de procuror la emiterea ordonanței sau a rezoluției de netrimitere în judecată atacate, dacă această soluție a fost sau nu dispusă cu respectarea dispozițiilor legale. Așa fiind, nu poate fi primită critica potrivit căreia dispozițiile art. 278¹ alin. 7 din Codul de procedură penală încalcă dreptul de acces liber la justiție, plângerea reglementată de dispozițiile art. 278¹ din Codul de procedură penală fiind în sine o garanție a realizării acestui drept. De asemenea, Curtea a reținut că dispozițiile art. 278¹ alin. 7 din Codul de procedură penală nu încalcă dreptul la un proces echitabil, astfel cum este acesta consfințit de prevederile constituționale și de reglementările internaționale, petentul având deplina libertate de a demonstra în fața instanței de judecată nelegalitatea actului atacat, în raport cu lucrările și materialul din dosarul cauzei, precum și posibilitatea prezentării unor probe suplimentare față de cele deja administrate, respectiv „înscrisuri noi”. Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudențe, considerentele deciziilor mai sus menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 5 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Sergiu Leon Rus în Dosarul nr. 1.682/1/2009 al înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 24 iunie 2010. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent, Afrodita Laura Tutunaru HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARARE pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 60/2005 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat” în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Hotărârea Guvernului nr. 60/2005 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105 din 1 februarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins: ,Art. 6. — (1) Atribuirea către ministere, autorități și instituții publice centrale și locale, finanțate integral de la bugetul de stat, precum și către unitățile din subordinea ministerelor, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, a spațiilor administrate de regie, aflate în proprietatea privată a statului, se face de către regie, contra cost, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului. Costurile închirierii includ obligatoriu contravaloarea impozitelor și taxelor locale, a amortizării spațiilor atribuite, a altor cheltuieli indirecte, precum si a cheltuielilor de întreținere și a serviciilor solicitate de către acestea.” 2. La articolul 6, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1¹) și (1²), cu următorul cuprins: „( 1i) Atribuirea către ministere, autorități și instituții publice centrale și locale, finanțate integral de la bugetul de stat, precum și către unitățile din subordinea ministerelor, finanțate integral sau parțial de’la bugetul de stat, a spațiilor administrate de regie, aflate în proprietatea publică a statului, fără plata chiriei și cu suportarea cheltuielilor de întreținere și a serviciilor solicitate de către acestea, contra cost, se face de către regie, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului. (1² ) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) se vor încadra în limita creditelor bugetare aprobate prin legea anuală a bugetului de stat ministerelor, autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, finanțate integral de la bugetul de stat, precum și unităților din subordinea ministerelor, finanțate integral sau parțiaț de la bugetul de stat.” 3. în anexa nr. 1, la articolul 4, punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: „6. atribuirea, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, către ministere, autorități și instituții publice, centrale și locale, finanțate integral de la bugetul de stat, precum și către unitățile din subordinea ministerelor, finanțate integral sau’ parțial de la’bugetul de stat, a spațiilor administrate de regie, aflate’în proprietatea privată a statului, se face cu suportarea costurilor închirierii care includ obligatoriu contravaloarea impozitelor și taxelor locale, a amortizării spațiilor atribuite, a altor cheltuieli indirecte, precum și a cheltuielilor de întreținere și a serviciilor solicitate de către acestea;”. 4. în anexa nr. 1, la articolul 4, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 6¹, cu următorul cuprins: „6¹. atribuirea, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, către ministere, autorități și instituții publice, centrale și locale, finanțate integral de la bugetul de stat, precum și către unitățile din subordinea ministerelor, finanțate integral sau’ parțial de la bugetul de stat, a spațiilor administrate de regie, aflate în proprietatea publică a statului, se face fără plata chiriei și cu suportarea cheltuielilor de întreținere și a serviciilor solicitate de către acestea, contra cost;”. 5. La anexa nr. 1, articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 21. — Prețurile și tarifele pentru produsele și prestările de servicii executate de regie se stabilesc în funcție de cerere și ofertă de fiecare sucursală, cu aprobarea directorului general âl regiei, dacă acestea nu intră sub incidența prevederilor Legii concurenței nr. 21/1996, republicată, ’cu modificările și completările ulterioare.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 16 iunie 2010. Nr. 571.’ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 475/9.VII.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a activității Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I. — Prin prezenta hotărâre se stabilesc măsuri de reorganizare a activității Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prin reducerea, în condițiile prevăzute de lege, a unui număr de 19 posturi din numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu, precum și a unui număr de 160 de posturi din numărul total de posturi pentru centrele regionale de formare continuă pentru administrația publică locală din subordinea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, aprobat și, respectiv, repartizat potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, cu modificările și completările ulterioare. Art. II. — Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 15 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 14, alineatele (1) și (4) vor avea următorul cuprins: „Art. 14. — (1) Numărul maxim de posturi în aparatul propriu al Agenției este de 171, exclusiv demnitarii. Numărul maxim de posturi aprobat include și posturile aferente cabinetului președintelui. (4) în cadrul structurii organizatorice, prin ordin al președintelui Agenției, având în vedere nevoile instituționale și structura de personal, se pot înființa, după caz, servicii, birouri și/sau alte compartimente, în condițiile legii.” 2. La articolul 14, alineatul (5) se abrogă. 3. La articolul 17¹, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3) Numărul maxim de posturi pentru centrele regionale este de 40.” 4. Anexa nr. 1 se modifică si se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. III. — încetarea raporturilor de serviciu/muncă determinată de reducerea numărului de posturi în structura organizatorică a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici se face în termenele și cu procedura reglementate de dispozițiile legale în vigoare aplicabile fiecărei categorii de personal. Art. IV. —Aplicarea procedurilor legale privind restructurarea și reorganizarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici se realizează în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, în conformitate cu legislația în vigoare. Art. V. — Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan > Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 30 iunie 2010. Nr. 620. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 7 (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006) *) Anexa este reprodusă în facsimil. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru modificarea art. 10 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I. — Alineatul (1) al articolului 10 din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 386 din 5 mai 2006, cu modificările ulterioare, va avea următorul cuprins: „Art. 10. — (1) Atribuțiile și structura organizatorică ale Agenției Naționale se aprobă prin ordin al ministrului administrației și internelor, la propunerea consiliului de administrație. Numărul maxim de posturi pentru Agenția Națională și instituțiile subordonate este de 3.038.” Art. II. — încetarea raporturilor de muncă determinată de reducerea numărului de posturi în structura organizatorică a Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară se realizează în termenele și cu procedura reglementate de dispozițiile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 30 iunie 2010. Nr. 621.’ Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ Șl PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR ORDIN pentru modificarea Normei sanitare veterinare privind formularele de prescripție medicală cu regim special și cu timbru sec pentru eliberarea produselor medicinale veterinare și a normelor metodologice referitoare la utilizarea acestora, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 184/2006 Văzând Referatul de aprobare nr. 234 din 4 mai 2010, întocmit de Direcția de coordonare tehnică a institutelor de referință, LSVSA, farmacovigilență și nutriție animală din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar- veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 3 alin. (3) și al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a unităților din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor emite următorul ordin: Art. I. — Norma sanitară veterinară privind formularele de prescripție medicală cu regim special și cu timbru sec pentru eliberarea produselor medicinale veterinare și a normelor metodologice referitoare la utilizarea acestora, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 184/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 22 august 2006, se modifică după cum urmează: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 9 1. Sintagma „...a produselor și substanțelor stupefiante...” se înlocuiește cu sintagma „a produselor și substanțelor stupefiante și psihotrope...”. 2. Anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. 3. La anexa nr. 3, articolul 1 va avea următorul cuprins: „Art. 1. — (1) Farmaciile veterinare eliberează, pe bază de prescripție medicală, numai acele produse medicinale veterinare care sunt autorizate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar pentru a fi comercializate în România sau conform Regulamentului (CE) nr. 726/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 martie 2004 de stabilire a procedurilor comunitare privind autorizarea și supravegherea medicamentelor de uz uman și veterinar și de instituire a unei Agenții Europene pentru Medicamente. (2) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să stabilească modul de eliberare cu/fără prescripție medicală pentru fiecare produs medicinal veterinar autorizat prin procedură națională. (3) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar solicită și verifică înscrierea mențiunii privind eliberarea pe bază de prescripție medicală în prospectul care însoțește produsul. (4) Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar întocmește o listă a tuturor produselor medicinale veterinare care se eliberează pe bază de prescripție medicală și o publică pe site-ul ICBMV.” 4. La anexa nr. 3, articolul 4 se abrogă. 5. La anexa nr. 3, articolul 7 va avea următorul cuprins: ,Art. 7. — (1) Este obligatorie prescrierea de către medicul veterinar competent pe formularele cu regim special a următoarelor produse medicinale: a) produsele medicinale veterinare care se administrează animalelor destinate producției de alimente; b) produsele medicinale veterinare pentru care medicul veterinar trebuie să ia măsuri speciale în scopul evitării oricărui risc inutil față de: (i) speciile-țintă; (ii) persoana care administrează produsul medicinal veterinar; (iii) mediul înconjurător; c) produsele destinate tratamentului stărilor patologice care presupun un diagnostic corect sau pentru o utilizare ce poate provoca efecte care împiedică sau influențează măsurile terapeutice sau de tratament ulterioare; d) formula oficinală, în înțelesul art. 3 din Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 187/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind Codul produselor medicinale veterinare, cu modificările ulterioare, pentru administrarea la animalele destinate producției de alimente. (2 ) Produsele medicinale care se administrează animalelor destinate producției de alimente trebuie prescrise numai după examinarea clinică a animalului de către medicul veterinar de liberă practică organizat conform prevederilor Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar, republicată, cu modificările ulterioare. (3 ) Medicii veterinari care își desfășoară activitatea în cadrul unităților farmaceutice veterinare nu pot emite prescripții medicale veterinare.” 6. La anexa 3, articolul 8 va avea următorul cuprins: „Art. 8. — (1) în cazul produselor medicinale veterinare eliberate numai pe bază de prescripție, medicul veterinar este obligat să prescrie cantitatea necesară pentru efectuarea completă a tratamentului în cauză. (2) în cazul produselor medicinale veterinare care se administrează animalelor destinate producției de alimente, medicul veterinar este obligat să înscrie în prescripția medicală timpul de așteptare ce trebuie respectat până la obținerea produselor alimentare de la animalele supuse tratamentului, în conformitate cu prospectul produsului medicinal veterinar prescris și utilizat.” 7. La anexa nr. 3, articolul 11 se abrogă. 8. La anexa nr. 3, articolul 16 va avea următorul cuprins: „Art. 16. — Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin Direcția de coordonare tehnică a institutelor de referință, LSVSA, farmacovigilență și nutriție animală, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar, direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor județene, respectiv a municipiului București și Colegiul Medicilor Veterinari din România vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.” Art. II. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice altă dispoziție contrară. Art. III. — Formularele de prescripție medicală pentru eliberarea produselor medicinale veterinare tipărite anterior intrării în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare rămân valabile până la 30 iunie 2011, cu condiția ca medicul veterinar competent să înscrie pe aceste formulare timpul de așteptare. Art. IV. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Corneliu Ceică București, 24 iunie 2010. Nr. 58. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 ANEXĂ (Anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară) REGIM SPECIAL Seria....../nr....... Unitatea sanitară veterinară emitentă................... Localitatea............................... Județul................................... Numele persoanei fizice sau juridice deținătoare de animale...................... Domiciliul/Adresa sediului social: Localitatea............................................. Strada.........................................nr....... Județul........................telefon.................. Animalul/Animalele din specia........................... Numărul/Numerele de identificare........................ Categoria................................. Sexul..................... Greutatea medie/animal (kg)............... Diagnosticul.............................. Nr. din registrul de consultații..../Data............... Rp/ Timp de așteptare* Semnătura și parafa medicului veterinar, Data............. * Se va înscrie obligatoriu timpul de așteptare specificat în prospectul produsului medicinal veterinar prescris. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 475/9.VII.2010 11 AGENȚIA NAȚIONALĂ DE CADASTRU Șl PUBLICITATE IMOBILIARĂ ORDIN pentru aprobarea Protocolului de colaborare încheiat între Agenția Națională de Cadastru si Publicitate Imobiliară si Uniunea Națională a Notarilor Publici din România > » 7 privind modul de efectuare a operațiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare Având în vedere prevederile art. 8 alin. (5) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 6 alin. (7) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, republicată, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Consiliului de administrație al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 2 din 25 martie 2010 și ale Protocolului de colaborare nr. 429.312/1.404 din 26 aprilie 2010, încheiat între Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operațiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 3 alin. (8) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004, republicată, cu modificările ulterioare, directorul general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin. Articol unic. — Se aprobă Protocolul de colaborare încheiat între Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operațiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Directorul general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Mihai Busuioc București, 7 iulie 2010. Nr. 309.’ AGENȚIA NAȚIONALĂ DE CADASTRU Șl’PUBLICITATE IMOBILIARĂ Nr. 429.312 din 26 aprilie 2010 UNIUNEA NAȚIONALA A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMÂNIA Nr. 1.404 din 26 aprilie 2010 PROTOCOL DE COLABORARE încheiat între Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operațiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare în conformitate cu dispozițiile Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, s-a procedat la încheierea prezentului protocol de colaborare în vederea îndeplinirii obligațiilor legale referitoare la publicitatea imobiliară care le revin pe de o parte oficiilor de cadastru și publicitate imobiliară, iar pe de altă parte notarilor publici. I. Părțile semnatare Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, denumită în continuare ANCPI, persoană juridică înființată în baza dispozițiilor Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu sediul în municipiul București, Splaiul Independenței nr. 202A, sectorul 6, reprezentată prin domnul Mihai Busuioc, în calitate de director general și președinte al Consiliului de administrație, Și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, denumită în continuare UNNPR, persoană juridică, înființată în baza Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, cu modificările și completările ulterioare, cu sediul în municipiul București, str. Grai Berthelot nr. 41, sectorul 1, reprezentată prin domnul notar public Dumitru Viorel Mănescu, în calitate de președinte, iar, la semnare, prin domnul notar public Vasile Varga, în calitate de vicepreședinte, conform Hotărârii Consiliului Uniunii nr. 117 din 26 martie 2010. Măsurile care vor fi avute în vedere la îndeplinirea acestor obligații legale referitoare la publicitatea imobiliară au fost convenite prin prezentul protocol de colaborare de ANCPI, pentru oficiile de cadastru și publicitate imobiliară, și de UNNPR, pentru notarii publici. II. Principii generale care vor sta la baza colaborării dintre cele două instituții: 1. ANCPI coordonează și controlează executarea lucrărilor de cadastru și asigură înscrierea imobilelor în registrul de publicitate imobiliară, la cererea notarului public, a titularului dreptului ori a celorlalte persoane interesate. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 2. Dreptul de proprietate și celelalte drepturi reale asupra unui imobil, inclusiv cele provenite din succesiune, se înscriu în cartea funciară pe baza actului prin care s-au transmis, constituit, modificat ori s-au stins, numai dacă acel act s-a încheiat în formă autentică sau emană de la o autoritate publică, cu excepția drepturilor care se sting prin decesul titularului sau prin împlinirea termenului pentru care s-au înscris. Prin act care emană de la o autoritate publică se înțelege: — certificatul de moștenitor sau legatar; — hotărârea judecătorească; — decizia autorității administrative referitoare la drepturile reale imobiliare; — titlul de proprietate și ordinul prefectului emise în temeiul Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare; — certificatul de atestare emis în temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, cu modificările ulterioare, precum și al Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea și evaluarea unor terenuri deținute de societățile comerciale cu capital de stat, cu modificările și completările ulterioare; — decizia de restituire dată în temeiul Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945—22 decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare; — alte acte emise de autoritatea publică, în condițiile legii. 3. La încheierea actului autentic sau a certificatului de moștenitor, notarul public are obligația de a verifica titlul de proprietate al dispunătorului sau al autorului succesiunii. în situația în care nu se prezintă un act justificativ al titlului dispunătorului sau autorului succesiunii, se poate lua în considerație, pe riscul părților menționat expres în act, existența dreptului pe baza unei posesii exercitate sub nume de proprietar necontestat, situație confirmată și prin: a) certificat pentru atestarea că petentul este cunoscut ca proprietar, eliberat de către primarul localității unde este situat imobilul, potrivit anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezentul protocol de colaborare; b) certificatul emis de organele fiscale ale autorităților locale; c) procesul-verbal de identificare a imobilului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul protocol de colaborare; d) documentația cadastrală. Se înscriu în cartea funciară atât actele autentice, cât și certificatele de moștenitor sau actele de partaj întocmite pe baza posesiei exercitate de către dispunător sau autorul succesiunii sub nume de proprietar. Pentru certificatele de moștenitor sau actele de partaj menționate mai sus, intabularea se va face în condițiile prezentării și a documentelor indicate anterior la lit. a)—d), în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu dispozițiile art. 79 alin. (6) din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor de cadastru și publicitate imobiliară, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 633/2006, cu modificările și completările ulterioare. 4. Notarul public care a întocmit actul prin care se transmite, se modifică, se constituie sau se stinge un drept real imobiliar este obligat să ceară din oficiu înscrierea în cartea funciară, în ziua întocmirii lui sau cel mai târziu în prima zi lucrătoare consecutivă celei în care s-a întocmit actul, la biroul de cadastru și publicitate imobiliară în a cărui rază de activitate se află imobilul. 5. Autentificarea actelor de către notarul public, cu privire la bunurile imobile, va avea la bază extrasul de carte funciară pentru autentificare emis de către biroul de cadastru și publicitate imobiliară sau, după caz, certificatul de sarcini și documentația cadastrală. Extrasul de carte funciară pentru autentificare, prevăzut la art. 54 alin. (1) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se eliberează numai la cererea notarului public, întocmită conform anexei nr. 3, care face parte integrantă din prezentul protocol de colaborare, și este valabil atât pentru notarul public solicitant, cât și pentru notarii publici asociați în cadrul aceluiași birou notarial. în cazul în care părțile nu mai înțeleg să încheie actul notarial pentru care s-a solicitat extrasul de carte funciară pentru autentificare, la cererea acestora, notarul public va solicita de îndată deblocarea cărții funciare. 6. Ulterior recepției, documentația cadastrală se transmite serviciului de publicitate imobiliară în vederea înscrierii în cartea funciară, printr-un flux de lucru integrat. Fac excepție de la acest principiu următoarele situații: a) în caz de alipire sau dezlipire a unor imobile, actul autentic se va încheia numai după recepția documentației cadastrale și atribuirea numărului cadastral de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară; b) în cazul încheierii unui act autentic pe baza posesiei exercitate sub nume de proprietar, notarul public va solicita și documentația cadastrală. III. Atribuțiile ANCPI prin oficiile de cadastru și publicitate imobiliară 1. în regiunile de carte funciară supuse regimului Decretului- lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozițiilor privitoare la cărțile funciare, înscrierile privitoare la imobilele cuprinse în cartea funciară vor continua să fie făcute în aceleași cărți funciare. De la această regulă se exceptează următoarele cazuri, în care este obligatorie întocmirea unei documentații cadastrale cu atribuire de număr cadastral pentru deschiderea cărții funciare: a) imobilele înscrise în cărți funciare întocmite în baza Decretului-lege nr. 115/1938, care se modifică prin alipiri sau dezlipiri; b) pentru înscrierea unei construcții, care a fost edificată pe un teren care se află înscris într-o carte funciară deschisă în baza Decretului-lege nr. 115/1938; c) când se cere înscrierea dreptului de proprietate dobândit în temeiul: — Legii nr. 15/1990, cu modificările ulterioare, precum și al Hotărârii Guvernului nr. 834/1991, cu modificările și completările ulterioare; — Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare; — Legii nr. 169/1997 pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, cu modificările și completările ulterioare; — Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, cu modificările și completările ulterioare. în cazul în care numai o parte din imobilul înscris într-o carte întocmită în baza Decretului-lege nr. 115/1938 a făcut obiectul uneia dintre actele normative menționate anterior la lit. c), se va proceda la desprinderea acelei părți prin formarea unui imobil pentru care se va întocmi o carte funciară nouă. Operațiunea de desprindere se va înscrie în cartea funciară existentă. Partea neafectată de actele normative prevăzute la lit. c) se va reînscrie în aceeași carte funciară, iar pentru partea desprinsă se va constitui o carte funciară nouă. în cartea funciară existentă se vor menționa numărul cadastral și numărul cărții funciare în care s-a înscris imobilul. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 13 în toate situațiile prevăzute la lit. a), b) și c), în cărțile funciare, precum și în actele notariale se vor menționa atât numerele topografice, cât și numerele cadastrale corespunzătoare. 2. Registratorul admite cererea de înscriere și dispune înscrierea în cartea funciară prin încheiere, dacă înscrisul îndeplinește următoarele condiții: a) este încheiat de către un notar public sau emană de la o autoritate publică, așa cum a fost definit la cap. II pct. 2; b) identifică corect numele sau denumirea părților, în sensul că acestea corespund cu cele ale titularilor de drepturi înscris în cartea funciară. Notarul public va menționa în act inadvertențele dintre numele sau denumirea titularului menționat în extrasul de carte funciară sau certificatul de sarcini, după caz, și cele din actele de identitate sau de proprietate ale acestuia; c) obiectul actului sau faptului juridic este individualizat în baza documentației cadastrale, iar dacă a fost înscris în cartea funciară, are număr cadastral sau, după caz, număr topografic, indicându-se totodată numărul și localitatea cărții funciare; d) este însoțit de o traducere legalizată, dacă actul nu este întocmit în limba română; e) este însoțit, după caz, de o copie a extrasului de carte funciară pentru autentificare sau a certificatului de sarcini împreună cu documentația cadastrală ce a stat la baza întocmirii actului; f) este însoțit de dovada achitării impozitului potrivit art. 77¹ din Codul fiscal, cu excepția actelor autentice notariale, în cazul cărora cuantumul impozitului perceput de notarul public este prevăzut în încheierea de autentificare; g) este însoțit de dovada achitării tarifului, cu excepția scutirilor legale. 3. Cererea de înscriere în cartea funciară este trimisă registratorului de carte funciară, într-un singur exemplar, împreună cu un exemplar original al actului notarial, de către notarul public instrumentator al actului autentic sau al certificatului de moștenitor ori de legatar. Cererea va fi înregistrată de îndată, după care referentul din cadrul compartimentului registratură va comunica notarului public numărul de înregistrare al acesteia din registrul general de intrare, în scris, prin fax sau prin altă modalitate de comunicare, în cazul actelor de garanție imobiliară, numărul de înregistrare va fi comunicat de îndată prin fax notarului public instrumentator, luând în considerare specificul urgent al acestei proceduri. Dacă nu se poate transmite cererea de înscriere în cartea funciară și actul notarial, în original sau cu semnătură electronică, în ziua întocmirii actului sau cel târziu în prima zi lucrătoare consecutivă celei în care s-a întocmit actul, aceasta va fi transmisă prin fax sau prin altă modalitate de comunicare, în vederea înregistrării. în această situație, cererea, împreună cu actul în original, se va transmite prin poștă cu confirmare de primire sau direct, în aceeași zi în care s-a efectuat transmiterea prin fax a cererii. Cererea de înscriere, împreună cu actul notarial, va fi transmisă direct sau prin fax la biroul de cadastru și publicitate imobiliară în a cărui rază de activitate se află imobilul. După înscriere se vor transmite notarului public încheierea de înscriere și un extras de carte funciară pentru informare. 4. în vederea îndeplinirii prevederilor din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind cercetarea cărții funciare și eliberarea de extrase de carte funciară și certificate sau copii legalizate de pe acestea, oficiul de cadastru și publicitate imobiliară are următoarele obligații: — să elibereze la cerere notarilor publici extrase sau, după caz, copii ale cărților funciare ori certificate de sarcini. Atât cererea, cât și certificatele, extrasele și copiile pot fi transmise între notarul public și birourile de cadastru și publicitate imobiliară prin fax sau prin altă modalitate de comunicare. Eliberarea nu va fi condiționată de primirea cererilor în original, care vor fi transmise ulterior. în cazul în care extrasul de carte funciară a fost transmis prin fax, originalul acestuia va fi comunicat biroului notarial; — eliberarea certificatului, a extrasului sau a copiei de pe cartea funciară se va face nominal notarului public solicitant, potrivit termenelor stabilite prin protocoalele încheiate între camerele notarilor publici și oficiile de cadastru și publicitate imobiliară; — în aplicarea dispozițiilor legii, termenul de valabilitate a extrasului de carte funciară pentru autentificare este de 5 zile lucrătoare, calculate începând cu ziua și ora înregistrării cererii în registrul general de intrare și terminând cu sfârșitul celei de-a cincea zile lucrătoare. Cererea de eliberare a extrasului de carte funciară pentru autentificare constituie piedică la înscrierea altor drepturi din momentul înregistrării. în termenul de valabilitate a extrasului, registratorul nu va efectua nicio altă operațiune de carte funciară, cu excepția aceleia pentru care a fost solicitat extrasul. Termenul de valabilitate a extrasului de carte funciară este de natură să garanteze securitatea circulației juridice a bunurilor imobile; — eliberarea extrasului de carte funciară sau a copiei cărții funciare se va face fără a fi condiționată de prezentarea unui certificat fiscal. 5. în aplicarea dispozițiilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, tarifele aferente prestării serviciilor de publicitate imobiliară pot fi încasate de notarii publici în numele ANCPI pe chitanțiere/facturiere puse la dispoziție de către aceasta sau pe bonuri fiscale care vor conține obligatoriu aceleași mențiuni cu chitanțele. Sumele încasate de notarii publici vor fi virate în perioada 20—25 a lunii următoare celei în care acestea au fost încasate, într-o singură tranșă, prin ordin de plată sau prin mandat poștal, într-un cont unic deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, de către ANCPI. Ordinul de plată/Mandatul poștal va cuprinde în mod obligatoriu codul de identificare fiscală (CIF) atribuit de Ministerul Finanțelor Publice biroului notarial respectiv sau asociației constituite din 2 sau mai mulți notari publici. Pentru sumele a căror proveniență nu poate fi identificată (în lipsa menționării CIF-ului sau în cazul identificării eronate a acestuia), biroul notarial nu va fi descărcat de obligația de plată până la identificarea cu CIF-ul corespunzător. Birourile notarilor publici ale căror plăți nu corespund sumelor ce trebuiau încasate vor fi înștiințate de către oficiul teritorial, înștiințarea va fi transmisă spre informare camerei notarilor publici în circumscripția căreia se situează biroul notarial respectiv. Având în vedere prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ANCPI nu are posibilitatea suportării comisioanelor bancare aferente sumelor încasate și virate de către notarii publici în numele acesteia. 6. ANCPI va întocmi borderourile de plată centralizatoare lunare. 7. ANCPI va pune la dispoziția notarilor publici, prin intermediul UNNPR, o bază de date care să cuprindă adresele, numerele de telefon și fax, adrese de e-mail și numele 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 registratorilor de carte funciară, având totodată obligația, dacă este cazul, de a actualiza periodic această bază de date. 8. ANCPI se obligă să centralizeze toate încheierile de respingere a cererilor de înscriere în cartea funciară a actelor autentice încheiate de notarii publici, în vederea standardizării procedurilor de lucru, cu sprijinul comisiei de specialitate înființată la nivelul UNNPR. IV. Atribuțiile ce revin UNNPR și notarilor publici 1. Imobilul care face obiectul unui act sau fapt juridic va fi identificat în actul notarial cu număr cadastral sau/și topografic, numărul și localitatea cărții funciare, specificându-se, unde este cazul, atât suprafața terenului din actele de proprietate, cât și cea rezultată din măsurători, destinația și categoria de folosință, iar, după caz, și certificatul de urbanism pentru constituirea unei servituți de trecere cu privire la un imobil. Autentificarea actelor prin care se transmit, se constituie, se modifică sau se sting drepturile reale imobiliare se va face numai după obținerea extrasului de carte funciară pentru autentificare sau, după caz, a certificatului de sarcini și a documentației cadastrale. în cadrul procedurii succesorale, pentru imobilele înscrise în cartea funciară se va solicita extras de carte funciară de informare. 2. în ziua întocmirii sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare, consecutivă celei în care s-a autentificat actul sau s-a emis certificatul de moștenitor ori de legatar, pentru bunurile imobile succesorale înscrise în cartea funciară sau care au documentație cadastrală, notarul public are obligația de a transmite biroului de cadastru și publicitate imobiliară cererea de înscriere în cartea funciară însoțită de actul notarial în original. în actul autentic sau, după caz, în certificatul de moștenitor ori de legatar, se va menționa expres obligația notarului public de a-l comunica în vederea înscrierii în cartea funciară, în condițiile prevăzute de art. 54 din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Notarul public va menționa, după caz, în încheierea de autentificare, certificatul de moștenitor sau de legatar, tarifele încasate pentru serviciul de publicitate imobiliară. 3. Cererea de înscriere și actele doveditoare se transmit în original sau, după caz, prin fax ori e-mail, în condițiile menționate la capitolul III. 4. în cazul înscrierilor în cartea funciară cu efect de opozabilitate, în condițiile art. 27 din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, notarul public va examina titlul dispunătorului. 5. Notarul public va instrumenta actul autentic în termenul de valabilitate al extrasului de carte funciară pentru autentificare eliberat în acest scop, iar dacă acest termen nu poate fi respectat și părțile stăruiesc în încheierea actului, va solicita biroului de cadastru și publicitate imobiliară eliberarea unui nou extras de carte funciară. 6. UNNPR are obligația de a pune la dispoziția ANCPI toate datele privind notarii publici în funcție referitoare la sediile birourile notarilor publici, numerele de telefon, fax, e-mail, care vor fi, dacă este cazul, actualizate, precum și codul de identificare fiscală al biroului notarial sau al asociației constituite din 2 sau mai mulți notari publici. 7. Pe lângă activitățile prevăzute mai sus, notarii publici pot solicita oficiilor de cadastru și publicitate imobiliară, în numele persoanelor fizice sau juridice, prestarea și a altor servicii de publicitate imobiliară. V. Dispoziții comune 1. Părțile semnatare ale prezentului protocol de colaborare își vor desemna reprezentanții într-un colectiv constituit pentru discutarea și rezolvarea promptă a problemelor pentru a căror soluționare este necesară conlucrarea dintre ele și analizarea periodică a modului de desfășurare a înscrierilor în cărțile funciare. Reprezentanții vor fi desemnați la nivel central de către ANCPI și UNNPR, iar la nivel local, de către oficiile de cadastru și publicitate imobiliară și camerele notarilor publici. Reprezentanții desemnați la nivel central vor negocia, dacă este cazul, eventualele modificări la prezentul protocol de colaborare și vor stabili strategia de punere în aplicare a acestuia pe întreg teritoriul țării. Totodată, acești reprezentanți vor efectua controale comune care vor avea ca obiect respectarea prevederilor prezentului protocol de colaborare. Reprezentanții la nivel local ale celor două instituții vor stabili atât strategia de punere în aplicare a prezentului protocol de colaborare la nivel județean, cât și programul de lucru al birourilor de cadastru și publicitate imobiliară în relația cu notarii publici sau delegații acestora, precum și termenele de rezolvare a cererilor. 2. Părțile semnatare ale acestui protocol de colaborare își vor comunica reciproc, de îndată, orice situații care ar putea duce la inaplicabilitatea unor dispoziții ale prezentului protocol de colaborare. 3. în vederea armonizării și compatibilizării procedurilor de lucru, părțile semnatare se angajează să organizeze cursuri de inițiere și perfecționare pentru membrii și angajații lor, la care să participe și persoane fizice sau juridice autorizate pentru întocmirea documentaților tehnice și cadastrale. Se vor organiza, de asemenea, întâlnirii de lucru, seminarii, colocvii, simpozioane la care să fie invitați și reprezentanți ai serviciilor de sistematizare din cadrul administrației publice centrale și locale, arhitecți, specialiști din domeniul cadastrului și publicității imobiliare, cadre universitare etc. 4. Nerespectarea prevederilor prezentului protocol de colaborare constituie abatere disciplinară și se sancționează conform normelor în vigoare. 5. în aplicarea dispozițiilor prezentului protocol de colaborare părțile semnatare vor putea emite instrucțiuni comune sau proprii, după caz. Proiectul prezentului protocol de colaborare a fost negociat și elaborat de comisiile desemnate de conducerile celor două instituții semnatare. 6. Nerespectarea prevederilor prezentului protocol de către una dintre părți duce la denunțarea unilaterală de către oricare dintre acestea. Prezentul protocol s-a încheiat în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare dintre părțile semnatare, și va intra în vigoare la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor prevăzute la cap. III pct. 5 și 6, care vor intra în vigoare începând cu 1 mai 2010 pentru tarifele încasate în cursul lunii aprilie. Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară Director general, Mihai Busuioc Uniunea Națională a Notarilor Publici din România Vicepreședinte, Vasile Varga, notar public MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 475/9.VII.2010 15 ANEXA Nr. 1 la protocolul de colaborare ROMÂNIA Primăria Orasului/Comunei.......... Nr...........’./................... CERTIFICAT pentru atestarea că petentul este cunoscut ca proprietar în baza cererii formulate de......................................, domiciliat(ă) în comuna..........................., str................................nr..........., și a verificărilor efectuate de către compartimentul de specialitate al Primăriei, se constată că petentul (petenta) figurează înscris (ă) în registrul tipul.........., voi......, poziția nr.........., asupra imobilului compus din..................m², cu vecinii:.......................................................... în pct.................................sau a construcției din.......................în..................cu.........camere. S-a eliberat prezentul certificat, în temeiul art. 79 alin. (6) din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor de cadastru și publicitate imobiliară, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 633/2006, cu modificările și completările ulterioare. Primarul localității, — Model — ROMÂNIA Primăria Orasului/Comunei......... Nr........’./..................... ANEXA Nr. 2 la protocolul de colaborare PROCES-VERBAL de identificare a imobilului încheiat astăzi........ Subsemnații: ...................................................... secretar al orașului/comunei......................, agent agricol (persoană desemnată prin dispoziția nr...............................), ne-am deplasat la imobilul situat în intravilanul/extravilanul comunei/orașului/municipiului .............................................................. punctul .................., identificat prin nr. cadastral.........................., proprietatea (coproprietatea) lui................................................................ în suprafață de...................... Imobilul identificat are următoarele vecinătăți: N.............................................................................; S..............................................................................; E..............................................................................; V..................................................................... Cu ocazia identificării am constatat că nu există niciun litigiu cu privire la întinderea suprafeței și vecinătățile. Identificarea în teren are la bază planul de amplasament și delimitarea bunului imobil întocmit de Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare și în prezența următoarelor persoane:............................................... (după caz: proprietar, rudă, vecin etc.) Prezentul înscris însoțește în mod obligatoriu certificatul pentru atestarea că petentul...........................................este cunoscut ca proprietar (anexa nr. 1). Secretar, Agent agricol, Persoane care au participat la identificare: 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 475/9.VI 1.2010 ANEXA Nr. 3 la protocolul de colaborare Biroul Notarului Public................. Sediul.................................. Telefon/fax.........E-mail.............. Nr................/................... Către: OFICIUL DE CADASTRU Șl PUBLICITATE IMOBILIARĂ............................ BIROUL DE CADASTRU Șl PUBLICITATE IMOBILIARĂ............................. CERERE DE ELIBERARE a extrasului de carte funciară pentru autentificare Pe rolul acestui birou notarial se află spre soluționare cererea numitului........................ domiciliat în.....................................................................................posesor al CI/BI.seria.nr.prin care solicită (operațiunea juridică).......................................unui imobil situat în...................................................... înscris în Cartea funciară nr............a (localității) unității administrativ-teritoriale.............................., cu identificatorul nr. Vă rugăm să ne comunicați un extras de carte funciară pentru autentificarea unui act notarial și totodată să procedați la blocarea cotei-părți de........din imobil, proprietatea lui....................................pentru o perioadă de 5 zile lucrătoare. Solicit comunicarea extrasului de carte funciară pentru autentificare: prin poștă [ ] la sediul BCPI [] prin fax [ ] delegatului notarial Notar public, (semnătura și stampila) ★ RECTIFICĂRI La Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 6/2010 privind abrogarea unor acte normative emise de Banca Națională a României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 2 iulie 2010, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — la articolul II poziția 2, în loc de: „2. Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 1/2000 privind operațiunile de piață monetară efectuate de Banca Națională a României și facilitățile de creditare și de depozit acordate de aceasta băncilor, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 1 februarie 2008;” se va citi: „2. Normele Băncii Naționale a României nr. 11/2000 privind reevaluarea de către bănci a imobilizărilor corporale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 noiembrie 2000;”. Georgeta N. Stoica Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial" R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 444614 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475/9.VII.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495