MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 448 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ, ¹ ⁱulⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina ORDONANȚE Șl HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 73. — Ordonanță de urgență pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995 ........................... 2-3 74. — Ordonanță de urgență pentru modificarea unor acte normative din domeniul educației și cercetării........... 4-5 612. — Hotărâre privind stabilirea cerințelor esențiale de securitate ale articolelor pirotehnice și a condițiilor pentru introducerea lor pe piață ............................ 6-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 7 7 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995 Având în vedere că experiența organizării și desfășurării examenului de bacalaureat, în structura prevăzută de Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pune în evidență faptul că numărul extrem de mare de opțiuni pe care le pot exprima elevii la unele probe generează dificultăți în organizarea examenului, iar numărul mare de probe necesită resurse umane, materiale și conduce la costuri apreciabile, reprezentând un important factor de stres pentru candidați, ținând cont de faptul că probele orale, cuprinse în structura examenului de bacalaureat anterioară anului școlar 2009—2010, conduc pentru majoritatea covârșitoare a candidaților la obținerea unor note mari, fără ca acest lucru să aibă relevanță ulterioară în continuarea studiilor sau pe piața muncii, și că susținerea unor evaluări care să ateste nivelul de competență lingvistică sau digitală este mult mai relevantă pentru absolvent, contribuind la creșterea șanselor de angajare ale acestuia, având în vedere necesitatea de a oferi absolvenților învățământului liceal posibilitatea de a li se evalua și certifica competențele lingvistice de comunicare în limba maternă și într-o limbă de circulație internațională, precum și competențele digitale, competențele generale și specifice formate pe durata învățământului liceal, necesare pentru integrarea acestora în societatea cunoașterii, pentru a asigura tuturor și fiecăruia împlinirea și dezvoltarea personală, incluziunea socială și cetățenia activă și ocuparea unui loc de muncă, ținând cont de necesitatea standardizării evaluărilor naționale pentru a asigura obiectivitatea și credibilitatea evaluărilor și pentru a asigura relevanța acestora în raport cu progresul școlar al elevilor, precum și pentru a raporta rezultatele învățării la standardele europene, având în vedere că, pentru anul 2010, a fost modificată, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru organizarea examenului național de bacalaureat în anul școlar 2009—2010, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 384/2009, structura examenului de bacalaureat prevăzută de Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după același model propus în prezenta ordonanță de urgență și că, în anul 2010, examenul de bacalaureat a fost susținut după noua structură, ținând cont de faptul că Legea nr. 384/2009 a aprobat prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2009 doar pentru anul școlar 2009—2010, iar în cazul neadoptării prezentului act legislativ, elevii vor trebui să susțină examenul de bacalaureat conform structurii care a fost valabilă până în anul 2009, cu toate efectele negative care au fost constatate, având în vedere că este firesc ca elevii să cunoască din timp structura examenului de bacalaureat, ceea ce le permite să se pregătească pentru susținerea cu succes a acestuia, ținând cont că revenirea la vechea formă a examenului de bacalaureat nu are o justificare metodologică sau curriculară și va crea confuzii în primul rând în rândul elevilor și al părinților, dar și în rândul cadrelor didactice, care și-au orientat predarea către noua modalitate de evaluare, ținând cont de nevoia de a asigura un sistem de evaluare predictibil și pentru a evita schimbările nejustificate de structură a examenului național de bacalaureat, pentru soluționarea situațiilor excepționale în care cadrele didactice din învățământul superior se află în imposibilitatea de a-și îndeplini funcția de președinte al unei comisii de bacalaureat, pentru care au fost numite prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, având în vedere faptul că, potrivit prevederilor legale, metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat 2011 trebuie dată publicității până la data de 31 august 2010, întrucât toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Articol unic. — Legea învățământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 26, alineatul (4) va avea următorul cuprins: „(4) Examenul național de bacalaureat constă în susținerea următoarelor probe: A. probă de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română; B. probă de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale; C. probă de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului; D. probă de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 448/1 .VII.2010 3 promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului; E. probe scrise de evaluare a competențelor formate pe durata învățământului liceal, după cum urmează: a) probă scrisă la limba și literatura română — probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; b) probă scrisă la limba și literatura maternă — probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale; c) o probă scrisă, diferențiată în funcție de filieră, profil și specializare, după cum urmează: (i) matematică — pentru profilul real din filiera teoretică, pentru filiera tehnologică sau, după caz, pentru filiera vocațională; (ii) istorie — pentru profilul umanist din filiera teoretică sau, după caz, pentru filiera vocațională; d) o probă scrisă la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul și specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe de discipline: (i) fizică, chimie, biologie sau informatică; (ii) geografie, filosofie, logică și argumentare, economie, psihologie și, după caz, sociologie.” 2. Articolul 27 va avea următorul cuprins: „Art. 27. — (1) Examenul național de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenții învățământului secundar superior liceal care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) au susținut probele prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. A—D; b) au susținut toate probele scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E și au obținut cel puțin nota 5 la fiecare dintre acestea; c) media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obținute la probele scrise precizate la art. 26 alin. (4) lit. E este cel puțin 6. (2) Media obținută la examenul național de bacalaureat este media aritmetică calculată cu două zecimale exacte a notelor obținute la probele scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E. (3) în urma promovării examenului național de bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat. (4) Absolvenților clasei a Xll-a/a Xlll-a care au susținut evaluările prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. A—D li se eliberează certificate care atestă nivelul de competență lingvistică, respectiv nivelul de competență digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiționată de promovarea probelor scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E. (5) în cazul nepromovării examenului național de bacalaureat pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la evaluările susținute conform art. 26 alin. (4) lit. A—D, respectiv rezultatele la probele scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E care au fost promovate cu cel puțin nota 5. (6) în decursul unui an școlar se organizează două sesiuni ale examenului național de bacalaureat. (7) Candidații pot susține examenul național de bacalaureat și examenul de certificare a competențelor profesionale, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiționate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. (8) Probele prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. A—D se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ din care provin candidații, în fața unei comisii prezidate de directorul unității de învățământ și numite prin decizie a inspectorului școlar general, în condițiile stabilite prin metodologia prevăzută la art. 26 alin. (7). (9) Probele scrise din examenul național de bacalaureat, prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E, se susțin după încheierea anului școlar, în fața unei comisii numite de inspectoratul școlar, în condiții stabilite prin metodologia prevăzută la art. 26 alin. (7). (10) Comisia prevăzută la alin. (9) este condusă de un președinte, numit prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului dintre cadrele didactice universitare de predare, având titlul științific de doctor. în situații bine justificate, poate fi numit în funcția de președinte și un cadru didactic din învățământul liceal, având gradul didactic I și performanțe profesionale deosebite, titular în altă unitate de învățământ decât cea din care provin elevii care susțin probele scrise ale examenului național de bacalaureat. (11) Comisia prevăzută la alin. (9) este alcătuită din profesori de la alte unități de învățământ decât cele din care provin elevii care susțin probele scrise ale examenului național de bacalaureat. (12) Numărul comisiilor prevăzute la alin. (9) și numărul unităților de învățământ în care se desfășoară probele scrise din examenul național de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, la propunerea inspectoratelor școlare. (13) Rezultatele examenului național de bacalaureat sunt publice.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marko Bela Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 30 iunie 2010. Nr. 73. ’ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚA DE URGENȚA pentru modificarea unor acte normative din domeniul educației și cercetării Având în vedere că situația socioeconomică actuală din România necesită reducerea cheltuielilor bugetare, văzând și prioritățile Guvernului de reformă a administrației publice, astfel încât să se pună accent pe eficientizarea activității administrative, se impune reorganizarea instituțiilor din subordinea autorităților centrale, pentru sporirea eficienței acestora și reducerea costurilor de personal și materiale necesare desfășurării activității acestora. în vederea respectării angajamentelor internaționale asumate de România, întrucât domeniul de acțiune specific Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior și a Cercetării Științifice Universitare, Centrului Național’de Management Programe și Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica) este similar, având în vedere atribuțiile Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului în domeniul formării profesionale, pentru eficientizarea actului administrativ și evitarea paralelismului instituțional este necesara comasarea secretariatului tehnic al Consiliului Național de Formare Profesională a Ad u Iți lor cu Agenția Națională pentru’ Calificările din învățământul Superior și Parteneriat cu Mediul Privat. în temeiul art. 115 alin (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Ordonanța Guvernului nr. 62/1999 privind înființarea Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior și a Cercetării Științifice Universitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 405 din 26 august 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 1._— (1) Se înființează Unitatea Executivă pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, ca urmare a comasării prin fuziune a Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior și a Cercetării Științifice Universitare,’ Centrului’ Național de Management Programe și a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica).” 2. Articolul 3 va avea următorul cuprins: „Art. 3. — Atribuțiile Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării sunt: a) asistă Consiliul Național pentru Finanțarea învățământului Superior, Consiliul Național al Cercetării Științifice din învățământul Superior și alte consilii din subordinea Ministerului Educației, Cercetării, ’ Tineretului și Sportului în aplicarea politicilor elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pe baza propunerilor consiliilor; b) asigură condițiile materiale și financiare necesare organizării competițiilor pentru grant’uri, realizează întregul proces operativ pentru selectarea și auditarea proiectelor și programelor propuse spre finanțare de către consilii și sprijină managementul financiar al acestora; c) întocmește documentația pentru alocarea resurselor financiare de la bugetul de stat și din alte venituri pentru finanțarea învățământului superior și a cercetării științifice, dezvoltării și inovării, în conformitate cu deciziile consiliilor din subordinea’ Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pe baza legislației în vigoare; d) asigură buna desfășurare a activității curente a consiliilor din subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului în relațiile cu instituțiile de cercetare, dezvoltare, inovare, de învățământ superior, cu alte organizații și instituții publice sau private; e) administrează și gestionează resursele destinate activităților Consiliului Național pentru Finanțarea învățământului Superior și ale Consiliului Național al Cercetării Științifice din învățământul Superior și ale altor consilii desemnate din minister, în conformitate cu deciziile celor două consilii, în condițiile legii; f) conduce în sistem descentralizat, implementează, monitorizează și evaluează programe și proiecte de dezvoltare instituțională și’de sistem, precum și programe și proiecte de cercetare științifică, cu finanțare națională sau internațională, cu avizul Ministerului Educației’, Cercetării, Tineretului și Sportului; g) organizează competiții pentru realizarea obiectivelor programelor pe care le conduce, pe baza unui calendar aprobat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului; h) elaborează și/sau definitivează documentația necesară pentru desfășurarea competițiilor pe programele pe care le conduce, care este supusă aprobării Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului; i) evaluează și selectează proiectele în cadrul competițiilor organizate; j) contractează și finanțează proiectele selectate, după aprobarea lor în prealabil’ de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului; k) monitorizează ’și evaluează modul de derulare a proiectelor contractate; ’ I) asigură consultanță și asistență tehnică pentru elaborarea și conducerea de proiecte la programele interne și internaționale de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și stimulare a inovării; m) gestionează resursele financiare contractate prin programele de profil național și internațional pe care le conduce; n) pregătește și perfecționează resursele umane în domenii de conducere și execuție a proiectelor, prin organizarea de sesiuni de pregătire și de formare continuă; o) diseminează lă nivel național și internațional informațiile cu privire la programele pe care le conduce; p) asigură consultanță în găsirea de parteneri și formarea de parteneriate pentru proiecte la programele internaționale de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și de stimulare a inovării; q) organizează manifestări tehnico-științifice, editare- multiplicare, publicitate, precum și alte servicii în corelare cu obiectul său de activitate; r) promovează transferul tehnologic și inovarea în vederea sporirii competitivității economiei românești; s) propune și coordonează programe multidisciplinare și proiecte de dezvoltare în acord cu prioritățile naționale și internaționale; ș) atrage, pe baze competitive, resurse financiare din surse naționale și internaționale și răspunde cererilor de piață prin contracte negociate direct cu beneficiarii; t) gestionează resursele financiare atrase prin programe de profil naționale și internaționale; ț) participă lă dezvoltarea resurselor umane prin creșterea competenței profesionale, fiind implicată în procesul de pregătire și formare continuă a studenților, a doctoranzilor și a altor specialiști; u) diseminează rezultatele și cunoștințele de specialitate la nivel național și internațional; v) colaborează cu alte instituții publice sau private, interne sau internaționale, inclusiv cu’ organizații profesionale, în vederea îndeplinirii obiectului său de activitate; x) administrează drepturile de proprietate intelectuală, în conformitate cu legislația în vigoare.” 3. Articolul 4 va avea următorul cuprins: „Art. 4. — Organizarea, funcționarea, statul de funcții și condițiile de încadrare ale Unității Executive pentru Finanțăreă învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare, aprobat prin ordin al ministrului educației, cercetării’, tineretului și sportului.” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 5 4. La articolul 5, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 5. — (1) Numărul de posturi aprobat pentru Unitatea Executivă pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării este 120, finanțate din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat.” 5. La articolul 5, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3) Pentru efectuarea lucrărilor de evaluare, monitorizare și audit, Unitatea Executivă pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării are dreptul să utilizeze colaboratori externi, specialiști în domeniu, în calitate de experți, remunerați în condițiile legii, la propunerea consiliilor din subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.” 6. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 6. — (1) Cheltuielile curente și de capital ale Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării se asigură din venituri proprii și subvenții de la bugetul’de stat.” Art. II. — Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, publicată în Monitorul Oficial âl României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 44, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 44. — (1) Colegiul consultativ are în componență specialiști propuși de comunitățile științifice, de ministere, de operatori economici. Structura și componența colegiului consultativ este aprobată prin ordin al conducătorului autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.” 2. La articolul 47, alineatele (2) și (3) se abrogă. 3. La articolul 47, alineatul (4) va avea următorul cuprins: „( 4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct Unității Executive pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării conducerea de programe prevăzute în Planul național.” Art. III. — Legea nr. 132/1999 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național de Formare Profesională a Âdulților, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 27 ianuarie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 12 va avea următorul cuprins: „Art. 12. — (1) Pentru exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Consiliul Național pentru Formarea Profesională a Âdulților, care se reorganizează sub denumirea de Consiliul Național al Calificărilor și Formării Profesionale a Âdulților (CNCFPA), este ajutat de Unitatea Executivă a CNCFPĂ, structură care se organizează prin comasarea secretariatului tehnic și Agenției Naționale pentru Calificările din învățământul Superior și Parteneriat cu Mediul Privat, care se desființează. (2) Numărul de posturi aprobat pentru Unitatea Executivă a CNCFPA este 70, iar salarizarea se face în conformitate cu dispozițiile legale pentru instituțiile publice centrale.” 2. Articolul 13 se abrogă. 3. La articolul 14, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 14. — (1) Finanțarea cheltuielilor CNCFPA se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pentru următoarele cheltuieli: a) cheltuieli de personal; PRIM-MINISTRU EMIL BOC b) cheltuieli de întreținere și funcționare și cheltuieli de capital; c) indemnizațiile președintelui și ale membrilor CNCFPA; d) cheltuieli de transport, diurnă și cazare, în țară și în străinătate, pentru membrii CNCFPAși pentru personalul unității executive a acestuia.” 4. La articolul 14, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „( 3) Finanțarea cheltuielilor pentru plata indemnizațiilor membrilor comisiilor de autorizare județene și a municipiului București, precum și ale specialiștilor pe domenii ocupaționale, folosiți de aceste’ comisii, cheltuielile pentru funcționarea comisiilor de autorizare, cheltuielile cu salarizarea personalului unității executive, cheltuielile materiale pentru servicii și cheltuielile de capital se efectuează din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.” Art. IV. — Organizarea, funcționarea și mecanismele procedurale specifice Unității Executive a CNCFPA se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Art. V. — (1) Unitatea ’ Executivă ’ pentru Finanțarea învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării se substituie în toate drepturile și obligațiile ce decurg din acte administrative, contracte, convenții, înțelegeri, protocoale, memorandumuri, acorduri, litigii și diri orice alte acte care produc efecte juridice ale instituțiilor publice care se desființează. (2 ) Structurile de personal, patrimoniul aferent,’ precum și celelalte drepturi și obligații ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se preiau pe bază de protocol de predare-preluar’e, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (3 ) încadrarea personalului în numărul de posturi aprobat și pe noile funcții aferente, de la instituțiile din subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, se realizează în termen de maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei’ categorii de funcții. Art. VI. — La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 983/1999 privind înființarea Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 30 noiembrie 1999, cu modificările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 1.264/2004 privind organizarea și funcționarea Centrului Național de Management Programe’, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 776 din 25 august 2004. Art. VII. — (1) Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările ce decurg din prevederile prezentei ordonanțe de urgență în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului’ Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și bugetului Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, la propunerea ordonatorilor principali de credite. (2) Se autorizează Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale sa detalieze modificările prevăzute la alin. (1) în bugetele lor și în anexele la acestea și să le comunice Ministerului Finanțelor Publice. (3) Până la introducerea modificărilor prevăzute la alin. (1), finanțarea cheltuielilor instituțiilor publice reorganizate se asigură din bugetele ordonatorilor principali de credite din care au fost finanțate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marko Bela Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 30 iunie 2010. Nr. 74. ’ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind stabilirea cerințelor esențiale de securitate ale articolelor pirotehnice și a condițiilor pentru introducerea lor pe piață în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformității produselor, republicată, cu completările ulterioare, și al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Prezenta hotărâre stabilește: 1. reguli care urmăresc să realizeze libera circulație a articolelor pirotehnice și să asigure, în același timp, un înalt nivel de protecție a sănătății umane și siguranței publice, precum și protecția și siguranța consumatorilor, ținând seama de aspectele aplicabile legate de protecția mediului; 2. cerințele esențiale de securitate pe care trebuie să le îndeplinească articolele pirotehnice în vederea introducerii lor pe piață. Art. 2. — Prezenta hotărâre se aplică articolelor pirotehnice, definite conform prevederilor art. 4 lit. a) și c)—e). Art. 3. — Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică: a) articolelor pirotehnice destinate utilizării în scop necomercial de către forțele armate, poliție sau personalul serviciilor profesioniste pentru situații de urgență; b) echipamentelor cărora li se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, cu modificările și completările ulterioare; c) articolelor pirotehnice destinate utilizării în industria aerospațială; d) capselor acționate prin percuție, produse special pentru jucării, cărora li se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 396/2003 privind asigurarea securității utilizatorilor de jucării, cu modificările și completările ulterioare; e) explozivilor cărora li se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerințelor esențiale de securitate ale explozivilor de uz civil și a condițiilor pentru introducerea lor pe piață; f) muniției, și anume proiectilelor și încărcăturii de propulsie, precum și muniției oarbe utilizate pentru armele ușoare, armele de artilerie și alte arme de foc. Art. 4. — în sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: a) articol pirotehnic — orice articol care conține substanțe explozive ori un amestec exploziv de substanțe destinate producerii de căldură, lumină, sunet, gaz sau fum ori o combinație a acestor efecte prin intermediul reacțiilor chimice exoterme autoîntreținute; b) introducere pe piață — punerea la dispoziție pentru prima dată pe piața românească a unui anumit produs în vederea distribuției și/sau a utilizării sale, indiferent că are loc în schimbul unei plăți sau cu titlu gratuit; nu se consideră a fi introduse pe piață articolele pirotehnice de divertisment, care sunt produse de un producător pentru uz propriu și care sunt utilizate pe proprietatea sa cu aprobarea autorităților competente, potrivit legii; c) articole pirotehnice de divertisment — articolele pirotehnice destinate divertismentului; d) articole pirotehnice de scenă — articolele pirotehnice destinate utilizării pe scenă în interior sau în exterior, inclusiv pentru producții cinematografice ori de televiziune sau în scopuri asemănătoare; e) articole pirotehnice destinate vehiculelor— componente ale dispozitivelor de securitate din vehicule, care conțin substanțe pirotehnice folosite pentru activarea acestora sau a altor mecanisme; f) producător— persoana fizică sau juridică care proiectează și/sau produce un articol pirotehnic ori care determină proiectarea și producerea unui astfel de articol în vederea introducerii sale pe piață sub propriul său nume ori propria sa marcă de comerț; g) importator — persoana fizică sau juridică stabilită în România ori în alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European și care, în cadrul activității sale comerciale, pune la dispoziție pe piața românească, pentru prima dată, un articol pirotehnic provenit dintr-o țară terță; h) distribuitor— persoana fizică sau juridică din lanțul de distribuție, care pune la dispoziție pe piață, în cadrul activității sale comerciale, un articol pirotehnic; i) standard armonizat — standardul european adoptat de un organism european de standardizare, împuternicit de Comisia Europeană în conformitate cu procedurile prevăzute în Directiva 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 204 din 21 iunie 1998, transpusă în legislația națională prin Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și a regulilor referitoare la serviciile societății informaționale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană, cu modificările ulterioare, și a cărui aplicare este voluntară; j) pirotehnician — persoana care are cunoștințe de specialitate, autorizată să manipuleze și/sau să utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoria 4, articole pirotehnice de scenă din categoria T2 și/sau alte articole pirotehnice din categoria P2, definite potrivit prevederilor art. 5—7. Această persoană este considerată a fi autorizată, de asemenea, să manipuleze și/sau să utilizeze articole pirotehnice de divertisment din categoriile 2 și 3, precum și articole pirotehnice de scenă din categoria T1. CAPITOLUL II Clasificarea articolelor pirotehnice Art. 5. — Articolele pirotehnice se clasifică de către producători în funcție de tipul de utilizare a acestora sau de scopul și nivelul lor de risc, inclusiv nivelul lor de zgomot. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 448/1 .VII.2010 7 Art. 6. — Organismele notificate trebuie să confirme clasificarea prevăzută la art. 5, ca parte a procedurilor de evaluare a conformității stabilite la art. 24. Art. 7. — Articolele pirotehnice se clasifică după cum urmează în: 1. Articole pirotehnice de divertisment, care, la rândul lor, se clasifică în următoarele categorii: a) categoria 1 — articole pirotehnice de divertisment, care prezintă un risc foarte scăzut și un nivel de zgomot neglijabil și care sunt destinate utilizării în spații restrânse, inclusiv articolele pirotehnice de divertisment destinate utilizării în interiorul clădirilor cu destinația de locuință; b) categoria 2 — articole pirotehnice de divertisment, care prezintă un risc scăzut și un nivel de zgomot scăzut, sunt destinate utilizării în exterior, în spații restrânse, și care pot fi utilizate exclusiv de către pirotehnicieni; c) categoria 3 — articole pirotehnice de divertisment, care prezintă un risc mediu, destinate utilizării în exterior în spații deschise, vaste, al căror nivel de zgomot nu este dăunător sănătății umane și care pot fi utilizate exclusiv de către pirotehnicieni; d) categoria 4 — articole pirotehnice de divertisment de mare risc, cunoscute sub numele de „articole pirotehnice de divertisment de uz profesional”, destinate utilizării exclusive de către pirotehnicieni și al căror nivel de zgomot nu este dăunător sănătății umane. 2. Ărticole pirotehnice de scenă, care, la rândul lor, se clasifică în următoarele categorii: a) categoria T1 — articole pirotehnice pentru utilizarea pe scenă, care prezintă un risc scăzut și care pot fi utilizate exclusiv de către pirotehnicieni; b) categoria T2 — articole pirotehnice pentru utilizarea pe scenă, care sunt destinate utilizării exclusive de către pirotehnicieni. 3. Alte articole pirotehnice, care, la rândul lor, se clasifică în următoarele categorii: a) categoria P1 — articole pirotehnice, altele decât articolele pirotehnice de divertisment și articolele pirotehnice de scenă, care prezintă un risc scăzut; b) categoria P2 — articole pirotehnice, altele decât articolele pirotehnice de divertisment și articolele pirotehnice de scenă, care sunt destinate manipulării ori utilizării exclusive de către pirotehnicieni. Art. 8. — (1) Procedurile de identificare și de autorizare a pirotehnicienilor sunt cele prevăzute în Normele tehnice privind deținerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea, mânuirea și folosirea materiilor explozive utilizate în orice alte operațiuni specifice în activitățile deținătorilor, precum și autorizarea artificierilor și a pirotehniștilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 536/2002, cu modificările și completările ulterioare. (2) Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale informează Comisia Europeană cu privire la procedurile prevăzute la alin. (1). CAPITOLUL III Obligațiile producătorilor, ale importatorilor și ale distribuitorilor Art. 9. - Producătorii trebuie să asigure că articolele pirotehnice introduse pe piață respectă cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1. Art. 10. — în cazul în care producătorul nu este stabilit în Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European, importatorul articolelor pirotehnice trebuie să asigure că producătorul și-a îndeplinit obligațiile care îi revin conform prezentei hotărâri sau își asumă el însuși aceste obligații. Art. 11. — Importatorul este răspunzător în fața autorităților române în legătură cu obligațiile prevăzute la art. 10. Art. 12. — (1) Distribuitorii trebuie să acționeze cu diligența cuvenită, în conformitate cu legislația aplicabilă a Uniunii Europene. (2) Distribuitorii trebuie să verifice, în special, faptul că articolul pirotehnic: a) poartă marcajul sau marcajele de conformitate impuse; b) este însoțit de documentele cerute. Art. 13. — Producătorii de articole pirotehnice au următoarele obligații: a) să prezinte articolul pirotehnic unui organism notificat, care efectuează procedura de evaluare a conformității potrivit prevederilor art. 24; și b) să aplice marcajul CE și să eticheteze articolul pirotehnic cu respectarea prevederilor art. 31—34 și 35—40 sau ale art. 41—43, după caz. CAPITOLUL IV Condiții de introducere pe piață si libera circulație » 9 Art. 14. — (1) Articolele pirotehnice sunt introduse pe piață numai în condițiile în care: a) îndeplinesc cerințele prezentei hotărâri; b) poartă marcajul CE, prevăzut la art. 32; c) respectă obligațiile referitoare la evaluarea conformității. (2) în cazul în care un articol pirotehnic poartă marcajul CE în mod nejustificat, Inspecția Muncii dispune măsurile corespunzătoare, potrivit legii, împotriva persoanelor care au aplicat marcajul și informează, în scris, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale asupra deciziilor sale. (3) în cazul în care Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale consideră întemeiată măsura luată la alin. (2), anunță Comisia Europeană și celelalte state membre cu privire la aceasta, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificările ulterioare. Art. 15. — (1) Introducerea pe piață a articolelor pirotehnice care îndeplinesc cerințele prezentei hotărâri nu poate fi interzisă, restricționată sau împiedicată. (2) Din motive de ordine, securitate, siguranță publică și pentru protecția mediului se interzice deținerea, utilizarea i vânzarea către publicul larg a articolelor pirotehnice de divertisment din categoriile 2, 3 și 4, a articolelor pirotehnice de scenă și a altor articole pirotehnice din categoria P2. Art. 16. — (1) Cu ocazia târgurilor, a expozițiilor și a demonstrațiilor în vederea comercializării articolelor pirotehnice, nu poate fi împiedicată expunerea și utilizarea articolelor pirotehnice neconforme cu dispozițiile prezentei hotărâri, cu condiția ca un anunț vizibil să indice clar numele și data târgului, a expoziției sau a demonstrației în cauză, precum și neconformitatea și faptul că acestea nu sunt disponibile spre vânzare până la punerea lor în conformitate de către producător, dacă acesta este stabilit în Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European, ori de către importator. (2) în timpul evenimentelor prevăzute la alin. (1), expozantul ia măsuri de securitate și siguranță pentru asigurarea protecției persoanelor, în conformitate cu cerințele impuse de către autoritățile competente. Art. 17. — Nu poate fi împiedicată libera circulație și utilizarea articolelor pirotehnice produse în scop de cercetare, dezvoltare și testare și care nu sunt conforme cu dispozițiile prezentei hotărâri, cu condiția ca un semn vizibil să indice clar neconformitatea și faptul că acestea nu sunt disponibile în alte scopuri decât cercetarea, dezvoltarea și testarea. CAPITOLUL V Limite de vârstă Art. 18. — (1) Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 nu pot fi vândute sau puse în vreun alt fel la dispoziția consumatorilor care au vârsta sub 16 ani. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 (2) Articolele pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1, T2, P1 și P2 pot fi puse la dispoziția persoanelor care au vârsta peste 15 ani doar dacă acestea urmează un curs de formare, în învățământul de specialitate, profesional sau altul asemenea, și doar în scop didactic, sub directa supraveghere a unui/unor pirotehnician/pirotehnicieni și numai în cadrul unor spații special amenajate, puse la dispoziție de către unitatea de învățământ organizatoare. Art. 19. — Producătorii, importatorii și distribuitorii nu pot vinde articolele pirotehnice prevăzute la art. 15 alin. (2) și nici nu le pot pune în vreun fel la dispoziția vreunei persoane, cu excepția pirotehnicienilor. CAPITOLUL VI Standarde armonizate Art. 20. — Standardele armonizate, ale căror referințe sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se adoptă ca standarde române, în condițiile legii. Art. 21. — Se consideră ca fiind conforme cu cerințele esențiale de securitate, prevăzute în anexa nr. 1, articolele pirotehnice aflate sub incidența prezentei hotărâri care respectă standardele naționale aplicabile, române și/sau ale altor state membre ale Uniunii Europene, care adoptă standarde armonizate ale căror referințe sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Art. 22. — (1) Lista standardelor române care adoptă standarde armonizate în domeniul articolelor pirotehnice se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale. (2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se actualizează ori de cate ori este necesar. Art. 23. — (1) în situația în care organismul notificat, autoritatea de supraveghere a pieței sau producătorul/importatorul/distribuitorul român constată că standardele prevăzute la art. 20 nu satisfac în totalitate cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1, acesta/aceasta informează Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, precizând motivele. (2) Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale informează în legătură cu situația prevăzută la alin. (1) Asociația de Standardizare din România —ASRO. (3) Asociația de Standardizare din România — ASRO, în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificările ulterioare, face cunoscut Comitetului Permanent organizat în baza Directivei 98/34/CE cazul și motivele care au generat situația prevăzută la alin. (1). (4) Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale are obligația de a duce la îndeplinire decizia adoptată de Comisia Europeană în legătură cu situația prevăzută la alin. (1) în ceea ce privește standardele armonizate si publicarea prevăzută la art. 22. CAPITOLUL VII Procedurile pentru evaluarea conformității Art. 24. — în vederea evaluării conformității articolelor pirotehnice, producătorul trebuie să urmeze una dintre următoarele proceduri: 1. procedura „examinare CE de tip” (modulul B), prevăzută la pct. 1 din anexa nr. 2, la care se adaugă, la alegerea producătorului, una dintre următoarele proceduri: a) procedura „conformitatea cu tipul” (modulul C), prevăzută la pct. 2 din anexa nr. 2; b) procedura „asigurarea calității producției” (modulul D), prevăzută la pct. 3 din anexa nr. 2; c) procedura „asigurarea calității produsului” (modulul E), prevăzută la pct. 4 din anexa nr. 2; 2. procedura „verificarea unității de produs” (modulul G), prevăzută la pct. 5 din anexa nr. 2; sau 3. procedura „asigurarea totală a calității produsului” (modulul H), prevăzută la pct. 6 din anexa nr. 2, în măsura în care privește articole pirotehnice de divertisment din categoria 4. CAPITOLUL VIII Organisme notificate Art. 25. — Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale notifică statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, precum și Comisiei Europene organismele desemnate pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformității prevăzute la art. 24, împreună cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le îndeplinească și numerele de identificare aferente, alocate acestora de către Comisia Europeană. Art. 26. — Lista organismelor notificate de statele membre, numerele lor de identificare, precum și sarcinile pentru care acestea au fost notificate se regăsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene și se actualizează permanent. Art. 27 — (1) în vederea realizării notificării prevăzute la art. 25, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale desemnează organisme de evaluare a conformității a căror competență a fost evaluată raportat la criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3 și atestată, în prealabil, prin acreditare, de către organismul național de acreditare. (2) Se prezumă că satisfac criteriile minime aplicabile prevăzute la alin. (1) acele organisme care îndeplinesc criteriile de evaluare stabilite în standardele armonizate relevante pentru organismele notificate. Art. 28. — în situația în care se constată că un organism notificat nu mai îndeplinește criteriile minime prevăzute la art. 27, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale retrage notificarea organismului respectiv și informează Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la această decizie. Art. 29. — în cazul în care se retrage notificarea unui anumit organism, atestările conformității și documentele aferente emise de respectivul organism rămân valabile, cu excepția cazului în care se constată că există un risc iminent și direct pentru sănătatea persoanelor și siguranța publică. Art. 30. — Informațiile privind retragerea notificării unui organism se regăsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene. CAPITOLUL IX Marcajul de conformitate CE Art. 31. — (1) După efectuarea cu succes a evaluării conformității prevăzute la art. 24, producătorii au obligația de a aplica marcajul CE în mod vizibil, lizibil, astfel încât să nu poată fi șters, direct pe articolele pirotehnice. (2) în situația în care nu este posibil să se aplice marcajul CE direct pe articolele pirotehnice în condițiile stabilite la alin. (1), acest marcaj se aplică pe ambalajul articolelor pirotehnice sau pe o plăcuță de identificare atașată acestora. (3) Plăcuța de identificare trebuie să fie concepută și realizată astfel încât să fie imposibilă reutilizarea ei. Art. 32. — Marcajul CE este format din inițialele „CE” cu grafica modelului prevăzut în anexa II la Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de supraveghere a pieței în ceea ce privește comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, publicat în jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 218 din 13 august 2008, și prezentat în anexa nr. 4. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 448/1 .VII.2010 9 Art. 33. — (1) Este interzisă aplicarea pe articolele pirotehnice a oricărui marcaj sau inscripții care poate induce în eroare persoanele terțe în ceea ce privește semnificația și forma marcajului CE. (2) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe articolele pirotehnice, cu condiția ca vizibilitatea și lizibilitatea marcajului CE să nu fie reduse. Art. 34. — în cazul în care articolelor pirotehnice le sunt aplicabile și alte reglementări ale Uniunii Europene care se referă la alte aspecte și care prevăd aplicarea marcajului CE, acest marcaj semnifică conformitatea și cu prevederile celorlalte reglementări aplicabile. CAPITOLUL X Etichetarea articolelor pirotehnice, altele decât cele destinate vehiculelor Art. 35. — Producătorii au obligația să asigure etichetarea corespunzătoare a articolelor pirotehnice, altele decât cele destinate vehiculelor, în mod vizibil, lizibil și de neșters, în limba sau limbile oficiale ale statului membru în care articolele sunt vândute consumatorului. Art. 36. — Eticheta articolelor pirotehnice trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: a) numele și adresa producătorului, iar în cazul în care producătorul nu este stabilit în Uniunea Europeană sau în Spațiul Economic European, numele producătorului și numele și adresa importatorului; b) denumirea și tipul articolului; c) limita minimă de vârstă a persoanelor care le pot utiliza, cu respectarea prevederilor art. 18; d) clasificarea în funcție de categorie; e) instrucțiunile de folosire; f) anul producerii, pentru articolele pirotehnice de divertisment prevăzute în categoriile 3 și 4; g) distanța minimă de securitate, după caz; h) cantitatea echivalentă netă (CEN) de material exploziv activ. Art. 37. — Eticheta articolelor pirotehnice de divertisment, suplimentar informațiilor prevăzute la art. 36, trebuie să mai conțină cel puțin următoarele atenționări și informații, în funcție de categoria în care acestea sunt clasificate: a) categoria 1: atunci când este cazul, „Ase utiliza numai în exterior”, și distanța minimă de securitate; b) categoria 2: „Ase utiliza numai în exterior”, „A se utiliza numai de pirotehnicieni” și, atunci când este cazul, distanța sau distanțele minime de securitate; c) categoria 3: „A se utiliza numai în exterior”, „A se utiliza numai de pirotehnicieni” și distanța sau distanțele minime de securitate; d) categoria 4: „A se utiliza numai de pirotehnicieni” și distanța sau distanțele minime de securitate. Art. 38. — Eticheta articolelor pirotehnice de scenă, suplimentar informațiilor prevăzute la art. 36, trebuie să mai conțină cel puțin următoarele atenționări și informații, în funcție de categoria în care acestea sunt clasificate: a) categoria T1: „A se utiliza numai de pirotehnicieni” și, atunci când este cazul, „Ase utiliza numai în exterior” și distanța minimă de securitate; b) categoria T2: „A se utiliza numai de pirotehnicieni” și distanța sau distanțele minime de securitate. Art. 39. — în cazul în care suprafața articolul pirotehnic nu este suficient de mare pentru a permite etichetarea sa potrivit cerințelor prevăzute la art. 36—38, atenționările și informațiile aferente trebuie afișate pe cel mai mic ambalaj al acestuia. Art. 40. — Prevederile art. 35—39 nu se aplică articolelor pirotehnice ce sunt prezentate, în condițiile prevăzute la art. 16, la târguri, expoziții și demonstrații organizate în vederea comercializării articolelor pirotehnice sau care sunt produse, cu respectarea prevederilor art. 17, în scopul cercetării, dezvoltării și încercării. CAPITOLUL XI Etichetarea articolelor pirotehnice destinate vehiculelor Art. 41. — (1) Eticheta articolelor pirotehnice destinate vehiculelor trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: a) numele producătorului sau, în cazul în care acesta nu este stabilit în Uniunea Europeana sau Spațiul Economic European, numele importatorului; b) denumirea și tipul articolului; c) instrucțiunile de utilizare în condiții de securitate. (2) în cazul în care suprafața articolului respectiv nu este suficient de mare pentru etichetarea acestuia potrivit cerințelor de la alin. (1), informațiile aferente trebuie afișate pe ambalaj. Art. 42. — Utilizatorilor profesioniști trebuie să li se pună la dispoziție o fișă tehnică de securitate, redactată în limba pe care aceștia o solicită și elaborată în conformitate cu prevederile ghidului din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH) de înființare a Agenției Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului și al Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum și a Directivei 76/769/CEE a Consiliului si a directivelor 91/155/CE, 93/67/CEE, 93/105/CE și 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificările ulterioare. Art. 43. — Fișa tehnică de securitate poate fi furnizată pe hârtie sau în format electronic, cu condiția ca destinatarul să dispună de mijloacele necesare pentru accesarea acesteia. CAPITOLUL XII Supravegherea pieței Art. 44. — (1) Organul de control care asigură supravegherea pieței articolelor pirotehnice este Inspecția Muncii, organ al administrației publice centrale în subordinea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale. (2) Inspecția Muncii trebuie să dispună toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că articolele pirotehnice sunt introduse pe piață numai dacă nu pun în pericol sănătatea și securitatea persoanelor, atunci când sunt depozitate în mod corespunzător și utilizate în scopul pentru care au fost produse. (3) Activitatea prevăzută la alin. (1) se desfășoară cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 765/2008 din 9 iulie 2008 al Parlamentului European și al Consiliului. Art. 45. — Inspecția Muncii efectuează inspecții periodice care privesc articolele pirotehnice atât la intrarea acestora pe teritoriul Uniunii Europene și Spațiului Economic European prin România, cât și în locurile de depozitare și de producere ale lor. Art. 46. — Personalul cu atribuții în domeniu din cadrul Poliției Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul Inspecției Muncii, trebuie să dispună toate măsurile corespunzătoare pentru a asigura respectarea cerințelor de siguranță și ordine publică și de protecție, stabilite prin prezenta hotărâre, atunci când articole pirotehnice sunt transferate pe teritoriul României. Art. 47. — Inspecția Muncii organizează și efectuează supravegherea corespunzătoare a articolelor pirotehnice introduse pe piață, ținând seama de prezumția de conformitate a articolelor care poartă marcajul CE, și raportează anual Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale în legătură cu 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 448/1 .VII.2010 rezultatele supravegherii și alte aspecte relevante ale acestei activități. Art. 48. — Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale informează anual Comisia Europeană cu privire la activitățile de supraveghere a pieței desfășurate de către Inspecția Muncii. Art. 49. — (1) în cazul în care Inspecția Muncii stabilește faptul că un anumit articol pirotehnic, purtând marcajul CE, însoțit de declarația CE de conformitate și utilizat în scopul pentru care a fost produs, poate să pună în pericol sănătatea și siguranța persoanelor, dispune toate măsurile provizorii corespunzătoare de retragere a lui de pe piață, de interzicere a introducerii sale pe piață sau de restricționare a liberei circulații a acestuia, după caz. (2) în situația prevăzută la alin. (1), Inspecția Muncii informează în scris Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale despre măsurile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziilor sale. (3) Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale informează Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European în legătură cu măsurile luate de către Inspecția Muncii potrivit prevederilor alin. (1). Art. 50. — Informațiile privind denumirea articolelor care au fost retrase de pe piață, care au fost interzise sau care urmează să fie introduse pe piață în condiții restrictive se regăsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene. Art. 51. — (1) în cazul în care Inspecția Muncii sau Inspectoratul General al Poliției Române are suficiente motive să considere că un articol pirotehnic prezintă un risc grav pentru sănătatea și/sau siguranța persoanelor, acestea informează Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale care, la rândul său, informează Comisia Europeană și autoritățile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European cu privire la situația constatată. (2) Inspecția Muncii evaluează articolele pirotehnice prevăzute la alin. (1) și informează Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale care, la rândul său, informează Comisia Europeană și celelalte state membre cu privire la motivele și rezultatele acestei evaluări. CAPITOLUL XIII Clauza de salvgardare Art. 52. — (1) în situația în care Comisia Europeană consideră că măsurile naționale luate potrivit art. 49 sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale comunică acest lucru Inspecției Muncii, iar măsurile respective rămân definitive. (2) în cazul prevăzut la alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale se asigură că se iau măsurile adecvate în legătură cu produsul în cauză și informează Comisia cu privire la acest fapt. (3) în cazul în care Comisia Europeană consideră că măsurile naționale luate potrivit art. 49 nu sunt justificate, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale comunică acest lucru Inspecției Muncii care trebuie să retragă măsurile respective. Art. 53. — în situația în care măsurile provizorii luate în temeiul art. 49 se bazează pe o deficiență a standardelor armonizate, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale procedează în conformitate cu art. 23 alin. (2). Art. 54. — (1) Atunci când un articol pirotehnic este neconform, dar poartă un marcaj CE, Inspecția Muncii acționează în mod corespunzător împotriva celor care au aplicat marcajul și informează Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale. (2) Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale informează Comisia cu privire la articolul pirotehnic neconform identificat și măsurile luate potrivit alin. (1). CAPITOLUL XIV Măsuri de interdictii/restrictii Art. 55. — (1) Orice măsură de interzicere, restricționare a introducerii pe piață sau retragere de pe piață a unui articol pirotehnic, luată în temeiul prezentei hotărâri, trebuie să precizeze exact motivele pe care se întemeiază. (2) Măsurile prevăzute la alin. (1) se notifică de către instituțiile care le-au luat, de îndată, părții în cauză, care este informată în același timp și cu privire la căile de atac pe care le are la dispoziție, precum și termenele în care poate acționa pe aceste căi. Art. 56. — în cazul unei măsuri prevăzute la art. 55, partea în cauză trebuie să dispună de posibilitatea de a-și prezenta în prealabil punctul de vedere, cu excepția cazului în care o astfel de consultare nu este posibilă din cauza urgenței măsurii care trebuie luată, justificată în special de cerințele privind sănătatea ori siguranța publică. CAPITOLUL XV Răspunderea contravențională Art. 57. — (1) Constituie contravenție următoarele fapte și se sancționează astfel: a) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, și 10; b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2); c) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. a); d) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. b), art. 31 și 33; e) nerespectarea prevederilor art. 35—39 și 41. (2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează după cum urmează: a) cele de la lit. a), cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei, retragerea de pe piață și interzicerea introducerii pe piață a articolelor pirotehnice neconforme; b) cea de la lit. b), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei și interzicerea de a introduce pe piață articole pirotehnice; c) cea de la lit. c), cu amendă de la 12.000 lei la 15.000 lei și interzicerea de a introduce pe piață articole pirotehnice; d) cele de la lit. d), cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piață și/sau interzicerea introducerii pe piață a articolelor pirotehnice fără marcajul de conformitate sau cu marcaj incorect; e) cele de la lit. e), cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei și interzicerea de a introduce pe piață articole pirotehnice neetichetate. (3) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul împuternicit din cadrul Inspecției Muncii. Art. 58. — Contravențiilor prevăzute la art. 57 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare. Art. 59. — Personalul cu atribuții în domeniu din cadrul Poliției Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul Inspecției Muncii, poate dispune verificarea și reținerea oricărui transport sau cantități de articole pirotehnice, potrivit legii, despre care există probe că nu respectă dispozițiile prezentei hotărâri. CAPITOLUL XVI Dispoziții finale Art. 60. — (1) Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare după cum urmează: a) la 1 iulie 2010, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1, 2 și 3; b) la 1 iulie 2013, pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4, a articolelor pirotehnice de scenă și a altor articole pirotehnice. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 11 (2) Autorizațiile naționale eliberate înainte de data corespunzătoare prevăzută la alin. (1) rămân valabile până la data expirării lor sau până la cel mult 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, termenul mai scurt având prioritate. (3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), autorizațiile privind articolele pirotehnice destinate vehiculelor, eliberate înainte de data corespunzătoare indicată la alin. (1), rămân valabile până la expirare. Art. 61. —Anexele nr. 1—4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Prezenta hotărâre transpune Directiva 2007/23/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piață a articolelor pirotehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 154 din 14 iunie 2007. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul administrației și internelor, Vasiie Blaga Ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri, Adriean Videanu Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Bogdan Mănoiu București, 30 iunie 2010. Nr. 612.’ ANEXA Nr. 1 CERINȚE ESENȚIALE DE SECURITATE 1. Fiecare articol pirotehnic trebuie să realizeze caracteristicile de funcționare specificate organismului notificat de către producător cu scopul de a asigura cel mai înalt grad de securitate și de fiabilitate posibil. 2. Fiecare articol pirotehnic trebuie să fie proiectat și fabricat astfel încât să poată fi neutralizat în siguranță printr-un procedeu adecvat, cu efecte negative minime asupra mediului. 3. Fiecare articol pirotehnic trebuie să funcționeze corect atunci când este folosit în scopul în care a fost fabricat. Fiecare articol pirotehnic trebuie încercat în condiții reale. Dacă acest lucru nu se poate face într-un laborator, încercările trebuie efectuate în condițiile în care articolul pirotehnic va fi utilizat. în cazurile în care sunt aplicabile, următoarele informații și proprietăți trebuie să fie luate în considerare sau încercate astfel: a) proiectarea, fabricarea și proprietățile caracteristice, inclusiv compoziția chimică amănunțită (masa și proporțiile substanțelor utilizate), precum și dimensiunile; b) stabilitatea fizică și chimică a articolului pirotehnic în toate condițiile de mediu normale și previzibile la care poate să fie expus; c) sensibilitatea la operațiuni normale și previzibile de manipulare și transport; d) compatibilitatea tuturor componentelor din punct de vedere al stabilității lor chimice; e) rezistența articolului pirotehnic la umezeală, atunci când acesta este destinat utilizării într-un mediu umed sau în prezența apei și când umezeala poate să influențeze nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia; f) rezistența la temperaturi joase și înalte, atunci când articolul pirotehnic este destinat depozitării sau utilizării la astfel de temperaturi și când răcirea ori încălzirea uneia dintre componente sau a articolului pirotehnic în întregime poate să influențeze în mod nefavorabil securitatea ori fiabilitatea acestuia; g) caracteristicile de securitate destinate să evite declanșarea sau aprinderea intempestivă ori accidentală; h) instrucțiuni corespunzătoare și, dacă este cazul, marcaje referitoare la securitatea manipulării, a depozitării, a utilizării (inclusiv distanțele de securitate) și a neutralizării, scrise în limba sau limbile oficiale ale statului membru de destinație; i) capacitatea articolului pirotehnic, a ambalajului acestuia sau a altor componente de a rezista la deteriorarea survenită în condiții de depozitare normale și previzibile; j) indicarea tuturor dispozitivelor și a accesoriilor necesare, precum și a instrucțiunilor de folosire necesare pentru funcționarea sigură a articolului pirotehnic. în timpul transportului și al manipulării normale, articolele pirotehnice ar trebui să fie însoțite de descrierea compoziției lor pirotehnice, cu excepția cazului în care aceste informații sunt specificate în instrucțiunile producătorului. 4. Articolele pirotehnice nu trebuie să conțină: a) explozivi comerciali, cu excepția pulberii negre și a compozițiilor folosite pentru efecte luminoase; b) explozivi militari. 5. Diferitele grupuri de articole pirotehnice trebuie să îndeplinească, de asemenea, cel puțin următoarele cerințe: A. Articole pirotehnice de divertisment 1. Producătorul trebuie să încadreze articolele pirotehnice de divertisment în diferite categorii, potrivit art. 5—7 din hotărâre, caracterizate prin cantitatea echivalentă netă de exploziv, distanțele de securitate, nivelul de zgomot sau alte caracteristici similare. Categoria trebuie să fie indicată clar pe etichetă. a) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 1 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții: (i) distanța de securitate trebuie să fie de cel puțin 1 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanța de securitate poate fi mai mică; (ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depășească 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă adecvată, la distanța de securitate; 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 (iii) categoria 1 nu trebuie să cuprindă petarde, baterii de petarde, petarde luminoase și baterii de petarde luminoase; (iv) pocnitorile din categoria 1 nu pot să conțină mai mult de 2,5 mg de fulminat de argint. b) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 2 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții: (i) distanța de securitate trebuie să fie de cel puțin 8 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanța de securitate poate fi mai mică; (ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depășească 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă adecvată, la distanța de securitate. c) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din categoria 3 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții: (i) distanța de securitate trebuie să fie de cel puțin 15 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanța de securitate poate fi mai mică; (ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depășească 120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă adecvată, la distanța de securitate. 2. Articolele pirotehnice de divertisment pot conține numai materiale care reduc riscurile pentru sănătate, bunuri și mediu datorate proiectării de fragmente. 3. Metoda de aprindere trebuie să fie vizibilă clar sau trebuie să fie indicată prin etichetare ori instrucțiuni. 4. Articolele pirotehnice de divertisment nu trebuie să aibă o traiectorie necontrolată și imprevizibilă. 5. Articolele pirotehnice de divertisment din categoriile 1,2 și 3 trebuie să fie protejate împotriva aprinderii accidentale printr-un capac de protecție, prin ambalare sau prin construcția articolului pirotehnic. Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4 trebuie să fie protejate împotriva aprinderii accidentale prin metode indicate de producător. B. Alte articole pirotehnice 1. Articolele pirotehnice trebuie să fie proiectate astfel încât să reducă la minimum riscurile pentru sănătate, bunuri și mediu, în condiții de utilizare normală. 2. Metoda de aprindere trebuie să fie vizibilă clar sau trebuie să fie indicată prin etichetare ori instrucțiuni. 3. Articolul pirotehnic trebuie să fie proiectat astfel încât să reducă riscurile pentru sănătate, bunuri și mediu, datorate proiectării de fragmente în caz de aprindere accidentală. 4. Acolo unde este cazul, articolul pirotehnic trebuie să funcționeze corect până la data de expirare indicată de producător. C. Dispozitive de aprindere 1. Dispozitivele de aprindere trebuie să fie capabile de o declanșare fiabilă și să aibă o capacitate de declanșare suficientă în toate condițiile de utilizare normală și previzibilă. 2. Dispozitivele de aprindere trebuie să fie protejate împotriva descărcărilor electrostatice în condiții de depozitare și utilizare normale și previzibile. 3. Aprinzătoarele electrice trebuie să fie protejate împotriva câmpurilor electromagnetice în condiții normale și previzibile de depozitare și utilizare. 4. învelișul fitilurilor trebuie să aibă o rezistență mecanică suficientă și să protejeze în mod adecvat încărcătura explozivă atunci când aceasta este expusă la solicitări mecanice normale și previzibile. 5. Parametrii care determină timpii de ardere a fitilurilor trebuie să fie furnizați și împreună cu articolul. 6. Caracteristicile electrice ale aprinzătoarelor electrice (de exemplu, curent minim de funcționare, rezistență etc.) trebuie să fie furnizate împreună cu articolul. 7. Reoforii aprinzătoarelor electrice trebuie să aibă o izolație și o rezistență mecanică suficiente, inclusiv în ceea ce privește soliditatea legăturii cu aprinzătorul, ținând seama de utilizarea acestora. ANEXA Nr. 2 Proceduri de evaluare a conformității 1. modulul B: Examinarea CE de tip 1. Acest modul descrie acea parte din procedură prin care un organism notificat constată și atestă că un exemplar reprezentativ din producția avută în vedere respectă dispozițiile prezentei hotărâri. 2. Cererea pentru examinarea CE de tip trebuie înaintată de producător către un organism notificat, ales de el însuși. Cererea trebuie să includă: a) numele și adresa producătorului; b) o declarație scrisă în care se specifică faptul că aceeași cerere nu a mai fost depusă și la un alt organism notificat; c) documentația tehnică descrisă la pct. 3. Solicitantul trebuie să pună la dispoziția organismului notificat un eșantion reprezentativ din producția avută în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate solicita eșantioane suplimentare dacă acestea îi sunt necesare pentru a realiza programul de încercări. 3. Documentația tehnică trebuie să permită evaluarea conformității articolului cu cerințele prezentei hotărâri. Ea trebuie să acopere proiectarea, fabricarea și funcționarea articolului în măsura necesară pentru realizarea acestei evaluări și să cuprindă, în măsura în care evaluarea o impune, următoarele: a) o descriere generală a tipului; b) conceptul de proiectare, desene de execuție și scheme ale componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc.; c) descrieri și explicații necesare pentru înțelegerea desenelor și schemelor și a modului de funcționare a articolului; d) lista standardelor armonizate prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, aplicate integral sau parțial, precum și o descriere a soluțiilor adoptate pentru îndeplinirea cerințelor esențiale de securitate ale prezentei hotărâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevăzute la art. 20—23 din hotărâre; e) rezultate ale calculelor de proiectare făcute, ale examinărilor efectuate etc.; f) rapoartele de încercări. 4. Organismul notificat trebuie: a) să examineze documentația tehnică, să verifice dacă tipul a fost fabricat în conformitate cu această documentație și să identifice elementele concepute conform prevederilor aplicabile ale standardelor armonizate prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, precum și pe cele concepute fără aplicarea prevederilor aplicabile ale acestor standarde armonizate; b) să efectueze sau să fi efectuat examinările adecvate și încercările necesare pentru a verifica dacă soluțiile adoptate de producător îndeplinesc cerințele esențiale de securitate ale prezentei hotărâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevăzute la art. 20—23 din hotărâre; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 13 c) să efectueze sau să fi efectuat examinările corespunzătoare și încercările necesare pentru a verifica dacă, în cazul în care producătorul a decis să utilizeze standardele armonizate aplicabile prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, acestea au fost aplicate; d) să stabilească de comun acord cu solicitantul locul unde se vor efectua examinările și încercările necesare. 5. Atunci când tipul este conform cu dispozițiile aplicabile din prezenta hotărâre, organismul notificat trebuie să emită solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie să cuprindă numele și adresa producătorului, rezultatele examinării și datele necesare pentru identificarea tipului aprobat. La certificat trebuie anexată o listă cu elementele relevante din documentația tehnică, iar o copie a acesteia trebuie să fie păstrată la organismul notificat. Atunci când refuză să emită producătorului un certificat de tip, organismul notificat trebuie să își motiveze în amănunt refuzul. Trebuie să fie prevăzută o procedură de apel. 6. Solicitantul trebuie să informeze organismul notificat care deține documentația tehnică referitoare la certificatul de examinare CE de tip cu privire la toate modificările articolului aprobat care trebuie să primească o nouă aprobare atunci când aceste modificări pot afecta conformitatea cu cerințele esențiale sau cu condițiile de utilizare prevăzute pentru articolul respectiv. Această nouă aprobare trebuie să fie eliberată sub forma unei completări la certificatul inițial de examinare CE de tip. 7. Fiecare organism notificat trebuie să comunice celorlalte organisme notificate informațiile utile referitoare la certificatele de examinare CE de tip și la completările emise sau retrase. 8. Celelalte organisme notificate pot primi copii ale certificatelor de examinare CE de tip și/sau ale completărilor aduse acestora. Anexele la certificate trebuie să fie ținute la dispoziția celorlalte organisme notificate. 9. Producătorul trebuie să păstreze pentru o perioadă de cel puțin 10 ani de la ultima dată de fabricație a articolului respectiv documentația tehnică împreună cu copii ale certificatelor de examinare CE de tip și ale completărilor acestora. Atunci când producătorul nu este stabilit în Comunitate, obligația de a ține la dispoziție documentația tehnică îi revine persoanei care introduce produsul pe piață. 2 modulul C: Conformitatea cu tipul 1. Acest modul descrie acea parte din procedură prin care producătorul asigură și declară că articolele pirotehnice respective sunt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip și îndeplinesc cerințele din prezenta hotărâre care le sunt aplicabile. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol pirotehnic și să redacteze o declarație de conformitate scrisă. 2. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că procesul de producție asigură conformitatea produsului fabricat cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip și cu cerințele esențiale de securitate din prezenta hotărâre. 3. Producătorul trebuie să păstreze o copie a declarației de conformitate pentru o perioadă de cel puțin 10 ani de la ultima dată de fabricație a articolului respectiv. Atunci când producătorul nu este stabilit în Comunitate, obligația de a păstra la dispoziție documentația tehnică îi revine persoanei care introduce produsul pe piață. 4. Un organism notificat ales de producător trebuie să efectueze sau să dispună efectuarea de examinări ale articolului la intervale de timp aleatorii. Un eșantion adecvat de articole finite, prelevat la fața locului de către organismul notificat, trebuie să fie examinat și supus la încercări adecvate, specificate în standardele armonizate aplicabile, prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, sau la alte încercări echivalente efectuate pentru verificarea conformității articolului cu cerințele prezentei hotărâri. în cazul în care unul sau mai multe eșantioane de articole examinate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie să ia măsuri corespunzătoare. Sub responsabilitatea organismului notificat, producătorul trebuie să aplice numărul de identificare al organismului respectiv, în cursul procesului de fabricație. 3 modulul D: Asigurarea calității producției 1. Acest modul descrie procedura prin care un producător care îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2 garantează și declară că articolele pirotehnice în cauză sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip și îndeplinesc cerințele prezentei hotărâri. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol și să redacteze o declarație de conformitate scrisă. Marcajul CE trebuie să fie însoțit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea menționată la pct. 4. 2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al calității aprobat pentru producție, să efectueze o inspecție și încercări ale produselor finite potrivit prevederilor pct. 3. Acesta trebuie supus supravegherii prevăzute la pct. 4. 3. Sistemul de calitate 3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului său de calitate în legătură cu articolele pirotehnice în cauză. Cererea trebuie să cuprindă: a) toate informațiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauză; b) documentația referitoare la sistemul calității; c) documentația tehnică referitoare la tipul aprobat și o copie a certificatului de examinare CE de tip. 3.2. Sistemul calității trebuie să asigure conformitatea articolelor pirotehnice cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip și cu cerințele aplicabile din prezenta hotărâre. Toate elementele, cerințele și dispozițiile adoptate de producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic și ordonat în documente sub formă de politici, proceduri și instrucțiuni scrise. Documentația sistemului calității trebuie să permită o interpretare consecventă a programelor, planurilor și manualelor calității, precum și a înregistrărilor calității. Documentația sistemului calității trebuie să cuprindă, în special, o descriere adecvată pentru: a) obiectivele calității și structura organizațională, precum și responsabilitățile și competențele conducerii referitoare la calitatea articolelor pirotehnice; b) procedeele de fabricație, tehnicile de control al calității și de asigurare a calității, precum și tehnicile și acțiunile sistematice care vor fi aplicate; c) examinările și încercările care vor fi efectuate înaintea, în timpul și după fabricație, precum și frecvența cu care vor fi efectuate; d) înregistrările calității, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și rapoarte privind calificarea personalului implicat; e) mijloacele de supraveghere privind atingerea calității cerute a articolelor pirotehnice și a funcționării eficace a sistemului calității. 3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul calității pentru a determina dacă acesta satisface cerințele prevăzute la pct. 3.2. El trebuie să presupună că sistemele calității care pun în aplicare standardele armonizate aplicabile sunt conforme cu aceste cerințe. Echipa de audit trebuie să conțină cel puțin un membru cu experiență în domeniul evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie să includă o vizită de inspecție în spațiile producătorului. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conțină concluziile examinării. 3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să îndeplinească obligațiile ce decurg din sistemul calității, așa cum a fost aprobat, și să îl mențină la un nivel adecvat și eficace. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 Producătorul trebuie să informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calității în legătură cu orice intenție de modificare a sistemului calității. Organismul notificat trebuie să evalueze modificările propuse și să decidă dacă sistemul calității modificat continuă să îndeplinească cerințele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă evaluare. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conțină concluziile examinării. 4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat 4.1. Supravegherea are scopul de a asigura că producătorul îndeplinește integral obligațiile ce decurg din sistemul calității aprobat. 4.2. Producătorul trebuie să permită accesul organismului notificat, în scopul inspecției, în spațiile de fabricație, de inspecție, de încercare și de depozitare și să îi furnizeze toate informațiile necesare și, în special, următoarele: a) documentația sistemului calității; b) înregistrările calității, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și rapoarte privind calificarea personalului implicat. 4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic audituri pentru a se asigura că producătorul menține și aplică sistemul de calitate și trebuie să furnizeze producătorului un raport de audit. 4.4. în plus, organismul notificat poate să facă vizite inopinate producătorului. în timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări pentru a verifica dacă sistemul calității funcționează corect. Organismul notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei și, în cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări. 5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziția autorităților naționale, timp de cel puțin 10 ani de la ultima dată de fabricație a articolului, următoarele: a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b); b) documentele referitoare la modificările prevăzute la pct. 3.4 paragraful al doilea; c) deciziile și rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea și la pct. 4.3 și 4.4. 6. Fiecare organism notificat trebuie să furnizeze celorlalte organisme notificate informațiile pertinente referitoare la aprobările sistemului calității emise sau retrase. 4. modulul E: Asigurarea calității produsului 1. Acest modul descrie procedura prin care un producător care îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2 garantează și declară că articolele pirotehnice sunt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol și să redacteze o declarație de conformitate scrisă. Marcajul CE trebuie să fie însoțit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevăzută la pct. 4. 2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al calității aprobat pentru inspecția și încercarea articolului pirotehnic finit, potrivit prevederilor pct.’ 3. El trebuie supus supravegherii prevăzute la pct. 4. 3. Sistemul de calitate 3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului calității în legătură cu articolele sale pirotehnice. Cererea trebuie să cuprindă următoarele: a) toate informațiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauză; b) documentația sistemului calității; c) documentația tehnică referitoare la tipul aprobat și o copie a certificatului de examinare CE de tip. 3.2. în cadrul sistemului calității, fiecare articol pirotehnic trebuie să fie examinat și trebuie să fie supus la încercări adecvate specificate în standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, sau la încercări echivalente efectuate pentru verificarea conformității articolului cu cerințele aplicabile din prezenta hotărâre. Toate elementele, cerințele și dispozițiile adoptate de producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic și ordonat în documente sub formă de politici, proceduri și instrucțiuni scrise. Documentația sistemului calității trebuie sa permită o interpretare consecventă a programelor, planurilor, manualelor și înregistrărilor calității. Documentația trebuie să cuprindă, în special, o descriere adecvată pentru: a) obiectivele calității și structura organizațională, precum și responsabilitățile și competențele conducerii referitoare la calitatea produselor; b) examinările și încercările care vor fi efectuate după fabricație; c) mijloacele de supraveghere privind funcționarea eficace a sistemului calității; d) înregistrările calității, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și’rapoarte privind calificarea personalului implicat. 3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul calității pentru a determina dacă acesta satisface cerințele prevăzute la pct. 3.2. Acesta trebuie să presupună că sistemele calității care pun în aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu aceste cerințe. Echipa de audit trebuie să conțină cel puțin un membru cu experiență în domeniul evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie să includă o vizită de inspecție în spațiile producătorului. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conțină concluziile examinării. 3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să îndeplinească obligațiile ce decurg din sistemul calității, așa cum a fost aprobat, și să îl mențină astfel încât acesta să rămână adecvat și eficace. Producătorul trebuie să informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calității în legătură cu orice intenție de modificare a sistemului calității. Organismul notificat trebuie să evalueze modificările propuse și să decidă dacă sistemul calității modificat continuă să îndeplinească cerințele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă evaluare. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării. 4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat 4.1. Supravegherea are scopul de a asigura că producătorul îndeplinește integral obligațiile care decurg din sistemul calității aprobat. 4.2. Producătorul trebuie să permită accesul organismului notificat, în scopul inspecției, în spațiile de fabricație, de inspecție, de încercare și depozitare și să îi furnizeze toate informațiile necesare și, îh special: a) documentația sistemului calității; b) documentația tehnică; c) înregistrările calității, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și rapoarte privind calificarea personalului implicat. 4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic audituri pentru a se asigura că producătorul menține și aplică sistemul calității și să furnizeze producătorului un raport de audit. 4.4. în plusj organismul notificat poate să facă vizite inopinate producătorului. în timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări pentru a verifica dacă sistemul calității funcționează corect. Organismul notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei și, în cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări. 5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziția autorităților naționale timp de cel puțin 10 ani de la ultima dată de fabricație a articolului următoarele: a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b); b) documentele referitoare la modificările prevăzute la pct. 3.4 paragraful al doilea; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 448/1 .VII.2010 15 c) deciziile și rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea și la pct. 4.3 și 4.4. 6. Fiecare organism notificat trebuie să comunice celorlalte organisme notificate informațiile pertinente referitoare la aprobările sistemului calității emise sau retrase. 5. modulul G: Verificarea unității de produs 1. Acest modul prezintă procedura prin care producătorul garantează și declară că articolul pirotehnic care a obținut certificatul prevăzut la pct. 2 este conform cu cerințele aplicabile din prezenta hotărâre. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe articol și să redacteze o declarație de conformitate. 2. Organismul notificat trebuie să examineze articolul pirotehnic și să efectueze încercările adecvate specificate în standardul sau standardele armonizate aplicabile, prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, sau încercări echivalente, pentru a verifica conformitatea articolului cu cerințele aplicabile din prezenta hotărâre. Organismul notificat trebuie să aplice sau să dispună aplicarea numărului său de identificare pe articolul pirotehnic aprobat și întocmește un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate. 3. Documentația tehnică are ca scop să permită evaluarea conformității cu cerințele prezentei hotărâri, precum și să permită înțelegerea proiectării, a fabricării și a modului de funcționare a articolului pirotehnic. Atunci când este necesar pentru evaluare, documentația trebuie să cuprindă: a) o descriere generală a tipului; b) conceptul de proiectare și desene de execuție și scheme ale componentelor, subansamblurilor și circuitelor; c) descrieri și explicații necesare pentru înțelegerea conceptului de proiectare și desenelor de execuție, a schemelor componentelor, subansamblurilor și circuitelor, precum și a modului de funcționare a articolului pirotehnic; d) o listă a standardelor armonizate, prevăzute la art. 20—23 din hotărâre, aplicate integral sau parțial, precum și o descriere a soluțiilor adoptate pentru îndeplinirea cerințelor’esențiale de securitate ale prezentei hotărâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate prevăzute la art. 20—23 din hotărâre; e) rezultatele calculelor de proiectare făcute și ale examinărilor efectuate; f) rapoarte de încercări. 6 modulul H: Asigurarea totală a calității produsului 1. Acest modul prezintă procedura prin care producătorul care îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2 garantează și declară că articolele în cauză îndeplinesc cerințele prezentei hotărâri. Producătorul sau importatorul acestuia trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol și să redacteze o declarație de conformitate scrisă. Marcajul CE trebuie să fie însoțit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevăzută la pct. 4. 2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al calității aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspecția și încercarea produsului finit, potrivit prevederilor pct. 3, și trebuie supus supravegherii prevăzute la pct. 4. 3. Sistemul de calitate 3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism notificat o cerere de evaluare a sistemului său de calitate. Cererea trebuie să cuprindă: a) toate informațiile pertinente pentru categoria de articole pirotehnice în cauză; b) documentația referitoare la sistemul calității. 3.2. Sistemul calității trebuie să garanteze conformitatea articolului cu cerințele prezentei hotărâri. Toate elementele, cerințele și dispozițiile adoptate de producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic și ordonat în documente sub formă de politici, proceduri și instrucțiuni scrise. Documentația sistemului calității trebuie sa permită o interpretare consecventă a programelor, planurilor, manualelor și înregistrărilor calității. Documentația trebuie să cuprindă, în special, o descriere adecvată pentru: a) obiectivele calității și structura organizațională, precum și responsabilitățile și competențele conducerii referitoare la proiectarea și calitatea produselor; b) specificațiile tehnice de construcție, inclusiv standardele aplicate și, dacă standardele menționate la art. 20—23 din hotărâre nu au fost aplicate integral, mijloacele pentru garantarea îndeplinirii cerințelor esențiale aplicabile din prezenta hotărâre; c) tehnicile de control și evaluare a rezultatelor dezvoltării proiectului, a proceselor și a acțiunilor sistematice care vor fi utilizate pentru a dezvolta produse aparținând categoriei de produse în cauză; d) procedeele de fabricație, tehnicile de control al calității și de asigurare a calității și a proceselor, precum și acțiunile sistematice care vor fi aplicate; e) examinările și încercările care vor fi efectuate înaintea, în timpul și după fabricație, precum și frecvența cu care vor fi efectuate; f) înregistrările calității, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și rapoarte privind calificarea personalului implicat; g) mijloacele de supraveghere care permit atingerea obiectivelor cerute pentru proiect și calitatea produsului, precum și funcționarea eficace a sistemului calității. 3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul calității pentru a stabili dacă acesta îndeplinește cerințele prevăzute la pct. 3.2. Acesta trebuie să presupună că sistemele calității care pun în aplicare standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu acestea. Echipa de audit trebuie să conțină cel puțin un membru cu experiență în domeniul evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie să includă o vizită de inspecție în spațiile producătorului. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării. 3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să îndeplinească obligațiile ce decurg din sistemul calității aprobat și să îl mențină astfel încât acesta să rămână adecvat și eficace. Producătorul trebuie să informeze permanent organismul notificat care a aprobat sistemul calității în legătură cu orice intenție de modificare a sistemului calității. Organismul notificat trebuie să evalueze modificările propuse și să decidă dacă sistemul calității modificat continuă să îndeplinească cerințele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă evaluare. O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării. 4. Supravegherea CE sub responsabilitatea organismului notificat 4.1. Supravegherea CE are scopul de a asigura că producătorul îndeplinește integral obligațiile care decurg din sistemul calității aprobat. 4.2. Producătorul trebuie să permită accesul organismului notificat, în scopul inspectării, în spațiile de fabricație, de inspecție, de încercare și depozitare, furnizând acestuia toate informațiile necesare și, în special: a) documentația sistemului calității; b) înregistrările calității prevăzute în partea sistemului calității destinată proiectării, cum ar fi rezultate ale analizelor, calculelor și încercărilor; c) înregistrările calității prevăzute în partea sistemului calității destinată fabricației, cum ar fi rapoarte de inspecție și date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare și rapoarte privind calificarea personalului implicat. 4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic audituri pentru a se asigura că producătorul menține și aplică sistemul calității și să furnizeze producătorului un raport de audit. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 448/1 .VII.2010 4.4. în plus, organismul notificat poate să facă vizite inopinate producătorului. în timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări pentru a verifica dacă sistemul calității funcționează corect. Organismul notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei și, în cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări. 5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziția autorităților naționale timp de cel puțin 10 ani de la ultima dată de fabricație a articolului următoarele: a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b); b) documentele referitoare la modificările prevăzute la pct. 3.4 paragraful al doilea; c) deciziile și rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea și la pct. 4.3 și 4.4. 6. Fiecare organism notificat trebuie să comunice celorlalte organisme notificate informațiile pertinente referitoare la aprobările sistemului calității emise sau retrase. ANEXA Nr. 3 CRITERII MINIME care trebuie luate în considerare pentru notificarea organismelor responsabile de evaluarea conformității 1. Organismul, directorul acestuia și personalul responsabil cu efectuarea încercărilor de verificare nu trebuie să fie proiectantul, producătorul, furnizorul, instalatorul sau importatorul articolelor pirotehnice pe care le examinează și nici reprezentantul autorizat al vreuneia din aceste părți. Ei nu trebuie să fie implicați, fie direct, fie ca reprezentant autorizat, în proiectarea, construcția, comercializarea, întreținerea sau importul unor astfel de articole. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informații tehnice între producător și organism. 2. Organismul și personalul său trebuie să efectueze încercările de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională și competență tehnică și trebuie să fie liberi de orice presiuni și stimulente, în special de ordin financiar, care le-ar putea influența deciziile sau rezultatele examinărilor pe care le efectuează, în special cele din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificărilor. 3. Organismul trebuie să dispună de personalul și mijloacele necesare care să îi permită să își îndeplinească în mod corespunzător sarcinile administrative și tehnice legate de verificare; de asemenea, organismul trebuie să aibă acces la echipamentele necesare pentru verificări speciale. 4. Personalul responsabil cu examinările trebuie să aibă: a) o pregătire tehnică și profesională solidă; b) cunoștințe satisfăcătoare ale cerințelor pentru încercările pe care le efectuează și o experiență adecvată în efectuarea unor astfel de încercări; c) capacitatea de a întocmi certificatele, înregistrările și rapoartele cerute pentru demonstrarea efectuării încercărilor. 5. Imparțialitatea personalului care efectuează examinările trebuie să fie garantată. Remunerația acestuia nu trebuie să depindă de numărul încercărilor efectuate sau de rezultatele acestora. 6. Organismul trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă, valabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene. 7. Personalul organismului trebuie să respecte secretul profesional cu privire la toate informațiile obținute în timpul îndeplinirii sarcinilor sale, mai puțin față de autoritățile administrative competente din statul în care își desfășoară activitățile, în baza prezentei hotărâri sau a Directivei 2007/23/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe piață a articolelor pirotehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 154 din 14 iunie 2007. ANEXA Nr. 4 MARCAJUL DE CONFORMITATE CE Marcajul de conformitate CE constă în inițialele „CE”, având următoarea formă: în caz de reducere sau de mărire a marcajului, trebuie să fie respectate proporțiile din reprezentarea grafică gradată de mai sus. Cristina-Gabriela F. Popescu Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 444348 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448/1 .VII.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495