MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 436 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Marțh ²⁹ ⁱuⁿⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 56. — Ordonanță de urgență pentru aprobarea unor măsuri privind rambursarea datoriei publice guvernamentale ...................................... 2 57. — Ordonanță de urgență pentru completarea unor acte normative din domeniul finanțelor publice........ 3 593. — Hotărâre pentru aprobarea Memorandumului de înțelegere dintre Ministerul Mediului și Pădurilor al României și Ministerul Mediului al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 27 aprilie 2010 .................... 4 Memorandum de înțelegere între Ministerul Mediului și Pădurilor al României și Ministerul Mediului âl Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul protecției mediului...................................... 4-5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 18. — Ordin al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei privind prelungirea duratei de valabilitate a Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei hr. 76/2009 privind stabilirea tarifelor reglementate Nr. Pagina pentru prestarea serviciului de transport al gazelor naturale realizat de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ — S.A. Mediaș................ 6 M.69. — Ordin al ministrului apărării naționale privind desfășurarea unor activități în memoria personalului militar căzut la datorie în misiuni în străinătate, în teatrele de operații, în acțiuni de luptă sau în atentate teroriste......................................................... 6 118/1.709. —Ordin al ministrului administrației și internelor și al ministrului dezvoltării regionale și turismului pentru aprobarea Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement.............................. 7-14 1.8 89. — Ordin al ministrului finanțelor publice pentru modificarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată și de eliberare a garanției pentru importurile de bunuri, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 500/2007 .......................................... 15 Rectificări 15-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 9 9 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ pentru aprobarea unor măsuri privind rambursarea datoriei publice guvernamentale Având în vedere: — contextul economic actual și necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare; — necesitatea efectuării plății în valută, la scadență, a ratelor de capital aferente împrumuturilor contractate pentru finanțarea deficitului bugetului de stat și refinanțarea datoriei publice guvernamentale, pentru reducerea cheltuielilor bugetare reprezentând diferențele nefavorabile de curs valutar, care, în prezent, se asigură de la bugetul de stat; — necesitatea îmbunătățirii cadrului legal privind rambursarea, la scadență, a ratelor de capital în valută, aferente datoriei publice guvernamentale, pentru împrumuturile active, din valuta disponibilă în conturile Ministerului Finanțelor Publice deschise la Banca Națională a României; — faptul că, la momentul actual, legislația privind datoria publică prevede ca rambursarea ratelor de capital aferente împrumuturilor în valută, contractate pentru finanțarea deficitului bugetului de stat și refinanțarea datoriei publice guvernamentale, să se facă numai în echivalent lei al valutei la curs istoric, iar diferențele nefavorabile de curs valutar să se asigure de la bugetul de stat, luând în considerare faptul că toate aceste elemente constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată și a cărei adoptare duce la diminuarea cheltuielilor bugetului de stat, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Articol unic. — (1) Pentru împrumuturile active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, rambursarea datoriei publice guvernamentale se efectuează din sursele prevăzute la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 14 din aceasta. (2) Prin derogare de la prevederile art. 15 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, dispozițiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și pentru rambursarea datoriei publice guvernamentale aferente împrumuturilor active la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare. (3) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă: a) art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 12/2001 pentru aprobarea unor reglementări privind datoria publică externă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 13 august 2001, aprobată prin Legea nr. 70/2002, cu modificările ulterioare; b) prevederile privind sursele de rambursare din actele normative de ratificare/aprobare a împrumuturilor prevăzute la alin. (1) și (2), fără a contraveni acordurilor de împrumut încheiate cu finanțatorii; c) orice alte dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 23 iunie 2010. Nr. 56. 3 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ pentru completarea unor acte normative din domeniul finanțelor publice Având în vedere: — implementarea măsurilor anticriză inițiate de Guvernul României pentru accelerarea gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile postaderare destinate României și utilizarea eficientă a acestora; — necesitatea adoptării unor măsuri de sprijin pentru beneficiarii publici în implementarea contractelor aferente proiectelor finanțate din aceste fonduri; — scăderea capacității contractorilor de a susține din surse proprii și/sau atrase (credite) derularea optimă a lucrărilor și serviciilor, în contextul actualei crize economico-financiare; — evitarea blocajului implementării unor proiecte majore de infrastructură, întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public și constituie situații urgente și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează: — La articolul 52, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alineatele (9) și (10), cu următorul cuprins: „(9) Prin excepție de la prevederile alin. (8): a) partea aferentă cheltuielilor eligibile din sumele reprezentând plăți în avans pentru implementarea programelor, proiectelor și acțiunilor finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, altele decât cele prevăzute la lit. b), poate fi justificată prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală conform contractelor încheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din memorandumuri/acorduri/contracte/ decizii/ordine de finanțare; b) sumele reprezentând plăți în avans pentru implementarea proiectelor și acțiunilor finanțate în cadrul Programului operațional sectorial Transport și a unor proiecte și acțiuni finanțate în cadrul Programului operațional sectorial Mediu pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală conform contractelor încheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din contracte/decizii/ordine de finanțare și, după caz, memorandumuri/acorduri de împrumut; c) proiectele și acțiunile finanțate în cadrul Programului operațional sectorial Mediu pentru care se aplică prevederile lit. b), precum și condițiile de aplicare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. (10) în cazurile prevăzute la alin. (9), sumele reprezentând plăți în avans și nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală, în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către instituțiile publice care au acordat avansurile și se vor restitui bugetului din care au fost avansate, cu perceperea majorărilor de întârziere existente pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada cuprinsă între data acordării avansului și data recuperării sumelor restante.” Art. II. — Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează: — La articolul 54, după alineatul (9) se introduc două noi alineate, alineatele (9¹) și (9²), cu următorul cuprins: „(9¹) Prin excepție de la prevederile alin. (9): a) partea aferentă cheltuielilor eligibile din sumele reprezentând plăți în avans pentru implementarea programelor, proiectelor și acțiunilor finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, altele decât cele aferente Programului operațional sectorial Transport și cele prevăzute la lit. b), poate fi justificată prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală conform contractelor încheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din memorandumuri/acorduri/contracte/ decizii/ordine de finanțare; b) sumele reprezentând plăți în avans pentru implementarea unor proiecte și acțiuni finanțate în cadrul Programului operațional sectorial Mediu pot fi justificate prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală conform contractelor încheiate, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din contracte/decizii/ordine de finanțare și, după caz, memorandumuri/acorduri de împrumut. Proiectele și acțiunile, precum și condițiile pentru aplicarea acestor prevederi se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. (9 ²) în cazurile prevăzute la alin. (9¹), sumele reprezentând plăți în avans și nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit pentru plata finală, în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către instituțiile publice care au acordat avansurile și se vor restitui bugetului din care au fost avansate, cu perceperea majorărilor de întârziere existente pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada cuprinsă între data acordării avansului și data recuperării sumelor restante.” Art. III. — Prevederile art. I și II se vor aplica și contractelor aflate în derulare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 23 iunie 2010. Nr. 57. ’ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VL2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru aprobarea Memorandumului de înțelegere dintre Ministerul Mediului si Pădurilor al României și Ministerul Mediului al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 27 aprilie 2010 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Se aprobă Memorandumul de înțelegere dintre Ministerul Mediului și Pădurilor al României și Ministerul Mediului al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 27 aprilie 2010. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul mediului și pădurilor, Lăszlo Borbely Ministrul afacerilor externe, Teodor Baconschi București, 23 iunie 2010. Nr. 593.’ MEMORANDUM de înțelegere între Ministerul Mediului și Pădurilor al României și Ministerul Mediului al Republicii Moldova privind colaborarea în domeniul protecției mediului Ministerul Mediului și Pădurilor al României și Ministerul Mediului al Republicii Moldova, denumite în continuare părți, luând în considerare necesitatea și importanța protecției mediului pentru beneficiul generațiilor prezente și viitoare în conformitate cu principiile statuate ale dezvoltării durabile, recunoscând că soluționarea problemelor de mediu necesită o strânsă cooperare între autoritățile existente la nivel național, regional și global, considerând că dezvoltarea și susținerea juridică, instituțională și de cooperare tehnică în ceea ce privește protecția mediului vor consolida relațiile dintre cele două părți, dorind să întărească cooperarea în cadrul convențiilor internaționale relevante la care părțile sau statele lor sunt părți și în conformitate cu rezultatele Summitului Mondial pentru Dezvoltare Durabilă (Johannesburg, 2002), au convenit după cum urmează: ARTICOLUL 1 Pentru a reduce poluarea mediului și pentru a acționa în vederea asigurării dezvoltării durabile și a managementului resurselor naturale, pe baza egalității, reciprocității și beneficiului reciproc, părțile vor dezvolta și vor promova cooperarea bilaterală în domeniul protecției mediului, utilizării durabile a resurselor naturale, inclusiv prin transfer de know-how și tehnologie. ARTICOLUL 2 1. Părțile vor colabora în următoarele domenii: a) elaborarea și implementarea legislației și politicilor de mediu, inclusiv implementarea convențiilor internaționale și regionale în domeniul protecției mediului; b) evaluarea impactului asupra mediului; c) dezvoltare durabilă; d) protecția și conservarea diversității biologice, reglementarea activităților cu organismele modificate genetic și managementul ariilor naturale protejate; e) managementul deșeurilor și substanțelor periculoase, inclusiv transportul peste frontieră al deșeurilor; f) elaborarea de politici și măsuri privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și identificarea măsurilor de adaptare la efectele schimbărilor climatice; g) controlul integrat al poluării industriale; h) dezvoltarea sistemului de monitorizare integrat al componentelor de mediu în context transfrontieră, inclusiv în domeniul poluării accidentale cu efecte transfrontiere și schimb de date în ceea ce privește calitatea factorilor de mediu; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 5 i) schimb de informații în domeniul protecției mediului și utilizării raționale a resurselor naturale, inclusiv informarea reciprocă și operativă despre situațiile accidentale care creează pericolul unei poluări cu efecte transfrontiere și acordarea de ajutor reciproc pentru înlăturarea urmărilor acestor situații; j) promovarea tehnologiilor prietenoase mediului; k) protecția atmosferei inclusiv și calitatea aerului; I) combaterea deșertificării și degradării solurilor, utilizarea rațională a resurselor funciare; m) organizarea și efectuarea supravegherii și controlului de stat în domeniul protecției mediului și utilizarea rațională a resurselor naturale; n) gestionarea și reglementarea juridică în domeniul protecției mediului și utilizării raționale a resurselor naturale; o) aspecte metodologice în soluționarea problemelor mediului și utilizării raționale a resurselor naturale; p) protecția solului și subsolului; q) logistica necesară realizării evaluării și gestionării zgomotului ambiant în aglomerările cu peste 100.000 de locuitori. 2. Domeniile de colaborare menționate la alin. 1 al prezentului articol pot fi completate și/sau modificate pe baza consimțământului părților. ARTICOLUL 3 Părțile vor coopera prin următoarele forme: a) activități ce vizează promovarea dezvoltării durabile; b) organizarea de vizite de studiu, seminare, simpozioane, expoziții; c) cursuri și schimb de specialiști; d) schimb de informații, acte legislative, instrucțiuni, metodologii, precum și de date științifice și tehnice; e) cercetări tehnico-științifice comune; f) constituirea de echipe de specialiști în vederea accesării surselor de finanțare necesare implementării proiectelor comune; g) elaborarea de studii și realizarea de cercetări în domeniul protecției mediului; h) implementarea de proiecte și programe internaționale de mediu cu caracter regional; i) creșterea conștientizării publice în domeniul protecției mediului; j) orice alte forme de cooperare considerate necesare de către părți. ARTICOLUL 4 Părțile, acționând în limitele competențelor lor și în conformitate cu legislațiile lor naționale relevante, vor oferi sprijin în stabilirea relațiilor directe între alți factori interesați din statele lor, precum și în inițierea de programe și/sau proiecte comune în domeniul protecției mediului. ARTICOLUL 5 1. Pentru asigurarea unei colaborări eficiente în cadrul prezentului memorandum de înțelegere, părțile vor înființa o comisie mixtă, care să aibă următoarele atribuții: a) elaborarea unui program de lucru care să detalieze acțiunile de colaborare în cadrul memorandumului de înțelegere; b) evaluarea stadiului cooperării și monitorizarea aplicării programului de lucru. 2. Comisia mixtă se va reuni anual, alternativ, în România și în Republica Moldova. 3. în cadrul lucrărilor Comisiei mixte hotărârile se adoptă prin acordul părților și sunt menționate în procesele-verbale/ protocoalele care se vor încheia cu această ocazie. 4. Părțile își vor notifica reciproc, în 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului memorandum de înțelegere, numele coordonatorilor și reprezentanților în Comisia mixtă. 5. în funcție de subiectele abordate în cadrul programului de lucru, fiecare parte poate să invite persoane terțe. Cealaltă parte va fi notificată în scris asupra acestei invitații cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de desfășurarea reuniunii. 6. Pentru soluționarea unor probleme concrete, în cadrul Comisiei mixte se pot forma, prin acordul părților, grupuri de lucru ale experților. ARTICOLUL 6 Cheltuielile prilejuite de întâlnirile convenite în cadrul prezentului memorandum de înțelegere (transport, cazare, diurnă) vor fi suportate de partea trimițătoare, dacă nu a fost stabilit altfel, prin acordul părților. ARTICOLUL? Prezentul memorandum de înțelegere nu va fi interpretat astfel încât să prejudicieze drepturile și obligațiile părților care rezultă din alte acorduri în vigoare, încheiate de fiecare dintre părți sau de către statele de care aparțin, în conformitate cu dreptul internațional. ARTICOLUL 8 Orice divergență care poate apărea din interpretarea sau implementarea prezentului memorandum de înțelegere va fi soluționată prin consultări între părți. ARTICOLUL 9 1. Prezentul memorandum de înțelegere va intra în vigoare în ziua următoare datei primirii ultimei notificări scrise, prin care părțile se informează reciproc cu privire la îndeplinirea procedurilor legale interne prevăzute pentru intrarea în vigoare a acestuia. 2. Prezentul memorandum de înțelegere se încheie pe o perioadă de 5 ani, după care valabilitatea sa va fi extinsă în mod automat pe noi perioade de câte 5 ani, cu excepția cazului în care oricare dintre părți își notifică, în scris, intenția privind încetarea valabilității memorandumului de înțelegere, cu 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate a acestuia. 3. Prezentul memorandum de înțelegere poate fi completat sau modificat prin acordul părților. Aceste modificări vor intra în vigoare în conformitate cu procedura stabilită în primul paragraf al acestui articol. 4. Dacă nu se va specifica altfel de către părți, încetarea valabilității prezentului memorandum de înțelegere nu va avea efecte asupra proiectelor și programelor de cooperare inițiate sau aflate în curs de derulare înainte de încetarea acestuia. Semnat la București la data de 27 aprilie 2010, în două exemplare originale. Pentru Ministerul Mediului și Pădurilor al României, Lăszlo Borbely Pentru Ministerul Mediului al Republicii Moldova, Gheorghe Salaru 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI ORDIN privind prelungirea duratei de valabilitate a Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 76/2009 privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciului de transport al gazelor naturale realizat de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ — S.A. Mediaș Având în vedere prevederile art. 155 alin. (3) din Criteriile și metodele pentru aprobarea prețurilor și stabilirea tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, aprobate prin Decizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.078/2003, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.428/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, cu completările ulterioare, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Art. 1. — (1) Se prelungește durata de valabilitate a Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 76/2009 privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciului de transport al gazelor naturale realizat de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ — S.A. Mediaș, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 31 august 2009. (2 ) Ordinul prevăzut la alin. (1) rămâne nemodificat începând cu data de 1 iulie 2010 — până la stabilirea noului venit reglementat. Art. 2. — Societatea Națională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ — S.A. Mediaș va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea acestora. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 1 iulie 2010. Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, Petru Lificiu București, 24 iunie 2010. Nr. 18. ’ MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE ORDIN privind desfășurarea unor activități în memoria personalului militar căzut la datorie în misiuni în străinătate, în teatrele de operații, în acțiuni de luptă sau în atentate teroriste în semn de adâncă recunoștință, prețuire și deplin respect, datorate de întregul personal al Ministerului Apărării Naționale eroilor Armatei României, care și-au sacrificat viața onorându-și jurământul față de patrie prin jertfa supremă săvârșită sub drapelul național, pentru excepționalul exemplu de profesionalism cu care au slujit țara ca militari, dedicându-se cu toată ființa unei cariere, unui destin și unui drum pe care se avântă doar cei care își iubesc cu adevărat patria, precum și pentru credința, devotamentul și curajul cu care au luptat până la capăt pentru îndeplinirea angajamentelor internaționale asumate de România ca aliat de nădejde al comunității euroatlantice, în aplicarea dispozițiilor art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.802/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și desfășurarea ceremonialurilor funerare pentru personalul aflat în misiune în străinătate, decedat în teatrele de operații, în acțiuni de luptă sau în atentate teroriste, în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, cu modificările ulterioare, ministrul apărării naționale emite prezentul ordin. Art. 1. — în ziua repatrierii personalului militar căzut la datorie în misiuni în străinătate, în teatrele de operații, în acțiuni de luptă sau în atentate teroriste, la ora 8,00, în toate unitățile militare din țară și din teatrele de operații se organizează o ceremonie în cadrul căreia se va da citire ordinului ministrului apărării naționale privind înaintarea în grad post-mortem a personalului decedat și se păstrează un moment de reculegere în memoria acestuia. Art. 2. —în ziua repatrierii personalului prevăzut la art. 1 în toate capelele de unitate și în bisericile militare sau de garnizoană se desfășoară slujbe de pomenire a eroilor căzuți la datorie în teatrele de operații, în acțiuni de luptă sau în atentate teroriste. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul apărării naționale, Gabriel Oprea București, 24 iunie 2010. Nr. M.69. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 436/29.VI.2010 7 MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR Nr. 118 din 20 mai 2010 MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE Șl TURISMULUI Nr. 1.709 din 10 iunie 2010 ORDIN pentru aprobarea Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările ulterioare, și ale art. 11 lit. c) din Regulamentul de organizare și funcționare al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificările ulterioare, precum și potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea și realizarea schimbului de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, precum și al regulilor referitoare la serviciile societății informaționale între România și statele membre ale Uniunii Europene, precum și Comisia Europeană, cu modificările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 13 alin (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, cu modificările ulterioare, ministrul administrației și internelor și ministrul dezvoltării regionale și turismului emit următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Dispozițiile generale de apărare împotriva incendiilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. ★ Prezentul ordin a fost adoptat conform procedurii de notificare prevăzute de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga proceduri pentru furnizarea de informații în domeniul standardelor și reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 204 din 21 iulie 1998, astfel cum a fost modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 217 din 5 august 1998, și litera F din anexa la Directiva 2006/96/CE a Consiliului din 20 noiembrie 2006 de adoptare a anumitor directive în domeniul liberei circulații a mărfurilor, având în vedere aderarea Bulgariei și României, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 363 din 20 decembrie 2006. Ministrul dezvoltării regionale și turismului, Elena Gabriela Udrea ANEXA DISPOZIȚII GENERALE privind apărarea împotriva incendiilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement CAPITOLUL I Scop și domeniu de aplicare Art. 1. — Scopul prezentelor Dispoziții generale privind apărarea împotriva incendiilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement, denumite în continuare dispoziții generale, este de prevenire și reducere a riscurilor de producere a incendiilor, de asigurare a condițiilor pentru limitarea propagării și dezvoltării acestora prin măsuri tehnice și organizatorice pentru protecția utilizatorilor, forțelor care acționează la intervenție, bunurilor și mediului împotriva efectelor incendiilor. Art. 2. — (1) Structurile de primire turistice, definite conform art. 2 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările ulterioare, ce fac obiectul prezentelor dispoziții generale, includ: a) structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare: hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, hosteluri, vile, cabane, bungalouri, sate de vacanță, campinguri, camere de închiriat în locuințe familiale, pensiuni turistice și agroturistice și alte unități cu funcțiuni de cazare turistică; b) structuri de primire turistice cu funcțiuni de alimentație publică: unități de alimentație din incinta structurilor de primire cu funcțiuni de cazare, unități de alimentație publică situate în stațiuni turistice, precum și cele administrate de societăți 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 436/29.VI.2010 comerciale de turism, restaurante, baruri, cantine, unități de fast- food, cofetării, patiserii și care sunt atestate conform legii; c) structuri de primire turistice cu funcțiuni de agrement: cluburi, cazinouri, discoteci, săli polivalente, instalații și dotări specifice agrementului turistic; d) structuri de primire turistice cu funcțiuni de tratament balnear: unități de prestări de servicii pentru tratament balnear, componente integrate sau arondate complexurilor de turism balnear. (2) Nu fac obiectul prezentelor dispoziții generale aspectele specifice referitoare la structurile de primire turistice cu funcțiuni de transport. Art. 3. — (1) Prezentele dispoziții generale se aplică și unităților de alimentație publică, unităților de agrement și altele asemenea, care nu sunt clasificate, potrivit normelor legale în vigoare, ca structuri de primire turistice. (2) Fac obiectul prezentelor dispoziții generale unitățile de fast-food, cofetăriile și patiseriile cu afluență de public, care au minimum 40 de locuri la mese destinate servirii persoanelor. (3) Unităților de fast-food, cofetăriilor și patiseriilor care au mai puțin de 40 de locuri la mese destinate servirii persoanelor, precum și sălilor de jocuri cu o capacitate de cel mult 10 locuri li se aplică prevederile art. 56. Art. 4. — Prezentele dispoziții generale completează cu prevederi specifice Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007, alături de alte reglementări tehnice din domeniul apărării împotriva incendiilor aferente unităților care fac obiectul prezentelor dispoziții generale. Art. 5. — Dispozițiile generale se aplică și sunt obligatorii pe întregul teritoriu al României, indiferent de forma de proprietate și de organizare a structurilor de primire turistice, unităților de alimentație publică și unităților de agrement. CAPITOLUL II Organizarea activității de apărare împotriva incendiilor Art. 6. — (1) Structurile de primire turistice, unitățile de alimentație publică și unitățile de agrement sunt reprezentate de persoana cu atribuții de conducere. (2) Prin persoană cu atribuții de conducere, denumită în continuare conducătorul unității, se înțelege, după caz, proprietarul sau administratorul structurii de primire turistice, unității de alimentație publică și unității de agrement. Art. 7. — Conducătorul unității are următoarele obligații principale din punctul de vedere al apărării împotriva incendiilor: a) obține autorizațiile necesare conform legii; b) asigură încadrarea cu personal cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor; c) asigură condițiile pentru desfășurarea controalelor de apărare împotriva incendiilor organizate de inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București și de către personalul desemnat din cadrul unității proprii; d) ia măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate; e) asigură informarea utilizatorilor privind regulile de apărare împotriva incendiilor; f) asigură echiparea și dotarea cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor prevăzute în documentațiile tehnice și în prezentele dispoziții generale. Art. 8. — (1) Conducătorul unității care desfășoară activități cu personal angajat permanent sau temporar din afara acesteia, în condițiile prevăzute de lege, este obligat să organizeze și să desfășoare instruirea acestuia în domeniul apărării împotriva incendiilor pe baza Dispozițiilor generale privind instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 712/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și a altor reglementări specifice. (2) Personalul este instruit și cu privire la modalitățile practice de asigurare a evacuării/salvării persoanelor vârstnice ori a celor care nu se pot evacua singure și de asigurare a mijloacelor tehnice specifice adecvate, precum cărucioare, tărgi, pături, cârje, cadre de sprijin sau altele similare. (3) Instruirea se efectuează de persoane care îndeplinesc condițiile prevăzute în reglementările în vigoare. (4) Instructajul trebuie să cuprindă cel puțin aspecte privind descrierea obiectivului, exploatarea spațiilor, exploatarea instalațiilor utilitare, exploatarea instalaților de stingere a incendiilor, lucrul cu foc deschis, asigurarea sistemului de alarmare, utilizarea stingătoarelor și a altor mijloace de intervenție. (5) Periodic trebuie să se organizeze exerciții de utilizare a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor, intervalul de timp între două exerciții fiind dat de termenele de desfășurare a instructajului periodic în domeniul situațiilor de urgență. Art. 9. — (1) Personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor din cadrul structurilor de primire turistice, unităților de alimentație publică și unităților de agrement trebuie să facă dovada că deține atestarea necesară obținută în urma absolvirii unor cursuri de formare profesională în domeniul apărării împotriva incendiilor specifice atribuțiilor pe care urmează să le îndeplinească. (2) Pot îndeplini aceste atribuții și persoanele din statele membre ale Uniunii Europene sau din cele membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb (EFTA) — părți ale înțelegerii privind Zona Economică Europeană, care au obținut recunoașterea calificării pentru exercitarea ocupațiilor respective. (3) Personalul prevăzut la alin. (1) și (2) poate fi compus din: a) cadru tehnic cu atribuții în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor; b) personal desemnat din cadrul serviciului privat pentru situații de urgență; c) persoană/persoane care îndeplinește/îndeplinesc prin cumul atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor; d) persoane fizice sau juridice atestate, conform legii, pe bază de contract. Art. 10. — Personalul prevăzut la art. 9 are următoarele obligații principale: a) îndrumă și controlează modul de aplicare a prevederilor legale pentru apărarea împotriva incendiilor în cadrul structurilor de primire turistice, unităților de alimentație publică și unităților de agrement; b) participă la controlul desfășurat pe linia apărării împotriva incendiilor de către inspectorii de prevenire din cadrul inspectoratelor pentru situații de urgență județene/al municipiului București; c) informează conducătorul unității asupra deficiențelor pe linia apărării împotriva incendiilor constatate pe timpul controlului și face propuneri de înlăturare a acestora; d) propune întreruperea activității de lucru cu publicul dacă constată stări de pericol iminent; e) anunță, conform instrucțiunilor specifice, orice eveniment care poate produce o situație de urgență în cadrul structurilor de primire turistice, unităților de alimentație publică și unităților de agrement; f) instruiește, în limita competențelor deținute, personalul de deservire și cel cu responsabilități pe linia apărării împotriva incendiilor; g) participă, conform atribuțiilor stabilite, la evacuarea utilizatorilor în caz de incendiu; h) verifică menținerea mijloacelor de marcare și semnalizare, precum și a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor conform modului de amplasare stabilit. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 9 Art. 11. — în unitățile menționate la art. 2, principalele categorii de utilizatori sunt: a) personalul angajat; b) publicul. Art. 12. — Personalul angajat din cadrul structurilor de primire turistice, unităților de alimentație publică și unităților de agrement are următoarele obligații principale: a) să respecte normele generale de apărare împotriva incendiilor, prevederile prezentelor dispoziții generale și măsurile și regulile specifice stabilite în cadrul unității în care este angajat; b) să respecte instrucțiunile specifice de exploatare a aparatelor/echipamentelor aflate în dotarea unității în care este angajat; c) să informeze publicul asupra măsurilor specifice de apărare împotriva incendiilor; d) să participe, conform atribuțiilor stabilite, la evacuarea personalului în caz de incendiu; e) să anunțe, conform instrucțiunilor specifice, orice eveniment care poate produce o situație de urgență; f) să intervină, conform instrucțiunilor specifice, pentru stingerea oricărui început de incendiu, utilizând mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor, din dotare. Art. 13. — Personalul structurilor de primire turistice precizate la art. 2 alin. (1) lit. a), amplasate izolat, este instruit periodic, aducându-se în atenție, îndeosebi, următoarele interdicții: a) uscarea, pe aparatele de bucătărie sau de încălzire, a hainelor sau a altor materiale textile; b) depozitarea de ambalaje în spațiile destinate publicului; c) fumatul în spații cu risc de incendiu. Art. 14. — Personalul care deservește echipamentele pentru prepararea hranei din cadrul unităților de alimentație publică urmează un instructaj special cu privire la instrucțiunile de exploatare recomandate de producătorul echipamentelor și la regulile specifice de intervenție în caz de incendiu, îndeosebi pentru incendiile de uleiuri și grăsimi. Art. 15. — (1) Conducătorul unității, prin personalul menționat la art. 9, trebuie să verifice că, în cazul unui incendiu, personalul propriu este capabil să utilizeze mijloacele de apărare împotriva incendiilor și să acționeze sistemul de alarmare și alertare. (2) De asemenea, personalul structurilor menționate la art. 2 și art. 3 alin. (1) trebuie să aplice instrucțiunile specifice de evacuare a utilizatorilor. Art. 16. — (1) în situația nedotării cu sisteme de detectare a incendiilor, pe timpul nopții, în structurile de primire turistice menționate la art. 2 alin. (1) lit. a), personalul de serviciu execută verificarea periodică a spațiilor comune pentru observarea în fază incipientă a unui eventual incendiu. (2) Aceste verificări sunt consemnate într-un document specific. CAPITOLUL III Reguli și măsuri de apărare împotriva incendiilor SECȚIUNEA 1 Reguli și măsuri generale de apărare împotriva incendiilor Art. 17. — Conducătorul unității asigură în permanență funcționarea mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor și a instalațiilor de protecție împotriva incendiilor, din dotare, conform reglementărilor tehnice și la parametrii stabiliți în proiecte tehnice. Art. 18. — (1) Reglementarea fumatului se stabilește prin decizie sau alt act de autoritate, de către conducătorul unității, în funcție de riscul de incendiu, echiparea cu sisteme de protecție și alte reglementări în vigoare. (2) Camerele în care este admis fumatul se marchează corespunzător, iar sistemele de ventilare prevăzute în aceste încăperi nu trebuie să asigure ventilația în alte părți ale construcției în care este obligatorie asigurarea unor zone libere de fum. (3) în locurile unde este admis fumatul se asigură un număr suficient de scrumiere, care se colectează și se golesc periodic într-un recipient din materiale cu clasa de reacție la foc minim A2-s1, dO, în care este interzisă colectarea altor materiale combustibile, prevăzut cu capac, amplasat în exterior. (4) Verificarea locurilor și spațiilor unde este admis fumatul se efectuează periodic, pentru a se asigura că țigările sunt stinse, conținutul scrumierelor a fost colectat și evacuat corespunzător și că nu există cazuri de aprindere a unor materiale combustibile. _ Art. 19.—în cazul construcțiilor care fac obiectul prezentelor dispoziții generale se interzice blocarea căilor de acces și intervenție cu diferite materiale, mărfuri, precum și prin parcarea mijloacelor de transport și se asigură curățarea și întreținerea acestora pe timp nefavorabil, pentru a fi practicabile în orice situație. Art. 20. — Nu se admite amplasarea, pe căile de evacuare, a unor obiecte care pot îngreuna evacuarea în caz de incendiu. Art. 21. —în scopul asigurării condițiilor pentru evacuarea persoanelor se iau următoarele măsuri: a) ușile, casele scărilor, ieșirile, precum și traseele către acestea trebuie marcate cu indicatoare de securitate prevăzute în reglementările în vigoare, astfel încât să fie vizibile ziua și noaptea; b) ușile de pe căile de evacuare se prevăd cu deschiderea în sensul deplasării persoanelor spre exterior și se mențin în permanență descuiate; c) ușile pietonale utilizate pentru evacuare, în cazul clădirilor prevăzute cu uși glisante sau rotative, sunt menținute în permanență practicabile; d) pe căile de evacuare se interzice amplasarea oglinzilor sau vitrinelor pentru a nu dezorienta utilizatorii structurii de primire turistice. SECȚIUNEA a 2-a Reguli și măsuri specifice structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare Art. 22. — Este obligatorie menținerea în permanență a practicabilității căilor de evacuare a persoanelor și se interzice blocarea acestora cu diferite materiale, elemente de mobilier, obiecte electrocasnice, aranjamente florale, cărucioare pentru lenjerie, cărucioare pentru curățat, măsuțe mobile pentru room- service, combustibili solizi sau recipiente având combustibili lichizi ori alte mărfuri. Art. 23. — Ușile care nu sunt destinate utilizării de către persoanele cazate și au corespondență cu căile de evacuare trebuie marcate corespunzător și păstrate închise sau prevăzute cu dispozitive de autoînchidere. Art. 24. — Se recomandă ca persoanele cu dizabilități, afecțiuni locomotorii sau altele asemenea, să fie cazate la nivelurile inferioare ale clădirilor, în vederea asigurării evacuării rapide și în securitate a acestora. Art. 25. — (1) La recepție și în fiecare cameră se pun la dispoziția utilizatorilor, inclusiv în limbi de circulație internațională, informații clare, scrise, privind posibilitățile de alarmare, alertare, evacuare în caz de incendiu, precum și modul în care trebuie să se acționeze în astfel de situații. (2) Regulile minime ce se recomandă a fi respectate de utilizatori sunt prezentate în anexa nr. 1. (3) Planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu se întocmesc conform prevederilor art. 29 din normele aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007. Art. 26. — Se interzice folosirea podurilor clădirilor în scopul depozitării materialelor combustibile sau altor întrebuințări, 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 precum spălătorii, ateliere, magazii, afumătorii și altele asemenea. Art. 27. — Se interzice intrarea în poduri și subsoluri cu lumânări, chibrituri aprinse, lămpi și altele asemenea. Art. 28. — Se asigură înlăturarea depunerilor de praf, scame și alte materiale combustibile din canalele de ventilație și puțurile ascensoarelor. Art. 29. — Se interzice utilizarea lichidelor combustibile în scopuri de curățenie. Ărt. 30. — Este obligatorie asigurarea permanentă a funcționării iluminatului de siguranță. Art. 31. — La construcțiile echipate cu ascensoare de pompieri se urmărește permanent funcționarea acestora, inclusiv a sursei de energie de rezervă. Art. 32. — Se interzice utilizarea aparatelor electrocasnice în camerele de cazare, altele decât cele din inventarul propriu; sunt exceptate aparatele de ras și de uscat părul, care pot fi folosite numai în camerele de baie. Art. 33. —în oficii, cafetierele, fiarele de călcat și alte aparate electrice similare se deconectează întotdeauna de la priză după ce au fost utilizate. Art. 34. — Sunt obligatorii verificarea și menținerea în stare de funcționare a sistemelor de protecție împotriva descărcărilor electrice atmosferice. Art. 35. —în cazul structurilor de primire turistice precizate la art. 2 alin. (1) lit. a), amplasate izolat, se are în vedere, suplimentar, respectarea următoarelor reguli: a) se interzic fumatul în dormitoare și utilizarea focului deschis în apropierea structurii turistice; b) focurile de tabără sau pentru prepararea hranei se fac doar pe timp fără vânt, la distanță de siguranță față de construcții și cu asigurarea supravegherii permanente și stingerii acestora cu apă; c) mijloacele de iluminat cu flacără, precum felinare, lumânări, se utilizează în condiții de siguranță, fiind stinse după folosire; d) se interzice funcționarea fără supraveghere a mijloacelor de încălzire locală și a celor de preparat și încălzit hrana; e) se asigură rezervă de apă pentru incendiu și condiții de utilizare eficientă în caz de necesitate; f) se interzice uscarea hainelor sau altor materiale textile pe aparatele de bucătărie sau de încălzire; g) se recomandă ca numărul maxim de persoane cazate să nu depășească numărul de locuri din camerele de cazare; h) se interzice utilizarea aparatelor mobile pentru încălzire sau prepararea hranei alimentate cu combustibil solid, lichid ori gazos în spațiile accesibile publicului și în camerele de cazare; i) personalul structurii de primire turistice urmărește respectarea regulilor și măsurilor de apărare împotriva incendiilor. SECȚIUNEA a 3-a Reguli și măsuri specifice structurilor de primire turistice cu funcțiuni de agrement și unităților de agrement Art. 36. — Numărul maxim admis de persoane în această categorie de unități nu trebuie să depășească valoarea impusă prin proiectul de construcție și prin reglementările tehnice specifice. Art. 37. — Mobilierul, aparatele de jocuri și alte dotări specifice se dispun astfel încât căile de circulație să fie menținute libere în permanență. Art. 38. — (1) Se recomandă ca scheletul meselor și scaunelor din sală, fixe sau mobile, să fie realizat din materiale având clasa de reacție la foc minim B, dO sau d1, potrivit prevederilor Regulamentului privind clasificarea și încadrarea produselor pentru construcții pe baza performanțelor de comportare la foc, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului și al ministrului administrației și internelor nr. 1.822/394/2004, cu modificările și completările ulterioare. (2) Scaunele cu umplutură din materiale cu clasa de reacție la foc F sau clasa d2 sunt acceptate cu condiția ca husa exterioară să fie realizată din materiale cu clasa de reacție la foc minim B, dO sau d1. (3) Toate elementele mobile de decor, plafoanele suspendate, părțile translucide sau transparente care au încorporate instalații de lumini și plasele orizontale suspendate trebuie să fie din materiale având clasa de reacție la foc minim B, dO sau d1. (4) Plantele artificiale se admit din materiale cu clasa de reacție la foc minim B, dO sau d1. Art. 39. — Prinderile sau armăturile de siguranță care susțin elementele de decor suspendate sunt protejate la foc astfel încât să împiedice căderea lor în timpul evacuării publicului. Art. 40. — Montarea de elemente de decor gonflabile este interzisă. Art. 41. — Instalarea de sisteme destinate generării de efecte speciale de lumini, ceață, fum și altele asemenea se face cu asigurarea protecției la foc necesare pe baza instrucțiunilor emise de producător sau de proiectant. Art. 42. — Instalațiile/Echipamentele de producere a efectelor speciale, precum cele luminoase, cu ceață, cu fum și altele asemenea, se prevăd cu un sistem centralizat de scoatere din funcțiune în caz de incendiu. Art. 43. — Se interzice utilizarea lumânărilor sau a focului deschis. Art. 44. — (1) Garderobele pot fi amenajate în sală și dependințele sale, cu excepția căilor de comunicație și a caselor scărilor. (2) Acestea se dispun astfel încât publicul care staționează în vecinătatea lor să nu îngreuneze circulația altor persoane. Art. 45. — (1) Spațiul destinat DJ-ului sau activității de regie cu echipamentele ori instalațiile de muzică nu trebuie să îngreuneze circulația publicului. (2) Acest spațiu se separă față de public fie printr-un perete sau perete-ecran de 2 metri înălțime de la nivelul accesibil publicului, fie printr-o zonă liberă de cel puțin un metru. Art. 46. — (1) Sub pardoseala falsă nu se folosesc prize, doze de derivație și nu se execută îmbinări de cabluri. (2) Atunci când sunt absolut necesare astfel de lucrări, dozele de derivație trebuie să fie de tip etanș, legate la pământ și fixate de pardoseală. (3) în pardoselile înalte tip estradă, în zonele cu aglomerări mari de cabluri și în apropierea echipamentului, se prevăd panouri ușor demontabile, astfel încât spațiul de sub pardoseală să fie ușor accesibil pentru intervenții în caz de incendiu. (4) Panourile menționate la alin. (3) se marchează vizibil și se întrețin corespunzător. Art. 47. — Toate elementele folosite pentru fixarea cablurilor se realizează din materiale având clasa de reacție la foc minim A2-s1, dO. Art. 48. — Echiparea cu instalații de detectare, semnalizare și alarmare la incendiu se stabilește prin proiect, conform reglementării tehnice specifice, și trebuie să fie adaptată condițiilor particulare de exploatare. Art. 49. — (1) Testarea funcționării detectoarelor de incendiu se realizează conform instrucțiunilor producătorului, dar nu la un interval de timp mai mare de o lună. (2) Verificarea funcționării detectoarelor de incendiu se realizează de către persoane fizice și juridice atestate conform legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 436/29.VL2010 11 Art. 50. — La amenajarea saunelor în structuri de primire turistice se au în vedere următoarele: a) separarea față de restul construcției pentru asigurarea limitării propagării unui eventual incendiu cu pereți REI 180 și planșee REI 120; b) utilizarea numai de cabine și instalații utilitare aferente acesteia, certificate sau omologate conform legii; c) asigurarea posibilităților de evacuare a fumului și gazelor din zona amenajării saunei în locuri/zone fără pericol. Art. 51. — Pentru sălile de jocuri electronice, mecanice, internet și altele asemenea cu o capacitate de minimum 10 locuri se impun suplimentar următoarele măsuri: a) sunt interzise introducerea în sălile de jocuri a unui număr mai mare de aparate electrice sau electronice decât cel prevăzut prin proiect și utilizarea acestora cu defecțiuni ori improvizații; b) personalul care supraveghează sala de jocuri trebuie să fie instruit în ceea ce privește alarmarea și evacuarea persoanelor, precum și asigurarea primei intervenții în caz de incendiu; c) în fiecare sală de jocuri trebuie să se afișeze schița de evacuare în locuri vizibile, accesibile și iluminate corespunzător; d) se interzice blocarea căilor de evacuare cu mese, scaune, aparate sau altele asemenea; e) se interzice amplasarea pe căile de evacuare a vitrinelor, oglinzilor sau a altor obiecte similare, care pot împiedica evacuarea personalului și utilizatorilor; f) se asigură dotarea cu minimum două stingătoare care să aibă performanța de stingere cel puțin conformă cu focare 21A și 113B, conform SR EN 3 sau reglementărilor tehnice echivalente, ori cu mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente. Art. 52. — Personalul de deservire trebuie să urmărească evacuarea ritmică a deșeurilor și a ambalajelor din spațiile accesibile publicului. SECȚIUNEA a 4-a Reguli și măsuri specifice structurilor de alimentație publică Art. 53. —în spațiile de tip restaurant, cafenea, braserie sau bar nu se admite accesul unui număr de persoane mai mare decât capacitatea stabilită prin proiect. Art. 54. —Amenajarea sălilor pentru servirea mesei se face cu menținerea spațiilor de siguranță între elementele de mobilier, astfel încât să fie asigurate căile de evacuare, iar pentru ușile amplasate pe căile de evacuare se asigură sensul de deschidere spre exterior, potrivit reglementărilor tehnice specifice, precum și menținerea descuiată a acestora pe întreaga durată cât sunt prezente persoane în sală. Art. 55. — Elementele decorative sau de iluminat cu flacără nu sunt admise decât dacă au elemente de susținere din materiale având clasa de reacție la foc minim A2-s1, dO, și se iau măsuri corespunzătoare de amplasare și protejare, astfel încât să nu intre în contact cu materiale combustibile. Art. 56. — Pentru structurile prevăzute la art. 3 alin. (3) sunt obligatorii următoarele măsuri: a) este interzisă introducerea în sălile de servire a unui număr mai mare de scaune și mese decât cel prevăzut prin proiect; b) în fiecare sală de servire trebuie să se afișeze schița de evacuare în locuri vizibile, accesibile și iluminate corespunzător; c) se interzice blocarea cu mese, scaune, utilaje frigorifice sau altele asemenea a căilor de evacuare; d) personalul trebuie să fie instruit în ceea ce privește alarmarea și evacuarea persoanelor, precum și asigurarea primei intervenții în caz de incendiu; e) în spațiile în care se utilizează mijloace de încălzire, de preparare a produselor sau altele asemenea se afișează instrucțiuni specifice de exploatare a acestora și privind lucrul cu foc deschis; f) se asigură dotarea cu minimum două stingătoare care să aibă performanța de stingere cel puțin conformă cu focare 21A și 113B, conform SR EN 3 sau reglementărilor tehnice echivalente, ori cu mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente. Art. 57. — (1) Prepararea mâncărurilor flambate se face doar la masa la care se servesc. (2) în sălile pentru servirea mesei se interzice reîncărcarea cu combustibil a dispozitivelor sau recipientelor utilizate pentru preparatele flambate. (3) în spațiile unde se face reîncărcarea cu combustibil a dispozitivelor sau recipientelor utilizate pentru preparatele flambate se asigură un stingător cu performanțele de stingere minimum 113B, conform SR EN 3 sau reglementărilor tehnice echivalente, ori mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente. Art. 58. — Decorațiunile se realizează din materiale având clasa de reacție la foc minim B, dO sau d1. Art. 59. — în spațiile de preparare a hranei se asigură realizarea următoarelor măsuri: a) menținerea permanentă a curățeniei și ordinii, de exemplu: curățarea petelor ori a scurgerilor de grăsimi și ulei, amenajarea de cutii pentru cârpele îmbibate cu grăsimi, separat de cele pentru resturi de țigări, păstrarea cârpelor de lucru departe de sursele de aprindere; b) afișarea, la loc vizibil, a instrucțiunilor de apărare împotriva incendiilor specifice dispozitivelor și mașinilor termice de preparare a hranei utilizate, a instrucțiunilor de stingere a incendiilor de ulei sau grăsimi, după caz, a instrucțiunilor de evacuare specifice; c) amenajarea și marcarea locurilor speciale în care se depozitează materiale combustibile provenite din ambalaje, precum: material lemnos, cartoane, hârtii, talaș, paie, polistiren, textile și altele asemenea; d) amenajarea, organizarea și întreținerea în bune condiții a căilor de acces și evacuare și evitarea blocării acestora; e) aparatele electrocasnice de tipul cafetierelor, friteuzelor, cuptoarelor cu microunde și altele similare se utilizează conform instrucțiunilor producătorilor și se deconectează întotdeauna de la priză după ce au fost folosite. Art. 60. — Personalul care desfășoară activități în spațiile de preparare a hranei trebuie instruit, cel puțin lunar, de către personalul precizat la art. 9, privind măsurile de prevenire specifice, intervenția pentru stingerea incendiilor de ulei sau grăsimi și regulile specifice privind evacuarea în caz de incendiu. Art. 61. — în spațiile de preparare a hranei se interzic cu desăvârșire: a) folosirea mijloacelor și dispozitivelor termice de preparare a hranei cu defecțiuni, improvizații ori fără supraveghere și fără respectarea instrucțiunilor specifice de utilizare și de apărare împotriva incendiilor; b) depozitarea buteliilor de gaz petrolier lichefiat — GPL, altele decât cele aflate în uz; c) prelingerea grăsimilor din tăvi, utilizarea vaselor umplute peste limită sau manipularea necorespunzătoare a acestora; d) lăsarea produselor alimentare/culinare, care prezintă pericol de incendiu, precum ulei/grăsime, alcool, în apropierea sau pe sursele de aprindere. Art. 62. — Mașinile de gătit, grătarele pentru fript, aragazele, cuptoarele și celelalte utilaje care degajă temperaturi ridicate se amplasează la o distanță de cel puțin un metru față de elementele combustibile ale construcțiilor sau de materialele combustibile din încăperi. Art. 63. — (1) Sunt obligatorii efectuarea verificării periodice a mijloacelor de preparare și încălzire a hranei și remedierea de 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 îndată a deficiențelor sesizate, în așa fel încât acestea să nu constituie surse de producere a incendiilor. (2) Se interzice verificarea scăpărilor de gaze cu flacără deschisă. (3) Verificarea scăpărilor de gaze se face cu emulsie de apă și săpun sau conform instrucțiunilor producătorului. Art. 64. — (1) Mașinile de gătit și grătarele pentru fript se echipează cu hote și tubulaturi de ventilație prevăzute cu site de protecție sau clapete și, după caz, cu instalații de stingere specifice. (2) Hotele și tubulaturile de ventilație ce deservesc mașinile de gătit, grătarele pentru fript, cuptoarele pentru copt se curăță și se degresează săptămânal și ori de câte ori este nevoie. (3) Se interzice curățarea hotelor prin ardere. Art. 65. —în dreptul fiecărei mașini de gătit cu gaze și gaze lichefiate se afișează instrucțiuni de exploatare a gazelor, iar manipularea robinetelor se face numai cu chei speciale. Art. 66. — (1) Instrucțiunile de exploatare recomandate de producător se afișează în dreptul fiecărui echipament din dotarea încăperii pentru prepararea hranei. (2) în cadrul instrucțiunilor de exploatare se prevăd reguli specifice de intervenție în caz de incendiu. Art. 67. — La terminarea programului de lucru în aceste spații se efectuează următoarele operațiuni obligatorii: a) întreruperea alimentării cu energie a mașinilor, utilajelor, aparatelor, dispozitivelor de preparare a hranei; b) verificarea închiderii tuturor robinetelor de gaz de pe conducte și recipiente; c) evacuarea deșeurilor rezultate în urma desfășurării activității și efectuarea curățeniei la locul de muncă; d) întreruperea iluminatului artificial, încuierea și, după caz, predarea cheilor la locurile stabilite de conducătorul unității. SECȚIUNEA a 5-a Reguli și măsuri specifice pentru depozite și magazii Art. 68. — La exploatarea spațiilor de depozitare și a magaziilor se respectă regulile și măsurile specifice de prevenire a incendiilor, prevăzute în normele aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 163/2007 și în reglementările specifice. Art. 69. — (1) Este interzis fumatul în depozite, oficii, magazii de materiale. (2) Această interdicție trebuie afișată în mod vizibil și lizibil. Art. 70. — (1) Cantitatea de produse și materiale admisă în spațiile de depozitare nu trebuie să depășească valorile prevăzute pentru sarcina termică maximă admisă prin proiect. (2) Amplasarea rafturilor, standurilor, lăzilor frigorifice, mobilierului specific se realizează fără a reduce gabaritele căilor de acces și de evacuare în caz de incendiu. Art. 71. — (1) Depozitarea produselor și materialelor nu trebuie să blocheze sau să îngreuneze accesul la mijloacele de primă intervenție. (2) Se interzice blocarea cu produse și materiale a ușilor de pe traseele de evacuare. Art. 72. — Rafturile pe care se depozitează produsele și materialele se execută, pe cât posibil, din materiale având clasa de reacție la foc minim A2-s1, dO, ignifugate ori protejate prin metode similare, și se asigură împotriva răsturnării sau căderii bunurilor depozitate. Art. 73. — (1) Instalațiile frigorifice se amplasează în încăperi aerisite în care nu este permis accesul cu surse de foc. (2) Exploatarea instalațiilor frigorifice se face numai de personal instruit. Art. 74. — La terminarea lucrului, șeful depozitului sau magaziei ia măsuri pentru deconectarea instalațiilor electrice existente, altele decât cele cu rol de protecție împotriva incendiilor sau funcționare continuă, de la rețeaua de alimentare cu energie electrică. SECȚIUNEA a 6-a Reguli și măsuri specifice activităților de spălătorie-uscătorie și călcătorii Art. 75. — Instalațiile electrice de iluminat și prizele se mențin în gradul de protecție pentru care au fost proiectate. Art. 76. — Utilajele, echipamentele, instalațiile și aparatele folosite pentru spălarea produselor textile murdare se curăță în permanență de eventualele depuneri de fibre, fire, scame sau alte deșeuri pe componentele de mișcare ale acestora; curățarea acestora se face de către personal instruit. Art. 77. — (1) în spațiile în care se exploatează mașinile de spălat se interzice păstrarea unei cantități mai mari de rufe murdare decât cea necesară pentru o șarjă. (2) Se interzice încărcarea mașinilor de spălat cu o cantitate de rufe murdare mai mare decât capacitatea maximă a acestora. (3) Se interzice depozitarea în spălătorie a diferitelor materiale combustibile. (4) în încăperile unde se păstrează atât rufele murdare, cât și cele curate este interzis fumatul. Art. 78. — în spațiile unde se desfășoară operațiuni de călcat manual se respectă următoarele măsuri principale: a) mașinile electrice de călcat se așază pe suporturi din materiale având clasa de reacție la foc minim A2-s1, dO, care să realizeze protecția față de materialele combustibile din vecinătatea acestora; b) se interzice utilizarea mașinilor electrice de călcat care prezintă deteriorări ale cablurilor de alimentare cu energie electrică sau ale ștecărelor; c) se interzice păstrarea în spațiile în care se execută operațiuni de călcat a rufelor în cantități mai mari decât cele supuse strict acestei activități; d) după utilizare sau în momentul în care se lasă nesupravegheate, mașinile electrice de călcat se deconectează de la alimentarea cu energie electrică. Art. 79. — La călcarea obiectelor din materiale textile în a căror compoziție intră fibre sintetice, care nu permit o temperatură ridicată, se utilizează mașini electrice de călcat cu cablurile de alimentare prevăzute cu întreruptoare, spre a se opri curentul electric atunci când se depășește temperatura necesară, sau se utilizează aparate de călcat cu sistem de reglaj pentru diverse tipuri de materiale. Art. 80. — La terminarea programului de lucru în spațiile destinate activităților de spălătorie-uscătorie și în călcătorii se respectă următoarele: a) se deconectează toate aparatele și mașinile electrice, utilizate în activitățile desfășurate în aceste spații, de la alimentarea cu energie electrică; b) evacuarea tuturor deșeurilor și curățarea locului de muncă; c) se întrerupe iluminatul artificial, se încuie încăperile și se predau cheile persoanelor desemnate pentru acest scop de conducătorul unității. CAPITOLUL IV Evacuarea în caz de incendiu SECȚIUNEA 1 Prevederi generale Art. 81. — Alarmarea în caz de incendiu a persoanelor cazate în structurile de primire turistice se realizează cu mijloace adecvate fiecărui obiectiv și dinainte stabilite, astfel încât să nu producă panică în rândul utilizatorilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VI.2010 13 Art. 82. — în situația alarmării în caz de incendiu a utilizatorilor prin mesaj preînregistrat, aceasta se realizează cu precizarea clară a succesiunii în evacuare. Art. 83. — (1) Alarmarea în caz de incendiu în structurile de primire turistice cu funcțiuni de agrement trebuie precedată în mod obligatoriu de oprirea programului desfășurat și punerea în funcțiune a iluminatului normal în spațiile în care programul se desfășoară cu lumină obscură. (2) Aceste activități sunt organizate de persoana responsabilă cu apărarea împotriva incendiilor pe întreaga construcție, respectiv reprezentantul proprietarului/locatarului. Art. 84. — Alertarea serviciilor de intervenție în cazul producerii unui incendiu se realizează printr-o linie telefonică directă sau orice alte mijloace, după caz. Art. 85. — Modalitatea de alertare a serviciilor pentru situații de urgență se afișează în imediata apropiere a oricărui loc prevăzut cu telefon la care prezența personalului este permanentă. SECȚIUNEA a 2-a Planificarea și executarea exercițiilor de evacuare în caz de incendiu Art. 86. — (1) Pentru evacuarea utilizatorilor la structuri de primire turistice, unități de alimentație publică și unități de agrement se planifică și se execută, cel puțin trimestrial, exerciții de evacuare și utilizare a mijloacelor de primă intervenție din dotare. (2) Sinopsisul activităților desfășurate în cazul unui incendiu la structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare se păstrează la recepție și se pune în aplicare de către recepționer. (3) în cazul celorlalte structuri de primire turistice, acest sinopsis se păstrează și se pune în aplicare de către o persoană nominalizată în acest sens de conducătorul unității. Art. 87. — (1) Exercițiile de alarmare/evacuare în caz de incendiu se execută, de regulă, doar cu personalul structurii de primire turistice. (2) în cazurile în care activitatea cu publicul are caracter sezonier, exercițiile se desfășoară înainte de începerea sezonului și cel puțin o dată la 3 luni. (3) La cazarea grupurilor de copii, exercițiile de evacuare se execută obligatoriu la începutul fiecărei perioade de cazare. Art. 88. — Planurile de evacuare trebuie să conțină modalități concrete privind evacuarea persoanelor cu dizabilități, a copiilor și persoanelor în vârstă cazate. Art. 89. — Evidența exercițiilor de evacuare se ține de personalul cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor menționat la art. 9 alin. (3). CAPITOLUL V Echiparea și dotarea specifică cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor Art. 90. — Prima intervenție este asigurată cu stingătoare portative adecvate riscului de incendiu, care se amplasează vizibil, în locuri ușor accesibile, de regulă în apropierea căilor de acces/evacuare. Art. 91. — Echiparea și dotarea construcțiilor cu instalații de protecție împotriva incendiilor și alte mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor, stabilirea categoriilor, tipurilor și parametrilor specifici, precum și dimensionarea și amplasarea acestora se asigură conform prevederilor din proiectul construcției. Art. 92. — (1) Dotarea minimă cu stingătoare portative a structurilor care fac obiectul prezentelor dispoziții generale și a spațiilor tehnice aferente acestora se realizează conform anexei nr. 2. (2) în spațiile structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare stingătoarele echipează fiecare nivel în apropierea caselor de scări și pe căile de evacuare, la distanțe între ele de cel mult 25 m. (3) Acestea se amplasează în locuri accesibile la o înălțime de maximum 1,50 m față de pardoseală și se marchează corespunzător. Art. 93. — (1) Stingătoarele portative trebuie să îndeplinească cerințele stabilite în Directiva 97/23/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 mai 1997 de apropiere a legislațiilor statelor membre referitoare la echipamentele sub presiune, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 181/1 din 9 iulie 2007, și în SR EN 3 sau o reglementare echivalentă cu privire la performanțele de stingere, cu următoarele condiții: a) stingătoarele cu CO₂ trebuie să aibă performanța de stingere cel puțin conformă cu focar 89B; b) stingătoarele cu pulbere trebuie să aibă performanța de stingere cel puțin conformă cu focare 34A, 144B; c) stingătoarele cu apă pulverizată/spumă trebuie să aibă performanța de stingere cel puțin conformă cu focare 34A, 144B. (2) Se pot utiliza mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente. Art. 94. — (1) Conducătorul unității asigură amenajarea și dotarea panourilor de incendiu cu mijloace și materiale de primă intervenție. (2) Pentru construcțiile independente care fac obiectul prezentelor dispoziții generale se prevăd panouri de incendiu, dispuse în incinta acestor construcții, astfel încât să fie asigurat accesul în vederea folosirii, în caz de necesitate, a mijloacelor de apărare împotriva incendiilor. (3) Dotarea orientativă a panourilor de incendiu este prezentată în anexa nr. 3. Art. 95. — în vederea asigurării unei intervenții eficiente și pentru protecția personalului din cadrul structurii de primire turistice se are în vedere dotarea cu: a) mijloace de protecție pentru căile respiratorii; b) mijloace de iluminare, precum lanterne sau felinare; c) cordițe de salvare. Art. 96. — în cazul structurilor de primire turistice amplasate izolat, norma de dotare cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor se suplimentează cu 25%. CAPITOLUL VI Dispoziții finale Art. 97. — (1) Controlul pe linia prevenirii incendiilor se realizează de către inspectorii de prevenire din inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București și de personalul din structurile cu atribuții de apărare împotriva incendiilor de la nivelul operatorilor economici din domeniu, conform atribuțiilor. (2) Rezultatele controlului desfășurat de către inspectorii de prevenire din inspectoratele pentru situații de urgență județene/al municipiului București sunt menționate în procesele- verbale de control, se consemnează în registrul unic de control și se analizează cu persoana cu atribuții de conducere și cu personalul prevăzut la art. 9. (3) Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezentele dispoziții generale. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VL2010 ANEXA Nr. 1 la dispozițiile generale REGULI MINIME privind apărarea împotriva incendiilor, ce se recomandă a fi respectate de public A. 1. înainte de călătorie se solicită informații în ceea ce privește dotarea structurii de primire turistice cu detectoare de fum și instalație specială de stingere a incendiilor cu sprinklere. 2. La împachetarea bagajului se are în vedere ca acesta să conțină lanternă pentru traseele de evacuare întunecate/care sunt inundate de fum, bandă izolantă/scotch pentru situațiile în care fumul începe să pătrundă în încăpere, batistă pentru filtrarea aerului, care se va uda înainte de utilizare. în loc de bandă izolantă/scotch se poate asigura etanșeitatea ușii, utilizându-se prosoape ude. 3. La unitatea de cazare se studiază planul de evacuare în caz de incendiu, care trebuie să se găsească afișat pe partea interioară a ușilor camerelor de cazare. 4. Se identifică traseele de evacuare față de camera de cazare și butoanele manuale de semnalizare a incendiilor de pe nivel. 5. în cazul în care căile de evacuare sunt blocate sau sunt depozitate necorespunzător materiale combustibile, se informează personalul de la recepție. 6. Cheia sau cartela de la camera de cazare se amplasează în locuri ușor accesibile. 7. Se verifică modalitatea de deschidere a ferestrelor. 8. Se verifică dacă există scară exterioară de incendiu și dacă aceasta se află în apropierea ferestrei camerei de cazare. 9. Se verifică modul de oprire a sistemului de ventilare și climatizare a camerei de cazare (în timpul unui incendiu camera de hotel în care vă afiați poate fi inundată cu fum și gaze toxice dacă nu se întrerupe funcționarea respectivelor instalații). B. în caz de incendiu se au în vedere următoarele reguli: 1. Dacă incendiul este în cameră se va proceda la părăsirea imediată a încăperii, acționarea butonului de semnalizare și anunțarea personalului de la recepție. 2. Pentru evacuarea de la nivelurile superioare ale clădirii se folosesc întotdeauna scările de evacuare. Este interzisă folosirea liftului, acesta putându-se bloca la nivelul incendiat. 3. Dacă incendiul nu este în propria cameră de cazare, se va proceda la părăsirea încăperii, cu condiția ca acest lucru să poată fi făcut în siguranță. La părăsirea camerei de cazare, se urmărește să fie luată cheia/cartela de intrare pentru situația în care incendiul blochează calea de evacuare și utilizatorul trebuie să se întoarcă în cameră. 4. Pentru a verifica dacă incendiul se manifestă pe coridor, se va proceda la verificarea cu dosul palmei a temperaturii ușii de corespondență cu acesta. în situația în care ușa este rece, din poziția aplecat spre pardoseală cu umărul sprijinit de ușă, se va proceda la deschiderea acesteia cu atenție. Parcurgerea distanței până la scara de evacuare, în situația în care coridorul este inundat cu fum, se realizează din poziția aplecat sau târâș, avându-se în vedere că zona dinspre pardoseală este mai puțin afectată. 5. în cazul în care coridorul sau scările sunt impracticabile din cauza fumului, trebuie să rămâneți în cameră, să țineți ușa închisă și să etanșați rosturile cu bandă izolantă/scotch sau prosoape ori cearceafuri umede. 6. Se procedează la anunțarea serviciilor de urgență pentru a comunica poziția în clădire. Aceasta se va semnala și de la fereastra camerei de cazare. 7. în situația evacuării în caz de incendiu a spațiilor de cazare ale cabanelor montane și structurilor de primire turistice amplasate izolat, utilizatorii vor lua asupra lor haine călduroase. ANEXA Nr. 2 la dispozițiile generale DOTAREA MINIMĂ cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor pentru structuri de primire turistice 1. Un stingător portativ la maximum 200 m², dar nu mai puțin de două pe nivel*, pentru focare minim 34A, 144B, sau mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente — pentru clădiri, spații ori încăperi cu funcțiuni civile * Distanța maximă parcursă pentru a ajunge la un stingător să nu depășească 15 m. 2. Un stingător portativ la maximum 150 m², pentru focare 34A, 144B, sau mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente — pentru clădiri, spații ori încăperi de producție sau depozitare 3. Un stingător pentru echipamente electrice (tablouri electrice, echipamente electronice ori informatice etc.), pentru focar minim 89B, sau mai multe stingătoare mai mici cu performanțe de stingere echivalente 4. Se recomandă ca bucătăriile să fie echipate cu cel puțin o pătură antifoc. ANEXA Nr. 3 la dispozițiile generale DOTAREA ORIENTATIVĂ a panourilor de incendiu Nr. Denumirea mijloacelor Cantitatea crt. (buc.) 1. Topoare târnăcop 2 2. Răngi de fier 2 3. Căngi cu coadă 2 4. Stingătoare portative de tipul celor precizate la art. 93 din dispozițiile generale 2 5. Găleți din tablă1) 4 6. Scări manuale1) 2 i) Se asigură în cazul structurilor turistice precizate la art. 2 alin. (1) lit. a) din dispozițiile generale, amplasate izolat. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VL2010 15 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE ORDIN pentru modificarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată și de eliberare a garanției pentru importurile de bunuri, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 500/2007 In baza prevederilor art. 157 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, ministrul finanțelor publice emite următorul ordin: Art. I. — Normele privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată și de eliberare a garanției pentru importurile de bunuri, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 500/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 2, litera c) va avea următorul cuprins: ,,c) au realizat în ultimele 12 luni anterioare lunii în care se solicită eliberarea certificatului importuri din teritorii și state terțe, astfel cum sunt definite la art. 125² din Codul fiscal, a căror valoare cumulată este de cel puțin 150 milioane lei. în această valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate;”. 2. La articolul 3, litera d) va avea următorul cuprins: ,,d) declarație pe propria răspundere privind valoarea cumulată a importurilor din teritorii și state terțe realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii în care se solicită eliberarea certificatului;”. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 25 iunie 2010. Nr. 1.889. ★ RECTIFICĂRI La Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești nr. 1.782/C/2009 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 22 iulie 2009, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1, la poziția 264, în loc de: „264. Untilă Alexandra, fiica lui Cazac Timofei și Ana (născută la 2.08.1920 în localitatea Vasilcău), născută la data de 28 aprilie 1956 în localitatea Vasilcău, județul Soroca, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Chișinău, str. Drumul Viilor nr. 41, ap. 32. (1.034/2003)” se va citi: „264. Untila Alexandra, fiica lui Cazac Timofei și Ana (născută la 2.08.1920 în localitatea Vasilcău), născută la data de 28 aprilie 1956 în localitatea Vasilcău, județul Soroca, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Chișinău, str. Drumul Viilor nr. 41, ap. 32. (1.034/2003)”. ★ La Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești nr. 1.979/C/2009 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 29 iulie 2009, se fac următoarele rectificări (care nu aparțin Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1, la poziția 55, în loc de: „55. Catan Ghennadi, fiul lui Vasile și Maria (fiica lui Lututovici Petru, născut la 5.05.1908 în localitatea Șaptebani, raionul Rîșcani, și Liubovi), născut la data de 9 aprilie 1962 în localitatea Druța, județul Edineț, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Șaptebani, raionul Rîșcani. (9.961/2003) Copii minori: Catan Jana, născută la data de 1.05.1994, și Catan Anton, născut la data de 5.01.2005."se va citi: „55. Catan Ghennadi, țiul lui Vasile și Marta (fiica lui Lututovici Petru, născut la 5.05.1908 în localitatea Șaptebani, raionul Rîșcani, și Liubovi), născut la data de 9 aprilie 1962 în localitatea Druța, județul Edineț, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Șaptebani, raionul Rîșcani. (9.961/2003) Copii minori: Catan Jana, născută la data de 1.05.1994, și Catan Anton, născut la data de 5.01.2005.”; 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 436/29.VL2010 — în anexa nr. 2, la poziția 27, în loc de: „27. Dumitrașcu Angela, fiica lui Ciucinicov Pavel și Ecaterina (fiica lui Munteanu Petru și Valentina, născută la 6.02.1930 în localitatea Căușeni), născută la data de 21 decembrie 1973 în localitatea Căușeni, județul Căușeni, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Căușeni, str. I. Vodă nr. 23. (878/2003) Copii minori: Dumitrașcu Dorian, născut la data de 4.02.2000, și Dumitrașcu Alexandrina, născută la data de 11.05.2006.” se va citi: „27. Dumitrașcu Angela, fiica lui Cliucinicov Pavel și Ecaterina (fiica lui Munteanu Petru și Valentina, născută la 6.02.1930 în localitatea Căușeni), născută la data de 21 decembrie 1973 în localitatea Căușeni, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Căușeni, str. I. Vodă nr. 23. (878/2003) Copii minori: Dumitrașcu Dorian, născut la data de 4.02.2000, și Dumitrașcu Alexandrina, născută la data de 11.05.2006.” ★ La Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești nr. 2.856/C/2009 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 27 octombrie 2009, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1, la poziția 147, în loc de: „147. Roșea Natalia, fiica lui Ion și Axenia, născută la data de 2 noiembrie 1985 în localitatea Țînțăreni, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, raionul Telenești, satul Țînțăreni. (2.433/2006)”se va citi: „147. Roșea Natalia, fiica lui Ion șiAxenia, născută la data de 2 noiembrie 1985 în localitatea Sărățenii Vechi, raionul Telenești, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, raionul Telenești, satul Țînțăreni. (2.433/2006)”. ★ La Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești nr. 2.936/C/2009 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 4 noiembrie 2009, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1,1a poziția 168, în loc de: „ 168. Țîra Dumitru, fiul lui Nicolae și Ana, născut la data de 28 iulie 1953 în localitatea Pridorcjnoie, Federația Rusă, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, orașul Chișinău, str. Ip, Soroceanu nr. 77, ap. 9. (4.339/2004)” se va citi: „168. Țîra Dumitru, fiul lui Nicolae și Ana, născut la data de 28 iulie 1953 în localitatea Pridorcjnoe, Federația Rusă, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, orașul Chișinău. str. Ip. Soroceanu nr. 77, ap. 9. (4.339/2004)”. ★ La Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești nr. 3.133/C/2009 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 3 decembrie 2009, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1, la poziția 77, în loc de: „77. Constantin Emilia, fiica lui Macinschi Piotr și Macinscaia Olga, născută la data de 23 aprilie 1966 în localitatea Tolocănești, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, orașul Chișinău, str. Melestiu nr. 24/2. (122/2003) Copii minori: Constantin Petru, născut la data de 26.05.1992. ”se va citi: „77. Constantin Emilia, fiica lui Macinschii Petru și Macinscaia Olga, născută la data de 23 aprilie 1966 în localitatea Tolocănești, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, orașul Chișinău, str. Melestiu nr. 24/2. (122/2003) Copii minori: Constantin Petru, născut la data de 26.05.1992.” ’ Gabriel S. Popa MONITORUL OFICIAL Motivul: Format electronic AUTENTIC, conform Legii nr. 202/1998, republicata. Locatia:Bucuresti EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 444225 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436/29.VI.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495