MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 397 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE ⁷⁷ > Marți, 15 iunie 2010 Nr. SUMAR Pagina HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTAȚILOR 14. — Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților ..................... 2 HOTĂRÂRI ALE SENATULUI 10. — Hotărâre privind numirea unui judecător la Curtea Constituțională......................................... 3 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 447. — Hotărâre pentru declasificarea parțială a Decretului Prezidențial nr. 306/1982 privind aprobarea notei de comandă pentru obiectivul „C.T.G. — R.M.” — Centrul de Telecomunicații Guvernamentale și Radiocomunicații Mobile, precum și a unor măsuri pentru realizarea acestei investiții....................................... 3 493. — Hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România ....... 4-6 530. — Hotărâre pentru aprobarea Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local”, implementat de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, în perioada 2010—2013 ....................’.............. 7-13 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 50. — Ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor privind modificarea Ordinului președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 18/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor privind substanțele nedorite din hrana pentru animale ...... 14-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR 9 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR HOTĂRÂRE privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La capitolul II, după secțiunea a 5-a se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 5¹-a, cu următorul cuprins: ’ „SECȚIUNEA a 51-a Cazurile de neconstituționalitate și solicitările de reexaminare formulate de către Președintele României” 2. Articolul 134 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 134. — (1) în cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit art. 146 lit. a) din Constituția României, republicată, și în situația în care Camera Deputaților a fost prima Cameră sesizată, Biroul permanent, în prima sa ședință care are loc după publicarea deciziei Curții Constituționale în Monitorul Oficial al României, Partea I, va sesiza Comisia juridică, de disciplină și imunități și comisia permanentă sesizată în fond cu proiectul de lege sau propunerea legislativă în vederea reexaminării prevederilor declarate neconstituționale. Aceeași procedură se aplică și pentru cazul în care prevederile respective sunt trimise de la Senat, în calitate de primă Cameră sesizată. (2) Termenul fixat de Biroul permanent pentru întocmirea raportului comun de către comisiile prevăzute la alin. (1) nu va putea fi mai mare de 15 zile. Raportul comisiilor se înscrie cu prioritate în ordinea de zi și se dezbate conform prevederilor art. 99—112. Cu prilejul reexaminării, Camera Deputaților va efectua corelările tehnico-legislative necesare. Raportul comisiilor se adoptă cu majoritatea cerută de caracterul ordinar sau organic al inițiativei legislative supuse reexaminării, după caz, iar după adoptare prevederile reexaminate se trimit Senatului, dacă acesta este Cameră decizională. (3) Reexaminarea textelor declarate neconstituționale se face mai întâi de prima Cameră sesizată.” 3. Alineatele (3) și (4) ale articolului 134 devin articolul 134¹, care va avea următorul cuprins: „Art. 134¹. — (1) în cazul sesizării neconstituționalității tratatelor sau altor acorduri internaționale depuse la Parlament pentru ratificare, potrivit art. 146 lit. b) din Constituția României, republicată, procedura parlamentară se întrerupe și se reia după publicarea deciziei Curții Constituționale. (2) în cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit art. 146 lit. b) din Constituția României, republicată, Camera Deputaților nu poate ratifica tratatul sau acordul internațional declarat ca fiind neconstituțional.” 4. Alineatul (5) al articolului 134 devine articolul 134², care va avea următorul cuprins: „Art. 134². —în cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată, dispozițiile declarate neconstituționale din legi, din regulamente și din ordonanțele aprobate prin lege își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale, termen pe durata căruia aceste dispoziții sunt suspendate de drept. în cazul în care Camera Deputaților a fost prima Cameră sesizată, Biroul permanent va sesiza Comisia juridică, de disciplină și imunități și comisia în al cărui domeniu de activitate se încadrează respectivul act normativ în vederea reexaminării textelor și punerii lor în acord cu prevederile Constituției. Textele revizuite se constituie într-o inițiativă legislativă care se distribuie deputaților. După trecerea unui termen de 7 zile, înăuntrul căruia se pot depune amendamente, cele două comisii elaborează, în termen de 5 zile, un raport asupra inițiativei legislative care se supune dezbaterii și adoptării plenului Camerei Deputaților. Inițiativa legislativă se adoptă cu majoritatea cerută de caracterul actului normativ și se trimite Senatului.” 5. La articolul 135, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Cererea Președintelui României privind reexaminarea unei legi este de competența comisiei permanente care a fost sesizată în fond cu proiectul de lege sau cu propunerea legislativă respectivă; aceasta va întocmi un raport cu privire la obiecțiile din cererea de reexaminare, respectiv la adoptarea sau respingerea acesteia. în cazul în care obiecțiile din cererea de reexaminare sunt acceptate, în totalitate sau în parte, comisia va formula, după caz, propuneri referitoare la textele corespunzătoare.” 6. La articolul 135, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2¹), cu următorul cuprins: „(2¹) Raportul comisiei este distribuit deputaților, care pot depune amendamente cu privire la propunerile formulate de către comisie în termen de 7 zile. Comisia întocmește un raport înlocuitor asupra cererii de reexaminare în termen de 5 zile de la împlinirea termenului pentru depunerea amendamentelor, care cuprinde textele aprobate de către comisie, amendamentele aprobate, precum și pe cele respinse.” 7. La articolul 135, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins: „( 4) în situația în care Camera Deputaților este sesizată cu cererea de reexaminare prevăzută la alin. (1) în calitate de Cameră decizională și în cazul în care nu se întrunește numărul necesar de voturi adoptării raportului cu privire la acceptarea în totalitate sau în parte a cererii de reexaminare, legea se retrimite Președintelui pentru promulgare în forma adoptată inițial de către Parlamentul României. (5 ) în cazul în care comisia a înaintat un raport de respingere a solicitării de reexaminare, iar această propunere nu întrunește numărul de voturi necesar adoptării în ședința de vot final, raportul se restituie comisiei pentru întocmirea unui nou raport.” Această hotărâre a fost adoptată în ședința Camerei Deputaților din data de 26 mai 2010, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE București, 26 mai 2010. Nr. 14. ' MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI .2010 3 HOTĂRÂRI ALE SENATULUI PARLAMENTUL ROMÂNIEI SENATUL HOTĂRÂRE privind numirea unui judecător la Curtea Constituțională în temeiul prevederilor art. 142 și 143 din Constituția României, republicată, precum și ale art. 5 și ale art. 67 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările ulterioare, Senatul adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Doamna lulia Antoanella Motoc se numește în funcția de judecător la Curtea Constituțională pentru un mandat de 9 ani, ca urmare a încetării mandatului domnului judecător Nicolae Cochinescu. Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 14 iunie 2010. PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 14 iunie 2010. Nr. 10. ’ HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru declasificarea parțială a Decretului Prezidențial nr. 306/1982 privind aprobarea notei de comandă pentru obiectivul „C.T.G. — R.M.” — Centrul de Telecomunicații Guvernamentale și Radiocomunicații Mobile, precum și a unor măsuri pentru realizarea acestei investiții în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 24 alin. (10) din Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare, al art. 20 alin. (1) lit. b) din Standardele naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — (1) Se aprobă declasificarea prevederilor art. 1—3 și a pct. 1—6 din anexa nr. 1 la Decretul Prezidențial nr. 306/1982 privind aprobarea notei de comandă pentru obiectivul „C.T.G. — R.M.”— Centrul de Telecomunicații Guvernamentale și Radiocomunicații Mobile, precum și a unor măsuri pentru realizarea acestei investiții*), clasificat secret de stat, nivel „strict secret”, întrucât dezvăluirea informațiilor conținute de acestea nu mai poate prejudicia siguranța națională, apărarea țării, ordinea publică ori interesele persoanelor de drept public sau privat. (2) Instituțiile și autoritățile publice care au în gestiune copii ale decretului prevăzut la alin. (1) vor lua măsuri în consecință, conform legii. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, Marcel Opriș *) Decretul prezidențial se păstrează și poate fi consultat la Arhivele Naționale (partea declasificată). București, 28 aprilie 2010. Nr. 447. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI .2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, precum și al art. 24 din Ordonanța Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — (1) Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România, denumit în continuare Consiliul INIS, prevăzut în anexa nr. 1. (2) Termenii și expresiile utilizate în prezenta hotărâre au înțelesul stabilit prin Ordonanța Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România. Art. 2. — Se aprobă Structura funcțională a Consiliului INIS, prevăzută în anexa nr. 2. Art. 3. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul mediului și pădurilor, Borbely Lâszlo Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 19 mai 2010. Nr. 493. ANEXA Nr. 1 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE Șl FUNCȚIONARE a Consiliului Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România Art. 1. — (1) Pentru realizarea și actualizarea Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România, denumită în continuare INIS, se constituie Consiliul Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România, denumit în continuare Consiliul INIS. (2) Consiliul INIS este structură cu rol de coordonare, fără personalitate juridică, alcătuit din reprezentanți ai: a) Ministerului Administrației și Internelor; b) Ministerului Mediului și Pădurilor; c) Ministerului Apărării Naționale; d) Ministerului Finanțelor Publice; e) Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale; f) Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului; g) Ministerului Transporturilor și Infrastructurii; h) Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri; i) Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului; j) Ministerului Sănătății; k) Ministerului Culturii și Patrimoniului Național; I) Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale; m) Academiei Române; n) Institutului Național de Statistică; o) Agenției Naționale pentru Resurse Minerale; p) Serviciului de Telecomunicații Speciale; q) Asociației Comunelor din România; r) Asociației Municipiilor din România; s) Asociației Orașelor din România. (3) Instituțiile publice și structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, denumite în continuare structuri asociative, prevăzute la alin. (2), desemnează ca titular în Consiliul INIS câte un reprezentant la nivel de secretar de stat sau asimilat acestuia, precum și președintele ori împuternicitul acestuia, după caz, și câte un membru supleant. (4) Reprezentanții instituțiilor publice și ai structurilor asociative prevăzute la alin. (2), atât titulari, cât și supleanți, sunt desemnați de către conducătorii acestora prin act administrativ, după caz. în absența membrului titular, membrul supleant participă cu drepturi depline la ședințele Consiliului INIS. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 5 (5) în activitatea sa, Consiliul INIS este asistat de un grup tehnic. Grupul tehnic este alcătuit din experți desemnați de către conducătorii instituțiilor publice prin act administrativ sau ai structurilor asociative prevăzute la alin. (2). (6) Grupul tehnic asigură suportul de specialitate membrilor Consiliului INIS și îndeplinește atribuții stabilite de Consiliul INIS. (7) Grupul tehnic se reunește la solicitarea președintelui Consiliului INIS. Activitatea grupului tehnic se consemnează într-un proces-verbal întocmit cu ocazia fiecărei reuniuni. (8) Fiecare instituție publică și structură asociativă, membră a Consiliului INIS, poate organiza grupuri de experți tehnici pe domeniile specifice de activitate. (9) Ministerul Administrației și Internelor, prin Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, denumită în continuare ANCPI, asigură președinția și secretariatul Consiliului INIS, iar Ministerul Mediului și Pădurilor asigură vicepreședinția acestuia. Art. 2. — (1) Consiliul INIS are următoarele atribuții: a) stabilește și supune aprobării Guvernului, anual, Planul de activități pentru realizarea și actualizarea INIS, denumit în continuare Planul de activități; b) raportează Guvernului României, semestrial sau ori de câte ori este necesar, stadiul implementării activităților prevăzute în Planul de activități; c) stabilește și aprobă temele de date spațiale, altele decât cele prevăzute în anexele nr. 1—3 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România; d) stabilește responsabilități autorităților publice și terților, după caz, pentru crearea și actualizarea seturilor de date spațiale, a serviciilor aferente acestora și a metadatelor pentru temele INIS; e) decide cu privire la disponibilitatea seturilor de date spațiale din anexele nr. 1—3 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010 și a serviciilor aferente în vederea accesului public; f) decide cu privire la seturile de date spațiale și serviciile aferente pentru care se solicită tarife; g) decide cu privire la seturile de date spațiale și serviciile aferente pentru care se pot acorda licențe; h) aprobă rapoartele punctului de contact pentru Directiva 2007/2/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informații spațiale în Comunitatea Europeană (Inspire), înainte de transmiterea lor Comisiei Europene; i) aprobă temele și subtemele grupurilor de lucru înființate la nivelul membrilor Consiliului INIS; j) stabilește acțiunile și termenele de realizare a acestora pentru grupurile de lucru constituite la nivelul membrilor Consiliului INIS, potrivit Planului de activități; k) coordonează activitatea instituțiilor publice și a structurilor asociative din cadrul Consiliului INIS în realizarea sarcinilor care le revin din Planul de activități. (2) Consiliul INIS se întrunește legal în prezența majorității membrilor săi. (3) în exercitarea atribuțiilor sale, Consiliul INIS adoptă decizii cu votul majorității membrilor prezenți. Art. 3. — în calitate de președinte al Consiliului INIS, directorul general al ANCPI îndeplinește următoarele atribuții: a) conduce lucrările Consiliului INIS; b) propune ordinea de zi a ședințelor de lucru ale Consiliului INIS; c) înaintează Guvernului spre aprobare Planul de activități și rapoartele semestriale privind stadiul realizării acestuia; d) solicită reprezentanților în Consiliul INIS rapoartele privind stadiul de realizare a sarcinilor care le revin din Planul de activități; e) semnează deciziile Consiliului INIS; f) solicită rapoarte cu privire la stadiul implementării prevederilor deciziilor de către instituțiile publice și structurile asociative prevăzute la art. 1 alin. (2); g) convoacă, ori de câte ori este necesar, grupul tehnic; h) înaintează conducătorilor instituțiilor publice și structurilor asociative din cadrul Consiliului INIS raportul privind stadiul implementării activităților prevăzute în Planul de activități, după prezentarea acestuia ministrului administrației și internelor, anterior transmiterii către Guvern. Art. 4. —Vicepreședintele Consiliului INIS este reprezentantul Ministerului Mediului și Pădurilor și are următoarele atribuții: a) asigură președinția Consiliului INIS în lipsa președintelui; b) conduce ședințele Consiliului INIS în lipsa președintelui; c) coordonează elaborarea Raportului privind stadiul implementării activităților prevăzute în Planul de activități. Art. 5. — Reprezentanții desemnați în Consiliul INIS au obligația de a participa la toate ședințele acestuia. Art. 6. — (1) Autoritățile publice coordonatoare, prevăzute în anexa nr. 4 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, și cele stabilite de către Consiliul INIS, în temeiul art. 4 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, au următoarele atribuții: a) propun subtemele aferente temelor coordonate; b) propun responsabilitățile colaboratorilor; c) prezintă Consiliului INIS propunerile pentru stabilirea subtemelorși a responsabilităților aferente; d) prezintă Consiliului INIS, la solicitarea acestuia, rapoarte privind tema pe care au o în coordonare; e) organizează grupurile de lucru pentru temele care le revin; f) transmit secretariatului Consiliului INIS procesele-verbale ale ședințelor grupurilor de lucru. (2) Autoritățile publice coordonatoare și colaboratoare, prevăzute în anexa nr. 4 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, și cele stabilite de către Consiliul INIS, în temeiul art. 4 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 4/2010, au următoarele atribuții: a) realizează subtemele pe care le au în responsabilitate; b) prezintă rapoarte cu privire la stadiul realizării subtemelor coordonatorului de temă; c) alte atribuții stabilite de coordonatorul de temă. (3) Prin autorități publice coordonatoare și colaboratoare se înțelege inclusiv instituțiile aflate în subordinea, coordonarea sau în aria de reglementare, după caz, a acestora. Art. 7. — Rapoartele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d) se înaintează Consiliului INIS la data stabilită de către acesta. Art. 8. — (1) Secretariatul Consiliului INIS este asigurat de ANCPI. (2) Secretariatul are următoarele atribuții: a) convoacă membrii Consiliului INIS la ședințele acestuia; b) convoacă membrii grupului tehnic prin dispoziție a președintelui; 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VL2010 c) elaborează procesele-verbale, arhivează exemplarele originale și le comunică, în format electronic, membrilor Consiliului INIS; d) elaborează procesele-verbale aferente ședințelor grupului tehnic; e) ține evidența deciziilor adoptate de Consiliul INIS; f) transmite reprezentanților, în format electronic, materialele care sunt necesare dezbaterilor în ședința următoare, cu 5 zile înainte de ședință, precum și deciziile Consiliului INIS; g) asigură condițiile tehnice pentru desfășurarea ședințelor Consiliului INIS; h) pune la dispoziția președintelui documentele necesare pentru întocmirea rapoartelor privind stadiul implementării activităților prevăzute în Planul de activități; i) ține evidența, în registre speciale, a rapoartelor membrilor Consiliului INIS și a celor înaintate Guvernului, precum și a proceselor-verbale ale ședințelor grupurilor de lucru; j) orice alte atribuții stabilite de președintele Consiliului INIS. Art. 9. —ANCPI prevede în structura sa un compartiment funcțional, la nivel de direcție, cu atribuții care decurg din prevederile Ordonanței Guvernului nr. 4/2010. Art. 10. — (1) Ședințele Consiliului INIS se organizează lunar, la sediul Ministerului Administrației și Internelor, și ori de câte ori este necesar, la inițiativa președintelui sau la solicitarea motivată a unei treimi din numărul membrilor Consiliului INIS. (2) Membrii Consiliului INIS pot formula observații în scris sau în timpul ședinței, care se supun dezbaterii în vederea aprobării pentru integrarea lor în documentul inițial. (3) Deciziile Consiliului INIS sunt obligatorii pentru toți membrii. (4) Pentru punerea în aplicare a deciziilor Consiliului INIS, conducătorii autorităților publice coordonatoare și colaboratoare prevăzute în anexa nr. 4 la Ordonanța Guvernului nr. 4/2010 emit acte administrative proprii. Art. 11. — Fiecare membru în Consiliul INIS elaborează un raport privind stadiul realizării sarcinilor care îi revin din Planul de activități pe care îl susține, prin reprezentantul său, în fața Consiliului INIS, la termene stabilite. Pe baza acestora se elaborează raportul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. b). Art. 12. — La ședințele Consiliului INIS pot participa, în calitatea de invitați, alte persoane din cadrul instituțiilor publice și structurilor asociative prevăzute la art. 1 alin. (2), inclusiv din cadrul instituțiilor aflate în subordonarea, coordonarea sau în aria de reglementare, după caz, a acestora, persoane din mediul academic, mediul privat, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și ai altor structuri, cu rol consultativ. Art. 13. — Propunerile de modificare și/sau completare a prezentului regulament se supun Guvernului spre aprobare prin hotărâre de către Ministerul Administrației și Internelor: a) la inițiativa Consiliului INIS, în urma propunerii președintelui Consiliului INIS sau a cel puțin două treimi din numărul membrilor acestuia; b) oricând pe durata existenței sale, ca urmare a evenimentelor legislative intervenite asupra actelor normative care au stat la baza adoptării lui. ANEXA Nr. 2 STRUCTURA FUNCȚIONALĂ a Consiliului Infrastructurii naționale pentru informații spațiale în România 7 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru aprobarea Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local”, implementat de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, în perioada 2010—2013 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor și al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAPITOLUL I Dispoziții generale SECȚIUNEA 1 Principii Art. 1. — (1) Se aprobă Programul „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local”, denumit în continuare Program, implementat de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, care se derulează în perioada 2010—2013, cu posibilitatea prelungirii acestuia prin hotărâre a Guvernului. (2) Programul se implementează de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, prin direcțiile de specialitate. Art. 2. - în sensul prezentului program, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: a) drumuri de interes județean — drumuri clasificate și încadrate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca drumuri județene — DJ; b) drumuri de interes local — drumuri clasificate și încadrate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca drumuri comunale — DC; c) beneficiari— unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale. SECȚIUNEA a 2-a Obiectivele Programului Art. 3. — (1) Obiectivele Programului sunt următoarele: a) îmbunătățirea accesului la căile principale de transport, precum și spre obiectivele turistice, industriale, sociale, culturale și agrozootehnice; b) descongestionarea căilor rutiere principale, respectiv drumuri naționale, oferind operatorilor de transport și populației rute alternative, cu facilitarea legăturilor interjudețene și a legăturilor cu și între căile rutiere principale; c) reducerea timpului și a costurilor de transport al mărfurilor și călătorilor; d) îmbunătățirea accesului la piețele regionale; e) creșterea eficienței activităților economice; f) valorificarea potențialului economic și turistic al tuturor zonelor țării; g) desfășurarea unui trafic rutier în condiții normale de siguranță și confort. (2) Beneficiarii direcți ai Programului sunt unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale. (3) Beneficiarii indirecți ai Programului sunt locuitorii unităților administrativ-teritoriale, turiștii, precum și instituțiile publice și operatorii economici care utilizează căile de comunicație rutiere județene și locale. SECȚIUNEA a 3-a Scopul Programului Art. 4. — Programul are în vedere implementarea unor proiecte de reabilitare și/sau modernizare a drumurilor de interes județean și de interes local în cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, pe sectoare de drum aprobate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, pe baza propunerilor primite de la beneficiari. Art. 5. — (1) Obiectivele ce pot fi finanțate în cadrul Programului sunt: a) reabilitarea și modernizarea drumurilor de interes județean și/sau de interes local promovate ca obiective noi; b) reabilitarea și modernizarea drumurilor de interes județean și/sau de interes local aflate în diferite stadii de execuție. (2) în cazul drumurilor de interes județean și/sau de interes local aflate în diferite stadii de execuție, a căror finanțare s-a realizat din surse proprii ale beneficiarilor, iar din cauza lipsei surselor de finanțare nu au putut fi finalizate, lungimea rămasă de executat poate face obiectul prezentului program, cu condiția evitării dublei finanțări, respectiv prin prezentarea actelor care certifică lipsa fondurilor. Art. 6. — în cadrul Programului, prioritate la finanțare vor avea proiectele de reabilitare și/sau modernizare a drumurilor de interes județean și de interes local din unitățile administrativ- teritoriale care au solicitat finanțare prin programe finanțate din fonduri europene, dar nu au fost selectate la finanțare, sau care dispun de documentații tehnico-economice întocmite conform legislației în vigoare, precum și cele care au fost finanțate într-o primă etapă din fonduri proprii, iar din cauza lipsei surselor de finanțare nu au putut fi realizate integral. Art. 7. — (1) Categoriile de lucrări care pot fi finanțate în cadrul Programului sunt: 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 a) reabilitarea și/sau modernizarea drumurilor de interes județean și de interes local clasate — de pământ, pietruite, cu îmbrăcăminți bituminoase degradate, beton asfaltic, beton de ciment, drumuri pavate, îmbrăcăminte asfaltică ușoară; b) corecția elementelor geometrice ale drumurilor de interes județean și de interes local — profiluri transversale și longitudinale, curbe, supraînălțări; c) amenajarea acostamentelor; d) amenajarea intersecțiilor cu alte drumuri; e) execuția de șanțuri colectoare și dirijare a apelor pluviale; f) refacerea și construcția de podețe și poduri, ziduri de sprijin, consolidări de taluzuri. (2) Categoriile de lucrări prevăzute la alin. (1) lit. b)—f) sunt aferente drumurilor de interes local și de interes județean, definite conform prevederilor art. 2. CAPITOLUL II Promovarea investițiilor în cadrul Programului SECȚIUNEA 1 Aprobarea obiectivelor de investiții Art. 8. — (1) Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, consiliile județene, pe baza datelor înaintate de către toate consiliile locale, vor întocmi și transmite la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului Inventarul privind starea de viabilitate a drumurilor județene și/sau comunale, în conformitate cu modelul prevăzut la anexa nr. 1, precum și lista centralizată a tuturor drumurilor și sectoarelor de drum din județ care la momentul întocmirii acesteia nu fac obiectul altor programe de finanțare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, în vederea includerii în Program. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru anul 2010, consiliile județene au obligația transmiterii inventarului și a listei centralizate, în termen de maximum 30 zile de la data primirii solicitării de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului. Art. 9. — (1) Necesitatea și oportunitatea realizării drumurilor de interes județean, respectiv de interes local sunt stabilite prin studii de fezabilitate aprobate și finanțate de beneficiari, conform prevederilor legale în vigoare. (2) Pentru a putea face obiectul Programului, în situația în care pentru realizarea unui obiectiv sunt necesare exproprieri în condițiile legii, se vor atașa actele doveditoare prin care a fost aprobat coridorul de expropriere, precum și cele prin care se dovedește că exproprierile au fost efectuate. Art. 10. — (1) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului centralizează la nivel național listele primite de la consiliile județene potrivit prevederilor art. 8, întocmind lista-sinteză a drumurilor/sectoarelor de drum care urmează a fi reabilitate și modernizate, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 3. (2) Lista-sinteză întocmită conform prevederilor alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și turismului. Art. 11. — Lista-sinteză întocmită și aprobată în conformitate cu prevederile art. 10 este documentul care stă la baza întocmirii listei obiectivelor de investiții privind reabilitarea și modernizarea de drumuri de interes județean și drumuri de interes local și fundamentării alocațiilor bugetare necesare în vederea finanțării acestora, după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, în limita bugetului aprobat conform prevederilor legale în vigoare și în conformitate cu criteriile de prioritizare, prevăzute în anexa nr. 4. SECȚIUNEA a 2-a Promovarea la finanțare a obiectivelor de investiții Art. 12. — (1) Pe baza listei-sinteză, aprobată conform prevederilor art. 10 și a criteriilor de prioritizare, direcția de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului întocmește lista cu obiectivele ce urmează a fi supuse avizării Consiliului tehnico-economic al Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, denumit în continuare C.T.E. — M.D.R.T. (2) în vederea promovării obiectivelor pentru avizare în C.T.E. — M.D.R.T., Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului solicită beneficiarilor ale căror obiective se regăsesc în lista prevăzută la alin. (1) transmiterea următoarelor documente: a) pentru drumuri de interes județean și/sau de interes local promovate ca obiective noi, două exemplare din documentația tehnico-economică finanțată de autoritățile administrației publice locale și aprobată de acestea, în condițiile legii, și certificatele de urbanism aferente; b) pentru drumuri de interes județean și/sau de interes local, aflate în diverse stadii de execuție, două exemplare din documentația tehnico-economică finanțată de autoritățile administrației publice locale și aprobată de acestea, în condițiile legii, și devizul general recalculat în urma procedurii de achiziție publică, cu menționarea tuturor decontărilor efectuate până la data predării-preluării de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, cu specificarea expresă a lungimii sectorului de drum rămas de executat și valoarea actualizată a acestuia, conform prevederilor legale, inclusiv procesele-verbale de recepție tehnică a lucrărilor executate, însoțite de documentele Cărții tehnice a construcției. (3) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului preia de la beneficiari documentațiile tehnico-economice prevăzute la alin. (2), pe bază de proces-verbal, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5. Art. 13. — Direcția de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului întocmește și înaintează secretariatului C.T.E.- M.D.R.T. nota de fundamentare, însoțită de documentația prevăzută la art. 12 alin. (2) lit. a), în vederea avizării în C.T.E. — M.D.R.T. și, după caz, în Consiliul interministerial de avizare lucrări publice de interes național și locuințe, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. Art. 14. — Direcția de specialitate din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului întocmește și înaintează secretariatului C.T.E. — M.D.R.T. nota de fundamentare, însoțită de documentația prevăzută la art. 12 alin. (2) lit. b), în vederea avizării în C.T.E. — M.D.R.T. și, după caz, în Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe, conform prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare. Art. 15. — Indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investiții se aprobă în condițiile legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VL2010 9 CAPITOLUL III Finanțarea Programului Art. 16. — Finanțarea Programului se face din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, potrivit legii, de la bugetele locale, respectiv județene ale unităților administrativ-teritoriale beneficiare și din alte surse legal constituite. SECȚIUNEA 1 Derularea finanțării și realizării investițiilor Art. 17. — (1) După aprobarea indicatorilor tehnico- economici ai obiectivelor de investiții conform prevederilor legale, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, prin direcția de specialitate, întocmește lista obiectivelor de investiții propuse pentru finanțare, care se aprobă de ordonatorul principal de credite. (2) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului comunică beneficiarilor obiectivul/obiectivele de investiții care urmează a fi finanțat/finanțate în anul respectiv și solicită acestora transmiterea în administrare a drumurilor sau sectoarelor de drum ce fac obiectul Programului și, după caz, a terenurilor aferente, în condițiile legii, pe toată perioada de execuție a lucrărilor, pe baza protocoalelor de predare-primire, al căror model este prevăzut în anexa nr. 6, cu specificația expresă că sunt libere de orice sarcini, conform extraselor de carte funciară sau, după caz, declarației pe propria răspundere a primarului/președintelui consiliului județean, în situația în care terenurile respective nu sunt înscrise în cartea funciară. Pe toată durata de realizare a investiției Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului are calitatea de beneficiar intermediar. (3) Modelul declarației pe propria răspundere referitoare la faptul că terenul este liber de orice sarcini este prevăzut în anexa nr. 7. (4) Obligațiile privind administrarea drumurilor sau a sectoarelor de drum, altele decât cele cu privire la execuția lucrărilor prevăzute la alin. (2), rămân în sarcina consiliului local sau consiliului județean pe toată perioada de execuție a lucrărilor, mai puțin cele referitoare la organizarea și efectuarea lucrărilor în punctele de lucru. Art. 18. — Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului întreprinde demersurile necesare completării și/sau finalizării documentațiilor tehnico-economice necesare în vederea obținerii autorizațiilor și/sau avizelor și execuției lucrărilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Art. 19. — Prin grija Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului se declanșează procedurile de achiziție în vederea atribuirii contractului de servicii de proiectare și/sau a contractului de lucrări aferente obiectivului/obiectivelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Art. 20. — (1) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului asigură urmărirea și supravegherea tehnico-economică a lucrărilor și la terminarea acestora participă împreună cu reprezentanții beneficiarilor, în conformitate cu prevederile legale, la recepția la terminarea lucrărilor, precum și la recepția finală la expirarea perioadei de garanție. (2) Supravegherea tehnico-economică a lucrărilor de construcții se realizează de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului prin personal atestat propriu sau contractat, conform prevederilor legale. (3) Beneficiarii pot desemna, pe propria cheltuială, un reprezentant tehnic pe durata realizării lucrărilor. Art. 21. — Decontarea lucrărilor se face pe stadii fizice de execuție, în conformitate cu prevederile contractului încheiat între Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului și antreprenor, în condițiile legii. Art. 22. — (1) După efectuarea recepției la terminarea lucrărilor, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului va preda beneficiarului, prin protocol, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8, obiectivul de investiții realizat și terenul aferent acestuia, preluat prin protocol în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2), Cartea tehnică a construcției și instrucțiunile de întreținere și exploatare, precum și instrucțiunile de utilizare și exploatare în perioada de garanție, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (2) în perioada de garanție, beneficiarul răspunde de utilizarea și exploatarea tronsoanelor de drum în conformitate cu instrucțiunile de utilizare și exploatare în perioada de garanție prevăzute la alin. (1). Art. 23. —Anexele nr. 1—8 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul dezvoltării regionale și turismului, Elena Gabriela Udrea p. Ministrul administrației și internelor, Mihai Capră, secretar de stat Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 2 iunie 2010. Nr. 530. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 ANEXA Nr. 1 Sector de drum cu restricții de Cauza și felul circulație restricției --- localități apropiate la km de la km Lungimea sectorului de drum (km) Trei benzi de la circulație km de la km Două benzi la de circulație km de la km O bandă de la circulație km de la km Localități sau repere între care este cuprins sectorul Lungimea sectoarelor pe tipuri de îmbrăcăminți (km) Drumuri județene și comunale Poziții kilometrice ale sectoarelor de drum de la km ... la km Indicativ drum Enumerare localități beneficiare Lungime totală în km Nr. crt. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI .2010 11 ANEXA Nr. 2 CONSILIUL JUDEȚEAN.............. — Model — LISTA CENTRALIZATĂ a drumurilor de interes județean și de interes local propuse a fi finanțate în cadrul Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local” implementat de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului în perioada 2010—2013 pentru anul.......................................... Localități între care Amplasament Contribuția beneficiarului Nr. Indicativ este cuprins Beneficiar Lungime Poziție Stadiul execuției documentația executat crt. sectorul de drum (km) km (după caz) tehnico- (după caz) altele economică Președintele consiliului Județean, Directorul direcției de specialitate, ANEXA Nr. 3 — Model — L I S T A-S I N T E Z Ă a drumurilor/sectoarelor de drum care urmează a fi reabilitate și modernizate în anul...............în cadrul Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local” Nr. Județul Indicativ Traseu Lungime traseu Poziții kilometrice Observații crt. Director general — Direcția de specialitate, Director general — Direcția de specialitate, ANEXA Nr. 4 CRITERII DE PRIORITIZARE Au prioritate următoarele drumuri sau sectoare de drumuri: 1. drumuri sau sectoare de drumuri pentru care au fost depuse proiecte pentru finanțare din fonduri europene, dar nu au fost selectate la finanțare; 2. drumuri sau sectoare de drumuri finanțate într-o primă etapă din fonduri proprii și care din lipsă de fonduri nu au putut fi realizate integral; 3. drumuri sau sectoare de drumuri pentru care sunt întocmite documentațiile tehnico-economice (P.T. etc.); 4. drumurile sau sectoarele de drumuri în funcție de importanța acestora din punctul de vedere al legăturilor, respectiv: — cu obiective turistice (se prezintă punându-se accent pe importanța acestora și posibilitatea de dezvoltare a turismului în urma lucrărilor de reabilitare/modernizare); — cu obiective industriale (se prezintă punându-se accent pe posibilitatea dezvoltării prin reabilitarea/modernizarea drumului); — cu obiective sociale, culturale și agrozootehnice (se prezintă punându-se accent pe posibilitatea dezvoltării prin reabilitarea/modernizarea drumului); 5. drumuri sau sectoare de drumuri care asigură reducerea timpului și a costurilor de transport al mărfurilor și călătorilor; 6. drumuri sau sectoare de drumuri care asigură îmbunătățirea accesului la piețele regionale; 7. drumuri sau sectoare de drumuri care asigură descongestionarea căilor rutiere principale, respectiv a drumurilor naționale, oferind operatorilor de transport și populației rute alternative, cu facilitarea legăturilor interjudețene și a legăturilor cu și între căile rutiere principale; 8. drumuri sau sectoare de drumuri care asigură desfășurarea unui trafic rutier în condiții normale de siguranță și confort; 9. contribuția proprie a consiliului județean/consiliului local. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 ANEXA Nr. 5 — Model — Beneficiar Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului Direcția de specialitate Nr. .../... Nr. .../... PROCE S-VERBAL încheiat astăzi.................................. Beneficiarul....................................., cu sediul în., reprezentat prin............................, în calitate de predător, și Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului — Direcția de specialitate, cu sediul în municipiul București................................... sectorul 5, în calitate de primitor, în baza art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 530/2010 pentru aprobarea Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local”, implementatele către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, în perioada 2010—2013, am procedat la predarea-primirea unui număr de..........documentații tehnico-economice și a devizului general (după caz), în două exemplare, conform listei atașate. Lista studiilor de fezabilitate și documentațiilor aferente predate-primite: Nr. Traseul Lungimea traseului Denumirea Alte documente (după caz) crt. Am predat Am primit Beneficiar, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului .......................................................... Director general — Direcția de specialitate, ANEXA Nr. 6 — Model — Beneficiar Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului Direcția de specialitate Nr..../.... Nr.../.... PROTOCOL încheiat astăzi............ 1. Beneficiarul ................................, cu sediul în ............................, reprezentat prin.........................., în calitate de predător, și Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului — Direcția de specialitate, cu sediul în municipiul București, ...................., sectorul 5, în calitate de primitor, conform Hotărârii Consiliului Local/Județean nr../............, am procedat la predarea-primirea a .......... km de drum județean/comunal, de la km .......... la km ...., reprezentând DJ/DC, care asigură legătura între..................... 2. Drumul/Sectorul de drum județean/comunal.......................de la km...la km, care face legătura între..............................., se predă, în condițiile legii, în administrarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, pe durata realizării obiectivului de investiții. 3. Obligațiile privind administrarea drumului/sectorului de drum județean/comunal, altele decât cele cu privire la execuția lucrărilor ce vizează realizarea obiectivului de investiții.............., rămân în sarcina beneficiarului..............pe toată perioada de execuție a lucrărilor. 4.............................se obligă să asigure suprafețele de teren aferente, libere de sarcini. (Beneficiarul) 5. Imobilele identificate la pct. 1,2 și 3 fac parte din domeniul public al unității administrativ-teritoriale, fiind administrat de.................................., și sunt libere de orice sarcini. Prezentul protocol a fost încheiat în două exemplare de valoare juridică egală, câte un exemplar pentru fiecare parte. Am predat Am primit Beneficiar, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului ....................... Director general — Direcția de specialitate, Director general — Direcția de specialitate, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI .2010 13 ANEXA Nr. 7 — Model — DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE Beneficiarul.................................cu sediul în........................., reprezentat prin.............., declar pe propria răspundere, având cunoștință de sancțiunea aplicabilă infracțiunii de fals în declarații, că terenul situat în............., predat către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului — Direcția de specialitate, este liber de orice sarcini. Data completării Declarant, (numele și prenumele) (semnătură autorizată) ANEXA Nr. 8 — Model — Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului Direcția de specialitate Nr. ...’.................... Beneficiar Nr.................. PROTOCOL încheiat astăzi............. 1. Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului — Direcția de specialitate, cu sediul în ......, reprezentată prin.........................în calitate de predător, și 2. beneficiar.............., reprezentat prin............., în calitate de primitor, în conformitate cu prevederile Programului „Reabilitare și modernizare — 10.000 km drumuri de interes județean și drumuri de interes local” implementat de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, în perioada 2010— 2013, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 530/2010, am procedat la predarea-primirea drumului/sectorului de drum județean/comunal......................de la km.....la km, care face legătura între....................., reabilitat/modernizat, precum și a terenului aferent. Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului — Direcția de specialitate transmite drumul/sectorul de drum menționat mai sus și terenul aferent............................................................. (se menționează beneficiarul) Prezentul protocol s-a încheiat ca urmare a Procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr...din..........și anulează orice documente încheiate anterior între părți. Odată cu predarea-primirea efectuată pentru drumul/sectorul de drum sus-menționat s-a predat beneficiarului................................................... (se menționează beneficiarul) Cartea tehnică a construcției și instrucțiunile de utilizare și exploatare în perioada de garanție. Prezentul protocol de predare-primire, în conformitate cu legislația în vigoare, a fost încheiat în 4 exemplare cu valoare juridică egală, câte două exemplare pentru fiecare parte. Am predat Am primit Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului Director general — Direcția de specialitate, Beneficiar, Director general — Direcția de specialitate, 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VI .2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ Șl PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR ORDIN privind modificarea Ordinului președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 18/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor privind substanțele nedorite din hrana pentru animale Văzând Referatul de aprobare nr. 128 din 30 aprilie 2010, întocmit de Direcția de relații internaționale și programe comunitare din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar- veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 3 alin. (3) și art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a unităților din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 18/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor privind substanțele nedorite din hrana pentru animale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 22 februarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 4 va avea următorul cuprins: ,Art. 4. — Prezentul ordin transpune Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 mai 2002 privind substanțele nedorite din furaje, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 140 din 30 mai 2002, așa cum a fost modificată de Directiva 2009/141/CE a Comisiei din 23 noiembrie 2009 de modificare a anexei I la Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind nivelurile maxime pentru arsen, teobromină, Datura sp., Ricinus communis L., Croton tiglium L. și Abrus precatorius L., publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 308 din 24 noiembrie 2009, și de Directiva 2010/6/UE a Comisiei din 9 februarie 2010 de modificare a anexei I la Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește mercurul, gosipolul liber, nitriții și Mowrah, Bassia, Madhuca, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 37 din 10 februarie 2010.” 2. în anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor, numerele curente 1, 4, 5, 9, 10, 14 și 15 vor avea următorul cuprins: Conținut maxim în mg/kg Substanțe nedorite Produse destinate hrănirii animalelor (ppm) al furajelor cu umiditate de 12% (1) (2) (3) „1. Arsen (5) (5*) Materii prime furajere, cu excepția: 2 --- făinii din iarbă, lucernei uscate și trifoiului uscat, a pulpei de sfeclă de 4 zahăr uscată și a pulpei de sfeclă de zahăr melasată, uscată --- turtei de presare din sâmburi de palmier 4(6) --- fosfaților și algelor marine calcaroase 10 --- carbonatului de calciu 15 --- oxidului de magneziu 20 --- hranei pentru animale obținute prin prelucrarea peștelui sau a altor 25 (6) animale marine --- făinii de alge și a materiilor prime furajere derivate din alge 40 (6) Particule de fier utilizate ca marcator 50 Aditivi care aparțin grupei funcționale a compușilor de oligoelemente, cu 30 excepția: --- sulfatului de cupru pentahidrat și a carbonatului de cupru 50 --- oxidului de zinc, a oxidului de mangan și a oxidului de cupru 100 Furaje complete, cu excepția: 2 --- furajelor complete pentru pești și a furajelor complete pentru animalele 10 (6) crescute pentru blană MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 397/15.VL2010 15 (1) (2) (3) Furaje complementare, cu excepția: 4 --- furajelor minerale 12 (5) Nivelurile maxime se referă la arsenul total. (5‘) Nivelurile maxime se referă la o determinare analitică a arsenului, extracția efectuându-se în acid azotic (5% procente de greutate), timp de 30 de minute, la temperatura de fierbere. Se pot utiliza metode de extracție echivalente, în cazul în care se demonstrează că acestea au o eficiență egală de extracție. (6) La cererea autorităților competente, operatorul responsabil trebuie să efectueze o analiză care să demonstreze un conținut de arsen anorganic mai mic de 2 ppm. Această analiză prezintă o importanță deosebită în cazul speciilor de alge Hizikia fusiforme. 4. Mercur (*) (**) Materii prime furajere, cu excepția: 0,1 --- furajelor produse prin prelucrarea peștelui sau a altor animale marine 0,5 --- carbonatului de calciu 0,3 Furaje (complementare și complete) combinate, cu excepția: 0,1 --- furajelor minerale 0,2 --- furajelor combinate pentru pești 0,2 --- furajelor combinate pentru câini, pisici și animale crescute pentru blană 0,3 (*) Nivelurile maxime se referă la mercurul total. (**) Nivelurile maxime conduc la o determinare analitică a mercurului, extracția efectuându-se în acid azotic (5% p/p), timp de 30 de minute, la temperatura de fierbere. Se pot utiliza metode de extracție echivalente, în cazul în care se demonstrează că acestea au o eficiență egală de extracție. 5. Nitriți Materii prime furajere, cu excepția: 15 (exprimat ca nitrit de sodiu) --- făinii de pește 30 (exprimat ca nitrit de sodiu) --- produselor însilozate --- Furaje complete, cu excepția: 15 (exprimat ca nitrit de sodiu) --- furajelor complete pentru câini și pisici cu un conținut de umiditate mai --- mare de 20% 9. Gosipol liber Materii prime furajere, cu excepția: 20 --- semințelor de bumbac 5.000 --- turtelor din semințe de bumbac și făinii din semințe de bumbac 1.200 Furaje complete, cu excepția: 20 --- furajelor complete pentru bovine adulte 500 --- furajelor complete pentru ovine (cu excepția mieilor) și pentru caprine 300 (cu excepția iezilor) --- furajelor complete pentru păsări (cu excepția găinilor ouătoare) și viței 100 --- furajelor complete pentru iepuri, miei, iezi și porcine (cu excepția purceilor) 60 10. Teobromină Furaje complete, cu excepția: 300 --- furajelor complete pentru porci 200 --- hranei complete pentru animale destinată câinilor, iepurilor, cailor și 50 animalelor crescute pentru blană 14. Semințe de buruieni și Toate furajele fructe nemăcinate și nezdrobite care conțin alcaloizi, glucozide sau alte 3.000 substanțe toxice, separate 1.000 sau în combinații, conținând: Datura sp. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 397/15.VI.2010 (1) (2) (3) 15. Semințe și coji de Toate furajele 10 Ricinus communis L., Croton tiglium L. și Abrus precatorius L., precum și derivatele provenite din prelucrarea acestora (****), separat sau în combinații (****) în măsura în care acestea se pot determina prin microscopie analitică.” 3. în anexa nr. 1 din la norma sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor, numerele curente 32 și 34 se abrogă. Art. II. — Prezentul ordin transpune Directiva 2009/141/CE a Comisiei din 23 noiembrie 2009 de modificare a anexei I la Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind nivelurile maxime pentru arsen, teobromină, Datura sp., Ricinus communis L., Croton tiglium L. și Abrus precatorius L., publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 308 din 24 noiembrie 2009, și Directiva 2010/6/UE a Comisiei din 9 februarie 2010 de modificare a anexei I la Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește mercurul, gosipolul liber, nitriții și Mowrah, Bassia, Madhuca, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 37 din 10 februarie 2010. Art. III. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Corneliu Ceică București, 9 iunie 2010. Nr. 50. ’ EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial" R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401.00.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 443839 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 397/15.VI.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495