MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 392 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luⁿⁱ’ ¹⁴ ⁱuⁿⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 553 din 29 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.............................. Decizia nr. 694 din 20 mai 2010 asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală ....................................... ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 51. — Ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor privind modificarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului pentru anul 2010, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 2/2010 ............ 138. — Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale pentru modificarea și completarea Schemei de ajutor de minimis „Sprijinirea activităților economice în vederea diversificării economiei rurale și a creșterii calității vieții în spațiul rural”, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 567/2008 2-3 3-5 6-15 15-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ » DECIZIA Nr. 553 din 29 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskăs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Carmen Cătălina Gliga Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Monte Carlo” — A.P. S.A. în Dosarul nr. 23.276/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă cu privire la cererea de amânare a judecării cauzei, în vederea angajării unui apărător formulată de autorul excepției. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea acestei cereri. Curtea, respinge cererea de amânare a judecării cauzei formulate de autorul excepției, având în vedere că încheierea de sesizare a instanței este din data de 19 noiembrie 2009. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 19 noiembrie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 23.276/299/2008, Judecătoria Sectorului 1 București a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Monte Carlo” - A.P. S.A. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține, în esență, că prevederile de lege criticate contravin dispozițiilor art. 44 alin. (9) din Constituție, deoarece permit confiscarea unor sume de bani care nu provin din săvârșirea unei contravenții, ci din livrarea de bunuri ori prestarea de servicii după suspendarea activității operatorilor economici. Judecătoria Sectorului 1 București consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, având următoarea redactare: „(3) Sumele găsite la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor aparținând operatorilor economici prevăzuți la art. 1 alin. (1), care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special, menționat la art. 1 alin. (4), ori prin facturi fiscale, după caz, sunt considerate fără proveniență și se confiscă, făcându-se venit la bugetul de stat. De asemenea, se confiscă sumele încasate din livrarea de bunuri ori prestarea de servicii după suspendarea activității operatorilor economici, potrivit art. 14.” în opinia autorului excepției de neconstituționalitate, textul de lege criticat contravine art. 44 alin. (9) din Constituție, potrivit căruia: „Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracțiuni ori contravenții pot fi confiscate numai în condițiile legii. ” Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține următoarele: Asupra constituționalității prevederilor art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, Curtea s-a mai pronunțat prin prisma acelorași critici de neconstituționalitate ca și cele formulate în prezenta cauză. Astfel, prin Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15 octombrie 2009, și Decizia nr. 1.434 din 5 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 879 din 16 decembrie 2009, Curtea a constatat că aceste prevederi de lege reprezintă norme coercitive, instituind sancțiuni contravenționale pentru operatorii economici care nu respectă dispozițiile legale referitoare la justificarea sumelor de bani găsite la punctele de vânzare aparținând operatorilor economici, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 3 consecința încălcării acestor dispoziții legale fiind confiscarea sumelor a căror proveniență nu poate fi justificată, așa cum prevede art. 44 alin. (9) din Constituție. Considerentele și soluția deciziei menționate sunt valabile și în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenței Curții. Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Monte Carlo”-A.P. S.A. în Dosarul nr. 23.276/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 29 aprilie 2010. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 694 din 20 mai 2010 asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală Tudorel Toader Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Marinela Mincă Afrodita Laura Tutunaru — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Vasile Lața în Dosarul nr. 78/62/2005 al înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția penală. Dezbaterile au avut loc în ziua de 11 mai 2010 și au fost consemnate în încheierea de ședință de la acea dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunțarea pentru 20 mai 2010. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 31 august 2009, pronunțată în Dosarul nr. 78/62/2005, înalta Curte de Casație și Justiție — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, în ce privește partea de modificare a dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Vasile Lața în dosarul de mai sus. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prevederile legale menționate încalcă dispozițiile constituționale ale art. 21 referitoare la Accesul liber la justiție, ale art. 53 referitoare la Restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți și art. 20 referitoare la Tratatele internaționale privind drepturile omului raportate la dispozițiile art. 13 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale referitoare la Dreptul la un recurs efectiv, deoarece prin abrogarea posibilității de a contesta pe calea recursului o hotărâre nelegală atunci când nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracțiuni este afectat 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 tocmai dreptul la un recurs efectiv, care trebuie să asigure o reparație adecvată. în susținerea tezei neconstituționalității dispozițiilor legale contestate, autorul excepției face trimitere la Decizia Curții Constituționale nr. 783/2009 prin care Curtea a constatat că este neconstituțională abrogarea art. 385⁹ alin. 1 pct. 17¹ din Codul de procedură penală, care prevedea că se poate face recurs când hotărârea este contrară legii sau când prin hotărâre s-a făcut o greșită aplicare a legii. înalta Curte de Casație și Justiție — Secția penală opinează că excepția de neconstituționalitate este nefondată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 7 august 2006, referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală, care au următorul conținut: „Codul de procedură penală, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 30 aprilie 1997, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: [...] 184. La articolul 385⁹, punctele 7 și 12 ale alineatului 1 vor avea următorul cuprins: „[■■■] 12. când instanța a pronunțat o hotărâre de condamnare pentru o altă faptă decât cea pentru care condamnatul a fost trimis în judecată, cu excepția cazurilor prevăzute în art. 334—337;”. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că, potrivit actelor existente la dosar, autorul excepției a fost cercetat pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute și pedepsite de art. 254 alin. 1 din Codul penal raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție și, după ce instanța de fond l-a achitat reținând că nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii, lipsind latura subiectivă și cea obiectivă, instanța de apel l-a condamnat la o pedeapsă privativă de libertate. Pentru acest motiv, inculpatul a formulat recurs împotriva soluției pronunțate în apel și care constituie obiectul Dosarului nr. 78/62/2005 al înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția penală, dosar în care a fost invocată prezenta excepție de neconstituționalitate. Autorul excepției arată, ca urmare a modificărilor aduse Codului de procedură penală, că prin textul legal criticat nu mai poate contesta pe calea recursului o hotărâre nelegală ce vizează incidența unui caz de achitare, și anume acela când nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii. Prin urmare, consideră că i-a fost restrâns până la anihilare accesul la justiție și la un recurs efectiv. Față de aceste susțineri, Curtea găsește excepția de neconstituționalitate întemeiată și urmează a o admite pentru următoarele considerente: Accesul la justiție, consacrat de art. 21 din Constituția României, presupune posibilitatea concretă de a uza de toate mijloacele procesuale pentru apărarea unui drept sau interes legitim, inclusiv împotriva unei condamnări posibil incorecte, sens în care, potrivit art. 2 paragraful 1 din Protocolul nr. 7 adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, „Orice persoană declarată vinovată de o infracțiune de către un tribunal are dreptul să ceară examinarea declarației de vinovăție sau a condamnării sale de către o jurisdicție superioară.” Prin urmare, Curtea constată că autorului excepției, condamnat fiind pentru prima dată în apel, i-a fost suprimat accesul efectiv la o cale de atac în fața unei jurisdicții superioare, cu scopul de a contesta decizia prin care a fost declarat vinovat. Chiar dacă acest examen poate fi limitat din rațiuni ce justifică un scop legitim, restrângerea nu trebuie să golească reexaminarea de sensul, de esența sa. Aceleași rațiuni le consacră și Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale în art. 13 referitoare la Dreptul la un recurs efectiv. Astfel, textul permite invocarea în substanță a drepturilor și libertăților garantate de Convenție, pentru că un recurs efectiv (fie el apel sau recurs, așa cum este definit de Codul de procedură penală român) vizează orice posibilă încălcare imputabilă autorităților, mai cu seamă atunci când pretinsa lezare a dreptului a fost comisă de persoane oficiale în exercițiul funcțiilor lor. Dreptul în cauză este unul subiectiv de natură procedurală și poate fi invocat atunci când legiuitorul, ca autoritate publică, l-a afectat prin acțiunea sau omisiunea sa. Or, imposibilitatea părții interesate de a invoca o interpretare posibil eronată a probelor de natură a stabili incorect dacă sunt sau nu întrunite elementele constitutive ale unei infracțiuni afectează dreptul la apărare, prin inexistența unui proces echitabil care să asigure, între altele, accesul în fața unei jurisdicții superioare pentru a dispune cu privire la redresarea situației litigioase, adică la existența unei încălcări denunțate, la înlăturarea ei și a consecințelor sale pentru titular. Aceasta întrucât caracterul efectiv al unei căi de atac impune ca aceasta să fie de natură a împiedica executarea unor măsuri contrare dispozițiilor Convenției și ale căror consecințe apar ca potențial MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 5 ireversibile. Or, înlăturarea din legislația procedural română a posibilității de a contesta pe calea recursului o hotărâre când nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracțiuni generează incapacitatea de reparație a urmărilor pe care le-ar putea produce o condamnare posibil eronată. Așa fiind, Curtea constată că autorul excepției trebuie să aibă un acces neîngrădit la o instanță superioară pentru a contesta o asemenea decizie. Chiar dacă incidența reclamată este situată pe tărâmul căii ordinare de atac a recursului, Curtea constată că acest caz de casare presupune o evidentă stabilire eronată a faptelor în existența sau inexistența lor, în împrejurările în care au fost comise, fie prin luarea în considerare a probelor care le confirmau, fie prin denaturarea conținutului acestora, cu condiția să fi influențat soluția adoptată. Or, reținerea unei împrejurări esențiale fără ca probele administrate să o susțină sau nereținerea unei împrejurări esențiale, deși probele administrate o confirmau, sunt ipoteze rezultate dintr-o reală denaturare a acestora și care justifică pe deplin necesitatea menținerii în legislație a unei asemenea posibilități de cenzură ce vizează aspecte de evidentă lipsă a legalității unei hotărâri penale, care se circumscriu lato sensu în sfera principiului referitor la dreptul la un proces echitabil și la un recurs efectiv, lată de ce, chiar dacă motivul de casație referitor la întrunirea elementelor constitutive ale unei infracțiuni atinge starea de fapt, în drept el vizează modul judicios în care latura de drept a cauzei a fost rezolvată prin corecta interpretare și aplicare a legii și mai ales prin evitarea oricărei încălcări a normelor de drept de natură a influența rezolvarea cauzei. O asemenea analiză nu echivalează însă cu transformarea recursului într-o cale de atac prin care se examinează cauza sub toate aspectele. Dimpotrivă, se menține caracterul său de jurisdicție exercitabilă numai în cazuri strict determinate definite lato sensu ca violări ale legii, ducând la o judecată care nu poartă asupra fondului, ci exclusiv asupra legalității hotărârii anterior pronunțate, legalitate ce va fi validată doar ca urmare a aprecierii probelor deja existente la dosar. Pe cale de consecință, Curtea constată că, prin eliminarea posibilității de a contesta pe calea recursului o hotărâre judecătorească atunci când nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii, închide părții interesate calea valorificării efective a dreptului încălcat, sens în care dispozițiile art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 în ce privește partea referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală contravin dispozițiilor constituționale ale art. 21 și ale art. 20 raportate la art. 13 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. De asemenea, Curtea mai constată că argumentele prezentei decizii nu echivalează cu instituirea nelimitată a unor alte căi de atac, chiar dacă o pretinsă condamnare nelegală a fost pronunțată în recurs, deoarece legislația procedural penală română, ce cuprinde 3 grade de jurisdicție, este apreciată ca suficientă pentru a se da garanție și efectivitate drepturilor pretins încălcate. în sfârșit, Curtea constată că, în acord cu jurisprudența sa, spre exemplu Decizia Plenului Curții Constituționale nr. 1/1995 privind obligativitatea deciziilor sale pronunțate în cadrul controlului de constituționalitate, puterea de lucru judecat ce însoțește actele jurisdicționale, deci și deciziile Curții Constituționale, se atașează nu numai dispozitivului, ci și considerentelor pe care se sprijină acesta. Astfel, Curtea reține că atât considerentele, cât și dispozitivul deciziilor sale sunt general obligatorii și se impun cu aceeași forță tuturor subiectelor de drept. în consecință, atât Parlamentul, cât și Guvernul, respectiv autoritățile și instituțiile publice urmează, în aplicarea legii criticate, să respecte cele stabilite de Curtea Constituțională în considerentele și dispozitivul prezentei decizii. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Admite excepția de neconstituționalitate ridicată de Vasile Lața în Dosarul nr. 78/62/2005 al înaltei Curți de Casație și Justiție — Secția penală și constată că dispozițiile art. I pct. 184 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, referitoare la modificarea dispozițiilor art. 385⁹ alin. 1 pct. 12 din Codul de procedură penală sunt neconstituționale. Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului și Guvernului și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 20 mai 2010. PREȘEDINTE, prof. univ. dr. TUDOREL TOADER Magistrat-asistent, Afrodita Laura Tutunaru 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI .2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ Șl PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR ORDIN privind modificarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului pentru anul 2010, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 2/2010 Văzând Referatul de aprobare nr. 1.333 din 3 iunie 2010, întocmit de Direcția generală sanitară veterinară din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar- veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.492/2009 pentru aprobarea continuării acțiunilor sanitar-veterinare cuprinse în Programul acțiunilor de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, a altor acțiuni prevăzute în alte programe naționale, pe care Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor trebuie să le pună în aplicare, precum și a tarifelor maximale aferente acestora pentru anul 2010, în temeiul art. 3 alin. (3) și al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și a unităților din subordinea acesteia, cu modificările ulterioare, președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor emite următorul ordin: Art. I. — Normele metodologice de aplicare a Programului acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului pentru anul 2010, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și 1. La capitolul I, punctul 1.2 va avea următorul cuprins: „1.2. TUBERCULOZA BOVINĂ pentru Siguranța Alimentelor nr. 2/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 și 49 bis din 21 ianuarie 2010, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUȚIE 1 2 3 Supravegherea pasivă Pe tot teritoriul țării, la toate bovinele Procedura de supraveghere cuprinde fermierii domestice din ferme sau crescute în libertate, și muncitorii implicați zilnic în relația cu precum și speciile sălbatice, susceptibile la animalele, medicii veterinari de liberă practică infecția cu Mycobacterium bovis care trebuie, conform legii, să raporteze orice caz de îmbolnăvire Supravegherea activă A. în exploatații calificate necontaminate, Animalele neconcludente la TCS se 1. Controalele prin tuberculinare intradermică pentru menținerea statusului turmei ca retestează. și/sau cele pentru răspuns imun mediat celular liber de TB: Animalele neconcludente la două teste TCS se planifică astfel încât să se execute cu cel 1. Tuberculinare intradermică prin TU de două și/sau pozitive ElAs-ylFN sunt considerate puțin două săptămâni înaintea acțiunilor ori pe an la toate taurinele și bubalinele în pozitive. imunoprofilactice. vârstă de peste 6 săptămâni, respectiv luna Animalele pozitive la TCS și/sau ElAs-ylFN se 2. La execuție se vor respecta precizările iunie și luna decembrie. elimină obligatoriu din exploatație prin tăiere tehnice ale producătorului testului de 2. Animalele la care TU precizat la pct. 1 a dat de control în scop de diagnostic în maximum diagnostic utilizat. rezultate neconcludente sau pozitive se 30 de zile de la tuberculinare sau examen 3. Se recomandă deparazitarea internă a retestează la 42 de zile prin TCS. serologie prin ElAs-ylFN. animalelor supuse testării cu două săptămâni 3. în situații concrete, ANSVSA poate aproba înaintea testării. utilizarea unor metode alternative, pentru a 4. Se vor tuberculina și caprinele care sunt crește gradul de confidență al diagnosticului în crescute în exploatațiile de bovine de la care relație cu animalele suspecte, cum ar fi ElAs- se livrează lapte crud către procesare, conform ylFN. secțiunii IX a Regulamentului (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a unor norme specifice de igienă care MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI .2010 7 1 2 3 se aplică alimentelor de origine animală, cu amendamentele ulterioare. 5. Se utilizează exclusiv tuberculină testată de LNR pentru tuberculoză în conformitate cu cerințele manualului OIE pentru standarde de diagnostic și vaccinuri. 6. Se interzice utilizarea pentru tuberculinare intradermică a tuberculinelor neînregistrate, netestate, alterate sau cu termen de valabilitate expirat, precum și a instrumentarului de lucru defect. 7. Nu vor fi supuse testării prin tuberculinare intradermică sau pentru răspuns imun mediat celular: a) animalele tratate anterior cu medicamente imunosupresoare, cum ar fi: (i) dexametazonă; (ii) hidrocortizon; b) animalele aflate în ultima lună de gestație și cele în primele 30 de zile după naștere; c) animalele bolnave, aflate în tratament sau cele în convalescență. 8. Exploatațiile care îndeplinesc condițiile de calificare conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010 privind calificarea exploatațiilor de bovine în raport cu tuberculoza bovină și leucoza enzootică bovină, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 3 iunie 2010, vor fi atestate oficial indemne de tuberculoză bovină. 9. Exploatațiile care nu îndeplinesc la această dată condițiile de calificare conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010 vor fi atestate oficial indemne de tuberculoză după îndeplinirea condițiilor. B. în centrele de colectare pentru export Costul pentru operațiunile de tuberculinare sau pentru comerț intracomunitar, pentru efectuate în centrul de colectare și/sau asigurarea cerințelor de certificare: exploatația de origine în vederea certificării vor fi introduse numai animale ce sosesc mișcărilor de animale este suportat de către dintr-o exploatație calificată ca liberă de TB, iar deținătorii de animale. ultima testare s-a efectuat în ultimele 30 de zile care precedă plecarea din centrul de colectare. C. în exploatații suspecte de contaminare: Se suspendă statusul de exploatație oficial Medicul veterinar oficial elaborează și în urma declarării unei suspiciuni bazate pe indemnă de tuberculoză și se aplică controlează aplicarea planului de măsuri până rezultatele testelor menționate la lit. A, în prevederile Ordinului președintelui ANSVSA la clarificarea situației. abator sau laborator. nr. 61/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind problemele de sănătate a animalelor ce afectează comerțul intracomunitar cu animale din speciile bovine și suine, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. D. Tăierea de control a animalelor pozitive 1. De la toate animalele reagente, tăiate pentru la tuberculinare sau serologic precizarea diagnosticului de tuberculoză, se prelevă obligatoriu probe individuale pentru examene de laborator, astfel: a) limfonodurile capului: retrofaringiene stâng și drept, mandibulare stâng și drept, parotidiene stâng și drept; b) limfonodurile traheobronhice stâng și drept, mediastinale anterior și posterior; 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI .2010 1 2 3 c) limfonodurile hepatice, iliac intern și extern, retromamar superior și inferior și poplitei; d) porțiuni de țesuturi și organe pleură, pulmon, ficat, splină, rinichi, organe genitale, glandă mamară. 2. Prin grija medicului veterinar oficial din abator grupul de limfonoduri traheobronhice, pulmonare se ambalează separat și tot separat se ambalează grupul de limfonoduri prelevate din regiunea capului; restul limfonodurilor limfatice recoltate se ambalează de asemenea separat. 3. Confirmarea diagnosticului de tuberculoză se face conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare, prin izolarea Mycobacterium bovis, prin examene de laborator. 4. Proprietarii animalelor reagente tăiate pentru stabilirea diagnosticului se despăgubesc potrivit legii, indiferent de rezultatele examenelor de laborator. 5. Precizările tehnice sunt în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui ANSVSA nr. 104/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind criteriile pentru planuri naționale de eradicare accelerată a brucelozei, tuberculozei și leucozei enzootice bovine, ale Ordinului președintelui ANSVSA nr. 105/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care introduce măsuri naționale pentru eradicarea brucelozei, tuberculozei și leucozei bovine și ale Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare. E. în exploatații contaminate: 1. Este interzisă menținerea animalelor 1. Medicul veterinar de liberă practică a) Se consideră exploatație contaminată acea pozitive în efectiv. împuternicit are responsabilitatea efectuării exploatație în care bovinele care au fost 2. Este interzisă constituirea de centre de tuberculinărilor intradermice sub controlul și testate și care au reacționat pozitiv la testul izolare pentru tuberculoză. coordonarea medicului veterinar oficial. alergic au fost eliminate, iar examenele de 3. Este interzisă livrarea animalelor pozitive 2. După declararea bolii, medicul veterinar abator și laborator au confirmat tuberculoza. sau a celor din exploatațiile suspecte ori oficial în a cărui responsabilitate este b) Toate bovinele în vârstă de peste contaminate către alte exploatații. exploatația, împreună cu medicul veterinar de 6 săptămâni rămase în exploatație sunt 4. Se retrage statusul de oficial indemnă de liberă practică, efectuează ancheta supuse testării oficiale pentru tuberculoză de tuberculoză și se aplică prevederile Ordinului epidemiologică și întocmește programul de două ori la interval de 6 luni. președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu asanare. c) Orice bovină nou-introdusă în efectiv înainte modificările și completările ulterioare, și ale 3. Medicul veterinar oficial comunică în scris de finalizarea testărilor menționate la lit. b) va Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. deținătorului de animale restricțiile privind fi la rândul său testată de două ori la un interval circulația, animalelor și condițiile de valorificare de 6 luni. a produselor de origine animală provenite de d) Măsurile aplicate pentru controlul bolii în la acestea. exploatațiile contaminate trebuie să respecte 4. Medicul veterinar oficial din cadrul DSVSA prevederile Ordinului președintelui ANSVSA are responsabilitatea pentru monitorizarea nr. 104/2005, ale Ordinului președintelui cazurilor reagente și implementarea tuturor ANSVSA nr. 105/2005 și ale Ordinului măsurilor de eradicare a bolii. președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu 5. Bovinele cu rezultat pozitiv la TU și/sau TCS modificările și completările ulterioare. se elimină pentru tăiere în abator, în vederea efectuării examenului de abator, precum și a examenului morfopatologic, metoda HEA, metoda Ziehl-Neelsen modificată, metoda PAS sau metoda AA-PAS, alte metode pentru diagnostic diferențial față de alte boli granulomatoase, după caz, și a examenului bacterioscopic pentru precizarea diagnosticului. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 9 1 2 3 6. Aceste bovine se taie în partidă separată sub supraveghere sanitară veterinară și cu aplicarea măsurilor de decontaminare și protecție a mediului. 7. Examenele de laborator pentru precizarea diagnosticului se realizează la LSVSA sub coordonarea LNR din cadrul IDSA. F. Inspecția în abator a animalelor vii Inspecția oficială ante-mortem și post-mortem Examinarea animalelor vii se efectuează în se efectuează în mod curent și obligatoriu, unități de tăiere autorizate sanitar-veterinar, de conform procedurilor, la abator. către medici veterinari oficiali. G. Inspecția cărnii și a organelor 1. în cazul animalelor care au reacționat pozitiv Examinarea carcaselor și organelor se la testele alergice și/sau imunologice, la care efectuează în unități de tăiere autorizate după tăiere prin inspecția post-mortem nu se sanitar-veterinar, de către medici veterinari constată leziuni, se vor recolta următoarele oficiali.” limfonoduri: a) submaxilari, retrofaringieni, bronhiei; b) mediastinale, eventual și limfocentrii mezenterici, dacă sunt măriți în volum, portal! și retromamari. 2. în cazul suspiciunii de tuberculoză se recoltează probe de organe cu leziuni și limfonoduri în vederea examinării morfopatologice și bacteriologice, conform normelor sanitare veterinare. Se recoltează porțiuni de organe cu leziuni și limfonoduri aferente. în lipsa organelor afectate se recoltează numai limfonoduri cu leziuni. 2. La capitolul I, punctul 1.3 va avea următorul cuprins: „1.3 LEUCOZĂ ENZOOTICĂ BOVINĂ SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUȚIE 1 2 3 Supravegherea pasivă Pe tot teritoriul țării, la toate bovinele Procedura de supraveghere cuprinde fermierii domestice din ferme sau crescute în libertate și muncitorii implicați zilnic în relația cu animalele, medicii veterinari de liberă practică ce trebuie, conform legii, să raporteze orice caz de îmbolnăvire. 1. Măsurile aplicate pentru supravegherea 1. Exploatațiile care îndeplinesc condițiile de activă a bolii în exploatații trebuie să respecte calificare conform Ordinului președintelui prevederile Ordinului președintelui ANSVSA ANSVSA nr. 49/2010 vor fi atestate oficial nr. 61/2006, cu modificările și completările indemne de leucoză enzootică bovină. Supravegherea activă ulterioare. 2. Exploatațiile care nu îndeplinesc la această 2. Statusul de exploatație oficial indemnă de dată condițiile de calificare conform Ordinului leucoză enzootică bovină se suspendă sau se președintelui ANSVSA nr. 49/2010 vor fi retrage conform Ordinului președintelui atestate oficial indemne de leucoză enzootică ANSVSA nr. 49/2010. bovină după îndeplinirea condițiilor. A. în exploatați! nonprofesionale situate în 1. Testele ELISA pe probele de sânge Probele de sânge de la animalele din localități în care boala nu a fost provenite din localități în care boala nu a fost exploatațiile nonprofesionale sunt recoltate de diagnosticată în ultimii 3 ani, pentru diagnosticată în ultimii 3 ani se efectuează pe către medicul veterinar de liberă practică stabilirea sau menținerea statusului pooluri de 10 probe, conform instrucțiunilor împuternicit. exploatațiilor ca libere de LEB: trusei de diagnostic. Supravegherea serologică la bovine, bubaline 2. Animalele diagnosticate pozitiv se sacrifică din exploatațiile nonprofesionale se realizează în maximum 30 de zile de la eliberarea prin ELISA, o dată pe an, la: buletinului de analiză. a) taurii și bivolii de reproducție autorizați; 3. Animalele rămase în exploatațiile contaminate după eliminarea celor pozitive se 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 1 2 3 b) toate taurinele și bubalinele în vârstă de testează conform Ordinului președintelui peste 24 de luni din efectivele libere de ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și leucoză. completările ulterioare, și Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. B. în localitățile în care LEB a fost 1. Testele ELISA se efectuează pe probe diagnosticată în ultimii 3 ani in exploatațiile individuale de sânge provenite din localități în nonprofesionale: care boala a fost diagnosticată în ultimii 3 ani. Supravegherea serologică la bovine, bubaline 2. Animalele diagnosticate pozitiv se sacrifică din exploatațiile nonprofesionale se realizează în maximum 30 de zile de la eliberarea prin ELISA, o dată pe an, la: buletinului de analiză. a) taurii și bivolii de reproducție autorizați; 3. Animalele rămase în exploatațiile b) toate taurinele și bubalinele în vârstă de contaminate după eliminarea celor pozitive se peste 24 de luni din efectivele libere de testează conform Ordinului președintelui leucoză. ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. C. în exploatații comerciale cu producție de 1. Testele ELISA pe probele de sânge Probele de sânge de la animalele din lapte înregistrate/autorizate, pentru provenite din exploatații comerciale în care exploatațiile comerciale sunt recoltate de către stabilirea sau menținerea statusului turmei boala nu a fost diagnosticată în ultimii 3 ani se medicul veterinar de liberă practică ca liber de LEB: efectuează individual sau pe pooluri de împuternicit. Supravegherea serologică la bovine, bubaline 10 probe, conform instrucțiunilor trusei de se realizează prin ELISA, o dată pe an, la: diagnostic. a) taurii și bivolii de reproducție autorizați; 2. Testele ELISA se efectuează pe probe b) toate taurinele și bubalinele în vârstă de individuale de sânge provenite din exploatații peste 24 de luni. comerciale în care boala a fost diagnosticată în ultimii 3 ani. 3. Animalele diagnosticate pozitiv se sacrifică în maximum 30 de zile de la eliberarea buletinului de analiză. 4. Animalele rămase în exploatațiile contaminate după eliminarea celor pozitive se testează conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. D. în exploatații suspecte de contaminare, 1. Animalele din exploatația cu rezultat pozitiv în situația în care se evidențiază rezultate la testul ELISA vor fi testate pentru confirmare pozitive la testele ELISA: prin ID. 2. Confirmarea și declararea bolii se fac dacă un animal a reacționat pozitiv la examenul serologic prin ID. Dacă există neconcordanță între ELISA pozitiv și ID negativ, confirmarea se face prin recoltare de sânge și examen ID după 30 de zile de la prima recoltare. 3. Probele cu rezultat neconcludent sau cazurile de litigii înregistrate la LSVSA se trimit la IDSA, pentru expertiză inclusiv prin POR. 4. Animalele diagnosticate pozitiv se sacrifică în maximum 30 de zile de la eliberarea buletinului de analiză. 5. Animalele rămase în exploatațiile contaminate după eliminarea celor pozitive se testează conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinului președintelui ANSVSA nr. 49/2010. E. în exploatații contaminate supuse 1. Exploatațiile indemne, în care s-au asanării prin extracție: diagnosticat cazuri de leucoză, se consideră Toate taurinele și bubalinele în vârstă de peste contaminate și intră în regim de asanare prin 12 luni se testează de două ori pe an, la un extracție. Animalele diagnosticate pozitiv se interval de timp de cel puțin 4 luni și cel mult sacrifică în maximum 30 de zile de la 12 luni. eliberarea buletinului de analiză. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 11 1 2 3 2. Vițeii proveniți de la vaci care au reacționat pozitiv la examenele serologice vor părăsi efectivul numai pentru sacrificare sub supravegherea autorităților veterinare. DSVSA poate acorda o derogare de la obligativitatea tăierii vițelului unei vaci infectate, atunci când acesta a fost separat de mama lui imediat după fătare și înainte de a fi supt colostru. în acest caz, vițelul trebuie ca, după identificare, să rămână în exploatație până la vârsta de 24 de luni și să fie testat în concordanță cu prevederile Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare. 3. Exploatațiile aflate în asanare prin extracție devin libere de LEB dacă: a) animalul care a reacționat pozitiv părăsește efectivul numai pentru tăiere, sub supravegherea autorităților sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor; la fel se vor dirija și vițeii proveniți din vaci infectate, conform Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare; b) toate animalele din efectiv, în vârstă de peste 12 luni, au reacționat negativ la două testări serologice, realizate conform lit. A pct. 3 cap. II din anexa nr. 4 la Norma sanitară veterinară privind problemele de sănătate a animalelor ce afectează comerțul intracomunitar cu animale din speciile bovine și suine, aprobată prin Ordinul președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare, la cel puțin 3 luni după eliminarea din efectiv a animalului pozitiv și a oricăror descendenți ai acestuia. F. în exploatați! contaminate supuse Bovinele din exploatațiile supuse asanării prin asanării totale: depopulare totală nu se mai examinează serologic, urmând procedura de lichidare a efectivului. G. în centrele de colectare pentru export în cazul în care este necesară testarea sau pentru comerț intracomunitar, pentru animalelor în perioada în care acestea se află asigurarea cerințelor de certificare: în centrul de colectare, probele se recoltează vor fi introduse numai animale ce sosesc dintr-o de către medicul veterinar oficial. exploatație de origine calificată ca liberă de LEB, ca urmare a rezultatelor negative obținute asupra animalelor în vârstă de peste 12 luni. H. Alte examene 1. De la animale reagente sau de la cele la care prin examenul de laborator se evidențiază modificări cu aspect hiperplazic se recoltează probe de miocard, pulmon, ficat, rinichi, splină, limfonoduri, alte organe cu modificări cu aspect neoplazic pentru efectuarea examenelor morfopatologice, necropsice, metoda HEA, metoda Van Gieson, metoda Romanwsky-Giemsa/Pappenheim sau metoda Lillie-Pasternack, după caz. 2. în cazul unei tumori diagnosticate histopatologic care permite suspiciunea de 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 1 2 3 LEB, se examinează serologie la LSVSA toate animalele din exploatația din care provine animalul respectiv, rezultatul final infirmând sau confirmând diagnosticul histopatologic prezumtiv. 3. Destinația cărnii și a subproduselor comestibile rezultate de la animalele diagnosticate pozitiv se stabilește de medicul veterinar oficial de abator. 4. Se aplică prevederile Ordinului președintelui ANSVSA nr. 104/2005, ale Ordinului președintelui ANSVSA nr. 105/2005 și ale Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare. I. Inspecția în abator a animalelor vii Inspecția oficială ante-mortem și post-mortem în cazul în care se depistează tumori la Examinarea animalelor vii se efectuează în se efectuează în mod curent și obligatoriu, animalele sacrificate, acestea vor fi examinate unități de tăiere autorizate sanitar-veterinar, de conform procedurilor, la abator. în laborator. către medici veterinari oficiali.” 3. La capitolul I, punctul 1.16 va avea următorul cuprins: „1.16. BRUCELOZA LA BOVINE SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUȚIE 1 2 3 Supravegherea pasivă Bruceloza bovină este o boală notificabilă pe După caz, medici veterinari de liberă practică teritoriul României. sau medici veterinari oficiali. Are ca scop identificarea, notificarea și Procedura de supraveghere cuprinde fermierii raportarea precoce a oricărui avort, sindrom ce și muncitorii implicați zilnic în relația cu poate fi atribuit unui caz de boală și animalele, medicii veterinari de liberă practică menținerea sau schimbarea statusului de ce trebuie, conform legii, să raporteze orice sănătate a animalului. caz de îmbolnăvire. Supravegherea pasivă este esențială, mai ales asupra animalelor domestice sau sălbatice din speciile receptive, inclusiv a celor provenite din import, incluzând controalele documentare de identitate și fizice ale fiecărui lot importat. Examinarea clinică Toate cazurile suspecte, precum și cele suspecte la controalele oficiale efectuate în timpul transportului sau la destinație în cazul importului sau comerțului intracomunitar, în perioada de carantină sau de așteptare/ interzicere a mișcării se investighează imediat epidemiologie, clinic, anatomopatologic și prin examen de laborator. Supravegherea activă 1. Exploatațiile vor fi calificate oficial îndemne de bruceloză în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui ANSVSA nr. 41/2010 privind calificarea exploatațiilor de bovine în raport cu bruceloza bovină, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 10 mai 2010. 2. Exploatațiile care din motive tehnice nu au fost calificate oficial indemne de bruceloză vor fi calificate când vor îndeplini condițiile legale. 3. Testarea în vederea menținerii statusului de exploatație oficial indemnă de bruceloză se face prin i-ELISA pe probe de lapte la exploatații cu producție de lapte și serologie în exploatațiile cu producție de carne în conformitate cu instrucțiunile de implementare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 13 1 2 3 A. în exploatați! nonprofesionale, pentru stabilirea statusului exploatației ca liber de boală: Supravegherea serologică la bovine și Cazurile pozitive, suspecte și neconcludente Probele sunt recoltate de medicii veterinari de bubaline se realizează prin Rose Bengal la se examinează și prin RFC, iar apoi se trimit liberă practică. toate taurinele și bubalinele în vârstă de peste la IDSA pentru confirmare. 12 luni, două teste serologice la intervale de minimum 3 luni și maximum 12 luni. De la toate animalele care au avortat se trimit Probele sunt recoltate de medicii veterinari de la laborator avortoni, placentă, lichide fetale, liberă practică. precum și probe de ser sanguin la 14---21 de zile după avort. B. în exploatații comerciale cu producție de lapte/carne autorizate, pentru stabilirea statusului exploatației ca liber de boală: Supravegherea serologică la bovine și bubaline se realizează prin Rose Bengal la toate taurinele și bubalinele în vârstă de peste 12 luni, două teste serologice la intervale de minimum 3 luni și maximum 12 luni. De la toate animalele care au avortat se trimit Probele sunt recoltate de medicii veterinari de la laborator avortoni, placentă, lichide fetale, liberă practică. precum și probe de ser sanguin la 14---21 de zile după avort. C. în exploatații comerciale cu producție de Probele pozitive la testul cu Rose Bengal se Probele sunt recoltate de medici veterinari de lapte/carne autorizate, suspecte de confirmă/infirmă prin RFC. liberă practică sub coordonarea și controlul contaminare: Animalele care au reacționat pozitiv la RFC se medicului veterinar oficial. izolează și se reexaminează după 4---6 săptămâni de la prima recoltare. Animalele care au reacționat pozitiv la recontrol se sacrifică. De la animalele sacrificate cu forme clinice sau cu reacții serologice pozitive la RFC la recontrol se trimit probe din aparatul genital și limfonodurile genitale, retrofaringiene, retromamare (pentru femele), respectiv inghinale (pentru masculi), în vederea efectuării examenului bacteriologic pentru izolarea și genotiparea Brucellei. D. în exploatații contaminate: în cazul în care o exploatație a fost Medici veterinari de liberă practică și medici diagnosticată pozitiv, animalele diagnosticate veterinari oficiali negativ nu vor ieși din exploatație timp de minimum 42 de zile de la eliminarea animalelor pozitive, cu excepția celor destinate sacrificării. Exploatația își recapătă statutul conform prevederilor Ordinului președintelui ANSVSA nr. 61/2006, cu modificările și completările ulterioare. E. Pentru animalele provenite din comerț Probele sunt recoltate de medici veterinari de intracomunitar sau import din țări terțe se liberă practică sub responsabilitatea medicului testează, randomizat, un procent de 1% din veterinar oficial. efectiv, dar nu mai puțin de 5 probe pe lot. F. Supraveghere bacteriologică și serologică obligatorie a speciilor susceptibile din fondul cinegetic la toate animalele vânate.” 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 4. La capitolul I, punctul 1.27 va avea următorul cuprins: „1.27. ANEMIA INFECȚIOASĂ ECVINĂ SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUȚIE 1 2 3 1. Supravegherea serologică a ecvideelor 1. Probele de ser cu rezultat neconcludent sau Medicul veterinar de liberă practică în vârstă de peste 6 luni, astfel: cazurile de litigiu înregistrate la LSVSA se împuternicit a) armăsarii folosiți în stațiunile temporare de trimit la IDSA pentru expertiză prin testul montă, la autorizare și apoi de 3 ori pe an după Coggins. cum urmează: 2. Ecvinele care au reacționat pozitiv la testul (i) cu 15 zile înainte de plecarea din depozit; Coggins nu se mai retestează, iar proprietarul (ii) cu 15 zile înainte de retragerea din este obligat să izoleze aceste animale de alte stațiunile de montă; ecvidee până în momentul uciderii sau tăierii. (iii) după 15 zile de la reîntoarcerea lor în Animalele cu semne clinice de boală se ucid. depozit; 3. Exploatațiile nonprofesionale indemne, în b) armăsarii din stațiunile permanente de care s-au înregistrat unul sau mai multe cazuri montă la autorizare, de 2 ori pe an, respectiv de AIE, se declară contaminate și se aplică februarie---martie și octombrie---noiembrie; măsurile sanitare veterinare prevăzute de c) iepele de reproducție, o dată pe an; legislația în vigoare pentru combatere. d) ecvideele din herghelii, depozite de 4. Se interzice circulația ecvideelor pozitive, cu armăsari, hipodromuri, asociații hipice, excepția sacrificării. ecvideele de competiții și din alte unități 5. Se interzice scoaterea de armăsari sau iepe specializate, de două ori pe an, respectiv din stațiuni temporare de montă, herghelii, februarie---martie, octombrie---noiembrie. depozite de armăsari, hipodromuri, asociații 2. Supravegherea serologică a ecvideelor hipice sau alte unități specializate, pentru a seronegative în vârstă de peste 6 luni se monta sau a se monta în localități cu animale realizează o dată pe an. contaminate. 3. La animalele diagnosticate pozitiv se 6. Introducerea de armăsari sau iepe de aplică o marcă specială cu înălțimea de reproducție din exploatațiile și localitățile 10 cm, de forma literei A, pe copita contaminate în herghelii, hipodromuri, stațiuni membrului anterior stâng. Operațiunea se temporare sau permanente de montă, efectuează odată cu declararea bolii. depozite de armăsari, asociații hipice sau alte 4. Animalele diagnosticate pozitiv se aglomerări specializate de cabaline este sacrifică în maximum 10 zile de la permisă numai după ce au fost supuși/supuse eliberarea buletinului de analiză. la două teste Coggins la care au avut rezultat negativ, efectuate la interval de 90 de zile, înaintea acestui transfer. 5. Probele se lucrează individual sau pe 7. Se interzice folosirea la montă a armăsarilor pooluri de câte 5 probe prin ELISA sau alte care au acționat în stațiuni temporare de teste validate în acest sens, precum și în montă dacă nu au fost examinați serologic cu baza analizelor cost-beneficiu. Probele care 30 de zile înainte de a fi introduși în efectivul au avut rezultat pozitiv prin examen ELISA de origine. se retestează în vederea confirmării, prin 8. Animalele care au obținut rezultate negative testul Coggins. la testul serologic, care provin din exploatații contaminate, pot părăsi exploatațiile dacă, după ce animalele infectate au fost sacrificate, animalele rămase au o reacție negativă la două teste Coggins efectuate la un interval de 3 luni. 9. Animalele negative din exploatații libere de AIE pot părăsi exploatațiile în cazul în care au trecut 3 luni de la testare, numai după efectuarea unui nou test, la care s-au obținut rezultate negative, înainte de mișcare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 392/14.VI.2010 15 1 2 3 10. Pașapoartele animalelor diagnosticate Medicul veterinar de liberă practică pozitiv se completează corespunzător la împuternicit secțiunile I, VII și VIII. Medicul veterinar oficial 6. Supravegherea prin examene 11. Efectuarea de examene morfopatologice, morfopatologice a ecvinelor moarte în necropsie, metoda HEA sau metoda HEV, perioada de carantină sau în cazul metoda Perls pe probe de miocard, pulmon, suspiciunii bolii ficat, rinichi, splină, limfonoduri. 7. Pentru ecvinele care participă la Medicul veterinar oficial competiții internaționale, testarea se execută cu 10 zile înaintea datei de expediere, prin imunodifuzie; pentru toate ecvideele din exploatație și pe o rază de 200 m în jurul exploatației autorizate se efectuează un test Coggins la care au obținut rezultat negativ, efectuat pe o probă de sânge prelevată între 90 și 180 de zile înainte de data preconizată a transportului intenționat. > 8. Toate ecvinele introduse prin comerțul Medicul veterinar oficial.” intracomunitar sau import din țări terțe se supun examenului serologic prin testul Coggins, în primele 15 zile de la achiziție. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Corneliu Ceică București, 9 iunie 2010. Nr. 51. ’ MINISTERUL AGRICULTURII Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN pentru modificarea și completarea Schemei de ajutor de minimis „Sprijinirea activităților economice în vederea diversificării economiei rurale și a creșterii calității vieții în spațiul rural”, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 567/2008 Având în vedere Referatul de aprobare nr. 30.493 din 7 iunie 2010, întocmit de Direcția generală dezvoltare rurală — Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și ale anexei nr. II la Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), ținând cont de prevederile măsurilor axei 3 — Calitatea vieții în zonele rurale și diversificarea economiei rurale din cadrul Programului Național Dezvoltare Rurală 2007—2013 (PNDR), aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. CE (2008) 3.831 din 16 iulie 2008, având în vedere prevederile art. 1, 21 și 23 din Hotărârea Guvernului nr. 224/2008 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor cofinanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007—2013, cu modificările și completările ulterioare, în baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de minimis, 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 392/14.VI.2010 având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007, în temeiul art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 25/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin. Art. I. — Schema de ajutor de minimis „Sprijinirea activităților economice în vederea diversificării economiei rurale și a creșterii calității vieții în spațiul rural”, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 567/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 17 septembrie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La anexa nr. 1 „Lista codurilor CAEN aferente activităților care sunt eligibile la finanțare în cadrul măsurii 312”, diviziunea 56 „Restaurante și alte activități de servicii de alimentație” se elimină. 2. La anexa nr. 2 „Lista codurilor CAEN aferente activităților care sunt eligibile la finanțare în cadrul măsurii 313”, secțiunea I „Hoteluri și restaurante”, după clasa 5530 se introduce o nouă diviziune, diviziunea 56 cu următorul cuprins: Restaurante si alte activități de servicii de alimentație „56 » > > 561 Restaurante 5610 Restaurante* 5530 5610 * Tipurile de restaurant, eligibile prin această măsură sunt numai cele de tip: specializat (familial/pensiune), cu specific (cramă, cu specific local), grădină de vară, clasificate conform Ordinului ministrului dezvoltării regionale și turismului nr. 1.296/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea structurilor de primire turistice.” Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru București, 7 iunie 2010. Nr. 138’ EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română —S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’,71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 443785 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392/14.VI.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495