MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 316 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE ⁷⁷ » Joi, 13 mai 2010 SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 516 din 27 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă ...................................... 2-3 Decizia nr. 517 din 27 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somației de plată........................................... 3-4 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 43. — Ordonanță de urgență pentru modificarea unor acte normative în vederea reducerii sau simplificării administrative a unor autorizații/avize/proceduri ca urmare a măsurilor asumate de Guvernul României în cadrul Planului de simplificare aferent Memorandumului de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România, semnat la București și la Bruxelles la 23 iunie 2009.....................’..... 5-9 466. — Hotărâre privind încetarea exercitării temporare a funcției publice de subprefect al județului Vâlcea de către domnul Burlănescu Marius-Âdrian...................... 9 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 361. — Ordin al inspectorului de stat șef al Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat privind transmiterea on-line la Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat a rapoartelor de monitorizare a ascensoarelor......... 10-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 516 din 27 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Afrodita Laura Tutunaru — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Elena Călin în Dosarul nr. 11.297/215/2008 al Tribunalului Dolj — Secția civilă. La apelul nominal se prezintă personal autorul excepției Elena Călin și se constată lipsa celorlalte părți, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul autorului excepției, care depune concluzii scrise prin care solicită admiterea acesteia. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca nefondată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 10 iunie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 11.297/215/2008, Tribunalul Dolj — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 580² din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Elena Călin în dosarul de mai sus. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că procedura reglementată de art. 580² din Codul de procedură civilă contravine dreptului la un proces echitabil, deoarece nu prevede posibilitatea exercitării unei căi de atac împotriva încheierilor prin care se încuviințează executarea unui titlu de către creditorul obligației, lipsindu-l astfel pe debitor de posibilitatea exercitării unei căi de atac și punându-l într-o poziție de inegalitate față de creditor. Tribunalul Dolj — Secția civilă arată că excepția de neconstituționalitate este nefondată, sens în care face trimitere la jurisprudența Curții Constituționale în materie. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile autorului excepției, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 580² din Codul de procedură civilă, care au următorul conținut: „Dacă debitorul refuză să îndeplinească o obligație de a face cuprinsă într-un titlu executoriu, în termen de 10 zile de la primirea somației, creditorul poate fi autorizat de instanța de executare, prin încheiere irevocabilă, dată cu citarea părților, să o îndeplinească el însuși sau prin alte persoane, pe cheltuiala debitorului. ’’ Autorul excepției de neconstituționalitate susține că prin dispozițiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituționale ale art. 21 alin. (1)—(3) referitoare la accesul liber la justiție și la soluționarea cauzei într-un termen rezonabil. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că, asupra constituționalității dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă, Curtea s-a pronunțat în repetate rânduri. De exemplu prin Decizia nr. 884 din 30 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2007, Curtea a constatat că, în esență, se critica lipsa de reglementare a posibilității de exercitare a unei căi de atac împotriva încheierilor prin care se dispune autorizarea creditorului de a îndeplini obligația de a face, pe cheltuiala debitorului. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituțională se pronunță numai asupra constituționalității actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului. Ca atare, ținând seama de criticile avansate, Curtea a respins ca inadmisibilă excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă. Pe de altă parte, instanța nu face altceva decât să autorizeze creditorul să îndeplinească el însuși obligația ce îi incumbă debitorului, în situația în care acesta refuză să o îndeplinească, dat fiind caracterul definitiv și irevocabil al titlului executoriu. Dacă s-ar admite că, împotriva unui titlu executoriu (cu caracter definitiv și irevocabil), debitorul obligat la o anumită prestație ar mai avea deschisă și altă cale în justiție, s-ar pune sub semnul incertitudinii însuși caracterul definitiv și irevocabil al titlului executoriu, ceea ce apare ca inadmisibil. întrucât nu au apărut împrejurări noi care să determine schimbarea jurisprudenței Curții Constituționale în această materie, soluția adoptată în precedent, precum și considerentele pe care aceasta se întemeiază își mențin valabilitatea și în cauza de față. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 3 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 580² din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Elena Călin în Dosarul nr. 11.297/215/2008 al Tribunalului Dolj — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 27 aprilie 2010. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Afrodita Laura Tutunaru CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 517 din 27 aprilie 2010 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somației de plată loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltăn Tudorel Toader Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Afrodita Laura Tutunaru — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somației de plată, excepție ridicată de Societatea Comercială „Celuloză și Oțel” — S.R.L. în Dosarul nr. 10.162.1/325/2008 al Tribunalului Timiș — Secția comercială și de contencios administrativ. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca nefondată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 15 iulie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 10.162.1/325/2008, Tribunalul Timiș — Secția comercială și de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somației de plată, excepție ridicată de Societatea Comercială „Celuloză și Oțel” — S.R.L. în dosarul de mai sus. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prin acordarea posibilității debitorului de a formula apărări de fond în cadrul contestației la executare, deși nu s-a prevalat de calea de atac prevăzută de art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001, se aduce atingere gravă principiilor fundamentale consacrate de art. 16 alin. (1) și art. 21 alin. (3) din Constituție. Tribunalul Timiș — Secția comercială și de contencios administrativ arată că, întrucât autorul a invocat în susținerea excepției apărări de fond, nu își poate exprima un punct de vedere fără a se antepronunța. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 316/13.V.2010 privind procedura somației de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, astfel cum au fost modificate acestea prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 142/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, aprobată la rândul ei prin Legea nr. 5/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 20 ianuarie 2003. Astfel, art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 are următorul cuprins: „(2) Prin contestația la executare debitorul poate invoca apărări de fond împotriva titlului executoriu, cu excepția cazului în care a formulat, potrivit art. 8, cerere în anulare împotriva ordonanței de admitere a cererii creditorului. ” Articolul 8 din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 la care face trimitere textul legal criticat are următorul conținut: „(1) împotriva ordonanței prevăzute la art. 6 alin. (2) debitorul poate formula cererea în anulare, în termen de 10 zile de la data înmănării sau comunicării acesteia. (2 ) Cererea în anulare se soluționează de către instanța competentă pentru judecarea fondului cauzei în prima instanță. (3 ) abrogat de art. I pct. 12 din Legea 195/2004 (4 ) Dacă instanța învestită admite cererea în anulare, aceasta va anula ordonanța, pronunțând o hotărâre irevocabilă. Prevederile art. 7 se aplică în mod corespunzător. (5 ) Hotărârea prin care a fost respinsă cererea în anulare este irevocabilă. ” Autorul excepției de neconstituționalitate susține că prin dispozițiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituționale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi a cetățenilor și ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile legale criticate au mai făcut obiectul controlului său prin raportare la critici similare. Astfel, cu prilejul pronunțării Deciziei nr. 361 din 12 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 19 martie 2003, Curtea a considerat ca fiind neîntemeiată critica potrivit căreia prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 ar încălca dispozițiile constituționale referitoare la accesul liber la justiție. în acest sens, Curtea a reținut că, potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001, împotriva ordonanței cu somația de plată persoana interesată poate face contestație la executare în condițiile prevăzute de Codul de procedură civilă. Teza întâi a art. 10 alin. (2) permite debitorului invocarea, prin contestația la executare, și a unor apărări de fond împotriva titlului executoriu, iar teza a doua a aceluiași alineat exceptează de la exercițiul acestui drept debitorul care a formulat o cerere în anulare împotriva ordonanței de admitere a cererii creditorului. Conform prevederilor art. 8 din aceeași ordonanță, împotriva ordonanței cu somația de plată, emisă de judecător, debitorul poate formula cerere în anulare la instanța competentă pentru judecarea cauzei în primă instanță, care va putea anula ordonanța, situație în care, la cererea creditorului, se va proceda la judecarea în fond a cauzei, în condițiile dreptului comun. Din conținutul acestor dispoziții legale nu rezultă nicio îngrădire a accesului liber la justiție pentru niciuna dintre părțile litigante. Debitorul nemulțumit de ordonanța cu somația de plată poate formula o cerere în anulare, care se soluționează de către instanța competentă pentru judecarea fondului. Or, tocmai în cadrul acestei proceduri, debitorul poate invoca apărări de fond, ceea ce face de prisos ca acesta să mai poată invoca astfel de apărări și în cadrul contestației la executare. Prin urmare, legiuitorul a oferit posibilitatea debitorului de a invoca apărări de fond, neavând relevanță dacă acesta le-a invocat sau nu în cadrul acțiunii în anulare. Excepția prevăzută în art. 10 alin. (2) teza a doua din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 este justificată, întrucât aceasta are în vedere situația în care, în lipsa cererii în anulare, debitorul nu a putut invoca apărările de fond. întrucât nu au apărut împrejurări noi care să determine schimbarea jurisprudenței Curții Constituționale în această materie, soluția adoptată în precedent, precum și considerentele pe care aceasta se întemeiază își mențin valabilitatea și în cauza de față. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somației de plată, excepție ridicată de Societatea Comercială „Celuloză și Oțel” — S.R.L. în Dosarul nr. 10.162.1/325/2008 al Tribunalului Timiș — Secția comercială și de contencios administrativ. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 27 aprilie 2010. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Afrodita Laura Tutunaru MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 5 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 9 9 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ pentru modificarea unor acte normative în vederea reducerii sau simplificării administrative a unor autorizații/avize/proceduri ca urmare a măsurilor asumate de Guvernul României în cadrul Planului de simplificare aferent Memorandumului de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România, semnat la București și la Bruxelles la 23 iunie 2009 Având în vedere Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2009 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România, semnat la București și la Bruxelles la 23 iunie 2009, și a Acordului de împrumut, în sumă de până la 5.000.000.000 euro, dintre România, în calitate de împrumutat, Banca Națională a României, în calitate de agent al împrumutatului, și Comunitatea Europeană, în calitate de împrumutător, semnat la Luxemburg la 23 iunie 2009 și la București la 18 iunie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 364/2009, cu completările ulterioare, luând în considerare necesitatea respectării angajamentelor asumate de Guvernul României cu privire la progresul în implementarea simplificării administrative privind autorizațiile și permisele, prevăzute în anexa nr. 1 la Memorandumul de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România, la capitolul „Reformă structurală”, ținând seama că neîndeplinirea măsurilor prevăzute de Memorandumul de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România poate atrage blocarea tranșei a lll-a din împrumut, în valoare de până la 1,15 miliarde euro, cu termen în aprilie 2010, deoarece în caz contrar este pusă în pericol derularea Memorandumului de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România în conformitate cu calendarul stabilit în anexa nr. 1, existând riscul blocării sumelor aferente următoarelor tranșe, în contextul recesiunii economice severe care pune în pericol stabilitatea economică a României și pentru asigurarea eliberării la timp a sumelor aferente împrumutului prevăzut de Memorandumul de înțelegere dintre Comunitatea Europeană și România, elemente care vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Legea energiei electrice nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 11 alineatul (2), litera ț) se abrogă. 2. La articolul 15 alineatul (1), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „1. autorizații de înființare pentru realizarea de noi capacități energetice de producere a energiei electrice, inclusiv de capacități de producere a energiei electrice și termice în cogenerare, sau retehnologizarea acestora, dacă puterea electrică instalată a capacităților respective depășește 1 MW;”. 3. La articolul 15, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3¹), cu următorul cuprins: „(3¹) Activitatea unei persoane de revânzare a energiei electrice către utilizatorii rețelelor electrice aflate în exploatarea sa se desfășoară fără licența de furnizare prevăzută la alin. (1) pct. 2 lit. f), în condițiile respectării reglementărilor specifice, aprobate de autoritatea competentă.” Art. II. — Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 938 din 20 noiembrie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 24, alineatul (2) va avea următorul cuprins: „(2) Toate intervențiile care se efectuează asupra monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a funcțiunii sau a destinației, de întreținere sau de reparații curente, indiferent de sursa lor de finanțare și de regimul de proprietate a imobilului, se fac cu specialiști și experți atestați și sub inspecția și controlul propriu ale Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, respectiv ale serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, în condițiile legii.” 2. La articolul 26 alineatul (1), punctul 16 va avea următorul cuprins: „16. instituie, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Registrul specialiștilor, Registrul experților și verificatorilor tehnici;”. 3. La articolul 26 alineatul (1), punctul 18 se abrogă. 4. La articolul 28 alineatul (3), litera j) se abrogă. 5. La articolul 33 alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins: ,,e) propune criteriile de atestare a specialiștilor și experților din domeniul protejării monumentelor istorice;”. Art. III. — Ordonanța Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea capacității administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 657 din 18 septembrie 2008, se modifică și se completează după cum urmează: 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 1. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3¹, cu următorul cuprins: „Art. 3¹. — (1) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor administrează sistemul informatic național privind evidența și simplificarea plății drepturilor de autor și a drepturilor conexe de către utilizatori și a repartiției remunerațiilor colectate de organismele de gestiune colectivă în cadrul proiectului e-guvernare. (2 ) Normele metodologice privind crearea și funcționarea evidenței naționale prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Costurile de realizare a acestei evidențe naționale sunt suportate de organismele de gestiune colectivă beneficiare ale remunerațiilor datorate de utilizatori.” 2. La articolul 6 alineatul (1) punctul 1, litera d) se abrogă. 3. La articolul 6 alineatul (2), litera d) se abrogă. 4. La articolul 9, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) în vederea înscrierii fonogramelor, persoanele fizice autorizate sau persoanele juridice care produc fonograme pe teritoriul României depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere-tip pentru fiecare fonogramă.” 5. La articolul 9, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2¹), cu următorul cuprins: „( 2¹) Cererea-tip prevăzută la alin. (2) este completată de solicitanți, în mod obligatoriu, cu date și informații, pe propria răspundere, privind: a) titlul fonogramei și lista operelor conținute; b) titularii drepturilor de autor și ai drepturilor conexe pentru fiecare operă și procentul din drepturile patrimoniale cuvenit fiecărui titular, în cazul gestiunii colective extinse; c) contractele de cesiune încheiate cu titularii dreptului de autor (direct de compozitor, textier, editor etc. sau prin organismele de gestiune colectivă) și cu titularii de drepturi conexe (artiști interpreți, executanți, producători de fonograme etc.); d) numele cedenților, drepturile patrimoniale cesionate, felul, durata și teritoriul cesiunii; e) anul, țara și data primei fixări a fonogramei; f) anul primei publicări sau a primei radiodifuzări a fonogramei.” 6. La articolul 9, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Pentru persoanele fizice autorizate sau persoanele juridice care importă fonograme, respectiv desfășoară activități de comerț intracomunitar, cererea-tip este completată de solicitanți, în mod obligatoriu, cu date și informații, pe propria răspundere, privind drepturile de autor și drepturile conexe, factura externă și declarația vamală de import, după caz. Cererea-tip este însoțită de copia înscrisului doveditor al acordului titularului de drepturi privind importul, distribuirea și comercializarea de fonograme pe teritoriul României, în traducere autorizată în limba română.” 7. La articolul 9, alineatele (4), (5) și (6) se abrogă. 8. Articolul 10 modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 10. — (1) După verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 9, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor eliberează solicitanților adeverințe de înscriere a fonogramelor în Registrul național al fonogramelor, astfel: a) pentru cererile completate on-line în aplicația informatică a Oficiului, anterior depunerii și înregistrării la Oficiu, în termen de 4 zile lucrătoare de la data înregistrării; b) pentru cererile depuse și înregistrate direct la Oficiu, în termen de 6 zile lucrătoare de la data înregistrării; c) pentru cazurile în care se solicită eliberarea în regim de urgență, în termen de două zile lucrătoare de la data înregistrării. (2 ) Persoanele fizice sau juridice care produc pe teritoriul României fonograme cu opere din repertoriul internațional, național sau cele cărora le-a fost cesionat de către producătorii români dreptul de reproducere și distribuire de fonograme în România sunt obligate să depună la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor un exemplar al fonogramei pe fiecare tip de suport, în forma în care acesta a fost introdus în circuitul comercial, în termen de 30 de zile de la data emiterii adeverinței de înscriere a fonogramelor în Registrul național al fonogramelor. (3 ) Persoanele prevăzute la art. 9 alin. (1) pot depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor elemente detaliate privind identificarea fonogramelor originale. Aceste elemente au caracter confidențial, urmând a fi comunicate, la cerere, numai organelor de supraveghere și control al aplicării legislației privind dreptul de autor și drepturile conexe.” 9. La articolul 17 alineatul (1) punctul 1, literele a) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins: „a) producere de programe pentru calculator destinate comercializării prin magazine; e) comercializare de programe pentru calculator prin magazine specializate în vânzarea de programe pentru calculator și echipamente IT;”. 10. La articolul 23, alineatele (2) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) în vederea înscrierii videogramelor în Registrul național al videogramelor, persoanele fizice autorizate sau persoanele juridice prevăzute la alin. (1) depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere-tip. (5) Pentru persoanele fizice autorizate sau persoanele juridice care importă videograme, respectiv desfășoară activități de comerț intracomunitar, cererea-tip este completată de solicitanți, în mod obligatoriu, cu date și informații, pe propria răspundere, privind drepturile de autor și drepturile conexe, factura externă și declarația vamală de import, după caz. Cererea-tip este însoțită de copia înscrisului doveditor al acordului titularului de drepturi privind importul, distribuirea și comercializarea de videograme pe teritoriul României, în traducere autorizată în limba română.” 11. La articolul 23, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2¹), cu următorul cuprins: „(2¹) Cererea-tip prevăzută la alin. (2) este completată de solicitanți, în mod obligatoriu, cu date și informații, pe propria răspundere, privind următoarele: a) titlul operei; b) contractele de cesiune a drepturilor de autor și a drepturilor conexe, numele cedenților, drepturile patrimoniale cesionate, felul, durata și teritoriul cesiunii; c) titularii drepturilor de autor și ai drepturilor conexe; d) data primei fixări și a primei publicări sau radiodifuzări a videog ramei.” 12. La articolul 23, alineatul (4) se abrogă. 13. La articolul 23, alineatele (6), (7) și (8) se abrogă. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 7 14. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 24. — (1) După verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 23, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor eliberează solicitanților adeverințe de înscriere a videogramelor în Registrul național al videogramelor, astfel: a) pentru cererile completate on-line în aplicația informatică a Oficiului, anterior depunerii și înregistrării la Oficiu, în termen de 4 zile lucrătoare de la data înregistrării; b) pentru cererile depuse și înregistrate direct la Oficiu, în termen de 6 zile lucrătoare de la data înregistrării; c) pentru cazurile în care se solicită eliberarea în regim de urgență, în termen de două zile lucrătoare de la data înregistrării. (2) Persoanele fizice autorizate sau persoanele juridice care au produs videograme pe teritoriul României au obligația să depună un exemplar al videogramei în forma în care se introduce în circuitul comercial. în situația în care exemplarul nu este depus în termen de 30 de zile de la data eliberării adeverinței, înscrierea se anulează.” 15. Articolul 35 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 35. — înregistrarea persoanelor fizice autorizate și a persoanelor juridice în registrele naționale administrate de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor se efectuează în baza cererilor-tip specifice, însoțite de copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerțului. Datele și informațiile nereale declarate în cererea-tip atrag răspunderea solicitantului, potrivit legii.” 16. La articolul 36, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 36. — (1) După verificarea documentelor prevăzute la art. 35, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor eliberează certificatul corespunzător solicitanților, astfel: a) pentru cererile completate on-line în aplicația informatică a Oficiului, anterior depunerii și înregistrării la Oficiu, în termen de 4 zile lucrătoare de la data înregistrării; b) pentru cererile depuse și înregistrate direct la Oficiu, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării; c) pentru cazurile în care se solicită eliberarea în regim de urgență, în termen de două zile lucrătoare de la data înregistrării.” 17. La articolul 43 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,c) comercializarea sau deținerea în vederea comercializării de fonograme ori videograme fără marcaje holografice, cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei și confiscarea acestora.” 18. La articolul 44, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2 ) Contravențiile prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a), c), e), g), n) și o) se pot constata și sancționa și de către personalul Jandarmeriei Române.” Art. IV. — Articolul 260 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 260. — (1) Lichidarea societății trebuie terminată în cel mult un an de la data dizolvării. Pentru motive temeinice, tribunalul poate prelungi acest termen cu perioade de câte 6 luni, dar nu cu mai mult de 24 de luni cumulat. (2) Lichidarea nu liberează pe asociați și nu împiedică deschiderea procedurii de faliment a societății. (3) în termen de 30 de zile de la dizolvare vor fi numiți lichidatorii, în condițiile art. 262, respectiv art. 264. (4) în termen de 60 de zile de la numire, lichidatorul trebuie să depună la oficiul registrului comerțului, pentru menționare în registrul comerțului, un raport privind situația economică a societății. Dacă, potrivit raportului, debitorul îndeplinește condițiile pentru deschiderea procedurii simplificate de insolvență, lichidatorul are obligația de a solicita deschiderea acestei proceduri în termen de 15 zile de la data depunerii raportului. (5) La împlinirea unui termen de 6 luni de la numire, lichidatorul trebuie să depună la oficiul registrului comerțului un raport privind stadiul operațiunilor de lichidare. La împlinirea termenului de un an prevăzut la alin. (1) lichidatorul trebuie să depună la oficiul registrului comerțului un nou raport, însoțit, dacă este cazul, și de hotărârea instanței de prelungire a termenului de lichidare, pentru menționare în registrul comerțului. (6) Pentru fiecare prelungire a termenului de lichidare, lichidatorul are obligația de a depune la oficiul registrului comerțului hotărârea instanței, precum și raportul privind stadiul operațiunilor de lichidare. (7) Nerespectarea obligației de depunere a rapoartelor prevăzute la alin. (4)—(6) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 50 lei la 100 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează, din oficiu sau în urma sesizării oricărei părți interesate, de către directorul oficiului registrului comerțului și/sau de persoana sau persoanele desemnate de către directorul general al Oficiului Național al Registrului Comerțului, potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului. (8) în termen de 15 zile de la terminarea lichidării, lichidatorii vor depune la registrul comerțului cererea de radiere a societății din registrul comerțului, sub sancțiunea unei amenzi judiciare de 200 lei pentru fiecare zi de întârziere, care va fi aplicată de tribunalul în circumscripția căruia își are sediul comerciantul, în urma sesizării oricărei părți interesate. încheierea judecătorului prin care se dispune amendarea lichidatorului este executorie și poate fi atacată cu recurs. (9) Sancțiunea prevăzută la alin. (7) se aplică și lichidatorului care nu introduce cererea de deschidere a procedurii insolvenței în termenul prevăzut la alin. (4). (10) Dacă în termen de 3 luni de la expirarea termenului menționat la alin. (1), prelungit de tribunal după caz, oficiul registrului comerțului nu a fost sesizat cu nicio cerere de radiere sau cu nicio cerere de numire a lichidatorului, societatea este radiată din oficiu din registrul comerțului. Radierea se dispune prin sentință a tribunalului comercial sau a secției comerciale a tribunalului în a cărui circumscripție se află sediul societății, pronunțată la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului, cu citarea societății și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și a direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București, după caz. Procedura prevăzută de art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 se aplică în mod corespunzător. (11) Hotărârea judecătorească de radiere se comunică societății la sediul social, Agenției Naționale de Administrare Fiscală și direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București, după caz, și oficiului registrului comerțului unde este înregistrată, se înregistrează în registrul 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 comerțului și se afișează pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului și la sediul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunalul în a cărui circumscripție s-a aflat sediul social al societății. (12) Bunurile rămase din patrimoniul societății radiate din registrul comerțului revin acționarilor, care răspund în limita valorii acestora pentru acoperirea creanțelor, conform prevederilor Codului de procedură civilă.” Art. V. — Prevederile articolului 260 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică în mod corespunzător tuturor categoriilor de persoane juridice înregistrate în registrul comerțului. Art. VI. — (1) Prevederile art. 260 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică în mod corespunzător și procedurilor de dizolvare sau lichidare voluntară aflate în derulare la data intrării în vigoare a acesteia, data de la care curg termenele prevăzute la art. 260 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fiind data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (2) Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), societățile comerciale care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se află în dizolvare sau lichidare voluntară de mai mult de 3 ani sunt radiate din oficiu din registrul comerțului. Radierea se dispune prin sentință a tribunalului comercial sau a secției comerciale a tribunalului în a cărui circumscripție se află sediul societății, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului. Soluționarea cererii se face cu citarea societății și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și a direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București, după caz. Procedura prevăzută de art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerțului se aplică în mod corespunzător. (3) Dispozițiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător și societăților care se află în lichidare voluntară de mai mult de 5 ani, în urma prelungirii termenului de 3 ani, dispusă de tribunal, potrivit legii. (4) Pentru acțiunile formulate în temeiul prezentului articol, Oficiul Național al Registrului Comerțului este scutit de taxe judiciare de timbru și timbru judiciar. Art. VII. — Legea viei și vinului în sistemul organizării comune a pieței vitivinicole nr. 244/2002, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 14 septembrie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 11 va avea următorul cuprins: „Art. 11. — (1) în arealele viticole sau în extravilanul localităților din afara arealelor viticole, înființarea de plantații de viță-de-vie pe o suprafață de peste 0,1 ha de operator economic sau de familie și extinderea peste această limită a celor existente se pot face numai în baza unui drept de plantare/replantare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. (2) Plantarea/replantarea viței-de-vie se face în baza unui drept de plantare sau de replantare ori de plantare pe o rezervă. Crearea rezervei regionale (județene) și/sau naționale a drepturilor de plantare a viței-de-vie are scopul de a permite administrației publice locale și centrale atribuirea dreptului de plantare a viței- de-vie acelor persoane fizice/juridice care, pe baza unor criterii obiective, vor justifica necesitatea obținerii acestor drepturi. (3) Procedura și condițiile de acordare a drepturilor prevăzute la alin. (2), precum și perioada de valabilitate a acestor drepturi se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. (4) în arealele viticole sau în extravilanul localităților din afara arealelor viticole, înființarea de plantații de viță-de-vie pe o suprafață de peste 0,1 ha se face cu soiuri admise în cultură și în baza Cererii de plantare/replantare a viței-de-vie și de înscriere în Registrul plantațiilor viticole, depusă la direcția pentru agricultură și dezvoltare rurală județeană, respectiva municipiului București. (5) Modelul de Cerere de plantare/replantare a viței-de-vie și de înscriere în Registrul plantațiilor viticole se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. (6) în vederea înființării de plantații viticole pe suprafețe mai mari de 3 ha este necesară prezentarea de către solicitant a unui proiect de înființare a plantației viticole, avizat de unitatea de cercetări vitivinicole din zonă.” 2. Articolul 15 va avea următorul cuprins: „Art. 15. — (1) Defrișarea plantațiilor de viță-de-vie în suprafață mai mare de 0,1 ha se face de către persoane fizice/juridice, pe baza Declarației de defrișare a plantațiilor de viță-de-vie și cererii pentru eliminarea parcelei/parcelelor defrișate din Registrul plantațiilor viticole, depusă la direcția pentru agricultură și dezvoltare rurală județeană sau a municipiului București, după caz. (2) Modelul de Declarație de defrișare a viței de vie și cerere pentru eliminarea parcelei/parcelelor defrișate din Registrul plantațiilor viticole se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. (3) Persoanele care defrișează plantații de viță-de-vie înscrise în Registrul plantațiilor viticole beneficiază de un drept de replantare în suprafață echivalentă de cultură pură cu cea defrișată sau propusă pentru defrișare. Dreptul individual de replantare poate fi exercitat în termen de 8 ani de la data acordării acestuia. (4) Prin cultură pură se înțelege suprafața efectiv ocupată cu butucii de viță-de-vie, delimitată de perimetrul extern al butucilor, la care se adaugă o zonă-tampon a cărei lățime corespunde jumătății distanței dintre rânduri.” 3. La articolul 51, literele a) și n) vor avea următorul cuprins: ,, a) înființarea de plantații viticole în suprafață de peste 0,1 ha de persoană fizică sau juridică ori extinderea peste această limită a celor existente, fără un drept corespunzător de plantare/replantare, potrivit prevederilor art. 11; n) defrișarea viței-de-vie din soiuri nobile admise în cultură, în suprafață mai mare de 0,1 ha, fără declarație de defrișare potrivit prevederilor art. 15 alin. (1).” Art. VIII. — Normele metodologice de aplicare a Legii viei și vinului în sistemul organizării comune a pieței vitivinicole nr. 244/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.134/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 4 noiembrie 2002, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 9, alineatele (7), (8) și (9) se abrogă. 2. La articolul 10, alineatele (1) și (2) se abrogă. 3. Articolele 17,18 și 19 se abrogă. Art. IX. — Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 6 martie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 9 1. La articolul 13, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 13. — (1) Pentru asigurarea îngrijirii la domiciliu a persoanei vârstnice aflate în situația de dependență sociomedicală, stabilită conform grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, consiliile locale pot angaja personal de îngrijire prin plata cu ora, fracțiuni de normă sau normă întreagă, în funcție de perioada de îngrijire necesară a se acorda și cu respectarea criteriilor prevăzute de standardele de calitate aplicabile în domeniu, conform legislației în vigoare.” 2. La articolul 13, alineatul (3) se abrogă. Art. X. — Alineatul (1) al articolului 43 din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 43. — (1) Regulamentul și/sau orice alt document în baza căruia urmează să se desfășoare loteria publicitară trebuie să fie autentificat(e) de un notar public înainte de începerea operațiunii.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 5 mai 2010. Nr. 43. ’ Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu Ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri, Adriean Videanu Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul justiției, Cătălin Marian Predoiu Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind încetarea exercitării temporare a funcției publice de subprefect al județului Vâlcea de către domnul Burlănescu Marius-Adrian Având în vedere prevederile art. 19 alin. (1) lit. a) și ale art. 92 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri încetează exercitarea temporară a funcției publice de subprefect al județului Vâlcea de către domnul Burlănescu Marius-Adrian. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga București, 12 mai 2010. Nr. 466.’ 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 316/13.V.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL ECONOMIEI, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI INSPECȚIA DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR, RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE Șl INSTALAȚIILOR DE RIDICAT ORDIN privind transmiterea on-line la Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat a rapoartelor de monitorizare a ascensoarelor Ținând cont de prevederile Legii nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea și funcționarea Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat, cu modificările și completările ulterioare, în vederea preîntâmpinării accidentelor la ascensoarele vechi aflate în exploatare, ținând cont de gradul înalt de uzură, fiind necesare intervenții frecvente ale personalului de specialitate, ca urmare a implementării în cadrul Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat a unei soluții informatice (S.I.G.I. — Sistem integrat de gestiune ISCIR) capabile să gestioneze și să centralizeze informațiile necesare urmăririi detaliilor tehnice ale instalațiilor aflate în evidențele ISCIR, cât și pentru o mai bună monitorizare a reparațiilor, operațiilor de întreținere și a reviziilor efectuate ascensoarelor de către societățile autorizate ISCIR, inspectorul de stat șef al Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat emite prezentul ordin. Art. 1. — Toate societățile autorizate de Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat (ISCIR) pentru reparație, întreținere și revizii conform Prescripției tehnice R6 vor transmite on-line inspecțiilor teritoriale ISCIR datele din anexa nr. 1. Art. 2. — Pentru respectarea prevederilor art. 1, societățile autorizate vor folosi soluții tehnice compatibile cu sistemele software ISCIR care să permită transmiterea rapoartelor de monitorizare, ce vor fi centralizate atât la nivelul inspecțiilor teritoriale, cât și la nivelul ISCIR. Art. 3. — Orice schimbare, modificare, intervenție sau control periodic de supraveghere la ascensoare va fi raportată electronic, în formatul adecvat, către inspecțiile teritoriale, într-un termen de maximum 24 de ore de la finalizare. Art. 4. — Personalul de specialitate care efectuează periodic controale de supraveghere a ascensoarelor, conform cerințelor Ordinului ministrului economiei și comerțului nr. 528/2006 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului industriei și resurselor nr. 577/2002 privind aprobarea Prescripției tehnice R6-2002, ediția 1, „Cerințe tehnice privind montarea, punerea în funcțiune, exploatarea, repararea și verificarea tehnică a ascensoarelor electrice și hidraulice de persoane și/sau de materiale”, va avea responsabilitățile din anexa nr. 2. Art. 5. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 6. — Prevederile prezentului ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Inspectorul de stat șef al Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat, Mircea Vasile Zegrean București, 26 aprilie 2010. Nr. 361.’ ANEXA Nr. 1 Tabel 1 — Evidența ascensoarelor pe întreținători Nr. Denumire Nr. Valabilitate Termen crt. societate autorizație autorizație Ascensoare în întreținere Observații de Tip constructiv ascensor ISCIR societate verificare Nr. Deținător autorizație Asociație ISCIR locatari/ Adresă proprietari □ Clădire publică Electric Hidraulic An (guvern, fabricație ministere, Sector/ hotel, Localitate Str. Nr. Scară județ spital, magazine, facultăți) □ ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 11 Tabel 2 — Evidența respectării Ordinului ministrului economiei și comerțului nr. 528/2006 de către întreținători Ascensoare în întreținere Evidența respectării Ordinului ministrului economiei și comerțului nr. 528/2006 Nr. autorizație Deținător Anul 2010 Anul 2011 ISCIR Asociație VI VII VIII IX X XI XII I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII locatari/ * l proprietari Adresă □ Clădire publică (guvern, ministere, । r* i ol mo- Sector/, hotel, spital, Localitate Str. Nr. Scara . , . magazine, județ / facultăți) □ ’ Exemplu: Anul 2o/o vi r Data Nume, prenume Nume, prenume controlului persoană Decizie Data remedierii Cauza opririi echipa care a efectuat intervenția desemnată Admis Respins *) □ □ *) în cazul remedierii, termenul de 14 zile se calculează de la data repunerii în funcțiune (data remedierii). Tabel 3 — Evidența componentelor și pieselor de schimb pentru ascensoare electrice/hidraulice Componente Componente Componente Trolii/ de securitate mecanice electrice/ Cabină Uși ascensor Grupuri ascensor ascensor electronice ascensor de pompare ascensor ascensor 1. Dispozitive de 1. Roți de fricțiune 1. Cutie de comandă 1. Cutie de comandă 1. Uși manuale de Trolii: zăvorâre a ușilor de 2. Roți de deviere palier cabină palie’r/cabină: --- cu o viteză; palier 3. Cabluri de 2. Cutie de legături 2. Cutie de revizie --- batante; --- cu două viteze; 2. Paracăzătoare tracțiune electrice cu borne 3. Cântar pod --- pliabile; --- cu viteză variabilă 3. Limitatoare de 4. Glisiere 3. Cabluri flexibile, șir mobil/cântar --- culisante; (VWF). viteză 5. Console de cleme cu electronic --- tip grilă. 1. Motoare electrice 4. Tampoane: 6. Selector: conectare rapidă (tip 4. Barieră cu 2. Uși semiautomate 2. Frâne (saboți de a) tampoane cu --- roată selector; mufă) fotocelule de palier/cabină frână, electromagneți înmagazinarea --- lanț selector; 4. Afișor/display 5. Afișor/display 3. Uși automate de de frână) energiei: --- contacte O. poziție palier poziție cabină palie’r/cabină: 3. Reductoare. --- neliniare; 7. Limitatoare cu rolă 5. Traductori de 6. Sonerie alarmă --- cu deschidere 1. Grupuri de --- cu amortizarea pentru contact sfârșit poziție: 7. Echipament de centrală/laterală; pompare (centraline): mișcării de revenire; cursă (finit) --- monostabil; comunicație --- cu un canat/cu mai --- rezervor (tanc) b) tampoane cu --- bistabil. bidirecțional multe canate. ulei; disiparea energiei. 6. întrerupător puț 8. Montanți cabină 4. Amortizoare uși --- pompă hidraulică; 5. Dispozitive de 7. Buton de oprire 9. Tiranți cu arc palier manuale/ --- electrovalve. securitate montate pe urgență puț (suspensie cabină) semiautomate 2. Pistoane hidraulice circuitele hidraulice 8. Aparat electric 10. Patine 5. Came mobile 3. Racorduri/furtunuri pentru împiedicarea panou de comandă: 11. Ungătoare pentru uși manuale/ flexibile căderii cabinei la --- întrerupătoare semiautomate ascensoarele tripolare; 6. Operator uși hidraulice (valve de --- relee; automate cabină: ruptură) --- contactoare; --- motor uși cabină; 6. Contacte electrice --- transformatoare; --- mecanism de securitate. --- punți redresoare; deschidere uși --- bobine; cabină; --- rezistoare; --- invertor uși cabină. --- siguranțe fuzibile; 7. Mecanism’ --- bloc relee termice. deschidere uși 9. Plăci de comandă automate palier electronice cu p-procesor 10. Invertoare de frecvență pentru comanda troliu ascensor 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 Tabel 4 — Evidența verificărilor tehnice efectuate de către personalul tehnic de specialitate responsabil cu verificarea tehnică a ascensoarelor (RV7A) pe fiecare întreținător Dacă este îndeplinită Metode de control aplicate RVTA Nr cerința crt. Descrierea operațiilor efectuate Data Da Nu N/A Vizual Testat Măsurat Numele Prenumele efectuării controlului 1. Identificarea ascensorului 1.1. • Verificarea plăcii de timbru și existența □ □ □ □ □ □ marcajelor CE: Denumirea producătorului:................ Model: .................... Tip: .......................... Serie de fabricație:.................... An fabricație:.................... Qnom. (sarcina nominală) =......................kg Nr. persoane:.................. Nr. stații =................... Nr. accese =.................. cu 1 viteză: V nom. =..........m/s; cu două viteze: V nom./redusă =.........../........m/s; cu viteză variabilă • Verificarea inscripționărilor 1.2. avertizare/salvare de □ □ □ □ □ □ 2. Inspecția tehnică 2.1. --- cartea tehnică a ascensorului □ □ □ □ □ --- dacă este asigurată mentenanța de un □ □ □ □ □ □ întreținător autorizat de IT ISCIR □ □ □ □ □ □ --- dacă personalul de manevrare este instruit □ □ □ □ □ □ --- modul de pregătire al ascensorului pentru □ inspecția tehnică 2.2. Efectuarea inspecției 2.2.1. « Verificarea componentelor de securitate □ □□□ □□□□□ □ □ □ □ □□□□□ □ □□□ □□□□□ □ □ □ □ □□□□□ | □ □□□ □□□□□ □ □ □ □ □□□□□ □ □□□ □□□□□ □ □ □ □ □□□□□ □ □□□ □□□□□ □ □ □ □ □□□□□ 2.2.2. (identificare): --- dispozitive de zăvorâre a ușilor de palier --- ......buc. --- paracăzătoare ---......buc. --- limitatoare de viteză ---......buc. --- limitatoare de sfârșit de cursă ---......buc. □ --- tampoane hidraulice ---......buc. □ --- valve de ruptură (supape de reținere a □ fluidului) ---......buc. □ --- contacte electrice de securitate (întreruptor □ de securitate)......buc. □ • Verificări funcționale □ Ascensoare noi □ --- verificarea dispozitivelor de zăvorâre a ușilor □ de palier □ --- verificarea dispozitivelor electrice de □ securitate (contacți, întreruptori etc.) □ --- încercarea dispozitivelor (limitatoarelor) de □ securitate de sfârșit de cursă □ --- verificarea aderenței □ --- verificarea limitatorului de viteză □ --- încercarea paracăzătoarelor contragreutății □ --- verificarea dispozitivului de alarmare □ --- verificarea sistemului de iluminare de urgență --- verificarea limitării cursei pistonului --- verificarea presiunii la sarcina maximă --- verificarea redactorului de debit sau a clapetei de frânare MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 13 Dacă este îndeplinită Metode de control aplicate RVTA Nr. cerința crt. Descrierea operațiilor efectuate Data Da Nu N/A Vizual Testat Măsurat Numele Prenumele efectuării controlului --- verificarea etanșeității □ □ □ □ □ □ --- verificarea limitatorului de timp al menținerii sub tensiune a motorului electric □ □ □ □ □ □ --- verificarea dispozitivului electric de detectare a temperaturii fluidului de lucru □ □ □ □ □ □ Ascensoare existente (vechi) --- nivelarea și oprirea cu precizie □ □ □ □ □ □ --- împrejmuirea neperforată a puțului □ □ □ □ □ □ --- împrejmuirea parțială a puțului □ □ □ □ □ □ --- dispozitivele de zăvorâre pentru ușile de acces la puț și la fundătură □ □ □ □ □ □ --- opririle cabinei când usa de acces a puțului sau fundăturii este deschisă □ □ □ □ □ □ --- protecția oricăror spații accesibile de sub cabină, de sub contragreutate sau de sub masa de echilibrare □ □ □ □ □ □ --- separarea fundăturii ascensoarelor aflate în același puț □ □ □ □ □ □ --- separarea părților aflate în mișcare ale ascensoarelor montate în același puț □ □ □ □ □ □ --- spațiile de securitate superioare și în fundătura puțului □ □ □ □ □ □ --- accesul în siguranță la fundătura puțului □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul de oprire în fundătură si în camera rolelor □ □ □ □ □ □ --- iluminarea adecvată a puțului □ □ □ □ □ □ --- accesul în siguranță în camera troliului si în camera rolelor □ □ □ □ □ □ --- spațiile de siguranță în camera troliului □ □ □ □ □ □ --- iluminarea adecvată în camera troliului si în camera rolelor □ □ □ □ □ □ --- suporții metalici sau cârligele pentru scule de mână în camera troliului si în put □ □ □ □ □ □ --- dispozitivele de zăvorâre a ușii de palier □ □ □ □ □ □ --- neaccesibilitatea asupra dispozitivelor de zăvorâre a ușii de palier, din afara puțului, de către persoane neautorizate □ □ □ □ □ □ --- închiderea automată a ușilor de palier culisante orizontal □ □ □ □ □ □ --- ușile culisante cu mai multe canaturi □ □ □ □ □ □ --- mișcarea ușilor de cabină cu ușile de palier deschise □ □ □ □ □ □ --- existenta sortului cabinei --- zăvorârea trapei de urgență a cabinei □ □ □ □ □ □ --- iluminarea corespunzătoare în cabină □ □ □ □ □ □ --- iluminatul de urgență în cabină □ □ □ □ □ □ --- protecția în cazul avariei rotii de fricțiune, rolelor și roților de lanț □ □ □ □ □ □ --- protecția împotriva căderii cablurilor/ lanțurilor de pe role/roți de lanț □ □ □ □ □ □ --- existența paracăzătoarelor acționate de un limitator de viteză compatibil la ascensoare electrice □ □ □ □ □ □ --- funcționarea corectă a sistemului paracăzător si limitator de viteză compatibil pentru ascensoare electrice □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul electric de securitate la sistemul de întindere al cablului limitatorului de viteză □ □ □ □ □ □ --- protecția împotriva depășirii vitezei cabinei la urcare (ascensoare electrice) □ □ □ □ □ □ 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 316/13.V.2010 Dacă este îndeplinită Metode de control aplicate RVTA Nr. cerința crt. Descrierea operațiilor efectuate Data Da Nu N/A Vizual Testat Măsurat Numele Prenumele efectuării controlului --- protecția ascensoarelor hidraulice la căderea liberă, coborârea cu viteză excesivă si alunecarea cabinei □ □ □ □ □ □ --- întoarcerea automată a cabinei la nivelul cel mai de jos când un sistem electric antialunecare este uzat □ □ □ □ □ □ --- sistemul de ghidare pentru contragreutate sau masa de echilibrare □ □ □ □ □ □ --- tampoane adecvate sau mijloace alternative □ □ □ □ □ □ --- existența limitatoarelor (finiturilor) de cursă □ □ □ □ □ □ --- distanța orizontală dintre suprafața interioară a puțului și a pragului, a cadrului ușii cabinei sau a marginii ușii culisante a cabinei □ □ □ □ □ □ --- sistemul de operare de urgență pentru ascensoarele electrice □ □ □ □ □ □ --- sistemul de operare de urgență pentru ascensoarele hidraulice □ □ □ □ □ □ --- valva de închidere (de ruptură) □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul pentru cablu/lanț moale □ □ □ □ □ □ --- limitatorul pentru durata menținerii motorului sub tensiune □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul pentru presiune scăzută în cilindru la ascensoarele hidraulice cu acționare indirectă □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul pentru presiune scăzută în cilindru la ascensoarele hidraulice cu acționare directă la care cilindrul nu este fixat rigid de cabină □ □ □ □ □ □ --- protecția împotriva șocurilor electrice (IP2X) □ □ □ □ □ □ --- protecția si marcarea echipamentului electric □ □ □ □ □ □ --- protecția motorului de la troliul ascensorului □ □ □ □ □ □ --- existența întreruptorului principal în camera troliului □ □ □ □ □ □ --- funcționarea în siguranță a ascensorului în cazul inversării fazelor □ □ □ □ □ □ --- comutatorul de revizie pentru operația de inspecție pe puț □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul de oprire de pe cabina ascensorului (butonul stop de urgență) □ □ □ □ □ □ --- dispozitivul de alarmă în caz de urgență □ □ □ □ □ □ --- comunicarea directă între cabină si camera troliului □ □ □ □ □ □ --- existența dispozitivului de control al sarcinii □ □ □ □ □ (cântar) □ 2.2.3. • încercări în gol (fără sarcină) Ascensoare existente (vechi) --- funcționarea corespunzătoare a componentelor de securitate ale ascensorului □ □ □ □ □ □ --- funcționarea corespunzătoare a frânei □ □ □ □ □ □ --- funcționarea corespunzătoare a troliului, urmărindu-se, printre altele, producerea de încălziri, pierderi de fluid, vibrații etc. □ □ □ □ □ □ --- funcționarea corespunzătoare a tabloului electric principal etc. din camera mașinii (placă □ □ □ □ □ electronică, contactoare, relee, selectoare etc.) □ --- oprirea cabinei în stații, ținându-se seama □ □ □ □ □ de abaterile admise □ --- componentele electrice de protecție, sub aspectul respectării timpului de declanșare prevăzut de producător □ □ □ □ □ □ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 15 Dacă este îndeplinită Metode de control aplicate RVTA cerința Nr. Descrierea operațiilor efectuate Data Da Nu N/A Vizual Testat Măsurat Numele Prenumele efectuării controlului --- funcționarea circuitelor electrice de forță, comandă și semnalizare, conform schemelor □ □ □ □ □ electrice din documentația tehnică de însoțire --- elementele cinematice si statice ale □ ascensorului (glisiere, elemente de □ □ □ □ □ suspendare, cabină etc.) □ 2.2.4. încercări în sarcină Ascensoare noi • Verificări și încercări cu cabina încărcată cu sarcina nominală la ascensoare electrice si ascensoare hidraulice cu tracțiune indirectă --- QCP, RC = Qnom. =...............kg □ □ □ □ □ □ --- încercarea paracăzătoarelor cabinei (paracăzătoare cu priză instantanee) □ □ □ □ □ □ --- încercarea tampoanelor la ascensoarele electrice și ascensoarele hidraulice cu tracțiune □ □ □ □ □ □ indirectă • Verificări și încercări cu cabina încărcată cu 125% din sarcina nominală la ascensoarele electrice --- QCP, RC = 1,25 x Qnom. =...............kg □ □ □ □ □ □ --- verificarea si încercarea statică a elementelor suspensiei și a sistemelor de fixare --- verificarea sistemului de frânare □ □ □ □ □ □ --- verificarea aderenței □ □ □ □ □ □ --- încercarea paracăzătoarelor cabinei (paracăzătoare cu frânare progresivă) □ □ □ □ □ □ Ascensoare vechi • încercarea statică (cu cabina la stația cea mai de jos, timp = 10 minute) --- QCP, RC = 1,5 x Qnom. =............... kg (la ascensoarele cu tambur si la ascensoarele pentru mărfuri exclusiv cu roată de fricțiune) □ □ □ □ □ □ --- QCP, RC = 2 x Qnom. = ............... kg (la □ □ □ □ □ □ toate tipurile de ascensoare cu roată de fricțiune cu care circulă persoane) --- QCP, RC = 1,5 x Qnom. =...............kg, timp = 10 minute, P încercare = 0 bar (distribuitorul electrohidraulic pe poziția „zero”, cabina situată în poziția limită superioară), coborârea AH adm. < 100 mm --- încercarea de etanșeitate □ □ □ □ □ □ --- verificarea alunecării cablurilor de tracțiune în canalele rotii de fricțiune □ □ □ □ □ □ --- verificarea rezistenței troliului □ □ □ □ □ □ --- verificarea rezistentei jugului cabinei si a suspensiei aferente □ □ □ □ □ □ --- verificarea frânei □ □ □ □ □ □ • încercarea dinamică --- QCP, RC = 1,1 x Qnom. -...............kg □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării troliului □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării motorului de acționare □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării frânei □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării elementelor de comandă □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării dispozitivelor de oprire a cabinei în stații □ □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării dispozitivelor de zăvorâre mecanică și electrică a ușilor de palier □ □ □ □ □ □ 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 316/13.V.2010 Dacă este îndeplinită Metode de control aplicate RVTA Nr. cerința crt. Descrierea operațiilor efectuate Data Da Nu N/A Vizual Testat Măsurat Numele Prenumele efectuării controlului --- verificarea funcționării contactelor de securitate □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării sistemelor de □ □ □ □ □ semnalizare optică și acustică □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării limitatorului de viteză □ □ □ □ □ --- verificarea funcționării paracăzătoarelor □ □□ □ ANEXA Nr. 2 Lista minimă a verificărilor care trebuie efectuate de către personalul tehnic de specialitate din cadrul echipei de întreținere a) verificarea completării cu ulei a băii troliului și a tuturor lagărelor; b) verificarea stării de uzură a lagărelor și a bunei funcționări a sistemelor de ungere; c) verificarea umplerii cu unsoare consistentă a ungătoarelor; d) verificarea îmbinărilor cu șuruburi de la troliu; e) verificarea gradului de uzură a saboților frânei, verificarea funcționării frânei și reglarea acesteia; f) verificarea și reglarea inelelor colectoare și a periilor electromotorului, precum și verificarea bunei stări a elementelor din cauciuc de la cuplajul elastic al troliului; g) verificarea și reglarea strângerii rulmentului axial al reductorului melcat; h) verificarea gradului de uzură a cablurilor de tracțiune a cabinei și contragreutății, a cablului limitatorului de viteză, a cablului și lanțului de la selector; i) verificarea gresării pieselor supuse frecării (balamale, dispozitive de închidere a ușilor cabinei etc.); j) verificarea funcționării normale a sistemului electric de forță, comandă și semnalizare; k) verificarea siguranțelor fuzibile; I) verificarea funcționării componentelor de securitate în condițiile stabilite de producător; m) verificarea și reglarea sistemului de demaraj; n) verificarea și reglarea opririi cabinei în stații; o) verificarea uniformității întinderii cablurilor de tracțiune și egalizarea acestora; p) verificarea uzurii ghidajelor (patine, role etc.) cabinei și contragreutății; q) verificarea gresării glisierelor cabinei și contragreutății. Spălarea glisierelor se va face cel puțin o dată la 3 luni; r) verificarea sistemului de semnalizare optică și acustică; s) verificarea lezenei; t) verificarea stării butonierelor de cabină și palier (înlocuirea butoanelor arse, deformate, blocate mecanic). EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.401.00.70, fax 021.401,00’.71 și 021.401.00.72 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 316/13.V.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495