MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 281 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 29 aprilie 2010 SUMAR Nr. Pagina Nr. Pagina DECIZII 8. — Decizie privind asigurarea conducerii Senatului în perioada 29—30 aprilie 2010 ...................... 1 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 996. — Ordin al ministrului finanțelor publice pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European......................................... 2-14 ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI 5. — Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare. 14-15 Rectificări ............................................................... 16 DECIZII PARLAMENTUL ROMÂNIEI SENATUL DECIZIE privind asigurarea conducerii Senatului în perioada 29—30 aprilie 2010 în conformitate cu art. 40 alin. (2) din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările ulterioare, președintele Senatului decide: Articol unic. —în perioada 29—30 aprilie 2010, conducerea Senatului va fi asigurată de domnul senator Teodor Viorel Meleșcanu, vicepreședinte al Senatului. PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 28 aprilie 2010. Nr. 8. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE ORDIN pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiara! Spațiului Economic European în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 17 alin. (5) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, având în vedere dispozițiile: — Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare; — Ordonanței Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; ministrul finanțelor publice emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 21 aprilie 2010. Nr. 996. ANEXĂ NORME METODOLOGICE de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European CAPITOLUL I Programarea bugetară a fondurilor aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European Art. 1. — (1) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor se cuprind conform art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spațiului Economic European, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor. (2) Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nominalizează administratorul fondului de burse definit conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, și cuprinde în bugetul propriu sumele aferente finanțării proiectelor prin asistența financiară prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. c)din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010. (3) în vederea cuprinderii în buget a sumelor menționate la alin. (1), promotorii de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, au obligația să completeze fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat în cadrul Mecanismului financiar al Spațiului Economic European, denumit în continuare Mecanismul financiar SEE, conform Formularului 1. (4) Fișa de fundamentare necesară cuprinderii în bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a valorii totale a proiectelor finanțate conform art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, este completată de administratorul fondului de burse. (5) Fișa de fundamentare a proiectului este completată/ actualizată de departamentul/structura responsabil/responsabilă cu propunerea la finanțare/implementarea proiectului și va fi semnată de conducătorul acestuia/acesteia. (6) Direcția abilitată cu elaborarea proiectului de buget din cadrul ordonatorului de credite în calitate de promotor de proiecte/Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 3 prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, va cuprinde în buget sumele menționate la alin. (1) numai dacă fișa de fundamentare a proiectului este avizată de Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale și va avea în vedere, după caz, contractul de implementare aferent proiectului. (7) în cazul proiectelor propuse la finanțare în anul bugetar curent, dar ale căror contracte de implementare nu au fost încheiate, precum și în cazul necesității angajării unor cheltuieli neeligibile aferente proiectelor aflate în implementare, compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, solicită departamentului/structurii responsabil/ responsabile cu propunerea la finanțare a proiectului note justificative pentru angajarea cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării contractului de implementare sau pentru angajarea cheltuielilor neeligibile. (8) Notele justificative prevăzute la alin. (7) vor cuprinde informații privind categoriile de cheltuieli, eligibilitatea cheltuielilor și necesitatea angajării acestora pentru implementarea proiectului. Art. 2. — (1) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii se cuprind în bugetele promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin (1) lit. c) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor și se aprobă conform Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, sau cu ocazia rectificărilor bugetare. (2) în vederea cuprinderii în buget a sumelor menționate la alin. (1), promotorii de proiecte prevăzuți la art. 6 alin (1) lit. c) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, au obligația să completeze fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat în cadrul Mecanismului financiar SEE, conform Formularului 1 fără a mai solicita avizul Autorității pentru coordonarea instrumentelor structurale. (3) Promotorii de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. c) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, au obligația ca la semnarea contractului de implementare încheiat cu Oficiul de Plăți și Contractare PHARE și Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale să depună o copie a formularului bugetar „Fișa proiectului”, anexă la bugetul ordonatorului principal de credite, întocmit în baza fișei de fundamentare menționate la alin. (2) aferentă proiectului propus/aprobat la finanțare în cadrul Mecanismului financiar SEE, semnat și ștampilat de ordonatorul principal de credite. (4) în cazul proiectelor propuse la finanțare în anul bugetar curent, dar ale căror contracte de implementare nu au fost încheiate, precum și în cazul necesității angajării unor cheltuieli neeligibile aferente proiectelor aflate în implementare, compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite beneficiar solicită departamentului/structurii responsabil/responsabile cu propunerea la finanțare a proiectului note justificative pentru angajarea cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării contractului de implementare sau pentru angajarea cheltuielilor neeligibile. (5) Notele justificative prevăzute la alin. (4) vor cuprinde informații privind categoriile de cheltuieli, eligibilitatea acestora și necesitatea angajării sumei respective pentru implementarea proiectului. (6) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația să asigure integral și cu prioritate atât sumele necesare implementării proiectelor proprii propuse la finanțare/finanțate în cadrul Mecanismului financiar SEE, cât și pe cele necesare implementării proiectelor ai căror promotori de proiecte sunt instituții publice locale finanțate integral/parțial din bugetul local. (7) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația de a deschide și repartiza creditele bugetare aferente implementării proiectelor ai căror promotori de proiecte sunt instituțiile publice din subordine finanțate integral din bugetul local, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încasării sumelor transferate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, pe baza solicitării de finanțare transmise de promotorii de proiecte. Art. 3. — Sumele cuprinse în bugetul Ministerului Finanțelor Publice, prevăzute la art. 6 alin. (5) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, sunt gestionate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE. Art. 4. — (1) Valoarea subvenției acordate promotorilor de proiecte finanțați parțial din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale poate cuprinde sumele aferente contravalorii fondurilor externe nerambursabile primite în cadrul Mecanismului financiar SEE, care vor fi rambursate de către Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, conform contractului de implementare al fiecărui proiect. (2) Promotorii de proiecte prevăzuți la alin. (1) au obligația să informeze cu celeritate ordonatorul principal de credite privind sumele primite ca avans, în vederea diminuării corespunzătoare a subvenției acordate. (3) Promotorii de proiecte finanțați parțial din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale restituie, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării, sumele rambursate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE conform art. 7, în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorilor principali de credite din care au fost acordate subvențiile prevăzute la alin. (1). (4) în cazul în care restituirea subvenției menționate la alin. (3) se efectuează în anul bugetar următor celui în care au fost primite subvențiile, se aplică prevederile art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr. 1.199/2008 privind normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare. Art. 5. — Sumele reprezentând contravaloarea fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE se cuprind de către Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, la nivel de credite de angajament și credite bugetare, în anexa la bugetul Ministerului Finanțelor Publice, menționată la art. 13 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010. CAPITOLUL II Fluxuri financiare și evidență contabilă Art. 6. — (1) în cazul promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) și c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, care au în implementare proiecte finanțate în cadrul Mecanismului financiar SEE: a) sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele acestora cheltuielile efectuate corespunzător contravalorii fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE și contribuției proprii; b) sumele aferente rambursării cotei-părți din cheltuielile eligibile efectuate, corespunzătoare finanțării fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, precum și cele aferente avansului în cazul promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, se virează cu celeritate de către Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, cu respectarea termenului stabilit în contractul de implementare în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective, deschise pe: b1) codurile de identificare fiscală ale promotorilor de proiecte, în cazul promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; b2) codul de identificare fiscală al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în cazul promotorului de proiecte care are calitatea de administrator al fondului de burse; b3) codurile de identificare fiscală ale unităților administrativ- teritoriale, în cazul promotorilor de proiecte care au calitatea de ordonatori principali de credite ai bugetului local, precum și în cazul în care promotorii de proiecte sunt entități finanțate integral din bugetul local, prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, la unitățile Trezoreriei Statului prin care își desfășoară activitatea. (2) Oficiul de Plăți și Contractare PHARE notifică în scris promotorii de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, precum și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului cu privire la sumele virate în conturile de venituri, utilizând Formularul 2. Art. 7. — în cazul promotorilor de proiecte, alții decât cei prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) și c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, care au în implementare proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE virează, din conturile de disponibil prevăzute la art. 26, sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, precum și cele aferente acordării avansului, conform contractului de implementare, în conturile de disponibilități ale promotorilor de proiecte prin care se gestionează bugetele de venituri și cheltuieli ale acestora, deschise distinct pentru încasarea avansului, respectiv a rambursării cheltuielilor efectuate. Art. 8. — Rambursarea către promotorii de proiecte a sumelor prevăzute la art. 6 și 7 se realizează în condițiile și pe baza documentelor prevăzute prin contractul de implementare, precum și conform procedurilor interne ale Oficiul de Plăți și Contractare PHARE. Art. 9. — Transferul sumelor reprezentând contravaloarea fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, inclusiv cele aferente avansului, din conturile Autorității de certificare și plată în contul Oficiului de Plăți și Contractare PHARE se realizează la termenele și pe baza documentelor prevăzute în acordul încheiat între Autoritatea de certificare și plată și Oficiul de Plăți și Contractare PHARE. Art. 10. — (1) Transferul sumelor către promotorii de proiecte reprezentând avansul solicitat de aceștia în cadrul proiectului și aprobat de Oficiul mecanismului financiar conform acordului de grant și Regulilor și procedurilor aplicabile în cadrul Mecanismului financiar SEE, cu modificările și completările ulterioare, se realizează de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, cu condiția existenței contractului de implementare semnat de toate părțile implicate. (2) Dobânda menționată la art. 4 alin. (7) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, reprezintă diferența dintre dobânda acumulată în contul menționat la art. 4 alin. (5) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, corespunzătoare sumelor de avans rămase disponibile în cont și valoarea impozitelor aferente dobânzii și a comisioanelor de gestionare a contului respectiv. Art. 11. — (1) Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale și Oficiul de Plăți și Contractare PHARE au obligația stabilirii prin contractele de implementare a termenilor și condițiilor privind derularea operațiunilor financiare cu promotorii de proiecte, inclusiv a: a) procentului de acordare a avansului; b) termenului maxim de efectuare a plăților către promotorii de proiecte aferente avansului/rambursării cheltuielilor eligibile; c) documentelor justificative aferente rambursării cheltuielilor eligibile; d) obligației ca fiecare Raport intermediar/final de proiect, transmis de promotorii de proiect prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) și c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, să aibă anexată o situație care să reflecte separat, pentru fiecare an calendaristic, cheltuielile efectuate de aceștia, conform Formularului 3; e) regulilor conform cărora promotorii de proiecte care efectuează plăți în valută în cadrul proiectului solicită la rambursare contravaloarea în lei a acestora la cursul BNR din data întocmirii documentelor de plată în valută; f) sancțiunilor aplicabile în cazul nerespectării termenelor și condițiilor stabilite prin prezentele norme metodologice și prin Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; g) modalităților și termenelor de recuperare a sumelor plătite necuvenit, conform legislației aplicabile și/sau procedurilor specifice. Art. 12. — (1) Promotorii de proiecte finanțate în cadrul Mecanismului financiar SEE au obligația să țină pentru fiecare proiect o evidență contabilă distinctă, folosind în contabilitatea proprie conturi analitice distincte. (2) Promotorii de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, precum și administratorul fondului de burse înregistrează în evidența extracontabilă rambursările de cheltuieli aferente fondurilor externe nerambursabile primite în cadrul Mecanismului financiar SEE pe baza notificărilor primite de la Oficiul de Plăți și Contractare PHARE conform art. 6 alin. (2). MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 5 CAPITOLUL III Angajarea, lichidarea și ordonanțarea cheltuielilor efectuate în cadrul Mecanismului financiar al Spațiului Economic European Art. 13. — în cadrul fazei de angajare a cheltuielilor, pentru angajamentul global, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE efectuează următoarele operațiuni: a) întocmește lista cu proiectele aprobate de Oficiul mecanismului financiar, respectiv Formularul 4, și completează Formularul 5 cu suma propusă a fi angajată în limita disponibilului de credite de angajament care mai pot fi angajate din creditele de angajament reflectate în anexa la bugetul Ministerului Finanțelor Publice, conform art. 5 din prezentele norme metodologice. Formularul 5 este supus vizei de control financiar preventiv propriu și, ulterior, aprobat de către ordonatorul principal de credite; b) semnează contractele de implementare cu promotorii de proiecte pe baza Formularului 4, contractele de implementare fiind supuse anterior vizei de control financiar preventiv propriu; c) înregistrează în contabilitatea proprie angajamentele legale. Art. 14. — Formularul 5 poate fi completat și în cazul în care Oficiul de Plăți și Contractare PHARE realizează propuneri de angajare pentru fiecare proiect selectat. Art. 15. — (1) în vederea parcurgerii fazelor de lichidare, ordonanțare și plată, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE rezervă, în prima lună a anului bugetar, în totalitate creditele bugetare reflectate, conform prevederilor art. 5, în anexa la bugetul Ministerului Finanțelor Publice, completând Formularul 6. (2) în cazul în care valoarea creditelor bugetare se modifică pe parcursul anului bugetar, prevederile alin. (1) se aplică în luna în care a intervenit modificarea respectivă. (3) în cazul în care bugetul de stat se aprobă prin lege după începerea anului bugetar, prevederile alin. (1) se aplică în luna intrării în vigoare a legii de aprobare, în limita creditelor bugetare. Art. 16. — în cazul fazei de lichidare a cheltuielilor, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE efectuează următoarele operațiuni: a) verifică Rapoartele intermediare/finale de proiect, precum și existența documentelor justificative anexate, primite de la promotorii de proiecte conform prevederilor din contractele de implementare; b) în cazul în care se confirmă corectitudinea documentelor verificate, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE acordă viza „Bun de plată” pe documentul stabilit conform procedurilor interne și efectuează înregistrările contabile aferente. Art. 17. — (1) Ordonanțarea cheltuielilor se face la nivelul Oficiului de Plăți și Contractare PHARE, folosind Formularul 7, în limita disponibilului din contul de angajamente bugetare pentru cota-parte de cheltuieli aferentă fondurilor externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE. (2) în cazul în care ordonanțarea se face pentru mai multe rapoarte intermediare/finale de proiect, Formularul 7 va fi însoțit de o anexă, conform Formularului 8, care să cuprindă toate informațiile necesare completării ordinelor de plată. (3) Formularul 7 se completează separat pentru fiecare tip de plată, respectiv pentru acordarea avansului și pentru rambursarea cheltuielilor eligibile. Art. 18. — Oficiul de Plăți și Contractare PHARE și Autoritatea de certificare și plată au obligația preluării în situațiile financiare proprii, întocmite în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniul contabilității, a operațiunilor înregistrate în sistemul contabil al Oficiului de Plăți și Contractare PHARE/Autorității de certificare și plată. Art. 19. — în vederea efectuării reconcilierii contabile bianuale între conturile contabile ale Oficiului de Plăți și Contractare PHARE și cele ale promotorilor de proiecte pentru operațiunile gestionate în cadrul Mecanismului financiar SEE, promotorii de proiecte au obligația transmiterii Formularului 9, din care să rezulte sumele primite de la Oficiul de Plăți și Contractare PHARE și cele plătite acestuia. Art. 20. — Corespunzător excepției stabilite la art. 14 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, în cazul proiectelor de operațiuni pentru care Punctul național de contact are calitatea de promotor de proiect, se aplică procedura vizei de control financiar preventiv delegat, stabilită conform reglementărilor în domeniu. CAPITOLUL IV Prevederi specifice proiectelor implementate în parteneriat Art. 21. — Proiectele finanțate în cadrul Mecanismului financiar SEE pot avea ca promotori de proiecte parteneriate compuse din două sau mai multe entități cu personalitate juridică, înregistrate în România și/sau în statele membre ale Spațiului Economic European, cu condiția desemnării ca lider al parteneriatului a unei entități înregistrate fiscal în România. Art. 22. — Pentru implementarea proiectelor prevăzute la art. 21 o autoritate sau instituție finanțată din fonduri publice, în calitate de lider, poate stabili parteneriate cu entități din sectorul privat, numai prin aplicarea unei proceduri transparente și nediscriminatorii privind alegerea partenerilor din sectorul privat. Art. 23. — Liderul parteneriatului este responsabil cu asigurarea implementării proiectului și cu respectarea tuturor prevederilor din contractul de implementare încheiat cu Punctul național de contact. Art. 24. — (1) Termenii, condițiile și responsabilitățile părților privind implementarea proiectului sunt stabilite prin acordul de parteneriat încheiat între lider și parteneri. (2) Acordul de parteneriat este supus legislației din România. (3) Modelul orientativ al acordului de parteneriat este stabilit de Punctul național de contact, în scopul reglementării de principiu a aspectelor legale, financiare și de orice altă natură, după caz, care pot interveni în implementarea în parteneriat a unui proiect finanțat în cadrul Mecanismului financiar SEE. (4) Alegerea partenerilor este în exclusivitate de competența liderului, în cazul în care acesta inițiază stabilirea parteneriatului. (5) Autoritățile/lnstituțiile finanțate din fonduri publice au obligația de a face publică intenția de a stabili un parteneriat cu entități private în vederea implementării unui proiect finanțat în cadrul Mecanismului financiar SEE, menționând totodată principalele activități ale proiectului și condițiile minime pe care trebuie să le îndeplinească partenerii. (6) Prevederile art. 22 se consideră îndeplinite dacă: a) autoritatea sau instituția finanțată din fonduri publice face dovada îndeplinirii prevederilor alin. (5) prin intermediul canalelor media cu acoperire națională sau prin internet și demonstrează că a ales partenerii dintre entitățile private care au răspuns anunțului public, în cazul parteneriatelor stabilite cu entități din sectorul privat înregistrate fiscal în România; b) autoritatea sau instituția finanțată din fonduri publice face dovada că partenerii au fost selectați dintre organizațiile care au 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 domenii de activitate în concordanță cu obiectivele specifice ale proiectului, în cazul parteneriatelor stabilite cu entități din sectorul privat înregistrate fiscal în alte state membre ale Spațiului Economic European. (7) Decontarea cheltuielilor între lider și parteneri, efectuate pentru implementarea proiectului în cadrul parteneriatului, se efectuează pe bază de factură sau orice alt document justificativ prevăzut de reglementările legislative în vigoare. Art. 25. — (1) Liderii și partenerii care sunt finanțați integral sau parțial din fonduri publice cuprind în bugetele proprii numai sumele necesare finanțării valorii totale a activităților pe care le desfășoară în cadrul proiectului și/sau cofinanțarea pe care s-au angajat să o asigure prin acordul de parteneriat. (2) în cazul proiectelor implementate în parteneriat, liderul are obligația deschiderii unui cont de disponibilități, conform art. 27 alin. (8), în vederea primirii de la Oficiul de Plăți și Contractare PHARE atât a sumelor aferente avansului, cât și a celor aferente rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului, prin excepție de la prevederile art. 6 și 7. (3) Sumele primite conform alin. (2) sunt virate de lider, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încasării, în conturile de disponibilități proprii și/sau în conturile de disponibilități ale partenerilor deschise la Trezoreria Statului/instituții de credit din România și/sau în conturile de venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale sau ale bugetelor locale, deschise pe codul de identificare fiscală propriu și/sau al partenerilor, la unitățile Trezoreriei Statului prin care aceștia își desfășoară activitatea, conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) și art. 7. (4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), sumele primite conform alin. (2) sunt virate de lider, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încasării, în conturile de venituri ale bugetelor locale, deschise pe codul de identificare fiscală al unităților administrativ-teritoriale prin bugetele cărora sunt finanțate proiectele respective, în cazul promotorilor de proiecte/partenerilor care au calitatea de entități finanțate integral din bugetele locale. (5) Sumele primite conform alin. (2) sunt virate de lider, în termen de maximum 6 zile lucrătoare de la data încasării, într-un cont deschis pe numele partenerului la o instituție de credit din străinătate prin intermediul unui cont propriu deschis la o instituție de credit din România, în situația în care partenerul este o persoană juridică înregistrată fiscal într-un alt stat membru al Uniunii Europene și nu are un cont deschis la o instituție de credit din România. (6) Liderul are obligația transmiterii unei notificări scrise atât partenerilor, cât și Oficiului de Plăți și Contractare PHARE, cu privire la efectuarea viramentului în conturile de venituri prevăzute la alin. (3) și (4), în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data virării, notificare la care anexează o copie a ordinului de plată și a extrasului de cont. (7) Partenerii finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale au obligația verificării încasării sumelor în conturile de venituri prevăzute la alin. (3) și (4), în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii notificării. (8) în cazul în care încasarea sumelor prevăzute la alin. (3) și (4) nu s-a efectuat, partenerii sunt obligați să transmită o notificare scrisă atât liderului, cât și Oficiului de Plăți și Contractare PHARE, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data constatării. CAPITOLUL V Conturile aferente implementării proiectelor în cadrul Mecanismului financiar al Spațiului Economic European Art. 26. — (1) în vederea derulării operațiunilor financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, reglementate prin Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, se deschid conturi distincte la Trezoreria Statului. (2) Pe numele Ministerului Finanțelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală următoarele conturi gestionate de Autoritatea de certificare și plată, astfel: a) contul 54.06.01.20 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile aferente altor instrumente — Mecanism financiar SEE”, pentru: 1. încasarea sumelor transferate de Autoritatea de certificare și plată din contul Băncii Naționale a României, reprezentând contravaloarea în lei a sumelor primite în euro de la Oficiul Mecanismului Financiar; 2. încasarea sumelor în lei transferate la solicitarea Autorității de certificare și plată din contul 54.06.04.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând creanțe bugetare; 3. încasarea sumelor în lei transferate la solicitarea Autorității de certificare și plată din contul 54.06.05.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli, recuperate în vederea restituirii acestora la bugetul Mecanismului financiar SEE; 4. încasarea sumelor în lei transferate la solicitarea Autorității de certificare și plată din contul 54.06.01.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând fonduri aferente Mecanismului financiar SEE neutilizate la sfârșitul programului; 5. încasarea sumelor în lei transferate din contul 54.06.04.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând diferențe nefavorabile de curs valutar; 6. plata sumelor în lei transferate de Autoritatea de certificare și plată în contul 54.06.01.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând contravaloarea în lei a sumelor primite în euro de la Oficiul mecanismului financiar; 7. plata sumelor reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli, precum și sume neutilizate ce urmează a fi restituite Oficiului mecanismului financiar; 8. plata sumelor în lei transferate în contul 54.06.04.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând diferențe favorabile de curs valutar; b) contul 54.06.04.20 „Disponibil de la bugetul de stat reprezentând finanțarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Mecanismului financiar SEE”, pentru: 1. încasarea sumelor în lei de la bugetul de stat, necesare pentru derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor cuprinse în bugetul Ministerului Finanțelor Publice — Acțiuni generale pentru finanțarea cheltuielilor menționate la art. 6 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; 2. încasarea sumelor în lei transferate din contul 54.06.01.20, gestionat Autoritatea de certificare și plată, reprezentând diferențe favorabile de curs valutar; 3. plata sumelor în lei transferate de Autoritatea de certificare și plată în contul 54.06.01.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând diferențe nefavorabile de curs valutar; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 7 4. plata sumelor în lei transferate în contul 54.06.01.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând diferențe nefavorabile de curs valutar; 5. plata sumelor în lei transferate de Autoritatea de certificare și plată în contul 54.06.01.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând sume necesare pentru finanțarea cheltuielilor menționate la art. 6 alin. (4) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; 6. plata sumelor în lei la bugetul de stat, reprezentând restituirea sumelor neutilizate sau diferențe favorabile de curs valutar. (3 ) Pe numele Ministerului Finanțelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschid la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București următoarele conturi gestionate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, astfel: a) contul 54.06.01.20 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile aferente altor instrumente — Mecanismul financiar SEE” pentru: 1. încasarea sumelor în lei transferate din contul 54.06.01.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând contravaloarea în lei a sumelor primite în euro de la Oficiul Mecanismului Financiar; 2. încasarea sumelor în lei transferate din contul 54.06.04.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând diferențe nefavorabile de curs valutar; 3. încasarea sumelor în lei transferate de Autoritatea de certificare și plată din contul 54.06.04.20, reprezentând sume necesare pentru finanțarea cheltuielilor menționate la art. 6 alin. (4) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; 4. plata sumelor în lei transferate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE în conturile corespunzătoare de venituri bugetare sau de disponibilități ale promotorilor de proiect/liderilor parteneriatelor, reprezentând avansul și/sau rambursarea cheltuielilor eligibile solicitate de aceștia; 5. plata sumelor în lei transferate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE în contul 54.06.01.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând fonduri aferente Mecanismului financiar SEE neutilizate la sfârșitul programului. Disponibilul rămas în contul 54.06.01.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, reprezentând dobânda dedusă din rambursări și acumulată în cont la încheierea perioadei de implementare, se face venit la bugetul de stat; b) contul 54.06.04.20 „Disponibil de la bugetul de stat reprezentând finanțarea altor cheltuieli decât cele eligibile aferente Mecanismului financiar SEE”, pentru: 1. încasarea sumelor în lei de la bugetul de stat, necesare pentru derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor cuprinse în bugetul Ministerului Finanțelor Publice, pentru finanțarea cheltuielilor menționate la art. 6 alin. (5) lit. b) și c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; 2. încasarea sumelor în lei virate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE din contul 54.06.05.20, reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli recuperate, în vederea reîntregirii contului din care au fost plătite creanțele bugetare; 3. plata sumelor în lei în contul 54.06.01.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli nerecuperate; 4. plata sumelor în lei reprezentând finanțarea cheltuielilor menționate la art. 6 alin. (5) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010; 5. plata sumelor în lei la bugetul de stat, reprezentând restituirea sumelor neutilizate; c) contul 54.06.05.20 „Disponibil din creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli recuperate aferente Mecanismului financiar SEE”, pentru: 1. încasarea sumelor în lei virate de promotorii de proiecte/liderii parteneriatelor, reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli apărute în gestionarea proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului financiar SEE; 2. plata sumelor în lei transferate în contul 54.06.01.20, gestionat de Autoritatea de certificare și plată, reprezentând creanțe bugetare ca urmare a unor nereguli recuperate, în vederea restituirii acestora la bugetul Mecanismului financiar SEE; 3. plata sumelor în lei transferate în contul 54.06.04.20, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, în vederea reîntregirii contului din care au fost plătite creanțele bugetare. (4) Pe numele Ministerului Finanțelor Publice — Acțiuni generale, ca ordonator principal de credite, se deschide la Trezoreria Operativă Centrală contul de cheltuieli 23... „Cheltuieli ale bugetului de stat.”, din care se dispun plăți în contul de disponibil al Autorității de certificare și plată menționat la alin. (2) lit. b). (5) Pe numele Ministerului Finanțelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschide la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București contul de cheltuieli 23.....Cheltuieli ale bugetului de stat.”, gestionat de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE, din care se dispun plăți în contul de disponibil menționat la alin. (3) lit. b). Art. 27. — (1) în cazul promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, conturile de venituri prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b), în care se virează sumele aferente rambursării cheltuielilor eligibile corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, sunt: a) conturile de venit ale bugetului de stat în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE: a.1) 20.45.01.17.01 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent”; a.2) 20.45.01.17.02 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”; b) conturile de venit ale bugetului asigurărilor sociale de stat în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE: b.1) 22.45.03.17.01 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent”; b.2) 22.45.03.17.02 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”; c) conturile de venit ale bugetului asigurărilor pentru șomaj în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE: c.1) 28.45.04.17.01 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent”; 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 281/29.IV.2010 c.2) 28.45.04.17.02 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”; d) conturile de venit ale bugetului fondului național de asigurări sociale de sănătate în care se rambursează sumele aferente cheltuielilor corespunzătoare finanțării din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE: d.1) 26.45.05.17.01 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent”; d.2) 26.45.05.17.02 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”. (2) în cazul instituțiilor publice prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, conturile de venituri în care se virează sumele aferente avansului și rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului sunt: a.1) 21.45.02.17.01 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent”; a.2) 21.45.02.17.02 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”; a.3) 21.45.02.17.03 „Mecanismului financiar SEE—Sume primite în avans”. (3) Pentru conturile de venituri bugetare de la alin. (1) Trezoreria Statului eliberează extrase de cont promotorilor de proiecte/partenerilor, după caz, pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise aceste conturi, respectiv Ministerului Educației, Cercetării Tineretului și Sportului pe al cărui cod de identificare fiscală sunt deschise aceste conturi, în cazul promotorului de proiecte care are calitatea de administrator al fondului de burse. (4) Pentru conturile de venituri bugetare prevăzute la alin. (2), Trezoreria Statului eliberează extrase de cont unităților administrativ-teritoriale pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise conturile respective, atât pentru sumele cuvenite unităților administrativ-teritoriale în calitate de promotori de proiecte/parteneri, cât și pentru sumele cuvenite entităților finanțate integral din bugetele acestora. (5) în cazul promotorilor de proiecte prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. b), d) și e) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, conturile deschise la Trezoreria Statului pentru încasarea avansului conform prevederilor art. 4 alin. (5) din Ordonanța Guvernului 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010, sunt următoarele: a) 50.25.16 „Disponibil al instituțiilor publice ale administrației publice centrale finanțate integral din venituri proprii reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”; b) 50.09.03 „Disponibil al instituțiilor publice subvenționate de la bugetul de stat reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”; c) 50.28.02 „Disponibil al instituțiilor publice locale finanțate integral din venituri proprii, reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”; d) 50.10.02 „Disponibil al instituțiilor publice subvenționate din bugetul local, reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”; e) 50.98.05 „Disponibil al operatorilor economici reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”; f) 50.98.06 „Disponibil al organismelor neguvernamentale nonprofit reprezentând avans pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”. (6) în cazul promotorilor de proiecte din sectorul privat, conturile deschise la Trezoreria Statului în care se virează sumele aferente rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului sunt următoarele: a) 50.98.07 „Disponibil al operatorilor economici aferent proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE și din contribuția proprie a acestora”; b) 50.98.08 „Disponibil al organismelor neguvernamentale nonprofit aferent proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE și din contribuția proprie a acestora”. (7) în cazul promotorilor de proiecte instituții publice finanțate integral din venituri proprii, care își gestionează sumele prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli prin mai multe conturi de disponibilități (instituții de învățământ superior, spitale publice, instituții sanitare publice), conturile în care se virează sumele aferente avansului și rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului sunt următoarele: a) 50.47.13 „Disponibil aferent avansului pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE”, cont dedicat exclusiv pentru primirea avansului și efectuarea de cheltuieli aferente proiectelor; b) 50.47.14 „Disponibil aferent proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE”, cont prin care se gestionează sumele rambursate de Oficiul de Plăți și Contractare PHARE. (8) în cazul proiectelor implementate în parteneriat, contul de disponibilități care se deschide la Trezoreria Statului pe numele promotorului de proiect, în calitate de lider, în vederea primirii sumelor aferente proiectului conform prevederilor art. 25 alin. (2), este 50.14.02 „Disponibil aferent proiectelor derulate în parteneriat conform Ordonanței Guvernului nr. 24/2009”. CAPITOLUL VI Dispoziții finale Art. 28. — Dispozițiile prezentelor norme metodologice se aplică pentru tipurile de asistență financiară nerambursabilă prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010. Art. 29. — Formularele nr. 1—9 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 9 Formularul 1 Ordonator de credite .................. Departament (care propune/implementează proiectul) ...................... Bugetul din care este finanțat: .................. I — Credite de angajament (CA) II — Credite bugetare (CB) FIȘĂ DE FUNDAMENTARE a proiectului propus la finanțare/finanțat din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE Denumire proiect și/sau Nr. și data contractului de implementare — mii lei — Bugetul proiectului* (realizat/estimat) Perioada de implementare CA/CB Cheltuieli eligibile Alte cheltuieli Total decât cele eligibile FEN postaderare buget propriu Total buget propriu 0 1=2+3+4 2 3 4 ... (anul 1) I (realizat/estimat) II ... (anul n) I (realizat/estimat) II TOTAL I II Descriere activități eligibile: Descriere cheltuieli, altele decât cele eligibile AVIZAT** Departament/Direcție (promotor de proiecte) MFP — AUTORITATEA PENTRU COORDONAREA INSTRUMENTELOR STRUCTURALE Director general/director, Director general, Date de contact responsabil proiect: Nume: ....................... Telefon: ....................... Fax/e-mail: .............................. * Pentru proiectele în parteneriat se va lua în considerare numai totalul bugetului activităților proprii desfășurate conform acordului de parteneriat. ** Numai pentru ordonatorii de credite prevăzuți la art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente mecanismului financiar al Spațiului Economic European, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 30/2010. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 Formularul 2 NOTIFICARE cu privire la sumele virate în conturile de venituri corespunzătoare rambursării cheltuielilor aferente fondurilor externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE [conform art. 7 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009, cu modificările și completările ulterioare] Nr....din data de......... De la: Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Către:............................. (promotor de proiecte) Referitor: Proiect RO........................................— Rambursare cotă-parte cheltuieli eligibile (număr contract de implementare) aferente fondurilor externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE, ca urmare a Raportului intermediar/final de proiect nr..............din data de............. Vă informăm că în data de ......... a fost virată suma de ........... lei, reprezentând rambursarea cotei-părți din cheltuielile eligibile aferente fondurilor externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE. Suma menționată anterior corespunde categoriilor de cheltuieli eligibile cuprinse în raportul intermediar/final de proiect mai sus menționat și a fost virată în conturile de venituri după cum urmează: — lei — Suma solicitată Suma virată Nr. cont venit* Nr. ordin de plată la rambursare în contul de venituri anul 1 anul 2 TOTAL Director general, Oficiul de Plăți și Contractare PHARE * Conturile de venituri corespund anilor în care au fost efectuate cheltuielile solicitate la rambursare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 11 Formularul 3 ANEXĂ la Raportul intermediar/final de proiect nr..............din data de.............. De la:................................... (promotor de proiect) Către: Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Referitor: proiect RO.......................................... (număr contract implementare) luna 1* luna 2* luna n* Total cheltuieli efectuate (euro) anul 1 cheltuieli efectuate (lei) curs de schimb valutar** cheltuieli efectuate (euro) anul 2 cheltuieli efectuate (lei) curs de schimb valutar** total sumă solicitată la rambursare (euro) total sumă solicitată la rambursare (lei) anul 1 dobânda raportată*** [conf. art. 4 alin. (7) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2009] anul 2 dobânda raportată*** [conf. art. 4 alin. (7) din Ordonanța Guvernului nr. 24/2010] * Suma coincide cu cea aferentă lunii respective conform Raportului intermediar/final de proiect. ** Cursul de schimb valutar coincide cu cel aferent lunii respective conform Raportului intermediar/final de proiect. *** Sumele raportate sunt în conformitate cu extrasul de cont atașat. Formularul 4 Oficiul de Plăți și Contractare PHARE LISTA Nr........................... din data de........................ — proiecte aprobate de Oficiul mecanismului financiar (OMF) — Nr. Valoare finanțare Valoare finanțare crt. Promotor de proiecte Denumire proiect Cod OMF nerambursabilă eligibilă nerambursabilă eligibilă --- euro --- --- lei* --- TOTA L: * Echivalentul în lei al sumelor aprobate de OMF prin acordul de grant, utilizând cursul de schimb valutar stabilit pentru elaborarea bugetului de stat din anul respectiv. Director general, (semnătura și ștampila) 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 Formularul 5 Antet Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Data emiterii.................................................................................................. Compartimentul de specialitate................................................................................. Nr......................................... PROPUNERE DE ANGAJARE (pentru acțiuni multianuale în limita creditelor de angajament reflectate în anexa la bugetul Ministerului Finanțelor Publice) Proiect individual selectat .................................................................. (promotor de proiect, denumire, valoare totală finanțare nerambursabilă) sau Lista de proiecte aprobate de Oficiul mecanismului financiar — nr...............din data de......... — lei — Anexa referitoare la finanțarea programelor aferente politicii de Credite de angajament Disponibil de credite Disponibil de credite coeziune a UE, politicilor comune Credite de angajament angajate de angajament Suma angajată de angajament agricole și de pescuit, precum și a (ct. 8071) (cont 8072) ce mai poate fi rămas de angajat altor facilități și instrumente angajat postaderare 0 1 2 3 = 1-2 4 5 = 3-4 Finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE Compartimentul de Compartimentul de contabilitate* Control financiar preventiv propriu specialitate Data.................. CFPP Data.................. Semnătura......... Data.................. Semnătura.......... Viza Semnătura............... * Răspunde de datele înscrise în coloanele 1,2 și 3. Ordonator principal de credite, Data: Semnătura: Formularul 6 Antet Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Compartimentul de specialitate........................................................................... Nr....................................... Data emiterii............................ ANGAJAMENT BUGETAR GLOBAL (în limita creditelor bugetare reflectate în anexa la bugetul Ministerului Finanțelor Publice) — lei — Suma Finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE Compartiment de specialitate Data: Semnătura:................ Spațiu rezervat CFPP Data: --- Viza Semnătura: --- Refuz de viză Data........... --- înregistrare individuală Nr......... Ordonator principal de credite, Data: Semnătura: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 13 Formularul 7 Antet Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Data emiterii........................................................................................ Compartimentul de specialitate....................................................................... Nr...................................... ORDONANȚARE DE PLATĂ Tipul plății AVANS RAMBURSARE Lista documentelor justificative: conform anexei nr............ Nr. și dată contract de implementare sau „conform anexei”............... Calculul disponibilului din contul de angajamente bugetare: — lei — Disponibil înaintea efectuării plății Disponibil (ct.8066-770/5xx --- doc. Suma de plată după efectuarea plății în decontare) 0 1 2 3 = col. 1-2 Finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Mecanismului financiar SEE Numele și adresa promotorului de proiect* Numărul de cont*.................... ............................... Trezoreria (Banca).................................................... ............................... Cod................................................................... Compartimentul de specialitate Compartimentul de contabilitate** Control financiar preventiv propriu CFPP Data.................. Data.................. Data.................. Viza Semnătura.......... Semnătura.......... Semnătura.......... *) Se va completa cu „conform anexei” în cazul ordonanțării globale la plată. **) Răspunde de datele înscrise în col. 1. Ordonator principal de credite, Data: Semnătura: Formularul 8 Antet Oficiul de Plăți și Contractare PHARE ANEXA la Ordonanțare de plată nr..din data de....... Nr. Nr. și data Adresă Bancă Nr. cont Suma crt. contractului Promotor de proiect promotor de proiect promotor de proiect promotor de proiect (lei) de implementare Director general, (semnătura și ștampila) 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 Formularul 9 NOTIFICARE cu privire la reconcilierea contabilă De la: .................................... (promotor de proiect) Către: Oficiul de Plăți și Contractare PHARE Referitor: Proiect RO .................................... (număr contract de implementare) Vă informăm că la data de...............situația încasărilor/plăților a fost următoarea: — sume încasate de la Oficiul de Plăți și Contractare PHARE:................., conform: — OP nr./data...............suma ...’....., reprezentând.............; — OP nr./data...............suma............, reprezentând.............; — sume plătite (restituite) către Oficiul de Plăți și Contractare PHARE:........., conform: — OP nr./data...............suma.........’...’ reprezentând...........; — OP nr./data...............suma............, reprezentând............; Promotor de proiect (reprezentant legal), (semnătura și ștampila) ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI REGULAMENT pentru modificarea și completarea Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare Având în vedere prevederile art. 17 alin. (2), art. 30 alin. (1) și ale art. 31 alin. (5) lit. b) și c) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, în temeiul dispozițiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, Banca Națională a României emite prezentul regulament. Articol unic. — Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 21 octombrie 2009, cu completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 74 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Dacă, într-un caz excepțional și bine justificat, expunerile depășesc limitele prevăzute la art. 70 și/sau la art. 71, instituția financiară nebancară trebuie să raporteze această situație fără întârziere Băncii Naționale a României — Direcția supraveghere, care poate acorda un termen-limită în care instituția financiară nebancară să se conformeze la limitele impuse.” 2. Anexa nr. 3 se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. 3. La anexa nr. 5a, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,b) Pondere 20%: — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului, reprezentând expuneri înregistrate față de instituțiile de credit din zona A; — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului garantate prin depozite în numerar plasate la o instituție de credit din zona Ași cesionate în favoarea instituției împrumutătoare; — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului, reprezentând expuneri înregistrate față de instituțiile de credit din zona B, cu scadență reziduală mai mică sau egală cu un an, dar care nu constituie fonduri proprii ale acestor instituții; — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului, reprezentând expuneri înregistrate față de entități financiare aflate sub supravegherea prudențială a unor autorități competente din statele membre; — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului, reprezentând expuneri înregistrate față de administrațiile regionale sau locale din zona A; — elemente de activ constituind creanțe și elemente din afara bilanțului, reprezentând expuneri garantate în mod direct, expres, irevocabil și necondiționat de administrațiile regionale sau locale din zona A.” Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu București, 21 aprilie 2010. Nr. 5. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 281/29.IV.2010 15 ANEXĂM (Anexa nr. 3 la Regulamentul nr. 20/2009) JUDEȚUL| | | DENUMIREA INSTITUȚIEI FINANCIARE NEBANCARE:_____________ ADRESA LOC:, sector STR.:nr.: TELEFONUL:FAXUL: NUMĂRUL DIN REGISTRUL COMERȚULUI_____________ Data: [,1 , [ , ] Cod unic de înregistrare: RON INDICATORI privind criteriile de înscriere în Registrul special Număr Sold la finele DENUMIRE INDICATORI rând perioadei * n-2 n-l n A. TOTAL CREDITE/FINANȚĂRI ACORDATE ȘI 1 ANGAJAMENTE ASUMATE (rd.2+ rd.3) Total credite acordate 2 (ct.2011 +2021 +2031 +2032+2041 +2042+2051 +2052+2061 +2091+2311 +2312+2411 +2412+2731 +2732+2751+2752+extras 2811+extras 2821+30111+extras 3811+ extras 3821+401+402+4711+4712+extras 4811+extras 4821) Total angajamente asumate (ct.901+903+911+913+981) 3 B. TOTAL CAPITALURI PROPRII ȘI SURSE 4 ÎMPRUMUTATE (rd.5+rd.6) Total capitaluri proprii (ct.501+502-503- 5 508+511+512+513+514+516+5l9+58l±591 -592) Total surse împrumutate 6 (ct. 2321+2322+2431+2432+2711 (solduri crediloare)**+2741+2742+2761+2762+ 30121+3251+3581+3582 - extras.3741 - extras 3742+4721+4722 +531+532) * n - reprezintă perioadele de raportare trimestrială, succesive ** sintagma “solduri creditoare” se referă la prezentarea distinctă a suinei soldurilor analitice creditoare, componente ale soldului contului sintetic bifuncțional 2711 „Conturi curente la instituții de credit” ADMINISTRATOR, CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI (CONDUCĂTORUL ENTITĂȚII) FINANCIAR-CONTABIL, Numele, prenumele, semnătura Numele, prenumele și semnătura și ștampila instituției financiare nebancare i) Anexa este reprodusă în facsimil. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 281/29.IV.2010 ★ RECTIFICĂRI La Decretul nr. 738/2003 privind conferirea Crucii Comemorative a celui de-al doilea Război Mondial, 1941— 1945, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 20 noiembrie 2003, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexă, la județul Suceava, la poziția 3330, în loc de: „3300. Pintilescu Catrina Ion” se va citi: „3300. Pintiliescu Catrina Ion. ” ★ La Decretul nr. 419/2010 privind conferirea unor ordine, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 8 aprilie 2010, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I''): — în articolul 3, la prima liniuță, în loc de: „— domnului prof. dr. Mircea P. Angelescu, medic primar chirurgie generală;” se va citi: „— domnului prof. dr. Mircea P. Angelescu, medic primar boli infecțioase;”. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 442672 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281/29.IV.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495