MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 273 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE * * » Marți, 27 aprilie 2010 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 330. — Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate și alimentarea cu apă a satelor............ 2-3 364. — Hotărâre privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în anul școlar/universitar 2010—2011 ....................... 4-6 366. — Hotărâre pentru stabilirea unor măsuri referitoare la un imobil proprietate publică a statului, aflat în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, atribuit cu destinație de reședință în temeiul Legii nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român....................... 6 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 92. — Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 341/2009 privind stabilirea tarifelor pentru efectuarea controlului, certificării, înregistrării, supravegherii, monitorizării și Nr. Pagina acreditării pentru producerea, prelucrarea și/sau comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și pentru efectuarea testelor de calitate a semințelor și a materialului săditor............. 7-9 296. — Ordin al ministrului sănătății privind completarea anexei nr. I la Ordinul ministrului sănătății nr. 418/2005 pentru aprobarea Catalogului național de programe de studii complementare în vederea obținerii de atestate de către medici, medici dentiști și farmaciști, precum și a Normelor metodologice de organizare și desfășurare a acestora................................................ 9 ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR 180. — Decizie pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 30 martie 2010 având ca obiect forma finală a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile............................................... 10-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate și alimentarea cu apă a satelor Având în vedere prevederile cap. 16 pct. 2 din Programul de guvernare aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 39/2009 pentru acordarea încrederii Guvernului, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I. — Hotărârea Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate și alimentarea cu apă a satelor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 24 iunie 1999, cu modificările si completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Titlul hotărârii se modifică și va avea următorul cuprins: „HOTĂRÂRE pentru aprobarea Programului privind reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes Județean și de interes local, alimentarea cu apă, canalizarea și epurarea apelor uzate la sate, precum și în unitățile administrativ-teritoriale cu resurse turistice” 2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — (1) Se aprobă Programul privind reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes județean și de interes local, definite potrivit legii, alimentarea cu apă, canalizarea și epurarea apelor uzate la sate, precum și în unitățile administrativ-teritoriale cu resurse turistice, denumit în continuare Programul, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului.” 3. La articolul 1, alineatele (2) și (3) se abrogă. 4. După articolul 1 se introduc trei noi articole, articolele 1¹—1³, cu următorul cuprins: „Art. 1¹. — (1) Programul este compus din următoarele subprograme: a) Subprogramul privind reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes județean și de interes local; b) Subprogramul privind alimentarea cu apă; c) Subprogramul privind canalizarea și epurarea apelor uzate. (2) Subprogramele vor fi detaliate în Normele metodologice de aplicare a Programului. Art. 1². — Prin implementarea Programului se pot finanța de la bugetul de stat proiecte de investiții amplasate în: a) spațiul rural, așa cum este definit la art. 1 alin. (2¹); b) unitățile administrativ-teritoriale unde există resurse turistice, definite în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 142/2008 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIIl-a — zone cu resurse turistice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 190/2009. Art. 1³. — (1) Obiectivele de investiții ce pot fi finanțate în cadrul Programului trebuie să vizeze unul dintre următoarele domenii: a) reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes județean și a drumurilor de interes local; b) construcția/extinderea/modernizarea de sisteme de alimentare cu apă; c) construcția/extinderea/modernizarea de sisteme de canalizare și/sau stații de tratare a apelor uzate; d) în cazuri excepționale pot face obiectul Programului și pietruirile de drumuri de interes local; e) în cazul apariției unor situații speciale pot face obiectul Programului: lucrările de eliminare a efectelor produse de alunecări de teren, inundații, dezafectări, modificarea lungimii tronsoanelor de drum, combaterea infestării pânzei freatice și altele. (2) Fac obiectul Programului: a) în sensul alin. (1) lit. a), drumurile de interes județean și drumurile de interes local; b) în sensul alin. (1) lit. b), realizarea de noi sisteme de alimentare cu apă, precum și extinderea și modernizarea sistemelor de alimentare cu apă existente; c) în sensul alin. (1) lit. c), realizarea de noi sisteme de canalizare și stații de tratare a apelor uzate, precum și extinderea și modernizarea sistemelor de canalizare și stațiilor de tratare a apelor uzate existente. (3) Cazurile excepționale prevăzute la alin. (1) lit. d) vor fi detaliate în Normele metodologice de aplicare a Programului.” 5. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 2. — (1) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, în exercitarea atribuției de coordonare a Programului, pe baza situațiilor transmise anual de consiliile județene și de către consiliile locale, întocmește inventarierea lucrărilor de alimentare cu apă, canalizare, stații de tratare a apelor uzate, precum și starea de viabilitate a drumurilor de interes județean și local, la nivelul întregii țări. (2) Propunerile de obiective ce pot fi incluse în Program și nivelurile valorice ale acestora se transmit la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului anual de către consiliile județene, după consultarea consiliilor locale, precum și de către consiliile locale în mod direct. (3) în vederea includerii în Program, propunerile de obiective ale consiliilor județene și ale consiliilor locale nu trebuie să facă obiectul altor programe de finanțare.” 6. După articolul 2 se introduc două noi articole, articolele 2¹ și 2², cu următorul cuprins: ,Art. 2¹. — (1) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului fundamentează necesarul anual de fonduri de la bugetul de stat, pe baza propunerilor consiliilor județene în colaborare cu consiliile locale, a solicitărilor directe ale consiliilor locale, precum și a datelor deținute de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, conform inventarului prevăzut la art. 2. alin. (1), MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 3 fonduri care se nominalizează distinct în bugetul aprobat potrivit legii. (2) După intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, pe baza propunerilor înaintate de consiliile județene în colaborare cu consiliile locale, a solicitărilor formulate direct către minister de către consiliile locale, precum și a inventarului prevăzut la art. 2 alin. (1), ținând cont de strategia de dezvoltare teritorială a României, întocmește și aprobă lista obiectivelor încadrate în prevederile Programului și nivelurile valorice ale acestora, evidențiate pe subprograme. (3) Listele întocmite de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului în conformitate cu alin. (2), defalcate pe subprograme și obiective, cu sumele aferente fiecărui obiectiv, se vor transmite consiliilor județene. (4) Consiliile județene vor comunica consiliilor locale ale căror obiective sunt incluse în Program lista acestora, precum și sumele aferente în vederea includerii în bugetul propriu. Art. 2². — (1) în vederea întocmirii deschiderilor de finanțare, consiliile locale transmit solicitarea la consiliile județene, care transmit lunar, în mod centralizat, Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului solicitările de finanțare pentru obiectivele incluse în Program. De asemenea, consiliile locale pot transmite o copie a solicitării și la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului. (2) Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului virează consiliilor județene lunar, prin ordin de plată, sumele pentru realizarea lucrărilor, defalcat pe subprograme și pe obiective de investiții, în limita plafoanelor stabilite potrivit art. 2¹ alin. (2). (3) Consiliile județene transferă lunar consiliilor locale sumele primite pentru obiectivele nominalizate în listele întocmite și aprobate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului.” 7. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 3. — Consiliile județene, cu consultarea consiliilor locale implicate, vor asigura: a) identificarea și propunerea altor surse de finanțare, care să completeze sumele de la bugetul de stat, altele decât cele prevăzute la art. 6 alin. (1), și care să contribuie la urgentarea realizării lucrărilor; b) asistența tehnică de specialitate pentru consiliile locale de către personalul de specialitate din cadrul consiliului județean, la cererea acestora.” 8. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 4. — (1) Introducerea obiectivelor de investiții în cadrul Programului se face pe bază de studii de fezabilitate, aprobate de consiliul local sau, după caz, de consiliul județean. Atribuirea elaborării studiilor de fezabilitate, proiectelor tehnice și a execuției lucrărilor se va face prin contract de achiziție publică, atribuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice. (2) Se vor urmări implementarea și extinderea aplicării, în cadrul unor programe-pilot de proiectare, execuție și urmărire a comportării în exploatare, a unor soluții constructive, materiale și/sau tehnologii noi, prin realizarea de prototipuri și experimentări in situ, în conformitate cu legislația în vigoare. (3) Programele-pilot privind soluțiile prevăzute la alin. (2) se vor derula, potrivit legii, prin Compania Națională de Investiții «C.N.I.» — S.A. și se pot finanța din alocații bugetare și alte surse de finanțare legal constituite.” 9. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: ,Art. 6. — (1) Finanțarea Programului se va face din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, de la bugetele locale ale unităților administrativ- teritoriale beneficiare și de la bugetele consiliilor județene, din împrumuturi contractate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, și din alte surse de finanțare legal constituite. (2) în sensul prezentului program, nu este permisă dubla finanțare a aceleiași investiții, efectuată conform prezentului Program, din alte fonduri comunitare sau naționale asigurate prin alte programe.” 10. Articolul 6² se abrogă. 11. în tot cuprinsul hotărârii, denumirea „Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului” se înlocuiește cu denumirea „Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului”. Art. II. —în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului va actualiza normele metodologice de aplicare a acesteia. Art. III. — Hotărârea Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea și/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate și alimentarea cu apă a satelor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul dezvoltării regionale și turismului, Elena Gabriela Udrea Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul mediului și pădurilor, Lăszlo Borbely Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 31 martie 2010. Nr. 330.’ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în anul scolar/universitar 2010—2011 9 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 54 și al art. 141 lit. b) din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Se aprobă cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat finanțat de la bugetele locale și pentru învățământul preuniversitar militar finanțat de la bugetul de stat, precum și numărul de locuri din instituțiile de învățământ superior de stat, pentru anul școlar/universitar 2010—2011, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marko Bela Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul apărării naționale, Gabriel Oprea Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 14 aprilie 2010. Nr. 364.’ ANEXĂ CIFRELE DE ȘCOLARIZARE pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în anul școlar/universitar 2010—2011 I. învățământ preșcolar Numărul copiilor cuprinși în grădinițe — total 660.000 II. învățământ primar Numărul elevilor în clasele I—IV 900.000 III. învățământ secundar 1. învățământ gimnazial Numărul elevilor în clasele V—VIII — total, din care: 950.000 a) învățământ de zi 930.000 b) învățământ seral, cu frecvență redusă și la distanță 20.000 2. învățământ liceal a) numărul elevilor în clasa a IX-a, învățământ de zi 210.000¹) b) numărul elevilor în clasa a IX-a, învățământ seral și/sau cu frecvență redusă 20.000²) c) numărul elevilor în clasa a Xl/XII-a, învățământ de zi și/sau seral 70.000³) ¹) Inclusiv învățământul liceal militar (Ministerul Apărării Naționale). ²) Clase de început organizate pentru absolvenții învățământului gimnazial, care nu au urmat o formă de învățământ liceal și care au împlinit vârsta de 18 ani până la data de 12 septembrie 2010 inclusiv. ³) Clase de început organizate pentru absolvenții anului de completare și pentru absolvenții școlilor profesionale, din serii vechi, care doresc să își continue studiile. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 273/27.IV.2010 5 3. învățământ profesional a) numărul elevilor în anul de completare, învățământ de zi și/sau seral 4. învățământ postliceal 65.000 Numărul elevilor în anul I --- total, din care: 14.732 a) învățământ special 180 b) învățământ militar (Ministerul Administrației și Internelor și Ministerul Apărării 2.552 Naționale) 12.000 c) învățământ de zi și/sau seral 21.500 IV. învățământ de artă și sportiv 17.000 1. Numărul total de elevi în clasele și grupele cu program de muzică, arte plastice 53.000 și coregrafie (exclusiv învățământul liceal) 2.600 2. Numărul total de elevi în școlile cu program sportiv (exclusiv învățământul liceal) 20.0004) 3. Numărul total de elevi care se pregătesc pe linie sportivă școlară V. învățământ special pentru preșcolari și elevi cu deficiențe și boli cronice 1. Numărul copiilor cuprinși în grădinițe pentru copii cu deficiențe și în grupe de copii cu boli cronice din cadrul unităților sanitare 2. Numărul elevilor cu deficiențe și/sau boli cronice din școlile cu clasele I---VIII 3. Numărul elevilor din învățământul profesional pentru deficienți (an de completare) 1.2004) 4. Numărul elevilor din licee speciale: --- clasa a IX-a 2.5004) --- clasa a Xl/XII-a învățământ seral și/sau cu frecvență redusă 1003) VI. învățământ superior Numărul locurilor pentru studii: 1. universitare de licență (anul I) 62.6005,6) 2. universitare de masterat 35.5005,6) 3. universitare --- rezidențiat 4.000 4. universitare de doctorat 3.5005,6) VII. Numărul de locuri cu finanțare totală sau parțială din bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului pentru tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă 1. învățământ preuniversitar Numărul total de locuri, din care: 1.250 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 950 2. învățământ superior 300 2.1. Numărul locurilor pentru studii universitare de licență (anul I) --- total, din care: 1.650 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 1.350 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 300 2.2. Numărul locurilor pentru studii universitare de masterat --- total, din care: 5307) a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 300 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 230 2.3. Numărul locurilor pentru studii universitare de doctorat --- total, din care: 70 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 50 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 20 3. Numărul total de luni-bursă --- total, din care: 500 a) stagii de specializare cadre didactice 300 b) mobilități studențești/practică studenți 200 3) Clase de început organizate pentru absolvenții anului de completare și pentru absolvenții școlilor profesionale, din serii vechi, care doresc să își continue studiile. ⁴) Inclusiv pentru învățământul organizat de Ministerul Justiției. 5) Inclusiv învățământul militar (Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Apărării Naționale și Serviciul Român de Informații). ⁶) în cadrul cifrei totale aprobate se pot face transferuri de locuri între cicluri prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. 7) Inclusiv locurile pentru rezidențiat. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 VIII. Numărul de locuri cu finanțare totală sau parțială din bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului pentru cetățenii străini, conform documentelor bilaterale de cooperare internațională și unor oferte unilaterale ale statului român 1. învățământ oreuniversitar Numărul total de locuri, din care: 125 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 5 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 120 2. învățământ superior 2.1. Numărul locurilor pentru studii universitare de licență (anul I) — total, din care: 264 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 214 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 50 2.2. Numărul locurilor pentru studii universitare de masterat — total, din care: 98⁷) a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 88 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 10 2.3. Numărul locurilor pentru studii universitare de doctorat — total, din care: 109 a) fără plata taxelor de școlarizare, dar cu bursă 89 b) fără plata taxelor de școlarizare, dar fără bursă 20 3. Numărul total de luni-bursă. din care: 1.700 a) stagii de specializare învățământ superior 700 b) stagii de specializare învățământ postuniversitar 1.000 r) Inclusiv locurile pentru rezidențiat. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru stabilirea unor măsuri referitoare la un imobil proprietate publică a statului, aflat în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, atribuit cu destinație de reședință în temeiul Legii nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Cheltuielile privind întreținerea imobilului „Palat Elisabeta”, inclusiv anexele, dependințele și terenul aferent, se suportă în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.214/2001 pentru stabilirea modalităților de exercitare a drepturilor prevăzute de Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român. Art. 2. — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 900/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea administrării, păstrării integrității și protejării imobilului „Palat Elisabeta”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 585 din 18 august 2003. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 14 aprilie 2010. Nr. 366.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL AGRICULTURII Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 341/2009 privind stabilirea tarifelor pentru efectuarea controlului, certificării, înregistrării, supravegherii, monitorizării și acreditării pentru producerea, prelucrarea și/sau comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și pentru efectuarea testelor de calitate a semințelor si a materialului săditor J Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale politici agricole nr. 79.784 din 14 aprilie 2010, având în vedere Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii și libertatea de a furniza servicii în România, în temeiul prevederilor art. 21 alin. (2) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și înregistrarea soiurilor de plante, precum și ale art. 7 alin. (5) al Hotărârii Guvernului nr. 25/2010 privind reorganizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 341/2009 privind stabilirea tarifelor pentru efectuarea controlului, certificării, înregistrării, supravegherii, monitorizării și acreditării pentru producerea, prelucrarea și/sau comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și pentru efectuarea testelor de calitate a semințelor și a materialului săditor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 iunie 2009, se modifică după cum urmează: 1. La anexa nr. 1, capitolul II se modifică și se înlocuiește conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. 2. La anexa nr. 2, capitolul IV se modifică și se înlocuiește conform anexei nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru București, 16 aprilie 2010. Nr. 92. ’ ANEXA Nr. 1 CAPITOLUL II Controlul în vederea înregistrării, acreditării, supravegherii și monitorizării unor activități ale operatorilor economici Specificație U.M. Tarif (lei/U.M.) 1. Controlul în vederea înregistrării operatorilor economici pentru: producere, prelucrare, lei/obiectiv 267,7 comercializare 2. Supravegherea și monitorizarea operatorilor economici; controlul în vederea acreditării pentru efectuarea inspecției în câmp; controlul în vederea acreditării unor persoane pentru prelevarea eșantioanelor în vederea testării în laborator/grupa de specii; controlul în vederea acreditării unui laborator pentru testarea semințelor, în vederea: a) controlului anual în vederea verificării îndeplinirii continue a cerințelor pentru continuarea lei/autorizație 230,6 activității b) verificării documentației lei/cerere 99,6 c) instruirii personalului lei/persoană 46,0 d) testării cunoștințelor personalului lei/persoană 56,8 3. Controlul în vederea acreditării pentru efectuarea inspecției în câmp privind verificarea în lei/persoană 918,0 teren și întocmirea raportului de audit 4. Controlul în vederea acreditării persoanelor pentru prelevarea eșantioanelor în vederea lei/persoană 1.747,0 testării în laborator/grupa de specii privind testarea practică și întocmirea raportului de audit 5. Controlul în vederea acreditării unui laborator pentru testarea semințelor a) verificarea cererii și a Manualului calității lei/laborator 398,7 b) verificarea practică a efectuării testelor de laborator lei/laborator 2.756,7 c) verificarea practică a managementului, dotării și întocmirea raportului de audit --- fără lei/laborator 598,8 cazarea, transportul și diurna auditorilor NOTĂ: Transportul, cazarea și diurna auditorilor se facturează suplimentar tarifului prevăzut la lit. c). 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 6. Pentru supravegherea și monitorizarea persoanei acreditate pentru efectuarea inspecției în câmp conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute la cap. I, în funcție de specie sau grup de specii. 7. Pentru supravegherea și monitorizarea persoanei acreditate pentru prelevarea eșantioanelordin loturile de sămânță în vederea efectuării testelor de laborator conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute în anexa nr. 2. 8. Pentru supravegherea și monitorizarea laboratorului acreditat pentru testarea semințelor, conform reglementărilor specifice în vigoare, tarifele se echivalează cu tarifele prevăzute în anexa nr. 2, după caz. NOTE: 1. Tarifele prevăzute la pct. 1 din tabel, referitoare la controlul în vederea înregistrării operatorilor economici pentru: producere, prelucrare, comercializare, se majorează cu 50% pentru al doilea control în vederea înregistrării, iar pentru următoarele controale, cu 100%. 2. Tarifele prevăzute la pct. 2 lit. d) din tabel, referitoare la testarea cunoștințelor personalului, se majorează cu 50% pentru prima retestare a pregătirii profesionale, iar pentru următoarele retestări, cu 100%. 3. Tarifele prevăzute la pct. 1 și 2 lit. c) și d) din tabel, referitoare la instruirea personalului și testarea cunoștințelor personalului, se majorează cu 100% pentru prestările în regim de urgență în termen de 48 de ore, iar cele prevăzute la pct. 2 lit. a) din tabel, referitoare la controlul anual în vederea verificării îndeplinirii continue a cerințelor pentru continuarea activității, se majorează cu 50%. ANEXA Nr. 2 CAPITOLUL IV Prestații privind certificarea semințelor și a materialului săditor Nr. Specificație U.M. Tarif crt. (lei/U.M.) 1. Plombarea (sigilarea) lei/ambalaj 0,9 2. Prelevarea de eșantioane și sigilarea eșantioanelor --- la saci obișnuiți lei/eșantion elementar 0,5 a) manuală --- la saci jumbo lei/eșantion elementar 3,5 --- în vrac lei/lot 16,1 --- la ambalaje mici lei/ambalaj eșantionat 0,5 (cutii, săculețe, pungi, plicuri) --- material săditor lei/eșantion 6,9 b) automată lei/eșantion 14,8 3. Certificarea lotului (recepția finală, înainte de livrarea --- soiuri și hibrizi lei/kg 0,003 lotului) plante agricole --- soiuri și hibrizi lei/kg 0,03 legume --- cartof lei/kg 0,003 --- material de lei/ambalaj 0,03 înmulțire și plantare 4. Certificarea prin supraveghere la reambalare sau la lei/lot 116,3 aplicarea vignetelor/8 ore, după caz 5. Redactarea și imprimarea de documente (certificate) lei/bucată 5,6 6. Redactarea și imprimarea de etichete (certificate) lei/bucată 0,2 7. Redactarea și imprimarea de vignete (certificate) lei/bucată 0,07 8. Redactarea, imprimarea și aplicarea vignetelor lei/ambalaj 0,09 9. Imprimarea formularului-adeverință de transport plus lei/set 0,5 redactarea și imprimarea parțială sau totală a conținutului 10. Imprimarea formularului-certificat de calitate al lei/set 0,9 furnizorului plus redactarea și imprimarea parțială sau totală a conținutului 11. Copii de pe formulare și documente publice lei/pagină 0,4 NOTE: 1. Tarifele prevăzute la pct. 4 din tabel, referitoare la certificarea prin supraveghere la reambalare sau la aplicarea vignetelor/8 ore, după caz, se majorează astfel: pentru următoarele 8 ore la același lot, cu 50%, iar pentru timpul care depășește 16 ore la același lot, cu 100%. 2. Tarifele prevăzute la pct. 5—8 din tabel, referitoare la redactarea și imprimarea de documente, etichete și vignete, respectiv redactarea, imprimarea și aplicarea vignetelor, nu includ valoarea formularelor și etichetelor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 9 3. La solicitarea de suplimentare a numărului de etichete pentru același lot, tarifele prevăzute la pct. 5—7 din tabel, referitoare la redactarea și imprimarea de documente, etichete și vignete, respectiv redactarea, imprimarea și aplicarea vignetelor, se majorează cu 100%. 4. Tariful pentru etichetele prevăzute la pct. 5—8 din tabel, referitoare la redactarea și imprimarea de documente, etichete și vignete, respectiv redactarea, imprimarea și aplicarea vignetelor, imprimate de firma acreditată, este de 0,02 lei/etichetă. 5. în cazul ridicării automate a probelor, se aplică următoarele tarife: — pentru prima verificare, 195,3 lei/aparat/specie; — pentru verificarea și monitorizarea anuală, 300,0 lei/aparat/specie. 6. Tariful prevăzut la pct. 2 din tabel, privind prelevarea de eșantioane și sigilarea eșantioanelor, efectuată de un eșantionor acreditat, se reduce cu 60%. 7. Tarifele prevăzute la pct. 2 din tabel, pentru prelevarea și sigilarea la cerere a unui nou eșantion din același lot, se majorează cu 100%. MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN privind completarea anexei nr. I la Ordinul ministrului sănătății nr. 418/2005 pentru aprobarea Catalogului național de programe de studii complementare în vederea obținerii de atestate de către medici, medici dentiști și farmaciști, precum și a Normelor metodologice de organizare si desfășurare a acestora Având în vedere Referatul Direcției generale resurse umane și certificare nr. C.S.A. 3.426 din 8 aprilie 2010, în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu completările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. I. — Anexa nr. I la Ordinul ministrului sănătății nr. 418/2005 pentru aprobarea Catalogului național de programe de studii complementare în vederea obținerii de atestate de către medici, medici dentiști și farmaciști, precum și a Normelor metodologice de organizare și desfășurare a acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 din 9 iunie 2005, se completează după cum urmează: — după poziția 4 din tabel se introduce o nouă poziție, poziția 4¹, cu următorul cuprins: „4i. Cardiologie intervențională Prof. dr. lancu Adrian București X” Cluj lași Timișoara Târgu Mureș Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. III. — Direcția generală resurse umane și certificare va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Ministrul sănătății, Cseke Attila București, 8 aprilie 2010. Nr. 296. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 ACTE ALE OFICIULUI ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR DECIZIE pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 30 martie 2010 având ca obiect forma finală a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile Având în vedere dispozițiile art. 131² alin. (8) și ale art. 138 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, în baza prevederilor art. 6 alin. (1) și art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcționarea, structura personalului și dotările necesare îndeplinirii atribuțiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare, directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite următoarea decizie: Art. 1. — Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală din data de 30 martie 2010 având ca obiect forma finală a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 2. — Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, Laurențiu Oprea București, 6 aprilie 2010. Nr. 180.’ ANEXĂ OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR CORPUL DE ARBITRI HOTĂRÂRE ARBITRALĂ din data de 30 martie 2010 având ca obiect forma finală a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile Completul de arbitri: — Gheorghiu Gheorghe — Lucan-Arjoca Marius — Roș Viorel — Tănăsescu Mihai — Țiclea Alexandru Pe rol se află cererea de arbitraj înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (denumit în continuare ORDA) cu nr. 2.207 din 17 martie 2009, introdusă de organismul de gestiune colectivă „Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România —Asociația pentru Drepturile de Autor” (denumit în continuare UCMR-ADA), cu sediul în municipiul București, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, reprezentată legal prin director general Ana Achim, care solicită declanșarea procedurii de arbitraj în contradictoriu cu Asociația pentru Tehnologie și Internet (denumită în continuare APTI), cu sediul în municipiul București, bd. I.C. Brătianu nr. 44, sc. A, et. 5, ap. 46, sectorul 3, reprezentată legal prin director executiv Bogdan Manolea, Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România (denumită în continuare ANISP), cu sediul în municipiul București, bd. Națiunile Unite nr. 1, bl. 108A, et. 1, sectorul 5, reprezentată legal prin director executiv Gheorghe Șerban, și S.C. ORANGE ROMÂNIA S.A. (denumită în continuare ORANGE ROMÂNIA), cu sediul în municipiul București, bd. Lascăr Catargiu nr. 51—53, sectorul 1, reprezentată legal prin manager Milena Horvat, cerere având ca obiect stabilirea formei finale a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea operelor muzicale pe sisteme informatice de stocare și pentru punerea operelor muzicale la dispoziția publicului prin servicii online sau mobile. Arbitrajul s-a desfășurat la termenele din 1, 15 și 22 aprilie 2009, respectiv 3, 11, 18 și 23 martie 2010, la sediul ORDA din municipiul București, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1. La termenele menționate părțile au depus înscrisuri și au avut loc MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 11 dezbateri privind obiectul cauzei, aspecte consemnate în procesele-verbale de ședință încheiate și aflate la dosarul de arbitraj, dezbaterile fiind încheiate în ședința din 23 martie 2010, când părțile au formulat concluzii asupra fondului cauzei. în cadrul ședinței din 11 martie 2010, S.C. ROTON S.R.L. (denumită în continuare ROTON) și S.C. UNIVERSAL MUSIC ROMÂNIA — S.R.L. (denumită în continuare UNIVERSAL ROMÂNIA), cu sediul ales în municipiul București, str. George Enescu nr. 7, ap. 23, sectorul 1, reprezentate legal prin avocat Magdalena-Daniela Popescu, au formulat în cauză o cerere de intervenție principală, respinsă de completul de arbitri ca inadmisibilă, întrucât interesul intervenienților nu este actual ca urmare a neimplicării în faza legală obligatorie de negociere. Totodată, nici cererea de intervenție accesorie nu poate fi admisă, având în vedere aceleași considerente. La termenul din 23 martie 2010, completul arbitrai, având nevoie de timp pentru a delibera, a decis ca pronunțarea să aibă loc la data de 30 martie 2010, când, în temeiul prevederilor art. 131² alin. (3)—(9) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, a fost pronunțată, cu unanimitate de voturi, prezenta hotărâre. COMPLETUL DE ARBITRI constată: Ca urmare a Cererii de arbitraj formulate de reclamanta UCMR-ADAși înregistrate la ORDAcu nr. 2.207 din 17 martie 2009, prin care acest organism de gestiune colectivă a solicitat stabilirea formei finale a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea operelor muzicale pe sisteme informatice de stocare și pentru punerea operelor muzicale la dispoziția publicului prin servicii online sau mobile, ORDA [în temeiul prevederilor art. 131² alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 8/1996] a convocat părțile la data de 23 martie 2009 în vederea desemnării prin tragere la sorți a 5 arbitri titulari care să constituie completul de arbitraj, precum și a 3 arbitri de rezervă. Conform procesului-verbal încheiat la 23 martie 2009, părțile au procedat la tragerea la sorți a arbitrilor din lista prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor. Ulterior, prin Adresa nr. 2.207 din 25 martie 2009, ORDA, în conformitate cu prevederile art. 131² alin. (5) din Legea nr. 8/1996, a convocat pentru 26 martie 2009, la sediul său din municipiul București, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1, arbitrii desemnați și părțile, în vederea constituirii completului de arbitraj. La ședința din data de 8 aprilie 2009, ORDA a luat act de retragerea din completul de arbitraj a domnului Baias Flavius, din motive obiective, astfel încât a fost convocat pentru participarea în cadrul arbitrajului primul dintre arbitrii de rezervă desemnați, și anume domnul Țiclea Alexandru. Comisia de negociere a metodologiei a fost constituită prin Decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 178/2008 pentru constituirea Comisiei de negociere a Metodologiei privind utilizarea operelor muzicale prin reproducere și/sau comunicare publică, prin punere la dispoziția publicului prin internet sau alte rețele de comunicații de date, cu fir sau fără fir, și remunerațiile cuvenite în mod corespunzător titularilor de drepturi de autor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 25 septembrie 2008. Conform prevederilor acesteia, părțile sunt: UCMR-ADA, APTI, Asociația Operatorilor Mobili din România (AOMR), ANISP, Societatea Comercială VODAFONE ROMÂNIA — S.A., Societatea Comercială ORANGE ROMÂNIA — S.A. si Societatea Comercială ARHEXIM — S.R.L. Având în vedere faptul că Societatea Comercială VODAFONE ROMÂNIA — S.A., Societatea Comercială ARHEXIM — S.R.L. și AOMR nu au efectuat plata onorariului arbitrilor, cele 3 părți nu au participat în cadrul procedurii de arbitraj. Conform procesului-verbal încheiat, completul de arbitraj s-a constituit la data de 15 aprilie 2009, primul termen de la care s-a desfășurat arbitrajul. La termenul din 22 aprilie 2009, completul arbitrai constată că sunt întrunite condițiile de sesizare a Curții Constituționale în conformitate cu prevederile art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicată, și astfel admite cererea de sesizare a Curții Constituționale, formulată de ANISP, privind excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 15¹ lit. b) din Legea nr. 8/1996, și trimite dosarul pentru soluționare Curții Constituționale. ORDA, prin Adresa nr. 3.554 din 29 aprilie 2009, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 7.134 din 29 aprilie 2009, trimite spre soluționare Curții Constituționale cererea de sesizare, precum și dosarul de arbitraj. Curtea Constituțională, în Dosarul nr. 4.042D/2009, prin Decizia nr. 1.652 din 15 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 15¹ lit. b) din Legea nr. 8/1996, respinge, ca fiind inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate ridicată de către ANISP. Decizia Curții Constituționale nr. 1.652 din 15 decembrie 2009 este comunicată ORDA prin Adresa nr. 1.479 din 11 februarie 2010, înregistrată la ORDAcu nr. RGII/7377/15.02.2010. ORDA, prin Adresa nr. RGII/7411/17.02.2010, convoacă arbitrii și părțile în vederea reluării arbitrajului suspendat pentru data de 24 februarie 2010, când completul de arbitri repune pe rol arbitrajul suspendat. La termenul din 11 martie 2010, ORDA a luat act de retragerea din completul de arbitraj a domnului Anagnoste Victor, din motive obiective, astfel încât a fost convocat pentru participarea în cadrul arbitrajului următorul arbitru de rezervă, și anume domnul Lucan-Arjoca Marius. La termenul din 18 martie 2010, utilizatorii precizează că propunerea de metodologie depusă de ANISP este comună pentru toți utilizatorii, ORANGE ROMÂNIAachiesând la această propunere de metodologie. Prin cererea de arbitraj formulată, UCMR-ADA solicită să fie stabilită forma finală a metodologiei privind utilizarea operelor muzicale prin reproducere și comunicare publică prin punerea acestora la dispoziția publicului prin servicii online sau mobile și drepturile patrimoniale cuvenite în mod corespunzător titularilor drepturilor de autor. în acest sens, UCMR-ADA arată că metodologia privește utilizarea operelor muzicale prin reproducere și comunicare publică prin servicii online sau mobile, întrucât art. 13 lit. a) și f) din Legea nr. 8/1996 recunoaște autorilor de opere muzicale drepturile patrimoniale de a autoriza și de a interzice reproducerea operei, distribuirea operei și comunicarea publică a acesteia. Totodată, UCMR-ADA arată că drepturile ce fac obiect al metodologiei sunt dreptul de reproducere și dreptul de comunicare publică, întrucât acestea sunt prevăzute ca drepturi distincte de Legea nr. 8/1996. De asemenea, gestiunea colectivă a acestor drepturi are o întindere diferită potrivit dispozițiilor art. 123¹ și 123²din Legea nr. 8/1996: pentru comunicarea publică a operelor muzicale gestiunea colectivă este obligatorie, iar pentru reproducerea operelor muzicale gestiunea colectivă este facultativă. în aceste condiții, gestiunea colectivă se realizează diferențiat pentru cele două drepturi, întrucât repertoriul gestionat colectiv facultativ nu este identic ca întindere cu cel gestionat colectiv în mod obligatoriu. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 Astfel, în timp ce în cazul gestiunii colective obligatorii (comunicarea publică) UCMR-ADAÎi reprezintă pe toți titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale, indiferent dacă i-au acordat sau nu mandat în acest sens, în cazul gestiunii colective facultative UCMR-ADAÎi reprezintă numai pe titularii de drepturi care i-au acordat mandat. Referitor la remunerații, UCMR-ADA arată că acestea trebuie să fie diferențiate, în acord cu fiecare modalitate de utilizare a operelor muzicale, și să fie în acord cu practica europeană. Astfel, propunerea UCMR-ADA referitoare la utilizările precum streaming, webcasting, concerte live și muzică de fundal prevede o remunerație de două treimi din totalul remunerației pentru dreptul patrimonial de comunicare publică, iar pentru dreptul de reproducere remunerația va fi mai mică, respectiv de o treime din totalul remunerației. în cazul descărcării operelor muzicale (download) proporția este diferită, și anume remunerația va fi mai mare: două treimi din totalul remunerației pentru dreptul patrimonial de reproducere, iar pentru dreptul de comunicare publică remunerația va fi mai mică, de o treime din totalul remunerației. în domeniul utilizării operelor muzicale pe internet, UCMR-ADA arată că intensitatea utilizării este dată de numărul de vizitatori unici ai paginii de internet pe care sunt puse la dispoziția publicului operele muzicale. Totodată, UCMR-ADA arată că propunerea sa referitoare la cuantumul remunerațiilor este în concordanță cu remunerațiile ce se regăsesc în practica europeană pentru reproducerea și comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online și mobile. în privința remunerațiilor minime, UCMR-ADA a propus și a solicitat ca stabilirea acestora să țină seama de practica europeană, potrivit căreia remunerațiile sunt prevăzute distinct pentru fiecare modalitate de utilizare și, în principal, în raport cu numărul de vizitatori unici sau ascultători online, după caz. Prin întâmpinarea formulată, ANISP solicită respingerea propunerii de metodologie a reclamantei și stabilirea formei finale a metodologiei privind utilizarea operelor muzicale pe internet și drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor în forma propusă de pârâtă. în susținerea întâmpinării, ANISP arată că reclamanta este desemnată de către ORDA drept colector unic al remunerațiilor cuvenite titularilor drepturilor de autor doar pentru utilizarea operelor muzicale prin comunicare publică, pentru care, în conformitate cu prevederile art. 123¹ lit. e) din Legea nr. 8/1996, gestiunea colectivă este obligatorie. Prin urmare, dreptul de reproducere, la care face referire UCMR-ADA în propunerea de metodologie, nu poate face obiectul unei metodologii opozabile erga omnes atâta vreme cât organismul de gestiune colectivă nu are nici prerogativa legală și nici mandate de la toți titularii acestui drept, astfel încât să se poată exercita o gestiune colectivă obligatorie, cu repertoriu extins. Din punctul de vedere al utilizării operelor muzicale pe internet, dreptul de reproducere prevăzut la art. 123² alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 este „consumat” la momentul fixării operei muzicale ca fonogramă sau videogramă, obiectul utilizării care se reglementează prin metodologia supusă arbitrajului reprezentându-l comunicarea publică și reproducerea fonogramei și/sau videogramei în scopul comunicării ei publice prin internet, ceea ce reprezintă o etapă ulterioară acelei reproduceri reglementate prin textul de lege indicat anterior. Totodată, ANISP arată că nu se poate face „comunicarea publică” a unei opere muzicale prin internet fără ca în prealabil aceasta să nu fie reprodusă pe un mediu de stocare denumit server, iar această reproducere, realizată printr-o operațiune de schimbare a formatului operei muzicale în unul compatibil utilizării pe internet, face parte din categoriile exceptate de la dreptul de reproducere, drept de reproducere care este definit de art. 14 din Legea nr. 8/1996. în acest fel, utilizarea operelor muzicale pe internet sub forma comunicării publice îndeplinește condițiile impuse de art. 33 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, respectiv: reproducerea folosită este un act tranzitoriu și accesoriu utilizării, este parte integrantă și esențială a procesului tehnic de transformare a formatului operei muzicale, scopul reproducerii este acela de a permite transmiterea în cadrul rețelelor de calculatoare, în cadrul unei utilizări licite, iar această reproducere nu are o semnificație economică de sine stătătoare. Prin raportare la Directiva 2007/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2007 de modificare a Directivei 89/552/CEE privind coordonarea anumitor acte cu putere de lege și acte administrative ale statelor membre cu privire la desfășurarea activităților de difuzare a programelor de televiziune, la prevederile art. 148 alin. (2) și (4) din Constituția României, republicată, și ale art. 189 din Tratatul de la Roma institutiv al CEE, se trage concluzia ca sintagma „cu excepția rețelelor de calculatoare”conținută de definiția dată radiodifuzării în art. 15¹ lit. b) din Legea nr. 8/1996, nu mai poate produce efecte juridice, legislația comunitară prevalând dispozițiilor contrare din legislația internă. Astfel, sintagma „cu excepția rețelelor de calculatoare” cuprinsă în art. 15¹ lit. b) din Legea nr. 8/1996, care definește radiodifuzarea, va trebui eliminată. Părțile au depus concluzii scrise, arătând, în esență, următoarele: UCMR-ADA solicită ca metodologia să aibă în vedere remunerația cuvenită autorilor de opere muzicale pentru utilizarea acestora pe internet sau alte rețele de comunicații de date, cu fir sau fără fir, mai puțin utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile, care nu face obiect al propunerii de metodologie. Referitor la înțelesul termenilor utilizați în metodologie, propunerea UCMR-ADA a avut în vedere practica europeană în domeniu și înțelesul acelorași termeni în raporturile dintre utilizatorii de opere muzicale pe internet și pe alte rețele online sau mobile și organismele de gestiune colectivă din Europa. Drepturile patrimoniale ce fac obiectul metodologiei sunt dreptul de reproducere și dreptul de comunicare publică (punere la dispoziția publicului); dată fiind strânsa legătură dintre reproducere și comunicare publică și interesul urmărit, UCMR-ADA apreciază că primează în cauză gestiunea colectivă obligatorie. în acest sens, poate fi cuprins în metodologie termenul „utilizare” care reunește atât activitatea de reproducere, cât și pe cea de comunicare publică, cu stabilirea distinctă a remunerațiilor corespunzătoare dreptului de comunicare publică și, respectiv, a celor corespunzătoare dreptului de reproducere. Potrivit practicii europene, proporția dintre remunerația pentru dreptul de reproducere și dreptul de comunicare publică este: pentru downloads, în cazul dreptului de reproducere, remunerația este de două treimi din cuantumul total al remunerației și de o treime pentru dreptul de comunicare publică, iar pentru streaming, webcasting și muzică de fundal, remunerația este de o treime din cuantumul total al remunerației și de două treimi pentru dreptul de comunicare publică. Totodată, UCMR-ADA arată că în concordanță cu practica europeană, remunerația minimă sau cea forfetară, după caz, trebuie să țină seama de modalitățile de utilizare, de numărul de opere muzicale utilizate, de numărul de consumatori finali care accesează site-ul sau pagina de internet a utilizatorului, de numărul de ascultători online care pot accesa simultan pagina de webcasting etc. Se impune, prin urmare, stabilirea unor remunerații forfetare/minime care să aibă un caracter echitabil și să fie de natură a încuraja actul de creație. în sprijinul celor susținute de UCMR-ADA, de stabilire distinctă a remunerațiilor în funcție de modalitățile de utilizare a operelor muzicale, sunt și următoarele elemente: propunerea utilizatorilor ORANGE ROMÂNIA și VODAFONE ROMÂNIA, de stabilire diferențiată a remunerațiilor pe diferite modalități de utilizare, și solicitările altor utilizatori pentru a se avea în vederea stabilirea unor remunerații distincte pe modalități de utilizare. UCMR-ADA a propus o MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 13 remunerație totală de 12% (defalcată între drepturi mecanice și drepturi de comunicare publică), iar potrivit practicii europene în domeniu, remunerația se situează în țările europene între 8% și 15%, în cele mai multe țări remunerațiile fiind cuprinse între 10% și 12%. Referitor la baza de calcul al remunerațiilor, propusă de UCMR-ADA, aceasta este constituită din „totalitatea veniturilor brute lunare obținute ca urmare a descărcării operelor muzicale sau accesării de către public a serviciului online sau mobil pe care sunt puse la dispoziția publicului opere muzicale, venituri reprezentând, dar fără a se limita la: tarifele solicitate consumatorilor finali, indiferent dacă sumele sunt plătite de consumatorul final direct utilizatorului ori unui intermediar, publicitate, abonamente, sponsorizări etc.”. UCMR-ADA arată că baza de calcul al remunerațiilor este în concordanță cu dispozițiile Legii nr. 8/1896, dar și cu practica din România, precum și cu practica europeană. în ceea ce privește raportările utilizatorilor, UCMR-ADA precizează că în absența unor informații corecte, complete și furnizate de utilizatori la timp, UCMR-ADA se află în imposibilitatea de a repartiza remunerațiile, iar autorii nu pot beneficia de acestea. Din acest motiv este foarte important ca metodologia să prevadă obligația utilizatorilor de a întocmi rapoarte complete cuprinzând operele muzicale utilizate, autorii acestora, durata de utilizare, perioada în care au fost utilizate etc. în concluzie, în raport cu dispozițiile legale invocate, cu practica europeană, cu probele administrate, cu negocierile și recunoașterile sau achiesările unora dintre utilizatori, UCMR- ADA solicită completului de arbitraj ca la stabilirea formei finale a metodologiei să aibă în vedere forma propusă de UCMR-ADA. La termenul pentru susținerea concluziilor, ANISP a arătat că o metodologie anterioară în domeniu, în vigoare din anul 2005, conține principii simple, suple de aplicat oricăror modele de business și se raportează la caracterul oneros sau gratuit al utilizării. Dacă cuantumul remunerației va fi majorat așa cum solicită UCMR-ADA, în opinia ANISP utilizatorii care își desfășoară afaceri în domeniu nu vor mai putea să le continue; astfel piața în domeniu va fi distrusă. Față de contractele de revenue share aplicabile de către intermediari (de exemplu ORANGE ROMÂNIA), nu poate fi avută în vedere solicitarea UCMR-ADA; astfel remunerația poate fi percepută și de la intermediar și de la utilizator. Totodată, arată că sponsorizările nu pot face parte din baza de calcul, iar referitor la cuantumul remunerației, aceasta este, conform propunerii de metodologie, de 8%. în continuare, ANISP a arătat că dacă s-ar menține același procent de 10% stabilit prin metodologia anterioară din 2005, această remunerație ar constitui o variantă echilibrată de remunerație. în ceea ce privește criteriul practicii europene, ANISP arată că practica europeană trebuie avută în vedere doar pentru faza negocierilor dintre părți, nu și pentru cea a arbitrajului, dispozițiile legale referitoare la acestea neregăsindu-se și la prevederile referitoare la arbitraj. La nivelul Uniunii Europene, nu există o unitate de reglementare în domeniul metodologiei supuse arbitrajului, iar la nivel european nu există tarife stabilite diferențiat pentru dreptul de reproducere și cel de comunicare publică. în concluzie, în raport cu dispozițiile legale invocate și cu probele administrate, ANISP solicită completului de arbitraj respingerea propunerii de metodologie, formulată de către reclamantă, și admiterea formei finale a metodologiei, conform formei propuse de ANISP. APTI arată că prin propunerea de metodologie a utilizatorilor se susține realizarea următoarelor obiective: crearea unui sistem de remunerații care să permită dezvoltarea modelelor de afaceri pe internet în România, în condiții similare cu proiectele dezvoltate din afara României în ceea ce privește distribuirea muzicii pe internet; stabilirea unor reduceri semnificative ale procentelor pentru autorii care își publică în mod gratuit pe internet operele lor, în cazul în care dețin toate drepturile de autor și conexe, pentru a încuraja promovarea acestora, dacă ei decid să se promoveze în acest mod; excluderea muzicii permise de la alt site web prin intermediul unui terț (embed) din scopul acestei metodologii; noțiunea de reproducere în aceste utilizări este un act provizoriu și accesoriu de reproducere și nu are un caracter economic de sine stătător; utilizările necomerciale trebuie să fie permise în condiții clare și la prețuri accesibile; termenii folosiți în metodologie să fie în concordanță cu legislația românească în domeniul serviciilor pe internet (definite ca servicii ale societății informaționale în Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic), să respecte principiile de neutralitate tehnologică prevăzute de actele normative și să aibă o semnificație din punct de vedere tehnic; criteriul practicii europene trebuie avut în vedere în legătură directă cu poziția dominantă avută de organismele de gestiune colectivă, în conformitate cu dreptul european și național și posibilitatea ca acestea să impună tarife mai mari decât în alte state membre ale Uniunii Europene. în concluzie, APTI solicită adoptarea propunerii de metodologie conform versiunii înaintate de utilizatori, stabilirea exclusivă a unei remunerații procentuale din cifra de afaceri sau câștigurile obținute din activitatea respectivă, reducerea remunerațiilor pentru autorii care dețin toate drepturile de autor și conexe asupra operelor lor la doar 5% din remunerațiile datorate în mod obișnuit, stabilirea definiției utilizatorului, după cum urmează: „Este utilizator, în sensul prezentei metodologii, persoana fizică sau juridică ce oferă servicii ale societății informaționale cuprinzând operele muzicale găzduite pe sisteme informatice aflate în gestiunea sa.”, excluderea noțiunii de reproducere din scopul acestei metodologii, având în vedere art. 33 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, și respingerea propunerii de metodologie formulate de UCMR-ADA. ORANGE ROMÂNIAachiesează la propunerile și concluziile ANISP; în plus, aduce în discuție prevederile legale privind dreptul de comunicare publică. Analizând actele și lucrările dosarului, completul arbitrai reține următoarele: Completul arbitrai este legal învestit și are competența de a soluționa cererea de arbitraj formulată de reclamanta UCMR- ADA în contradictoriu cu pârâtele APTI, ANISP și ORANGE ROMÂNIA în vederea stabilirii formei finale a Metodologiei privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea operelor muzicale și pentru punerea operelor muzicale la dispoziția publicului prin servicii online sau mobile, în temeiul prevederilor art. 131²din Legea nr. 8/1996. în prealabil, se constată că titlul metodologiei, propus de părți, nu este adecvat cu conținutul negocierilor și medierii prin arbitraj, de stabilire a remunerațiilor titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile. în consecință, titlul metodologiei va fi următorul: „Metodologie privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea operelor muzicale și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile”. Completul constată următoarele elemente de dezacord dintre părți: 1. Privitor la licențele pentru folosirea operelor muzicale, părțile propun rezolvări cu nuanțări diferite, sens în care completul decide următoarele: 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 Autorizația licență neexclusivă conferă utilizatorului, după caz, dreptul de a reproduce și/sau dreptul de comunicare publică pe teritoriul României a operelor muzicale, fiind utilizator persoana fizică sau juridică ce oferă publicului servicii ale societății informaționale cuprinzând operele muzicale aflate pe un sistem informatic on line sau mobil. în această categorie se află orice persoană sub al cărei nume este înregistrat domeniul de internet sau alte rețele, cu sau fără fir, ori care este responsabilă de conținutul site-ului disponibil pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir, precum și cea care exploatează site- ul pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir, ori care obține venituri din publicitate, din descărcarea sau ascultarea de opere muzicale sau sub orice altă formă, ca urmare a furnizării serviciilor cuprinzând opere muzicale prin internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir. Utilizarea operelor muzicale se realizează prin comunicare publică (ascultare) fără posibilitatea de stocare a operelor muzicale, efectuată cu titlu gratuit sau oneros printr-un serviciu online ori mobil (streaming) sau prin reproducere cu descărcare (stocare) și comunicare publică (ascultare) de către consumator a operelor muzicale, efectuată cu titlu gratuit sau oneros printr-un serviciu online ori mobil (download). în vederea obținerii licenței, persoana interesată trebuie să solicite organismului de gestiune colectivă eliberarea acesteia cu cel puțin 10 zile înainte de autorizarea utilizării. Odată cu cererea de autorizare se vor depune fotocopia actului de identitate sau fotocopia certificatului de înmatriculare și/sau înregistrare fiscală, fotocopia dovezii de înregistrare a domeniului de internet deținut, precum și orice alte informații privitoare la modalitatea și rețeaua prin care sunt puse la dispoziția publicului operele muzicale. Cererea de autorizare și documentele pot fi transmise și în format electronic la adresa de e-mail a organismului de gestiune colectivă. în termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare, însoțită de toate documentele, organismul de gestiune colectivă este obligat să încheie cu solicitantul licența neexclusivă de utilizare a operelor muzicale pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir. Licența neexclusivă se acordă pentru o perioadă de 3 ani, însă la solicitarea expresă a utilizatorului aceasta se poate acorda pentru o perioadă mai scurtă. în cazul dreptului de reproducere, autorizația licență neexclusivă se încheie numai cu privire la opere muzicale ce fac parte din repertoriul gestionat în mod facultativ de organismul de gestiune colectivă. Licența neexclusivă se poate acorda și prin corespondență (e-mail, fax, poștă). 2. Privitor la dreptul de reproducere și dreptul de comunicare publică a operelor muzicale prin internet sau prin alte rețele, cu sau fără fir, în funcție de care se stabilește remunerația autorilor, se constată: Potrivit art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 8/1996, dreptul de comunicare publică a operei este un drept patrimonial distinct și exclusiv pentru care legiuitorul a prevăzut obligativitatea gestiunii colective în cazul operelor muzicale. Comunicarea publică a operelor muzicale se face în scop de ascultare fără fixare ori pentru fixare și ascultare. în cazul comunicării operelor muzicale în scop de ascultare fără fixare, această operațiune implică un act provizoriu de reproducere, parte a unui proces tehnic menit să permită utilizarea licită a operei, fiind o excepție de la dreptul distinct de reproducere reglementată de dispozițiile art. 33 alin. (3) din lege, astfel: „sunt exceptate de la dreptul de reproducere (...) actele provizorii de reproducere care sunt tranzitorii sau accesorii și constituie o parte integrantă și esențială a unui proces tehnic și al căror scop unic este să permită transmiterea, în cadrul unei rețele între terți, de către un intermediar, sau utilizarea licită a unei opere ori a altui obiect protejat și care nu au o semnificație economică de sine stătătoare.” în cazul comunicării operelor muzicale în scop de fixare și apoi de ascultare, dreptul de reproducere este de sine stătător, ca drept autonom. în acest sens este și practica europeană, așa cum rezultă din răspunsul SACEM-Franța, depus de UCMR-ADA, care apreciază că acestea sunt acte provizorii de reproducere pentru care nu este nevoie de autorizare, deoarece reprezintă o excepție de la dreptul de reproducere, prevăzut de art. 5 din Directiva 2001/29/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 mai 2001 privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor și drepturilor conexe în societatea informațională. Excepția a fost încorporată în legislația internă de dispozițiile art. 33 alin. (3) din Legea nr. 8/1996. 3. Privitor la remunerațiile pentru autorii operelor muzicale, completul de arbitraj va ține seama că părțile au ajuns la un relativ acord pentru un procent de 10% din baza de calcul, pentru reproducere și comunicare publică. Arbitrii au luat în considerare necesitatea încurajării serviciilor de furnizare legală de opere muzicale pe internet și pe alte rețele și evitarea situației inechitabile în care un posibil utilizator ar datora titularilor de drepturi sume mai mari decât cele încasate. De asemenea, s-a urmărit asigurarea unui echilibru între interesul publicului de a avea acces la servicii de utilizare a operelor muzicale în condiții facile și rezonabile prin încurajarea dezvoltării investițiilor în acest domeniu și interesul creatorilor de a fi remunerați pentru utilizarea operelor lor. Completul nu poate lua în considerare propunerea UCMR- ADA privind exceptarea unor tipuri de utilizări, deoarece dreptul de comunicare publică se gestionează colectiv în mod obligatoriu, conform art. 123¹ din Legea nr. 8/1996. Exceptarea tonurilor de apel este reținută în cauză, deoarece există o altă metodologie aplicabilă, iar acestea oricum nu au făcut obiect al negocierilor dintre părți. Remunerația propusă de utilizatori pentru situația în care autorul își oferă spre ascultare sau descărcare propriile creații nu este reținută în cauză, întrucât Legea nr. 8/1996 nu reglementează situația în care titularul de drepturi să se autorizeze sau să își plătească remunerații prin intermediul organismului de gestiune colectivă, care, potrivit art. 125 din legea menționată nu este titular de drepturi, ci mandatar al acestora. Pentru oferirea spre ascultare (streaming), cu titlu gratuit, remunerația va fi forfetară, în funcție de numărul operelor muzicale, cu o creștere și în funcție de tranșele de ascultători. Pentru utilizarea ca muzică de fundal a operelor muzicale se datorează o remunerație lunară de 20 lei. Pentru oferirea spre ascultare, cu titlu oneros, se acordă 8% din baza de calcul, cu titlu de drept de comunicare publică, prin punerea operelor muzicale la dispoziția publicului. Pentru oferirea spre descărcare (download), cu titlu gratuit, remunerația va fi forfetară în funcție de numărul de opere muzicale, cu o creștere în funcție de operele muzicale descărcate. Pentru oferirea spre descărcare (download), cu titlu oneros, se acordă 7% din baza de calcul, cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerea (fixarea) operelor muzicale, și 3% din baza de calcul, cu titlu de drept de comunicare publică prin punerea operelor muzicale la dispoziția publicului. 4. Privitor la baza de calcul al remunerațiilor procentuale se decide că aceasta este formată din totalitatea veniturilor brute lunare obținute de utilizator ca urmare a folosirii operelor muzicale. 5. Privitor la informațiile ce trebuie comunicate organismului de gestiune colectivă pentru autorizarea utilizării nu se poate reține în cauză obligația transmiterii „operelor muzicale ce urmează a fi reproduse pe mediul de stocare în vederea punerii la dispoziția publicului” deoarece, fiind vorba despre gestiune colectivă extinsă, obligatorie, înseamnă că organismul de MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 273/27.IV.2010 15 gestiune colectivă îi reprezintă pe toți titularii de drepturi și poate autoriza utilizarea tuturor operelor acestora, astfel încât comunicarea de către utilizatori a posibilelor opere care vor fi utilizate apare ca fiind o acțiune imposibil de realizat practic. Operele care sunt utilizate nu sunt cunoscute la momentul solicitării autorizației deoarece există opere muzicale care apar ulterior autorizării și sunt imposibil de identificat la momentul solicitării autorizației. în acest sens, este de esența gestiunii colective ca utilizatorii să transmită ulterior utilizării către organismul de gestiune colectivă informații privind operele utilizate, în scopul remunerării corespunzătoare a titularilor de drepturi, în conformitate cu prevederile art. 130 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 8/1996. Utilizatorii sunt obligați ca până la data de 20 a fiecărei luni să comunice organismului de gestiune colectivă, pentru luna precedentă, un raport privind operele muzicale utilizate, care va cuprinde baza de calcul al remunerației, operele muzicale reproduse și/sau comunicate public, cu indicarea pentru fiecare operă muzicală în parte a denumirii operei muzicale, autorului/autorilor, interpretului/interpreților, numărului de ascultări/descărcări și a duratei de utilizare. Utilizatorii sunt obligați să permită realizarea unei monitorizări și a unui raport de trafic de către o terță persoană independentă, dintre cele agreate de organismul de gestiune colectivă, sau să implementeze un program de monitorizare a traficului de către organismul de gestiune colectivă agreat de acesta din urmă. Față de considerentele expuse, completul de arbitri HOTĂRĂȘTE: Forma finală a metodologiei este următoarea: METODOLOGIE privind stabilirea remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru reproducerea și/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii online sau mobile Art. 1. — Reproducerea și comunicarea publică a operelor muzicale pe teritoriul României, însoțite sau nu de imagini, printr-un serviciu online sau mobil, se pot face numai în baza unei autorizații licență neexclusivă încheiată cu organismul de gestiune colectivă pentru operele muzicale. Art. 2. — (1) Autorizația licență neexclusivă conferă utilizatorului, după caz, dreptul de a reproduce și/sau dreptul de comunicare publică pe teritoriul României a operelor muzicale în modalitățile prevăzute de prezenta metodologie. (2) Este utilizator, în sensul prezentei metodologii, persoana fizică sau juridică ce oferă publicului servicii ale societății informaționale care conțin opere muzicale aflate pe un sistem informatic online sau mobil. Art. 3. — (1) Este utilizator orice persoană: a) sub al cărei nume este înregistrat domeniul la care este accesibil serviciul prin internet sau alte rețele cu sau fără fir; sau b) care este responsabilă de conținutul site-ului disponibil pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir; sau c) care exploatează site-ul pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir; sau d) care obține venituri din publicitate, din descărcarea sau ascultarea de opere muzicale ori sub orice altă formă ca urmare a furnizării serviciilor cuprinzând opere muzicale prin internet sau prin alte rețele, cu sau fără fir. Art. 4. — Utilizarea operelor muzicale se realizează prin următoarele operațiuni: a) oferirea spre ascultare (comunicare publică, inclusiv prin punerea la dispoziția publicului), fără posibilitatea de stocare a operelor muzicale, efectuată cu titlu gratuit sau oneros printr-un serviciu online sau mobil; b) oferirea spre descărcare (reproducere și comunicare publică) de către consumator a operelor muzicale, efectuată cu titlu gratuit sau oneros printr-un serviciu online sau mobil. Art. 5. — (1) în vederea obținerii licenței, solicitantul trebuie să solicite organismului de gestiune colectivă eliberarea acesteia cu cel puțin 10 zile înainte de utilizare. (2) Odată cu cererea de autorizare, solicitantul are obligația să depună următoarele documente: fotocopia actului de identitate sau fotocopia certificatului de înmatriculare și/sau înregistrare fiscală, precum și orice alte informații privitoare la modalitatea și rețeaua prin care sunt puse la dispoziția publicului operele muzicale. (3) Cererea de autorizare și documentele prevăzute la prezentul articol pot fi transmise și în format electronic la adresa de e-mail a organismului de gestiune colectivă. Art. 6. — (1) în termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare, însoțită de toate documentele prevăzute la art. 4 alin. (2), organismul de gestiune colectivă este obligat să încheie cu solicitantul licența neexclusivă de utilizare a operelor muzicale pe internet sau pe alte rețele, cu sau fără fir. (2) Licența neexclusivă se poate acorda și prin corespondență (e-mail, fax, poștă). (3) Licența neexclusivă se acordă pentru o perioadă de 3 ani, însă la solicitarea expresă a utilizatorului aceasta se poate acorda pentru o perioadă mai scurtă. (4) în cazul dreptului de reproducere, autorizația licență neexclusivă se încheie numai cu privire la opere muzicale ce fac parte din repertoriul gestionat în mod facultativ de organismul de gestiune colectivă. Art. 7. — Pentru reproducerea și/sau comunicarea publică, inclusiv prin punerea la dispoziția publicului a operelor muzicale printr-un serviciu online sau mobil, utilizatorii au obligația de a plăti remunerații pentru titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale, după cum urmează: A. Oferirea spre ascultare (streaming): a) cu titlu gratuit: Număr de opere muzicale 1---20 21---200 201---1.000 Peste 1.000 Remunerație lunară 20 lei 30 lei 50 lei 100 lei în situația utilizatorilor care oferă spre ascultare (streaming) peste 200 de opere muzicale, la fiecare tranșă de câte 500.000 de ascultări lunare se adaugă câte o remunerație echivalentă celei stabilite în tabelul de mai sus. Pentru utilizarea ca muzică de fundal a operelor muzicale se datorează o remunerație lunară de 20 lei. b) cu titlu oneros: — 8% din baza de calcul, cu titlu de drept de comunicare publică prin punerea operelor muzicale la dispoziția publicului. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 273/27.IV.2010 B. Oferirea spre descărcare (download): a) cu titlu gratuit: Număr de opere muzicale 1---20 21---200 201---1.000 Peste 1.000 Remunerație lunară 40 lei 60 lei 100 lei 200 lei în situația în care numărul de opere muzicale descărcate lunar este mai mare de 50.000, se adaugă câte o remunerație suplimentară echivalentă celei stabilite în tabelul de mai sus pentru fiecare tranșă de 50.000 de opere muzicale. Pentru mai mult de 2.000.000 de opere muzicale descărcate lunar, nu se mai adaugă nicio remunerație suplimentară. Remunerațiile prevăzute în tabelul de mai sus se repartizează după cum urmează: — 70% cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerea operelor muzicale; — 30% cu titlu de drept de comunicare publică prin punerea operelor muzicale la dispoziția publicului. b) cu titlu oneros: — 7% din baza de calcul, cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerea operelor muzicale; — 3% din baza de calcul, cu titlu de drept de comunicare publică prin punerea operelor muzicale la dispoziția publicului. Art. 8. — Baza de calcul al remunerațiilor procentuale este formată din totalitatea veniturilor brute lunare obținute de utilizator ca urmare a folosirii operelor muzicale, venituri reprezentând dar fără a se limita la: sume plătite de către consumatorii finali, indiferent dacă acestea sunt plătite direct utilizatorului ori unui intermediar, sau sume reprezentând publicitate, abonamente, sponsorizări. Art. 9. — (1) Plata remunerațiilor se efectuează până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care sunt datorate. (2) în caz de întârziere la plata remunerației, utilizatorii datorează la sumele scadente și neachitate penalități de 0,15% pentru fiecare zi de întârziere. (3) Remunerațiile stabilite în sumă fixă prin prezenta metodologie pot fi modificate anual potrivit indicelui de inflație, în conformitate cu dispozițiile art. 131⁴ din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare. Art. 10. — (1) Utilizatorii sunt obligați ca până la data de 20 a fiecărei luni să comunice organismului de gestiune colectivă, pentru luna precedentă, un raport privind operele muzicale utilizate, care va cuprinde: a) baza de calcul al remunerației; b) operele muzicale reproduse și/sau comunicate public, cu indicarea pentru fiecare operă muzicală în parte a denumirii operei muzicale, autorului/autorilor, interpretului/interpreților, numărului de ascultări/descărcări și a duratei de utilizare. (2) Utilizatorii sunt obligați să permită realizarea unei monitorizări și a unui raport de trafic de către o terță persoană independentă, dintre cele agreate de organismul de gestiune colectivă, sau să implementeze un program de monitorizare a traficului de către organismul de gestiune colectivă agreat de acesta din urmă. Art. 11. — (1) Nu fac obiect al prezentei metodologii reproducerea și comunicarea publică a operelor muzicale ca tonuri de apel sau tonuri în așteptare pentru telefoanele mobile. (2) Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu art. 131² alin. (8) și (9) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare. Pronunțată astăzi, 30 martie 2010, la sediul ORDA din municipiul București, Str. Transilvaniei nr. 2, sectorul 1. Executorie de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I. Cu apel în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Completul de arbitraj: Gheorghiu Gheorghe Lucan-Arjoca Marius Roș Viorel Tănăsescu Mihai Țiclea Alexandru EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română —S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 442597 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273/27.IV.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495