MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 142 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ’ ⁴ martⁱe ²⁰¹⁰ SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 13. — Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A.................. 2 317. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — s.A. și „Electrica Oltenia” — S.A...................................................... 2 ★ 14. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A.................. 3 318. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale ele distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A.......................................... 3 Nr. Pagina ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 14. — Ordonanță de urgență pentru modificarea Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe.................................... 4 132. — Hotărâre pentru aprobarea Memorandumului de înțelegere dintre Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan privind cooperarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 28 septembrie 2009....................................... 5 Memorandum de înțelegere între Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan privind cooperarea în domeniul protecției mediului........................... 5-6 145. — Hotărâre pentru completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.467/2008 privind acordarea unor măsuri de sprijin familiilor afectate de explozia care a avut loc în data de 15 noiembrie 2008 la Exploatarea Minieră Petrila, județul Hunedoara...... 7 153. — Hotărâre privind suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010................................................ 7 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 3.33 0. — Ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului privind aprobarea Curriculumului pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru domeniul de pregătire de bază „Producție media”................................................ 8-16 ★ Rectificări ............................................ 16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 LEGI SI DECRETE PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A. Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 9 din 5 august 2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A., adoptată în temeiul art. 1 pct. VIII din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 10 august 2009. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 2 martie 2010. Nr. 13. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.Ă. și „Electrica Oltenia” — S.A. în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a’energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A. și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 1 martie 2010. Nr. 317.’ ★ 3 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A. Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 102 din 30 septembrie 2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 1 octombrie 2009. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 2 martie 2010. Nr. 14. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A. în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2009 pentru prelungirea termenelor prevăzute la pct. 17.2 lit. g din contractul de privatizare a Societății Comerciale „Electrica Oltenia” — S.A., aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2005 privind unele măsuri pentru derularea și finalizarea privatizării societăților comerciale filiale de distribuție și furnizare a energiei electrice „Electrica Moldova” — S.A. și „Electrica Oltenia” — S.A. și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 1 martie 2010. Nr. 318.’ 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 9 9 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe Situația extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, se motivează prin necesitatea asigurării unei îmbunătățiri a mecanismelor de vânzare a locuințelor pentru tineri. Sumele rezultate din vânzarea locuințelor suplimentează bugetul aferent Programului de construcție de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, în vederea continuării construcției acestora, realizându-se un număr cel puțin egal de unități locative comparativ cu anii anteriori, în caz contrar existând posibilitatea neîndeplinirii obiectivelor asumate în vederea continuării Programului de construcție de locuințe pentru tineri, destinate închirierii. Pe baza sesizărilor primite din partea unităților administrativ-teritoriale s-a reanalizat modul de calcul al valorii de vânzare a locuințelor, stabilindu-se că valoarea de înlocuire diminuată cu amortizarea este cea mai justă și asigură continuitate programului, prin reîntregirea fondului de locuințe pentru tineri cu un număr de locuințe egal cu cel al locuințelor vândute. De asemenea, prin adoptarea prezentului act normativ se vor realiza susținerea creșterii economice și contracararea efectelor negative pe care criza internațională actuală le are asupra domeniului locuirii în România. Astfel, susținerea creșterii economice se poate realiza și pe calea suplimentării cererii solvabile pentru persoanele care doresc să achiziționeze o locuință. Apreciind că intervenția legislativă de urgență și extraordinară este justificată de atragerea de urgență a unor surse de finanțare pentru construcția de locuințe, este necesar ca vânzarea locuințelor respective să fie permisă după o perioadă mai scurtă. Ținând seama de numărul mare de solicitări din partea tinerilor pentru obținerea unei locuințe și având în vedere că sumele alocate în vederea derulării în continuare a programului sunt insuficiente, se impune reglementarea în regim de urgență a unor măsuri care să accelereze procesul de vânzare a locuințelor. Amânarea adoptării unor măsuri imediate ar avea consecințe negative în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor asumate în sensul continuării Programului de construcție de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, în contextul economic actual. Neadoptarea în regim de urgență a acestor măsuri conduce la neconstituirea surselor de venituri bugetare din vânzarea locuințelor și ar avea consecințe negative asupra reconstituirii bugetului destinat finanțării construcției de noi locuințe, implicit asupra dezvoltării Programului de construcție de locuințe pentru tineri, destinate închirierii. Având în vedere cele menționate mai sus, se impun modificarea actului normativ pe calea ordonanței de urgență și adoptarea acesteia cu celeritate. în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744 din 2 noiembrie 2009, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 9, alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 9. — (1) Locuințele pentru tineri, destinate închirierii, repartizate în condițiile art. 8 alin. (3), se pot vinde titularilor contractelor de închiriere, numai la solicitarea acestora, după expirarea a minimum 1 an de închiriere neîntreruptă către același titular și/sau către persoana în beneficiul căreia s-a continuat închirierea în condițiile legii, fără ca vânzarea să fie condiționată de vârsta solicitantului.” 2. La articolul 9 alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins: ,,d) valoarea de vânzare a locuinței se calculează de autoritățile administrației publice locale sau de operatorii economici în a căror administrare se află imobilele respective, potrivit legii, și reprezintă valoarea de înlocuire diminuată cu amortizarea calculată de la data punerii în funcțiune a locuinței până la data vânzării acesteia. Valoarea de înlocuire a locuințelor care urmează a fi vândute, precum și actualizarea anuală se realizează prin ordin comun al ministrului dezvoltării regionale și turismului și al ministrului finanțelor publice. Pentru acoperirea cheltuielilor de evidență și vânzare, unitățile prin care se efectuează vânzarea potrivit legii beneficiază de un comision de până la 1% din valoarea de vânzare a locuinței, comision care se include, împreună cu valoarea de vânzare a locuinței, în prețul de vânzare al acesteia;”. 3. în tot cuprinsul legii, denumirea „Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței” se înlocuiește cu denumirea „Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului”. Art. II. —în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se vor actualiza Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 962/2001, cu modificările și completările ulterioare. Art. III. — Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744 din 2 noiembrie 2009, cu modificările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a ordonanței de urgență, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul dezvoltării regionale și turismului, Elena Gabriela Udrea Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 23 februarie 2010. Nr. 14 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru aprobarea Memorandumului de înțelegere dintre Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan privind cooperarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 28 septembrie 2009 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Se aprobă Memorandumul de înțelegere dintre Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan privind cooperarea în domeniul protecției mediului, semnat la București la 28 septembrie 2009. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul mediului și pădurilor, Borbely Lâszlo Ministrul afacerilor externe, Teodor Baconschi Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 17 februarie 2010. Nr. 132.’ MEMORANDUM DE ÎNȚELEGERE între Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan privind cooperarea în domeniul protecției mediului Ministerul Mediului din România și Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale din Republica Azerbaidjan, denumite în continuare părți, considerând că o cooperare strânsă în domeniul protecției mediului împreună cu eforturile reciproce de reducere a poluării reprezintă o contribuție semnificativă în ceea ce privește dezvoltarea relațiilor dintre cele două state, subliniind importanța consolidării cooperării bilaterale în domeniul protecției mediului pentru a putea îndeplini angajamentele ce revin din convențiile internaționale la care cele două state sunt părți, conștientizând responsabilitatea comună în ceea ce privește protecția împotriva factorilor poluatori care amenință calitatea mediului, își exprimă dorința de a întreprinde eforturi comune în domeniul protecției mediului și au convenit următoarele: ARTICOLUL 1 Părțile vor dezvolta cooperarea bilaterală în domeniul protecției mediului pe baza egalității, reciprocității și beneficiului reciproc. ARTICOLUL 2 Principalele domenii de cooperare vor fi următoarele: • managementul ariilor protejate; • conservarea biodiversității; • evaluarea impactului asupra mediului; • managementul deșeurilor, inclusiv al deșeurilor periculoase; • schimbări climatice; • alte domenii de cooperare considerate de interes comun de ambele părți. ARTICOLUL 3 1. Părțile vor coopera în următoarele forme: • programe comune de cercetare tehnico-științifică; • elaborarea de programe de cooperare; • transfer de cunoștințe tehnice și științifice și de experiență privind activități de cercetare și dezvoltare și de bune practici de management de mediu; 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 • schimb de experți și cercetători; • organizarea de seminare, workshopuri, conferințe și expoziții; • cursuri de instruire; • proiecte care implică factori interesați din ambele țări; • orice altă formă de cooperare considerată necesară de către părți. 2. în cadrul instituțional și legal existent în statele lor, părțile vor dezvolta programe și/sau proiecte care vor fi identificate în comun de către un comitet mixt, stabilit conform prevederilor art. 6. ARTICOLUL 4 Părțile vor promova cooperarea dintre reprezentanți ai organizațiilor guvernamentale și neguvernamentale care își desfășoară activitatea în domeniul protecției mediului. ARTICOLUL 5 Părțile vor nominaliza persoane de contact în domeniul protecției mediului și vor elabora programe în scopul implementării prezentului memorandum de înțelegere. ARTICOLUL 6 Pentru asigurarea implementării eficiente a cooperării în cadrul prezentului memorandum de înțelegere, părțile vor stabili un comitet mixt, după cum urmează: • părțile își vor notifica reciproc numele reprezentanților lor în comitet, în 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului memorandum de înțelegere; • 2 reprezentanți (unul pentru fiecare parte) vor conduce reuniunile și vor supraveghea implementarea deciziilor. ARTICOLUL 7 Comitetul mixt va elabora un plan de acțiune anual, detaliind acțiunile concrete de cooperare. Comitetul mixt va include în planul său de lucru următoarele sarcini: • coordonarea implementării cooperării în domeniile specificate în art. 2; • revizuirea sistematică a activităților și evaluarea stadiului și rezultatelor cooperării; • funcționarea ca un forum de discuții asupra problemelor de mediu de interes comun; • evaluarea principalelor dificultăți întâmpinate de părți în implementarea prezentului memorandum de înțelegere. Comitetul mixt se va întâlni în 3 luni de la stabilirea sa. Comitetul mixt se va întruni cel puțin o dată pe an, alternativ, în România și în Republica Azerbaidjan. ARTICOLUL 8 Fiecare parte trimițătoare va acoperi costurile de cazare, transport extern și diurnă pentru propriii experți, care vor participa la întâlnirile și activitățile stabilite în cadrul prezentului memorandum de înțelegere. Această prevedere poate fi modificată în cazuri specifice, prin acordul celor două părți. ARTICOLUL 9 Orice diferend care poate lua naștere din interpretarea sau aplicarea prezentului memorandum de înțelegere va fi soluționat în mod amiabil prin consultări între părți. ARTICOLUL 10 Prezentul memorandum de înțelegere va fi interpretat astfel încât să nu afecteze drepturile și obligațiile părților care rezultă din alte acorduri/convenții în vigoare, încheiate de fiecare dintre din cele două părți sau de către statele acestora, în conformitate cu dreptul internațional. ARTICOLUL 11 1. Prezentul memorandum de înțelegere va intra în vigoare în ziua următoare datei primirii ultimei notificări scrise prin care cele două părți se informează reciproc asupra îndeplinirii procedurilor legale interne pentru intrarea sa în vigoare. 2. Prezentul memorandum de înțelegere va rămâne în vigoare pentru o perioadă de 5 ani; după aceasta, validitatea lui va fi prelungită automat pentru noi perioade de 5 ani, cu excepția cazului în care oricare dintre părți va notifica intenția de încetare a prezentului memorandum de înțelegere cu 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate. 3. Prezentul memorandum de înțelegere poate fi modificat cu consimțământul scris al părților. Aceste modificări vor intra în vigoare în conformitate cu procedura stabilită în primul paragraf. 4. încetarea valabilității prezentului memorandum de înțelegere nu va avea efecte asupra proiectelor și programelor de cooperare finalizate sau aflate în derulare înainte de încetarea acestuia, cu excepția cazului în care este specificat altfel de către părți. Semnat la București la 28 septembrie 2009, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, azeră și engleză, toate textele fiind autentice. în cazul apariției unor divergențe de opinie privind interpretarea prezentului memorandum de înțelegere, textul în limba engleză va prevala. Pentru Ministerul Mediului din România, Pentru Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale Dan Cârlan, din Republica Azerbaidjan, secretar de stat Elmar Mamadyarov, ministru MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.467/2008 privind acordarea unor măsuri de sprijin familiilor afectate de explozia care a avut loc în data de 15 noiembrie 2008 la Exploatarea Minieră Petrila, județul Hunedoara în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.467/2008 privind acordarea unor măsuri de sprijin familiilor afectate de explozia care a avut loc în data de 15 noiembrie 2008 la Exploatarea Minieră Petrila, județul Hunedoara, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 780 din 21 noiembrie 2008, se completează cu poziția 16, după cum urmează: Nr. Numele și prenumele Data nașterii Prenumele și numele părinților crt. „16. Bîlbă Dacian Cristian 10 decembrie 1998 Sorin Mihai și Silvia Adriana Bîlbă” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 23 februarie 2010. Nr. 145.’ GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și al Legii bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății, pe anul 2010, la cap. 66.01 „Sănătate”, titlul 55 „Alte transferuri”, alin. 55.01.12 „Investiții ale agenților economici cu capital de stat” cu suma de 1.000 mii lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2010. Art. 2. — Suma prevăzută la art. 1 se utilizează pentru achiziția de echipamente și utilaje necesare modernizării și dotării liniilor de fabricație a vaccinurilor contra gripei și contra TBC de către Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie și Imunologie „Cantacuzino”. Art. 3. — Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Sănătății pe anul 2010.’ PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 3 martie 2010. Nr. 153.’ Contrasemnează: Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 142/4.111.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI Șl SPORTULUI ORDIN privind aprobarea Curriculumului pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru domeniul de pregătire de bază „Producție media” Având în vedere prevederile Legii învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ținând cont de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului emite prezentul ordin. Art. 1. — Se aprobă Curriculumul pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru domeniul de pregătire de bază „Producție media”, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Prezentul ordin intră în vigoare începând cu anul școlar 2010—2011. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 4. — Secretariatul de Stat pentru învățământul Preuniversitar, Direcția generală educație și învățare pe tot parcursul vieții, Direcția generală învățământ în limbile minorităților, relația cu Parlamentul și sindicatele, Direcția generală economic, finanțe, Centrul Național de Dezvoltare a învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare județene și al municipiului București, precum și conducerile unităților de învățământ preuniversitar vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu București, 25 februarie 2010. Nr. 3.330. ANEXĂ CURRICULUM pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru domeniul de pregătire de bază „Producție media” 2010 PLAN DE ÎNVĂȚĂMÂNT pentru clasa a IX-a, aria curriculară „Tehnologii” Domeniul pregătirii de bază: Producție media Cultură de specialitate și pregătire practică săptămânală Modul I. Tehnologia filmului Total ore/an: 144 din care: Laborator tehnologic --- Modul II. Electroacustică Instruire practică 72 Total ore /an: 144 din care: Laborator tehnologic --- Modul III. Sănătatea și securitatea muncii Instruire practică 36 Total ore /an: 36 din care: Laborator tehnologic --- Instruire practică --- Total ore/an = 9 ore/săpt. x 36 săptămâni = 324 ore Stagiu de pregătire practică — Curriculum în dezvoltare locală Modul V. *)............................................................................... Total ore/an: 90 Total ore/an = 3 săptămâni x 5 zile x 6 ore/zi = 90 ore/an total general: 414 ore/an NOTĂ: în clasa a IX-a stagiul de pregătire practică se desfășoară în atelierele-școală. *) Denumirea și conținutul modulului/modulelor vor fi stabilite de către unitatea de învățământ cu avizul inspectoratului școlar, în vederea dobândirii unităților de competențe-cheie „Rezolvarea de probleme” și „Organizarea locului de muncă” din standardul de pregătire profesională. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 9 Lista unităților de competențe din standardele de pregătire profesională pe care se fundamentează curriculumul Nr. Modulul Unități de competență crt. 1. Tehnologia filmului Aplicarea tehnologiilor de filmare • Descrie sistemele cinematografice • Prezintă schema tehnologică a realizării filmelor • Precizează modalitățile de filmare 2. Electroacustică Utilizarea echipamentelor de înregistrare-redare a sunetului • Prezintă metodele de înregistrare și redare a sunetului • Deservește instalația de transpunere optică a sunetului • Deservește echipamentele de înregistrare și redare magnetică a sunetului 3. Sănătatea și securitatea muncii Igiena și securitatea muncii (nivel 1) • Numește factorii de risc și bolile profesionale la locul de muncă • Aplică regulile de igienă individuală a muncii • Aplică normele de securitate și sănătate la locul de muncă, precum și normele de prevenire și stingere a incendiilor •Acordă primul ajutor în caz de accident Igiena și securitatea muncii (nivel 2) • Aplică legislația și reglementările privind securitatea și sănătatea la locul de muncă, prevenirea și stingerea incendiilor • la măsuri pentru reducerea factorilor de risc de la locul de muncă 4. CDL Rezolvarea de probleme • Identifică probleme simple • Alcătuiește și aplică un plan de rezolvare a unei probleme simple • Verifică rezultatele obținute în urma aplicării planului de rezolvare a unei probleme simple Organizarea locului de muncă • Asigură ordinea și curățenia la locul de muncă • Aplică principiile ergonomice în organizarea locului de muncă • Folosește instrucțiuni de lucru pentru îndeplinirea sarcinilor MODULUL I Tehnologia filmului 1. Notă introductivă Programa școlară pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, domeniul de pregătire de bază „Producție media”, cuprinde unitatea de competențe „Aplicarea tehnologiilor de filmare” din standardul de pregătire profesională. Modulul „Tehnologia filmului” are alocat un număr de 144 de ore, din care 72 de ore de instruire practică. 2. Unitățile de competențe/rezultate ale învățării la care se referă modulul Aplicarea tehnologiilor de filmare • Descrie sistemele cinematografice • Prezintă schema tehnologică a realizării filmelor • Precizează modalitățile de filmare 3. Corelarea rezultatelor învățării și criteriilor de evaluare Denumirea modulului: Tehnologia filmului Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare Rezultatul învățării 1: Descrie sistemele cinematografice 1. Cadre cinematografice: normal, 1. Identificarea cadrelor 1. Identificarea tipurilor de formate cașetat, cinemascop, panoramic cinematografice cinematografice 2. Sisteme de redare a sunetului: 2. Identificarea sistemelor de redare a 2. Determinarea dimensiunilor cadrului monoaural, stereo, analogic, digital sunetului cinematografic 3. Genuri de film: ficțiune, documentar, 3. Interpretarea genului de film 3. Clasificarea sistemelor de cinema științific, animație, publicitar 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 Denumirea modulului: Tehnologia filmului Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare Rezultatul învățării 2: Prezintă schema tehnologică a realizării filmelor 1. Etape de realizare a filmului: de 1. Interpretarea schemei tehnologice de 1. Identificarea etapelor de realizare a pregătire, de producție, de filmare realizare a filmelor filmelor 2. Activități cu caracter tehnic: filmare, 2. Identificarea etapelor de realizare a 2. Reprezentarea schemei tehnologice înregistrare-redare sunet, mixare, filmelor de realizare a filmelor montare, transpunere, prelucrare 3. Executarea operațiilor cu caracter 3. Identificarea activităților desfășurate 3. Schema tehnologică: reprezentarea tehnic din cadrul etapelor de filmare în cadrul studioului cinematografic grafică a operațiunilor pe fluxul tehnologic Rezultatul învățării 3: Precizează modalitățile de filmare » » 1. Tipuri de filmare: cu priză directă, 1. Selectarea tipului de filmare în 1. Descrierea particularităților tipurilor postsincron, cu frecvență normală, cu funcție de genul filmului de filmări frecvență redusă, cu frecvență 2. Alegerea aparatului de filmat în 2. Prezentarea criteriilor de selectare a accelerată, tipuri speciale funcție de tipul de filmare și formatul aparaturii de filmat 2. Criterii de alegere a aparatului de peliculei 3. Executarea corectă a operațiilor filmat: formatul peliculei, tipul de filmare 3. Alegerea utilajelor auxiliare în funcție pregătitoare filmării 3. Criterii de alegere a utilajelor de decupajul regizoral auxiliare: tipuri de mișcare, condiții de 4. Alegerea peliculei filmare 4. Condiții de alegere a peliculei: condiții de iluminare, natura surselor de lumină, sensibilitate, formatul cadrului, sistemul cinematografic 4. Conținutul formării 1. Elemente de bază ale cinematografiei 1.1. Mecanismul perceperii mișcării cinematografice 1.2. Imaginea cinematografică 1.3. Principiile înregistrării și redării imaginii cinematografice 2. Pelicula cinematografică 2.1. Tipuri de purtători de imagine 2.2. Pelicula cinematografică 3. Sisteme cinematografice 3.1. Cadre cinematografice 3.2. Sisteme de redare a sunetului 3.3. Genuri de film 4. Procesul filmării 4.1. Etapele de realizare a filmului 4.2. Schema tehnologică a realizării filmelor 4.3. Modalități de filmare 5. Resurse materiale minime necesare parcurgerii modulului: — atelier-școală; — sală de curs. 6. Sugestii metodologice Activitățile de învățare se vor desfășura după caz în: • sala de curs; • ministudioul TV din dotarea atelierului-școală. Alegerea tehnicilor de instruire revine profesorului, care are sarcina de a individualiza și de a adapta procesul didactic la particularitățile elevilor, de a centra procesul de învățare pe elev, pe nevoile și disponibilitățile sale, în scopul unei valorificări optime a acestora, individualizării învățării, al lărgirii orizontului și perspectivelor educaționale, precum și al diferențierii sarcinilor și a timpului alocat ș.a. în context, lucrul în grup, simularea, practica în atelier/la locul de muncă, discuțiile de grup, prezentările video, multimedia și electronice, temele și proiectele integrate, vizitele etc. contribuie la învățarea eficientă, prin dezvoltarea abilităților de comunicare, negociere, de luare a deciziilor, de asumare a responsabilității, de sprijin reciproc, precum și a spiritului de echipă, competițional și a creativității elevilor. Specificul disciplinei impune metode didactice interactive, recomandând cu precădere aplicațiile practice în echipă, metoda descoperirii, a demonstrației, conversația euristică. 7. Sugestii cu privire la evaluare Evaluarea trebuie să fie corelată cu criteriile de performanță și cu tipul probelor de evaluare care sunt precizate în standardul de pregătire profesională. Se evaluează numai competențele din acest modul, evaluarea altor competențe nefiind relevantă. O competență se evaluează o singură dată. Demonstrarea unei alte abilități în afara celor din competențele specificate este lipsită de semnificație în cadrul evaluării. Elevii trebuie evaluați numai în ceea ce privește dobândirea competențelor specificate. Pe parcursul modulului se realizează evaluarea formativă, iar la sfârșitul acestuia se realizează evaluarea sumativă, pentru verificarea atingerii competențelor. Pentru evaluare se recomandă a fi utilizate, cu precădere, alături de metodele tradiționale: • portofoliu didactic; • fișe de observație; • metoda proiectelor; • fișe de autoevaluare etc. Utilizarea mijloacelor audio-video îmbogățește paleta stilurilor de învățare ale elevilor. Se propune un exemplu de instrument de evaluare pentru competența 2 „Prezintă schema tehnologică a realizării filmelor”. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 11 Instrument de evaluare Completați în scris tabelul de mai jos, respectând cerințele din coloanele 1, 2, 3 și 4. Descrieți sistemele Prezentați schematic fazele Descrieți Enumerați etapele producerii cinematografice realizării unui film procesele tehnologice unui film Evaluator de realizare a filmelor Verificați dacă respectivul candidat a efectuat cu succes activitățile de mai sus. Semnați și specificați data pe document. 8. Bibliografie 1. Tehnica filmării si aparatura — P. Alexandrescu, Al. Petculescu, I. Popescu, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1977 2. Arta imaginii color video-TV, C-tin. Manoilă, Ed. Militară, 1997 3. Tehnica iluminatului artistic, V. Petrovici, Ed. Tehnică, 1976 4. Sisteme de înregistrare audio-video, Marius Oteșteanu, Florin Alexa, Ed. De Vest, Timișoara, 1997 5. Tehnica filmului de la A la Z, Al. Marin, D. Morozan, Ed. Tehnică 1989 6. Percepția imaginii cinematografice și de televiziune, Ovidiu Răduleț, Ed. Pritech, 2002 7. Tehnologia filmului, Al. Marin, D. Morozan, V. Stătescu, EDP, 1974 MODULUL II Electroacustică 1. Notă introductivă Programa școlară pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, domeniul de pregătire de bază „Producție media” cuprinde unitatea de competențe „Utilizarea echipamentelor de înregistrare și redare a sunetului” din standardul de pregătire profesională. Modulul „Electroacustică” are alocat un număr de 144 de ore, din care: • 36 de ore — laborator tehnologic. 2. Unitățile de competențe/rezultate ale învățării la care se referă modulul Utilizarea echipamentelor de înregistrare și redare a sunetului: • prezintă metodele de înregistrare și redare a sunetului; • deservește instalația de transpunere optică a sunetului; • deservește echipamentele de înregistrare și redare magnetică a sunetului. 3. Corelarea rezultatelor învățării si criteriilor de evaluare > 5 Denumirea modulului: Electroacustică Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare 1. Rezultatul învățării 1: Prezintă metodele de înregistrare și redare a sunetului 1. Metoda fotografică: principiile 1. Aplicarea metodei fotografice de 1. Descrierea metodei fotografice de înregistrării și redării optice a sunetului, înregistrare și redare a sunetului înregistrare și redare a sunetului tipuri de fonograme optice, avantajele 2. Aplicarea metodei magnetice de 2. Descrierea metodei magnetice de și dezavantajele metodei fotografice înregistrare și redare a sunetului înregistrare și redare a sunetului 2. Metoda magnetică: principiile 3. Descrierea benzii magnetice 3. Clasificarea benzilor magnetice înregistrării și redării magnetice a 4. Prezentarea structurii benzii sunetului, avantajele și dezavantajele magnetice metodei magnetice 3. Banda magnetică: structură, clasificare, caracteristici electroacustice 2. Rezultatul învățării 2: Deservește instalația de transpunere optică a sunetului 1. Instalația de transpunere: schema 1. Transpunerea fotografică a peliculei 1. Prezentarea instalației de funcțională, părți componente, transpunere a sunetului parametrii de lucru, tipuri de instalații 2. Identificarea tipului de peliculă pentru 2. Pelicula pentru transpunere sunet: transpunerea sunetului proprietăți fotografice 3. Prezentarea tipului de distorsiuni la 3. Distorsiuni: clasificare, cauze care le înregistrarea optică produc, măsuri de remediere 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 Denumirea modulului: Electroacustică Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare 4. Transpunere fotografică: înregistrarea fotografică a sunetului magnetic pe peliculă cinematografică 3. Rezultatul învățării 3: Deservește echipamentele de înregistrare și redare magnetică a sunetului 1. Magnetofonul: schema funcțională, 1. Utilizarea magnetofonului 1. Efectuarea de probe tehnice: de părți componente, clasificare 2. Utilizarea filmfonografului microfon, de înregistrare, de redare 2. Filmfonograf: principiu de 3. Utilizarea meselor de montaj 2. Analizarea parametrilor funcționare, părți componente electroacustici de performanță 3. Masa de montaj: operații care se caracteristici echipamentelor audio efectuează la masa de montaj, (dinamică, raport semnal---zgomot, principiul de funcționare, tipuri de mese zgomot de redare, undă de frecvență) de montaj 4. Conținutul formării 1. Unda sonoră: — mărimi caracteristice (viteza de propagare, lungimea de undă, frecvența) — energie, intensitate, presiune acustică — sunet pur, sunet complex Fenomene acustice: — reflexie; — interferență; — absorbție; — difracție. 2. Domeniul de audibilitate: — Legea lui Weber-Fecher; — audiograma; — sensibilitatea organului auditiv. Parametri specifici: — tăria sunetului; — înălțimea; — timbrul. Particularitățile auzului: — bătăi, tonuri, ecou, reverberație, caracteristicile vorbirii. 3. Metode de înregistrare a sunetului: a) metoda fotografică: principiile înregistrării și redării optice a sunetului, tipuri de fonograme optice, avantajele și dezavantajele metodei fotografice; b) metoda magnetică: principiile înregistrării și redării magnetice a sunetului, avantajele și dezavantajele metodei magnetice. 4. Banda magnetică: — structură, clasificare, caracteristici electroacustice. 5. Echipamente de înregistrare-redare a sunetului: — microfoane, amplificatoare, filmfonograf: principiu de funcționare, părți componente; masa de montaj: operații care se efectuează la masa de montaj, principiul de funcționare, tipuri de mese de montaj; — instalația de transpunere: schema funcțională, părți componente, parametrii de lucru, tipuri de instalații; — pelicula pentru transpunere sunet: proprietăți fotografice. 6. Distorsiuni: — clasificare, cauze care le produc, măsuri de remediere. 7. Transpunere fotografică: — înregistrarea fotografică a sunetului magnetic pe peliculă cinematografică. 5. Resurse materiale minime necesare parcurgerii modulului: a) atelier-școală; b) sală de curs. 6. Sugestii metodologice Modulul oferă elevilor oportunitatea de a utiliza o gamă largă de cunoștințe teoretice în activitățile practice desfășurate. Programa modulului trebuie utilizată împreună cu standardul de pregătire profesională, pentru a corela în permanență rezultatele învățării cu criteriile de realizare care descriu modul de integrare a cunoștințelor, deprinderilor și atitudinilor în abilități transferabile în activitatea curentă. Parcurgerea conținuturilor este obligatorie, dar se impune abordarea flexibilă și diferențiată a acestora, în funcție de resursele disponibile și de nevoile locale de formare. Așteptările de învățare sunt stabilite sub forma unor rezultate de performanță, profesorul având libertatea de a dezvolta anumite conținuturi și de a le eșalona în timp, utilizând activități variate de învățare, cu caracter preponderent aplicativ. Tabelul de corelare între competențe și conținuturi, prezentat la pct. 3, specifică din ce unitate de competență provin competențele care se agregă și care sunt conținuturile ce permit profesorului să formeze, elevului să demonstreze și evaluatorului să evalueze performanța vizată de respectivele competențe. Se va ține cont de faptul că profesorul are libertatea de a alege ordinea conținuturilor și modul de organizare a activităților de învățare, în raport cu experiența și viziunea proprie. Procesul de predare-învățare trebuie să aibă un caracter activ și centrat pe elev. în acest sens se recomandă realizarea unei evaluări inițiale care să permită obținerea unor informații relevante despre stilul de învățare al elevilor (auditiv, vizual, practic) și tipul de inteligență al acestora. Aceste informații vor sta la baza adaptării strategiilor de predare-învățare la particularitățile elevilor. Plecând de la principiul integrării, care asigură accesul în școală al oricărui copil, acceptând că fiecare copil este diferit, se va avea în vedere utilizarea de metode specifice pentru dezvoltarea abilităților, cunoștințelor și atitudinilor pentru acei elevi care prezintă deficiențe integrabile, adaptându-le la MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 13 specificul condițiilor de învățare și comportament (utilizarea de programe individualizate, pregătirea de fișe individuale pentru elevii care au nevoie și care le cer, utilizarea instrumentelor ajutătoare de învățare, aducerea de laude chiar și pentru cele mai mici progrese și stabilirea împreună a pașilor următori). Alegerea tehnicilor de instruire revine profesorului, care are sarcina de a individualiza și de a adapta procesul didactic la particularitățile elevilor, de a centra procesul de învățare pe elev, pe nevoile și disponibilitățile sale, în scopul unei valorificări optime a acestora, individualizării învățării, lărgirii orizontului și perspectivelor educaționale, de a diferenția sarcinile și timpul alocat etc. Lucrul în grup, simularea, practica în atelier/la locul de muncă, discuțiile de grup, prezentările video, multimedia și electronice, temele și proiectele integrate, vizitele etc. contribuie la învățarea eficientă, prin dezvoltarea abilităților de comunicare, negociere, luarea deciziilor, asumarea responsabilității, sprijin reciproc, precum și a spiritului de echipă, competițional și a creativității elevilor. Specificul disciplinei impune metode didactice interactive, recomandând cu precădere aplicațiile practice în echipă, metoda descoperirii, a demonstrației, conversația euristică. 7. Sugestii cu privire la evaluare Evaluarea continuă a elevilor va fi realizată de către cadrele didactice pe baza unor probe scrise, orale sau practice, care se referă explicit la criteriile de realizare menționate în standard, respectând specificațiile diferitelor circumstanțe sau contexte de aplicare. Activitățile propuse pot fi evaluate folosind diverse tehnici și instrumente de evaluare: probe orale, scrise, practice, observarea activității și comportamentului elevului consemnată în fișele de evaluare și de progres al elevului. Rezultatele activităților desfășurate și rezultatele evaluărilor, colectate atât de profesor, cât și de elev, trebuie strânse și organizate astfel încât informațiile să poată fi regăsite cu ușurință: — elevilor le pot fi necesare pentru actualizarea, pentru reluarea unor secvențe la care nu au obținut feedback pozitiv; — profesorilor le pot fi necesare ca dovezi ale progresului înregistrat de elev și ca dovezi de evaluare. 8. Bibliografie 1. Echipamente electrice și electronice pentru cinematografie, Al. Marin, P. Alexandru, ș.a., Editura Didactică și Pedagogică, București, 1978 2. Sonorizarea filmului de amatori, Al. Marin, A. Mâscă, Ed. Tehnică, București, 1987 3. Sunetul în sala de cinematograf, Al. Marin, V. Burlacu, N. Niculescu, Ed. Tehnică, București 1985 4. Tehnologia prelucrării peliculei, V. Munteanu, EDP, 1975 5. Sisteme de înregistrare audio-video, Marius Oteșteanu, Florin Alexa, Ed. De Vest, Timișoara, 1997 6. Tehnica înregistrării sunetului și aparatura, Al. Marin, V. Burlacu, EDP, 1977 MODULUL III Sănătatea și securitatea muncii 1. Notă introductivă Modulul „Sănătatea și securitatea muncii” face parte din cultura de specialitate pentru domeniul de pregătire de bază „Protecția mediului”, clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și are alocat un număr de ore conform planului de învățământ. Acest modul reunește unitățile de competențe-cheie „Igiena și securitatea muncii” din standardele de pregătire de nivel 1 și 2 de calificare și ca urmare vizează competențe general valabile în orice domeniu de pregătire de bază. Aspectele specifice privitoare la securitatea și sănătatea în muncă vor fi precizate la modulele de specialitate, unde vor fi prezentate cerințele fiecărui loc de muncă sau ale fiecărei tehnologii și fiecărui echipament. 2. Unitatea/Unitățile de competențe/rezultate ale învățării la care se referă modulul — Igiena și securitatea muncii — nivel 1 — Igiena și securitatea muncii — nivel 2 3. Corelarea rezultatelor învățării si criteriilor de evaluare » » Denumirea modulului: Sănătatea si securitatea muncii » Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare Rezultatul învățării 1: Numește factorii de risc și bolile profesionale la locul de muncă --- Factori de risc: agenți patogeni, 1. Observarea existenței factorilor de 1. Enumerarea factorilor de risc în substanțe toxice, substanțe explozive, risc funcție de specificul locului de muncă factori de climat (temperatură, 2. Raportarea prezenței factorilor de 2. Recunoașterea riscului practicării umiditate, curenți de aer), vibrații, risc sau a situațiilor de muncă care unei calificări zgomote, radiații etc. prezintă pericol pentru securitatea și 3. Asocierea factorilor de risc cu bolile --- Risc de îmbolnăvire, risc de sănătatea muncitorilor din domeniul profesionale în funcție de specificul accidentare, risc de invaliditate chimie industrială locului de muncă --- Boli profesionale: boli ale căilor 3. Raportarea deficiențelor sistemelor respiratorii, boli ale pielii, afecțiuni ale de protecție diferitelor organe de simț, boli interne 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 Denumirea modulului: Sănătatea si securitatea muncii 5 Cunoștințe Deprinderi Criterii de evaluare Rezultatul învățării 2: la măsuri pentru reducerea factorilor de risc --- Factori de risc: agenți patogeni, --- Raportarea prezenței factorilor de 1. Identificarea factorilor de risc pentru substanțe toxice, substanțe explozive, risc sau a situațiilor de muncă care fiecare loc de muncă factori de climat (temperatură, prezintă pericol pentru securitatea și 2. Descrierea consecințelor riscurilor umiditate, curenți de aer), vibrații, sănătatea lucrătorilor identificate zgomote, radiații etc. --- Raportarea deficiențelor sistemelor de protecție Rezultatul învățării 3: Aplică legislația și reglementările privind securitatea și sănătatea la locul de muncă, prevenirea și stingerea incendiilor --- Termeni și definiții specifice --- însușirea și respectarea legislației 1. Utilizarea termenilor și expresiilor --- Politica de sănătate și securitate a din domeniul securității și sănătății în specifice domeniului muncii --- Legea securității și sănătății muncă și a măsurilor de aplicare a 2. Identificarea persoanelor în muncă acestora responsabile cu sănătatea și --- Responsabilități generale și --- Utilizarea corectă a echipamentului securitatea la locul de muncă specifice: ale angajatorilor, angajaților, individual de protecție 3. Definirea regulilor specifice privitoare managementului întreprinderii, la sănătatea și securitatea muncii inspecției muncii, autorităților locale descrise de reglementările de la locul etc. de muncă --- Mijloace de protecție: echipamente 4. Descrierea echipamentelor de de protecție specifice locului de muncă protecție specifice locului de muncă Rezultatul învățării 4: Acordă primul ajutor în caz de accident --- Manifestări de alterare a stării de --- Anunțarea imediată a situațiilor de 1. Recunoașterea manifestărilor în caz sănătate produse în caz de accident: accident și a incidentelor de accident stări de amețeală, leșin, stop 2. Utilizarea materialelor din trusa de cardiorespirator, stări de greață, prim ajutor hemoragii etc. 3. Aplicarea măsurilor de prim ajutor --- Trusa de prim ajutor --- Măsuri de prim ajutor Rezultatul învățării 5: Aplică regulile de sănătate și igienă individuală la locul de muncă --- Reguli de igienă: igiena corporală, --- Aplicarea regulilor de igienă 1. Adoptarea regulilor de igienă igiena vestimentației, igiena alimentației individuală la locul de muncă individuală la locul de muncă --- Materiale de întreținere a igienei: --- Utilizarea materialelor de igienă 2. Folosirea materialelor de igienă materiale igienico-sanitare, produse individuală la locul de muncă individuală la locul de muncă cosmetice, alimente de protecție 3. Evaluarea consecințelor --- Consecințe ale nerespectării nerespectării regulilor de igienă regulilor de igienă: intoxicații, toxiinfecții individuală la locul de muncă alimentare, boli parazitare, dermatoze etc. 4. Conținutul formării Conținuturi tematice Activități de învățare propuse 1. Noțiuni generale de securitate și sănătate în muncă Documentarea cu ajutorul internetului 1.1. Termeni și definiții specifice Completarea de formulare de instructaj de protecție a muncii 1.2. Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 Prezentarea de echipamente de protecție utilizate în domeniul 1.3. Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, chimie industrială cu modificările ulterioare 1.4. Pregătirea și instruirea personalului 1.5. Tipuri de instructaje de protecție a muncii 1.6. Drepturi și obligații ale angajatorului și angajatului 1.7. Mijloace de protecție: echipamente de protecție specifice locului de muncă MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 15 Conținuturi tematice Activități de învățare propuse 2. Accidente de muncă și boli profesionale Filme pe teme de securitate și sănătate în muncă 2.1. Accidente de muncă. Clasificarea accidentelor de muncă Studii de caz 2.2. Cauzele producerii accidentelor de muncă: Completarea fișelor de evaluare --- nerespectarea instrucțiunilor de lucru; --- apariția accidentală a substanțelor explozive, caustice, toxice, inflamabile, pulberilor industriale la locul de muncă 2.3. Măsuri de prevenire a accidentelor 2.4. Declararea și cercetarea accidentelor de muncă 2.5. Măsuri de prim ajutor în caz de accident 2.6. Boli profesionale: boli ale căilor respiratorii, boli ale pielii, afecțiuni ale diferitelor organe de simț, boli interne 2.7. Cauzele producerii bolilor profesionale: condiții speciale de muncă, agenți patogeni, agenți chimici, vibrații, zgomote, radiații etc. 3. Apărarea împotriva incendiilor Aplicații privind folosirea stingătoarelor de incendiu 3.1. Mijloace de stingere a incendiilor (hidranți, stingătoare de incendiu) 3.2. Indicatoare și panouri avertizoare 4. Microclimatul la locul de muncă Studii de caz pe teme ergonomice 4.1. Factori de climat (temperatură, umiditate, ventilație, luminozitate, cromatică) 4.2. Principii ergonomice în organizarea locului de muncă 5. Igiena muncii Studii de caz 5.1. Reguli de igienă: igiena corporală, igiena vestimentației, Referate cu tematică de igiena muncii igiena alimentației 5.2. Materiale de întreținere a igienei: materiale igienico- sanitare, produse cosmetice, alimente de protecție 5.3. Consecințe ale nerespectării regulilor de igienă: intoxicații, toxiinfecții alimentare, boli parazitare, dermatoze etc. 5. Resurse materiale minime necesare parcurgerii modulului în cadrul instruirii prin modulul „Sănătatea și securitatea muncii” se pot utiliza fișe de documentare, folii, videoproiector, CD, panouri avertizoare, echipamente de protecție utilizate în domeniul chimiei industriale, formulare de instructaje de protecția muncii, stingătoare de incendii etc. 6. Sugestii metodologice Timpul alocat pentru studierea modulului este de 36 de ore de pregătire teoretică, urmând a se extinde printr-o formare specifică fiecărui loc de muncă pe parcursul stagiului de practică ce se va desfășura la operatorul economic după finalizarea clasei a X-a. în elaborarea curriculumului pentru modulul „Sănătatea și securitatea muncii” s-a pornit de la unitățile de competențe-cheie „Igiena și securitatea muncii” din standardele de pregătire profesională de la nivelurile 1 și 2. Dobândirea rezultatelor învățării se va realiza prin activități de pregătire teoretică precum: expunerea, explicația și conversația, dar mai cu seamă se vor utiliza metode de predare activ-participative precum: simularea, studiul de caz, jocul de rol, exercițiul. Un accent deosebit se va pune pe motivarea învățării prin metoda descoperirii, precum și pe documentare și căutarea informațiilor utilizând cele mai moderne surse. Se recomandă ca instruirea să se desfășoare în cabinete de protecția muncii special amenajate și dotate cu materiale documentare și instrumente moderne de predare precum: videoproiector, filme tematice, colecții de legi și normative privind securitatea și siguranța muncii, reviste de specialitate etc. Metodele de predare/învățare trebuie să fie centrate pe elev, să stimuleze participarea activă și directă a elevilor în timpul procesului de predare/învățare. Metodele pentru implicarea activă a elevilor sunt recomandate luând în considerare gradul de relevanță față de modul, cum ar fi: formare practică, simulare, jocuri de roluri, aplicații în caz de alarmă de incendiu, vizită la un punct de lucru pentru intervenție în caz de incendiu, dezbateri, studii de caz, problematizare etc. 7. Sugestii cu privire la evaluare Există 3 tipuri de evaluare: inițială, formativă și sumativă. Evaluarea inițială are rolul de a verifica dacă elevul deține cunoștințele și abilitățile necesare pentru a putea parcurge cu succes programul de formare. Evaluarea formativă asigură profesorului/formatorului feed- backul procesului de predare și învățare. Prin această evaluare profesorul cunoaște nivelul de dobândire a noilor cunoștințe și abilități de către elev și dacă acesta este pregătit pentru a învăța noi subiecte. Evaluarea finală a modulului sau evaluarea sumativă verifică dacă au fost dobândite toate rezultatele învățării asociate modulului. Evaluarea va cuprinde și activități practice în care se va urmări dacă elevul este capabil să lucreze în echipă, să rezolve o problemă, să facă o prezentare, să scrie un raport. în funcție de specificul modulului, această evaluare poate fi făcută printr-un portofoliu sau miniproiect/proiect. Competențele-cheie Evaluarea finală a modulului va încorpora de asemenea și evaluarea acelor competențe-cheie care se dezvoltă în cadrul modulului împreună cu competențele tehnice specifice acestuia (de exemplu: utilizarea IT, comunicarea în limba maternă sau în 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 142/4.111.2010 limba străină, competențe de calcul matematic etc.). Aceste competențe vor ajuta elevul în învățarea pe tot parcursul vieții. Autoevaluarea și evaluarea în perechi Profesorul va explica întotdeauna ce se așteaptă de la evaluarea sumativă și va discuta și agrea cu elevii criteriile de evaluare pentru o încheiere cu succes a modulului. Profesorul îi va încuraja pe elevi să se autoevalueze sau să se evalueze unul pe celălalt. Profesorul va păstra toate evidențele evaluării pentru a putea dovedi atingerea rezultatelor învățării și a criteriilor din standardul de pregătire și curriculum. Instrumente de evaluare recomandate Pentru a promova modulul, elevii trebuie să demonstreze că pot întruni toate criteriile asociate cu toate rezultatele. Elevii vor duce la îndeplinire exerciții practice, proiecte, teme de lucru și/sau probleme care constituie evaluarea modulului. 8. Bibliografie — Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 — Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările ulterioare — Hotărârea Guvernului nr. 493/2006 privind Cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot, cu modificările și completările ulterioare Reviste de specialitate: — „Risc și securitate în muncă”— revistă de informare în domeniul securității și sănătății în muncă, editată de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecția Muncii Redacția: bd. Ghencea nr. 35A, sectorul 6, 061695, București, tel./fax: (021) 315.78.22, e-mail: cis_inpm@rnc.ro — „Revista română de medicina muncii” — publicație a Societății Române de Medicina Muncii, acreditată de către Colegiul Medicilor din România, revistă de informare în domeniul medicinei muncii Editura MEDMUN Redacția: str. Pictor Negulici nr. 9, sectorul 1, București, cod 71289, tel./fax: (021) 230.93.42 Cuprinsul numerelor din anul 2002 (1/2002 și 2/2002); cuprinsul numerelor din anul 2003 (1/2003) RECTIFICĂRI în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 56/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea producătorilor de energie electrică și termică de sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, prin înființarea Companiei Naționale Electra — S.A. și Companiei Naționale Hidroenergetica — S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 5 februarie 2010, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — la art. 3 alin. (1), în loc de: „... S.H. Sebeș și S.H. Slatina, stabilit în cadrul ...”se va citi: „... S.H. Sebeș, S.H. Caransebeș si S.H. Slatina, stabilit în cadrul EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 441286 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142/4.111.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495