MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 137 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marț'’ ² martⁱe ²⁰¹⁰ ' ' > SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 141. — Hotărâre privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Sport și Tineret............................................... 2-6 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 113. — Decizie pentru numirea domnului Veress Edmund- Petru în funcția de inspector general de stat, președinte al consiliului de conducere al Inspectoratului de Stat în Construcții — I.S.C....................................... 7 115. — Decizie privind eliberarea domnului Constantin Dan Neagu din funcția de subsecretar de stat la Ministerul Tineretului și Sportului......................................... 7 116. — Decizie privind numirea domnului Constantin Dan Neagu în funcția de vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Sport și Tineret................................ 8 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 49. — Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 6/2010 privind stabilirea programului de lucru și a numărului de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru inspectoratele de carantină fitosanitară vamală ...... 8-9 Nr. Pagina 53. — Ordin al ministrului administrației și internelor privind reglementarea unor măsuri în domeniul regimului disciplinar al militarilor din Ministerul Administrației și Internelor............................ 9-10 131. —Ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale privind aprobarea modelului Contractului de finanțare pentru Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” aplicabil pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” și cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale”...................................... 10-11 3. 074/2.069. — Ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și al ministrului culturii și patrimoniului național privind aprobarea Calendarului de organizare și desfășurare a concursului național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, în anul universitar 2010—2011, și a listei instituțiilor de învățământ universitar din care provin candidații.................................................... 11-12 3. 075./2.068. — Ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și al ministrului culturii și patrimoniului național privind acordarea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice ..................... 12-13 ACTE ALE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE Șl JUSTIȚIE Decizia nr. 32 din 16 noiembrie 2009 ................. 14-16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Sport și Tineret în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 27 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, având în vedere dispozițiile art. 42 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Se înființează Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret, denumită în continuare Autoritate, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Art. 2. — Sediul Autorității este în municipiul București, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2. Art. 3. — (1) în domeniul tineretului, Autoritatea are următoarele atribuții specifice: a) colaborează cu structurile de și pentru tineret, legal constituite, și le sprijină, în vederea atingerii obiectivelor cuprinse în programele sale; b) sprijină formarea, pregătirea și perfecționarea profesională în domeniul tineretului în mod direct, prin instituțiile aflate în subordinea sa sau în colaborare cu instituții și organisme de specialitate din țară și din străinătate; c) elaborează, derulează și implementează proiecte și programe interne și internaționale stabilite și aprobate de ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului și organizează activități de profil cu caracter național și internațional, asigurându-se în acest fel participarea directă și pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare; d) înființează centre de tineret noi ori prin amenajarea spațiilor și imobilelor neutilizate din domeniul public al statului sau aflate în administrarea instituțiilor din subordinea sa, cu avizul conform al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului; e) elaborează și implementează planul de reabilitare și de extindere a centrelor de agrement și elaborează regulamentul privind organizarea, funcționarea și administrarea acestora; f) elaborează metodologia privind repartizarea locurilor în taberele studențești și eliberarea biletelor de tabără, precum și criteriile de eligibilitate a participanților; g) elaborează și implementează planul de extindere și dezvoltare a rețelei caselor de cultură ale studenților; coordonează și monitorizează buna desfășurare a activităților specifice caselor de cultură ale studenților și Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei” din București; h) sprijină formarea, pregătirea și perfecționarea profesională a studenților și tinerilor, editează, produce și difuzează materiale de specialitate, cuprinzând informații utile tinerilor, precum și instituțiilor și structurilor asociative studențești implicate în activitatea de tineret; i) organizează, cu aprobarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, direct sau prin instituțiile din subordine, tabere sociale și tematice pentru tineri; j) acreditează, în vederea colaborării, persoane juridice și fizice pentru organizarea de tabere pentru copii, studenți și tineri; k) organizează evenimente în vederea promovării programelor de tineret; I) realizează, gestionează și actualizează baza de date privind starea tineretului, structurile neguvernamentale de și pentru tineret și instituțiile cu preocupări în domeniu, precum și informațiile solicitate de tineri și de structurile neguvernamentale de și pentru tineret; m) inițiază și organizează schimburi de experiență, dezbateri, simpozioane, sesiuni de comunicări și alte tipuri de reuniuni de natură să asigure optimizarea schimbului de informații dintre instituțiile, structurile neguvernamentale de și pentru tineret și alte persoane fizice sau juridice implicate în politica de tineret; n) facilitează accesul tinerilor la programe și proiecte specializate pentru dezvoltarea unor abilități și competențe complementare celor oferite în cadrul sistemului de învățământ; o) fundamentează și elaborează studii și cercetări, analize și prognoze privind problemele elevilor, studenților și tinerilor din instituțiile aflate în subordine ori în coordonare, prin mijloace proprii sau în colaborare cu persoane juridice ori fizice autorizate. (2) Finanțarea acțiunilor de tineret se poate face din venituri realizate prin derularea de programe și acțiuni specifice, din donații și sponsorizări, precum și din fondurile alocate de la bugetul de stat în acest scop, potrivit reglementărilor în vigoare. (3) în domeniul sportului, Autoritatea are următoarele atribuții specifice: a) elaborează și susține strategia generală a organizării și dezvoltării activității sportive și reprezintă interesele statului în raport cu federațiile sportive naționale; b) elaborează normele generale de folosire a mijloacelor materiale aflate în administrarea sa și a mijloacelor financiare pentru activitatea sportivă, care provin din alocații de la bugetul de stat; c) colaborează cu ministerele și cu celelalte autorități ale administrației publice centrale și locale, cu instituțiile de cercetare și cu unitățile de învățământ și sanitare de specialitate pentru organizarea și dezvoltarea educației fizice și sportului; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 3 d) conlucrează cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român în finanțarea și derularea programelor privind pregătirea și participarea sportivilor români la jocurile olimpice, precum și pentru promovarea valențelor educative ale olimpismului; e) controlează menținerea destinației bazelor sportive din domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, precum și a celor care au aparținut domeniului public și au intrat în circuitul privat după anul 1989; supraveghează menținerea destinației bazelor și/sau a instalațiilor sportive care au aparținut domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale și care ulterior au fost dobândite ca active patrimoniale destinate activității sportive sau vândute către societățile comerciale; f) autorizează afilierea federațiilor sportive naționale la federațiile sportive internaționale de profil și la alte foruri continentale sau mondiale, precum și afilierea tuturor organizațiilor cu profil sportiv la forurile internaționale de specialitate; g) supraveghează și controlează respectarea de către structurile sportive a dispozițiilor legale în vigoare și a prevederilor cuprinse în statutele și în actele de constituire a acestora; h) organizează sau sprijină, potrivit legii, formarea, pregătirea profesională și perfecționarea specialiștilor din domeniul sportului, conlucrând în acest scop cu instituțiile și organismele de specialitate din țară și din străinătate; i) elaborează și duce la îndeplinire, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, planurile de construire și de modernizare a bazelor și instalațiilor sportive, în vederea dezvoltării sportului de performanță de interes național și internațional; propune avizarea normativelor tehnice în materie de baze și instalații sportive; j) recunoaște sau revocă, potrivit legii, existența unei structuri sportive prin înscrierea, respectiv radierea acesteia din Registrul sportiv; k) avizează constituirea structurilor sportive, inclusiv înscrierea ca persoane juridice a cluburilor sportive profesioniste organizate ca societăți comerciale sportive pe acțiuni, respectiv retrage avizul de funcționare a acestora; I) elaborează criteriile de acordare și propune spre atribuire de către ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului distincțiile și titlurile sportive, altele decât cele stabilite prin lege; m) sprijină organizarea și promovarea cercetării științifice și asistenței medicale în domeniul sportiv; n) propune ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului autorizarea desfășurării pe teritoriul României a campionatelor mondiale, europene și regionale și participarea reprezentativelor naționale la campionatele mondiale și europene organizate în străinătate, precum și la campionatele regionale; o) promovează măsurile de prevenire, control și reprimare a folosirii substanțelor interzise și a metodelor neregulamentare destinate să mărească în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să modifice rezultatele competițiilor; p) adoptă măsuri pentru prevenirea și combaterea violenței la manifestările sportive; q) reprezintă interesele statului în diferite organe și organisme sportive internaționale, pe baza mandatului acordat de ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului; negociază și încheie acorduri, înțelegeri, protocoale și alte documente de colaborare în domeniul sportului cu organisme de specialitate din alte țări, pe baza prevederilor legale în vigoare; r) colaborează cu celelalte organe ale administrației publice centrale și locale pentru susținerea sportului pentru toți, de performanță și pentru persoane cu dizabilități, asigurarea unei eficiențe sporite pe linia supravegherii și controlului, exercitării autorității disciplinare, formării și perfecționării specialiștilor din domeniul sportului, pentru corelarea finanțării activității sportive, prevenirea violenței în sport și combaterea dopajului; s) organizează evenimente în vederea promovării programelor de sport; ș) repartizează bugetul afectat activității sportive pentru activitatea proprie și cea a unităților din subordinea sa, pentru federațiile sportive naționale, în baza contractelor de finanțare a obiectivelor și programelor sportive ale acestora, și pentru premierea performanțelor deosebite obținute la competițiile sportive internaționale oficiale, pe baza aprobării date de ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului. (4) în îndeplinirea rolului și a obiectivelor sale în domeniul absorbției fondurilor europene, Autoritatea are următoarele atribuții specifice: a) gestionează fonduri publice și fonduri atrase de la organisme finanțatoare interne sau internaționale, pe care le alocă pentru susținerea inițiativelor tinerilor și ale structurilor neguvernamentale de și pentru tineret, prin selecție competitivă de proiecte desfășurată în condițiile legii; b) accesează fonduri structurale destinate susținerii politicilor de coeziune în domeniul tineretului, cu respectarea metodologiei specifice, în calitate de beneficiar sau partener, în condițiile legii. Art. 4. — (1) Structura organizatorică a Autorității, formată din direcții generale și direcții, este prevăzută în anexa nr. 1. (2) în cadrul structurii organizatorice, cu avizul conform al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, prin ordin al președintelui Autorității, se pot organiza servicii, birouri, compartimente sau colective temporare și se poate stabili numărul total al posturilor, numărul posturilor de conducere și numărul posturilor de execuție, în condițiile legii, cu respectarea numărului de posturi aprobat. (3) Personalul Autorității este compus din demnitari și persoane asimilate acestora, funcționari publici și personal contractual. Art. 5. — (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Autorității este de 202, exclusiv demnitarii, iar pentru unitățile subordonate acesteia este de 4.601. (2) Atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al Autorității se stabilesc prin fișa postului, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare și funcționare al Autorității, aprobat prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, la propunerea președintelui Autorității. 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 (3) Statul de funcții pentru aparatul propriu al Autorității se aprobă prin ordin al președintelui, cu avizul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. (4) încadrarea și salarizarea personalului se fac potrivit prevederilor aplicabile personalului din administrația publică centrală. Art. 6. — (1) Autoritatea este condusă de un președinte cu rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepreședinți cu rang de subsecretar de stat, numiți prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. (2) Președintele Autorității reprezintă Autoritatea în raporturile cu celelalte autorități publice, cu organisme și organizații, precum și cu celelalte persoane juridice și fizice din țară și din străinătate. (3) Președintele Autorității este ordonator secundar de credite. (4) Președintele și vicepreședinții Autorității se subordonează ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și îndeplinesc atribuțiile stabilite prin ordin al acestuia. (5) în exercitarea atribuțiilor sale, președintele Autorității emite ordine și instrucțiuni. Art. 7. — (1) Autoritatea are un secretar general, înalt funcționar public, numit în condițiile legii. (2) Secretarul general este subordonat președintelui Autorității și îndeplinește atribuțiile prevăzute de lege, de regulamentul de organizare și funcționare și alte atribuții stabilite prin ordin al acestuia. (3) Secretarul general asigură stabilitatea funcționării Autorității, continuitatea conducerii și realizarea legăturilor funcționale dintre structurile Autorității. (4) Secretarul general îndeplinește atribuțiile și responsabilitățile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare. Art. 8. — Președintele Autorității poate delega unele dintre atribuțiile sale vicepreședintelui sau altei persoane desemnate, în limitele prevăzute de lege. Art. 9. — (1) La nivelul Autorității pot funcționa consilii consultative pe probleme de tineret și sport. (2) înființarea, desființarea, competențele și componența acestor consilii se stabilesc prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, la propunerea președintelui Autorității. Art. 10. — (1) Unitățile aflate în subordinea Autorității pot închiria spații pentru necesități proprii și pot închiria, cu aprobarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, la rândul lor, spații unor operatori economici, asociații sau fundații ori pot da în folosința gratuită a altor instituții de utilitate publică spații situate în imobilele proprietate publică sau privată a statului, în care își desfășoară activitatea și pe care le administrează, în condițiile legii. (2) Veniturile rezultate din închirierea bunurilor prevăzute la alin. (1) se vor reține și gestiona potrivit legii. Art. 11. — (1) Unitățile cu personalitate juridică din subordinea Autorității și sursele de finanțare a acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2. (2) Structura organizatorică, statele de funcții și numărul de posturi ale unităților din subordinea Autorității se aprobă prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, la propunerea președintelui Autorității. (3) Persoanele care îndeplinesc funcții de conducere ale unităților cu statut de servicii publice deconcentrate din subordinea Autorității se numesc, în condițiile legii, prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. (4) Conducerea celorlalte unități din subordinea Autorității care nu au statut de servicii publice deconcentrate este asigurată de un director, numit în condițiile legii, prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. Art. 12. —Autoritatea are în dotare un parc auto cu un consum de carburanți, stabilite potrivit dispozițiilor legale în vigoare. Art. 13. — Preluarea în cadrul Autorității a personalului provenit din activitatea de tineret și sport pe funcții, în limita numărului de posturi aprobat și în noua structură organizatorică, cu stabilirea drepturilor salariale aferente, se realizează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal. Art. 14. — Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 23 februarie 2010. Nr. 141.’ ANEXA Nr. 1*) STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Autorității Naționale pentru Sport și Tineret MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 ANEXA Nr. 2 UNITĂȚILE cu personalitate juridică din subordinea Autorității Naționale pentru Sport și Tineret și sursele de finanțare a acestora Denumirea unității Sursa de finanțare I. Direcțiile pentru sport județene, respectiv a municipiului București venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat II. Cluburi sportive venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat 1. Clubul Sportiv „Unirea” Alba lulia 2. Clubul Sportiv Municipal Arad 3. Clubul Sportiv Municipal Pitești 4. Clubul Sportiv „Muscel” Câmpulung 5. Sport Club Municipal Bacău 6. Clubul Sportiv Municipal Onești 7. Clubul Sportiv „Crișul” Oradea 8. Clubul Sportiv Municipal Bistrița 9. Clubul Sportiv Botoșani 10. Clubul Sportiv Municipal Brașov 11. Clubul Sportiv Municipal Brăiia 12. Clubul Sportiv Municipal Buzău 13. Clubul Sportiv Municipal Reșița 14. Clubul Sportiv Municipal Călărași 15. Clubul Sportiv Municipal Cluj-Napoca 16. Clubul Sportiv „Farul” Constanța 17. Clubul Sportiv Municipal Sfântu Gheorghe 18. Clubul Sportiv Târgoviște 19. Clubul Sportiv Municipal Craiova 20. Clubul Sportiv Municipal „Dunărea” Galați 21. Clubul Sportiv Municipal Giurgiu 22. Clubul Sportiv „Pandurii” Târgu Jiu 23. Sport Club Miercurea-Ciuc 24. Clubul Sportiv Municipal lași 25. Clubul Sportiv Municipal Baia Mare 26. Clubul Sportiv „Mureșul” Târgu Mureș 27. Clubul Sportiv „Ceahlăul” Piatra-Neamț 28. Clubul Atletic Roman 29. Clubul Sportiv „Petrolul” Ploiești 30. Clubul Sportiv Orășenesc Sinaia 31. Clubul Sportiv Satu Mare 32. Clubul Sportiv Municipal Zalău 33. Clubul Sportiv Municipal Sibiu 34. Clubul Sportiv Municipal Suceava 35. Clubul Sporturilor Tehnico-Aplicative Suceava 36. Clubul Sportiv „Teleorman” Alexandria 37. Clubul Sportiv Municipal Timișoara 38. Clubul Sportiv Municipal „Danubiu” Tulcea 39. Clubul Sportiv „Viitorul” Vaslui 40. Clubul Sportiv „Chimia” Râmnicu Vâlcea 41. Clubul Sportiv „Unirea” Focșani 42. Clubul Sportiv „Olimpia” București 43. Clubul Sportiv Școlar „Triumf” București 44. Clubul Central de Șah București 45. Clubul Sporturilor Tehnico-Aplicative București 46. Clubul Sportiv Municipal Drobeta-Turnu Severin 47. Clubul Sporturilor de lamă Vatra Dome! 48. Sport Club Municipal Deva III. Complexuri sportive naționale venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat 1. Complexul Sportiv Național „Lia Manoliu” București 2. Complexul Sportiv Național Snagov 3. Complexul Sportiv Național „Nicolae Navasart” Snagov 4. Complexul Sportiv Național Poiana Brașov 5. Complexul Sportiv Național Bascov 6. Complexul Sportiv Național Orșova 7. Complexul Sportiv Național Piatra Arsă 8. Complexul Sportiv Național „Sala Polivalentă” București 9. Complexul Sportiv Național Izvoru Mureșului IV. Centrul Național de Formare și Perfecționare a Antrenorilor venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat V. Muzeul Sportului venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat VI. Institutul Național de Cercetare pentru Sport venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat VII. Direcțiile pentru tineret județene, respectiv a municipiului București venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat VIII. Casele de cultură ale studenților și Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei” București venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat NOTĂ: Numărul maxim de posturi prevăzut pentru unitățile cuprinse la pct. I—VIII este de 4.601. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 7 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru numirea domnului Veress Edmund-Petru în funcția de inspector general de stat, președinte al consiliului de conducere al Inspectoratului de Stat în Construcții — I.S.C. Având în vedere prevederile art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții — I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările ulterioare, în temeiul art. 15 lit. a) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Art. 1. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Veress Edmund-Petru se numește în funcția de inspector general de stat, președinte al consiliului de conducere al Inspectoratului de Stat în Construcții — I.S.C. Art. 2. — Poziția 1 din anexa la Decizia primului-ministru nr. 736/2009 pentru numirea consiliului de conducere al Inspectoratului de Stat în Construcții — I.S.C., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705 din 20 octombrie 2009, se modifică si va avea următorul cuprins: „1. Veress Edmund-Petru — președinte”. Art. 3. — La data intrării în vigoare a prezentei decizii încetează aplicabilitatea Deciziei primului-ministru nr. 700/2009 privind exercitarea atribuțiilor inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcții, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 7 octombrie 2009. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 1 martie 2010. Nr. 113.’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Constantin Dan Neagu din funcția de subsecretar de stat la Ministerul Tineretului și Sportului Având în vedere prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Constantin Dan Neagu se eliberează din funcția de subsecretar de stat la Ministerul Tineretului și Sportului. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 2 martie 2010. Nr. 115.’ 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind numirea domnului Constantin Dan Neagu în funcția de vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Sport și Tineret în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 6 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Constantin Dan Neagu se numește în funcția de vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat la Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 2 martie 2010. Nr. 116.’ ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL AGRICULTURII Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 6/2010 privind stabilirea programului de lucru și a numărului de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru inspectoratele de carantină fitosanitară vamală Văzând Referatul de aprobare nr. 10.180 din 22 februarie 2010 al Laboratorului central pentru carantină fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în baza prevederilor: — art. 13 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii și răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 214/2001, cu modificările și completările ulterioare; — art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii și răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România, cu modificările ulterioare; — art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 25/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin. Art. I. — Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 6/2010 privind stabilirea programului de lucru și a numărului de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru inspectoratele de carantină fitosanitară vamală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 20 ianuarie 2010, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — Se aprobă programul de lucru și numărul de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 9 inspectoratele de carantină fitosanitară vamală, stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului și pădurilor, al ministrului administrației și internelor și al ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 33/140/38/96/2010 pentru aprobarea listei punctelor de trecere a frontierei de stat în care este organizat control fitosanitar, conform anexei nr. 1.” 2. Anexa nr. 1 „Programul de lucru și numărul de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru inspectoratele de carantină fitosanitară vamală” se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru București, 25 februarie 2010. Nr. 49. ’ ANEXĂ (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 6/2010) Programul de lucru și numărul de posturi necesare efectuării controlului fitosanitar vamal pentru inspectoratele de carantină fitosanitară vamală Nr. Inspectoratul de Numărul crt. Județul carantină fitosanitară Punctul de lucru Tipul Programul de lucru de posturi vamală 1. Constanța Constanța Constanța Nord P Zilnic 6 Constanța Sud P/ZL 7,00---19,00 2. lași lași Sculeni R Zilnic 7,00---19,00 3 Cristești F La solicitare 3. Ilfov București Aeroportul Internațional A Permanent 5 „Henri Coandă” 4. Galați Galați Giurgiulești R Zilnic 7,00---19,00 3 Galați Port P La solicitare 5. Satu Mare Halmeu Halmeu R Zilnic 7,00---19,00 3 Halmeu Gară F La solicitare 6. Suceava Dornești-Siret Dornești F La solicitare 3 Șiret R Zilnic 7,00---19,00 7. Timiș/Mehedinți Timișoara Moravița R Zilnic 7,00---19,00 3 Stamora F La solicitare Timișoara A La solicitare Porțile de Fier I R La solicitare 8. Vaslui Albița Albița R Zilnic 7,00---19,00 3 9. Botoșani Rădăuți-Prut Rădăuți-Prut R Zilnic 7,00---19,00 3 NOTĂ: P — port; ZL — zonă liberă; F — feroviar; A— aeroport; R — rutier. MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR ORDIN privind reglementarea unor măsuri în domeniul regimului disciplinar al militarilor din Ministerul Administrației si Internelor 7 7 în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările ulterioare, ministrul administrației si internelor emite următorul ordin: 7 7 Art. 1. — Prevederile Ordinului ministrului apărării naționale nr. M.26/2009 pentru aprobarea Regulamentului disciplinei militare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 25 martie 2009, se aplică și militarilor din Ministerul 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 Administrației și Internelor și completează, în mod corespunzător, titlul IV „Organizarea și funcționarea consiliilor de onoare” din Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 400/2004 privind regimul disciplinar al personalului din Ministerul Administrației și Internelor*), cu modificările și completările ulterioare. Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga București, 25 februarie 2010. Nr. 53. ’ *) Ordinul nr. 400/2004 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare, ordine publică și siguranță națională. MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Șl PROTECȚIEI SOCIALE ORDIN privind aprobarea modelului Contractului de finanțare pentru Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” aplicabil pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” și cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale” Având în vedere: — Decizia CE 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operațional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul „Convergență” în România; — Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare; — Ordonanța de urgență Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009; — Ordonanța Guvernului nr. 79/2003 privind controlul și recuperarea fondurilor comunitare, precum și a fondurilor de cofinanțare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările și completările ulterioare; — Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările ulterioare; — Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, cu modificările și completările ulterioare; — Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituțional de coordonare și gestionare a instrumentelor structurale; — Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, cu modificările și completările ulterioare; — Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările și completările ulterioare; — Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale, cu modificările și completările ulterioare; — Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse și al ministrului economiei și finanțelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate și a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operațiunilor finanțate prin Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”; — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009; — Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.548/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență; MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 11 — Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 31/2010 privind aprobarea Manualului de identitate vizuală pentru instrumentele structurale 2007—2013 în România, în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, cu modificările și completările ulterioare, ministrul muncii, familiei și protecției sociale emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă modelul Contractului de finanțare pentru Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” aplicabil pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” și cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale”, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Se aprobă anexele nr. 1—16 la Contractul de finanțare aplicabil pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” și cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale”, care fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 3. — Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin Direcția generală Autoritatea de management pentru Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane”, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan București, 9 februarie 2010. Nr. 131. *) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI Șl SPORTULUI Nr. 3.074 din 25 ianuarie 2010 MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL Nr. 2.069 din 8 februarie 2010 ORDIN privind aprobarea Calendarului de organizare și desfășurare a concursului național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, în anul universitar 2010—2011, și a listei instituțiilor de învățământ universitar din care provin candidații în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 861/2003 privind instituirea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, al Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, cu modificările și completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 9/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, și al Hotărârii Guvernului nr. 1.402/2009 privind înființarea, organizarea si funcționarea Agenției de Credite si Burse de Studii, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului și Art. 1. — Se aprobă Calendarul de organizare și desfășurare a concursului național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, în anul universitar 2010—2011, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Se aprobă Lista instituțiilor de învățământ universitar care au specializări acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, din care pot proveni candidații la concursul național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul ministrul culturii și patrimoniului național emit prezentul ordin, artelor plastice, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 3. — Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, și Ministerul Culturii și Patrimoniului Național vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Daniel Petru Funeriu Ministrul culturii și patrimoniului național, Kelemen Hunor 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 ANEXA Nr. 1 CALENDARUL de organizare și desfășurare a concursului național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, în anul universitar 2010—2011 Etapele concursului național Termene-limită Depunerea dosarelor de candidatură 7 mai 2010 Verificarea administrativă a dosarelor de candidatură 10---14 mai 2010 Anunțarea rezultatelor verificării administrative 17 mai 2010 Depunerea contestațiilor la verificarea administrativă 18 mai 2010 Soluționarea contestațiilor la verificarea administrativă 19---21 mai 2010 Evaluarea academică a dosarelor de candidatură 24 mai---4 iunie 2010 Intervievarea și selecția candidaților de către juriul de selecție 7---10 iunie 2010 Anunțarea rezultatelor 11 iunie 2010 Depunerea contestațiilor 14---16 iunie 2010 Soluționarea contestațiilor și anunțarea rezultatelor finale de către juriul de selecție 17---30 iunie 2010 ANEXA Nr. 2 LISTA instituțiilor de învățământ universitar care au specializări acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, din care pot proveni candidații la concursul național de acordare a bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice 1. Universitatea Națională de Arte din București 2. Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad 3. Universitatea de Nord din Baia Mare 4. Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca 5. Universitatea „Ovidius” din Constanța 6. Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați 7. Universitatea de Arte „George Enescu” din lași 8. Universitatea din Oradea 9. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu 10. Universitatea „Valahia” din Târgoviște 11. Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu 12. Universitatea de Arte din Târgu Mureș 13. Universitatea de Vest din Timișoara 14. Universitatea „Tibiscus” din Timișoara 15. Fundația „Pro-Universitate Partium” — Universitatea Creștină „Partium” din Oradea MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI Șl SPORTULUI Nr. 3.075 din 25 ianuarie 2010 MINISTERUL CULTURII Șl PATRIMONIULUI NAȚIONAL Nr. 2.068 din 8 februarie 2010 ORDIN privind acordarea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice In temeiul Hotărârii Guvernului nr. 861/2003 privind instituirea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, al Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, cu modificările și completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr. 9/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național, cu modificările ulterioare, și al Hotărârii Guvernului nr. 1.402/2009 privind înființarea, organizarea si funcționarea Agenției de Credite si Burse de Studii, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului și Art. 1. — Se aprobă, începând cu anul universitar 2010—2011, perioada pentru care se acordă bursa „Theodor Aman”, durata stagiului, condițiile de evaluare și promovare în anul următor de stagiu, în cazul în care durata stagiului aprobat depășește un an universitar, precum și sistemul de monitorizare ministrul culturii și patrimoniului național emit prezentul ordin, a utilizării bursei, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, și Ministerul MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 13 Culturii și Patrimoniului Național vor duce la îndeplinire Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al prevederile prezentului ordin. României, Partea I. Ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului, Ministrul culturii și patrimoniului național, Daniel Petru Funeriu Kelemen Hunor ANEXA CONDIȚII privind acordarea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice 1. Perioada pentru care se acordă bursa „Theodor Aman” Bursa „Theodor Aman” se acordă o singură dată pe an unuia dintre absolvenții instituțiilor de învățământ universitar stabilite prin ordin comun al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și al ministrului culturii și patrimoniului național. 2. Durata stagiului de bursă în conformitate cu art. 2 și 3 din Hotărârea Guvernului nr. 861/2003 privind instituirea bursei de studii postuniversitare în străinătate „Theodor Aman” pentru domeniul artelor plastice, durata stagiului de bursă „Theodor Aman” pentru studii postuniversitare în domeniul artelor plastice în străinătate este de maximum 2 ani. 3. Condițiile de evaluare și promovare în anul următor de stagiu, în cazul în care durata stagiului aprobat depășește un an universitar Pentru a obține bursa în anul următor, bursierul trebuie să facă dovada promovării anului universitar precedent, pe baza documentelor de studii emise de instituția primitoare din străinătate și a rezultatelor evaluării anuale efectuate de către juriul de selecție. Evaluarea activității bursierilor se face la sfârșitul anului I de stagiu, în vederea promovării în anul următor, de către juriul de selecție numit prin ordin comun al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și al ministrului culturii și patrimoniului național și alcătuit din reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, ai Ministerului Culturii și Patrimoniului Național și ai Uniunii Artiștilor Plastici din România. Evaluarea constă în intervievarea bursierului și analizarea următoarelor acte: — documentele de studii emise de instituția primitoare din străinătate, care atestă efectuarea stagiului în perioada aprobată, conform ordinului nominal al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, și rezultatele obținute; — raportul de activitate artistică din perioada stagiului de studii în străinătate, din anul universitar încheiat; — documente care atestă aprecieri asupra activității universitare din anul respectiv, participarea la manifestările artistice și modul în care a obiectivat, până în momentul evaluării, conținutul proiectului de creație artistică; — dacă este cazul, alte documente care dovedesc activitatea artistică a bursierului. 4. Sistemul de monitorizare a utilizării bursei Monitorizarea utilizării financiare a bursei se face de către Agenția de Credite și Burse de Studii, la sfârșitul fiecărui an universitar, pe baza actelor ce trebuie prezentate de bursier: a) scrisoarea oficială (adeverința), în original, emisă de instituția primitoare din străinătate, care atestă efectuarea stagiului de studii/specializare la instituția de profil din străinătate în perioada aprobată, potrivit ordinului nominal al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului de deplasare la studii în străinătate; b) documente (diploma, foaia matricolă, situația școlară) emise de instituția primitoare din străinătate, care dovedesc următoarele: perioada studiilor efectuate în străinătate, prezența la studii și rezultatele obținute (note, calificative la examene, colocvii); documentele se prezintă în copie xerox și în traducere legalizată la notariat; c) raportul bursierului cu privire la activitatea artistică din perioada stagiului; d) pașaportul în original și copii ale tuturor filelor destinate vizelor; acest document nu se prezintă în cazul în care universitatea din străinătate la care a efectuat stagiul de bursă este situată într-o țară ce face parte din Uniunea Europeană. Bursierii sunt monitorizați de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, până la finalizarea stagiului de bursă acordat prin ordin nominal al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului și decontarea cheltuielilor de întreținere (bursa în valută), asigurate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin Agenția de Credite și Burse de Studii, în perioada stagiului de studii în străinătate. Monitorizarea activității artistice a bursierului pe parcursul efectuării stagiului de bursă și după finalizarea stagiului de bursă se face de către universitatea din România care i-a dat acordul/instituția din România unde își desfășoară activitatea și care i-a dat acordul, care transmite rapoarte anuale, pe o perioadă cel puțin egală cu durata studiilor în străinătate, privind modul în care bursierul a diseminat cunoștințele sau experiența dobândite în perioada stagiului efectuat. 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 ACTE ALE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE SI JUSTIȚIE 7 7 7 7 ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE SI JUSTIȚIE r » » — SECȚIILE UNITE — DECIZIA Nr. 32 din 16 noiembrie 2009 Dosar nr. 19/2009 Sub președinția doamnei judecător Lidia Bărbulescu, președintele înaltei Curți de Casație și Justiție, înalta Curte de Casație și Justiție, constituită în Secții Unite, în conformitate cu dispozițiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, cu privire la aplicarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare*), persoanelor care după data de 6 martie 1945 și până în anul 1989 inclusiv au fost condamnate definitiv pentru infracțiunile de neprezentare la încorporare sau concentrare ori insubordonare prevăzute și pedepsite de art. 334 și 354 din Codul penal, săvârșite din motive de conștiință religioasă. Secțiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozițiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenți 69 de judecători din 105 aflați în funcție. Procurorul general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție a fost reprezentat de procuror Antoaneta Florea — procuror șef al Biroului de reprezentare din cadrul Secției judiciare — Serviciul judiciar civil. Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție a susținut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a contra capacității de apărare a țării, prevăzute de art. 334 și 354 pot beneficia de drepturile acordate persoanelor persecutate din SECȚIILE UNITE, deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele: în practica instanțelor de judecată s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, persoanelor care după data de 6 martie 1945 și până în anul 1989 inclusiv au fost condamnate definitiv pentru infracțiunile de neprezentare la încorporare sau concentrare ori de insubordonare, prevăzute și pedepsite de art. 334 și 354 din Codul penal, săvârșite din motive de conștiință religioasă. Unele instanțe au apreciat că persoanele condamnate definitiv pentru infracțiunile de neprezentare la încorporare sau concentrare ori de insubordonare, săvârșite din motive religioase după data de 6 martie 1945, se încadrează în ipoteza normei juridice conținute de art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare. S-a reținut că infracțiunile pentru care reclamanții au fost condamnați dobândesc, în contextul regimului de dictatură existent în acea perioadă, natura unor infracțiuni politice, deoarece limitarea libertății de exprimare și a libertății de conștiință a făcut posibile astfel de condamnări. Alte instanțe au respins cererile de recunoaștere a drepturilor prevăzute prin Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, considerând că faptele pentru care reclamanții au fost condamnați nu constituie infracțiuni cu caracter politic, ci infracțiuni de drept comun, îndreptate împotriva capacității de apărare a țării. se stabili că persoanele condamnate definitiv pentru infracțiunile din Codul penal, săvârșite din motive de conștiință religioasă, nu motive politice. Aceste din urmă instanțe au interpretat și au aplicat corect legea. Potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, „Constituie vechime în muncă și se ia în considerare la stabilirea pensiei și a celorlalte drepturi ce se acordă, în funcție de vechimea în muncă, timpul cât o persoană, după data de 6 martie 1945, pe motive politice: a) a executat o pedeapsă privativă de libertate în baza unei hotărâri judecătorești rămase definitivă sau a fost lipsită de libertate în baza unui mandat de arestare preventivă pentru infracțiuni politice; (...)” în raport cu aceste dispoziții legale, rezultă că, în esență, problema de drept care se cere a fi soluționată prin recursul în interesul legii vizează stabilirea naturii infracțiunii de neprezentare la încorporare sau concentrare și a celei de insubordonare, săvârșite din motive de conștiință religioasă, și, pe cale de consecință, a condamnării dispuse pentru aceste infracțiuni prin hotărâre judecătorească definitivă, pronunțată în perioada 6 martie 1945—22 decembrie 1989, respectiv dacă acestea trebuie privite ca având caracter politic sau, dimpotrivă, caracterul lor este de drept comun. Cum în discuție sunt infracțiunile prevăzute de art. 334 și 354 din Codul penal, se cere arătat că faptele persoanelor care, din motive de conștiință, refuzau satisfacerea serviciului militar obligatoriu (cel mai frecvent determinate de apartenența la Organizația Religioasă „Martorii lui lehova”) au fost încadrate juridic în dispozițiile art. 354 din Codul penal (neprezentare la încorporare sau concentrare), respectiv în dispozițiile art. 334 din același cod (insubordonarea) atunci când, deși încorporată sau recrutată, persoana respectivă a refuzat executarea unui ordin cu privire la îndatoririle de serviciu. *) Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri a fost republicat și în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 23 septembrie 2009. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 15 Aceste fapte au fost și sunt reglementate în titlul X al Codului penal „Infracțiuni contra capacității de apărare a României”, cap. 1 „Infracțiuni săvârșite de militari” — secțiunea I „Infracțiuni contra ordinii și disciplinei militare” (art. 334), respectiv cap. 3 „Infracțiuni săvârșite de civili” (art. 354). Așezarea acestor texte în titlul și capitolele menționate a fost făcută, în mod evident, avându-se în vedere obiectul juridic al acestor infracțiuni, care este cel al relațiilor sociale referitoare la capacitatea de apărare a țării. Ocrotirea unor astfel de valori prin mijloace de drept penal nu ține de o anumită orânduire, ci de dreptul suveran al unui stat de a reglementa participarea cetățenilor săi și formele de participare la îndeplinirea unei obligații prevăzute prin legea fundamentală. Instituirea obligației de executare a serviciului militar a privit toți cetățenii apți să îl efectueze, fără nicio discriminare pe motive religioase sau de altă natură. în aceste condiții nu se poate considera că scopul acestor reglementări a fost determinat de rațiuni politice specifice orânduirii comuniste, căci ceea ce s-a urmărit nu a fost protejarea de anumite fapte a regimului politic existent la acea dată. Or, în absența unui asemenea scop al incriminării, nu se poate pune problema existenței unei infracțiuni cu caracter politic și, pe cale de consecință, a unei condamnări având un astfel de caracter. Condamnarea pentru infracțiunile de insubordonare ori de neprezentare la încorporare sau concentrare nu poate fi înțeleasă nici ca o încălcare a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului ori ca nerespectare a drepturilor civile, politice, economice, sociale și culturale deoarece, în perioada la care ne referim, Constituția garanta libertatea conștiinței (art. 30), dar în același timp, așa cum s-a menționat, prevedea obligativitatea serviciului militar (art. 40). Prin urmare, condamnările pentru cele două infracțiuni analizate nu au fost dispuse pentru apartenența la un cult religios, ci pentru săvârșirea unor fapte prevăzute de norme penale care privesc organizarea și legiferarea modului de efectuare a stagiului militar. De altfel, în perioada respectivă, problema compatibilității obiecției de conștiință cu obligația satisfacerii serviciului militar a fost pusă și în discuția instituțiilor Consiliului Europei. Astfel, această problemă a format obiectul mai multor acte adoptate de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, prin care s-au recomandat statelor membre recunoașterea obiecției de conștiință în legătură cu serviciul militar obligatoriu și instituirea unor forme de scutire de la executarea acestuia pentru persoanele care, din motive de conștiință sau din cauza unei credințe profund religioase, morale, umanitare, filosofice sau de altă natură similară, refuzau îndeplinirea acestuia (Rezoluția nr. 337/1967, Recomandarea nr. 816/1977). în anul 2001, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat Recomandarea nr. 1.518 pentru introducerea dreptului la obiecție de conștiință cu privire la serviciul militar în Convenția europeană a drepturilor omului, propunându-se adoptarea unui protocol adițional care să modifice art. 4 paragraful 3 lit. b și art. 9 din Convenție. Comisia europeană a drepturilor omului a decis că dispozițiile art. 4 paragraful 3 lit. b din Convenție nu obligă statele contractante să prevadă un serviciu civil de substituție a serviciului militar pentru cei care nu sunt în măsură să îl satisfacă din motive de conștiință, obligația îndeplinirii lui fiind compatibilă cu exigențele textului Convenției. (Johansen c/a Norvegiei, 14 octombrie 1985). De asemenea, Comisia a stabilit că nu reprezintă o încălcare a art. 9 din Convenție, care garantează libertatea de gândire, conștiință și religie, condamnarea pentru refuzul de a îndeplini serviciul militar, însă a fost recunoscută posibilitatea pe care statele membre ale Consiliului Europei o aveau de a recunoaște refuzul îndeplinirii serviciului militar din motive de conștiință și de a-l înlocui cu prestarea unei alte activități sociale (Grandrath c/a RFG, 12 decembrie 1966; N. c/a Suediei, 11 octombrie 1984; A. c/a Elveției, 9 mai 1984). Deși în acea perioadă statul român nu era parte la Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, modalitatea de abordare juridică a obiecției de conștiință, relativ la necesitatea legală a satisfacerii stagiului militar, nu era fundamental diferită de aceea a unor state membre ale Consiliului Europei. Aceeași orientare a Comisiei se menține și în jurisprudența recentă a Curții Europene a Drepturilor Omului care, cu referire la o condamnare dispusă în anul 2002 pentru refuzul de îndeplinire a serviciului militar din motive de conștiință, determinate de apartenența persoanei la Organizația Religioasă „Martorii lui lehova”, a concluzionat că art. 9 din Convenția europeană a drepturilor omului, interpretat în lumina prevederilor art. 4 paragraful 3 lit. b, nu garantează dreptul de a refuza serviciul militar obligatoriu din motive de conștiință (Bayatyan c/a Armeniei, Hotărârea din 27 octombrie 2009). Așadar, restrângerea libertății de conștiință, în legătură cu executarea serviciului militar obligatoriu, nu ținea strict de regimul dictatorial, ci de cadrul instituțional și legal de îndeplinire a unei obligații constituționale, cadru menținut și în perioada postcomunistă, până la reglementarea serviciului militar alternativ și apoi a celui profesionist. Prin urmare, condamnările penale pronunțate pentru infracțiunile analizate nu au caracter politic în sensul Decretului- lege nr. 118/1990. în consecință, în temeiul dispozițiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, și ale art. 329 alin. 2 și 3 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în interesul legii și a se stabili că dispozițiile art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, se interpretează în sensul că persoanele condamnate definitiv pentru infracțiunile contra capacității de apărare a țării, prevăzute de art. 334 și 354 din Codul penal, săvârșite din motive de conștiință, nu pot beneficia de drepturile acordate persoanelor persecutate din motive politice. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 137/2.111.2010 PENTRU ACESTE MOTIVE în numele legii DECID: Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție. în interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 1 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește că: Persoanele condamnate definitiv pentru infracțiunile contra capacității de apărare a țării, prevăzute de art. 334 și 354 din Codul penal, săvârșite din motive de conștiință, nu pot beneficia de drepturile acordate persoanelor persecutate din motive politice. Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedură civilă. Pronunțată în ședință publică, astăzi, 16 noiembrie 2009. PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE Șl JUSTIȚIE, LIDIA BĂRBULESCU Prim-magistrat-asistent, Adriana Daniela White EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 441231 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137/2.111.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495