MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 103 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luni, 15 februarie 2010 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 89.— Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 ........................... 2-5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE M.21. — Ordin al ministrului apărării naționale pentru aprobarea Normelor privind evaluarea competenței lingvistice în Ministerul Apărării Naționale........................... 6-12 433/C.— Ordin al ministrului justiției pentru aprobarea Normelor minime obligatorii privind condițiile de cazare a persoanelor private de libertate.................................... 13-14 Nr. Pagina ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI 6. — Circulară privind rata dobânzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii în monedă națională începând cu perioada de aplicare 24 februarie—23 martie 2010................................... 14 7. — Circulară privind ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii constituite în lei și în dolari SUA începând cu perioada de aplicare 24 ianuarie— 23 februarie 2010 ............................................ 15 120. — Ordin privind dispunerea radierii din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale ROMANIA LEASING IFN — S.A......................... 15 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 103/15.11.2010 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I. — Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 4 aprilie 2007, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 1. — Prezentele norme metodologice stabilesc modul de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare /ege.” 2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 8. — Biletele gratuite de tratament balnear pentru persoanele adulte cu handicap se acordă în limita numărului total de bilete prevăzute în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv, în baza unei convenții anuale încheiate între Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap și Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale.” 3. Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 14. — în sensul prevederilor art. 25 alin. (4) din lege, în cazul în care instanța judecătorească numește ca tutore autoritatea administrației publice locale, aceasta are obligația de a desemna o persoană sau o comisie din aparatul de specialitate al primarului, respectiv din cadrul compartimentului cu atribuții în domeniu, care să ducă la îndeplinire hotărârea instanței judecătorești.” 4. La articolul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 15. — (1) în vederea obținerii rovinietei, persoanele care se încadrează în prevederile art. 28 din lege vor depune fie la primăriile din localitatea de domiciliu sau reședință, fie la direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, o cerere însoțită de următoarele documente în copie: documentul care atestă încadrarea în grad de handicap, actul de identitate, certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului.” 5. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 17. — (1) Pentru a beneficia de prevederile art. 27 din lege, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat se adresează direcției generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale a sectorului municipiului București în a cărei rază teritorială își are domiciliul persoana cu handicap grav sau accentuat, denumită în continuare direcție, și depun prin registratură următoarele documente: a) cerere; b) copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap; c) copie de pe documentul de identitate; d) declarație pe propria răspundere referitoare la faptul că respectă prevederile art. 27 din lege și că nu a mai beneficiat de acestea; e) declarație pe propria răspundere referitoare la faptul că va comunica direcției orice actualizare a certificatului de încadrare sau orice modificare a domiciliului; f) copie de pe hotărârea judecătorească de punere sub interdicție sau de pe dispoziția de tutelă/curatelă, unde este cazul. (2) în urma analizării documentelor depuse, direcția eliberează solicitantului o adeverință privind acordul plății dobânzii la creditul obținut în temeiul prevederilor art. 27 din lege. (3) După obținerea adeverinței, solicitantul se adresează unei unități bancare în vederea obținerii creditului. în urma acceptului de creditare din partea unității bancare, direcția va încheia un angajament de plată a dobânzii, pe baza contractului de credit și a graficului de rambursare. (4) în funcție de destinația creditului obținut în condițiile legii, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat includ în dosar și următoarele documente: a) proiectul lucrării de adaptare a locuinței conform nevoilor individuale de acces, însoțit de devizul de lucrări aferente adaptării; proiectul și devizul trebuie să fie întocmite de organe abilitate; b) declarație pe propria răspundere a organului abilitat prevăzut la lit. a) din care să reiasă faptul că proiectul lucrării respectă cerințele de accesibilitate, în conformitate cu actele normative în vigoare; sau c) copie de pe factura finală a autovehiculului sau copia legalizată a contractului de vânzare/cumpărare a acestuia. (5) Graficul de rambursare a creditului se depune la direcție ori de câte ori acesta suportă modificări; direcția efectuează plățile în baza ultimului grafic de rambursare depus. (6) în situația în care beneficiarul creditului înregistrează restanțe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă creditului se va suporta de către acesta.” 6. La articolul 19, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 19. — (1) în sensul prevederilor art. 31 alin. (3) din lege, actele doveditoare sunt, după caz: a) copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap; b) copie de pe planul individual de servicii; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 103/15.11.2010 3 c) rezultatul anchetei sociale efectuate de serviciul specializat al primăriei localității de domiciliu sau reședință; d) pentru persoanele cu handicap care solicită admiterea într-un centru rezidențial, dovadă eliberată de serviciul specializat al primăriei în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecția și îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.” 7. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 21. — în vederea contractării serviciilor sociale în condițiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din lege, autoritățile administrației publice locale procedează după cum urmează: a) stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu social care se intenționează a se contracta, în baza unei analize privind cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoană asistată, în decursul unui an; b) elaborează caietul de sarcini care include standardele minime privind asigurarea calității pentru serviciul social respectiv, cu respectarea legislației în vigoare; c) contractează serviciul social, în condițiile legii.” 8. La articolul 25, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: „Art. 25. — (1) Pentru a fi încadrată ca asistent personal, persoana respectivă se va prezenta la primăria localității de domiciliu sau de reședință a persoanei cu handicap grav și va depune un dosar conținând următoarele documente: a) cerere de angajare; b) copie de pe actele de identitate și de stare civilă; c) copie de pe actele de studii; d) cazier judiciar; e) adeverință medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată care să ateste starea de sănătate corespunzătoare; f) acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare; g) declarație pe propria răspundere că va respecta obligațiile prevăzute la art. 38 din lege; h) acordul direcției generale de asistență socială și protecția copilului, exprimat în scris, referitor la opțiunea părinților sau reprezentanților legali ai copilului cu handicap grav, adulților cu handicap gravori reprezentanților legali ai acestora, cu excepția celor cu handicap vizual grav. (3) Dacă ancheta socială se finalizează cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncă și actul adițional la acesta referitor la respectarea prevederilor art. 38 lit. b) din lege.” 9. La articolul 26, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 26. — (1) Indemnizația prevăzută la art. 37 alin. (3) din lege se asigură o singură dată pe an, indiferent dacă asistentul personal efectuează concediul de odihnă în tranșe.” 10. Articolul 27 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 27. — în aplicarea prevederilor art. 38 lit. a) din lege, autoritățile publice locale au obligația să asigure gratuit instruirea asistenților personali, tematica acesteia fiind stabilită prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap.” 11. Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 30. — (1) Dreptul de opțiune exprimat în temeiul prevederilor art. 42 alin. (4) din lege operează numai în condițiile în care documentul care atestă încadrarea în grad de handicap cuprinde mențiunea: „cu asistent personal”. (2) Indemnizația prevăzută la art. 43 alin. (3) din lege se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii și încetează cu luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplinește condițiile care au dus la stabilirea dreptului.” 12. La articolul 31, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 31. — (1) Potrivit prevederilor art. 51 alin. (5) și (6) din lege, în vederea obținerii avizului Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, solicitantul va depune următoarele documente: a) cererea de solicitare a avizului; b) proiectul de hotărâre a consiliului județean, respectiv local al sectorului municipiului București sau hotărârea organului de conducere a asociației sau fundației, după caz; c) nota de fundamentare; d) proiectul de organigramă.” 13. La articolul 33, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 33. — (1) în sensul prevederilor art. 54 alin. (4) din lege, decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost mediu lunar al cheltuielilor stabilit de consiliile județene, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului București. La stabilirea costului mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal și cheltuielile cu bunuri și servicii.” 14. La articolul 34, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4) cu următorul cuprins: „(4) Costul mediu lunar al cheltuielilor pentru persoanele cu handicap asistate și care au domiciliul în alte județe/sectoare ale municipiului București decât cel pe raza căruia se află centrul rezidențial va fi suportat, pe bază de convenții, din bugetul consiliului județean/local în care persoana cu handicap asistată are domiciliul.” 15. La articolul 36, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) și (7), cu următorul cuprins: „(6 ) Prestațiile sociale rămase neîncasate de către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizația și/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul, și, după caz, prestațiile sociale cuvenite și neachitate până la deces se plătesc soțului supraviețuitor, copiilor, părinților sau, în lipsa acestora, celorlalți moștenitori, în condițiile dreptului comun. (7 ) Sumele prevăzute la alin. (6) pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripție.” 16. Articolul 37 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 37. —în sensul prevederilor art. 61 lit. a) din lege, prin conceptul Acces pentru toți se înțelege proiectarea și executarea produselor, programelor și serviciilor astfel încât să poată fi utilizate de orice persoană fără a necesita lucrări de adaptare.” 17. Articolul 38 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 38. — în sensul prevederilor art. 62 alin. (3) din lege, se suportă din bugetele autorităților administrației publice centrale sau locale numai costurile lucrărilor necesare pentru realizarea adaptărilor prevăzute pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale.” 18. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 39. — în sensul prevederilor art. 64 alin. (6) lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puțin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.” 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 19. La articolul 40, alineatul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 40. — (1) Cardul-legitimație pentru locuri gratuite de parcare, prevăzut la art. 65 alin. (3) din lege, are următoarele caracteristici: a) dimensiuni: 106 mm/148 mm; b) culoare: albastru-deschis, excepție făcând doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va avea un fundal de culoare albastru-închis; c) este plastifiat, excepție făcând doar spațiul rezervat semnăturii titularului, în partea stângă verso; d) este împărțit pe verticală în două părți, atât pe față, cât și pe verso.” 20. La articolul 41, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: „(3) Cardul-legitimație de parcare pentru persoanele cu handicap este valabil pe perioada de valabilitate a documentului care atestă încadrarea în gradul de handicap.” 21. Articolul 42 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 42. — Salariul de bază minim brut pe țară prevăzut la art. 78 alin. (3) lit. a) din lege este salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna pentru care se plătește suma datorată bugetului de stat în cazul neangajării persoanelor cu handicap.” 22. Articolul 43 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 43. — (1) în aplicarea prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din lege, achiziționarea produselor sau serviciilor de la unitățile protejate autorizate se realizează în baza unui acord de parteneriat, modelul acestuia fiind prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. (2) Dovada achiziționării produselor sau serviciilor de la unitățile protejate autorizate este reprezentată de contractul comercial, factura și dovada plății. (3) în baza acordului de parteneriat și a contractului comercial se achiziționează produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanei cu handicap angajate. (4) în sensul prezentei legi, propria activitate a persoanei cu handicap angajate în cadrul unității protejate autorizate reprezintă ansamblul activităților realizate integral sau parțial de persoana cu handicap, în scopul obținerii produsului comercializabil sau în scopul prestării serviciului. (5) Activitatea persoanei cu handicap angajate se poate atesta prin contractul individual de muncă al persoanei cu handicap angajate, fișa de post a acesteia sau prin orice alt document emis de conducătorul unității protejate autorizate.” 23. La articolul 45, alineatul (1) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,d) numărul de contracte încheiate în sensul prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din lege.” 24. La articolul 50, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,d) avizează planul individual de servicii al persoanei cu handicap întocmit la nevoie de managerul de caz. Managerul de caz va înainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atât persoanei în cauză, cât și reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau de reședință a persoanei cu handicap;”. 25. Articolul 51 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 51. — Revizuirea programului individual de reabilitare și integrare socială se efectuează ori de câte ori este nevoie.” 26. Articolul 53 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 53. — (1) în sensul prevederilor art. 94 alin. (3) din lege, costul mediu lunar de întreținere, stabilit anual prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, cuprinde cheltuielile de personal și cheltuielile cu bunuri și servicii și reprezintă valoarea de referință la nivel național pentru asistarea unei persoane adulte cu handicap în sistem rezidențial. (2) Fiecare consiliu județean sau local al sectoarelor municipiului București va stabili, prin hotărâre, costul mediu lunar de întreținere în centrele rezidențiale publice de pe raza unității administrativ-teritoriale respective. (3) Metodologia de stabilire a contribuției de întreținere datorate de adulții cu handicap asistați în centre sau de susținătorii acestora se stabilește prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap.” 27. La articolul 54, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 54. — (1) Organizațiile prevăzute la art. 98 din lege primesc de la Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap subvenții, în condițiile legii.” 28. Articolul 55 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 55. — în sensul prevederilor art. 99 din lege, sunt organizații neguvernamentale cu activitate în domeniul protecției persoanelor cu handicap cele care au în statut ca obiect de activitate protecția și asistența persoanelor cu handicap sau demonstrează aceasta prin experiența anterioară.” 29. Articolul 56 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 56. — în cazul nerespectării dispozițiilor art. 15 alin. (1), art. 18—20, art. 21 alin. (3) și (4), art. 22, art. 23 alin. (1) și (2), art. 24, 30, 31, art. 34 alin. (3), art. 51 alin. (4), art. 55 alin. (1), art. 62—68, art. 69 alin. (1), art. 70, 78 și 82 din lege, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap constată contravențiile și aplică sancțiunile legale din oficiu sau sesizată de orice altă persoană.” 30. Articolul 57 se abrogă. Art. II. — Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan p. Ministrul administrației și internelor, Mihai Capră, secretar de stat Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu București, 5 februarie 2010. Nr. 89. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 103/15.11.2010 5 ANEXĂ (Anexa la normele metodologice) ACORD DE PARTENERIAT încheiat între: 1. Unitatea Protejată Autorizată..................., cu sediul în ..............., str.....nr...., bl.., sc.., ap....., sectorul/județul.............., reprezentată de...................., în calitate de...............; și 2. Autoritatea/instituția publică/persoana juridică, publică sau privată., cu sediul în...., str..nr...., reprezentată de................................................................................................................, în calitate de. La baza încheierii prezentului acord de parteneriat, denumit în continuare acord, se au în vedere: 1. Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 2. Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare; 3. Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap nr. 60/2007 privind aprobarea Procedurii de autorizare a unităților protejate. Obiectivul acordului Prezentul acord are ca obiectiv asigurarea implicării persoanei cu handicap în realizarea produselor sau serviciilor oferite de unitatea protejată autorizată entității care optează pentru prevederile art. 78 alin. (3), lit. b) din Legea nr. 448/2006 republicată, cu modificările și completările ulterioare. Durata acordului Prezentul acord se încheie pe o durată de un an de la data semnării. Prezentul acord se prelungește de drept cu aceeași perioadă dacă niciuna dintre părți nu notifică încetarea cu cel puțin 30 de zile înainte de data expirării termenului pentru care a fost încheiat. Responsabilitățile unității protejate autorizate Unitatea protejată autorizată are următoarele responsabilități: 1. să implice persoana cu handicap, parțial sau integral, în activitatea de producție sau furnizare de servicii din domeniul său de competență; 2. să pună la dispoziția partenerului, la solicitarea acestuia, fișa de post a persoanei cu handicap, întocmită conform legislației în vigoare, corespunzătoare pregătirii profesionale a persoanei cu handicap. Responsabilitățile autorității/instituției publice/persoanei juridice, publice sau private: 1. să solicite fișa de post a persoanei/persoanelor cu handicap angajate; 2. să promoveze activitatea depusă de persoanele cu handicap angajate. Dispoziții finale 1. Părțile prezentului acord vor depune toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînțelegere sau dispută care se poate ivi între ei în cadrul sau în legătură cu îndeplinirea responsabilităților. 2. Dacă părțile nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergențele, fiecare poate solicita ca disputa să se soluționeze de către instanțele judecătorești competente. 3. Prezentul acord poate fi completat și/sau modificat prin încheierea de acte adiționale asumate de ambii parteneri. 4. Orice comunicare între părți referitoare la îndeplinirea prezentului acord trebuie să fie transmisă în scris. Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât și în momentul primirii. 5. Comunicările între părți se pot face și prin telefon, telegramă, telex, fax sau poștă electronică, cu condiția confirmării în scris a comunicării. Prezentul acord a fost încheiat astăzi,............., în 2 (două) exemplare originale, câte un exemplar pentru fiecare partener. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE ORDIN pentru aprobarea Normelor privind evaluarea competenței lingvistice în Ministerul Apărării Naționale Pentru reglementarea unitară a evaluării competenței lingvistice și a stabilirii profilului lingvistic standardizat al personalului din Ministerul Apărării Naționale, în baza art. 5 alin. (1) lit. I) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, cu modificările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006, cu modificările ulterioare, ministrul apărării naționale emite prezentul ordin. Art. 1. — Se aprobă Normele privind evaluarea competenței de limbi străine și stabilirea profilului lingvistic standardizat”, lingvistice în Ministerul Apărării Naționale, prevăzute în anexa ₐₚᵣₒbₐₜₑ ₚᵣᵢₙ Oᵣdᵢₙᵤ| ₘᵢₙᵢₛtᵣᵤ|ᵤi ₐₚăᵣăᵣᵢᵢ naționale nr. M.162/2002*). care face parte integranta din prezentul ordin. Art. 2. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin Art- ³- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al se abrogă „LM. — 6, Norme privind evaluarea cunoștințelor României, Partea I. Ministrul apărării naționale, Gabriel Oprea București, 5 februarie 2010. Nr. M.21. *) Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.162/2002 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a țării și securitate națională. ANEXĂ NORME privind evaluarea competenței lingvistice în Ministerul Apărării Naționale CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Prezentele norme reglementează evaluarea standardizată a competenței lingvistice pentru personalul din Ministerul Apărării Naționale, denumit în continuare personal. Art. 2. — Evaluarea competenței lingvistice se efectuează în sistem unitar, prin raportare la criterii unice stabilite prin Acordul de standardizare NATO STANAG 600 „Nivelurile de competență lingvistică”, denumit în continuare STANAG 6001. Art. 3. — Scopul activității de evaluare a competenței lingvistice constă în îndeplinirea Obiectivului Forței E 0356 „Cerințe lingvistice pentru forțe dislocabile”, încadrarea posturilor alocate Ministerului Apărării Naționale în structuri aparținând Organizației Națiunilor Unite, Uniunii Europene și Alianței Nord- Atlantice, precum și a funcțiilor specifice din Ministerul Apărării Naționale pentru care se impune cunoașterea limbilor străine. Art. 4. — Obiectivele activității de evaluare a competenței lingvistice sunt: a) determinarea nivelului de cunoaștere a limbilor străine prin stabilirea profilului lingvistic standardizat; b) eficientizarea procesului de identificare a performanțelor obținute în domeniul evaluării competenței lingvistice; c) ierarhizarea stadiului de performanță al personalului, necesară stabilirii priorităților instituționale. Art. 5. — Principiile care stau la baza organizării și desfășurării activității de evaluare a competenței lingvistice sunt: a) transparența activității de evaluare a personalului; b) nondiscriminarea și egalitatea de șanse pentru toate categoriile de personal evaluat. Art. 6. — Criteriile de eficiență necesare pentru realizarea activității de evaluare a competenței lingvistice sunt: a) identificarea personalului cu experiență pentru domeniul testării; b) elaborarea testelor de competență și a metodelor de aplicare a acestora în conformitate cu transformările din domeniu apărute la nivelul Alianței Nord-Atlantice; c) deținerea și dezvoltarea bazei de date cu rezultatele existente; d) elaborarea, avizarea și aprobarea procedurilor de operare specifice; e) colaborarea cu structurile abilitate în domeniul dezvoltării competenței lingvistice. Art. 7. — Definițiile termenilor utilizați în prezentele norme sunt prevăzute în anexa nr. 1. Art. 8. — Structura unică responsabilă de evaluarea competenței lingvistice în Ministerul Apărării Naționale este Centrul național militar de testare limbi străine, denumit în continuare CNMTLS, care se subordonează Direcției management resurse umane. Art. 9. — în timpul desfășurării activităților de evaluare, CNMTLS colaborează cu structurile centrale ale Ministerului Apărării Naționale, Statul Major General și structurile subordonate acestuia și coordonează activitățile specifice desfășurate în Departamentul de limbi străine din cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I” și în centrele de limbi străine din Ministerul Apărării Naționale. Art. 10. — Sistemul național militar de evaluare a competenței lingvistice este prevăzut în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 7 CAPITOLUL II Cadrul general de evaluare a competenței lingvistice Art. 11. — (1) Evaluarea competenței lingvistice presupune determinarea abilităților lingvistice pe care le deține o persoană la un moment dat. (2) Competența lingvistică se evaluează la 4 deprinderi: „Ascultat”, „Vorbit”, „Citit” și „Scris”. (3) Profilul lingvistic standardizat se atribuie în urma evaluării competentei lingvistice cu un test elaborat conform STANAG 6001. (4) Identificarea personalului în vederea evaluării competenței lingvistice se face de către structurile centrale ale Ministerului Apărării Naționale, Statul Major General și structurile subordonate acestuia. (5) Planificarea activității de evaluare a competenței lingvistice se face de către CNMTLS. (6) Evaluarea competenței lingvistice pentru stabilirea profilului lingvistic standardizat la un nivel mai mare decât 3333, conform STANAG 6001, se efectuează numai dacă fișa postului al cărui titular este evaluat prevede acest lucru. Art. 12. — CNMTLS are următoarele responsabilități: a) elaborează testele de competență lingvistică, recunoscute în cadrul Ministerului Apărării Naționale, în conformitate cu STANAG 6001 pentru limbile engleză și franceză; b) validează testele de competență lingvistică elaborate de structuri colaboratoare pentru alte limbi străine; c) administrează testele de competentă lingvistică, conform STANAG 6001. Art. 13. — (1) CNMTLS, Departamentul de limbi străine din cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I” și centrele de limbi străine utilizează teste de plasament în vederea selecționării personalului care poate participa la sesiunile de evaluare. (2) Procentajul minim acceptat la testul de plasament pentru participarea la sesiunile de evaluare este de 60%. (3) Rezultatul testului de plasament are valabilitate 30 de zile de la data administrării și se păstrează în baza de date a CNMTLS. Art. 14. — (1) Securizarea și administrarea testelor se execută după proceduri specifice elaborate de CNMTLS și aprobate de șeful Direcției management resurse umane. (2) Structurile colaboratoare care gestionează teste de plasament stabilesc responsabili cu securizarea și administrarea acestora și îi comunică la CNMTLS. (3) Responsabilii cu securizarea și administrarea testelor de plasament sunt instruiți de către CNMTLS după proceduri specifice. (4) Responsabilul cu securizarea și administrarea testelor își pierde această calitate în cazul în care nu respectă procedurile specifice. Art. 15. — (1) Un test este considerat compromis dacă a fost administrat fără să se respecte cerințele impuse de procedurile specifice. (2) Compromiterea testului se analizează de către structura din care face parte administratorul de test și poate fi sancționată disciplinar conform legislației în vigoare aplicabile, în funcție de categoria de personal din care face parte administratorul, militar sau personal civil. (3) Testele compromise se retrag din uz și se utilizează în activități de instruire specifică. Art. 16. — Activitatea de evaluare se efectuează în cadrul CNMTLS, în Departamentul de limbi străine al Universității Naționale de Apărare „Carol I”, precum și în centrele de limbi străine din Ministerul Apărării Naționale. CAPITOLUL III Sesiunile de evaluare Art. 17. — (1) Sesiunile de evaluare a competenței lingvistice se împart în sesiuni de evaluare ordinare și sesiuni de evaluare extraordinare. (2) Sesiunile de evaluare ordinare se desfășoară bianual, au o durată de 6 săptămâni pentru limba engleză, respectiv două săptămâni pentru alte limbi străine și se execută după graficul prevăzut în anexa nr. 3. (3) Sesiunile de evaluare extraordinare se planifică și se desfășoară la ordinul șefului Direcției management resurse umane în afara perioadei de desfășurare a sesiunilor de evaluare ordinare. Organizarea și desfășurarea acestor sesiuni se fac în situații speciale care impun evaluarea personalului în regim de urgență, precum dislocarea unor forțe în teatrele de operații sau ocuparea unor funcții NATO. Art. 18. — Proiecția desfășurării sesiunii de evaluare a competenței lingvistice este prevăzută în anexa nr. 4. Art. 19. — (1) Structurile de resurse umane aparținând structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale, Statului Major General și structurilor subordonate acestuia, în urma identificării personalului participant la sesiunile de evaluare a competenței lingvistice, transmit datele cu persoanele identificate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, pe cale ierarhică la CNMTLS, cu 30 de zile înaintea începerii sesiunii de evaluare. (2) Solicitările care nu sunt transmise la termenul prevăzut la alin. (1) nu pot fi luate în calcul pentru planificarea activității și fac obiectul unei replanificări. (3) CNMTLS centralizează datele și, cu cel puțin 7 zile lucrătoare înainte de începerea sesiunii de evaluare, înaintează tabele centralizatoare structurilor centrale ale Ministerul Apărării Naționale, Statului Major General și structurilor subordonate acestuia, prin care sunt stabilite zilele de evaluare, locul de evaluare, numărul maxim de participanți pe zile și numele evaluatorilor care participă la activitate. (4) Centrele de limbi străine stabilesc cel puțin 2 evaluatori colaboratori, cadre didactice acreditate de CNMTLS, care desfășoară activități în domeniul evaluării competenței lingvistice, deprinderea „Vorbit”, activitate pentru care remunerarea se face cu respectarea legislației în vigoare. Art. 20. — Sesiunea de evaluare se desfășoară astfel: a) administrarea testului de plasament; b) evaluarea deprinderilor „Ascultat”, „Vorbit”, „Citit” și „Scris”. Art. 21. — (1) Corectarea lucrărilor participanților la sesiunile de evaluare a competenței lingvistice începe de la data încheierii sesiunii de evaluare și se desfășoară după o normă de corectare stabilită de procedurile de operare ale CNMTLS. (2) Lucrările corectate se păstrează în cadrul CNMTLS pe durata de valabilitate a certificatului de competență lingvistică. (3) Rezultatele obținute fac obiectul emiterii certificatului de competență lingvistică. CAPITOLUL IV Comisia de evaluare. Comisia de rezolvare a contestațiilor » Art. 22. — (1) Șeful CNMTLS formulează propuneri privind componența Comisiei de evaluare și a Comisiei de rezolvare a contestațiilor, care se aprobă de către șeful Direcției management resurse umane. (2) Comisiile își desfășoară activitatea în conformitate cu procedurile de operare ale CNMTLS. (3) Comisia de evaluare este alcătuită din 4 persoane din cadrul CNMTLS: președinte, secretar și 2 specialiști care răspund de corectarea lucrărilor. (4) Comisia de evaluare răspunde de: a) organizarea și desfășurarea sesiunilor de evaluare; 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 b) gestionarea situațiilor neprevăzute de natură administrativă, apărute în timpul desfășurării sesiunilor de evaluare. (5) Comisia de rezolvare a contestațiilor se constituie din 2 specialiști din cadrul CNMTLS și răspunde de soluționarea contestațiilor și transmiterea rezultatelor în termen de 5 zile lucrătoare de la data soluționării acestora. Art. 23. — (1) Contestațiile privind rezultatele obținute se înaintează pe cale ierarhică la Direcția management resurse umane, în termen de 60 de zile de la luarea la cunoștință. (2) Soluționarea contestației se realizează în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia, iar în situații care necesită o cercetare mai amănunțită termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. CAPITOLUL V Certificatul de competență lingvistică Art. 24. — Certificatul de competență lingvistică, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6, este recunoscut în Ministerul Apărării Naționale și în cadrul Alianței Nord-Atlantice. Art. 25. — Certificatul de competență lingvistică este emis de către Direcția management resurse umane și are valabilitate 4 ani de la data emiterii. Art. 26. — (1) Certificatele de competență lingvistică conform STANAG 6001, obținute la instituții militare de învățământ din străinătate, sunt recunoscute în Ministerul Apărării Naționale pe o perioadă de 4 ani de la data emiterii. în acest scop se eliberează o adeverință, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7. (2) Certificatele de competență lingvistică obținute la instituții civile de învățământ din țară sau din străinătate nu sunt echivalate conform STANAG 6001 în cadrul Ministerului Apărării Naționale. Art. 27. — Partea detașabilă a certificatelor de competență lingvistică se păstrează în evidența CNMTLS pe durata valabilității certificatului, după care se distruge. Evidența electronică a certificatelor de competență lingvistică și a adeverințelor se păstrează în baza de date a Direcției management resurse umane. CAPITOLUL VI Evaluatorii Art. 28. — în cadrul Ministerului Apărării Naționale există evaluatori specialiști și evaluatori colaboratori. Evaluatorii specialiști sunt încadrați la CNMTLS, iar evaluatorii colaboratori sunt cadre didactice din Departamentul de limbi străine din cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I” și din centrele de limbi străine. Art. 29. — (1) Atestarea evaluatorilor colaboratori care își desfășoară activitatea în domeniul testării, deprinderea „Vorbit”, se face anual de către CNMTLS. în urma atestării, evaluatorii colaboratori primesc un certificat de evaluator, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 8. (2) Pentru a fi atestați evaluatorii colaboratori trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a) își desfășoară activitatea într-un centru de limbi străine de cel puțin 2 ani; b) dețin un certificat de competență lingvistică nivel 3333, conform STANAG 6001; c) participă la stagiile de pregătire în domeniul evaluării competenței lingvistice organizate anual de CNMTLS; d) au capacitatea de a evalua obiectiv și profesional, precum și abilitatea de a interacționa cu participanții la evaluare și de a-și perfecționa calitățile de evaluator. Art. 30. — Structurile care au în subordine evaluatori colaboratori înscriu activitatea de evaluare a competenței lingvistice în fișa postului. Art. 31. — Perfecționarea în domeniul evaluării competenței lingvistice se realizează prin seminarii, cursuri sau stagii de pregătire organizate în țară și în străinătate. CAPITOLUL VII Participarea la evaluare Art. 32. — Participarea la sesiunile de evaluare se face pe bază de raport înaintat pe cale ierarhică, până la nivelul structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale. în raport se menționează sesiunea și limba străină la care se dorește evaluarea. Art. 33. — Pot participa la evaluare persoanele care nu dețin un certificat de competență lingvistică sau dețin un certificat cu termen de valabilitate expirat. Art. 34. — (1) Persoanele care nu participă la evaluare motivat sunt considerate retrase. Acestea se pot prezenta la o nouă evaluare, pe bază de raport. (2) Persoanele care nu pot motiva absența sunt considerate absente și se pot înscrie la o nouă sesiune de evaluare după o perioadă de minimum un an. Art. 35. — (1) Personalul care deține un certificat de competență lingvistică valabil este evaluat doar în momentul expirării termenului de valabilitate al acestuia. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), persoanele deținătoare ale unui certificat de competență lingvistică valabil care urmează să participe la misiuni externe, studii în străinătate, exerciții de certificare sau afirmare ori să ocupe funcții în țară sau în străinătate pentru care se solicită deținerea unui profil lingvistic standardizat superior celui deținut sunt reevaluate la toate cele 4 deprinderi, dar nu mai devreme de 8 luni de la data ultimei evaluări. (3) Personalul care este reevaluat și deține un certificat de competență lingvistică valabil înapoiază acest document și în urma reevaluării primește un nou certificat de competență lingvistică. Art. 36. — în timpul desfășurării probelor, încercarea dovedită de fraudă atrage eliminarea persoanei respective din activitatea de evaluare și comunicarea incidentului către comandantul/șeful ierarhic. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale Art. 37. — Normele privind evaluarea competenței lingvistice se aplică de către toate structurile din Ministerul Apărării Naționale participante la evaluarea competenței lingvistice, indiferent de specificul activității acestora. Art. 38. — Anexele nr. 1—8 fac parte integrantă din prezentele norme. ANEXA Nr. 1 la norme GLOSAR Termeni si definitii 5 5 Competența lingvistică reprezintă totalitatea cunoștințelor Evaluatorul competenței lingvistice este persoana unui sistem lingvistic formal, care însumează abilități precum cunoscătoare a unei limbi străine, absolventă de studii cele comunicative, pragmatice și gramaticale. universitare cu licență în profilul filologic, cu durata de 4 ani sau MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 103/15.11.2010 9 3 ani, precum și de studii universitare de masterat, care dovedește competență profesională în practică, are experiență în domeniul evaluării competenței lingvistice și este atestată in urma participării la programe specifice de formare profesională. Frauda reprezintă fapta săvârșită de o persoană intenționat, cu rea-credință, prin utilizarea unor mijloace viclene, precum mituirea, copierea, sustragerea materialelor de testare, în activitatea de evaluare a competenței lingvistice. Obiectivul Forței E 0356 „Cerințe lingvistice pentru forțe dislocabile" reprezintă angajamentul României față de Alianța Nord-Atlantică, prin care personalul militar participant la acțiuni sub egida NATO să fie certificat în deținerea nivelurilor bune și foarte bune de cunoaștere a limbii engleze; certificarea se face în conformitate cu prevederile Acordului de standardizare NATO STANAG 6001 „Nivelurile de competență lingvistică”. Profilul lingvistic standardizat reprezintă nivelul de cunoaștere a unei limbi străine în conformitate cu normele stabilite de NATO. Reevaluarea competenței lingvistice presupune stabilirea unui nou profil lingvistic standardizat în perioada de valabilitate a unui certificat deținut anterior. Sesiunea de evaluare a competenței lingvistice este activitatea la care participă personalul din Ministerul Apărării Naționale în vederea obținerii profilului lingvistic standardizat. Sistemul național militar de evaluare a competenței lingvistice este ansamblul structurilor de specialitate care își desfășoară activitatea în domeniul evaluării lingvistice, precum și a relațiilor și proceselor care au loc în interiorul său. Acordul de standardizare NATO STANAG 6001 „Nivelurile de competență lingvistică” prevede ca evaluarea cunoștințelor de limbi străine să fie efectuată în sistem unitar, prin raportare la criterii unice, în vederea îndeplinirii cerințelor posturilor din mediul internațional alocate statelor membre NATO. Testul de competență măsoară nivelul cunoștințelor lingvistice ale unei persoane, independent de forma de pregătire urmată de aceasta, care are în perspectivă aplicarea acestor cunoștințe în situații de viață reale. Testul de plasament oferă informații referitoare la performanța minimă admisă pentru un candidat în vederea susținerii evaluării lingvistice. ANEXA Nr. 2*) la norme SISTEMUL NAȚIONAL MILITAR de evaluare a competenței lingvistice LEGENDĂ CLÎ — Comandamentul Logistic întrunit COpî — Comandamentul Operațional întrunit CNMTLS — Centrul național militar de testare limbi străine DLS — Departamentul de limbi străine DMRU — Direcția management resurse umane UNAp — Universitatea Națională de Apărare „Carol I” SMG — Statul Major General SMFT — Statul Major al Forțelor Terestre SMFA—Statul Majorai Forțelor Aeriene SMFN — Statul Major al Forțelor Navale ------------► Relații de subordonare ----------------► Relații de cooperare *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 103/15.11.2010 ANEXA Nr. 3 la norme PLANIFICAREA sesiunilor de evaluare LIMBA ENGLEZĂ Luna Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie Iulie August Septembrie Octombrie Noiembrie Decembrie Perioada ALTE LIMBI STRĂINE Luna Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie Iulie August Septembrie Octombrie Noiembrie Decembrie Perioada NOTĂ: Sesiunile de limbă engleză au durata de 6 săptămâni. Sesiunile organizate pentru alte limbi străine au durata de două săptămâni. ANEXA Nr. 4*) la norme PROIECȚIA desfășurării sesiunii de evaluare a competenței lingvistice NOTĂ: Activitatea de plasament pentru structurile centrale ale Ministerului Apărării Naționale se gestionează de către CNMTLS, în perioada Ziua — Z la Z + 5. *) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 11 — Model — ANEXA Nr. 5 la norme STATUL MAJOR AL FORȚELOR TERESTRE TABEL cu participanții la sesiunea de evaluare a competenței lingvistice — II Limba engleză Perioada............... Nr. Gradul, numele, inițiala tatălui, U.M. CNP Profil lingvistic Motivul testării Observații crt. prenumele standardizat * 1. Cdor Vasilescu C. Florian 02418 1590623040024 3333 Certificat expirat 2. Lt. col. Andronic A. Mircea 02418 1640215060014 --- Forță dislocabilă 3. Mr. Cosma I. Valeriu 02418 1691223050016 2222 Misiune străinătate 4. Cpt. Mazăre G. Cătălin 02418 1710322070021 --- Stabilirea PLS --- profilul lingvistic standardizat 5. Lt. lonescu A. George 02418 1750913060011 1212 CERTEX --- Exercițiu de certificare * Dacă persoana a mai fost evaluată se trece punctajul obținut de aceasta la ultima sesiune de evaluare; informația se corelează cu cea existentă în baza de date a CNMTLS. ANEXA Nr. 6*) la norme — Model — ROMÂNIA MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE DIRECȚIA MANAGEMENT RESURSE UMANE CENTRUL NATIONAL MILITAR DE TESTARE LIMBI STRĂINE CERTIFICAT DE COMPETENȚĂ LINGVISTICĂ Seria E Nr. 012755 CNP 1590623040024 Numele Colonel VASILE C. MARIUS Evaluat(ă) la limba - ENGLEZĂ PLS-STANAG 6001 ROMÂNIA MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE DIRECȚIA MANAGEMENT RESURSE UMANE CENTRUL NAȚIONAL MILITAR DE TESTARE LIMBI STRĂINE CERTIFICAT DE COMPETENȚĂ LINGVISTICĂ Seria ENr. 012755 CNP 1590623040024 Numele Colonel VASILE C. MARIUS Evaluat(ă) la limba - ENGLEZĂ Profil lingvistic standardizat conform STANAG 6001 ASCULTAT VORBIT CITIT SCRIS 3 3 3 3 Șeful Direcției management resurse umane Șeful Centrului național militar de testare limbi străine Semnătura titularului Data eliberării: Anul 2009 Luna 01 Ziua 23 ASCULTAT 3 VORBIT 3 Șeful Direcției management CITIT SCRIS Șeful Centrului național militar de testare limbi străine Data eliberării: Anul 2009, Luna 01, Ziua 23 Certificatul este valabil 4 ani de la data eliberării *) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 ROMÂNIA MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE ANEXA Nr. 7 la norme Direcția management resurse umane iulie 2010 București — Model — ADEVERINȚĂ în baza prevederilor art. 25 alin. (1) din Ordinul ministrului apărării naționale nr. M 21/2010 pentru aprobarea Normelor privind evaluarea competenței lingvistice în Ministerul Apărării Naționale, Direcția management resurse umane eliberează prezenta adeverință prin care Certificatul de competență lingvistică — pentru limba engleză — eliberat de Școala de limbi străine a Forțelor Canadiene, Borden, aparținând It. lonescu L. Viorel este valabil în Ministerul Apărării Naționale până la data de 15 mai 2014. Titularul certificatului de competență lingvistică și al prezentei adeverințe se bucură de toate drepturile legale. Șeful Direcției management resurse umane, seria AE. Nr. 0799 ANEXA Nr. 8*) la norme — Model — ROMÂNIA MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE DIRECȚIA MANAGEMENT RESURSE UMANE CENTRUL NAȚIONAL MILITAR DE TESTARE LIMBI STRĂINE CERTIFICAT DE EVALUATOR LIMBA ENGLEZĂ ROMÂNIA MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE DIRECȚIA MANAGEMENT RESURSE UMANE CENTRUL NAȚIONAL MILITAR DE TESTARE LIMBI STRĂINE CERTIFICAT DE EVALUATOR LIMBA ENGLEZĂ Seria CEE Nr. 012755 CNP 1590623040024 Seria CEE Nr. 012755 CNP 1590623040024 Se acordă dnei/dlui Profesor DELIA C. VASILE Se acordă dnei/dlui Profesor DELIA C. VASILE în urma participării la stagiul de pregătire pentru evaluatori, deprinderea VORBIT, desfășurat în perioada 12-15.05 2009 la Academia Forțelor Terestre, Sibiu, Șeful direcției management resurse umane Șeful Centrului național militar de testare limbi străine Semnătura titularului Data eliberării: Anul 2009 Luna 05 Ziua 23 în urma participării la stagiul de pregătire pentru evaluatori, deprinderea VORBIT, desfășurat în perioada 12 -15. 05 2009 la Academia Forțelor Terestre, Sibiu. Șeful Direcției management resurse umane Șeful Centrului național militar de testare limbi străine Data eliberării: Anul 2009. Luna 05, Ziua 23 Certificatul este valabil 1 an de la data eliberării *) Anexa nr. 8 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 13 MINISTERUL JUSTIȚIEI ORDIN pentru aprobarea Normelor minime obligatorii privind condițiile de cazare a persoanelor private de libertate în temeiul art. 33 alin. (4) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, al art. 81 alin. (3) din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2006, al art. 6 pct. VI.2 și art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare, ministrul justiției emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Normele minime obligatorii privind condițiile de cazare a persoanelor private de libertate, prevăzute în anexa care este parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Normele prevăzute în anexă sunt obligatorii la elaborarea documentațiilor pentru obiective noi de investiții, modernizare, transformare și extindere a fondului construit. Art. 3. — Fondurile necesare vor fi asigurate din subvenții și venituri proprii. Art. 4. — Direcțiile de specialitate din Ministerul Justiției, Administrația Națională a Penitenciarelor, precum și directorii unităților de penitenciare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 5. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul justiției, Alina Mihaela Bica, secretar de stat București, 5 februarie 2010. Nr. 433/C. ANEXĂ NORME minime obligatorii privind condițiile de cazare a persoanelor private de libertate Art. 1. — (1) Spațiile destinate cazării persoanelor private de libertate trebuie să respecte demnitatea umană și să întrunească standardele minime sanitare și de igienă, ținându-se cont de condițiile climatice și, în special, de suprafața de locuit, volumul de aer, iluminare, sursele de încălzire și ventilație. (2) Camerele de cazare și celelalte încăperi destinate persoanelor private de libertate trebuie să dispună de iluminat natural, de instalațiile necesare asigurării iluminatului artificial și să fie dotate cu utilități igienico-sanitare și instalații de încălzire. (3) Camerele de cazare din penitenciarele existente trebuie să asigure: a) cel puțin 4 metri pătrați (m²) pentru fiecare persoană privată de libertate, încadrată în regimul închis sau de maximă siguranță; b) cel puțin 6 metri cubi (m³) de aer pentru fiecare persoană privată de libertate, încadrată în regimul semideschis sau deschis. (4) Minorilor, tinerilor, persoanelor arestate preventiv, precum și persoanelor pentru care nu s-a stabilit regimul de executare le sunt aplicabile dispozițiile alin. (3) lit. a). Art. 2. —Administrația Națională a Penitenciarelor ia toate măsurile necesare pentru creșterea progresivă a numărului spațiilor de cazare individuală, precum și pentru reamenajarea spațiilor existente, în conformitate cu prevederile art. 81 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 16 ianuarie 2007, denumit în continuare Regulament. Art. 3. — Ferestrele camerelor trebuie să fie suficient de mari, astfel încât persoanele private de libertate să poată citi la lumină naturală în condiții normale și să permită pătrunderea aerului proaspăt, iar lumina artificială trebuie să corespundă standardelor tehnice recunoscute în domeniu. Art. 4. — (1) Camerele de cazare sunt dotate cu mobilier, astfel încât să ofere persoanelor private de libertate condiții pentru dormit, păstrarea bunurilor și obiectelor personale, servirea mesei, precum și pentru desfășurarea unor activități de educație. (2) în măsura în care este posibil, cu respectarea normelor de securitate, unitățile penitenciare asigură servirea mesei de către persoanele private de libertate în săli de mese special amenajate. (3) Camerele de cazare sunt dotate cu paturi cu saltele și cazarmamentul necesar pentru fiecare persoană privată de libertate, potrivit normelor în vigoare, suprapuse pe cel mult două rânduri. (4) în funcție de spațiu, camerele de cazare sunt dotate cu: a) mese și bănci sau scaune; b) dulapuri pentru păstrarea obiectelor și bunurilor personale. (5) în mod excepțional, camerele de cazare pot avea paturi suprapuse pe 3 rânduri, cu respectarea asigurării a cel puțin MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 14 6 m³ de aer pentru fiecare persoană privată de libertate și a celorlalte condiții pentru dotarea camerelor de cazare. Art. 5. — (1) Grupurile și instalațiile sanitare din camerele de deținere trebuie să asigure accesul permanent la apă potabilă și să permită fiecărei persoane private de libertate să își satisfacă nevoile fiziologice ori de câte ori este necesar, în condiții de igienă și intimitate. (2) Grupurile sanitare se dotează cu instalații sanitare și se amenajează astfel încât să se asigure cel puțin o chiuvetă, un WC și un duș pentru maximum 10 persoane private de libertate. (3) Amenajarea camerelor de deținere trebuie să asigure fiecărei persoane private de libertate condiții de folosire a surselor de apă curentă și a articolelor de toaletă pentru menținerea igienei. (4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), grupurile și instalațiile sanitare pentru persoanele private de libertate aflate în regimul deschis pot fi amenajate în exteriorul camerelor de deținere, cu respectarea celorlalte condiții prevăzute la alin. (1)—(3). Art. 6. — (1) Instalația de iluminat din camerele de cazare pentru persoanele private de libertate se realizează astfel încât corpurile de iluminat să poată fi aprinse și stinse de către acestea. (2) Prizele de alimentare cu energie electrică (220 V) se instalează în interiorul camerelor de deținere. (3) Sistemul de alimentare cu energie electrică permite întreruperea funcționării corpurilor de iluminat și prizelor de către personalul penitenciarului. (4) Instalațiile de iluminat și de alimentare cu energie a prizelor sunt realizate în construcție antivandalism. (5) Iluminatul de veghe, folosit pe timpul nopții în scopul asigurării supravegherii, permite aprinderea și stingerea doar de către supraveghetorul de pe secția de deținere, din interiorul biroului acestuia. Art. 7. — în fiecare cameră de cazare se instalează o priză pentru distribuire de semnal TV de la instalația de televiziune cu circuit închis, precum și un sistem de radioficare. Art. 8. — (1) Instalațiile de încălzire trebuie să asigure în perioada sezonului rece o temperatură de cel puțin 19° C în camerele de cazare a persoanelor private de libertate și în spațiile destinate desfășurării diferitelor activități. (2) Elementele de reglare a instalației de încălzire se amplasează în spații asigurate, în care să fie interzis accesul persoanelor private de libertate. Art. 9. — (1) Camerele de cazare din locurile de deținere care urmează să se construiască, precum și cele care urmează a fi supuse unor reparații capitale trebuie să asigure o suprafață de cel puțin 4 m² pentru fiecare persoană privată de libertate, în situația cazării în comun, și 9 m², atunci când cazarea se face individual. (2) Unitățile penitenciare care urmează să se construiască, precum și cele care urmează a fi supuse unor reparații capitale asigură servirea mesei de către persoanele private de libertate în săli de mese special amenajate, cu respectarea normelor de securitate. (3) Dispozițiile art. 1 alin. (1) și (2), art. 3, art. 4 alin. (1), (3) și (4) și art. 5—8 se aplică în mod corespunzător. Art. 10. — (1) Prevederile prezentelor norme nu se aplică penitenciarelor-spital, care trebuie să respecte prevederile legale speciale în materie. (2) Camerele de infirmerie, camerele de separare ori camerele de tranzit în vederea prezentării în comun a persoanelor private de libertate la instanțele de judecată vor fi dotate potrivit destinației acestora. ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI 9 BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI CIRCULARĂ privind rata dobânzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii în monedă națională începând cu perioada de aplicare 24 februarie—23 martie 2010 în baza dispozițiilor art. 5 și ale art. 8 alin. (4) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, în aplicarea prevederilor art. 12 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004, Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României hotărăște: » 5 > începând cu perioada de aplicare 24 februarie—23 martie 2010, rata dobânzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii constituite în monedă națională este de 16,50% pe an. Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu București, 9 februarie 2010. Nr. 6. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 103/15.11.2010 15 BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI CIRCULARĂ privind ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii constituite în lei și în dolari SUA începând cu perioada de aplicare 24 ianuarie—23 februarie 2010 în baza dispozițiilor art. 5 și ale art. 8 alin. (3) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, în aplicarea prevederilor art. 15, 16 și 17 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004, Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României hotărăște: » » > începând cu perioada de aplicare 24 ianuarie—23 februarie 2010, rata dobânzii plătită la rezervele minime obligatorii constituite în lei este de 2,89% pe an, iar rata dobânzii plătită la rezervele minime obligatorii constituite în dolari SUA este de 1,19% pe an. Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu București, 9 februarie 2010. Nr. 7. BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI ORDIN privind dispunerea radierii din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale ROMANIA LEASING IFN — S.A. Având în vedere solicitarea privind radierea din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale ROMANIA LEASING IFN — S.A., formulată, în baza art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, prin Scrisoarea nr. 633 din 30 decembrie 2009, precum și respectarea prevederilor art. 2 alin. (2) și ale art. 7 alin. (2) din aceeași lege, în temeiul art. 35 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, guvernatorul Băncii Naționale a României emite următorul ordin: Articol unic. — Se dispune radierea din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale ROMANIA LEASING IFN — S.A., cu sediul în municipiul București, str. Gaetano Donizetti nr. 19, sectorul 2, înregistrată la registrul comerțului sub nr. J40/5237/1994, cod unic de înregistrare 5395017, înscrisă în Registrul general la secțiunea h) „Leasing financiar” sub nr. RG-PJR-41-080195. Guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu București, 2 februarie 2010. Nr. 120.’ ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC — Prețuri pentru anul 2010 — Nr. Număr Valoare crt. Denumirea publicației de apariții (TVA 9% inclus) --- lei anuale 12 luni 3 luni 1 lună 1. Monitorul Oficial, Partea I 900 1.200 330 120 2. Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 100 1.500 140 3. Monitorul Oficial, Partea a ll-a 200 2.250 200 4. Monitorul Oficial, Partea a lll-a 500 430 40 5. Monitorul Oficial, Partea a IV-a 6.000 1.720 160 6. Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 240 1.600 150 7. Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 48 540 50 8. Colecția Legislația României 4 450 120 9. Colecția Hotărâri ale Guvernului României 12 750 70 NOTĂ: Monitorul Oficial, Partea I bis, se multiplică și se achiziționează pe bază de comandă. ABONAMENTE LA PRODUSELE ÎN FORMAT ELECTRONIC — Prețuri pentru anul 2010 — Abonamentul FLEXIBIL (Monitorul Oficial, Partea 1 + alte 3 părți ale Monitorului Oficial, la alegere) Produs Lunar Anual Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Monopost 5 25 100 300 Monopost 5 25 100 300 AutenticMO 40 100 250 600 1.320 400 1.000 2.500 6.000 13.200 ExpertMO 90 230 580 1.390 3.060 900 2.250 5.630 13.510 29.720 Abonamentul COMPLET (Monitorul Oficial, Partea I + toate celelalte părți ale Monitorului Oficial) Produs Lunar Anual Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Online/ Rețea Rețea Rețea Rețea Monopost 5 25 100 300 Monopost 5 25 100 300 AutenticMO 50 130 330 790 1.740 500 1.250 3.130 7.510 16.520 ExpertMO 110 280 700 1.680 3.700 1.100 2.750 6.880 16.510 36.320 Prețurile sunt exprimate în lei și conțin TVA. Mai multe informații puteți găsi pe site-ul www.expert-monitor.ro, unde puteți aplica on-line comanda. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 440890 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103/15.11.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453^495