MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 89 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Miercuri, 10 februarie 2010 SUMAR Nr. Pagina Nr. DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 1.685 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.......................... 2-3 Decizia nr. 1.689 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție raportat la art. 146 din Codul penal......................... 3-4 Decizia nr. 1.699 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal ................................................ 5-6 Decizia nr. 1.708 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală............ 6-7 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 79. — Decizie privind aplicarea mobilității pentru domnul Gheorghe Sârb din funcția publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcția publică de secretar general în cadrul Ministerului Sănătății .............................. 8 80. — Decizie privind eliberarea domnului Robert Constantin lonescu din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială............................... 8 81. — Decizie privind stabilirea atribuțiilor domnului Nicolae Drăghiea, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului....................... 9 82. — Decizie privind eliberarea doamnei Gheorghe Anghel Raluca-Olivia din funcția publică de secretar general al Autorității Române pentru Investiții Străine .... 9 83. 85. 86. 87. 88. 42. Pagina — Decizie pentru numirea domnului Cojoacă Eugen Ștefan Dorel în funcția publică de secretar general în cadrul Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice................ 10 — Decizie pentru modificarea Deciziei primului- ministru nr. 394/2009 privind stabilirea atribuțiilor domnului Simion Lucian Eduard, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului ....... 10 — Decizie privind stabilirea atribuțiilor doamnei lulia Cârcei, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului.................................. 11 — Decizie pentru modificarea Deciziei primului-ministru nr. 588/2009 privind înființarea și componența Consiliului pentru Raționalizarea Cheltuielilor Publice....... 11-12 — Decizie privind înlocuirea unui membru al Comisiei speciale de retrocedare ............................... 12 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE — Ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.389/2009 privind aprobarea ghidurilor solicitantului și a condițiilor specifice pentru cererile de propuneri de proiecte nr. 79—98 pentru implementarea Programului operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”............................................. 13 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR — Ordin pentru aprobarea Normelor privind încheierea exercițiului financiar 2009 pentru societățile din domeniul asigurărilor............................... 14-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.685 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocarii Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Cana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepție ridicată de Petrișor Stoican în Dosarul nr. 3.656/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 București — Secția I penală. La apelul nominal lipsește autorul excepției, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, invocând în acest sens jurisprudența în materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 26 mai 2009, pronunțată în Dosarul nr. 3.656/302/2009, Judecătoria Sectorului 5 București — Secția I penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal. Excepția a fost ridicată de Petrișor Stoican cu ocazia soluționării contestației împotriva unei încheieri a judecătorului delegat cu executarea pedepselor privative de libertate, care vizează schimbarea regimului de executare a pedepsei închisorii din regim semideschis în regim deschis. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prevederile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 încalcă principiul separației și echilibrului puterilor, egalitatea în drepturi și dreptul la viață și la integritatea fizică și psihică, întrucât sintagma „în mod excepțional” lasă loc arbitrariului în activitatea comisiei de individualizare a regimului de executare a pedepselor privative de libertate. Judecătoria Sectorului 5 București — Secția I penală apreciază că excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 este neîntemeiată, invocând în acest sens deciziile Curții Constituționale nr. 68/2008, nr. 1.315/2008 și nr. 180/2009. ’ Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Guvernul consideră că dispozițiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 nu aduc nicio atingere prevederilor din Constituție invocate de autorul excepției. Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 sunt constituționale, deoarece nu încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală. Face trimitere, în acest sens, la Decizia Curții Constituționale nr. 180/2009. Mai arată că dispozițiile art. 22 alin. (1) din Constituție nu sunt incidente în cauză. Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, care au următorul cuprins: „în mod excepțional, natura și modul de săvârșire a infracțiunii, precum și persoana condamnatului pot determina includerea persoanei condamnate în regimul de executare imediat inferior ca grad de severitate. ” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (4) referitoare la principiul separației și echilibrului puterilor, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi și ale art. 22 alin. (1) referitoare la dreptul la viață și la integritatea fizică și psihică. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 au mai fost supuse controlului instanței de contencios constituțional prin raportare la aceleași prevederi din Constituție, invocate și în prezenta cauză, și față de critici similare. în acest sens este Decizia nr. 1.143 din 15 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 9 octombrie 2009, prin care Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arătate. întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenței Curții, atât soluția, cât și considerentele deciziei menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 3 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepție ridicată de Petrișor Stoican în Dosarul nr. 3.656/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 București — Secția I penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Oana Cristina Puică CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.689 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție raportat la art. 146 din Codul penal Ioan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Oana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție raportat la art. 146 din Codul penal, excepție ridicată de Ovidiu- Marius Rusu și Laura-Mirela Spătaru în Dosarul nr. 4.709/176/2007 al Tribunalului Alba — Secția penală. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă că autorii excepției au transmis Curții cereri de amânare a soluționării cauzei în vederea angajării unor apărători aleși. Reprezentantul Ministerului Public se opune amânării judecării cauzei. Curtea, deliberând, respinge cererile de acordare a unui nou termen. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, invocând în acest sens jurisprudența în materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 27 aprilie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 4.709/176/2007, Tribunalul Alba — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție raportat la art. 146 din Codul penal. Excepția a fost ridicată de Ovidiu-Marius Rusu și Laura-Mirela Spătaru cu ocazia soluționării apelurilor formulate împotriva unei sentințe penale pronunțate de Judecătoria Alba lulia, privind condamnarea pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute și pedepsite de art. 18¹ alin. (1) și (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorii acesteia susțin că art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 raportat la art. 146 din Codul penal încalcă dreptul la un proces echitabil, prezumția de nevinovăție și principiul legalității pedepsei, precum și dispozițiile constituționale referitoare la domeniul de reglementare al legii organice, deoarece condiționează încadrarea juridică a faptei săvârșite de cuantumul pagubei materiale produse, care nu ar putea fi stabilit decât prin hotărâre judecătorească definitivă, aducând astfel atingere predictibilității normei incriminatoare. Tribunalul Alba — Secția penală apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, deoarece dispozițiile de lege criticate nu încalcă prevederile din Constituție și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale invocate de autorii excepției. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 raportat la art. 146 din Codul penal sunt constituționale, întrucât nu aduc atingere prevederilor din Constituție și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale invocate de autorii excepției. Face trimitere, în acest sens, la deciziile Curții Constituționale nr. 343/2008 și nr. 1.034/2008. Mai arată că dispozițiile art. 23 alin. (11) și (12) din Constituție nu au incidență în prezenta cauză. Președinții celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, introduse prin Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, raportat la art. 146 din Codul penal, având următorul cuprins: — Art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000: „Dacă faptele prevăzute la alin. (1) și (2) au produs consecințe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 ani și interzicerea unor drepturi. — Art. 146 din Codul penal: „Prin consecințe deosebit de grave se înțelege o pagubă materială mai mare de 200.000 lei sau o perturbare deosebit de gravă a activității, cauzată unei autorități publice sau oricăreia dintre unitățile la care se referă art. 145, ori altei persoane juridice sau fizice.” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (11) și (12) privind prezumția de nevinovăție și principiul legalității pedepsei și ale art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la domeniul de reglementare al legii organice, precum și ale art. 11 privind dreptul internațional și dreptul intern și ale art. 20 referitoare la tratatele internaționale privind drepturile omului, raportate la prevederile art. 6 referitoare la dreptul la un proces echitabil și ale art. 7 privind principiul legalității pedepsei din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 și ale art. 146 din Codul penal au mai fost supuse controlului instanței de contencios constituțional prin raportare la aceleași prevederi din Constituție și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, invocate și în prezenta cauză, și față de critici similare. în acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 552 din 15 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 10 iunie 2008, și Decizia nr. 1.051 din 9 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 14 noiembrie 2008, prin care Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiate criticile privind neconstituționalitatea dispozițiilor de lege criticate, pentru motivele acolo arătate. întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenței Curții, atât soluția, cât și considerentele deciziilor menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 18¹ alin. (3) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție raportat la art. 146 din Codul penal, excepție ridicată de Ovidiu-Marius Rusu și Laura-Mirela Spătaru în Dosarul nr. 4.709/176/2007 al Tribunalului Alba — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Oana Cristina Puică 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 89/10.11.2010 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.699 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Oana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepție ridicată de instanța de judecată, din oficiu, în Dosarul nr. 6.399/193/2009 al Judecătoriei Botoșani — Secția penală. La apelul nominal lipsește partea Florinei Zamfir, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 12 iunie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 6.399/193/2009, Judecătoria Botoșani — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal. Excepția a fost ridicată de instanța de judecată, din oficiu, cu ocazia soluționării unei cauze penale având ca obiect o cerere de liberare condiționată. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prevederile art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 încalcă dispozițiile constituționale referitoare la legalitatea pedepsei, întrucât permit modificarea pedepsei stabilite definitiv, care ar trebui să fie executată în întregime pentru a asigura educarea cetățenilor în spiritul respectării legilor. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 sunt constituționale, întrucât nu încalcă prevederile art. 23 alin. (12) din Legea fundamentală referitoare la legalitatea pedepsei. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, care au următorul cuprins: — Art. 59 alin. 1 din Codul penal: „După ce a executat cel puțin două treimi din durata pedepsei în cazul închisorii care nu depășește 10 ani sau cel puțin trei pătrimi în cazul închisorii mai mari de 10 ani, condamnatul care este stăruitor în muncă, disciplinat și dă dovezi temeinice de îndreptare, ținându-se seama și de antecedentele sale penale, poate fi liberat condiționat înainte de executarea în întregime a pedepsei. — Art. 75 din Legea nr. 275/2006: „Persoana condamnată care este stăruitoare în muncă, disciplinată și dă dovezi temeinice de îndreptare, ținându-se seama și de antecedentele sale penale, poate fi liberată condiționat înainte de executarea în întregime a pedepsei, în condițiile Codului penal. ” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 23 alin. (12) referitoare la legalitatea pedepsei. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 consacră liberarea condiționată ca măsură de politică penală de mare importanță pentru realizarea scopului pedepsei închisorii, întrucât este concepută ca un stimulent pentru condamnații care dau dovezi de îndreptare și constă în reducerea perioadei de privare de libertate, fiind destinată să accelereze procesul de reeducare și de reinserție socială a condamnatului. Liberarea condiționată este, totodată, un mijloc de individualizare administrativă a pedepsei, având în vedere că privește faza executării acesteia, iar instanța, deși liberă să aprecieze asupra temeiniciei și necesității acordării liberării condiționate, nu poate totuși proceda la judecarea cererii de liberare condiționată fără să existe la dosarul cauzei proces ui-verb al încheiat de comisia de propuneri de liberare condiționată din penitenciar și deci caracterizarea condamnatului și a comportării acestuia în timpul executării pedepsei. Prin urmare, nu poate fi reținută critica de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006, prin raportare la prevederile art. 23 alin. (12) din Legea fundamentală, potrivit cărora „Nicio pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 condițiile și în temeiul legii”, întrucât, tocmai în realizarea principiului legalității pedepselor, legiuitorul stabilește cadrul general al pedepselor aplicabile în sistemul dreptului penal, prevăzând natura și limitele generale ale fiecărei pedepse, stabilește natura și limitele speciale ale pedepsei pentru fiecare infracțiune și, în fine, instituie cadrul legal și prevede mijloacele legale de realizare a individualizării judiciare și a individualizării administrative a pedepsei. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal și ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepție ridicată de instanța de judecată, din oficiu, în Dosarul nr. 6.399/193/2009 al Judecătoriei Botoșani — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Oana Cristina Puică CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.708 din 17 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Oana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Florea Stănescu în Dosarul nr. 967/57/2009 al Curții de Apel Alba lulia — Secția penală, de Liviu Opriș în Dosarul nr. 1.018/57/2009 al Curții de Apel Alba lulia — Secția pentru cauze cu minori și de familie și de Riciard Timofte în Dosarul nr. 05.570/86/20(09 al Curții de Apel Suceava — Secția penală și pentru cauze cu minori. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Curtea, având în vedere că excepțiile de neconstituționalitate ridicate în dosarele nr. 6.807D/2009, nr. 6.808D/2009 și nr. 7.061 D/2009 au obiect identic, pune în discuție, din oficiu, problema conexării cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexării dosarelor. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea dosarelor nr. 6.808D/2009 și nr. 7.061 D/2009 la Dosarul nr. 6.807D/2009, care este primul înregistrat. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, invocând, în acest sens, jurisprudența în materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele: Prin încheierea din 10 august 2009, pronunțată în Dosarul nr. 967/57/2009, Curtea de Apel Alba lulia — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 din Codul de procedură penală. Excepția a fost ridicată de Florea Stănescu cu ocazia soluționării recursului împotriva unei încheieri de ședință prin care a fost respinsă cererea de înlocuire a măsurii arestării preventive. Prin încheierea din 21 august 2009, pronunțată în Dosarul nr. 1.018/57/2009, Curtea de Apel Alba lulia — Secția pentru cauze cu minori si de familie a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³alin. 1 din Codul de procedură penală. Excepția a fost ridicată de Liviu Opriș cu ocazia soluționării recursului împotriva unei încheieri de ședință prin care au fost respinse cererile de revocare, respectiv de înlocuire a măsurii arestării preventive. Prin încheierea din 9 septembrie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 05.570/86/2009, Curtea de Apel Suceava — Secția penală și pentru cauze cu minori a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală. Excepția a fost ridicată de Riciard Timofte cu ocazia soluționării recursului împotriva unei încheieri de ședință prin care a fost respinsă cererea de încetare a măsurii obligării de a nu părăsi localitatea, respectiv, în subsidiar, de înlocuire cu măsura obligării de a nu părăsi țara. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 7 în motivarea excepției de neconstituționalitate autorii acesteia susțin că prevederile de lege criticate încalcă egalitatea în drepturi, accesul liber la justiție, dreptul la un proces echitabil, dreptul la apărare, respectiv dreptul oricărei persoane arestate sau deținute de a introduce un recurs în fața unui tribunal, pentru ca acesta să statueze într-un termen scurt asupra legalității deținerii sale și să dispună eliberarea sa dacă deținerea este ilegală, deoarece împiedică exercitarea oricărei căi de atac împotriva încheierii prin care judecătorul respinge, în timpul urmăririi penale, o cerere de revocare, înlocuire sau încetare de drept a unei măsuri preventive. Autorul excepției, Riciard Timofte, are în vedere și faptul că, spre deosebire de măsura arestului preventiv, în cazul măsurilor preventive restrictive de libertate (obligarea de a nu părăsi localitatea și obligarea de a nu părăsi țara) nu este reglementată nici verificarea periodică a legalității și temeiniciei lor. Curtea de Apel Alba lulia — Secția penală, respectiv Secția pentru cauze cu minori și de familie, consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, întrucât dispozițiile de lege criticate nu aduc atingere prevederilor din Constituție și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale invocate de autori, făcând trimitere, în acest sens, la deciziile Curții Constituționale nr. 156/2007, nr. 779/2006 și nr. 486/2007. Curtea de Apel Suceava — Secția penală și pentru cauze cu minori apreciază ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate, deoarece art. 140³ alin. 1 din Codul de procedură penală nu încalcă dispozițiile din Constituție și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale invocate de autorul excepției. Face trimitere, în acest sens, la jurisprudența Curții Constituționale, si anume la deciziile nr. 15/2005, nr. 779/2006, nr. 156/2007, nr. 486/2007, nr. 672/2008 și nr. 1.139/2008. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Potrivit încheierilor de sesizare din 10 și 21 august 2009, obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 140³ alin. 1 din Codul de procedură penală. Din notele scrise ale autorilor excepției reiese însă că aceștia critică doar teza finală a textului de lege menționat. Prin urmare, Curtea urmează a se pronunța numai asupra constituționalității dispozițiilor art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală, modificate prin Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 7 august 2006, care au următorul cuprins: ] încheierea prin care judecătorul respinge, în timpul urmăririi penale, revocarea, înlocuirea sau încetarea de drept a măsurii preventive nu este supusă niciunei căi de atac.” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorii excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justiție și dreptul la un proces echitabil, ale art. 24 alin. (1) referitoare la dreptul la apărare și ale art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea justiției, precum și a prevederilor art. 5 paragraful 4 referitoare la dreptul oricărei persoane arestate sau deținute de a introduce un recurs în fața unui tribunal, pentru ca acesta să statueze într-un termen scurt asupra legalității deținerii sale și să dispună eliberarea sa dacă deținerea este ilegală, respectiv ale art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală au mai fost supuse controlului de constituționalitate prin raportare la aceleași texte din Legea fundamentală și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, invocate și în prezenta cauză, și față de critici similare. Astfel, prin Decizia nr. 779 din 7 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 16 ianuarie 2007, și prin Decizia nr. 1.139 din 16 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 25 noiembrie 2008, Curtea a respins excepția de neconstituționalitate a prevederilor de lege criticate în prezenta cauză, pentru motivele acolo arătate. întrucât nu au apărut elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenței Curții, atât soluția, cât și considerentele deciziilor menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 140³ alin. 1 teza finală din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Florea Stănescu în Dosarul nr. 967/57/2009 al Curții de Apel Alba lulia — Secția penală, de Liviu Opriș în Dosarul nr. 1.018/57/2009 al Curții de Apel Alba lulia — Secția pentru cauze cu minori și de familie și de Riciard Timofte în Dosarul nr. 05.570/86/2009 al Curții de Apel Suceava — Secția penală și pentru cauze cu minori. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Oana Cristina Puică 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 89/10.11.2010 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind aplicarea mobilității pentru domnul Gheorghe Sârb din funcția publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcția publică de secretar general în cadrul Ministerului Sănătății Având în vedere solicitarea Ministerului Sănătății transmisă prin Adresa nr. C.S.A. 1.040 din 4 februarie 2010, în baza prevederilor art. 27 alin. (1) lit. a), ale art. 30 lit. a) și ale art. 33 alin. (1) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici, managementul carierei și mobilitatea înalților funcționari publici, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 12 lit. b) și al art. 19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnului Gheorghe Sârb i se aplică mobilitatea din funcția publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului în funcția publică de secretar general în cadrul Ministerului Sănătății. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 79. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Robert Constantin lonescu din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială Având în vedere prevederile nr. crt. 2 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.438/2009 privind organizarea și funcționarea Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială, domnul Robert Constantin lonescu se eliberează din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 80. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU 9 DECIZIE privind stabilirea atribuțiilor domnului Nicolae Drăghiea, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici, managementul carierei și mobilitatea înalților funcționari publici, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Nicolae Drăghiea, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului, este desemnat să îndeplinească, la nivelul județului Mehedinți, atribuții ce intră în sfera de competență a Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Fișa de descriere a atribuțiilor și responsabilităților și a modului de raportare a activității desfășurate se stabilește prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. Plata drepturilor salariale ale inspectorului guvernamental și a celorlalte drepturi aferente se realizează de Secretariatul General al Guvernului, în condițiile legii, pe bază de pontaj și raport bilunar de urmărire a indicatorilor punctuali ai activității pe care o desfășoară în teritoriu, aprobat de ordonatorul de credite și/sau reprezentantul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului la nivelul județului unde își desfășoară activitatea. Evaluarea anuală se realizează, în condițiile legii, pe baza raportărilor realizate în urma activității desfășurate. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 81. ' GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Gheorghe Anghel Raluca-Olivia din funcția publică de secretar general al Autorității Române pentru Investiții Străine Având în vedere prevederile nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. e) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Art. 1. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.431/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Centrului Român pentru Promovarea Comerțului și Investițiilor Străine, doamna Gheorghe Anghel Raluca-Olivia se eliberează din funcția publică de secretar general al Autorității Române pentru Investiții Străine, ca urmare a desființării instituției. Art. 2. — în termenul de preaviz de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei decizii, Autoritatea Română pentru Investiții Străine va aplica dispozițiile art. 99 alin. (6) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 82. ’ 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 89/10.11.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru numirea domnului Cojoacă Eugen Ștefan Dorel în funcția publică de secretar general în cadrul Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice Având în vedere Adresa Comisiei de concurs pentru recrutarea înalților funcționari publici nr. 109 din 19 ianuarie 2010, prin care se propune numirea în funcțiile publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici a candidaților admiși în urma concursului susținut în data de 18 ianuarie 2010, ținând cont de prevederile art. 69 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici, managementul carierei și mobilitatea înalților funcționari publici, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, al art. 12 lit. b), art. 18 alin. (2), art. 19 alin. (1) lit. b) și al art. 62 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei funcția publică de secretar general în cadrul Autorității Naționale decizii, domnul Cojoacă Eugen Ștefan Dorel se numește în pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 83. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru modificarea Deciziei primului-ministru nr. 394/2009 privind stabilirea atribuțiilor domnului Simion Lucian Eduard, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului Având în vedere: —Adresa Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 243/RT din 2 februarie 2010, înregistrată la Secretariatul General al Guvernului sub nr. 20/787/D.N.A. din 2 februarie 2010; — prevederile art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici, managementul carierei și mobilitatea înalților funcționari publici, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Articolul unic din Decizia primului-ministru nr. 394/2009 privind stabilirea atribuțiilor domnului Simion Lucian Eduard, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 31 martie 2009, se modifică și va avea următorul cuprins: „Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Simion Lucian Eduard, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului, este desemnat să îndeplinească, la nivelul județului Tulcea, atribuții ce intră în sfera de competență a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Fișa de descriere a atribuțiilor și responsabilităților și a modului de raportare a activității desfășurate se stabilește prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. Plata drepturilor salariale ale inspectorului guvernamental și a celorlalte drepturi aferente se realizează de Secretariatul General al Guvernului, în condițiile legii, pe bază de pontaj și raport bilunar de urmărire a indicatorilor punctuali ai activității pe care o desfășoară în teritoriu, aprobat de ordonatorul de credite și/sau reprezentantul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii la nivelul județului unde își desfășoară activitatea. Evaluarea anuală se realizează, în condițiile legii, pe baza raportărilor realizate în urma activității desfășurate.” PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 85. ’ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 89/10.11.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU 11 DECIZIE privind stabilirea atribuțiilor doamnei lulia Cârcei, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului Având în vedere Adresa Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 162.340 din 27 ianuarie 2010, înregistrată la Secretariatul General al Guvernului sub nr. 20/1995/D.N.A. din 4 februarie 2010, precum și prevederile art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici, managementul carierei și mobilitatea înalților funcționari publici, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna lulia Cârcei, inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului, este desemnată să îndeplinească atribuții ce intră în sfera de competență a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Fișa de descriere a atribuțiilor și responsabilităților și a modului de raportare a activității desfășurate se stabilește prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. Plata drepturilor salariale ale inspectorului guvernamental și a celorlalte drepturi aferente se realizează de Secretariatul General al Guvernului, în condițiile legii, pe bază de pontaj și raport bilunar de urmărire a indicatorilor punctuali ai activității desfășurate, aprobat de ordonatorul de credite și/sau reprezentantul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Evaluarea anuală se realizează, în condițiile legii, pe baza raportărilor realizate în urma activității desfășurate. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 86. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru modificarea Deciziei primului-ministru nr. 588/2009 privind înființarea și componența Consiliului pentru Raționalizarea Cheltuielilor Publice în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Art. I. — Articolul 3 din Decizia primului-ministru nr. 588/2009 privind înființarea și componența Consiliului pentru Raționalizarea Cheltuielilor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 22 iulie 2009, se modifică după cum urmează: „Art. 3. — Consiliul pentru Raționalizarea Cheltuielilor Publice este format din 10 membri, prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.” Art. II. —Anexa la Decizia primului-ministru nr. 588/2009 se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta decizie. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 87. ’ 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 ANEXĂ (Anexa la Decizia nr. 588/2009) LISTA membrilor Consiliului pentru Raționalizarea Cheltuielilor Publice Membru Funcția Membru supleant Funcția Instituția Lazăr Dan-Tudor Consilier de stat llea Codruța Director de Aparatul propriu de lucru al primului-ministru cabinet Mareș George Director Cojanu Mariana Șef serviciu Ministerul Finanțelor Publice Dura Direcția de audit public intern Sprânceană Mircea Director general Croitoru Ion Auditor superior Ministerul Finanțelor Publice Mihai Unitatea centrală de armonizare pentru auditul public intern Sas Constantin Controlor financiar Dima Petre Șef serviciu Ministerul Finanțelor Publice adjunct Alexandru Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management financiar și control Ion Marilena Consilier Ciobanu Denis Consilier Corpul de control al primului-ministru Adoroaie Mihai Consilier Ploscaru Mihaela Consilier Corpul de control al primului-ministru Comșa Radu Consilier ministru Zai Paul Consilier ministru Ministerul Administrației și Internelor Marinescu Daniel- Director --- Moldovan Ovidiu Consilier ministru Ministerul Administrației și Internelor lustin Direcția pentru politici fiscale și bugetare locale Vasiloiu Lucia Director --- Moțea-Dinescu Consilier --- Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Direcția buget Tomina Ruxandra Direcția politici Sociale publice și comunicare Luca Gabriela Șef serviciu --- Drincianu Adriana Inspector --- Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Direcția buget Direcția politici Sociale publice și comunicare GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind înlocuirea unui membru al Comisiei speciale de retrocedare Având în vedere propunerea formulată de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților prin Adresa nr. 680/C.N.D. din 17 decembrie 2009, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al pct. 2 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.164/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 501/2002, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind organizarea și funcționarea Comisiei speciale de retrocedare, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Ioana Toma, director general al Direcției generale juridice din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, se numește în calitatea de membru al Comisiei speciale de retrocedare, în locul doamnei Mădălina Gheorghe. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 9 februarie 2010. Nr. 88. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 13 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Șl PROTECȚIEI SOCIALE ORDIN pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.389/2009 privind aprobarea ghidurilor solicitantului și a condițiilor specifice pentru cererile de propuneri de proiecte nr. 79—98 pentru implementarea Programului operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” Având în vedere: — Decizia CE nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operațional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul „Convergență” în România; — Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse și al ministrului economiei și finanțelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate și a listei cheltuielilor eligibiIe în cadrul operațiunilor finanțate prin Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”; — Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare; — Hotărârea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea Normelor de organizare și exercitare a controlului financiar elaborate de Ministerul Finanțelor Publice; — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009; — Ordonanța Guvernului nr.’ 79/2003 privind controlul și recuperarea fondurilor comunitare, precum și a fondurilor de cofinanțare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările și completările ulterioare; — Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare; — Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, cu modificările și completările ulterioare, ministrul muncii, familiei și protecției sociale emite următorul ordin: Art. I. —Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.389/2009 privind aprobarea ghidurilor solicitantului și a condițiilor specifice pentru cererile de propuneri de proiecte nr. 79—98 pentru implementarea Programului operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007— 2013”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 și 77 bis din 4 februarie 2010, se modifică după cum urmează: 1. Se aprobă Corrigendumul nr. 6 la Ghidul solicitantului — Condiții specifice pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” pentru implementarea Programului operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”, prevăzut în anexa nr. 1. 2. Se aprobă Corrigendumul nr. 6 la Ghidul solicitantului — Condiții specifice pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale” pentru implementarea Programului operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007— 2013”, prevăzut în anexa nr. 2. Art. II. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. III. — Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin Direcția generală autoritatea de management pentru Programul operațional sectorial Dezvoltarea resurselor umane, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. IV. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. București, 13 ianuarie 2010. Nr. 42. ’ Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan ANEXA Nr. 1 Corrigendum nr. 6 la Condițiile specifice pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 88 „Burse doctorale” 1. Alocarea financiară pentru această cerere de propuneri de proiecte este echivalentul în lei a 78.848.718,15 euro, respectiv 333.727.199,58 lei¹. 2. Cheltuielile aferente burselor doctorale conform contractelor de finanțare încheiate pentru proiectele din cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte sunt declarate eligibile, începând cu data de 1 octombrie 2009 (data începerii anului universitar 2009—2010). ¹ Cursul inforeuro aferent lunii ianuarie 2010: http://ec.europa.eu/budget/inforeuro/index.cfm?fuseaction=currency_historique¤cy=507&Language=en ANEXA Nr. 2 Corrigendum nr. 6 la Condițiile specifice pentru cererea de propuneri de proiecte nr. 89 „Programe postdoctorale” 1. Alocarea financiară pentru această cerere de propuneri de proiecte este echivalentul în lei a 116.512.002,8 euro, respectiv 493.137.052 lei¹. ¹ Cursul inforeuro aferent lunii ianuarie 2010: http://ec.europa.eu/budget/inforeuro/index.cfm?fuseaction=currency_historique¤cy=507&Language=en 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR ORDIN pentru aprobarea Normelor privind încheierea exercițiului financiar 2009 pentru societățile din domeniul asigurărilor Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 26 ianuarie 2010, prin care s-au aprobat Normele privind încheierea exercițiului financiar 2009 pentru societățile din domeniul asigurărilor, în temeiul prevederilor art.’ 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Normele privind încheierea exercițiului financiar 2009 pentru societățile din domeniul asigurărilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Normele prevăzute la art. 1 sunt aplicabile asigurătorilor, reasigurătorilor și brokerilor de asigurare și/sau reasigurare, așa cum sunt definiți la art. 2 lit. A pct. 5, art. 2 lit. B pct. 39 și art. 2 lit. C pct. 57 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, societăți comerciale. Art. 3. — Direcția generală reglementări contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, Angela Toncescu București, 3 februarie 2010. Nr. 1. ANEXĂ NORME privind încheierea exercițiului financiar 2009 pentru societățile din domeniul asigurărilor 1. Prezentele norme se aplică asigurătorilor persoane juridice române, sucursalelor sau filialelor unui asigurător dintr-un stat terț, precum și sucursalelor unei societăți de asigurare sau ale unei societăți mutuale dintr-un stat membru, care a primit o autorizație de la autoritatea competentă a statului membru de origine, reasigurătorilor, persoane juridice autorizate în condițiile legii de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de autoritatea competentă a statului membru de origine, brokerilor de asigurare și/sau reasigurare, persoane juridice române, precum și intermediarilor dintr-un stat membru care desfășoară activități de intermediere pe teritoriul României, societăți comerciale autorizate în condițiile Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, care au obligația să întocmească și să depună situații financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și la oficiile registrului comerțului. Situațiile financiare anuale vor fi întocmite în conformitate cu prevederile reglementărilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.187 și 1.187 bis din 29 decembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, care se aplică împreună cu prevederile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată. 2. Asigurătorii și reasigurătorii vor întocmi și vor depune situații financiare’ anuale individuale având în vedere următoarele formate: a) Bilanț (cod 01); b) Contul de profit și pierdere, compus din: — Contul tehnic al asigurării generale (cod 02); — Contul tehnic al asigurării de viață (cod 03); — Contul netehnic (cod 04); c) Situația modificărilor capitalului propriu, conform formatului prevăzut la cap. V secțiunea 4 din reglementările contabile menționate la pct. 1; d) Situația fluxurilor de trezorerie, conform formatului prevăzut la cap. V secțiunea 3 din reglementările contabile menționate la pct. 1; e) Note explicative la situațiile financiare anuale, conform prevederilor cap. II secțiunea 8 pct. 269—307 din reglementările contabile menționate lâ pct. 1. Situațiile financiare anuale vor fi însoțite și de formularele: f) Date informative (cod 05); g) Situația activelor imobilizate (cod 06). Asigurătorii care administrează fonduri de pensii facultative vor întocmi și vor prezenta și situațiile prevăzute la cap. V pct. 2 „Situații prezentate de asigurătorii care administrează fonduri de pensii’ facultative” din reglementările contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările și completările ulterioare, astfel: A. Situația activelor, pasivelor și capitalurilor proprii; B. Situația veniturilor și cheltuielilor. 3. Brokerii de asigurare și/sau reasigurare vor întocmi și vor depune situații financiare individuale care cuprind următoarele formulare: a) Bilanț (cod 01); b) Contul de profit și pierdere (cod 02); c) Situația modificărilor capitalului propriu, conform formatului prevăzut lâ cap. VI secțiunea 4 din reglementările contabile menționate la pct. 1; d) Situația fluxurilor de trezorerie, conform formatului prevăzut la cap. VI secțiunea 3 din reglementările contabile menționate la pct. 1; ej Note explicative la situațiile financiare anuale, conform prevederilor cap. II secțiunea 8 pct. 269—307 din reglementările contabile menționate lâ pct. 1. Brokerii de asigurare și/sau reasigurare vor întocmi și următoarele situații: f) Date informâtive (cod 03); g) Situația activelor imobilizate (cod 04). 4. Notele explicative cuprinse în secțiunea 8 din reglementările contabile menționate la pct. 1 nu sunt limitative, acestea urmând să conțină informațiile cerute de această secțiune. Brokerii de asigurare și/sau reasigurare care intermediază, în conformitate cu legislația specifică în vigoare, și produse ale MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 15 fondurilor de pensii facultative vor prezenta în notele explicative o situație a comisioanelor obținute din această activitate. 5. în „Situația activelor imobilizate” (cod 06, respectiv cod 04) informațiile sunt înscrise la costul istoric sau la valoarea reevaluată a imobilizărilor, după caz. 6. Situațiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept prevăzute la art. 10 din Legea nr. 82/1991, republicată, și cuprind și numele în clar al acestora. Rândul corespunzător calității persoanei care a întocmit situațiile financiare se completează astfel: — directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, potrivit legii; — persoanele fizice sau juridice cu care s-au încheiat contracte de prestări servicii, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. 7. Forma de proprietate se va înscrie conform nomenclatorului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme. Asigurătorii și reasigurătorii, precum și brokerii de asigurare și/sau reasigurare vor completa codul privind activitatea desfășurată, potrivit Clasificării activităților din economia națională — CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 și 301 bis din 5 noiembrie 1997, cu actualizările ulterioare. 8. Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991, republicată, situațiile financiare anuale vor fi însoțite de o declarație scrisa a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din aceeași lege, prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale și confirmă că: a) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilorfinanciare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile; b) situațiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziției financiare,’ performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată; c) persoana juridică își desfășoară activitatea în condiții de continuitate. Potrivit art. 29 din Legea nr. 82/1991, republicată, situațiile financiare anuale vor fi însoțite și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. 9. Situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2009 se întocmesc în lei. Această unitate de măsură se va trece pe fiecare formular. 10. Potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) lit. g) din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, ale cap. II secțiunea 10 din reglementările contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, situațiile financiare anuale ale asigurătorilor și reasigurătorilor vorfi auditate de auditori statutari, persoane juridice autorizate, potrivit legii, și aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerințele de informare și de raportare referitoare la auditul statutar al situațiilor financiare ale societăților de asigurare/reasigurare. în aplicarea prevederilor art. 21 din Normele privind cerințele de informare și de raportare referitoare la auditul statutar al situațiilor financiare ale societăților de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008, vor transmite odată cu situațiile financiare anuale declarația cu privire la datele și informațiile referitoare la firma de audit completată și semnată de una dintre persoanele semnificative ale societății de asigurare/reasigurare, în forma prezentată în anexa nr. 3 la normele menționate. 11. Verificarea situațiilorfinanciare ale brokerilorde asigurare și/sau reasigurare care nu îndeplinesc criteriile de mărime prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, se va efectua astfel: — de către cenzori, pentru brokerii de asigurare și/sau reasigurare care au în actul constitutiv obligația numirii comisiei de cenzori; — de către un expert contabil independent (pentru brokerii de asigurare și/sau reasigurare la care nu se aplică prevederile mai sus menționate), conform prevederilor art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată. Expertul contabil independent este o altă persoană decât cea care întocmește/semnează situațiile financiare. Pentru întocmirea situațiilorfinanciare ale exercițiului financiar 2009, încadrarea în criteriile de mărime prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează la sfârșitul exercițiului financiar, pe baza indicatorilor determinați din situațiile financiare ale anului 2008 și a indicatorilor determinați pe baza datelor din contabilitate și a balanței de verificare încheiate la 31 decembrie 2009. 12. (1) Asigurătorii, reasigurătorii și brokerii de asigurare și/sau reasigurare vor depune, până la’data de 15 aprilie 2010, îa Comisia de Supraveghere a Asigurărilor situațiile financiare anuale listate, semnate și ștampilate, împreună cu: a) o copie a codului unic de înregistrare; b) raportul administratorului; c) declarația scrisă a persoanelor răspunzătoare pentru organizarea și’conducerea contabilității; d) raportul de audit statutar (pentru situațiile financiare pentru care auditarea este obligatorie); e) raportul cenzorilor sau al expertului contabil, după caz; f) o copie a procesului-verbal al adunării generale a acționarilor sau asociaților; ’g ) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile; h) o copie a balanței de verificare a conturilor sintetice și analitice; i) asigurătorii care practică cele două categorii de asigurări (asigurări de viață și asigurări generale) vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor atât balanțele analitice și sintetice aferente fiecărei categorii de asigurări, cât și cele centralizate; j) asigurătorii care administrează fonduri’de pensii facultative vor depune și balanțele analitice specifice activității de administrare de fonduri de pensii facultative; k) declarația în forma prezentată în anexa nr. 3 la Normele privind cerințele de informare și de raportare referitoare la auditul statutar al situațiilor financiare ale societăților de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008. ( 2) Asigurătorii, reasigurătorii și brokerii de asigurare și/sau reasigurare vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor situațiile financiare anuale astfel: — în format electronic prin încărcarea datelor în aplicația CSA-EWS; — pe suport hârtie, semnate și ștampilate, conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus. Asigurătorii, reasigurătorii și brokerii de asigurare și/sau reasigurare, societăți comerciale care nu au desfășurat activitate de la data primirii autorizației de funcționare și până la finele exercițiului financiar al anului 2009, au obligația depunerii situațiilorfinanciare anuale auditate prevăzute la pct. 12 alin. (1). Situațiile financiare anuale auditate vorfi prezentate Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și în situația transferului de portofoliu de asigurări în conformitate cu prevederile art. 23 din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, a fuziunii, a divizării sau lichidării societății comerciale. Asigurătorii, reasigurătorii și brokerii de asigurare și/sau reasigurare pot depune situațiile’financiare anuale la registratura Comisiei de Supraveghere ă Asigurărilor sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătățirea disciplinei depunerii bilanțurilor contabile și a altor documente cu caracter financiar-conta’bil și fiscal, de către agenții economici și alți contribuabili, publicată în Monitorul Oficial aÎRomâniei, Partea I, nr. 226 din 2 octombrie 1995. De asemenea, la depunerea situațiilor financiare se vor avea în vedere și prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 89/10.11.2010 sancționarea corupției, referitoare la implementarea Sistemului Electronic Național,'cu modificările și completările ulterioare. 13. Conform art. 185 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, consiliul de administrație, respectiv directoratul este obligat ca, în termen de 15 zile de la data adunării generale, să depună la registrul comerțului copii pe suport hârtie și în formă electronică ale situațiilor financiare anuale, însoțite de raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor statutari, precum și de procesul-verbal al adunării generale. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, subunitățile înregistrate în România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate vor depune anual la registrul comerțului de la sediul sucursalei „situația financiară a comerciantului din străinătate, aprobată, verificată și publicată potrivit legislației statului în care comerciantul are d’omiciliul/sediul social, care va fi supusă acelorași formalități de publicitate prevăzute pentru situațiile financiare ale societăților comerciale românești”. 14. Nedepunerea situațiilor financiare anuale, a declarațiilor și a celorlalte informații solicitate la termenul prevăzut în prezentele norme, prezentarea unor situații financiare anuale care conțin date eronate, necorelate sau care nu respectă unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancționează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Legii nr. 82/1991, republicată. 15. întocmirea situațiilor financiare consolidate 15. (1) Entitățile care îndeplinesc condițiile specificate în reglementările contabile conforme cu directivele europene privind situațiile financiare consolidate ale societăților din domeniul asigurărilor, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor. (2 ) Situațiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administrație al societății-mamă, semnate în numele consiliului de președintele acestuia, se depun la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor până la data de 30 septembrie 2010, documentația cuprinzând: a ) bilanțul consolidat; b ) contul de profit și pierdere consolidat; c ) note la situațiile financiare consolidate; d ) raportul consolidat al administratorilor; e ) raportul de audit al situațiilor financiare consolidate, întocmit în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerințele de informare și de raportare referitoare la auditul statutar al situațiilor financiare ale societăților de asigurare/reasigurare; f ) declarația scrisă a administratorului societății-mamă, prin care acesta își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că: — politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate’ cu reglementările contabile aplicabile; — situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului. Conform prevederilor art. 185 alin. (5) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare: „Consiliul de administrație, respectiv directoratul societății-mamă, definite astfel de reglementările contabile aplicabile, este obligat ca, în termen de 15 zile de la data aprobării acestora, să depună la oficiul registrului comerțului copii ale situațiilor financiare anuale consolidate.” ( 3)’ Nedepunerea situațiilor financiare consolidate se sancționează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare. ANEXĂ la norme Nomenclator — forme de proprietate Cod Denumire 20 Proprietate mixtă (cu capital de stat și privat) Proprietate mixtă (cu capital de stat sub 50%) 21 Societăți comerciale cu capital de stat autohton și de stat străin 22 Societăți comerciale cu capital de stat și privat autohton și străin 23 Societăți comerciale cu capital de stat și privat autohton 24 Societăți comerciale cu capital de stat și privat străin Proprietate mixtă (cu capital de stat 50% și peste 50%) 25 Societăți comerciale cu capital de stat autohton și de stat străin 26 Societăți comerciale cu capital de stat și privat autohton și străin 27 Societăți comerciale cu capital de stat și privat autohton 28 Societăți comerciale cu capital de stat și privat străin 30 Proprietate individuală — privată (cu capital: privat autohton, privat autohton și străin, privat străin) 34 Societăți comerciale pe acțiuni 35 Societăți comerciale cu răspundere limitată EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 440753 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89/10.11.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495