MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 67 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 29 ianuarie 2010 ' ' » SUMAR Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 76. — Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare” ......................................... 2-8 77. — Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”..................................... 9-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 9 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ ORDIN pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare” în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 156⁴ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 228 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă modelul și conținutul formularului (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/ prestările intracomunitare”, cod MFP 14.13.01.02/r, prevăzut în anexa nr. 1. Art. 2. — Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2. Art. 3. — Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3. Art. 4. — Procedura de gestionare a declarației recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare este stabilită în anexa nr. 4. Art. 5. — (1) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezintă trimiteri la Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. (2) Referirile la Codul de procedură fiscală din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Art. 6. —Anexele nr. 1—4 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 7. — Declarația recapitulativă se completează, în mod obligatoriu, cu ajutorul programului de asistență elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală. Art. 8. — Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune începând cu operațiunile desfășurate în luna ianuarie 2010. Art. 9. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 10. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 552/2008 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile intracomunitare de bunuri”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 15 aprilie 2008, cu modificările ulterioare. Art. 11. — Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Sorin Blejnar București, 21 ianuarie 2010. Nr. 76. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 3 ANEXA Nr. D □ Declarație rectificativă DECLARAȚIE RECAPITULATIVĂ PRIVIND LIVRĂRILE/ACHIZIȚIILE/PRESTĂRILE INTRACOMUNITARE PERIOADA DE RAPORTARE Aⁿu' I I I I I Perioada 390 VIES I. DATE DE IDENTIFICARE Cod de identificare fiscală RO Denumire / Nume, Prenume Domiciliul fiscal Județ | Ap. Q2 Localitate [ ] Cod poștal | II. REZUMAT DECLARAȚIE Strada NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXĂ LA DECLARAȚIE NUMĂRUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIȚIILOR/PRESTĂRILOR INTRACOMUNITARE LIVRĂRI INTRACOMUNITARE DE BUNURI LIVRĂRI ÎN CADRUL UNEI OPERAȚIUNI TRIUNGHIULARE ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE DE BUNURI PRESTĂRI INTRACOMUNITARE DE SERVICII ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE DE SERVICII Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din această declarație sunt corecte și complete. Nume, Prenume: Funcția: Semnătura și ștampila Loc rezervat organului fiscal Nr. înregistrare: Data: Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal 759 Cod MFP: 14.13.01-02/r *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 67/29.1.2010 Cod de identificare fiscală RO Anul | | | | ~| Perioada | | | Pag. | | | | ] LISTA OPERAȚIUNILOR INTRACOMUNITARE COD OPERATOR DENUMIRE / NUME, PRENUME OPERATOR TIPUL ȚARA INTRACOMUNITAR INTRACOMUNITAR OPERAȚI BAZA IMPOZABILĂ UNII*) TOTAL pagină TOTAL GENERAL *) TIP operațiune se completează cu : L livrare intracomunitară de bunuri, T livrare ulterioară în cadrul unei operațiuni triunghiulare, A achiziție intracomunitară de bunuri, P prestare intracomunitară de servicii și S achiziție intracomunitară de servicii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 67/29.1.2010 5 ANEXA Nr. 2 INSTRUCȚIUNI pentru completarea formularului (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare” 1.1. Declarația recapitulativă se depune lunar, în condițiile prevăzute la art. 156⁴ din Codul fiscal, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare unei luni calendaristice, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153¹ din Codul fiscal. 1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun declarația recapitulativă numai pentru lunile calendaristice în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru: a) livrările intracomunitare scutite de taxă în condițiile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat naștere în luna calendaristică respectivă; b) livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare prevăzute la art. 132¹ alin. (5) din Codul fiscal efectuate în statul membru de sosire a bunurilor și care se declară drept livrări intracomunitare cu cod T, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă; c) prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal efectuate în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă; d) achizițiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă; e) achizițiile de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din România care au obligația plății taxei conform art. 150 alin. (2), pentru care exigibilitatea de taxă a luat naștere în luna calendaristică respectivă, de la persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate. 2.1. Declarația recapitulativă se depune, în format electronic, prin una dintre următoarele metode: — la registratura organului fiscal competent; — la poștă, prin scrisoare recomandată; — prin SEN; — prin completare, pe pagina de web a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. 2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi însoțit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistență, semnat și ștampilat, conform legii. Formularul se editează în două exemplare: — un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic; — un exemplar se păstrează de către persoana impozabilă. Formatul electronic al declarației recapitulative se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală și se transmite organului competent pe suport electronic. Programul de asistență este pus la dispoziția persoanelor impozabile, gratuit, de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro Contribuabilii care dețin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Modul de completare a declarației recapitulative SECȚIUNEA 1 Cartușul „Perioada de raportare” se completează cu: — anul la care se referă declarația; se înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2010) — perioada de raportare aferentă operațiunilor realizate este formată din două caractere, respectiv cifrele aferente lunii respective (de exemplu: pentru luna ianuarie se va înscrie „01”). Declarația depusă inițial se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare de pe formular. în declarația rectificativă se rectifică tranzacții declarate în orice perioadă de raportare anterioară și se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate. Se completează câte o declarație rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări. Ajustările se declară pentru luna calendaristică în care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 134² alin. (3) din Codul fiscal, respectiv în luna calendaristică în care regularizarea a fost comunicată clientului. Cartușul „Date de identificare” conține: 1. Cod de identificare fiscală — se înscrie codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei impozabile din România, atribuit potrivit art. 153 sau art. 153¹ din Codul fiscal. înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta. 2. „Denumire/Nume, Prenume’’ — se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele persoanei impozabile. 3. „Domiciliul fiscal” — se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA. în cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidențele și documentele ce trebuie păstrate în conformitate cu prevederile pct. 66 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice. în cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care și-au desemnat reprezentant fiscal, se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului. în cazul persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României și sunt stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 125¹ alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă și să fie responsabil pentru toate obligațiile în scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din normele metodologice. Cartușul „Rezumat declarație” conține: — numărul total al paginilor anexă la declarație; — numărul total al operatorilor intracomunitari, indiferent de numărul operațiunilor; — valoarea operațiunilor, defalcată pe tipuri: livrări intracomunitare de bunuri, livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul operațiunilor triunghiulare, livrări intracomunitare ce constau în transferuri scutite, achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții intracomunitare asimilate, prestări intracomunitare de servicii, achiziții intracomunitare de servicii. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 SECȚIUNEA a 2-a 1. Se completează, cu tranzacțiile intracomunitare efectuate, în următoarea ordine: a) livrări intracomunitare de bunuri (L); b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare (T); c) achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții care urmează transferurilor scutite, achiziții efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare (A); d) prestări intracomunitare de servicii (P); e) achiziții intracomunitare de servicii (S). Fiecare pagină aferentă secțiunii a 2-a va conține în antet informații privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada aferentă și numărul paginii. a) Livrări intracomunitare de bunuri — se înscrie suma totală a livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal, pe fiecare cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite. b) Livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare — se înscrie suma totală a livrărilor de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare, prevăzute la art. 132¹ alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, efectuate în statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat un cod T, și pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare. Se va completa doar de către cumpărătorul revânzător. c) Achiziții intracomunitare de bunuri — se înscrie suma totală a achizițiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă care depune declarația este obligată la plata taxei conform art. 151 din Codul fiscal, și pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri pentru achiziții intracomunitare de bunuri. d) Prestări intracomunitare de servicii — se înscrie suma totală a prestărilor de servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pe fiecare client în parte, stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei ia naștere în luna calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal dacă beneficiarul serviciului este o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul Comunității. e) Achiziții intracomunitare de servicii — se înscrie suma totală a achizițiilor intracomunitare de servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA, pe fiecare prestator în parte, care este stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal dacă prestatorul serviciului este o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul Comunității. Coloana „Țara” — codul țării care a emis codul de înregistrare în scopuri de TVA al clientului/furnizorului/ prestatorului sau codul statului membru care ar fi trebuit să emită acest cod de înregistrare în scopuri de TVA, dar din diverse motive acesta ori nu a fost emis, ori nu a fost comunicat. Coloana „Cod operator intracomunitar” — trebuie introdus fără spații, virgule sau puncte și se completează astfel: — în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri (L) efectuate din România — codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care achiziționează bunurile în alt stat membru decât România, pe baza căruia furnizorul din România i-a efectuat o livrare intracomunitară scutită de TVA conform art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal; — în cazul livrărilor ulterioare de bunuri efectuate din România în cadrul unei operațiuni triunghiulare (T) — codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei beneficiare a livrării ulterioare, din al treilea stat membru, pe baza căruia cumpărătorul revânzător din România i-a efectuat livrarea ulterioară; — în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, achizițiilor care urmează transferurilor scutite, achizițiilor efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare (A) efectuate în România — codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului care efectuează livrarea intracomunitară; — în cazul prestărilor intracomunitare de servicii (P) — codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care primește serviciile în alt stat membru decât România, pe baza căruia prestatorul din România i-a prestat servicii prevăzute de art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile; — în cazul achizițiilor intracomunitare de servicii (S) — codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit prestatorului sau, după caz, doar codul statului membru în care este stabilit prestatorul serviciilor, în cazul în care prestatorul nu este identificat în scopuri de TVA, dar există indicii suficiente pentru a considera că este o persoană impozabilă. Coloana „Tipul operațiunii" L — pentru livrări intracomunitare de bunuri către alte state membre; T — pentru livrări în cadrul unei operațiuni triunghiulare; A— pentru achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții care urmează transferurilor scutite, achiziții efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni triunghiulare din alte state membre; P — pentru prestările intracomunitare de servicii; S — pentru achiziții intracomunitare de servicii. Coloana „Baza impozabilă" — valoarea tranzacției/tranzacțiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor art. 137—138¹ și 139¹ din Codul fiscal) 2. în subsolul paginii se înscrie suma totală a tranzacțiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declarației se înscrie și totalul general al operațiunilor. 3. Toate sumele se înscriu în lei. NOTĂ: 1. Pentru achiziții intracomunitare de bunuri taxabile în România, în cazul în care furnizorul nu comunică un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achiziția se declară în declarația recapitulativă, astfel: Coloana „Țara” — codul țării membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitară. Coloana „Cod operator intracomunitaT’ — nu se va înscrie nimic. Coloana „Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar” — se va înscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura. Coloana „Tipul operațiunii’ — se va înscrie „A”. Coloana „Baza impozabilă” — valoarea tranzacției/tranzacțiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal). 2. Pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate către clienți nestabiliți în Comunitate și care au desemnat un reprezentant fiscal în Uniunea Europeană sau către clienți MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 7 stabiliți în Comunitate, înregistrați prin reprezentant fiscal în statul membru în care efectuează achiziția intracomunitară de bunuri, la rubrica „Denumire operator intracomunitar” va fi înscrisă denumirea clientului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar” va fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei străine prin reprezentant fiscal. 3. Pentru achizițiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit în Comunitate și care a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru în care începe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit în Comunitate, înregistrat prin reprezentant fiscal în statul membru din care efectuează livrarea intracomunitară de bunuri, la rubrica „Denumire operator intracomunitar” va fi înscrisă denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar” va fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei străine prin reprezentant fiscal. Similar se procedează și în situația în care furnizorul nestabilit în Comunitate nu și-a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru în care începe transportul, dar prin aplicarea de către unele state membre a măsurilor de simplificare a declarării importurilor, respectiv o reprezentare globală de către o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expediție/transport, operatorul extracomunitar se consideră reprezentat fiscal de societatea respectivă. Exemplu: o societate „A” dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societăți din România „B” bunuri. Bunurile sunt importate într-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de către societatea de expediție „C” și apoi aceeași societate „C” declară în numele furnizorului „A” din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitară a bunurilor din statul membru (Y) în România. în astfel de situații se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expediție „C”. în declarația recapitulativă privind achizițiile intracomunitare, la rubrica „Denumire operator intracomunitar” va fi înscrisă denumirea furnizorului, respectiv societatea „A” din statul extracomunitar (X), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar” codul din statul membru (Y) al societății de expediție „C” care a declarat livrarea intracomunitară. ANEXA Nr. 3 Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și păstrare ale Declarației recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare Denumirea formularului: Declarație recapitulativă privind livrările/achizitiile/prestările intracomunitare (390 VIES) Cod MFP: 14.13.01.02/r Format: A4/t1 Caracteristici de tipărire: — pe o singură față; — se utilizează echipament informatic pentru completare și editare, cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție gratuit de Agenția Națională de Administrare Fiscală. Se difuzează: gratuit. Se utilizează la: declararea operațiunilor intracomunitare. Se întocmește de: persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare. Circulă: — în format electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA își are domiciliul fiscal; — în format hârtie, în două exemplare listate, semnate și ștampilate, potrivit legii, din care: — un exemplar la contribuabil; — un exemplar la organul fiscal. Se păstrează: —formatul electronic, în arhiva de documente electronice; — formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului. ANEXA Nr 4 PROCEDURA DE GESTIONARE a Declarației recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare în vederea îndeplinirii cerințelor Regulamentului (CE) nr. 1.798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind cooperarea administrativă în domeniul taxei pe valoarea adăugată și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 218/92, cu modificările și completările ulterioare, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare, au obligația să depună lunar Declarația recapitulativă privind Iivrările/achizițiile/prestările intracomunitare (390 VIES), potrivit dispozițiilor art. 156⁴ din Codul fiscal. 1. Depunerea declarației recapitulative 1.1. Declarația recapitulativă se depune lunar, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare, la organul fiscal competent. 1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA depun declarația recapitulativă numai pentru luna de raportare în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru livrările/achizițiile/prestările intracomunitare. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 2. Prelucrarea declarației recapitulative 2.1. Prelucrarea declarațiilor recapitulative depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se realizează de către organul fiscal competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare pus la dispoziție de Direcția generală de tehnologia informației, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a declarației. 2.2. După prelucrare, declarația recapitulativă se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA. 3. Verificarea formală a declarațiilor recapitulative Pentru fiecare declarație recapitulativă organul fiscal competent verifică: a) corectitudinea codului de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizează operațiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declarație cu cele existente în Registrul contribuabililor; b) integralitatea codurilor de înregistrare în scopuri de TVA ale operatorilor străini înscriși în declarația recapitulativă: înscrierea corectă a codului de țară, precum și a numărului de caractere ale codului. 4. Notificarea persoanelor impozabile ca urmare a verificării formale 4.1. După prelucrarea declarațiilor recapitulative vor fi identificate persoanele impozabile care au depus declarații recapitulative ce prezintă erori, potrivit pct. 3 lit. a) și b), iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru corectarea declarației. 4.2. Notificările prevăzute la pct. 4.1 se emit în termen de maximum două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a declarațiilor recapitulative. 5. Notificarea persoanelor impozabile pentru nedepunerea declarațiilor recapitulative 5.1. După prelucrarea deconturilor de TVA, respectiv a deconturilor speciale de TVA, vor fi identificate persoanele impozabile care nu au depus declarații recapitulative, iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru depunerea declarației. 5.2. Notificările prevăzute la pct. 5.1 se emit potrivit reglementărilor legale în vigoare, după expirarea termenului de depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA. 5.3. Nerespectarea obligațiilor de depunere a declarațiilor recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare se sancționează potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală. 6. Organizarea bazei centrale de date „Declarații recapitulative” 6.1. Informațiile din declarațiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum și cele depuse ca urmare a notificărilor transmise de organele fiscale competente se introduc într-o bază de date denumită „Declarații recapitulative”. 6.2. Baza de date „Declarații recapitulative” cuprinde 3 secțiuni: — livrări — în care se înscriu toate livrările intracomunitare de bunuri (cod L), toate livrările ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare (cod T); — achiziții — în care se înscriu achizițiile intracomunitare de bunuri (cod A); — prestări servicii — în care se înscriu prestările intracomunitare de servicii (cod P); — achiziții servicii — în care se înscriu achizițiile intracomunitare de servicii (cod S). 7. Centralizarea informațiilor din declarațiile 7 7 recapitulative 7.1. Până la data de 21 a fiecărei luni, organul fiscal competent transmite direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București baza de date cuprinzând declarațiile recapitulative depuse în luna respectivă, și anume: — declarațiile recapitulative corecte; — declarațiile recapitulative rectificative depuse ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA; și — declarațiile recapitulative cu erori, pentru care nu a fost efectuată corecția ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. 7.2. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea și corectitudinea informațiilor transmise. 7.3. în termen de maximum două zile lucrătoare, direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili transmit informațiile din declarațiile recapitulative Direcției generale de tehnologia informației și sunt responsabile pentru completitudinea informațiilor transmise. 7.4. Cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a lunii următoare celei de raportare, Direcția generală de tehnologia informației pune la dispoziția Serviciului Central de Legături datele primite de la organele fiscale teritoriale, prelucrate, în vederea transmiterii prin sistemul VIES. 8. Gestionarea datelor din declarațiile recapitulative rectificative 8.1. Declarațiile recapitulative rectificative se prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile. 8.2. Până pe data de 21 a fiecărei luni, organul fiscal competent transmite direcției generale a finanțelor publice județene sau a municipiului București baza de date cuprinzând diferențele dintre declarațiile recapitulative rectificative depuse în luna respectivă și declarațiile recapitulative inițiale. 8.3. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea și corectitudinea informațiilor transmise. 8.4. în termen de maximum două zile lucrătoare, direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili transmit informațiile din declarațiile recapitulative rectificative Direcției generale de tehnologia informației și sunt responsabile pentru completitudinea informațiilor transmise. 9 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ ORDIN pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 156² din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 228 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă modelul și conținutul formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”, cod MFP: 14.13.01.02, prevăzut în anexa nr. 1. Art. 2. — Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2. Art. 3. — Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3. Art. 4. —Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 5. — Decontul de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2010. Art. 6. — Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezintă trimiteri la Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Art. 7. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 8. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.746/2008 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 864 din 22 decembrie 2008, cu modificările și completările ulterioare. Art. 9. — Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Sorin Blejnar București, 21 ianuarie 2010. Nr. 77. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 67/29.1.2010 ANEXA Nr. 1*) 300 DECONT DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ Perioada de raportare (luna/trimestru/semestru/an)..................... Anul............ DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE Cod de identificare fiscală RO | Denumire Domiciliu fiscal Județ | Localitate Sector Strada Cod poștal Număr Bloc Scara Etaj Ap Telefon Fax Email Cont bancar Banca Cont PRO RATA DE DEDUCERE % | । । । TIVI PE VALOAREA ADĂUGA TĂ COLECTA TĂ - lei - Denumire indicatori Valoare TVA COMERȚ INTRACOMUNITAR SI IN AFARA UE 1 Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin,(2) lit.a) și d) din Codul fiscal 2 Regularizări livrări intracomunitare scutite conform art. 143 alin.(2) lit.a) și d) din Codul fiscal 3 Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul livrării/locul prestării este în afara României (în UE sau în afara UE), precum și livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin,(2) lit.b) și c) din Codul fiscal, din care: 3.1 Prestări de servicii intracomunitare care nu beneficiază de scutire în statul membru în care taxa este datorată 4 Regularizări privind prestările de servicii intracomunitare care nu beneficiază de scutire în statul membru în care taxa este datorată 5 Achiziții intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 5.1 Achiziții intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitară 6 Regularizări privind achizițiile intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă) 7 Achiziții de bunuri, altele decât cele de la rd.5 și 6, și achiziții de servicii pentru care beneficiarul din România este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 7.1 Achiziții de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 7.1.1 Achiziții de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează prestarea de servicii 8 Regularizări privind achizițiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă) L1VR4 lRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII Șl EXPORTURI 9 Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabi le cu cota 19% 10 Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabi le cu cota 9% 11 Livrări de bunuri taxabi le cu cota 5% 12 Achiziții de bunuri și servicii supuse măsurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă) 13 Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere. *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 altele decât cele de la rd. 1-3, și operațiuni supuse măsurilor de simplificare 14 Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite fără drept de deducere 15 Regularizări taxă colectată 16 TOTAL TAXĂ COLECTATĂ (sumă de la rd. 1 până lard.15, cu excepția celor de la rd. 3.1, 5.1, 7.1 și 7.1.1) 71A1 PE VALOAREA ADĂUGA TĂ DEDUCTIBILĂ - lei - Denumire indicatori Valoare TVA ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE DE BUNURI ȘI ALTE ACHIZIȚII DE BUNURI Șl SERVICII IMPOZABILE ÎN ROMÂNIA 17 Achiziții intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 17.1 Achiziții intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea 18 Regularizări privind achizițiile intracomunitare bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă) 19 Achiziții de bunuri, altele decât cele de la rd.17 și 18, și achiziții de servicii pentru care beneficiarul din România este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 19.1 Achiziții de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care: 19.1,1 Achiziții de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează prestarea de servicii 20 Regularizări privind achiziții de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din România este obligat la plata TVA (taxare inversă) ACHIZIȚII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII ȘI IMPORTURI, ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE 21 Achiziții de bunuri și servicii taxabile cu cota de 19% 22 Achiziții de bunuri și servicii taxabile cu cota de 9% 23 Achiziții de bunuri taxabile cu cota de 5% 24 Achiziții de bunuri și servicii scutite de taxă sau neimpozabile, din care : 24.1 Achiziții de servicii intracomunitare scutite de taxă 25 TOTAL TAXĂ DEDUCTIBILĂ ( sumă de la rd.17 până la rd.23, cu excepția celor de lard. 17.1, 19.1 și 19.1.1) 26 SUB-TOTAL TAXĂ DEDUSĂ CONFORM ART. 145 Șl ART. 145' SAU ART. 147 ȘI ART. 1451 27 TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv comisionul unităților autorizate 28 Regularizări taxă dedusă 29 Ajustări conform pro-rata / ajustări pentru bunurile de capital 30 TOTAL TAXĂ DEDUSĂ (rd.26+rd.27+rd.28+rd.29) _ REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL FISCAL - lei - Denumire indicatori TVA 31 Suma negativă a TVA în perioada de raportare (rd. 30-rd. 16) 32 Taxa de plată în perioada de raportare (rd. !6-rd.3O) 33 Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente (rd.37 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitate până la data depunerii decontului de TVA 34 TVA de plată cumulat (rd. 32+rd. 33) 35 Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.38 din decontul perioadei fiscale precedente) 36 Suma negativă a TVA cumulate (rd. 31+rd. 35) 37 Sold TVA de plată la sfârșitul perioadei de raportare (rd. 34-rd. 36) 38 Soldul sumei negative de TVA la sfârșitul perioadei de raportare (rd. 36-rd. 34) Cod CAEN al activității preponderente efectiv desfășurate în perioada de raportare : 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 67/29.1.2010 Solicitati rambursarea soldului sumei negative de TVA ? Da Nu FACTURI EMISE DUPĂ INSPECȚIA FISCALĂ, conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal lei - Număr total facturi emise Total bază de impozitare Total TVA aferentă Nr. de evidență a plății: Prezenta declarație constituie titlu de creanfă și produce efectele juridice ale înștiinfării de plată de la data depunerii acesteia, în condițiile legii. Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din această declarație sunt corecte și complete. Nume, prenume Semnătura și ștampila Funcție Loc rezervat organului fiscal Număr de înregistrare Data înregistrării Nr.de înregistrare ca operator de date cu caracter personal 759 Cod MFP: 14.13.01.02 ANEXA Nr. 2 INSTRUCȚIUNI pentru completarea formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Persoanele impozabile care conduc evidența contabilă, potrivit legii, pentru operațiunile realizate pe bază de contract de asociere în participațiune declară inclusiv datele și informațiile privind taxa pe valoarea adăugată rezultate din astfel de operațiuni. Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene: a) lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit prevederilor art. 156¹ din Codul fiscal; b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156¹ din Codul fiscal; c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156¹ alin. (7) din Codul fiscal și ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice; d) anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile prevăzute la pct. 80 alin. (4) din Normele metodologice și de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156 alin. (7) din Codul fiscal și ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice; e) până la data de 25 a celei de-a treia luni a trimestrului calendaristic, pentru primele două luni ale aceluiași trimestru calendaristic, de persoanele impozabile care utilizează trimestrul MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 13 ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară taxabilă în România, dacă exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare intervine în a doua lună a respectivului trimestru. Decontul se va depune pentru luna a doua a trimestrului, dar va cuprinde și operațiunile realizate în prima lună a acestuia. în situația în care exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare intervine în prima sau în a treia lună a trimestrului calendaristic, sunt aplicabile în mod corespunzător dispozițiile lit. a) din prezentul paragraf. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal au obligația prezentării formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”, cu codificarea informației prin cod de bare. Sunt exceptați de la această prevedere: a) contribuabilii mari, pentru deconturile care se depun prin intermediul Sistemului electronic național, conform legii; b) contribuabilii care depun declarațiile fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Formularele se depun în format hârtie, semnat și ștampilat conform legii, la organul fiscal competent. Formularul se editează în două exemplare: — un exemplar se depune la organul fiscal competent; — un exemplar se păstrează de către plătitor. Formatul hârtie se obține prin utilizarea programului de asistență (DECLMF), elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală. Programul de asistență este pus la dispoziția contribuabililor gratuit de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. atenție! Nu se înscriu în decont: — taxa pe valoarea adăugată din facturile de executare silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea bunurilor supuse executării silite; — diferențele de taxă pe valoarea adăugată de plată constatate de organele de inspecție fiscală, pentru care nu este reglementată includerea în decont; — documentele neevidențiate în jurnalele pentru cumpărări sau vânzări, constatate de organele de inspecție fiscală; — taxa pe valoarea adăugată pentru care se află în derulare o înlesnire la plată. Completarea formularului se face astfel: Perioada de raportare „Perioada de raportare” poate fi luna calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul calendaristic, în condițiile art. 156¹ din Codul fiscal și ale pct. 80 alin. (2) și (4) din Normele metodologice. Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an). Anul pentru care se completează declarația se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2010). Secțiunea „Date de identificare a persoanei impozabile” Caseta „Cod de identificare fiscală” se completează astfel: — contribuabilii persoane juridice, cu excepția comercianților, asociațiile sau alte entități fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală; — comercianții, inclusiv sucursalele comercianților care au sediul principal al comerțului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare; — contribuabilii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală; — contribuabilii persoane fizice, cu excepția persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal; — contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 125¹ alin. (2) din Codul fiscal, și sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România, potrivit art. 153 din același act normativ, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA. Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile străine, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a reprezentantului. înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta. Caseta „Denumire” se completează cu denumirea persoanei juridice, a asociației sau a entității fără personalitate juridică ori cu numele și prenumele persoanei fizice, după caz. în cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate care și-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire” se înscriu informațiile de identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condițiile legii). Caseta „Domiciliu fiscal” se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului. în cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidențele și documentele ce trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct 66 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice. în cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care și-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal” se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal. în cazul persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României și sunt stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 125¹ alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal” se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă și să fie responsabil pentru toate obligațiile în scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din Normele metodologice. în rubrica „Pro rata de deducere” se înscrie pro rata determinată potrivit art. 147 din Codul fiscal. Secțiunea „Taxa pe valoarea adăugată colectată” Rândul 1 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) și d) din Codul fiscal, și pentru livrările intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare de cumpărătorul revânzător, prevăzute la art. 132¹ alin. (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri parțiale pentru livrările intracomunitare de bunuri scutite. Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc ulterior, într-o altă perioadă decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru livrările intracomunitare respective. Rândul 2 — se înscriu regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea prețului generată de alte situații decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea etc. Rândul 3 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în România pentru că nu au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 și 133 din Codul fiscal, în România, precum și pentru livrările 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) și c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri parțiale pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite. De asemenea, se înscriu orice regularizări ulterioare, cu excepția celor referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândurile 4 și 8. Rândul 3.1 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru serviciile pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, prestate către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. Rândul 4 — se înscriu regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rd. 3.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea prețului generată de alte situații decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operațiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc. Rândul 5 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare pentru achizițiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum și baza de impozitare pentru achizițiile de bunuri efectuate de către beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal, și taxa pe valoarea adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri parțiale pentru achiziții intracomunitare de bunuri. Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc ulterior, într-o altă perioadă decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru achizițiile intracomunitare respective. Rândul 6 — se înscriu achizițiile intracomunitare de bunuri a căror exigibilitate a intervenit în altă perioadă, dar respectiva achiziție nu a fost declarată, regularizările privind achizițiile intracomunitare declarate în perioade anterioare și datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate inițial, precum: — modificarea prețului bunurilor care au fost declarate ca achiziție intracomunitară pe bază de autofactură, în condițiile legii, ulterior factura primită de la furnizor având un preț mai mare sau mai mic; — declararea achiziției intracomunitare pe bază de autofactură, în condițiile legii, într-o perioadă ulterioară, la primirea facturii de la furnizor, constatându-se că exigibilitatea achiziției intracomunitare intervenea într-o perioadă anterioară; — modificarea bazei impozabile a achiziției intracomunitare și a taxei aferente ca urmare a modificării cursului valutar de referință aplicabil, datorată unor neconcordanțe între data primirii facturii de la furnizor și data declarării achiziției intracomunitare; — orice alte evenimente de natură să modifice datele declarate inițial, cu excepția ajustărilor bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc ulterior, într-o altă perioadă decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru achizițiile intracomunitare respective. Rândul 7 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată pentru achizițiile de bunuri și servicii pentru care beneficiarul din România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2)—(6) și pentru importurile de bunuri cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) și (5) din Codul fiscal, a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare. De asemenea, se înscriu orice regularizări ulterioare, cu excepția celor referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândurile 4 și 8. Rândul 7.1 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată pentru achizițiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal. Rândul 7.1.1 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată pentru achizițiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul din România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, iar prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează prestarea de servicii. Rândul 8 — se înscriu regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rd. 7.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea prețului generată de alte situații decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operațiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc. Rândul 9 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), pentru operațiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind: — baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrările de bunuri și prestările de servicii asimilate; — baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată colectată pentru operațiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea adăugată determinate pe baza situațiilor de calcul întocmite în acest scop. Rândul 10 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), pentru operațiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrările de bunuri și prestările de servicii asimilate. Rândul 11 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), pentru operațiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri taxabile cu cota de 5%. Rândul 12 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa colectată pentru achizițiile de bunuri și de servicii, a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de către beneficiarii care aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal. Rândul 13 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), pentru operațiuni a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind: — baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 143 alin. (1), art. 144 și 144¹ din Codul fiscal; — baza de impozitare pentru operațiuni scutite de taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1—5 și lit. b) din Codul fiscal, în cazul în care cumpărătorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste operațiuni sunt în legătură directă cu bunuri care vor fi exportate, precum și în cazul operațiunilor efectuate de intermediari care acționează în numele și în contul altei persoane, atunci când aceștia intervin în derularea unor astfel de operațiuni; — baza de impozitare pentru livrările/prestările efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal. Rândul 14 — se înscriu informațiile preluate din jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 67/29.1.2010 15 scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din Codul fiscal. Rândul 15 — se evidențiază sumele rezultate din corectarea informațiilor de la rd. 9, 10, 11 și 12 din deconturile anterioare, precum și orice alte sume rezultate din regularizările prevăzute de legislația în vigoare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate inițial, precum: acordarea de reduceri de preț, modificarea prețului de vânzare, nedeclararea din eroare a operațiunii în perioada în care intervine exigibilitatea etc. Secțiunea „Taxa pe valoarea adăugată deductibilă” Rândul 17 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 5. Rândul 18 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 6. Rândul 19 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 7. Rândul 19.1 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 7.1. Rândul 19.1.1 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 7.1.1. Rândul 20 — se înscriu aceleași informații declarate la rd. 8. Rândul 21 — se înscriu informațiile din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achizițiilor din țară de bunuri și servicii taxabile cu cota de 19%, precum și baza de impozitare și taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) și (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. Rândul 22 — se înscriu informațiile din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achizițiilor din țară de bunuri și servicii taxabile cu cota de 9%, precum și taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) și (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. Rândul 23 — se înscriu informațiile din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare și taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achizițiilor din țară de bunuri taxabile cu cota de 5%. Rândul 24 — se înscriu informațiile din jurnalul de cumpărări*), privind: — contravaloarea achizițiilor de bunuri și servicii a căror livrare/prestare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui regim special de taxă; — contravaloarea achizițiilor de bunuri și servicii din alte state membre pentru care nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România; — contravaloarea achizițiilor intracomunitare de bunuri scutite de taxă sau neimpozabile în România; — contravaloarea achizițiilor de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adăugată; — contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adăugată. Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care nu sunt incluse în baza impozabilă. Rândul 24.1 — se înscriu informațiile din jurnalul de cumpărări*), privind achizițiile de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adăugată. Rândul 26 — se înscrie taxa pe valoarea adăugată efectiv dedusă pentru achizițiile prevăzute la rd. 17—23: — conform art. 145 și 145¹ din Codul fiscal, în cazul persoanelor care efectuează numai operațiuni cu drept de deducere. Nu se preia în acest rând taxa pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145¹ din Codul fiscal; — conform art. 145¹ și 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din coloanele jurnalului pentru cumpărări*), în funcție de destinația achizițiilor, astfel: — taxa aferentă achizițiilor destinate realizării de operațiuni cu drept de deducere, cu excepția achizițiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145¹ din Codul fiscal; — taxa dedusă conform pro rata pentru achizițiile destinate realizării atât de operațiuni cu drept de deducere, cât și de operațiuni fără drept de deducere, cu excepția achizițiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 145¹ din Codul fiscal; — taxa aferentă achizițiilor destinate realizării operațiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând. Totalul rd. 26 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 17—23, cu excepția celor de la rd. 17.1, 19.1 și 19.1.1. Rândul 27 — se înscriu sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpărătorilor persoane fizice care nu sunt stabilite în Comunitatea Europeană, de către persoanele impozabile autorizate în acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei. Rândul 28 — se evidențiază sumele rezultate din corectarea informațiilor, precum și orice alte sume rezultate din regularizări prevăzute de legislația în vigoare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate inițial, precum: reducerile de preț acordate de furnizori/prestatori, modificarea prețului, nedeclararea operațiunii în perioada în care intervine exigibilitatea, pentru informațiile de la rd. 21, 22, 23 din deconturile anterioare de taxă depuse la organele fiscale. Rândul 29 — se înscriu diferențele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă, prevăzute la art. 147 din Codul fiscal, diferențele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a regularizării erorilor constatate ulterior în calculul pro rata definitivă, conform pct. 47 alin. (5) din Normele metodologice, precum și diferențele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării taxei deductibile pentru bunurile de capital prevăzute la art. 149 și 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz. Secțiunea „Regularizări conform art. 1473 din Codul fiscal” Rândul 33 — se preia suma prevăzută la rd. 37 din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate până la data depunerii decontului. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucțiuni, se preia suma prevăzută la rd. 34 din decontul perioadei precedente, din care se scad sumele achitate. Rândul 35 — se preia suma prevăzută la rd. 38 din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucțiuni, se preia suma prevăzută la rd. 35 din decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea. Secțiunea „Facturi emise după inspecția fiscală, conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal” Se completează cu informațiile preluate din facturile de corecție emise către beneficiari în urma inspecției fiscale, astfel cum este prevăzut la art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, facturi care se evidențiază într-o rubrică separată din jurnalul pentru vânzări, conform pct. 81¹ alin. (4) din Normele metodologice. Câmpul „Nr. de evidență a plății” nu se completează, în condițiile prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea și modificarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul administrării fiscale, cu modificările ulterioare, și de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.421/2009 pentru prorogarea termenului prevăzut de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea și modificarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul activității fiscale. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 67/29.1.2010 Nu se admit întocmirea și depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare. în ceea ce privește achizițiile intracomunitare de bunuri, pe lângă legislația națională, organele fiscale și contribuabilii vor ține cont de art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17 octombrie 2005 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată. *) Prin jurnale de vânzări și jurnale de cumpărări se înțelege orice jurnale, registre, evidențe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligația să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal și ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Prin ordin al ministrului finanțelor publice se propun modele de jurnale de vânzări și cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind opțională. ** ) Pentru a evita orice neconcordanță între livrările intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA și în declarația recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de origine, și achizițiile intracomunitare evidențiate în decontul de TVA și în declarația recapitulativă pentru achiziții intracomunitare, în statul membru de destinație, momentul exigibilității taxei pentru achizițiile intracomunitare intervine: — în a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea; — la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă către persoana care cumpără bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri parțiale, dacă factura este emisă înainte de data de 15 a lunii următoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea. ANEXA Nr. 3 CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE, MODUL DE DIFUZARE, DE UTILIZARE Șl DE PĂSTRARE ALE FORMULARULUI (300) „DECONT DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ” Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea adăugată Cod MFP: 14.13.01.02 Format: A4/t1 Caracteristicile de tipărire: se utilizează echipament informatic pentru completare și editare, cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție gratuit de unitățile fiscale teritoriale. Se utilizează la declararea operațiunilor din sfera TVA. Se întocmește de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Circulă: — un exemplar la organul fiscal competent: — în format hârtie, semnat și ștampilat, potrivit legii, cu codificarea informației prin cod de bare; — în format electronic; — un exemplar la contribuabil. Se păstrează: — formatul electronic, în arhiva de documente electronice; — formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 437166 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67/29.1.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495