MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 59 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Ma,U ²⁶ ianuarie 2010 SUMAR Nr. Pagina Nr. DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 1.533 din 17 noiembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 276 alin. (’1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii .............. 2-3 Decizia nr. 1.545 din 17 noiembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 53 și art. 58 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești.... 3—4 ORDONANȚE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 2. — Ordonanță pentru modificarea Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice................................ 5 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 43. — Decizie privind eliberarea domnului Valentin Adrian lliescu din funcția de secretar de stat în cadrul Departamentului pentru Relația cu Parlamentul... 44. — Decizie privind numirea domnului Valentin Adrian lliescu în funcția de șef al Departamentului pentru Relația cu Parlamentul, cu rang de ministru..... 45. — Decizie privind eliberarea domnului Eugen Tomac din funcția de secretar de stat pentru relațiile cu românii de pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe................................... 46. — Decizie privind numirea domnului Eugen Tomac în funcția de secretar de stat la Departamentul pentru Românii de Pretutindeni ........................ 47. — Decizie privind eliberarea domnului Gabriel Bădescu din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției pentru Strategii Guvernamentale. 48. 49. 50. 51. 63. 75. 56. Pagina — Decizie privind eliberarea doamnei Maria Moța din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați ....................................... 8 — Decizie privind eliberarea domnului Viorel Alexandru din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Prestații Sociale.................'.....’......................... 9 — Decizie privind eliberarea doamnei Ioana Mihaela Leșe din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap............................................. 9 — Decizie privind înlocuirea unui membru în Consiliul Statistic Național.......................... 10 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE — Ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale privind stabilirea cuantumului taxei pentru acreditarea furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă pentru anul 2010.... 10 — Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată” ............................. 11-16 ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI — Ordin privind dispunerea radierii din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale IFN DUNAREA LEASING — S.A.............’. 16 6 6 7 7 8 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.533 din 17 noiembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 276 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocarii Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Fabian Niculae — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a art. 276 alin. (1) lit. e) din Legea nr’ 53/2003 — Codul muncii, excepție ridicată de Societatea Comercială „Vinaldi Corn” — S.R.L. în Dosarul nr. 1.926/315/2009 al Judecătoriei Târgoviște. La apelul nominal se constată lipsa părților, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în_vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 26 mai 2009, pronunțată în Dosarul nr. 1.926/315/2009, Judecătoria Târgoviște a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 276 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii. Excepția a fost ridicată de Societatea Comercială „Vinaldi Corn” — S.R.L. într-un dosar având ca obiect o plângere contravențională. în motivarea excepției de neconstituționalitate se arată, în esență, că prin interdicția ce se impune angajatorului se afectează dreptul la muncă al cetățenilor care nu au contract individual de muncă. Acest drept este un drept complex ce implică și dreptul la condiții rezonabile de viață, care să asigure un trai civilizat și decent. în condițiile în care în art. 16 alin. (2) din Codul muncii se prevede posibilitatea dovedirii raporturilor de muncă, și deci a prestațiilor, și prin alte mijloace de probă decât prin înscrisuri, deci prin contract individual de muncă, cu atât mai mult dispozițiile art. 276 din Legea nr. 53/2003 contravin dispozițiilor art. 41 din Constituție. Dispozițiile legale criticate încalcă și prevederile art. 135 alin. (2) din Constituție, care stabilesc în sarcina statului obligația de a crea condiții în vederea creșterii calității vieții. Prin obligarea angajatorului de a permite prestarea muncii numai în baza unui contract individual de muncă îl împiedică pe cetățean, care, din diferite motive neimputabile lui, nu poate întocmi toate actele necesare angajării, să poată munci și astfel să-și îmbunătățească calitatea vieții ca urmare a muncii depuse. Judecătoria Târgoviște consideră că textele legale criticate sunt constituționale. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului apreciază că prevederile legale criticate sunt constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 276 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, așa cum au fost modificate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65/2005 privind modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 5 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.147 din 19 decembrie 2005. Acestea au următorul cuprins: — Art. 276 alin. (1) lit. e): „(1) Constituie contravenție și se sancționează astfel următoarele fapte: [...] e) primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă potrivit art. 16 alin. (1), cu amendă de la 1.500 lei la 2.000 lei pentru fiecare persoană identificată, fără a depăși valoarea cumulată de 100.000 lei. ” în opinia autorului excepției, textele de lege criticate contravin dispozițiilor constituționale ale art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la muncă și la măsuri de protecție socială și ale art. 135 alin. (1) și alin. (2) lit. a) ce instituie obligația statului de a asigura libertatea comerțului. Examinând excepția de neconstituționalitate așa cum a fost formulată, Curtea constată că textul legal a suferit modificări prin Legea nr. 331 din 11 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 13 noiembrie 2009, acesta având acum următorul conținut: „(1) Constituie contravenție și se sancționează astfel următoarele fapte: [...] e) primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă, potrivit art. 16 alin. (1), cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoană identificată, fără a depăși valoarea cumulată de 100.000 lei;” Curtea Constituțională constată că legiuitorul a păstrat aceeași soluție legislativă, astfel că, potrivit jurisprudenței sale constante în astfel de situații, Curtea urmează să se pronunțe asupra dispozițiilor legale în vigoare la data ședinței de judecata. Curtea Constituțională s-a mai pronunțat asupra constituționalității dispozițiilor criticate prin raportare la art. 41 alin. (1) și art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituție. Astfel, prin Decizia n’r. 1.109 din 8 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 9 octombrie 2009, Decizia nr. 448 din 15 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 28 septembrie 2005, și Decizia nr. 265 din 20 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 20 aprilie 2007, Curtea a statuat că, întrucât contractul individual de muncă reprezintă cea mai concludentă dovadă a ceea ce au convenit părțile, documentul pe baza căruia se poate verifica în ce măsură și-a MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 59/26.1.2010 3 îndeplinit obligațiile oricare dintre părți, ce drepturi poate revendica și ce răspunderi are, chiar și în cadrul soluționării unor eventuale litigii, încheierea lui, chiar înainte de începerea raportului de muncă și în formă scrisă, este în interesul ambelor părți. Răspunderea pentru încheierea contractului individual de muncă revine, în mod firesc, angajatorului. Existența contractului previne comportamentul abuziv al angajatorului, dar și atitudinea incorectă a salariatului în îndeplinirea sarcinilor pentru care s-a angajat. încadrarea în muncă doar cu forme legale, pe baza unor contracte individuale de muncă, asigură și cunoașterea și exercitarea obligațiilor legale ce le revin celor care folosesc forță de muncă salariată. Prevederea obligației încheierii contractului individual de muncă, în formă scrisă, precum și sancționarea neîndeplinirii acestei obligații legale nu îngrădesc în niciun fel exercițiul dreptului la muncă și, cu atât mai puțin, libertatea comerțului. întrucât nu au intervenit elemente noi care să justifice reconsiderarea jurisprudenței Curții Constituționale, soluția și considerentele acelor decizii subzistă și în cauza de față. Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 276 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, excepție ridicată de Societatea Comercială „Vinaldi Corn” — S.R.L. în Dosarul nr. 1.926/315/2009 al Judecătoriei Târgoviște. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 noiembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Fabian Niculae CURTEA CONSTITUȚIONALĂ > DECIZIA Nr. 1.545 din 17 noiembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 53 și art. 58 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Mihaela Senia Costinescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 53 și art. 58 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, excepție ridicată de Societatea Comercială „Cameron România” — S.A. din Ploiești în Dosarul nr. 2.567/204/2009 al Judecătoriei Câmpina — Secția civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 15 iunie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 2.567/204/2009, Judecătoria Câmpina — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu soluționarea excepției de neconstitutionalitate a dispozițiilor art. 53 și art. 58 din Legea nr. 1^8/2000 privind executorii judecătorești, excepție ridicată de Societatea Comercială „Cameron România” — S.Â. dinPloiești. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul consideră că cele două dispoziții legale criticate sunt contradictorii și creează două căi de atac cu regimuri juridice diferite, ceea ce conduce la încălcarea art. 21 alin. (3) din Constituție. Astfel, calea de atac — plângerea — prevăzută de art. 53 din Legea nr. 188/2000 este incomplet reglementată de lege, astfel încât creează posibilitatea unei judecăți a cauzei fără participarea tuturor părților implicate în raportul juridic civil — creditor, debitor, executor judecătoresc. Textul de lege criticat dă posibilitatea ca, în condițiile în care raportul juridic execuțional este tripartit, la judecată sa participe doar două părți — partea vătămată de refuzul executorului judecătoresc de a îndeplini un act sau de a efectua o executare silită — și executorul judecătoresc, iar hotărârea să fie opozabilă și părții din raportul juridic execuțional care nu a participat la proces, ceea ce încalcă dreptul la un’proces echitabil. Pe de altă parte, dispozițiile art. 58 din lege reglementează o altă cale de atac împotriva actelor executorului judecătoresc, fără a face și precizarea părților litigiului, deși, susține autorul excepției, acest lucru se impunea pentru garantarea realizării drepturilor participanților la raportul juridic execuțional civil. Judecătoria Câmpina — Secția civilă și-a exprimat opinia în sensul netemeiniciei excepției de neconstituționalitate formulate, arătând că dispozițiile de lege criticate sunt constituționale. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină concordanță cu dispozițiile constituționale invocate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 53 și art. 58 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 10 noiembrie 2000, dispoziții care au următorul conținut: — Art. 53: „(1) Refuzul executorului judecătoresc de a îndeplini un act sau de a efectua o executare silită se motivează, dacă părțile stăruie în cererea de îndeplinire a actului, în termen de cel mult 5 zile de la data refuzului. (2) în cazul refuzului nejustificat de întocmire a unui act partea interesată poate introduce plângere în termen de 5 zile de la data la care a luat cunoștință de acest refuz la judecătoria în a cărei rază teritorială î'și are sediul biroul executorului judecătoresc. (3) Judecarea plângerii se face cu citarea părților. în cazul admiterii plângerii instanța indică în hotărâre modul în care trebuie întocmit actul. (4) Hotărârea judecătoriei este supusă recursului. (5) Executorul judecătoresc este obligat să se conformeze hotărârii judecătorești rămase irevocabile. (6) Nerespectarea, cu rea-credință, de către executorul judecătoresc a obligației stabilite în alin. (5) constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la unu la 3 ani, iar dacă fapta a fost săvârșită din culpă, cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă. — Art. 58: „Cei interesați sau vătămați prin actele de executare pot formula contestație la executare, în condițiile prevăzute de Codul de procedură civilă.” în opinia autorului excepției de neconstituționalitate, prevederile legale criticate contravin dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 21 alin. (3) cu privire la accesul liber la justiție, precum și art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că dispozițiile art. 53 din Legea nr. 188/2000 reglementează calea de atac pe care o are la dispoziție partea interesată, respectiv plângerea împotriva refuzului nejustificat al executorului judecătoresc de a întocmi un anumit act în cadrul procedurii executării silite. în cazul admiterii plângerii, instanța indică în hotărâre modul în care trebuie întocmit actul, executorul judecătoresc fiind obligat să se conformeze hotărârii judecătorești rămase irevocabile. Pe de altă parte, dispozițiile art. 58 din Legea nr. 188/2000 constituie norma de trimitere la dispozițiile Codului de procedură civilă referitoare la calea de atac a contestației la executare, care poate fi formulată de orice persoană interesată sau vătămată prin actele de executare efectuate în cadrul procedurii executării silite. Așa fiind, Curtea reține că dispozițiile legale criticate nu sunt contradictorii, așa cum susține autorul excepției, ci reglementează situații juridice diferite, în prima ipoteză, refuzul întocmirii unui act de executare, iar în cea de-a doua ipoteză, întocmirea unui act de executare de către executorul judecătoresc, în ambele situații fiind necesar ca partea să justifice un interes sau să demonstreze producerea unei vătămări. în ceea ce privește participarea părților la judecarea cererilor adresate instanței, în cazul plângerii introduse la judecătoria în a cărei rază teritorială își are sediul biroul executorului judecătoresc, dispozițiile art. 53 alin. (3) din Legea nr. 188/2000 prevăd că judecarea plângerii se face cu citarea părților, deci a tuturor persoanelor implicate în raportul juridic execuțional. în ceea ce privește contestația la executare, aceasta se judecă, potrivit dispozițiilor art. 402 din Codul de procedură civilă, cu procedura prevăzută pentru judecată în primă instanță, care se aplică în mod corespunzător, deci inclusiv sub aspectul participării părților la judecată. Prin urmare, Curtea constată că motivele pe care se întemeiază excepția de neconstituționalitate nu pot fi primite, textele de lege criticate oferind suficiente garanții pentru asigurarea accesului la justiție și a dreptului la un proces echitabil consacrat de art. 21 alin. (3) din Constituție. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 53 și art. 58 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, excepție ridicată de Societatea Comercială „Cameron România” — S.A. din Ploiești în Dosarul nr. 2.567/204/2009 al Judecătoriei Câmpina — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 17 noiembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela Senia Costinescu MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 5 ORDONANȚE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 9 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚA pentru modificarea Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 9/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță. Art. I. — Legea nr. 178/2000 privind produsele cosmetice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 27 ianuarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 7, litera d) a alineatului (1) și alineatul (2) vor avea următorul cuprins: ,,d) testarea pe animale a ingredientelor sau combinațiilor de ingrediente, pentru a îndeplini cerințele prezentei legi, nu mai târziu de data la care aceste teste trebuie să fie înlocuite cu una sau mai multe dintre metodele validate prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH). (2) Metodele prevăzute în anexa nr. IX «Lista metodelor alternative validate de înlocuire a experimentelor pe animale» la Directiva Consiliului 76/768/CEE din 27 iulie 1976 privind apropierea legislațiilor statelor membre cu privire la produsele cosmetice sunt reglementate prin ordin al ministrului sănătății, pe măsura publicării lor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.” 2. Articolul 8 va avea următorul cuprins: „Art. 8. — (1) Este interzisă folosirea în produsele cosmetice a substanțelor clasificate ca fiind cancerigene, mutagene asupra celulelor embrionare sau toxice pentru reproducere din categoriile 1A, 1B și 2, în conformitate cu partea 3 din anexa nr. VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și a amestecurilor, de modificare și de abrogare a directivelor 67/548/CEE și 1999/45/CE, precum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006. (2) O substanță clasificată în categoria 2 poate fi utilizată în produsele cosmetice numai dacă a fost evaluată de Comitetul Științific pentru Siguranța Consumatorilor (CSSC), structură consultativă ce funcționează la nivelul Uniunii Europene, potrivit Deciziei 2008/721/CE a Comisiei din 5 august 2008 de instituire a unei structuri consultative compuse din comitete științifice și experți în domeniul siguranței consumatorilor, al sănătății publice și al mediului și de abrogare a Deciziei 2004/210/CE, și a fost acceptată pentru a fi folosită în compoziția produselor cosmetice.” 3. La articolul 14, alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3) Fără a se aduce prejudicii protejării secretului comercial și proprietății intelectuale, producătorul, reprezentantul său autorizat, beneficiarul fabricării produsului cosmetic sau persoana responsabilă cu introducerea pe piață a unui produs cosmetic importat va asigura ca informația prevăzută la alin. (1) lit. a) și g) să fie accesibilă publicului în orice format, inclusiv electronic. Informațiile referitoare la compoziția cantitativă prevăzută la alin. (1) lit. a) vor fi limitate la substanțele care îndeplinesc criteriile pentru oricare dintre următoarele clase sau categorii de pericol prevăzute în anexa nr. I la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008: a) clasele de pericol 2.1—2.4, 2.6 și 2.7, 2.8 tipurile Ași B, 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 categoriile 1 și 2, 2.14 categoriile 1 și 2, 2.15 tipurile A—F; b) clasele de pericol 3.1—3.6, 3.7 — efecte adverse asupra funcției sexuale și a fertilității sau asupra dezvoltării, 3.8 — alte efecte decât efectele narcotice, 3.9 și 3.10; c) clasa de pericol 4.1; d) clasa de pericol 5.1.” 4. în cuprinsul legii, termenul „preparat” se înlocuiește cu termenul „amestec”. Art. II. — Dispozițiile prezentei ordonanțe intră în vigoare la data de 1 iunie 2010, cu excepția dispozițiilor art. I pct. 2 și 3 care intră în vigoare la data de i decembrie 2010. Prezenta ordonanță transpune art. 1 „Modificări ale Directivei 76/768/CEE” din Directiva 2008/112/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 2008 de modificare a directivelor 76/768/CEE, 88/378/CEE, 1999/13/CE ale Consiliului și a directivelor 2000/53/CE, 2002/96/CE și 2004/42/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului, pentru a le adapta Regulamentului (CE) nr. i .272/2008 privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și a amestecurilor, publicată în jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 345 din 23 decembrie 2008. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează Ministrul sănătății, Cseke Attila Ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri, Adriean Videanu Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Bogdan Mănoiu București, 20 ianuarie 2010. Nr. 2. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Valentin Adrian lliescu din funcția de secretar de stat în cadrul Departamentului pentru Relația cu Parlamentul în temeiul art. 15 lit. c) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Valentin Adrian lliescu se eliberează din funcția de secretar de stat în cadrul Departamentului pentru Relația cu Parlamentul. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 43. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind numirea domnului Valentin Adrian lliescu în funcția de șef al Departamentului pentru Relația cu Parlamentul, cu rang de ministru în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Valentin Adrian lliescu se numește în funcția de șef al Departamentului pentru Relația cu Parlamentul, cu rang de ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 44. ’ 7 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 59/26.1.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Eugen Tomac din funcția de secretar de stat pentru relațiile cu românii de pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Eugen Tomac se eliberează din funcția de secretar de stat pentru relațiile cu românii de pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 45. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind numirea domnului Eugen Tomac în funcția de secretar de stat la Departamentul pentru Românii de Pretutindeni în temeiul art. 15 lit. c) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Eugen Tomac se numește în funcția de secretar de stat la Departamentul pentru Românii de Pretutindeni. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 46. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Gabriel Bădescu din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției pentru Strategii Guvernamentale Având în vedere prevederile nr. crt. 6 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.371/2009 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 405/2007 privind funcționarea Secretariatului General al Guvernului, domnul Gabriel Bădescu se eliberează din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției pentru Strategii Guvernamentale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 47. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Maria Moța din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați Având în vedere prevederile nr. crt. 47 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.381/2009 privind unele măsuri de reorganizare în cadrul Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, doamna Maria Moța se eliberează din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 48. ’ 9 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 59/26.1.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Viorel Alexandru din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Prestații Sociale Având în vedere prevederile nr. crt. 48 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.384/2009 pentru modificarea și completarea Statutului propriu de organizare și funcționare al Agenției Naționale pentru Prestații Sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.285/2008, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric, domnul Viorel Alexandru se eliberează din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Prestații Sociale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 49. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Ioana Mihaela Lese din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap Având în vedere prevederile nr. crt. 53 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. —Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional și a Hotărârii Guvernului nr. 1.386/2009 privind unele măsuri de reorganizare în cadrul Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, doamna Ioana Mihaela Leșe se eliberează din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 50. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind înlocuirea unui membru în Consiliul Statistic National Având în vedere Adresa Institutului Național de Statistică nr. 1.338/V.V. din 20 ianuarie 2010, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 12 alin. (3) din Legea organizării si funcționării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Maria Văleanu, consilier superior în cadrul Direcției politici publice și comunitare din structura Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, se numește în calitatea de membru al Consiliului Statistic Național, în locul doamnei Marcela Topliceanu. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu București, 26 ianuarie 2010. Nr. 51. ’ ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Șl PROTECȚIEI SOCIALE ORDIN privind stabilirea cuantumului taxei pentru acreditarea furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă pentru anul 2010 Având în vedere dispozițiile art. 55 alin. (3) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile Hotărârii Guvernului nr. 277/2002 privind aprobarea Criteriilor de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările ulterioare, în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, cu modificările și completările ulterioare, ministrul muncii, familiei și protecției sociale emite următorul ordin: Art. 1. — Pentru anul 2010, cuantumul taxei pentru acreditarea furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă se stabilește la valoarea de 277,06 lei. Art. 2. — Taxa se achită pentru fiecare serviciu prestat. Art. 3. — Sumele încasate din taxa prevăzută la art. 1 se fac venit la bugetul asigurărilor pentru șomaj. Art. 4. — Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 5. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Mihai Constantin Șeitan București, 20 ianuarie 2010. Nr. 63. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 11 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ ORDIN pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată” în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, al art. 156³ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 228 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă modelul și conținutul formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”, cod MFP 14.13.01.02/s, prevăzut în anexa nr. 1. Art. 2. — Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2. Art. 3. — Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3. Art. 4. —Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 5. — Decontul special de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2010. Art. 6. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 7. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.498/2008 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 3 noiembrie 2008. Art. 8. — Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Sorin Blejnar București, 21 ianuarie 2010. Nr. 75. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 ANEXA Nr. D DECONT SPECIAL DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ pentru luna Declarație pentru achiziții intracomunitare gₙᵤ| |---- de mijloace de transport noi ।--------- 301 2) Declarație inițială 2] Declarație rectificativă DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE 2| Persoane care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA □ Persoane care sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal DATE PRIVIND OBLIGAȚIA DE PLATĂ Secțiunea 1. Achiziții intracomunitare de bunuri taxabile - altele decât mijloacele de transport noi și produsele accizabile -lei- Nr. Crt. Document Valoare în valută Țip valută Curs de schimb Baza de impozitare TVA datorat Număr/Data 0 1 2 3 4 5 6 Total Secțiunea 2. Achiziții intracomunitare de mijloace de transport noi -lei- Nr. Crt. Document Valoare în valută Tip valută Curs de schimb Baza de impozitare TVA datorat Număr/Oata 0 1 2 3 4 5 6 Total Secțiunea 3. Achiziții intracomunitare de produse accizabile -lei- Nr.Crt. Document Valoare în valută Tip valută Curs de schimb Baza de impozitare TVA datorat Număr/Data 0 1 2 3 4 5 6 Total ___ *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 59/26.1.2010 13 Secțiunea 4. Operațiuni prevăzute la art. 150 alin.(2), (3), (5) și (6) din Codul fiscal -lei- Nr.Crt. Document Valoare în valută Tip valută Curs de schimb Baza de impozitare TVA datorat Număr/Data 0 1 2 3 4 5 6 Total _____________________ Secțiunea 4.1. Achiziții de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art.150 alin.(2) din Codul fiscal -lei- Nr.Crt. Document Valoare în valută Tip valută Curs de schimb Baza de impozitare TVA datorat Număr/Data 0 1 2 3 4 5 6 Total Nr. de evidență a plății: Prezenta declarație constituie titlu de creanță și produce efectele juridice ale înștiințării de plată de la data depunerii acesteia, în condițiile legii. Sub sancțiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din această declarație sunt corecte și complete. Nume, Prenume: Funcția: Semnătura și ștampila Loc rezervat organului fiscal Nr. înregistrare: Data: Numâr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal 759 Cod -MFP 14 13 01 02/s 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 ANEXA Nr. 2 INSTRUCȚIUNI de completare a formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată” I. Contribuabilii care au obligația să depună decontul special de taxă pe valoarea adăugată Secțiunea 1 „Achiziții intracomunitare de bunuri taxabile — altele decât mijloacele de transport noi și produsele accizabile” se completează numai de către persoanele înregistrate conform art. 153¹ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, dar care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din același cod. în această categorie se cuprind: — persoanele impozabile care efectuează numai livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care taxa nu este deductibilă (operațiuni scutite conform art. 141 din Codul fiscal) și persoanele impozabile supuse regimului special de scutire pentru întreprinderile mici prevăzut la art. 152 din același cod, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA și nici nu au obligația de a se înregistra, conform art. 153 din Codul fiscal, dar care sunt înregistrate conform art. 153¹ din același cod; — persoanele juridice neimpozabile, care sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153¹ din Codul fiscal. în această secțiune persoanele mai sus menționate declară achizițiile intracomunitare de bunuri taxabile, altele decât achizițiile intracomunitare de mijloace de transport noi sau de produse accizabile, precum și achizițiile efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare pentru care sunt obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, inclusiv sumele înscrise în facturile primite pentru plăți de avansuri parțiale pentru achiziții intracomunitare de bunuri*). Secțiunea 2 „Achiziții intracomunitare de mijloace de transport noi” se completează de către orice persoană care nu este înregistrată și care nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent dacă este sau nu este înregistrată conform art. 153¹ din același cod, care efectuează achiziții intracomunitare de mijloace de transport noi, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri parțiale pentru achizițiile intracomunitare de bunuri*). Secțiunea 3 „Achiziții intracomunitare de produse accizabile” se completează de către persoanele impozabile care nu sunt înregistrate și care nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal și de către persoanele juridice neimpozabile, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153¹ din același cod, care efectuează achiziții intracomunitare de produse accizabile, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri parțiale pentru achizițiile intracomunitare de bunuri*). Secțiunea 4 „Operațiuni prevăzute la art. 150 alin. (2), (3), (5) și (6) din Codul fiscal” se completează de către: — persoanele impozabile obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, și persoanele juridice neimpozabile care sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, care sunt beneficiare ale serviciilor care au locul prestării în România, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, și care sunt furnizate de către persoane impozabile care nu sunt stabilite pe teritoriul României sau nu sunt considerate a fi stabilite pentru respectivele prestări de servicii pe teritoriul României conform prevederilor art. 125¹ alin. (2) din Codul fiscal, chiar dacă sunt înregistrate în România conform art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal; — persoanele obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (3) din Codul fiscal, care sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal și care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal, cărora li se livrează gaze naturale sau energie electrică în condițiile prevăzute la art. 132 alin. (1) lit. e) sau f) din același cod, dacă aceste livrări sunt realizate de persoane impozabile care nu sunt stabilite în România sau nu sunt considerate a fi stabilite pentru respectivele livrări de bunuri pe teritoriul României conform prevederilor art. 125¹ alin. (2) din Codul fiscal, chiar dacă sunt înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal; — persoanele obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal, care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din același cod, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, și din cauza cărora bunurile ies din regimurile sau situațiile prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) și d) din Codul fiscal, cu excepția situației în care are loc un import de bunuri sau o achiziție intracomunitară de bunuri; — persoanele obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (6) din Codul fiscal, care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, și care sunt beneficiare ale unor livrări de bunuri/prestări de servicii care au loc în România conform art. 132 sau 133 din Codul fiscal, în cazul în care livrările de bunuri/prestările de servicii sunt realizate de persoane impozabile care nu sunt stabilite în România sau nu sunt considerate a fi stabilite pentru respectivele livrări de bunuri/prestări de servicii pe teritoriul României conform prevederilor art. 125¹ alin. (2) din Codul fiscal și care nu sunt înregistrate în România conform art. 153 din Codul fiscal. Secțiunea 4.1 „Achiziții de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal” se completează de către persoanele impozabile obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, care nu sunt înregistrate și nu trebuie să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, și de către persoanele juridice neimpozabile care sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal, care sunt beneficiare ale serviciilor care au locul prestării în România conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal și care sunt furnizate de către persoane impozabile care nu sunt stabilite pe teritoriul României conform art. 125¹ alin. (2) din Codul fiscal, dar care sunt stabilite în Comunitate, chiar dacă sunt înregistrate în România conform art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal. *) Pentru a evita orice neconcordanță între livrările intracomunitare de bunuri, scutite de TVA în statul membru de origine, și achizițiile intracomunitare, evidențiate în decontul special de TVA și în declarația recapitulativă pentru achiziții intracomunitare, în statul membru de destinație, momentul exigibilității taxei intervine: — în a cincisprezecea zi a lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea; sau — dacă a fost emisă o factură pentru livrarea respectivă către persoana care cumpără bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri parțiale, înainte de data de 15 a lunii următoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii acestei facturi atât pentru livrările intracomunitare, cât și pentru achizițiile intracomunitare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 59/26.1.2010 15 II. Depunerea decontului special de taxă pe valoarea adăugată Decontul special de taxă pe valoarea adăugată se depune la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul. Decontul special se depune numai pentru perioadele în care ia naștere exigibilitatea taxei. Formularul se întocmește potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1 la ordin și se depune după cum urmează: a) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care ia naștere exigibilitatea operațiunilor prevăzute la secțiunile 1, 3, 4 și 4.1 din formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”; b) înainte de înmatricularea în România a unui mijloc de transport nou, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei în care ia naștere exigibilitatea taxei eferente operațiunii prevăzute la secțiunea 2 din formular. Dacă în aceeași lună persoana impozabilă efectuează mai multe achiziții intracomunitare de mijloace de transport noi, aceasta poate depune mai multe deconturi speciale de taxă pentru aceeași lună, fără a bifa căsuța „Declarație rectificați vă”. Decontul special de taxă pe valoarea adăugată se depune, în format electronic, astfel: — la registratura organului fiscal competent; — la poștă, prin scrisoare recomandată; — prin completare pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală de către contribuabilii eligibili conform reglementărilor de utilizare a serviciului. Formatul electronic depus pe suport electronic va fi însoțit de formularul editat de contribuabil cu ajutorul programului de asistență, semnat și ștampilat conform legii. Formularul se editează în două exemplare: — un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic; — un exemplar se păstrează de contribuabil. Formatul electronic al decontului special de taxă pe valoarea adăugată se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Agenția Națională de Administrare Fiscală și se transmite organului competent pe suport electronic. Programul de asistență este pus la dispoziție gratuit contribuabililor de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro Contribuabilii care dețin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. III. Completarea decontului special Decontul special de taxă pe valoarea adăugată se completează după cum urmează: Perioada de raportare: în rubrica „Luna” se înscrie cu cifre arabe numărul lunii de raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie). Anul pentru care se completează declarația se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu: 2010). Declarația depusă inițial se rectifică prin depunerea unei noi declarații, pe același format, bifând căsuța corespunzătoare de pe formular. atenție! Rectificarea nu este posibilă pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecției fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecție fiscală. Ori de câte ori prin Decontul special de taxă pe valoarea adăugată se declară o achiziție intracomunitară de mijloace de transport noi se bifează căsuța corespunzătoare de pe formularul respectiv. 1. Secțiunea „Date de identificare a persoanei impozabile” Caseta „Cod de identificare fiscală” se completează astfel: — contribuabilii persoane juridice, cu excepția comercianților, asociațiile sau alte entități fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală; — comercianții, inclusiv sucursalele comercianților care au sediul principal al comerțului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare; — contribuabilii persoane fizice, care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare fiscală; — persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153¹ din Codul fiscal completează codul de înregistrare în scopuri de TVA; — persoanele fizice înscriu codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale; — persoanele fizice care nu dețin cod numeric personal înscriu numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală. înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta. Prima căsuță este rezervată atributului „RO” și se completează numai de către persoanele înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153¹ din Codul fiscal. Caseta „Denumire/Nume, Prenume” se completează cu denumirea persoanei juridice, asociației sau a entității fără personalitate juridică ori cu numele și prenumele persoanei fizice, după caz. Caseta „Domiciliul fiscal” se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului. Caseta „Persoane care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA” se bifează de către persoanele care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153¹ din Codul fiscal. Caseta „Persoane care sunt înregistrate conform art. 153¹ din Codul fiscal” se bifează de către persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153¹ din Codul fiscal. 2. Secțiunea „Date privind obligația de plată” în coloana 1 din cele 4 secțiuni „Document/număr/data” se înscriu numărul și data facturii primite de către beneficiarul operațiunilor respective sau, după caz, numărul și data autofacturii emise de către beneficiari, potrivit prevederilor art. 155¹ alin. (1) sau (2) din Codul fiscal. în coloana 2 din cele 4 secțiuni „Valoare în valută” se înscrie valoarea în valută consemnată în documentul înscris în coloana 1. în coloana 3 din cele 4 secțiuni „Tip valută” se menționează tipul valutei (de exemplu: USD, euro etc.) în care este exprimată valoarea din documentul înscris în coloana 1. în coloana 4 din cele 4 secțiuni „Curs de schimb” se completează ultimul curs de schimb comunicat de Banca Națională a României sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectuează decontările, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operațiunile declarate. în coloana 5 din cele 4 secțiuni „Baza de impozitare” se calculează coloana 2 x coloana 4. în coloana 6 din cele 4 secțiuni „TVA datorat” se calculează coloana 5 x cota de TVA. în secțiunea 4.1 se preiau din secțiunea 4 doar achizițiile de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei pe valoarea adăugată conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal. 3. Câmpul „Nr. de evidență a plății” nu se completează, în condițiile prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea și modificarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul administrării fiscale, cu modificările ulterioare, și de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.421/2009 pentru prorogarea termenului prevăzut de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea și modificarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul activității fiscale. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 59/26.1.2010 ANEXA Nr. 3 CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE, modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată” Denumirea formularului: Decont special de taxă pe valoarea adăugată Codul MFP: 14.13.01.02/s Formatul: A4/t1 Caracteristicile de tipărire: • se utilizează echipament informatic pentru completare și editare, cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție gratuit de către unitățile fiscale teritoriale. Se difuzează: gratuit. Se utilizează la: declararea taxei pe valoarea adăugată. Se întocmește de: persoanele prevăzute la art. 156³ alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Circulă: — în format electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă își are domiciliul fiscal; — în format hârtie, în două exemplare listate, semnate și ștampilate, potrivit legii, din care: • un exemplar la contribuabil; • un exemplar la organul fiscal. Se păstrează: — formatul electronic, în arhiva de documente electronice; — formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului. ACTE ALE BĂNCII NAȚIONALE A ROMÂNIEI BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI J ORDIN privind dispunerea radierii din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale IFN DUNAREA LEASING — S.A.’ Având în vedere solicitarea privind radierea din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale IFN DUNAREA LEASING — S.A., formulată, în baza art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, prin Scrisoarea înregistrată la Banca Națională a României sub nr. 29.655 din 16 decembrie 2009, precum și respectarea prevederilor art. 2 alin. (2) și art. 7 alin. (2) din Legea nr. 93/2009, în temeiul art. 35 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, guvernatorul Băncii Naționale a României emite următorul ordin: Articol unic. — Se dispune radierea din Registrul general al instituțiilor financiare nebancare a Societății Comerciale IFN DUNAREA LEASING — S.A., cu sediul în municipiul București, bd. Burebista nr. 1, bl. D15, sc. C, ap. 102, sectorul 3, înmatriculată la oficiul registrului comerțului sub nr. J40/17884/1993, cod unic de înregistrare 4311336, înscrisă în Registrul general la secțiunea h) „Leasing financiar” sub nr. RG-PJR-41-080142. Guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu București, 14 ianuarie 2010. Nr. 56. ’ EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59/26.1.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495