MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 178 (XXII) —Nr. 43 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Marți, 19 ianuarie 2010 Nr. SUMAR Pagina DECIZII 2. — Decizie privind asigurarea conducerii Senatului în perioada 19—20 ianuarie 2010 1 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 4. — Ordin al ministrului administrației și internelor pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere...................................... 2-16 DECIZII PARLAMENTUL ROMÂNIEI SENATUL DECIZIE privind asigurarea conducerii Senatului în perioada 19—20 ianuarie 2010 în conformitate cu art. 40 alin. (2) din Regulamentul Senatului, președintele Senatului decide: Articol unic. —în perioada 19—20 ianuarie 2010, conducerea Senatului va fi asigurată de domnul senator Teodor Viorel Meleșcanu, vicepreședinte al Senatului. PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 19 ianuarie 2010. Nr. 2. 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR ORDIN pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, ministrul administrației si internelor emite următorul ordin: 5 ’ Art. I. — Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 17 noiembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2, literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins: ,,b) candidați — cetățenii români, străinii cu domiciliul sau reședința în România, precum și cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European cu rezidența normală în România ori aflați la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, care solicită examinarea pentru obținerea permisului de conducere; c) examinatori — lucrători ai serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, atestați potrivit art. 3.” 2. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 3. — (1) Examinarea pentru obținerea permisului de conducere se efectuează la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competență teritorială candidații își au, după caz, domiciliul, reședința sau rezidența normală, iar în cazul cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European care se află la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competență teritorială se află instituția de învățământ. (2) Examinarea candidaților pentru obținerea permisului de conducere constă în susținerea unei probe teoretice și a unei probe practice la același serviciu public comunitar. (3) Examinarea se realizează de examinatori atestați de Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.” 3. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 4. — (1) Proba teoretică constă în rezolvarea unui test în sistem informatic, prin utilizarea unei aplicații informatice puse la dispoziție de Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. Rezolvarea testului nu necesită abilități sau competențe de operare pe calculator din partea candidatului, accesul la aplicația informatică realizându-se doar prin atingerea unui ecran. (2) Accesul la aplicația informatică se realizează pe baza unui bon de ordine care conține un cod de bare, înmânat de lucrătorii serviciilor publice comunitare la intrarea candidatului în sala de examinare. Codul de bare identifică un test completat de un anumit candidat și are valabilitate doar în ziua curentă. (3) Proba practică constă în testarea conducerii unui autovehicul în traseu, inclusiv a manevrelor speciale, corespunzătoare categoriei de permis solicitat, cu excepția categoriei Ași subcategoriei A1, pentru care se verifică numai îndemânarea în poligoane special amenajate. (4) Proba practică se va desfășura, în limita posibilităților, atât în localități, cât și în afara acestora, inclusiv după lăsarea serii. (5) Desfășurarea probei practice va fi întreruptă în cazul apariției unor condiții meteo rutiere nefavorabile, determinate, de regulă, de reducerea vizibilității sub 100 metri, căderi abundente de precipitații, inundații, furtună ori viscol, urmând a fi reluată de îndată ce condițiile de circulație au revenit la normal. (6) în baza ordinului prefectului, proba practică poate fi susținută în alte municipii decât cele reședință de județ. Pentru aceasta, localitățile respective trebuie să ofere condiții adecvate de trafic rutier pentru evaluarea nivelului de pregătire a candidaților, în conformitate cu dispozițiile comunitare, în sensul de a permite parcurgerea unor trasee care să cuprindă intersecții și joncțiuni sau căi de comunicație rapide, intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel, stații de tramvai/autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/coborâre, zone cu circulație intensă cu minimum două benzi pe sens, piețe aglomerate sau zone cu șiruri de vehicule parcate, semafoare și marcaje rutiere.” 4. Articolul 5 se abrogă. 5. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 6. — (1) Examinarea candidaților la proba teoretică se efectuează, de regulă, în limba română. (2) în cazul cetățenilor români aparținând minorităților naționale, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cererea acestora, în limba maternă, în condițiile art. 19 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) în cazul străinilor și al cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cererea acestora, într-o limbă de circulație internațională. (4) Opțiunea privind limba de examinare se consemnează pe cererea-tip prevăzută la art. 7 alin. (2) lit. a).” 6. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 7. — (1) La data programării, candidații care solicită prezentarea la examen pentru obținerea permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia trebuie să îndeplinească, potrivit legii, condițiile de vârstă, să fie apți din punct de vedere medical, să facă dovada pregătirii teoretice și practice prin cursuri organizate în condițiile legii și, după caz, să MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 3 dețină categoria/subcategoria necesară ori să fi fost declarați «Admis» la aceasta pentru obținerea altor categorii/subcategorii ale permisului de conducere. (2) Candidații trebuie să prezinte personal la serviciile publice comunitare competente un dosar de examinare constituit din următoarele documente: a) cererea-tip, semnată de candidat, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1; b) fișa de școlarizare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2; c) certificatul de cazier judiciar, în termenul de valabilitate; d) copia actului de identitate; e) chitanțele de plată a taxelor aferente obținerii permisului de conducere; f) copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicită obținerea unor noi categorii și/sau subcategorii; g) documente care să facă dovada domiciliului sau reședinței în România, în cazul străinilor, sau care, în cazul cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European, să facă dovada rezidenței normale în România ori să ateste că se află la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni; h) declarație notarială din care să rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat — numai pentru străini și cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European și cetățenii români cu domiciliul în străinătate, care nu prezintă documentul prevăzut la lit. f); i) copia hotărârii judecătorești de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupației de conducător de vehicule, prevăzută de Codul penal, după caz, rămasă definitivă — numai pentru candidații al căror permis de conducere a fost anulat, aflați în una dintre situațiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) în cazul străinilor care au domiciliul sau reședința în România, precum și al cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European care au rezidența normală în România ori care se află la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, certificatul de cazier judiciar prevăzut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliției Române, potrivit legii. (4) Nu au dreptul să se prezinte la examen pentru obținerea permisului de conducere persoanele care au fost condamnate, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracțiune la regimul circulației pe drumurile publice sau pentru o infracțiune de omor, lovire ori vătămare cauzatoare de moarte, vătămare corporală gravă, produsă ca urmare a încălcării unei reguli de circulație, cu excepția cazurilor când a intervenit una dintre situațiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.” 7. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 8 — (1) Proba practică se susține numai după o programare realizată în acest scop. (2) Programarea candidaților la primul examen se efectuează de către unitățile autorizate în care aceștia au urmat cursurile de pregătire teoretică și practică. Această programare se poate efectua și printr-o aplicație informatică pusă la dispoziție gratuit de Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în baza unui protocol. (3) Programarea prevăzută la alin. (2) trebuie efectuată cu cel puțin 7 zile înainte de data probei practice. (4) Pentru finalizarea programării realizate potrivit alin. (2), candidații trebuie să prezinte personal dosarul de examinare constituit potrivit art. 7 alin. (2) și, doar în cazul primei programări, să parcurgă procedurile de preluare a semnăturii și a imaginii faciale. După verificare, dosarul se restituie candidatului. (5) Proba teoretică se susține fără o programare realizată în acest scop, în orice zi până în ziua anterioară probei practice. Proba teoretică se poate susține în aceeași zi în care s-a efectuat programarea prevăzută la alin. (2). (6) Programarea la proba practică se anulează din oficiu în situația în care candidatul nu promovează proba teoretică. (7) Șeful serviciului public comunitar stabilește zilnic examinatorii care desfășoară activități de examinare. Repartizarea examinatorilor, câte unul pentru fiecare programator, se face în mod aleatoriu de către sistemul informatic. (8) Programatoarele și anexa la testul de examen se listează zilnic, de regulă la începutul programului de lucru. Anexa la testul de examen are conținutul prevăzut în anexa nr. 3. (9) Reprogramarea pentru susținerea examenului se solicită personal de către candidați, la sediul serviciului public comunitar.” 8. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 9. — Examinarea candidaților la proba teoretică se desfășoară în săli adecvate acestei activități, stabilite prin dispoziție a șefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului și avizul Direcției regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. Accesul candidaților în sălile stabilite pentru susținerea probei teoretice a examenului este gratuit.” 9. Articolele 10 și 11 se abrogă. 10. Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 12. — (1) întrebările pe baza cărora se susține proba teoretică și răspunsurile aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, se elaborează și se administrează de Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în mod unitar la nivelul întregii țări, prin intermediul unei aplicații informatice. întrebările și răspunsurile aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, sunt puse la dispoziția publicului de către Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în mod gratuit, printr-un serviciu on-line, pe pagina proprie de internet. (2) Examinarea candidaților la proba teoretică se efectuează pe baza unor teste de cunoaștere a legislației rutiere, a noțiunilor de conduită preventivă, prim ajutor, a noțiunilor elementare de mecanică și de conducere ecologică. Testele conțin întrebări particularizate pentru fiecare categorie/subcategorie, criteriile de promovabilitate fiind următoarele: a) pentru categoriile A și A1, testul cuprinde 20 de întrebări, timpul de soluționare fiind de 20 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puțin 17 întrebări; 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 b) pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv, testul cuprinde 26 de întrebări, timpul de soluționare fiind de 30 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puțin 22 de întrebări; c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E și DE, testul cuprinde 11 întrebări, timpul de soluționare fiind de 15 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puțin 9 întrebări. (3) Candidatul este declarat «Respins» dacă nu răspunde corect, în timpul și la numărul minim de întrebări prevăzute la alin. (2), precum și în caz de fraudă sau de nerespectare a interdicțiilor și obligațiilor prevăzute la art. 14 alin. (6) și (7). (4) Testele trebuie să cuprindă noțiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc: a) dispozițiile legale în materie de circulație rutieră, în special cele care vizează semnalizarea rutieră, regulile de prioritate și restricțiile de viteză; b) conducătorul auto: 1. importanța unui comportament vigilent și a unei atitudini adecvate față de alți participanți la trafic; 2. funcțiile de percepție, de evaluare și de decizie, în special timpul de reacție, și modificările comportamentului conducătorului auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri și medicamente cu influențe negative asupra conducerii unui autovehicul, a stărilor emoționale și a oboselii; c) drumul: 1. normele legale referitoare la respectarea distanțelor de siguranță dintre vehicule, distanței de frânare și ținutei de drum a vehiculului în diferite condiții meteorologice și în funcție de starea carosabilului; 2. riscurile de conducere legate de starea diferită a carosabilului și mai ales variațiile acestuia în funcție de condițiile atmosferice și de vizibilitate; 3. caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri și dispozițiile legale conexe; 4. securitatea rutieră în tunele; d) ceilalți participanți la trafic: 1. riscurile specifice în raport cu lipsa de experiență a celorlalți participanți la trafic și cu categoriile de participanți la trafic cu vulnerabilitate sporită, cum sunt: copiii, pietonii, bicicliștii și persoanele cu mobilitate redusă; 2. riscurile inerente circulației și conducerii diferitelor tipuri de vehicule și condițiilor de vizibilitate pe care le au conducătorii acestora; e) reglementări generale și diverse: 1. reglementări referitoare la documentele administrative necesare folosirii vehiculului; 2. reguli generale privind comportamentul pe care trebuie să îl adopte conducătorul auto în cazul producerii unui accident din care au rezultat victime omenești (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul accidentului, anunțarea poliției și a salvării etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabilă) și luarea altor măsuri pentru îndepărtarea sau diminuarea efectelor accidentului; 3. măsuri de securitate referitoare la încărcătura vehiculului și la persoanele transportate; f) precauțiile care trebuie luate la părăsirea vehiculului; g) elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defecțiunile curente care pot afecta îndeosebi eficacitatea sistemului de direcție, de suspensie, de frânare, rulare, farurile și semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spălătoarele și ștergătoarele de parbriz, sistemul de eșapament, centurile de siguranță și claxonul; h) echipamentele de siguranță ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de siguranță și a echipamentelor de siguranță pentru copii; i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la protecția mediului înconjurător: folosirea corespunzătoare a sistemului de avertizare sonoră, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante etc. (5 ) Testele trebuie să cuprindă și noțiuni specifice categoriilor și subcategoriilor pentru care se susține examinarea, după cum urmează: A. pentru categoria A și subcategoria A1: a) folosirea echipamentelor de protecție, cum ar fi: mănușile, cizmele, îmbrăcămintea și casca; b) vizibilitatea motocicliștilor pentru ceilalți participanți la trafic; c) riscurile legate de diferitele condiții de circulație, acordându-se atenție și porțiunilor alunecoase de șosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, șinelor de tramvai etc.; d) elementele mecanice legate de siguranța conducerii auto, acordându-se atenție și comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgență, nivelului de ulei și curelei de transmisie; B. pentru categoriile C, CE, D și DE și subcategoriile C1, C1E, D1 și D1E: a) regulile referitoare la durata de conducere și perioadele de repaus, conform Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 și (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, cu modificările ulterioare; utilizarea dispozitivului de înregistrare prevăzut de Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului din 20 decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în transportul rutier, cu modificările ulterioare; b) regulile referitoare la tipul de transport: de mărfuri sau de călători; c) documentele referitoare la vehicul și la transport, necesare pentru transportul național și internațional de mărfuri și călători; d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoașterea măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment similar, mai ales a intervențiilor de evacuare a pasagerilor, precum și cunoștințele de bază în materie de prim ajutor; e) măsurile de precauție care trebuie luate la scoaterea și înlocuirea roților; f) regulile privitoare la masa și dimensiunea vehiculelor, precum și la dispozitivele de limitare a vitezei; g) împiedicarea vizibilității conducătorului auto și a celorlalți participanți la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului; h) citirea unei hărți rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigație electronice, facultativ; i) factorii de securitate privitori la încărcătura vehiculului: controlul încărcăturii — stivuire și fixare, dificultăți legate de anumite tipuri de încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate etc., încărcarea și descărcarea mărfurilor și MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 43/19.1.2010 5 folosirea materialului de încărcare, numai pentru categoriile C și CE, respectiv pentru subcategoriile C1 și C1E; j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce privește transportul pasagerilor, confortul și siguranța călătorilor, transportul copiilor, controalele necesare înaintea plecării; C. pentru categoriile C, CE, D și DE: a) principiile de construcție și de funcționare a următoarelor elemente: motoare cu combustie internă, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere, sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc.); b) sistemul de ungere și protecția antigel; c) principiile de construcție, montare, utilizare și întreținere a anvelopelor; d) principiile, tipurile și funcționarea principalelor piese, atașarea, folosirea și întreținerea atentă a garniturilor de frână și dispozitivelor de limitare a vitezei; e) principiile, tipurile și funcționarea principalelor piese, atașarea, folosirea și întreținerea atentă a dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE și DE; f) metode pentru detectarea cauzelor de producere a penelor; g) întreținerea preventivă a vehiculelor și reparațiile curente necesare; h) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce privește recepția, transportul și livrarea mărfurilor, conform condițiilor convenite, numai pentru categoriile C și CE.” 11. Articolul 13 se abrogă. 12. Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 14. — (1) Testul de examen este precedat de 3 întrebări de acomodare. Indiferent de răspunsurile la cele 3 întrebări de acomodare, candidatul va trece la soluționarea testului propriu-zis. (2) Testul este generat de sistemul informatic prevăzut la art. 4 alin. (1). Pentru fiecare întrebare sunt enumerate 3 sau 4 variante de răspuns, existând posibilitatea ca unul sau mai multe răspunsuri să fie corecte. Candidatul poate răspunde la fiecare întrebare afișată în ordinea apariției acestora sau poate amâna răspunsurile, revenind ulterior asupra lor. (3) Examenul întrerupt datorită unor defecțiuni tehnice se reia de îndată ce au fost înlăturate cauzele acestora. (4) Evaluarea răspunsurilor se aduce la cunoștința candidatului în mod direct, prin afișarea în timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general și a calificativului final. Pe ecran este afișat și contorul de timp. (5) în scopul eliminării posibilității de substituire a persoanei candidatului, pe timpul desfășurării probei teoretice sistemul informatic preia 3 imagini faciale ale acestuia, care se vor tipări pe anexa la testul de examen. (6) Cu ocazia susținerii probei teoretice, candidaților le este interzis: a) să intre cu/să folosească în sala de examinare înscrisuri ajutătoare, echipamente tehnice de comunicare sau de înregistrare audio/video ori cu orice fel de obiecte, cu excepția celor prevăzute la alin. (7); b) să poarte discuții cu alți candidați; c) să se prezinte la examen în stare de ebrietate, sub influența băuturilor alcoolice, a produselor sau substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora; d) să se manifeste zgomotos sau într-un alt mod care poate perturba examinarea celorlalți candidați. (7) Cu ocazia susținerii probei teoretice, candidații au următoarele obligații: a) să aibă asupra lor dosarul de examinare constituit potrivit art. 7 alin. (2), actul de identitate în original și codul de bare valabil; b) să selecteze, în vederea examinării, numai limba pentru care au optat cu ocazia completării cererii-tip. (8) Obligațiile lucrătorului de la ghișeul de programare și ale celui de la postul de înregistrare a candidatului sunt următoarele: a) să stabilească identitatea candidatului pe baza actului de identitate valabil și să verifice exactitatea datelor introduse în sistemul informatic; b) să elibereze candidatului codul de bare necesar accesului în sala de examinare și pentru susținerea testului informatic, în baza programării și a documentelor ce compun dosarul de examinare; c) să îi instruiască pe candidați cu privire la interdicțiile și obligațiile prevăzute la alin. (6) și (7). (9) Obligațiile lucrătorului din sala de examinare sunt următoarele: a) să răspundă de securitatea sălii de examinare; b) să verifice identitatea fiecărui candidat, dosarul de examinare al acestuia și să îi repartizeze o stație de lucru funcțională; c) să interzică accesul în sală altor persoane decât candidaților care posedă cod de bare valabil, în limita locurilor disponibile; d) să nu permită accesul în sala de examen candidaților aflați sub influența băuturilor alcoolice, în stare de ebrietate ori sub influența produselor sau substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora sau candidaților care prin comportamentul lor perturbă examinarea celorlalți candidați; e) să nu permită accesul în sala de examen candidaților care nu au asupra lor dosarul de examinare, al căror dosar este incomplet sau conține documente expirate; f) să verifice respectarea de către candidați a opțiunii privind limba de examinare, aleasă cu ocazia completării cererii-tip; g) să consemneze într-un registru al sălii de examinare orice incident de întrerupere a examinării intervenit înainte de finalizarea examenului; h) să întrerupă examinarea atunci când intervin defecțiuni tehnice și să dispună reluarea examinării după remedierea acestora; i) să întrerupă examinarea candidaților care nu respectă interdicțiile prevăzute la alin. (6) și să îi scoată din sala de examinare; j) să nu părăsească sala de examinare până la terminarea programului de lucru decât dacă este înlocuit de un alt lucrător; k) să nu permită candidaților să părăsească sala de examinare decât după terminarea probei teoretice, fapt confirmat prin afișarea mesajului «Admis»/«Respins» pe ecranul de examinare; I) la terminarea probei, să efectueze mențiunile necesare în fișa de școlarizare și să restituie fiecărui candidat dosarul de examinare, anulând chitanța reprezentând contravaloarea taxei de examinare, care rămâne la dosar. (10) în situațiile prevăzute la alin. (9) lit. h), atunci când apar erori de date sau erori legate de codul de bare, când camera 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 care preia imaginea candidatului este nefuncțională sau atunci când candidații selectează greșit limba de examinare, examinarea poate fi întreruptă numai în faza inițială de verificare a datelor candidaților, precum și a întrebărilor de acomodare, până la începerea testului propriu-zis. Pentru erori legate de codul de bare, examinarea se reia după atribuirea unui nou cod de bare. (11) Accesul în sala de examen este permis persoanelor cu atribuții de control din cadrul serviciilor publice comunitare. Se permite, totodată, sub stricta coordonare a lucrătorului din sala de examinare, accesul personalului tehnic de specialitate al serviciilor publice comunitare pentru remedierea defecțiunilor tehnice intervenite în sala de examen. (12) Accesul în sala de examen este permis și persoanelor cu atribuții de control care nu fac parte din serviciile publice comunitare numai însoțite de șeful serviciului public comunitar sau de înlocuitorul acestuia. (13) Pe timpul desfășurării probei teoretice, se interzice lucrătorilor din sala de examinare, precum și persoanelor cu atribuții de control să comunice candidaților răspunsurile la întrebările din testele de examen, precum și efectuarea altor activități care ar împiedica buna derulare a examenului.” 13. Articolele 15—18 se abrogă. 14. Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 19. — (1) Candidații declarați respinși se pot prezenta în vederea programării pentru susținerea unui nou examen numai după o perioadă de cel puțin 15 zile de la data declarării ca respins, dar nu mai târziu de un an de la absolvirea cursurilor. (2 ) Candidații neprezentați se pot prezenta în vederea programării oricând, dar nu mai târziu de un an de la absolvirea cursurilor. (3 ) Candidații declarați admiși la proba teoretică, care nu se prezintă la proba practică într-un termen de cel mult un an de la data absolvirii școlii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, sunt declarați respinși. (4 ) în cazul depășirii termenului de un an de la data absolvirii școlii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, examinarea pentru obținerea permisului de conducere este condiționată de efectuarea unui nou curs de pregătire.” 15. La articolului 21, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 21. — (1) Traseele folosite la proba practică se stabilesc de poliția rutieră și sunt, de regulă, altele decât cele folosite în procesul de instruire practică a cursanților. Traseele trebuie să fie stabilite astfel încât să permită examinatorului aprecierea deprinderilor și aptitudinilor necesare conducerii în siguranță a unui autovehicul și să corespundă criteriilor stabilite la art. 4 alin. (6).” 16. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 22. — (1) Proba practică de conducere a autovehiculelor din categoria A și subcategoria A1 se susține în poligoane special amenajate, conform schiței prevăzute în anexa nr. 5. Mijloacele logistice necesare examinării la proba practică sunt asigurate de școala unde au fost efectuate cursurile de pregătire a candidatului. (2) Candidații minori, cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani, sunt examinați în prezența unui martor, care poate fi și unul dintre părinți, tutore, curator sau persoana în îngrijirea ori supravegherea căruia/căreia aceștia se află. (3) Proba practică realizată în poligon cuprinde următoarele manevre: a) coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit și deplasarea acesteia pe o distanță de 5 m într-un spațiu cu lățimea de 0,5 m, fără ajutorul motorului, mergând alături de vehicul până la locul de plecare. Neîncadrarea în spațiul delimitat de marcajul lateral sau nemenținerea în poziție verticală pe cele două roți se penalizează; b) mersul sinuos printre jaloane, constând în parcurgerea continuă cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spațiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează; c) executarea de opturi printre 4 jaloane, constând în efectuarea continuă a 6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens și în celălalt, cu începerea execuției din partea stângă a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spațiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează; d) deplasarea în linie dreaptă, constând în parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distanțe de 47 m într-un spațiu cu lățimea de 0,5 m, cu brațul stâng ridicat orizontal. Neîncadrarea în spațiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează; e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei manevre se penalizează. (4) Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată de candidații care într-un interval de 6 minute nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare. (5) Candidatul este declarat respins, indiferent de numărul greșelilor acumulate sau de timpul scurs pentru efectuarea probelor, dacă: — a căzut cu motocicleta; — nu a respectat „traseul” în poligon. (6) în timpul probei practice, examinatorul verifică următoarele aptitudini și mod de comportare, specifice pentru categoria A, respectiv pentru subcategoria A1: a) Pregătirea și controlul vehiculului din punctul de vedere al siguranței circulației. Candidații trebuie să facă dovada capacității de a se pregăti să conducă în siguranță, prin respectarea următoarelor cerințe: 1. să își pună în ordine echipamentul de protecție, cum ar fi mănușile, cizmele, îmbrăcămintea și căștile de protecție; 2. să efectueze un control sumar al stării pneurilor, frânelor, direcției, comutatorului de oprire în caz de urgențe (în cazul în care există), lanțurilor, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire), luminilor, dispozitivelor reflectorizante, indicatoarelor de direcție și dispozitivului de avertizare sonoră. b) Manevre speciale ce urmează să fie testate în ceea ce privește siguranța rutieră: 1. așezarea motocicletei pe suportul de sprijin sau coborârea ei de pe suport și deplasarea sa fără motor, mergând pe lângă vehicul; 2. parcarea motocicletei pe suportul său de sprijin; 3. executarea a cel puțin două manevre cu viteză mică, dintre care un slalom; aceasta ar trebui să permită evaluarea manevrării ambreiajului în combinație cu frâna, echilibrul, direcția vizuală și poziția pe motocicletă și poziția picioarelor pe rezemătoarele de picior; 4. executarea a cel puțin două manevre cu viteză mare, dintre care una în viteza a doua sau a treia, de cel puțin 30 km/h, și o manevră de evitare a unui obstacol la o viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar trebui să permită evaluarea competenței MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 7 privind poziția pe motocicletă, direcția vizuală, echilibrul, tehnici de menținere a direcției și de schimbare a vitezelor; 5. frânare: se execută cel puțin două exerciții de frânare, inclusiv frânarea de urgență la o viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar trebui să permită evaluarea competenței privind manevrarea frânei din față și a frânei din spate, direcția vizuală și poziția pe motocicletă. (7) Descrierea manevrelor executate potrivit alin. (3) și alin. (6) lit. b) este prezentată în anexele nr. 5a) și 5b).” 17. La articolul 23, capitolul B se modifică și va avea următorul cuprins: „B. Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C, CE, D, DE, Tr, Tb și Tv, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 și D1E: a) Pregătirea și controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al siguranței traficului. Candidații trebuie să facă dovada capacității de a se pregăti pentru conducerea în siguranță, prin respectarea următoarelor cerințe: 1. să regleze scaunul pentru a obține o poziție corectă; 2. să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranță și, eventual, rezemătoarele pentru cap; 3. să efectueze o verificare sumară a frânelor, direcției, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor și claxonului; 4. să controleze servofrâna, servodirecția, starea pneurilor, a piulițelor de fixare a roților, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor și a ștergătoarelor de parbriz, a fluidelor, în special uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz; să urmărească indicațiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de înregistrare a vitezei; 5. să controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer și suspensia; 6. să controleze elementele de securitate legate de încărcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul de încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de încărcare, fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C, CE și Tr, respectiv pentru subcategoriile C1 și C1E; 7. să controleze mecanismul de cuplare și conexiunile sistemului de frânare și ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE, DE, Tr și Tv, respectiv pentru subcategoriile C1E și D1E; 8. să fie capabili să ia măsurile speciale pentru securitatea vehiculului, să controleze caroseria remorcii, ușile de serviciu, ieșirile de urgență, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingătoarele și alte echipamente de siguranță, numai pentru categoriile D, DE, Tr, Tb și Tv, respectiv pentru subcategoriile D1 și D1E; 9. să citească o hartă rutieră, facultativ. b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranța circulației: 1. să efectueze atașarea și detașarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul trăgător, numai pentru categoriile CE, DE, Tr și Tv, respectiv pentru subcategoriile C1E și D1E; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul și remorca în staționare unul lângă altul (nu în linie dreaptă); 2. să meargă pe direcția înapoi, astfel încât să realizeze descrierea unei curbe prestabilite; 3. să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca pe o rampă/pe un chei de descărcare sau pe o instalație asemănătoare, numai pentru categoriile C, CE și Tr, respectiv pentru subcategoriile C1 și C1E; 4. să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în siguranță călătorii, numai pentru categoriile D, DE, Tb și Tv, respectiv pentru subcategoriile D1 și D1E. c) Comportamentul în trafic. Candidații trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situații normale de trafic, în condiții de deplină siguranță și luând toate precauțiile necesare, astfel: 1. să părăsească un loc de staționare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum fără prioritate; 2. să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv în pasaje înguste; 3. să abordeze curbe; 4. să pătrundă și să traverseze intersecții și joncțiuni; 5. să schimbe direcția, să vireze la dreapta și la stânga, să schimbe banda de circulație; 6. să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri similare, dacă este cazul; intrare de pe banda de accelerare și ieșire pe banda de decelerare; 7. să depășească/să se intersecteze cu alte vehicule, dacă este posibil; să depășească obstacole, cum ar fi mașini care staționează, să fie depășiți de alte vehicule, dacă este cazul; 8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel, stații de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborâre; 9. să fie precauți și să ia măsurile de siguranță înainte de coborârea din vehicule.” 18. La articolul 25, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,c) să consemneze în anexa la testul de examen, sub semnătură, mențiunile referitoare la candidații declarați admiși la proba teoretică, care nu se prezintă la proba practică;”. 19. La articolul 25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Supravegherea modului de desfășurare a probei practice a examenului se poate efectua și cu mijloace tehnice, cu avizul Direcției regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.” 20. La articolul 26, alineatul (1) se abrogă. 21. La articolul 27, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 27. — (1) Neexecutarea corectă a manevrelor prevăzute la art. 23 se penalizează de către examinator prin consemnarea, pe anexa la testul de examen, a literei «I» în căsuțele corespunzătoare regulii încălcate, la fiecare greșeală repetată.” 22. La articolul 28, alineatul (3) se abrogă. 23. După articolul 28 se introduce un nou articol, articolul 28¹, cu următorul cuprins: „Art. 28¹. — Contestațiile la probele de examen în vederea obținerii permisului de conducere se soluționează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.” 24. Articolul 30 se abrogă. 25. Anexele nr. 1,2, 3 si 5 se modifică si se înlocuiesc cu anexele nr. 1—4 la prezentul ordin. 26. După anexa nr. 5 se introduc două noi anexe, anexele nr. 5a) și 5b), având conținutul prevăzut în anexele nr. 5 și 6 la prezentul ordin. 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 Art. II. — Examenele pentru obținerea permisului de conducere nefinalizate până la intrarea în vigoare a prezentului ordin se definitivează potrivit procedurilor în vigoare la momentul inițierii lor. Art. III. —Anexele nr. 1—6 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. IV. — Prevederile art. 22 din Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 1.497/2006, astfel cum au fost modificate prin prezentul ordin, referitoare la dimensiunile poligonului prevăzute în schița din anexa nr. 5, se aplică de la data de 15 martie 2010. Art. V. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Prezentul ordin transpune următoarele prevederi din Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 403 din 30 decembrie 2006: — art. 7 alin. (1) lit. e); — lit. A pct. 2—4 din pct. I al anexei II; — lit. B pct. 6 subpct. 6.1 și 6.2 din pct. I al anexei II, numai în ceea ce privește autovehiculele din categoria A și subcategoria A1. Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga București, 8 ianuarie 2010. Nr. 4. ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1,497/2006) DOMNULE ȘEF DE SERVICIU, Subsemnatul/Subsemnata, ..................................................., cu domiciliul/reședința/rezidența normală în România, localitatea.................., județul..............., posesor/posesoare al/a actului de identitate seria.nr.........., eliberat de..........................., la data de I I I I I -1 I I -1 I I, valabil până la data de I I I I I -1 I I -1 I I, Anul luna ziua Anul luna ziua CNP I I I I I I I I I I I I I I, solicit prezentarea la examenul pentru obținerea permisului de conducere categoria/ subcategoria.............. Menționez că pregătirea necesară susținerii acestui examen am efectuat-o: — în cadrul Școlii de pregătire a conducătorilor de autovehicule.........................................; — cu instructor auto............................................ Anexez dosarul de examinare, care cuprinde: □ 1. fișa de școlarizare; □ 2. certificat de cazier judiciar; □ 3. copia actului de identitate; □ 4. chitanțe de plată a taxelor aferente obținerii permisului de conducere; și, după caz*): □ 5. copia permisului de conducere; □ 6. documente care să facă dovada stabilirii domiciliului, reședinței sau rezidenței normale în România, în condițiile legii, ori care să ateste că cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European se află la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni; □ 7. declarație notarială; □ 8. copia hotărârii judecătorești de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupației de conducător de vehicule. Solicit D/nu solicit Deditarea permisului de conducere. Solicit examinarea teoretică în limba engleza Dfranceza Dgermană D(pentru cetățenii străini și pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European). Solicit examinarea teoretică în limba maternă maghiară Dgermană □. Data: I I I I I -1 I I -1 I I Anul luna ziua Semnătura.......................... *) Documentele prevăzute la punctele 5—8 se solicită doar în următoarele situații: 5. pentru persoanele care solicită obținerea unor noi categorii și/sau subcategorii; 6. pentru cetățenii străini care și-au stabilit domiciliul sau reședința în România, pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate, precum și în cazul cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European cu rezidența normală în România ori aflați la studii în România pentru o perioadă de cel puțin 6 luni; 7. pentru persoanele aflate în situația de la pct. 6, dacă nu prezintă documentul de la pct. 5. Din declarația notarială trebuie să rezulte că solicitantul nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu i-a fost suspendat sau anulat; 8. pentru cei aflați în situațiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 9 ANEXA Nr. 2*) (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 1.497/2006) -fafă- Instituția Prefectului Județului Serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor Nr.din_____________________________________ Dat» Gradul profesional, numele și Categoria/ Data Nr. programării prenumele lucrătorului care a Rezultatul subcategoria obținerii Semnătura crt. la examen primit și verificat dosarul examenului obținută categoriei/ examinatorului subcategoriei I 2 3 4 5 6 Școala de pregătire a conducătorilor de autovehicule_______________________________________________ (nr. autorizației, emitent, data eliberării, valabilitatea) I. FIȘA DE ȘCOLARIZARE PENTRU CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR Nr._______________din_________________ (se înregistrează în registrul de evidență al școlii) CNPI I I M I I I | | | | | | Motivul emiterii: □ EXAMEN PENTRU OBȚINERE PERMIS □ EXAMEN PENTRU ADĂUGARE CATEGORII/SUBCATEGORII □ EXAMEN PENTRU OBȚINEREA UNUI NOU PERMIS Numele__________________________Prenumele______________________Nume anterior______________. Prenumele părinților: Tata__________________Mama_____________________Cetățenie____________ Sex: MD FO Data nașterii: ||||| - |_________|____| - |J|, Anul luna ziua Locul nașterii: Țara____________ _______jud.țsect.)_____________localitatea_______________ Domiciliul: jud.țsect.)localitatea str.___________________________________________________ nr.__, bl., sc., etaj, ap., Act de identitate:seria nr. eliberat de la data de | | | | | - | | | - | | |, __ Anul luna ziua | | Nu am posedat permis de conducere J Am posedat permis de conducere categoria/subcategoria, care a fost anulat în anul |_ | | Posed permis de conducere categoria/subcategoria numărul eliberat de la data de ||||| - ||| - |||, Anul luna ziua Semnătura candidatului LOC PENTRU FOTOGRAFIE Mărimea 3,5x3,85 color Certific autenticitatea imaginii și corectitudinea datelor: Lucrător serviciul public comunitar , Semnătura _______________________ (grad profesional, nume și prenume) Operator introducere date (nume și prenume), Semnătura Chitanța reprezentând contravaloarea permisului de conducere, cu seria nr.. Taxa prestări servicii. *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 - verso - CERTIFICAT DE ABSOLVIRE 2. Se certifică absolvirea cursurilor de pregătire teoretică și practică în vederea susținerii examenului pentru obținerea permisului de conducere categoria/subcategoria, organizate de, în perioada. DIRECTOR SECRETAR ( nume, prenume, semnătura si ștampila) (nume, prenume si semnătura) PROFESOR DE LEGISLAȚIE (nume, prenume si semnătura) Nr atestat/valabil până la dala de INSTRUCTOR DE CONDUCERE AUTO (nume, prenume si semnătura) Nr atestat/valabil până la dala de MEDIC APT/INAPT PENTRU CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR DIN CATEGORIA/SUBCATEGORIA (nume, prenume, semnătura, ștampila și parafa) Instructor auto autorizat* Nume, prenume, semnătura și ștampila (numărul autorizației, emitent, data eliberării, valabilitatea) Nr. contract............. data....... cu școala......................... NOTÂ:* sc completează numai în cazul în care se solicită obținerea permisului de conducere pentru categoriile A, B. BE și subcategoriile Al și Bl. dacă pregătirea practică a fost efectuată, conform art.29 alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin H.G. nr. 1391/2006, cu un instructor auto autorizat in condițiile legii, care are încheiat un contract cu școala de pregătire a conducătorilor auto în care solicitantul a efectuat pregătirea teoretică. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 43/19.1.2010 11 ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.497/2006) Penalizarea greșelilor și abaterilor comise de candidat Puncte de A A1/A2 (puncte de penalizare aplicate pentru nerespectarea obligațiilor și manevrelor specifice menționate mai jos) penalizare 1. Pregătirea și verificarea tehnică a autovehiculului --- utilizarea corectă a echipamentului de protecție: mănuși, cizme, îmbrăcăminte și casca de protecție 3 --- verificarea stării pneurilor, frânelor, direcției și comutatorului de oprire în caz de urgență 3 --- verificarea stării lanțurilor (transmisiei), nivelul uleiului, funcționarea luminilor 3 --- verificarea catadioptrilor, indicatoarelor de direcție și claxonului 2 --- trusa medicală, stingătorul de incendiu, ITP și asigurare valabile 2 2. Manevre speciale privind siguranța traficului --- așezarea sau coborârea motocicletei pe/de pe suportul de sprijin și deplasarea mergând pe lângă 3 vehicul --- parcarea motocicletei pe suportul de sprijin 3 --- executarea manevrelor cu viteză mică, între care și slalomul 3 --- manevrarea ambreiajului în combinație cu frâna, echilibrul, direcția vizuală 3 --- executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la viteză de peste 30 km/h 3 --- executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la o viteză minimă de 50 km/h 3 --- poziția pe motocicletă, direcția vizuală, echilibrul, tehnica menținerii direcției și schimbarea vitezelor 3 --- executarea frânării, inclusiv frânarea de urgență, la o viteză minimă de 50 km/h 5 --- îndemânarea privind manevrarea frânei față și spate la frânarea de urgență, direcția vizuală și 5 poziția --- pornirea motorului și demararea ușoară fără bruscarea motocicletei 3 --- accelerarea progresivă, menținerea direcției de mers, inclusiv la schimbarea vitezelor 3 --- părăsirea zonei de staționare: după parcare sau oprire 3 --- efectuarea virajelor, conducerea motocicletei în curbe 3 --- trecerea pe lângă obstacole 5 --- schimbarea direcției: viraje la stânga și la dreapta cu semnalizarea acestor manevre 3 --- luarea măsurilor necesare de precauție la coborârea de pe motocicletă 7 3. Aspecte privind siguranța, fluența și conducerea ecologică --- folosirea obligatorie a luminilor de întâlnire 5 --- neasigurarea contactului cu partea carosabilă pe ambele roți 10 --- conducerea în condiții de ploaie, zăpadă, mâzgă, polei (îndemânare, reducerea vitezei, conduită 5 preventivă) --- conducerea în mod neeconomic și agresiv pentru mediul înconjurător (turație, frânare/accelerare) 7 --- prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influența băuturilor alcoolice, substanțelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de natură să perturbe examinarea celorlalți candidați RESPINS --- a căzut cu motocicleta --- nu a respectat „traseul” în poligon MENȚIUNI*) TOTAL J Examinat cu moto nr..................în prezența martorului............................................., având calitatea de................................ Data examinării Gradul profesional, numele și prenumele Calificativul Semnătura ora/minutul începerii examinatorului, în clar, și semnătura candidatului ora/minutul terminării *) La rubrica mențiuni se înscriu categoria/subcategoria, timpul obținut, motivul respingerii, dacă este cazul. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 Penalizarea greșelilor și abaterilor comise de candidat Puncte de B/B1 B (puncte de penalizare aplicate pentru nerespectarea obligațiilor și manevrelor specifice menționate mai jos) penalizare E 1. Pregătirea și verificarea tehnică a autovehiculului/ansamblului --- reglarea scaunului, oglinzilor retrovizoare, fixarea centurilor de siguranță, reglarea tetierei, 3 verificarea închiderii ușilor, cunoașterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului --- controlarea aleatorie stare pneuri, frâne, direcție, fluide, lumini, semnalizatoare, claxon 3 --- trusa medicală, triunghiurile reflectorizante, stingătorul de incendiu, ITP și asigurare valabile 3 --- verificarea mecanismelor de cuplare, a conexiunilor sistemului de frânare și circuitelor electrice, 5 catadioptri; BE --- verificarea elementelor de siguranță legate de încărcătura vehiculului; BE 5 --- mod de încărcare, fixare, ușile, închiderea cabinei; BE 5 2. Manevre speciale privind siguranța traficului --- mersul înapoi în linie dreaptă sau în viraj stânga/dreapta, la un colț de stradă, cu menținerea benzii 5 --- întoarcerea vehiculului cu fața în sens opus, folosind mersul înainte și înapoi 5 --- parcarea/părăsirea parcării pe teren plat, în rampă sau în pantă, paralel, oblic sau perpendicular 5 --- frânarea corectă pentru a opri cu precizie (frânarea de urgență este opțională) 7 --- cuplarea/decuplarea remorcii; manevra începe cu vehiculul și remorca staționate unul lângă celălalt; BE 5 --- mersul înapoi de-a lungul unei curbe la dreapta; BE 5 --- parcarea în siguranță pentru încărcare/descărcare; BE 7 3. Comportarea în trafic Candidații trebuie să efectueze obligatoriu toate manevrele următoare în condiții normale de trafic și în siguranță totală --- pornirea motorului și demararea ușoară fără bruscarea autovehiculului 3 --- accelerarea progresivă, menținerea direcției de mers, inclusiv la schimbarea vitezelor 3 --- părăsirea zonei de staționare după parcare, oprire în trafic, ieșirea de pe un drum de acces privat 5 --- conducerea pe un drum drept, încrucișarea cu alte vehicule, inclusiv în spații restrânse 3 --- conducerea în curbe, efectuarea virajelor 3 --- intrarea în intersecții, traversarea, permiterea părăsirii intersecției de cei rămași în interiorul acestora 3 --- schimbarea direcției: viraje la stânga și la dreapta și schimbarea benzilor de circulație folosind 5 mijloacele de semnalizare --- intrarea/ieșirea de pe autostrăzi/artere similare, folosirea corectă a benzilor și luminilor de întâlnire ziua 5 --- manevre privind ocolirea lucrărilor în carosabil, vehiculelor parcate; depășirea de către alte vehicule 6 --- amenajări rutiere, sensuri giratorii, cale ferată, stații de transport în comun, treceri de pietoni, 6 tramvai, rampe/pante --- luarea măsurilor necesare de precauție la coborârea din vehicul 6 4. Aspecte privind siguranța, fluența și conducerea ecologică --- ezitarea repetată de a depăși alte vehicule, deși manevra este posibilă 3 --- tendințe repetate de a ceda trecerea vehiculelor și pietonilor când aceștia nu au prioritate 3 --- nerespectarea semnificației indicatoarelor, marcajelor sau a culorii roșii a semaforului electric, 21 regulilor privind depășirea altor vehicule și neacordarea priorității în intersecții nedirijate --- nerespectarea semnalelor, indicațiilor și dispozițiilor polițistului rutier, aflat în timpul serviciului 21 --- nerespectare semnale polițiști de frontieră, agenți de cale ferată, lucrări, patrule școlare, nevăzători 6 --- nereducerea vitezei sub limitele de 30/50 km/h în situațiile prevăzute în Regulamentul de aplicare 5 a Codului rutier --- depășirea vitezei maxime admise pentru sectorul de drum pe care circulă sau categoria drumului 5 respectiv --- conducerea cu viteză redusă în mod nejustificat, neîncadrarea în ritmul impus de ceilalți conducători auto 5 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 13 Penalizarea greșelilor și abaterilor comise de candidat Puncte de B/B1 B (puncte de penalizare aplicate pentru nerespectarea obligațiilor și manevrelor specifice menționate mai jos) penalizare E --- conducere în condiții de ploaie, zăpadă, mâzgă, polei (îndemânare, reducerea vitezei, conduită 5 preventivă) --- nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare în pasaje subterane și tuneluri 5 --- păstrarea distanței suficiente față de cei care rulează înainte sau vin din sens opus 7 --- conducerea în mod economic și neagresiv pentru mediul înconjurător (turație, frânare/accelerare) 3 Prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influența băuturilor alcoolice, substanțelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de natură să RESPINS perturbe examinarea celorlalți candidați Producerea unui eveniment rutier, ori intervenția examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent RESPINS MENȚIUNI: TOTAL J Examinat cu auto nr..................în prezența martorului......................................., având calitatea de.................................. Data examinării Gradul profesional, numele și prenumele Calificativul Semnătura ora/minutul începerii examinatorului, în clar, și semnătura candidatului ora/minutul terminării c D,Tb Penalizarea greșelilor și abaterilor comise de candidat Puncte de CE DE (puncte de penalizare aplicate pentru nerespectarea obligațiilor și manevrelor specifice menționate mai jos) penalizare C1 D1 C1E D1E Tr Tv 1. Pregătirea și verificarea tehnică a autovehiculului/ansamblului --- reglarea scaunului pentru a obține poziția șezând corectă, a oglinzilor retrovizoare, fixarea centurilor 3 de siguranță, verificarea închiderii ușilor, cunoașterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului --- reglarea oglinzilor retrovizoare, a centurilor de siguranță și a tetierelor, unde sunt disponibile 3 --- verificarea aleatorie a pneurilor, direcției, frânelor, luminilor, catadioptrilor, indicatoarelor de direcție 3 si claxonului --- verificarea frânelor și direcției asistate, roților, piulițelor, apărătorilor de noroi, parbrizului, ferestrelor 3 si stergătoarelor --- verificarea fluidelor, utilizarea tabloului de bord, inclusiv a echipamentului de înregistrare 3 --- verificarea presiunii aerului, a rezervoarelor de aer și a suspensiilor 3 --- controlul caroseriei, învelișului, ușilor pentru marfă, mecanismului de încărcare, a modului de 5 încărcare și de fixare a încărcăturii (C, CE, C1, C1E, Tr) --- verificarea mecanismului de cuplare si a conexiunilor sistemului de frânare și ale circuitelor electrice 5 (CE, C1E, Tr, DE, D1E) --- verificarea caroseriei, ușilor de serviciu, ieșirilor de urgență, echipamentului de prim ajutor, 5 stingătoarelorde incendiu și a altor echipamente de siguranță (D, DE, D1, D1E, Tb, Tv) --- citirea unei hărți rutiere, planificarea rutei, inclusiv utilizarea sistemelor de navigație electronică 2 (opțional) 2. Manevre speciale privind siguranța traficului --- cuplarea și decuplarea unei remorci de autovehiculul său; manevra trebuie să implice staționarea 5 vehiculului tractor lângă remorcă (să nu fie amplasate în aceeași linie --- CE, C1E, Tr, DE, D1E) --- mersul înapoi de-a lungul unei curbe la dreapta 5 --- parcarea în siguranță pentru încărcare/descărcare sau la o rampă/platformă de încărcare ori la o 7 instalație similară (C, CE, C1, C1E, Tr) __oprirea pentru a permite călătorilor urcarea/coborârea în/din autobuz/troleibuz/tramvai în siguranță 6 (D, DE, D1, D1E, Tb, Tv) 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 Penalizarea greșelilor și abaterilor comise de candidat (puncte de penalizare aplicate pentru nerespectarea obligațiilor și manevrelor specifice menționate mai jos) c D, Tb CE DE C1 D1 C1E D1E Tr TV 3. Comportarea în trafic Candidații trebuie să efectueze obligatoriu toate manevrele următoare în condiții normale de trafic și în siguranță totală — părăsirea zonei de staționare: după parcare, oprire în trafic; la ieșirea de pe un drum cu acces privat — conducerea pe drum drept, încrucișarea cu alte vehicule, inclusiv în spații restrânse — conducerea în curbe, efectuarea virajelor — intersecții; apropierea de intersecții și noduri rutiere — traversarea acestora — schimbarea direcției de mers prin viraje la stânga și la dreapta și schimbarea benzilor folosind mijloacele de semnalizare — intrarea/ieșirea de pe autostrăzi sau artere similare (în cazul în care sunt disponibile); trecerea de pe banda de accelerare, părăsirea benzii de decelerare — circulația de-a lungul obstacolelor, de exemplu mașini parcate, la depășirea de către alte vehicule — caracteristici speciale ale drumului (după caz); sensuri giratorii; treceri la nivel cu calea ferată; stații de autobuz/tramvai; treceri pentru pietoni, urcarea în rampă/coborârea pantelor lungi; prioritatea 4. Aspecte privind siguranța, fluența și conducerea ecologică — circulația pe timp de ceață, ninsoare abundentă sau ploaie torențială, fără lumini sau semnalizare — pătrunderea într-o intersecție dirijată prin semafoare, dacă se produce blocarea circulației în interior — nerespectarea semnificației indicatoarelor, marcajelor sau a culorii roșii a semaforului electric, a regulilor privind depășirea altor vehicule și neacordarea priorității în intersecții nedirijate — nerespectarea semnalelor, indicațiilor și dispozițiilor polițistului rutier aflat în timpul serviciului — nerespectarea semnalelor agenților de cale ferată, ale patrulelor școlare, nevăzătorilor, ale altor îndrumători — nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare în pasaje subterane și tuneluri — conducerea în mod economic și neagresiv pentru mediul înconjurător (turație, frânare/accelerare) Prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influența băuturilor alcoolice, substanțelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de natură să perturbe examinarea celorlalți candidați Producerea unui eveniment rutier ori intervenția examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent 5 5 5 5 6 6 Puncte de penalizare 5 4 6 21 21 6 3 3 RESPINS RESPINS TOTAL MENȚIUNI: ! Examinat cu auto nr............................................ Data examinării Gradul profesional, numele și prenumele Calificativul ora/minutul începerii examinatorului, în clar, și semnătura ora/minutul terminării Semnătura candidatului MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 15 ANEXA Nr. 4*) (Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 1.497/2006) DIMENSIUNILE POLIGONULUI 14m 7m 7m 3m 11.5m 4.5m 4.5m 4.5m 2m 7m * * x M Sosire j 0,5m J 0.5m ț O.Sm j 0.5m 3m lOm Plecare X 1.5m X 1.5m X Im I 0.5m V 0.5m 3m 5m lOm 3.5m 3.5m 3.5m 3.5m 18m 7m 7m 13m 3.5m 3.5m *) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil. ANEXA Nr. 5*) (Anexa nr. 5a) la Ordinul nr. 1.497/2006] DESCRIEREA MANEVRELOR LA PROBA PRACTICĂ ÎN POLIGON [potrivit prevederilor art. 22 alin. (3)] •Manevre la viteza mică, cu semnalizare și privirea peste umăr •Plecarea de pe loc, mers 5 metri pe lângă motocicletă fără ajutorul motorului de la locul de plecare • Mers sinuos printre 5 jaloane • Executarea de opturi printre 4 jaloane. 3 manevre într-un sens și în celălalt • Deplasare în linie dreaptă 47 m cu brațul stâng ridicat orizontal •Continuarea deplasării cu viraj stânga și viteză redusă până la punctul de plecare *) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil. 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 43/19.1.2010 ANEXA Nr. 6*1 [Anexa nr. 5b) la Ordinul nr. 1.497/2006] DESCRIEREA MANEVRELOR SPECIALE LA PROBA PRACTICĂ ÎN POLIGON [potrivit prevederilor art. 22 alin. (6) lit. b)] «Accelerare până la 50 km/h, de la punctul de plecare pe distanța de 47m, în viteza a ll-a sau a lll-a «Ocolirea obstacolului cu menținerea direcției de deplasare «Frânare în interval de 16,5m cu schimbarea treptelor de viteza «Viraj la stânga «Accelerare până la 30km/h pe distanța de 30m «Ocolirea obstacolului cu menținerea direcției de deplasare «Accelerarea la peste 50km/h pe distanța de 14m «Frânarea cu frâna din față și frâna din spate începând de la ultimile două jaloane, pe distanța de 16m, cu oprire la punct fix (locul de sosire), unde va urca motocicleta pe cric. *) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 436923 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43/19.1.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495