MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 178 (XXII) — Nr. 41 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Mart'. ¹⁹ ianuarie 2010 SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 1.650 din 15 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1602 alin. 1 din Codul de procedură penală ...'... 2-3 Decizia nr. 1.651 din 15 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală ................ 3-4 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 33. — Hotărâre privind trecerea unor construcții aflate în administrarea Ministerului Administrației și Internelor — Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Caraș- Severin din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune și demolării, și privind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului......................................... 4-5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 1.071/2009. — Ordin al ministrului dezvoltării regionale și locuinței privind modificarea și completarea Ordinului Nr. Pagina ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementării tehnice „Metodologie de calcul al performanței energetice a clădirilor”................................................ 6 2.243/2009. — Ordin al ministrului economiei pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale........ 7-12 5. — Ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale privind aprobarea nivelului comisioanelor de garantare datorate de beneficiarii publici eligibili ai FEADR în anul 2010 pentru scrisorile de garantare emise de fondurile de garantare.................................... 12 REPUBLICĂRI Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice și a Regulamentului de organizare și funcționare ale Agenției Naționale Anti- Doping........................................................ 13-16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.650 din 15 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 160² alin. 1 din Codul de procedură penală loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Marieta Safta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent-șef Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 160² alin. 1 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Adrian Marius Ciura în Dosarul nr. 402/112/2008 al Tribunalului Bistrița-Năsăud — Secția penală. La apelul nominal este prezent autorul excepției. Având cuvântul, acesta arată că își menține cererea formulată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, invocând și jurisprudența Curții Constituționale în materie. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 21 mai 2009, pronunțată în Dosarul nr. 402/112/2008, Tribunalul Bistrița-Năsăud — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 160² alin. 1 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Adrian Marius Ciura. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține, în esență, că nici Constituția, nici Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale nu prevăd restricții în funcție de limitele de pedeapsă ale infracțiunii pentru care s-a dispus arestarea. Ca urmare, fixarea, prin dispozițiile legale criticate, a unei limite maxime în ceea ce privește infracțiunile pentru care se poate cere liberarea provizorie sub control judiciar este neconstituțională, deoarece se adaugă condiții suplimentare celor stabilite de Constituție și de Convenție. în acest fel, se creează o piedică pentru o mulțime de persoane arestate, un obstacol care aduce atingere înseși esenței dreptului, lipsindu-l de aplicabilitate. Tribunalul Bistrița-Năsăud — Secția penală apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, invocând și jurisprudența Curții Constituționale în materie. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate. Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituțional, invocând și jurisprudența Curții Constituționale în materie. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile autorului excepției, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 160² alin. 1 din Codul de procedură penală, având următorul cuprins: „Liberarea provizorie sub control judiciar se poate acorda în cazul infracțiunilor săvârșite din culpă, precum și în cazul infracțiunilor intenționate pentru care legea prevede pedeapsa închisorii ce nu depășește 18 ani.” Prevederile constituționale invocate în susținerea excepției sunt cele ale art. 23 alin. (10), potrivit cărora persoana arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cauțiune, cu raportare la art. 5 paragraful 3 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, potrivit cărora orice persoană arestată sau deținută are dreptul de a fi judecată într-un termen rezonabil sau eliberată în cursul procedurii. Examinând excepția de neconstituționalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronunțat asupra constituționalității acelorași dispoziții legale, criticate în raport cu textele constituționale invocate în prezenta cauză și cu argumente similare. în acest sens sunt Decizia nr. 521 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 27 mai 2009, Decizia nr. 36 din 29 ianuarie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 13 februarie 2004, Decizia nr. 207 din 4 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 25 mai 2004, și Decizia nr. 627 din 17 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 6 decembrie 2005. întrucât nu au intervenit elemente noi, considerentele care fundamentează jurisprudența anterior menționată își mențin valabilitatea și în cauza de față. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 41/19.1.2010 3 Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) și art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și art. 29 alin. (1) și (6) din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 160² alin. 1 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Adrian Marius Ciura în Dosarul nr. 402/112/2008 al Tribunalului Bistrița-Năsăud — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 15 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent-șef, Marieta Safta CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.651 din 15 decembrie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Marieta Safta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent-șef Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Răzvan Cosmin Roman în Dosarul nr. 4.961/100/2007 al Curții de Apel Cluj — Secția penală și de minori. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, invocând și jurisprudența Curții Constituționale în materie. CURTEA, având în_vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 21 mai 2009, pronunțată în Dosarul nr. 4.961/100/2007, Curtea de Apel Cluj — Secția penală și de minori a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Răzvan Cosmin Roman. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține, în esență, că, în cauză, continuitatea completului a fost asigurată prin succesiunea dezbateri — deliberare — pronunțarea soluției, art. 292 din Codul de procedură penală fiind, în litera sa, respectat. Raportat însă la desele schimbări ale completului de judecată în etapa cea mai importantă a judecății, se ridică o serie de întrebări cu privire la faptul dacă procedura, în ansamblul său, a fost echitabilă, mai ales în ceea ce privește asigurarea principiului nemijlocirii, principiu care reprezintă o garanție importantă a caracterului echitabil al procesului penal. Prezentarea probelor în mod nemijlocit și contradictoriu în fața judecătorului sau a judecătorilor din completare ca obiectiv, pe lângă asigurarea dreptului la apărare al acuzatului, verificarea de către instanță a credibilității și fiabilității declarațiilor martorilor, proba cea mai riscantă din punct de vedere al apariției erorilor de percepție și de redare. Cei care au responsabilitatea deciziei asupra vinovăției sau nevinovăției trebuie să poată să-i asculte în mod personal pe martori și trebuie să poată să le verifice credibilitatea. Curtea de Apel Cluj — Secția penală și de minori apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, întrucât dispozițiile art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală fixează doar un cadru general de organizare a judecății, cu norme concrete vizând completele de judecată, continuitatea acestuia și modalitățile de rezolvare a schimbărilor intervenite în compunerea acestuia. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate. Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituțional, invocând și considerentele care au fundamentat Decizia Curții Constituționale nr. 343/2004. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală, având următorul cuprins: „Completul de judecată trebuie să rămână același în tot cursul judecării cauzei. Când aceasta nu este posibil, completul se poate schimba până la începerea dezbaterilor. După începerea dezbaterilor, orice schimbare intervenită în compunerea completului atrage reluarea de la început a dezbaterilor. ” Din motivarea excepției rezultă că se invocă încălcarea dreptului la un proces echitabil. Examinând excepția de neconstituționalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată că, în jurisprudența sa, a mai examinat constituționalitatea acelorași dispoziții legale, în raport cu critici similare. în acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 267 din 6 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 24 martie 2008 și Decizia nr. 343 din 21 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 980 din 25 octombrie 2004, prin care Curtea a respins excepția de neconstituționalitate invocată. în jurisprudența menționată Curtea a reținut, cu privire la critica privind încălcarea principiului nemijlocirii, că este „neîntemeiată, întrucât, chiar dacă probele nu sunt percepute în totalitate «nemijlocit» de către noul complet de judecată, administrarea acestora, realizată în condiții de publicitate și contradictorialitate, precum și consemnarea în scris a tuturor actelor procesuale constituie suficiente garanții pentru ca părții să nu îi fie încălcat dreptul la un proces echitabil prin schimbarea completului de judecată până la începerea dezbaterilor”. întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenței Curții, cele statuate în deciziile anterior menționate își mențin valabilitatea. în ceea ce privește modul concret de aplicare a dispozițiilor legale criticate în cauza dedusă judecății, acesta nu poate face obiectul controlului exercitat de Curtea Constituțională care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „se pronunță numai asupra constituționalității actelor cu privire la care a fost sesizată". Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 alin. (1) și (6) din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 292 alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Răzvan Cosmin Roman în Dosarul nr. 4.961/100/2007 al Curții de Apel Cluj — Secția penală și de minori. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 15 decembrie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent-șef, Marieta Safta HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI GUVERNUL ROMÂNIEI ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind trecerea unor construcții aflate în administrarea Ministerului Administrației și Internelor — Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Caraș-Severin din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune și demolării, și privind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 10 alin. (1) și (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din funcțiune, casare și valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Se aprobă trecerea unor construcții aflate în administrarea Ministerului Administrației și Internelor — Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Caraș-Severin din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — Trecerea în domeniul privat al statului a construcțiilor menționate la art. 1 se face în vederea scoaterii din funcțiune și demolării acestora, în condițiile legii. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 5 Art. 3. — După scoaterea din funcțiune și demolarea construcțiilor, Ministerul Administrației și Internelor își va actualiza în mod corespunzător datele din evidența cantitativ- valorică și, împreună cu Ministerul Finanțelor Publice, va opera modificarea corespunzătoare a anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 6 ianuarie 2010. Nr. 33. ’ Contrasemnează: Ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga Ministrul finanțelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu ANEXĂ DATELE DE IDENTIFICARE ale construcțiilor aflate în administrarea Ministerului Administrației și Internelor — Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Caraș-Severin, care trec din domeniul public al statului în domeniul privat al statului Adresa imobilului Persoana juridică Caracteristicile bunurilor Numărul M.F.P care administrează imobilul care trec în domeniul privat al statului Pavilion nr. 49-324-02, beci alimente Suprafață construită = 69,7 m2 Valoare contabilă = 4.652,30 lei Pavilion nr. 49-324-08, depozit CL Localitatea Grădinari, Ministerul Administrației Suprafață construită = 28,98 m2 șos. Oravița---Timișoara, și Internelor --- Inspectoratul Valoare contabilă = 797,55 lei 105.002 județul Caraș-Severin Județean al Poliției de Pavilion nr. 49-324-06, șopron cărbuni --- parțial --- Frontieră Caraș-Severin Suprafață construită = 61,00 m2 Valoare contabilă = 797,55 lei Pavilion nr. 49-324-07, cocină porci Suprafață construită = 72,00 m2 Valoare contabilă = 1.946,55 lei Localitatea Moldova Veche, Ministerul Administrației Pavilion nr. 49-041-08, depozit CL str. Sf. Varvara nr. 4, și Internelor --- Inspectoratul Suprafață construită = 174,00 m2 104.996 județul Caraș-Severin Județean al Poliției de Valoare contabilă = 23.522,40 lei --- parțial --- Frontieră Caraș-Severin Localitatea Naidăș, Ministerul Administrației Pavilion nr. 49-315-04, pavilion WC șos. Oravița---Moldova Nouă, și Internelor --- Inspectoratul Suprafață construită = 16,10 m2 105.000 județul Caraș-Severin Județean al Poliției Valoare contabilă = 1.129,52 lei --- parțial --- de Frontieră Caraș-Severin Ministerul Administrației Pavilion nr. 49-052-02, pavilion WC Localitatea Berzasca, și Internelor --- Inspectoratul Suprafață construită = 6,00 m2 104.999 județul Caraș-Severin Județean al Poliției Valoare contabilă = 1.829,74 lei --- parțial --- de Frontieră Caraș-Severin Pavilion nr. 49-442-04, copertină metalică Suprafață construită = 293,00 m2 Ministerul Administrației Valoare contabilă = 22.106,38 lei Localitatea Naidăș, DN 57, și Internelor --- Inspectoratul Pavilion nr. 49-442-05, copertină metalică 105.003 județul Caraș-Severin Județean al Poliției Suprafață construită = 293,00 m2 --- parțial --- de Frontieră Caraș-Severin Valoare contabilă = 22.106,38 lei Pavilion nr. 49-442-06, pavilion post control Suprafață construită = 26,60 mp Valoare contabilă = 27.146,95 lei Pavilion nr. 49-312-06, bordei Suprafață construită = 94,00 m2 Valoare contabilă = 12.083,66 lei Pavilion nr. 49-312-13, magazii cereale Localitatea Oravița, Ministerul Administrației Suprafață construită = 60,00 m2 Str. Rachitovei nr’ 1, și Internelor --- Inspectoratul Valoare contabilă = 2.884,46 lei 104.995 județul Caraș-Severin Județean al Poliției Pavilion nr. 49-312-12, cocină porci --- parțial --- de Frontieră Caraș-Severin Suprafață construită = 44,00 m2 Valoare contabilă = 3.425,81 lei Pavilion nr. 49-312-11, cocină porci Suprafață construită = 23,00 m2 Valoare contabilă = 1.773,65 lei 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE Șl LOCUINȚEI ORDIN privind modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementării tehnice „Metodologie de calcul al performanței energetice a clădirilor” în conformitate cu prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, cu modificările ulterioare, ale art. 2 alin. (4) din Regulamentul privind tipurile de reglementări tehnice și de cheltuieli aferente activității de reglementare în construcții, urbanism, amenajarea teritoriului și habitat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementări tehnice și de cheltuieli aferente activității de reglementare în construcții, urbanism, amenajarea teritoriului și habitat, precum și a Normelor metodologice privind criteriile și modul de alocare a sumelor necesare unor lucrări de intervenție în primă urgență la construcții vulnerabile și care prezintă pericol public, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere Procesul-verbal de avizare nr. 18 din 22 iulie 2009 al Comitetului tehnic de specialitate CTS 13 — Performanța energetică a clădirilor și Procesul-verbal de avizare nr. 8 din 27 noiembrie 2009 al Comitetului tehnic de coordonare generală din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței, precum și Avizul nr. 2.782 din 21 septembrie 2009 al Inspectoratului de Stat în Construcții, în temeiul prevederilor art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței, cu modificările ulterioare, ministrul dezvoltării regionale și locuinței emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 157/2007 pentru aprobarea reglementării tehnice „Metodologie de calcul al performanței energetice a clădirilor”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 și 126 bis din 21 februarie 2007, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Metodologia este structurată pe 5 părți, astfel:” 2. La articolul 1, alineatul (2), după litera c) se introduc două noi litere, literele d) și e), cu următorul cuprins: „d) Partea a IV-a «Breviar de calcul al performanței energetice a clădirilor și apartamentelor, indicativ Mc 001/4-2009», prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul ordin; e) Partea a V-a — Model certificat de performanță energetică al apartamentului, indicativ Mc 001/5-2009, prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul ordin.” 3. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 3. —Anexele nr. 1—5 fac parte integrantă din prezentul ordin.” 4. După anexa nr. 3 se introduc două noi anexe, anexele nr. 4 și 5, care au cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 și 2*), care fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul dezvoltării regionale și locuinței, Vasile Blaga București, 16 decembrie 2009. Nr. 1.071. *) Anexele nr. 1 și 2 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 7 MINISTERUL ECONOMIEI ORDIN pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007, și ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006—2013, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, cu modificările și completările ulterioare, ministrul economiei emite următorul ordin. Art. 1. — Se aprobă Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu schema de ajutor de stat prevăzută la art. 1 se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Liniile directoare privind ajutorul de stat regional 2007—2013, adoptate de Comisia Europeană și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 54/2006. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul economiei, Adriean Videanu București, 22 decembrie 2009. Nr. 2.243. ANEXĂ SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT privind sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale I. Introducere Art. 1. — Prezentul act instituie o schemă de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale. Art. 2. — (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiții în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Liniile directoare privind ajutorul de stat regional 2007—2013¹. (2) Prezenta schemă de ajutor de stat este elaborată în conformitate cu următoarele documente: a) Cadrul strategic național de referință (CSNR) 2007—2013, documentul strategic național prin care se stabilesc prioritățile de intervenție ale instrumentelor structurale, care face legătura între prioritățile naționale de dezvoltare stabilite în Planul național de dezvoltare 2007—2013 și prioritățile la nivel european cuprinse în Orientările strategice privind coeziunea pentru 2007—2013; b) Programul operațional sectorial „Creșterea competitivității economice”, denumit în continuare POS CCE² — axa prioritară 4 „Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice” — domeniul major de intervenție 1 „Energie eficientă și durabilă (îmbunătățirea eficienței energetice și dezvoltarea durabilă a sistemului energetic din punct de vedere al mediului)”, operațiunea „Sprijinirea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de transport al energiei electrice, gazelor naturale și al petrolului, precum și ale rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, în scopul reducerii pierderilor în rețea și realizării în condiții de siguranță și continuitate a serviciului de transport și distribuție” — partea de distribuție; c) Harta națională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007—2013³; d) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană⁴. (3) De asemenea, schema contribuie la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări, strategii și politici naționale: a) Legea energiei electrice nr. 13/2007⁵, cu modificările și completările ulterioare; b) Legea gazelor nr. 351/2004⁶, cu modificările și completările ulterioare; ¹ Liniile directoare privind ajutorul de stat regional 2007—2013, adoptate de Comisia Europeană și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 54/2006. ² Programul operațional sectorial „Creșterea competitivității economice”, aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472/2007. ³ Harta ajutorului național regional de stat, aprobată pentru perioada 2007—2013 prin Decizia N 2/07, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 73 din 30 martie 2007. ⁴ Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 157 din 21 iunie 2005 și în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005. 5 Legea nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007. ⁶ Legea nr. 351/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 c) Ordonanța Guvernului nr. 22/2008 privind eficiența energetică și promovarea utilizării la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie⁷; d) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007—2020⁸; e) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naționale în domeniul eficienței energetice⁹; f) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale¹⁰, cu modificările și completările ulterioare. II. Obiectivul schemei Art. 3. — (1) Obiectivul principal al schemei de ajutor de stat îl reprezintă sprijinirea realizării de investiții în rețelele de distribuție de energie electrică și gaze naturale pentru reducerea pierderilor de energie, creșterea securității în furnizare, evitarea situațiilor de criză și atingerea performanțelor economice și standardelor de calitate solicitate de către consumatorii de energie. (2) Realizarea investițiilor prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat va contribui și la atingerea țintei asumate de România în cadrul POS CCE și în Strategia energetică a României pentru perioada 2007—2020, respectiv reducerea intensității energetice primare cu 40% până în 2015 (fată de 2001). III. Necesitatea implementării schemei de ajutor de stat Art. 4. — (1) Obiectivele Strategiei energetice a României sunt în concordanță cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă și sigură și cu Comunicarea Comisiei către Consiliul European și către Parlamentul European „O politică energetică pentru Europa” și sunt orientate spre asigurarea securității furnizării de energie, creșterii eficienței energetice, protecției mediului, toate având în vedere necesitatea dezvoltării economice și regionale. (2) îmbunătățirea eficienței energetice reprezintă o prioritate a Strategiei energetice a României pentru perioada 2007—2020, care trebuie să contrabalanseze tendința de creștere atât a consumului de energie primară, cât și a consumului final de energie în toate sectoarele economiei. Astfel, prin Strategia energetică a României s-a stabilit ca obiectiv strategic îmbunătățirea eficienței energetice în România pe întregul lanț de resurse naturale, producție, transport, distribuție și utilizare finală, estimându-se o reducere cu circa 3% pe an a intensității energetice pe ansamblul economiei naționale, până în anul 2015. (3) în acest sens, îmbunătățirea eficienței energetice contribuie la realizarea următoarelor obiective ale politicii energetice și de dezvoltare a României și a UE: securitatea în furnizarea de energie, creșterea competitivității și dezvoltarea durabilă. Art. 5. — Competitivitatea economică și dezvoltarea durabilă se bazează în mare măsură pe consumul eficient de resurse energetice și de energie. România este caracterizată printr-o intensitate energetică primară și finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (intensitatea energetică primară și finală este de aproximativ 3 ori mai ridicată în România față de UE), precum și printr-o eficiență energetică redusă pe întreg lanțul de producție—transport—distribuție—consumator final de energie. Aceste decalaje și deficiențe constituie un handicap important pentru competitivitatea regiunilor de dezvoltare din România, mai ales în perspectiva creșterii treptate a prețurilor la energie și alinierea acestora la nivelurile europene. Art. 6. — Obiectivele prevăzute la art. 3 și 4 sunt realizabile și prin investiții semnificative în modernizarea și extinderea rețelelor de distribuție de energie electrică și gaze naturale, care vor contribui la reducerea disparităților dintre regiuni și vor crea premisele pentru dezvoltarea economică a zonelor în care vor fi implementate aceste proiecte. Art. 7. — (1) în conformitate cu axa prioritară 4 a POS CCE și cu Strategia energetică a României pentru perioada 2007—2020, rețelele de distribuție a energiei electrice sunt caracterizate printr- un grad avansat de uzură fizică (circa 65%) a liniilor electrice de joasă, medie și înaltă tensiune (110 kV), a stațiilor de transformare și a posturilor de transformare. La aceasta se adaugă uzura morală, 30% din instalații fiind echipate cu aparataj produs în anii '60. De asemenea, consumul propriu tehnologic în rețelele de distribuție (inclusiv pierderile comerciale) a atins în anul 2004 valoarea medie anuală de 12,6%, comparativ cu media țărilor din UE de 7,3%. (2) în acest sens, pentru a asigura securitatea funcționării Sistemului electroenergetic național (SEN), este necesar a se realiza investiții în rețelele de distribuție. Art. 8. — (1) în conformitate cu axa prioritară 4 a POS CCE și cu Strategia energetică a României pentru perioada 2007— 2020, rețelele de distribuție a gazelor naturale sunt caracterizate prin gradul ridicat de uzură a conductelor și branșamentelor, circa 40% având durata normată de viață depășită. (2) în acest sens sunt necesare investiții în rețelele de distribuție a gazelor naturale pentru realizarea în condiții de siguranță și continuitate a serviciilor de distribuție. IV. Domeniul de aplicare Art. 9. — Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică operatorilor economici din cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, considerate regiuni asistate potrivit art. 87 (3) lit. a) din Tratatul CE și specificate prin Harta națională a ajutoarelor regionale pentru România pentru perioada 2007—2013, care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 11. V. Definiții Art. 10. —în sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel: a) întreprinderile mici și mijlocii (IMM) — se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei nr. I din Regulamentului CE nr. 800/2008¹¹ de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața comună în aplicarea art. 87 și 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare); b) întreprindere mare — orice întreprindere care nu se încadrează în definiția IMM-urilor; c) începerea lucrărilor — fie începerea lucrărilor de construcții, fie primul angajament ferm care creează obligații juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare; d) investiția inițială — o investiție în active corporale și necorporale legată de crearea unei noi unități, extinderea unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentală a procesului global de producție a unei unități existente. 7 Ordonanța Guvernului nr. 22/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 29 august 2008. ⁸ Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007. ⁹ Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004. io Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007. ¹¹ Regulamentul CE nr. 800/2008, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 9 Achiziționarea de acțiuni sau părți sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiție inițială; e) costuri eligibile — costurile care se vor suporta pentru realizarea investiției inițiale și care pot fi finanțate din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme; f) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenție brută — valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investițiilor; g) rata de actualizare — este rata de referință în vigoare la data acordării ajutorului de stat, calculată conform Comunicării Comisiei Europene privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referință și de scont¹²; h) operator de distribuție energie electrică — orice persoană juridică ce deține, sub orice titlu, o rețea electrică de distribuție și este titulară a unei licențe de distribuție, în condițiile Legii nr. 13/2007, cu modificările și completările ulterioare, prin care răspunde de operarea, asigurarea întreținerii și, dacă este necesar, dezvoltarea rețelei de distribuție într-o anumită zonă și, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum și de asigurarea capacității pe termen lung a sistemului de a răspunde cererilor rezonabile privind distribuția energiei electrice; i) operator de distribuție gaze naturale — persoana juridică titulară a licenței de distribuție, în condițiile Legii nr. 351/2004, cu modificările și completările ulterioare, care are ca specific activitatea de distribuție a gazelor naturale în una sau mai multe zone delimitate; j) administrator al schemei — Ministerul Economiei, prin Direcția generală energie, petrol și gaze, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice” din POS CCE; k) furnizor de ajutor de stat — Ministerul Economiei, prin Autoritatea de management a POS CCE. VI. Beneficiari Art. 11. — Potențialii beneficiari sunt persoane juridice care dețin în proprietate rețelele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale și care: — fie sunt operatori de distribuție a energiei electrice sau operatori de distribuție a gazelor naturale; — fie au încheiat acte juridice cu operatori de distribuție a energiei electrice sau operatori de distribuție a gazelor naturale, prin care se reglementează modul de folosire de către aceștia a rețelelor sau stațiilor aflate în proprietatea lor. Art. 12. — Beneficiarii vor depune proiecte individual. Art. 13. — Criteriile de eligibilitate a potențialilor beneficiari vizează următoarele: • potențialul beneficiar îndeplinește condițiile prevăzute la art. 11; • potențialul beneficiar nu se află în procedură de faliment sau lichidare, activitatea sa nu este administrată de un judecător sindic, nu are restricții în activitățile comerciale, nu este subiectul unei înțelegeri a creditorilor sau nu se află într-o situație similară cu cele menționate anterior ori în dificultate, în conformitate cu Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat acordat pentru salvarea și restructurarea companiilor aflate în dificultate (Comunicarea Comisiei nr. C244 din 1 octombrie 2004¹³); • potențialul beneficiar nu are datorii ce depășesc limitele prevăzute de legislația națională în vigoare, privind plata taxelor și a altor contribuții la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugete speciale și bugete locale, inclusiv obligațiile de plată privind reeșalonările, (pe baza certificatelor de atestare fiscală privind plata taxelor și impozitelor către bugetul de stat, local, special); • potențialul beneficiar și reprezentantul legal al acestuia nu au fost sau nu sunt condamnați printr-o hotărâre definitivă și irevocabilă în cadrul unui proces pentru fraudă, corupție, implicare în crimă organizată sau orice altă activitate ilegală, care poate dăuna interesului financiar național sau al Comunității; • potențialul beneficiar nu este declarat într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract/acord de finanțare din fonduri publice, conform legislației în vigoare; • potențialul beneficiar demonstrează că deține resursele financiare necesare asigurării cofinanțării proiectului (contribuție proprie, împrumuturi bancare etc.); • potențialul beneficiar dispune de resursele umane corespunzătoare pentru implementarea proiectului; • potențialul beneficiar are capacitatea de a asigura operarea și întreținerea infrastructurii timp de 5 ani după finalizarea implementării proiectului sau 3 ani, în cazul IMM-urilor (resurse umane și financiare); • în cazul în care potențialul beneficiar este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene, rămasă definitivă și irevocabilă, potențialul beneficiar nu poate primi ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat până când vechiul ajutor și dobânzile aferente nu au fost recuperate/rambursate integral; • potențialul beneficiar justifică necesitatea finanțării proiectului prin ajutor de stat; • îndeplinește și alte condiții specificate în Ghidul solicitantului¹⁴, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. Art. 14. — Numărul maxim estimat de beneficiari este de 30. VII. Condiții de eligibilitate a proiectelor Art. 15. — (1) în cadrul schemei de ajutor de stat pot fi finanțate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiții în extinderea și modernizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale în scopul reducerii pierderilor în rețea și al realizării în condiții de siguranță și continuitate a serviciului de distribuție. (2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizează următoarele: • scopul și obiectivele proiectului propus sunt în conformitate cu obiectivele operațiunii prevăzute în axa prioritară 4 a POS CCE, domeniul major de intervenție 1, inclusiv obiectivele Strategiei energetice a României pentru perioada 2007—2020; • proiectul este implementat pe teritoriul României; • activitățile proiectului nu au fost finanțate, nu sunt finanțate în prezent din alte fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică și studiul de fezabilitate), și, în cazul societăților privatizate, nu constituie o obligație a acestora, prevăzută în contractul de privatizare; • proiectul are toate documentele necesare pentru realizarea acestuia, prevăzute în Ghidul solicitantului; • în cadrul proiectului nu s-au efectuat cheltuieli înainte de data publicării schemei de ajutor de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I; 12 Comunicarea Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19 ianuarie 2008. ¹³ Comunicarea Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244 din 1 octombrie 2004. ¹⁴ Ghidul solicitantului este disponibil pe pagina web a Autorității de management pentru POS CCE (http://amposcce.minind.ro) și pe pagina web a Organismului intermediar pentru energie (http://oie.minind.ro). 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 • în cadrul proiectului trebuie să nu se fi efectuat activități care să semnifice „începerea lucrărilor”, în sensul art. 10 lit. c), înainte de obținerea acordului de principiu din partea autorității responsabile cu administrarea schemei de ajutor de stat, conform art. 28 alin. (1); • proiectul respectă reglementările naționale și comunitare privind protecția mediului, achizițiile publice, informarea și publicitatea; • îndeplinește și alte condiții specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. VIII. Durata Art. 16. — Prezenta schemă de ajutor de stat, intră în vigoare după aprobarea acesteia de către Comisia Europeană, la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la data de 31 decembrie 2013. IX. Bugetul schemei de ajutor de stat Art. 17. — (1) Bugetul total alocat al schemei de ajutor de stat este de 28.400.000 euro (echivalent în lei), din care 88% reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională și restul reprezintă fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, și este defalcat estimativ pe ani astfel: Defalcare orientativă pe ani (mii. euro) Total: An (Fonduri comunitare și fonduri publice naționale) 2009 3,97 2010 5,35 2011 7,21 2012 7,08 2013 4,79 Total 2009---2013 28,4 NOTĂ: Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. (2) Derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederilor Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind deschiderea și funcționarea conturilor pentru gestionarea asistenței financiare nerambursabile și a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergență. X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat Art. 18. — Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiții constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare și naționale. Art. 19. — Sumele pot fi acordate în mai multe tranșe. Actualizarea se va face utilizând rata de referință aplicabilă pentru România la data acordării ajutorului de stat. Data acordării ajutorului de stat este data semnării contractului de finanțare de către ambele părți. XI. Intensitatea maximă a finanțării Art. 20. — Intensitatea maximă a finanțării acordate nu poate depăși: a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea București—Ilfov; b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare ale României. Art. 21. —Aceste intensități se majorează cu 20% în cazul întreprinderilor mici și cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii. Art. 22. — Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară de cel puțin 30% din costurile eligibile, fie resurse proprii, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public¹⁵. Art. 23. — Valoarea maximă a finanțării acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu poate depăși echivalentul în lei a 4 milioane euro pe proiect. XII. Cheltuieli eligibile Art. 24. — Prevederile prezentului capitol sunt în concordanță cu dispozițiile Liniilor directoare privind ajutorul de stat regional 2007—2013 și ale Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare. Art. 25. — Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli cu investiția inițială: a) costurile investițiilor în active corporale — considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât și pentru IMM-uri; b) costul investițiilor în active necorporale. în cazul IMM- urilor, se ia în considerare costul integral al acestor investiții, iar în cazul întreprinderilor mari, aceste costuri nu pot fi admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului; c) costurile studiilor pregătitoare și costurile serviciilor de consultanță aferente investițiilor, numai în cazul IMM-urilor și până la o intensitate a ajutorului de 50% din costurile efectiv suportate. Art. 26. — (1) în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, investițiile în active corporale privesc terenuri, construcții, utilaje sau instalații, iar investițiile în active necorporale privesc activele care rezultă în urma transferului de tehnologie prin achiziția de brevete, licențe, know-howsau cunoștințe tehnice nebrevetate. (2) Costul de achiziție a terenului este eligibil în cotă de maximum 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului. (3) Pentru a fi incluse în investiția inițială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a) să fie utilizate în exclusivitate în locația care a beneficiat de ajutor de stat regional; b) să fie considerate active amortizabile; c) să fi fost achiziționate de la un terț, în condiții de piață; d) să fie incluse în categoria activelor proprii firmei și să rămână în locația care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru o perioadă de cel puțin 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM-urilor. Art. 27. — (1) Activele achiziționate, cu excepția terenurilor, trebuie să fie noi și procurate în condiții de piață. (2) Toate costurile aferente investiției vor fi considerate fără TVA. (3) Cheltuielile privind achiziția de active corporale sau necorporale prin leasing nu sunt eligibile. (4) Proiectele pentru care cheltuielile au avut loc înainte de data publicării schemei de ajutor de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nu vor fi eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. 15 De exemplu, credite negarantate de stat, aport al acționarilor, alții decât organisme ale statului, credite contractate în condiții de piață etc. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 11 (5) Ulterior încheierii contractului de finanțare, beneficiarul nu va mai putea primi finanțări din alte surse publice pentru aceleași cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare și a returnării sumelor rambursate. XIII. Necesitatea ajutorului de stat și a menținerii investiției Art. 28. — (1) Ajutorul de stat regional pentru investiții nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat decât dacă, înaintea începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop și dacă autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplinește în principiu condițiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii lucrărilor. (2) în situația în care lucrările încep anterior îndeplinirii condițiilor stabilite în alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor. (3) Investiția realizată cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menținută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării lucrărilor, pentru întreprinderi mari, sau 3 ani, pentru IMM-uri. Această regulă nu împiedică înlocuirea instalațiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu condiția ca activitatea economică să se desfășoare în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută. XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat Art. 29. — Pentru același beneficiar, plafonul maxim al intensității ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă de ajutor de stat trebuie respectat când, pentru aceleași costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în combinație cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanțarea provine din surse locale, regionale, naționale sau comunitare. Art. 30. — Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislației privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă. XV. Modalitatea de derulare a schemei Art. 31. — Ministerul Economiei, prin Direcția generală energie, petrol și gaze, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 din POS CCE, este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme de ajutor de stat, sub coordonarea autorității de management a aceluiași program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia și fiind răspunzător pentru buna ei desfășurare. Art. 32. — (1) Procedura de implementare și derularea schemei de ajutor de stat se desfășoară după cum urmează: 1. lansarea cererii de propuneri de proiecte; 2. primirea și înregistrarea cererii de finanțare; 3. verificarea conformității administrative și a eligibilității propunerilor de proiecte și beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a acordului de principiu că sunt îndeplinite condițiile de eligibilitate prevăzute de schemă, potrivit art. 28 alin. (1); 4. evaluarea tehnică și financiară a proiectelor, în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate de comitetul de monitorizare a POS CCE și care vizează: a) relevanța proiectului, rezultată din contribuția proiectului la obiectivele POS CCE/axei prioritare 4/domeniului major de intervenție/operațiunii și la strategiile specifice naționale și regionale (crearea de locuri de muncă, creșterea productivității, structura investiției propuse, localizare în poli de competitivitate/poli de creștere etc.); b) calitatea și coerența proiectului, rezultate din calitatea propunerii tehnice și financiare: obiective și activități clare, planificarea adecvată a implementării, coerența obiectivelor planificate cu activitățile propuse, graficul de implementare și bugetul; identificarea riscurilor posibile și a soluțiilor pentru reducerea/evitarea acestora, după caz; c) maturitatea proiectului, rezultată de exemplu din disponibilitatea studiilor/licențelor/autorizațiilor necesare pentru implementarea proiectului, începerea procedurii de achiziții publice (unde este cazul) etc.; d) sustenabilitatea proiectului, rezultată din capacitatea potențialului beneficiar de a asigura operarea și menținerea investiției (tehnic, financiar, resurse umane) după terminarea proiectului, fără sprijin financiar public; 5. selecția proiectelor; 6. întocmirea și semnarea contractului de finanțare; 7. derularea proiectelor și rambursarea cheltuielilor: plățile se efectuează de către unitatea de plată a POS CCE, numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare; în cazul în care beneficiarul optează pentru prefinanțare, aceasta se acordă și se recuperează în conformitate cu prevederile legale; 8. efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor; 9. finalizarea proiectelor: plata finală se face în baza documentației prezentate în conformitate cu prevederile contractuale; 10. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor pe o perioadă de 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, și pe o perioadă de 3 ani, în cazul IMM-urilor. (2 ) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme de ajutor de stat, potențialul beneficiar va depune la Ministerul Economiei, adresată Organismului intermediar pentru energie, o cerere de finanțare corespunzătoare operațiunii menționate la art. 2 alin. (2) lit. a), însoțită de documentele solicitate în Ghidul solicitantului. (3 ) Conținutul cererii de finanțare și al documentelor însoțitoare ale acesteia, precum și cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului vor fi publicate pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, la adresele http://oie.minind.ro și http://amposcce.minind.ro Art. 33. — Cererile de finanțare și documentele însoțitoare ale acesteia se vor depune la Organismul intermediar pentru energie la o dată care va fi anunțată odată cu lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a Organismului intermediar pentru energie: http://oie.minind.ro și a autorității de management a POS CCE: http://amposcce.minind.ro. XVI. Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat Art. 34. —Textul schemei de ajutor de stat, precum și textul actului normativ pentru aprobarea schemei vor fi publicate integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, la adresele http://oie.minind.ro și http://amposcce.minind.ro, după publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 35. — Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun. Art. 36. — Beneficiarii sunt obligați să raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanțare stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea Organismului intermediar pentru energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului. Art. 37. — (1) Furnizorul de ajutor de stat se va asigura că investițiile vor fi menținute în regiune pe o perioadă 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM-urilor. 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 (2) în situația în care constată nerespectarea condiției prevăzute la alin. (1), precum și a tuturor celorlalte condiții prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare și naționale în vigoare. Art. 38. — (1) Furnizorul de ajutor de stat și administratorul schemei de ajutor de stat sunt obligați să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor¹⁶, dar nu mai puțin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parțială a POS CCE. (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei de ajutor de stat¹⁷, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme de ajutor de stat, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanțat investiția în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat și a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate. Art. 39. — Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. Art. 40. — Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o raportare anuală cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul Consiliului Concurenței nr. 175/2007¹⁸, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare¹⁹. Art. 41. —Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitat de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 35, 37, 39 și 40 ale prezentei scheme de ajutor de stat. ¹⁶ Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat va fi publicată pe pagina web a autorității de management. ¹⁷ Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat va fi publicată pe pagina web a autorității de management. 18 Ordinul Consiliului Concurenței nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iulie 2007. ¹⁹ Regulamentul Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 140 din 30 aprilie 2004. MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN privind aprobarea nivelului comisioanelor de garantare datorate de beneficiarii publici eligibili ai FEADR în anul 2010 pentru scrisorile de garantare emise de fondurile de garantare Având în vedere Referatul de aprobare nr. 100.139 din 8 ianuarie 2010 al Direcției buget național, în temeiul: — art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbției fondurilor alocate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală pentru renovarea și dezvoltarea spațiului rural prin creșterea calității vieții și diversificării economiei în zonele rurale, aprobată prin Legea nr. 373/2009, și al Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbției fondurilor alocate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală pentru renovarea și dezvoltarea spațiului rural prin creșterea calității vieții și diversificării economiei rurale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.262/2009; — art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.407/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, ministrul agriculturii si dezvoltam rurale emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă nivelul comisionului de garantare datorat fondurilor de garantare de către comunele, asociațiile de dezvoltare intercomunitare ale acestora și organismele de drept public, în calitate de beneficiari eligibili ai FEADR, pentru acordarea de scrisori de garanție în favoarea APDRP în anul 2010, astfel: Nivelul lunar Tipul scrisorii de garanție al comisionului de garantare pentru anul 2010 Scrisorile de garanție reprezintă 110% 0,08% din avansul acordat de Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Mihail Dumitru București, 12 ianuarie 2010. Nr. 5. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 13 REPUBLICĂRI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARAREA GUVERNULUI Nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice și a Regulamentului de organizare și funcționare ale Agenției Naționale Anti-Dopingi) Art. 1. — (1) Se aprobă structura organizatorică a Agenției Naționale Anti-Doping, prevăzută în anexa nr. 1. (2) Numărul maxim de posturi al Agenției Naționale Anti- Doping este de 69 de posturi. Art. 2. — Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Naționale Anti-Doping, prevăzut în anexa nr. 2. Art. 3. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 4. — La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.091/2005 privind aprobarea structurii organizatorice și a Regulamentului de organizare și funcționare ale Agenției Naționale Antidoping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 869 din 28 septembrie 2005. ANEXA Nr. 7^ STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Agenției Naționale Anti-Doping NienanJ maxrn de posturi ■ 69 ¹) Republicată în temeiul art. II din Hotărârea Guvernului nr. 1.394/2009 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice și a Regulamentului de organizare și funcționare ale Agenției Naționale Anti-Doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 819 din 27 noiembrie 2009, dându-se textelor o nouă numerotare. Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 911 din 9 noiembrie 2006 și ulterior adoptării a mai fost modificată și completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.551/2008 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice și a Regulamentului de organizare și funcționare ale Agenției Naționale Anti-Doping, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 4 decembrie 2008. ²) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 ANEXA Nr. 2 REGULAMENTUL de organizare și funcționare a Agenției Naționale Anti-Doping Art. 1. — în vederea combaterii fenomenului de dopaj în sport funcționează Agenția Națională Anti-Doping, denumită în continuare Agenția, instituție publică cu personalitate juridică, cu autonomie decizională în activitatea anti-doping, în subordinea Guvernului, coordonată de primul-ministru, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu sediul în municipiul București, bd. Basarabia nr. 37—39, sectorul 2. Art. 2. —Agenția îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 6 din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport, republicată, precum și orice alte atribuții stabilite prin lege sau prin alte acte normative, fiind totodată autoritatea competentă să aplice dispozițiile Legii nr. 104/2008 privind prevenirea și combaterea traficului ilicit de substanțe cuprinse în „lista interzisă”. Art. 3. — (1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Agenției se asigură din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat. (2) Veniturile proprii se asigură din: a) venituri din valorificările produselor provenite din activități proprii sau anexe, în legătură cu obiectivele prevăzute de lege; b) donații, legate și sponsorizări, în condițiile legii; c) contracte de prestări de servicii pentru efectuarea analizelor doping; d) tarife pentru formarea și perfecționarea ofițerilor de control doping; e) tarife pentru testarea suplimentelor nutritive; f) taxe pentru activitatea prestată de comisiile prevăzute la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 227/2006, republicată; g) fonduri obținute în cadrul colaborărilor internaționale; h) taxa pentru eliberarea certificatului de funcționare din punctul de vedere al reglementărilor anti-doping, potrivit dispozițiilor art. 9 din Legea nr. 104/2008; i) fonduri rambursabile/nerambursabile, cum ar fi, fără a se limita la acestea, fondurile comunitare și/sau alte fonduri acordate de instituțiile financiare naționale/internaționale, în condițiile prevăzute de lege; j) alte surse de venituri în condițiile legii. Art. 4. — (1) Pe lângă Agenție funcționează Consiliul director, ca organ consultativ. (2) Consiliul director al Agenției are în componență 9 membri, după cum urmează: a) președinte; b) 3 reprezentanți ai aparatului de lucru al Guvernului; c) un reprezentant al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, desemnat de ministru din rândul angajaților săi; d) un reprezentant al Comitetului Olimpic și Sportiv Român; e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau toxicologiei ori medicinei, desemnat de Ministerul Sănătății; f) un reprezentant al sportivilor de performanță, desemnat de Comitetul Olimpic și Sportiv Român; g) un reprezentant al federațiilor sportive naționale, desemnat de Comitetul Olimpic și Sportiv Român. (3) Consiliul director are următoarele atribuții principale: a) avizează Strategia națională anti-doping; b) avizează programele educative și de prevenire a dopajului în sport; c) avizează programele de promovare a fairplay-uIui în sport; d) propune ansamblul de măsuri ce urmează a fi luate în sensul intensificării luptei împotriva traficului ilicit de substanțe dopante; e) avizează raportul de activitate al Agenției; f) avizează planul de acțiuni privind informarea, prevenirea și combaterea fenomenului de dopaj în sport; g) avizează programul acțiunilor și activităților de cercetare pentru eradicarea dopajului în sport; h) stabilește, în condițiile legii, cuantumul taxelor percepute pentru activitatea prestată de Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, de Comisia de audiere a sportivilor și a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping și de Comisia de apel. (4) Consiliul director exercită și alte atribuții prevăzute de lege și de alte acte normative. (5) Activitatea Consiliului director este condusă de un președinte care este și președintele Agenției. (6) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5 ani. (7) Membrii Consiliului director sunt obligați să respecte secretul profesional și vor semna declarații de confidențialitate și conflict de interese. (8) Consiliul director se întrunește în ședințe ordinare lunare și în ședințe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la solicitarea președintelui sau a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. (9) Convocarea Consiliului director se face cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data ședinței și va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi și documentația necesară. (10) în exercitarea atribuțiilor conferite de lege, Consiliul director adoptă decizii. (11) Deciziile Consiliului director se adoptă cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. (12) Consiliul director este legal întrunit în prezența a 6 din cei 9 membri. (13) Membrii Consiliului director, care participă la ședințe, cu excepția președintelui, beneficiază de indemnizație de ședință de 20% din indemnizația lunară a președintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al Consiliului director, ca urmare a participării la ședințe, nu poate depăși într-o lună 20% din indemnizația lunară a președintelui. Art. 5. — (1) Mandatul membrilor Consiliului director încetează înainte de termen în următoarele situații: a) renunțarea la calitatea de membru; b) transferarea în cadrul altei autorități sau instituții publice; c) aplicarea unei sancțiuni disciplinare; d) neîndeplinirea obligațiilor ce le revin; e) pierderea calității pentru care au fost numiți; f) deces. (2) în cazurile prevăzute la alin. (1) se desemnează un nou reprezentant, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui în locul căruia a fost numit. Art. 6. — (1) Pe lângă Agenție funcționează, potrivit dispozițiilor art. 4 și 5 din Legea nr. 104/2008, Consiliul de MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 41/19.1.2010 15 prevenire și combatere a traficului ilicit de substanțe cuprinse în lista interzisă, organ consultativ fără personalitate juridică. (2) Consiliul de prevenire și combatere a traficului ilicit de substanțe cuprinse în lista interzisă îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 6 din Legea nr. 104/2008, precum și orice alte atribuții stabilite prin lege sau prin alte acte normative. Art. 7. — (1) Agenția este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, numit pe o perioadă de 5 ani, prin decizie a primului-ministru. (2) Președintele reprezintă Agenția în raporturile cu ministerele și cu celelalte autorități publice, cu persoane fizice și juridice din țară și din străinătate. (3) în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, președintele Agenției emite ordine și instrucțiuni în condițiile legii. (4) în realizarea prerogativelor conferite de lege, președintele are următoarele atribuții principale: a) aprobă Strategia națională anti-doping; b) transmite Guvernului proiectele de acte normative date în competența Agenției potrivit art. 6 lit. b) din Legea nr. 227/2006, republicată; c) aprobă programele educative și de prevenire a dopajului în sport; d) controlează aplicarea măsurilor concrete, al căror scop este sancționarea dopajului în sport; e) aprobă programele de promovare a fairplay-ului în sport; f) coordonează și controlează toate structurile sportive în ceea ce privește activitatea anti-doping; g) aprobă și înaintează autorităților și instituțiilor publice ansamblul de măsuri ce urmează a fi luate în sensul intensificării luptei împotriva traficului ilicit de substanțe dopante; h) colaborează cu autoritățile și instituțiile publice, cu organizațiile guvernamentale și neguvernamentale naționale și internaționale cu atribuții în domeniu; i) aprobă anual sau ori de câte ori este nevoie lista cuprinzând substanțele și metodele interzise în conformitate cu lista Agenției Mondiale Anti-Doping; j) aprobă publicarea anuală sau ori de câte ori este nevoie, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu Agenția Națională a Medicamentului, a listei cuprinzând specialitățile farmaceutice autorizate și comercializate în România, care au în componență substanțe și/sau metode interzise; k) aprobă programul național anual anti-doping în competiție și în afara competiției, care cuprinde toți sportivii de nivel național și internațional; I) aprobă efectuarea controalelor doping în cadrul competițiilor, precum și în afara acestora; m) aprobă efectuarea de teste doping în rândul practicanților de culturism și de fitness, cu scopul stabilirii gradului de utilizare a substanțelor cuprinse în lista interzisă în sportul recreativ, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 104/2008; n) aprobă planificarea și asigură desfășurarea audierilor sportivilor și ale altor persoane susceptibile de dopaj într-un cadru corect și echitabil în conformitate cu legislația în vigoare și cu standardele internaționale; o) aprobă efectuarea contraexpertizei de către un laborator acreditat; p) aprobă efectuarea expertizei substanțelor ce fac obiectul faptelor prevăzute la cap. IV din Legea nr. 104/2008; q) aprobă scutirile pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel național, la solicitarea scrisă a comisiilor antidoping din federațiile sportive naționale, din ligile profesioniste și/sau cluburi; r) comunică Agenției Mondiale Anti-Doping cazurile de dopaj depistate în rândul sportivilor români pe plan național și/sau internațional; s) semnează atestatul eliberat ofițerilor de control doping în urma instruirii și perfecționării acestora, în condițiile legii; t) prezintă Guvernului și Parlamentului raportul anual de activitate al Agenției; u) aprobă planul de acțiuni privind informarea, prevenirea și combaterea fenomenului de dopaj în sport; v) aprobă programul activităților de cercetare pentru eradicarea dopajului în sport; w) coordonează managementul rezultatelor testărilor doping. (5) Președintele exercită și alte atribuții prevăzute de lege și de alte acte normative. Art. 8. — (1) în activitatea de conducere a Agenției președintele este ajutat de un vicepreședinte, cu rang de subsecretar de stat, numit pe o perioadă de 5 ani, prin decizie a primului-ministru. (2) Vicepreședintele exercită atribuțiile delegate de președintele Agenției. (3) Atribuțiile vicepreședintelui se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției. (4) în cazul în care, din motive justificate, președintele nu își poate exercita atribuțiile curente, acestea sunt îndeplinite de către vicepreședinte. Art. 9. — Agenția are un secretar general, numit și salarizat în condițiile legii, care îndeplinește atribuțiile stabilite prin regulamentul intern, precum și orice alte atribuții încredințate de președinte. Art. 10. — (1) în scopul asigurării exercitării în teritoriu a atribuțiilor și competențelor prevăzute de Legea nr. 104/2008, în structura Agenției funcționează 8 oficii zonale pentru prevenirea și combaterea traficului ilicit de substanțe cuprinse în lista interzisă, dintre care unul în municipiul București, denumite în continuare oficii, compartimente fără personalitate juridică. (2) Sediile oficiilor, competența teritorială, precum și atribuțiile acestora se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției. (3) Statul de funcții, structura posturilor pe oficii, precum și încadrarea personalului se fac potrivit prevederilor legale în vigoare. (4) Salarizarea personalului oficiilor se realizează în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din cadrul Agenției. Art. 11. — (1) Prin ordin al președintelui Agenției, în cadrul acesteia se pot constitui servicii, birouri sau compartimente, după caz. (2) Atribuțiile și sarcinile direcțiilor, serviciilor, birourilor și compartimentelor din cadrul Agenției se stabilesc prin regulament intern, care se aprobă prin ordin al președintelui Agenției. (3) Atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale ale personalului Agenției se stabilesc prin fișa postului. Art. 12. — Statul de funcții al personalului contractual al Agenției se aprobă prin ordin al președintelui. Art. 13. — (1) Personalul Agenției este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind personalul contractual din sectorul bugetar. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 41/19.1.2010 (2) Personalul Agenției beneficiază de spor de confidențialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bază brut lunar, în condițiile legii. Art. 14. — (1) Pe lângă Agenție se constituie Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor și a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping și Comisia de apel. (2) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1) sunt numiți prin ordin al președintelui Agenției. (3) Condițiile pentru numirea membrilor comisiilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin regulamentul intern al Agenției. (4) Regulamentele de organizare și funcționare ale comisiilor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al președintelui Agenției. Art. 15. — Conducerea Agenției și personalul implicat în desfășurarea controlului doping au acces în toate bazele sportive și la toate manifestările sportive, în condițiile legii. Art. 16. — în scopul desfășurării activităților specifice, respectiv efectuarea controalelor doping și susținerea de acțiuni educative, Agenția utilizează un parc comun de mijloace de transport, format din 8 autoturisme și 2 autoutilitare pentru organizarea de stații de control doping mobile. Art. 17. — în scopul realizării atribuțiilor ce îi revin, Agenția poate beneficia de consultanță și asistență din țară sau din străinătate, precum și de programe de formare și perfecționare a pregătirii personalului său, finanțate în limita fondurilor bugetare aprobate sau prin alte surse atrase din țară sau din străinătate, potrivit legii. Art. 18. — Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Cancelariei Primului-Ministru pe anul 2006.*) *)în prezent, Cancelaria Primului-Ministru este desființată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2009 privind desființarea Cancelariei Primului- Ministru și stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, cu modificările ulterioare, conform căreia în cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirea „Cancelaria Primului-Ministru” se înlocuiește în mod corespunzător cu denumirea „aparatul propriu de lucru al primului-ministru” sau, după caz, cu denumirea „Secretariatul General al Guvernului”. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.LF. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru relații cu publicul, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 436909 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41/19.1.2010 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495