MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 416 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ’ ¹⁸ ⁱuⁿⁱe ²⁰⁰⁹ SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 317 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă ............... 2-3 Decizia nr. 320 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006.................................. 3-5 Decizia nr. 321 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 318 din Codul de procedură civilă ................................... 5-6 Decizia nr. 322 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă.......................... 6-7 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 71. — Ordonanță de urgență privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar..................................... 8 692. — Hotărâre privind anumite forme de sprijin financiar în sectorul horticol.................................... 9-14 699. — Hotărâre privind instituirea măsurilor cuprinse în organizarea comună de piață în sectorul cereale. 14-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 317 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskăs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Samoilă Vlad, Floare Vlad, Viorica Barcan și Societatea Comercială CO.NA. CRES — S.R.L. din Săliștea de Sus în Dosarul nr. 84/100/2003 al Tribunalului Maramureș — Secția civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă cu privire la cererile de amânare a judecății formulate de Floare Vlad si Societatea Comercială CO.NA. CRES —S.R.L. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererilor de amânare a judecății, având în vedere că excepția de neconstituționalitate a fost ridicată în fața instanței de judecată la data de 2 octombrie 2008, iar părțile au avut suficient timp pentru a-și angaja un apărător. Curtea, deliberând, respinge cererile de amânare a judecății formulate de Floare Vlad si Societatea Comercială CO.NA. CRES —S.R.L. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 2 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 84/100/2003, Tribunalul Maramureș — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Samoilă Vlad, Floare Vlad, Viorica Barcan și Societatea Comercială CO.NA. CRES — S.R.L. din Săliștea de Sus. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorii acesteia susțin că prevederile de lege criticate sunt neconstituționale, întrucât instituie posibilitatea revizuirii unei hotărâri judecătorești luându-se în considerare existența unui singur act fals și ignorându-se celelalte probe ale dosarului, iar pe de altă parte, în cazul în care hotărârea revizuită este irevocabilă, părțile sunt private de dreptul de a exercita împotriva acesteia vreo cale de atac. Tribunalul Maramureș — Secția civilă consideră excepția neîntemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că excepția este neîntemeiată, deoarece prevederile de lege nu contravin dispozițiilor constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă cu următorul cuprins: —Art. 322 pct. 4: „Revizuirea unei hotărâri rămase definitivă în instanța de apel sau prin neapelare, precum și a unei hotărâri dată de o instanță de recurs atunci când evocă fondul, se poate cere în următoarele cazuri: [...] 4. dacă un judecător, martor sau expert, care a luat parte la judecată, a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune privitoare la pricină sau dacă hotărârea s-a dat în temeiul unui înscris declarat fals în cursul sau în urma judecății ori dacă un magistrat a fost sancționat disciplinar pentru exercitarea funcției cu rea-credință sau gravă negljență în acea cauză. în cazul în care, în ambele situații, constatarea infracțiunii nu se mai poate face printr-o hotărâre penală, instanța de revizuire se va pronunța mai întâi, pe cale incidentală, asupra existenței sau inexistenței infracțiunii invocate. La judecarea cererii va fi citat și cel învinuit de săvârșirea infracțiunii. ” — Art. 328 alin. 1: „Hotărârea asupra revizuirii este supusă căilor de atac prevăzute de lege pentru hotărârea revizuită. ” Textele constituționale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 11 privind dreptul internațional și dreptul intern, art. 20 referitor la tratatele internaționale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiție, art. 51 privind dreptul de petiționare, art. 52 privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, art. 124 privind înfăptuirea justiției și art. 129 privind folosirea căilor de atac. Este invocată și încălcarea art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din Convenția pentru apărarea drepturilor și libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că asupra constituționalității art. 322 pct. 4 din Codul de procedură civilă, prin raportare la art. 21 alin. (3) din Constituție, s-a pronunțat prin Decizia nr. 1.084 din 14 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 25 noiembrie 2008, statuând în sensul constituționalității acestor prevederi. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 3 Curtea a reținut că prevederile art. 322 pct. 4 din Codul de procedură civilă constituie norme de procedură care dau expresie prevederilor art. 126 alin. (2) din Constituție, potrivit cărora legiuitorul este liber să stabilească competența instanțelor judecătorești și procedura de judecată, evident cu respectarea celorlalte prevederi și principii constituționale. în ceea ce privește constituționalitatea art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă, Curtea s-a pronunțat prin Decizia nr. 703 din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 24 octombrie 2007. în această decizie, Curtea a reținut că acest text de lege este în acord cu prevederile art. 126 alin. (2) și art. 129 din Constituție, fără a aduce nicio restrângere dreptului la un proces echitabil, și că „nicio dispoziție constituțională sau reglementare internațională nu stabilește gradele de jurisdicție și numărul căilor de atac care trebuie prevăzute pentru judecarea diferitelor litigii, reglementarea acestor probleme intrând în atribuțiile exclusive ale legiuitorului național”. Atât considerentele, cât și soluțiile deciziilor menționate sunt valabile și în cauza de față, neexistând temeiuri pentru modificarea jurisprudenței Curții în această materie. Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 322 pct. 4 și art. 328 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Samoilă Vlad, Floare Vlad, Viorica Barcan și Societatea Comercială CO.NA. CRES — S.R.L. din Săliștea de Sus în Dosarul nr. 84/100/2003 al Tribunalului Maramureș — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 5 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 320 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltân Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată în Dosarul nr. 3.515/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București, și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepție ridicată de Fundația Națională pentru Tineret (F.N.T.) în același dosar. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006, invocând jurisprudența în materie a Curții Constituționale. în ceea ce privește excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă, solicită admiterea acesteia și constatarea ca fiind neconstituționale aceste prevederi, în măsura în care ascultarea părților cu privire la admisibilitatea cererii de intervenție are loc fără comunicarea cererii de intervenție. Chiar dacă în jurisprudența sa anterioară Curtea s-a mai pronunțat asupra constituționalității acestor prevederi, motivele de neconstituționalitate invocate în cazul de față nu au mai fost analizate de Curte. Aceste prevederi de lege încalcă garanțiile prevăzute de Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale cu privire la dreptul la un proces echitabil. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 28 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 3.515/299/2008, Judecătoria Sectorului 1 București a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată și de Fundația Națională pentru Tineret (F.N.T.). în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că prevederile de lege criticate sunt neconstituționale, întrucât prin aplicarea acestora se ajunge la exproprierea unor imobile ale Fundației Naționale pentru Tineret și se împiedică asigurarea condițiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viața politică, socială, economică, culturală și sportivă a țării, lăsând practic fundația fără sediu și tineretul fără organizare la nivel central. Judecătoria Sectorului 1 București consideră că excepția de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 este neîntemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției îl reprezintă prevederile art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.016 din 21 decembrie 2006, aprobată prin Legea nr. 67/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 27 martie 2008. Aceste prevederi au următoarea redactare: — Art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă: „După ascultarea părților și a celui care intervine, instanța va hotărî asupra încuviințării în principiu a intervenției. [■■] După încuviințarea în principiu, instanța va dispune comunicarea intervenției și, în cazurile în care întâmpinarea este obligatorie, va soroci termenul în care aceasta va trebui depusă. — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2006 are următorul cuprins: „Art. I. — Legea tinerilor nr. 350/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 27 iulie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Alineatul (2) al articolului 14 va avea următorul cuprins: «(2) Patrimoniul Fundației Naționale pentru Tineret este constituit din fonduri bănești, prevăzute în anexă, și alte active care au aparținut structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului Comunist, precum și din imobile, fonduri materiale și financiare dobândite în timpul funcționării sale.» 2. Titlul anexei va avea următorul cuprins: «Fondurile bănești care fac obiectul prevederilor art. 14 alin. (2) din lege» 3. Punctul 1 din anexă se abrogă. Art. II. — Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007. ” Textele constituționale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 21 privind accesul liber la justiție, art. 24 privind dreptul la apărare, art. 44 alin. (1) și (2) referitor la garantarea și ocrotirea proprietății private, art. 49 alin. (5) privind protecția copiilor și a tinerilor și art. 136 referitor la dreptul de proprietate. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține următoarele: Asupra constituționalității prevederilor art. 52 din Codul de procedură civilă, Curtea s-a pronunțat prin Decizia nr. 560 din 7 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 14 august 2007, și Decizia nr. 615 din 26 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 2 august 2007, statuând în sensul constituționalității acestor prevederi. Curtea a decis că asupra admisibilității în principiu a intervenției se pronunță instanța de judecată, după ascultarea părților și a celui ce intervine, fiind astfel asigurate garanțiile accesului liber la justiție, și că reclamantul beneficiază de suficiente garanții procesuale menite să concretizeze dreptul acestuia la un proces echitabil. Art. 126 alin. (2) din Constituție, potrivit căruia „Competența instanțelor judecătorești și procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege”, precum și art. 129, care prevede că „împotriva hotărârilor judecătorești, părțile interesate și Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condițiile legii”, atribuie exclusiv legiuitorului prerogativa stabilirii competenței și procedurii de judecată, inclusiv a condițiilor de exercitarea căilor de atac. Așa fiind, dispozițiile criticate reprezintă expresia aplicării acestor dispoziții constituționale. în ceea ce privește Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2006, Curtea constată că și aceasta a mai fost supusă controlului de constituționalitate într-o cauză în care criticile de neconstituționalitate vizau, printre altele, și încălcarea art. 44 alin. (1) și (2), ale art. 49 alin. (5) și ale art. 136 alin. (5) din Constituție. Astfel, prin Decizia nr. 272 din 11 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 332 din 25 aprilie 2008, Curtea, respingând excepția de neconstituționalitate, a reținut următoarele: «Așa cum rezultă din motivarea ordonanței de urgență criticate, imobilul în litigiu este proprietate publică, or, potrivit art. 136 alin. (4) din Constituție, „Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. în condițiile legii organice ele pot li date în administrare regiilor autonome ori instituțiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosință gratuită instituțiilor de utilitate publică”. De altfel, problema stabilirii titularului dreptului de proprietate asupra imobilului, a valabilității titlului cu care acest imobil a intrat în patrimoniul acestei fundații reprezintă o chestiune de fapt care este de competența instanței de judecată.”» Atât considerentele, cât și soluțiile deciziilor menționate sunt valabile și în cauza de față, neexistând temeiuri pentru modificarea jurisprudenței Curții în această materie. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 5 Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 52 alin. 1 și 3 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată în Dosarul nr. 3.515/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București, și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006, excepție ridicată de Fundația Națională pentru Tineret (F.N.T.) în același dosar. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 5 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 321 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 318 din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltân Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 318 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Dumitru Ilinca în Dosarul nr. 532/32/2008 al Curții de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate, invocând jurisprudența în materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 11 noiembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 532/32/2008, Curtea de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 318 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Dumitru llinca. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că dispozițiile legale atacate sunt neconstituționale, întrucât interzic autorului excepției exercitarea dreptului de a formula contestație în anulare atunci când instanța de recurs nu se pronunță asupra excepțiilor și apărărilor invocate de acesta. Curtea de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal consideră că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate nu contravin Constituției. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 318 din Codul de procedură civilă, potrivit cărora „Hotărârile instanțelor de recurs mai pot ti atacate cu contestație când dezlegarea dată este rezultatul unei greșeli materiale sau când instanța, respingând recursul sau admițându-l numai în parte, a omis din greșeală să cerceteze vreunul dintre motivele de modificare sau de casare. ” Textul constituțional considerat a fi încălcat este cel al art. 16 privind egalitatea în drepturi. Este invocată și încălcarea art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că prevederile de lege criticate au mai fost supuse controlului instanței de contencios constituțional pentru critici 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 similare. Astfel, prin Decizia nr. 71 din 15 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 27 ianuarie 2009, Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate și a decis că prevederile de lege criticate sunt norme de procedură și se aplică tuturor persoanelor aflate într-o situație juridică identică, în acord cu dispozițiile constituționale ale art. 126 alin. (2), potrivit cărora „Competența instanțelor judecătorești și procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege’’, legiuitorul este liber să dispună cu privire la aceasta. în plus, contestația în anulare ca mijloc procedural de acces la o instanță superioară de control este o cale extraordinară de atac de retractare, admisibilă numai în cazurile limitativ prevăzute de lege, prin care se urmărește anularea unei hotărâri definitive dacă la pronunțarea ei nu s-au observat neregularitățile actelor de procedură ori dacă soluția este rezultatul unei erori materiale evidente. Așa fiind, prin acest mijloc instanța este ținută să verifice numai dacă există vreunul dintre motivele limitativ prevăzute de lege, neputând să examineze justețea soluției pronunțate. Partea interesată are posibilitatea de a-și valorifica drepturile în fața judecătorului fondului ori în fața judecătorului în căile ordinare de atac, fără a se putea admite soluția reexaminării sine die a unei hotărâri judecătorești, întrucât, cu excepția materiei penale, liberul acces la justiție este pe deplin respectat ori de câte ori partea interesată, în vederea valorificării unui drept sau interes legitim, a putut să se adreseze cel puțin o singură dată unei instanțe naționale. Atât considerentele, cât și soluția deciziei menționate sunt valabile și în cauza de față, neexistând temeiuri pentru modificarea jurisprudenței Curții în această materie. Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 318 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Dumitru llinca în Dosarul nr. 532/32/2008 al Curții de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 5 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 322 din 5 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskăs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Carmen-Cătălina Gliga Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială Autorent — S.R.L. din Otopeni în Dosarul nr. 4.417/94/2008 al Tribunalului București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepției de neconstituționalitate, invocând jurisprudența în materie a Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 25 septembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 4.417/94/2008, Tribunalul București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială Autorent — S.R.L. din Otopeni. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că prevederile legale criticate sunt neconstituționale, întrucât modul de reglementare a exercitării căilor de atac împotriva hotărârii de declinare a competenței contravine normelor constituționale privind dreptul la apărare și dreptul la un proces echitabil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 7 Tribunalul București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal consideră că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate nu contravin Constituției. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă, cu următorul cuprins: „Dacă instanța se declară necompetentă, împotriva hotărârii se poate exercita recurs în termen de 5 zile de la pronunțare. Dosarul va ti trimis instanței competente sau, după caz, altui organ cu activitate jurisdicțională competent, de îndată ce hotărârea de declinare a competenței a devenit irevocabilă. ” Excepția este raportată la art. 24 din Constituție privind dreptul la apărare și la art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că s-a mai pronunțat asupra excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă, raportată la dispozițiile art. 21 și 129 din Constituție, prin Decizia nr. 436 din 18 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 30 ianuarie 2004, și Decizia nr. 246 din 4 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 14 aprilie 2008. în aceste decizii Curtea a statuat că legiuitorul are competența exclusivă de a stabili care sunt căile de atac ce pot fi exercitate în diferite cauze, precum și condițiile procedurale de exercitare a acestora, inclusiv termenele, cu singura cerință de a nu contraveni vreunei dispoziții sau vreunui principiu constituțional. Prevederile art. 158 alin. 3 teza întâi din Codul de procedură civilă nu pun nicio parte interesată în imposibilitatea de a se adresa instanței de control judiciar, prin exercitarea căilor de atac. Potrivit dispozițiilor alin. 1 și 2 ale art. 158 din Codul de procedură civilă, instanța judecătorească se pronunță asupra problemelor privind competența în situația în care, în cadrul judecării litigiului cu care a fost învestită, în fața sa se pune în discuție competența de judecată. Această discuție are loc în prezența părților sau chiar în lipsa lor, dar când toate părțile au fost legal citate. în cazul în care instanța se declară competentă, va continua judecarea cauzei, iar hotărârea privind competența poate fi atacată cu apel sau cu recurs, după caz, odată cu fondul cauzei. Hotărârea prin care instanța se declară necompetentă se poate ataca separat cu recurs, întrucât această hotărâre are caracter de dezînvestire. Totodată, Curtea a mai reținut că stabilirea unui termen derogatoriu mai scurt și care curge de la data pronunțării hotărârii, pentru declararea recursului, s-a impus pentru că soluționarea incidentului privind competența instanței ține pe loc judecarea fondului litigiului. Niciuna dintre părți nu este împiedicată în exercitarea căii de atac în acest termen, având în vedere că acestea, chiar dacă nu sunt prezente în urma îndeplinirii procedurii legale de citare, cunosc termenul de judecată și depinde doar de diligența lor aflarea soluției și declararea recursului. Atât considerentele, cât și soluția deciziilor menționate sunt valabile și în cauza de față, neexistând temeiuri pentru modificarea jurisprudenței Curții în această materie. Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială Autorent — S.R.L. din Otopeni în Dosarul nr. 4.417/94/2008 al Tribunalului București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 5 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar Luând în considerare dificultățile întâmpinate până în prezent în ceea ce privește executarea hotărârilor judecătorești având ca obiect drepturi de natură sala’rială stabilite în favoarea personalului din sectorul’bugetar, având în vedere influența substanțială asupra bugetului de stat pe anul 2009 pe care o are executarea, în condițiile dreptului comun, a titlurilor executorii emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, având în atenție necesitatea instituirii unor reglementări speciale, cu aplicabilitate limitată în timp, privind executarea silită a hotărârilor judecătorești prin care au fost acordate anumite drepturi salariale pentru personalul din sectorul bugetar, ținând seama de faptul că nepromovarea prezentei ordonanțe de urgență ar avea drept consecință imposibilitatea menținerii echilibrelor bugetare și în mod implicit nerespectarea angajamentelor interne și internaționale asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce privește nivelul deficitului bugetar, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. 1. — (1) Plata sumelor prevăzute prin hotaran judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza după o procedură de executare care începe astfel: a) în anul 2010 executoriu; b) în anul 2011 executoriu; c) în anul 2012 executoriu. se plătește 34% se plătește 33% se plătește 33% din valoarea titlului din valoarea titlului din valoarea titlului (2) în cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice cerere de executare silită se suspendă de drept. (3) Sumele prevăzute la alin. (1), plătite în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, se actualizează cu indicele prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistică. (4) în înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, prin sectorul bugetar se’ înțelege autoritățile și instituțiile publice a căror finanțare se asigură astfel: a)’ integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; b) din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz; c) integral din venituri proprii. Art. 2. — Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a plății titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la art. 1. Art. 3. — Plățile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidența prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluționarea unor aspecte financiare în sistemul justiției, aprobată cu modificări prin Legea nr. 76/2009, și a prevederilor Ordinului ministrului justiției, al ministrului economiei și finanțelor, al președintelui Consiliului Superior al Magistraturii’, al președintelui înaltei Curți de Casație și Justiție și al procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație si Justiție nr. 1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eșalonare a plății sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluționarea unor aspecte financiare în sistemul justiției se execută cu respectarea prevederilor art. 1 și 2. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea Viceprim-ministru, ministrul administrației și internelor, Dan Nica Ministrul justiției și libertăților cetățenești, Cătălin Marian Predoiu Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi p. Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri, Maria Pârcălăbescu, secretar de stat Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Marian Sârbu Ministrul apărării naționale, Mihai Stănișoară Ministrul educației, cercetării și inovării, Ecaterina Andronescu p. Ministrul transporturilor și infrastructurii, Marin Anton, secretar de stat București, 17 iunie 2009. Nr. 71. ’ Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, llie Sârbu p. Ministrul turismului, Sorin Munteanu, secretar de stat Ministrul sănătății, Ion Bazac Ministrul afacerilor externe, Cristian Diaconescu Ministrul economiei, Adriean Videanu Ministrul dezvoltării regionale și locuinței, Vasile Blaga Ministrul culturii, cultelor și patrimoniului național, Theodor Paleologu Ministrul tineretului și sportului, Monica Maria lacob-Ridzi Ministrul comunicațiilor și societății informaționale, Gabriel Sandu Ministrul pentru relația cu Parlamentul, Victor-Viorel Ponta 9 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI .2009 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind anumite forme de sprijin financiar în sectorul horticol în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune și de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, în considerarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanțarea politicii agricole comune, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.857/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de stat pentru întreprinderile mici și mijlocii care își desfășoară activitatea în domeniul producției de produse agricole și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001, ale Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieței vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 și a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 și a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, respectiv art. 10, art. 11, art. 14, art. 15 și art. 19, și ale Regulamentului (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole în ceea ce privește programele de sprijin, comerțul cu țările terțe, potențialul de producție și privind controalele în sectorul vitivinicol, având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 293/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 1 și 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2008 privind sprijinul financiar pentru pierderi cauzate de înghețul târziu de primăvară în pomicultură, aprobată cu modificări prin Legea nr. 169/2008, și al art. 1 alin. (2) lit. o) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politice agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Se aprobă plățile tranzitorii pentru tomate destinate procesării, prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Se aprobă sprijinul financiar pentru producătorii agricoli din sectorul pomicol pentru pierderi cauzate de înghețul târziu de primăvară în anul 2007, prevăzut în anexa nr. 2. Art. 3. — Anexa nr. 1k) la Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 din 26 martie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 3. Art. 4. —Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU București, 10 iunie 2009. Nr. 692.’ EMIL BOC Contrasemnează: p. Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, Liviu Harbuz, secretar de stat Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Vasile Pușcaș Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea ANEXA Nr. 1 PLĂȚILE TRANZITORII pentru tomate destinate procesării Art. 1. — (1) Prezenta hotărâre creează cadrul pentru asigurarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, a sumelor necesare pentru prefinanțarea plăților tranzitorii pentru tomate destinate procesării. (2) Beneficiază de plățile tranzitorii pentru tomate destinate procesării persoanele fizice și/sau juridice prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăți directe și plăți naționale directe complementare, care se acordă în agricultură începând 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 cu anul 2007, și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2007, care: a) încheie până la data de 15 iulie cu un prim-procesator aprobat un contract de livrare a producției de tomate care se încadrează la codul NC 0702 00 00. Termenul-limită de 15 iulie este valabil inclusiv pentru actele adiționale la contract; b) livrează pentru procesare, conform contractului de livrare și în funcție de suprafața contractată, cel puțin echivalentul a 8.000 kg/ha tomate destinate procesării. în cazul în care nu este îndeplinită cantitatea de referință de 8 000 kg/ha, fermierul va fi exclus de la plată pentru această schemă de sprijin financiar; c) respectă prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 125/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2007; d) depun în termen documentele prevăzute de legislație pentru obținerea sprijinului la centrele locale, județene sau al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. (3) Suprafața eligibilă pentru plată se va considera minimul dintre suprafața determinată după efectuarea tuturor controalelor și suprafața contractată. (4) în caz de forță majoră beneficiarul este îndreptățit să primească echivalentul sprijinului pentru suprafața afectată de forța majoră și circumstanțe excepționale, care poate fi întreagă sau o parte din suprafața contractată. în acest caz, calculul productivității se face raportând cantitatea livrată la suprafața neafectată de forța majoră. Productivitatea astfel calculată va respecta cantitatea de referință de 8.000 kg/ha. Forța majoră se dovedește prin documente justificative. (5) în condițiile prezentei hotărâri cazurile de forță majoră sunt cele prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune și de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003. Art. 2. — (1) Sprijinul financiar prevăzut la art. 1 se stabilește anual și se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, de la titlul „Proiecte cu finanțare din Fonduri externe nerambursabile postaderare”, articolul 56.06 „Programe din Fondul European de Garantare Agricolă”, și reprezintă prefinanțarea cheltuielilor implicate de Fondul European de Garantare Agricolă. Valoarea anuală a sprijinului financiar pe hectar se stabilește în funcție de suprafața eligibilă și plafonul național aprobat României prin dispozițiile alin. 1 din anexa X la Regulamentul Consiliului (CE) nr. 73/2009. (2) Cererile de sprijin se depun în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 73/2009, până în anul 2011, iar valoarea sprijinului financiar se stabilește anual în funcție de suprafața eligibilă și plafonul național aplicat României în conformitate cu prevederile art. 128 alin. (1) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 73/2009. Art. 3. — Valoarea sprijinului financiar aferent cererilor eligibile depuse în anul 2008 în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 73/2009 reprezintă echivalentul în lei a 1.722,77 euro/ha, la cursul de schimb de 3,7413 lei pentru un euro stabilit de Banca Centrală Europeană în data de 30 septembrie 2008 și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 249 din 1 octombrie 2008. Art. 4. — (1) Direcțiile pentru agricultură și dezvoltare rurală sunt responsabile de aprobarea prim-procesatorilor. (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură este responsabilă pentru primirea solicitărilor, verificarea respectării condițiilor de eligibilitate, efectuarea plăților și întocmirea centralizărilor pe beneficiari. Art. 5. — Modalitatea de acordare a plăților tranzitorii pentru tomate destinate procesării și aprobarea prim-procesatorilor se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale. ANEXA Nr. 2 SPRIJIN FINANCIAR pentru producătorii agricoli din sectorul pomicol pentru pierderi cauzate de înghețul târziu de primăvară în anul 2007 Art. 1. — Se declară anul 2007 ca fiind an în care înghețul târziu de primăvară a afectat plantațiile cu pomi și arbuști fructiferi. Art. 2. — (1) în condițiile prezentei hotărâri, prin îngheț târziu de primăvară se înțelege procesul fizic de trecere a apei libere existente în plante din formă lichidă în formă solidă ca urmare a scăderii temperaturii sub 0° Celsius, cu efecte negative asupra mugurilor de rod, inflorescențelor și/sau fructelor tinere ale pomilor și arbuștilor fructiferi aflați în diferite fenofaze de vegetație și care se manifestă în perioada aprilie—mai. (2) în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, înghețul târziu de primăvară este asimilat dezastrului natural. (3) Cheltuielile specifice privind recoltarea fructelor, nerealizate ca urmare a apariției fenomenului de îngheț târziu de primăvară, se calculează ca diferență între valoarea medie a cheltuielilor de recoltare realizate în cei 3 ani anteriori producerii fenomenului de îngheț târziu de primăvară și valoarea cheltuielilor de recoltare realizate în anul cu îngheț. Art. 3. — Județele afectate în anul 2007 de fenomenul de îngheț târziu de primăvară sunt stabilite în baza informațiilor privind aria de răspândire a fenomenului la nivel național, înregistrate și transmise Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale de către Administrația Națională de Meteorologie. Art. 4. — (1) Suma disponibilă pentru despăgubirea producătorilor agricoli ale căror plantații au fost afectate în anul 2007 de fenomenul de îngheț târziu de primăvară este de 4.801.831 lei și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale pentru anul 2009. (2) Cererile de sprijin financiar se depun la direcțiile pentru agricultură și dezvoltare rurală județene, respectiv a municipiului București, până la data de 1 iulie 2009. Art. 5. — Județele pe raza cărora au fost înregistrate temperaturi sub 0° Celsius în perioada aprilie—mai 2007 pentru care se acordă sprijin financiar sunt: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 11 Nr. Județul crt. 1. ALBA 2. ARAD 3. BACĂU 4. BIHOR 5. BISTRIȚA-NĂSĂUD 6. BOTOȘANI 7. BRAȘOV 8. BUZĂU 9. CARAȘ-SEVERIN 10. CĂLĂRAȘI 11. CLUJ 12. COVASNA 13. DÂMBOVIȚA 14. GALAȚI 15. GORJ 16. HARGHITA 17. HUNEDOARA 18. IALOMIȚA Nr. Județul crt. 19. IAȘI 20. MARAMUREȘ 21. MUREȘ 22. NEAMȚ 23. OLT 24. PRAHOVA 25. SATU MARE 26. SĂLAJ 27. SIBIU 28. SUCEAVA 29. TELEORMAN 30. TIMIȘ 31. VASLUI 32. VRANCEA 33. ILFOV 34. MUNICIPIUL BUCUREȘTI Art. 6. — Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și alte organe abilitate de lege vor controla modul de aplicare a prezentei hotărâri. ANEXA Nr. 3 lAnexa nr.1k) la normele metodologice] Categoriile de ajutoare financiare acordate conform măsurilor de piață și măsurilor de informare și promovare a produselor agricole finanțate din F.E.G.A., limitele maxime privind acordarea avansurilor și nivelul garanțiilor Condiții de acordare, limitele maxime Nr. Denumirea măsurii Legislație comunitară de acordare a avansurilor și nivelul garanțiilor 1. Ajutorul financiar Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.580/2007 din 1. Cererea de avans destinat finanțării 21 decembrie 2007 de stabilire a normelor de 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar. programelor aplicare a regulamentelor Consiliului (CE) 3. Valoarea avansului reprezintă cuantumul operaționale nr. 2.200/1996, (CE) nr. 2.201/1996 și (CE) cheltuielilor pentru o perioadă de 4 luni, începând ale organizațiilor nr. 1.182/2007 în sectorul fructelor și legumelor din luna în care se depune cererea de avans. de producători 4. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul avansului acordat 5. Totalul avansurilor în cadrul unui an nu trebuie să depășească 80% din cuantumul ajutorului aprobat inițial pentru programul operațional în cauză. 2. Restructurarea și Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului 1. Cererea de avans reconversia din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar. plantațiilor a pieței vitivinicole, de modificare a 3. Se pot acorda avansuri de 100% din ajutorul de viță-de-vie Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a financiar. Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a 4. Nivelul garanției --- 120% din cuantumul Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 și a avansului acordat Regulamentului (CE) nr. 3/2008 și de abrogare 5. Avansul se acordă înainte de executarea unei a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 și a anumite măsuri, cu condiția ca execuția respectivei Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999 măsuri să fi început deja. Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 6. Beneficiarul avansului este obligat să execute 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare măsura în 2 ani de la acordarea avansului. a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Durata poate fi modificată prin hotărâre a Consiliului privind organizarea comună a pieței Guvernului în următoarele situații: vitivinicole în ceea ce privește programele de a) suprafețele implicate sunt cuprinse în zone care sprijin, comerțul cu țările terțe, potențialul de au suferit calamități naturale; producție și privind controalele în sectorul b) suprafețele au fost atestate de către un vitivinicol organism recunoscut, implicat în probleme de natură fitosanitară privind materialul săditor. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 Nr. Denumirea măsurii Legislație comunitară Condiții de acordare, limitele maxime de acordare a avansurilor și nivelul garanțiilor 3. Ajutor pentru Regulamentul (CE) nr. 245/2001 al Comisiei din 1. Cererea de avans procesarea 5 februarie 2001 de stabilire a normelor de 2. Acordarea avansului va fi condiționată de primară a inului aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.673/2000 efectuarea verificărilor administrative și a și cânepei al Consiliului privind organizarea comună a „Declarației de producție”, la fața locului, stabilindu-se pentru fibre piețelor în sectorul inului și cânepei pentru fibre astfel ajutorul financiar. 3. Se pot acorda avansuri de 80% din ajutorul financiar. 4. Nivelul garanției constituite reprezintă 35% din cuantumul ajutorului financiar pentru fibrele lungi de in, fibrele scurte de in și pentru fibrele de cânepă și 110% din cuantumul ajutorului financiar acordat pentru fibrele scurte de in pentru care s-a încheiat contract de curățare. 4. Ajutor pentru Regulamentul (CE) nr. 2.771/1999 al Comisiei 1. Cererea de avans stocarea privată din 16 decembrie 1999 de stabilire a normelor 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar a untului și de aplicare a Regulamentului (CE) aferent unei zile-tonă de stocare. smântânii nr. 1.255/1999 al Consiliului privind măsurile de 3. Se pot acorda avansuri pentru o perioadă de intervenție pe piața untului și smântânii depozitare de 90 de zile. 4. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul avansului acordat 5. Avansul se poate acorda o singură dată, după o perioadă de stocare de 60 de zile. 6. Existența unui contract semnat în condițiile legii 5. Acordarea Regulamentul (CE) nr. 2.707/2000 al Comisiei 1. Cererea de avans ajutorului din 11 decembrie 2000 de stabilire a normelor 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar. comunitar pentru de aplicare a Regulamentului (CE) 3. Se pot acorda avansuri de 100% din ajutorul furnizarea de nr. 1.255/1999 al Consiliului privind acordarea financiar. lapte în instituțiile de ajutoare comunitare pentru furnizarea 4. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul școlare laptelui și a anumitor produse lactate elevilor din avansului acordat instituțiile școlare 5. în cazul unei cereri de avans efectuate de un furnizor, A.P.I.A. poate plăti avansul pe baza cantităților livrate, fără a pretinde documente justificative. Furnizorul înaintează A.P.I.A., în termen de o lună de la plata avansului, documentele necesare plății finale a ajutorului, exceptând cazul în care A.P.I.A. a efectuat controlul. 6. Acordarea Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei 1. Cererea de avans ajutorului financiar din 9 noiembrie 2005 de stabilire a normelor de 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar la cumpărarea de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 pentru produsele eligibile, prin licitație. unt, unt concentrat al Consiliului în ceea ce privește măsurile de 3. Se pot acorda avansuri de 100% din ajutorul sau smântână de comercializare a smântânii, untului și a untului financiar pentru produsele eligibile. pe piața liberă, concentrat pe piața comunitară 4. Nivelul garanției se stabilește de către Comisia destinate fabricării Europeană. produselor de 5. Beneficiarul va semna un angajament prin care patiserie, se obligă ca produsele eligibile să fie încorporate înghețatei și altor într-un produs finit, în termen de 4 luni de la produse alimentare încheierea licitației. 6. în produsele eligibile să fie încorporați marcatori. 7. Stocare privată de Regulamentul (CEE) nr. 3.444/1990 al Comisiei 1. Cererea de avans carne de porc din 27 noiembrie 1990 de stabilire a normelor 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar detaliate de acordare a ajutorului pentru aferent unei zile-tonă de stocare. depozitarea în regim privat a cărnii de porc 3. Se poate acorda avans reprezentând valoarea ajutorului financiar calculat pentru 3 luni de stocare. 4. Nivelul garanției --- 120% din cuantumul avansului acordat 5. Se acordă avans după 3 luni de stocare contractuală. 6. Existența unui contract semnat în condițiile legii MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VL2009 13 Nr. Denumirea măsurii Legislație comunitară Condiții de acordare, limitele maxime de acordare a avansurilor și nivelul garanțiilor 8. Stocare privată de Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei din 1. Cererea de avans carne de bovină 2 mai 2000 de stabilire a normelor de aplicare a 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999 al aferent unei zile-tonă de stocare. Consiliului în ceea ce privește ajutoarele pentru 3. Se poate acorda avans reprezentând valoarea depozitarea privată în sectorul cărnii de vită și ajutorului financiar calculat pentru 3 luni de mânzat stocare. 4. Nivelul garanției --- 120% din cuantumul avansului acordat 5. Se acordă avans după 3 luni de stocare contractuală. 6. Existența unui contract semnat în condițiile legii 9. Stocare privată de Regulamentul (CEE) nr. 3.446/1990 al Comisiei 1. Cererea de avans carne de oaie și din 27 noiembrie 1990 de stabilire a normelor 2. Se va stabili cuantumul ajutorului financiar capră de acordare a ajutoarelor pentru depozitarea aferent unei zile-tonă de stocare. privată în sectorul cărnii de oaie și de capră 3. Se poate acorda avans reprezentând valoarea ajutorului financiar calculat pentru 3 luni de stocare. 4. Nivelul garanției --- 120% din cuantumul avansului acordat 5. Se acordă avans după 3 luni de stocare contractuală. 6. Existența unui contract semnat în condițiile legii 10. Ajutorul de Regulamentul (CE) nr. 320/2006 al Consiliului 1. Cererea de avans. Se consideră plată în avans restructurare din 20 februarie 2006 de instituire a unui regim situația în care orice plată se efectuează la o dată pentru industria temporar de restructurare a industriei zahărului calendaristică anterioară datei finalizării planului zahărului în Comunitatea Europeană și de modificare a de restructurare. Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 privind 2. Cuantumul ajutorului de restructurare per tona finanțarea politicii agricole comune de cotă la care se renunță este stabilit de art. 5 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 320/2006, în funcție de dezasamblarea instalațiilor, pe ani comerciali. 3. Se poate acorda avans astfel: --- 40% din ajutorul de restructurare per tonă de cotă la care se renunță și se acordă în luna iunie a anului de comercializare în care se renunță la cotă; și --- 60% din ajutorul de restructurare per tonă de cotă la care se renunță și se acordă în luna februarie a anului de comercializare următor. 4. Nivelul garanției --- 120% din cuantumul avansului acordat 11. Furnizare de Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992 al Comisiei 1. Cererea de avans alimente din din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor 2. Existența unui contract semnat în condițiile legii stocurile de de punere în aplicare a furnizării de alimente din 3. Se poate acorda un avans de 100% din ajutorul intervenție pentru stocurile de intervenție pentru persoanele cele financiar acordat de Comisia Europeană. cele mai mai defavorizate din Comunitate, astfel cum a 4. Nivelul garanției --- 110% din valoarea totală defavorizate fost modificat si completat prin Regulamentul cuprinsă în ofertă persoane din (CE) nr. 1.127/2007 România 12. Acțiuni de Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 1. Cererea de avans informare și 17 decembrie 2007 privind acțiunile de 2. Existența unui contract semnat în condițiile legii promovare pentru informare și promovare pentru produsele 3. Se va stabili contribuția comunitară și națională produsele agricole agricole pe piața internă și în țări terțe; anuală. pe piața internă și Regulamentul nr. 1.071/2005 al Comisiei din 4. Se poate acorda un avans de 30% din suma în țări terțe 1 iulie 2005 privind normele de aplicare a contribuției comunitare și naționale anuale. Regulamentului Consiliului (CE) 3/2008 privind 5. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul acțiunile de informare și promovare pentru avansului acordat. în cazul beneficiarilor publici, produsele agricole pe piața internă; A.P.I.A. poate accepta o garanție scrisă din partea Regulamentul (CE) nr. 1.346/2005 al Comisiei autorității ierarhice superioare acestora, în din 16 august 2005 privind regulile detaliate de conformitate cu dispozițiile în vigoare, cu condiția aplicare a Regulamentul Consiliului (CE) ca autoritatea respectivă să se angajeze să nr. 3/2008 privind acțiunile de informare și plătească suma acoperită de garanție, în cazul în promovare pentru produsele agricole în țări terțe care avansul plătit nu a fost justificat. 6. Modelul scrisorilor de garanție este cel prevăzut în regulamentele specifice. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 Nr. Denumirea măsurii Legislație comunitară Condiții de acordare, limitele maxime de acordare a avansurilor și nivelul garanțiilor 13. Restituiri la Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei din 1. Cererea de avans exportul de 15 aprilie 1999 de stabilire a normelor comune 2. Se pot acorda avansuri de până la 100% din produse agricole de aplicare a sistemului de restituiri la export valoarea restituirii la exportul de produse agricole pentru produse agricole solicitată. 3. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul avansului 14 Promovarea Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului 1. Cererea de avans vinurilor pe piețele Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei 2. Existența unui contract semnat în condițiile legii țărilor terțe în Regulamentul (CEE) nr. 2220/1985 al Comisiei 3. Se va stabili contribuția comunitară și națională campaniile viticole din 22 iulie 1985 de stabilire a normelor comune anuală. 2008/2009--- de aplicare a regimului de garanții pentru 4. Se poate acorda un avans de până la 100% din 2012/2013 produsele agricole, cu modificările și suma contribuției comunitare și naționale anuale. completările ulterioare. 5. Nivelul garanției --- 110% din cuantumul avansului acordat GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind instituirea măsurilor cuprinse în organizarea comună de piață în sectorul cereale în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 687/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 prin care se stabilesc procedurile de preluare a cerealelor de către agențiile de plăți sau de către agențiile de intervenție și metodele de analiză pentru determinarea calității cerealelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 192 din 19 iulie 2008, ale Regulamentului (CE) nr. 127/2009 al Comisiei din 12 februarie 2009 de stabilire a procedurii și a condițiilor pentru vânzarea cerealelor păstrate de către agențiile de plăți sau de către agențiile de intervenție, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 42 din 13 februarie 2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic OCP”), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr. 884/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului privind finanțarea din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) a măsurilor de intervenție sub forma depozitării publice și contabilizarea operațiunilor de depozitare publică de către agențiile plătitoare ale statelor membre, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 171 din 23 iunie 2006, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile art. 1 alin. (2) și ale art. 5 alin. (2) pct. 1 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Prezenta hotărâre creează cadrul legal pentru asigurarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, a sumelor necesare pentru: a) prefinanțarea măsurilor de intervenție pe piața cerealelor în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 687/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 prin care se stabilesc procedurile de preluare a cerealelor de către agențiile de plăți sau de către agențiile de intervenție și metodele de analiză pentru determinarea calității cerealelor, ale Regulamentului (CE) nr. 127/2009 al Comisiei din 12 februarie 2009 de stabilire a procedurii și a condițiilor pentru vânzarea cerealelor păstrate de către agențiile de plăți sau de către agențiile de intervenție, ale Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic OCP”), cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr. 884/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului privind finanțarea din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) a măsurilor de intervenție sub forma depozitării publice și contabilizarea operațiunilor de depozitare publică de către agențiile plătitoare ale statelor membre, cu modificările și completările ulterioare; b) acoperirea unor cheltuieli neeligibile a fi finanțate de Uniunea Europeană. Art. 2. — (1) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură este responsabilă pentru aplicarea măsurilor de intervenție pe piața cerealelor. (2) Perioada de intervenție publică pentru achiziția cerealelor este cuprinsă între 1 noiembrie anul curent și 31 mai anul următor, conform Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic OCP”). MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 15 Art. 3. — (1) Sumele reprezentând prefinanțare din fonduri de la bugetul de stat a măsurilor de intervenție pe piața cerealelor sunt destinate contravalorii plății pentru: a) valoarea cerealelor cumpărate; b) transportul cerealelor conform art. 9 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 687/2008 al Comisiei; c) efectuarea analizelor de calitate conform anexei I la Regulamentul (CE) nr. 687/2008 al Comisiei, cu excepția celor prevăzute la art. 7 alin. (2) din același regulament; d) cheltuielile de intrare în depozit, de depozitare propriu-zisă și de ieșire din depozit. (2) Cheltuielile neeligibile a fi finanțate de Uniunea Europeană vor fi suportate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, după cum urmează: a) efectuarea analizelor de calitate conform art. 7 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 687/2008 al Comisiei; b) cheltuieli reprezentând diferența de plată dintre costurile de depozitare și suma rambursată de la Comisia Europeană; c) cheltuielile necesare acoperirii plății taxei pe valoarea adăugată, precum și altor cheltuieli ce pot să apară pe parcursul implementării măsurilor. (3) Tariful de transport al cerealelor care urmează să fie decontat nu poate depăși 0,15 lei/km/tonă. (4) Documentele și modul de decontare a cheltuielilor rezultate în urma derulării măsurilor vor fi prevăzute în contractele încheiate între părți, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1). (5) Cheltuielile eligibile pentru finanțare din FEGA, aferente măsurilor de intervenție pe piața cerealelor, reprezentând sume prefinanțate de la bugetul de stat aferente acestor cheltuieli, se vor rambursa ulterior de către Comisia Europeană din FEGA. Art. 4. — (1) Tipurile de cereale eligibile pentru care se acordă prețul de intervenție sunt următoarele: a) grâu comun; b) grâu dur; c) orz; d) porumb; e) sorg. (2) Pentru a fi eligibile la intervenție, cerealele trebuie să fie recoltate de pe teritoriul Comunității Europene și să îndeplinească criteriile de calitate minime prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 687/2008 al Comisiei, în Regulamentul (CEE) nr. 315/1993 al Consiliului din 8 februarie 1993 de stabilire a procedurilor comunitare privind contaminanții din alimente, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene seria L, nr. 37 din 13 februarie 1993, pentru grâul comun și grâul dur, și în Directiva 2002/32/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 mai 2002 privind substanțele nedorite din furaje, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene seria L, nr. 140 din 30 mai 2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru orz, porumb și sorg. (3) Cantitatea minimă pentru o ofertă de grâu comun, porumb, orz și sorg la intervenție este de 80 de tone, iar pentru grâu dur este de 10 tone. Art. 5. — (1) Ofertele de porumb nu pot fi schimbate sau retrase și trebuie însoțite de dovada că ofertantul a constituit o garanție de 15 euro/tonă. (2) Garanția se constituie sub formă de virament sau scrisoare de garanție bancară, în lei, în contul de garanții al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, luându-se în considerare cursul de schimb anunțat de Banca Centrală Europeană, conform Regulamentului (CE) nr. 1.913/2006 al Comisiei din 20 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a sistemului agromonetar al euro în sectorul agricol și de modificare a anumitor regulamente, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene seria L, nr. 365 din 21 decembrie 2006. (3) Garanția se virează în întregime la bugetul comunitar, dacă: a) cantitățile prezente la locul de depozitare, între momentul depunerii ofertei și cel al preluării porumbului, sunt inferioare cantităților declarate de ofertant, fără a aduce atingere marjei de 5%;’ b) cantitățile aprobate pentru intervenție nu sunt efectiv furnizate de către ofertant în scopul preluării de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. Art. 6. — Prețul de intervenție este stabilit la art. 8 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului, iar corecțiile de preț pentru calitatea cerealelor sunt prevăzute în anexele VII și VIII la Regulamentul (CE) nr. 687/2008 al Comisiei. Art. 7. — (1) Pentru cerealele oferite la intervenție, ofertantul va depune în contul RO90TREZ70023830120XXXXX, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului București pe numele Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, o sumă de bani reprezentând contravaloarea a 300 euro la cursul Băncii Naționale a României din ziua depunerii, pentru efectuarea analizelor de calitate. (2) Pentru cerealele preluate la intervenție, ofertantului i se restituie suma de bani depusă pentru efectuarea analizelor, cu excepția contravalorii pentru următoarele analize: a) conținutul de tanin din sorg; b) testul de activitate amilazică (Hagberg); c) determinarea conținutului de proteine din grâul dur și din grâul comun; d) testul Zeleny; e) testul de prelucrabilitate; f) analizele contaminanților. (3) Pentru cerealele nepreluate la intervenție, în baza documentelor justificative privind costurile analizelor de calitate se procedează după cum urmează: a) în cazul în care contravaloarea analizelor este mai mică decât suma prevăzută la alin. (1), diferența până la această sumă i se restituie ofertantului; b) în cazul în care contravaloarea analizelor este mai mare decât această sumă, ofertantul este obligat să depună diferența în contul prevăzut la alin. (1). Art. 8. — (1) în caz de contestație privind analizele efectuate cerealelor oferite la intervenție, pentru repetarea acestor analize ofertantul va depune suma prevăzută la art. 7 alin. (1). (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură va realiza această analiză la Institutul de Bioresurse Alimentare, potrivit prevederilor art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 677/2001 privind înființarea Institutului de Bioresurse Alimentare, cu modificările și completările ulterioare. Art. 9. — (1) Preluarea cerealelor la intervenție și vânzarea acestora din stocurile de intervenție se fac pe baza contractelor de vânzare-cumpărare încheiate cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. (2) Depozitarea cerealelor va fi făcută în spații adecvate, puse la dispoziție de către operatori economici în baza unor contracte atribuite în conformitate cu prevederile legale privind achizițiile publice. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 416/18.VI.2009 (3) Vânzarea cerealelor din stocurile de intervenție se realizează prin: a) vânzare la export; b) vânzare pe piața comună; c) vânzare cu scop/destinație special/specială; d) ajutor alimentar. (4) Prețul de vânzare este prețul stabilit de Comisia Europeană în urma ofertelor primite de la operatori în cadrul licitației organizate pentru vânzarea cerealelor din stocurile de intervenție, conform regulamentelor comunitare în vigoare. (5) Sumele obținute ca urmare a vânzării din stocurile de intervenție sunt virate în conturile Comisiei Europene. (6) Procedura și condițiile pentru vânzarea cerealelor păstrate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură sunt în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 127/2009 al Comisiei. Art. 10. — (1) De prevederile prezentei hotărâri beneficiază orice proprietar de cereale care oferă la intervenție loturi omogene recoltate de pe teritoriul Uniunii Europene și care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare, depozitarii agreați de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. (2) Ofertantul de cereale la intervenție poate fi: a) societate comercială; b) persoană fizică autorizată. (3) Depozitarii agreați, conform manualului de proceduri, de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură fac parte din cadrul celor autorizați conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței pe filiera cerealelor și a produselor procesate din cereale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 225/2006, și au obligația să încheie polițe de asigurare a depozitului în care vor fi depozitate cerealele. (4) Depozitarii agreați trebuie să depună o garanție bancară sub formă de virament sau scrisoare de garanție bancară în contul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, în cuantum de 200% din valoarea mărfii depozitate, sau să încheie o poliță de asigurare pentru valoarea mărfii depozitate, cesionată în favoarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. Art. 11. —Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură elaborează metodologia de aplicare a măsurii, ghidul ofertantului, ghidul depozitarului, ghidul operatorului privind vânzarea cerealelor din stocurile de intervenție, formularistica de solicitare, înregistrare, centralizare, procedurile de aplicare a măsurilor de intervenție pe piața cerealelor. Aceste documente sunt aprobate prin decizie de către directorul general al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. Art. 12. —Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură pune la dispoziția beneficiarilor formularistica și documentația necesare aplicării măsurii de intervenție pe piața cerealelor. Art. 13. —Asigurarea sumelor aprobate de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, ce reprezintă prefinanțarea măsurilor de intervenție pe piața cerealelor, inclusiv a cheltuielilor neeligibile, se asigură prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale de la titlul VIII „Proiecte cu finanțare externă nerambursabilă postaderare”, articolul 56.06 „Programe din Fondul European de Garantare Agricolă”, și se derulează conform Hotărârii Guvernului nr. 293/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 10 iunie 2009. Nr. 699.’ Contrasemnează: p. Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, Liviu Harbuz, secretar de stat Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Vasile Pușcaș Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 431386 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416/18.VI.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495