MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 380 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ’ ⁴ ⁱuⁿⁱe ²⁰⁰⁹ SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 558 din 14 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale................................................. 2-3 Decizia nr. 559 din 14 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.......................................... 3-4 Decizia nr. 633 din 28 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 300Ț art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală..................................................... 5-6 ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 55. — Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European 6-7 620. — Hotărâre pentru aprobarea Statutului Academiei de Științe Tehnice din România.................................... 8-12 Nr. Pagina 648. — Hotărâre privind modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.638/2004 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiții „Varianta ocolitoare a orașului Bacău, pe DN2 — etapa I”, „Varianta ocolitoare a orașului Brașov, pe DN1”, „Varianta ocolitoare a orașului Mediaș, pe DN 14”, „Varianta ocolitoare a orașului Reghin, pe DN 16 și DN 15” și „Varianta ocolitoare a orașului Târgu Mureș, pe DN 13 și DN 15”............................. 12 656. — Hotărâre privind scoaterea definitivă din fondul forestier național de către Compania Națională de Autostrăzi și’Drumuri Naționale din România — S.A. a terenului îh suprafață de 31,4094 ha, proprietate publică a statului, administrat de Direcția Silvică Cluj- Napoca prin Ocolul Silvic Cluj, în vederea realizării obiectivului „Varianta ocolitoare Cluj — Est”, beneficiar statul român................................................. 13 ACTE ALE COMISIEI NAȚIONALE A VALORILOR MOBILIARE 30. — Ordin pentru aprobarea Instrucțiunii nr. 2/2009 privind procedura de subscriere și răscumpărare a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv prin internet.......................... 14-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 558 din 14 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale loan Vida — președinte Nicolae Cochinescu —judecător Aspazia Cojocaru —judecător Acsinte Gaspar —judecător Ion Predescu —judecător Puskâs Valentin Zoltân —judecător Tudorel Toader —judecător Augustin Zegrean —judecător Carmen-Cătălina Gliga — procuror Mihai Paul Cotta — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Conban” — S.A. în Dosarul nr. 17.038/3/2008 al Tribunalului București — Secția comercială. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Președintele dispune să se facă apelul și în Dosarul nr. 2.384D/2008, care are ca obiect soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Regof Comp” — S.R.L. în Dosarul nr. 2.979/110/2008 al Curții de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea, având în vedere că excepțiile de neconstituționalitate ridicate în dosarele menționate au obiect asemănător, pune în discuție, din oficiu, conexarea lor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.384D/2008 la Dosarul nr. 2.236D/2008, care a fost primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, ca neîntemeiată. Este menționată în acest sens jurisprudența Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele: Prin încheierile din 23 noiembrie 2008 și 14 octombrie 2008, pronunțate în dosarele nr. 17.038/3/2008 și nr. 2.979/110/2008, Tribunalul București — Secția comercială și Curtea de Apel Bacău — Secția comerciala, contencios administrativ și fiscal au sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 și, respectiv, ale art. 237 alin. (1) lit. b) din aceeași lege,’ excepție ridicată de Societatea Comercială „Conban” — S.A. și Societatea Comercială „Regof Comp” — S.R.L. în cauze ce au ca obiect judecarea cererilor de dizolvare a unor societăți comerciale. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorii acesteia susțin că prevederile art. 237 alin. ’(1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 sunt neconstituționale în raport cu dispozițiile art. 44, 45, 53, art. 135 alin. (2) lit. a) și art. 136 din Constituție, deoarece, în baza prevederilor legale, Oficiul Național al Registrului Comerțului poate să sesizeze instanța de judecată în vederea dizolvării oricărei societăți comerciale care nu a depus situațiile financiare anuale. Tribunalul București — Secția comercială și Curtea de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal consideră’că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului’și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile legale criticate sunt constituționale. în acest sens, este invocată jurisprudența Curții Constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul- raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 237 alin. (1) lit. a) și bj din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, dispoziții care au următorul conținut: — Art. 237: „(1) La cererea oricărei persoane interesate, precum și a Oficiului Național al Registrului Comerțului, tribunalul’va putea pronunța dizolvarea societății în cazurile în care: a) societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni; b) societatea nu a depus, în cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, situațiile financiare anuale sau alte acte care, potrivit legii, se depun la oficiul registrului comerțului; [.. J. ” Autorii excepției susțin că prevederile legale criticate sunt neconstituționale în raport cu următoarele texte din Constituție: art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 45 privind libertatea economică, art. 53 privind restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, art. 135 referitor la economie și art. 136 privind proprietatea. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată următoarele: Asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiile art. 237 din Legea nr. 31/1990 Curtea Constituțională s-a mai pronunțat prin Decizia nr. 3 din 9 ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 13 februarie 2007, constatând că prevederile legale sunt constituționale. în cuprinsul deciziei s-a reținut că art. 237 din aceeași lege, reglementând posibilitatea de dizolvare a societății comerciale pe cale judiciară, nu contravine în niciun fel principiului garantării și ocrotirii dreptului de proprietate reglementat prin art. 44 din Constituție, operațiunea de dizolvare a societății fiind consecința încălcării unor dispoziții legale. De altfel, pe tot parcursul procedurii de lichidare, societatea nu își încetează activitatea, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 3 ci continuă să existe, însă numai pentru operațiunile privind realizarea activului și plata pasivului, fiecare dintre asociați beneficiind de posibilitatea și mijloacele legale de a-și apăra drepturile și interesele, inclusiv dreptul de proprietate. In consecință, pentru aceleași considerente, Curtea constată că sunt respectate și prevederile art. 135 și 136 din Constituție, invocate în susținerea excepției. Prevederile legale nu numai că nu încalcă aceste drepturi, dar sunt menite să asigure garantarea lor. De asemenea, prin Decizia nr. 238 din 20 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 2 mai 2007, Curtea a respins excepția de neconstituționalitate a textului de lege criticat, statuând, în esență, că autorul excepției face abstracție de dispozițiile alin. (5) al art. 237, care prevăd posibilitatea ca, în termen de 30 de zile de la efectuarea publicității, orice persoană interesată să poată face recurs împotriva hotărârii de dizolvare. Astfel, drepturile fundamentale referitoare la libertatea comerțului și libertatea economică nu sunt încălcate. în ceea ce privește pretinsa încălcare a dispozițiilor art. 53 din Constituție, Curtea reține că acestea sunt aplicabile numai în ipoteza în care există o restrângere a exercitării drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, restrângere care, astfel cum s-a arătat anterior, nu s-a constatat. întrucât criticile de neconstituționalitate privesc, în esență, aceleași aspecte și având în vedere că nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenței Curții Constituționale, soluția și considerentele cuprinse în decizia menționată își mențin valabilitatea și în cauza de față. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 237 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, excepție ridicată de Societatea Comercială „Conban” — S.A. și Societatea Comercială „Regof Comp” — S.R.L. în dosarele nr. 2.236D/2008 și nr. 2.384D/2008 ale Tribunalului București — Secția comercială și, respectiv, Curții de Apel Bacău — Secția comercială, contencios administrativ și fiscal. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 14 aprilie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 559 din 14 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale Ioan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Mihai Paul Cotta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, excepție ridicată de Ana Gabriela Mahmoud în Dosarul nr. 1184.1/261/2006 al Curții de Apel Timișoara — Secția penală. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. Se arată că prevederile legale criticate nu încalcă principiul egalității prevăzut de art. 16 din Constituție. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 3 noiembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 1184.1/261/2006, Curtea de Apel Timișoara — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, excepție ridicată de Ana Gabriela Mahmoud într-o cauză având ca obiect soluționarea recursului împotriva unei decizii penale prin care autorul excepției a fost condamnat pentru infracțiunea de evaziune fiscală. în motivarea excepției de neconstituționalitate, se arată că dispozițiile legale criticate creează discriminări pe criterii de avere între inculpații acuzați de același tip de infracțiuni. Mai mult, se consideră că există o situație de discriminare între inculpații care au săvârșit infracțiunea de evaziune fiscală, dar care nu se mai află la primul termen de judecată, în raport cu cei care încă se află în faza de urmărire penală sau de judecată anterior primului termen de judecată, întrucât numai acestora din urmă li se poate aplica textul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005. Se mai susține că textul criticat aduce atingere prezumției de nevinovăție, deoarece condiționează aplicarea unui tratament 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 juridic mai favorabil de repararea unui pretins prejudiciu anterior cercetării judecătorești, aspect ce poate fi interpretat de către instanța judecată ca o recunoaștere a săvârșirii infracțiunii. Curtea de Apel Timișoara — Secția penală consideră că excepția de neconstituționalitate ridicată este neîntemeiată. în conformitate cu’dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatul Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția ridicată. Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile legale criticate sunt constituționale. în acest sens, este invocată jurisprudența Curții Constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial la României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, având următorul cuprins: „Art. 10. — (1) în cazul săvârșirii unei infracțiuni de evaziune fiscală prevăzute de prezenta lege, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecății, până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul acoperă integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârșită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat și recuperat în aceleași condiții este de până la 100.000 euro, în echivalentul monedei naționale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat și recuperat în aceleași condiții este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naționale, se aplică o sancțiune administrativă, care se înregistrează în cazierul judiciar. ” Autorul excepției susține că dispozițiile legale criticate încalcă prevederile constituționale ale art. 4 alin. (2) privind egalitatea între cetățeni, art. 16 alin. (1) și (2) privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justiție, ale art. 23 alin. (11) referitor la prezumția de nevinovăție și ale art. 124 privind înfăptuirea justiției. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea Constituțională reține că în repetate rânduri a examinat constituționalitatea art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 din perspectiva unor critici asemănătoare. Astfel, prin deciziile nr. 1.053 din 9 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 14 noiembrie 2008, și nr. 802 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august 2008, Curtea a statuat că legiuitorul este liber să aprecieze atât pericolul social în funcție de care urmează să stabilească natura juridică a faptei incriminate, cât și condițiile răspunderii juridice pentru această faptă. Totodată, s-a arătat că principiul egalității în drepturi nu implică tratarea juridică uniformă a tuturor infracțiunilor, iar reglementarea unui regim sancționatorîn funcție de acoperirea prejudiciului cauzat prin infracțiunea săvârșită este expresia firească a principiului constituțional menționat, care impune ca la aceleași situații juridice să se aplice același regim, iar la situații juridice diferite tratamentul juridic să fie diferențiat. Faptul că de reducerea limitelor pedepsei prevăzute de lege beneficiază numai învinuitul ori inculpatul care acoperă integral prejudiciul cauzat, în cursul urmăririi penale sau al judecății, până la primul termen de judecată, nu are semnificația îngrădirii liberului acces la justiție. Cel în cauză are posibilitatea de a se adresa instanțelor judecătorești în cazul în care consideră că drepturile, libertățile sau interesele sale legitime au fost încălcate și de a beneficia de toate garanțiile procesuale prevăzute de lege, inclusiv în ceea ce privește latura civilă a cauzei, în deplină concordanță cu imperativele dreptului la un proces echitabil. Referitor la susținerile privind încălcarea prevederilor art. 23 alin. (11) din Constituție, Curtea a reținut că acestea sunt neîntemeiate, deoarece, dacă este îndeplinită condiția prevăzută de textul criticat, „limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârșită se reduc la jumătate”, urmând ca instanța de judecată, în caz de condamnare, să stabilească pedeapsa în cadrul acestor limite. Prin urmare, nu se poate susține că inculpatul este obligat să se declare vinovat, nesocotindu-se astfel prezumția de nevinovăție, și să accepte necondiționat pretențiile părții civile. Neintervenind elemente noi, de natură a determina schimbarea jurisprudenței Curții, atât soluțiile, cât și considerentele cuprinse în aceste decizii își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză. De asemenea, pentru a evita discriminările ce se pot naște între inculpați cu privire la aplicarea textului art. 10 alin. (1) din lege în funcție de data primului termen de judecată, în acord cu Decizia Curții Constituționale nr. 932 din 14 decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 19 ianuarie 2006, primul termen de judecată poate fi considerat cel imediat următor datei intrării în vigoare a Legii nr. 241/2005, indiferent de faza în care se află judecarea procesului penal. Ținând cont de cele expuse mai sus, Curtea reține că nu se poate reține nici încălcarea prevederilor art. 124 din Constituție privind înfăptuirea justiției. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, excepție ridicată de Ana Gabriela Mahmoud în Dosarul nr. 1184.1/261/2006 al Curții de Apel Timișoara — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 14 aprilie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ » 5 DECIZIA Nr. 633 din 28 aprilie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 300¹, art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Afrodita Laura Tutunaru — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent-șef delegat Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 300¹, art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Mihail Dunăreanu în Dosarul nr. 7.905/105/2008 al Tribunalului Prahova — Secția penală. La apelul nominal se prezintă personal autorul excepției, asistat de domnul avocat Ion Cazaru din cadrul Baroului București, cu delegație la dosar. Procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza se află în stare de judecată. Apărătorul autorului excepției pune concluzii de admitere a acesteia, sens în care depune și note scrise. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 8 ianuarie 2009, pronunțată în Dosarul nr. 7.905/105/2008, Tribunalul Prahova — Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 300¹, art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Mihail Dunăreanu în dosarul de mai sus, având ca obiect soluționarea unei cauze penale. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală încalcă dispozițiile constituționale ale art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (1), art. 26 alin. (1), art. 28 și art. 124 alin. (2), precum și ale art. 6 paragraful 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, deoarece instituie un privilegiu exclusiv pentru procuror și judecător, ce constă în posibilitatea acestora de a avea acces în mod nestingherit la înregistrări ale convorbirilor telefonice și în mediu ambiental efectuate în timpul urmăririi penale. De asemenea, dispozițiile art. 300¹ din Codul de procedură penală contravin art. 23 și 21 din Constituție, deoarece verificarea legalității și temeiniciei măsurii arestării preventive se face în camera de consiliu înainte ca instanța să verifice competența pentru a constata dacă este legal sesizată. Tribunalul Prahova — Secția penală opinează că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile autorului excepției prin avocat, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 300¹, cu denumirea marginală Menținerea arestării inculpatului la primirea dosarului, art. 91³ alin. 3 teza finală, cu denumirea marginală Certificarea înregistrărilor și art. 914 cu denumirea marginală Alte înregistrări, toate din Codul de procedură penală, care au următorul conținut: — Art. 3001: „După înregistrarea dosarului la instanță, în cauzele în care inculpatul este trimis în judecată în stare de arest, instanța este datoare să verifice din oficiu, în camera de consiliu, legalitatea și temeinicia arestării preventive, înainte de expirarea duratei arestării preventive. Dacă instanța constată că temeiurile care au determinat arestarea preventivă au încetat sau că nu există temeiuri noi care să justifice privarea de libertate, dispune, prin încheiere, revocarea arestării preventive și punerea de îndată în libertate a inculpatului. Când instanța constată că temeiurile care au determinat arestarea impun în continuare privarea de libertate sau că există temeiuri noi care justifică privarea de libertate, instanța menține, prin încheiere motivată, arestarea preventivă. Dispozițiile art. 159 alin. 3, 4, 5 și 11 se aplică în mod corespunzător. încheierea poate fi atacată cu recurs, aplicându-se dispozițiile art. 160a alin. 2. — Art. 91³ alin. 3 teza finală: „La procesul-verbal se atașează, în plic sigilat, o copie a suportului care conține înregistrarea convorbirii. Suportul original se păstrează la sediul parchetului, în locuri speciale, în plic sigilat, și va fi pus la dispoziția instanței, la solicitarea acesteia. După sesizarea instanței, copia suportului care conține înregistrarea convorbirii și copii de pe procesele-verbale se păstrează la grefa instanței, în locuri speciale, în plic sigilat, la dispoziția exclusivă a judecătorului sau completului învestit cu soluționarea cauzei. — Art. 91⁴: „Dispozițiile art. 91¹—91³ se aplică în mod corespunzător și în cazul înregistrărilor în mediul ambiental, localizării sau urmăririi prin GPS ori prin alte mijloace electronice de supraveghere.” 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile legale criticate au mai fost supuse controlului instanței de contencios constituțional prin raportare la critici similare. Astfel, cu prilejul pronunțării Deciziei nr. 410 din 10 aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 1 mai 2008, și a Deciziei nr. 626 din 3 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 892 din 2 noiembrie 2006, Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 91¹, 91² și 300¹ din Codul de procedură penală. Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudențe, considerentele deciziilor mai sus-menționate își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză, inclusiv în ceea ce privește excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 91⁴ din Codul de procedură penală. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 300¹, art. 91³ alin. 3 teza finală și art. 91⁴ din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Mihail Dunăreanu în Dosarul nr. 7.905/105/2008 al Tribunalului Prahova — Secția penală. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 28 aprilie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent-șef delegat, Afrodita Laura Tutunaru ORDONANȚE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 9 9 GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚĂ DE URGENTĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European Având în vedere imperativul asigurării unui proces electoral corect și transparent, precum și necesitatea identificării și sancționării persoanelor care votează fără a avea drept de vot sau care votează de mai multe ori la aceleași alegeri, toate acestea vizând interesul public și constituind o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Art. I. — Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 14³ alineatul (1), literele f) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins: „f) centralizează rezultatele numărării voturilor pentru județul sau sectorul municipiului București în care funcționează și înaintează Biroului Electoral Central procesul-verbal prevăzut de art. 19⁸, procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secțiilor de votare, dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare, îndosariate pe secții de votare și pe tipuri de liste, precum și toate întâmpinările și contestațiile primite; g) predau, pe bază de proces-verbal, tribunalelor județene, respectiv Tribunalului București buletinele de vot nule și cele MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 7 contestate, precum și celelalte documente și materiale deținute, care nu sunt predate Biroului Electoral Central.” 2. La articolul 14⁷ alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,f) predau birourilor electorale județene sau, după caz, biroului electoral al sectorului procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă, precum și dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secției de votare, îndosariate pe tipuri de liste; birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate predau procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate sau, în cazul în care acesta și-a încetat activitatea, Tribunalului București; dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare din străinătate, îndosariate pe secții de votare și pe tipuri de liste, sunt predate Autorității Electorale Permanente de către Ministerul Afacerilor Externe.” 3. La articolul 198, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) împreună cu procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secțiilor de votare, precum și cu toate întâmpinările și contestațiile, formând un dosar sigilat, ștampilat și semnat de membrii biroului electoral județean, ai biroului electoral al sectorului municipiului București sau ai biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, precum și toate dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare, cu excepția celor organizate în străinătate, îndosariate pe secții de votare și pe tipuri de liste, se înaintează cu pază înarmată la Biroul Electoral Central, în cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces- verbal de la birourile electorale ale secțiilor de votare.” 4. La articolul 21, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) și (6), cu următorul cuprins: „(5) Biroul Electoral Central predă Autorității Electorale Permanente dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare, îndosariate pe secții de votare și pe tipuri de liste. La sesizarea partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice, alianțelor electorale și a candidaților independenți care participă la alegeri, făcută în cel mult 15 zile de la data validării rezultatului alegerilor și însoțită de probele pe care se întemeiază, Autoritatea Electorală Permanentă verifică listele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare la care se referă sesizarea, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori în aceeași zi de referință. Termenul de verificare a listelor electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare este de 6 luni de la primirea acestora, în situația în care Autoritatea Electorală Permanentă descoperă indicii privind săvârșirea infracțiunii prevăzute de art. 22⁴, sesizează organele de urmărire penală competente. (6) La expirarea termenului prevăzut la alin. (5) pentru verificarea listelor electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare, Autoritatea Electorală Permanentă asigură arhivarea lor electronică de către un furnizor de servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică.” Art. II. — (1) în termen de cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul asigură Autorității Electorale Permanente sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatea de verificare a listelor electorale, utilizate la secțiile de votare la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din 7 iunie 2009, precum și de arhivarea electronică a acestora. (2) Asigurarea sumelor necesare, potrivit alin. (1), se realizează prin modificarea corespunzătoare a Hotărârii Guvernului nr. 218/2009 privind aprobarea bugetului și a cheltuielilor necesare pentru pregătirea, organizarea și desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2009, în sensul schimbării destinației sumelor rămase necheltuite și al atingerii scopului prezentei ordonanțe de urgență. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul administrației și internelor, Dan Nica p. Președintele Autorității Electorale Permanente, Ana Maria Patru p. Ministrul afacerilor externe, Costea Romulus Doru, secretar de stat Secretarul general al Guvernului, Daniela Nicoleta Andreescu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 27 mai 2009. Nr. 55. ’ 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru aprobarea Statutului Academiei de Științe Tehnice din România în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 32 din Legea nr. 230/2008 privind înființarea și funcționarea Academiei de Științe Tehnice din România, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Se aprobă Statutul Academiei de Științe Tehnice din România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul educației, cercetării și inovării, Ecaterina Andronescu Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Marian Sârbu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 20 mai 2009. Nr. 62(1 ANEXA STATUTUL Academiei de Stiinte Tehnice din România » > CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Academia de Științe Tehnice din România, denumită în continuare ASTR, funcționează în baza prevederilor Legii nr. 230/2008 privind înființarea și funcționarea Academiei de Științe Tehnice din România, ale prezentului statut și propriului regulament de organizare și funcționare. CAPITOLUL II Membrii ASTR Art. 2. — (1) Membrii din compunerea ASTR, numărul maxim al acestora, precum și indemnizația pe care o primesc sunt prevăzute la art. 10—16 din Legea nr. 230/2008. (2) Membrii titulari și membrii corespondenți sunt cetățeni români, aleși dintre personalitățile reprezentative, cu o înaltă ținută spirituală și morală, care au contribuții deosebite în domeniul tehnico-științific, consacrate prin realizări profesionale și lucrări științifice de specialitate. (3) Repartiția pe secții a numărului de membri este stabilită de adunarea generală. (4) La primirea în ASTR a inginerilor membri titulari și corespondenți se va avea în vedere reprezentarea tuturor domeniilor de activitate: învățământ, cercetare, proiectare, industrie, construcții, transporturi, comunicații, sistemul medical, militar și administrație. (5) Membrii asociați sunt acele persoane fizice care prin activitatea științifică realizată sau prin contribuțiile materiale susțin și sprijină dezvoltarea domeniului de activitate și contribuie la creșterea prestigiului ASTR. (6) Unii membri de onoare pot beneficia de o indemnizație de merit, stabilită de adunarea generală pe baza unor criterii stabilite în regulamentul de organizare și funcționare. Art. 3. — Alegerea membrilor titulari și corespondenți ai ASTR se face în limita locurilor disponibile, prevăzute la art. 12 alin. (3) din Legea nr. 230/2008. Art. 4. — Propunerile pentru primirea în ASTR pot fi făcute de: a) secțiile de specialitate ale ASTR, pentru membrii titulari, propuși de regulă dintre membrii corespondenți din secțiile respective; b) membrii titulari ai ASTR, secțiile de specialitate și filialele ASTR, unități de cercetare științifică, de învățământ superior, asociații profesionale de profil și alte organizații cu activitate de prestigiu recunoscute pe plan național sau internațional în domeniul științei și tehnicii, pentru membrii corespondenți; c) prezidiul ASTR, pentru membrii de onoare și membrii asociați, cu consultarea secțiilor de specialitate. Art. 5. — (1) Propunerile pentru primirea în ASTR se prezintă în cadrul secțiilor de specialitate. (2) Pentru membrii titulari, adoptarea se face prin vot secret, cu majoritate de două treimi din numărul total al membrilor titulari, iar pentru membrii corespondenți, de asemenea, prin vot secret, cu majoritate de două treimi din numărul total al membrilor titulari și corespondenți ai secției respective. (3) Prezidiul ASTR analizează și validează propunerile secțiilor de specialitate și concluziile biroului prezidiului. Propunerile însușite de prezidiu sunt supuse aprobării adunării generale. (4) Cererile făcute în nume personal pentru primirea în ASTR nu sunt luate în considerație. Art. 6. — Adunarea generală hotărăște admiterea în ASTR pe baza adeziunii scrise a candidaților. Art. 7. — Membrii titulari și corespondenți au obligația de a participa la lucrările secțiilor de specialitate din care fac parte, ale adunării generale și ale altor colective din care fac parte și MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 9 au dreptul de a se exprima prin vot la luarea deciziilor asupra problemelor puse în dezbatere, precum și obligația de a se implica activ și responsabil în realizarea obiectivelor ASTR. Art. 8. — (1) Membrii ASTR au dreptul să menționeze în documentele oficiale și personale calitatea de membru titular, membru corespondent sau membru asociat al ASTR și să poarte insigna ASTR. (2) Calitatea de membru al ASTR este personală și netransmisibilă. Art. 9. — (1) Calitatea de membru al ASTR se păstrează pe viată, cu excepția cazurilor în care se încalcă prevederile alin. (2). (2) Prezidiul ASTR poate examina și propune adunării generale retragerea calității de membru al ASTR unor membri care nu își îndeplinesc obligațiile statutare, nu participă activ la programele ASTR, care desfășoară în scris ori pe alte căi o activitate contrară intereselor sau prestigiului ASTR ori care au fost condamnați la o pedeapsă privativă de libertate pentru o faptă gravă, printr-o sentință rămasă definitivă sau solicită în scris retragerea. CAPITOLUL III Organizarea ASTR Art. 10. — Organizarea ASTR este prevăzută la art. 17—20 din Legea nr. 230/2008. Art. 11. — (1) în cadrul ASTR funcționează un număr de maximum 10 secții de specialitate aprobate de adunarea generală și prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare. (2) Din secțiile de specialitate fac parte, peste numărul stabilit, membri de onoare ai ASTR, corespunzător specialității. Art. 12. — (1) Structura, organizarea și atribuțiile secțiilor de specialitate sunt aprobate de adunarea generală, la propunerea prezidiului ASTR. (2) în funcție de evoluția și complexitatea activității, secțiile pot fi înființate, restructurate, comasate sau desființate prin hotărârea cu vot deschis a Adunării generale a ASTR, în prezența a cel puțin două treimi din numărul total de membri, luată cu majoritatea simplă a voturilor acestora. Art. 13. — Secțiile de specialitate au în principal următoarele atribuții: a) efectuează cercetări, studii și alte activități tehnico- științifice, cu participarea membrilor săi; b) dezbat și hotărăsc asupra problemelor tehnico-științifice în domeniul lor; c) propun înființarea de colective de cercetare, comisii și comitete, coordonează și analizează modul de ducere la îndeplinire a sarcinilor ce le revin; d) propun stabilirea de relații cu organizații naționale și internaționale și promovează acțiuni de colaborare cu acestea; e) propun acordarea de distincții anuale pentru lucrări tehnico-științifice de valoare în domeniu; f) adoptă propuneri pentru primirea de membri în ASTR potrivit prevederilor art. 5 și 6. Art. 14. — (1) Ședințele secțiilor de specialitate au loc trimestrial și sunt constituite legal în prezența a două treimi din numărul total de membri titulari și corespondenți. (2) Hotărârile secțiilor sunt luate prin vot deschis, cu o majoritate simplă din voturile membrilor titulari și corespondenți prezenți, cu excepția prevăzută la art. 5 alin. (2). Art. 15. - (1) Secțiile de specialitate sunt conduse de un birou format din președinte, vicepreședinte și un secretar științific, aleși pe o perioadă de 4 ani, prin vot secret, cu o majoritate de două treimi din voturile membrilor titulari și corespondenți ai secției respective. (2) Președintele secției este ales dintre membrii titulari ai ASTR și alegerea sa este validată de prezidiul ASTR. (3) Președintele informează periodic prezidiul ASTR asupra activității secției și hotărârilor luate. Art. 16. — (1 j Filialele funcționează ca unități subordonate, înființate prin hotărâri ale Adunării generale a ASTR, și pot avea personalitate juridică în funcție de activități. (2) Filialele sunt destinate să îndeplinească obiectivele ASTR în zone teritoriale, în colaborare cu secțiile de specialitate. (3) Filialele efectuează cercetări, studii și desfășoară alte activități tehnico-științifice prin membrii lor. Art. 17. — (1) Filialele sunt conduse de un birou format din președinte, membru titular al ASTR, un vicepreședinte și un secretar științific, aleși pe o perioadă de 4 ani, prin vot secret, cu o majoritate de două treimi din voturile membrilor titulari și corespondenți. (2) Ședințele filialelor au loc, de regulă, lunar și sunt constituite legal în prezența a două treimi din numărul total al membrilor titulari și corespondenți. Art. 18. — Structura, organizarea și atribuțiile filialelor sunt aprobate de adunarea generală, la propunerea prezidiului. Art. 19. — Membrii birourilor secțiilor de specialitate și ai filialelor sunt aleși pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit, chiar și succesiv. Art. 20. — (1) Pentru desfășurarea activității științifice, ASTR înființează colective de cercetare, comitete și comisii, precum și fundații, muzee și edituri. (2) Pentru realizarea și dezvoltarea activității sale, ASTR constituie un colegiu științific ale cărui atribuții vor fi stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare al ASTR. (3) în vederea realizării și susținerii obiectivelor sale, ASTR poate înființa societăți comerciale, în condițiile legii. CAPITOLUL IV Organele de conducere Art. 21. — Organele de conducere ale ASTR sunt cele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 230/2008. Art. 22. —Adunarea generală, pe lângă atribuțiile prevăzute la art. 25 din Legea nr. 230/2008, îndeplinește și următoarele atribuții: a) aprobă înființarea, organizarea și reorganizarea unităților prevăzute la art. 20 și, inclusiv, atribuțiile acestora; b) aprobă repartizarea numerică a membrilor titulari, corespondenți și de onoare ai ASTR, pe secții de specialitate, la propunerea prezidiului; c) aprobă excluderea din ASTR a unor membri pentru faptele lor în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (2); d) aprobă decernarea de premii, medalii și diplome anuale. Art. 23. — Compunerea prezidiului, precum și atribuția sa principală sunt prevăzute la art. 26 din Legea nr. 230/2008. Art. 24. — (1) Prezidiul ASTR îndrumă, organizează și coordonează activitatea ASTR în toate problemele științifice și organizatorice și ia măsurile ce se impun pentru realizarea acestora. (2) Prezidiul se întrunește de 4 ori pe an ori la convocarea președintelui sau ori de câte ori este nevoie la cererea a cel puțin jumătate dintre membrii săi. Art. 25. — Pe lângă atribuția principală prevăzută la art. 23, prezidiul mai are următoarele atribuții: a) prezintă anual adunării generale rapoarte asupra activității ASTR; b) întocmește și prezintă adunării generale programul anual de activitate al ASTR, pe baza propunerilor secțiilor de specialitate, ale filialelor, ale comisiilor și acționează pentru realizarea acestuia; c) prezintă adunării generale propuneri privind alegerea de membri ai ASTR; d) coordonează activitatea științifică a secțiilor de specialitate, filialelor și comisiilor; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 e) propune repartizarea membrilor titulari și corespondenți pe secții de specialitate și îi cooptează în cadrul acestora pe membrii de onoare ai ASTR; f) examinează și propune adunării generale înființări și modificări în organizarea ASTR, precum și înființarea structurilor prevăzute la art. 20; g) stabilește relații de colaborare științifice cu instituții similare din țară și din străinătate; h) aprobă organizarea de către secțiile de specialitate și filiale a unor manifestări științifice; i) propune distincțiile anuale ale ASTR; j) propune spre adoptare structura și regulamentul de organizare și funcționare a aparatului de lucru al ASTR; k) aprobă editarea lucrărilor și publicațiilor periodice. Art. 26. — (1) Biroul prezidiului este format din președintele, vicepreședinții și secretarul general ai ASTR, asigură conducerea operativă a ASTR ca organ executiv și răspunde de conducerea ASTR între ședințele prezidiului. (2) Biroul prezidiului se întrunește lunar sau ori de câte ori este nevoie, la cererea președintelui sau a 2 dintre membrii săi. Art. 27. — (1) în exercitarea atribuțiilor sale, președintele este sprijinit de 3 vicepreședinți ai ASTR și de secretarul general. (2) Președintele emite decizii pe baza statutului și a legilor în vigoare, inclusiv de angajare a personalului ASTR conform prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea nr. 230/2008. (3) în scopul unei mai bune și operative funcționări a ASTR, președintele poate delega o parte din atribuțiile sale vicepreședinților și secretarului general a ASTR, cu precizarea exactă a competențelor acordate. Art. 28. — Vicepreședinții ASTR îndeplinesc atribuțiile specifice coordonării secțiilor științifice, filialelor, relațiilor interne și externe, conform regulamentului de organizare și funcționare, precum și alte atribuții încredințate de către președintele ASTR. Art. 29. — Secretarul general asigură, prin aparatul de lucru la nivel central, realizarea legăturilor funcționale dintre secțiile de specialitate, dintre acestea și filiale, conform atribuțiilor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare. Art. 30. — Președintele, vicepreședinții și secretarul general sunt aleși dintre membrii titulari ai ASTR pentru cel mult două mandate de 4 ani, care pot fi și succesive. CAPITOLUL V Aparatul de lucru al ASTR și al unităților din subordine Art. 31. — (1) Numărul maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru propriu la nivel central și la nivelul filialelor teritoriale este de 32 de posturi. (2) Structura organizatorică a aparatului de lucru la nivel central și la nivelul filialelor este prevăzută în anexa nr. 1. (3) Normativele de personal, statele de funcții, structura posturilor pe compartimente se aprobă de către președintele ASTR, la propunerea secretarului general. (4) Angajarea, încetarea raporturilor de serviciu și salarizarea personalului de la nivel central și din filialele teritoriale se fac în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile personalului contractual bugetar și se aprobă de biroul prezidiului ASTR. (5) Atribuțiile, sarcinile și răspunderile aparatului de lucru se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare. Art. 32. — (1) Funcția de președinte este remunerată la nivel de secretar de stat, iar funcțiile de vicepreședinte și secretar general, la nivel de subsecretar de stat. (2) Salarizarea personalului din aparatul de lucru se face potrivit prevederilor legale în vigoare aplicabile personalului contractual din sistemul bugetar. CAPITOLUL VI Finanțarea și patrimoniul ASTR Art. 33. — (1) Fondurile necesare funcționării ASTR conform prevederilor Legii nr. 230/2008 și statutului propriu se asigură din venituri proprii și din subvenții de la bugetul de stat, prin bugetul Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. Finanțarea de la bugetul de stat se va face cu încadrarea în bugetul aprobat Ministerului Educației, Cercetării și Inovării. (2) Veniturile ASTR provin și din realizarea de contracte de cercetare, vânzarea de publicații proprii, consultanță, studii, expertize, conferințe tehnico-științifice și alte activități specifice, conform activităților inginerești. (3) ASTR poate fi sprijinită prin donații, sponsorizări și prin alte bunuri, conform legii, pe baza aprobării prezidiului ASTR. (4) Proiectul bugetului anual de venituri și cheltuieli se aprobă de adunarea generală, la propunerea prezidiului, și se transmite pentru avizare Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și pentru includere în legea bugetului de stat. Art. 34. — Patrimoniul ASTR este alcătuit din: a) bunuri mobile și imobile; b) bunuri mobile și imobile, proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrative-teritoriale, atribuite în administrare sau în folosință în condițiile legii; c) alte bunuri dobândite potrivit legii. Art. 35. — ASTR își administrează în mod independent patrimoniul propriu, cu respectarea legislației în vigoare. Art. 36. — Operațiunile financiare ale ASTR sunt realizate cu respectarea legislației în vigoare. Art. 37. —ASTR utilizează un parc auto propriu compus din un autoturism și un microbuz. CAPITOLUL VII Dispoziții finale Art. 38. — Modificarea prezentului statut se adoptă de adunarea generală, la propunerea prezidiului ASTR, și este supusă aprobării prin hotărâre a Guvernului. Art. 39. — Membrii Asociației „Academia de Științe Tehnice din România”, la data intrării în vigoare a Legii nr. 230/2008 privind înființarea Academiei de Științe Tehnice din România, prin reorganizarea Asociației „Academia de Științe Tehnice din România”, sunt de drept membri ASTR. Art. 40. — Sintagma „Academia de Științe Tehnice din România” nu poate fi folosită de nicio altă instituție publică sau privată în cuprinsul denumirii acesteia. Art. 41. — Sigla ASTR este redată în anexa nr. 2. Art. 42. — Patrimoniul, arhivele și bazele de date ale Asociației „Academia de Științe Tehnice din România”, existente la data intrării în vigoare a Legii nr. 230/2008, și cele ale filialelor acesteia vor fi preluate, după caz, de conducerea ASTR sau a filialelor. Art. 43. — în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului statut, va fi redactat și aprobat de adunarea generală Regulamentul de organizare și funcționare a ASTR. Art. 44. — (1) ASTR are ștampilă, insignă, sigiliu și însemne proprii, aprobate de adunarea generală. (2) Autentificarea actelor emise de ASTR se face prin aplicarea ștampilei și semnăturii președintelui sau a persoanelor mandatate de acesta. Art. 45. — Dizolvarea ASTR se propune de adunarea generală prin votul a două treimi din numărul total al membrilor titulari și corespondenți ai ASTR, lichidarea patrimoniului urmând a se face potrivit legii. Art. 46. — Anexele nr. 1 și 2*) fac parte integrantă din prezentul statut. *) Anexele nr. 1 și 2 sunt reproduse în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 11 ANEXA Nr. 1 la statut rv ® O w < < W- ta o -o re *) Se organizează la nivel de compartiment. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 ANEXA Nr. 2 la statut Sigla Academiei de Științe Tehnice din România GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARARE privind modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.638/2004 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiții „Varianta ocolitoare a orașului Bacău, pe DN 2 — etapa I”, „Varianta ocolitoare a orașului Brașov, pe DN 1”, „Varianta ocolitoare a orașului Mediaș, pe DN 14”, „Varianta ocolitoare a orașului Reghin, pe DN 16 și DN 15” și „Varianta ocolitoare a orașului Târgu Mureș, pe DN 13 și DN 15” în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. I.—Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.638/2004 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiții „Varianta ocolitoare a orașului Bacău, pe DN 2 — etapa I”, „Varianta ocolitoare a orașului Brașov, pe DN 1”, „Varianta ocolitoare a orașului Mediaș, pe DN 14”, „Varianta ocolitoare a orașului Reghin, pe DN 16 și DN 15” și „Varianta ocolitoare a orașului Târgu Mureș, pe DN 13 și DN 15”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 18 octombrie 2004, se modifică și se înlocuiește cu anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. II. — Finanțarea obiectivului de investiții prevăzut la art. I se face dintr-un împrumut contractat de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, asigurat conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Art. III. — Ministerul Transporturilor și Infrastructurii răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea *) Anexa nu se publică, fiind clasificată conform legii. București, 27 mai 2009. Nr. 648.’ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 380/4.VI.2009 13 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARARE privind scoaterea definitivă din fondul forestier național de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. a terenului în suprafață de 31,4094 ha, proprietate publică a statului, administrat de Direcția Silvică Cluj-Napoca prin Ocolul Silvic Cluj, în vederea realizării obiectivului „Varianta ocolitoare Cluj — Est”, beneficiar statul român în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 40 lit. b) din Legea nr. 46/2008 — Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 13¹ din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de drumuri de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — (1) Se aprobă scoaterea definitivă din fondul forestier național, fără compensare echivalentă, de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. a terenului forestier în suprafață de 31,4094 ha, în vederea realizării obiectivului „Varianta ocolitoare Cluj — Est”. (2) Beneficiarul scoaterii definitive a terenului prevăzut la alin. (1) este statul român. (3) Terenul prevăzut la alin. (1) face parte din fondul forestier național, este proprietate publică a statului, este administrat de Direcția Silvică Cluj-Napoca, Ocolul Silvic Cluj, și este amplasat în U.P. III Feleac-Chinteni, u.a. 15A% = 0,0047 ha, u.a.20A% = 2,1500 ha, u.a.20M% = 0,2500 ha, u.a.22A% = 1,4912 ha, u.a.22B% = 0,1500 ha, u.a.23A% = 3,7286 ha, u.a.23E% = 0,4000 ha, u.a.23F% = 0,1000 ha, u.a.24% = 3,1500 ha, u.a.25A% = 1,9033 ha, u.a.26% = 2,3732 ha, u.a.27A% = 2,0500 ha, u.a.27E% = 0,0500 ha, u.a.28A% = 1,1000 ha, u.a.28C% = 0,7000 ha, u.a.28E% = 0,6000 ha, u.a. 29A% = 2,7000 ha, 30A% = 0,0600 ha, u.a. 30B% = 0,2400 ha, u.a.31A% = 1,5300 ha, u.a. 31C% = 0,3000 ha, u.a.31D% = 2,0000 ha, u.a.31E% = 0,3000 ha, 31 R% = 0,2500 ha, u.a.32% = 2,4500 ha și u.a. 33% = 1,3784 ha. (4) Scoaterea definitivă din fondul forestier național a terenului prevăzut la alin. (1) se face cu defrișarea vegetației forestiere pe suprafața de 30,6194 ha, astfel: u.a.15A% = 0,0047 ha, u.a.20A% = 2,1500 ha, u.a.20M% = 0,2500 ha, u.a.22A% = 1,4912 ha, u.a.22B% = 0,1500 ha, u.a.23A% = 3,7286 ha, u.a.23E% = 0,4000 ha, u.a.23F% = 0,1000 ha, u.a.24% = 3,1500 ha, u.a.25A% = 1,9033 ha, u.a.26% = 2,3732 ha, u.a.27A% = 2,0500 ha, u.a.27E% = 0,0500 ha, u.a.28A% = 1,1000 ha, u.a.28C% = 0,7000 ha, u.a.28E% = 0,6000 ha, u.a.29A% = 2,7000 ha, 30A% = 0,0600 ha, u.a.31A% = 1,5300 ha, u.a.31D% = 2,0000 ha, u.a.31E% = 0,3000 ha, u.a.32% = 2,4500 ha și u.a. 33% = 1,3784 ha. Art. 2. — Scoaterea definitivă a terenului prevăzut la art. 1 alin. (1) se face cu exceptarea de la plata obligațiilor bănești conform art. 13¹ din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de drumuri de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare. Art. 3. — Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic și de Vânătoare Cluj, Regia Națională a Pădurilor — Romsilva și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România — S.A. răspund de aplicarea prevederilor prezentei hotărâri. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, llie Sârbu Viceprim-ministru, ministrul administrației și internelor, Dan Nica Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 3 iunie 2009. Nr. 656.’ 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 ACTE ALE COMISIEI NAȚIONALE A VALORILOR MOBILIARE COMISIA NAȚIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE ORDIN pentru aprobarea Instrucțiunii nr. 2/2009 privind procedura de subscriere și răscumpărare a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv prin internet în conformitate cu prevederile art. 1,2 și ale art. 7 alin. (3), (10) și (15) din Statutul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările și completările ulterioare, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare a hotărât în ședința din data de 26 mai 2009 emiterea următorului ordin: Art. 1. — Se aprobă Instrucțiunea nr. 2/2009 privind procedura de subscriere și răscumpărare a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv prin internet, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Instrucțiunea menționată la art. 1 intră în vigoare la data publicării acesteia și a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va fi publicată și în Buletinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare și pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro). Președintele Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache București, 29 mai 2009. Nr. 30. ’ ANEXĂ INSTRUCȚIUNEA Nr. 2/2009 privind procedura de subscriere și răscumpărare a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv prin internet Art. 1. — Prezenta instrucțiune stabilește procedura de subscriere și răscumpărare prin internet a titlurilor de participare emise de organismele de plasament colectiv în valori mobiliare distribuite pe teritoriul României, denumite în continuare O.P.C.V.M. Art. 2. — (1) Subscrierile și răscumpărările de titluri de participare ale O.P.C.V.M. se pot realiza și prin internet în condițiile detaliate în prospectul de emisiune al respectivului O.P.C.V.M. (2) Subscrierile și răscumpărările efectuate prin internet se vor realiza cu respectarea corespunzătoare a prevederilor cap. I al titlului IV din Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investiții financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, cu modificările ulterioare. Art. 3. — Distribuirea prin internet a titlurilor de participare emise de O.P.C.V.M. către clienții interesați se va efectua în baza unui contract la distanță, definit conform art. 28 alin. (3) din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004, încheiat între client și societatea de administrare a investițiilor, denumită în continuare S.A.I., sau în baza unui contract încheiat la sediul S.A.I. Art. 4. — Utilizarea internatului ca mijloc de distribuire a titlurilor de participare nu exonerează S.A.I./societatea de investiții care se autoadministrează de obligația respectării regulilor stabilite de Regulamentul nr. 15/2004 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv și a depozitarilor, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004, cu privire la desfășurarea activității de administrare a organismelor de plasament colectiv. Art. 5. — S.A.I. care desfășoară activitatea de distribuire prin internet trebuie să utilizeze echipamente informatice adecvate, având în vedere volumul activităților care pot fi solicitate să le desfășoare. Art. 6. — (1) în vederea distribuirii titlurilor de participare prin internet, S.A.I. trebuie să posede infrastructura și mijloacele de comunicație necesare pentru a oferi acest serviciu clienților săi, astfel încât să asigure eficiența operațională a serviciilor de distribuire a titlurilor de participare. (2) Pentru a face față eventualelor disfuncționalități ale sistemelor informatice, S.A.I. trebuie să asigure proceduri alternative eficiente astfel încât activitatea de distribuire a titlurilor de participare să se poate desfășura în bune condiții. Investitorii vor fi informați de S.A.I. în contractul încheiat cu privire la existența acestor proceduri alternative și la modalitatea de utilizare a acestora. (3) Când cererile de subscriere și/sau răscumpărare sunt primite de S.A.I. prin internet, aceasta poate utiliza același mijloc de comunicare pentru a transmite investitorilor informațiile și rapoartele prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004, cu condiția ca sistemele informatice ale S.A.I. și ale investitorului să permită descărcarea și salvarea acestora. (4) Conform standardelor de securitate în domeniul sistemelor informatice, S.A.I. va asigura securizarea sistemului computerizat de preluare a cererilor de subscriere și răscumpărare. Sistemul trebuie să asigure în mod special integritatea și confidențialitatea datelor gestionate de sistem, autentificarea originii datelor și protecția mesajelor confidențiale. Sistemul trebuie să dispună de mijloace de criptare a datelor confidențiale, indiferent dacă acestea se referă la S.A.I. sau la MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 15 clienți. De asemenea, sistemul trebuie să folosească protocoale securizate în transmiterea datelor confidențiale (spre exemplu: https, sftp etc.). Sistemul trebuie să dispună de mijloace de monitorizare a accesului la sistem, precum și de mijloace de protejare împotriva accesului neautorizat al unor factori dăunători (spre exemplu: echipamente de tip Intrusion Detection System, firewall, router și/sau aplicații software de tip antivirus sau de monitorizare a accesului). (5) S.A.I. răspunde pentru daunele cauzate investitorilor dacă sistemul utilizat nu asigură securitatea transferurilor cererilor de subscriere și răscumpărare sau a plăților aferente. Art. 7. — (1) Pe prima pagină a site-ului care oferă accesul la subscrierea și răscumpărarea titlurilor de participare prin internet se vor înscrie în mod obligatoriu mențiunea că respectivul O.P.C.V.M. este autorizat de C.N.V.M, decizia de autorizare și numărul de înscriere în Registrul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare. (2) Atunci când oferta unei S.A.I. este adresată în mod clar rezidenților unui alt stat, S.A.I./societatea de investiții care se autoadministrează trebuie să se asigure că oferta sa respectă reglementările din statul în cauză. (3) Plata aferentă răscumpărărilor se poate realiza doar în contul deținut de investitor/împuternicitul acestuia, indicat în cadrul formularului de subscriere întocmit la momentul subscrierii inițiale sau în contul notificat de investitor în scris S.A.I., în cazul modificării acestuia. Art. 8. — în situația în care desfășoară activitatea de distribuire a titlurilor de participare prin internet, S.A.I. trebuie: a) să elaboreze și să implementeze proceduri care să asigure verificarea identității investitorilor care realizează subscrieri sau răscumpărări de titluri de participare prin internet; b) să se asigure că prima subscriere a titlurilor de participare emise de O.P.C.V.M. se face numai după confirmarea primirii de către investitor a prospectului simplificat și după transmiterea de către acesta a declarației menționate la art. 86 alin. (5) din Legea nr. 297/2004. Confirmarea primirii de către investitor a prospectului simplificat și declarația menționată la art. 86 alin (5) din Legea nr. 297/2004 pot fi efectuate și prin intermediul paginii de internet; c) să publice pe pagina sa de internet informații corecte și actualizate permanent și să respecte regulile privind publicitatea în cazul O.P.C.V.M. Art. 9. — (1) în scopul îndeplinirii cerinței de a verifica identitatea investitorilor, S.A.I. care intenționează să distribuie titluri de participare pentru un investitor nou prin internet trebuie mai întâi să solicite acestuia și să primească: a) o fotocopie a documentelor de identificare a investitorului; b) documente de evidență a locului de rezidență al investitorului; c) adresa de corespondență poștală a investitorului; d) adresa de e-mail; e) informații privind contul bancar. (2) Documentele menționate la alin. (1) pot fi transmise de investitor prin una dintre următoarele modalități: a) prin poșta clasică; b) pe cale electronică, cu condiția ca investitorul să posede și să aplice documentelor electronice propria semnătură electronică extinsă, definită conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică; c) depunerea documentelor personal la sediul S.A.I. (3) Confirmarea primirii de către S.A.I. a documentelor menționate la alin. (1) se face prin transmiterea către investitor a unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire, în acest fel verificându-se și adresa poștală declarată de investitor. (4) După recepționarea de către S.A.I. a confirmării de primire menționate la alin. (3), aceasta va transmite un plic sigilat conținând numele de utilizator și: a) parola pentru permiterea accesului în sistem, necesară pentru vizualizarea cererilor de subscriere/răscumpărare de titluri de participare efectuate și a situației titlurilor de participare deținute; b) parola pentru deblocarea opțiunii de introducere a cererilor de subscriere/răscumpărare și transfer de numerar. (5) Plicul sigilat conținând numele de utilizator și parolele va fi transmis investitorului numai printr-un serviciu de curierat securizat sau va fi predat personal la sediul S.A.I., în funcție de opțiunea investitorului. (6) După autentificare, sistemul informatic trebuie să furnizeze investitorului informații privind: a) situația titlurilor de participare deținute la o anumită dată; b) situația unei cereri de subscriere/răscumpărare (acceptată, refuzată, în așteptare). (7) După completarea cererii de subscriere/răscumpărare, sistemul informatic trebuie să asigure: a) reconfirmarea acesteia înainte de trimiterea către S.A.I.; b) confirmarea cu privire la înregistrarea cererii de subscriere/răscumpărare prin afișarea ei pe ecran, însoțită de recomandarea adresată investitorului printr-un mesaj cu privire la imprimarea și/sau salvarea confirmării. (8) Contractul încheiat cu investitorul va stipula că S.A.I. își asumă responsabilitatea pentru executarea corespunzătoare a cererii de subscriere/răscumpărare, odată ce confirmarea privind înregistrarea cererii de subscriere/răscumpărare a fost transmisă investitorului și cât mai curând după ce investitorul a reconfirmat operațiunea. (9) La prima autentificare, sistemul va solicita investitorului să își modifice parolele prevăzute la alin. (4). Sistemul va permite utilizatorului să își modifice parolele ori de câte ori acesta dorește. (10) Parolele investitorului create după prima autentificare vor expira automat după maximum 6 luni de la crearea acestora. (11) Sistemul va stoca parolele criptat pentru ca acestea să nu fie accesibile angajaților S.A.I. (12) în cazul pierderii parolelor se reia procedura menționată la alin. (1)—(5). Art. 10. — S.A.I. va informa în mod expres investitorii că nicio tranzacție nu poate fi inițiată până când nu vor fi primite următoarele: a) documentele prevăzute la art. 9, în cazul unui investitor nou; b) contractul, în formă scrisă, specific utilizării internetului. Art. 11. — (1) S.A.I. trebuie să se asigure că investitorul primește în mod sistematic informațiile și rapoartele prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004, pe un ecran unde să poată fi citite sau într-un format ce poate fi descărcat de pe internet și vizualizat de investitor. (2) S.A.I. poate oferi investitorului, prin contract, posibilitatea alegerii modalității de primire a rapoartelor prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004 și a informațiilor cu privire la situația contului său. (3) în situația în care S.A.I. intenționează să transmită investitorului rapoartele și informațiile prevăzute de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004 prin internet, această modalitate exclusivă de transmitere trebuie să fie stipulată în contract și agreată de investitor. (4) Instrumentele de plată utilizate pentru distribuirea de titluri de participare prin internet vor fi incluse în prospectul de emisiune al O.P.C.V.M. Art. 12. — (1) în situația apariției unor disfuncționalități cu privire la sistemul de preluare a cererilor de subscriere/răscumpărare, S.A.I. va depune toate eforturile pentru a informa utilizatorii cu privire la natura acestor disfuncționalități și durata previzională a acestora. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 380/4.VI.2009 (2) S.A.I. va include în contractul încheiat cu investitorul procedurile alternative disponibile acestuia în situația prelungirii întreruperii în furnizarea serviciilor de internet. Art. 13. — S.A.I. va adopta măsurile necesare astfel încât, luând în considerare volumul activității sale și perspectivele de creștere, să aibă capacitate suficientă, în mod continuu, în următoarele domenii: a) sisteme computerizate de preluare a cererilor de subscriere/răscumpărare, inclusiv sisteme de păstrare în siguranță și de recuperare a datelor (back-up); b) proceduri alternative oferite clienților dacă sistemele informatice înregistrează disfuncționalități; c) personal calificat, în situația disfuncționalității sistemelor informatice. Art. 14. — S.A.I. trebuie să elaboreze proceduri pentru a stoca documentele transmise sau primite prin internet, astfel încât acestea să fie disponibile pentru a putea fi examinate de C.N.V.M. Art. 15. — în cazul delegării activității de distribuție în condițiile prevăzute de Legea nr. 297/2004 și de Regulamentul C.N.V.M. nr. 15/2004, regulile privind distribuirea prin internet din prezenta instrucțiune sunt aplicabile mutatis mutandis distribuitorilor de titluri de participare menționați în prospectul de emisiune al O.P.C.V.M. Art. 16. — Prevederile prezentei instrucțiuni privind distribuirea prin internet se aplică în mod corespunzător și distribuirii titlurilor de participare ale altor organisme de plasament colectiv (A.O.P.C.) care atrag în mod public resurse financiare de la persoane fizice și juridice pe teritoriul României. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial" R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 431027 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380/4.VI.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495