MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 322 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ’ ¹⁴ maⁱ ²⁰⁰⁹ SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 154. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale .................’........ 2 772. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale. 2 ★ 155. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale .................’........ 3 773. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale. 3 ★ 161. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea’ și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată ............................’.... 4 779. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată............... 4 ★ 162. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor............... 5-8 780. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor.......................’. 8 ★ Nr. Pagina 163. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin............................................. 9 781. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin .......................... 9 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 378 din 19 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi................................... 10-11 Decizia nr. 379 din 19 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.......... 11-12 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 297. — Ordin al ministrului dezvoltării regionale și locuinței pentru modificarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 1.525/2008 privind ridicarea suspendării, retragerea notificării și prelungirea valabilității notificării la Comisia Europeană a unor organisme care realizează evaluarea conformității produselor pentru construcții ............................................... 13-14 477. — Ordin al ministrului sănătății privind înființarea Registrului Național de Transplant, desemnarea persoanelor responsabile cu gestionarea datelor din Registrul Național de Transplant din cadrul unităților sanitare acreditate pentru efectuarea de transplant de organe și stabilirea datelor necesare înregistrării unei persoane pentru atribuirea codului unic de înregistrare la Agenția Națională de Transplant......................... 15-16 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 LEGI SI DECRETE 7 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100 din 27 august 2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, cu modificările ulterioare. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 8 mai 2009. Nr. 154^ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 7 mai 2009. Nr. 772 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 322/14.V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI 3 CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 209 din 4 decembrie 2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 8 mai 2009. Nr. 155. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 7 mai 2009. Nr. 773’ 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. I. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118 din 1 octombrie 2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 3 octombrie 2008, cu următoarea completare: — După articolul IV se introduce un nou articol, articolul V, cu următorul cuprins: „Art. V. — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2003 privind alocația familială complementară și alocația de susținere pentru familia monoparentală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, aprobată cu completări prin Legea nr. 41/2004, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 2. —Alocația familială complementară se acordă lunar familiei prevăzute la art. 1, dacă aceasta realizează venituri nete lunare pe membru de familie de până la 470 lei.» 2. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 7. — Alocația de susținere se acordă lunar familiilor monoparentale, dacă realizează venituri nete lunare pe membru de familie de până la 470 lei.»” Art. II. — Prevederile art. V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu completările aduse prin prezenta lege, se aplică începând cu luna următoare intrării în vigoare a prezentei legi. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 8 mai 2009. Nr. 161.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistentă socială si nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea și completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistență socială și nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 7 mai 2009. Nr. 779^ 5 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117 din 24 octombrie 2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 30 octombrie 2007, cu următoarele modificări și completări: 1. Titlul ordonanței de urgență se modifică și va avea următorul cuprins: „ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor’’ 2. Articolul I se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. I. — Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2 litera A, punctul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: «17. reasigurare —operațiunea care constă în preluarea riscurilor cedate de un asigurător/reasigurător;». 2. La articolul 2 litera A, punctul 23 se abrogă. 3. La articolul 2 litera B, partea introductivă și punctele 25, 30, 35, 39 și 50 se modifică și vor avea următorul cuprins: «B. Definiții pentru asigurări și reasigurări 25. stat membru gazdă — statul membru, altul decât statul de origine, în care asigurătorul sau reasigurătorul își desfășoară activitatea; 30. interes de participare — drepturi în capitalul social al altor societăți comerciale, reprezentate sau nu prin certificate, care, prin crearea unei legături durabile cu aceste societăți, sunt destinate să contribuie la activitatea societății comerciale. Deținerea unei părți din capitalul social al unei alte societăți comerciale se presupune că reprezintă un interes de participare atunci când depășește un procentaj de 20%; 35. holding mixt de asigurare — o societate-mamă, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare, decât o societate de asigurare sau de reasigurare dintr-o țară terță, decât un holding de asigurare sau un holding financiar mixt, care numără printre filialele sale cel puțin o societate de asigurare sau de reasigurare; 39. reasigurator— persoana juridică autorizată în condițiile prezentei legi de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de autoritatea competentă a statului membru de origine, care desfășoară exclusiv activitate de reasigurare și/sau operațiuni legate de aceasta; 50. tranzacții intragrup — totalitatea tranzacțiilor pe care o societate de asigurare și/sau reasigurare, o instituție de credit sau o societate de investiții financiare ori o societate de administrare a investițiilor din cadrul unui conglomerat financiar le desfășoară direct sau indirect cu o altă societate din cadrul aceluiași grup sau cu orice persoană fizică sau juridică ce are legături strânse cu societățile din cadrul grupului, în vederea îndeplinirii obligațiilor sale, indiferent de natura acestora;». 4. La articolul 2 litera C, punctele 55 și 56 se modifică și vor avea următorul cuprins: «5 5. intermediari în asigurări — persoanele fizice sau juridice, denumite în continuare brokerde asigurare, asistent în brokeraj, agent de asigurare, subagent sau agent de asigurare subordonat, care desfășoară activitate de intermediere în asigurări, în schimbul unui/unei comision/remunerații, autorizat sau înregistrat în condițiile stabilite de prezenta lege și de normele emise în aplicarea acesteia, precum și intermediarii din statele membre care desfășoară pe teritoriul României activitate de intermediere în asigurări, conform dreptului de stabilire și libertății de a presta servicii, după caz; 56. intermediar în reasigurări — persoana fizică sau juridică română autorizată în condițiile prezentei legi, denumită în continuare broker de reasigurare, care intermediază, în schimbul unui/unei comision/remunerații, în principal, activitatea de reasigurare, precum și intermediarii din statele membre care desfășoară pe teritoriul României activitate de intermediere în reasigurări, conform dreptului de stabilire și libertății de a presta servicii, după caz;». 5. La articolul 2 litera C, după punctul 57² se introduce un nou punct, punctul 57³, cu următorul cuprins: «57³. broker în asigurări/reasigurări — persoană fizică, atestată profesional în conformitate cu prevederile normelor emise în aplicarea prezentei legi și care își desfășoară activitatea numai în baza unei relații contractuale cu un broker de asigurare/reasigurare;». 6. La articolul 3, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: «(4) Activitatea de reasigurare se grupează în: a) reasigurări de viață; b) reasigurări generale; c) reasigurări de viață și generale, denumite reasigurări compozite.» 7. La articolul 5, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: «b) autorizează asigurătorii, reasigurătorii și brokerii de asigurare și/sau de reasigurare să desfășoare activitate de asigurare, reasigurare, respectiv intermediere în asigurări și/sau în reasigurări, după caz, și aprobă orice modificare a documentelor sau condițiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare; prin documente se înțelege statutul și/sau actul constitutiv al societății, studiul de fezabilitate și, numai în cazul persoanelor semnificative, organigrama și/sau regulamentul de 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 organizare și funcționare, precum și orice alte acte stabilite prin normele de autorizare, emise în aplicarea prezentei legi. Aprobarea modificărilor, inclusiv în cazul persoanelor menționate la lit. d), se solicită în cel mult 10 zile calendaristice de la adoptarea hotărârii ori deciziei privind modificarea documentelor sau a condițiilor;». 8. La articolul 5, litera b¹) se modifică și va avea următorul cuprins: «b¹) aprobă, pentru înregistrarea ca asigurător/reasigurător la oficiul registrului comerțului, fondatorii, acționarii direcți și/sau indirecți, în baza prevederilor normelor emise în aplicarea prezentei legi;». 9. La articolul 5, după litera h³) se introduce o nouă literă, litera h⁴), cu următorul cuprins: «h⁴) înființează și coordonează Institutul de Management în Asigurări, constituit ca persoană juridică de drept privat, nonprofit;». 10. La articolul 5, litera r) se modifică și va avea următorul cuprins: «r) deschide și menține Registrul asigurătorilor/ reasigurătorilor și intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, precum și Registrul actuarilor, ale căror formă și conținut sunt stabilite prin norme emise în aplicarea prezentei legi;». 11. La articolul 8 alineatul (2), literele 1) și h²) se modifică și vor avea următorul cuprins: «f) aprobă, în conformitate cu normele emise în aplicarea prezentei legi, la asigurătorii/reasigurătorii autorizați, inclusiv la cei ale căror acțiuni sunt tranzacționale pe o piață bursieră, persoanele fizice sau juridice care doresc să devină acționari semnificativi direct și/sau indirect, după caz, care doresc să își majoreze drepturile de vot ori a poziției de acționar semnificativ direct sau indirect, care doresc să renunțe la calitatea de acționar semnificativ direct sau indirect sau să își diminueze drepturile sale de vot ori a poziției de acționar semnificativ direct sau indirect, după ce a fost aprobată intenția acestora de a deveni acționari semnificativi, de a-și majora cota de participare, de renunțare la calitatea de acționar semnificativ sau de diminuare a cotei de participare; h²) stabilește/precizează alte obiective de interes și/sau instituie obligații privind activitatea asigurătorilor, reasigurătorilor, intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, Fondului de protecție a victimelor străzii și a entităților care organizează cursuri de calificare, pregătire și perfecționare profesională;». 12. La articolul 10 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b¹), cu următorul cuprins: «b¹) contribuția prevăzută la art. 5 lit. c);». 13. Titlul capitolului III se modifică și va avea următorul cuprins: «CAPITOLUL III Autorizarea asigurătorilor/reasigurătorilor» 14. La articolul 12, alineatul (4³) se modifică și va avea următorul cuprins: «(4³) Autoritățile competente ale statelor membre vor fi consultate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite o autorizație de funcționare pentru un asigurător/reasigurător aflat în una dintre următoarele situații: a) este o filială a unui asigurător/reasigurător autorizat într-un alt stat membru; b) este o filială a unei societăți de asigurare-mamă a unui asigurător/reasigurător autorizat într-un alt stat membru; c) este controlat de aceeași persoană fizică sau juridică de care este controlat un asigurător sau reasigurătorîn respectivul stat membru.» 15. La articolul 12, partea introductivă a alineatului (4⁴) se modifică și va avea următorul cuprins: «(4⁴) Autoritățile competente care supraveghează instituțiile de credit sau societățile de servicii și investiții financiare dintr-un stat membru vor fi consultate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite o autorizație de funcționare pentru un asigurător/reasigurător care se află în una dintre următoarele situații:». 16. La articolul 12, alineatul (4⁶) se modifică și va avea următorul cuprins: «(4⁶) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va putea solicita autorităților competente în cauză orice informații considerate relevante despre acționariatul unui asigurător/reasigurător sau despre reputația și experiența persoanelor semnificative ale acestuia, atât în vederea emiterii unei autorizații de funcționare, cât și în ceea ce privește evaluarea permanentă a modului de desfășurare a activității acelui asigurător/reasigurător, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.» 17. La articolul 12¹, alineatele (7), (9) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(7) Actuarul poate fi numit sau revocat numai de către consiliul de administrație și/sau consiliul director și/sau consiliul de supraveghere, după caz, al asigurătorului sau reasigurătorului și nu poate fi membru al unui astfel de consiliu. (9) Organul competent, dintre cele menționate la alin. (7), este obligat să numească un nou actuar, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data revocării actuarului precedent. (10) în cazul în care organul competent încalcă obligația prevăzută la alin. (9), Comisia de Supraveghere a Asigurărilor numește, în termen de 10 zile calendaristice de la expirarea termenului prevăzut la același alineat, un actuar pentru o perioadă de maximum 6 luni.» 18. La articolul 13, alineatele (2) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(2) în cazul respingerii cererii de autorizare sau a retragerii documentației de către solicitant, taxa de autorizare nu se restituie. (9) Un asigurător, reasigurător sau un intermediar în asigurare și/sau de reasigurare, Fondul de protecție a victimelor străzii sau o entitate care organizează cursuri de calificare, pregătire și perfecționare profesională, care solicită aprobarea pentru modificări la condițiile și documentele în baza cărora s-a acordat autorizația/avizul, precum și orice informații sau certificări din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor pentru a-i servi în relațiile cu terții, va achita o taxă de aprobare, după caz, reprezentând echivalentul în lei al sumei de 35 euro, la cursul comunicat de Banca Națională a României la data plății.» 19. După articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 131, cu următorul cuprins: «Art. 13¹. — Prevederile art. 13 se aplică întocmai și reasigurătorilor autorizați să desfășoare activitate de reasigurare de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.» 20. Titlul capitolului IV se modifică și va avea următorul cuprins: «CAPITOLUL IV Activitatea asigurătorilor/reasigurătorilor» 21. La articolul 16, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4¹), cu următorul cuprins: «(4¹) La majorarea capitalului social cu aport în numerar echivalent valută se va utiliza cursul valutar comunicat de Banca Națională a României la data efectuării subscrierii sau a vărsării acestuia.» MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 7 22. La articolul 18, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 18. — (1)Activele unui asigurător/reasigurător admise să reprezinte rezervele tehnice brute trebuie să fie localizate în România sau într-un alt stat membru, pentru riscurile subscrise în România ori în alt stat membru.» 23. După articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 211, cu următorul cuprins: «Art. 21T — Prevederile art. 20—21 se aplică și reasigurătorilor.» 24. La articolul 23, alineatele (1) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: «Art. 23. — (1) Un asigurător/reasigurător poate realiza, pe baza unui acord, un transfer de portofoliu de asigurări/reasigurări, prin care o parte sau întreaga activitate de asigurare este transferată altui asigurător/reasigurător. (4) Aprobarea transferului de portofoliu se solicită Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în condițiile legii, și în cazul în care asigurătorul/reasigurătorul fuzionează, se divizează, intră în procedura de redresare financiară, reorganizare sau lichidare, după caz.» 25. După articolul 26⁷ se introduce un nou articol, articolul 26⁸, cu următorul cuprins: «Art. 26⁸. — Prevederile art. 26¹—26⁷ se aplică și reasigurătorilor.» 26. La articolul 28, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 28. — (1) Activele aferente fondului asigurărilor de viață vor garanta siguranța asiguraților care au contracte de asigurări de viață și vor fi folosite numai în raport cu obligațiile aferente fondului asigurărilor de viață.» 27. După articolul 28¹ se introduce un nou articol, articolul 28², cu următorul cuprins: «Art. 28². — Prevederile art. 28¹ se aplică și reasigurătorilor.» 28. La articolul 33, alineatele (10) și (12) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(1 0) Toate persoanele numite în funcția de administrator și/sau în conducerea executivă trebuie să îndeplinească criteriile și condițiile pentru aprobarea persoanelor semnificative ale intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, stabilite prin norme emise în aplicarea prezentei legi. (12 ) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va putea introduce cerere împotriva intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări prevăzuți la alin. (11), pentru pornirea procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare.» 29. La articolul 36, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: «(2) în cazul respingerii cererii de autorizare sau a retragerii documentației de către solicitant, taxa de autorizare nu se restituie.» 30. La articolul 38¹, alineatele (11) și (13) se modifică și vor avea următorul cuprins: «(11) Controalele periodice și tematica acestora vor fi notificate conducerii executive a asigurătorilor, reasigurătorilor și brokerilor de asigurare și/sau de reasigurare sau, dacă este cazul, Consiliului director al Fondului, agenților de asigurare sau de reasigurare și agenților de asigurare subordonați, persoane juridice, cu 15 zile lucrătoare înainte de data începerii. (13 ) Controalele inopinate vor viza numai aspecte punctuale, rezultate din analiza rapoartelor și informărilor periodice sau anuale ori a reclamațiilor și sesizărilor înregistrate la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, privind activitatea asigurătorilor, reasigurătorilor, intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, Fondului sau a entităților care organizează cursuri de calificare, pregătire și perfecționare profesională, după caz.» 31. La articolul 39 alineatul (2), literele c), i),j), k) și n) se modifică și vor avea următorul cuprins: «c) încălcarea, în orice mod, de către asigurători, reasigurători, intermediari în asigurări și/sau în reasigurări, Fond sau de entitățile care organizează cursuri de calificare, pregătire si perfecționare profesională, după caz, a dispozițiilor art. 5 l’it. b), bi)’ c), d), e), f), g), h) hi), h²), h³), |), j), I), |1) și m), ale art. 18, ale normelor emise în aplicarea prezentei legi, precum și a avizelor, deciziilor sau solicitărilor de informații, documente și rapoarte; i) nerespectarea prevederilor art. 23, art. 44 alin. (2) și ale normelor emise în aplicarea prezentei legi privind transferul de portofoliu; j) neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a obligațiilor prevăzute la art. 27, 28, 28¹ și 28²; k) nerespectarea prevederilor art. 33 alin. (3), (4), (41), (6), (7) și (14), art. 34, art. 38¹ alin. (6), (12) și (14), precum și a normelor privind desfășurarea activității agenților de asigurare, a subagenților și agenților de asigurare subordonați; n) desfășurarea de către asigurători sau reasigurători a activității de asigurare, de reasigurare sau de bancassurance prin intermediari neautorizați, neavizați și/sau neînregistrați potrivit legii sau fără calificarea și pregătirea profesională corespunzătoare;». 32. La articolul 39 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins: «u) nerespectarea prevederilor art. 39 alin. (8¹).» 33. La articolul 39 alineatul (3), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: «c) amendă aplicabilă: asigurătorilor/reasigurătorilor, de la 5.000 lei la 100.000 lei; intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, de la 2.500 lei la 50.000 lei; agenților de asigurare, persoane fizice, subagenților și agenților de asigurare subordonați, persoane fizice, de la 500 lei la 1.000 lei; conducătorilor entităților care organizează cursuri de calificare, pregătire și perfecționare profesională, de la 1.000 lei la 10.000 lei; membrilor consiliului de administrație și/sau directoratului și/sau ai consiliului de supraveghere, ai conducerii executive, ai conducătorilor activităților de asigurări de viață și de asigurări generale, în cazul asigurătorilor cu activitate compozită, ai persoanelor desemnate în funcții de conducere specifice domeniului asigurărilor, care vor fi stabilite prin norme emise în aplicarea prezentei legi, conducătorului sau, după caz, conducerii executive a intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, persoane juridice și membrilor Consiliului director al Fondului, de la 2.500 lei la 50.000 lei.» 34. La articolul 39 alineatul (3), după litera c¹) se introduc două noi litere, literele c²) și c³), cu următorul cuprins: «c²) amendă aplicabilă oricărei persoane care utilizează denumirile de asigurător, reasigurător, broker de asigurare și/sau de reasigurare, agent de asigurare sau de reasigurare, subagent sau agent de asigurare subordonat sau derivatele acestora, fără a avea autorizație emisă sau fără a fi înregistrată la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, de la 10.000 lei până la 100.000 lei, pentru persoanele juridice, și de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele fizice; c³) interzicerea liberei alocări a activelor din România ale unui asigurător/reasigurător;». 35. La articolul 39 alineatul (3), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins: «e) retragerea autorizației asigurătorilor, reasigurătorilor sau brokerilor de asigurare și/sau de reasigurare, retragerea 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 aprobării pentru persoanele semnificative ale asigurătorilor, reasigurătorilor, brokerilorde asigurare și/sau de reasigurare și, după caz, retragerea avizului, pentru membrii Consiliului director al Fondului de protecție a victimelor străzii, revocarea unui membru sau a întregului Consiliu director al Fondului, revocarea aprobării acordate entităților care organizează cursuri de calificare, pregătire și perfecționare profesională și/sau lectorilor, dispunerea către asigurători, reasigurători și brokeri de asigurare/reasigurare a radierii agențilorde asigurare, persoane fizice sau juridice, a subagenților, a agenților de asigurare subordonați sau a asistenților în brokeraj din registrele speciale în care aceștia au fost înregistrați, precum și retragerea aprobării pentru entitățile și/sau persoanele menționate la art. 5 lit. h³).» 36. La articolul 39, alineatul (11) se abrogă. 37. La articolul 43, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: «(3) Actul prin care se constată și se individualizează obligația de plată a unui asigurător, reasigurător, broker de asigurare și/sau de reasigurare, agent de asigurare autorizat sau înregistrat ori a persoanelor prevăzute la art. 39 alin. (3) lit. c), după caz, întocmit sau emis de către organele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, conform legii, constituie titlu de creanță.»” 3. După articolul II se introduce un nou articol, articolul III, cu următorul cuprins: „Art. III. —în tot cuprinsul Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, termenul autovehicul se înlocuiește cu termenul vehicul.” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 8 mai 2009. Nr. 162.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2007 pentru modificarea alin. (19) al art. 35 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 7 mai 2009. Nr. 780. ★ 9 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39 din 26 martie 2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 11 aprilie 2008, cu următoarele modificări și completări: 1. La articolul I, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „1. La articolul 1, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: «3. Numele aceluia care trebuie să plătească (tras), respectiv numele și prenumele, în clar, ale persoanei fizice, respectiv denumirea persoanei juridice ori a entității care se obligă. în cazul în care numele trasului depășește spațiul alocat pe titlu, se vor înscrie pe cambie primele caractere din numele și prenumele, respectiv din denumirea trasului, în limita spațiului special alocat, fără ca prin aceasta să se atragă nulitatea cambiei;»”. 2. La articolul I, după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 1¹ și 1², cu următorul cuprins: „1 ¹. La articolul 1, după punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 3¹, cu următorul cuprins: «3 ¹. Codul trasului, respectiv un număr unic de identificare prevăzut în documentele de identificare sau de înregistrare ale trasului;». 1². Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 8. — (1) Orice semnătură cambială trebuie să cuprindă: a) în clar, numele și prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entității care se obligă; b) semnătura olografă a persoanei fizice, respectiv a reprezentanților legali sau a împuterniciților persoanelor juridice care se obligă ori a reprezentanților sau a împuterniciților altor categorii de entități care utilizează astfel de instrumente. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), prin semnătura trasului se înțelege semnătura olografă a persoanei fizice având calitatea de tras sau, după caz, a reprezentantului legal ori a împuternicitului trasului, persoană fizică, persoană juridică sau entitate care acceptă la plată cambii.»” 3. La articolul I, după punctul 4 se introduc două noi puncte, punctele 4¹ și 4² cu următorul cuprins: „41. La articolul 104, punctul 7) se modifică și va avea următorul cuprins: «7) Semnătura emitentului, respectiv semnătura olografă a persoanei fizice având calitatea de emitent sau, după caz, a reprezentantului legal ori a împuternicitului emitentului, persoană fizică, persoană juridică sau entitate care utilizează astfel de instrumente;». 4². La articolul 104, după punctul 7) se introduc două noi puncte, punctele 8) și 9), cu următorul cuprins: «8) numele emitentului, respectiv numele și prenumele, în clar, ale persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entității care se obligă. în cazul în care numele emitentului depășește spațiul alocat pe titlu, se vor înscrie pe biletul la ordin primele caractere din numele și prenumele, respectiv din denumirea emitentului, în limita spațiului special alocat, fără ca prin aceasta să se atragă nulitatea biletului la ordin; 9) codul emitentului, respectiv un număr unic de identificare preluat din documentele de identificare sau de înregistrare ale emitentului.»” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 8 mai 2009. Nr. 163’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 7 mai 2009. Nr. 781.’ 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 378 din 19 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi Acsinte Gaspar Aspazia Cojocaru Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Oana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, excepție ridicată de Ionică Cocora în Dosarul nr. 1121.1/208/2006 al Judecătoriei Caransebeș. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 3 septembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 1121.1/208/2006, Judecătoria Caransebeș a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi. Excepția a fost ridicată de Ionică Cocora cu ocazia rejudecării unei cauze penale privind săvârșirea infracțiunii de abuz de încredere, faptă prevăzută și pedepsită de art. 213 din Codul penal. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că prevederile de lege criticate încalcă dispozițiile constituționale privind retroactivitatea legii penale mai favorabile, egalitatea în drepturi, accesul liber la justiție, dreptul la un proces echitabil și la soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil și dreptul la apărare. Arată că, potrivit dispozițiilor art. 279 alin. 2 din Codul de procedură penală, modificate prin art. I pct. 140 din Legea nr. 356/2006, plângerea prealabilă se adresează organului de cercetare penală sau procurorului, nemaiexistând niciun caz de adresare a plângerii prealabile direct instanței de judecată, ceea ce reprezintă o reglementare mai favorabilă inculpatului. Normele tranzitorii instituite de art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 lasă însă în competența instanțelor cauzele aflate în curs de judecată referitoare la infracțiunile pentru care acțiunea penală a fost pusă în mișcare la plângerea prealabilă adresată direct instanței în condițiile vechii reglementări cuprinse în art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală, lipsind aceste cauze de faza de urmărire penală. De vreme ce instanța „nu ar mai fi competentă să fie sesizată direct pentru infracțiunile pentru care acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă, această instanță nu poate să fie considerată, totuși, competentă în judecarea cauzei în lipsa efectuării urmăririi penale doar pentru faptul că aceasta a început judecarea cauzei”. Judecătoria Caransebeș apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat nu încalcă dispozițiile din Constituție invocate. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile art. III alin. (3) teza întâi din Legea nr. 356/2006 au fost declarate neconstituționale prin Decizia Curții Constituționale nr. 610/2007, astfel încât excepția de neconstituționalitate a art. III alin. (3) teza întâi din Legea nr. 356/2006 este, potrivit art. 29 alin. (1) și (6) din Legea nr. 47/1992, inadmisibilă. Consideră că prevederile art. III alin. (3) teza a doua din Legea nr. 356/2006 sunt constituționale, întrucât nu încalcă dispozițiile din Legea fundamentală invocate de autorul excepției. Deși legea penală, prin excepție, poate retroactiva — este cazul legii penale mai favorabile —, în cauză este invocată o lege procesual penală care este caracterizată de principiul activității legii. Totodată, art. 126 alin. (2) din Constituție lasă la latitudinea legiuitorului stabilirea competenței instanțelor judecătorești și a procedurii de judecată. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 7 august 2006, având următorul cuprins: „Cauzele aflate în curs de judecată la data intrării în vigoare a prezentei legi vor continua să fie judecate de MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 11 instanțele competente, potrivit dispozițiilor aplicabile anterior acestei date. în caz de admitere a apelului sau a recursului, dacă se dispune desființarea sau, după caz, casarea hotărârii și rejudecarea cauzei, aceasta se va judeca de instanța competentă, potrivit prezentei legi. ” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 15 alin. (2) care consacră principiul neretroactivității legii, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile, ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (1), (2) și (3) privind accesul liber la justiție și dreptul la un proces echitabil și la soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil, precum și ale art. 24 referitoare la dreptul la apărare. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că prevederile art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 au mai fost supuse controlului de constituționalitate. Astfel, prin Decizia nr. 610 din 20 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 16 iulie 2007, Curtea a constatat că dispozițiile art. III alin. (3) teza întâi din Legea nr. 356/2006 sunt neconstituționale pentru motivele acolo reținute. Având în vedere prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul excepției prevederile constatate ca fiind neconstituționale printr-o decizie anterioară a Curții Constituționale, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) teza întâi din Legea nr. 356/2006 este inadmisibilă. în ceea ce privește dispozițiile art. III alin. (3) teza a doua din Legea nr. 356/2006, autorul excepției solicită, în realitate, completarea textului de lege criticat, în sensul ca, în caz de admitere a apelului sau a recursului, dacă se dispune desființarea sau, după caz, casarea hotărârii, instanța să trimită organului de cercetare penală sau procurorului cauzele în care acțiunea penală a fost pusă în mișcare la plângerea prealabilă adresată direct instanței, potrivit vechii reglementări cuprinse în art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală. O asemenea solicitare nu intră însă în competența de soluționare a Curții Constituționale, care, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunță numai asupra constituționalității actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. III alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală, precum și pentru modificarea altor legi, excepție ridicată de Ionică Cocora în Dosarul nr. 1121.1/208/2006 al Judecătoriei Caransebeș. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 19 martie 2009. PREȘEDINTE, ACSINTE GASPAR Magistrat-asistent, Dana Cristina Puică CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 379 din 19 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative Acsinte Gaspar Aspazia Cojocaru Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Augustin Zegrean luliana Nedelcu Oana Cristina Puică — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepție ridicată de Loredana Giulia Pintea în Dosarul nr. 605/272/2008 al Judecătoriei Orăștie. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 11 septembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 605/272/2008, Judecătoria Orăștie a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Excepția a fost ridicată de Loredana Giulia Pintea cu ocazia soluționării plângerii împotriva unei rezoluții de neîncepere a urmăririi penale. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că dispozițiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, având în vedere că sunt interpretate de către organele de urmărire penală în sensul că se aplică și deciziilor Curții Constituționale, încalcă principiul separației și echilibrului puterilor, precum și prevederile constituționale referitoare la efectele deciziilor Curții Constituționale. Consideră că este evident că Legea nr. 24/2000 vizează tehnica legislativă, deci actele normative, iar nu deciziile Curții Constituționale. Arată însă că, în speța sa, procurorul a dat soluție de neîncepere a urmăririi penale pentru săvârșirea infracțiunii de calomnie, întrucât fapta nu ar fi incriminată de lege, cu motivarea că art. 206 („Calomnia”) din Codul penal a fost abrogat în mod definitiv și nu poate fi repus în vigoare prin efectul Deciziei Curții Constituționale nr. 62/2007. Solicită precizarea de către Curtea Constituțională a neaplicării art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 în cazul deciziilor Curții Constituționale. Judecătoria Orăștie apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Arată că art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 se aplică doar actelor normative, nu și deciziilor Curții Constituționale, acestea din urmă neavând ca urmare abrogarea unor acte normative, ci încetarea efectelor juridice ale dispozițiilor de lege constatate ca fiind neconstituționale. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 sunt constituționale. Apreciază că autorul excepției pune în discuție aspecte privind aplicarea legii, ceea ce excedează controlului de constituționalitate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, având următorul cuprins: „Abrogarea unei dispoziții sau a unui act normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ inițial. Fac excepție prevederile din ordonanțele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare și au fost respinse prin lege de către Parlament. ” în susținerea neconstituționalității acestor prevederi de lege, autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (4) referitoare la principiul separației și echilibrului puterilor și ale art. 147 cu privire la efectele deciziilor Curții Constituționale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că, în realitate, autorul excepției este nemulțumit de modul de aplicare de către procuror a dispozițiilor de lege criticate. Or, acest aspect nu intră sub incidența controlului de constituționalitate exercitat de Curte, ci este de competența instanței de judecată învestite cu soluționarea litigiului. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepție ridicată de Loredana Giulia Pintea în Dosarul nr. 605/272/2008 al Judecătoriei Orăștie. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 19 martie 2009. PREȘEDINTE, ACSINTE GASPAR Magistrat-asistent, Oana Cristina Puică MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 13 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 7 MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE Șl LOCUINȚEI ORDIN pentru modificarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 1.525/2008 privind ridicarea suspendării, retragerea notificării și prelungirea valabilității notificării la Comisia Europeană a unor organisme care realizează evaluarea conformității produselor pentru construcții Având în vedere prevederile Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformității produselor, republicată, precum și ale art. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condițiilor de introducere pe piață a produselor pentru construcții, republicată, în temeiul art. 12 alin. (5) al Hotărârii Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței, cu modificările ulterioare, ministrul dezvoltării regionale și locuinței emite următorul ordin: Art. I. — Anexa nr. 3 la Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 1.525/2008 privind ridicarea suspendării, retragerea notificării și prelungirea valabilității notificării la Comisia Europeană a unor organisme care realizează evaluarea conformității produselor pentru construcții, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 18 decembrie 2008, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul dezvoltării regionale și locuinței, Vasile Blaga București, 6 mai 2009. Nr. 297.’ ANEXĂ LISTA laboratoarelor de încercări, organismelor de certificare și de inspecție desemnate și notificate, care realizează evaluarea conformității produselor pentru construcții, în valabilitate Nr. Denumirea organismului pentru atestarea Data până la care este crt. conformității produselor pentru construcții Funcția organismului valabilă desemnarea și notificarea 1. SOCIETATEA COMERCIALĂ INSTITUTUL DE CERCETĂRI CPF 27.11.2010 PENTRU ECHIPAMENTE SI TEHNOLOGII ÎN CONSTRUCȚII --- ICECON ---S.A. 2. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- QUALITAS --- S.A. CPF 6.07.2010 3. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- CEPROCIM --- S.A. CP 27.11.2010 LAB 13.07.2009 4. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- CERTROM --- S.A. CPF 14.09.2012 5. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- HIDROCONSTRUCȚIA--- S.A. LAB Pitești 12.11.2011 LAB Râul Mare --- Retezat 5.07.2011 LAB Porțile de Fier 5.07.2011 LAB Târgu Jiu 12.11.2011 LAB Oltul Superior 22.10.2011 6. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- INSTITUTUL DE CERCETĂRI ÎN CP 29.05.2010 TRANSPORTURI --- INCERTRANS --- S.A. CPF 29.05.2010 LAB 12.11.2011 7. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- SRAC CERT SERV --- S.R.L. CP 14.09.2012 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 Nr. Denumirea organismului pentru atestarea Data până la care este crt. conformității produselor pentru construcții Funcția organismului valabilă desemnarea și notificarea 8. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- INSTITUTUL NATIONAL DE LAB produse polimerice și 23.05.2009 CERCETARE-DEZVOLTARE ÎN CONSTRUCȚII SI ECONOMIA finisaje 13.07.2009 CONSTRUCȚIILOR --- ÎNCERC --- S.A. LAB de cercetare și încercări 23.08.2009 privind tehnologia și 31.10.2009 durabilitatea betoanelor și 31.10.2009 mortarelor 29.05.2010 LAB protecție termică și economie de energie LAB de cercetare și încercări pentru protecția hidrofugă a construcțiilor și învelitori LAB de cercetare și încercări pentru protecția la coroziune și degradare biochimică a construcțiilor LAB de încercări pentru instalații, materiale și echipamente 9. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- LAB 8.10.2011 QUALITY-CERT --- S.A. 10. SOCIETATEA DE CONSTRUCȚII CCCF --- LAB 3.10.2009 FILIALA LABORATOR CENTRĂL CCF --- S.A. 11. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- KONTROL --- S.R.L. LAB 27.11.2010 12. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- SRAC CERT --- S.R.L. CPF 11.09.2012 13. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- LAB 22.02.2010 LABORATORUL CENTRAL --- S.A. 14. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- CPF 18.05.2012 SIMTEX ---OC S.R.L. 15. LABORATORUL DE ÎNCERCĂRI SISTEME SI ECHIPAMENTE LAB 16.01.2010 TERMICE, HIDRAULICE SI ELECTRICE --- INSIST --- aparținând de UNIVERSITATEA TEHNICĂ DE CONSTRUCȚII BUCUREȘTI 16. SOCIETATEA COMERCIALĂ --- AEROQ --- S.A. CP 10.11.2012 CPF 10.11.2012 NOTĂ: CP = funcția de certificare produs CPF = funcția de certificare control producție în fabrică LAB = funcția de laborator de încercări Precizare: Detaliile privind competențele de certificare ale fiecărui organism notificat sunt afișate pe pagina de internet a Comisiei Europene http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach/nando MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 15 MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN privind înființarea Registrului Național de Transplant, desemnarea persoanelor responsabile cu gestionarea datelor din Registrul Național de Transplant din cadrul unităților sanitare acreditate pentru efectuarea de transplant de organe și stabilirea datelor necesare înregistrării unei persoane pentru atribuirea codului unic de înregistrare la Agenția Națională de Transplant Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale de sănătate publică, asistență medicală și programe și al Agenției Naționale de Transplant nr. 3.974/273 din data de 22 aprilie 2009/15 aprilie 2009, având în vedere prevederile Ordonanței Guvernului nr. 79/2004 pentru înființarea Agenției Naționale de Transplant, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 588/2004, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. 1. — (1) Se înființează Registrul Național de Transplant, denumit în continuare RNT. (2) RNT asigură monitorizarea continuă a activității de transplant, conform procedurilor stabilite de Agenția Națională de Transplant. Art. 2. — Se aprobă lista persoanelor responsabile cu gestionarea datelor din RNT din cadrul unităților sanitare acreditate pentru efectuarea de transplant de organe, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 3. — Orice persoană, pentru a putea beneficia de un transplant, este obligatoriu să fie înscrisă în RNT. Art. 4. — (1) înscrierea în RNT are drept consecință atribuirea codului unic de înregistrare la Agenția Națională de Transplant, denumit în continuare codul CUIANT. (2) Datele necesare înregistrării unei persoane pentru atribuirea codului CUIANT sunt prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. (3) Toate documentele medicale care se eliberează după aprobarea prezentului ordin (fișe medicale, rețete sau alte documente) conțin codul CUIANT. Art. 5. — Persoanele nominalizate pentru gestionarea datelor din RNT îndeplinesc următoarele cerințe și responsabilități: a) sunt angajate cu contract de muncă în unitățile din rețeaua Ministerului Sănătății și îndeplinesc toate obligațiile ce decurg din această calitate; b) răspund de acuratețea datelor înscrise în RNT, precum și de arhivarea documentelor pe baza cărora a fost atribuit codul CUIANT; c) au obligația de a nu divulga datele de acces la RNT (utilizator, parolă, Smart cârd, PIN), care constituie secret de serviciu, iar încălcarea acestei obligații atrage răspunderea potrivit legii; d) notifică imediat Agenția Națională de Transplant în situația în care există suspiciuni în legătură cu securitatea datelor sau cu accesul la RNT; e) raportează imediat Agenției Naționale de Transplant situația în care, din diferite motive tehnice, nu se poate obține accesul la internet pentru eliberarea electronică a codului CUIANT; f) actualizează datele pe baza cărora a fost eliberat codul CUIANT imediat ce situația medicală și operativă o permite, dar nu mai târziu de 24 de ore de la data efectuării transplantului; g) arhivează datele persoanelor care au beneficiat de transplant și le pun la dispoziția Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în termen de 24 de ore de la externarea posttransplant. Art. 6. — Agenția Națională de Transplant va pune la dispoziția persoanelor nominalizate pentru gestionarea datelor un cont unic de acces pentru actualizarea datelor în cadrul RNT și pentru obținerea codului CUIANT. Art. 7. — Agenția Națională de Transplant, precum și unitățile sanitare implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 8. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 22 aprilie 2009. Nr. 477.’ 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 322/14.V.2009 ANEXA Nr. 1 LISTA persoanelor responsabile cu gestionarea datelor din Registrul Național de Transplant din cadrul unităților sanitare acreditate pentru efectuarea de transplant de organe 1. Institutul Clinic Fundeni București — Centrul de Chirurgie Generală și Transplant Hepatic Fundeni — dr. Bogdan Dorobanțu 2. Institutul Clinic Fundeni București — Centrul de Chirurgie Urologică, Dializă și Transplant Renal — dr. Dorina Tăcu 3. Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș — Secția Clinică de Hematologie și Transplant de Celule Stern — dr. Benedek Erzsebet 4. Spitalul Clinic Județean de Urgență Timișoara - Centrul de Hemodializă și Transplant Renal — dr. Tiberiu Răzvan Bardan 5. Spitalul Clinic Județean de Urgență Constanța — Clinica de Chirurgie — dr. Raluca-Alice Pasăre 6. Institutul Clinic de Urologie și Transplant Renal Cluj-Napoca — dr. Dan Luscalov 7. Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Louis Turcanu” Timișoara — Compartimentul de Transplant Medular — Ela Gai 8. Spitalul Clinic de Urgență București — Secția de Chirurgie Cardiovasculară — dr. Șerban Brădișteanu 9. Institutul de Boli Cardiovasculare și Transplant Târgu Mureș — prof. dr. Radu Deac 10. Centrul de Hematologie și Transplant Medular Fundeni — dr. Alina Daniela Tănase 11. Spitalul Clinic „Dr. C.l. Parhon“ lași — Clinica de Urologie — dr. Luminița Voroneanu. ANEXA Nr. 2 DATE necesare înregistrării unei persoane pentru atribuirea codului unic de înregistrare la Agenția Națională de Transplant Nume Prenume Cod numeric personal Grup sanguin Telefon Adresă Diagnostic MELD EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 430440 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322/14.V.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495