MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 307 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Luⁿⁱ> ¹¹ maⁱ ²⁰⁰⁹ SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 141. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare”.............. 2 747. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare”........... 2 ★ 142. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 205/2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA).............. 3 748. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 205/2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) ...’.................................................... 3 ★ 143. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 175/2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din dentrala Termoelectrică Mintia—Deva..................................................... 4 749. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 175/2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Nr. Pagina Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva................... 4 ★ 144. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice..................................................... 5 750. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice.............................. 5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 269. — Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 247/2008 privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantațiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009—2013/2014....................................... 6-9 ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA 140. — Hotărâre privind aprobarea cotizațiilor și tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România și pentru stagiarii în activitatea de audit financiar............................................... 10-11 INIȚIATIVE LEGISLATIVE ALE CETĂȚENILOR POTRIVIT LEGII Nr. 189/1999 Proiect de lege pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare................................ 12-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 LEGI SI DECRETE PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare” Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 169 din 19 noiembrie 2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 5 mai 2009. Nr. 141.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare” în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 169/2008 privind majorarea contribuției României la realizarea investițiilor finanțate prin împrumutul extern acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, prin Acordul de împrumut pentru finanțarea „Proiectului de modernizare a rețelei energetice feroviare”, și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 4 mai 2009. Nr. 747.’ ★ 3 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 307/11 .V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 205/2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 205 din 4 decembrie 2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 5 mai 2009. Nr. 142. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI » DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 205/2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 205/2008 privind plata costurilor naționale de participare la proiectele din cadrul Programului de cooperare tehnică cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 4 mai 2009. Nr. 748. ★ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 175/2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 175 din 19 noiembrie 2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 28 noiembrie 2008, cu următoarele modificări și completări: 1. Titlul ordonanței de urgență se modifică și va avea următorul cuprins: „ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind înlocuirea sintagmei «Grupul nr. 1» din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu sintagma «Grupul nr. 4» din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva” 2. La articolul I se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Alineatul (1) al articolului 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 8. — (1) Măsura de ajutor de stat prevăzută de prezenta ordonanță de urgență va fi notificată Consiliului Concurenței de către inițiator/furnizor, conform reglementărilor în vigoare în domeniul ajutorului de stat, iar ajutorul de stat va fi efectiv acordat numai după autorizarea acestuia, conform legislației în vigoare în materie.»” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 5 mai 2009. Nr. 143.’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 175/2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 175/2008 privind înlocuirea referirilor la „Grupul nr. 1” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva cu referirile la „Grupul nr. 4” din Centrala Termoelectrică Mintia—Deva, în vederea executării lucrărilor de (1) din Constituția României, republicată, reabilitare aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 214/2000 privind unele măsuri pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Grupului nr. 1 din Centrala Termoelectrică Mintia— Deva, și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 4 mai 2009. Nr. 749.’ 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 229 din 30 decembrie 2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2009. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 5 mai 2009. Nr. 144. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 4 mai 2009. Nr. 750. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 247/2008 privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantațiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009—2013/2014 Văzând Referatul de aprobare nr. 129.223 din 31 martie 2009 al Direcției politici de piață în horticultură și industrie alimentară, având în vedere prevederile: — Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 și a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 și a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999; — Regulamentului (CE) ’nr. 555/2008 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole în ceea ce privește programele de sprijin, comerțul cu țările terțe, potențialul de producție și privind controalele în sectorul vitivinicol; — Hotărârii Guvernului nr. 1.228/2008 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar producătorilor din sectorul vitivinicol, cu modificările ulterioare; — Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanțării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum și a fondurilor de cofinanțare și prefinanțare alocate de la bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 1.432/2005 privind măsurile și instrumentele de reglementare a filierei vitivinicole și al Hotărârii Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și ai Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare, ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 247/2008 privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantațiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009— 2013/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 8 mai 2008, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 2 din ordin se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 2. — Prezentul ordin creează cadrul normativ necesar aplicării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 și a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 și a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, precum și aplicării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 555/2008 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole în ceea ce privește programele de sprijin, comerțul cu țările terțe, potențialul de’ producție și privind controalele în sectorul vitivinicol.” 2. Anexa „Norme de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantațiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009—2013/2014”, se modifică și se completează după cum urmează: a) La punctul 2.7, subpunctul 2.7.1 se modifică și va avea următorul cuprins: „2.7.1. parcelele viticole cu soiuri de vin care au ajuns la finalul ciclului lor natural de producție (cu vârsta de peste 40 de ani); b) La punctul 4.1, literele h) și m) se modifică și vor avea următorul cuprins: „h) copie conformă cu originalul de pe titlul de proprietate, contractul de arendă, contractul de concesionare, contractul de vânzare-cumpărare, contractul de comodat, după caz, care să dovedească dreptul de proprietate și/sau de exploatare asupra terenului care face obiectul programelor de restructurare/ reconversie; m) copie conformă cu originalul de pe declarația de defrișare a plantației viticole, în cazul defrișării conform planului individual”. c) La punctul 4.1, după litera r) se introduce o nouă literă, litera s), și subpunctul 4.1.1. cu următorul cuprins: ,,s) certificate care să ateste lipsa datoriilor restante fiscale și sociale emise de direcțiile generale ale finanțelor publice și de primăriile de pe raza cărora își au sediul social persoanele fizice/juridice. 4.1.1. Conformitatea cu originalul a documentelor din cuprinsul planului individual se asigură și se certifică sub semnătură și stampilă de către un membru al comisiei prevăzute la pct. 4.4.” d) Punctele 5.1. și 5.2. se modifică și vor avea următorul cuprins: „5.1. Modificarea planului individual aprobat, cu excepția suprafețelor totale, se poate face din motive obiective de cel mult două ori pe campanie viticolă, justificându-se în scris modificarea acestuia, cu condiția încadrării în termenele prevăzute la pct. 2.3. 5.2. în cazul aplicării prevederilor pct. 5.1, solicitantul trebuie să depună la comisia prevăzută la pct. 4.4 o cerere însoțită de un memoriu justificativ, nu mai târziu de 30 de zile lucrătoare de la apariția oricărei situații care impune modificarea planului. După obținerea aprobării, aceasta se depune la centrul județean A.P.I.A.”’ e) La punctul 6.4 se introduce subpunctul 6.4.1, cu următorul cuprins: „6.4.1. Procesul-verbal de recepție a măsurii de „proiectare, pregătire teren plantare și instalare tutori”, din cadrul programului de restructurare sau/și reconversie, întocmit de organismul de control abilitat, va fi însoțit și de rezultatul măsurătorilor cu aparatul GPS în vederea înscrierii parcelelor viticole în Registrul plantațiilor viticole.” f) Subpunctul 7.7.2 se modifică și va avea următorul cuprins: „7.7.2. Garanția se depune odată cu declarația de începere a măsurii.” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 7 g) Anexa nr. 1 la norme „Măsurile eligibile și sumele forfetare aferente programelor de restructurare/ reconversie” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1. h) Anexa nr. 2 la norme „Lista soiurilor de struguri pentru vin eligibile pentru realizarea programelor de reconversie/restructurare” se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 2. i) Anexa nr. 3 la norme „Lista lucrărilor de execuție din cadrul programelor de restructurare/reconversie” se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 3. 3. Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, llie Sârbu București, 30 aprilie 2009. Nr. 269.’ ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la norme) MĂSURILE ELIGIBILE Șl SUMELE FORFETARE aferente programelor de restructurare/reconversie Sprijinul financiar/ha Indemnizația Programul Tipul de drept Măsurile eligibile Materialul --- Sumă forfetară --- pentru pierderi săditor >4000 3500-4000 3000---3500 de venituri/ha plante/ha plante/ha plante/ha Vițe altoite 9.120 € 8.520 € 7.920 € Drepturi de plantare Proiectare, pregătire teren, plantare certificate provenind de pe o și instalare tutori Vițe altoite 8.265 € 7.765 € 7.265 € --- rezervă standard Instalare sistem de susținere pentru --- 4.730 € 4.730 € 4.730 € conducere și palisaj Vițe altoite 9.120 € 8.520 € 7.920 € Proiectare, pregătire teren, plantare certificate Reconversia soiurilor Drepturi de replantare și instalare tutori Vițe altoite 8.265 € 7.765 € 7.265 € --- individuale standard Instalare sistem de susținere pentru --- 4.730 € 4.730 € 4.730 € conducere și palisaj Vițe altoite 9.548 € 8.948 € 8.348 € Drepturi de replantare Proiectare, defrișare, pregătire teren, certificate rezultate în urma plantare și instalare tutori Vițe altoite 8.692 € 8.192 € 7.692 € 1.800 € defrișării în cadrul standard (600 € x 3 campanii) planului individual Instalare sistem de susținere pentru --- 4.730 € 4.730 € 4.730 € conducere și palisaj Vițe altoite 9.120 € 8.520 € 7.920 € Proiectare, pregătire teren, plantare certificate Drepturi de replantare și instalare tutori Vițe altoite 8.265 € 7.765 € 7.265 € --- individuale standard Instalare sistem de susținere pentru --- 4.730 € 4.730 € 4.730 € Reamplasarea conducere și palisaj parcelelor Vițe altoite 9.548 € 8.948 € 8.348 € Drepturi de replantare Proiectare, defrișare, pregătire teren, certificate rezultate în urma plantare și instalare tutori Vițe altoite 8.692 € 8.192 € 7.692 € 1.800 € defrișării în cadrul standard (600 € x 3 campanii) planului individual Instalare sistem de susținere pentru --- 4.730 € 4.730 € 4.730 € conducere și palisaj Proiectare, instalare/înlocuire sistem de susținere pentru conducere și --- 4.988 € 4.988 € 4.988 € --- palisaj Modificarea distanței de plantare --- 1.710 € 1.710 € 1.710 € --- între rânduri în vederea mecanizării Modernizarea formei de conducere a viței-de-vie prin trecerea de la --- 2.308 € 2.308 € 2.308 € 1.200 € Modernizarea --- cultura joasă la cultura semiînaltă și (600 € x 2 campanii) înaltă Modernizarea sistemului de susținere prin înlocuirea sârmelor prin instalarea a 3 rânduri de sârme din care minimum două duble, la --- 1.767 € 1.767 € 1.767 € --- sistemul pentru conducere și palisaj, în vederea susținerii butucilor și conducerii lăstarilor 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la norme) LISTA soiurilor de struguri pentru vin eligibile*) pentru realizarea programelor de reconversie/restructurare Nr. Regiunea viticolă Soiuri albe Soiuri roșii Soiuri aromate crt. Chardonnay, Fetească albă, Fetească 1. Podișul Transilvaniei regală, Riesling varietal, Sauvignon, Pinot noir, Cabernet Sauvignon, Muscat Ottonel Traminer roz, Pinot gris, Neuburger, Fetească neagră lordana Grasă de Cotnari, Frâncușă, Fetească albă, Sauvignon, Traminer roz, Aligote, Băbească neagră, Cabernet Tămâioasă românească, 2. Dealurile Moldovei Galbenă de Odobești, Crâmpoșie Sauvignon, Fetească neagră, Busuioacă de Bohotin, selecționată, Fetească regală, Riesling Merlot, Pinot noir, Syrach Muscat Ottonel, Șarba varietal, Chardonnay, Zghihară de Huși Chardonnay, Fetească albă, Fetească Cabernet Sauvignon, Fetească Muscat Ottonel, Negru 3. Dealurile Munteniei și Olteniei regală, Riesling varietal, Sauvignon, neagră, Merlot, Pinot noir, aromat, Tămâioasă Crâmpoșie selecționată, Pinot gris Burgund mare, Negru de românească, Busuioacă Drăgășani, Novac, Syrach de Bohotin Chardonnay, Fetească albă, Fetească Cabernet Sauvignon, Fetească 4. Banat regală, Riesling varietal, Sauvignon, neagră, Merlot, Pinot noir, Muscat Ottonel Pinot gris, Mustoasă de Măderat Burqund mare, Cadarcă, Syrah Fetească regală, Furmint, Mustoasă de Cabernet Sauvignon, Cadarcă, Muscat Ottonel, 5. Crișana și Maramureș Măderat, Riesling varietal, Sauvignon, Fetească neagră, Merlot, Pinot Tămâioasă românească Traminer roz, Pinot gris noir, Burgund mare Chardonnay, Fetească albă, Fetească Cabernet Sauvignon, Fetească 6. Colinele Dobrogei regală, Riesling varietal, Sauvignon, neagră, Merlot, Pinot noir, Tămâioasă românească, Crâmpoșie selecționată, Pinot gris, Syrah, Băbească neagră Muscat Ottonel Aligote Chardonnay, Fetească albă, Fetească Burgund mare, Cabernet 7. Terasele Dunării regală, Riesling varietal, Sauvignon, Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Muscat Ottonel Pinot gris Fetească neagră, Syrach 8. Nisipuri și alte terenuri favorabile Fetească regală, Riesling varietal, Cabernet Sauvignon, Fetească --- din sudul țării Aligote neagră, Pandur, Syrah *) Se admit și clone din aceste soiuri. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 307/11 .V.2009 9 LISTA lucrărilor de execuție eligibile din cadrul programelor de restructurare/reconversie Modernizarea sistemului de susținere prin înlocuirea sârmelor prin instalarea a 3 rânduri de sârme, din care X I I I I I I I I I X X minimum două duble, la sistemul pentru conducere și palisaj în vederea susținerii butucilor și conducerii lăstarilor Instalarea/înlocuirea sistemului de X I I I I I I I X I X I susținere Modernizarea formei de conducere a viței-de-vie prin trecerea de la cultură joasă la cultura semiînaltă X X X X I I I I I X X I I și înaltă, în vederea optimizării lucrărilor mecanizate Modernizarea Modificarea distanțelor de plantare X I I I X I I I X I I I între rânduri, în vederea mecanizării Drepturi de replantare rezultate în urma X X X X X X X X X X X I I defrișării în cadrul planului CD individual Reamplasarea Drepturi parcelelor de replantare X X X X X X X X I X X I I individuale Reconversia soiurilor Drepturi de replantare rezultate X X X X X X X X X X X I I în urma defrișării în cadrul planului individual --- Drepturi Ol de plantare provenind de pe o rezervă X X X X X X X X I X X I I --- Drepturi de replantare individuale Lucrările Proiectare Cartare agrochimică a solului inițială Fertilizare cu îngrășăminte de bază Cartare agrochimică a solului finală Pregătire teren Plantare Certificat Standard Defrișare Sistem de susținere pentru Instalare tutori Demontarea sârmelor existente la Instalarea a 3 rânduri de sârme, din de execuție Material săditor conducere și palisaj sistemul pentru conducere și palisaj care minimum două duble, la sistemul pentru conducere și palisaj în vederea susținerii butucilor și conducerii lăstarilor Nr. o T--- CM cd LO cd r- cd cd O T--- CM crt. T--- T--- se realizează - nu se realizează 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA CAMERAAUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA HOTĂRÂRE privind aprobarea cotizațiilor și tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România și pentru stagiarii în activitatea de audit financiar Având în vedere dezbaterile pe marginea materialelor prezentate în ședința Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România din data de 14 aprilie 2009, în temeiul prevederilor: a) art. 6 alin. (3) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, cu modificările ulterioare; și b) art. 26 din Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în ședința din data de 14 aprilie 2009, hotărăște: Se aprobă cotizațiile și tarifele pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) și pentru stagiarii în activitatea de audit financiar, după cum urmează: A. Cotizații fixe Art. 1. — (1) Cotizațiile fixe anuale reprezintă sumele în lei ce trebuie achitate de către toți membrii CAFR, persoane fizice și firme de audit, active sau nonactive, în vederea menținerii în Registrul auditorilor financiari și a asigurării accesului la serviciile gratuite acordate de CAFR membrilor acesteia. (2) Cotizațiile fixe anuale se stabilesc după cum urmează: a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 300 lei; b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 150 lei; c) pentru firmele de audit: 600 lei. Art. 2. — (1) Plata cotizațiilor fixe anuale se face până la data de 31 ianuarie a fiecărui an. (2) în cazul auditorilor financiari persoane fizice și firme de audit, care se înscriu în Registrul auditorilor financiari după data de 31 ianuarie, cotizația fixă anuală se plătește în termen de 30 de zile calendaristice de la acordarea calității de membru al CAFR. (3) Auditorii financiari, membri ai CAFR, sunt obligați la plata dobânzilor de întârziere pentru fiecare zi de întârziere la plata acestor cotizații/tarife. a) Modul de calcul al dobânzilor de întârziere în cazul neachitării cotizațiilor/tarifelorîn termenul legal este: Cotizația fixă restantă 'Procentul de calcul* Perioada de întârziere (în zile calendaristice)/365 b) Procentul de calcul al dobânzilor de întârziere este dobânda de referință a Băncii Naționale a României (BNR) înmulțită cu 150 de puncte procentuale. c) Nivelul dobânzii de referință a BNR, în funcție de care se stabilesc dobânzile de întârziere, este cel din prima zi lucrătoare a anului, pentru dobânda legală cuvenită pe semestrul I al anului în curs, și cel din prima zi lucrătoare a lunii iulie, pentru dobânda legală cuvenită pe semestrul II al anului în curs. Perioada de întârziere reprezintă numărul de zile calendaristice pentru care se datorează dobânzile de întârziere. Aceasta începe cu prima zi lucrătoare după scadență și se termină cu ziua lucrătoare dinaintea datei plății. în cazul în care perioada de întârziere cuprinde două sau mai multe semestre, dobânzile de întârziere se vor calcula în funcție de dobânda de referință a BNR aferentă fiecărui semestru. d) Membrii CAFR au obligația transmiterii către aceasta a copiei documentului plății și, dacă este cazul, a modului de calcul al acestor dobânzi de întârziere. B. Cotizații variabile Art. 3. — (1) Cotizațiile variabile anuale reprezintă contribuțiile auditorilor financiari, membri ai CAFR, calculate prin aplicarea unor cote specificate mai jos la totalul onorariilor calculat conform alin. (3). (2) Cotizațiile variabile anuale se calculează prin aplicarea unei singure cote procentuale asupra totalului onorariilor, în funcție de mărimea acestora, astfel: — se aplică un procent de 0,5% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mic sau egal cu 50.000 lei; — se aplică un procent de 0,8% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 50.000 lei și mai mic sau egal cu 200.000 lei; — se aplică un procent de 0,9% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 200.000 lei și mai mic sau egal cu 600.000 lei; — se aplică un procent de 1,0% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 600.000 lei și mai mic sau egal cu 1.000.000 lei; — se aplică un procent de 1,2% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 1.000.000 lei. (3) Totalul onorariilor la care se va aplica procentul de calcul pentru cotizația variabilă se calculează însumând onorariile obținute din activitatea de audit financiar cu onorariile obținute din activitatea de audit intern, precum și cu alte onorarii obținute din exercitarea profesiei de auditor financiar (cum ar fi, spre exemplu, dar fără să se limiteze la: auditul programelor cu fonduri provenite de la Uniunea Europeană, PHARE, alte organizații; auditul situațiilor financiare al cooperativelor de credit; audit de conformitate privind obligațiile din contractele de privatizare a societăților comerciale potrivit solicitărilor Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului; rapoarte de revizuire cu scop limitat; asistență în vederea retratării situațiilor financiare; organizarea de cursuri de specialitate; servicii de consultanță și MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 11 alte lucrări care necesită calitatea de auditor financiar) pentru perioada de raportare. Onorariile luate în calcul sunt cele facturate în cursul perioadei de raportare din care se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai CAFR, și nu includ taxa pe valoarea adăugată. (4) Prin excepție de la alin. (3), pentru misiunile de audit la care onorariul orar declarat de către auditori se situează sub nivelul onorariului mediu orar, calculat ca urmare a inspecțiilor de calitate efectuate de către reprezentanții CAFR în exercițiul anterior, onorariul aferent acestei activități se determină prin înmulțirea numărului de ore declarate de auditor ca fiind efectuate pentru finalizarea fiecărei misiuni de audit, în conformitate cu Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 44/2005 pentru aprobarea Normelor privind stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni de audit financiar, cu onorariul mediu orar calculat ca urmare a inspecțiilor de calitate efectuate în exercițiul anterior și publicat conform alin. (5). (5) Până la data de 15 februarie a fiecărui an, CAFR va publica pe site-ul propriu nivelul mediu al onorariului orar rezultat din inspecțiile de calitate efectuate în exercițiul anterior, care să fie avut în vedere de către auditori la calcularea cotizațiilor variabile datorate CAFR. Art. 4. — (1) Membrii CAFR, auditori financiari activi, persoane fizice sau firme de audit, trebuie să achite în cursul anului cotizațiile variabile anuale, sub formă de avans, până pe data de 30 septembrie, în funcție de modalitățile de calcul prevăzute de art. 2 alin.(2)—(4), până la data de 30 iunie, mai puțin sumele care au fost cedate subcontractorilor și colaboratorilor, auditori financiari membri ai CAFR, cu obligația menționării ulterioare a sumelor respective și a beneficiarilor acestora în Raportul anual al membrilor. (2) Pe baza situațiilor financiare întocmite pentru exercițiul financiar care se încheie la 31 decembrie, se va stabili cuantumul definitiv al cotizației variabile datorate de membrii CAFR, aferente totalului onorariilor raportate, rezultate din cumularea veniturilor obținute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, respectiv prin evaluarea numărului de ore declarate de auditor ca efectuate pentru finalizarea fiecărei misiuni de audit, în conformitate cu Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 44/2005, luându- se în considerare, ca sumă de referință, onorariul mediu orar calculat ca urmare a inspecțiilor de calitate efectuate în exercițiul anterior. Din cuantumul definitiv al cotizației se va scădea avansul achitat de membrii CAFR până la data de 30 septembrie, diferența urmând a fi regularizată (achitată de membrii CAFR sau rambursată de către aceasta, după caz) până la data de 31 martie a anului următor. (3) Acordarea vizei anuale pe carnetul de auditor financiar pentru exercitarea profesiei se va face numai în condițiile îndeplinirii obligațiilor, inclusiv a celor de plată a cotizațiilor fixe și variabile anuale, de către membrii CAFR. Viza este valabilă din momentul acordării până la data de 31 martie a anului următor acordării acesteia. (4) Pentru veniturile obținute sub formă de salariu din activitatea de audit financiar, audit intern, precum și pentru alte venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, persoanele în cauză nu vor datora cotizație variabilă către CAFR. (5) Prevederile art. 2 alin. (3) se aplică și în cazul plății cu întârziere a cotizațiilor variabile. C. Tarife Art. 5. —Tarifele pentru auditorii financiari sunt următoarele: a) tariful pentru atribuirea calității de membru al CAFR și înscrierea în Registrul auditorilor financiari — persoane fizice este în sumă de 650 lei. Achitarea acestuia se poate face în numerar, la sediul CAFR, sau prin transfer bancar; b) tariful pentru atribuirea calității de membru al CAFR și înscrierea în Registrul auditorilor financiari —firme de audit este în suma de 1.300 lei. Achitarea acestuia se poate face în numerar, la sediul CAFR, sau prin transfer bancar. Art. 6. — Tarifele pentru stagiarii în activitatea de audit financiar sunt următoarele: a) tarif pentru înscrierea la stagiul în activitatea de audit financiar: 250 lei. Tariful se achită la înscrierea în vederea efectuării stagiului; b) tarif pentru monitorizarea activității de pregătire practică a stagiarilor: 100 lei/an. Tariful se achită corespunzător perioadei de stagiu, până la data de 31 martie a fiecărui an de stagiu. Art. 7. — Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă următoarele hotărâri: — Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari nr. 77/2006 privind aprobarea cotizațiilor și tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România și pentru stagiarii în activitatea de audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 23 ianuarie 2007, cu modificările ulterioare; — Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari nr. 104/2007, privind modificarea nivelului cotizațiilor fixe, precum și al unor tarife ale Camerei Auditorilor Financiari din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 12 martie 2008. Art. 8. — Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Ion Mihăilescu București, 14 aprilie 2009. Nr. 140.’ 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 307/11.V.2009 INIȚIATIVE LEGISLATIVE ALE CETĂȚENILOR POTRIVIT LEGII Nr. 189/1999 EXPUNERE DE MOTIVE la proiectul de lege pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat este, conform alin. (2) al art. 1 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „asigurarea unei pensii private, distinctă și care suplimentează pensia acordată de sistemul public”. Expunerea de motive care a însoțit Legea nr. 411/2004 preciza de asemenea că „rațiunea elaborării proiectului de lege privind fondurile de pensii administrate privat rezultă din necesitatea furnizării unor pensii mai mari decât cele obținute printr-un sistem unic de tip redistributiv”. însă art. 151 din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevede că „începând cu data la care un asigurat devine participant la un fond de pensii și plătește contribuție, numărul lunar de puncte stabilit pentru acesta, conform Legii nr. 19/2000, cu modificările și completările ulterioare, se corectează cu raportul dintre contribuția datorată la sistemul public de pensii și contribuția stabilită prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat”, ceea ce înseamnă că pensia de stat (pilonul I) se diminuează ca urmare a apariției pensiei private obligatorii (pilonul II). Ca urmare, coroborând art. 1 alin. (2) și art. 151 din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, rezultă că valoarea pensiei private obligatorii trebuie să fie mai mare decât diferența care se pierde la pensia de stat. Garanțiile din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu acoperă însă această diferență. Astfel, Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevede două tipuri de garanții pentru participanții la pilonul II: — în termeni absoluți, reprezentând valoarea contribuțiilor plătite, diminuate cu penalitățile de transfer și comisioanele legale — conform art. 135 alin. (2); — în termeni relativi, raportată la rata medie de rentabilitate a tuturor fondurilor — conform art. 29 alin. (2). în termeni absoluți, garanția nu acoperă însă scăderea puterii de cumpărare a banilor în timp prin fenomenul de inflație. De exemplu, la o rată medie anuală a inflației de 2,5% (o rată foarte mică, pe care România nu a atins-o încă, dar care este în limitele Tratatului de la Maastricht privind zona euro), valoarea unei sume de bani din prezent se înjumătățește în 28 de ani; participanții la pilonul II sunt însă obligați să contribuie și timp de peste 40 de ani la acest sistem (pentru cei mai tineri angajați). Mai mult, la o inflație medie anuală de 7,85%, precum cea din 2008, înjumătățirea valorii reale a contribuției are loc în numai 9 ani. Dacă luăm în calcul și comisioanele legale, valoarea reală este diminuată și mai mult. în termeni relativi, garanția este și mai neclară, întrucât randamentul mediu al pieței poate fi și negativ. Mai mult, chiar dacă este pozitiv, el nu este neapărat peste rata inflației, lată de ce apare necesitatea unei garanții în termeni reali a valorii pensiei pe care o vor primi participanții la pilonul II. Această garanție reală a fost în fapt inclusă în primul act normativ care a introdus noțiunea de pensii private în Romania, și anume Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2000 privind organizarea și funcționarea fondurilor universale de pensii. Art. 131 alin. (4) precizează: „Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale va aplica un procent la fiecare dintre contribuțiile făcute în conformitate cu prevederile cap. VII, pentru a reflecta inflația prețurilor intervenită între data plății și data retragerii și a unui profit minim anual de 1% și, de asemenea, va calcula o deducere pentru a reflecta valoarea comisioanelor achitate de fonduri în perioada respectivă”. Deci se impunea o garanție reală pozitivă (1% peste rata inflației); este una dintre ultimele decizii ale Guvernului condus de Mugur Isărescu, abrogată ulterior de Guvernul condus de Adrian Năstase. Garantarea cu inflația este susținută de practica internațională — în special din țările dezvoltate, acolo unde mecanisme asemănătoare pilonului II de pensii funcționează de mai multă vreme. Astfel, în Australia, Elveția sau Suedia (acestea sunt de altfel singurele țări occidentale care au pensie privată obligatorie) există un randament minim garantat; mai mult, în Elveția acest randament este modificat anual, în funcție de circumstanțele pieței, dar nu scade sub rata inflației. în alte economii emergente care au implementat de mai mult timp sistemul și care l-au și modificat de mai multe ori se folosește de asemenea raportarea la rata inflației sau la alte instrumente financiare (randamentul minim garantat în Chile se calculează ca procent din randamentul mediu real al tuturor fondurilor; randamentul minim garantat în Uruguay se calculează ca două puncte procentuale peste rata anuală a inflației; randamentul minim garantat în Slovenia este de 40% din randamentul titlurilor de stat). Desigur, sunt și state care nu obligă administratorii de fonduri de pensii private obligatorii să asigure niciun randament minim sau state în care aceste randamente nu sunt raportate la inflație. Apreciem însă că România trebuie să se orienteze către practica țărilor cu mai mare experiență în acest sistem de pensii private obligatorii și să aplice un sistem care minimizează riscurile. De altfel, minimizarea riscurilor este și unul dintre principiile organismelor internaționale în domeniu, așa cum este IOPS (International Organization of Pension Supervisors). în documentul intitulat Principiile IOPS ale supravegherii pensiilor private, principiul 5 se referă la reducerea riscurilor, în contextul unei toleranțe scăzute la risc a participanților. Mai mult, Banca Mondială, care este inițiatorul moral al reformei sistemului de pensii în Europa Centrală și de Est, stabilește drept criteriu principal de evaluare a cadrului de reglementare a pensiilor private criteriul predictibilității, pe care îl definește astfel: „un sistem predictibil include garanții de indexare care urmăresc să protejeze participanții de inflație și de ajustarea salariilor și dobânzilor” (conform World Bank Pension Reform Primer, „World Bank Pension Conceptual Framework”, septembrie 2008). Criza economică globală demonstrează în fapt fragilitatea schemelor de pensii private peste tot în lume; cele mai mari bănci, firme de asigurări și fonduri de pensii înregistrează pierderi imense și multe dintre ele solicită intervenția statului pentru a scăpa de faliment. Banii deponenților sunt pierduți acolo unde nu există garanții certe. Un alt argument de dată recentă îl reprezintă introducerea, din 2009, prin decizie a Guvernului condus de Emil Boc, a pensiei minime garantate în pilonul I (pensia de stat). Apreciem ca firească o prevedere similară și în pilonul II, întrucât și în pilonul II colectarea este făcută tot de către stat și există caracterul de obligativitate a contribuțiilor. Pensia minimă garantată ar fi în pilonul II cu caracter individual și ar rezulta din indexarea cu inflația a contribuțiilor fiecărui participant. Nu în ultimul rând, se cuvine menționat că această modificare a Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu reprezintă o schimbare a regulilor jocului în timpul jocului, un argument des invocat de administratorii MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 13 fondurilor de pensii private. Ea este o modificare în spiritul legii, care dorește asigurarea unei pensii private suplimentare, iar caracterul de asigurare nu poate veni decât dintr-o garanție certă, reală. în plus, Legea nr. 411/2004 a mai suferit modificări substanțiale în ultimii ani. Astfel: — Legea nr. 311/2005 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a abrogat cap. XIX și art. 174; — Legea nr. 23/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat a modificat art. 1 alin. (1) lit. A, art. 2 alin. (1), art. 2 alin. (2) partea introductivă și lit. E și F, art. 3, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, titlul cap. III, art. 11, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 16, art. 17, art. 18, art. 19, art. 20, art. 21, art. 22, art. 23, art. 24, art. 25, art. 26, art. 27, art. 28, art. 29, art. 30 alin. (1), art. 31, art. 33 alin. (1), art. 49, art. 50, art. 51, art. 55, art. 57, art. 60 alin. (1), art. 74 alin. (2), art. 76, art. 77, art. 79, art. 80, art. 81, art. 82 alin. (2), art. 83, art. 85, art. 87 lit. C, art. 88, art. 91, art. 92, art. 93, art. 94, art. 95, art. 96, art. 97, art. 98, art. 99, art. 100, art. 101, art. 102, art. 103, art. 104, art. 105, art. 106, art. 116, art. 117, art. 118, art. 119, art. 134, art. 136, art. 138, art. 141 alin. (2), art. 143 alin. (3), titlul cap. XX, art. 162, art. 163, art. 165, art. 175 și art. 182; a introdus alin. (V) la art. 32, alin. (2) și (3) la art. 67, alin. (3) la art. 127, alin. (3) la art. 164, art. 165¹ și art. 165²; a abrogat art. 1 alin. (3), art. 53 alin. (2), art. 69, art. 70, cap. XIII cu art. 107—109, art. 120, art. 170, art. 171, art. 173, art. 180 și art. 181; — Legea nr. 201/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 112/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat și a Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative a modificat art. 33 alin. (3), art. 139 alin. (1), art. 141 alin. (4) lit. b), alin. (5) și (11), art. 145 și a abrogat art. 139 alin. (2). în concluzie, în scopul protejării interesului participanților la pilonul II, susținem modificarea art. 135 alin. (2) din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare — „Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, diminuate cu penalitățile de transfer și comisioanele legale” —, după cum urmează: „Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației între data plății și data ieșirii la pensie.” Membrii Comitetului de inițiativă legislativă: Voinea Liviu Dandea Petru-Sorin Enache Steluta-Georgeta Ivascu Minei Jurca Ovidiu Luca Octavian-Grigore Nita Romulus-Preda Paslaru Dragos-Nicolae Ivanof Tatiena-Raluca Rauta Emanuel Botezatu Elena Cojanu Valentin CAMERA DEPUTAȚILOR PARLAMENTUL ROMÂNIEI PROPUNERE LEGISLATIVĂ SENATUL LEGE pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. —Alineatul (2) al articolului 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației între data plății contribuțiilor și data ieșirii la pensie a participantului.” NOTĂ: Prezentul proiect de lege a fost întocmit ținându-se cont și de Avizul Consiliului Legislativ nr. 313 din 10 aprilie 2009. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 AVIZ referitor la inițiativa legislativă a cetățenilor pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat Analizând inițiativa legislativă a cetățenilor pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, CONSILIUL LEGISLATIV, în temeiul art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 73/1993, republicată, și al art. 46 alin. (2) din Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ, avizează favorabil inițiativa legislativă a cetățenilor, cu următoarele observații și propuneri: 1. Inițiativa legislativă a cetățenilor înregistrată spre avizare la Consiliul Legislativ la data de 17 martie 2009 are ca obiect de reglementare modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ca suma totală cuvenită pentru pensia privată să nu poată fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației între data plății și data ieșirii la pensie. Scopul urmărit prin inițiativa legislativă cetățenească este asigurarea unei garanții certe și reale a valorii pensiei private pe care o vor primi participanții la pilonul II de pensii și aplicarea unui sistem care minimizează riscurile față de inflație. 2. în raport cu obiectul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, la fel ca și actul normativ de bază asupra căruia se intervine, iar în aplicarea prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, prima Cameră sesizată este Senatul. 3. Cu privire la oportunitatea modificării propuse, Consiliul Legislativ nu are abilitarea legală de a se pronunța, dar este evident că aceasta modifică întreaga construcție legală în acest domeniu. Astfel, în cadrul sistemului de pensii reglementat de Legea nr. 411/2004 există deja instituită garantarea unui anumit nivel al randamentului contribuțiilor unui participant. Sistemul garantează doar contribuțiile, din care se scad comisioanele de administrare. Pe de altă parte, semnalăm că, potrivit art. 8 din Legea nr. 411/2004, un fond de pensii nu poate fi declarat în stare de faliment. Totodată, la art. 23 se stabilește obligația administratorilor de investire prudențială a activelor fondurilor de pensii administrate privat, iar la art. 25 sunt stabilite investițiile ce pot fi efectuate de către administratori. Față de cele de mai sus, apreciem că garanțiile oferite de actuala reglementare sunt adaptate sistemului de pensii private pentru care s-a optat. în aceste condiții, fără a ne pronunța asupra aspectelor de oportunitate, care, potrivit legii, nu intră în competența Consiliului Legislativ, garantarea unei pensii private peste valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației pe o perioada întinsă pe 20—30 de ani, pare nerealistă și incompatibilă cu sistemul actual de pensii private. 4. Menționăm că în titlul și în primul alineat din expunerea de motive este necesar ca prima referire la actul normativ care face obiectul intervenției legislative să se facă prin sintagma „Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare”, pentru o identificare exactă a actului normativ vizat, conform exigențelor de tehnică legislativă. Totodată, în celelalte referiri din cuprinsul expunerii de motive la legea vizată urmează să se folosească sintagma „Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare”. De asemenea, în ultimul alineat din expunerea de motive trebuie înlocuită mențiunea „art. 135(2) din Legea nr. 411/2005” cu mențiunea „art. 135 alin. (2) din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare”, pentru o referire corectă la actul normativ de bază. 5. Față de forma prezentată a proiectului, pentru respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ar trebui ca propunerea legislativă să fie redactată astfel: „LEGE pentru modificarea alin. (2) al art. 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. —Alineatul (2) al articolului 135 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: «( 2) Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației între data plății contribuțiilor și data ieșirii la pensie a participantului.»” PREȘEDINTE, DRAGOȘ ILIESCU București, 10 aprilie 2009. Nr. 313.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 307/11 .V.2009 15 DECLARAȚIE privind constituirea Comitetului de inițiativă legislativă Subsemnați!: Voinea Liviu, cetățean român, domiciliat în București, str. Pitar Moș nr. 25, et. 7, ap. 25, sectorul 1, legitimat cu CI seria RD nr. 268900, eliberată de Secția 1 Poliție București la data de 16 septembrie 2002, CNP 1750626410010; Dandea Petru-Sorin, cetățean român, domiciliat în București, str. Emil Gîrleanu nr. 11, bl. A8, sc. A, et. 8, ap. 26, sectorul 3, legitimat cu CI seria RD nr. 443575, eliberată de SPCEP S3 biroul nr. 2 la data de 6 octombrie 2005, CNP 1660425203150; Enache Steluța-Georgeta, cetățean român, domiciliată în București, șos. Pantelimon nr. 115, bl. 400 A, sc. B, et. 9, ap. 83, sectorul 2, legitimată cu CI seria DP 093931, eliberată de DGEIP-DEP la data de 14 ianuarie 2003, CNP 2741011037814; Ivașcu Minei, cetățean român, domiciliat în București, str. Pâncota nr. 9, bl. 11N, sc. 6, et. 3, ap. 165, sectorul 2, legitimat cu CI seria RX nr. 365753, eliberată de SPCEP S2 biroul nr. 2 la data de 13 octombrie 2005, CNP 1611016400288; Jurca Ovidiu, cetățean român, domiciliat în municipiul Deva, str. Mihail Eminescu nr. 28, județul Hunedoara, legitimat cu CI seria HD nr. 301532, eliberată de SPCLEP Deva la data de 3 noiembrie 2005, CNP 1531024201002; Luca Octavian-Grigore, cetățean român, domiciliat în București, str. lovița nr. 10, bl. P13A, sc. 1, et. 5, ap. 21, sectorul 5, legitimat cu CI seria RR nr. 466939, eliberată de SPCEP S5 biroul nr. 1 la data de 3 iulie 2007, CNP 1570130203137; Niță Romulus-Preda, cetățean român, domiciliat în București, str. loniță Cegan nr. 3, bl. P27, sc. 1, et. 1, ap. 6, sectorul 5, legitimat cu CI seria RT nr. 455913, eliberat de SPCEP S5 biroul nr. 1 la data de 17 ianuarie 2007, CNP 1480115240047; Pâslaru Dragoș-Nicolae, cetățean român, domiciliat în București, Str. Clucerului nr. 34, sectorul 1, legitimat cu CI seria RR nr. 323111, eliberată de Secția 2 Poliție București la data de 23 august 2004, CNP 1760323411513; Ivanof Tatiena-Raluca, cetățean român, domiciliată în municipiul Turnu Măgurele, str. Mihail Eminescu bl. Z, sc. 3, et. 1, ap. 47, județul Teleorman, legitimată cu CI seria TR nr. 199336, eliberată de SPCLEP Turnu Măgurele la data de 16 septembrie 2005, CNP 2840115180775; Răută Emanuel, cetățean român, domiciliat în satul Cetățeni, comuna Cetățeni, județul Argeș, legitimat cu CI seria AS nr. 258608, eliberată de Politia Municipiului Câmpulung la data de 24 aprilie 2003, CNP 1790124030040; Botezatu Elena, cetățean român, domiciliată în București, Șos. Alexandriei nr. 94, bl. PC11, sc. A, et. 4, ap. 18, sectorul 5, legitimată cu CI seria RX nr. 359598, eliberată de SPCEP S5 biroul nr. 3 la data de 7 septembrie 2005, CNP 2811028046201; și Cojanu Valentin, cetățean român, domiciliat în București, str. Scheiul de Sus nr. 2, sectorul 2, legitimat cu CI seria RT nr. 107774, eliberată de Secția 6 Poliție București la data de 20 iulie 2000, CNP 1660607090049, constituim Comitetul de inițiativă legislativă, având ca scop amendarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, prin modificarea art. 135 alin. (2) — „Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, diminuate cu penalitățile de transfer și comisioanele legale” în forma următoare: „Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuțiilor plătite, actualizată cu rata inflației între data plății și data ieșirii la pensie.” Declarăm că avem calitatea de alegători și îndeplinim condițiile prevăzute de lege pentru exercitarea calității de membri ai Comitetului de inițiativă legislativă, cu respectarea prevederilor alin. (2) din Legea nr. 189/1999 privind exercitarea inițiativei legislative de către cetățeni. Prin prezenta, Comitetul de inițiativă legislativă, format din Dandea Petru-Sorin, Enache Steluța- Georgeta, Ivașcu Minei, Jurca Ovidiu, Luca Octavian-Grigore, Niță Romulus-Preda, Pâslaru Dragoș-Nicolae, Ivanof Tatiena-Raluca, Rauta Emanuel, Botezatu Elena și Cojanu Valentin, îl desemnează cu unanimitate de voturi pe domnul Voinea Liviu, în calitate de președinte al comitetului, să rezolve problemele operative și să îl reprezinte în raporturile cu autoritățile publice centrale sau locale. Prezenta declarație ne este necesară în vederea depunerii la autoritățile competente. Solicităm autentificarea prezentului înscris. Tehnoredactat în 6 (șase) exemplare și autentificat la Biroul Notarilor Publici Asociați — Luca și Dumitrescu. Declaranți, Luca Octavian-Grigore Răuță Emanuel Nita Romulus-Preda Jurcă Ovidiu Dandea Petru-Sorin Ivașcu Minei Pîslaru Dragoș-Nicolae Enache Steluța Botezatu Elena Cojanu Valentin Ivanof Raluca Voinea Liviu 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 307/11 .V.2009 ROMÂNIA Biroul Notarilor Publici Asociați — Luca și Dumitrescu București, Calea Dorobanților nr. 184, sectorul 1 înregistrat cu nr. 1.651 la Âvocatul Poporului ca operator de date cu caracter personal ÎNCHEIERE DE AUTENTIFICARE Nr. 581 anul 2009 luna martie ziua 9 în fața mea, Marius Luca, notar public, la sediul biroului s-au prezentat: Voinea Liviu, cetățean român, domiciliat în București, str. Pitar Moș nr. 25, et. 7, ap. 25, sectorul 1, legitimat cu CI seria RD nr. 268900, eliberată de Secția 1 Poliție București la data de 16 septembrie 2002, CNP 1750626410010; Dandea Petru-Sorin, cetățean român, domiciliat în București, str. Emil Gîrleanu nr. 11, bl. A8, scA, et. 8, ap. 26, sectorul 3, legitimat cu CI seria RD nr. 443575, eliberată de SPCEP S3 biroul nr. 2 la data de 6 octombrie 2005, CNP 1660425203150; Enache Steluța-Georgeta, cetățean român, domiciliată în București, șos. Pantelimon nr. 115, bl. 400 A, sc. B, et. 9, ap. 83, sectorul 2, legitimată cu CI seria DP 093931, eliberată de DGEIP-DEP la data de 14 ianuarie 2003, CNP 2741011037814; Ivașcu Minei, cetățean român, domiciliat în București, str. Pâncota nr. 9, bl. 11N, sc. 6, et. 3, ap. 165, sectorul 2, legitimat cu CI seria RX nr. 365753, eliberată de SPCEP S2 biroul nr. 2 la data de 13 octombrie 2005, CNP 1611016400288; Jurca Ovidiu, cetățean român, domiciliat în municipiul Deva, str. Mihail Eminescu nr. 28, județul Hunedoara, legitimat cu CI seria HD nr. 301532, eliberată de SPCLEP Deva la data de 3 noiembrie 2005, CNP 1531024201002; Luca Octavian-Grigore, cetățean român, domiciliat în București, str. lovița nr. 10, bl. P13A, sc. 1, et. 5, ap. 21, sectorul 5, legitimat cu CI seria RR nr. 466939, eliberată de SPCEP S5 biroul nr. 1 la data de 3 iulie 2007, CNP 1570130203137; Niță Romulus-Preda, cetățean român, domiciliat în București, str. loniță Cegan nr. 3, bl. P27, sc. 1, et. 1, ap. 6, sectorul 5, legitimat cu CI seria RT nr. 455913, eliberat de SPCEP S5 biroul nr. 1 la data de 17 ianuarie 2007, CNP 1480115240047; Pâslaru Dragoș-Nicolae, cetățean român, domiciliat în București, Str. Clucerului nr. 34, sectorul 1, legitimat cu CI seria RR nr. 323111, eliberată de Secția 2 Politie București la data de 23 august 2004, CNP 1760323411513; Ivanof Tatiena-Raluca, cetățean român, domiciliată în municipiul Turnu Măgurele, str. Mihail Eminescu bl. Z, sc. 3, et. 1, ap. 47, județul Teleorman, legitimată cu CI seria TR nr. 199336, eliberată de SPCLEP Turnu Măgurele la data de 16 septembrie 2005, CNP 2840115180775; Răută Emanuel, cetățean român, domiciliat în satul Cetățeni, comuna Cetățeni, județul Argeș, legitimat cu CI seria AS nr. 258608, eliberată de Poliția Municipiului Câmpulung la data de 24 aprilie 2003, CNP 1790124030040; Botezatu Elena, cetățean român, domiciliată în București, Șos. Alexandriei nr. 94, bl. PC11, sc. A, et. 4, ap. 18, sectorul 5, legitimată cu CI seria RX nr. 359598, eliberată de SPCEP S5 biroul nr. 3 la data de 7 septembrie 2005, CNP 2811028046201; și Cojanu Valentin, cetățean român, domiciliat în București, str. Scheiul de Sus nr. 2, sectorul 2, legitimat cu CI seria RT nr. 107774, eliberată de Secția 6 Politie București la data de 20 iulie 2000, CNP 1660607090049, care, după citirea actului, care este o declarație, au consimțit la autentificarea prezentului înscris și au semnat toate exemplarele lui. în temeiul art. 8 lit. b) din Legea nr. 36/1995, se declară autentic prezentul înscris. S-a perceput onorariul de 500 lei + TVA 95,70 lei conform Chitanței nr. OS00477/2009. Notar public, (indescifrabil) EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 430297 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307/11.V.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495