MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 268 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Vⁱⁿerⁱ’ ²⁴ aPrⁱlⁱe ²⁰⁰⁹ SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTAȚILOR 21. — Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Camerei Deputaților nr. 43/2008 privind aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților........................................... 2 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 442 din 31 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor........................ 2-3 Decizia nr. 443 din 31 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului.........’...................................... 3—4 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 58. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pe perioada 2005—2012 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii .... 5 59. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru sprijinirea transferului afacerilor .................. 5 60. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național Nr. Pagina multianual pe perioada 2006—2012 pentru susținerea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la servicii de instruire și consultanță.................................. 6 61. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii prin fonduri în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit................................................ 6 62. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pe perioada 2002—2012 pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului........................... 7 63. — Decizie a președintelui Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață. 7 712/634.— Ordin al ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice privind aprobarea cheltuielilor eligibile în cadrul axelor prioritare 1,2 și 3 ale Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative”............................................... 8-11 ACTE ALE AUTORITĂȚII NAȚIONALE PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII 293. — Decizie privind desemnarea furnizorului de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale.................... 12-15 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR 7 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR HOTĂRÂRE pentru modificarea Hotărârii Camerei Deputaților nr. 43/2008 privind aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților în temeiul art. 42 și al art. 60 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — Hotărârea Camerei Deputaților nr. 43/2008 privind aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 23 decembrie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: — doamna deputat Mihaela Ioana Șandru, aparținând Grupului parlamentar al PD-L, trece de la Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare la Comisia pentru sănătate și familie, în calitate de membru; — domnul deputat Bogdan Olteanu, aparținând Grupului parlamentar al PNL, trece de la Comisia pentru politică externă la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, în calitate de membru. Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 21 aprilie 2009, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE București, 21 aprilie 2009. Nr. 21. ’ DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 7 7 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ » DECIZIA Nr. 442 din 31 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean Antonia Constantin Mihai Paul Cotta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor, excepție ridicată de Nicu Andronache în Dosarul nr. 3.445/91/2008 al Tribunalului Vrancea — Secția civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. în acest sens, este menționată jurisprudența Curții Constituționale. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 7 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 3.445/91/2008, Tribunalul Vrancea — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004, excepție ridicată de Nicu Andronache în cauza ce are ca obiect judecarea contestației la decizia de pensionare. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că prevederile art. 79 din Legea nr. 179/2004 sunt neconstituționale în raport cu dispozițiile art. 47 alin. (1) și (2) din Constituție. Se arată că, urmare a textului legal criticat, un polițist care, în raport cu vechimea în funcție și cu sporurile ce i se cuvin, ajunge la un procent de peste 100% din baza de calcul folosită la stabilirea pensiei primește doar 100% din aceasta, fiind astfel limitat dreptul la pensie. Tribunalul Vrancea — Secția civilă consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatul Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția ridicată. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 3 Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile legale criticate sunt constituționale. Se arată că, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (2) din Constituție, în cadrul realizării politicii în domeniul asigurărilor sociale de stat, legiuitorul are deplina autoritate să stabilească modalitățile și condițiile de acordare a pensiilor. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, dispoziții potrivit cărora „Pensia polițistului stabilită în condițiile prezentei legi nu poate fi mai mare de 100% din baza de calcul folosită la stabilirea pensiei. ” în opinia autorului excepției, dispozițiile legale criticate contravin prevederilor constituționale ale art. 47 alin. (1) și (2) referitoare la nivelul de trai. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată următoarele: Dispozițiile art. 79 din Legea nr. 179/2004, criticate pentru neconstituționalitate, prevăd, ca și în cazul tuturor celorlalte tipuri de pensie de serviciu, că, indiferent de rezultatul calculului aritmetic privind adăugarea sporurilor, cuantumul pensiei acordate nu poate fi mai mare de 100% din baza de calcul. Prin Decizia nr. 450 din 30 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 558 din 28 iunie 2006, Curtea a constatat că dreptul la pensie este un drept fundamental, consacrat de art. 47 alin. (2) din Constituție, dar se exercită în condițiile prevăzute de lege. Astfel, legiuitorul este liber să stabilească în ce condiții și pe baza căror criterii se acordă pensia, baza de calcul și cuantumul acesteia, în raport cu situația concretă a fiecărui titular al dreptului. Nici Constituția și nici vreun instrument juridic internațional nu prevede cuantumul pensiei de care trebuie să beneficieze diferite categorii de persoane. Aceasta se stabilește prin legislația națională. în aceste condiții legiuitorul poate să prevadă și o limită minimă a cuantumului pensiei, precum și plafonul maxim al acesteia. întrucât până în prezent nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudențe, considerentele și soluția deciziei menționate își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor, excepție ridicată de Nicu Andronache în Dosarul nr. 3.445/91/2008 al Tribunalului Vrancea — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 31 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 443 din 31 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean Antonia Constantin Mihai Paul Cotta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată în Dosarul nr. 8.700/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 București — Secția a Il-a civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca devenită 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 inadmisibilă, deoarece prevederile legale criticate au fost modificate. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 8 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 8.700/302/2008, Judecătoria Sectorului 5 București — Secția a ll-a civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de despăgubiri civile. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 sunt neconstituționale în raport cu dispozițiile art. 16 alin. (1) din Constituție. Se arată că, prin modul nediferențiat de abordare a cuantumului indemnizației lunare de creștere a copilului în funcție de veniturile profesionale supuse impozitului pe venit sau de contribuțiile vărsate la bugetul asigurărilor sociale de stat, prevederile legale discriminează diferite categorii profesionale. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția ridicată. Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile legale criticate sunt neconstituționale, deoarece stabilesc un tratament egal pentru persoane care prin veniturile profesionale realizate se află în situații distincte. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005. în opinia autorului excepției, prevederile legale criticate contravin dispozițiilor constituționale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi. Examinând excepția de neconstituționalitate, constatăm următoarele: Dispozițiile alin. (1) al art. 1 din Ordonanța de urgență nr. 148/2005 au fost modificate prin art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 226/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31 decembrie 2008, dispoziții care urmează să își producă efectele începând cu data de 1 ianuarie 2009. în urma acestei modificări, dispozițiile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență nr. 148/2005 au următorul cuprins: „începând cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, în ultimul an anterior datei nașterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum și de o indemnizație lunară în cuantum de 600 lei sau, opțional, în cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei. ” Având în vedere că dispozițiile legale criticate au fost modificate, iar soluția legislativă nu a fost menținută în noua reglementare, în baza dispozițiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea constată că excepția de neconstituționalitate a devenit inadmisibilă. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, excepție ridicată din oficiu de instanța de judecată în Dosarul nr. 8.700/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 București — Secția a ll-a civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 31 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 7 MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pe perioada 2005—2012 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Programului național multianual pe perioada 2005—2012 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va intra în vigoare în termen de 5 zile de la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 58. ’ *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru sprijinirea transferului afacerilor Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Programului pentru sprijinirea transferului afacerilor, prevăzută României, Partea I, și va intra în vigoare în termen de 10 zile de în anexa*) care face parte integrantă din prezenta decizie. la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 59. ’ *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", București, șos. Panduri nr. 1. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pe perioada 2006—2012 pentru susținerea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la servicii de instruire si consultantă Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Programului național multianual pe perioada 2006—2011 pentru susținerea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la servicii de instruire și consultanță, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 60 *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii prin fonduri în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 alin. (1) și ale art. 26¹ din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii prin fonduri în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 61. ’ *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 7 MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pe perioada 2002—2012 pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al Programului național multianual pe perioada 2002—2012 pentru ₙ ₒ . ...... . . ₘ m “ ; .. .... - .- - « României, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 10 zile de susținerea meșteșugurilor și artizanatului, prevăzută in anexa ) • care face parte integrantă din prezenta decizie. la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 62. ’ *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. MINISTERUL ÎNTREPRINDERILOR MICI Șl MIJLOCII, COMERȚULUI Șl MEDIULUI DE AFACERI AGENȚIA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR Șl PROGRAMELOR PENTRU ÎNTREPRINDERI MICI Șl MIJLOCII DECIZIE privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață Având în vedere prevederile anexei nr. 3/21/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 3 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 și ale art. 15 alin. (5) din Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, aprobat prin Ordinul ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri nr. 658/2009, președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii emite prezenta decizie. Art. 1. — Se aprobă Procedura de implementare a Programului de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta decizie. Art. 2. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării. Președintele Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Cristian Haiduc București, 9 aprilie 2009. Nr. 63. *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI Șl INTERNELOR Nr. 712 din 29 ianuarie 2009 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE Nr. 634 din 3 aprilie 2009 ORDIN privind aprobarea cheltuielilor eligibile în cadrul axelor prioritare 1, 2 și 3 ale Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative” Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificările și completările ulterioare, ministrul administrației și internelor și ministrul finanțelor publice emit următorul ordin: Art. 1. — O cheltuială este eligibilă în cadrul proiectelor finanțate prin Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative” (denumit în continuare PO DCA) dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: a) respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare; b) se încadrează în categoriile de cheltuieli prevăzute în prezentul ordin, în anexa nr. 1, precum și în anexa nr. 2, în cazul proiectelor finanțate în cadrul următoarelor domenii majore de intervenție ale PO DCA 2007—2013: (i) axa prioritară 1 — îmbunătățiri de structură și proces ale managementului ciclului de politici publice: 1. îmbunătățirea procesului de luare a deciziilor la nivel politico-administrativ; 2. creșterea responsabilizării administrației publice; 3. îmbunătățirea eficacității organizaționale; (ii) axa prioritară 2 — îmbunătățirea calității și eficienței furnizării serviciilor publice, cu accent pus pe procesul de descentralizare: 1. sprijin pentru procesul de descentralizare sectorială a serviciilor; 2. îmbunătățirea calității și eficienței furnizării serviciilor; (iii) axa prioritară 3 —Asistență tehnică: 1. sprijin pentru implementarea, managementul general și evaluarea PO DCAși pentru pregătirea următorului exercițiu de programare; 2. sprijin pentru activitățile de comunicare și de promovare ale PO DCA. Art. 2. — în vederea implementării PO DCA, se definesc următoarele categorii/subcategorii de cheltuieli eligibile: a) cheltuieli pentru consultanță și expertiză; b) cheltuieli de personal; c) cheltuieli aferente salariilor; d) cheltuieli cu deplasarea; e) cheltuieli pentru traduceri și interpretariat; f) cheltuieli aferente tipăririi și multiplicării de materiale; g) cheltuieli pentru închirieri și leasing; h) cheltuieli cu achiziția de materiale consumabile; i) cheltuieli generale de administrație; j) cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar; k) cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale; I) cheltuieli pentru servicii informatice și de comunicații; m) taxe; n) cheltuieli aferente procedurilor de achiziție publică; o) cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru proiect; p) cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru activități de conștientizare; q) cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru program; r) cheltuieli cu achiziționarea de publicații în format tipărit și/sau electronic și abonamente, pe durata de derulare a proiectului; s) cheltuieli privind achiziționarea serviciilor de audit; t) cheltuieli privind instruirea personalului implicat în gestionarea PO DCA, a membrilor Comitetului de monitorizare, a beneficiarilor și a potențialilor beneficiari; u) cheltuieli aferente garanțiilor bancare; v) cheltuielile efectuate pentru desfășurarea activităților de tipul: organizarea și/sau participarea la evenimente, conferințe, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activități transnaționale, reuniuni ale Comitetului de monitorizare. Art. 3. — Nu este eligibilă contribuția în natură a beneficiarului, așa cum este aceasta definită în Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificările și completările ulterioare. Art. 4. — (1) Cheltuielile referitoare la subcontractele care determină o creștere a costului de executare a operațiunii, fără a aduce o valoare adăugată proporțională, nu sunt eligibile pentru cofinanțarea din PO DCA. (2 ) Pentru toate subcontractele, subcontractorii se angajează să furnizeze organismelor de audit și control toate informațiile necesare privind activitățile subcontractate. Art. 5. — (1) Cheltuielile privind leasingul pentru mijloace de transport sunt eligibile în cadrul proiectului. (2 ) Cheltuielilor privind leasingul prevăzute la alin. (1) li se aplică prevederile art. 11 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.081/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind Fondul Social European și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.784/1999 și condițiile specifice menționate la art. 11 lit. a)—e) din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificările și completările ulterioare. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 9 Art. 6. — Cheltuielile cu personalul având atribuții în implementarea proiectului/programului se decontează conform contractului de muncă sau proporțional cu procentul prevăzut în fișa postului și în fișa de pontaj. Art. 7. — (1) în cazul personalului autorităților și instituțiilor publice, indiferent de finanțarea acestora, pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în cadrul localității, în interesul serviciului, nivelul cheltuielilor eligibile cu deplasarea, de tipul cheltuielilor de transport, cazare și diurnă, se stabilește conform Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării, în cadrul localității, în interesul serviciului, cu modificările și completările ulterioare. (2 ) Cheltuielile cu deplasarea sunt eligibile și pentru experții solicitați de beneficiari în contextul implementării proiectului. (3 ) Cheltuielile cu deplasarea în țară sau în străinătate sunt considerate eligibile dacă se justifică efectuarea deplasărilor în scopul proiectului, pentru decontare aplicându-se Hotărârea Guvernului nr. 1.860/2006, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi și obligații ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările și completările ulterioare. Art. 8. — (1) în cazul proiectelor finanțate din PO DCA, orice venit (neprevăzut) generat de proiect trebuie să fie dedus din totalul costurilor directe eligibile declarate pentru proiectul respectiv. (2 ) Cheltuielile generale de administrație, declarate în mod forfetar, sunt eligibile în conformitate cu regulile stabilite de Autoritatea de management (denumită în continuare AM) în Ghidul solicitantului, pe baza declarației pe propria răspundere transmise de beneficiar, în limita a 20% din costurile directe eligibile ale proiectului. Art. 9. — (1) Cheltuielile de tip Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) eligibile în cadrul PO DCA sunt cheltuielile pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar necesare implementării proiectelor. (2 ) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) sunt eligibile în procentul stabilit de AM în Ghidul solicitantului și/sau în documentul-cadru de implementare. Art. 10. — Cheltuielile efectuate de beneficiar în conformitate cu prevederile art. 1 nu vor fi autorizate de AM ca fiind eligibile, în condițiile în care acestea reprezintă costuri suplimentare generate de existența unor deficiențe grave ale sistemelor de management și control stabilite la nivelul beneficiarului în vederea implementării proiectului. Art. 11. — (1) Se aprobă Lista cheltuielilor eligibile în cadrul axelor prioritare 1 și 2 ale Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative”, prevăzută în anexa nr. 1, și Lista cheltuielilor eligibile în cadrul axei prioritare 3 a Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative”, prevăzută în anexa nr. 2. (2 ) Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Ărt. 12. — Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 13. — La data publicării prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului internelor și reformei administrative și al ministrului economiei și finanțelor nr. 453/1.407/2008 privind aprobarea cheltuielilor eligibile pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative 2007—2013”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 15 mai 2008. Ministrul administrației și internelor, Ministrul finanțelor publice, Liviu Nicolae Dragnea Gheorghe Pogea ANEXA Nr. 1 LISTA cheltuielilor eligibile în cadrul axelor prioritare 1 și 2 ale Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative” 1. Cheltuieli pentru consultanță și expertiză: a) cheltuieli pentru consultanță și expertiză tehnică, administrativă, financiar-contabilă, fiscală, de management, precum și consultanță și asistență juridică privind desfășurarea activităților proiectului; b) cheltuieli pentru servicii de consultanță și expertiză aferente dezvoltării, implementării și/sau certificării/recertificării de sisteme; c) cheltuieli pentru elaborarea de rapoarte, strategii, ghiduri, metodologii; d) cheltuieli pentru servicii/studii de evaluare, cercetare, certificare și recertificare, inclusiv audituri de sistem; e) cheltuieli cu studii și/sau analize solicitate de Autoritatea de management (AM) în scopul acordării asistenței financiare nerambursabile; f) onorarii (consultanți, lectori, experți, formatori etc.); g) cheltuieli cu servicii de sondaje de opinie și cercetare de piață; h) cheltuieli pentru servicii de consultanță și expertiză aferente obținerii finanțării nerambursabile. 2. Cheltuieli de personal: a) cheltuieli de salarizare (salarii) și contribuții salariale aferente suportate de către angajator și angajat, pentru personalul angajat în cadrul instituției/structurii care beneficiază de fondurile structurale sau în cadrul instituției/structurii partenere ca funcționari publici ori personal contractual cu normă întreagă sau parțială de lucru, având atribuții privind implementarea proiectului finanțat prin Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative” (PO DCA); b) cheltuieli aferente orelor suplimentare efectuate în scopul implementării proiectului, conform fișei de pontaj, și contribuțiile aferente suportate de către angajator și angajat, în conformitate cu prevederile legislației naționale în vigoare. 3. Cheltuieli cu deplasarea: a) cheltuieli pentru cazare; b) cheltuieli cu diurna; c) cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv taxele aferente); d) cheltuieli cu transportul de materiale, mobilier și echipamente (inclusiv taxele aferente). 4. Cheltuieli pentru traduceri și interpretariat: — cheltuieli cu servicii de traducere și interpretariat aferente activităților realizate în cadrul proiectelor finanțate prin PO DCA. 5. Cheltuieli aferente tipăririi și multiplicării de materiale: — cheltuieli cu tipărirea, multiplicarea și distribuția de materiale efectuate în cadrul proiectelor finanțate prin PO DCA. 6. Cheltuieli pentru închirieri și leasing: a) cheltuieli cu închirierea de sedii pentru managementul proiectului finanțat; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 b) cheltuieli cu închirierea de spații pentru desfășurarea diverselor activități specifice proiectului finanțat; c) cheltuieli cu închirierea de echipamente; d) cheltuieli pentru închirierea de servicii de transport; e) cheltuieli pentru închirierea de mijloace de transport; f) cheltuieli pentru închirierea de mobilier (diverse bunuri); g) cheltuieli cu ratele de leasing pentru mijloace de transport. 7. Cheltuieli cu achiziția de materiale consumabile: — cheltuieli cu achiziția de consumabile aferente activităților desfășurate în cadrul proiectului. 8. Cheltuieli generale de administrație (conform definiției din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare): a) cheltuieli cu servicii de comunicații (telefoane, fax, internet, servicii poștale și de curierat, acces la baze de date); b) cheltuieli cu plata utilităților (energie electrică, apă, canalizare, salubritate, energie termică, gaze naturale); c) cheltuieli de arhivare și securizare documente/informații; d) cheltuieli cu servicii de pază; e) cheltuieli cu achiziționarea materialelor și serviciilor de întreținere curentă a sediului; f) ’ cheltuieli pentru servicii de întreținere și reparații echipamente și mijloace de transport; g) cheltuieli cu achiziționarea carburanților și a lubrifianților pentru mijloacele de transport. 9. Cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar: a) cheltuieli cu achiziția de mobilier, aparatură birotică, telefoane (fixe și mobile) și alte obiecte de inventar; b) cheltuieli’ cu achiziția de echipamente de protecție a valorilor umane și materiale; c) cheltuieli cu achiziția de echipamente de calcul și echipamente periferice de calcul. 10. Cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale: a) cheltuieli cu achiziția de aplicații informatice; b) cheltuieli cu achiziția de licențe; c) cheltuieli cu achiziția de brevete; d) cheltuieli cu achiziția de mărci; e) cheltuieli cu achiziția de know-how. 11. Cheltuieli pentru servicii informatice și de comunicații: a) instalare, întreținere și reparare de echipamente informatice, de comunicații, periferice de calcul și instalații, necesare desfășurării proiectului; b) întreținere, actualizare și dezvoltare de aplicații informatice; c) cheltuieli pentru cablare rețea internă. 12. Taxe: a) taxe de certificare/recertificare; b) taxe de evaluare/acreditare/programe universitare; c) taxe de eliberare a certificatelor; d) taxe notariale. 13. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziție publică: — cheltuieli aferente pregătirii/revizuirii documentației referitoare la procedura de achiziție publică, organizării și derulării procedurilor de achiziții publice conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul proiectelor finanțate prin PO DCA. 14. Cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru proiect [conform prevederilor Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.828/2006]. 15. Cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru activități de conștientizare: a) cheltuieli cu elaborarea, producția, tehnoredactarea, tipărirea/multiplicarea materialelor publicitare și de informare; b) cheltuieli cu difuzarea materialelor publicitare și de informare; c) cheltuieli cu conceperea, dezvoltarea/adaptarea de pagini web, achiziția, înregistrarea și închirierea domeniului; d) cheltuieli cu producția, tipărirea/multiplicarea, inscripționarea și distribuția de materiale promoționale; e) cheltuieli cu închirierea spațiului de antenă privind organizarea de evenimente, conferințe, ateliere de lucru, inclusiv campanii de mediatizare și conștientizare; f) cheltuieli pentru publicitate în mass-media (elaborare, producție și difuzare); g) cheltuieli pentru servicii de monitorizare media. 16. Cheltuieli cu achiziționarea de publicații în format tipărit și/sau electronic și abonamente pe durata de derulare a proiectului: a) cheltuieli cu abonamente la publicații de specialitate; b) cheltuieli cu achiziționarea de publicații, cărți, reviste de specialitate relevante pentru operațiune, în format tipărit și/sau electronic. 17. Cheltuieli privind achiziționarea serviciilor de audit: — cheltuieli cu auditul extern al proiectului. 18. Cheltuieli aferente garanțiilor bancare: — cheltuieli aferente garanțiilor bancare cerute de AM la acordarea prefinanțării. 19. Cheltuieli pentru organizarea și/sau participarea la evenimente de genul conferințe, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activități transnaționale. ANEXA Nr. 2 cheltuielilor eligibile în cadrul axei prioritare 3 a 1. Cheltuieli de personal 1.1. Cheltuieli aferente salariilor Cheltuieli de salarizare și cheltuieli aferente orelor suplimentare, conform fișei de pontaj, efectuate în scopul implementării proiectului, precum și contribuțiile salariale aferente suportate de către angajator și angajat, pentru personalul contractual angajat în cadrul Autorității de management (AM), în conformitate cu legislația națională în vigoare. 1.2. Cheltuieli cu deplasarea Cheltuieli cu cazarea, transportul și diurna efectuate de personalul din cadrul Autorității de management pentru LISTA Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative” dezvoltarea capacității administrative (AM DCA) cu ocazia deplasărilor realizate în interesul proiectului. 2. Cheltuieli pentru prestarea de servicii 2.1. Cheltuieli pentru consultanță și expertiză: a) cheltuieli privind asigurarea expertizei tehnice, administrative, financiare, fiscale, juridice, de management privind desfășurarea activităților referitoare la managementul, monitorizarea, implementarea și controlul Programului operațional „Dezvoltarea capacității administrative” (PO DCA)-, b) cheltuieli privind dezvoltarea/revizuirea unor manuale, proceduri și ghiduri necesare pentru desfășurarea activităților referitoare la managementul, monitorizarea’, implementarea și controlul PO DCA; MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 11 c) cheltuieli privind achiziționarea serviciilor de evaluare a PO DCA, a implementării planului de comunicare și a impactului acțiunilor de informare și publicitate; d) cheltuieli cu pregătirea/revizuirea unor documente strategice din domeniul dezvoltării capacității administrative; e) cheltuieli privind efectuarea unor studii în conformitate cu obiectivele PO DCA; f) cheltuieli privind serviciile de evaluare a operațiunilor finanțate în cadrul PO DCA; g) cheltuieli pentru servicii aferente dezvoltării, implementării și/sau certificării/recertificării de sisteme. 2.2. Cheltuieli pentru traduceri și interpretariat necesare pentru desfășurarea activităților referitoare la managementul, monitorizarea, implementarea și controlul PO DCA 2.3. Cheltuieli aferente tipăririi și multiplicării de materiale necesare pentru desfășurarea activităților referitoare la managementul, monitorizarea, implementarea și controlul PO DCA. 2.4. Cheltuieli pentru servicii informatice și de comunicații: a) cheltuieli pentru instalare, întreținere și reparare echipamente audiovideo, echipamente informatice, de comunicații, periferice de calcul și instalații; b) cheltuieli pentru întreținere, actualizare și dezvoltare aplicații informatice. 2.5. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziție publică Cheltuieli aferente pregătirii/revizuirii documentației referitoare la procedura de achiziție publică, organizării și derulării procedurilor de achiziții publice, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul proiectelor finanțate prin PO DCA. 2.6. Cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru proiect [conform prevederilor Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.828/2006] 2.7. Cheltuieli pentru informare, comunicare și publicitate pentru program: a) cheltuieli cu elaborarea, producția, tehnoredactarea, tipărirea/multiplicarea materialelor publicitare și de informare; b) cheltuieli cu difuzarea materialelor publicitare și de informare; c) cheltuieli cu conceperea, întreținerea, dezvoltarea/adaptarea de pagini web a AM DCA, achiziția, înregistrarea și închirierea domeniului; d) cheltuieli cu producția, tipărirea/multiplicarea, inscripționarea și distribuția de materiale promoționale; e) cheltuieli privind închirierea spațiului de antenă privind organizarea de evenimente, conferințe, ateliere de lucru, inclusiv campanii de mediatizare și conștientizare; f) cheltuieli privind publicitatea în mass-media (elaborare, producție și difuzare); g) cheltuieli cu servicii de monitorizare media; h) cheltuieli de consultanță necesare pentru desfășurarea activităților de informare și publicitate referitoare la PO DCA (activități de relații publice). 2.8. Cheltuieli cu achiziționarea de publicații în format tipărit și/sau electronic și abonamente pentru obiectul de activitate al beneficiarului: a) cheltuieli cu achiziția de abonamente la publicații de specialitate; b) cheltuieli cu achiziționarea de publicații, cărți, reviste de specialitate relevante pentru desfășurarea activității AM DCA, în format tipărit și/sau electronic; c) cheltuieli privind cotizațiile pentru participarea AM DCA la asociații. 2.9. Cheltuieli privind achiziționarea serviciilor de audit Cheltuieli privind serviciile de audit al operațiunilor finanțate în cadrul PO DCA. 2.10. Cheltuieli pentru organizarea și/sau participarea la evenimente de genul conferințe, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activități transnaționale: a) cheltuieli pentru organizarea de evenimente de genul conferințe, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activități transnaționale pentru personalul intern și extern al AM, implicat în gestionarea PO DCA, și pentru membrii Comitetului de monitorizare; b) cheltuieli pentru participarea la evenimente de genul conferințe, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activități transnaționale ale beneficiarilor și ale potențialilor beneficiari ai PO DCA. 2.11. Taxe Taxe notariale pentru legalizarea unor documente referitoare la managementul, monitorizarea, implementarea si controlul PO DCA. 3. Cheltuieli cu achiziția de active fixe, obiecte de inventar, furnituri de birou, materiale consumabile 3.1. Cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar: a) cheltuieli privind achiziția mobilierului de birou pentru uzul personalului din cadrul AM DCA; b) cheltuieli privind achiziția de echipamente informatice, de comunicații și periferice de calcul pentru uzul personalului din cadrul AM DCA; c) cheltuieli privind achiziția echipamentelor audiovideo necesare pentru desfășurarea activităților de informare și publicitate referitoare la PO DCA; d) cheltuieli pentru achiziția de instalații și aparatură necesare bunei desfășurări a activității AM DCA. 3.2. Cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale Cheltuieli privind achiziția de aplicații informatice, licențe, brevete, mărci, know-how pentru uzul personalului din cadrul AM DCA. 3.3. Cheltuieli cu achiziția de materiale consumabile Cheltuieli cu achiziția de consumabile aferente activităților desfășurate în cadrul programului. 4. Cheltuieli generale de administrație (eligibile în cadrul proiectelor privind în exclusivitate funcționarea AM DCA) a) cheltuieli privind utilitățile (energie electrică și termică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale); b) cheltuieli privind serviciile de comunicație (telefon, fax, servicii poștale, curierat rapid, servicii internet); c) cheltuieli cu servicii de pază; d) cheltuieli cu achiziționarea materialelor și serviciilor de întreținere a sediului și a dotărilor (mobilierului); e) cheltuieli cu arhivarea și securizarea documentelor/informațiilor referitoare la managementul, implementarea, monitorizarea și controlul PO DCA; f) cheltuieli cu servicii de întreținere și reparații mijloace de transport; g) cheltuieli cu achiziționarea carburanților și lubrifianților pentru mijloacele de transport. 5. Cheltuieli pentru închirieri și leasing a) cheltuieli cu închirierea de sedii pentru AM; b) cheltuieli cu închirierea de spații pentru desfășurarea diverselor activități specifice proiectului finanțat; c) cheltuieli cu închirierea de echipamente; d) cheltuieli pentru închiriere transport (servicii și mijloace); e) cheltuieli pentru închiriere mobilier (diverse bunuri); f) cheltuieli cu ratele de leasing pentru mijloace de transport. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 ACTE ALE AUTORITĂȚII NAȚIONALE PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII 7 7 AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU ADMINISTRARE Șl REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII DECIZIE privind desemnarea furnizorului de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale Având în vedere prevederile Ordinului ministrului comunicațiilor și tehnologiei informației nr. 225/2003 pentru aprobarea Documentului de politică și strategie privind implementarea serviciului universal în sectorul serviciilor poștale și propunerile Comisiei de evaluare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 30, art. 11 alin. (1) și art. 12 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, ale art. 6 alin. (2) și (3), art. 7, 8, art. 9 alin. (1), art. 11, 12, 22, 23, art. 24 alin. (1), art. 27, 30 și ale art. 32 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 10 lit. c), art. 11 alin. (1) și art. 12 din Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 3.442/2007 privind condițiile și procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Prin prezenta decizie, Compania Națională „Poșta Română” — S.A., cu sediul în municipiul București, bd. Dacia nr. 140, sectorul 2, înregistrată în Registrul Comerțului al Municipiului București, cod unic de înregistrare 427410, denumită în continuare CNPR, este desemnată, de la data de 26 aprilie 2009 până la data de 31 decembrie 2012, ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, astfel cum acesta este definit la art. 2 lit. q) din Ordonanța Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța privind serviciile poștale, pentru serviciile din sfera serviciului universal prevăzute la alin. (2). (2) CNPR are obligația să furnizeze, pe întregul teritoriu al României, în condițiile stabilite de legislația din domeniul serviciilor poștale și de prezenta decizie, următoarele servicii poștale din sfera serviciului universal: a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea următoarelor categorii de trimiteri poștale, în greutate de până la 2 kg inclusiv: 1. trimiteri de corespondență, interne și internaționale; 2. imprimate, interne și internaționale; 3. trimiteri interne de publicitate prin poștă; b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale, interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg inclusiv; c) distribuirea coletelor poștale cu limite de greutate între 10 și 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia; d) serviciul de trimitere recomandată având ca obiect: 1. trimiterile poștale prevăzute la lit. a), în greutate de până la 2 kg inclusiv; 2. colete poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg inclusiv; 3. colete poștale cu limite de greutate între 10 și 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia; e) serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect: 1. trimiterile poștale prevăzute la lit. a), în greutate de până la 2 kg inclusiv; 2. colete poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg inclusiv; 3. colete poștale cu limite de greutate între 10 și 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia. Art. 2. — în cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definițiile prevăzute la art. 2 din Ordonanța privind serviciile poștale și la pct. 1.1 din anexa nr. 1 la Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 2.858/2007 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale. Art. 3. — în vederea furnizării serviciului universal pe întregul teritoriu al României, CNPR beneficiază de drepturile și are obligațiile specifice prevăzute de prezenta decizie, suplimentare față de cele stabilite prin regimul de autorizare generală. CAPITOLUL II Drepturile CNPR Art. 4. —în vederea asigurării dreptului utilizatorilor de acces la serviciul universal, CNPR beneficiază de următoarele drepturi: a) dreptul de acces cu prioritate la punctele de frontieră și la organele vamale; b) dreptul de a instala, a întreține, a înlocui și a muta, cu titlu gratuit, cutii poștale pe imobilele, inclusiv căile de comunicație, aflate în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale; c) dreptul de a acționa în relațiile internaționale în calitate de furnizor de serviciu universal și de a încheia acorduri operaționale în această calitate; d) dreptul de a utiliza formularele internaționale specifice, prevăzute în acordurile internaționale la care România este parte; e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice altă natură care i se cuvin în temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal, în condițiile stabilite de lege și de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM; f) dreptul exclusiv de a presta serviciile rezervate stabilite de ANCOM. Art. 5. — (1) CNPR beneficiază, până la data de 31 decembrie 2012, de dreptul exclusiv de a presta servicii poștale având ca obiect trimiteri de corespondență, indiferent dacă livrarea acestora este accelerată sau nu, a căror greutate MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 13 este mai mică de 50 g și al căror tarif este mai mic de 2 lei, constând în: a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor de corespondență interne; b) distribuirea trimiterilor de corespondență expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia. (2) în cazul modificării tarifelor practicate de CNPR, în condițiile art. 17 alin. (3), ANCOM poate actualiza limita de tarif prevăzută la alin. (1), însă valoarea actualizată nu va depăși de 2,5 ori tariful public corespunzător unei trimiteri de corespondență din prima treaptă de greutate a celei mai rapide categorii standard din oferta de servicii poștale a CNPR. (3) Serviciul de publicitate prin poștă nu face obiectul drepturilor rezervate stabilite de prezentul articol. (4) Furnizorii de servicii poștale pot presta serviciile prevăzute la alin. (1), în limitele de greutate stabilite potrivit alin. (1), cu condiția practicării unui tarif cel puțin egal cu cel stabilit de ANCOM în conformitate cu dispozițiile alin. (1) sau (2), după caz. (5) Actualizarea prevăzută la alin. (2) se realizează în cazul în care, în lipsa acesteia, obligațiile de asigurare a serviciului universal prevăzute la cap. III nu ar mai putea fi îndeplinite în mod corespunzător. Decizia președintelui ANCOM privind actualizarea limitei de tarif care determină întinderea dreptului exclusiv al CNPR va stabili și data de la care furnizorii de servicii poștale sunt obligați să practice tarife cel puțin egale cu această limită. CAPITOLUL III Obligațiile CNPR Art. 6. — (1) CNPR are obligația de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la locuința fiecărei persoane fizice și la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puțin de 5 zile pe săptămână. (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), CNPR are obligația de a asigura cel puțin două colectări de la fiecare punct de acces și cel puțin două livrări la locuința fiecărei persoane fizice și la sediul fiecărei persoane juridice, situate în intravilanul localității, în fiecare săptămână, în cazuri sau în condiții geografice excepționale. (3) în cazul locuințelor sau al sediilor situate în extravilanul localităților, CNPR face livrarea la punctele sale de contact situate în localitățile respective sau poate stabili metode speciale de livrare a trimiterilor poștale, cu acordul ANCOM. (4) ANCOM va stabili, pe baza propunerilor CNPR, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei decizii, localitățile considerate ca aflate în cazuri excepționale sau situate în condiții geografice excepționale, prevăzute la alin. (2). (5) Lista localităților prevăzute la alin. (4) poate fi revizuită de ANCOM la propunerea CNPR sau din oficiu. Art. 7. — (1) CNPR are obligația de a respecta în mod cumulativ următoarele condiții generale în îndeplinirea obligațiilor de furnizare a serviciilor prevăzute la art. 1 alin. (2): a) să garanteze respectarea cerințelor esențiale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. v) din Ordonanța privind serviciile poștale; b) să ofere serviciile în condiții identice utilizatorilor care se află în condiții comparabile; c) serviciile să fie disponibile în mod nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor; d) să ofere serviciile în mod neîntrerupt, cu excepția cazurilor de forță majoră; e) să asigure evoluția continuă a serviciilor, în funcție de cerințele tehnice, economice și sociale, precum și adaptarea acestora la cerințele utilizatorilor. (2) CNPR are obligația de a lua toate măsurile pentru asigurarea securității poștale, în special în ceea ce privește: a) securitatea rețelei poștale publice; b) securitatea instalațiilor poștale; c) securitatea personalului; d) securitatea și integritatea trimiterilor poștale. Art. 8. — CNPR are obligația de a accepta și de a livra la destinatari trimiterile poștale generate de către expeditori cu respectarea prevederilor legale, chiar dacă acestea nu poartă inscripționat codul poștal. Art. 9. — (1) în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 6 alin. (1)—(3), CNPR va livra la locuința sau la sediul destinatarului ori, după caz, la punctele sale de contact toate trimiterile poștale care au o greutate cel mult egală cu 500 g, în unul dintre următoarele moduri: a) la orice recipient în care destinatarul este de acord să îi fie depuse trimiterile poștale care îi sunt adresate; b) către persoana considerată autorizată să primească trimiterea poștală. (2) Trimiterile poștale cu o greutate mai mare de 500 g, precum și trimiterile poștale înregistrate care nu au putut fi livrate către persoana considerată autorizată să le primească vor fi livrate la punctele de contact ale CNPR, dar numai după ce destinatarul a fost avizat, în condițiile alin. (1), cu privire la sosirea acestor trimiteri poștale. Art. 10. — CNPR are obligația de a lua toate măsurile pentru a asigura confidențialitatea operațiunilor desfășurate la punctele de acces deservite de personal. Art. 11. — (1) CNPR stabilește și supune spre aprobare ANCOM regulile aplicabile serviciilor poștale prevăzute la art. 1 alin. (2), cu respectarea regulilor minime obligatorii prevăzute la art. 8—10. (2) în cazul în care apreciază că regulile propuse sunt nesatisfăcătoare din punct de vedere tehnic ori al protecției utilizatorilor sau contravin prevederilor legale, acordurilor internaționale la care România este parte ori regulilor minime obligatorii prevăzute la art. 8—10, ANCOM poate solicita modificarea corespunzătoare a acestor reguli, CNPR fiind obligată să opereze modificările cerute. (3) CNPR transmite ANCOM, în vederea avizării, contractul- cadru de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal pentru care a fost desemnată. (4) Orice modificare a regulilor aplicabile serviciilor poștale prevăzute la art. 1 alin. (2) sau a clauzelor contractului-cadru de furnizare a acestor servicii se transmite ANCOM, dispozițiile alin. (2) sau (3) fiind aplicabile în mod corespunzător. Art. 12. — (1) CNPR are obligația de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor de corespondență interne în greutate de până la 2 kg din cea mai rapidă categorie standard, cu respectarea următoarelor obiective de calitate: a) 85% din numărul total al acestor trimiteri poștale vor fi livrate în cel mult o zi lucrătoare de la data depunerii la punctele de acces; b) 97% din numărul total al acestor trimiteri poștale vor fi livrate în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii la punctele de acces. (2) CNPR are obligația de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor de corespondență intracomunitare în greutate de până la 2 kg din cea mai rapidă categorie standard, cu respectarea următoarelor obiective de calitate: a) 85% din numărul total al acestor trimiteri poștale vor fi livrate în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces; b) 97% din numărul total al acestor trimiteri poștale vor fi livrate în cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces. 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 (3) Obiectivele de calitate prevăzute la alin. (2) trebuie îndeplinite cu fiecare stat membru al Uniunii Europene. (4) în vederea evaluării gradului de îndeplinire a obiectivelor de calitate prevăzute la alin. (1), CNPR are obligația de a respecta condițiile și procedura stabilite de autoritatea de reglementare. (5) Standardele de calitate prevăzute la alin. (1) și (2) se publică pe paginile de internet ale furnizorului de serviciu universal și autorității de reglementare. (6) în sensul prezentului articol, se consideră dată a depunerii trimiterii poștale data la care trimiterea poștală a fost depusă la punctul de acces în rețeaua poștală publică, dacă aceasta a fost depusă înainte de ultima colectare stabilită pentru respectivul punct de acces. Dacă depunerea are loc după acest moment-limită, se consideră dată a depunerii trimiterii poștale data următoarei date la care trimiterea poștală este depusă la punctul de acces în rețeaua poștală publică. (7) CNPR are obligația de a indica la fiecare punct de acces, inclusiv pe fiecare cutie poștală, zilele și orele la care se realizează colectarea. Art. 13. — (1) Respectarea de către CNPR a standardelor de calitate impuse va face anual obiectul unei evaluări de către un organism independent, în condițiile și conform procedurii stabilite prin decizie a președintelui ANCOM. (2) Raportul rezultat în urma evaluării prevăzute la alin. (1) se publică anual pe pagina de internet a CNPR, precum și pe pagina de internet a ANCOM, în termen de 10 zile de la aprobarea sa. (3) Odată cu publicarea raportului prevăzut la alin. (2), CNPR va publica pe pagina sa de internet informații privind statistica reclamațiilor primite, detaliată în funcție de serviciul poștal la care se referă, de obiectul reclamațiilor, de modul în care acestea au fost soluționate, precum și în funcție de acordarea unor despăgubiri. Art. 14. — (1) CNPR are obligația de a asigura un program cu publicul de 8 ore zilnic la fiecare punct de acces deservit de personal. (2) Prin derogare de la dispozițiile alin. (1), CNPR poate să asigure un program de lucru cu publicul zilnic redus la unele puncte de acces deservite de personal, în cazurile în care traficul poștal nu justifică un program de lucru cu publicul de 8 ore zilnic. Art. 15. — (1) CNPR are obligația de a pune la dispoziția utilizatorilor cel puțin o cutie poștală sau un alt punct de acces permanent, precum și cel puțin un punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României. (2) CNPR are obligația de a menține un număr minim de cutii poștale amplasate astfel încât să existe: a) minimum o cutie poștală la 1.500 de locuitori în mediul rural; b) minimum o cutie poștală la 3.000 de locuitori în mediul urban; și c) minimum o cutie poștală la 20.000 de locuitori în municipiul București. (3) CNPR are obligația de a asigura puncte de acces deservite de personal în care se pot prezenta colete poștale, imprimate și trimiteri de corespondență cu dimensiuni nestandardizate, precum și trimiteri poștale înregistrate, în toate unitățile administrativ-teritoriale de bază (comune sau orașe) având minimum 1.500 de locuitori. Art. 16. — (1) CNPR are obligația de a asigura accesul utilizatorilor la rețeaua poștală publică pe care o operează, în condiții de transparență, obiectivitate și nediscriminare. (2) CNPR are obligația să ia toate măsurile de amenajare a clădirilor în care desfășoară activități care au program cu publicul, astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap. Art. 17. — (1) Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea serviciilor poștale prevăzute la art. 1 alin. (2) trebuie să fie accesibile, transparente, nediscriminatorii și fundamentate pe costuri. (2) Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea fiecăruia dintre serviciile poștale prevăzute la art. 1 alin. (2) vor fi uniforme pe întreg teritoriul României. (3) Modificarea tarifelor prevăzute la alin. (1) poate fi realizată la propunerea CNPR, cu aprobarea ANCOM. (4) Tarifele stabilite conform prevederilor alin. (3) vor fi aduse la cunoștința publicului prin afișare la toate punctele de acces deservite de personal ale CNPR, prin publicarea pe pagina de internet a CNPR, precum și în două cotidiane naționale de mare tiraj. (5) Tarifele stabilite conform prevederilor alin. (3) pot fi percepute de CNPR numai după 30 de zile de la aducerea acestora la cunoștința publicului, în condițiile alin. (4). Art. 18. — (1) CNPR poate acorda tarife speciale fundamentate pe costuri în cazul unui volum mare de trimiteri care fac obiectul serviciilor poștale prevăzute la art. 1 alin. (2). (2) Stabilirea și practicarea tarifelor speciale prevăzute la alin. (1) trebuie să respecte următoarele condiții cumulative: a) stabilirea tarifelor speciale va ține seama de costurile ce sunt evitate, datorită volumului mare de trimiteri poștale, față de situația în care serviciul, incluzând întreaga gamă de prestații aferente colectării, sortării, transportului și livrării, s-ar referi la o singură trimitere poștală; b) tarifele speciale și condițiile asociate acestora se aplică în același mod atât în raport cu furnizori de servicii poștale diferiți, cât și în raport cu serviciile echivalente prestate de furnizorii de serviciu universal; c) tarifele speciale sunt practicate în mod nediscriminatoriu față de toți utilizatorii care folosesc serviciile poștale în condiții similare. (3) CNPR are obligația de a transmite ANCOM, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei decizii, în vederea aprobării, criteriile și condițiile pe baza cărora acordă tarife speciale, astfel încât să se asigure respectarea dispozițiilor alin. (2). (4) Orice modificare a criteriilor și condițiilor prevăzute la alin. (3) se transmite ANCOM, în vederea aprobării, în mod corespunzător. (5) CNPR va publica pe pagina sa de internet și va afișa la punctele de acces deservite de personal informații referitoare la tarifele speciale, serviciul poștal pentru care se acordă, numărul și categoria de trimiteri poștale pentru care se acordă, modul de prezentare a trimiterilor și aria în care urmează să fie efectuată livrarea la destinatari, precum și orice alte aspecte relevante pentru acordarea tarifelor speciale. (6) Orice modificare a informațiilor prevăzute la alin. (5) va fi adusă la cunoștința publicului, în modalitățile prevăzute la alin. (5), și va fi notificată în scris tuturor persoanelor cu care CNPR a încheiat contracte în vederea acordării de tarife speciale, cu cel puțin 30 de zile înainte de data aplicării modificării. (7) CNPR are obligația de a aplica principiile transparenței și nediscriminării atât cu privire la tarife, cât și cu privire la condițiile asociate acestora. Art. 19. — (1) CNPR are obligația de a respecta la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale pentru trimiterile poștale intracomunitare expediate de pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene către o adresă aflată pe teritoriul României următoarele principii: a) cheltuielile terminale să fie fixate în funcție de costurile prelucrării și livrării trimiterilor poștale internaționale; b) nivelul tarifelor să fie corespunzător calității serviciului; MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 268/24.IV.2009 15 c) cheltuielile terminale să fie transparente și nediscriminatorii. (2) în cazul în care nu are încheiate asemenea acorduri, CNPR are obligația de a aplica prevederile acordurilor internaționale în domeniu, la care România este parte. Art. 20. — (1) CNPR are obligația să implementeze și să dezvolte un sistem de evidență internă a costurilor suficient de detaliat, astfel încât să fie capabil să identifice costul furnizării individuale a serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal. (2) Pe baza sistemului prevăzut la alin. (1), CNPR are obligația de a realiza, în cadrul contabilității interne de gestiune, separarea activităților din afara sferei serviciului universal de cele aflate în sfera serviciului universal, precum și separarea serviciilor rezervate de cele nerezervate. (3) La implementarea sistemului de evidență contabilă separată și la elaborarea evidențelor contabile separate pe baza acestui sistem vor fi respectate următoarele principii: a) principiul cauzalității, conform căruia veniturile și costurile, activele și datoriile vor fi alocate pe componente de cost, servicii și segmente de afaceri (categorii de servicii), în funcție de activitățile sau serviciile care generează respectivele venituri ori costuri, achiziția activelor sau apariția datoriilor; b) principiul obiectivității, conform căruia alocarea costurilor pe servicii și segmente de afaceri (categorii de servicii) va fi obiectivă și nu va urmări obținerea de beneficii pentru CNPR sau pentru un terț, pentru un produs ori serviciu sau pentru o categorie de produse ori servicii; c) principiul consistenței tratamentului contabil, conform căruia, în măsura în care apar modificări ale principiilor contabile, ale metodologiei de alocare a costurilor sau ale politicilor contabile, de natură să genereze un efect semnificativ asupra informațiilor raportate în evidențele contabile curente elaborate pe baza sistemului de evidență contabilă separată, evidențele contabile separate ale anului precedent vor fi retratate în conformitate cu modificările respective. Efectul modificărilor menționate asupra informațiilor raportate în evidențele contabile separate este considerat a fi semnificativ, dacă omisiunea prezentării sau prezentarea eronată a acestor modificări ar putea să influențeze deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza evidențelor contabile elaborate pe baza sistemului de evidență contabilă separată; d) principiul transparenței, conform căruia principiile, politicile contabile și metodologia de alocare a costurilor vor permite o înțelegere clară a acestora și a efectelor acestor principii, politici și metodologii asupra evidențelor contabile separate. Art. 21. — (1) în scopul implementării sistemului de evidență contabilă separată prevăzut la art. 20 alin. (1), CNPR are obligația de a utiliza o metodologie care să descrie în detaliu principiile, ipotezele și metodele folosite în dezvoltarea sistemului de evidență contabilă separată și elaborarea evidențelor contabile pe baza acestui sistem, metodologie ce va respecta principiile mai sus menționate. (2) Metodologia prevăzută la alin. (1) va fi întocmită anual și va fi transmisă ANCOM cu cel puțin 3 luni înainte de data transmiterii evidențelor contabile separate. (3) în cazul în care constată că metodologia prevăzută la alin. (1) încalcă prevederile legale sau principiile enunțate la art. 20 alin. (3), ANCOM poate impune modificarea acesteia. (4) CNPR are obligația de a furniza evidențele contabile pe baza sistemului de evidență contabilă separată prevăzut la art. 20 alin. (1) până la data de 30 noiembrie a fiecărui an pentru anul anterior, cu respectarea condițiilor de auditare și întocmire a evidențelor contabile separate stabilite de autoritatea de reglementare. (5) întocmirea evidențelor contabile separate de către CNPR, în conformitate cu prevederile legale și metodologia prevăzută la alin. (1), va face anual obiectul evaluării de către un organism independent, în condițiile și conform procedurii stabilite prin decizie a președintelui ANCOM. Art. 22. — (1) CNPR are obligația să pună la dispoziția utilizatorilor, în mod regulat, informații precise, detaliate și actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor poștale prevăzute la art. 1 alin. (2), în special informații referitoare la condițiile generale de acces la aceste servicii, precum și la tarifele și nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii. (2) CNPR are obligația de a aduce la cunoștința publicului numărul de colectări, respectiv de livrări determinat în condițiile art. 6, pe care are obligația să îl efectueze de la fiecare punct de acces, respectiv la fiecare punct de contact. (3) CNPR va publica informațiile prevăzute la alin. (1) și (2), precum și clauzele contractului-cadru prevăzut la art. 11 alin. (3) pe pagina sa de internet și le va pune la dispoziția publicului la toate punctele de acces deservite de personal, prin afișare sau prin alte mijloace. (4) Orice modificare a informațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) ori a clauzelor contractului-cadru va fi adusă la cunoștința publicului, în modalitățile prevăzute la alin. (3), anterior aplicării acesteia. CAPITOLUL IV Dispoziții finale Art. 23. — Calitatea de furnizor de serviciu universal a CNPR încetează în cazurile prevăzute la art. 14 din Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației nr. 3.442/2007 privind condițiile și procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale. Art. 24. — Pe lângă drepturile și obligațiile prevăzute de prezenta decizie, CNPR are drepturile și obligațiile rezultate din calitatea sa de furnizor de serviciu universal prevăzute de Convenția Uniunii Poștale Universale, de regulamentele sale de aplicare, precum și de alte acorduri internaționale la care România este parte. Art. 25. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Marius Cătălin Marinescu București, 17 aprilie 2009. Nr. 293.’ ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC — Prețuri pentru anul 2009 — Nr. Număr Zile de Greutate Valoare crt. Denumirea publicației de apariții apariție/ medie/apariție TVA 9% inclus)/lei anuale săptămână (grame) ’ 12 luni 3 luni 1 lună 1. Monitorul Oficial, Partea I 750 5 50 800 210 75 2. Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 90 1 50 1.500 140 3. Monitorul Oficial, Partea a ll-a 200 5 60 2.250 200 4. Monitorul Oficial, Partea a Ill-a 800 5 15 430 40 5. Monitorul Oficial, Partea a IV-a 7.200 5 50 1.720 160 6. Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 400 5 25 1.600 150 7. Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 60 1 30 540 50 8. Colecția Legislația României 4 --- 2.500 450 120 9. Colecția Hotărâri ale Guvernului României 12 --- 3.500 750 70 NOTĂ: Monitorul Oficial Partea I bis se multiplică pe bază de comandă. începând cu anul 2009 se sistează apariția publicației Repertoriul legislației României. Abonamente la publicațiile oficiale și comenzi către „Monitorul Oficial” R.A. se pot efectua prin următoarele societăți de distribuție: ♦ COMPANIA NAȚIONALĂ „POȘTA ROMÂNĂ" --- S.A. --- prin oficiile sale poștale ♦ ACTA LEGIS ---S.R.L. --- București, Str. Lirei nr. 11, parter, ap. 1, (telefon/fax: 021.411.91.79; 021.411.54.08) ♦ INFO EUROTRADING --- S.A. --- București, Splaiul Independentei nr. 202A (telefon: 021.316.30.57, fax: 021.316.30.58) ♦ INTERPRESS SPORT ---S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1, corp B, et. 2, camerele 256---259, OP 33 (telefon/fax: 021.313.85.07; 021.313.85.08; 021.313.85.09) ♦ MEDIA PRESS ABONAMENTE --- S.R.L. --- București, str. Izvor nr. 78, et. 2 (telefon: 021.311.97.84, fax: 021.311.97.85) ♦ M.T. PRESS IMPEX --- S.R.L. --- București, bd. Basarabia nr. 256 (telefon/fax: 021.255.48.15; 021.255.48.16; 021.255.48.17) ♦ PRESS EXPRES --- S.R.L. --- Otopeni, str. Flori de Câmp nr. 9 (telefon/fax: 021.221.42.83; 0745.133.712) ♦ ZIRKON MEDIA--- S.R.L. --- București, str. Pictor Dimitrie Hârlescu nr. 6, sector 2 (telefon: 021.255.18.00, fax: 021.255.18.66; 021.255.19.18) ♦ ART ADVERTISING --- S.R.L. --- Râmnicu Vâlcea, str. Regina Maria nr. 7, bl. C1, sc. C, mezanin II (fax: 0250/73.54.75, telefon: 0350.40.59.87; 0350.40.59.88) ♦ CALLIOPE ---S.R.L. --- Ploiești, str. Elena Doamna nr. 62---64 (telefon/fax: 0244/51.40.52; 0244/51.48.01) ♦ DIFSTARPRESS ---S.R.L. --- Slobozia, bd. Matei Basarab, bl. I60, sc. A, ap. 15 (telefon/fax: 0243/23.23.68) ♦ CURIER PRESS ---S.A. --- Brașov, str. Traian Grozăvescu nr. 7 (telefon/fax: 0268/51.08.57; 0268/51.08.58) ♦ ROESTA---S.R.L. --- Curtea de Argeș, str. Valea lașului, bl. P10, sc. B, ap. 18 (telefon/fax: 0248/72.11.43) ♦ VIAȚA LIBERĂ ---S.A. --- Galați, Str. Domnească nr. 68 (telefon: 0236/46.06.20, fax: 0236/47.10.28) ♦ UNITATEA---S.R.L. --- Alba lulia, str. Traian nr. 26 (telefon: 0258/81.16.31, fax: 0258/81.28.43) ♦ MANPRES DISTRIBUTION --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1 (OP 33 --- CP 24) (telefon/fax: 021.314.63.39) ♦ CUGET LIBER ---S.A. --- Constanta, bd. I.C. Brătianu nr. 5 (telefon: 0241/58.21.20, fax: 0241/61.95.24) ♦ SIMPEX LOGISTIC --- S.R.L. --- Călărași, Str. Progresul nr. 21, bl. B1, sc. B, ap. 5 (telefon/fax: 0242/31.89.29) ♦ CIPSOFT DESIGN --- S.R.L. --- Ploiești, str. Eroilor nr. 2 bis (tel. 0’722.36.54.65 sau 0724.20.31.43) EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial" R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 429901 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268/24.IV.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495