MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 177 (XXI) —Nr. 225 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Marți, 7 aprilie 2009 SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 63. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani............................... 2 484. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani...... 2 ★ 64. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului și a Stațiunii de Cerc’etare-Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea..'......................... 3 485. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului și a Stațiunii de Cercetare-Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul' public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea..3 ★ 65. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism Stuttgart”, în’ perioada 17—25 ianuarie 2009................................................. 4 486. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism’Stuttgart”, în perioada 17—25 ianuarie 2009.................. 4 ★ 66. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 165/2008 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului și Dezvoltării Durabile — Administrația Națională „Apele Române”’ în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați.................................. 5 487. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 165/2008 privind transmiterea unui imobil din'domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului și Dezvoltării Durabile — Administrația Națională „Apele Române” în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați...........................................’.........L 5 ★ Nr. Pagina 67. — Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național ................ 6 488. — Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național ......................................................... 6 ★ 68. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general............... 7 489. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general................................................... 7 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. a) și art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității ............................................. 8-10 Decizia nr. 268 din 24 februarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă...................................................... 10-11 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 3.40 2. — Ordin al ministrului educației, cercetării și inovării privind aprobarea programelor specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în învățământul preuniversitar pentru profesori la specializările limba japoneză și limba chineză ............................................... 12-15 ACTE ALE AUTORITĂȚII ELECTORALE PERMANENTE 9. — Lista partidelor politice, alianțelor politice și electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și a candidaților independenți pentru care a fost depus până la data de 2 aprilie 2009 raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform art. 38 alin. (11) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările și completările ulterioare, pentru alegerile locale parțiale desfășurate conform Hotărârii Guvernului nr. 74/2009 privind stabilirea datei alegerilor locale parțiale pentru alegerea primarilor în unele circumscripții electorale........................................... 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 LEGI SI DECRETE 9 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 183 din 25 noiembrie 2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 797 din 27 noiembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 63. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2008 privind facilitarea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2008 de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 484’ 3 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului si a Stațiunii de Cercetare-Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105 din 10 septembrie 2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului și a Stațiunii de Cercetare- Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 7 octombrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 64. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului și a Stațiunii de Cercetare-Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2008 privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului și din administrarea Agenției Domeniilor Statului și a Stațiunii de Cercetare- Dezvoltare Pomicolă Oradea în domeniul public al municipiului Oradea, județul Bihor, și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 485^ ★ 4 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism Stuttgart”, în perioada 17—25 ianuarie 2009 Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 122 din 1 octombrie 2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism Stuttgart”, în perioada 17—25 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 7 octombrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 65. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism Stuttgart”, în perioada 17—25 ianuarie 2009 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2008 privind aprobarea participării României, în calitate de „țară parteneră”, la manifestarea expozițională internațională cu specific de turism „Caravan Motor Turism Stuttgart”, în perioada 17—25 ianuarie 2009, și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 486^ ★ 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 165/2008 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile—Administrația Națională „Apele Române” în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 165 din 19 noiembrie 2008 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului și Dezvoltării Durabile —Administrația Națională „Apele Române” în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 24 noiembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 66. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 165/2008 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile — Administrația Națională „Apele Române” în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 165/2008 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului și Dezvoltării Durabile — Administrația Națională „Apele Române” în domeniul public al comunei Negrilești și în administrarea Consiliului Local al Comunei Negrilești, județul Galați, și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 487^ ★ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național 7 Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 215 din 4 decembrie 2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTA ALMA ANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 67. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național 7 7 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susținerea programelor de dezvoltare a construcției de locuințe la nivel național și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 488^ ★ 7 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84 din 24 iunie 2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 26 iunie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE SENATULUI ROBERTAALMAANASTASE MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 1 aprilie 2009. Nr. 68. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 31 martie 2009. Nr. 489i 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 267 din 24 februarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. a) și art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskâs Valentin Zoltân Tudorel Toader Augustin Zegrean Simona Ricu Mihaela Senia Costinescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. a) și art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, excepție ridicată de Gheorghe Anton în Dosarul nr. 28.259/3/CA/2008 al Tribunalului București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal. La apelul nominal se prezintă autorul excepției, prin procurator Margareta Ștefănescu, și Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, prin consilierul juridic Mihai lonescu. Autorul excepției susține admiterea criticii de neconstituționalitate, arătând că textele de lege criticate nu definesc concret noțiunea de „lucrător al Securității”, astfel că persoanele acuzate de comiterea unor fapte penale nu beneficiază de mijloacele necesare pentru demonstrarea nevinovăției, deci de dreptul la un proces echitabil. Reprezentantul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității arată că acțiunea în constatare prevăzută de art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 nu tinde la stabilirea vinovăției, deci a răspunderii penale a persoanei care a avut calitatea de lucrător al Securității, și, prin urmare, în speță nu poate opera prezumția de nevinovăție, dispozițiile constituționale referitoare la dreptul la un proces echitabil nefiind aplicabile. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 3 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 28.259/3/CA/2008, Tribunalul București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională pentru soluționarea excepției de neconstituționalitate a art. 2 lit. a) și art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, excepție ridicată de Gheorghe Anton. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul consideră că textele art. 2 și 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 sunt neconstituționale, deoarece încalcă prezumția de nevinovăție, dreptul la un proces echitabil și soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil. Autorul apreciază că definiția dată noțiunii de lucrător al Securității îl acuză în mod indirect pe cel în cauză de comiterea unor fapte penale pentru că vorbește despre desfășurarea unor activități prin care a suprimat ori a îngrădit drepturi sau libertăți fundamentale ale omului. A califica o persoană ca fiind lucrător al Securității, așa cum îl definește ordonanța, printr-o simplă acțiune în constatare, iar nu în cadrul unui proces penal, reprezintă o gravă încălcare a dreptului la un proces echitabil. Tribunalul București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal apreciază excepția ca fiind neîntemeiată, arătând că în cazul în care pârâtul consideră că probele propuse de reclamant ar fi de natură să dovedească vinovăția sa acesta are la îndemână posibilitatea de a se apăra propunând probe, dreptul său fiind consacrat de art. 24 alin. (1) din Constituție și de toate prevederile din Codul de procedură civilă. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină concordanță cu prevederile constituționale invocate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile părților prezente, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 2 lit. a) și ale art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, texte de lege care au următorul conținut: — Art. 2 lit. a): „în înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație: a) lucrător al Securității — orice persoană care, având calitatea de ofițer sau de subofițer al Securității sau al Miliției cu MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 9 atribuții pe linie de Securitate, inclusiv ofițer acoperit, în perioada 1945—1989, a desfășurat activități prin care a suprimat sau a îngrădit drepturi și libertăți fundamentale ale omului;”; — Art. 11: „(1) Acțiunea în constatarea calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia se introduce la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, fiind scutită de taxa de timbru. (2) Hotărârea Curții de Apel București poate fi atacată cu recurs, în condițiile legii. (3) La dosarul cauzei se depun copii certificate de pe documentele aflate în arhiva Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, documentele originale putând fi consultate la arhiva Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității. ” în opinia autorului excepției de neconstituționalitate, prevederile legale criticate contravin dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 21 alin. (3) și art. 23 alin. (11) din Constituție. Curtea reține că preambulul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 definește scopul reglementării ca fiind „continuarea, într-un mecanism nou, a procesului de devoalare a activităților exercitate de regimul comunist", care a exercitat, în special prin intermediul Securității, „o permanentă teroare împotriva cetățenilor țării, a drepturilor și a libertăților lor fundamentale". Aceasta îndreptățește accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, prin consemnarea publică a abuzurilor, și contribuie la o mai bună înțelegere a prezentului și la o proiectare adecvată a viitorului societății românești. Scopul ordonanței, enunțat în acești termeni, răspunde unor exigențe politice ale societății românești și dreptului la informație consacrat prin art. 31 din Constituția României. în considerarea celor enunțate în preambul, art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 reglementează accesul cetățenilor români sau străini care după 1945 au avut cetățenie română, precum și al cetățenilor unei țări membre a Organizației Tratatului Atlanticului de Nord sau ai unui stat membru al Uniunii Europene la propriul dosar întocmit de Securitate, precum și la alte documente și informații care privesc propria persoană, în conformitate cu prevederile legii privind protejarea informațiilor care privesc siguranța națională, precum și dreptul acestor persoane de a afla identitatea lucrătorilor Securității și a colaboratorilor acesteia, care au contribuit cu informații la completarea dosarului. Mai mult, în temeiul art. 1 alin. (7) din ordonanță, persoana, subiect al unui dosar din care rezultă că a fost urmărită de Securitate, are dreptul de a solicita verificarea calității de lucrător al Securității pentru ofițerii sau subofițerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. Potrivit art. 2 lit. a) din ordonanță, se circumscrie noțiunii de „lucrător al Securității” acea persoană care, având calitatea de ofițer sau de subofițer al Securității ori al Miliției cu atribuții pe linie de Securitate, inclusiv ofițer acoperit, în perioada 1945—1989, a desfășurat activități prin care „a suprimat sau îngrădit drepturi și libertăți fundamentale ale omului, în scopul susținerii puterii totalitar comuniste”. Așa fiind, Curtea observă că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 urmărește scopul de deconspirare, enunțat în preambul, a persoanelor care au contribuit la instrumentarea dosarului întocmit de Securitate, prin consemnarea publică — publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a lll-a, și punerea la dispoziția mijloacelor de informare în masă de către Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, în temeiul art. 12 alin. (1) din ordonanță — a celor care ocupă demnitățile sau funcțiile enumerate în art. 3, precum și a celor care își manifestă intenția de a candida pentru alegerea ori numirea în aceste demnități sau funcții. Sub acest aspect, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 operează o modificare substanțială a regimului juridic aplicabil persoanelor constatate ca fiind „lucrătoare ale Securității” față de prevederile Legii nr. 187/1999, declarată neconstituțională prin Decizia nr. 51 din 31 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008. Astfel, reglementarea anterioară nu a urmărit doar deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliție politică comunistă, ci a promovat răspunderea juridică și politică a acestora, cu scopul îndepărtării lor din anumite funcții și împiedicării lor de a candida pentru alegerea sau numirea în acele funcții. Mai mult, așa cum a reținut Curtea Constituțională prin decizia menționată, legea crea premisele unei forme de răspundere morală și juridică colectivă, pentru simpla participare la activitatea serviciilor de informații, fără vinovăție și fără existența unei fapte de încălcare a drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate ce face obiectul prezentului dosar, Curtea constată că prevederile art. 2 lit. a) din ordonanță definesc noțiunea de „lucrător al Securității” și explicitează în concret semnificația termenului. Astfel, dețin calitatea de lucrători ai Securității persoanele care, pe de o parte, au fost încadrate ca ofițeri ori subofițeri ai Securității sau ai Miliției cu atribuții pe linie de Securitate, inclusiv ofițeri sub acoperire, în perioada 1945—1989, și care, pe de altă parte, au desfășurat activități prin care au suprimat sau îngrădit drepturi și libertăți fundamentale ale omului, în scopul susținerii puterii totalitar comuniste. întrunirea cumulativă a celor două condiții prevăzute de textul de lege criticat este constatată de instanța judecătorească — Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, în baza copiilor certificate de pe documentele aflate în arhiva Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității. Așa fiind, în condițiile în care acțiunea în constatarea calității de lucrător al Securității este introdusă la o instanță de judecată, a cărei hotărâre poate fi atacată cu recurs, potrivit art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, Curtea reține că dispozițiile procedurale criticate nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces echitabil și la soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci constituie o garanție a aplicării principiului prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituție și de art. 6 paragraful 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Astfel, procedura de judecată respectă principiile fundamentale privind oralitatea, contradictorialitatea, publicitatea și dreptul la apărare, părțile având, deopotrivă, posibilitatea de a uza de garanțiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-și susține poziția asupra problemelor de fapt și de drept. în ceea ce privește critica potrivit căreia dispozițiile art. 2 lit. a) și ale art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 nesocotesc prevederile art. 23 alin. (11) din Constituție, Curtea constată că domeniul de aplicare a prezumției de nevinovăție vizează materia penală, respectiv situațiile în care fapta atribuită unei persoane are conotații penale, care angajează răspunderea penală a acesteia. Astfel, prezumția constituie suportul dreptului la apărare și, implicit, al drepturilor procesuale acordate învinuitului sau inculpatului, în cadrul procesului penal. Or, în condițiile în care procedura prin care se constată calitatea de lucrător al Securității se desfășoară potrivit regulilor procedurii civile și are ca finalitate exclusiv deconspirarea persoanelor care au contribuit la instrumentarea dosarelor întocmite de Securitate, prin consemnarea publică a activității acestora, iar nu stabilirea vreunei răspunderi juridice, 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 Curtea constată că prevederile art. 23 alin. (11) din Constituție, respectiv instituția prezumției de nevinovăție, nu este aplicabilă procesului declanșat în temeiul dispozițiilor ordonanței. Cu toate acestea, deși prezumția nu cunoaște o consacrare expresă în materie civilă, dispozițiile art. 1169 din Codul civil prevăd că „Cel ce face o propunere înaintea judecății trebuie să o dovedească’’. Astfel, legea asigură echilibrul procesual al părților în litigiu și dă expresie unui principiu fundamental al dreptului procesual — principiul aflării adevărului, statuat de art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia: „Judecătorii au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice greșeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor și prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunțării unei hotărâri temeinice și legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le consideră necesare, chiar dacă părțile se împotrivesc. ” Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 lit. a) și art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, excepție ridicată de Gheorghe Anton în Dosarul nr. 28.259/3/CA/2008 al Tribunalului București — Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 24 februarie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela Senia Costinescu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 268 din 24 februarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltăn Tudorel Toader Augustin Zegrean Simona Ricu Mihaela Senia Costinescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Krasniqi Ileana și Krasniqi Bashkihm în Dosarul nr. 13.996/215/2008 al Judecătoriei Craiova — Secția civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca fiind neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 30 septembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 13.996/215/2008, Judecătoria Craiova — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Krasniqi Ileana și Krasniqi Bashkihm. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că dispozițiile criticate contravin principiului privind egalitatea în drepturi a cetățenilor și dreptului de proprietate, întrucât lasă la aprecierea instanței posibilitatea suspendării executării silite în derulare la momentul introducerii contestației la executare. A lăsa să se finalizeze o executare pornită, dar contestată, poate să producă vătămări ce nu mai pot fi reparate ulterior. întoarcerea executării nu poate garanta conservarea bunului în natura sa până la admiterea eventualei contestații și, pe cale de consecință, restabilirea situației anterioare. Judecătoria Craiova — Secția civilă consideră excepția ca fiind neîntemeiată. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 11 în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină concordanță cu prevederile constituționale invocate. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă, texte de lege care au următorul conținut: „Până la soluționarea contestației la executare sau a altei cereri privind executarea silită, instanța competentă poate suspenda executarea, dacă se depune o cauțiune în cuantumul fixat de instanță, în afară de cazul în care legea dispune altfel. [...] în cazuri urgente, dacă s-a plătit cauțiunea, președintele instanței poate dispune, prin încheiere și fără citarea părților, suspendarea provizorie a executării până la soluționarea cererii de suspendare de către instanță. încheierea nu este supusă niciunei căi de atac. Cauțiunea care trebuie depusă este în cuantum de 10% din valoarea obiectului cererii sau de 500 lei pentru cererile neevaluabile în bani. Cauțiunea depusă este deductibilă din cauțiunea stabilită de instanță, dacă este cazul. ” Autorul excepției susține că dispozițiile legale criticate încalcă prevederile constituționale cuprinse în art. 16 alin. (1) și (2) referitoare la egalitatea în drepturi și în art. 44 cu privire la dreptul de proprietate, precum și în art. 1 și 41 din primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că s-a pronunțat în numeroase cazuri asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 din Codul de procedură civilă — raportate la prevederile art. 16, ale art. 21 și 24 din Constituție. Astfel, prin Decizia nr. 540 din 7 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 558 din 15 august 2007, Curtea a reținut că dispozițiile de lege criticate prevăd, pe de o parte, posibilitatea instanței de a suspenda executarea silită până la soluționarea contestației la executare, dacă se depune o cauțiune al cărei cuantum este fixat de instanță, și, pe de altă parte, posibilitatea de a dispune, pe calea ordonanței președințiale, suspendarea provizorie a executării până la soluționarea cererii de suspendare, care se judecă potrivit regulilor de procedură din dreptul comun. Instituirea obligației de plată a cauțiunii ca o condiție a suspendării executării are o dublă finalitate, și anume, pe de o parte, aceea de a constitui o garanție pentru creditor în ceea ce privește acoperirea eventualelor daune suferite ca urmare a întârzierii executării silite, prin efectul suspendării acesteia, și, pe de altă parte, de a preveni și limita eventualele abuzuri în valorificarea unui atare drept de către debitorii rău-platnici. Suspendarea provizorie se dispune ca o măsură vremelnică, în scopul păstrării unui drept care s-ar păgubi prin întârziere ori al prevenirii unei pagube iminente care nu s-ar putea repara, împrejurarea că împotriva încheierii instanței prin care s-a dispus o asemenea suspendare provizorie nu se poate promova nicio cale de atac nu este de natură să înfrângă dispozițiile constituționale referitoare la accesul liber la justiție, la folosirea căilor de atac și la înfăptuirea justiției, deoarece legiuitorul, în virtutea prerogativelor conferite de art. 126 alin. (2) din Constituție, poate stabili reguli de procedură diferite, adecvate fiecărei situații juridice, iar, pe de altă parte, prevederile constituționale nu garantează folosirea tuturor căilor de atac. în ceea ce privește critica referitoare la încălcarea dispozițiilor constituționale privind ocrotirea în mod egal a dreptului de proprietate privată, Curtea reține că prevederea art. 403 alin. 4 din Codul de procedură civilă reprezintă o măsură cu caracter vremelnic, dispusă tocmai în scopul protejării acestui drept. întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudențe, atât considerentele, cât și soluția deciziei menționate își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 403 alin. 1 și 4 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Krasniqi Ileana și Krasniqi Bashkihm în Dosarul nr. 13.996/215/2008 al Judecătoriei Craiova — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 24 februarie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela Senia Costinescu 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII Șl INOVĂRII ORDIN privind aprobarea programelor specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în învățământul preuniversitar pentru profesori la specializările limba japoneză și limba chineză în conformitate cu prevederile art. 154 alin. (1) din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și în baza prevederilor art. 5, 7, art. 9 alin. (2) și art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, ministrul educației, cercetării și inovării emite prezentul ordin. Art. 1. — Se aprobă programele specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în învățământul preuniversitar pentru specializările limba japoneză și limba chineză. Art. 2. — Programele menționate la art. 1 sunt prevăzute în anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 3. — Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 4. — Direcția acreditarea, evaluarea și performanța în cariera didactică, Direcția generală educație timpurie, școli, performanță și programe, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în învățământul Preuniversitar și inspectoratele școlare județene/lnspectoratul Școlar al Municipiului București vor asigura aplicarea prezentului ordin. Ministrul educației, cercetării și inovării, Ecaterina Andronescu București, 16 martie 2009. Nr. 3.402. ANEXA Nr. 1 MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII Șl INOVĂRII CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR PROGRAMA PENTRU LIMBA JAPONEZĂ NOTĂ DE PREZENTARE Programa examenului de ocupare a posturilor vacante/ catedrelor didactice din învățământul preuniversitar pentru specializarea limba și cultura japoneză se adresează absolvenților învățământului superior de specialitate (forma cursuri de zi, 3-4 ani de studii). Obiectivul general al programei constă în actualizarea cunoștințelor fundamentale din sfera disciplinei și raportarea lor creatoare la exigențele activității didactice, așa cum sunt acestea definite în programele curriculare naționale și recomandate de către Japan Foundation, instituție specializată în predarea și promovarea limbii japoneze ca limbă străină la nivel mondial. Se urmărește cu precădere constituirea și structurarea unor competențe în interiorul specialității și a unor competențe psihopedagogice și metodice. Conținuturile prevăzute de prezenta programă de examen reprezintă: — elemente care vor fi predate (și însușite de către elevi) pentru achiziționarea competențelor prevăzute de programele școlare pentru trunchiul comun; — elemente suplimentare, care vor putea fi oferite elevilor în cadrul unor cursuri opționale (CDS). Bibliografia conține un număr minim de titluri recomandate și nu constituie în niciun caz o listă exhaustivă. Ea poate fi completată de către candidați cu alte titluri, în funcție de domeniile în care aceștia doresc să aprofundeze aspectele studiate. NB: Subiectele vor fi tratate în special din perspectiva aplicării la clasă. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 13 A COMPETENȚE VIZATE Candidați! vor dovedi capacitatea: — de a utiliza corect și adecvat contextual limba japoneză; — de a realiza proiectare didactică în conformitate cu curriculumul național; — de a folosi proceduri diverse și adecvate de sprijinire, facilitare și stimulare a învățării; — de a folosi metode variate și adecvate pentru formarea la elevi a competențelor de receptare și producere a mesajelor orale și scrise; — de a folosi proceduri diverse și adecvate pentru formarea de competențe de comunicare și de interacțiune orală și în scris; — de a conștientiza și transmite atitudini culturale (conștientizarea valorilor culturale); — de a folosi metode variate și adecvate de evaluare a competențelor de receptare și producere a mesajelor scrise și orale și de interacțiune în diverse contexte de comunicare formate în cadrul orelor de limba japoneză. B. CONȚINUTURI I. LIMBA JAPONEZĂ 1. Fonetică și fonologie Sunetele și fonemele limbii japoneze 2. Morfologie Substantivul Adjectivul Adjectivul substantival Numeralul Pronumele Verbul (forme verbale; timpul și aspectul, diateze; verbe auxiliare; verbe tranzitive și intranzitive) Adverbul Conjuncția Interjecția Onomatopeele Particule (cazuale, tematice și finale) 3. Sintaxă Sintaxa propoziției Particularități ale subiectului, complementului direct, complementului indirect, complemente circumstanțiale Predicatul Determinanți Sintaxa frazei A. Coordonare Conjuncții specifice și forme verbale de legătură B. Subordonare Propoziția atributivă Propoziția temporală Propoziția condițională Propoziția finală Propoziția cauzală 4. Semantică, pragmatică și sociolingvistică Keigo Verbe de dare/primire Limbajul masculin și feminin Bibliografie: 1. Seichi Makino, Michio Tsutsui, A Dictionary of Basic Japanese Grammar, The Japan Times, Tokyo, 1995 2. Seichi Makino, Michio Tsutsui, A Dictionary of Intermediate Japanese Grammar, The Japan Times, Tokyo, 1996 3. Natsuko Tsujimura, Introduction to Japanese Linguistics, Blackwell Publishers, London, 1999 4. Francis Drohan, A Handbook of Japanese Usage, Tuttle Language Library, Tokyo, 1992 5. Yoko Matsuoka McCIain, Handbook of Japanese Grammar, Hokuseido Press, Tokyo, 1981 6. Masuoka Takahashi, Kiso Nihongo Bunpo, Kuroshio, Tokyo, 1992 7. Anthony Alfonso, Japanese Language Patterns, Sophia Univ., Tokyo, 1983 8. Satoru Koyama, J Bridge to Intermediate Japanese, Bonjinsha, Tokyo, 2002 9. Anca Focșeneanu, Andrei Avram, Exerciții de gramatică japoneză, Editura Universității din București, București, 2005 10. Raluca Nicolae, Limba japoneză— Introducere în scrierea kana, Editura Fundației România de Mâine, București, 2005 11. Angela Hondru, Raluca Nicolae, Ghid de conversație român-japonez, Editura Polirom, lași, 2005 12. Emma Tămâianu Morita, Tomo Morita, Structuri gramaticale în limba japoneză — Funcții intrapropoziționale, voi. 1-2, Presa Universitară Clujană, Cluj-Napoca, 2005 13. Minna no nihongo (voi. 1-2), Surî E, Tokyo, 1998 14. Minna no nihongo — Translation and Grammatical Notes (voi. 1-2), Surî E, Tokyo, 1998 15. Nihongo Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981 16. Nihongo Chukyu, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa 17. Angela Hondru, Curs practic de limba japoneză, Editura Polirom, lași, 2002 18. Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Karji Book (voi. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991 19. Chieko Kano, Yuri Shimizu, Intermediate Kanji Book, voi. 1, Bonjinsha, Tokyo, 1993 II. ELEMENTE DE CULTURĂ Șl CIVILIZAȚIE 1. Noțiuni de geografie generală — nașterea Japoniei (mitologie)/caracteristici climatice și geografice ce duc la particularități culturale; prefecturi; puncte turistice; festivaluri; tradiții zonale; mâncăruri specifice zonei 2. Castele japoneze (date istorice despre împărați, legende, codul bushido, caste și familii) 3. Familia japoneză (femeia, copilul, soțul, casa tradițională japoneză, relații interumane) 4. Educație (sistemul de învățământ, tinerii în Japonia de azi, muzică, karaoke, hobby-uri) 5. Arte tradiționale [ikebana (aranjamentul floral), chado (ceremonia ceaiului), shodo (caligrafie), origami (arta împăturirii hârtiei), arta grădinăritului] 6. Sporturi tradiționale japoneze (sumo, kendo, kyudo, karate, aikido) 7. Sărbători tradiționale (matsuri, obiceiuri legate de anotimpuri, folclor, superstiții) 8. Religie (budism, șintoism, căsătorii, înmormântări, festivalul O-Bon) 9. Introducere în cultura pop: manga, anime, emisiuni TV, modă Bibliografie: 1. Japan — Eyes on the Country (Views ofthe 47 Prefectures), Foreign Press Center, Japan, 1997 2. Kisetsu de manabu Nihongo (Japanese Through the Seasons), Ale, Japan, 2000 3. Ni hon no kurashi 12 kagetsu (Moons, Months and Seasons/Apricot, Japan, 1992 4. Pictorial Encyclopedia of Japanese Life and Events, Gakken, Japan, 1993 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 225/7.IV.2009 5. Pictorial Encyclopedia of Ja pa ne se Culture, Gakken, Japan,1987 6. Vadime și Danielle Elisseeff, Civilizația japoneză, Editura Meridiane, București, 1996 7. Eisenstandt S.N., Japanese Civilization. A Comparative View, University of Chicago Press, Chicago, 1996 8. Henshall K., O istorie a Japoniei. De la epoca de piatră la superputere, Editura Artemis, București, 2002 9. Matsui Yoshikazu, îndreptar de înțelegere a poporului și culturii japoneze, Universitatea București, București, 1982 10. Angela Hondru, Mituri și legende japoneze, Editura Victor, București, 2000 III. DIDACTICA DE SPECIALITATE 1. Metode și procedee didactice în predarea limbii japoneze 2. Formarea competențelor de receptare a mesajelor orale și de comunicare orală 3. Formarea competențelor de receptare și elaborare a mesajelor scrise 4. Predarea comunicativă — metode, procedee și tehnici moderne de învățare a unei limbi străine 5. Predarea și însușirea silabarelor th 6 îi *) HIRAGANA J și j) dl ± *)TkaTAKANAJ, a lexicului, gramaticii, a elementelor de cultură și civilizație 6. Strategii și tehnici de proiectare și structurare a predării: structurarea conținuturilor didactice în relație cu obiectivele particulare ale procesului; stabilirea relației progresive între diversele etape ale învățării; adaptarea procesului la caracteristicile preliminate ale subiecților învățării 7. Predarea conținuturilor de cultură și civilizație japoneză. Exploatarea didactică a documentului autentic 8. Tehnici de evaluare 9. Elaborarea de proiecte didactice Bibliografie: 1. Maria E. Dulama, Strategii didactice, Cluj-Napoca, 2000 2. M.E.C., C.N.C., Ghid metodologic. Aria curiculară — Limbă și comunicare, liceu, 2002 3. S.N.E.E., Ghid de evaluare — Limbi moderne, Editura Aramis, București, 2001 4. Sunagawa Yuriko (etal.), Nihongo Bunkei Jiten, Kuroshio, Tokyo, 1998 5. Ogawa Y. (etal.), Nihongo Kyoiku Jiten, Daishukan, Tokyo, 1982 6. Shokyu o Oshieru Hito no Tame no Nihongo Bunpo Handobukku (Matsuoka Hiroshi, ed.), Suri E, Tokyo, 2001 7. Chukyu o Oshieru Hito no Tame no Nihongo Bunpo Handobukku (Shirokawa Hiroyuki, ed.), Suri E, Tokyo, 2004 8. Ichigawa Yasuko, Shokyu Nihongo Bunpo to Oshiekata no Pointo, Suri E, Tokyo, 2006 MANUALE ȘCOLARE Clasa a IX-a Minna no nihongo 1, Surî E, Tokyo, 1998 Minna no nihongo — Translation and Grammatical Notes, voi. 1, Surî E, Tokyo, 1998 Shokyu Nihongo Bunpo Renshucho, Bonjinsha, Tokyo, 2002 Bunka Shokyu Nihongo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Tanoshiku Kiko 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Tanoshiku Yomo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 1, Unicom, Tokyo, 2006 Kobayashi Noriko (et al.), Waku-waku bunpo Risuningu 99, Bonjinsha, Tokyo, 2000 Angela Hondru, Curs practic de limba japoneză, Editura Polirom, lași, 2002 Raluca Nicolae, Limba japoneză — Introducere în scrierea kana, Editura Fundației România de Mâine, București, 2005 Raluca Nicolae, Dicționar de ideograme japoneze — Joyo Karji, Editura Universal Dalsi, București, 2003 Clasa a X-a Minna no nihongo 1, Surî E, Tokyo, 1998 Minna no nihongo — Translation and Grammatical Notes, voi. 1, Surî E, Tokyo, 1998 Tanoshiku Kiko 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Tanoshiku Yomo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 1, Unicom, Tokyo, 2006 Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 2, Unicom, Tokyo, 2006 Kobayashi Noriko, Waku-waku bunpo Risuningu 99, Bonjinsha, Tokyo, 2000 Mikami Kyoko, Goi, bunpo 20 no tema, Bonjinsha, Tokyo, 1992 Kobeni Sawako (etal.), Japanese in Modules 1, Aruku, 1999 Angela Hondru, Curs practic de limba japoneză, Editura Polirom, lași, 2002 Raluca Nicolae, Dicționar de ideograme japoneze — Joyo Karji, Editura Universal Dalsi, București, 2003 Clasa a Xl-a Minna no nihongo 2, Surî E, Tokyo, 1998 Minna no nihongo — Translation and Grammatical Notes (voi. 1-2), Surî E, Tokyo, 1998 Nihongo no Kiso 2, Surî E, Tokyo, 1997 Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981 Tanoshiku Kiko 2, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 2, Unicom, Tokyo, 2006 Oide Keiichi, Nihongo o tanoshiku yomu hon, Sho-chukyu, Bonjinsha, Tokyo, 1998 Angela Hondru, Curs practic de limba japoneză, Editura Polirom, lași, 2002 Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Karji Book (voi. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991 Nihongo Clasa a Xll-a Minna no nihongo 2, Surî E, Tokyo, 1998 Minna no nihongo — Translation and Grammatical Notes, voi. 2, Surî E, Tokyo, 1998 Nihongo Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981 Ota Yoshiko (et al.), Shokyu Mainichi no kikitori 50 nichi 1, Bonjinsha, Tokyo, 2005 Ota Yoshiko (et al.), Shokyu Mainichi no kikitori 50 nichi 2, Bonjinsha, Tokyo, 2006 Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Karji Book (voi. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991 Chieko Kano, Yuri Shimizu, Intermediate Karji Book, voi. 1, Bonjinsha, Tokyo, 1993 *) Silabarele sunt reproduse în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 15 ANEXA Nr. 2 MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII Șl INOVĂRII CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR PROGRAMA PENTRU LIMBA CHINEZĂ NOTĂ DE PREZENTARE Examenul de titularizare pe posturi didactice de limba chineză are scopul de a evalua competențele didactice generale și de specialitate. Examinarea se va axa pe evaluarea capacității candidaților de a utiliza cunoștințele de specialitate în mod adecvat sub aspect didactic. Programa examenului se adresează absolvenților învățământului superior de specialitate, forma cursuri de zi, durata studiilor 3 sau 4 ani. Conținuturile prevăzute de prezenta programă de examen reprezintă: — elementele care vor fi predate (și însușite de către elevi) pentru achiziționarea competențelor de limbă ce vor fi prevăzute în programele școlare pentru trunchiul comun sau în cadrul cursurilor opționale (CDS). Bibliografia conține un număr minim de titluri recomandate și nu constituie în niciun caz o listă exhaustivă. N.B.: Subiectele vor fi tratate în special din perspectiva aplicării la clasă. A . COMPETENȚE VIZATE Candidații vor dovedi capacitatea: — de a utiliza corect și adecvat contextual limba chineză; — de a realiza proiectarea didactică în conformitate cu curriculumul național; — de a folosi proceduri diverse și adecvate de sprijinire, facilitare și stimulare a învățării; — de a folosi metode variate și adecvate pentru formarea la elevi a competențelor de receptare și producere a mesajelor orale sau scrise; — de a conștientiza și transmite atitudini culturale; — de a folosi metode variate și adecvate de evaluare a competențelor deprinse de elevi. B CONȚINUTURI Morfologie 1. Substantivul (definiție, caracterizarea și clasificarea după sens, categoriile gramaticale, substantivele speciale de timp și de loc) 2. Numeralul (definiție, numerale cardinale și ordinale, numerale cu valori speciale, caracteristici gramaticale) 3. Clasificatorii (definiție, relația clasificator — substantiv, caracteristici gramaticale, subcategorii) 4. Pronumele (definiție, clasificare) 5. Verbul (definiție, clasificare după criteriul predicației, valenței, naturii obiectului, tranzitivității, aspectului; aspectul, timpul) 6. Âdjectivul (definiție, clasificare) 7. Adverbul (definiție, combinarea adverbelor cu verbele, clasificare) 8. Prepoziția (definiție, caracteristicile sintagmelor prepoziționale, principalele prepoziții în limba contemporană) 9. Conjuncția 10. Particulele Sintaxă 1. Tipurile de fraze conform modalităților de exprimare 2. Structurile subiect — predicat, grup nominal și grup verbal 3. Structura de determinare nominal-verbală (determinanți verbali circumstanțiali și complementari — elementele complementare de direcție, posibilitate, grad, cantitate, rezultat și durată) 4. Tipuri speciale de fraze (fraza cu predicate verbe serializate, fraza pivotală, fraza cu predicat structura S—P, fraza comparativă, fraza prezentativă, fraza pasivă, fraza cu morfemul ba, fraza de emfatizare) 5. Fraza complexă (prin coordonare și subordonare) Lexicologie 1. Procedee de formare a cuvintelor 2. Vocabularul de bază și vocabularul general 3. Arhaismele, neologismele și împrumuturile 4. Tipuri de dicționare Bibliografie: Vișan, Florentina, Gramatica limbii chineze, voi. I — Morfologia, Editura Universității București, 1997 Vișan, Florentina, Gramatica limbii chineze, voi. II — Sintaxa, Editura Universității București, 1999 Bălan, Luminița, Lexicologie chineză, Editura Universității București, 2002 Vișan Florentina, Bălan Luminița, Lingvistica chineză, Editura Universității București, 2005 Manuale recomandate pentru utilizarea la clasă: * * * Practicai Chinese Readers, voi. I și II, Editura Universității de Limbă și Cultură din Beijing, 1986 Hogea-Veliscu Ileana, Ren Yuan, Limba chineză pentru români, voi. I, Editura Universității de Limbă și Cultură din Beijing, 1996 METODOLOGIE 1. Metode și procedee didactice în predarea limbii chineze 2. Formarea competențelor de receptare a mesajelor orale și de comunicare orală 3. Formarea competențelor de receptare și elaborare a mesajelor scrise 4. Predarea comunicativă — metode, procedee și tehnici moderne de învățare a unei limbi străine 5. Predarea și însușirea lexicului, gramaticii, a elementelor de cultură și civilizație chineză 6. Strategii și tehnici de proiectare și structurare a predării: structurarea conținutului didactic în relație cu obiectivele particulare ale procesului, stabilirea relațiilor progresive între diverse etape ale învățării, adaptarea procesului la caracteristicile subiecților învățării 7. Tehnici de evaluare 8. Elaborare de proiecte didactice Bibliografie: Maria E. Dulama, Strategii didactice, Cluj-Napoca, 2000 M.E.C., C.N.C., Ghid metodologic. Aria curiculară — Limbă și comunicare, liceu, 2002 S.N.E.E., Evaluare curentă și examinare, coord. Adrian Stoica, Editura ProGnosis, 2001 S.N.E.E., Ghid de evaluare — Limbi moderne, Editura Aramis, București, 2001 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 225/7.IV.2009 ACTE ALE AUTORITĂȚII ELECTORALE PERMANENTE AUTORITATEA ELECTORALĂ PERMANENTĂ LISTA partidelor politice, alianțelor politice și electorale, organizațiilor cetățenilor români aparținând minorităților naționale și a candidaților independenți pentru care a fost depus până la data de 2 aprilie 2009 raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform art. 38 alin. (1¹) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, cu modificările și completările ulterioare, pentru alegerile locale parțiale desfășurate conform Hotărârii Guvernului nr. 74/2009 privind stabilirea datei alegerilor locale parțiale pentru alegerea primarilor în unele circumscripții electorale 1. Județul Arad, orașul Pecica: — Partidul Democrat Liberal; — Partidul Național Liberal; — Partida Romilor ,,Pro-Europa” ; — Partidul Conservator; — Partidul Social Democrat; — Uniunea Democrată Maghiară din România; — Ribovici Stanislav — independent. 2. Județul lași, comuna Strunga: — Partidul Social Democrat. 3. Județul Bihor, comuna Cefa: — Partidul Social Democrat. București, 2 aprilie 2009. Nr. 9. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 429475 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225/7.IV.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495