MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul 177 (XXI) —Nr. 190 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joi, 26 martie 2009 SUMAR Nr. Pagina LEGI Șl DECRETE 46. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură............................................ 2 457. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură .......... 2 47. — Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004.............’.................................... 3 458. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004................................... 3 48. — Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență ...................................... 4 459. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență ........’....................... 4 49. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției ....... 5 Nr. Pagina 460. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției......................... 5 50. — Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali ........ 6 461. — Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali ............................................ 6 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 311 din 3 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 969, art. 1073 și art. 1075 din Codul civil ..................................... 7-8 Decizia nr. 312 din 3 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală............................... 8-9 ORDONANȚE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 23. — Ordonanță de urgență privind înființarea Fondului Român de Contragarantare......................................... 9-10 ACTE ALE COMISIEI NAȚIONALE A VALORILOR MOBILIARE 11. — Ordin privind modificarea și completarea Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, aprobate prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 75/2005 ...................... 11-15 Rectificări ......................................................................... 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 LEGI SI DECRETE 7 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 65 din 21 mai 2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 4 iunie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 20 martie 2009. Nr. 46. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, prin reorganizarea Agenției SAPARD, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru eficientizarea activității Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 18 martie 2009. Nr. 457^ ★ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 3 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004 Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articolul unic. — Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 1 din 23 ianuarie 2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004, adoptată în temeiul art. 1 pct. VI din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 24 ianuarie 2008, cu următoarea modificare: Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE București, 20 martie 2009. Nr. 47. ’ — Articolul II va avea următorul cuprins: „Art. II. — Termenul final de solicitare a preschimbării certificatelor doveditoare a calității de revoluționar și de depunere a documentelor solicitate pentru completarea dosarelor de preschimbare a certificatelor de revoluționar, în vederea îndeplinirii condițiilor stabilite prin lege, este 30 aprilie 2009.” cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004 în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2008 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004 și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 18 martie 2009. Nr. 458^ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 19 din 16 iulie 2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, adoptată în temeiul art. 1 pct. I.6 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 24 iulie 2008. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 20 martie 2009. Nr. 48. ' PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergență în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanțării și a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 18 martie 2009. Nr. 459^ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI 5 CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 102 din 3 septembrie 2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 5 septembrie 2008, cu următoarea completare: — La articolul I, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul 9¹, cu următorul cuprins: „91. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: «Art. 39. — Adopția internațională a copilului care are domiciliul în România poate fi încuviințată numai în situația în care adoptatorul sau unul dintre soții din familia adoptatoare care domiciliază în străinătate este rudă până la gradul al 11l-lea inclusiv cu copilul pentru care a fost încuviințată deschiderea procedurii adopției interne.»” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 20 martie 2009. Nr. 49. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 18 martie 2009. Nr. 460. ★ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 PARLAMENTUL ROMÂNIEI CAMERA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66 din 28 mai 2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 30 mai 2008, cu următoarea modificare: — Titlul ordonanței de urgență va avea următorul cuprins: „ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali” Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR ROBERTA ALMA ANASTASE PREȘEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN GEOANĂ București, 20 martie 2009. Nr. 50. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali în temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) și ale art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, Președintele României decretează: Articol unic. — Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2008 pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, precum și pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali și se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 18 martie 2009. Nr. 461.’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 311 din 3 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 969, art. 1073 și art. 1075 din Codul civil loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskăs Valentin Zoltân Augustin Zegrean Carmen Cătălina Gliga Mihaela lonescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 969, art. 1073 și art. 1075 din Codul civil, excepție ridicată de Societatea Comercială „Standard Snacks” — S.R.L. din București în Dosarul nr. 3.714/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București. La apelul nominal răspunde apărătorul părții Societatea Comercială „Net Consulting” — S.R.L., avocatul Nicolae Chirvase, lipsind autorul excepției, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza este în stare de judecată. Apărătorul părții prezente solicită respingerea excepției de neconstituționalitate, ca fiind inadmisibilă, întrucât autorul excepției nu a precizat, în concret, motivele de neconstituționalitate. Totodată, în subsidiar, solicită respingerea excepției ca neîntemeiată, având în vedere jurisprudența Curții cu privire la textele de lege criticate. De asemenea, a depus la dosar concluzii scrise. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 20 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 3.714/299/2008, Judecătoria Sectorului 1 București a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 969, art. 1073 și art. 1075 din Codul civil. Excepția a fost ridicată de Societatea Comercială „Standard Snacks” — S.R.L. din București într-o cauză civilă având ca obiect pretenții. în motivarea excepției de neconstituționalitate arată că art. 969 din Codul civil „permite ca persoane private să stabilească convenții care să aibă putere de lege”, contravenind, astfel, dispozițiilor constituționale ale art. 61 potrivit căruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării. Cu privire la prevederile art. 1073 și art. 1075 din Codul civil, autorul nu formulează o motivare din care să rezulte în ce constă contrarietatea față de dispozițiile constituționale invocate. Judecătoria Sectorului 1 București apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, prevederile de lege criticate nefiind contrare dispozițiilor constituționale ale art. 61. Potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 969, 1073 și 1075 din Codul civil sunt constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile părții prezente, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiect al excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 969, art. 1073 și art. 1075 din Codul civil, având următorul conținut: — Art. 969: „Convențiile legal făcute au putere de lege între părțile contractante. Ele se pot revoca prin consimțământul mutual sau din cauze autorizate de lege. — Art. 1073: „Creditorul are dreptul de a dobândi îndeplinirea exactă a obligației, și în caz contrar are dreptul la dezdăunare. — Art. 1075: „Orice obligație de a face sau de a nu face se schimbă în dezdăunări, în caz de neexecutare din partea debitorului. ” Autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 61 referitoare la rolul și structura Parlamentului. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată următoarele: I. Cât privește prevederile art. 1073 și art. 1075 din Codul civil, Curtea reține că autorul nu^aduce niciun argument privind neconstituționalitatea acestora. în aceste condiții, Curtea nu se poate substitui acestuia în ceea ce privește precizarea unor motive de neconstituționalitate, astfel încât, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, nu este competentă să se pronunțe asupra unei excepții nemotivate, excepția având ca obiect aceste prevederi, urmând a fi respinsă ca inadmisibilă. II. în ceea ce privește prevederile art. 969 din Codul civil, Curtea reține că acestea consacră principii importante ale dreptului civil român — principiul forței obligatorii a convențiilor civile „pacta sunt servanda”, principiul libertății contractuale, principiul relativității efectelor convențiilor și principiul irevocabilității actului juridic civil. Analizând motivele de neconstituționalitate invocate de autor, Curtea constată că acestea nu pot fi primite, prevederile criticate nefiind contrare rolului de unică autoritate legiuitoare a Parlamentului. încheierea unei convenții fiind guvernată de principiul libertății contractuale, părțile pot să determine, prin voința lor, clauzele contractuale și efectele pe care acestea urmează să le producă, conform unei cauze morale și licite. Convenția astfel încheiată se impune părților întocmai ca legea, având caracter obligatoriu, iar nu facultativ. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: I. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 1073 și art. 1075 din Codul civil, excepție ridicată de Societatea Comercială „Standard Snacks” — S.R.L. în Dosarul nr. 3.714/299/2008 al Judecătoriei Sectorului 1 București. II. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 969 din Codul civil, excepție ridicată de același autor în același dosar al aceleiași instanțe. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 3 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela lonescu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 312 din 3 martie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltăn Tudorel Toader Augustin Zegrean Marinela Mincă Marieta Safta — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Societatea Comercială „Frederick Furs” — S.R.L. în Dosarul nr. 3.719/314/2008 al Judecătoriei Suceava. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, cu referire la jurisprudența Curții Constituționale în materie. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin încheierea din 26 noiembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 3.719/314/2008, Judecătoria Suceava a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Societatea Comercială „Frederick Furș” —S.R.L în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține, în esență, că normele criticate sunt neconstituționale deoarece nu permit celui care a formulat plângerea împotriva rezoluțiilor sau ordonanțelor procurorului de netrimitere în judecată să administreze proba cu martori, soluționarea plângerii urmând a se face pe baza actelor dosarului și a eventualelor înscrisuri noi prezentate. De asemenea, nu îi permit acestuia să își valorifice dreptul de a solicita despăgubiri civile, precum și dreptul de a solicita tragerea la răspundere civilă a părții’ responsabile civilmente, încălcându-se astfel principiul proporționalității și dreptul la un proces echitabil. Judecătoria Suceava apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, invocând și jurisprudența Curții Constituționale în materie. în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de ’ sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate. Avocatul Poporului consideră că dispozițiile criticate sunt constituționale deoarece nu aduc atingere normelor constituționale invocate. Se face referire și la jurisprudența Curții Constituționale în materie. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu’au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală, potrivit cărora „Persoana față de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale, precum și persoana care a făcut plângerea se citează. Neprezentarea acestor persoane, legal citate, nu împiedică soluționarea cauzei. Când judecătorul consideră că este absolut necesară prezența persoanei lipsă, poate lua măsuri pentru prezentarea acesteia. [...] La termenul fixat pentru judecarea plângerii, judecătorul dă cuvântul persoanei care a făcut plângerea, persoanei față de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 9 urmărire penală sau încetarea urmăririi penale și apoi procurorului. [...] Judecătorul, soluționând plângerea, verifică rezoluția sau ordonanța atacată, pe baza lucrărilor și a materialului din dosarul cauzei și a oricăror înscrisuri noi prezentate. ” în susținerea excepției se invocă art. 16 alin. (1), art. 20, art. 21 și art. 53 din Constituție privind egalitatea în drepturi, accesul’liber la justiție și, respectiv, restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, precum și art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale privind dreptul la un proces echitabil. Examinând excepția de neconstituționalitate, astfel cum a fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronunțat în jurisprudența sa asupra constituționalității acelorași dispoziții legale, criticate în raport de aceleași texte din Legea fundamentală și din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, și față de susțineri similare, în acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 580 din 7 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 7 august 2007, prin care Curtea a respins, pentru considerentele acolo reținute, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală. întrucât nu au intervenit elemente noi, această soluție este valabilă și în prezenta cauză. Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 alin. (1) și (6) din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 278¹ alin. 4, 6 și 7 din Codul de procedură penală, excepție invocată de Societatea Comercială „Frederick Furs” — S.R.L. în Dosarul nr. 3.719/314/2008 al Judecătoriei Suceava. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 3 martie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Marieta Safta ORDONANȚE ALE GUVERNULUI 5 ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI ORDONANȚA DE URGENTA privind înființarea Fondului Român de Contragarantare Luând în considerare presiunile și riscurile determinate de evoluțiile economice interne și externe la care sunt supuse întreprinderile mici și mijlocii, necesitatea susținerii creșterii economice, menținerii actualelor locuri de muncă și a creării altora noi, precum și necesitatea adoptării de măsuri eficiente de creștere a gradului de absorbție a fondurilor structurale, întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Se înființează Fondul Român de Contragarantare, denumit în continuare Fondul, societate comercială pe acțiuni, destinată îmbunătățirii accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare. Prin activitatea acestei instituții, capacitatea de expunere a fondurilor de garantare va crește prin preluarea de către Fond a unei părți din riscul asumat de acestea la acordarea garanțiilor. Art. 2. — (1) Fondul este instituție financiară specializată ce are ca unic obiect de activitate contragarantarea garanțiilor acordate de fondurile de garantare, persoane juridice române, pentru creditele și alte instrumente de finanțare obținute de întreprinderile mici și mijlocii, definite potrivit legii, de la băncile comerciale și din alte surse. (2) Fondul poate desfășură, în condițiile legii, toate activitățile auxiliare, necesare și subordonate realizării obiectului său unic de activitate. CAPITOLUL II Contragarantarea Art. 3. — (1) Activitatea de contragarantare constă în preluarea unei părți din riscul asumat de fondurile de garantare a creditelor și altor instrumente de finanțare la acordarea de garanții, prin garantarea unei părți din garanțiile acordate de acestea băncilor sau altor finanțatori pentru creditele ori alte instrumente de finanțare obținute de întreprinderile mici și mijlocii de la acestea. (2) Procentul de contragarantare este de maximum 80% din valoarea garanțiilor contragarantate. Art. 4. — Condițiile în care se acordă contragaranțiile vor fi stabilite cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat. CAPITOLUL III Organizarea și funcționarea Fondului Art. 5. — (1) Fondul este societate comercială pe acțiuni, având ca acționari statul român, prin Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri, și Fundația Post-Privatizare, persoană juridică română, constituită în 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 vederea sprijinirii și dezvoltării sectorului privat din România, conform Memorandumului de înțelegere semnat între Guvernul României, Comisia Comunității Europene și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare la 6 iulie ’1995. Acționarii sunt reprezentați în adunarea generală a acționarilor de către reprezentanții lor legali sau de către alte persoane împuternicite de aceștia. (2) Pe durata funcționării societății, statul român înțelege să nu dețină mai puțin’de 51% din capitalul social. Cota de participare a statului român la constituirea capitalului social inițial al Fondului este de 246,2 milioane lei din bugetul de stat’și 25,8 milioane lei din fondurile puse la dispoziție de Comisia Europeană prin Programul PHARE 9711, Schema-pilot de creditare pentru IMM-uri, ca urmare a semnării acordurilor de exit, respectiv 68% din acțiunile societății. (3) Ministerul întreprinderilor Mici și’ Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri reprezintă statul în exercițiul tuturor drepturilor și îndeplinirea tuturor obligațiilor care îi revin în calitate de acționar majoritar al Fondului. ’ (4) Cota de participare a Fundației Post-Privatizare la constituirea capitalului social inițial ’al Fondului este de 128 milioane lei din fonduri rezultate ca urmare a închiderii Fondului Român Post-Privatizare în baza Acordului de finanțare 9303, semnat între Guvernul României și Comisia Europeană, respectiv 32% din acțiunile societății. (5) La capitalul social al Fondului pot participa numai autoritățile publice, instituțiile financiare interne și internaționale, precum și asociațiile și fundațiile constituite în scopul sprijinirii și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, statul rămânând întotdeauna acționar majoritar. Art. 6. — Fondul își desfășoară activitatea în conformitate cu prezenta ordonanță de urgență, cu prevederile legislației privind societățile comerciale pe acțiuni, cu art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2008 privind măsuri economico- financiare la nivelul unor operatori economici, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu actul constitutiv propriu. Actul constitutiv se aprobă de adunarea generală a acționarilor Fondului. Art. 7. — (1) Fondul este administrat în sistem dualist de un consiliu de supraveghere, alcătuit din 7 membri, și un directorat, alcătuit din 3 membri. (2) Membrii directoratului nu pot fi concomitent și membri în consiliul de supraveghere. Membrii directoratului sunt persoane fizice. (3) Președintele consiliului de supraveghere este desemnat de adunarea generală a acționarilor, iar președintele directoratului de către consiliul de supraveghere. (4) Mandatul membrilor consiliului de supraveghere și al membrilor directoratului este de 4 ani și poate fi reînnoit. Art. 8. — Membrii consiliului de supraveghere și ai directoratului trebuie să aibă studii superioare și să posede reputație și experiență în domeniul financiar-bancar, adecvate complexității activității’Fondului și responsabilităților încredințate. Cel puțin unul dintre membrii consiliului de’ supraveghere, respectiv ai directoratului, trebuie să aibă experiență relevantă în ceea ce privește activitatea de garantare a creditelor și a altor instrumente de finanțare. Art. 9. — Atribuțiile consiliului de supraveghere și ale directoratului vor fi prevăzute în actul constitutiv al Fondului. Art. 10. — în vederea creșterii capacității de contragarantare a Fondului, precum și pentru menținerea solvabilității acestuia, eventualul profit obținut va majora’capitalul social al acestuia. Art. 11. —Anual, până la data de 31 mai, Fondul prezintă Guvernului raportul de activitate pentru anul precedent. Art. 12. — Fondul colaborează cu autoritățile publice, instituțiile publice sau de interes public, pe baza unor acorduri, în limitele legii și în limitele atribuțiilor și obligațiilor care îi revin, pentru obținerea informațiilor necesare realizării obiectivelor sale. Art. 13. — Situațiile financiare ale Fondului sunt auditate potrivit legii. CAPITOLUL IV Dispoziții finale Art. 14. — (1) Personalul Fondului păstrează confidențialitatea asupra faptelor, datelor și informațiilor referitoare la activitatea desfășurată care, potrivit normelor interne sau contractelor încheiate, nu sunt destinate publicității, precum și asupra oricăror fapte, date ori informații aflate la dispoziția sa, care sunt calificate de legislația aplicabilă drept confidențiale sau cu caracter de secret profesional. (2) Orice membru al consiliului de supraveghere ori al directoratului, angajații Fondului și orice persoană care sub o formă sau alta participă la conducerea, administrarea sau la activitatea acestuia au obligația să păstreze secretul profesional asupra oricăror fapte, date ori informații la care se referă alin. (1), de care a luat cunoștință în cursul’desfășurării activității sale profesionale. (3) Persoanele prevăzute la alin. (2) nu au dreptul de a folosi sau de a dezvălui, nici în timpul activității și nici după încetarea acesteia, fapte ori date care, dacă ar deveni publice, ar dăuna intereselor ori prestigiului Fondului sau unui client al său. (4) Persoanele prevăzute la alin. (2) nu pot utiliza în folos personal sau în folosul altuia, direct ori indirect, informații de natura celor prevăzute la alin. (1), pe care le dețin ori de care au luat cunoștință în orice mod. (5) Prevederile alin. (1), (2) și (3) se aplică și persoanelor care obțin informații de natura celor arătate din rapoarte ori din alte documente ale Fondului. Art. 15. — (1) Obligația de păstrare a secretului profesional asupra faptelor, datelor și informațiilor referitoare la activitatea desfășurată de Fond nu poate fi opusă autorității competente în exercitarea atribuțiilor sale prevăzute de lege. (2) Informații de natura secretului profesional pot fi furnizate, în măsura în care acestea sunt justificate de scopul pentru care sunt cerute ori furnizate, în următoarele situații: a) în cazul în care Fondul justifică un interes legitim; b) la solicitarea scrisă a unor autorități sau instituții, dacă prin lege specială sunt prevăzute autoritățile ori instituțiile care sunt îndrituite să solicite și/sau să primească astfel de informații și sunt identificate clar’informațiile care pot fi furnizate de către Fond în scopul îndeplinirii atribuțiilor specifice ale acestor autorități ori instituții. (3) Nu se consideră încălcări ale obligației de păstrare a secretului profesional furnizarea de date agregate, astfel încât identitatea și informațiile privind clientul respectiv să nu poată fi identificate,’precum și furnizarea de date auditorului financiar. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri, Constantin Niță Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 11 martie 2009. Nr. 23. ’ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 11 ACTE ALE COMISIEI NAȚIONALE A VALORILOR MOBILIARE COMISIA NAȚIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE ORDIN privind modificarea și completarea Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, aprobate prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 75/2005 7 In conformitate cu prevederile art. 1,2 și art. 7 alin. (3) și (15) din Statutul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările și completările ulterioare, în baza prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare a hotărât, în ședința din data de 11 martie 2009, emiterea următorului ordin: Art. I. — Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, aprobate prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 75/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.175 și 1.175 bis din 27 decembrie 2005, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La capitolul II secțiunea 5 „Principii contabile și reguli de evaluare” subsecțiunea 3 „Reguli de evaluare” litera B.1 „Reguli de evaluare de bază”, la punctul 5.27, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (4¹) și (4²), cu următorul cuprins: „(4¹) Prin exceptare de la prevederile alin. (3), organismele de plasament colectiv care sunt constituite prin act constitutiv, prevăzute la art. 76 și 114 din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, pot include ajustările de valoare prevăzute la alin. (1) și (2) direct în capitalul propriu. în cazul în care ajustările de valoare au fost incluse direct în capitalul propriu, organismele de plasament colectiv care sunt constituite prin act constitutiv sunt obligate să întocmească o notă explicativă distinctă cuprinzând informații detaliate cu privire la ajustările de valoare. (4²) în cazul în care se realizează ajustarea prevăzută la alin. (4¹), sumele vor fi recunoscute direct în capitalurile proprii și se vor prezenta distinct în bilanț, respectiv în Situația modificărilor capitalului propriu.” 2. La capitolul lll „Planul de conturi general”, clasa 1 — Conturi de capitaluri, se introduce în clasa „Rezerve” un nou cont, contul 1062, cu următorul cuprins: „1062. Rezerve constituite din ajustările pentru pierderi de valoare a imobilizărilor financiare”. 3. La capitolul IV litera B „Formatul bilanțului, contului de profit și pierdere, situației fluxurilor de trezorerie, situației modificării capitalului propriu și exemple de prezentare a notelor explicative pentru organismele de plasament colectiv care sunt constituite prin act constitutiv”, formatul „Bilanțului” și cel al „Situației modificărilor capitalului propriu” se modifică și vor fi cele prezentate în anexele nr. 1 și 2. Art. II. — Situațiile financiare anuale se depun la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare de către societățile de investiții financiare, având în vedere calitatea lor de organisme de plasament colectiv constituite prin act constitutiv, în termen de 150 de zile de la închiderea exercițiului financiar. Art. lll. —Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. IV. — Prezentul ordin se aplică începând cu situațiile financiare ale exercițiului financiar 2008. Art. V. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în Buletinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare și pe site-ul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (www.cnvmr.ro). Președintele Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache București, 11 martie 2009. Nr. 11. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 ANEXA Nr. 1 BILANȚ la data de 31 decembrie... — lei — Nr. Sold rd. începutul anului Sfârșitul anului A B 1 2 A. ACTIVE IMOBILIZATE I. IMOBILIZĂRI NECORPORALE 1. cheltuieli de constituire (ct. 201 -2801) 01 2. cheltuieli de dezvoltare (ct. 203 - 2803 - 2903) 02 3. concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și valori similare și alte 03 imobilizări necorporale (ct. 205 + 208 - 2805 - 2808 - 2905 - 2908) 4. fondul comercial (ct. 2071 - 2807 - 2907) 04 5. avansuri și imobilizări necorporale în curs de execuție (ct. 233 + 234 - 2933) 05 TOTAL: (rd. 01 la 05) 06 II. IMOBILIZĂRI CORPORALE 1. terenuri și construcții (ct. 211 + 212 - 2811 - 2812 - 2911 - 2912) 07 2. instalații tehnice și mașini (ct. 213 - 2813 - 2913) 08 3. alte instalații, utilaje și mobilier (ct. 214 - 2814 - 2914) 09 4. avansuri și imobilizări corporale în curs (ct. 231 + 232 - 2931) 10 TOTAL: (rd. 07 la 10) 11 III. IMOBILIZĂRI FINANCIARE 1. acțiuni deținute la entități afiliate (ct. 261 - 2961) 12 2. împrumuturi acordate entităților afiliate (ct. 2671 + 2672 - 2965) 13 3. interese de participare (ct. 263 - 2963) 14 4. împrumuturi acordate entităților de care compania este legată prin interese de 15 participare (ct. 2675 + 2676 - 2967) 5. titluri si alte instrumente financiare deținute ca imobilizări (ct. 262 + 264 + 265+ 266 - 16 2696 - 2962 - 2964) 6. alte creanțe (ct. 2673 + 2674 + 2678 + 2679 - 2966 - 2969) 17 TOTAL: (rd. 12 la 17) 18 ACTIVE IMOBILIZATE --- TOTAL (rd. 06 + 11 + 18) 19 B. ACTIVE CIRCULANTE I. STOCURI 1. materiale consumabile (ct. 302 + 303 +/- 308 + 351 - 392 - 395) 20 2. lucrări și servicii în curs de execuție (ct. 332 - 394) 21 3. avansuri pentru cumpărări de stocuri (ct. 4091) 22 TOTAL: (rd. 20 la 22) 23 II. CREANȚE (Sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.) 1. Creanțe comerciale* 24 (ct. 2675* + 2676* + 2678* + 2679* - 2966* - 2969* + 4092 + 411 +413 + 418-491) * Sumele înscrise la acest rând și preluate din conturile 2675 la 2679 reprezintă creanțele aferente contractelor de leasing financiar și altor contracte asimilate, precum și alte creanțe imobilizate, scadente într-o perioadă mai mică de 12 luni. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 13 A B 1 2 2. sume de încasat de la entitățile afiliate (ct. 4511 + 4518 - 4951) 25 3. sume de încasat din interese de participare (ct. 4521 + 4528 - 4952) 26 4. alte creanțe (ct. 425 + 4282 + 431 + 437 + 4382 + 441 + 4424 + 4428 + 444 + 445 + 27 446 + 447 + 4482 + 4582 + 461 + 473 - 496 + 5187) 5. creanțe privind capitalul subscris și nevărsat (ct. 456 - 4953) 28 TOTAL: (rd. 24 la 28) 29 III. INVESTIȚII FINANCIARE PE TERMEN SCURT 1. acțiuni deținute la entitățile afiliate (ct. 501 - 591) 30 2. alte investitii financiare pe termen scurt (ct. 5031 + 5032 + 505 + 5061 + 5062 + 5071 + 31 5072 + 5081 ’+ 5082 + 5088 + 5089 - 593 - 595 - 596 - 597 - 598 + 5113 + 5114) TOTAL: (rd. 30 la 31) 32 IV. CASA SI CONTURI LA BĂNCI (ct. 5112 + 5121 + 5122 + 5123 + 5124 + 5125 + 33 5311 + 5314 + 5321 + 5322 + 5323 + 5328 + 5411 + 5412 + 542) ACTIVE CIRCULANTE --- TOTAL (rd. 23 + 29 + 32 + 33) 34 C. CHELTUIELI ÎN AVANS (ct. 471) 35 D. DATORII CE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ DE UN AN 1. împrumuturi din emisiuni de obligațiuni (ct. 1614 + 1615 + 1617 + 1618 + 1681 - 169) 36 2. sume datorate instituțiilor de credit (ct. 1621 + 1622 + 1624 + 1625 + 1627 + 1682 + 37 5191 + 5192 + 5198) 3. avansuri încasate în contul clienților (ct. 419) 38 4. datorii comerciale (ct. 401 + 404 + 408) 39 5. efecte de comerț de plătit (ct. 403 + 405) 40 6. sume datorate entităților afiliate (ct. 1661 + 1685 + 2691 + 4511 + 4518) 41 7. sume datorate privind interesele de participare (ct. 1662 + 1686 + 2692 + 2693 + 42 4521 + 4528) 8. alte datorii, inclusiv datorii fiscale si alte datorii pentru asigurările sociale (ct. 1623 + 43 1626 + 167 + 1687 + 2698 + 421 + 423 + 424 + 426 + 427 + 4281 + 431 + 437 + 4381 + 441 + 4423 + 4428 + 444 + 446 + 447 + 4481 + 4551 + 4558 + 456 + 457 + 4581 + 462 + 473 + 509 + 5186 + 5193 + 5194 + 5195 + 5196 + 5197) TOT Al • (rrl QR la I O I/AL. . uO la T-Oy 44 E. ACTIVE CIRCULANTE, RESPECTIV DATORII CURENTE NETE (rd. 34 + 35 - 44 - 45 ~ 60.2) F. TOTAL ACTIVE MINUS DATORII CURENTE (rd. 19 + 45-60.1) 46 ~ G. DATORII CE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ MAI MARE DE UN AN 1. împrumuturi din emisiuni de obligațiuni (ct. 1614 + 1615 + 1617 + 1618 + 1681 - 169) 47~ 2. sume datorate instituțiilor de credit (ct. 1621 + 1622 + 1624 + 1625 + 1627 + 1682 + 48~ 5191 + 5192 + 5198) 3. avansuri încasate în contul clienților (ct. 419) 49" 4. datorii comerciale (ct. 401 + 404 + 408) 50" 5. efecte de comerț de plătit (ct. 403 + 405) 51~ 6. sume datorate entităților afiliate (ct. 1661 + 1685 + 2691 + 4511 + 4518) ~52~~ 7. sume datorate privind interesele de participare (ct. 1662 + 1686 + 2692 + 2693 + 53" 4521 + 4528) 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 190/26.111.2009 A B 1 2 8. alte datorii, inclusiv datorii fiscale si datorii pentru asigurările sociale (ct. 1623 + 1626 + 54 167 + 1687 + 2698 + 421 + 423 + 424 + 426 + 427 + 4281 + 431 + 437 + 4381 + 441 + 4423 + 4428 + 444 + 446 + 447 + 4481 + 4551 + 4558 + 456 + 457 + 4581 + 462 + 473 + 509 + 5186 + 5193 + 5194 + 5195 + 5196 + 5197) TOTAL: (rd. 47 la 54) 55 H. PROVIZIOANE 1. provizioane pentru pensii și alte obligații similare (ct. 1515) 56 2. provizioane pentru impozite (ct. 1516) 57 3. alte provizioane (ct. 1511 + 1512 + 1513 + 1514 + 1518) 58 TOTAL PROVIZIOANE: (rd. 56 + 57 + 58) 59 I. VENITURI ÎN AVANS (rd. 60.1 + 60.2), din care: 60 1. subvenții pentru investiții (ct. 131) 60.1 2. venituri înregistrate în avans (ct. 472) 60.2 J. CAPITAL Șl REZERVE I. CAPITAL (rd. 62 la 63), din care: 61 --- capital subscris nevărsat (ct. 1011) 62 --- capital subscris vărsat (ct. 1012) 63 II. PRIME DE CAPITAL (ct. 104) 64 III. REZERVE DIN REEVALUARE (ct. 105) Sold C 65 Sold D 66 IV. REZERVE (rd. 68 - 69 + 70 + 71 + 72 + 73 + 74 - 75) 67 1. rezerve legale (ct. 1061) 68 2. rezerve constituite din ajustările pentru pierderi de valoare a imobilizărilor financiare 69 (ct. 1062 sold D) 3. rezerve statutare sau contractuale (ct. 1063) 70 4. rezerve constituite din valoarea titlurilor/acțiunilor dobândite cu titlu gratuit (ct. 1065*) 71 5. rezerve de reevaluare la valoarea justă (ct. 1066) 72 6. rezerve reprezentând surplus realizat din rezerve de reevaluare (ct. 1067) 73 7. alte rezerve (ct. 1068) 74 8. acțiuni proprii (ct. 109) 75 V. REZULTATUL REPORTAT (ct. 117) Sold C 76 Sold D 77 VI. REZULTATUL EXERCIȚIULUI FINANCIAR (ct. 121) Sold C 78 Sold D 79 Repartizarea profitului (ct. 129) 80 TOTAL CAPITALURI PROPRII (rd. 61 + 64 + 65 - 66 + 67 + 76 - 77 + 78 - 79 - 80) 81 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 15 ANEXA Nr. 2 SITUAȚIA MODIFICĂRILOR CAPITALULUI PROPRIU la data de............... — lei — Sold Creșteri Reduceri Sold Denumirea elementului la începutul la sfârșitul exercițiului Total, Prin transfer Total, Prin transfer exercițiului financiar din care: din care: financiar A 1 2 3 4 5 6 Capital subscris Prime de capital Rezerve din reevaluare Rezerve legale Rezerve constituite din ajustările pentru pierderi de valoare a imobilizărilor financiare (sold D) Rezerve statutare sau contractuale Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare Alte rezerve Acțiuni proprii Rezultatul reportat reprezentând profitul Sold C nerepartizat sau pierderea neacoperită Sold D Rezultatul reportat provenit din adoptarea Sold C pentru prima dată a IAS, mai puțin IAS 29 Sold D Rezultatul reportat provenit din Sold C corectarea erorilor contabile Sold D Rezultatul reportat provenit din trecerea Sold C la aplicarea Reglementărilor contabile Sold D conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene Rezultatul exercițiului financiar Sold C Sold D Repartizarea profitului Total capitaluri proprii ÎNTOCMIT Numele și prenumele..... Calitatea..... Semnătura................ ADMINISTRATOR Numele și prenumele...... Semnătura........ Ștampila unității Nota 1: Prezentările cifrice, potrivit exemplului de mai sus, trebuie să fie însoțite de informații referitoare la: — natura modificărilor; — tratamentul fiscal aplicat, acolo unde este cazul; — natura și scopul pentru care au fost constituite rezervele; — orice alte informații semnificative. Nota 2: Modificările capitalului propriu se prezintă pentru cele două exerciții financiare, precedent și curent. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 190/26.111.2009 ★ RECTIFICĂRI La Ordinul ministrului justiției nr. 3.168/C/2008 privind redobândirea cetățeniei române de către unele persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 23 decembrie 2008, se face următoarea rectificare (care nu aparține Redacției „Monitorul Oficial, Partea I”): — în anexa nr. 1, la poziția 76, în loc de: „76. Macovei Vasile, fiul lui Andrei (fiul lui Hrisant, născut la 19.03.1927 în localitatea Căpriana) și Elena, născut la data de 25 februarie 1979 în localitatea Căpriana, raionul Strășeni, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Căpriana, raionul Strășeni. (3.964/2006)” se va citi: „76. Macovei Vasile, fiul lui Andrei (fiul lui Hrisant, născut la 19.03.1927 în localitatea Căpriana) și Elena, născut la data de 25 februarie 1979 în orașul Strășeni, Republica Moldova, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, localitatea Căpriana, raionul Strășeni. (3.964/2006)”. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru reiatii cu publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 429123 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190/26.111.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495