MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 128 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luⁿⁱ’ ² martⁱe ²⁰⁰⁹ ⁷⁷ » SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 112. — Hotărâre privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu................................... 2-15 180. — Hotărâre pentru realocarea sumei prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.692/2008 privind suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire pentru imobilele ce constituie amplasamentul lucrării de utilitate publică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.124/2007 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Fluidizare trafic pe DN 1 km 8 + 100 — km 17+100 și Centura rutieră în zona de nord a municipiului București obiect 5B — Extindere la patru benzi a Centurii Rutiere a Municipiului București pe sectorul cuprins între km 2+400 și intersecția cu DN2”........................ 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 2 alin. (1) și al art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administrației publice centrale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2005, precum și al Legii nr. 235/2008 pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2007 privind modificarea alin. (1) al art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administrației publice centrale, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — (1) Garda Națională de Mediu, denumită în continuare GNM, este instituție publică și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral de la bugetul de stat, în subordinea autorității publice centrale pentru protecția mediului. (2) GNM este un corp specializat de inspecție și control, iar comisarii sunt funcționari publici cu statut specific care pot lua măsuri de sancționare, de suspendare/sistare a activității ca urmare a poluării și deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condițiilor impuse prin actele de reglementare și a măsurilor stabilite în notele de constatare și în rapoartele de inspecție și control. (3) Personalul GNM cu atribuții de control este învestit cu autoritatea publică a statului, pe timpul și în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor, precum și a obligațiilor de serviciu. Art. 2. — (1) GNM este responsabilă de asigurarea controlului implementării profesioniste, uniforme și integrate a politicii Guvernului de aplicare a legislației naționale armonizate cu cea comunitară în domeniul protecției mediului. (2) GNM are atribuții în aplicarea politicii Guvernului în materia prevenirii, constatării și sancționării încălcării prevederilor legale privind protecția mediului, inclusiv a nerespectării reglementărilor prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului riscului, substanțelor și preparatelor periculoase, biodiversității și ariilor naturale protejate, fondului de mediu și altor domenii prevăzute de legislația specifică în vigoare. Art. 3. — (1) GNM îndeplinește un rol activ pentru asigurarea securității mediului prin acțiuni de prevenire a riscurilor și limitarea amenințărilor de ordin ecologic, respectiv poluarea resurselor de apă, a aerului, diminuarea fertilității solului, poluarea transfrontalieră și altele. (2) Pentru identificarea amenințărilor și riscurilor la adresa securității ecologice, GNM dezvoltă cooperarea transfrontalieră la toate nivelurile, în scopul adoptării măsurilor comune privind prevenirea și diminuarea impactului în cazul accidentelor majore și al situațiilor excepționale, precum și informarea și atragerea publicului în rezolvarea problemelor ce țin de amenințările securității ecologice. (3) GNM participă împreună cu celelalte autorități ale statului, după caz, la educarea populației pentru o protecție activă și responsabilă a mediului, desfășoară activități de informare, consiliere și educare a cetățenilor, editează publicații de specialitate în domeniul protecției mediului. (4) GNM sprijină asociațiile/organizațiile de protecție a mediului în acțiunea de înființare și funcționare a centrelor de consultanță, informare și educare a cetățenilor. Art. 4. — (1) în exercitarea atribuțiilor sale, GNM cooperează cu autoritățile administrației publice centrale și locale, cu instituțiile publice, cu reprezentanți ai societății civile, cu persoane juridice și fizice, în limitele legii, și își desfășoară activitatea în mod independent sau în colaborare și cooperare cu acestea, pe baza protocoalelor încheiate. (2) GNM cooperează cu instituții cu atribuții similare din alte state, pe baza tratatelor internaționale la care România este parte, a protocoalelor încheiate sau pe bază de reciprocitate, precum și cu organisme internaționale de drept public și privat din cadrul Uniunii Europene în cauzele de interes comun sau în ceea ce privește derularea proiectelor/programelor internaționale. Art. 5. — (1) Comisarul este funcționar public cu funcție specifică, ce poartă, de regulă, uniformă și exercită atribuțiile stabilite pentru GNM. (2) Comisarul își desfășoară activitatea profesională în interesul și în scopul protecției mediului exclusiv pe baza și în aplicarea prevederilor legale în domeniu, cu respectarea principiilor imparțialității, nediscriminării, proporționalității și gradualității. CAPITOLUL II Organizarea GNM Art. 6. — (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu și structurile teritoriale ale GNM este de 828. (2) Posturile prevăzute la alin. (1) se repartizează prin decizie a comisarului general al GNM pentru aparatul central și pentru fiecare structură teritorială din subordine. SECȚIUNEA 1 Comisariatul General Art. 7. — (1) GNM, având structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1, are sediul în municipiul București, Bd. Unirii nr. 78, bl. J2, sectorul 3, sediu în care funcționează aparatul central al acesteia, denumit Comisariat General. (2) Comisariatul General îndrumă și controlează activitatea tuturor comisariatelor teritoriale și desfășoară acțiuni operative pe întreg teritoriul țării, în baza sarcinilor și atribuțiilor stabilite de comisarul general. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 3 (3) Comisariatul General elaborează și asigură realizarea strategiei de inspecție și control, urmărește îndeplinirea atribuțiilor încredințate comisariatelor regionale și județene. (4) Comisariatul General, prin conducerea și structurile sale, urmărește modul de realizare a atribuțiilor încredințate comisariatelor regionale și județene și stabilește toate măsurile operative pentru optimizarea activității de control. (5) Comisarii din cadrul direcțiilor tehnice de specialitate din Comisariatul General și conducătorii acestora au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul țării. Art. 8. — (1) GNM este condusă de un comisar general, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului. (2) Comisarul general are calitatea de ordonator secundar de credite și exercită atribuțiile legale în această calitate pentru GNM. (3) Comisarul general reprezintă GNM în relațiile cu terții. (4) în exercitarea atribuțiilor, comisarul general emite decizii, aprobă instrucțiuni, regulamente, norme de lucru și proceduri pentru îndeplinirea atribuțiilor personalului GNM. (5) în cadrul structurii organizatorice prevăzute la art. 7 alin. (1), prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general, se pot organiza servicii, birouri și compartimente, potrivit legii, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat. (6) Statul de funcții și Regulamentul de organizare și funcționare ale GNM se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general. (7) Comisarul general al GNM are în subordine 3 comisari generali adjuncți, funcții contractuale, asimilați ca salarizare secretarului general. (8) Domeniile de responsabilitate ale comisarilor generali adjuncți se stabilesc prin decizie a comisarului general. (9) Comisarii generali adjuncți, comisarii regionali și comisarii-șefi sunt numiți și eliberați/destituiți în/din funcție de comisarul general, în condițiile legii. Art. 9. — (1) în cadrul structurii organizatorice a Comisariatului General al GNM se înființează Centrul de perfecționare a personalului din Garda Națională de Mediu, iar sediul acestuia va fi stabilit prin decizie a comisarului general. (2) Centrul de perfecționare prevăzut la alin. (1) elaborează și derulează programe de perfecționare profesională a personalului din cadrul GNM la nivel central și la nivelul structurilor teritoriale și nu are funcția de a califica angajații, ci doar de a-i perfecționa. SECȚIUNEA a 2-a Comisariatele regionale și județene Art. 10. — (1) Comisariatul General al GNM are în subordine 8 comisariate regionale organizate ca direcții generale, instituții cu personalitate juridică, a căror structură organizatorică include în total 41 de comisariate județene, Comisariatul Municipiului București și Comisariatul Rezervației Biosferei „Delta Dunării”. (2) Comisariatele județene și Comisariatul Municipiului București sunt organizate ca servicii în cadrul comisariatelor regionale de care aparțin, iar Comisariatul Rezervației Biosferei „Delta Dunării” este organizat ca serviciu în cadrul Comisariatului Regional Galați. (3) Structura organizatorică, statul de funcții, precum și regulamentul de organizare și funcționare ale celor 8 comisariate regionale se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, la propunerea comisarului general. Art. 11. — (1) Comisariatele regionale ale GNM sunt organizate ca structuri zonale la nivel de direcții generale, cu competențe limitate teritorial, care coordonează și supraveghează activitatea comisariatelor județene din structura lor și sunt conduse de un comisar regional. (2) Comisarul regional are atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate pe întreg teritoriul regiunii. (3) Comisarii regionali sunt ordonatori terțiari de credite și îndeplinesc în această calitate toate atribuțiile legale care le revin pentru comisariatul regional respectiv. (4) Comisarii din cadrul comisariatelor regionale au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate pe întreg teritoriul regiunii, respectiv pe teritoriul fiecărui comisariat județean din structura lor. Art. 12. — (1) Comisarii din cadrul comisariatelor județene, al Comisariatului Municipiului București și al Comisariatului Rezervației Biosferei „Delta Dunării” au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe teritoriul județului în care funcționează, al municipiului București, respectiv pe teritoriul Rezervației Biosferei „Delta Dunării”. (2) Comisariatele județene, Comisariatul Municipiului București și, respectiv, Comisariatul Rezervației Biosferei „Delta Dunării” sunt conduse de un comisar-șef. (3) Comisarii-șefi au atribuții de inspecție și control, precum și de constatare și sancționare a contravențiilor în domeniul de activitate, pe teritoriul de responsabilitate al comisariatului pe care îl conduc. Art. 13. — (1) Spațiile necesare desfășurării activității structurilor, respectiv sediul central al GNM și sediile comisariatelor regionale, comisariatelor județene, Comisariatul Municipiului București și Comisariatului Rezervației Biosferei „Delta Dunării”, se preiau în administrare sau se închiriază în condițiile legii. (2) GNM, în limitele bugetului aprobat pentru fiecare exercițiu financiar, poate achiziționa, amenaja sau construi spațiile și utilitățile necesare desfășurării activității, cu respectarea prevederilor legale. CAPITOLUL III Atribuțiile GNM, respectiv ale Comisariatului General și ale structurilor teritoriale subordonate Art. 14. — (1) GNM are următoarele atribuții principale: a) elaborează, promovează și reactualizează periodic, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, după caz, reglementări, ghiduri și norme tehnice privind activitatea de control și inspecție; b) elaborează planul anual de activități prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor și modalităților concrete de acțiune; 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 c) constată faptele ce constituie contravenții și aplică sancțiunile în domeniul protecției mediului, sesizează organele de urmărire penală competente și colaborează cu acestea la constatarea faptelor care, potrivit legislației de mediu, constituie infracțiuni; d) participă în mod direct la acțiuni de prevenire și combatere a faptelor de natură infracțională în domeniul său de activitate, împreună cu organele competente, prin personalul împuternicit în acest sens, în baza protocoalelor de colaborare încheiate; e) controlează respectarea cerințelor legale în emiterea actelor de reglementare, avize, acorduri, autorizații de mediu/autorizații integrate de mediu, și are acces la întreaga documentație care a stat la baza emiterii acestora, la solicitarea conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului f) propune organului emitent suspendarea și/sau anularea acordului/avizului/autorizației/autorizației integrate de mediu, după caz, emis/emisă cu nerespectarea prevederilor legale; g) îndeplinește un rol activ în cadrul rețelelor de inspecție europene și internaționale, cooperează cu celelalte autorități și organisme internaționale și participă la proiecte și programe derulate în domeniul protecției mediului; h) verifică depunerea de către persoanele fizice și juridice la Administrația Fondului pentru Mediu a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu; i) coordonează Corpul Voluntarilor de Mediu și elaborează, împreună cu alte organe de specialitate ale administrației publice, proceduri privind obiectivele, condițiile și modul de colaborare în desfășurarea activității de protecție a mediului; j) dezvoltă rețeaua de voluntari de mediu; k) verifică sesizările cu privire la încălcarea actelor normative în domeniu; I) controlează aplicarea reglementărilor privind comercializarea și/sau utilizarea îngrășămintelor chimice și a produselor de protecție a plantelor, pentru evitarea poluării mediului de către acestea; m) verifică la deținătorii cu orice titlu/administratorii de terenuri obligațiile stabilite de legislația în vigoare privind întreținerea perdelelor forestiere și aliniamentelor de protecție, spațiilor verzi, parcurilor și a gardurilor vii și aplică sancțiunile corespunzătoare; n) controlează investițiile care necesită aviz/acord de mediu în toate fazele de execuție, având acces la întreaga documentație care a stat la baza emiterii avizului/acordului de mediu, monitorizându-le până la definitivarea acestora, inclusiv lucrările cu impact asupra zonelor de habitat natural, de conservare a ecosistemelor, a florei, faunei sălbatice și acvaculturii; o) controlează respectarea prevederilor legale privind gestionarea, depozitarea și valorificarea deșeurilor provenite în urma activității de creștere și îngrășăre a animalelor și păsărilor, de prelucrare și industrializare a produselor animaliere și cerealiere, precum și activitatea de neutralizare a deșeurilor de origine animalieră; p) controlează măsurile luate de operatorii economici privind prevenirea poluărilor accidentale; q) constată prejudiciul asupra mediului, eventualele amenințări iminente cu un astfel de prejudiciu și identifică operatorul responsabil; r) solicită date și documente persoanelor angajate în unitatea controlată, care prin natura atribuțiilor au tangență cu obiectul controlului, din care să rezulte modul de respectare a normelor legale în vigoare; s) stabilește măsuri și termene, în conformitate cu dispozițiile legale, obligatorii pentru unitățile controlate, în vederea înlăturării deficiențelor constatate, și urmărește modul în care aceste măsuri și termene au fost îndeplinite sau respectate; t) propune/participă la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul protecției mediului; u) răspunde la solicitarea expresă de instruire a personalului de specialitate al administrației publice centrale și locale în domeniul său de competență, colaborează cu instituțiile de specialitate în activitățile de pregătire a specialiștilor în domeniul protecției mediului; v) participă la schimbul rapid de informații cu instituțiile și organele competente, naționale și internaționale, privind produsele, substanțele, tehnologiile care reprezintă risc pentru sănătatea și securitatea cetățenilor și a mediului; w) fundamentează și propune în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său de competență; x) efectuează controale tematice dispuse de conducerea GNM; y) organizează acțiuni de promovare către populație a legislației de mediu din domeniul său de activitate; z) îndeplinește orice alte atribuții de inspecție și control prevăzute de lege și aplică măsurile corespunzătoare. (2) GNM are următoarele atribuții specifice: A. în domeniul controlului poluării: a) controlează activitățile cu impact asupra mediului și aplică, după caz, sancțiuni contravenționale persoanelor fizice sau juridice care le desfășoară; b) controlează modul în care sunt respectate prevederile actelor de reglementare privind protecția mediului și verifică măsurile stabilite prin programele de conformare sau planurile de acțiuni pentru activitățile economico-sociale; c) exercită controlul activităților care prezintă pericole de accidente majore și/sau impact semnificativ transfrontalier asupra mediului, în vederea prevenirii și limitării riscurilor de poluare, împreună cu organele competente, după caz, și ia măsurile corespunzătoare, potrivit legii; d) participă la stabilirea cauzelor poluării asupra factorilor de mediu și aplică sancțiunile prevăzute de lege, inclusiv încetarea și/sau suspendarea unor activități pe perioade determinate de timp în cazul în care este pusă în pericol sănătatea populației sau în cazul în care se constată depășirea concentrațiilor poluanților peste limitele admise de legislația în vigoare; e) controlează realizarea importului, exportului și tranzitului de deșeuri, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare referitoare la transportul peste frontieră al deșeurilor și cu cele ale convențiilor internaționale din acest domeniu la care România este parte; f) controlează realizarea importului, exportului și tranzitului de substanțe și preparate periculoase, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare și cu cele ale convențiilor internaționale din acest domeniu la care România este parte; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 5 g) controlează pe întreg teritoriul țării respectarea de către persoanele juridice sau fizice a legilor și reglementărilor în vigoare din domeniul gospodăririi calitative și cantitative a apelor; h) controlează modul în care lucrările construite sau în curs de execuție pe ape sau având legătură cu apele sunt realizate, exploatate și întreținute, în conformitate cu prevederile avizelor și autorizațiilor de gospodărire a apelor și ale celorlalte reglementări din domeniul apelor; i) controlează respectarea dispozițiilor legale în activitatea de exploatare a materialelor din albiile minore și majore ale cursurilor de apă; j) controlează operatorii economici sau persoanele fizice în ceea ce privește folosirea, transportul, manipularea sau depozitarea de materiale ori de substanțe de orice fel, antrenabile în apele de suprafață sau subterane; k) controlează modul în care utilizatorii de apă își îndeplinesc obligațiile legale privind modificarea tehnologiilor de fabricare, în vederea reducerii consumului de apă și volumului de ape uzate, micșorării nocivității acestora și recuperării substanțelor utile pe care le conțin; I) controlează modul de funcționare a stațiilor de epurare și respectarea condițiilor de calitate a apelor uzate evacuate în emisari, potrivit reglementărilor în vigoare; m) dispune, în condițiile prevăzute de lege, încetarea activității unităților sau instalațiilor, în caz de poluare a factorilor de mediu și/sau în cazul producerii de disconfort populației. B. în domeniul substanțelor și preparatelor periculoase: a) solicită și primește informații despre proprietățile substanțelor sau ale preparatelor periculoase, inclusiv despre compoziția chimică a acestora; b) monitorizează producătorii, importatorii și distribuitorii de substanțe și preparate periculoase; c) efectuează controlul desfășurării operațiunilor cu substanțele care sunt folosite în mod frecvent la fabricarea ilicită a drogurilor — precursori din categoria III; d) efectuează controlul respectării cerințelor speciale în vederea comercializării substanțelor ca atare, în preparat sau în articol; e) constată și sancționează încălcarea prevederilor reglementărilor în domeniul substanțelor și a preparatelor periculoase și stabilește măsurile de remediere și termenele pentru îndeplinirea acestora; f) verifică respectarea obligației de înregistrare a substanțelor ca atare sau în compoziția preparatelor și de notificare a substanțelor aflate în compoziția articolelor, precum și de preînregistrare a substanțelor care beneficiază de un regim tranzitoriu; g) verifică conformitatea fișelor cu date de securitate; h) verifică respectarea obligațiilor utilizatorilor din aval de a comunica informații referitoare la utilizarea specială a unei substanțe deja înregistrate de un operator din amontele lanțului de aprovizionare; i) verifică respectarea condițiilor specifice prevăzute în autorizațiile eliberate de Agenția Europeană pentru Produse Chimice pentru substanțele incluse în anexa XIV la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH), de înființare a Agenției Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum și a Directivei 76/769/CEE a Consiliului și a directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE și 2000/21/CE ale Comisiei; j) verifică respectarea prevederilor privind restricțiile la producerea, introducerea pe piață și utilizarea anumitor substanțe periculoase ca atare, în compoziția unor preparate sau articole; k) verifică respectarea prevederilor privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și preparatelor periculoase; I) verifică respectarea obligațiilor referitoare la comunicarea informațiilor necesare elaborării inventarului clasificării și etichetării; m) verifică respectarea prevederilor privind limitarea emisiilor de compuși organici volatili datorate utilizării solvenților organici în anumite vopsele, lacuri și în produsele de refinisare a suprafețelor vehiculelor; n) verifică respectarea prevederilor privind limitarea utilizării anumitor substanțe periculoase în echipamentele electrice și electronice; o) verifică transmiterea de către operatorii economici a datelor și informațiilor conform Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului din 23 martie 1993 privind evaluarea și controlul riscurilor prezentate de substanțele existente și conform Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006; p) controlează existența și respectarea limitei de gudron și monoxid de carbon, înscrisă pe ambalajul produselor din tutun, conform legislației în domeniu; q) controlează respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 648/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 martie 2004 privind detergenții; r) controlează respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 304/2003 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind exportul și importul de produse periculoase; s) controlează respectarea prevederilor legislației specifice privind substanțele care epuizează stratul de ozon; t) verifică respectarea prevederilor legale referitoare la aplicarea principiilor de bună practică de laborator. C. în domeniul controlului biodiversității și al ariilor naturale protejate: a) verifică respectarea regimului de administrare a rețelei naționale de arii naturale protejate, precum și a prevederilor din regulamentele și planurile de management ale acestora; b) controlează respectarea prevederilor legislației specifice privind ariile naturale protejate, parcurile și rezervațiile naturale, organizând acțiuni comune împreună cu reprezentanții acestora în vederea protejării habitatelor naturale; c) controlează modul de respectare a legislației privind ariile naturale protejate, siturile Natura 2000, conservarea habitatelor naturale, a florei, faunei sălbatice și acvaculturii; d) asigură controlul și inspecția activităților care implică organisme vii modificate genetic, obținute prin tehnicile biotehnologiei moderne, respectiv: utilizarea în condiții de izolare a microorganismelor modificate genetic, introducerea deliberată în mediu și pe piață a organismelor vii modificate genetic, 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 importul și exportul organismelor vi/microorganismelor modificate genetic, precum și activitățile de testare, cultivare, comercializare, transport, import-export, depozitare de plante superioare modificate genetic; e) controlează autorizațiile și modul de desfășurare a activității de pescuit și de protecție a fondului piscicol din apele naturale ce aparțin domeniului public; f) verifică respectarea de către cultivatorii de plante superioare modificate genetic a prevederilor din autorizațiile obținute și a cerințelor legale privind înregistrarea activităților la direcțiile agricole, trasabilitatea și etichetarea organismelor modificate genetic; g) controlează respectarea reglementărilor privind importul/exportul de plante și animale din flora și fauna sălbatică; h) controlează respectarea măsurilor de conservare, cu scopul menținerii sau refacerii ecologice a suprafețelor terestre și acvatice aflate într-o arie naturală protejată; i) controlează activitățile de recoltare, capturare și/sau de achiziție și comercializare pe piața internă a plantelor și animalelor din flora și fauna sălbatică, terestră și acvatică, sau a unor părți ori produse ale acestora, în stare vie, proaspătă ori semiprelucrată; j) controlează legalitatea deținerii în captivitate a animalelor sălbatice de către persoane fizice sau juridice, precum și condițiile de viață asigurate acestora; k) controlează modul de valorificare a resurselor biologice de floră și faună sălbatică, a fondului piscicol din apele naturale și a animalelor sălbatice de interes vânătoresc; I) controlează respectarea măsurilor de prevenire și combatere a unor acțiuni de distrugere a habitatelor naturale prin arderea miriștilor, stufului sau vegetației forestiere, prin desecări sau devieri ale cursurilor de apă ori activități de turism necontrolat și neorganizat, acțiuni care au ca efect distrugerea condițiilor de conservare a florei și faunei sălbatice; m) controlează respectarea prevederilor legale privind gestionarea, depozitarea și valorificarea deșeurilor provenite din prelucrarea materialului lemnos; n) controlează respectarea măsurilor de menținere și ameliorare a fondului peisagistic natural și antropic în elaborarea planurilor de urbanism și amenajare a teritoriului; o) exercită controlul privind modul de administrare a substanțelor toxice dăunătoare florei, faunei și sectorului piscicol, precum și modul de recoltare a plantelor din sectorul agricol; p) colaborează în baza protocoalelor încheiate cu autoritățile din domeniu la acțiunile de verificare a stării de fapt a vegetației și faunei sălbatice de interes național; q) controlează respectarea obligațiilor ce revin proprietarilor și deținătorilor de terenuri cu/sau fără titlu de a proteja flora și fauna sălbatică existente pe acestea, în scopul menținerii echilibrului ecologic și conservării biodiversității; r) menține legătura permanent cu fundațiile care au ca obiect de activitate ocrotirea florei și faunei sălbatice. CAPITOLUL IV Drepturile și obligațiile comisarilor și ale personalului GNM Art. 15. — (1) Personalul GNM beneficiază de protecția legii și este apărat de orice ingerință sau amestec în activitatea sa, de natură să îi influențeze libertatea de apreciere, de execuție, de decizie sau de control. (2) Comisarii și personalul cu alte atribuții din GNM, după caz, au următoarele drepturi: a) salariu lunar, care este compus din salariul de bază, indemnizații, sporuri, premii și prime ale căror cuantumuri sunt stabilite prin actele normative în vigoare, asistență medicală și psihologică; b) pentru îndeplinirea cu rezultate foarte bune a atribuțiilor de serviciu, acestora li se pot acorda recompense în bani, sub formă de premieri și stimulente. (3) în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, personalul cu atribuții de control din cadrul GNM are următoarele drepturi: a) la uniformă și echipament specific; b) să aibă acces deplin, în condițiile legii, în orice situație, în amplasamentele și incintele în care se desfășoară sau se prezumă că se desfășoară o activitate generatoare de impact negativ asupra mediului; c) să legitimeze, în vederea stabilirii identității, persoanele care încalcă sau sunt suspecte că au încălcat dispozițiile legale din domeniile de competență ale GNM; d) să conducă, numai împreună cu cadrele de poliție sau jandarmi, la sediul organelor competente, persoanele a căror identitate nu a putut fi stabilită, care au săvârșit sau sunt suspecte de săvârșirea unor fapte ilegale din domeniul de competență al GNM; e) să efectueze, în condițiile legii, controale ale mijloacelor de transport, când există indicii cu privire la săvârșirea unor contravenții sau infracțiuni în domeniul protecției mediului; f) să participe, la solicitarea organelor competente, la efectuarea cercetării persoanelor suspecte de săvârșirea unor infracțiuni prevăzute în legislația de mediu; g) să rețină, în vederea confiscării, pe baza constatărilor efectuate, bunurile și mijloacele de transport folosite, destinate sau rezultate în urma săvârșirii faptelor ilegale; h) să participe, la solicitarea organelor competente, la controlul specific în punctele de trecere a frontierei; i) să fie însoțit obligatoriu la acțiunile de inspecție și control cu grad sporit de periculozitate de ofițeri, agenți și subofițeri din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, conform protocoalelor încheiate în acest sens, sau de membri ai subunităților specializate de intervenție rapidă ale poliției ori de jandarmi, după caz; j) să dispună măsuri cu privire la confiscarea, în condițiile legii, a bunurilor a căror fabricație, depozitare, transport, desfacere sau dobândire este ilicită și au legătură cu protecția mediului; k) alte drepturi conferite de legislația în vigoare. Art. 16. — Comisarii și personalul cu alte atribuții din GNM, după caz, au următoarele obligații: a) să respecte Constituția și legile țării, jurământul depus în calitate de funcționar public, prevederile regulamentelor de organizare și funcționare și ale celor interne și să îndeplinească dispozițiile legale ale șefilor ierarhici privind activitatea lor profesională; b) să fie loiali instituției din care fac parte; c) să îndeplinească cu competență, integritate, corectitudine și conștiinciozitate îndatoririle de serviciu; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 7 d) să își perfecționeze continuu nivelul de pregătire profesională; e) să fie disciplinați și să dovedească probitate profesională și morală în întreaga activitate; f) să fie respectuoși, corecți și cuviincioși față de șefi, colegi și subalterni; g) să răspundă, în condițiile legii, pentru modul în care își exercită și își îndeplinesc atribuțiile de serviciu; h) să acorde sprijin colegilor în executarea atribuțiilor de serviciu; i) să se arate demni de considerația, încrederea și calitatea de comisar; j) nu au dreptul să își exercite autoritatea în interes personal sau în cazuri de conflict de interese, așa cum sunt ele prevăzute în lege; k) să păstreze confidențialitatea datelor dobândite în timpul desfășurării activității, în condițiile legii, cu excepția cazurilor prevăzute de lege; I) să nu fructifice datele confidențiale obținute în calitatea lor oficială, în interes personal; m) să asigure informarea corectă a cetățenilor în probleme de mediu; n) să aibă o conduită corectă, să nu abuzeze de calitatea oficială și să nu compromită, prin activitatea lor publică ori privată, prestigiul funcției sau al instituției din care fac parte; o) la orice acțiune de control participă minimum 2 comisari; p) să respecte prevederile stabilite în protocoalele de colaborare și cooperare cu celelalte instituții, conform legii. CAPITOLUL V Dispoziții finale Art. 17. — (1) Comisarii GNM, în exercitarea atribuțiilor proprii, încheie acte de control operativ și inopinat, constată prin proces-verbal contravențiile săvârșite și aplică sancțiunile legale. (2) Modelul procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii este prevăzut în anexa nr. 2. (3) împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii se poate formula plângere potrivit prevederilor legale în vigoare. (4) Bunurile provenite din confiscările efectuate de GNM ca urmare a activității specifice se valorifică potrivit prevederilor legale în vigoare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC (5) Pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, comisarii și personalul GNM folosesc autovehicule, ambarcațiuni și elicopter, după caz, dotate corespunzător în condițiile legii. (6) Normele de dotare, însemnele distinctive și modelele uniformelor comisarilor sunt prevăzute în anexele nr. 3—9. (7) Mijloacele tehnice și echipamentele de comunicare, de transport și de protecție cu care sunt dotate structurile GNM sunt prevăzute în anexa nr. 10. Art. 18. — Se constituie fondul de stimulare a personalului în conformitate cu Normele metodologice privind constituirea și utilizarea fondului destinat stimulării personalului Gărzii Naționale de Mediu, prevăzute în anexa nr. 11. Art. 19. — încadrarea, salarizarea și acordarea altor drepturi, inclusiv premieri și stimulente, comisarilor și personalului GNM, funcționari publici și personal contractual, se fac în conformitate cu prevederile dispozițiilor legale aplicabile personalului din instituțiile publice centrale și structurile subordonate acestora, precum și ale prezentei hotărâri, fără discriminări sau alte criterii de acordare. Art. 20. — (1) Numărul maxim al mijloacelor de transport și consumul normat de carburanți pentru activitățile GNM sunt prevăzute în anexa nr. 12. (2) Mijloacele de transport și de intervenție terestre, navale și aeriene din dotarea GNM pot fi prevăzute cu însemne și dispozitive de avertizare acustică și luminoasă, cu sisteme de avertizare vocală, care sunt utilizate numai în situațiile care impun acest lucru. (3) Modelul legitimației speciale de control este prevăzut în anexa nr. 13. Art. 21. — (1) Normele tehnice privind organizarea și desfășurarea activităților de control și inspecție în domeniul protecției mediului, prin care se transpune Recomandarea 2001/331/CE, se aprobă prin ordin al ministrului mediului în maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (2) Anexele nr. 1—13 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 22. — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.224/2007 pentru organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 1 noiembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă. Contrasemnează: p. Ministrul mediului, Dan Cârlan, secretar de stat Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Marian Sârbu p. Viceprim-ministru, ministrul administrației și internelor, Anghel Andreescu, secretar de stat Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 18 februarie 2009. Nr. 112.’ 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.III.2009 ANEXA Nr. 11) *) Se organizează la nivel de compartiment. **) Direcția generală va fi condusă de un director general și un director general adjunct. ¹) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 9 ANEXA Nr. ZI Modelul și conținutul procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției ROMÂNIA GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL cod fiscal Localitatea str.nr.____________ Tel.Fax. Seria nr. PROCES-VERBAL de constatare și sancționare a contravenției, încheiat astăzi, ziua_______luna______anul, la din Subsemnatul(aț_____________________________________________, în calitate de angajat la GNM._____________________. împuternicit cu legitimația specială de control nr.__din anul_______. în baza prevederilor Hotărârii Guvernului, nr. 112/2009 privind organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu și ale Ordonanței Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 cu modificările și completările ulterioare în urma controlului efectuat la ________________________________________________________________________________din localitatea . str._____________________nr.___bl.____sc._____, et.__ap.____, județ (sector)________________________in subordinea___________________________________, înmatriculată la O R C.sub nr. J______ I, /, cod unic de înregistrare , la sediul (punct de lucru) din ______________________________________,am constatat următoarele: Domnul/Doamnafunitatea) ____________________________________________________________.fiul lui________________ și al ______________, născut la data _____________în localitatea______________________. cu domiciliul (sediul) in . str.nr.______________________, bl.______, sc._, et.__, ap._________________________________________________________________________________________________________________________________________________, județ (sector)_, cu act de identitate (certificat înmatriculare)_serie__nr._, eliberat de_în data de ______________________________________C.N.P (CUI)___________________________ocupația (profil de activitate - cod CAEN) (reprezentată de) ______________________________________.(act de identitate)_serie____nr.___________, C.N.P.______________________, în calitate de, a săvârșit următoarele fapte în data de ora: Faptele descrise mai sus contravin: _______________________________________art,___alin.____prf.__lit.___și se sancționează cu amendă de la_______________la , art. alin prf. lit. și se sancționează cu amendă de_____la___la_, ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ art.__ alin._________prf._____lit.__ și se_sancționează cu amendă de la __la_ art..__________________________________________________________________________________________________________________________________ alin._prf._lit._și se sancționează cu amendă de la la, pentru care se aplică următoarele sancțiuni: ____________________lei pentru contravenția prevăzută de______________________________________________art.___alin.___prf.___lit.___ _____________________________________________________________________________________________________________________________________lei__________________________________________________________________________________________________________________________________pentru____________________________________________________________________________________________________________________________contravenția________________________________________________________________________________________________________________prevăzută_______________________________________________________________________________________________________de art.________________________________________________________________________________________________alin.___________________________________________________________________________________________prf._______________________________________________________________________________________lit._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________lei pentru contravenția prevăzută de_art.______________alin._________prf._____lit._ lei pentru contravenția prevăzută de art.._________________________________________________________________________________________________________________________________________________alin._prf._lit._ TOTAL LEI() Conform prevederilor legale, contravenientul poate/nu poate achita în cel mult 48 de ore de la data comunicării prezentului proces-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute de dispoziția legală pentru fapta(ele) săvârșită(e), care este de (____________________________) lei. Amenda se va achita in contul deschis la trezoreria/casieria autorității administrației publice locale.iar copia dovezii efectuării plății va fi înaintată in termen de 48 de ore/15 zile, după caz, de la data plății amenzii/comunicării procesului-verbal, la Garda Națională de Mediu - Comisariatul_. Am luat la cunoștință. Semnătura_______________________________________________________________________________ ALTE MENȚIUNI în legătură cu faptele arătate, contravenientul_________________________________________.reprezentat prin_,în calitate de __________________face următoarele obiecțiuni:_________________________________________ Semnătura:______ Față de obiecțiunile contravenientului, se constată din actele controlate la unitate (documente, declarații scrise etc) următoarele: Prin săvârșirea acestei (acestor) contravenții s-au produs următoarele pagube în temeiul art. _ din contravenientului i se aplică următoarele sancțiuni contravenționale complementare:. Contravenientul nu poate să semneze/nu este de față/refuză să semneze, împrejurare ce se adeverește de martorul __________________, fiul lui șl al, născut la data în localitatea, cu domiciliul in act de identitate.seria nr.eliberat de la data C.N.P.. Prezentul proces-verbal nu a fost încheiat în prezența unui martor deoarece:___________ SEMNĂTURA ’ SEMNĂTURA SEMNĂTURA COMISAR G.N.M MARTORULUI CONTRAVENIENTULUI ÎNȘTIINȚARE DE PLATĂ: Amenda se va achita obligatoriu în termen de 15 zile de la data înmânăriî sau comunicării, în caz contrar urmând să se procedeze la executare silită. Împotriva procesului-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării la judecătoria în a cărei circumscripție a fost săvârșită contravenția Prezentul proces-verbal s-a întocmit in 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat contravenientului SEMNĂTURA SEMNĂTURA COMISAR G.N.M. CONTRAVENIENTULUI *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 ANEXA Nr. 3 LISTA articolelor din compunerea uniformei pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu a) Uniformă bărbați 1. Cămașă cu guler pentru cravată 2. Costum bărbați clasic 3. Cravată 4. Jachetă din stofă căptușită, model unic pentru femei și bărbați b) Uniformă femei 1. Bluză 2. Fustă dreaptă 3. Pantalon drept, din stofă, pentru pantof 4. Sacou clasic din stofă 5. Jachetă din stofă căptușită, model unic pentru femei și bărbați c) Accesorii 1. Pantofi din piele de culoare neagră 2. Insignă de comisar de mediu 3. Plachetă cu nume NOTĂ: Culoarea articolelor de uniformă din materiale textile este verde, cu excepția cravatei care este verde-închis și a cămășii care este gris-vert deschis. ANEXA Nr. 4 NORME DE DOTARE și durata de serviciu a articolelor de uniformă pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu Nr. Denumirea articolului de uniformă Norma de dotare inițială Durata de serviciu (ani) crt. (bucată/pereche) 1. Costum bărbați clasic 1 2 2. Costum damă clasic, cu fustă și pantalon 1 2 3. Cămașă bărbați 2 2 4. Bluză femei 2 2 5. Jachetă din stofă pentru bărbați și femei 1 2 6. Cravată 2 Numai dotare inițială 7. Pantofi din piele de culoare neagră 1 1 8. Insignă 1 Numai dotare inițială 9. Plachetă cu nume 2 Numai dotare inițială MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 11 ANEXA Nr. 5*) INSIGNA Șl PLACHETA pentru Garda Națională de Mediu Insigna Placheta Numele NOTĂ: Insigna se va confecționa din aliaj metalic ușor, cu aversul emailat color, pe revers va avea serie de personalizare gravată și se va purta cu ajutorul suportului din piele. Placheta se va confecționa din aliaj metalic ușor, cu aversul emailat color roșu, galben, albastru în primele 3 casete și verde în caseta pentru inscripționarea numelui. Numele va fi inscripționat vizibil cu culoarea neagră, pe revers va avea sistem de prindere și se va purta deasupra buzunarului stâng al uniformei. ANEXA Nr. 6*) UNIFORMĂ BARBAȚI *) Anexele nr. 5 și 6 sunt reproduse în facsimil. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.III.2009 ANEXA Nr. 7*) UNIFORMĂ FEMEI ANEXA Nr. 8*) ANEXA Nr. 9*) JACHETĂ DIN STOFĂ PENTRU FEMEI ȘI BĂRBAȚI *) Anexele nr. 7, 8 și 9 sunt reproduse în facsimil. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 13 ANEXA Nr. 10 LISTA mijloacelor tehnice și echipamentelor de comunicare, de transport și de protecție din dotarea Gărzii Naționale de Mediu a) Mijloace de transport și comunicare 1. Autoturism inscripționat corespunzător, dotat cu mijloace de avertizare acustică și luminoasă 2. Ambarcațiuni inscripționate și dotate corespunzător cu mijloace de avertizare acustică și luminoasă 3. Elicopter inscripționat și dotat corespunzător cu mijloace de avertizare acustică și luminoasă 4. Radiotelefon sau telefon mobil 5. Mijloace de comunicare specifice navigației b) Echipament individual de protecție 1. Salopetă — combinezon impermeabil, culoare verde 2. Cască de protecție 3. Ochelari de protecție 4. Mască izolantă 5. Mănuși de protecție 6. Cizme din cauciuc Echipamentul de protecție este asigurat numai ca dotare inițială, selectiv, în funcție de specificul zonelor de responsabilitate ale comisarilor respectivi. NOTĂ: Durata de serviciu a mijloacelor tehnice și echipamentelor din prezenta listă este cea prevăzută de furnizori sau de normele specifice în vigoare. ANEXA Nr. 11 NORME METODOLOGICE privind constituirea și utilizarea fondului destinat stimulării personalului Gărzii Naționale de Mediu Art. 1. — Fondul de stimulare a personalului Gărzii Naționale de Mediu se constituie lunar prin recuperarea, conform legislației în vigoare, a unei cote de 25% din amenzile contravenționale achitate integral la bugetul de stat de către contravenient, în urma unei sancțiuni aplicate de către personalul Gărzii Naționale de Mediu în temeiul dispozițiilor legale din domeniul protecției mediului, silviculturii, pisciculturii, cinegeticii, apelor, solului, aerului, biodiversității, precum și al celor prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului riscului, Fondului de mediu și altor domenii prevăzute de legislația în vigoare. Art. 2. — (1) Amenzile contravenționale aplicate potrivit prevederilor art. 1 se achită la unitățile Trezoreriei Statului în a căror rază contravenienții își au sediul sau domiciliul fiscal, atât în numerar, cât și prin virament, după caz. (2) în procesele-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor vor fi indicate atât contul de venituri al bugetului de stat în care se virează suma, cât și codul fiscal al unității din care face parte agentul constatator. (3) Cota de 25% aferentă fondului de stimulare se virează de unitățile Trezoreriei Statului în contul cărora amenzile respective au fost încasate, pe baza situațiilor financiare lunare întocmite și prezentate de comisariatele regionale și județene ale Gărzii Naționale de Mediu, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora. (4) în situațiile financiare lunare se vor preciza codul IBAN al contului în care urmează a fi virată suma aferentă cotei de 25% cuvenite pentru constituirea fondului de stimulare, precum și beneficiarul acesteia. Art. 3. — Fondul de stimulare se constituie conform art. 1 și se evidențiază astfel: a) la nivelul comisariatelor regionale ale Gărzii Naționale de Mediu, din sumele provenite din activitatea proprie, precum și din cea a comisariatelor județene din subordine; b) la nivelul Comisariatului General al Gărzii Naționale de Mediu, din sumele provenite prin virarea unei cote de 25% din fondul constituit la nivelul comisariatelor regionale ale Gărzii Naționale de Mediu. Art. 4. — (1) Garda Națională de Mediu, prin Comisariatul General, deschide la Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București contul distinct 50.01 „Disponibil din venituri cu destinație specială ale ministerelor și instituțiilor subordonate”, care este alimentat cu sumele reprezentând fondul de stimulare a personalului Gărzii Naționale de Mediu. (2) Contul prevăzut la alin. (1) se deschide și de către comisariatele regionale ale Gărzii Naționale de Mediu la unitățile Trezoreriei Statului în a căror rază acestea își au sediul. (3) Fondurile de stimulare se gestionează în regim extrabugetar, conform legii. Art. 5. — (1) Fondul de stimulare constituit conform legii se utilizează pentru stimularea personalului Gărzii Naționale de Mediu. (2) O cotă din fondul de stimulare constituit, stabilită prin protocol încheiat între conducătorul autorității publice centrale pentru protecția mediului și comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, se virează în contul Ministerului Mediului. Art. 6 — Principalele criterii de repartizare a stimulentelor sunt următoarele: a) contribuția efectivă în activitatea de confiscare și valorificare a bunurilor, de aplicare și încasare a amenzilor și de prestare de lucrări și servicii; 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.111.2009 b) contribuția la buna organizare și funcționare a activității proprii, la aplicarea mecanismelor de urmărire a încasării veniturilor datorate statului; c) competența profesională dovedită și disponibilitatea la sarcini în îndeplinirea atribuțiilor; d) respectarea ordinii și disciplinei individuale sau în compartimentul de muncă pe care îl coordonează, în cazul funcțiilor de conducere; e) frecvența, natura, dificultatea și valoarea descoperirilor în activitatea de control; f) îndeplinirea corectă și la timp a activităților programate, calitatea serviciilor prestate, conducerea corectă și la zi a evidențelor; g) gradul de periculozitate a acțiunilor la care participă; h) valorificarea în timp cât mai scurt a bunurilor confiscate și nedepășirea coeficientului de perisabilitate admis de norme; i) complexitatea procesului de constatare a abaterilor de la normele legale și capacitatea stabilirii corecte a răspunderii persoanelor vinovate de comiterea unor fapte sancționate de acte normative din domeniul protecției mediului, silviculturii, pisciculturii, cinegeticii, apelor, solului, aerului, biodiversității, precum și de prevederi ale legilor specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului riscului, Fondului de mediu și altor domenii prevăzute de legislația în vigoare. Art. 7. — Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de cel mult 3 salarii de bază pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu. Art. 8. — Aprobarea stimulentelor individuale pentru personalul Gărzii Naționale de Mediu se face de către comisarul general, după cum urmează: a) pentru personalul din cadrul structurii centrale a Gărzii Naționale de Mediu; b) pentru comisarii regionali și comisarii-șefi; c) la propunerea comisarilor regionali, pentru personalul din comisariatele regionale ale Gărzii Naționale de Mediu, din comisariatele județene ale Gărzii Naționale de Mediu și Comisariatul Municipiului București. Art. 9. — (1) Plata stimulentelor aprobate se face în cursul fiecărei luni pentru luna precedentă. (2) Stimulentele nu fac parte din salariul de bază, nu se suportă din fondul de salarii. (3) Sumele rămase neutilizate la sfârșitul lunii, respectiv al anului, se reportează lunar și anual, urmând să fie utilizate în același scop. (4) Evidențierea în contabilitate a fondurilor de stimulare se efectuează potrivit normelor stabilite de Ministerul Finanțelor Publice. (5) Sumele incluse în fondul de stimulare în mod necuvenit, prin nerespectarea reglementărilor legale, sunt deduse din fondul de stimulare constituit în perioadele următoare și vor fi virate la bugetul de stat. (6) Este interzisă acordarea de stimulente până la recuperarea integrală a sumelor incluse în mod necuvenit în fondul de stimulare. (7) Sumele existente în soldurile fondurilor de stimulare, constituite până la data intrării în vigoare a hotărârii, se preiau în noile fonduri de stimulare. (8) Personalul însărcinat cu exercitarea controlului financiar propriu din cadrul comisariatelor regionale și al Comisariatului General are obligația de a verifica corecta constituire și utilizare a fondului de stimulare și de a nu permite constituirea și, după caz, plata sumelor care nu se încadrează în norme, informându-i despre aceasta pe comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu și pe ministrul mediului. ANEXA Nr. 12 NUMĂRUL de autoturisme, ambarcațiuni și normele privind consumul lunar de carburanți pentru autoturismele și ambarcațiunile care aparțin Gărzii Naționale de Mediu I. Număr de autoturisme Numărul maxim aprobat Consumul de carburanți maxim aprobat 290 400 litri/lună/autoturism II. Număr de ambarcațiuni Numărul maxim aprobat Consumul de carburanți maxim aprobat 20---50 litri/oră în funcție de capacitatea cilindrică a 20 bărcilor din dotare, pentru maximum 80 de ore pe lună și 3 litri ulei la 100 litri benzină III. Un elicopter care va fi folosit în caz de intervenție rapidă sau în situații de urgență, ale cărui cotă de consum și cheltuieli de întreținere vor fi suportate din bugetul alocat Gărzii Naționale de Mediu pentru acest aparat, în conformitate cu fișa tehnică de exploatare. NOTĂ: 1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea, transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai cu aprobarea comisarului general al Gărzii Naționale de Mediu. 2. Nu se consideră depășiri la consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de mijloace de transport aprobat pentru Garda Națională de Mediu. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.III.2009 15 ANEXA Nr. 13*) LEGITIMAȚIE SPECIALĂ DE CONTROL GUVERNUL ROMÂNIEI GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL.......... LEGITIMAȚIE SPECIALĂ DE CONTROL Posesorul prezentei legitimații este împuternicit să controleze, să constate și să aplice sancțiunile contravenționale prevăzute de legislația de mediu în vigoare, inclusiv cele prevăzute de legile specifice domeniilor solului, apelor, aerului și biodiversității. precum și cele prevăzute de legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementul riscului, fondului de mediu și altele Sesizează organele de urmărire penală pentru faptele de natură infracțională din domeniile prevăzute mai sus. in conformitate cu prevederile legale. Poliția. Jandarmeria și Garda Financiară sunt obligate să acorde sprijinul la cererea reprezentanților autorităților pentru protecția mediului în exercitarea atribuțiilor lor. *) Anexa nr. 13 este reprodusă în facsimil. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 128/2.III.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE pentru realocarea sumei prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.692/2008 privind suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire pentru imobilele ce constituie amplasamentul lucrării de utilitate publică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.124/2007 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Fluidizare trafic pe DN 1 km 8 + 100 — km 17+100 și Centura rutieră în zona de nord a municipiului București obiect 5B — Extindere la patru benzi a Centurii Rutiere a Municipiului București pe sectorul cuprins între km 2+400 și intersecția cu DN2” în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 4 alin. (4) din Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de drumuri de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articol unic. — (1) Se aprobă realocarea sumei de 2.700 mii lei, prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 1.692/2008 privind suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire pentru imobilele ce constituie amplasamentul lucrării de utilitate publică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.124/2007 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Fluidizare trafic pe DN 1 km 8 + 100 — km 17+100 și Centura rutieră în zona de nord a municipiului București obiect 5B — Extindere la patru benzi a Centurii Rutiere a Municipiului București pe sectorul cuprins între km 2+400 și intersecția cu DN2”, alocată de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita prevederilor anuale aprobate prin legea bugetului de stat pe anul 2009. (2) Suma prevăzută la alin. (1) este aferentă imobilelor cuprinse în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.124/2007 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Fluidizare trafic pe DN 1 km 8 + 100 — km 17+100 și Centura rutieră în zona de nord a municipiului București obiect 5B — Extindere la patru benzi a Centurii Rutiere a Municipiului București pe sectorul cuprins între km 2+400 și intersecția cu DN2”, cu completările ulterioare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul transporturilor și infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 25 februarie 2009. Nr. 180.’ EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul pentru Reiatii cu Publicul, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 428508 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128/2.111.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495