MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 85 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Joⁱ- ¹² februarie 2009 SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 1.254 din 25 noiembrie 2008 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă.......................... 2-3 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 6.058/2008.— Ordin al ministrului educației, cercetării și tineretului pentru abrogarea Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica) și a Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.653/2004 pentru modificarea Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica)....................... 3 Nr. Pagina 125. — Ordin al ministrului sănătății privind modificarea Ordinului ministrului sănătății nr. 1.636/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, cu modificările ulterioare, referitoare la avizarea unităților de tehnică medicală .................................. 4-5 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE AASIGURĂRILOR 116. — Decizie privind deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară a Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A...... 6 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE 4. — Hotărâre pentru aprobarea Normei nr. 4/2009 privind investițiile fondurilor de pensii facultative și organizarea activității de investire........... 7-15 2 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE 9 9 CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 1.254 din 25 noiembrie 2008 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltân Augustin Zegrean Ion Tiucă Maria Bratu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială „Rico” — S.R.L. din Constanța în Dosarul nr. 9.661/118/2007 al Curții de Apel Constanța — Secția civilă, pentru cauze cu minori și de familie, precum și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Președintele dispune a se face apelul și în Dosarul nr. 1.288D/2008, care are același obiect al excepției de neconstituționalitate. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea, din oficiu, pune în discuție conexarea celor două dosare, având în vedere identitatea de obiect a excepțiilor de neconstituționalitate. Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca aceste dosare să fie conexate. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea Dosarului nr. 1.288D/2008 la Dosarul nr. 1.239D/2008, care este primul înregistrat. Cauza se află în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepției de neconstituționalitate, întrucât criticile de neconstituționalitate vizează o lacună legislativă. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarelor, constată următoarele: Prin încheierile din 25 martie 2008, pronunțate în Dosarul nr. 9.661/118/2007 și în Dosarul nr. 9.669/118/2007, Curtea de Apel Constanța — Secția civilă, pentru cauze cu minori și de familie, precum și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială „Rico” — S.R.L. din Constanța. în motivarea excepției de neconstituționalitate se susține că prevederile legale atacate sunt neconstituționale, deoarece nu îl protejează pe creditorul care are și calitatea de terț poprit pentru sumele pe care le datorează unui debitor, în condițiile în care textul de lege prevede că poprirea asigurătorie „nu poate privi decât o a treia persoană”. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Curtea de Apel Constanța — Secția civilă, pentru cauze cu minori și de familie, precum și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale apreciază excepția de neconstituționalitate ca neîntemeiată. Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituționale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul- raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă, potrivit cărora: „Poprirea asigurătorie se poate înființa asupra sumelor de bani, titlurilor de valoare sau altor bunuri mobile incorporate urmăribile datorate debitorului de o a treia persoană sau pe care aceasta i le va datora în viitor în temeiul unor raporturi juridice existente, în condițiile stabilite de art. 591.” Dispozițiile constituționale la care este raportată excepția sunt cele ale art. 21 privind accesul liber la justiție, art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 45 referitor la libertatea economică, art. 53 privind restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, art. 124 alin. (2) referitor la înfăptuirea justiției, art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la obligația statului de a asigura libertatea comerțului, protecția concurenței loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție și art. 136 alin. (5) privind inviolabilitatea proprietății private. Examinând excepția de neconstituționalitate ridicată, Curtea reține că, în realitate, critica formulată privește redactarea textului art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă. Astfel, se apreciază de către autor că prevederile legale criticate sunt neconstituționale, deoarece „poprirea asigurătorie nu poate privi decât o a treia persoană” și „nu-l protejează pe creditorul care poate cumula și calitatea de terț poprit pentru sumele pe care le datorează debitorului”. Așadar, pretinsa neconstituționalitate a textului de lege criticat este determinată exclusiv de o omisiune legislativă. Or, în temeiul art. 61 din Constituție, „Parlamentul este [... ] unica autoritate legiuitoare a țării”, astfel încât modificarea sau completarea normelor juridice constituie atribuții exclusive ale acestuia. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 3 Ca atare, în temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, potrivit căruia aceasta „se pronunță numai asupra constituționalității actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, sau completa prevederile supuse controlului”, excepția de neconstituționalitate, astfel cum a fost formulată, urmează a fi respinsă ca fiind inadmisibilă. ) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 597 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepție ridicată de Societatea Comercială „Rico” — S.R.L. din Constanța în dosarele nr. 9.661/118/2007 și nr. 9.669/118/2007 ale Curții de Apel Constanța — Secția civilă, pentru cauze cu minori și de familie, precum și pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 25 noiembrie 2008. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Maria Bratu ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE y MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII Șl TINERETULUI ORDIN pentru abrogarea Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica) și a Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.653/2004 pentru modificarea Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica) în baza Hotărârii Guvernului nr. 983/1999 privind înființarea Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic— Politehnica (AMCSIT — Politehnica), cu modificările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 1.449/2005 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică, cu modificările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, cu modificările și completările ulterioare, ministrul educației, cercetării și tineretului emite prezentul ordin. Art. 1. — Se abrogă Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 28 februarie 2000, și Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.653/2004 pentru modificarea Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.036/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 3 februarie 2005. Art. 2. — Regulamentul de organizare și funcționare a Agenției Manageriale de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic — Politehnica (AMCSIT — Politehnica) se aprobă prin decizie a conducătorului Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul educației, cercetării și tineretului, Alexandru Emil Aldea, secretar de stat București, 27 noiembrie 2008. Nr. 6.058. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN privind modificarea Ordinului ministrului sănătății nr. 1.636/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, cu modificările ulterioare, referitoare la avizarea unităților de tehnică medicală Văzând Referatul de aprobare al Direcției pentru infrastructură sanitară, logistică și dispozitive medicale nr. LB. 1.268 din 6 februarie 2009, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului sănătății nr. 1.636/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, cu modificările ulterioare, referitoare la avizarea unităților de tehnică medicală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 4 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 2 din anexă se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 2. — Structura de specialitate care realizează politica Ministerului Sănătății în domeniul dispozitivelor medicale este Direcția pentru infrastructură sanitară, logistică și dispozitive medicale din cadrul Ministerului Sănătății.” 2. Articolul 5 din anexă se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 5. —Avizul de funcționare și anexele la acesta se emit de Direcția pentru infrastructură sanitară, logistică și dispozitive medicale, denumită în continuare DISLDM, în conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2000, republicată.” 3. în tot cuprinsul ordinului, sintagma „DGFIFAM” se înlocuiește cu sintagma „DISLDM”. 4. Anexa nr. 2 la normele metodologice se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 6 februarie 2009. Nr. 125. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 85/12.11.2009 5 ANEXĂ (Anexa nr. 2 la normele metodologice) ROMÂNIA MINISTERUL SĂNĂTĂȚII STRUCTURA DE SPECIALITATE ÎN DOMENIUL DISPOZITIVELOR MEDICALE AVIZ DE FUNCȚIONARE nr.....din....... în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, republicată, și în baza documentației înaintate, Ministerul Sănătății avizează funcționarea unității................................................................... cu sediul în..................................................................................... pentru activități de: import, comercializare și depozitare DA NU pentru dispozitivele medicale din categoriile: □ 01. Dispozitive medicale implantabile active; □ 02. Dispozitive medicale pentru anestezie, ventilație pulmonară; □ 03. Dispozitive medicale stomatologice; □ 04. Dispozitive medicale electromecanice; □ 05. Dispozitive medicale de uz medical/general spitalicesc; □ 06. Dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro; □ 07. Dispozitive medicale implantabile neactive; □ 08. Dispozitive medicale oftalmologice si optice; □ 09. Dispozitive medicale chirurgicale reutilizabile; □ 10. Dispozitive medicale de unică utilizare; □ 11. Mijloace ajutătoare pentru persoane cu dizabilități; □ 12. Dispozitive medicale pentru diagnostic și tratament cu radiații; protezare □ ortopedică; □ auditivă; □ alte tipuri; optică DA DA NU reparare, verificare și punere în funcțiune pentru dispozitive medicale................................................................................ (se completează categoria dispozitivelor medicale) Unitatea este distribuitor al producătorului............................................. Unitatea este reprezentant autorizat al producătorului......................................... din țara....................................................................................... Orice modificare a condițiilor stabilite prin reglementările Ministerului Sănătății, care au stat la baza avizării, atrage anularea prezentului aviz de funcționare. Prezentul aviz de funcționare este valabil 5 ani de la data emiterii. Director, 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR DECIZIE privind deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară a Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu sediul în municipiul București, str. Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, cod de înregistrare fiscală 14045240/01.07.2001, reprezentată legal de președinte, în persoana doamnei Angela Toncescu, în temeiul art. 4 alin. (19) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, în baza Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, adoptată în ședința din data de 27 ianuarie 2009, conform art. 4 alin. (22)—(241) din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul căreia a fost analizată documentația aferentă Notei privind situația solvabilității Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A. nr. 219 din 26 ianuarie 2009, care a completat documentația prezentată în ședința din data de 13 ianuarie 2009, s-a hotărât deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară a Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A., cu sediul în municipiul București, str. Gheorghe Mânu nr. 5, et. 4, sectorul 1, înregistrată la oficiul registrului comerțului cu nr. J 40/3146/24.02.2006, cod unic de înregistrare 18419410, reprezentată legal de domnul lan Harrocks, în calitate de director general, avându-se în vedere următoarele motive de fapt și de drept: Conform Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 13 ianuarie 2009, s-a solicitat Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A., în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiară și falimentul societăților de asigurare, să transmită în termen de 48 de ore calculul marjei de solvabilitate disponibile, marjei de solvabilitate minime și fondului de siguranță determinat pentru 31 decembrie 2008. Ca urmare a solicitării autorității de supraveghere nr. 1.282 din 20 ianuarie 2009, conducerea societății a transmis prin adresa înregistrată la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu nr. 1.754 din 26 ianuarie 2009 raportarea privind marja de solvabilitate disponibilă, marja de solvabilitate minimă și fondul de siguranță pentru asigurările de viață. în urma analizării raportărilor transmise de societate, s-a constatat că valoarea marjei disponibile se situa sub valoarea minimă pentru fondul de siguranță prevăzută de legislația în vigoare, atât pentru 30 noiembrie 2008, cât și pentru 31 decembrie 2008, societatea fiind astfel insolvabilă. Astfel, au fost încălcate prevederile art. 16 alin. (1) lit. a), alin. (5) și alin. (6) din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 5 alin. (1) din Normele privind metodologia de calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigurări de viață, al marjei de solvabilitate minime și al fondului de siguranță, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 4/2008. Având în vedere că societatea nu mai îndeplinește condițiile de solvabilitate, în sensul că valoarea marjei de solvabilitate disponibile a scăzut sub limita minimă prevăzută pentru fondul de siguranță în normele puse în aplicare prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 4/2008, Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a hotărât în ședința din data de 27 ianuarie 2009 aplicarea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare a Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A., în conformitate cu prevederile art. 7 lit. c) din Legea nr. 503/2004, drept care emite următoarea decizie: Art. 1. — Se dispune deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară, conform art. 8 alin. (1) lit. a) coroborat cu art. 7 lit. c) din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiară și falimentul societăților de asigurare a Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A., cu sediul în municipiul București, str. Gheorghe Mânu nr. 5, et. 4, sectorul 1, înregistrată la oficiul registrului comerțului cu nr. J 40/3146/24.02.2006, cod unic de înregistrare 18419410, reprezentată legal de domnul lan Harroks, în calitate de director general. Art. 2. — în aplicarea prevederilor art. 12 din Legea nr. 503/2004, Consiliul de administrație al Societății Comerciale KD LIFE Asigurări — S.A. va întocmi și va depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor un plan de redresare financiară, în termen de cel mult 20 de zile de la data primirii de către societatea de asigurare a prezentei decizii. Art. 3. — Planul de redresare va include informațiile prevăzute la art. 12 alin. (3) din Legea nr. 503/2004 și va conține termene exacte de îndeplinire a măsurilor preconizate, precum și răspunderi concrete pe persoane abilitate, conform regulamentului de funcționare a societății de asigurare. Art. 4. — (1) în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 503/2004, administratorii societății de asigurare au obligația de a convoca de îndată o adunare generala extraordinară, cu propunerea efectuării operațiunii de majorare a capitalului social. (2) Termenul de întrunire nu va putea fi mai mare de 5 zile de la data convocării, iar efectuarea operațiunilor de majorare a capitalului social nu va putea depăși 30 de zile lucrătoare de la data primirii deciziei de declanșare a procedurii de redresare financiară. Art. 5. — Consiliul de administrație răspunde de neîndeplinirea sau îndeplinirea în mod necorespunzător a dispozițiilor comunicate prin prezenta decizie și va fi sancționat în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile art. 71 din Legea nr. 503/2004. Art. 6. — Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 503/2004. Președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, Angela Toncescu București, 5 februarie 2009. Nr. 116.’ MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 85/12.11.2009 7 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE HOTĂRÂRE pentru aprobarea Normei nr. 4/2009 privind investițiile fondurilor de pensii facultative și organizarea activității de investire în temeiul dispozițiilor art. 16, ale art. 23 lit. f) și ale art. 24 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 313/2005, conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006 privind numirea președintelui, a vicepreședintelui și a celorlalți membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, având în vedere dispozițiile art. 87 alin. (1) lit. i), ale art. 90 alin. (1) lit. e) și alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, în baza hotărârii luate în ședința Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 28 ianuarie 2009, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite următoarea hotărâre: Art. 1. — Se aprobă Norma nr. 4/2009 privind investițiile fondurilor de pensii facultative și organizarea activității de investire, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — Prezenta hotărâre și norma menționată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro). Art. 3. — Direcția secretariat, directorul general și Direcția reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri. Președintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Mircea Oancea București, 28 ianuarie 2009. Nr. 4. ANEXĂ NORMA Nr. 4/2009 privind investițiile fondurilor de pensii facultative și organizarea activității de investire în temeiul dispozițiilor art. 16, ale art. 23 lit. f) și ale art. 24 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 313/2005, având în vedere prevederile art. 87 alin. (1) lit. i), ale art. 90 alin. (1) lit. e) și alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Prezenta normă stabilește atribuțiile și obligațiile administratorului de pensii facultative cu privire la activitatea de investire, investițiile fondului de pensii facultative, procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii facultative, precum și decizia de investire, atribuțiile persoanei responsabile cu activitatea de investire a activelor și autorizarea acestuia. Art. 2. — (1) Termenii și expresiile utilizate în prezenta normă au semnificațiile prevăzute la art. 2 din Lege și în Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare. (2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificații: a) instrumente cu risc scăzut (IRS) — instrumentele cu venit fix, respectiv: (i) titluri de stat; (ii) obligațiuni emise de organisme străine neguvernamentale; (iii) alte instrumente financiare având garanția explicită și integrală a statului; b) conducători — membrii consiliului de administrație și directorii administratorului ori, după caz, membrii consiliului de supraveghere și ai directoratului; c) abatere pasivă de la limitele investiționale — depășirea ori scăderea față de limitele investiționale, apărută fără ca administratorul să cumpere sau să vândă instrumentele financiare respective; d) grup — un grup de entități, format dintr-o societate-mamă, filialele sale și entitățile în care societatea-mamă sau filialele sale dețin o pârtieipație, precum și un grup de entități legate între ele printr-o relație, alta decât cea dintre o societate-mamă și o filială, respectiv o relație în următorul sens: (i) o entitate sau mai multe entități este/sunt condusă/conduse pe o bază unică, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor entități; (ii) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia sau mai multor entități sunt 8 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 formate din aceleași persoane reprezentând majoritatea decizională, aflate în funcție în cursul exercițiului financiar și până la întocmirea situațiilor financiare consolidate; e) investment grade — rating de performanță acordat emitenților de valori mobiliare de către agențiile de evaluare specializate; f) persoană relevantă în raport cu administratorul — se înțelege oricare dintre următoarele: (i) un director, conducător sau echivalent al administratorului; (ii) un angajat (salariat) al administratorului, precum și orice altă persoană fizică care își oferă serviciile la dispoziția și sub controlul administratorului și care este implicat în desfășurarea de către administrator a activității de administrare a fondului de pensii; (iii) persoană fizică/juridică direct implicată în furnizarea serviciilor către administrator în baza unui contract de externalizare; g) persoană responsabilă cu investirea — persoana cu atribuții de coordonare/conducere a direcției de investiții; h) private equity— acțiuni la companii private care nu sunt listate pe piețe reglementate (burse); i) rating— evaluarea făcută de o agenție specializată asupra riscurilor asociate unui emitent, unei obligațiuni sau unui alt titlu de creanță, pe parcursul vieții instrumentului financiar evaluat; j) societatea-mamă — o entitate care se află în una dintre următoarele situații: (i) are majoritatea drepturilor de vot într-o altă entitate, denumită filială; (ii) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere ori de supraveghere ale altei entități, denumită filială, și este în același timp acționar/asociat sau membru al acelei entități; (iii) are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra unei entități, denumită filială, al cărei acționar/asociat sau membru este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi din actul constitutiv al entității, în cazul în care legislația aplicabilă filialei îi permite acesteia să fie supusă unor astfel de contracte sau prevederi; (iv) este acționar/asociat sau membru al unei entități și majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale acelei filiale, aflați în funcție în exercițiul financiar în curs, în exercițiul financiar anterior și până la data la care sunt întocmite situațiile financiare consolidate, au fost numiți numai ca rezultat al exercitării drepturilor lor de vot; această prevedere nu se aplică în cazul în care o altă entitate are față de acea filială drepturile prevăzute la lit. (i), (ii) sau (iii); (v) este acționar/asociat sau membru al unei entități și controlează singură, în baza unui acord încheiat cu alți acționari/asociați sau membri ai acelei entități, denumită filială, majoritatea drepturilor de vot în acea filială; (vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia autorităților competente, exercită în fapt o influență dominantă ori un control asupra altei entități, denumită filială; (vii) societatea-mamă împreună cu o altă entitate, denumită filială, sunt conduse pe o bază unică de către societatea-mamă; k) tranzacție personală — tranzacția cu un instrument financiar efectuată de către sau în numele unei persoane relevante în raport cu administratorul, în situația în care acea persoană relevantă acționează în afara obiectului activității pe care o desfășoară în acea calitate. CAPITOLUL II Atribuțiile administratorului cu privire la activitatea de investire SECȚIUNEA 1 Dispoziții generale Art. 3. — Administratorul investește activele fondului de pensii facultative cu respectarea politicii investiționale autorizate de Comisie, având ca obiectiv maximizarea veniturilor rezultate din investiții, prin investirea prudențială a activelor fondului de pensii, în folosul exclusiv al participanților sau, după caz, al beneficiarilor și în conformitate cu prevederile legale. Art. 4. —Administratorul are următoarele obligații: a) să asigure investirea activelor fondurilor de pensii facultative cu respectarea limitelor prevăzute de lege și a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii facultative; b) să investească activele fondurilor de pensii facultative într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea activelor fondului de pensii facultative; c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii facultative în vederea dispersiei riscului și a menținerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se vor diversifica în mod corespunzător, astfel încât să se evite dependența excesivă de un anumit activ, emitent sau grup de societăți comerciale, precum și concentrări de riscuri pe ansamblul activelor. Art. 5. — în exercitarea atribuțiilor sale administratorului îi este interzis: a) să negocieze și să încheie tranzacții, în numele și în contul altor persoane decât fondul de pensii facultative pe care îl administrează, cu excepția tranzacțiilor prevăzute de legislația în vigoare; b) să externalizeze, în sensul transferării de atribuții pe bază de contract sau încredințării executării anumitor obligații către un alt administrator ori către o societate comercială, activitățile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a), c), e), f), g) și h) din Lege. SECȚIUNEA a 2-a Reglementări interne Art. 6. — Reglementările interne ale administratorului cu privire la activitatea de investire vor fi aprobate de consiliul de administrație/consiliul de supraveghere și se vor referi, fără a se limita la: a) proceduri referitoare la tranzacțiile în interesul propriu al administratorului sau la tranzacțiile personale ale salariaților acestuia; b) proceduri adecvate care să asigure separarea instrumentelor financiare aparținând fondului de pensii facultative de cele aparținând administratorului, precum și de cele ale fondului de pensii administrat privat, aflat în administrarea aceluiași administrator, împotriva folosirii acestor instrumente financiare de către administrator în tranzacțiile pe cont propriu; c) proceduri de administrare a riscului, care să includă metode de evaluare a riscurilor investiționale, riscului de credit, riscului de piață, riscului de lichiditate, riscului operațional, riscului reputațional etc.; d) proceduri adecvate care să asigure posibilitatea ca toate operațiunile efectuate de administrator să fie reconstituite, inclusiv în ceea ce privește părțile implicate, timpul și locul unde au fost efectuate, să asigure păstrarea înregistrărilor tranzacțiilor desfășurate, în conformitate cu prevederile Normei nr. 2/2008 privind organizarea activității de arhivă la administratorii de fonduri de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008; MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 9 e) proceduri adecvate care să detalieze competențele și modul în care se administrează activele fondului. CAPITOLUL III Gestionarea conflictului de interese Art. 7. — (1) Administratorul trebuie să ia toate măsurile astfel încât să se asigure că situațiile de conflict de interese între societate, inclusiv conducători, salariați, societatea-mamă, grupul din care administratorul face parte sau orice persoană afiliată ori aflată în mod direct sau indirect în poziție de control față de societate, și fondul de pensii, precum și între combinații ale situațiilor de mai sus sunt identificate și gestionate astfel încât interesele fondului de pensii să nu fie afectate. (2) De asemenea, administratorul se va asigura că nu există un conflict între interesul participantului la fondul de pensii și interesele personale ale unui angajat, atunci când angajatul are interese în calitatea sa de persoană privată. (3) în vederea identificării tipurilor de conflict de interese care apar în cursul furnizării serviciilor de administrare a portofoliului fondului de pensii facultative și a serviciilor conexe sau a combinării acestora și a căror existență ar putea prejudicia interesele unui fond, administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime stabilite la nivelul societății, situația în care o persoană relevantă sau o persoană legată de aceasta în mod direct ori indirect prin control se află în oricare dintre următoarele situații: a) administratorul sau acea persoană ar putea obține un câștig financiar sau ar putea evita o pierdere financiară, pe cheltuiala fondului; b) administratorul sau acea persoană beneficiază de un stimulent financiar ori de un altfel de stimulent pentru a favoriza o societate comercială cu care va încheia un contract de orice tip. Art. 8. — Administratorul trebuie să dispună măsurile și procedurile necesare pentru a se asigura că sunt respectate: a) cerința ca personalul direcției de investiții care efectuează activități de analiză financiară și alte persoane relevante să nu se implice în tranzacții personale sau să procedeze la sfătuirea ori determinarea oricăror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacții cu instrumentele financiare supuse cercetării sau cu orice instrumente financiare legate de acestea, înainte ca rezultatele cercetării să fie utilizate de fondul de pensii; b) cerința ca tranzacțiile personale identificate la nivelul administratorului fondului de pensii să fie evidențiate într-un registru care să încludă orice aprobare sau interdicție în legătură cu acestea; c) interdicțiile prevăzute la cap. VII. Art. 9. — Procedurile întocmite în aplicarea art. 8 lit. b) trebuie să fie astfel concepute încât să asigure în mod distinct următoarele: a) fiecare persoană relevantă cunoaște restricțiile cu privire la tranzacțiile personale, precum și măsurile stabilite de către administrator cu privire la tranzacțiile personale și la dezvăluirea informațiilor; b) administratorul este informat de îndată cu privire la orice tranzacție personală la care participă o persoană relevantă, fie în baza unei notificări cu privire la acea tranzacție, fie prin alte proceduri care permit administratorului să identifice asemenea tranzacții. CAPITOLUL IV Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii facultative Art. 10. — (1) Unui fond de pensii facultative i se va asocia un grad de risc. (2) în funcție de gradul de deținere a instrumentelor cu risc scăzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii, fondului de pensii facultative i se poate asocia unul dintre următoarele grade de risc: a) grad de risc scăzut al unui fond de pensii facultative — total dețineri de IRS din total activ net al fondului: 100% —85%; b) grad de risc mediu al unui fond de pensii facultative — total dețineri de IRS din total activ net al fondului: 85%—65%; c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii facultative — total dețineri de IRS din totalul activului fondului: 65%—50%. Art. 11. —Administratorul fondului de pensii facultative are obligația să corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea de la gradul de risc declarat în prospectul schemei de pensii facultative în maximum 60 de zile calendaristice de la data depășirii/scăderii pasive peste/sub limitele aferente gradului de risc declarat. CAPITOLUL V Investițiile fondului de pensii facultative SECȚIUNEA 1 Reguli generale Art. 12. — Pe toată durata funcționării fondului de pensii facultative, administratorul va respecta structura de portofoliu prevăzută în prospectul schemei de pensii facultative autorizat de către Comisie. Art. 13. — (1) Administratorul poate investi activele fondului de pensii facultative pe următoarele piețe financiare: a) piața monetară; b) piața de capital. (2) Administratorul poate investi atât pe piața primară, cât și pe piețe secundare reglementate, inclusiv pe piața secundară bancară. Art. 14. — Activele fondului de pensii vor fi investite în instrumentele financiare prevăzute la art. 87 alin. (1) lit. a)—h) din Lege și de prezenta normă, cu respectarea următoarelor limite maxime pentru fiecare instrument: a) 20 % din activele fondului de pensii vor putea fi investite în instrumente ale pieței monetare, cu respectarea următoarelor sublimite: (i) conturi în lei sau în valute liber convertibile la bănci autorizate să funcționeze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau Spațiului Economic European — 5%; (ii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă la bănci autorizate să funcționeze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau Spațiului Economic European, pentru o perioadă de până la 180 de zile calendaristice — 20%; (iii) depozite în lei sau în valută liber convertibilă la bănci autorizate să funcționeze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau Spațiului Economic European, pentru o perioadă mai mare de 180 de zile calendaristice — 20%; b) 70% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite: (i) titluri de stat, cu scadența mai mică de un an — 50 %; (ii) titluri de stat, cu scadență mai mare de un an — 70%; c) 30% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligațiuni și în alte valori mobiliare emise de autorități ale administrației publice locale din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European; d) 50% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în valori mobiliare tranzacționale pe piețe reglementate din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, cu respectarea următoarelor sublimite: 10 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 85/12.11.2009 (i) acțiuni tranzacționale pe piețe reglementate din România — 35%; (ii) acțiuni tranzacționale pe piețe reglementate din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, altele decât România — 35%; (iii) obligațiuni corporatiste ale emitentilor din România — 30%; ’ (iv) obligațiuni corporatiste ale emitenților din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, altele decât România, care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 17 — 30%; e) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat emise de state terțe, indiferent de termenul până la maturitate, cu respectarea următoarelor sublimite: (i) titluri de stat din S.U.A., Canada, Japonia — 15%; (ii) titluri de stat din alte state terțe care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 17 — 5%; f) 10% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligațiuni și alte valori mobiliare emise de autorități ale administrației publice locale din state terțe, cu respectarea următoarelor sublimite: (i) obligațiuni și alte valori mobiliare emise de autorități ale administrației publice locale din S.U.A., Canada, Japonia —10 %; (ii) obligațiuni și alte valori mobiliare emise de autorități ale administrației publice locale din state terțe care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 17 — 5%. g) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligațiuni emise de organisme străine neguvernamentale, altele decât cele menționate la lit. j), tranzacționale pe piețe reglementate care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 17; h) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European și din state terțe; i) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în private equity la companii din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European; j) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligațiuni emise de Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Europeană de Investiții, tranzacționale pe piețe reglementate; k) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în mărfuri și derivate pe mărfuri, precum: țiței și derivați ai acestuia, bumbac, cafea, grâu, cupru, aluminiu, zinc și metale prețioase, tranzacționale pe burse reglementate și specializate din Uniunea Europeană și S.U.A. Art. 15. — (1) Administratorul poate investi într-un singur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăși în total 5%, precum și în activele unui grup de emitenți și persoanele afiliate acestora, fără a depăși în total 10%. (2) Limitele prevăzute la alin. (1) se referă la toate tipurile de investiții permise de lege și de prezenta normă, inclusiv conturi și depozite bancare, cu excepția titlurilor de stat. SECȚIUNEA a 2-a Reguli speciale Art. 16. —Administratorul va urmări investirea în acțiuni tranzacționale ale emitenților care îndeplinesc cel puțin condițiile de admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori București. Art. 17. — Administratorul poate investi numai în acele obligațiuni sau alte titluri de creanță din state aparținând Uniunii Europene sau Spațiului Economic European ori statelor terțe, cu excepția României, care au primit din partea agențiilor de rating internaționale calificativul „investment grade”. Art. 18. — în cazul în care în procesul de investire sunt depășite în mod pasiv limitele prevăzute la art. 14 și 15, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depășirii limitei, administratorul fondului de pensii facultative are obligația să corecteze, inclusiv prin măsuri active, abaterea de la limitele investiționale prevăzute de legislația în vigoare și în prospectul schemei de pensii facultative. Art. 19. —Administratorii pot proteja portofoliul de investiții al fondului de pensii administrat privat împotriva riscului valutar și al riscului de dobândă prin instrumente financiare specifice. CAPITOLUL VI Decizia de investire, atribuțiile persoanei responsabile cu investirea și autorizarea acesteia SECȚIUNEA 1 Decizia de investire și atribuțiile persoanei responsabile cu investirea Art. 20. — Decizia de investire se va lua cu respectarea politicii investiționale, a limitelor de investire prevăzute de prospectul schemei de pensii facultative autorizat de către Comisie și a reglementărilor în vigoare. Art. 21. — In vederea gestionării operațiunilor zilnice ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatorică o direcție de investiții organizată în mod distinct, responsabilă cu analiza oportunităților investiționale și plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilită de conducătorii administratorului, după caz. Art. 22. — Persoana responsabilă cu investirea va avea cel puțin următoarele atribuții în domeniul său de activitate: a) să organizeze activitatea direcției de investiții; b) să asigure investirea activelor cu respectarea limitelor prevăzute de lege și a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii; c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii facultative în vederea dispersiei riscului și a menținerii unui grad adecvat de lichiditate; d) să efectueze analize prealabile investirii asupra riscului de investiție și a costurilor implicate; e) să asigure dezvoltarea de politici și proceduri adecvate privind analiza oportunităților investiționale și a plasării activelor; f) să asigure respectarea reglementărilor prudențiale; g) să asigure informarea consiliului de administrație/ consiliului de supraveghere despre problemele și evoluțiile semnificative care ar putea influența profilul de risc al fondului de pensii facultative; h) să stabilească sisteme de raportare detaliate și oportune către consiliul de administrație și/sau consiliul de supraveghere, după caz, care să permită acestora să efectueze o evaluare corectă a activității desfășurate. SECȚIUNEA a 2-a Autorizarea persoanei responsabile cu investirea Art. 23. — Persoana responsabilă cu investirea își desfășoară activitatea în baza deciziei de autorizare emise de Comisie. Art. 24. — Comisia autorizează persoana responsabilă cu investirea, dacă aceasta îndeplinește cumulativ următoarele condiții: a) să aibă încheiat un contract de muncă cu normă întreagă sau un contract de mandat cu societatea administrator de pensii și să desfășoare activități de investire numai în cadrul acelei societăți; b) să fie absolventă a unei instituții de învățământ superior de lungă durată; MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 11 c) să aibă experiență profesională de cel puțin 3 ani în domeniul financiar-bancar/administrării de investiții; d) să nu fi fost condamnată pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni de natură economică; e) să nu fi fost sancționată de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, Banca Națională a României sau de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu interzicerea desfășurării de activități pe piețele supravegheate de acestea ori de către o autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din străinătate sau să se fi aflat în altă situație care, prin aspectele relevate, ar putea avea efecte negative asupra imaginii administratorului la care persoana în cauză va activa ca persoană responsabilă cu investirea în cadrul direcției de investiții; f) să nu fie membră în consiliul de administrație/conducător, angajat sau să aibă orice relație contractuală, directă ori indirectă, cu un alt administrator al unui fond de pensii facultative, cu instituția de credit care îndeplinește funcția de depozitar al fondului de pensii administrat de către administratorul la care acesta este angajat, cu o societate de servicii de investiții financiare cu care administratorul la care persoana este angajată se află în relație contractuală. Art. 25. — Administratorul transmite Comisiei cererea de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul instituției sale, întocmită conform anexei nr. 1, împreună cu următoarele documente: a) copie de pe actul de identitate al persoanei care urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate; b) curriculum vitae întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2; c) copie de pe actul care atestă că are studii superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licență sau de diplomă, după caz; d) copie de pe contractul individual de muncă sau de pe contractul de mandat, după caz; e) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, completat și semnat de această persoană; f) declarație pe propria răspundere, din care să rezulte că persoana în cauză nu se află în vreuna dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute de Lege; g) certificatul de cazier judiciar și certificatul de cazier fiscal; h) declarația nr. 1 și declarația nr. 2, prevăzute în anexele nr. 4 și nr. 5. Art. 26. — Comisia analizează și hotărăște cu privire la eliberarea deciziei de autorizare a persoanei responsabile cu investirea, în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului. Art. 27. — (1) Orice solicitare a Comisiei privind informații suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate inițial întrerupe termenul prevăzut la art. 26, un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informații sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei, sub sancțiunea respingerii cererii. (2) în situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz. Art. 28. — Decizia de autorizare se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia. Art. 29. — Orice modificare a documentelor sau a condițiilor pe baza cărora s-a eliberat decizia de autorizare a persoanei responsabile cu investirea va fi supusă autorizării Comisiei. SECȚIUNEA a 3-a Respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative Art. 30. — (1) Neîndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative. (2) Decizia de respingere, scrisă și motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. (3) Decizia de respingere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislația în vigoare. Art. 31. — O nouă cerere de autorizare poate fi adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficiențele care au constituit motivele de respingere a cererii inițiale. SECȚIUNEA a 4-a Retragerea autorizației persoanei responsabile cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative Art. 32. — Comisia poate retrage autorizația persoanei responsabile cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative în următoarele condiții: a) dacă decizia de autorizare a fost obținută pe baza unor informații sau documente false ori care au indus în eroare; b) în situația în care nu mai sunt îndeplinite condițiile avute în vedere la autorizare; c) la cererea administratorului. Art. 33. — (1) Decizia de retragere, scrisă și motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. (2) Decizia de retragere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislația în vigoare. Art. 34. —Administratorul are obligația să solicite Comisiei retragerea autorizației persoanei responsabile cu investirea cel târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă ori a mandatului. Art. 35. — înlocuirea persoanei responsabile cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative este notificată imediat Comisiei, urmând să se parcurgă etapele pentru obținerea deciziei de autorizare a persoanei nou-numite în această funcție. CAPITOLUL VII Interdicții privind investițiile Art. 36. —Administratorii nu pot investi activele fondului de pensii pe care îl administrează în: a) instrumente financiare tranzacționate pe alte piețe decât pe piețe reglementate, cu excepția celor de pe piața secundară bancară; b) operațiuni de vânzare în lipsă sau de împrumut cu valori mobiliare admise la tranzacționare; c) instrumente financiare emise de către societatea-mamă a administratorului, grupul din care administratorul face parte, precum și de către orice altă persoană afiliată sau aflată în mod direct ori indirect în poziție de control față de societate; d) orice alte active care nu pot fi identificate sau a căror evaluare este incertă. Art. 37. — (1) Administratorului, analiștilor financiari și persoanelor relevante implicate în producerea cercetării pentru 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 85/12.11.2009 investiții le este interzis să accepte stimulente de la persoanele având un interes material legat de subiectul cercetării pentru investiții. (2) Administratorul, analiștii financiari și alte persoane relevante implicate în producerea cercetării pentru investiții nu trebuie să promită emitenților asigurarea unei cercetări favorabile. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale Art. 38. — (1) în termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei norme, administratorul are obligația să finalizeze reorganizarea internă a activității sale în conformitate cu prevederile prezentei norme, inclusiv prin autorizarea persoanei responsabile cu investirea. (2) Persoanele autorizate/avizate de către Comisie în vederea desfășurării activității de investiții în cadrul unui administrator de pensii facultative până la intrarea în vigoare a prezentei norme nu trebuie să reia procedura de autorizare. Art. 39. — Termenele prevăzute de prezenta normă, care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare, se vor prelungi până la sfârșitul următoarei zile lucrătoare. Art. 40. — Prevederile Normei nr. 23/2008 pentru modificarea temporară a limitei maxime aplicabile investițiilor fondurilor de pensii facultative în titluri de stat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 39/2008, rămân aplicabile. Art. 41. — Nerespectarea dispozițiilor cuprinse în prezenta normă se sancționează în conformitate cu prevederile legislației în vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. f) și k) și alin. (2), (3), (4), (6). (7), (9) și (10) din Lege. Art. 42. — Prezenta normă intră în vigoare la data de 1 mai 2009. Art. 43. —Anexele nr. 1—5 fac parte integranta din prezenta normă. ANEXA Nr. 1 la normă Pagina 1/1 CERERE PENTRU AUTORIZAREA PERSOANEI DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂȚII RESPONSABILE CU INVESTIREA Subsemnatul(a) (numele și prenumele) în calitate de reprezentant legal al administratorului (denumirea societății de administrare) având sediul social........................,..................................................................................................... (localitate) (strada și numărul) , ..... (județul)................................................................................................(codul poștal) solicit autorizarea persoanei responsabile cu investirea, respectiv a dnei, dlui (numele și prenumele persoanei) Date de contact ale persoanei responsabile cu investirea: Numărul de telefon.....................Numărul de fax............................ Adresa de poștă electronică................................................... Prezenta cerere este însoțită de un număr de.....documente, totalizând un număr de.......file. Semnătura reprezentantului legal.................... Data................... FALSE DECLARAȚII SAU OMISIUNI INTENȚIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 13 ANEXA Nr. 2 la normă CURRICULUM VITAE Informații personale Nume/Prenume Nume/Prenume Adresa Numărul imobilului, numele străzii, codul poștal, localitatea, țara Telefon Fix: Mobil: Fax E-mail Cetățenia Data nașterii Sex Experiența profesională Menționați pe rând fiecare experiență profesională Perioada relevantă, începând cu cea mai recentă dintre acestea. Funcția sau postul ocupat Principalele activități și responsabilități Numele și adresa angajatorului Tipul activității sau sectorul de activitate Educație și formare Menționați pe rând fiecare formă de învățământ și Perioada program de formare profesională urmat, începând cu cel mai recent. Calificarea/diploma obținută Domenii principale studiate/competențe dobândite Numele și tipul instituției de învățământ Nivelul de clasificare a formei de învățământ Aptitudini și competențe personale Limba maternă Precizați limba maternă Curriculum vitae Limba(i) străină(e) cunoscute Autoevaluare înțeles Vorbit Scris Abilități de Abilități de Interacțiune Exprimare ascultare citire Limba Limba Competențe și cunoștințe de utilizare a Descrieți competențele și indicați contextul în care au fost calculatorului dobândite. Alte competențe și aptitudini Descrieți competențele și indicați contextul în care au fost dobândite. Informații suplimentare Indicați alte informații utile care nu au fost menționate anterior, de exemplu: persoane de contact, referințe etc. 14 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 ANEXA Nr. 3 la normă CHESTIONAR pentru persoana responsabilă cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative Acest chestionar va fi completat de către persoana propusă ca persoană responsabilă cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative. Chestionarul se întocmește potrivit acestui model; este obligatoriu a se răspunde la toate întrebările. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare. 1. Denumirea și adresa societății administrator de pensii facultative pentru care se comunică informațiile: 2. Identitatea persoanei care urmează a fi numită persoană responsabilă cu investirea din cadrul societății administrator de pensii facultative (numele și prenumele, CNP, seria și numărul actului de identitate, emitentul și data emiterii acestuia, data și locul nașterii, cetățenia și domiciliul). 3. Funcția pe care o exercitați în cadrul societății. Se va prezenta și o scurtă descriere a atribuțiilor și responsabilităților aferente. 4. Comunicați orice informații suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienței profesionale și a onorabilității dumneavoastră. 5. Ați fost sau sunteți acționar semnificativ (care deține cel puțin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori asociat într-o societate comercială? în această eventualitate, precizați denumirea societății comerciale și nivelul participației dumneavoastră. 6. Ați exercitat activități pentru care, potrivit dispozițiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obținerii unei aprobări de la o autoritate de reglementare, supraveghere și/sau control din domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate? 7. Ați avut, dumneavoastră sau societățile la care ați exercitat responsabilități de conducere și/sau de administrare ori la care ați fost acționar semnificativ ori asociat, dificultăți financiare majore sau v-ați aflat dumneavoastră ori respectivele entități în alte situații care să fi condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare, finalizate ori aflate în curs de desfășurare? Dacă da, faceți orice precizare utilă. 8. Autoritățile însărcinate cu supravegherea în domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate v-au refuzat vreo autorizație ori v-au aplicat vreo sancțiune dumneavoastră personal? Dar vreuneia dintre entitățile la care ați exercitat responsabilități de conducere și/sau de administrare ori la care ați fost acționar semnificativ ori asociat? Dacă da, dați detalii, indiferent dacă între timp a intervenit reabilitarea (se vor indica: autoritatea care a dispus sancționarea, fapta sancționată, sancțiunea și data aplicării sancțiunii). 9. Sunteți angajat sau aveți o relație contractuală cu o altă societate de administrare a investițiilor, societate de asigurare, societate de servicii de investiții financiare sau instituție de credit care îndeplinește funcție de depozitar? Dacă da, faceți orice precizare utilă. 10. Sunteți angajat sau aveți o relație contractuală cu o altă societate de administrare de pensii private? Dacă da, faceți orice precizare utilă Semnătura:.................... Data:......................... FALSE DECLARAȚII SAU OMISIUNI INTENȚIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 85/12.11.2009 15 ANEXA Nr. 4 la normă DECLARAȚIA Nr. 1 privind afilierea Declarația se întocmește potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declarațiile semnate prin reprezentare. Subsemnatul,.................................., cu domiciliul în........................, posesor al actului de identitate tip..seria......nr............., eliberat de...............la data de......., valabil până la data de.............., CNP....................., în calitate de reprezentant al direcției de investiții al administratorului ................................................... declar prin prezenta că am/nu am calitatea de persoană afiliată, în raport cu o persoană fizică sau juridică, așa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare. Relații de afiliere: Nr. Denumirea societății/numele Statul rezident al societății Participare la capitalul social crt. și prenumele persoanei fizice în care sunt deținute acțiuni al societătii/drepturile de vot (%) Semnătura:............... Data:.................... ANEXA Nr. 5 la normă DECLARAȚIA Nr. 2 privind deținerile reprezentând cel puțin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot ale unei societăți Declarația se întocmește potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declarațiile semnate prin reprezentare. Subsemnatul,................................... cu domiciliul în........................, posesor al actului de identitate tip., seria.....nr............., eliberat de..............la data de......., valabil până la data de.............., CNP....................., în calitate de reprezentant al direcției de investiții al administratorului .................................................declar prin prezenta că am/nu am dețineri care reprezintă cel puțin 5% din capitalul social sau al drepturilor de vot: Dețineri individuale: Numele și prenumele Felul afilierii conform art. 2 alin. (2) Participare la capitalul social al Nr. crt. persoanei fizice/Denumirea societății din Legea nr. 204/2006 societății/drepturile de vot cu care declarantul se află în relații privind pensiile facultative, (%) de afiliere cu modificările și completările ulterioare Semnătura:............... Data:.................... FALSE DECLARAȚII SAU OMISIUNI INTENȚIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC — Prețuri pentru anul 2009 — Nr. Număr Zile da Greutate Valoare crt Denumirea publicației de apariții apariției medie/apariția TVA S% inclus)/!ei anuale săptămână (grame] 12 luni 3 luni 1 lună 1 Monitorul Oficial, Partea 75C 5 5C 80C 21C 75 2 Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 9C 1 5C 1.50C 14C 3 Monitorul Oficial, Partea a ll-a 20C 5 6C 2.25C 20C 4 Monitorul Oficial, Partea a lll-a SOC 5 15 43C 4C 5 Monitorul Oficial, Partea a JV-a 7.20C 5 5C 1.72C 16C 6 Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 40C 5 25 1.60C 15C 7 Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 6C 1 3C 54C 5C 8 Colecția Legislația Românie 4 --- 2.50C 45C 12C 9 Colecția Hotărâri ale Guvernul ui Românie 12 --- 3.50C 75C 7C NOTĂ: Monitorul Oficial Partea I bis se multiplică pe bază de comandă. începând cu anul 2009 se sistează apariția publicației Repertoriul legislației României. Abonamente la publicațiile oficiale și comenzi către „Monitorul Oficial” R.A. se pot efectua prin următoarele societăți de distribuție: ♦ COMPANIA NAȚIONALĂ „POȘTA ROMÂNĂ” --- S.A. --- prin oficiile sale poștale ♦ ACTA LEGIS ---S.R.L. --- București, Str. Lirei nr. 11, parter, ap. 1, (telefon/fax: 021.411.91.79; 021.411.54.08) ♦ INFO EUROTRADING --- S.A. --- București, Splaiul Independentei nr. 202A (telefon: 021.316.30.57, fax: 021.316.30.58) ♦ INTERPRESS SPORT --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1, corp B, et. 2, camerele 256---259, OP 33 (telefon/fax: 021.313.85.07; 021.313.85.08; 021.313.85.09) ♦ MEDIA PRESS ABONAMENTE ---S.R.L. --- București, str. Izvor nr. 78, et. 2 (telefon: 021.311.97.84, fax: 021.311.97.85) ♦ M.T PRESS IMPEX ---S.R.L. --- București, bd. Basarabia nr. 256 (telefon/fax: 021.255.48.15; 021.255.48.16; 021.255.48.17) ♦ PRESS EXPRES --- S.R.L. --- Otopeni, str. Flori de Câmp nr. 9 (telefon/fax: 021.221.42.83; 0745.133.712) ♦ ZIRKON MEDIA ---S.R.L. --- București, str. Pictor Dimitrie Hârlescu nr. 6, sector 2 (telefon’: 021.255.18.00, fax: 021.255.18.66; 021.255.19.18) ♦ ART ADVERTISING --- S.R.L. --- Râmnicu Vâlcea, str. Regina Maria nr. 7, bl. C1, sc. C, mezanin II (fax: 0250/73.54.75, telefon: 0350.40.59.87; 0350.40.59.88) ♦ CALLIOPE ---S.R.L. --- Ploiești, str. Elena Doamna nr. 62---64 (telefon/fax: 0244/51.40.52; 0244/51.48.01) ♦ DIFSTARPRESS ---S.R.L. --- Slobozia, bd. Matei Basarab, bl. I60, sc. A, ap. 15 (telefon/fax: 0243/23.23.68) ♦ CURIER PRESS ---S.A. --- Brașov, str. Traian Grozăvescu nr. 7 (telefon/fax: 0268/51.08.57; 0268/51.08.58) ♦ ROESTA ---S.R.L. --- Curtea de Argeș, str. Valea lașului, bl. P10, sc. B, ap. 18 (telefon/fax: 0248/72.11.43) ♦ VIAȚA LIBERĂ --- S.A. --- Galați, Str. Domnească nr. 68 (telefon: 0236/46.06.20, fax: 0236/47.10.28) ♦ UNITATEA---S.R.L. --- Alba lulia, str. Traian nr. 26 (telefon: 0258/81.16.31, fax: 0258/81.28.43) ♦ MANPRES DISTRIBUTION --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1 (OP 33 --- CP 24) (telefon/fax: 021.314.63.39) ♦ CUGET LIBER ---S.A. --- Constanta, bd. I.C. Brătianu nr. 5 (telefon: 0241/58.21.20, fax: 0241/61.95.24) ♦ SIMPEX LOGISTIC --- S.R.L. --- Călărași, Str. Progresul nr. 21, bl. B1, sc. B, ap. 5 (telefon/fax: 0242/31.89.29) ♦ CIPSOFT DESIGN --- S.R.L. --- Ploiești, str. Eroilor nr. 2 bis (tel. 0722.36.54.65 sau 0724.20.31.43) EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIA! „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketinq@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5$4S «8 324343 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85/12.11.2009 conține 16 pagini. Prețul:3,20 lei ISSN 1453—4495