MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 71 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Vⁱⁿerⁱ’ ⁶ februarie 2009 SUMAR Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE M.12. — Ordin al ministrului apărării naționale pentru aprobarea Instrucțiunilor privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale......................................... 2-14 26. — Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale privind modificarea anexei H la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 850/2006 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de acordare a sprijinului financiar pentru activitățile din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătățirilor funciare și al organizării și sistematizării teritoriului, precum și condițiile de eligibilitate......................................... 15 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR 87. — Decizie privind autorizarea funcționării ca broker de asigurare a Societății Comerciale OK CONSULTING BROKER DE ASIGURARE —S.A.................................... 16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE ORDIN pentru aprobarea Instrucțiunilor privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, cu modificările ulterioare, ale art. 4 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 29 lit. c) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006, cu modificările ulterioare, ministrul apărării naționale emite prezentul ordin. Art. 1. — Se aprobă Instrucțiunile privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă „R.P-1, Instrucțiuni privind activitatea de relații publice în armată”, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M. 134/2002*). Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. București, 28 ianuarie 2009. Nr. M.12. Ministrul apărării naționale, Mihai Stănișoară *) Ordinul ministrului apărării naționale nr. M. 134/2002 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a țării și securitate națională. ANEXĂ INSTRUCȚIUNI privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. —Activitatea de informare și relații publice reprezintă o componentă distinctă a conducerii militare și constă în stabilirea, menținerea și dezvoltarea unor relații de încredere între Ministerul Apărării Naționale și persoanele interesate de activitatea acestuia, pentru promovarea scopurilor și obiectivelor instituției militare și creșterea gradului de informare și a nivelului de înțelegere a problematicii asociate domeniului militar. Art. 2. — Misiunea sistemului de informare și relații publice este de a contribui la promovarea imaginii Ministerului Apărării Naționale prin informarea personalului propriu, a cetățenilor, a instituțiilor și organizațiilor legal constituite privind activitatea armatei. Art. 3. — Activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale se desfășoară pe baza următoarelor principii: a) aplicarea prevederilor Constituției României, republicată, referitoare la dreptul la informație al persoanei; b) comunicarea informațiilor publice se va realiza oportun, corect, complet și nediscriminatoriu; c) asigurarea unui flux continuu de informații publice pentru personalul armatei, cadrele militare în rezervă și în retragere, veteranii de război și membrii familiilor acestora; d) exceptarea de la liberul acces la informații se face în condițiile stabilite de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare; e) activitatea de informare și relații publice respectă imperativul echidistanței politice; f) politica de informare publică exclude propaganda de orice fel. Art. 4. — Sensul termenilor de specialitate utilizați în prezentele instrucțiuni este prevăzut în anexa nr. 1. CAPITOLUL II Conducerea activității de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale SECȚIUNEA 1 Structura sistemului de informare și relații publice și atribuțiile principalelor sale componente Art. 5. — Sistemul de informare și relații publice din Ministerul Apărării Naționale este compus din: a) Direcția informare și relații publice; b) purtătorul de cuvântai Ministerului Apărării Naționale; c) structurile de informare și relații publice de la diferite structuri ale armatei — secții, birouri, compartimente; d) personalul de informare și relații publice încadrat pe funcții distincte; e) personalul care desfășoară activitatea de informare și relații publice prin cumul de funcții, numit prin ordin de zi pe unitate; f) mass-media militară. 1.1. Direcția informare și relații publice Art. 6. — Direcția informare și relații publice este structura specializată în conducerea, organizarea și gestionarea domeniului informării și relațiilor publice în Ministerul Apărării Naționale în timp de pace, în situații de criză și la război. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 3 Art. 7. — Direcția informare și relații publice își desfășoară activitatea în cadrul Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică și are următoarele atribuții: a) planificarea, organizarea, desfășurarea, coordonarea și evaluarea activității de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale; b) conducerea mass-mediei militare centrale; c) organizarea și desfășurarea instruirii în domeniul informării și relațiilor publice pentru personalul armatei; d) monitorizarea mass-mediei interne și internaționale; e) realizarea, întreținerea și actualizarea site-ului central de internet al Ministerului Apărării Naționale; f) asigurarea accesului la informațiile de interes public, conform prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. 1.2. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale Art. 8. — Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale organizează și gestionează relațiile cu mass-media la nivelul ministrului apărării naționale. Art. 9. — Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale îndeplinește următoarele atribuții principale: a) asigură comunicarea cu mass-media în ceea ce privește activitatea Ministerului Apărării Naționale și a ministrului apărării naționale; b) coordonează redactarea declarațiilor, materialelor și interviurilor pentru presă ale ministrului apărării naționale; c) se informează despre activitatea statelor majore ale categoriilor de forțe ale armatei, comandamentelor de armă și a celorlalte structuri subordonate Ministerului Apărării Naționale, pentru a fi în măsură să răspundă solicitărilor specifice atât din partea ministrului, cât și a jurnaliștilor; d) își coordonează activitatea cu Direcția informare și relații publice. 1.3. Structurile și personalul de informare și relații publice Art. 10. — (1) Structurile și personalul de informare și relații publice se subordonează nemijlocit comandantului/șefului structurii la care funcționează. (2) în domeniul specialității, acestea sunt coordonate de structura de profil a eșalonului imediat superior. Art. 11. — Structurile și personalul de informare și relații publice încadrat pe funcții distincte organizează și desfășoară activitățile de informare și relații publice ale structurilor pe care le deservesc și îndeplinesc următoarele atribuții principale: a) întocmesc anual, până la 31 decembrie, pentru anul următor, documentele de planificare a comunicării la nivelul eșalonului respectiv, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naționale; b) desfășoară activitatea de informare publică directă, în condițiile legii; c) organizează și desfășoară activitatea de informare internă a personalului; d) gestionează în toate situațiile relațiile marii unități/unității și personalului acesteia cu mass-media; e) coordonează activitatea mass-mediei militare din zona lor de responsabilitate; f) monitorizează apariția în presa locală a informațiilor referitoare la activitatea eșalonului la care activează și a unităților subordonate și le prezintă comandanților/șefilor structurilor respective, informând totodată eșalonul superior; g) consiliază comandantul/șeful structurii la care funcționează în organizarea relațiilor cu comunitatea locală; h) organizează, la ordinul comandantului/șefului structurii la care funcționează, când situația concretă o impune, conferințe sau briefinguri de presă; despre data și ora stabilite și tematica ce va fi abordată informează ierarhic, până la nivelul Direcției informare și relații publice; i) identifică nevoile de informare ale militarilor din zona de responsabilitate și solicită Direcției informare și relații publice, pe cale oficială, materiale care să răspundă acestor nevoi; j) informează ierarhic, până la nivelul Direcției informare și relații publice, despre tematica solicitărilor de informații primite de la jurnaliști pe fondul crizelor mediatice sau cu potențial de criză mediatică pentru instituția militară, pentru armonizarea răspunsurilor și a punctelor de vedere sau sprijin de specialitate. Art. 12. — Personalul care desfășoară prin cumul activități de informare și relații publice are următoarele atribuții principale: a) organizează și desfășoară activitatea de informare internă a personalului; b) participă, împreună cu structura de informare și relații publice de la eșalonul superior, la gestionarea crizelor mediatice locale; c) monitorizează informațiile referitoare la activitatea eșalonului la care activează și a unităților subordonate, care apar în mass-media locală, și le prezintă comandanților/șefilor structurilor la care funcționează; d) consiliază comandantul/șeful structurii la care funcționează în organizarea relațiilor cu comunitatea locală, respectând principiul echidistanței politice; e) transmite la structura de informare și relații publice a eșalonului superior, ori de câte ori este necesar, materiale referitoare la nevoile de informare ale militarilor din unitatea lor; f) întocmește, până la 31 decembrie, pentru anul următor, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naționale și a precizărilor primite de la structura de informare și relații publice a eșalonului superior, planuri anuale ale activității de informare și relații publice pentru unitatea lor. 1.4. Mass-media militară Art. 13. — Mass-media militară contribuie la informarea internă a personalului militar și civil al armatei și a familiilor acestora, precum și la informarea populației despre activitățile desfășurate de Ministerul Apărării Naționale. Art. 14. — Mass-media militară cuprinde: a) publicațiile realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale și alte produse tipărite de informare publică realizate de structurile centrale ale ministerului, de statele majore ale categoriilor de forțe ale armatei, de comandamentele de armă și de structurile subordonate acestora; b) emisiunile de radio sau de televiziune realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale și alte emisiuni realizate de studiourile militare teritoriale de radio și televiziune; c) publicațiile electronice postate pe internet și intranet. Art. 15. — (1) Activitatea redacțiilor mass-mediei militare se desfășoară în conformitate cu prevederile constituționale referitoare la libertatea de exprimare și de creație, precum și cu cele privind dreptul la informație. (2 ) Activitatea redacțiilor mass-mediei militare se derulează pe baza planurilor publicistice anuale. Art. 16. — (1) Direcția informare și relații publice are în subordine Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale, care este organizat pe redacții ale publicațiilor și emisiunilor de radio și televiziune. (2 ) Directorul Trustului de presă al Ministerului Apărării Naționale aprobă sumarele publicațiilor și emisiunilor de radio și televiziune propuse de redactorii-șefi și verifică conținutul acestora pentru asigurarea concordanței cu obiectivele de comunicare ale Ministerului Apărării Naționale. Art. 17. — (1) Redacțiile mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale sunt subordonate comandanților/șefilor marilor unități/unităților în structura cărora funcționează. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 (2 ) Pentru îndeplinirea obiectivelor din Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naționale, redacțiile menționate sunt coordonate profesional de structurile de informare și relații publice de la eșalonul la care își desfășoară activitatea. Art. 18. — înființarea sau schimbarea denumirii unor publicații periodice militare se face în baza aprobării ministrului apărării naționale, cu avizul Direcției informare și relații publice. Art. 19. — (1) în garnizoanele unde funcționează posturi teritoriale ale societăților publice de radio și televiziune, comandanții de garnizoane pot numi, pe funcții sau prin cumul de funcții, în raport cu competențele exercitate în domeniul resurselor umane, cu avizul Direcției informare și relații publice, persoane care să pregătească și să prezinte emisiuni militare la posturile respective, pe bază de convenții încheiate în condițiile legii. (2 ) Sumarul și conținutul emisiunilor prevăzute la alin. (1) se avizează de către structura de informare și relații publice a unității al cărei comandant asigură și funcția de comandant al garnizoanei. Art. 20. — Principalele atribuții ale redactorilor-șefi ai redacțiilor mass-mediei militare sunt: a) elaborează anual, până la 31 decembrie, planuri publicistice, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naționale și a cerințelor de comunicare existente la eșalonul unde funcționează; b) conduc nemijlocit activitatea personalului din redacție și răspund de calitatea și conținutul materialelor de presă incluse în publicații și emisiuni, de acuratețea și conformitatea cu realitatea a informațiilor difuzate; c) organizează și gestionează baze proprii de date, arhive foto, audio și video; d) fac propuneri pentru asigurarea materială și financiară a redacțiilor pe care le conduc și răspund de utilizarea eficientă a resurselor umane, materiale și financiare puse la dispoziție. Art. 21. — (1) Planurile publicistice cuprind următoarele elemente: a) descrierea mijlocului de informare: format, tiraj, periodicitate, arie de difuzare, rubrici permanente; b) obiectivele de comunicare din Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naționale și obiectivele operaționale ale mijlocului de informare; c) publicul-țintă; d) genurile publicistice folosite: știri, interviuri, reportaje și foto; e) resursele umane, financiare și materiale estimate și sursa de finanțare. (2) Planul publicistic al Trustului de presă al Ministerului Apărării Naționale cuprinde sinteza planurilor publicistice ale redacțiilor din propria compunere, este avizat de Direcția informare și relații publice și este aprobat de secretarul de stat și șef al Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică. (3) Planurile publicistice elaborate de redactorii-șefi ai redacțiilor mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale sunt avizate de structura de informare și relații publice de la eșalonul în cadrul cărora funcționează și sunt aprobate de comandanții/șefii structurilor cărora li se subordonează. SECȚIUNEA a 2-a Atribuțiile comandanților/șetilor în domeniul informării și relațiilor publice Art. 22. — Conducerea activității de informare și relații publice în ceea ce privește planificarea, organizarea, desfășurarea și asigurarea resurselor și logisticii necesare este în responsabilitatea comandanților/șefilor la nivelul eșaloanelor pe care le comandă; în acest domeniu, comandanții/șefii sunt consiliați de personalul de informare și relații publice. Art. 23. — Principalele atribuții ale comandanților/șefilor în desfășurarea activității de informare și relații publice sunt: a) asigurarea aplicării prevederilor legale privind liberul acces la informațiile de interes public la nivelul eșalonului pe care îl comandă; b) selecționarea personalului care cunoaște foarte bine misiunile, activitatea și specificul eșalonului respectiv, are temeinice cunoștințe militare și de cultură generală, probitate morală, experiență și aptitudini pentru a îndeplini prin cumul activități de informare și relații publice; c) asigurarea participării personalului de informare și relații publice, pe segmentele de interes, la activități de conducere, cum ar fi adunările și ședințele de lucru cu locțiitorii; d) asigurarea informării corecte și oportune a personalului de informare și relații publice din subordine despre toate aspectele de interes public ale activității eșalonului respectiv, a eșaloanelor superioare și a structurilor subordonate; e) gestionarea, prin personalul de informare și relații publice, a situațiilor de criză care ar putea avea impact asupra opiniei publice sau a instituției; f) îndrumarea activității redacțiilor mijloacelor militare de informare și documentarea jurnaliștilor militari și civili; g) asigurarea participării personalului de informare și relații publice, precum și a jurnaliștilor militari la cursuri, convocări și alte activități de perfecționare a pregătirii de specialitate; h) sprijinirea activităților de informare și relații publice din cadrul exercițiilor multinaționale și al misiunilor internaționale. SECȚIUNEA a 3-a Planificarea activităților și campaniilor de informare și relații publice 3.1. Planificarea activităților de informare și relații publice Art. 24. — Planificarea activităților de informare și relații publice reprezintă organizarea secvențială a procesului comunicării care presupune stabilirea scopului, obiectivelor, temelor, mesajelor generale, mesajelor de sprijin, activităților, resurselor la dispoziție, modalităților de evaluare a eficienței pentru sprijinirea îndeplinirii misiunii generale a structurii respective; acest proces se desfășoară în strânsă cooperare cu elementele de planificare din statele majore ale unităților, în scopul armonizării efortului de comunicare cu specificul activităților eșalonului respectiv. Art. 25. — Documentele de planificare și conducere a activității de informare și relații publice sunt: a) Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naționale; b) Planul activităților de informare și relații publice; c) planurile de comunicare pentru evenimentele de relații publice; d) anexele de informare publică la planurile de operații și exerciții. Art. 26. — Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naționale este elaborată, până la 1 decembrie, pentru anul următor, de către Direcția informare și relații publice, pe baza Strategiei de securitate națională, a Strategiei Militare a României, a Cartei Albe a Apărării, a obiectivelor principale ale Ministerului Apărării Naționale și este aprobată de ministrul apărării naționale. După aprobare, Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naționale este difuzată, ierarhic, la toate structurile de informare și relații publice din armată. Art. 27. — Planul activităților de informare și relații publice se elaborează la nivelul marilor unități/unităților pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naționale, pe durata unui an de instrucție, în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 71/6.11.2009 5 Art. 28. — Obiectivele de comunicare ale planurilor de informare și relații publice de la toate eșaloanele se stabilesc în funcție de obiectivele generale din Planul anual de comunicare strategică al Ministerului Apărării Naționale, de concepția comandantului/șefului, precum și de rolul și misiunile eșalonului respectiv. Art. 29. — Planurile de comunicare pentru evenimentele de relații publice se realizează de către structurile/personalul de informare și relații publice ori de câte ori este nevoie pentru detalierea activităților de comunicare ce urmează a fi desfășurate cu ocazia organizării unor evenimente speciale, precum „Ziua porților deschise”, zilele categoriilor de forțe ale armatei și alte manifestări. Art. 30. — Anexele de informare publică la planurile de operații și exerciții se întocmesc conform prevederilor dispozițiilor secretarului de stat și șef al Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică. 3.2. Planificarea campaniilor de informare și relații publice Art. 31. — (1) Campaniile de informare și relații publice se planifică în scopul atingerii unor obiective specifice sau a unor ansambluri de obiective corelate, stabilite pentru domeniul apărării prin programele de guvernare, Strategia de securitate națională, Strategia de transformare a Armatei României și prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării și ale Parlamentului României. (2) în raport cu obiectivele urmărite, campaniile de informare și relații publice se pot planifica pentru: a) informarea societății în legătură cu acțiuni importante ale armatei pentru care este nevoie de susținere publică; b) promovarea profesiei militare și atragerea de tineri către această meserie. (3) Campaniile de informare și relații publice desfășurate de Ministerul Apărării Naționale sunt planificate de Direcția informare și relații publice, împreună cu structurile care participă la atingerea obiectivelor urmărite și cu sprijinul elementelor care compun sistemul de informare și relații publice. Art. 32. — (1) Planurile campaniilor de informare și relații publice se elaborează pe baza analizei oportunității și a calculului costurilor și resurselor care pot fi alocate prin proiectul de buget al Ministerului Apărării Naționale și se aprobă, de regulă, în anul care precedă desfășurarea acestora. (2) în situații excepționale se pot organiza campanii ale căror planuri se întocmesc în anul bugetar în curs, resursele asigurându-se în conformitate cu legislația în vigoare. Art. 33. — Desfășurarea campaniilor de informare și relații publice se aprobă de către ministrul apărării naționale pe baza propunerilor Direcției informare și relații publice. 3.3. Cercetarea si evaluarea în domeniul informării si relațiilor publice Art. 34. — (1) Cercetarea în domeniul informării și relațiilor publice urmărește înțelegerea atitudinilor și comportamentelor publicului-țintă și a tendințelor mass-mediei; cercetările sunt întreprinse în vederea planificării campaniilor și a evenimentelor de informare și relații publice. (2) Cercetarea în domeniul informării și relațiilor publice, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, se realizează exclusiv la solicitarea Direcției informare și relații publice, cu precădere prin: a) sondaje de opinie publică realizate de operatori economici de profil; b) audit de comunicare. Art. 35. — Evaluarea în domeniul informării și relațiilor publice urmărește măsurarea eficienței activităților întreprinse și se realizează atât prin activități de natură administrativă, cât și prin analize specializate; evaluarea se desfășoară atât la încheierea campaniilor și a evenimentelor de informare și relații publice, cât și pe parcursul derulării acestora. Art. 36. — Evaluarea activității de informare și relații publice prin activități de natură administrativă constă în executarea inspecțiilor în domeniu, conform reglementărilor în vigoare. Art. 37. — Evaluarea activității de informare și relații publice prin analize specializate, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, se realizează exclusiv de Direcția informare și relații publice, cu precădere prin: a) analize ale atitudinii mass-mediei față de instituția militară; b) analize ale mediatizării diferitelor evenimente de informare și relații publice; c) analize ale mesajului propriu. Art. 38. — La nivelul structurilor de informare și relații publice de la diferite eșaloane se analizează, semestrial, stadiul îndeplinirii obiectivelor de comunicare și al derulării activităților din planurile proprii. Analiza va fi trimisă spre informare, ierarhic, până la Direcția informare și relații publice. SECȚIUNEA a 4-a Competențe privind aprobarea activităților de informare și relații publice Art. 39. — (1) Accesul reprezentanților mass-mediei civile în obiective aparținând Ministerului Apărării Naționale se aprobă, în toate situațiile, de către comandanții/șefii acestora; accesul jurnaliștilor români și străini în obiectivele puse la dispoziția forțelor armate ale SUA se face în conformitate cu prevederile procedurilor standard de operare și ale aranjamentelor semnate de către cele două părți. (2) Acordarea de interviuri și/sau declarații de presă, precum și participarea personalului militar ori civil la emisiuni de radio sau de televiziune civile se aprobă de către comandantul/șeful unității, în urma consultării structurii/personalului de informare și relații publice, fără a se solicita alte aprobări de la eșaloanele superioare; personalul de informare și relații publice se consultă, în ceea ce privește oportunitatea, cu structurile de informare și relații publice de la eșaloanele superioare. (3) Organizarea conferințelor de presă se aprobă: a) la nivelul structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale, de către ministrul apărării naționale; b) la nivelul statelor majore ale categoriilor de forțe ale armatei, al direcțiilor și al unităților subordonate Statului Major General, de către șeful Statului Major General; c) la nivelul unităților subordonate departamentelor și Secretariatului general, de către șefii acestor structuri; d) la nivelul unităților din cadrul unei categorii de forțe, de către șeful statului major al categoriei de forțe respective; e) la nivelul unităților din comandamentele de armă, de către comandanții acestor comandamente. (4) Comunicatele de presă se aprobă după cum urmează: a) comunicatele inițiale de presă, în cazul producerii de evenimente, în condițiile stabilite prin dispoziția secretarului de stat și șef al Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică; b) comunicatele de presă pentru activități curente se aprobă de către comandantul/șeful unității militare. (5) Vizitele jurnaliștilor, organizate de Ministerul Apărării Naționale, în zonele de dislocare a detașamentelor de militari români care participă la misiuni externe se aprobă de către ministrul apărării naționale sau șeful Statului Major General, potrivit reglementărilor în vigoare. SECȚIUNEA a 5-a Condițiile in care se realizează filmarea și/sau fotografierea de către persoane fizice sau juridice în obiectivele aparținând Ministerului Apărării Naționale Art. 40. — (1) Filmarea și/sau fotografierea în obiective aparținând Ministerului Apărării Naționale se execută numai cu 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 aprobarea comandanților/șefilor acestora, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind protecția informațiilor clasificate, în următoarele situații: a) în interesul Ministerului Apărării Naționale, în scopul informării publice și al promovării imaginii armatei în mediile interne și externe; b) la solicitarea unor instituții publice și a unor persoane fizice sau juridice din afara armatei; c) la solicitarea partenerilor militari străini în cadrul activităților comune. (2) Inițiatorul sau solicitantul fotografierii/filmării trebuie să precizeze oficial, în motivarea inițiativei sau solicitării, scopul fotografierii/filmării, aparatura utilizată, destinația produselor rezultate, consimțirea la obligația de a respecta indicațiile însoțitorilor în scopul prevenirii accesului neautorizat la informații clasificate. Art. 41. — Filmarea/fotografierea realizată de mass-media civilă cu ocazia participării la diferite activități ale armatei, în scopul mediatizării acestora, atât la invitația Ministerului Apărării Naționale, cât și la solicitarea jurnaliștilor, se realizează fără a se percepe plata unor tarife. Art. 42. — (1) Filmarea și/sau fotografierea în interiorul obiectivelor aparținând Ministerului Apărării Naționale de către persoane sau instituții din afara armatei, altele decât instituțiile de presă, la solicitarea acestora, se fac contra cost, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale. (2) în scopul filmării și/sau fotografierii, la cererea terților, între Ministerul Apărării Naționale și solicitant se negociază și se încheie contracte de prestări de servicii. Art. 43. — Tarifele pentru filmarea și/sau fotografierea de către persoane fizice și juridice din afara armatei în obiective aparținând Ministerului Apărării Naționale se stabilesc de către unitatea militară în cauză, prin negociere. Art. 44. — Fotografierea/filmarea de către militari străini în interiorul unităților militare, pe terenurile de instrucție și în poligoane, în timpul activităților de instruire în comun, se aprobă de către comandantul unității sau de către conducătorul exercițiului, după caz, în următoarele condiții: a) partea interesată își anunță oficial, cu ocazia pregătirii activității comune, intenția de a fotografia/filma, precizând persoana care fotografiază/filmează și destinația produselor rezultate; b) partea interesată consimte la obligația ca produsele rezultate să fie analizate, sub aspectul protecției informațiilor clasificate, de structura de securitate, iar cele care nu fac obiectul informării publice să fie excluse sau reținute; c) fotografierea/filmarea se realizează fără a se percepe plata unor tarife. Art. 45. — în toate situațiile, persoanele care realizează filmarea și/sau fotografierea în obiective aparținând Ministerului Apărării Naționale sunt însoțite de personalul care desfășoară activitatea de informare și relații publice la marea unitate/unitatea respectivă. SECȚIUNEA a 6-a Colaborarea armatei la realizarea unor producții cinematogratice Art. 46. — Colaborarea armatei la realizarea de filme artistice, documentare sau videoclipuri cu personal, tehnică militară, armament, muniții și materiale, la solicitarea unor studiouri, case de film sau societăți de producție cinematografică, se aprobă de către ministrul apărării naționale, la propunerea Statului Major General. Art. 47. — (1) Propunerea privind oportunitatea participării armatei la realizarea unor producții cinematografice, din punctul de vedere al impactului acesteia asupra imaginii instituției militare, se face după studierea scenariului la Direcția informare și relații publice. (2) Solicitările de efective, tehnică militară, armament, muniții și materiale se înaintează Statului Major General, care coordonează această activitate. Art. 48. — După avizarea scenariului la Direcția informare și relații publice, Statul Major General prezintă ministrului apărării naționale propuneri privind participarea armatei la realizarea filmului și, în funcție de situație, numirea unui consilier militar. Art. 49. — între studiourile, casele de film și societățile de producție cinematografică, pe de o parte, și Ministerul Apărării Naționale, prin structurile militare ai căror comandanți/șefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate să participe la realizarea producțiilor cinematografice, pe de altă parte, se negociază și se încheie contracte de prestări de servicii; în cuprinsul contractelor se includ clauze referitoare la statutul de colaborator sau coproducător al Ministerului Apărării Naționale, inclusiv înscrierea pe generic a acestui statut. Art. 50. — (1) în contract se stipulează dreptul consilierului militar de a retrage personalul și tehnica militară în cazul în care între scenariu, decupajul regizoral și filmările propriu-zise sunt nepotriviri care angajează partizan Ministerul Apărării Naționale sau deformează imaginea armatei. (2) Retragerea personalului și a tehnicii militare de la filmări se face cu aprobarea ministrului apărării naționale. (3) Este interzisă începerea colaborării structurilor militare la realizarea unor filme înaintea încheierii contractelor. Art. 51. — Tarifele pentru colaborarea armatei la realizarea unor producții cinematografice se stabilesc de structurile militare ai căror comandanți/șefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate să participe la realizarea acestora prin negociere, în conformitate cu prevederile actelor normative specifice în vigoare. Art. 52. — La încheierea filmărilor, consilierul militar raportează ministrului apărării naționale, în scris, pe cale ierarhică, prin Statul Major General, felul în care s-a realizat colaborarea, problemele apărute pe parcurs și modul de rezolvare a acestora, precum și alte aspecte de interes major, prezentând, dacă se impune, propuneri corespunzătoare. SECȚIUNEA a 7-a Asigurarea financiar-contabilă și tehnico-materială a activității de informare și relații publice Art. 53. —Asigurarea financiar-contabilă și tehnico-materială a activităților de informare și relații publice, precum și a realizării și distribuirii produselor mass-mediei militare se realizează prin grija comandanților/șefilor eșaloanelor care au în compunere elemente ale sistemului de informare și relații publice, potrivit normelor legale în vigoare. Art. 54. — Pentru îndeplinirea atribuțiilor funcționale, structurile de informare și relații publice sunt dotate cel puțin cu tehnica prezentată în anexa nr. 3, care este destinată în exclusivitate activității de informare și relații publice. Art. 55. — (1) Materialele consumabile pentru tehnica de calcul, imprimante și multiplicatoare, precum și rechizitele se asigură descentralizat, prin grija structurilor de logistică de la fiecare eșalon, în funcție de necesar și de fondurile cu această destinație aprobate prin buget. (2) Necesarul de materiale consumabile și piese de schimb se stabilește în conformitate cu prevederile normelor în vigoare. Art. 56. — Cu ocazia exercițiilor multinaționale și a altor activități cu participare internațională se elaborează și se distribuie participanților materiale informative și de prezentare, tipărituri și produse promoționale multimedia, pe suporți magnetici, în limita sumelor prevăzute și aprobate prin bugetul activității de organizatorul exercițiului/activității. Art. 57. — (1) Publicațiile realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale se asigură gratuit, în conformitate MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 7 cu prevederile metodologiei privind asigurarea cu presă militară centrală scrisă și cu alte produse de informare publică. (2) Produsele de informare publică realizate de alte structuri ale armatei se asigură gratuit în raport cu specificul și periodicitatea apariției — săptămânal, lunar, trimestrial, anual — în limita normelor aprobate. Art. 58. —Achiziționarea publicațiilor cotidiene și periodice de interes național și local utilizate de structurile de informare și relații publice pentru informarea comandanților/șefilor și realizarea revistei presei locale se realizează în limita fondurilor cu această destinație aprobate în bugetul fiecărei structuri. CAPITOLUL III Domeniile activității de informare și relații publice Art. 59. — Domeniile activității de informare și relații publice sunt: a) informarea publică; b) informarea internă; c) relațiile cu comunitatea locală. SECȚIUNEA 1 Informarea publică 1.1. Informarea mass-mediei Art. 60. — Informarea mass-mediei cuprinde: a) interviuri/declarații de presă acordate mass-mediei scrise și audiovizuale; b) briefinguri și conferințe de presă; c) comunicate de presă, buletine de presă și răspunsuri la solicitările jurnaliștilor; d) vizite în unități ale jurnaliștilor civili și participarea acestora la aplicații cu trageri de luptă, ședințe de instrucție sau demonstrative, cursuri, activități științifice, culturale, sportive și aniversări; e) vizite ale jurnaliștilor în zonele de dislocare a detașamentelor de militari români care participă la misiuni în diferite teatre de operații; f) întâlniri informale cu jurnaliștii. Art. 61. — în Ministerul Apărării Naționale, relațiile oficiale cu mass-media civilă se desfășoară numai cu asistența personalului de informare și relații publice. Art. 62. — (1) Pentru asigurarea caracterului activ al relațiilor cu mass-media, la nivelul Ministerului Apărării Naționale se constituie echipe de briefing militar alcătuite din specialiști pe diferite domenii din structurile armatei. (2) Rolul acestor echipe este de a prezenta și de a susține, în presă și în activitățile publice, perspectiva instituției militare în vederea realizării obiectivelor de comunicare ale Ministerului Apărării Naționale, precum și pentru a răspunde la solicitările mass-mediei sau ale unor organizații guvernamentale și nonguvernamentale. (3) Din momentul nominalizării reprezentanților structurilor în cadrul echipelor de briefing militar, aceștia sunt abilitați să intre în contact cu mass-media fără alte aprobări, în limita mandatelor acordate, la cererea și cu asistența Direcției informare și relații publice. Art. 63. — Pentru fiecare activitate de interes public desfășurată în armată la nivel central sau local, se stabilește politica de informare publică, care poate fi: a) foarte activă, când structurile/personalul de informare și relații publice depun/depune eforturi susținute pentru a asigura vizibilitatea activității în mass-media și pentru a transmite informații referitoare la activitate; această politică are la bază interesul public real sau dorit și poate fi sprijinită de o gamă largă de produse și activități de informare și relații publice; b) activă, când structurile/personalul de informare și relații publice depun/depune eforturi de rutină pentru asigurarea vizibilității activității; scopul, precum și gama de produse de informare și de activități de sprijin sunt, în general, limitate; această politică este adoptată când este de așteptat ca activitatea să atragă un anumit interes din partea publicului sau când se apreciază că rezultatele obținute sunt modeste în raport cu timpul și resursele investite; c) reactivă, când structurile/personalul de informare și relații publice nu fac/nu face eforturi pentru a aduce în atenția publicului o activitate planificată; această abordare este utilizată când se anticipează un interes public nesemnificativ pentru o activitate planificată sau când există restricții impuse de protejarea informațiilor clasificate ori a datelor cu caracter personal; structurile/personalul de informare și relații publice sunt/este totuși pregătite/pregătit să răspundă la eventualele solicitări de informații din partea mass-mediei sau a publicului. Art. 64. — Structurile/personalul de informare și relații publice țin/ține evidența solicitărilor reprezentanților mass-mediei civile și a răspunsurilor comunicate. Art. 65. — (1) Orice persoană din cadrul Ministerului Apărării Naționale poate acorda interviuri sau declarații reprezentanților mass-mediei civile în următoarele condiții: a) să aibă aprobarea comandantului/șefului unității; b) să exprime numai puncte de vedere în limita mandatului aprobat și să se refere doar la probleme din aria sa de competență și responsabilitate; c) să consulte structura/personalul de informare și relații publice înainte de contactul cu mass-media; d) să respecte echidistanța politică a armatei; e) să nu furnizeze informații exceptate de la liberul acces, conform Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. (2) în situația în care nu există timpul necesar pentru obținerea aprobării comandantului/șefului unității și pentru consultarea structurii/personalului de informare și relații publice, persoana care a acordat interviuri sau declarații de presă jurnaliștilor civili are obligația să îl informeze ulterior pe comandantul/șeful unității despre acest fapt. Art. 66. — (1) Acreditarea unui jurnalist, refuzul sau retragerea acreditării se face în condițiile Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. (2) Acreditarea jurnaliștilor la activitățile organizate de Ministerul Apărării Naționale se face, la cerere, de către personalul de informare și relații publice al eșalonului organizator sau la centrele de informare a presei, în cel mult două zile de la înregistrarea cererii, pe baza completării unui formular-tip prezentat în anexa nr. 4. Art. 67. —Activitatea de informare și relații publice, în situația producerii de evenimente și în timpul operațiilor/exercițiilor, este reglementată prin dispoziție a secretarului de stat și șef al Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică. 1.2 . Informarea publică directă a persoanelor și informarea interinstituțională Art. 68. — (1) Informarea publică directă a persoanelor și informarea interinstituțională se realizează din oficiu sau la cerere; modalitatea minimă de realizare a informării publice directe din oficiu în cadrul Ministerului Apărării Naționale constă în afișarea, în vederea consultării, a informațiilor de interes public, în puncte de informare-documentare amenajate în spații special destinate. (2) Informarea publică directă a persoanelor nu se suprapune activității de analizare și rezolvare a petițiilor — cereri, sesizări, reclamații și propuneri — și se referă doar la comunicarea de informații cu caracter public în condițiile Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 Art. 69. — în Ministerul Apărării Naționale se organizează puncte de informare-documentare, astfel: a) pentru structurile centrale dislocate în sediul Ministerului Apărării Naționale, prin grija Direcției informare și relații publice; b) pentru marile unități și unități care au în subordine structuri/personal de informare și relații publice, prin grija acestora. Art. 70. — Informațiile de interes public comunicate din oficiu și cele exceptate de la liberul acces al persoanelor, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, sunt cele stabilite prin Legea nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. Art. 71. — Structurile deținătoare de informații de interes public de la diferite eșaloane ale Ministerului Apărării Naționale au următoarele responsabilități: a) să primească solicitările de la structurile de informare publică; b) să identifice informațiile solicitate; c) să analizeze, în funcție de dificultatea, complexitatea și volumul lucrărilor de documentare, dacă informația solicitată este rezolvabilă în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la data primirii cererii; d) să formuleze și să trimită răspunsul la compartimentul de informare și relații publice, împreună cu informația de interes public solicitată, cu avizul structurii de securitate a informațiilor clasificate sau cu motivația refuzului. Art. 72. — (1) Pentru analizarea reclamațiilor administrative ale persoanelor, la eșaloanele unde există compartimente sau personal de informare și relații publice numit pe funcție, se constituie comisii de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informația de interes public. (2) în situația în care reclamația administrativă privește informații publice care țin de domeniile de competență ale mai multor structuri, comisia de analiză se numește la nivelul eșalonului superior comun al acestora. Art. 73. — Comisia de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public are următoarele responsabilități: a) primește și analizează reclamațiile persoanelor; b) efectuează cercetarea administrativă; c) stabilește dacă reclamația persoanei privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public este întemeiată; d) în cazul în care reclamația este întemeiată, propune aplicarea unei sancțiuni disciplinare pentru personalul responsabil și comunicarea informațiilor de interes public solicitate; e) redactează și trimite răspunsul solicitantului în termen de 15 zile de la înregistrarea reclamației. 1.3. Informarea publică prin internet Art. 74. — Site-urile web ale structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale sunt instrumente utile pentru sporirea vizibilității activităților instituției militare; misiunea principală a acestora este de a contribui la informarea audiențelor naționale și internaționale. Art. 75. — Rețeaua site-urilor web ale structurilor din Ministerul Apărării Naționale este compusă din: a) site-ul www.mapn.ro — site central, care funcționează ca master-website și centru virtual de presă al Ministerului Apărării Naționale; este realizat și administrat de către Direcția informare și relații publice; b) site-urile web de tip A, create la nivelul departamentelor, Statului Major General, al statelor majore ale categoriilor de forțe ale armatei, al comandamentelor de armă și al Universității Naționale de Apărare; c) site-urile web de tip B, create la nivelul structurilor militare subordonate departamentelor, al categoriilor de forțe ale armatei, al comandamentelor de armă, precum și cele aparținând publicațiilor militare, instituțiilor militare de învățământ, cultură, sport sau cu domenii de activitate unicat în Ministerul Apărării Naționale ori cele realizate cu ocazia unor evenimente speciale. Art. 76. —înființarea de noi site-uri web se face cu avizul de specialitate al Direcției informare și relații publice, care analizează oportunitatea înființării și configurația propusă a site-ului. Art. 77. — (1) Responsabilitatea postării informațiilor publice pe site-urile WEB de tip Ași B revine structurilor pentru care au fost create și care le administrează. (2) Informațiile care urmează a fi publicate pe site-urile web sunt avizate de către structura de securitate din punctul de vedere al protecției informațiilor clasificate și aprobate de către comandantul/șeful structurii militare respective. SECȚIUNEA a 2-a Informarea internă Art. 78. — (1) Informarea internă este reprezentată de ansamblul activităților desfășurate în vederea punerii la dispoziția personalului armatei, a familiilor acestuia, a cadrelor militare în rezervă și în retragere a unui flux permanent și nedistorsionat de informații generale și militare, care le influențează viața personală, viața de familie și cariera. (2) Scopul informării interne este de a contribui la creșterea capacității de luptă, la consolidarea coeziunii și spiritului de corp, precum și la întărirea moralului personalului. (3) Activitățile de informare internă diferă în funcție de eșalon, specificul, dimensiunile și dislocarea acestuia. Art. 79. — Planificarea, organizarea, derularea și evaluarea activităților de informare internă sunt în responsabilitatea structurilor/personalului de informare și relații publice. Art. 80. — Obiectivele informării interne sunt: a) cunoașterea direcțiilor de acțiune în domeniul apărării, stabilite prin Programul de guvernare; b) informarea personalului armatei asupra prevederilor Strategiei de securitate națională și ale Strategiei militare naționale; c) înțelegerea misiunilor armatei de către întregul personal; d) cunoașterea și înțelegerea de către angajați a misiunilor structurilor militare din care fac parte și a rolului lor în îndeplinirea acestora; e) informarea corectă și oportună a personalului și a membrilor de familie, în părțile care îi privesc, asupra evoluțiilor din mediul militar, politicilor de management al resurselor umane, retribuțiilor, locuințelor și a altor probleme care pot influența moralul, sănătatea, bunăstarea materială și siguranța acestora; f) consolidarea culturii instituționale; g) însușirea tradițiilor militare ale poporului român și ale unităților; h) cunoașterea misiunilor si a perspectivelor de evoluție ale NATO; i) informarea personalului în legătură cu aspecte privind Uniunea Europeană; j) cunoașterea participării Armatei României la misiuni internaționale. Art. 81. — Principalele mijloace utilizate în activitatea de informare internă sunt: a) mass-media militară; b) filmele de instrucție sau de prezentare a armatei; c) scrisorile comandantului/șefului ori felicitările adresate familiilor personalului militar sau civil care s-a distins în mod deosebit în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu; d) publicația electronică de informare internă „M.Ap.N. Online”, gestionată de Direcția informare și relații publice; e) Buletinul de informare internă; f) informări realizate de personalul de informare și relații publice. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 9 SECȚIUNEA a 3-a Relațiile cu comunitatea locală Art. 82. — (1) Comunitatea locală, în sensul prezentelor instrucțiuni, include populația localităților în care sau în apropierea cărora sunt amplasate unitățile militare, instituțiile administrației publice locale, organizațiile guvernamentale și neguvernamentale, organizațiile profesionale, instituțiile locale de învățământ, asociațiile culturale și cluburile sportive, cultele religioase, precum și asociațiile cadrelor militare în rezervă și în retragere și ale veteranilor de război. (2) Scopul derulării relațiilor cu comunitatea locală este de a facilita integrarea socială a personalului armatei în cadrul comunităților. Art. 83. — Obiectivele relațiilor cu comunitatea locală sunt: a) explicarea misiunilor armatei și ale unității militare din zonă; b) menținerea reputației unității militare de bun vecin și de organizație profesionistă și respectabilă; c) informarea comunității locale asupra modului în care poate fi sprijinită de militari, precum și în legătură cu dorința acestora de a lua parte activ la viața socială locală; d) promovarea profesiei militare în cadrul comunității locale. Art. 84. — în relațiile cu comunitatea locală, personalul armatei nu este angajat în activități ce pot aduce prejudicii imaginii armatei sau demnității militarilor. Asemenea activități includ: a) acțiuni de reclamă comercială care ar putea sugera, chiar și indirect, că armata sprijină anumite firme sau produse; b) sprijinirea sau participarea la acțiuni care, prin organizare sau conținut, denotă un caracter xenofob, extremist și de prozelitism religios; c) activități de partizanat politic care pot sugera implicarea politică a armatei. CAPITOLUL IV Pregătirea în domeniul informării și relațiilor publice Art. 85. — Pregătirea în domeniul informării și relațiilor publice se face inițial prin instituțiile militare de învățământ, iar după absolvire, pe parcursul carierei, după cum urmează: la nivel individual, la nivelul specialiștilor/comandanților/șefilor și la nivel colectiv/subunitate. Art. 86. — Identificarea nevoilor de pregătire în domeniul informării și relațiilor publice la nivelul Ministerului Apărării Naționale, stabilirea obiectivelor pregătirii și avizarea programelor de pregătire sunt în responsabilitatea Direcției informare și relații publice. Art. 87. — Direcția informare și relații publice organizează periodic module de pregătire individuală cu membrii echipelor de briefing militar și/sau cu alte persoane care urmează să intre în contact cu reprezentanții mass-mediei. Art. 88. — Pentru pregătirea specialiștilor în informare și relații publice și a comandanților/șefilor, Direcția informare și relații publice organizează și desfășoară periodic cursuri de pregătire, specializare și perfecționare, după cum urmează: a) pentru comandanții de unități și mari unități și pentru șefii direcțiilor centrale, un curs în anul numirii în funcție; b) pentru personalul numit în funcții de informare și relații publice în țară sau în cadrul detașamentelor care urmează să participe la misiuni în afara teritoriului național, cursuri de introducere în domeniu și cursuri de perfecționare în anul numirii în funcție, respectiv în perioada premergătoare plecării în misiune. Art. 89. — Structurile de informare și relații publice de la nivelul categoriilor de forțe ale armatei și al comandamentelor de armă organizează, cu sprijinul Direcției informare și relații publice, convocări de specialitate, după cum urmează: a) pentru comandanții de batalion/similar, o convocare zonală, cu durata de două-trei zile, în anul numirii în funcție; b) pentru ofițerii de informare și relații publice din subordine, convocări zonale cu durata de două-trei zile, în fiecare an. Art. 90. — (1) Pregătirea la nivelul subunităților se realizează prin includerea în programul pregătirii acestora a unor module speciale în domeniul informării și relațiilor publice. (2 ) Conținutul modulelor și planificarea desfășurării acestora sunt responsabilitatea structurilor de informare și relații publice de la categoriile de forțe ale armatei și sunt avizate de către Direcția informare și relații publice; modulele de pregătire sunt susținute de personalul de informare și relații publice al eșaloanelor respective sau al eșaloanelor superioare. Art. 91. — Personalul de informare și relații publice poate participa la cursuri de specializare în domeniul informării și relațiilor publice/afacerilor publice în străinătate, la propunerea șefilor nemijlociți, cu avizul Direcției informare și relații publice. Art. 92. — Pentru perfecționarea pregătirii de specialitate, personalul de informare și relații publice poate fi detașat la Direcția informare și relații publice pentru perioade de câte 6 luni. Art. 93. —Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale poate desfășura periodic convocări de pregătire de specialitate cu jurnaliștii militari. Art. 94. — Traseele parcurse de documentele elaborate în conformitate cu prezentele instrucțiuni sunt prevăzute în anexa nr. 5. Art. 95. — Anexele nr. 1—5 fac parte integrantă din prezentele instrucțiuni. G LO Acreditare — pentru jurnaliști — autorizarea prezenței unui jurnalist ca reprezentant al unei instituții de presă în sediul sau la activitățile unei organizații/instituții, la care accesul mass- mediei este permis. Acuratețe — 1. grija deosebită, atenția mare, exactitatea în executarea unui lucru; 2. corectitudinea informației în text atât în ceea ce privește conținutul, cât și forma; corectitudinea gramaticală, nume, instituții, cifre corecte, relații corect stabilite între persoane, instituții, fenomene, soluționare corectă a datelor de context, ANEXA Nr. 1 la instrucțiuni SAR raționament condus corect, ierarhizare corectă a informației, neamestec în același text a informării cu opinia. Afaceri publice — domeniul funcțional responsabil de promovarea scopurilor și obiectivelor organizației militare, pentru a crește, la nivelul opiniei publice, gradul de informare și nivelul de înțelegere a problematicii asociate domeniului militar. Include planificarea și desfășurarea relațiilor cu mass-media, a informării interne și a relațiilor cu comunitatea locală. Audit de comunicare — evaluarea sistemului activităților de comunicare dintr-o organizație; analiza cuprinde atât 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 dimensiunea structurală, cât și produsele de comunicare, prin raportare la obiectivele organizației. Briefing de presă — tehnica de comunicare asemănătoare cu o conferință de presă în care se supune atenției un singur subiect. Canal de comunicare — mediul sau mijlocul prin intermediul căruia un mesaj ajunge de la emițător la receptor și/sau invers; de exemplu: poșta electronică și televiziunea. Comunicare/informare — 1. procesul de transfer al informației de la un sistem — fizic, biologic, psihosocial — la altul; 2. procesul de emitere a unui mesaj și de transmitere a acestuia, într-o formă codificată, cu ajutorul unui canal către un destinatar, în vederea recepționării. Comunicare/informare internă — comunicarea destinată personalului din interiorul unei organizații/instituții Comunicat de presă — formă a comunicării instituționale; invariabil, comunicatul de presă apare din inițiativa sursei și este întotdeauna scris. Conferință de presă — tehnica de comunicare materializată sub forma unei întâlniri oficiale în cadrul căreia reprezentanții unei organizații difuzează informații jurnaliștilor și răspund la întrebările acestora. Criză mediatică — cazul particular al crizei de comunicare în care mass-media intervine pentru a umple vidul de informație din surse oficiale, tinzând să devină sursă de informație, și nu canal de transmitere a acesteia. Cultură instituțională — setul de valori care definesc o organizație și îi permit să se adreseze societății cu o singură voce, clară, pentru promovarea acestora; constituie unul dintre elementele ce determină credibilitatea și încrederea publicului în respectiva organizație. Declarație de presă — forma verbală a comunicării instituționale; se realizează din inițiativa emițătorului în cadrul conferinței de presă sau la solicitarea mass-mediei. Eveniment — 1. întâmplarea importantă, faptul de mare însemnătate; 2. schimbarea de situație cu impact asupra unui public-țintă, ce poate face obiectul unei acțiuni de relații publice; 3. ceea ce decid jurnaliștii că este o știre; 4. accidentul sau incidentul soldat cu victime sau pagube materiale care captează interesul mass-mediei. Gestionare a crizelor — activitatea complexă ce implică, pe de o parte, anticipare, realizarea unor scenarii de ținere sub control și rezolvare a crizelor, iar pe de altă parte, răspuns rapid la apariția crizei, disciplină fermă în respectarea soluției adoptate atât din partea echipei de relații publice, cât și a conducerii organizației Date cu caracter personal — orice informații referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă; o persoană identificabilă este persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulți factori specifici identității sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale ori sociale Informație de interes public — informația care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice ori instituții publice, indiferent de suportul sau de forma ori de modul de exprimare a informației. Instituție publică — instituția care utilizează resurse financiare publice și își desfășoară activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituției României, republicată. Internet — totalitatea calculatoarelor și a rețelelor de calculatoare de pe tot cuprinsul globului, care comunică între ele prin intermediul protocolului TCP/IP. Interviu de presă — forma de comunicare care se materializează într-un dialog între un jurnalist și un intervievat; de regulă, interviurile sunt înregistrate de jurnaliști prin mijloace audio sau video și sunt utilizate ulterior pentru redactarea/editarea de materiale de presă. Intranet— rețea de calculatoare proiectată pentru a asigura comunicarea și schimbul de informații în cadrul unei organizații, în general, fișierele și programele dintr-o rețea intranet sunt protejate împotriva accesului utilizatorilor din afara rețelei; prin utilizarea rețelei intranet se urmăresc asigurarea accesului la baze de date specifice, distribuirea pe cale electronică a diferitelor documente și programe, asigurarea unor servicii angajaților. Mass-media — termenul generic care desemnează, în același timp, orice mijloc de comunicare în masă — presă tipărită sau electronică, agenție de presă, radio, televiziune, cinema, afișaj —și un intermediar care transmite un mesaj către un grup. Multimedia — programele suplimentare introduse în calculator pentru a trata sunetul, datele, imaginile ori toate acestea la un loc. Opinie publică — ansamblul de cunoștințe, convingeri și trăiri afective manifestate cu intensitate relativ mare de membrii unui grup sau ai unei comunități față de un anumit domeniu de importanță socială majoră; forma de manifestare, intensitatea și orientarea opiniei publice depind de gradul de cristalizare a opiniilor individuale în opinia colectivă, de intensitatea motivațiilor asociate, de disponibilitatea canalelor de comunicare sau de toleranța socială față de posibilitățile de exprimare a opiniei; exprimarea opiniei publice poate fi verbală — scrisă și/sau orală —, iconică — afișe și manifeste — și nonverbală — gesturi specifice și demonstrații; nu se poate vorbi de opinie publică în general, ci numai cu referință la un domeniu de conținut anume, care constituie obiectul său. Propagandă — activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze ori idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale, ideologice sau politice, în scopul influențării schimbării, al formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri ori comportamente Produse de informare publică — ziarele, revistele, broșurile editate de către Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale și de redacțiile de la nivelul categoriilor de forțe, al comandamentelor operaționale, al comandamentelor de armă și de divizie, al marilor unități și unități, destinate exclusiv și explicit informării publicului cu privire la activitățile structurilor militare Public-țintă — grupul de persoane fizice/juridice ce face obiectul acțiunilor de relații publice. Redacții mass-media militară — substructurile organizatorice care realizează publicații tipărite sau electronice, emisiuni de radio ori de televiziune, constituite în statul de organizare al unor mari unități/unități și încadrate cu personal specializat — jurnaliști militari și personal tehnic. Relații publice — funcția distinctă a managementului care ajută la stabilirea unor canale reciproce de comunicare, înțelegere, acceptare și cooperare între o organizație și publicul său. Solicitare de informații de interes public — acțiunea verbală sau scrisă, pe suport hârtie sau electronic, prin care o persoană, fizică ori juridică, română sau străină, poate cere informații considerate ca fiind de interes general de la o instituție publică. Sondaj de opinie — tipul de cercetare sociologică având ca scop cunoașterea opiniei publice, a stării și a dinamicii ei Știre — textul succint de agenție, de ziar, de radio, de televiziune care reprezintă o primă avizare despre un fapt socialmente semnificativ. MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 71/6.11.2009 11 ANEXA Nr. 2 la instrucțiuni PLANUL activităților de informare și relații publice pe anul.... — model — SCOP: OBIECTIVE: ACTIVITĂȚI: I. Informarea publicului intern și extern despre activitățile specifice unității prin mediatizarea evenimentelor de interes pentru acesta și prin evenimente de relații publice II. Activitatea de informare publică directă și interinstituțională III. Activități de informare internă IV. Evenimente de presă organizate și inițiate cu diferite ocazii V. Editarea de publicații și materiale informative și/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV VI. întocmirea documentelor de informare și relații publice cu termen ACTIVITĂȚI MIJLOACE CANALE Mesaje Responsabilități Comunicat de Conferință de ’OJ Declarație de Interviu Mass-media Mass-media Internet presă presă co presă militară civilă O Scrisă Radio- Scrisă Radio- o TV TV O) o I. Informarea publicului intern și extern despre evoluția și activitățile specifice unității prin mediatizarea evenimentelor de interes și prin evenimente de relații publice: A. Evenimente cu dată fixă/periodice/planiticate: 1. Sărbători oficiale/zilele armelor și specialităților militare 2. Depunerea jurământului militar/„Ziua porților deschise” 3. Aniversări --- înființarea unor instituții militare, apariția unor publicații militare 4. Expoziții, reuniuni, simpozioane, spectacole, alte evenimente speciale 5. Participarea militarilor unității la exerciții militare multinaționale 6. Participarea militarilor unității la misiuni internaționale sub egida ONU, UE, NATO sau de tip coaliție 7. Evenimente de relații publice organizate B. Evenimente a căror dată nu poate fi anticipată: 1. Vizite în teritoriu ale factorilor de conducere și decizie, întâlniri cu militarii 2. Intervenția armatei în cazuri de dezastre și calamități naturale 3. Schimbări în funcție ale persoanelor din conducerea unității II. Activități de informare publică directă și interinstituțională 1. Informarea publică din oficiu 2. Informarea publică la cerere 3. Elaborarea documentelor de evidență a activității de informare publică directă 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 ACTIVITĂȚI MIJLOACE CANALE Mesaje Responsabilități Comunicat de Conferință de Briefing de presă Declarație de Interviu Mass-media Mass-media Internet presă presă presă militară civilă Scrisă Radio- Scrisă Radio- TV TV III. Activități de informare internă 1. Ore de informare 2. Adunări fără ordine de zi 3. întâlniri cu veterani de război și/sau cadre militare în rezervă și în retragere IV. Evenimente de presă organizate și inițiate cu diferite ocazii 1. Vizite ale jurnaliștilor în unitate 2. Călătorii de presă 3. Cupe ale presei 4. întâlniri informale cu jurnaliștii acreditați V. Editarea de publicații și materiale informative și/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV 1. Editarea de ziare, reviste, pliante, postere ale eșalonului respectiv 2. Realizarea de filme de prezentare a unității, CD-uri/casete video 3. Participarea la realizarea de emisiuni radio/TV VI. întocmirea documentelor de informare și relații publice cu termen 1. Planul activităților de informare și relații publice 2. Analiza stadiului îndeplinirii obiectivelor de comunicare și a planurilor proprii întocmit Șeful structurii de informare și relații publice/Personalul de informare și relații publice, ANEXA Nr. 3 la instrucțiuni DOTAREA MINIMALĂ a structurilor de informare și relații publice la diferite eșaloane din Ministerul Apărării Naționale Secție/Birou/ Pentru ofițerii Nr. Unitate Personal Compartiment de informare crt. Denumirea materialelor de măsură de informare de informare și relații publice Observații și relații publice și relații publice care execută misiuni externe 1. Radiocasetofon cu corn pact-d isc buc. --- 1 1 2. Televizor buc. 1 1 --- 3. Videorecorder buc. 1 1 --- 4. Reportofon buc. 1 1 1 5. Calculator cu acces la internet buc. 1 1 1* * portabil 6. Imprimantă buc. 1 1 --- 7. Aparat de fotografiat digital buc. 1 1 1 8. Cameră video buc. 1 1 1 9. Telefon/fax buc. 1 1 1 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 13 Secție/Birou/ Pentru ofițerii Nr. Unitate Personal Compartiment de informare crt. Denumirea materialelor de măsură de informare de informare și relații publice Observații și relații publice și relații publice care execută misiuni externe 10. Telefon mobil buc. --- 1 --- 11. Copiator buc. --- 1 --- 12. Casete video buc./an 5 5 10 13. Casete audio buc./an 10 10 10 14. Compact discuri buc./an 50 50 50 15. Medii de stocare tip cârd buc. --- 1 1 ANEXA Nr. 4 la instrucțiuni FORMULAR de solicitare a acreditării pentru jurnaliști — model — NUMELE Șl PRENUMELE: Data și locul nașterii Cetățenia Instituția media reprezentată: redacția adresa funcția data încadrării nr. legitimației de presă telefon redacție fax redacție e-mail Telefon mobil E-mail personal Date CI/BI --- CNP, serie, număr Date pașaport --- serie, număr, perioada de valabilitate Experiența în domeniul militar Data solicitării acreditării Acordul instituției de presă --- semnătura, cu numele în clar, ștampila 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 71/6.11.2009 ANEXA Nr. 5 la instrucțiuni TABEL cu documentele periodice care se elaborează în conformitate cu prezentele instrucțiuni și traseele pe care acestea le parcurg Baza legală (Instrucțiuni) Detalii privind circuitul informațional Nr. Frecvența și/sau data- Persoane care îndeplinesc prin Personal de informare și relații Secțiile/Birourile/ Redacții ale mass-mediei militare Direcția informare Secretarul de stat cu atribuții în Ministrul apărării naționale crt. Denumirea lucrării limită a înaintării cumul activități de informare publice numit pe funcție Compartimentele și relații publice domeniu și relații publice de informare și relații publice Strategia anual/ 1. de comunicare art. 25 1 decembrie I I I I E A H a Ministerului Apărării pentru Naționale anul următor Analiza atitudinii lunar, 2. mass-mediei față art. 37 semestrial, --- --- --- I E I I de instituția militară anual Planul activităților anual/ 3. de informare și relații art. 25 31 decembrie E E E I I --- --- publice la nivelul pentru eșaloanelor anul următor Planul publicistic 4. al Trustului de presă art. 21 anual/ --- --- --- E A H --- al Ministerului Apărării 31 decembrie Naționale Planul publicistic al redacțiilor mass- mediei militare, care anual/ 5. nu fac parte din art. 21 31 decembrie --- --- A E I --- --- Trustul de presă al Ministerului Apărării Naționale Stadiul îndeplinirii semestrial 6. obiectivelor de art. 38 15 iulie, E E E E E --- --- comunicare și a 15 ianuarie planurilor proprii NOTĂ: E — Elaborare; A — Avizare; H — Hotărâre; I — Informare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 71/6.11.2009 15 MINISTERULAGRICULTURII, PĂDURILOR Șl DEZVOLTĂRII RURALE ORDIN privind modificarea anexei H la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 850/2006 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de acordare a sprijinului financiar pentru activitățile din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătățirilor funciare și al organizării și sistematizării teritoriului, precum și condițiile de eligibilitate Având în vedere prevederile art. 16 alin. (2) și ale anexei nr. 1 lit. f) pct. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 123/2006 pentru aprobarea acordării sprijinului financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătățirilor funciare și al organizării și sistematizării teritoriului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 125/2007, cu modificările și completările ulterioare, în baza Referatului de aprobare al Direcției generale implementare politici agricole nr. 129.048 din 27 ianuarie 2009, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 570/2008 privind aprobarea activităților pentru care se acordă sprijin financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru anul 2008, a cuantumului acestuia și a sumelor alocate fiecărei activități, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 463/2007 privind aprobarea activităților pentru care se acordă sprijin financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal și sectorul de îmbunătățiri funciare, în anul 2007, a cuantumului acestuia, a sumelor alocate fiecărei activități, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 140/2007 privind aprobarea cuantumului plăților naționale directe complementare în sectorul zootehnic în anul 2007, cu modificările ulterioare, având în vedere prevederile art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale emite următorul ordin: Art. I. —Anexa H la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 850/2006 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de acordare a sprijinului financiar pentru activitățile din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătățirilor funciare și al organizării și sistematizării teritoriului, precum și condițiile de eligibilitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.054 și 1.054 bis din 30 decembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 12³ alineatul (3), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,b) să facă dovada consumului și a plății sau a reeșalonării plății energiei electrice, termice și/sau a combustibililor de orice tip în anul pentru care se solicită sprijin financiar, pentru obținerea produselor eligibile pentru sprijin financiar;”. 2. La articolul 12³ alineatul (4), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,g) dovada plății/reeșalonării plății, conform legislației în vigoare, a facturilor de energie termică, electrică sau combustibili de orice tip, necesară încălzirii/climatizării spațiilor amenajate pentru obținerea produselor eligibile.” 3. La articolul 12³, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins: „( 5) Depunerea solicitărilor de sprijin financiar se face până la data de 26 februarie inclusiv a anului următor recoltării.” Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale, Iile Sârbu București, 4 februarie 2009. Nr. 26. 16 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 71/6.11.2009 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR COMISIA DE SUPRAVEGHERE AASIGURĂRILOR DECIZIE privind autorizarea funcționării ca broker de asigurare a Societății Comerciale OK CONSULTING BROKER DE ASIGURARE — S.A. 7 în conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale normelor emise în aplicarea acesteia, în baza Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 20 ianuarie 2009, prin care s-a aprobat cererea Societății Comerciale OK CONSULTING BROKER DE ASIGURARE — S.A. de obținere a autorizației de funcționare ca broker de asigurare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor decide: Art. 1. — Societatea Comercială OK CONSULTING BROKER DE ASIGURARE — S.A., cu sediul social în municipiul Sibiu, Str. Banatului nr. 8, ap. 1, județul Sibiu, nr. de ordine în registrul comerțului J32/821/14.05.2008, cod unic de înregistrare 23881554/15.05.2008, este autorizată să funcționeze ca broker de asigurare, având ca obiect de activitate numai activitatea de broker de asigurare, conform prevederilor Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare. Art. 2. — Societatea comercială prevăzută la art. 1 are dreptul de a practica activitatea de broker de asigurare începând cu data înregistrării în Registrul brokerilor de asigurare. Art. 3. — Societatea comercială prevăzută la art. 1 are obligația să depună la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor copii ale documentelor privind plata ratelor primelor de asigurare aferente contractului de asigurare de răspundere civilă profesională, pe măsura achitării acestora, să deschidă Jurnalul asistenților în brokeraj și să înscrie în Registrul intermediarilor în asigurări și/sau reasigurări personalul propriu, conform Ordinului președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 10/2007 pentru punerea în aplicare a Normelor privind Registrul intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, cu modificările și completările ulterioare. Președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, Angela Toncescu București, 28 ianuarie 2009. Nr. 87. ’ EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 02Î .410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 324206 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71/6.11.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495